„Wat je zelf lelijk vindt verkoopt 't gemakkelij kst SATIE DE BU vnj.. Groet uit Valkenburg Justitie winst, toneel verlies Een studie Uit" Geen toerist, die de verlokkingen kan weerstaan. Valkenburg beheerst in perfecte mate de stille kunst van het aansmeren, zonder dat daarvoor schreeuwerige reclamemiddelen te baat worden genomen. Wie eenmaal op genomen is in de naamloze massa, die gewillig van de grotten naar het dierenpark op de Cauberg en van de kermis naar het sprookjesbos sjokt, wordt door de voortdurende aanblik van de uitbundige winkelvoorraden dermate onder druk gezet, dat hij met zijn persoonlijke smaak ook een stuk prijsbewustzijn verliest en vaak uit wanhoop naar de beurs grijpt om van zijn innerlijke vertwijfeling <- gezeur van de achterban af te zijn. Op dit overdonderende pu bliek speculeert Valkenburg, hetgeen men het drukst be klante vakantieoord van Neder land niet kwalijk kan nemen. Geld moet rollen, wanneer men er voor in de juiste stemming is. Valkenburg offreert deze stem ming, een heel seizoen lang, en de vreemdeling zorgt voor een willige markt. Volgens het Val- kenburgse VVV-bureau ver werkt het stadje per jaar meer dan een miljoen dagjesmensen en minstens 280.000 verblijfs- gasten. Deze laatste categorie zorgt voor goed anderhalfmil- joen overnachtingen. Laat men de logies- en verblijfkosten bui ten beschouwing, dan spendeert elke gast per dag gemiddeld zes gulden aan andere uitgaven in de attractie- en souvenirsfeer. De totale omzet van het vreem delingenverkeer levert Valken burg tussen de 44 en 60 miljoen gulden per jaar op. Geen kleinigheid voor een gemeenschap van nauwelijks 12.000 inwoners, die in belang rijke mate van het toerisme moe ten leven. Daarom haalt Val kenburg uit de toerist, wat er in zit. Hij wordt niet geplukt, maar wel stevig aan de beurs gevoeld. Ware er slechts één souvenir winkel in het stadje, men zou nog over zijn hart kunnen ver krijgen om eraan voorbij te lo pen. Nu niet minder dan 90(!) van dit slag middenstandszaak jes in Valkenburg geopend zijn, geeft iedere vreemdeling zich vroeg of laat gewonnen. Chinees Op een straathoek zit, 's mor gens rond 10 uur, een gehurkte Chinees zijn koffertjes uit te pakken. Hij presenteert alterna tieve handel, allemaal spul uit Hongkong. Van wandkleedjes in „maoïstische" hiëroglyfen tot protserige tafelaanstekers van jade. Veel bekijks heeft hij niet. Kennelijk zoekt de voorbij gaande massa liever de vaste tentjes op, waar het assortiment groter en de prijs lager is. De massa loopt aan het volgepropte vloerkleed voorbij en mengt zich kennelijk liever in de benauwe- nissen van de winkelstraatjes, tussen het populaire assorti ment. De Chinees grijpt voor het gros te hoog. Dit seizoen zijn flitterlampen, lachzakken en Spaanse leer- hoedjes in. Ze vliegen overal als warme broodjes de deur uit. On verwoestbaar zijn naast be rgstokken ook muurschildjes met hun melodramatische op schriften, zoals: „Die als vriend hier binnen gaat, komt nooit te vroeg, maar steeds te laat", (da greclame 8,95); „Eén echte man moet als koffie zijn: Sterk, goed en warm"; „In een huwe lijk mag men kijven, maar de liefde moet blijven"; „Op deze mooie plaats heb ik aan jou ge dacht" en „Dit als herinnering voor jou meegebracht" (met foto van Valkenburg); „Een schoon- „Juffrouw, wat kosten die Spaanse hoedjes...? Hebt u ook wandelstokken in de kinder maat...? Ik zoek nog een paar kleinigheidjes vcor mijn kleinkinderen, begrijpt u wel, want oma kan toch niet met lege handen thuiskomen, hè...? Komm, Helmuth, wir gehen weiter... Hoeveel moet er op deze prentbriefkaart naar Ca nada, juffrouw...? Wat schat tig, die kockocksklokjes. Is dat weekaanbieding...? Stil nou maar, Jantje, pap pie koopt straks een ijsje voor je... Wat denk je, schat, zou zo'n grote zonnebril mij wel slaan...? Gunst, mens, ik ben bijna blut...!" Valkenburg doet zaken met de vreemdeling. Het stadje, moeder is als een ster, men be- wondere ze dan ook van ver" (f 12,95). Men kan het zo gék niet be denken, of Vaikenburg heeft het in voorraad. Een beetje souven irwinkel heeft al gauw tussen de 1000 en 2000 verschillende aan biedingen in zijn assortiment. Detaillist B. Dirrix, die al 19 jaar aan de koopdrift van de vreemdeling genoegdoening verschaft, zegt bij de start van elk seizoen voor minstens een ton aan voorraad in te slaan en tussentijds nog voor anderhalve ton bij te kopen. De Valken- burgse winkelstand blijkt de in- koop te baseren op beurzen en zogeheten „uitpakkingen", die importfirma's jaarlijks in het stadje beleggen. Dan bestelt elke ondernemer, wat van zijn gading is of juist niet. Dirrix: „Je moet vooral ins laan, wat je zelf leli jk vindt, dan zit je altijd goed. Als ik op mijn eigen smaak zou afgaan, was ik geen goeie voor dit vak. Wij krij gen in Valkenburg nu eenmaal een specifiek publiek, dat in va kantiestemming is en niet op de eerste plaats let op het estheti sche van de dingen. Ik moet u zeggen, van alles wat ik hier aanbied zou ik voor mijzelf niet veel als souvenir willen heb ben". dat zoveel mergelgrotten in zijn toerisme doet, heeft een fijne neus ontwikkeld voor de souvenirbusiness. Hier, tussen de Zuidlimburgse krijtrotsen, bloeit dit soort detailhandel beter dan waar ook in Neder land, Urk en Volendam in cluis. Al uren voordat de eerste wasbleke dagjesmens met man en kroost in het kielzog zijn ga's in het stadje even goede za ken doen, weet Dirrix niet. Hij wil er ook niets mee te maken hebben. Als hij merkt, dat de klanten voos de prijs van be paalde souvenirs terugschrik ken, stuurt hij zijn spionnen rond om te kijken, welke con current nu weer zit te rotzooien met een paar dübbeltjbs. Dan wordt het produkt meteen lager gezet en de rust aan het front is weer voor een paar dagen her steld. Zo regelen de Valken- burgse kleinhandelaren dat on derling. Samenwerking is er niet, zegt B. Dirrix. Collega's bevestigen dat, maar willen er niet over pyaten om de goede naam van Valkenburg niet in diskrediet te brengen. Dirrix: „Er is sprake van een stille oorlog. Ze gunnen gezicht laat zien, wordt het hele hebben en houden van ge schenkwinkels, giftshops en optrekjes met „Reiscanden- ken" joviaal uitgestald op de belendende trottoirs en zijn alle winkelpuien in lengte en breedte opgedoft als kerstbo men. Het straatbeeld in het toch al nauwe stadscentrum wordt gens Valkenburgs tarief 19,90 waard? Het is maar wat de gek geeft. Een badhanddoek met •Valkenburgs motief is, afgezien van de stofkwaliteit, nooit te duur en zelfs de grootste zeur piet in de kinderschare kan meh gelukkig weer een uurtje zoet houden met pep, tenigrlolly van. ƒ2,95. Als een op dè tien p assan- ten gebruik maakt van een esse- houten wandelstok om het hel lende asfalt in de stad te over meesteren, is dat een gemakke lijk excuus om eveneens tot de aankoop van zo'n vermeend hulpmiddel o.ver te gaan en om het smachtende thuisfront straks een lol te doen zijn koe bellen, harnassen, bloemen- of borstelhangers, wonderlampen, Tirolêr jodelhoedjes, Volen- dammer molentjes en het geeft door deze bonte commercial, rukte nog kleinschaliger zodat de spoedig tot een lamlendige sjokprocessie opzwellende be- zoekersstroora gedurende de rest van de dag cp elke vier kante meter binnenstad oog ia oog staat met de verleidelijk ste prullaria, die hem als dier bare „Groeten uit Valken burg" op het instinct werken, ander voegt eraan toe, dat bi; I wel kon sluiten als de klant ma I voor minstens een tientje placht I in te kopen voor thuis. De een I signaleert dit seizoen een prijs-1 bewuste voorkeur voor „hel I duurdere goed", terwijl da an-1 der juist meer oppervlakkigs dt I deuy uit zjet. vliegeij. Maar kijken nu eenmaal niet bij el kaar in de boeken. Het is onder-1 ling haat en nijd in het voorjaar I maar na het seizoen gaat ieder-1 een stevig op vakantie. Op eigen houtje, natuurlijk. Het zal Jan met de pet een zi wezen, als hij maar aan zijn I trekken komt. Over smaak I wordt zeker in vakantiestam-1 riling niet getwist. Esn stiokertp „Valkenburg" erop en het z:t wel snor. Oma kan haar klein kind eren in verrukking brengen «jÜBr (Van onze correspondent) WASHINGTON - Het ding heet Carcharodon Carcharias en het heeft altijd honger. In zijr maag zijn zaken aangetroffen als Sint Bernardshonden, com pleet met halsband, kratten rum en twee dozijn aaneengebonden literfessen spuitwater. Voor de kust van Australië werd er eer gevangen met de volgende maaginhoud: twee gummielaar zen, een vat zesduims spijkers en een half paard. We spreken ovei de grote witte dood, de monster- lijkste aller haaien, die, uitzon derlijk groot van muil, zelfs kleine vaartuigen aanvalt. Peter Benchley, die in de buurt van de beroemde Prince ton Universiteit in een vriende lijk deel van New Jersey woont schreef in 1973 een thriller die aan de grote witte haai is gewijd. Het boek, onder de titel „Jaws" (Kaken), kwam in februari van het vorig jaar uit. Van deze su perthriller werden in een half jaar drie en een half miljoen exemplaren verkocht en in een paperback-editie is de zestiende druk al bereikt. In de eerste pa gina's van het boek slaat de grote witte dood al toe in wolken van schuim en bloed: een jonge vrouw, die op het avondlijke koele strand hevig is bemind be geeft zich in de branding om af te koelen. Vrijwel onmiddellijk slaat Carcharodon Carcharias toe. Haar minnaar vindt bij het aanbreken van de dag uit dat zij spoorloos is. „Jaws" is het grootste epos over vis en mens sedert Herman Melville's „Moby Dick", dat in de tweede helft van de negen tiende eeuw het licht zag. Er is natuurlijk een film van ge maakt, die nu ruim een maand in bijna 500 Amerikaanse biosco pen draait en een financieel suc ces gaat worden waarbij dat van The Exorcist en The Godfather verbleekt. Het maken van de film (Universal) kostte bijna 8 miljoen dollar, maar na twee weken waren de recettes al ruim tweemaal zo hoog als de aan- maakkosten. De film is door regisseur Ste ven Spielberg (27) geschoten in Martha's Vineyard in Massa chusetts, dichtbij de plaats waar Edward Kennedy in 1969 met zijn vriendin Mary-Jo Kopechne van een brug afreed in het kille water dat daar zeer diep is. Met de film „Jaws" werd Spielberg onmiddellijk even beroemd als de 32-jarige Godfather- regisseur Francis Ford Coppola. De film werd op 15 iuni gelan ceerd op een zorgvuldig uitge kozen moment, want toen trok ken miljoenen Amerikanen voor het eerst in de zomer naar de stranden. Enkele persbureaus meldden vrijwel meteen dat er voor de Amerikaanse kusten haaien mensen hadden aange vallen. Het thema van het filmver haal is niet zo belangrijk. Het is een gruwelfilm met een aantal zeer knap gefilmde moorden van de grote witte dood, die zo rea listisch gefilmd zijn dat tal van bioscoopbezoekers bij de aan schouwing er van flauwvallen of gaan overgeven. De haai in „Jaws" is een constructie van polyurethaan, voorzien van een hydraulische installatie die het geval zo wendbaar maakt als de echte Carcharodon Carcharias. Het ontwerp van dit kunstwerk is van een Disney-expert, Ro bert Mattey. De film komt binnen afzien bare tijd vanzelfsprekend naar Nederland. In Amerika staan er lange rijen mensen voor de bio scopen waarin „Jaws" in actie kunnen worden gezien. Er wordt in deze film op grotere schaal gegriezeld als in de Exor cist. Een interessant bijverschijn sel is dat honderdduizenden Amerikanen nu met de dood schrik in hun lijf gaan pootjeba den voor de lange kusten. Die vrees wordt aangewakkerd door het feit dat een jonge man uit Alabama in de Golf van Mexico een haai moest bestrijden die hem een souvenier meegaf van 36 tandafdrukken in zijn rech terbeen. Voor de kust van Day- tona Beach in Florida viel eert haai een 10-jarig meisje en een 17-jarige jongeman aan in heupdiep water. Volgens schat tingen van deskundigen komen er elk jaar gemiddeld een dozijn haaienaanvallen op mensen voor in de Amerikaanse kustwa teren. Er overlijden jaarlijks in de Verenigde Staten zo'n 300 men sen als gevolg van aanvallen door bijenzwermen en hoewel er voor de Amerikaanse kusten rond de dertig soorten haaien worden waargenomen is de tol die zij in mensenlevens opeisen beperkt. De meeste haaien die de Amerikaanse kust aandoen vallen in de categorie van „requiem-haaien", een droef geestige' naam. De grote witte haai wordt regelmatig gezien voor de kust van Cape Cod in Massachusetts. Met spectaculaire griezelfilms als „Jaws" is een nieuwe stap gezet in de richting van een re naissance van het Amerikaanse bioscoopbedrijf, dat jarenlang op een zeer laag pitje heeft ge staan. Tijdens de crisis van de dertiger jaren gingen er soms 80 miljoen Amerikanen per week naar de bios om ontspanning te zoeken in de wereld van de fan tasie. Vorig jaar werd het recet terecord in de Amerikaanse bio scopen, dat met 1700 miljoen dollar in 1946 was gevestigd ge broken met 200 miljoen dollar. Er gingen meer dan een miljard bioscoopkaartjes weg. In 1974 bracht „The Sting" 68,4 miljoen dollar op en „The Exorcist" 66,3 miljoen. „Jaws" zal die records ruimschoots gaan breken. Mijn vriendin Kim Helm, die 9 Vz is en in Princeton woont, heeft „Jaws" al twee maal gezien en wil er nog een keer heen. „De haai is niet als Gargahtua, die hele steden op vreet", zegt ze. „Aan Gargantua kun je zien dat hij niet echt is. Je weet dat de grote witte haai in „Jaws" gebouwd is, maar hij lijkt levensecht". Kim heeft an derhalf uur over de film zitten praten, wijs, alsof ze het over een afschuwelijk evenement in het verleden had. Het voor naamste in de film waren de ver slindingen van mensen, maar het schoonste moment kwam aan het eind van de film, toen de haai explodeerde in een hevig requiem van bloed en schuim. BEKT VAN VELZEN Souvenirs. Je weet dat 't rommel is, maar de druk van de overvloed is zwaar. Eerlijke taal voor een zaken man, die afstand kan nemen van dè Valkenburgse toeristenker- mis, maar intussen wel lustig meedoet met de algemene trends. In de weekreclame heeft hij nu vodr 19,95 een barome ter met hertekop geplaatst, made in Schwartz wald. Er staat niet eens een stlpker van Val kenburg op, maar de verkoop loopt als een trein. Volgende week gaat het etiket „weekaan bieding" naar een ander artikel, maar de prijs voor de barometer zal gelijk blijven. Immers, dan zijn er weer nieuwe vreemdelin gen in de stad, die belazerd wil len worden. Spionnen Over het dagelijks aantal be zoekers kan Dirrix geen ver standig woord zeggen. Zijn vrouw heeft dagen, dat ze voor 3000 ansichtkaarten postzegels verkoopt. Hij heeft dit seizoen voor 50.000,— zomerhoedjes ingeslagen en slijt met gemak 3000 wandelstokken in een drukke maand. Of zijn 89 colle- elkaar het licht in de ogen niet. Op zichzelf is dat wel begrijpe lijk, want veel varkens maken de spoeling dun. Dus probeert ie dereen de ander uit de markt te werken. Dat doe ik ook. Wij zijn allemaal individualisten. Van gezamenlijke inkoop, waarvan de hele club voordeel zou kun nen hebben, is daarom nooit wat terecht gekomen". Het publiek interesseert zulke achterhoedegevechten niet, zo lang de broodnijd zich uit in scherpe prijzen. Daaraan zal het dan ook wel liggen, dat V alken burg volgens sommige plaatse lijke ondernemers 20 tot 30 pro cent goedkoper is dan andere notoire toeristencentra. De vraag is, of dat ook slaat op res taurants, waar men voor 2 knak met friet vijf gulden moet neer tellen, voor een biefstukje brood een tientje, en voor een kindermenu (één knakworstje met appelmoes, frist en mayon aise) zelfs vier piek. Valkenburgs? Is een sneeuwuil, trekpleister voor talrijke porseleinfans, vol- ■niet wat voor andere snuiste rijen nooit weg. Niemand maalt om de vraag, of deze groeten uit Valkenburg ook typisch Valkenburgs zijn. Het mag best uit Taiwan, Japan, Hongkong of andere dumpge- bieden komen, als het maar een aandenken is. Wanneer Giel Quax, de grondlegger van de Valkenburgse souvenircultuur, nog leefde, zou hij spreken van de grote verloedering. Om streeks 1925 was hij thuis in de kelder de eerste en enige souven irproducent, die uit mergelsteen van de groeve in Sibbe visjes, asbakken en vrome grotten sneed'om dis aan het handjevol seizoensbezoekers te slijten voor een prikje. Mergelartikelen zijn, niet alleen vanwege hun breek baarheid, al een hele generatie uit de mode en geen vreemdeling weet nog, dat zij ooit de karak tervolle voorgangers zijn ge weest van de huidige galanteri- eënkitsch uit plastic en na- maakhout, die Valkenburg mil joenen in het laadje brengt. Showbusiness Wij moeten het van Jan met de pet hebben", zegt de een. De met grotjes onder glas, die etK I onder de sneeuw bedolven w* I den als je ze op hun kop W' I gehouden. Da jeugd keert vol-1 daan huiswaarts met een blid I hoofddeksel van Spaanse (no-1 )makelij en da hele familie Iw'1 tot het volgende dagje Valken-1 burg plezi-r van de malle lad-1 zak, die u beslist moet hantei» al s Andre van Duin weer eens op de buis komt. Business is showbusiness Valkanburg, waar élke souvffl- irzaak na 8 maanden vreemd-- lingenverkeer leeg probeert zijn. Dan zijn de miljoenen bin nen. die de gasten in lieverfe» hebben achtergelaten, omd) Valkenburg het zo vriend# l waet te vragen. Niemand kan ff zich meer vanaf maken met co" groije te pikken, da boterham men zelf mee to brengen en si]'11 kinderen te onthalen op een slt>» aangelengde ranja uit de eigen gezinsfles. Er hoort nu eenmaï een souvenirtje bij, hoe pietlut tig ook. Mooi is niet belang# Als de handel het maar lelijk j vine wordt het vanzelf ver' kee' JAN EERlX Dat de benoeming van staatssecretaris voor het der tement van justitie regelrech belangen schaadt van het ai teurtoneel is alleen maar mc, lijk als die nieuwbenoer staatssecretaris luistert naai naam Zeevalking, mr H.J. Z valking. In dat geval betek het winst bij justitie en een voelig verlies bij het Nederla Centrum voor amateur-toi NCA, waarvan Henk Zees king vele jaren voorzitter enl spirator is geweest. Hij was s de jaren van de Nederlar Amateur Toneel Unie (NA? de grote man op organisator" gebied. In de omzetting NATU tot NCA had hij een dende rol. En ook later zijn der zijn aanvoering enige 1 langrijke zaken tot stand ge men. Hij was betrokken bij oprichting van de eerste Neo landse beroepsopleiding regisseurs voor het amateu neel: de academie voor draml sche vorming, die later om s sidieredenen werd ingeboif in de Amsterdamse thea^ school. Ook op zijn initiatief het toneel-krities maandfc Samenspel van de grond als gave van het NCA. En tensh heeft hij de stoot gegeven tot nieuwe, gedecentralisee1 structuur van het NCA, zo iedere amateurspeler via provinciaal of zelfs een stre centrum - zich direct bij zijnl ganisatie betrokken kan voel Tot zijn benoeming als staa secretaris heeft mr. Zeevalk kans gezien zijn liefde voor j amateurtoneel uit te leven na zijn veel omvattende mij schappelijke taken. Nu is^ niet weer te combineren, t taak in het NCA-bestuur worden overgenomen doorl man die sedert 1972 als secrl ris optrad: F.A. van Kreunintf Ook voor hem was toneelspa al vroeg een deel van zijn lea Via verschillende aspecten het vormingswerk, kwam hit recht bij de Academie voorl pressie door woord en gebaaj Utrecht, waarvan hij adjuJ directeur werd. A. KORNMÜ Nietzsche heeft eens gez\ dat revoluties op duivepooi komen. Dat gaat zeker op ui de invloed die de Franse cor nist Erik Satie op de muziti ontwikkeling van latere gena ties had. De vondsten van I Debussy en een Ravel, maar ran een Poulenc en een Milha zijn niet denkbaar zonder de f' durfde harmonieën van de fcl zenaar uit de Parijse uoorsl Arcueil. Men doet er verkei aan Satie als een zonderling beschouwen alleen omdat ietwat slordig leefde en vijk jaar geleden in bittere armok stierf. Hij had de muziek vooral het componeren als amateur in de ware zin van woord liefhebber beoefe maar hij bezat genoeg zelfke om nog op zijn veertigste lei gaan nemen aan de Schola torum, alleen om zijn techniek verfijnen. Zijn leraren Vinei d'lndy en Albert Roussel getii; den later dat ze geen nauwgez ter leerling gehad hadden. Frank Onnen, een NecL landse specialist in de Fra muziek, heeft opgemerkt dat tie heeft gestaan bij elke w ding die de Franse muziek drie decennia heeft genorr Hij heeft steeds de wegen v kend, steeds in de voorhoede Guinese biggetjes zijn g< diertjes waarmee je veel cont hebt. Toch zijn ze als huisdie zeer gewild. Ze kijken je tror hartig aan en^wekken een zo nige indruk van weerloze on holpenheid dat ze als het w smeken om bescherming. Wat kan de eigenaar van kele Guinese biggetjes zoal de beestjes doen? Hij kan koesteren als babies, maar kan er ook zeer interessante P®*7.menten mee uithalen. W u bijvoorbeeld hoe Guinese t getjes zich gedragen wanneei plotseling op een glasplaat w den gezet, of wanneer men een langspeelplaat draair lentje met ze speelt? Aardig ook het experiment met de b kuip, waarin je ze aan de n

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 16