Zilversmid André Lassen handelt in Japanse Samoerai-zwaarden Griekse communist Theodorakis -gelooft niet meer in partijen— Nijmeegs echtpaar naar Filippijnen Bedankt voor uw mee doen Evangelist op voettocht MOSA-PORSELEIN WEER IN DE HANDEL Oplossing puzzel 10: binnenland buitenland Stand Koppen - snellen ZATERDAG 12 JULI 1975 11 i3 MAASTRICHT - De porse leinfabriek Mosa keert terug op de markt voor huishoudelijke artikelen. Vanaf half oktober zijn in de winkels weer koppen en schotels van de Mosa ver krijgbaar, nadat het merk zes jaar geleden van de markt voor serviesgoed verdween. In dat jaar viel namelijk het besluit, dat het bedrijf zich be halve op vloer- en wandtegels geheel zou concentreren op de markt voor hotelporselein. Dit wordt vervaardigd voor horeca bedrijven, kantines, ziekenhui zen e.d. In de winkels is op het ogenblik geen Mosa-porselein meer verkrijgbaar, ondanks het feit dat het bedrijf hiermee een goede naam had verworven. Het besluit van 1969'om de produktie van huishoudelijk goed te staken, volgde op een lange periode, waarin als gevolg van de te geringe produktieca- paciteit en voortdurend perso neelsgebrek veel lange levertij den moesten worden bedongen. In het andere keramische bedrijf in Maastricht de Koninklijke Sphinx was de hele produktie van serviesgoed gestaakt en toen viel een „gat" in het niet onaan zienlijke afzetgebied voor ho- telporselein. De Mosa heeft met succes getracht dit „gat" op te vullen, maar staakte daarvoor de vervaardiging van huishou delijk goed. Nu voor het hotelporselein een sterke en stabiele positie op de Nederlandse markt is opge bouwd en de produktiemoge- lijkheden bovendien wat ruimer zijn geworden, komt de Mosa te rug met huishoudelijk goed. Voorlopig beperkt het bedrijf zich tot koppen en schotels, een combinatie, die alleen in Neder land gewild is. In België, Frank rijk en Duitsland koopt de huis vrouw niet enkel koppen en schotels, maar verlangt zij er op zijn minst een ontbijtbord bij, zodat ze een volledig déjeuner- stel heeft. De Mosa streeft er naar het assortiment weer gelei delijk uit te breiden. Tijdens een eerste presentatie voor groothandelaren en winke liers in Amsterdam bleek, dat de goede naam van de Mosa op dit gebied nog lang niet verklonken is. De Mosa kon alvast een be vredigend aantal orders note ren. Vanaf half oktober werden nieuwen produkten constant geproduceerd en kunnen ze zonder lange levertijden worden afgeleverd. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM - „Martelen was nooit de bedoeling in hun krijgsmansopvatting, integendeel je moest de tegenstander in één klap kunnen doden. En dat ze die zwaarden gebruik ten voor het plegen van harakiri - zelfmoord - dat is een fabeltje". André Lassen (24), zilversmid van beroep, is helemaal weg van samoerai-zwaarden. Zwaarden waarmee vanaf de 12e eeuw Ja panse edellieden, behorend tot de krijgerskaste van de samoe rai, zich bewapenden. Ze deden dat met een door de eeuwen heen volgehouden exclusiviteit voor wat betreft de lengte van het lemmet. „Een gewone boer of kleine koopman mocht zich slechts met een zwaard van zo'n 50 cm meslengte uitrusten om zich tegen rovers te beschermen. De samoerai zelf hadden mees tal drie steekwapens bij zich, een kort zwaard links, een lang zwaard rechts en dan nog een dolk." André Lassen weet er (nage noeg) alles van. In een met enige moeite veroverd souterrain in de Amsterdamse Nieuwe Spieghel- straat (voor kenners het mekka van de antiekhandel), heeft hij zich naast het smeden van sier lijke zilveren ringen toegelegd op de handel in deze Japanse wapens. „De smeedtechniek van samoerai-zwaarden is zo fantas tisch knap", zo vertelt hij ons, „dat ik er al tijdens mijn oplei ding tot zilversmid door gefa scineerd raakte." De Japanse wapensmeden be steedden soms enkele maanden aan de vervaardiging van één enkel werkstuk. Hard en zacht staal werd daartoe platgesmeed en in elkaar geschoven, „omge- weld" en weer plat geslagen en opnieuw in hete ovens tot onge lofelijke hardheid gebracht, waarbij dan het er in verwerkte zachtere ijzer ervoor moest zor gen dat het zwaard ondanks zijn hardheid toch niet in stukken kon breken. „Je kunt er mee door een harnas heen slaan", al dus Lassen, een van zijn zwaar den op de hand wegend. Japanse hoge edellieden wilden zwaar den die sterker waren dan die van Damascus en Toledo, van oudsher trefpunten van be roemde wapensmeden. In de tweede helft van de 19è eeuw werd de „stand" der sa moerai door de keizer opgehe ven. Dit in het kader van de cen tralisering van het landsbes tuur. Daarvoor hadden de sa moerai - net als de Midde leeuwse ridders in Europa - eeuwen doorgebracht met „landje-pikken". Bloedige en langdurige vetes om uitbreiding en verdediging van het eigen grondgebied. Ondanks dat de samoerai als opdrachtgevers wegvielen werden toch tot tus sen de twee wereldoorlogen in, van die machtige slagzwaarden meestal voorzien van een twee handig gevest - vervaardigd. „In de Japans-Russische oor log is er nog mee gevochten en ook in de laatste oorlog nog wel hier en daar", aldus Lassen. An- tiekwaarde hebben uiteraard de oudere wapens. De oudste van uit de 12e tot I4e eeuw vind je alleen nog maar in enkele grote musea maar voor zwaarden uit de 18e en 19è eeuw wordt - af hankelijk van de staat waar ze in verkeren - tussen 1000 en de 10.000 betaald, terwijl bij de Londense veiling Sotheby voor mooie exemplaren zelfs wel tot 25.000 is neergelegd. Aardige bijzonderheden weet de bijzonder zachtaardig ogende André Lassen nog over zijn scherpe handelsobjecten te vertellen. Zo zit er bij elk zw aard in de schede een klein mesje verstopt, dat diende om de hoofden van gesneuvelde tegen standers te ontvlezen. Anders dan men misschien van het Ja panse cultuurvolk zou verwach ten deed men er aan koppensnel len. Maar niet uit magische overwegingen, puur als methode om aan bewijsmateriaal te ko men voor de opdrachtgever in 'wiens krijgsdienst men trad. Bijzonder intrigerend is ook de „tameshigiri" de in de loop der eeuwen verfijnde methodiek waarmee men voltooide samoerai-zwaarden op hun waarde testte. Belangrijke opd rachtgevers die een fortuin voor een zwaard overhadden wilden weten of hun aankoop inder daad efficiënt was. Daartoe werd het zwaard uitgeprobeerd op veroordeelde misdadigers. Lassen toont ons enkele fraai ge ïllustreerde boekwerken om zijn verhaal te staven. Zo bleken de „zwaard testers" een eigen ambacht uit te oefenen, dat los stond van de wapensmeden. In aanwezigheid van getuigen (-een soort nota riële akte werd er dan ook opgemaakt-) beproefden zij het wapen op hun levende materi aal. Uitvoerige rituelen werden daarbij in acht genomen. De goed getrainde samoerai zelf diende te beschikken over wel geteld zestien verschillende „slagen" die alle vooraf moesten worden uitgevoerd met het nieuw af te leveren zwaard. Als moeilijkste gold het klieven van het slachtoffer van schedel tot bekken, als makkelijkste het ho rizontaal wegslaan van de sche del op ooghoogte. Een en ander uiteraard in één slag te verrich ten. In de 17e eeuw was de ethiek in de Japanse samenleving in middels zo ver gevorderd dat men voor het testmateriaal nog wel misdadigers gebruikte maar dan slechts als ze al op „gewo ne" wijze vooraf onthoofd wa ren. Legendarisch is het tweege sprek geworden tussen een wa-' pentester en een zeer fors ge bouwde roofovervaller die over een flinke tors beschikte. Een zeer hoge samoerai wilde zien of zijn zwaard een man van dat formaat in één slag van schou der tot heup in tweeën kon hak ken. „Het is zeer wreed dat te doen terwijl ik nog leef", zo zei de veroordeelde toen hij voor zijn beul stond. „Voor of na de dood, André Lassen met enkele van zijn zwaarden. het effect zal hetzelfde zijn" was het barbaarse antwoord. Waarop de rover trots een laat ste weerwoord had: „Als ik dat vooraf had geweten dan had ik mijn laatste dagen doorgebracht met het inslikken van keistenen om je zwaard voorgoed te be- zoals derven". „Want tegen steen", André Lassen ons ten over vloede uitlegt, „is zo'n zwaard niet goed opgewassen". En om aspirant-kopers niet af te stoten voegt hij er geruststel lend aan toe dat lang niet alle zwaarden op dergelijke wijze getest zijn. „Zoveel misdadigers waren er in het oude Japan nu ook weer niet en de meeste samoerai-vechters hadden vol doende „gewone" tegenstanders om hun wapens op uit te probe ren." ATHENE (DPI) - De Griekse componist Mikis Theodorakis, sinds zijn jeugd een overtuigd communist en een fel bestrijder van het vorig jaar verdwenen dictoriale militaire bewind in zijn land, gelooft niet meer in partijen. Teleurgesteld verklaarde hij onlangs dat hij de partijpolitiek heeft opgegeven en dat hij van nu af een nieuwe vredes- en cul- tuurrbeweging gaat organiseren die de Griekse cultuur zal uit dragen naar de gewone man, vooral de boeren en de jeugd op het platteland. „Mijn beweging zal onafhankelijk van elke poli tieke ideologie zijn en zij zal een beslissende rol gaan spelen in het politieke en sociale leven van alle dag in Griekenland." Theodorakis, die op 29 juli 50 jaar wordt, werd als jongeling communist toen hij zich aan sloot bij het Griekse bevrij dingsfront dat tijdens de Tweede Wereldoorlog de Nazi's bevocht. Hij werd in 1967 gear resteerd en door de militaire junta die in dat jaar de macht, in Athene greep naar Frankrijk uitgewezen. In 1972 brak hij voor korte tijd met het commu nisme, maar toen vorig jaar de democratie in Griekenland her steld werd stelde hij zich in Pi raeus kandidaat voor de com munistische partij. Tot veler verbazing en tot zijn eigen tele urstelling behaalde hij echter geen parlementszetel. De verbit tering van Theodorakis vloeit kennelijk voort uit het feit dat hij bij zijn pogingen in het par lement te komen niet door de leiding van de communistische partij werd gesteund. Deze had blijkbaar geen behoefte aan een uitgesproken individualist als Mikis Theodorakis „Ik geloof niet langer m par tijen en personen die zichzelf boven de massa plaatsen. Ik zou mij niet willen opofferen voor een systeem als het Russische". zegt Theodorakis, zijn verbitte ring over het feit dat men hem niet waardevol genoeg voor de functie van volksvertegenwoor diger achtte, nauwelijks verber gend. De componist gaat sindsdien uit van de overtuiging dat jonge mensen hunkeren naar culturele idealen en intellectuele zelfver wezenlijking. „Zij weten dat er geen nationale politieke herge boorte kan plaatsvinden zonder een culturele wederopstan ding", zegt hij. De beweging die Theodorakis in gedachten heeft zal culturele centra in de dorpen oprichten en concerten en andere culturele activiteiten zoals de vorming van dorpsbibliotheken organi seren. Hij maakte niet duidelijk hoe dit allemaal gefinancierd zal worden en wie zijn idee steu nen. „Ik geloof niet langer dat communisten en andere poli tieke bewegingen het volk naar vrijheid en democratie kunnen leiden. Als een volk eenmaal vrijheid en democratie is gege ven moet het die ook kunnen be leven en mag het niet gebukt gaan onder het paternalistisch systeem van een enkele partij. Men hoeft ons niet te vertellen wat en hoe we iets moeten doen. Wij mensen van de Middel landse Zee doen graag de dingen op onze manier. Wij willen geen van bovenaf geleide, maar een echte democratie", zo verdedigt Theodorakis zijn nieuwe over tuiging. De componist wijdt niet al zijn tijd aan zijn nieuwe bewe ging. Hij werkt nog steeds inten sief aan de muziek. Momenteel is hij bezig met de repetities van „Canto general", zijn jongste werk, dat geschreven is op ge dichten van de Chileense poëet Pablo Neruda. De Hand-in-hand-deleaatie bij de prijswinnaars: vlnr. de heer H. W.J. Derksen, chef redactie van De Gelderlanderde AUDET-krant, waarvan de prijswinnaar abonnee is; de heer C. M. v.d. Vorst, hoofd van de afd. marketing van AUDET N.V.; het echtpaar Arts-Baltissen; de heer R. Vosveld, voorzitter van de stichting Little Philippines voor Nederland, en de heer J. Derix, redacteur van het Dagblad voor Noord-Limburg te Venlo, belast met de redactionele begeleiding van de puzzelactie. „Ja zeker, we gaan, hoor!" Aldus reageerde heel beslist en energiek de 80-jarige me vrouw Arts-Baltissen op de verrassende tijding van een hand-in-hand-delegatie, dat haar man, eveneens een 80'er, de tiendaagse vliegreis voor twee personen naar Manilla op de als Hand-puzzelactie. De heer A.F. Arts, „rustend" expediteur aan de St. Anna- straat te Nijmegen, trok een wat zorgelijk gezicht omdat hij „aan zijn hart moet den ken", zoals hij het voorzichtig uitdrukte. „Ik moet er toch wel even met de dokter over pra ten", meende hij, maar zijn vrouw wuifde alle bezwaren weg. s Filippijnen had gewonnen, s hoofdprijs in de Hand-in- Beiden hebben al vaker ge vlogen, naar Spanje enkele malen, en naar Tunesië, maar een trip naar het andere einde van de wereld is natuurlijk wel wat anders. Het echtpaar heeft een zoon wonen in Nieuw- Zeeland, die het nog nooit be zocht heeft. „We zijn dan wel een aardig eindje op weg", al dus mevr. Arts, geboortig uit het Noordlimburgse rozen- dorpje Lottum, waar zij 55 jaar geleden in het huwelijk trad met de soldaat Arts, een rasechte Nimwegenaar, die in de mobilisatiejaren 14-18 daar aan de grens als militair doua nier paraat stond voor het (neutrale) vaderland. Onfortuinlijk in het spel is de heer Arts bepaaldelijk niet. Hij won al eens eerder een zeer fors bedrag in de voetbaltoto. Puzzelen doen beiden „om wat te doen te hebben maar aan puzzelacties nemen ze slechts deel als er een goed doel achter zit. „In het begin hadden we wel wat moeite met de hand- in-hand-puzzel, maar gaan deweg viel het allemaal best mee", aldus de heer Arts, die het maar wat gemakkelijk vond om per giro te kunnen deelnemen. En secuur had hij het aantal f's bijgehouden, want dat was beslissend om in aanmerking te komen voor de grote eindhoofdprijs. De heer en mevrouw Arts- Baltissen trekken ongetwij feld welgemoed met de KLM „op pad" naar de Filippijnse hoofdstad, waar zij, geheel verzorgd, hand-in-hand kun nen gaan als gasten van pater Lagerwey en zijn mensen. De Audet-puzzelactie Hand in Hand is teneinde. Hier volgt de lijst van de extra-eindhoofdprijzen, waarvoor men het totaal aantal F's van de puzzels 1 tot en met 10 moest raden. Dat aantal was 28 (achtentwintig). Hier komen ze: GROTE EINDHOOFDPRIJS Reis naar Manilla voor 10 dagen per KLM (voor 2 per sonen): A. F. Arts, St. Annastraat 349, Nijmegen-6805. EXTRA EINDHOOFDPRIJZEN BIJ PUZZEL 10 Kleurentelevisie van Philips: M. E. v.d. Staaij-Nijst, Rozenstraat 36, Maastricht. Open haard van Bellfires: J. A. van Nijnatten, Tilburg- seweg 28, Breda-4302. Zwart-wit televisie (draagbaar) van Philips: M. Keijsers-Rongen, Windhond 121, Tegelen. Sankyo projector van B. V. Transcontinenta: A. H. Klaassen, Madelievenstraat 10, Arnhem-6007. PRIJZEN VAN f 200,- in contanten: U. Hennekam- Van Zon, Pastoor Oomenstraat 25, Rijen (NB); Mevr. H. J. van Ginneken Hindersteinstraat 25 Breda- 4304. En de prijzen voor puzzel 10: WEEKHOOFDPRIJZEN: Petri camera van B. V. Transcontinenta: J. G. Claassen, Kasteel' Hïllenraedt- straat 477, Roermond; Zwart/wit televisie van Philips: E. Boersbroek, Molecatenstraat 12, Arnhem; Stereo grammofoon van Philips: T. H. Engels, Grenulaan 48, Terneuzen; Tafelradio van Philips: H. Grotens, Gaffel straat 4, Nijmengen; Sankyo digitaalklok van B.V. Transcontinenta: K. van den Berg. Herm. Potgieter straat 14, Venlo. WEEKPRIJZEN: Snelkoker: Mevr. Wetzels- Gerards, Bergstraat 8, Belfeld (L); Keukenmachine van Wegenbouw, Didam: Mej. C. H. M. Simmelink, Ser- vaasweg 35, Nunhem P. Haelen; Broodrooster van Mer cator Drumpt: Mevr. de wed. H. Nouwen-Smeets, Ba roniestraat 38, Weert; koffiezetapparaat van Mercator Drumpt: H. van Rossum, Citadelstraat 8, Alphen (Gld); 3 LP's van Eminent Orgels: T. Breukers, Varenstraat 9, Hunsel (L); Electrisch mes van Wegenbouw, Didam: mevr. P. M. van de Boer-Noy, Pius 10-straat nr. 11, Rijen; Infraphil-lamp: mevr. M. Raafs-Aben, Oeffeltse- weg 2a, Beugen; Mini-boiler v.d. auto van Unison^C. J. F. Font Freide, Potterieplein 25, Maastricht; Mini- boiler v.d. auto van Unison: Jack Koops, Nieuwe Steeg 5, Dussen; Strijkijzer: J. G. Claassen, Kasteel Hillen- raedtstraat 477Roermond; Snoerloos scheerapparaat: mej. J. W. Bul: Balfortstraat 18 Breda; Haarknipappa raat: Gezusters Buijs, St. Janstraat 22, Hoeven (NB) 3816; Haardroger: H. Roelof se, Rijnwijk 6, Arnhem; Drooglijn: Mevr. C. M. Driessen, Ernst Casimirstraat 12, Eist (OB)l; Kantelprullebak: J. A. H. Eshuis, Haydn- straat 9, Groesbeek-6920. De oplossing van puzzel 10 luidde: Bedankt voor uw meedoen. UTRECHT (ANP) - De Neder landse evangelist Jan Eaviez be gint maandag met zijn voettocht naar Spanje. Het eerste gedeelte van de tocht - tot de Belgische grensplaats Visé (in de buurt van Maastricht) zal per trein worden afgelegd. Daarna gaat de groep - er zijn inmiddels vier definitieve aanmeldingen ge daan - te voet verder, richting zuiden. Faviez verwacht, dat het aan tal deelnemers de komende we ken echter nog zal stijgen, als vele belangstellenden terug zijn van hun vakantie en zich in Be lgië bij de groep zullen voegen. De evangelist kwam eind mei in het nieuws, toen hij zijn plan nen bekend maakte om een be- zinningstocht te houden naai het zuiden van Spanje. Met de voettocht wil Faviez ruimte scheppen „voor al die mensen, die het niet meer zien zitten", ■>m zich met elkaar te bezinnen over hun bestaan. Onderweg wil hij, geïnspireerd door het evan gelie, discussiëren met zijn tochtgenoten. „Ook niet- gelovigenzijn welkom. Het moet geen pelgrimsreis worden, waaraan alleen christenen on der elkaar deelnemen. Met deze tocht wil ik iedereen bereiken, die in de vrije natuur tot rust wil komen", aldus Faviez. Hij heeft veel reacties gekre gen op zijn plannen. Vier be langstellenden zegden toe, de hele reis, die een jaar zal duren, te willen meemaken. Faviez verwacht dat men ongeveer een maand in België en Luxemburg zal verblijven. Vandaar gaat de groep verder naar de Franse al pen. „Mochten we door een of andere oorzaak in moeilijkhe den komen, dan kunnen wij al tijd nog uitwijken naar Zwitser land of andere landen, aldus de evangelist. Per dag aal ongeveer tien ki lometer afgelegd worden. „Niet iedereen hoeft de tocht echter in zijn geheel mee te maken. Het is een ieder vrij om zich onderweg aan te sluiten of naar huis te gaan. Ik verwacht dat een gror l aantal mensen van die moge lijkheid gebruik zal gaan ma ken, gezien de reacties, die ik heb gekregen", zegt hij. Voor belangstellenden: Fa viez hoopt maandag om 11.43 uur te vertrekken per trein vanaf het centraal station in Utrecht. De eigenlijke voettocht begint om ongeveer 14.30 nij het slation in Visé.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 11