t?
Film en illusie
<1
EERST IN DE BOOT
HEDEN EN VERLEDEN
as toch
lezen?
in lezen,
Iken met
maakt.
vrij
I
Ult
ijdschrift
oek
reactie uit Zeeland op de toneelnota mager
ota bene
nieuw tijdschrift en herinneringen aan auteurs
eindredactie
I
5m.
chootJ
Al'
riogelijkheden van de
I teren.
cron-gezelschap is van
voor net vierde achte
nde jaar op toernee In
iel meer dan I50voor-
voor rpim 18 000
5e theaterboot zal dit
dan I 800 km afleggen
lalen van centraal en
el^nd.
rongroep geeft niet at-
ndvoorslellingen aan
overdag bezoekt bij
lolen in de plaatsen die
De toernee is afge-
begonnen in Walsall
shire) <Jp 180 km ten
van Londen en eindigt
•op hel Regent's Canal
fdstad.
'seley" legt iedere dag
<ele kllumetersaf Hel
elschap slaapl en eel
en moet onderweg
uizen openen en slui-
cteurs verdienen met
jjk hun brood, maar
't mooi weer is leiden
{leven.
KERKSTRAAT 3, project van
kunstzinnige dingen in school
gebouw Kerkstraat te Burgh
Henk de Reus en Ineke Wandel
brengen er nog 14 dagen werk
van Lotte Broos, Ralph Souren
en Peter Kantelberg. Daarna de
groep Web en Kees de Kraker.
VIJF Rotterdammers tot 4 au-,
gustus in Bellfires Schouwzaal
te Hapert. Houtsculpturen, et
sen, schilderijen, aquarellen,
zeefdrukken, multipels, teke
ningen en keramiek van Rob
Baard, Dies de Jonge, Carla Ka-
pee, Henri van Nes en Diet
Wiegman.
WILTZ in Luxemburg heeft
van 5 tot 25 juli het 23ste Inter
nationale Theater- en Muziek
festival Op 5 juli concert door
Heidelbergs Kamerorkest met
Handel; 12 juli openluchtspel
met Shakespeares Vrolijke
vrouwtjes van Windsor; 13 juli
Bach-concert met Agnes Giebel;
19 juli Mozarts opera Die Ent-
führung en op 25 juli Oscar Pe
terson.
HORTIFLORA in Antwerps
Nachtegalenpark is gratis dage
lijks te bezoeken van 10-20 uur.
Alles over planten, struiken,
tuinen etc.
ALS DIE Stad eens ommeviel,
heet de gedichtenbundel, die de
Amsterdamse stadsdrukkerij
heeft uitgegeven bij 700-jarig
bestaan. Bloemlezing met o.a.
werk van Potgieter, Ans Wortel,
Van Vriesland, Gabr. Smit, Nico
Scheepmaker, Ed Hoornik,
Schierbeek, Campert, Teister.
CHINESE papierknipsels en
Landschapsaquarellen van
I-Chao Chu zijn tot en met 31
augustus te bewonderen in het
Westfries Museum te Hoorn.
CÉCILE Dreesman exposeert
haar naaldsculptuur in net ge
meentehuis van Oisterwijk,
terwijl er tevens een collectie
devotie-antiek van verzamelaar
Jan van Dijk te zien is; respec
tievelijk tot en met 6 juli en tot
en met 2 juli.
INTERNATIONALE Zomera-
cademie voor orgel, piano en
klavecimbel van 14-26 juli a.s.
m St.-Hubert (Belg. Luxem
burg). Inlichtingen: Palais Ab-
batüa, B 6900 te St.-Hubert.
INTERNATIONALE Harp-
week van 15-22 augustus in Eu
ropahuis te Maastricht o.l.v.
Phia Berghout en Maria Kor-
chinska.
BAYREUTH en de Wagner-
Festspiele, dit jaar van 2 5 juli tot
28 augustus; o.a. vier Parsifal-
uitvoeringen o.l.v. Horst Stein
in enscenering van Wolfgang
Wagner.
INTERNATIONALE Muziek
dagen in kader van Festival van
Vlaanderen te Brugge van 26 juli
tot 9 augustus. Thema: Van
Monteverdi tot Mozart. Westrij
den voor blokdwarsfluit en
houtblazersensembles. Inlich
tingen: C. Mansionstraat 30-B
8000 Brugge.
De Hofzaal met op de voorgrond een keramiek kacheltje
(19e eeuw) uit de tentoonstelling Potjeslatijn.
Bent u een liefhebber van ke
ramiek? Ga dan kijken naar de
tentoonstelling FOTJES LA
TIJN; een overzicht van ge-
bruikskeramiek door de eeuwen
heen in het Markiezenhof te Be
rgen op Zoom. Kan keramiek u
niets schelen, ga dan toch naar
HET MARKIEZENHOF, omdat
dit gebouw in al zijn heerlijk
heid de deuren voor u heeft
openstaan. Zet dit op een van uw
toerlijstjes in de vakantietijd en
u zult er geen spijt van hebben.
Bovendien treft u dan in een van
de vele zalen nóg een expositie
aan in het kader van het Monu
mentenjaar: BOUWEN IN BE
RGEN. Met of zonder beide
aparte exposities als aanleiding
zul t u het Markiezenhof aantref
fen als een van de mooiste
bouwwerken beneden de grote
rivieren. De restauratie is een
flink eind gevorderd en sedert
'74 is weer een belangrijk deel
klaar gekomen, dal nog te
weinig mensen gezien hebben.
Allereerst Potjeslatijn. Dat is
een reizende tentoonstelling,
georganiseerd door de Tentoon
stellingsdienst van het Bureau
van de Rijksinspecteur voor
Roerende Monumenten (wat een
mondvol!) en samengesteld door
de kenner D.F. Lunsingh
Scheurleer, die ook de catalogus
(f 5) verzorgde. Ze bestaat uit
een keuze van 200 stuks uit de
3000 delen tellende collectie
Rust, die in '71 geschonken werd
aan Het Prinsenhof te Delft. De
tentoonstelling bevat keramiek
uit West-Europa, China en Ja
pan, waarbij de verbindingslij
nen tussen de verschillende ge
biedsdelen zijn aangegeven. In
de catalogus zijn op een duide
lijke manier de onderscheiden
karakteristieken aangegeven,
alsmede uiteenzettingen over de
verschillende technieken van
vormen, glazuren en bakken.
Het is een erg interessante col
lectie met veel mooie stukken,
vanaf een bijna 2000 jaren oude
klokbeker tot Nederlands aar
dewerk uit het begin van de 20e
eeuw. Nu de hang naar authen-
tiekmateriaai weer groter wordt
(plastic-moe als we worden) is
het bovendien boeiend en gees
tig te zien hoe veelvoudig het
gebruik van aardewerk kan zijn.
Het Chinees en Japans porselein
wordt vooral gebracht in ver
band met de import door de Oost
Indische Compagnie en de in
vloed, die er van uitging op b.v
ons Delfts. Onder het Europese
porselein spant Engeland de
kroon (Worcester) al zijn ook
Duitsland (Meissen), Frankrijk
en Tsjecho-Slowakije verte
genwoordigd. Onder het Neder;
Bouwen in Bergen bevat veel
oude tekeningen, foto's en an
dere materiaal, dat vertelt over
de rijke bouwkundige historie
van Bergen op Zoom Ook het
ambachtelijke aspect krijgt
aandacht, onder meer door een
kast oude schaven Op de bin
nenplaats tref je oude bewerkte
stenen aan Een uitvoerige tekst
(viertalig) is voorhanden, die
veel over de histonsche achter
gronden vertelt Ook voor niet-
inwoners van deze stad een zeer
wetenswaardige tentoonstel
ling.
De beide exposities nemen
twee zalen in beslag, maar de
deuren staan open naar nog een
tiental andere ruimten. Daar
onder bevinden zich de vorig
)aar klaar gekomen Hofzaal en
Glymeszaaï! In de Hofzaal, nu
fungerend als ruimte voor re
cepties en concerten, kun je de
befaamde Christoffelschouw
van Keldermans bewonderen,
alsmede een groot Vlaams wan
dtapijt uit ae 16e eeuw. De
daarboven gelegen Glymeszaal
valt op door de plafondbeschil
dering, een wandtapijt uit de
16e eeuw, schilderijen uit de 15e
en 16eeeuw(o.a. van De Cock en
Jan Breughel) en vitrines met
fraai zilverwerk. Beide zalen
ademen een geweldige sfeer.
De L-vormige galerij met het
opvallende spitsbogengewelf in
zwaar hout bevat ook een aantal
mooie oude schilderijen en
houtsculpturen Via deze galerij
kom je in de beide stijlkamers:
de Theodoorkamer in de Louis
1 XVl-stijl en de Drabbe-kamer
in de Louis IV-stijl. De Vestin-
I zaal (zolderverdieping) bevat
een groot aantal voorwerpen uit
Bergens historie als vestingstad.
Daar is vorig jaar een grote ma
quette (in storende kast) - kopie
van een statsmaquette uit 1747
- bi jgekomr rtverder tref je daar
een oudheidkamer aan met een
verzameling verrukkelijke
snuisterijen en een zolder met
Bergse potterie.
lands porselein treffen we werk
uit Loosdrecht, Den Haag,
Ouder- en Nieuwer Amstel, Re-
gout e.a.
Ik heb deze Inventaris nog
maar weer eens opgenoemd,
omdat je telkens merkt hoe
weinig mensen (relatief dan) op
de hoogte zijn van dit geweldige
complex van het Markiezenhof.
Alle deuren staan dagelijks van
14-17 uur open, bovendien
maandag tot en met vrijdag van
10-12 uur. Bouwen in Bergen
blijft tot en met 31 augustus en
Potjeslatijn tot en met 27 juli te
zien. Alles een bezoek waard.
HENKEGBERS
HOLLANDS
MAANDBLAD-331/332: „En
nu is ook nog Solzjenitsyn, met
de commerciële uitbuiting van
zijn Arkhipelag GULag 1918-
1956, een internationale bestsel
lerauteur geworden Naar ge
vreesd moet worden om ver
keerde redenen", aldus Fr.
Bokshoorn in „Russische kam
pen van Bernard Shawzeniet-
zien tot Alexander Solzjenit
syn". In „Over de wetenschap
pelijkheid van het wetenschap
pelijk onderwijs", schrijft K.
Kolthoff o.m.: „Het begrip „we
tenschappelijkheid" wordt ten
onzent vaak omgeven met een
aureool van waarheid en onaan
vechtbaarheid, wetenschappe
lijk onderzoek vereenzelvigd
met onafhankelijkheid en objec
tiviteit". A.C. Maas zegt: „Aller
lei veranderingen zullen buiten
de macht van mensen om gebeu
ren" inzijn bijdrage „Desamen-
leving veranderen". W. Idema
behandelt een beroemd Tang
gedicht en proza-bijdragen
werden verder geleverd door J.
Peereboom, Judy van Emmerik,
Guus Kuijer, Bernard Sijtsma,
en Josje D'Haes. Poëzie van Sjef
van Esch en Sjoerd Dijkstra.
(HM, postbus 180, Den Haag).
Wie iets meer over de achter
gronden van de zogenaamde
animatiefilm wil weten moet de
komende tijd (tot 17 augustus)
in TURNHOUT gaan kijken. In
de Warande is een erg aardige
tentoonstelling ANIMA-
geschiedenis en techniek van de
animatiefilm - vergezeld van
een uitgebreid programma van
films uit velerlei landen. Ook
voor kinderen is Anima een aan
trekkelijke gebeurtenis. Boven
dien kunt u dan eens kennis ma
ken met De Warande ais cultu
reel centrum, dat er zijn mag en
waarvan we nog iets kunnen le
ren.
Anima, je reinste ziel was de
titel van een boek, dat vorig jaar
verscheen. Anima betekent ziel.
Bij de zogenaamde animatiefilm
worden beelden, die uit zichzelf
niet bewegen op een technische
manier bezield, zodat ze gaan
bewegen. De illussie van de be
weging wordt opgeroepen door
gebruik te maken van een snelle
wisseling van stilstaande beel
den en de nawerking van het
netvlies op ons oog. De meest
bekende technieken zijn de
teken- en poppenfilms. Een
animatiefilm kan zonder ca
mera (bewegingsfasen direct op
filmband tekenen of krassen) of
met de camera (beeld na beeld
opname) gemaakt worden. Het
aantal technieken is langzamer
hand eindeloos geworden tot de
computeranimatie toe. Daarvan
en van de geschiedenis van het
ontstaan geeft Anima een goed
beeld aan de hand van veel oor
spronkelijk materiaal. Boven
dien is er een goede catalogus
(Bfr. 100), die voorzien van fo
tomateriaal uitvoerig daarover
vertelt.
Na de bewegende poppen en
de toverlantaarn was het de Belg
Plateau, die als speelgoed de
Fantascoop bedacht, een toe
stel, waarvan een ronde schijf
met zestien randgleuven (zes
tien beelden per seconde is de
norm voor de bewegingsillusie)
het eerste „echte" bewegende
beeld opriep; dat was in 1832. Al
deze dingen zijn in Turnhout te
zien: bv toneelpoppen uit Thai
land, de polyorama, de fanta
scoop, de zoötroop etcetera.
De geschiedenis van de ani
matiefilm zelf wordt toegelicht
met foto's en veel origineel te
kenwerk van en over figuren als
Stuart Blackton, Winsor
McCay, Emil Cohl, Starevitch
en natuurlijk Disney; verder o.a.
Mac Laren, Paul Grimault, de
grote Jiri Trnka, Richard Wil-
ams, Raoul Servais en vele an
deren, waarbij uit ons land
Pijlsma, Toonder en Geesink
niet vergeten worden. Maar
waarschijnlijk zeggen deze na
men de meeste bezoekers niet
zoveel. Het materiaal spreekt
voor zich.
De filmtechnische kanten
worden apart belicht door mid
del van bijv. animatiefilms,
montages, ontwerptekeningen,
animatie van voorwerpen, pixi-
latie, het speldenscherm van
Alexeieff, de poedertechniek
van de Ansorges, het chemische
procédé en de computerfilm (Pe
ter Foldes). Alles bij elkaar een
zeer interessante en instructieve
expositie, waar veel te zien is. Je
Boeken, die ik wel mee op va
kantie zou willen nemen als ik ze
nog niet gelezen had. Misschien
zit er iets voor u bij. Van HANS
KONING (sberger) verscheen
onlangs een zeer poëtisch boek
je; een vertaling van zijn uit '61
stammend A walk with love and
death: IN LIEFDE EN DOOD
(uitg. Meulenhoff Biblio
f 19,50). Het fijn uitgegeven
boekje bevat de geschiedenis
van een jongeman op weg van
Parijs naar Oxford. Hij raakt
daarbij verzeild in de perikelen
van de boerenopstand in het lie
de France in het midden van de
14e eeuw. Te midden van de
bloedige avonturen bloeit de
liefde van deze student en Clau
dia, dwars door alle klassever-
schillen heen, die mede aanlei
ding waren tot deze strijd. Hans
Koningsberger verstaat in dit
boekje de kunst om het leven
sgevoel van die tijd en van alle
tijden te vatten in een geschie
denis, die je met gevoelens van
grote verstilling kan pakken
Fascinerend geschreven.
Van MARNIX GUSEN wer
den vier eerder verschenen ver
halen in één omnibus gevat:
Mijn vriend de moordenaar; Al
lengs, gelijk de spin; De dias
pora «n De crote eoH Pan. met
daaraan nog toegevoegd het af
zonderlijke verhaal Mi chia-
mamo Mimi. Omdat Gijsen vo
rig jaar de Prijs der Nederlandse
Letteren kreeg is de aandacht'
waarschijnlijk weer wat meer
et pi
vorm, dan de inhoud. Echt iets
voor vakantiedagen. Mogelijk
dat het verhaal „De perikelen
van Bergen op Zoom" voor
sommigen aanleiding is om het
op hem gevallen en was een
tweede druk van deze omnibus:
VERZAMELDE VERHALEN
(uitg. Nijgh Van Ditmar/Meu-
lenhoff - 25,-) gerechtvaar
digd. Giisen is vooral een groot
•n erudiet verteller. waarbij
boek te kopen, al bieden de ruim
400 pagina's ongetwijfeld ook
anderen veel leesgenot, zoals dal
zo mooi beet.
De nieuwe verhalenbundel
van WILLY LAUWENS: KRIS
TAL BITTERHEID (uite Ntwk
Van Ditmar - 17,90) heb "ik
persoonlijk met méér genoegen
gelezen dan zijn vorige „Verrek
Martelaar" In het titelverhaal
geeft Lauwens een soort van te
rugblik op zijn schrijversbes
taan: „Ik zat tot over mijn oren
in een existentiële ontevreden
heid". Dat is ook zo'n beetje het
klimaat, dat zijn andere verha
len bepaalt. Het zijn overigens
zeer menselijke verhalen. Over
een kantoorklerk bij een verze
keringsmaatschappij; over een
man, die op 70-jarige leeftijd
zijn ervaringen m beide werel
doorlogen vertelt; de verhalen
van een kroegbaas etc. Er speelt
door zijn geschiedenissen een
soort ironische spot met de reali
teit, zoals die zich uiterlijk aan
>ns voordoet. De ironie camou
fleert dan het onvermogen om
ioor te stoten tot de kem Maai
lat is een zeer herkenbare hou
ling, zoals ook de mensen in zijr
verhalen van vlees en bloed zijn
Sterk beeldend weet hij situa
nes waarmee we allen gecon
fronteerd worden in boeiend ge
schreven verhalen te vangen.
Wie van KURT VONNEGU1
Jr. houdt moet zeker meenemen
ONTBIJT VOOR KAMPIOE
NEN (oorspr. Breakfast of
Champions - uitg. Meulenhoff
rru V,„t
ven bij zijn vijftigste verjaardag.
Het boek is plezierig en onple
zierig tegelijk. Eén grote bittere
ironie op de maatschappij,
waarin de menselijke soort zich
gemanoeuvreerd heeft. Het is de
kunst van Vonnegut om kritiek
te spuien, waarbij je het woord
„kritiek" niet -kunt gebruiken;
om bitter te zijn, zonder dat het
woord „bitter" op zijn plaats is;
kortom een soort humor, dat een
ontwapenende naïviteit bezit en
toch niet naïef is. Dwayne
Hoover - de automagnaat
Kilgore Trout - de „Vonnegut-
auteur" - en vele anderen staan
model bij zijn omzwervingen
door het hedendaagse Amerika
waarbij de fictie dreigende rea
liteit is en de realiteit een waan
zinnige fictie lijkt „De appel
was een populaire vrucht, dieei
zo uitzag", noteert en tekent (hei
boek staat vol zelfgemaakts
krabbels) hij voor het nages
lacht Praktisch alle heden
daagse maatschappelijke, cul
turele, sociologische en moge
lijke andere verschijnselen
worden door hem
nomen. Het is geen verstikkend
boek; geen boek om in te stikken
van het lachen. Het opent je
waarschijnlijk de ogen om ver
stomd om je heen te kijken. Iets
wat in de vakantie zeer zinvol
kan zijn.
Een erg aardig en wat nostal
gisch boek is van P. STEINZ:
ONVOLTOOID (uitg. Nijgh
Van Ditmar - 15,-)! De titel is
letterlijk te nemen, omdat de au
teur, kunstkenner, kunstcriticus
en verzamelaar in '71 overleed
en met in staat is geweest dit
boek te voltooien Het is het le
vensverhaal van Amadeus Ri-
naldt, dat hij vertelt tijdens het
poseren bij een portretschilder
Het maakt de inaruk sterk auto
biografisch gekleurd te zijn Het
vernaai is buitengewoon beel
dend en sfeervol verteld Vanai
zijn jeugdjaren tn een domi
neesgezin en vakanties in hel
Bredase Mastbos tot zijn vriend
schap met Elvira en haar dood
vertelt Steinz doodgewone her
kenbare menselijke dingen
waarbij herinneringen aan bijv
aan Pulchn, Alberdingk Thijm
e.d. het verhaal persoonlijk
kleuren Het is proeven aan een
voorbije tijd aan de hand van
een goed verteller
Bij de vele commentaren op de
tuneelnoia van CRM is er nu ook
een gevoegd van de sectie Thea
ter en Letteren van de Zeeuwse
Culturele Raad. Deze is nogal
mager. In grote lijnen wordt de
nota onderschreven. Dat de to
neelgezelschappen aan banden
worden gelegd wordt noodzake
lijk geacht Naar aanleiding van
Proloog wordt de centralistische
tendens niet afgekeurd. Tens
lotte wordt erop gewezen, dat
Zeeland niet buiten de boot mag
vallen.
Dan zal nodig zijn, dat de cul
turele raad concrete voorstellen
doet over het functioneren van
Zeeland in het totale beleid.
Daarbij zou het wenselijk zijn
rekening te houden met de grote
financiële offers, die andere
provincies in het verleden voor
het beroepstoneel al gebracht
hebben en waarvan Zeeland en
kel geprofitec-d heeft -e moet
eerst in de boot gaan zitten
voordat je eruit kunt vallen.
Weer een nieuw tijdschrift De
tijd lijkt er rijp voor. Het heet
PRANA. Het begrip „prana"
wordt in verband gebracht met
de ademhalingstechniek bij de
yoga, maar staat eigenlijk voor
alles wat we proberen te vangen
door de westerse uitdrukking
„psychische energie". De redac
tie van het driemaandelijkse
tijdschrift prof. Henri van
Praag, dr. Tonny
Kurpershoek-Schcrft en Hein
Steenhouwer, verantwoordt in
het introductienummer: „De
materie strekt zich uit over twee
hoofdgebieden: geestelijke ver
ruiming en grensgebieden der
wetenschappen. In beide geval
len gaat het om een ruimer kos
misch inzicht, om een synthese
tussen gebieden van theorie en
praktijk, cultuur en natuur, leer
en leven. Oost en West en vele
andere tegendelen, die in de
verhouding van informatie en
energie tot elkaar staan".
Het tijdschrift, waarvan in
september het eerste nummer
gaat verschijnen ziet er goed uit
Hoewel groter van formaat doel
de hele opmaaksfeer denken aan
het tijdschrift Bres, waarmee
het inhoudelijk ook wei wat
verwantschap heeft. Er worden
reeds 35 medewerkers genoemd,
voor onderwerpen als zen, yoga,
China, kabbalah, bijbelvorsing,
christologie, parapsychologie,
ufo's, acupunctuur, folklore,
mystiek, para fysiologie, tantra.
ontdekt er ook, dat de animatie
film al veel verder is dan alleen
maar de teken- en poppenfilm
Ook voor wetenschappelijke en
educatieve doeleinden wordt
deze techniek nu veel toegepast.
Bij de expositie is ook een
filmzaal waar het een en ander
te beleven is. Op de zondagmor
gens is in juli telkens van 10-12
uur een uitvoerig programma
van korte films: op 20 juli met
films uit Bulgarije, op 27 juli uit
Nederland, op 3° augustus uit
Tsjechoslowakije en op 10 au
gustus uit Canada. Op de zater
dagmiddagen om 15.00 uur zijn
er kinderprogramma's en verder
liggen er een 25-tal korte films,
die gedraaid worden bij groeps
bezoek en op momenten als daar
bij een grote groep mensen be
hoefte aan is én de technicus
aanwezig is.
Deze tentoonstelling, die dit
jaar eerder te zien was in mu
seum Sterckshof te Deurne
bmegt u, via materiaal uit Be
lgië, Canada, Duitse Bondsre
publiek, Frankrijk, Groot Bri-
tanniè, Japan, Nederland, Tsje
choslowakije, Verenigde Staten,
Joegoslavië en Zwitserland,
dichter bij een medium waar we
erg vertrouwd mee zijn maar
waarvan we misschien nog te
weinig weten om het goed te
kunnen waarderen.
H.E.
den uit Brussel nog over is" als
inleiding op haar boekje: MIJN
HERINNERINGEN AAN E. DU
PERRON (uitg. Nijgh Van
Ditmar 14,50). Aardige per
soonlijke herinneringen aan de
auteur, die zijn land van her
komst (Indonesië) niet te boven
kwam. Het zijn vooral anecdo
tes, die kenmerkend zijn voor de
tijd, die de Greshoffs samen met
hem in Brussel hebben doorge
bracht.
o Kosmische energie (prana)
volgens oud taoistisch hand
boek
literatuur etc. etc. Daaronder
bevinden zich bv. Ch. Poncé,
prof Theo de Kruyff, prof. W.
Tenhaeff, J. Weverbergh, prof.
dr. Vrijlandt, Nel Noordzij, prof.
Wolfgang Bauer, prof. G. Quis-
pel, prof. J. Weima.
De artikelen van dit eerste
nummerop proef zijn doorgaans
kort, informatief en begrijpelijk
geschreven, al wordt wel veron
dersteld dat men enigszins thuis
is in de terminologie, gebezigd
in deze wereld. Een greep uit de
inhoud: D. Hoekstra over Feni-
cische sporen in Nederland en
Quis|>el over woorden van Jezus,
bewaard in onze bibliotheken
zonder dat se in de bijbel voor
komen. Hetty Draayer over het
begrip „Hara" en het werk van
Dürckheim; Weverbergh
schrijft over ufo's; Schaafsma is
op zoek naar God en Van Praag
bespreekt recente
reïncarnatie-onderzoeken. Dr
Tonny Kurpershoek beschrijft
de boeddhistische Middenweg,
hindoe Murldnye steil overwin
ning tegenover lijden en verdei
aandacht voor het Indianenop.
per hoofd Seatle en zijn rede uit
1855. Functies van onze hersen
helften, Chinese symboliek: hel
Pentagram, de Meta-realisten
zijn nog enkele andere onder
werpen die iets zeggen van de
veelzijdige inhoud.
Dit tijdschrift „voor geeste
lijke verruiming en randgebie
den der wetenschappen" wordt
uitgegeven door Ank-Hermes
(Mensstr. 17, Deventer), gaal
32,- per jaar kosten (vier
nummers) en kost los 11.50
Alleen dit introductienummer
kost 5.-
De boeken en boekjes, die be
kende figuren over zichzelf en
andere „groten" - mede ondet
druk van uilgevers - gaan
schrijven nemen hand over hand
toe. Het garandeert niet steeds
een goed boek. Meestal is het
„wel aardig" Zo tcitreef ATY
GRESHOFF, de weduwe van d<
auteur Jan Greshoff: O
E. du Perron
Drie hoofdstukjes, waarvan
het eerste vooral gaat over bet
ontstaan van bet contact en de
gezamenlijke activiteiten van
Jan Greshoff en Du Perron (o.a.
Forum). Het tweede beschrijft
het bijna legendarische Gistoux,
waar hij woondeen de macabere
sfeer, die er hing. En in het derde
hoofdstuk wordt de rol van het
meisje Simone en Eddy's leven
pijnlijk menselijk vertelt. „Hij
kon zich niet aanpassen aan een
bestaan zoals dat voor hem ge
worden was", zo besluit Aty
Greshoff. Hoewel dit boekje
weinig toevoegt aan de literaire
plaats van Du Perron is het een
zeer menselijk geschrift, dat zijn
tragische leven nader karakteri
seert
„Gulzig en gul en driftig"
noemt de 87-jarige A. ROL
LAND HOLST Du Perron in
zijn herinneringen, getiteld: IN
DEN VERLEDEN TIJD (uiig.
Boelen-Bezige Bij 19.50). In
deze wat exclusieve uitgave
(2560 exemplaren, waarvan 110
gebonden en gesigneerd), haalt
hij herinneringen op aan o.a.
J.C. Bloem. Greshoff, Ter Braak,
Leopold, Van Deyssel, Gorter,
Van Eeden, Achterberg, tevens
zijn opgenomen zijn in memo-
riams aan Gorter, J.C. Bloem,
Nijhoff en Matthijs Vermeulen.
Stillis! als Roland Holst is, le
verde dit een wel wat ander ge
aard boekje op dan dat van Aty
Greshoff.
In zijn berinnering aan Gres
hoff lees je bv. de zinsnede:
„....maar al te vaak komt de
vriendschap in het gedrang van
de begeerte, de vleselijke lusten,
om nog maar te zwijgen van de
vleselijke onlusten" Aardig is
het dan voor Aty Greshoff als hij
schrijft: „Veel huwelijken van
kunstenaars heb ik van dichtbij
voor mij zien afspelen, maar ik
weet er geen, die hel huwelijk
tussen hem en zijn vrouw in gave
zuiverheid evenaarde en zeker
A. Roland Holst
niet overtrof" Vanuit een voor
bije levensstijl grasduint Roland
Holst in zijn verleden over
„mensen die door hun gaven of
enkel door bun aanwezigheid
tot deonmisharen. de onvervan-
gbaren gerekend moeten wor
den" Daartoe rekent hij per
soonlijk mei name „de firma Du
Perron en Ter Kraak" Niet kri
tiekloos. maat mild en soms
spitsvondig vertel! hij persoon
lijke zaken, die niel meer zoveel
toevoegen aan genoemde au
teurs. maai vaak wel interessant
zijn voor de beeldvorming van
een voorbije literaire generatie
en voor A Roland Holst zelf.