Antiek kun je
namaken,
maar een
dschap niet
D
REKREATIE KUN JE NIET TOMELOOS UITBREIDEN
Wijziging in
wet op
kinderbijslag
te verwachten
KOMPRESSOREN
S0LIDIMEXBV
steeds sterke en stoere service
WAT SS UW
GULDEN WAARD
binnenland
buitenland
Verontreinigd
Zuinig
Afspraken
Littekens
Ontwricht
Bruut
monster
Romantiek
NMB gaat vijftig
miljoen lenen
sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
óók voor
sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
Beurskoersen
fanp -beurs
overzicht y
EN HAAG - „We
zijn in de afgelopen twintig
jaar enorm achteruitge-
boerd wat betreft natuur en
landschap. En het is maar
goed dat er actie-groepen
zijn die argwanend kijken
naar alles wat ruimte nodig
heeft. Daarom kunnen we
ook zeker niet overal
massa-recreatie toestaan.
Rekreatie is niet per sé een
massa-kwestie."
Ën de stilte is men ontwend.
De stilte is een onbekend ge
luid geworden. Daarom hou
den velen zich het liefst aan de
randen van een recreatie
gebied op."
Geen tomeloze uitbreiding
dus Het recreatie-geluk zit
hem niet in een extra fritestent
of een vierbaansweg. Nog
iterker: Swart: „Je moet niet
de zandwegen verharden,
Viaar ondertussen is het strand
laar de knoppen."
Ook met pretparken kun je
liet onbeperkt uitbreiden.
Swart: „Het ene park floreert
wel, het ander niet. Maar hoe
iet ook zij, je kunt ze niet
iveral situeren. Je moet er re
letting mee houden dat de
werking van een pretpark vele
rilometers merkbaar is. Er zal
steeds meer samengewerkt
noeten worden in ons land om
e voorkomen dat het een troep
wordt."
De directeur van de Stich
ting Recreatie, de heer Jaap
Swart vindt het maar een ge
lukkige zaak dat de toeristi
sche troeven niet altijd zo vlot
bereikbaar zijn.
Op een warme dag is het bij
voorbeeld volslagen onmoge
lijk om bij het fraaie Zand-
voortse strand een parkeer
plaats te vinden. Een duinen-
golf van auto's verspert de toe
gang tot het strand. En ook el
ders is het voorportaal een
lange zit in een file. Swart:
„De toevoerwegen zijn geluk
kig beperkt.
Deze barrières werken regu
lerend. Alsjeblieft geen brede
wegen dwars door de duinen.
We hebben zo weinig duinen
dat we er zuinig op moeten
zijn. Meer verkeersaccommo-
datie betekent meer auto's be
tekent meer parkeerplaatsen
etc. en betekent dus ook meer
natuurverlies. Daarom moeten
wij voorzichtig zijn bij het be
vorderen van de recreatie. De
intensiteit van het strandbe-
zoek bijvoorbeeld is niet
overal gelijk. Het liefst zitten
de mensen bij de toegang.
Daar ploffen ze neer en een
eind verderop is het stil. De
mensen getroosten zich geen
moeite om de rust te vinden.
Met de bossen heb je hetzelfde
effect, maar dat ligt iets an
ders. Het lopen is met zo moei
lijk, maar men heeft de angst
in het bos te verdwalen,
vreemdt dieren te ontmoeten
In de vijfde aflevering van de serie „Deze Zomer"
aandacht voor het probleem van de recreatie in het
algemeen en recreatie- en pretparken in het bijzonder.
De man, die aan het woord komt is tegen tomeloze
uitbreiding van recreatiegebieden. Zijn mening: Ro
mantiek gaat verloren door de grootschaligheid waarin
wordt gedacht. Antiek, dat kun je nog namaken. Maar
een landschap niet.
want dan worden ze toeganke
lijker voor de auto."
Liggen onze stranden er ne
tjes'bij? Voldoet de accommo
datie?
Swart: „Het water aan de
zee is sterk verontreinigd. De
toestand is overal ernstig. Ook
in Frankrijk, het Garda Meer
;n de Middellandse Zee is het
tipen water vuil. En neem het
Meer van Lugano. Ieder heeft
zijn mond vol van dat lekkere
frisse Zwitserland, maar in
Lugano hangen nu publikaties
dat er opgebroken wegen zijn
ter wille van de aanleg van
zuiveringsinstallaties. Waar je
jok in Europa komt, overal zit
ie met dat vuilprobleem. En
vuil is nooit acceptabel. Je
tunt er wel wat aan doen,
niddels installaties, maar
daar kun je maar een klein op
pervlak mee schoonmaken en
het kost enorm veel geld.
„De toestand aan de stranden is overal ernstig'
En internationaal kun je af
spraken maken. Denk eens aan
iet lozen van olie door tan
iers. Een tanker zet stiekem
jlie overboord, want dat is
goedkoper dan het naar de
uiste afval-olek te brengen.
In de begeerte om toeristen
te trekken, en daarmee geld,
gooien vele plaatsen het kind
met het badwater weg. De
Bartje-rage in Drente heeft
zijn littekens achtergelaten.
De rust van de herder op de
heide is ook daar verdwenen.
tap
vreesd dat het eigene, het pit
toreske van een dorp, een
landschap, zal ten onder gaan
door de gulzigheid van het
massaal toerisme
„Een kleine gemeente ver
andert m de zomer van karak
ter door de import De eigen
bevolking vervreemdt door
botsingen met vakantiegan
gers. De kleine, rustige ge
meenschap wordt ontwricht
als je met grote groepen van
verre komt Na een paar jaar is
er niets meer over. Er is zoveel
gebouwd en aangelegd om de
zomergasten te ontvangen, dat
het plaatsje in de winter is uit
gestorven Kijk maar eens
naar {ie toeristenplaatsjes in
Zuid-Limburg. Daar is het 's
winters een uitgestorven,
dooie boel
En allerlei invloeden van
buiten laten het intieme ver
dwijnen. De kleine kruidenier
wordt supermarkt, de hele ho
rizon wordt verontreinigd
door een bruut monster van
een flatgebouw Als je iets aan
je schuurtje wil verbouwen,
moet je aan de welstandseisen
voldoen. Maar je mag onge
straft monsterbouwwerken
neerzetten in een polderland
schap.
Overal komen bordjes te
hangen met Zimmer Frei. En
op markante plaatsen komen
grote hotels, juist ter wille van
de toeristen. Er treedt verar
ming op. Alle plaatsjes gaan op
elkaar lijken. Wil men enig ge
zicht behouden, dan moet men
juist tegen deze nivellering te
velde trekken. Maar helaas is
het toerisme in handen van
grote, commerciële onderne
mingen. Er komt niets eigens
meer bij. En het schone gaat
voor eeuwig verloren.
We hebben een paar jaar ge
leden boomgaarden vernie
tigd. Die waren niet rendabel
en er kwam een EEG-premie
voor het rooien van bomen. En
daar ging weer een stuk eigen
heid van het land. Romantiek
gaat verloren door de groot
schaligheid waarin wordt ge
dacht Antiek, dat kun je nog
namaken. Maar een landschap
niet.
Zij die van het toerisme le
ven, moeten hun portie niet
opsouperen. Want als de voor
raadschuur leeg is, is het ge
daan met de koopman."
(Van een medewerkster)
BREDA - Per 1 januari 1976
valt er een wijziging te verwach
ten in de Wet op de Kinderbijs
lag. De ouders van kinderen, die
een openluchtschool bezoeken,
gaan niervan profiteren. De ac
tievoering van de heer C. Snap
per uit Breda heeft hiertoe ge
leid.
Zoals wij op 21 april bericht
ten, zou de heer Snapper samen
met leden van de oudervereni
ging in oprichting van open-
luchtscholen deze maand een
gesprek hebben met de vaste
kamercommissie van sociale za
ken. Voorgesteld zou worden om
een nieuwe paragraaf te doen
opnemen in de Algemene Wet
Bijzondere Ziektekosten. Naar
aanleiding van het gesprek, dat
de heer Snapper afgelopen week
op het Binnenhof voerde met
o.a. de kamerleden Hermus en
Cornelissen, is gebleken, dat het
gunstiger is wanneer een ge
wraakte alinea verdwijnt uit de,
wet op de Kinderbijslag. Deze
stelt namelijk als criterium, dat
gehandicapte kinderen, dip 's
nachts thuis verblijven, niet in
aanmerking komen voor een
dubbele kinderbijslag en dat de
onkosten niet van de loon- en
inkomstenbelasting kunnen
worden afgetrokken. De bijzon
dere nota gehandicaptenzorg,
welke in september behandeld
zal worden in de kamer, omvat
inmiddels het advies om deze
alinea te laten vervallen.
Volgens de heer Snapper is
deze wijziging belangrijker dan
de eerder door hem en de heer
Boschman van de katholieke
vereniging Voor het Zorgenkind
voorgestelde aanpassing in de
A.W.B.Z. De ouders van gehan
dicapte kinderen beneden de
zestien jaar komen dus, indien
de kamer accoord gaat met de
nota volgend jaar in aanmerking
voor dubbele kinderbijslag.
(Van onze redactie binnenland)
AMSTERDAM - De Neder-
landsche Middens tandsbank zal
op 27 juni de inschrijving open
stellen op f 50 min 20-jarige
obligaties met een rente van 8,25
pet tegen een koers van 100 pet
De stortingsdatum is 15 juli.
Gedurende de eerste vijf jaar
wordt op de lening niet afgelost,
aldus de NMB: Daarna vindt de
aflossing plaats in 15 nagenoeg
gelijke jaarlijkse termijnen.
Vervroegde aflossing is mïët tóe-
gestaan.
Het doel van de lening is de
middelen op langere termijn van
de bank te versterken, gezien het
feit dat van de uitbreiding van
de kredietverlening de kredie
ten op middellange en lange
termijn een relatief belangrijk
deel voor hun rekening nemen.
Voorts nam de verstrekking van
hypotheken aanzienlijk toe.
scheepsberichten
Aalsum 19 v. Sez nr Bandai
Shahpur, Antilla Bay 19 330
wnw Kaapstad nr. Ras Tanura,
Capisteria 20 v Dar es Salaam nr
Mombasa, Copan 20 140 wnw
Bikini nr Davao, Dosina 20 te
Curasao verw, Eemhaven 19 v
Hamburg nr Bremen, Esso Bo
naire 19 140 nw Bissau nr Bah
rein, Gulf Italian 19 500 z Accra
nr Escravos, Holdrecht 20 te
Providence verw, Kosicia 19 350
nw Fiji nrn Nauru, Lepton 19
450 zw Reunion nr Singapore,
Lovellia 20 v Pto Miranda nr
Marcus Hook, Mercurius 19 v
Paramaribo nr Georgetown,
Nedlloyd Niger 19 v San Pedro
nr Dakar, Philippia 20 te Essi-
der verw, Rijnborg 19 v Hamina
nr Amsterdam, Salland 22 te
Kaapstad verw, Socrates 20 v
Maracaibo nr Aruba, Spaarne-
kerk 19 v Walvisbaai nr Kaap
stad, Straat Agulhas 19 625 zzo
Colombo nr Durban, Straat Al-
goa 19 v Yokohama nr Pusan,
Straat Bali 20 te Douala'verw,
Straat Clement 19 v Beira nr
Dar es Salaam, Straat Fiji 20 te
Kaapstad verw. Straat Franklin
21 te Abdidjan verw, Straat
Fushimi 19 v Port Harcourt nr
Lome, Straat Mozambique 20
t.a, Lagos, Straat Nagoya 19 200
w Reunion nr Durban, Straat
Nassau 20 v Recife nr Rio Gran
de, Talamanca 18 v Albany nr
Tela, Walcheren 19 v Tilbury nr
Canada.
Capiluna 21 te Bombay verw,
Daphne 23 te Port Dickson
verw, Korovina 19 150 w Goa nr
Colombo, Kylix 28 ter hoogte
van Landsend verw, Maas Lloyd
19 vn Mombasa nr Tanga, Mitra
19 290 zw Karachi nr Singapore,
Ondina 20 te Sriracha verw, Pa-
tro 19 165 wzw Goa nr Brisbane,
Straat vav Diemen 2x te Shang
hai verw, Vitrea 23 te Jeddag
verw, Westerkerk 19 te Ham
burg verw, Westland 19 30 w
Cape Blanc nr Dublin, Woensd-
recht 19 vn Yokohama nr Nago
ya, Zaankerk 19 te Bangkok.
Cornells Broere p 20 Cabo de
Sines nr Rotterdam, Corrie
Broere 20 te Rotterdam, Stella
Antares 20 vn Rotterdam nr Ca-
deshead.
Breevecht 19 t.a. Canarische
eiL, Carebeka-2 19 50 z Kp. Fi-
nisterre nr Garston.
Am. dollar2,36-2,46
Eng. pond5.34-5.64
Belg. fr. 6.52-6,82
Duitse "mark 101,50-104,50
Ital. lire,-.»-,...35,50-39,00
Port. esc8,60-10,10
Can. dollar2,31-2,41
Franse fr59,25-62,25
Zwitserse fr.95,50-98,50
Zweedse kr. 60,25-63,25
Noorse kr48,00-51,00
Deense kr43,25—46,25
Oöstenr. sch14,50-14,80
Spaanse pes4,25-4,55
Griekse drachme 7,65-8,90
Finse mark67,25-70,25
Joegosl. dinar14,00-16,00
(ADVERTENTIE)
(zuiger- schroef- en turbo)
JAN KOESEN
Showroom, magazijnen en kentoor
VOSSEN BERG 8 - BREDA N
Telef 01600-74859 - Telex 54510
VRIJDAG 20 JUNI 1975
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
d exdividend e gedaan-bieden f gedaan laten
a laten b bieden c exclaim
Aandelen Banken
verzekeringen
Actieve aandelen
Handel en industrie
AKZO f <50
ABN r 1(14)
AiuKo f '40
A'dam Hub JSd
Deli-'Vlij l 75
DordtfCtie l '<£0
Dordtscbe t't
Ht-inekeD I 45
UeineKeo H.l 45
II ..VL. Hold t Uil
tloogo* f
HVA-iVlljeii eeijl
KNSM een MO»'
KLM r •Ut)
Kon.UUe i £V
Nat. Ned I II)
Ommeren Ceri
Philips l Ui
Kobeco t 50
Kolinco f 50
Scheep* I 5U
Unilever f 20
38,30
326,51
73,61'
LóO.Oti
86,00
in ii)
116*00
150.50
138,50
58,00
4:9,50
52,20
142,00
53,10
90,80
77.80
253,50
24,00
175,10
124,50
118,50e
105.00
38,601
327,00
13,40e
L 39.0c
86.50
uyt
116.11
150.10
139.00
JH.OU
50,40
->2,31»
143,00e
54,00
90.60c
nj,4t).r
254,50
24.0UI
177,001
126,40
120.doe
105.60.
Actieve obligaties
staatslening?"
8.00 ld 701
s.oo td ton
8.00 ld Will
8.00 ld üO-78
8.00 ld 70-7.
7.75 ld 71-90
J.75 ld 73-H>
7.75 ld 70-7*
7.50 d ^9-04
3.50 id 71-9)
3.50 ld 72-9'
1.50 ld 71-8
ZII Id 72-9"
S.OO ld «SO-M4
.00 id HHI1
3.00 ld 69-04
6.50 id 'iXl-9
6.50 ld 6811
6.50 ld 6811
«.50 ld 68IV
6.25 ld 66-91
6.25 ld 7-92
ïlJM) 1(1 «7-92
75 ld «51-91»
75 id 6511
5.25 ld «411 -x
,.25 id (>411
,.00 ld «4-94
1.50 ld 58-83
4.50 ld 59-89
4TO ld 601-8.
4.50 ld KOU
10.50 Ne<i. 74
108.80
108,60
9.75 ld 14
107,90
107,50
Couvert.
9.00 id 75
104TO
:04,00
8.75 ld 75
103,10
.02,30
8.00 ld 60
100,70
100,80
1.75 Akxo
8.IH) d 70-9ÏI
101,00
t00,70
«.(H) 4.B.N-
8.00 ld 71-90
100,20
100,00
6.75 AmKoTD
102,90
101,70
101.10
LO',21
103,0(
90,70
99.50
103.30
48 JOO
90,00
97.81
101»
)h,ö(
>6.00
46.00
95,21'
42.Ï*
>2,10
41,90
41,8c
12,90
- 70,50
!#I7('
42,10
91.30
«9.54
99.20
45.(8
)2.3(
35,6<
KMO
34,20
102,TO
101,90
.01 *40
101,00
'02,00
98,80
98,50
08,30 i
97*40
97',40
97,40
01 TO
>5.00
>5,30 1
96,80 1
94,90
911
91,60 I
91.40
41,30 i
12,50
00',00
89,20
91,00
91,00
38,90
(3,90
34,70
12,20
85,40
39,80
84,00
obligaties
74,10 74,10
119,50 119,70
99 50 SO 50
5.50 AmRo
8.25 Ball. >ed
7.00 BOZ
6.25 Bubr.'i
1M Fnrn.
4.75 Gelder
5.75 GistHr
6.50 Grinten
7.25 H'meljri
7.50 Holec
5.25 Hogo*
7.50 tH( Holl
5.75 Indola
7.25 Kappa
6.50 Kluwer
5.75 KLM
7.75 K.IM.P»)
7.25 KSH 73
7.00 Lyons N
7.25 M'tntosl
9.00 Menebs
7.00 NBM-B
7.25 Nederh
6.50 NMB
7.75 Nutnci.
8.00 Nljverd
t.75 Philip*
10.00 °onf
7.50 Proost. 1
6.50 Kolinco
6.50 id 1000
8.00 Sanders
7.00 Skol Br
7.00 Slav .Bk
8.25 Vih-But
7.00 Wsaneo
191,30 192,25
97'.00 96.50
91,50 92,50
102,00 102,40
95,00 95,00
95,00 95,50
17,00 113,00
97.00e 96,80
91,00 91.00 i
91 TO 91,30
112,00 113,00
76,75 76.76
- 118,50
95.50
?7,90
66,20
AMKV
.«.00
Amfaa
«ITO
81 TO
AssSt-R'dBu
98,00
97,50
Enni»
116,00
116.00
Mees&Hopi
133TO
134,00
Ned.Crediet
41,(9
41,30
NMB
136.3U
137 TO
Slavenb.Buk
510.0»
2510 TO
ld Cert
251.00
251,00
Fr .Gr. Hyp.
98TO
99,90
TUb.Hyp.bk
133.
133,00
WestUtr.Hyp
295,00
291,00e
Scheepshyp.
»250.00a3150,00
Handel en industrie
95, so
78,(8
95TO
100,8e 100.10
68A"
n.co 200,00
#.10, 94,05
- 93,50
88,2» 88^°
015,30 105.30
14,80 (4,00
14,50 74,50
91,30e 91,30
9000e 0000e
108,26 105,50
94.80e 94,80
95,30 36,50
AO'
342,00
342,00
Abotr-BOB
39.00a
38,50
Abold
96,00e
97,10
AMAS
13,80
13,80
Asd Droogd
95,50
95TO
Asd Rijtuig
140,80
Aniem Nat.
16,80
17,00e
Arab.Sobbw
122,00
122,00
Asselberg
871,00
873,00 j
AUDd
190,00
192*,00e
Aut.ScrcwH
99,00
^ut.lnd.Ki
1450 00 1420,00
Bnllast-N
44,10
44,70 I
BAM
82TO
83,00e
Batava
10.00
12,00
Batenburg
254,00
Beek.van
101,30
101,00e
Beer»
63,50
63,40
Bcgemanu
83*50
84,50
Bergoss
150,00
148,00e'
BerkN P
116,50
117,00e
Blydenst
450,00
452,00
Boer Drot
189.00
190 TO
Bol»
•7,70
98,(J0
Dorsum ij
nt»
78,00
Bos SAlis
110,10
109,80
BOK
Braat Bout
292,00
293,00
Bredero VG
ld eert
Bredero Vli
ld eert
Bnhrm.Tett
ld eert
Calve-D ceri
ld 6 pet eer'
(.cntr.Suik.
id eert
Ceteco
id eert
Cbamotte
Clndu-Key
Crane Ner'
Desseaux
Dikkers
0tr.Ov.Houi
Droge
Duiker App
Econosto
Elsevier
ld eert
EMBA
Enk es
Kokker
Ford Auto
Furncss
Gamma H
td 5 pet PVV
Gel, Delft c
Gelder eer'
Gerofabr
(Hessen
Gist Broc.
ld eert
Goudsmit
Grasso
Grinten
Grofsmeti.
Hagemeijer
Helma Hold
Hero Cons.
Heybroek
Hoek's Mach
Holee
Holl.Beton
Holl.Beton c
1390.00
1420 00
1300,00
1330'00
IC11
344.00
347',00
1HC Holland
335.00
340,00
Ind.Maatsch
IBB Knudnr
64,00
64,20
Interlas
143.001
142,30
InternatioM
1200,00
Inventum
Kappa eert
>00,00
910,00
K pm pen Beg
156
157,50
Key Houtb
150TO
157,50
Kiene S
a9TO
60,50
Moos
58.50
54,00
Kluiver
518,00a
59,00
59* 00
77,00
80,00
Bijeukorf
id ceii
id 6 cum
235.0UU 224,00
Kon.Ned.Pai
1335'00 1325,00
Krasnap.sk>
397,00
397,00
KSB
40,00
40,80
K wat Ia
461,00
4ol,00
Landre&(R
460,00
460,00
Leids.Wol -
225,00
225,00
Lindet.Jac
42', 50
44,00
Macintosh
38,00
38,3Üd
Meneba
446,00
447,00
Metaverpa
92,80
93,00
Moluksclu
30,00
30,10e
Vlijnb.W
15,10
15,00
aarden
307,00e
210,Ü0
Naeff
82TO
81,10
Nat.GrondI
38,00
38,00
NBM-BOUM
412,00a 407,00
Nedap
05,30
66,00
Nederhorsi
65,50
66,00
Ned.Bnntv.
93*00
Ned.Dagb.
140,00e 143,00
ld eert
170,00
170,00
NeUe
130,00a
Netam
77,00
77.00
Nieaf
36,70
36,50
Nierstrasi
128,00
131,00
Norit
210,TO
-
Nutricia Gl
86TO
8b,O
utricia VB
183,00
18-
.yma
64,00
$5
Xi.j verdal
63.00
62,20
ÜGEM Hold.
94,30 92,50
3750 37,50
206W 209,00
54',50 55,00
155,00e 155,10
49,50 40^70 I
605,00 606,00
148.00 14,80 I
76.'OO 76,00 j
2590,00 i
199.90 200 00
150,50 158'50
83.50 84,'OO
75,00b 75,90
74,70b 75,50
13,50 -
55.50
157,IK
64.50
24,00
126,00
55,50
157,00
65,50
24,60
125,50
246 TO 245,00e
291,0' 291,00
13,50 73,50
94.30 94,00
2500,00
'93,50 93 TO
840,00 840,00
60.00a 59,00
118,00 117'. 00
54,00 53,50
41,50 41,00
19,80
307,00
IG0TO
400,00
330.00
85,00
1330,00
1660.00
105,00e
50 TO
50,30
88,00e
60 TO*
26,00
30,10
307,00
160,10
400,30
330,00
85,00a
1310,00
1680,00
105,60
49,30
40,30
Orcnstein
Oving-D-S
Pakhoed B
Id oert
Palembang
Palthe
Philips
Pont Hout
Porcel.Fles
Proost&Kr
Rademakers
Rees Ink
Reeuwt.jk
Keiss en Co
RrVA
id cert
Robte&Jisk
Rommcnholl
ilijn-Sbce
Sanders
Sebev.Expl
Sobokbeton
^cliuj tenia
Schuppen
Schuttersv
Stevin Gr
Stoomsp To
iablnd.Phi)
lelegraaf
THV Intern
1Mb. Water I
rw.Kabelf
(Jbblnk
(Jnikap
Unil aert
id 7 pet
Id 6 pet
230,00 231,00
166.00 163 00
GOTOe
36,80 j
V.d. Vliet-W
Veneta
Ver.Glasf
Ver.land
VMF
Ver.Uitgmi.1
Ver.Touw
id cert
Vezel verw.
Viiiamijliuit
154,00
148TO
«6,00
154,00
148,50
88,00
215,00
122.00
195 TO
389.0(1
122,0V
54,50
275.00a
266,00
65.50
630 ,(k)b
211,00
125,00
13.00
020,00
116,00
320.00a
96,00
71,00
107,50
114.00e
80,00
'239 TO
414,00
345,00
144,50
120.00e
220,00e
-121,00 j
195,00 I
389,00 j
121,10 j
54,50a I
100,00 I
270,00
266,00 I
66,50 I
635,00b
210,00 I
128,00b
13,20 j
1030,00
116,00e
310 TO
91 A)
71,50*
115,00e
80,00
238 TOe
355,00
138,10
125.00f
VRG Papier
Vulc.oord
Wegener C
Id cert
Wessaaen
Wyers
Wijk en Her
Zaal oerf
793,00
88.30 67.00
50.30 51.00B
»,*l 91,00
050,00 931,00
«,00e aolooe
Mijnbouw 'P-trol
.Var» Pet, 107,On log 00
Mocara En. 204,30 3003)0
Id. 1-10 2640,(0 2590,00
",1-4 2700,00 2710,00
Sarakreefc 37>)b 374J0V
Diver-
81.50 81,50
69.50 69#)
Geld.Tram
Ant.Brouw.
Ant. Verf
ElMij Aruba
Sur.Brouw
Hunter D.
Particip
Bg.Fondsenb
America Fnd
Asd Belegg.D
Conver to
Goldmines
Holland F
Id 1
luterbonda
Rinn.Belf.Vi
Breevast
Ned. Vastgoed
Dutcb Int
525.00 520 TO
136,&l) 136,00
110,00 110.00
•nun*
102,50
135,00
140,00
510,00
198.00
136,50
682,00
502,00
13ö|00e
128,50
588.00
95,00
102,50
138,00
141,00 I
515,00
197.00
137,'50
087,00
502,00
136,00
127,00
585,00
95.Q0.
Belegfrine«mijei)
99,50
96,20
CKA Kelegf
127,00
128,50
65,00e
65,51)
Nefo
68,40
71*30
68,50
102,00
107,50
Obarn
71,40
107 to
704,00e
Kolinco
69.00
69,00
18000
185,10
Unl-Invest
106,20
106,70i
87 TO
90TO
Wereldbavc
22.90
22*80
Leveraged
115,60
115,50
64,50
64,50
Rorento
22,75
22,50
390.00
390,00
l'okyo
30,50
30,40
66,00
66,00
l'okyo PH
203 00
30700
(ANP) - De effectenbeurs
heeft vrijdag de week af
gesloten zoals hij is be
gonnen. aanhoudend luste
loos en ongeanimeer-i door
gebrek aan belangstelling
De meeste koersen bleven
dichtbij huis en ipzienba-
i-ende zaken vielen ner
gens te ontdekken of het
moest de snelle daling
voor Amsterdam Rubber
zijn. Dit fonds begun f 5
lager zakte daarna pijl
snel nog eens f 5 naar f 140.
De obligatiemarkt stelde
flink teleur. De koersen:
gingen over een breed1
front omlaag met hier en
daar verliezen van -um
een half procent
De internationale aande
len lagen licht verdeeld in
de markt waarbijHoogo
vens 60 cent herstelde 1 u1
iéts boven ie 'f50 'Phi'ïpi
'was 40 cent bèfèrop
f'24.40. Unilever en Kor
Olie handhaafden de oudf
rrijzen terwijl Akzo eei
oaar dubbeltjes afgleec
naar f 38,10. De rederijen
waren prijshoudend tot
hoger met voor Scheep
vaart Unie een winst van
fl.60 op f 120,10. Bij de
banken won ABN nog f 1
op f 327.50. Nationaie-Ne-
derlanden ging 40 cent
vooruit tot f 78,20.
De lokale markt was net
zo uitgestorven als een
grote stad op een zomer-
zondagmiddag De weini
ge transacties die tot af
wijkingen van betekenis
leidden waren niet meer
dan eei druppel op een
gloeiende o'aat Vast wa
ren aandelen Foaker die
het dividend ruim konden
inhalen op f 38 30. Voor
CSM werd f 15 me; be
taald on f 910. Circa I 5
winst ware) weggelegd
voor Unikap. William
Pont en Pa,the terwijl
Twentsche Kabel zelfs
f 10 verbeterde op f 355.
Rond f 3 hoger waren
Borsumy Wehry en VNfU.
terwijl EMS-dochter Ser-
badjadi f 32 aantrok tot
f 332.
Daarentegen waren en
kele houtwaarden flink
lager. Noord-Europesche
lout was 250 lager niet
te slijten en Drentsch-O-
erijsselsche Hout verloor
f 11. Handelmaatschappij
'leiss ging f 4 achteruit en
ag zich f 5 ontglippen op
91. Autofondsen ARM
sn AIR waren eVeneens
zwak gestemd. Op de ac-
ieve markt kwamen bij
weinig handel geen veran
deringen van betekeni»
voor.