Grote letter maakt boek dikker maar (nog) niet duurder Ziet U slecht? ....en kunt U bovenstaande letters toch lezen? Zoja, dan kunt U weer boeken gaan lezen, want er is een uitgever die boeken met zulke letters maakt. 31 fgjfe laten verbouwen. De schilde! >ar *en Moe< een meenemen. Vic is in lang niet zo vrolijk gewee! inoza-lyceum en straks een hij met recht trots op kan zijn. Dat lopen moet, daar maalt hij niet om. het uitzicht vergoeden dat ruimschoot ag ik Roelie voor de bruiloft vra< an tafel zit ik anders helemaal alleen bij rote mensen.' had graag ja gezegd. Maar het< ind, dat gaat trouwen. O, Annet zelf bezwaar tegen hebben, maar én haar m» én haar zuster zullen er stellig ni teld zijn. Vooral Vies grootmoeder is gelijkse ergernis Vic met dit vrindje hooi te zien trekken. Haar kleinzoon V en knappe, languitgeschoten jongen i ezicht van degene, die zijn grootvat unnen zijn. Een jongen om trots op oopt het nog te beleven dat ook dez< ens een goed huwelijk zal sluiten. In hij het stellig nog ver brengen. Mét abiel zenuwgllj"' ,4,«l echt de telg ut zal Twee stukken AMSTERDAM - „Als ik een brief krijg van iemand, ie me schrijft: „Ik kan na jaren weer een boek lezen", dan beleef ik daar veel plezier aan. Maar ik wil eerlijk zijn,, de Grote Letter Bibliotheek heb ik vijf jaar gele den commercieel opgezet. Ik dacht, dat daar hier een markt voor zou zijn" Dat vertelt Jan Tholenaar, die met ziin vrouw ruim honderd bestaande romans heeft uitgegeven in een letterty pe, dat zwakke ogen het lezen weer mogelijk maakt. „Maar mijn optimisme is een beetje ge smoord", erkent Jan Tholenaar, „want het is moeizamer gegaan dan ik dacht". Toch krijg je de indruk, dat méér onwetendheid over het bestaan van deze grote-letterboeken de oorzaak daarvan is, dan het ontbreken van een behoefte. Het aantal mensen, dat het lezen heeft op gegeven, omdat zelfs de beste bril een normaal boek niet meer laat ontcijferen, is misschien groter dan we denken. In de Grote Letter Bibliotheek tref je b.v. de volgende titels: Godfried Bomans: Van dichtbij gezien; Agatha Christie: Trein 16.50; Pearl Buck: De Moeder; Johan Fabricius: Mijn Rosalia; AnnePhilipe: Niet meer dan een ademtocht; Maria Rosseels: De kloosterhoeve; John le Carré: Voetsporen in de sneeuw; John Steinbeck: Goede Donderdag; Jan de Hartog Stella, J Visser-Roosendaal Het zout der liefde, G Guarechi Don Camil- lo Het oppervlak voor de letters (de bladspiegel) is dne- tot viermaal zo groot als bij een normaal boek Het boek zelf wordt anderhalf tot twee keer zo dik, maar de 500 pagina's wor den niet overschreden, omdat de turven anders te dik worden. Hoe is Jan Tholenaar ertoe gekomen met grote letters uit te geven „Ik oen een grafisch man, van huis uit", vertelt hij. „Twintig jaar geleden begon ik te werken voor internationale uitgeverijen; co-produkties van kleurenwerk. Stiekum aan werd ik zelf uitgever. Bijvoorbeeld van de eerste kunstpockets, die in de Zwarte Beertjes terecht kwamen en waarvan er zo'n vijf miljoen in tien landen verkocht werden. Na acht jaar werd ik zelfstandig; bijvoorbeeld met uitgeven van boekjes voor het lager onderwijs, die in acht- negen landen verschenen. Vijf ten. Een kunnen worden. Maar de markt is hier kleiner dan ik dacht Ja, het kan ook best zijn, dat de markt nog niet verkend is, dat het nog te onbekend is. Je moet weten: ik ben geen er kende uitgever; lever niet via de normale boekhandel Dat heeft verschillende redenen. Op de eerste plaats komen slechtzien den niet in een boekenzaak; ze kunnen er toch niets lezen en kopen heeft er geen zin voor hen. Bovendien wil ik de prijs van mijn boeken in grote letter op de normale prijs houden. Dat is me Felukt: de prijzen liggen rond de 18,- voor degelijk gebonden en goed gedrukte boeken. In de boekhandel moet ik zo'n 40% korting geven en dan zouden de boeken f 35,- gaan kosten. En, welke boekhandel neemt deze volumineuze boeken in voor raad? Dat vergt teveel ruimte in de winkel. Misschien is het wel verkeerd, dat ik te bang ben voor de boekhandel! gingstehuizen hebben meestal wel een bibliotheek waarin onze boeken voorkomen. Onlangs heb ik een enquete gehouden De reacties waren nogal positief, vond ik Maar de slechtzienden betrekken hun boeken van de bibliotheek, zodat voor mij de verkoop niet zo gunstig is. De oplagen zijn over het algemeen niet hoog, zo'n 1500 exempla ren Maar vorig jaar had ik er zo'n 50 000 liggen en toen kreeg ik het wel een beetje benauwd. Er is nauwelijks van te leven. Mijn vrouw en ik doen alle werk; we hebben een magazijntje in de stad Amsterdam en bij een boer". streepjes) voor volwassenen het best is. Toen ben ik zelf maan den aan het experimenteren ge weest. De letter, die ik gemaakt heb is met mooi, maar wel func tioneel Vooral aan de mogelijke verwarringen tussen b.v de e, de o en de a heb ik gewerkt; verder heb ik de spaties tussen de woorden vergroot etc. Ja, als mijn vrouw en ik het niet alleen allemaal opknapten werd het een onbetaalbare zaak. Ik heb staatssecretaris Mijer van CRM wel geschreven om hulp. Na een halfjaar kreeg ik een vriendelijke brief terug. Tot onze spijt., enfin, er was geen geld beschikbaar Als ik nu lees, dat er jeugdwerk opgedoekt moet worden, omdat CRM geen geld heeft begrijp ik dat wel en durf er dan niet eens meer om te vragen. Van het Belgische de partement heb ik wel wat hulp gekregen, doordat het een aan tal exemplaren van onze boeken gekocht heeft en ons fonds bij bibliotheken en bejaardencen tra geïntroduceerd heeft. Van de uitgevers heb ik een prettige medewerking. De schrijvers van de boeken krijgen normaal hun 10% procent royal ty In de praktijk blijkt verder, dal deze boeken met grote letter niet alleen functioneren in b.v. bejaardentehuizen, maar ook in verpleeg- en ziekenhuizen bij de bezigheidstherapie Mensen, die b.v. aan drugs verslaafd zijn pakken geen boeken met een normale letter, maar wel die met de grote letter Ook is met deze boeken gebleken, dat demente bejaarden tóch lezen". De inhoud van het fonds. De vraag van het betreffende pu bliek is vooral gericht op Neder landse streek- en familiero mans, waarbij b.v. een schrijf ster als JV isser-Roosendaal Jan de Hartog voorbijstreeft. „Ik wil best wat doen", zegt Jan Thole naar. „Geen Wolkers, werd me gevraagd? Ja, dat wil ik best overwegen, maar ik zit b v met een flink aantal protestants- christelijke bejaardentehuizen onder mijn klanten Toen ik een boek als „Het dubbele leven van dr Carroll" van Cronin uitgaf, kreeg ik brieven van: „Dat is niet geschikt voor onze bejaar den". Een vorm van kwalijke censuur Maar ik heb er wel mee te maken", verzucht Tholenaar. „Ik wil een leuk en veelzij Cr geleden begon ik met ken in grote letters. In Ame rika en Engeland was dat pro- dukt ontstaan, boeken die door slechtzienden gelezen zouden Toch heb ik belangrijke klan- n. Een groot deel gaat naar openbare bibliotheken, die er zeer actief mee Zijn en vaak met wisselcollecties bejaardente huizen van lectuur voorzien. Grote bejaarden- en verzor- Een apart onderwerp is de let ter; de leesbare letter voor slechtzienden. Tholenaar „Die heb ik zelf ontworpen. Begrijp me goed, al kom ik uit het grafi sche vak, ik ben geen ontwerper als Van Krimpen of De Roos. Oorspronkelijk hebben we ge probeerd bestaande boeken te fotograferen en te vergroten. Maar dat ging niet zo best. Toen heb ik dertien lettersoorten uit gezocht. Ik heb me georiènteerd in Engelse studies, die over let ters voor slechtzienden gemaakt zijn. Het blijkt dat de schreef- loze letter (zonder krulletjes en fonds. Ik denk b.v. aan Vestdijks „Koperen Tuin", als dat in het najaar voor de t.v. komt. En Wolkers zal ook wel in grote let ters uitkomen". Het drukken van boeken in grote letters voor slechtzienden lijkt een goede zaak, waarbij heel wat mensen gebaat kunnen zijn. Het slechte zien kan een mens in een isolement, in een zaamheid drijven. Lezen be waart een stuk contact met een buitenwereld, die voor een deel wegviel. Grote Letter Biblio theek is gevestigd aan Oudaen 3 te Amsterdam (tel. 020-446435), waar een bereidwillige Jan Tho lenaar met zijn letter boeken meer zicht den op zijn nog te onbekend be drijf. HENK EGBERS zijn grote- IwUbie- SP Ion IAl V A znflB* tv<? oCtatw S .•-.V te ■m* De „Tyseley", die 21 meter lang is, op het Grand Union Canal in een van de talrijke sluizen. De bemanning moet ze zelf openen en sluiten. V. (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN - Mike Lucas stopt aan iedere „pub" die hij tegenkomt. Niet alleen vooreen biertje. Ook om wat toneel te spelen. Mike is de baas van het enige varende Engelse toneelgezelschap, de „mi- kron theatre company" (het Griekse woord mi- kron betekent heei klein). Op een 40-jarige smalle schuit trekt hij met zijn groepje over de binnenwa teren van Groot- Brittannië. De Britse kanalen zijn meer dan 4.500 km lang en erg geschikt voor ple- ziervaart. Op de oevers staan veel landelijke café's, die vooral 's zomers druk bezocht worden. Daar vindt Mike Lucas de klanten voor zijn varend schouwtoneel. Het gezelschap speelt in open lucht, vlak bij de plaats waar ze de „tyseley" gesmeerd hebben. De „tyseley" was vroeger een boot van de transportmaat- schappij van het Grand Union Canal Na de nationalisering van de Britse waterwegen wera hij nog gebruikt om in centraal Engeland cement te transporte- Daarna deed de „tyseley" opknappen en leende hem aan de Mikron Theatre Company. Dit varende toneelgezelschap bestaat uit Mike Lucas (acteur, directeur en regisseur), zijn vrouw Sarah, die de publiciteit verzorgt, en drie andere profes sionele theatei mensen, collega's van Mike. Het zijn: Alan Brid ger, die er afgelopen jaar bijge komen is, Dan Caulfield. die in Londen een jaar de hoofdrol tie, en Thirzie Robinson, die af gelopen zomer de badplaatsen van Devon en Cornwall bezocht met een zelfgemaakte poppen kast. Ze is trouwens van plan om dit jaar op de „tyseley" ook voorstellingen te geven met haar poppen. Het Mikron-gezelschap werd gesticht door Mike Lucas om to neel te kunnen spelen voor men sen, die ver van theaters wonen of geen schouwburgen bezoe ken. Bovendien wilde hij re clame maken voorde Britse bin nenwateren, die grote commer ciële en ontspanningsmogelijk heden hebben. Er bestaan trou wens plannen om de sterk ver ouderde binnenscheepvaart uit te breiden in industriële gewes ten. Pas nu beseffen de Britten, dat kanalen viermaal efficiënter zijn dan landwegen, wat het brandstofverbruik betreft. en „up the cut", beide ontwor pen door Mike Lucas, met mate riaal en liedjes uit verschillende bronnen. „Keep yer 'ands off" is een muzikaal verhaal over de Britse schippers, die woonden en werkten op hun smalle boten. Heel het ontstaan van de water wegen, de industriële revolutie, de werkloosheid, stakingen, de gevolgen voor de spoorwegen, de rJ- van toekomstmogelijkheden van de binnenwateren: Het Mikron-gezelschap is van de zomer voor het vierde achte reenvolgende jaar op toernee In 1974 gat hel meer dan 150 voor stellingen voor rpim 18 01)0 mensen. De theatei boot zal dit o-— jaar meer dan l 800 km afleggen oorlog en de nationalisering op de kanalen van centraal en 1 de Kanalen, worden erin Zuid-Engelqnd. ren dienst alsdrijvend restaurant óp Het schilderachtige Stoke Buerne op het Grand Union Canal m Northaptonshire vormt een geschikt tnT^ChriS! decor voor de voorstelling van „Keep yer ands off. Mike en Sarah Lucas hebben een zoontje, Sam (3), dat hun toernee van zes maanden mee maakt. De reiswieg eindigt in oktober in Londen. Het gezel schap heeft twee stukken op zijn repertoire: „Keep yer 'ands off" verteld, gezien door de ogen van een sympathiek paar. Jack en Lily Tickle. Ze zingen vrolijke en droefgeestige liedjes, maken grapjes en treuren omdat de grote tijd van de binnenscheep vaart voorbij is Deshoweindigt echter met een optimistische noot en hoop op de toekomst. ..Up the cut" is gewijd aan de laatste dertig jaar van de Britse binnenscheepvaart, het leven van deschippers inde jaren vijf tig, de slechte winter van 1962 en de mensen die „hel kanaal" (the cut) verlieten Het kanaal van Stratford werd opnieuw opengesteld, maar de schippers kregen het aan de stok met de regionale overheid Ook deze show eindigt met een blik op de De mikrongroep geeft niet al leen avondvoorstellingen aan het water, overdag bezoekt bij ook de scholen indeplaatsendie hij aandoet De toernee is afge lopen mei begonnen in Wal-sall (Staffordshire) Op 180 km ten noorden van Londen en eindigt in oktober op hel Regent's Canal in 'de hoofdstad. ..De „tysèlev" legt iedere da# slechts enkele kilometersaf Het toneelgezelschap slaapt en eet aan boord en moet onderweg talrijke sluizen openen en slui ten. De acteurs verdienen niet gemakkelijk hun brood, maar vooral als mooi weer is leiden ze een zalig leven.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 16