EXTRA Ont Itali r 4. Zeker IIKm^MHMNHHHRMHRNRHRNNrmI Robin Hood vrij Ult" 3, Pas 8. Geld 12. Laden 5. Groen 17. En verden „hand in puzzelt TIPS VOOR DE GROTE TREK Nog een paar nachtjes slapen en voor 7 miljoen Nederlan ders begint het vakantie- avontuur 1975. Vooral na de slechte zomer van 1974 zal het eigen land wat minder in trek zijn. Ook het aantal landgenoten dat vliegend naar verre oorden gaat zal niet zo groot zijn als de reis wereld heeft gehoopt. Als voornaamste reden daarvoor moeten de sterk gestegen prijzen van vliegvakanties worden gezien. De auto, als vervoermiddel naar het buitenland de laat ste jaren toch al goed voor zo'n 60-65%, zal deze zomer nog sterker favoriet zijn. Ook de touringcar gaat een steeds grotere rol spelen vooral voor wat oudere men sen, terwijl de trein redelijk in de belangstelling staat. Voor alle buitenlandgangers hebben we vandaag een bundel informatie en tips verzameld, bedoeld om de vakantie te veraangenamen danwel problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Een te hoge temperatuur van het koelwater en vapourlock zijn vooral bij het rijden in de bergen veel voorkomende moei lijkheden. Doe het volgende als het koel water te heet is geworden: stop op een veilige plaats uiterst rechts van de weg; zet de motor af; plaats de gevarendriehoek minstens 30 meter achter de au to; open de motorkap, wacht ze ker een kwartier; draai na een kwartier zeer voorzichtig (met een doek of handschoen - geen plastic) de radiateurdop in de eerste stand zodat stoom kan ontsnappen en wend daarbij uw gezicht af; moet water worden bijgevuld doe dit dan met lo pende motor en vooral lang zaam; is de radiateur geheel leeggelopen en de motor over verhit wacht dan minstens een half uur alvorens de radiateur te vullen, vul dan het koelsysteem zeer langzaam tot ongeveer de helft, start de motor en vul lang zaam bij tot het juiste niveau. NB voor het vullen van een ge sloten koelsysteem dient men het instructieboekje te raadple gen. Bij warm weer kan in de leidin gen van de benzine-toevoer en in de benzinepomp een dampbel ontstaan die de benzine geheel of gedeeltelijk afsluit (vapour lock). Dit openbaart zich door slecht lopen, uitvallen of niet starten van de motor. In zo'n ge val moet men de motor met openstaande motorkap laten afkoelen. Het afkoelingsproces kan versneld worden door de leidingen en de pomp met natte doeken te bedekk»" Elk jaar weer komen duizenden Nederlanders tot de onaange name ontdekking dat hun pas poort is verlopen en derhalve ongeldig voor het door hen te bezoeken land. Dat geldt met name voor Spanje waarvoor een geldig paspoort is vereist. Een paspoort dat minder dan 5 jaar verlopen Is kan alleen gebruikt worden voor reizen naar België, Luxemburg, West-Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Ita lië. Voor alle andere landen is een geldig paspoort vereist. Men moet zijn paspoort al tijd bij zich hebben, ook in Bel gië (of een identiteitskaart). Geef uw paspoort nooit uit handen; elk jaar raken er dui zenden zoek Dat komt vaak Het verdient aanbeveling een lijstje achter te laten voor de thuisblijvers, familie of vrien den met de volgende gegevens: reisroute en vakantie-adres met telefoonnummer.naam van het ziekenfonds of het po- lisnr. van de ziekteverzekering waarbij u bent aangesloten. de naam van uw huisarts. het nummer van uw bank- of girorekening met een machti ging voor het zo nodig opnemen van geld. naam en adres van de maat schappij waarbij u een reisongevallen- en/of bagage- verzekering hebt afgesloten, alsmede polisnummer en duur van de verzekering. door eigen slordigheid, maar ook omdat het document „ver dwijnt". Geef geen pas als on derpand op een camping; dat is verboden. De houder blijft al tijd aansprakelijk voor zijn paspoort Verander niets in een pas; dat is verboden. Is er geknoeid met gegevens dan kan dat leiden tot een verbaal. Niemand zou op reis mogen gaan zonder een reisverzeke ring, ook als men in eigen land blijft. Er is een categorie kosten die - voor zover bekend - door geen enkel ziekenfonds of parti culiere ziektekostenverzekering wordt gedekt, zoals: extra reiskosten als de patiënt naar Nederland wordt ver voerd. extra verblijfkosten als gevolg van ongeval of ziekte, ook voor gezinsleden. - reiskosten na het uitvallen van het eigen vervoermiddel, extra reiskosten wanneer men van vakantie wordt teruggeroe pen als gevolg van overlijden of ernstige ziekte van naaste ver wanten. Deze risico's kunnen door een reisverzekering worden gedekt, evenals de risico's van verlies, diefstal enz. van reisbagage. De WA-verzekering van de auto kan voor een korte periode (b.v. tijdens de vakantie) worden uit gebreid tot een zgn. all risks- dekking. Rijdt men met aan hanger of caravan dan moet de groene kaart door de verzeke raar (tegen betaling van een ex tra premie) worden voorzien van de aanduiding AF, wat be tekent dat ook de aanhanger of caravan voor WA is verzekerd. Wanneer is het vakantietijd in Europa? Dat loopt sterk uiteen al kan men grof gesproken zeg gen: van half of eind juni tot medio augustus. Hieronder een overzicht van de vakantieperioden in 8 Europese landen: Nederland: scholen van 20 juni - 16 augustus, bedrijven van 21 juni - 16 aug. België: scholen van eind juni tot begin sept.; bedrijven vooral in juli en eerste helft aug. West-Duitsland: scholen in Baden-Württemberg van 3/7 tot 16/8, in Beieren van 24/7 - 10/9, in Hessen van 19/6 - 2/8, in Nie- dersachsen van 26/6 - 6/8 en in Noordrijn-Westfalen van 17/7 - 30/8; voor het bedrijfsleven is er geen vast vakantieschema, al leen de auto-industrie gaat merksgewijs op vakantie tussen 15/7 en 25/8. Frankrijk: scholen van begin juli tot half sept.; bedrijven vooral vanaf 14 juli tot eind aug. Oostenrijk: scholen in Wenen, Neder-Oostenrijk en Burgen- land van eind juni tot begin sept., voor overige landsdelen van le week juli tot 2e week sept.; bedrijven kennen geen bindende voorschriften. Zwitserland: scholen van eind juni tot eind aug.bedrijven tus sen half juli en half aug. Italië: scholen in augustus; geen speciale periode voor de be- drijfsvakanties, alleen de bouwvak gaat in juli op vakan tie. Spanje: scholen van 13 juni tot eind sept.bedrijven deels in ju li, maar vooral in aug. partijen ondertekenen de ei gen verklaring van de toe dracht. treed niet ln discussie over de schuldvraag, erken nooit zelf schuldig te zijn. iel direct, liefst telefonisch, uw verzekeringsmij. op de hoogte. probeer nooit de zaak ter plaatse te regelen. Neem het grootste deel van het vakantiegeld mee in de vorm van girobetaalkaarten of bank cheques. Worden deze gestolen of raken ze verloren dan kan uw rekening in veel gevallen wor den geblokkeerd. Geld dat ge stolen wordt of verloren raakt bent u zonder meer kwijt. De ambassades geven alleen een voorschot voor een directe en kele reis naar Nederland. Andere zaken het lieve geldje betreffende zijn: in bepaalde landen mag slechts een zeker bedrag aan ei gen valuta of vreemd geld wor den in- en uitgevoerd. Uit Spanje mag slechts een bedrag van 3000 pesetas worden uitge voerd. Ook Italië kent voor schriften t.a.v. in- en uitvoer van lires. Raadpleeg het hand boek van de ANWB. vindt in het vakantieland een staking plaats van postkantoren en/of landen zodat u geen geld kunt wisselen of cheques kunt innen dan kunt u een beroep doen op de Ned. ambassades of consulaten. Deze geven geen voorschot, maar innen de cheques tegen baar geld. streepte voertuigen). Alleen Touring Wegenhulp helpt gra tis. Duitsland: ADAC- Strassenwacht, ook bereikbaar via praatpalen langs de Auto bahnen (gratis hulp); voor sleepdiensten van de ADAC- Strassendienst moet betaald worden. Frankrijk: Touring Secours Routier (gratis hulp) Oostenrijk: Wegenwacht van de OeAMTC, zusterclub van de ANWB (van 8-20 uur gratis hulp). Spanje: Auxilio de Carretera langs alle grote wegen (voor hulp moet altijd betaald wor den) Zwitserland: Wegenwacht van Touring Club Suisse (gratis hulp) Italië: Hulpdienst van de ACI die tot tweemaal gratis hulp ver leent aan mensen die een Carta Carburante e Turestica (ver krijgbaar aan de grens) bezit ten; belt men op voor hulp dan betaalt men overdag 2200 lire, 's nachts 3300 lire. N.B. Gratis hulpt geldt alleen voor ANWB-leden met IRK. 't Is niet te hopen dat het u over komt, maar de mogelijkheid is aanwezig dat u tijdens uw va kantie ziek wordt en/of medi sche hulp nodig hebt. Het is goed te weten dat ver plicht verzekerden (en veelal ook bejaarden en vrijw. verze kerden) in de EEG-landen en in Spanje dezelfde rechten op me dische hulp hebben als de inwo ners van die landen. Men moet echter een E-II1 verklaring aan het ziekenfonds in Nederland vragen. Dat recht op medische hulp hebben verplicht verze kerden ook in Griekenland, Ma rokko, Portugal, Turkije en Joe goslavië. Ook hier zijn formulie ren van het fonds nodig. Bij de Ziekenfondsen zijn over dit onderwerp voorlichtings blaadjes verkrijgbaar. Hoewel aan de grenzen van een aantal landen geen controle meer plaatsvindt op de aanwe zigheid van de groene kaart voor het motorvoertuig, ver dient het aanbeveling dit docu ment toch mee te nemen op reis naar het buitenland. Bij een schade in het buitenland moet men n.l. kunnen aantonen ver zekerd te zijn, bovendien staan op die groene kaart alle noodza kelijke gegevens waardoor een vlotte afwerking kan worden bevorderd. Groene kaart dus meenemen. Wat te doen bij een (natuurlijk onverhoopte) aanrijding in het buitenland? Noteer alle gegevens van de tegenpartij zoals zijn naam en adres, kenteken van de auto, naam en adres van zijn verzeke ringsmij, polisnummer en/of gegevens van de groene kaart. Verder: namen en adressen noteren van eventuele getuigen, ander bewijsmateriaal verza melen (maak foto's ter plaatse) maak een schets van de toe dracht in de taal die beide partijen machtig zijn; beide Ook in 1975 kunnen gestrande of met pech kampende wegge bruikers die in het bezit zijn van een internationale reis- en kre dietbrief (IRK) een beroep doen op de ANWB-Alarmcentrale en haar steunpunten in Zwitser land (Mendrisio), Spanje (Bar celona) en Frankrijk (Lyon). Daarnaast is er in veel landen Wegenwachthulp België: Tou ring Wegenhulp of Touring Se cours (gele voertuigen), Kon Au tomobielclub van België (rode auto's) en Vlaamse Automobi- listenbond( geel-zwart ge- Voordat u de deur achter u dichttrekt is het zaak een aantal handelingen te verrichten (of na te laten) wanneer het huis on bewoond achterblijft 1. laat de gordijnen open om niet de indruk te wekken dat het huis leegstaat hetgeen inbrekers kan aantrekken; hang om dezelfde reden ook geen briefje aan de deur met „afwezig tot 2. geef de huissleutel af bij de buren; laat ook uw vakantie-adres achter; 3. sluit alle ramen; sluit ook water, gas en licht af; 4. tref voorzieningen voor de kamerplanten; 5. zorg dat de huisdieren on derdak of verzorgd zijn; 6 laat geen ladders, trapjes of stoelen in de tuin staan. 7 laat geen etensresten achter (ook niet in de koelkast die immers niet werkt als gevolg van afsluiten van elektra); t. vergeet niet de huissleutel bij u te steken, leg geen sleu tels onder de deurmat of het rooster. controleer alvorens te ver trekken of u alle reisdocu menten bij u hebt. Iedereen weet dat een auto maar een beperkt draagvermogen heeft. Raadpleeg het instructie boekje. Als vuistregel geldt een maximum van 350 kg voor een vierpersoonswagen. Nog een paar tips: gebruik zo min mogelijk koffers, omdat deze veel ruimte innemen; tassen en plunjezakken laten zich veel gemakkelijker wegstoppen. berg zware bagage zo diep en zo laag mogelijk in de kofferruimte zonder dat de bagage kan gaan schuiven; leg nooit losse voorwerpen onder de stoelen. veranker bagage op een im periaal degelijk, gebruik een dekzeil (geen plastic) dat ruim 2x het oppervlak van de imperiaal heeft en beves tig dat met een spin of met touwen. een imperiaal kan niet on beperkt worden beladen; voor kleine auto's is het maximum 30-50 kg en voor grote wagens 50-75 kg. Verkeersinformatie in het bui tenland kan nuttig zijn. Veelal kan men die telefonisch inwin nen, veelal zijn er radio- ui tzendingen. België: telefoon rijkswacht Brussel, 02-640.10.00, toestel 201 of 244. W. Duitsland: telefoon ADAC München, 089-222222; radio alle D. zenders geven geregeld verkeersinformatie; in Hessen en Beieren wordt langs de Au tobahnen op borden aangege ven op welke golflengten men kan afstemmen. Frankrijk: Radio France Inter (1829 m.) geeft zo nodig elk uur verkeersinformatie in Duits, Engels, Italiaans; telefoon: Tou ring Club Parijs 01-7046030. Zwitserland: telefoon nr. 163 (zonder kengetal) Oostenrijk: telefoon OeAMTC Wenen 0222-72997 of Tonband 0222-1590 (dag en nacht). Menigeen breekt zich het hoofd over de vraag: wat mag ik van de vakantiereis mee naar huis ne men zonder dat ik invoerrech ten moet betalen Komt men te rug uit een EEG-land dan mag men tot een bedrag van ƒ450 aan goederen vrij invoeren en uit een ander land ter waarde van 90. Belastingvrij, op vliegvelden of in vliegtuigen gekochte goede ren, mogen een bedrag van 90 niet overschrijden. Alle bedra gen gelden per volwassen per soon. Uit EEG-landen mogen 300 si garetten of 75 sigaren vrij wor den ingevoerd en anderhalve li ter sterke drank. Uit niet EEG- landen 200 sigaretten of 50 siga ren en 1 liter drank. In Italië geldt van 1 juni t/m 27 september de zomertijd; het is er 1 uur later dan bij ons. Tot oktober geldt in Spanje de zo mertijd en ook daar is het 1 uur later y JraWsM» door het verstrekken van benzi nebonnen. Tegen inlevering daarvan aan de pomp betaalt men (vaak aanzienlijk) minder dan de officiële prijs. BULGARIJE: bonnen aan de grenskantoren; GRIEKEN LAND: eveneens aan de grens, verder bij kantoren van de ELPA en van de Nat Bank; ITALIË: in Nederland bij de AMRO, ABN en Rabobanken, in Italië bij de grenskantoren van de ENI en de ACI- automobielclub; POLEN: bij de Orbiskantoren en die van de au tomobielclub PZM; ROEME NIE: bij de kantoren van Capas- ti; TSJECHO-SLOWAIUJE: In verschillende grensplaatsen en bij kantoren van Tuzex. In Griekenland is het twee uur later dan in Nederland. In Engeland is de zomertijd ge lijk aan onze tijd. Verschillende Europese landen helpen de buitenlandse automobilist-vakantieganger zijn vakantiebudget te drukken Natuurlijk Is de auto ln opti male conditie gebracht door een grote onderhoudsbeurt. Door de zware omstandigheden (bela ding, lange afstanden, bergtra- jekten) worden in de vakantie immers hogere eisen gesteld aan het voertuig (en zijn bestuur der). Met het oog daarop hier onder nog een aantal tips voor onderweg: 1. houd op smalle pas- en bergr wegen goed rechts; 2. op smalle bergwegen hec' stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer; ook postbussen gaan voor; 3. tijdig terugschakelen is zowel geboden bij stijgen als bij dalen om resp. oververhitting van de motor en voortdurend remmen te vermijden; 4. móet men bij het afdalen remmen dan is af en toe kort en betrekkelijk fors remmen beter dan langdurig de rem slepend houden levensgevaarlijk); auto's met automaat moeten in „low" of in het bergvacuüm worden geschakeld; 5. met het oog op de koeling ver dient het aanbeveling bij korte stops de motor niet af te zetten; 6. in de bergen moet de snelheid zó geregeld worden dat men binnen de helft van de zichtaf stand kan stoppen, hetgeen bij bochten „kruipen" kan beteke nen; 7. bij twijfel niet Inhalen geldt zeker in de bergen; stijgend ver keer heeft een lange inhaal weg nodig; 8. maak gebruik van uitwijk!» yens in de bergen om ruimte 1 maken voor snellere (en minde* zwaar beladen) wagens; 9. breng bij parkeren in de ber gen eenvoudige beveiligingen aan: auto in de versnelling en handrem vast natuurlijk, maar daarnaast blokken of stenen voor of achter de wielen en/of de auto iets schuin plaatsen; 10. parkeer nooit op plaatsen waar vallend gesteente (let op borden of brokken rots) kan worden verwacht; 11. ln de bergen zijn weinig ben zinestations, zodat tijdige aanvulling van de voorraad en meenemen van een vol reserve blik aanbeveling verdient; 12. houd u aan de voorgeschre ven maximum-snelheden uit een oogpunt van verkeersvei ligheid en om uw lieve vakan- tiegeldje te sparen; 13. denk eraan dat het wegdek in tunnels of onder viaducten nat/glad kan zijn, ontsteek in tunnels het dimlicht en zet de zonnebril af; 14. steekt een vrachtwagen chauffeur op een bergtrajekt vier vingers op dan betekent dit dat er achter hem nog meer zware wagens komen; 15. maak als uw geringe snel- heidsbereik (als gevolg van zware belading of het trekken van een aanhanger) daartoe aanleiding geeft zoveel mogelijk gebruik van de kruipsporen. 16. houd onder alle omstandig heden ruim afstand, zeker bij file-vorming; 17. vermijd dat de kinderen gaan „jengelen" door minstens elke twee uur gedurende een kwartier te stoppen; 18. overschat u zelf niet door te grote dagafstanden af te leggen; een maximum van 5-600 km. moet worden aangeraden; 19 stop bij voorkeur op een rus tige plaats, verlaat de auto, doe wat aan beweging, eet lichte maaltijden, drink niet te veel noch te koud; 20. laat het dag en nacht door rijden over aan de dwazen, die als ze al heelhuids aankomen ter plaatse de „gewonnen" tijd toch met slapen moeten in halen. I (Van on ROME - Het afgi veertig ontvoeringe pleegd zijn, meer ve: als FIAT in zijn bes „Er blijken verbi Italië te wonen dan een Romeinse krant aan de orde van de c worden lopen snel O] Met zwart geld? Het haast wel, in elk geval slai gedupeerde familielede vrijwel steeds in om 0| termijn de miljoenen i contanten te vinden. In ee tal ontvoeringsgevallen p bijna een soort leed verma weer 'n op het oog arme f diep in de verstopte buide tasten om vader, moeder broer of neef vrij te kop diezelfde Romeinse krant gesproken over 'n „vage s thie voor deze tak van mist Alsof de ontvoerders het v« van Robin Hood laten her omdat ze bijvoorbeeld bel f Ontduikers grijpen en s aten betalen. Er is al gezei de belastinginspecteurs m langstelling de namen lez< al degenen die in de afgi jaren hoge lossommen O) ebben gelegd. Zeker in een land als moet de belastingdienst zover ze niet chaotisch knoop zit vanwege stakii vindingrijk zijn. Zo is o< weerd dat belastini ln smoking de gala-pre van de Scala in Milaan bij om hun cliënten een aan: bezorgen, onder meer geb op de hoeveelheid juwel op die avonden gedrager den. Kortgeleden heef» e Philippines, het f front" van Cor I een brochure uit werk van het i tiecentrum, waarvo puzzelactie wordt Daaruit blijkt, dat I Filippijnen een un vult op het gebied vi de bevolking, van k en bewustmaking, ontwlkkallngslande| voorwaarden zl|n oi nen werken aan de tj holland. Uit de brochure blijf Initiatief met zware paard gaat. De aide en research (D&RF planning op publicit en filmgebied uitdokti een jaarlijks salarisb zo'n 350.000 gulc produktie-aldellngen deels kunnen bedrui misbare staf van exte afhankelijk. De Sticht nes in Nederland is j dit specifieke denkw len, en onze Audet een eerste financiële Vandaag de ne aflevering, op één r weer De deelname b op peil. Kennelijk spi ..goede" doei toch ve zeiaars bij de 5 Au Ongetwijfeld komen weekpuzzel weer ve zendingen binnen, b van deze aflevenng sturen en wei naar h< De Stem, Postbus Giro 33.77.704. Indien U gebruik ma kaart, moeten er ai geldige postzegels ti nimaal één gulden e den worden bijgepls male porto. Wij heb dat U indien mogel van de postgiro (slai delingen). Op deze pagina ma kennis met de grote die na de tiende puz Wie daarvoor in aa men, moet alle letter zeis goed raden en

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 22