RECHT SophiaLoren vertelt openhartig over haar Kerk moet op alle niveaus veranderen" Nederlaag voor Van Kemenade Afschaffing schoolgeld 15-jarigen Dubbel spelen op één vleugel ZIEKTEKOSTEN Neem de buren mee! ^^DEZE WEEK INÏib806 Forse ruzie barst los in textiel Husqvarna binnenland buitenland I I I I I I I I „Militaire druk op Veluwe moet afnemen Guerrilleros in Argentinië buiten gevecht Tussentijdse verkiezing in Engeland SURINAAMSE LUCHTHAVEN GEVAARIJJK Voor 14 dagen tegelijk Huishoudgeld Wees maar blij hu'vvelijkenshowt vooru kostbare kleding van beroemde couturiers. Predikant promoveert (als eerste) aan theologische facidteil in Tilburg Vragen Duidelijk papier uw pen Man - vrouw Man ontsnapt uit Groninger kliniek DONDERDAG 26 JUNI 1975 15 19 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Van Kemenade (Onderwijs) heeft gisteren in de Tweede Kamer een nederlaag geleden: de meerderheid van de kamer stemde voor een amendement van de socialist Konings> dat bepaalt dat 15-jarigen geen schoolgeld hoeven te beta len. De regering had de kamer voorgesteld de leerplicht te verlengen van negen tot tien jaar, zodat met ingang van 1 augustus aanstaande alle 15- (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - UTRECHT De toch al ernstig verzwakte bedrijfstak van de textiel wordt door forse ruzies verder in het bestaan bedreigd. Aan de ,ene kant rtaan de indus triebonden van NVV en CNV> aan de andere kant het actie comité tot redding van de Ne derlandse confectie-industrie en de Strucon, de stichting waarin werkgevers en werk nemers ln deze sector samen (behoren te) werken. Ergens daar tussenin staat de onlangs opgerichte stichting werkne mers confectie industrie (Wer- con). Aanleiding tot de ruzie is het feit, dat steeds mper grote bedrijven een deel van hun produktie gaan afstoten, laat stelijk Sanbella in Goes, St.- Annaland en Vlissingen. Vol gens de industriebond van het NW is de feitelijke situatie die tot ontslagen in deze be drijfstak leidt op z'n minst genomen erg ondoorzichtig. Bij de werknemers en de vak organisaties bestaat de in druk dat men „beduveld" is. ook in gevallen bij Berghaus, Van Peuijenbroek en Bolt. waar onlangs een deel van de produktie is afgestoten en werknemers op straat kwamen te staan. In Zeeland doet zich volgens het NW de wel erg vreemde situatie voor dat de hoofdin specteur-directeur van het di rectoraat-generaal voor de ar beidsvoorziening de heer Van der Gijp. met „z'n neus boven op de ontslagen heeft gezeten" maar weinig heeft gedaan aan de belangen van de ontslagen werknemers Van der Gijp is namelijk ook nog directeur van de stichting Wercon. De Industriebond vraagt zich af of deze stichting, die de opvang regelt van werkne mers die de opvang regelt van werknemers die ontslagen worden bij de confectie, niet mede oorzaak is geweest van het verlenen voor ontslagver gunning. jarigen naar school moeten. Wegens de budgettaire gevol gen weigerde de regering ech ter tegelijk met de verlenging van de leerplicht ook de schoolgeldvrijdom tot de 15- jarigen uit te breiden. Vorige week ontstond daaro ver in de kamer een conflict tussen minster Van Kemenade en de progressieve partijen PvdA en PPR. Deze vinden dat je de leerplicht en de schoolgeldvrijdom aan elkaar moet koppelen. Na langdurig aandringen uit de kamer deed de bewindsman een compro mis: die vrijdom zou dan voor 15-jarigen per 1 augustus 1977 ingevoerd worden. PvdA en PPR namen daar echter geen genoegen mee: ze eisten schoolgeld vrijdem met 15 jaar en kregen daarbij gis teren steun van de WD, PPR, D'66. CPN, DS'70, SGP. Boe renpartij, GPV, PSP. de mees te leden van de CHU-fractie en een groot aantal KVP'ers. De verlenging van de leer plicht kreeg wel de meerder heid van de kamer. Tegen stemden de fracties van KVP CHU en de kleine rechtse par tijen omdat zij vrezen dat de wet niet behoorlijk kan wor den uitgevoerd. (ADVERTENTIE) Schaf nu een solide grasmaaier aan, die jarenlang zijn waarde bewijst. Kies ©uit Zweden Kleurenbrochures ontvangt u bij portvrije inzending van deze adv. Husqvarna Ned. I.V. Antw.no. 215, Amersfoort naam ARNHEM (ANP) Op korte termijn zal de militaire druk op de Veluwe minder moeten worden. Gelderse pla nologen denken hierbij aan ver dwijning van het schietterrein „De Harskamp', nieuwe re gels voor het gebruik van de bestaande oefenterreinen en voor het militaire vliegveld Deelen bij Arnhem. Die nieuwe regels moeten zijn aangepast aan de doelstellin gen die men uitgesproken heeft voor het natuurgebied de Veluwe. Dit betekent dat er zeer strakke regels moeten ko men of een beëindiging van de militaire activiteiten. Dit staat in een nota vafl de provincie Gelderland over twee alternatieve voorontwer pen voor een streekplan voor de Veluwe. De bescherming van natuur en landschap staat bij deze ontwerpen voorop. De Veluwe is een van de twee belangrijkste militaire concen tratiepunten in ons land. De militaire oefen- en schietter- reinen beslaan 20 pet. van het totaal aan natuur- en bosge bied. Op korte termijn moet intensivering daarvjn worden voorkomen en op lange ter mijn (10 a 15 jaar) de militai re druk minder zijn, aldus de planologen. CORDOBA (REUTER) Argentijnse militairen hebben in het noorden van de provin cie Tucuman zeven linkse gu errilleros gedood en een acht ste gewond en gevangen geno men, zo heeft het derde leger korps in Cordoba meege deeld. De gevechten die daarmee in het weekeinde gepaard gin gen, hebben nu in totaal aan zestien guerrilleros en drie of ficieren het leven gekost. In een afzonderlijk incident heeft de Argentijnse politie een vrouwelijke guerrillero doodgeschoten die met onge veer dertig mede-guerrilleros een maand geleden uit de ge vangenis van Cordoba was ontsnapt. Ze werd dinsdag be trapt op het stelen van een auto waarbij ze door een man geholpen werd. Ook de man werd gedood. Bij de nadering van politie zou het paar het vuur geopend hebben. (Van onze correspondent) LONDEN Morgen vindt in Engeland een tussentijdse verkiezing plaats voor de la gerhuiszetel van het Londense kiesdistrict Woolwich West. De socialistische afgevaardig de, William Hamleng, die hem sinds 1964 bezet hield, is afge lopen maart gestorven. In de algemene verkiezingen van oktober 1974 behaalde hij een meerderheid van 3541 stemmen. Het ziet er naar uit, dat de nieuwe afgevaardigde van Woolwich West met een bij zonder geringe meerderheid uit de bus zal komen. Er zijn niet minder dan 8 kandidaten te gen 3' in 1974. Als Labour deze zetel verliest, wordt haar parlementaire meerderheid herleid tot slechts 1 zetel, na melijk die van afgevaardigde John Stonehouse, die sinds af gelopen november in Australië 'it. 1 LINDAU Slechts 50 exemplaren van deze zeldzame dubbele vleugel zijn er de afge lopen vijftig jaar gebouwd: het is de befaamde Franse firma Pleyel die ze bouwde. Elke dubbeïe vleugel weegt maar liefst 800 kg. Tijdens de culturele week, welke een dezer dagen in Lindau werd gehouden, kon men het instrument zien en horen bespeeld door het jonge Franse paar Francois en Marie-Christine Doublier. Ziektekosten mogen (zij het in beperkte mate) als buiten gewone lasten in mindering van het inkomen worden ge bracht. Het begrip ziektekos ten" is deswege van belang. Enige jaren geleden heeft het een beperking ondergaan. Daarmee zijn o.m. de bloem ruikers aan het ziekbed en de gezondheidsreizen naar de Ita liaanse meren en andere zon nige oorden taboe geworden. De wet heeft nu het begrip gedetailleerd omschreven. In de betreffende wettelijke lita nie komen onder meer voor: uitgaven voor geneeskundige hulp met inbegrip van farma ceutische en andere hulp- en kunstmiddelen. Wie nu zou menen dat dank zij deze detailregeling de ge schillen zouden zijn opge droogd, heeft het mis. Het te gendeel is het geval. Enkele recente voorbeelden uit de loelige jurisprudentie mogen dit illustreren. Hartkloppingen en benauwd heden deden mevrouw telefo nisch de hulp inroepen van een zogenaamde Practitioner van de Christian Science Church te New-York. Hierbij vond ze baat. Ter zake van deze telefonische hulpverle ning ontving ze tweemaande lijks een declaratie van 20 dollar. Het Hof Amsterdam rangschikte dit onder ziekte kosten. Niet aldus ons hoogste rechtscollege: door middel van gebed verleende godsdienstige bijstand kan niet worden aan gemerkt als geneeskundige hulp. De Hoge Raad zei er niet bij waarom dat zo was. Dit zou overigens niet overbo dig zijn geweest voor hen die in het nieuwe testament gelo- ven. En dat zijn er nog heel wat onder de belastingplichti gen, dacht ik zo. (HR 23.4.75 W 5227) Deze mevrouw had last van ernstige slapeloosheid met alle nare gevolgen vandien. Ten einde raad wendde zij zich tot een magnetiseur die met mas sage en kruiden hulp verleen de. Ook in dit geval liet het Amsterdamse Hof de rekening ad f 632 in mindering van het inkomen toe. Maar ook thans wierp de Hoge Raad roet in het eten en decreteerde: be handeling door een magneti seur kan niet worden aange merkt als geneeskundige hulp. (HR 23.4.75 W 5227). Dit arrest betreur ik al was het maar vanwege de over schatting van de officiële ge neeskunde die er uit blijkt. Hier kwam de belastingplich tige er beter af. De inspecteur zag in de hond geen hulp middel" waarvan in de wet sprake is. Gelukkig dacht het Haagse Hof er anders over Uitspraak d.d. 15.3.74 BNB 1975-58). En nog gelukkiger was het dat de staatssecretaris die in beide voornoemde ge vallen beroep bij de Hoge Raad had aangetekendin het onderhavige geval verstek liet gaan. Ware dit anders dan had hij nauwelijks aan een ver denking van farizeeïsme kun nen ontkomen toen hij dezer dagen in een toespraak bij ge tegenheid van de ingebruikna me door de belastingdienst van een gebouw te Heerlen zijn mensen inscherpte ernaar te streven de weerstanden bij het publiek waar mogelijk weg te nemen of te verminde ren en het oproepen van ge gronde irritatie te vermijden. Het leven in al zijn facetten (ook de meest cynische) vindt men in de fiscale rechtspraak terug. Mevrouw en meneer achtten het nodig dat me vrouw zich liet steriliseren. Mevrouw was 44 jaar en de echtelieden wilden geen kin deren meer. De ingreep kostte 1333,22 op de kop af. De man wilde dit bedrag in minde ring viam zijn inkomen zien ge bracht. Als de pil- en abortus- kosten mogen worden afge trokken waarom dan de steri- lisatiekosten niet, aldus riep hij het Amsterdamse Hof toe. Maar niks hoor, zei het Hof Er was hier geen enkele me dische indicatie voor deze in greep. De kosten zijn dus geen uitgaven terzake van zieltje. (Hof A'dam 31.1.74 BNB 1975-48). D'OUWE PARAMARIBO (ANP) Bij slecht weer is het bijzon der gevaarlijk de Surinaamse luchthaven aan te doen, zo blijkt uit vragen van het Suri naamse statenlid Sardjoe (VHP-oppositie) aan de Suri naamse minister van Economi sche Zaken, mr. Eddy Bru- ma. Het instrument dat bij slecht weer een veilige lan ding kan verzekeren werkt niet, aldus het Surinaamse statenlid. Ook wil bet staten lid van de Surinaamse minis ter weten of het waar is dat het thans dienstdoende p.a.z. baken slechts bij goed weer werkt en uitvalt bij regen weer. De Surinaamse luchthaven Zanderij zit aldus de Suri naamse parlementariër zonder „very high frequency omni directional range" (V.O.R.). Dit instrument moet aan het vliegtuig dat wil landen de plaats ten opzichte van het baken aangeven, waardoor ook in geval van slecht weer een veilige landing wordt bevor derd. „Door uitschakeling van dit instrument komt de veilig heid van zowel passagiers als de bezoekers aan het vliegtuig ernstig in gevaar", aldus het Surinaamse statenlid. (ADVERTENTIES) Het is opvallend hoe veel Prijs-SIag klanten per auto hun inkopen komen doen. En ook komt het steeds vaker voor dat de huisvrouwen hun buren of familieleden meenemen, Let eens op hoe vaak men samen boodschappen gaat doen bij de Prijs-SIag. Dat is gezellig, maar vooral voordelig. Men laadt de auto vol met artikelen, die bij de Prijs-SIag worden verkocht voor groot-handelsprijzen. Samen winkelen met één auto betekent dan dubbel voordeel. Zelfs in deze dure tijd kan men nog heel wat doen met 't huishoudgeld. Want voor enkele guldens benzine kunnen er vele tientallen guldens op de boodschappen voor thuis of op de camping wordenbespaard. Wees maar blij met een Prijs-SIag in de buurt, staat vaak te lezen in een ad vertentie van Jac. Hermans. Dat is niet overdreven, want de kassa-strook le vert uiteindelijk het bewijs. En de kwaliteit is zonder meer uitste kend. Daarom is het zo druk in de Prijs-SIag. Wilt u abonnee worden? Bel dan overdag 020 - 5411345. (Van een onzer redacteuren) TILBURG „Mijn boek is een handleiding en een geruststelling. Een handlei ding over veranderingspro cessen in het kerkelijk le ven. En over wat daarbij werkelijk gebeurt. Een hand leiding, omdat gepoogd is re gels te geven voor de bege leiding van die processen. Een geruststelling, omdat al le die erbij zijn betrokken, eruit kunnen leren dat die processen niet op zichzelf staan". Dat zegt de 58-jarige Rotterdamse he.rvormd pre dikant D. Lissenburg. Hij promoveerde gisteren tot doctor in de Godgeleerdheid aan de Tilburgse Theologi sche faculteit. Hij is de eerste promovendus van die instel ling. „Samen thuis - samen uit", die veelzeggende titel gaf hij zijn proefschrift. Om mee aan te duiden dat bij alle verschillen van mening over veranderingen in de Kerk, bij alle strijd ook, die kerk toch ook gemeenschappelijke basis dient te blijven waarop men samen verder zal moe ten gaan. In de omvangrijke studie brengt hij verslag uit van het onderzoek naar „eni ge aspecten van de begelei ding van geplande verander ingsprocessen in kerken" „Mensen die in het kerke lijk leven veranderingspro cessen eiwaren, erbij betrok ken zijn - pastorale werkers, gelovigen kunnen vaak moeilijk onder woorden brengen wat ze voelen, wat ze hebben meegemaakt", al dus dr. Lissenburg. Als hij over z'n studie vertelt, her kent men in hem op slag de docent. De man die via het christelijk lager onderwijs, de omscholing van werklo zen, de opleiding van jeugd leiders en een Sociale Aka- demie heeft geleerd zaken uit te leggen, mensen duide lijk te maken waarom het in wezen gaat. En ook de man die in het kerkelijk leven op een sleutelpost - hij is van 1965 af predikant in Rotter dam - en was twintig jaar officier van het Leger des Heils - als het ware aan den lijve dagelijks heeft ervaren, hoe mensen in kerkelijke veranderingsprocessen ver ward kunnen raken als ze niet begrijpen wat er aan de hand is. Bijn altijd begint zo'n pro ces in de Kerk via een klei ne stimulerende groep, Dr. Lissenburg meent dat die groep bestaat uit „voortrek kers", hoewel lang niet ie dereen dat zo ziet. Voor hem is de kernvraag daarbij of die groep in ieder geval sa men met de gehele kerkelij ke gemeenschap het gestelde doel wil bereiken, of niet. In ieder geval moet men weten welk niveau van abstractie die veranderingen die men nastreeft hebben. Vaak vol doet zo'n verandering, zo'n vernieuwing, aan de voor stelling die mensen hebben over de taken die een kerk dient te verrichten. Vaak ook met „Dan zegt men dat de Kerk daarvoor niet is. Dat de Kerk het Woord Gods moet verkondigen en daar van heeft men dan een zeer bepaald beeld. Mensen die dat anders zien worden dan nogal eens als goddelozen versleten. Daaruit komen dan conflicten voort". Hij zegt dat verwarring, conflict, teleurstelling en po larisatie de gevolgen zijn van het feit dat men niet inziet dat veranderingen op alle ni- veau's moeten plaats vinden. (Hij noemt dat in z'n studie de verticale homogeniteit van het veranderingspa troon. De permanente verant woordelijkheid die de Kerk als samenlevingsverband heeft, een uniek verband dat men nergens anders te rugvindt, kan de Kerk niet overdragen. De Kerk kan wel taken delegeren. Voor dr. Lissenburg is het duidelijk dat het een ver keerde methode is als er op slechts één niveau wordt veranderd, of dat men op één niveau met veranderin gen erg voor gaat lopen. „Ook het feit dat veranderin gen vaak worden geïntrodu ceerd vanuit de opvatting „ik maak u gelijk aan me zelf" moet tot botsingen lei den. Dr. Lissenburg wijst er op dat de kraenten in de Kerk die zich met alle macht verzetten tegen veranderin gen in kerkelijke structuren, groot zijn. Hij zet daar tegen over dat juist ae Kerk zich bij voortduring zal moe ten beraden over de dyna miek van de samenleving „De Kerk moet telkens ver anderen daar waar ze belijdt. De Kerk weet wat het is door de tijd te trekken". „Mensen vragen zich dan af wat er eigenlijk gebeurt, of er een bepaalde systema tiek in te ontdekken valt, of er een algemene methode is te ontwikkelen. Eigenlijk, of er voor die veranderingspro cessen een diagnose is te stellen". Hij wijst erop dat wat de veranderingen betreft het in kerken niet anders gaat dan in de samenleving. Gegevens over die processen in de maatschappij zijn ook van belang voor wat er in kerken op fiat gebied ge beurt. ..De Kerk is immers éèn verband' van en in die samenleving.' Maar als men dezelfde normen aanlegt voor veranderingen dn de 'samen- levig en in de kerken ko men er weerstanden, Men vindt dan dat er geen recht wordt gedaan aan het, be weerde, eigen karakter van de kerk. Ik heb geprobeerd die bezwaren te vertalen in termen die kunnen worden gevat in dezelfde systema tiek en methodiek". Het is mogelijk de Kerk te beschouwen als een gemeen schap die van Godswege bij een is geroepen en tegelij kertijd te erkennen dat zij veranderbaar is, zegt dr. Lis senburg. „Je kunt dan recht doen aan het eigen karakter van de Kerk". Hij heeft z'n studie gevat in een licht theoretisch ka der. Is uitgegaan van drie punten, namelijk de aard. het niveau en de fasen van het veranderingsproces. En hij schenkt daarbij, vanzelf sprekend aandacht aan de onderlinge samenhang van die punten. „Welnu, het gaat bij ver anderingen altijd om een wijziging in (machts)verhou dingen. Om een elite die de verandering in gang zet, of wil zetten, en een totale groep van betrokkenen op wie dat afkomt. Je moet daarbij de fasering in de tijd wel goed in de gaten hou den". Dr. Lissenburg zegt dat hij door z'n studie beeft ont dekt dat veranderingsproces sen in de Kerk een eigen dimensie hebben. Hij om schrijft die met de begrip pen: dynamiek, mondigheid en gehoorzaamheid. „De kerk zou moeten ver anderen door zich een duide lijk inzicht te versahaffen in de situaties waarin mensen verkeren. Als ze dat inzicht heeft verworven, moet ze haar boodschap vertalen en blijk geven van een prefe tisch karakter aangaande die samenleving. De Kerk moet meer gemeenschapszin en meer dienstbaarheid opbren gen die zijn afgestemd op die menselijke situatie", vindt dr. Lissenburg. Ook meent hij dat de kerk meer moet dwarsliggen, meer troost moet geven. De Kerk moet niet alleen het Woord verkondigen. Ze heeft ook een sociale taak en dient maatschappelijk geëngageerd te zijn. Niet als een soort nevenwerk. „Ik meen dat de Kerk de mens moet begelei den, troosten, vermanen en dat ze dat ook niet mag nala ten ten aanzien van de sa menleving. Die troost moet zij bieden vanuit de toe komst van Christus". Hij zegt er zich van be wust te zijn dat iedereen het daarmee wel eens is. Maar dal er pas weerstanden on treden als men die ondracht wil gaan uitvoeren, als men baar in concrete aanpak wil gaan „vertalen". Dr. Lissenburg stelt in z'n studie dat de Kerk wel staat is de oroblemen op te lossen waarvoor zii door voortdurende veranderingen Is gesteld. Hij ontwikkelt daarvoor een werkwijze. Hij zeet voorts in een van zin stellingen dat de „tot de reli gieuze folklore beborenre stereotieDen (onveranderlijke kenmerken) de vernieuwin gen van de kerken belemme ren Hij acht het van het hoogste belang dat er voor de begeleiding van verander ingsprocessen in kerken een 'yetenschanoelii'ke en orac- tisch voldoende uitgerust „instituut" komt. JACQUES LEVIJ 9 Dr. D. Lissenburg. „Sa mer thuis - samen uit" (Uitg. Van Gorcum en comp.). Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatite zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit- zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. Mevr. Greet Büchner heeft gelijk wanneer zij stelt (De Stem van 10 juni j.l.) dat de mens als zoogdier uitermate kwestbare jongen ter wereld brengt. Immers de mens is bij zijn geboorte niet „af" hij kan niet direct staan (zoals een veulen), zwemmen (zoals een eend). Bij een mens is de biologische voltooiing onvol doende om mens te zijn: het leren hoort erbij. Arnold Geh- len stelt dat de mens een Mangelwesen is: het is bij de mens wat zijn driften (m- stinkten) betreft maar een treurige zaak, maar daar staat iets anders tegenover. Het dier leeft in een kleine wereld, waarin alles is afgestemd op zijn bestaan; problemen zijn er niet omdat het niet op een gemis wordt geattendeerd. De mens daarentegen leeft in een open wereld en juist omdat hij een Mangelwesen is schept hij mogelijkheden, wordt hij mid dels zijn rede vindingrijk, schept hij cultuur. Greet Büchner meent dat zoogdier vrouwtjes liever, zachter zijn dan de mannetjes. Wat dan te denken van de spinneman die na de paring door zijn vrouw wordt opgevreten? Noem dat maar lief! En dan slaat zij volledig op hol: feministen zouden de koesterfunctie (die zij overigens alleen aan de vrouw toeschrijft) ontkennen. Een mijns inziens tamelijk ge neraliserende uitspraak. Zij huilt verder dat dit een te groter kwaad is nu we in een tijd zijn aangeland waarin me demenselijkheid, tederheid etc. aan waarde winnen. Wel, met een beetje realiteitszin zou men zoiets niet kunnen neerschrijven: één exemplaar van een willekeurig dagblad (en nog niet eens uit een ten dentieuze hoek) leert dunkt me wel anders! De aangeboren eigenschappen (van de vrou wen wel te verstaan) moeten worden aangewakkerd. Alsof die vrouw (een mens en géén dier) slechts instinktmatig zou handelen en haar rede niet zou gebruiken, dus niet zou leren in een open wereld! Wel- is waar neemt de schrijfster (mogelijk uit veiligheidsover weging, om zich niet de erger nis van de mannen op haar hals te halen, hetgeen haar overigens niet is gelukt, want toevallig bén ik een man) ook de mannen bij wie de koester functie moet worden ontwik keld,' maar och arme. in één adem trekt zij logischerwijze (nota bene!) de conclusie dat meer vrouwen dan mannen geschikt zullen blijken te zijn voor de begeleiding van zuige lingen, peuters, zieken, bejaar den en ga maar door. Een blik in een hedendaags ziekenhuis bijv. zou haar tot andere ge dachten moeten brengen en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de aldaar werkzame mannen met even veel inzet, of zo u wilt, met even weinig tegenzin zich van hun taak kwijten. Op verzor ging gerichte eigenschappen behoeven niet te worden on derdrukt bij de vrouw, maar dienen evenmin te warden ontkend bij de man. Zo anders- soortig zjjn die beiden niet als door Greet Büchner wordt gesuggereerd. Het is naar mijn mening niet interessant of de moeder of de vader van Marie méér kan. het is geen kwestie van meer of minder. Zij kunnen evenveel, als ze maar willen! Emancipatie geldt niet alleen voor de vrouw, maar evenzeer voor de man. Het is een be wustwordingsproces. een ont wikkelingsgang, een plaatsbe paling en een rol(her)waarde- ring van beiden. Alleen met instinkten wordt geen cultuur gevormd, minder nog in stand gehouden, of enig cultuurpa troon gewijzigd. De stereoty pering en mythe-vorming zo als Greet Büchner ten toon spreidde is volgens mij even a-constructief als het slaken van (even ongenuanceerde)1 kreten als „baas in eigen buik". Ik dacht dat we, onze niet voor niets ontvangen rede aanwendend, of, eenvoudiger gezegd: door ons gezonde boe renverstand te gebruiken, een heel eind verder kwamen! RIJEN EDM. H. SIPS GRONINGEN (ANP) De 33-jarige H. M. zonder vaste woon- of verblijfplaats is in Groningen aan zijn begeleider ontsnapt en op de vlucht ge slagen. De man is veroordeeld tot tier jaar gevangenisstraf en tbr wegens moord op een Haarlemse vrouw in 1971. Hij was opgesloten in de Mesdag- VUniek in Groni™<"»n. De poli tie beschouwt de ontvluchte als levensgevaarlijk.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 15