M EN EEN VONDELPARK WEER VOOR AMSTERDAMMERS tagels: „Mensen durven weer 't park in" „Geen cbaos door slaapverbod" vrij uit ddel ;rk Minimumloon Praathuis Impulsen JGEN PEILINGEN JEN PEILINGEN ilLINGEN PEILING INGEN PEILINGEN er werd een klein ko- e geboren en het werd je genoemd. Maar in de s van herders en van wijzen 't Oosten kwamen alle die- it het land naar Nijntje toe an, de kip, de kuikentjes en de dikke koe. t lijkt mij vrijwel uitgeslo. lat de treffende overeen- t met het bijbelverhaal op r toeval berust. Een regel- e parodie daarop is te zeer de konijnen af' om echt emelijk te zijn. ar wanneer het verhaal - derde mogelijkheid be- l zou zijn als een voorzich- m heel verre voorbereiding •.t kerstverhaal, dan wordt 0 mogelijk nog dubieuzer, m wel eens willen weten, 1 dit geval „de eigen wereld iet kind" argumenten kan en voor een pedagogische itwoording van dit boekje, lijn dochter verstand heeft, vat niet uitgesloten is, zal z'e s, wanneer zij het echte, Ise kerstverhaal hoort, iets denken als „waar heb ik ruc met de engel toch meer ord?" Ik kan mij een betere tereiding denken dan een at wat voorbereid wordt tot inderachtigs maakt en van wat kinderlijk is een aparte ld waaraan wij snel ont- en. CORN. VERHOEVEN den opgeofferd, om dan - .daad - nog maar niet te een van het onderdrukken de persoonlijke vrijheid, iefnagels distancieert zich de „heilstaat-marxisten" alle hardwerkende mid- tanders als uitbuitende talisten zouden willen >eien. „Ook de onderne- is slachtoffer van het sys- v', vindt hij. 1 ook: „Het marxisme is meer dan een middel om ten doel te geraken. Ik kan ■om goed overweg met enten die Marx bestude- maar niet met studenten n Marx geloven als een al- atieve bijbel", aefnagels laat er geen twij- ver bestaan, het marxisme or hem een wetenschappe- bruikbaar middel om de ,e voor de mensheid leef- te houden; het is echter doel in zichzelve.Als alle eriële gelijkheid is bereikt, 11e mensen van de wieg tot p:af gelijkelijk worden be leid en aldus in materieel cht niets meer tekort ko- dan nog blijft de vraag de zin van 't bestaan le egroof overeind. Of, zoals fnagels het formuleert: „Ik alleen dan als marxist te k gaan wanneer ik over de Ier van de aarde heen kan en". Het houdt hem ook mistisch: „Ik denk wel dat ik blij ben niet meer in olgende eeuw te hoeven le- maar juist door mijn reli- ze uitgangspunten kan ik en dat alles tenslotte goed aflopen. Christus is mens orden onder de mensen, wil zeggen dat hij solidair et deze wereld. Dan kan ik laar niet in een bui van ho- iosheid uit terugtrekken". ft natuurlijk de vraag of christelijke geïnspireerd- I gestalte moet krijgen in historisch nogal zwaar be- m instituut als de katho- e kerk. „Ja, dat weet ik zo zegt Hoefnagels nogal noeid, hij heeft dat als ster-marxist natuurlijk al derden keren natuurlijk Dord. Nat dacht u? ik lijd onder :erk. De manier waarop in ie gezag wordt uitgeoefend ermijnt het gezag zelf. Er zo vindt Hoefnagels, lig morele inspiratie uit de huidige kerk. Maar hij ct dat te zien als een soort nking. Vooralsnog is het g saldo van de kerk voor i voldoende om in de club lijven. Er gloort trouwens iwe hoop. „Echt christen- i en echt marxisme hebben ille openlijke tegenstellin- een heleboel dingen met ar gemeen". JOHN ROOZEN ZATERDAG 12 JULI 1975 Twee pas afgestudeerde artsen, Anneke de Langen en Paul Pollmann bemannen sinds 1 maart van dit jaar in Oss samen een huisartsen praktijk, die in een vroegere elektriciteitszaak is ineen geknutseld door henzelf en hun (toen nog toekomstige) patiënten. De gezamenlijke praktijk „Ons Medies Cen trum" gedoopt, kostte met inbegrip van het doktersau tootje - een Renault 4 - 30.000 gulden, waarvan de helft moest worden besteed aan de doktersapparatuur. Daar werken de twee jonge huisartsen nu voor het mini mumloon. En in hun wacht kamer hangt de sfeer van een huiskamer, waar gezellig koffie wordt gedronken. Dertigduizend gulden is voor het vestigen of overnemen van een medische praktijk wel een erg laag bedrag. Maar er was geen geld en daarom moest het allemaal zo goedkoop mogelijk gebeuren en is er vooral in de weekends door de nieuwbakken dokters en hun toekomstige pa tiënten hard getimmerd in de gehuurde leegstaande elektrici teitszaak. Er werd een „Stich ting Ons Medies Centrum" in het leven geroepen, die het cen trum en het binnenkomende geld beheert. In het bestuur er- j van zitten ook patiënten. Bo vendien kwam er een groep „Vrienden van Ons Medies cen trum". Op het ogenblik zijn er 1 i 500 patiënten. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen particulier of fondspatiënt. Voor een fondspatiënt ontvangt de stichting f 60,- per jaar van het ziekenfonds. Wil een parti- culier de centrumartsen als huisarts, dan kan hij een jaarab- j onnement nemen, dat eveneens f 60,- kost. Anders zal hij de nor male rekeningen moeten beta- I len. Anneke de Langen en Paul Pollmann, die door de patiënten bij hun voornaam worden aan gesproken, maakten in de arbei dersplaats Oss al langer deel uit van een partij die zich „Socialis- tiese Partij" (S.P.) noemt en wil den het niet bij het belijden van mooie woorden laten. Momenteel werken ze met hun 500 patiënten nog maar halve dagen. Tegen de helft van het minimumloon. Als zij hele da gen gaan werken wordt dat het dubbele. De auto die zij rijden is eigendom van de stichting. Paul Pollmann weet niet eens wat de dokterstarieven zijn. Dat moet de stichting maar regelen. Wat hen het meest aanspreekt is de actieve betrokkenheid van de bevolking. Paul: „Je had moeten zien, hoe de mensen hier gratis en voor niets op zondagen kwa- 4- 1 ■jföut PAUL POLLMANN: „Ik heb via de patiënt meer kijk op de huisarts gekegen". ANNEKE DE LANGEN: „Ik hoef niet zo nodig een luxe- jacht". Een jongeman en een jonge vrouw, die zich voor een minimaal inkomen als huisarts inspannen voor de zieke mens: dat lijkt, in Nederland anno 1975, iets unieks. Maar is het idee eigenlijk wel zo nieuw? Hebben niet duizenden mannen en vrou wen dat de eeuwen door gedaan voor minder dan het minimumloon? En nog wel levenslang? Het verschil was, dat dezen in kloosters leefden of er gens in de rimboe en dat zij werkten vanuit een anders getinte, maar toch wel verwante gedach- tenwereld als die van dokter Anneke de Langen en dokter Paul Pollmann in Oss, voor hun patiënten: gewoon Paul en Anneke. Frits Stommels ging er eens kijken. Want tegenwoordig vinden veel men sen zoiets toch maar „gek". En dat is het natuurlijk ook. men timmeren om het gebouw in orde te maken, 's Morgens om zeven uur stonden ze al op de stoep". Er is elke morgen spreekuur van acht tot elf uur. Om het wachten zoveel mogelijk te be perken kan de patiënt van te vo ren opbellen op dezelfde morgen dat men wil komen. Maar dat is niets unieks, 's Avonds is er spreekuur van zeven tot hal- facht en op zaterdagmiddag van twee tot drie. In de middaguren leggen de twee jonge artsen hun bezoeken af. Ook in de weekein den blijft een van hun steeds be reikbaar. Omdat het centrum zonder subsidie werkt, moet men zuinig te werk gaan. Maar met de tijd is .men bepaald niet zuinig. Dat kan ook makkelijk in zo'n kleine praktijk die je met z'n tweeën doet. Andere huisartsenwerken, meestal in hun eentje voor dui zenden patiënten. Bij Paul en Anneke krijgen de patiënten alle gelegenheid rustig met hun arts te praten en dat hoeft bepaald niet alleen te gaan over hun kwalen en kwaaltjes. In de sta tuten van de stichting staat: „Gezondheid is meer dan de af wezigheid van ziekte en gebrek. Gezondheid heeft namelijk te maken met de omstandigheden waarin je woont en werkt. Over de gevolgen daarvan wordt meestal niet veel verteld". Ook met geneesmiddelen springt men in het „Medies Cen trum" in Oss zuinig om. De nad ruk ligt op de preventie, het voorkomen van ziekten, en op het bestrijden van overmatig geneesmiddelengebruik. Warm menselijk contact - zo is de re denering - maakt vaak pillen overbodig. De wachtkamer van „Ons Medies Centrum": een ronde ta fel met wat stoelen, een asbak, een gaskachel, een koffiezetap paraat met kopjes, melk en sui ker, wat speelgoed, een prikbord en een plant. Geen luxe, maar de ronde tafel betrekt je onmiddel lijk in het gesprek. Er wordt koffie gezet, een si garetje gerookt. Het koffieze tapparaat is door de patiënten zelf betaald en de koffie brengen ze zelf mee. Na een uur staat een bejaarde vrouw op en vertrekt. Of ze niet bij de dokter moet zijn"? „Nee, ik kwam zomaar binnen om wat te praten. Soms voel je je eenzaam". De wachtkamer wordt niet zozeer als een wachtkamer erva ren, maar eerder als een huis kamer, een praathuis. Iemand vindt het jammer als hij aan de beurt is: hij had liever nog wat doorgekletst. De laatst binnengekomene, een schooljongen, mag het eerst naar binnen bij de arts, omdat hij het speelkwartier niet wil missen. De meeste patiënten die hier deze morgen zitten blijken geen SP-leden te zijn. Uit de ge- spreksflarden die je er opvangt blijkt wel, dat het centrum in de korte tijd van zijn bestaan voor ziet in een grote behoefte. „Wat ik het leuke vind van Paul", zegt iemand „is dat hij je ziektebeeld voor je uittekent. Dat spreekt me zo aan, omdat in mijn vak ook veel uitgetekend wordt". „Als ze het hier financieel moeilijk krijgen en ik heb geld, dan kunnen ze het van me krij gen". „Je hebt zaterdag en zondag altijd dezelfde dokter". „Je moet hier wel eens langer wachten, maar er wordt aan dacht aan je besteed". „Ze vragen ook naar je ideeën. Als er iets niet naar je zin is dan kun je het zeggen en proberen zij een oplossing te vinden". „Als je vraagt wat je mankeert zal Paul of Anneke dat haarfijn uitleggen. Ze zeggen gewoon wat ie hebt, hoe ernstig het ook is, en ik geloof dat de mensen minder angstig zijn als ze te ho ren krijgen wat ze precies heb ben. Dat is beter dan dat er ge heimzinnig gedaan wordt en een familielid wordt ingelicht, maar jij mag het niet weten". „Hier is niet de afstand tussen dokter en patiënt. Ik voel me gewoon thuis". „Je kunt hier ook 's avonds te recht, na je werk. Als je overdag gaat moetje altijd wat uren ver snipperen. Want het komt erop neer dat je dan een halve of hele dag niet meer gaat werken". „Ik ben hier wel eens naar toe gegaan om wat te kletsen met kameraden". Er hangt een ontspannen sfeer. Er wordt gepraat over van alles en nog'wat, maar weinig over de kwaaltjes, die hen hier heen hebben gebracht. Een vrouw, die voor het eerst komt, blijft lang voor de openstaande wachtkamerdeur dralen. Als Anneke de Langen haar zegt, dat dit de wachtkamer is, kan de vrouw het nauwelijks geloven. Zij schuift aan aan de ronde ta fel, krijgt een kopje koffie voor gezet en neemt binnen de kortste keren deel aan het gesprek. Paul Pollmann: „Ik heb in die paar maanden via de patiënt meer kijk op de huisarts gekre gen". En Anneke de Langen: „Het feit dat wij gewoon evenveel verdienen als de arbeider aan de lopende band hier in Oss vinden sommige patiënten maar gek. Maar anderen vinden het ge weldig. Ik vind dat wij evengoed als de meeste gezinnen moeten zien rond te komen van 'n mini mum inkomen. Zij kunnen het toch ook, waarom ik dan niet? Ik hoef niet zo nodig een luxe- jacht". „De mensen vertellen hier dingen die ze nooit ergens an ders verteld hebben. Dat tekent toch wel het vertrouwen dat ze in ons hebben. En daarom vind ik het ook nuttig dat we juist door het feit dat wij evenweinig verdienen als de meesten van hen veel dichter bij hen staan. Wat weet een huisarts uit er varing hoe het is, om met weinig geld rond te komen? Die situatie heeft hij immers nooit meege maakt". „Het ziekenfonds", zegt An neke, „vindt het geweldig wat we doen". En Paul voegt daar aan toe. „We zijn in Z.I. (zater daginformatie) van de VARA geweest. Reacties uit het hele land. Er zijn zelfs mensen uit Rotterdam naar hiertoe geko men. Ook heeft Brandpunt con tact met ons gezocht. Anneke: „Onze luxe is dat wij veel tijd kunnen besteden aan de patiënt". FRITS STOMMELS AMSTERDAM - Het Am sterdamse Vondelpark is als broedplaats voor „vrije vo gels" wel definitief ver stoord. Het vorig jaar door de gemeenteraad onder veel protest van buitenaf, geno men besluit om een algemeen slaapverbod in de open lucht in te stellen voor toeristen heeft een verbluffend effect gesorteerd. Deze zomer biedt het park voor het eerst sinds jaren weer een normaal en daarbij uitermate burger lijke aanblik. Een enkel bloot bovenlijf blijkt toe te behoren aan een kwieke kantoorbediende die van zijn lunchpauze geniet, openlijke liefdesbetuigingen blijven beperkt tot het vooroor logse schuchter hand-in-hand lopen. „De mensen durven nou weer het park in. Moeders met kinderen gaan er naar toe omdat het park weer terug is waar het hoort, in handen van de gewone Amsterdamse bevolking." Dat zei ons een woordvoerder van de Amsterdamse politie die er geen twijfel over liet bestaan dit een uitstekende ontwikkeling te vinden. Er wordt kalmpjes ge patrouilleerd, maar niet meer met leden van de moordbrigade of met pseudo-hippies vergezeld van hasj-honden aan de lijn. „Ik speelde al langer met het idee maar nu pas heb ik het aan gedurfd". Dat is weer een ander optimistisch geluid, ditmaal af komstig van de 33-jarige „on dernemer" John Hannema, die - net als zijn grote stuntvoorbeeld Wim Wagenaar dat op het Leid- seplein in het Lido doet - pro beert om in de horeca-sector de stad nieuwe impulsen te geven. Hannema heeft min of meer op de gok de riante terrassen ge huurd van het in het Vondelpark gelegen filmmuseum annex kan toorgebouw. Een „kurhaus- achtig" pand, dat inderdaad meer geschikt lijkt voor thé complet met een Weens strijkje op de achtergrond dan voor het, dorre kantoorgetik van typema chines. Het was voor John Hannema, zo vertelt hij ons opgewekt, een dubbele gok. Voor elke in de bui tenlucht opererende horeca- man speelt het weer een essen tiële rol maar daar kwam in het Vondelpark nog het probleem bij dat op consumptie ingesteld publiek de laatste jaren weg bleef. De Qower-power jongelui, drop-outs, hippies, modieuze jeugdtoeristen en leden van de opkomende kinderonderwereld plachten dromerig op het gras te liggen met slechts een stokbrood op zijde. Nu komen de gewone wandelaars weer in beeld, men sen die na een uurtje rondstap pen bereid zijn een kop koffie of een pils te pakken. In samen werking met het filmmuseum wil Hannema de zaak nog meer gaan opfleuren. „Ik speel met de gedachte 'n „loop-in"-bioscoop hier te maken, waarbij op mooie zomeravonden in de buitenlucht films kunnen worden geprojek- teerd. Ik heb overigens natuur lijk niks tegen die hippies, zo verzekert ons John Hannema met oprechte kijkers, „maar voor de omzet heb ik liever de gewone burgerij. Die kunnen ook nog 'ns een stukje vlees van het vuur hier eten. Van de hasj naar de sjhaslick zo gezegd." John Hannema ziet zelfs nog een nadeel aan het verdwijnen van de hippies. „Ik had graag in ruil voor een biefstukje zo'n jon gen een uurtje of wat op het ter ras met zijn gitaar laten spelen, beroepsmusici zijn duurder". Bij de Amsterdamse VW heeft men min of meer tot grote verbazing gemerkt dat het slaapverbod in het Vondelpark geen chaos heeft veroorzaakt. „Het image van Amsterdam als drugs-stad waar alles mag, is al weer aan 't verslijten", zo verze kert ons de hoofdstedelijke VW-man Romeo van der Staak, die belast is met het verstrekken van informatie en daarnevens speciaal met de jeugdzorg. Vol gens hem is de harde - of zo je wil zachte - kern van de Vondel parkslapers naar kraakpanden verhuisd. De echte druggebrui kers en de wat stromeloze jonge ren die in de stad ook na het offi ciële vakantieseizoen plegen te blijven hangen hebben elkaar daar gevonden. Dat heeft, aldus Van der Staak, het voordeel dat de gewone jeugdtoeristen niet meer automatisch in contakt komen met de drughandel Een enkel hasj-sigaretje is natuur lijk geen probleem maar met de Horeca-man John Hannema: dubbele gok harddrugs ontstonden er pro blemen. „Het is natuurlijk niet de bedoeling geweest dat ge zonde jongelui hier ziek van daan gingen", aldus de VW- man die beroepshalve het rond trekken van jongeren blijft zien als een vorm van ontspanning en niet als een maatschappelijk probleem „wat het in principe natuurlijk ook niet is". Daar speelt nog bij dat een diepge worteld vermoeden van Van dei- Staak door het Amsterdamse slaapverbod de grote waarheid is geworden. De grote meerder heid van de parkslapers bestond ondanks hun naar burgerlijke maatstaven diep tragische uiter lijk - geenszins tot de wetteloze jeugd „die het niet meer zag zit ten in de kapitalistische con sumptiemaatschappij". Het wa ren doorgaans jongeren uit de middenklasse van wie het sla pen in het park een ervaring was die je gehad moest hebben. Een soort alternatieve jamboree derhalve. „Er zaten er niet weinig tussen die per Pan-Am op Schiphol neerstreken, zich in hotel Krasnapolsky verkleed den tot figuren die door hun ei gen moeder nog slechts met 'n tang zouden worden aangevat, - om vervolgens lustig naar het park te trekken Voor deze kate- gorieis het, aldus Van der Staak, alleen maar „jammer" dat het niet meer mag. Maar ze hebben er duidelijk vrede mee. Boven dien zijn er voor de jongere toe risten die weinig of geen geld meer (over) hebben nog altijd sleeps-in's beschikbaar Ge bouwen waai men voor een lut tel bedrag de nacht kan door brengen. „Die zitten al minder vol dan vorig jaar", aldus tens lotte Van dei Staak, „de roman tiek is er af. Ook de jongeren hebben graag een douche en een slaapruimte met enige privacy. JOHN ROOZEN

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 15