ONZE PRIMCY MOET SNEL VEEL BETER BESCHERMD WORDEN MéÉ computers kuiï je veel kanten uit iver/ IBS IE ERS werkster E HULST ERT rECHNiSCHE :ht V Goes IE rg inistratief ker nend Computers kunnen in handen van mensen die ze bedienen een gevaar gaan worden voor de persoonlijke vrijheid van burgers. Een gevaar dat in heel wat gevallen al levensgroot aanwezig is. Al merken we dat als burgers nauwelijks. Gewoon, omdat we niet weten wat er inet computergegevens over personen allemaal al wordt gedaan. Welke informaties er over burgers die uit die computers komen aan derden worden gegeven? In een Studium Generale van de Technische Hogeschool Eindhoven is aandacht besteed aan het vraagstuk van de 'computers en privacy Onze redacteur Jacques Levij besteedt met name aandacht aan wat mr. F. de Graaf, een jurist die over de privacy -bescherming een proefschrift voorbereidt, en mr. F. Kuitenbrouwer, juridisch medewerker van de NRC en gespecialiseerd op het gebied van de. administratie, in hun lezingen over dit toch wel brandende onderwerp hebben gezegd. "Jf: Doodeerlijk Spreiding Zweden Bar en boos Juist doel -LHüteJ Gemeenschapscentrum omodatie, Vergaderruim- antoorruimte voor Maat- ïsen wij ons personeels- deze funktie verbonden iden behoren: ten en onderhouden van zige technische installa- is tichtorgel, geluids-, en verwarmingsinstal- en van technische assis- de organisatie van de tiviteiten gen op bovengenoemde heden afgestemde tech- leiding, bij voorkeur op 'eau. inktionaris wordt tevens dat hij over organisatori- iteiten beschikt [tiviteiten in het Gemeen- d te worden, ft ervaring. tig de regeling voor het bij het P.G.G.M. te Zeist, kteur van onze stichting it beide funkties kunnen P. Ie Clercq - Goes ders van Hulst roepen sol- ekking van or van gemeentewerken in liploma HAVO en typen, "tografie gewenst ;ns gemeentelijke regeling elijke rechtspositieregelin- toepassing lagen na het verschijnen \an de burgemeester van mt deze betrekking kunt a ecretarie, bureau Perso- NTS- en ESBUREAU NCB één harer bijkantoren, e Hulst, Kleine Zwanen- 15 jaar I.B.A. of gelijkwaardig het zelfstandig opstellen n en verlies- en winstreke- t tot aanbeveling dig uitwerken van admini- kliénten tot en met het ver- Ie noodzakelijke belasting- 9 jaar MVO, LEAO of gel eiding oekhouden strekt tot aan- n van administraties van werkkring in groepsver- éring met jaarlijkse of half- irisverhogingen rktijd ïdaire arbeidsvoorwaar" idiekostenvergoeding ,0' sel reiskostenvergoeding. I met 100% premie, opna- enfonds o.a. bij 25-jarig® in schriftelijk) richten aan countants- en Belasting- Zwanenstraat 1, Hdlsl_ ÏÏMM -vrn. v' r (Van een onzer redacteuren) Je kunt met een computer niet alle, maar wel bar veel kanten uit. Alleen, één ding moet je bij dat automatische rekentuig nooit, maar dan ook nooit, uit het oog verliezen. Wat je erin stopt aan gege vens kan er op vele manieren en in vele combina ties weer uitkomen. Maar wat je er niet in duwt aan - laten we zeggen basismateriaal komt er vanzelfsprekend ook nooit in een of andere vorm uit. Met andere woorden: een computer is een prachtig ding. Niets meer, doch ook niets minder. Zo'n rekenmachine kan, razendsnel, met het mate riaal dat de mens erin stopt talloze ingewikkelde sommetjes maken. Het zijn echter altijd mensen die zo'n apparaat 'voeden' en bedienen de vragen stellen - en het zijn altijd mensen die uitmaken wat ze wel en wat ze er niet mee willen en kunnen doen. En daarmee zit je dan meteen met het leven sgrote probleem van eventueel verkeerd gebruik. Óm van misbruik maar niet te spreken. Vasthou den dus: computers zijn nóóit knapper dan de domste man (of vrouw) die ze voedt en bedient. Een voorbeeld uit onze bloe deigen Nederlandse automati seringspraktijk om dat nog eens heel duidelijk te maken. Ons on volprezen Centraal Planbureau maakt van tijd tot tijd, voor de meesten onzer adembenemende, berekeningen over de toekom stige ontwikkelingen van onze economie. Over uw en mijn por temonnee, dus. Daarbij wordt natuurlijk uitgegaan van aller lei gegevens en vooronderstel lingen. Anders kun je niets be rekenen. Zelfs niet met een computer. De uitkomsten van dat verrukkelijke gedoe, dat uit eraard altijd doodernstig wordt gespeeld, beïnvloeden steevast uw en mijn leven. Want die die nen als basis voor vele uitermate belangrijke besluiten in de - zoals dat heet sociaal- economische sfeer. Dus, onder andere, om uit te maken of u (en ik) komend jaar wat extra in ons loonzakje kunnen krijgen, of de sociale premies nog hoger kun nen (over verlaging praten wel al jaren niet meer), of het rede lijk is de belastingsehroef nog wat verder aan te draaien. Ga maar door! Parlement, vakbe weging, werkgevers, regering, winden zich over de uitkomst, zoals dat hoort, behoorlijk op. Maar over de simpele vraag, of de gegevens die in de computers zijn gestopt en die, gecombi neerd, tot de meestal catastro fale uitkomst hebben geleid, is nog nooit in ons parlement een gedegen robbertje gevochten. Een gekke zaak! Want om die gegevens en vooronderstellin gen gaat het tenslotte. De uiteraard doodeerlijke dames en heren (ambtenaren) die uitmaken welke gegevens de basis voor de computerbereke ningen moeten zijn en ze er dan instoppen, kunnen het ook mis hebben. Sterker nog. Ze dragen geen enkele politieke verant woordelijkheid. Ze kunnen niet door onze organen op het matje geroepen worden. Die kunnen alleen ministers en staatssecre tarissen laten opdraven wat soms moeilijk is. En - met alle respect - weten die veel van het voer dat hun ambtenaren de computers laten verslinden? Welnu, vorig jaar is er een ge haaide jongen geweest die alle maal niet voetstoots aannam wat de computer uitbraakte over wat aan de kim van ons economisch bestaan gloorde. Die computer had natuurlijk geen fout gemaakt. Dat wist 'ie ook wel. Maar wat hadden ze erin gestopt? Hij ontdekte dat de gegevens over onze bevolking, haar groei en samenstelling die, onder andere, voor het bereke nen van het economisch toe komstmodel waren gebruikt he lemaal niet „bij de tijd" waren geweest. En dat, terwijl juist die gegevens een onontbeerlijk on derdeel vormen voor de plan ning op middellange en lange termijn. En het is heel goed mogelijk dat miljoenen Nederlanders maandenlang van de zenuwen hun nagels tot het leven hebben afgebeten over wat hen allemaal te wachten stond. Helaas! En wat een toestanden maken we van zo'n (verkeerd) toekomst beeld. De kranten schrijven er weken over, de teevee commentators vinden het 'ge- fundenes Fressen', de politici wijken niet meer van de beeld buis, de werkgevers en werkne mers nemen betonnen stellingen in. Gewoon, omdat niemand zich heeft afgevraagd, of het computervoer wel helemaal 'vers' is. Welke les kunnen we uit dat ene voorbeeldje leren. Na tuurlijk in de eerste plaats dat we niet meteen, leken die we zijn, gelaten en bleekjes 'ja' moeten knikken als ons wordt voorgehouden dat er geen speld is tussen te krijgen, „omdat de computer het immers allemaal heeft berekend". In de tweede plaats - en nu zeggen we het plechtig - auto matisering van de besluitvor ming leidt niet vanzelfsprekend tot een grotere doorzichtigheid en controleerbaarheid van het systeem. De politieke en maat schappelijke werkelijkheid biedt onvoldoende waarborgen dat niet-gebruikte basisinfor matie van tevoren grondig onder de loep is genomen. Verder dienen we te beseffen dat computers een enorme macht kunnen geven aan een ambtelijk apparaat. Tenzij we een democratisch systeem kun nen ontwikkelen waarbij 'in stanties' door andere 'instanties' op de vingers kunnen worden getikt. Een systeem ook dat de hogere en lagere beleidsorganen - Parlement, Provinciale Staten, Gemeenteraden - zo uitrust dat zij het, elk op eigen niveau, tens lotte voor het zeggen hebben en controle kunnen uitoefenen. Nü is het zó, dat ons parlement in feite onvoldoende controle heeft, kwalitatief en kwantita tief (wat getal aangaat) op de re gering die honderdduizenden ambtenaren in dienst heeft. Die echter ook van dat ambtelijk Naar een toekomst zonder privacy, zonder ongeziene intimiteit/ apparaat afhankèlijk is voor haar gegevens. Het is de hoogste tijd dat eens wordt nagegaan, wat de gevolgen zijn van de toe nemende automatisering voor de werking van de politieke de mocratie. Die reeds zonder die automatisering eigenlijk al heel gebrekkig van de grond is ge komen. We hebben de laatste jaren de monden vol over decentralisatie van het bestuur. We denken, dat wordt ons in ieder geval voorge spiegeld, dat het met die demo cratie een stuk beter zal gaan als we 'het bestuur maar dichter bij de burgers' brengen. In Noor wegen is daarover een onder zoek gedaan, waarbij de beteke nis van de automatisering voor de decentralisatie is bekeken. Die Noren hebben ontdekt dat computers en automatisering van-de-beslissingsmacht een klimaat scheppen dat ongunstig is voor de spreiding van macht. „Er zal een sterke politieke wil nodig zijn om het getij te doen keren. Wij betwijfelen, of de beweging voor 'invloed' en 'spreiding van macht' in staat zal zijn stand te houden tegen de gecombineerde kracht en macht van de nationale politici en de plannenmakers in de centraleo verheidsdiensten". Iets om toch eens over na te denken! Het kostte ons tachtig jaar om er achter te komen hoe onverstan dig het is geweest om de auto ongecontroleerd vrij baan te ge ven. De mogelijkheden van de computer zijn, ten goede of ten kwade, vele malen groter dan die van de auto. Tachtig jaar voor de auto! We hebben geen tien jaar meer om de computer de baas te blijven. Of, beter ge zegd, om waterdichte regels te maken die ons in staat stellen de gemeenschap, u en ik dus, de baas te laten blijven over de macht die automatisering van de administratie van de over heid dreigt te geven aan 'het ap paraat'. Nou de volgende stap. Om u nog wat meer op uw hoede te laten zijn voor de manieren waarop mensen computers kun nen misbruiken. Als we niet da nig op onze tellen passen, zitten we met z'n allen over een jaar of wat in, wat de Amerikanen al noemen, een 'informatiegevan genis'. De automatisch^ administra tie is ontstuitbaar in haar op mars. Ook in het bedrijfsleven. Een onvolledige opsomming om dat te staven. Banken, verzeke- rings-maatschappijen, justitie, de giro, de ziekenhuizen, de af- betalings-magazijnen, de uni versiteiten, de bibliotheken, de postorder-bedrijven, vult u zelf maar aan. Er zijn ook in ons land zeker al zo'n honderd verschil lende geautomatiseerde syste men waarin persoonsgegevens zijn 'opgeslagen'. In de meeste gevallen weten de geregistreer- den daar niets van. In heel wat gevallen ook zijn de gegevens - en dat is een heel belangrijke beperking - op zichzelf niet om je erg druk over te maken. Maar toch Wat gaat er gebeuren, liever gezegd, wat kan er gebeuren, als op een kwade dag al die ver spreide gegevens worden sa mengevoegd? Als, bijvoorbeeld, banken besluiten voor het hele land - misschien zelfs voor heel Europa - al hun persoonsgege vens in één computer te stoppen. Of als men het nuttig gaat oorde len alles wat verschülende 'in stanties' weten over iemands ge zondheid, de lichamelijke con ditie, centraal te registreren. Gewoon, omdat dat zo lekker gemakkelijk is 'als er eens wat met iemand gebeurt. Op zichzelf een heel verstandige maatregel. Maar een centralisatie die le vensgevaarlijk kan worden voor .iemands persoonlijke vrijheid, voor iemands recht op een privé-leven. De Zweden hebben een staatscommissie laten onder zoeken wat er kan gebeuren als, die nu nog gescheiden, geauto matiseerde systemen van persoonsgegevens allemaal op een reusachtige computerhoop zouden worden gegooid. Die Zweedse dames en heren namen iemands recht op 'privacy' als uitgangspunt. Ze hebben gecon stateerd dat iedere informatie over de toestand van het indi vidu die 'privacy' al in het ge drang brengt, wanneer zij routi nematig, massaal verwerkt wordt. Een voorbeeld, ook uit Zwe den, om duidelijk te maken, hoe zelfs uit eenvoudige gescheiden gegevens een beeld van een mens kan ontstaan, waarmee handige jongens -en die zijn er nogal wat - hun voordeel kunnen doen. Een (Zweedse) weduwe zit er door de nalatenschap van haar man warmpjes bij. Dat is na tuurlijk geregistreerd op een computerband. Bij de belas tingdienst, bij de centrale nota riële registraties, enz. Dat is niet erg. Maar er is ook bekend dat zij veel romantische blaadjes leest. Haar abonnementen erop zijn ook weer op een computer band vastgelegd Niets tegen. Er is bij de gezondheidsdienst au tomatisch vastgelegd dat die brave, romantische weduwe die er zo warmpjes bij zit van een stevige borrel houdt. Welnu, die drie kenmerken - afzonderlijk gehouden ongevaarlijk - geven een profiel van de dame als ze worden samengevoegd. Kunnen haar tot doelwit maken van al lerlei minder fraaie pogingen haar geld afhandig te maken, haar in de macht van geweten loze knapen te brengen. Onbe tekenende feiten op zichzelf, die door een samenbundeling ge vaar voor het individu gaan op leveren. En nu een voorbeeld uit eigen land. De meesten onzer hebben wel eens, via een van de mooie kleurenfoldertjes die we bijna dagelijks in onze brievenbus vinden, een boek of boekenserie besteld. Nou, het is duidelijk dat zo'n bestelling op de computer wordt geregistreerd. Dat de computer keer op keer namen en adressen uitspuugt als er weel een deel uit de serie voor ver zending klaar is. Gemakkelijk, natuurlijk voor die administra tie. Ook de acceptgirokaart wordt door de computer kant en klaar gemaakt. Maar, en daar wordt eigenlijk de lijn van het toelaatbare al overschreden, als men eenmaal één keer in zo'n systeem zit, krijgt men keer op keer aanbiedingen voor andere boeken'koopjes', vaak van heel andere uitgevers. Men leent dat bestand kennelijk gewoon uit. Niet voor niets, als regel. Daar voor moet de lenende firma be talen. En uw brievenbus zit daardoor keer-op-keer vol met spul, waarvan u niets wil weten. wordt lastig gevallen. Want u zit nou eenmaal in één zo'n ge automatiseerd systeem Zie maar hoe u er ooit nog uitkomt I Dat is allemaal nogal on schuldig, zult u zeggen. Natuur lijk. Maar het duidt ook wel aan, hoe het gaat beginnen en hoe machteloos u er tegenover staat. Want ook in ons land is er alle aanleiding om bezorgd, en meer dan dat, te zijn over de snel om zich heengrijpende rage alles en nog wat op de computer vast te leggen. Wist u, bijvoorbeeld, dat de Nederlandse politie al in 1965 van meer dan 1 'A miljoen vader landers politiegegevens 'in kaart' had gebracht. Het zullen er nu wel enkele miljoenen meer zijn. Die politie-aantekeningen blijven bewaard tot iemands dood. En dat, terwijl strafbla den (veroordelingen) na een wettelijk voorgeschreven ter mijn verjaren. Mensen moeten immers kansen op een nieuw be gin krijgen. Maar bij de politie is geen nieuwe start mogelijk. En die politiegegevens worden ook aan anderen gegeven. Aan werkgevers, bijvoorbeeld. Die politiegegevens bevatten veel meer dan harde feiten. Uw, en mijn, naam is er in te vinden als u eens een bar hebt bezocht die door de politie in de gaten wordt gehouden. Ook allerlei indrukken van zo'n controle rende politieman worden netjes opgenomen. Kunnen immers nog wel eens van pas komen! U kunt er zeker van zijn dat deze vastgelegde gegevens fou ten bevatten. Fouten die u niet recht kunt trekken. Waartegen u machteloos bent. U weet immers niet eens dat u 'staat opgeschre ven'. In de Verenigde Staten is 'ns onderzocht hoeveel fouten er zaten in de geautomatiseerde personeelsgegevens van de ma rine. Houdt u vast...! Zo'n tach tig procent van die gedragssta- ten bevatte fouten Want een computer registreert wat hij op gegeven krijgt. Fouten haalt hij er niet uit. De overheid, grote bedrijven, combinaties van kleinere be drijven, registreren ook in ons land personeelsgegevens auto matisch. Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele, reden om ook maar met een beetje goede wil aan te nemen dat ook die niet wemelen van de minder ernstige en zeer ernstige fouten. Zekér niet, als u helemaal niet weet wat er van u, uw buurman en mij, door een meneer (of juf frouw) is vastgelegd. Wist u, dat er in 1972 in ons land al 107 overheidsdataban- ken waren. Systemen dus waarin persoonsgegevens zijn verwerkt. En wist u dat het mi nisterie van Binnenlandse Za ken belast is met de opbouw van grote databanken. En tegelijk de opdracht kreeg daarvoor regels op te stellen. Sinds 1968 is dat departement bezig met het 'persoonsnummer'. Maar pas toen in 1971, bij de volkstelling, deining ontstond over die com- puterkaarten die de mensen kregen, is dat departement zich een beetje gaan bezighouden met de regels die het moet op stellen. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Bij het Rijks Computer Centrum in Apeldoorn, een mammoetdatabank voor ambte lijke en niet-ambtelijke per soonsgegevens,. draait men op grond van een ministeriële be schikking. Die kan elke dag ver anderd worden. Die beschik king bevat geen enkele bepaling die iemands privacy waarborgt. De Kinderbescherming-heeft een geautomatiseerde pupillen- registratie. Er is niets waarop men zich kan beroepen voor de privacyrechten van de geregi- streerden! De Centrale Recher che Informatiedienst van Justi tie legt. alles vast over mensen die bij 'bijzondere zaken' zijn betrokken. Zo maar, want er is zelfs geen beslissing van een mi-' nister over dat systeem Op zichzelf worden de meeste van die systemen ontwikkeld vanuit juiste beleidsdoeleinden. Maar al die systemen geven mensen die ermee werken speel ruimte - soms heel wat - voor misbruik. Is dat aanvaardbaar? En is het aanvaardbaar dat op een kwade dag zo maar eden be sloten kan worden, laten* we het eens heel extreem zeggen, dat alle computer-gegevens over pessonen in een monsterachtig geautomatiseerd brein worden opgeslagen? Dat is niet denk beeldig! Moderne staten, ookNeder land dus, kent talloze elkaar overlappende beleidsdoelein den. In feite is alles1 verbonden, als men al die wetten, verorde ningen, voorschriften-op-vele- niveaus letterlijk zou nemen. Door koppeling van computergegevens kan daar door de vrijheidssfeer ernstig worden aangetast. En die kop peling zit er dik in. Computer bouwers wijzen er keer op keer op dat de ontwikkeling gaat in de richting van céhtrèlisatie. Dat is: zoveel mogelijk systemen en registraties samenbrengen in een computer die vele' 'iritgan- gen' heeft. In Zweden poogt men dé par ticuliere vrijheid en privacy te waarborgen door het opzetten van weer een systeem te binden aan een vergunning die een on afhankelijk lichaam moet.' ge ven. Een Nederlandse commis sie wil alleen gevaarlijke*'*data- banken onder een 'vergunningenstelsel brengen. Uit bovenstaa»ds*u<»g«9éelden zal u weL'duitielijk xijhf';g|ivor- den dat dat een lachei'tjfe is. Want wat'is 'gévaarliik!"?|c!om- binatie van een aantal J voor zich ongevaarlijke,; banken kan een uiterst* gi lijke zaak zijn voor het ib<J En hoe maakt men ujt computerpersooHsgegevesfs mogen inzien? Hééft ddtbörger, in alle gevallen, recht op'ihéage yan zijn eigen 'eompi*terkaurt En krijgt hij/zij het racht verbe teringen te eisen? Sterkef jnog, kan een burger eisen datkip op hem betrekking hiebbendeigege- vens vernietigd worden??; Moet de wetgever hem die rephten niet ijlings geven? 1 I In ieder geval staat wel vast dat het ook in ons land vijf voor twaalf is voor de organisatie van de persoonlijke vrijheid en de persoonlijke privacy. De wetge- ver zal ervoor dienen te zorgen dat iedere burger keiharde rech ten krijgt op dat gebied. Rechten die al van kracht worden bij de opbouw van welk computersys teem ook dat persoonsgegevens bevat. Monopolisering van de privacy in ambtelijke, techno cratische hand is een van de ge vaarlijkste kanten van deze hele zaak. JACQUES LEVIJ

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 13