Samenwerking geestelijke gezondheidszorg is nodig zeeuws ^tkmêce/c Gemeente herziet maatregel JAARVERSLAG Z.C.A.D.: VERKOELING GS: ongerustheid over uitstoot Pechiney niet gegrond ARKT OGELTJK ROTER Nieuwe man bij Salco stad streek Roosendaals bedrijf krijgt rechten grond - leidingsysteem Zelfde weer Voorbadmode natuurlijk eerst .naar JtfiUeM&ti, Circus Renz in Zeeland Stommiteiten Beroepsvaart Evangelie Vrouw WOENSDAG 11 JUNI 1975 Clinge naar voren geko- wens, gewerkt wordt een rampenplan, dt de isen op de hoogte stelt ze moeten doen wanneer •ampen door de industrie- of kerncentrales op de er-Scih'cldeoever worden oorzaakt, riep bugemees- Molthoff de aanwezigen de stand van zaken rond Baalhoek'kanaal eens d te bekijken. We moeten er rekening houden, dat er een ver- ■itekelijk groot kanaal r onze gemeente wordt raven en dat het niet de oeling van de regering is daarlangs op Nederlands ied industrieën te vesti- voorlopig", zo zei hij. at bleek het wantrouwen :ns Antwerpen en Den nauwelijks te tempe- Onvrede over de ge- nhouding van de tractaat- erbandelingen bleek daar rnamelijk de oorzaak van ajn. Gewezen op de steun de eergisteren opgerichte -Baalhoek-actiegroep van bevolking heeft gevraagd, ik er ondanks alle zowaar nog iemand aanwezig te die daarachter een links .plot bleek te ontwaren. teindelijk bleken er ook heel wat „kleine" wen- in Nieuw-Namen te le- een vaste consultatiedag een dokter, een speelter- zwemlessen voor kinde wandelpaden voor de ies, beter openbaar ver- riolering, en bestrating Voornaamste wens bleek ials bij alle andere tot nu gehoorde kernen: vol- ide bouwgrond, variatie woningbouw, behoud van sfeer van het dorp. Don- la» is de laatste hoorzit- Dan is de beurt aan onze correspondente) De leden van de Uc om missie zullen naar waarschijnlijkheid B. en idvLseren de markt op het lowsky plein met twee- 10 meter uit te breiden, rdag zal de marktmeester iken of deze uitbreiding praktijk mogelijk is. Dit maandagavond tijdens commissievergadering, in raadzaal van het Axelse mis besloten naar aanlei- van 'n verzoek van lunch- Schouwaert ook op za- een terras te mogen ïiteren. ar door zou er een kraam en verhiudzen naar het lowskiiplein. Over dit werd door de commissie- langdurig van gedachten sseld, omdat er allerlei emen bleken te .ontstaan, jesteld werd, dat lunoh- Smhou/waert bij toe ing van de vergunning uepaalde voorwaarden zou en voldoen zoals een toe- rig, dat het terras van 1 1 tot en met 3-1 oktober in jf zou moeten zijn. De ïissie hoopt alles voor een 5tus rond te hebben^ tele marktcommissieleden 1 echter wel van mening, eze verschuiving „het be an het einde" zou zijn en ir over 10 jaar misschien markt meer zou bestaan Noordstraat. Met uitzon- van enkele marktkoop- die een beetje „uit de zijn komen te liggen, is over liet algemeen toch over de nieuwe tregeling in de promena- zitter D.J. Oggel deel- dat veel van de pro- die er aanvankelijk zichzelf hebben opgc* Problemen waren er de betalingen van de olieden, die niet van narktfaciliteiten gebruik maar zelf een instant- 'en. Zeven kooplied6"- vrijwillige betaling igdden toegezegd, weiger- e betalen. Commissiele- ullen met ben gaan pra- et op de achtergrond het 'ment, dat de gemeente 'et-bet al en eventueel de nning kan intrekken. werd de wachtlijst be- 1 en werden een aantal e plaatsen toegekend. net kern i. ebt leze (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG - Zeeland zou verdeeld moeten worden in eer> aantal regio's waarin o.m. het gespecialiseerd maatschappelijk werd en de geestelijke gezondheidszorg gebundeld kunnen worden. Die samenwerking wordt door velen met de mond beleden, doch verder dan de fusering op het vlak van het algemeen maatschappe lijk werk is er nog weinig gerealiseerd. drug-gebruik in contact met het bureau kwamen. In 1974 konden hiervan 28 mensen worden af gevoerd, waarvan 13 als her steld werden beschouwd. Op merkelijk was dat men vaak bij druggebruikers ook een hoog al coholgebruik constateerde Er is een duidelijke verschuiving naar het gebruik van hard drugs waar te nemen, een ontwikke ling die al in een voorgaand jaarverslag was gesignaleerd. Deze opmerking staat te lezen in het jaarverslag van het Zeeuws consultatiebureau voor alcohol en drugs over 1974. In het jaarverslag worden de in stanties opgesomd die zich be wegen op dit terrein. „Wij zijn voorstanders van een vrijwillig werkverband tussen deze werk vormen met een adres en een na der te bepalen bestuurlijke be geleiding", zo staat te lezen. Met instemming begroet het bureau het zgn. plan proefpol- der Goes waarin deze samen werking gerealiseerd gaat wor den. Men krijgt daar de kans als veldwerkers te laten zien wat door samenwerking op het prak tische vlak kan worden bereikt. „Wij zullen kritisch moeten kij ken naar Goes en het volgen. Hieruit kan geleerd worden. Misschien dat Goes als voorbe eld voor andere Zeeuwse regio's kan dienen", zo merkten gister middag voorzitter mr. P. van Empel en directeur R. Visser op. Over de gang van zaken rond het consultatiebureau was men in het algemeen tevreden. „Wij mogen ons gelukkig prijzen dat we in Zeeland kunnen beschik ken over de zenuwartsen, dat is elders in het land wel anders", werd gezegd. Overigens schroomt men niet specialisti sche hulp in te roepen. Na Rot terdam, Amsterdam en Breda is het Zeeuwse bureau de vierde in lijn voor wat betreft de uitgaven voor specialisten. In totaal waren in 1974 743 cliënten ingeschreven, tegen 698 begin dat jaar. Het aantal inge schrevenen beneden 30 jaar stijgt, maar minstens zo opval lend is de stijging in de leeftijds groep 30-50 jaar. „Wij krijgen meer en meer te maken met de bekende welvaartsproblemen", aldus de heer Visser. Uit het jaarverslag blijkt verder dat in 1974 in totaal 300 mensen een proces-verbaal kregen wegens rijden onder invloed. Hierbij waren in totaal 248 Zeeuwen. Van de 743 ingeschrevenen waren 139 patiënten die wegens (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN - De heer C.H. van Woerkom is benoemd als nieuwe medewerker van Salco Zeeland, de organisatie voor wijk-buurt en clubhuiswerk. De werkzaamheden van Salco Zee land breiden zich de laatste tijd zodanig uit dat een nieuwe func tionaris noodzakelijk bleek. Zowel het rijk als de provincie gaven voor de extra mankracht hun toestemming. De heer Van Woerkom is momenteel nog werkzaam als opbouwwerker bij de stichting Opbouw West- Zuid-Beveland. ROOSENDAAL - Het Zwit serse isolatiebedrijf Meyer Schenk A.G heeft aan Strukton H.C.T. te Roosendaal, (100 pet dochteronderneming van N V Struktongroep te Maarssen) de exclusieve rechten gegeven vooi het Pan-Isovit grondleidingen- systeem in Nederland. Aan het strand van Nieuwvliet probeerde een jongetje verkoeling te paren aan bezigheid. Wie weet, heeft hij er een garnaal aan overgehouden. Vooruitzichten voor donder dag en vrijdag, opgesteld door het KNMI op dinsdag om 18.00 uur: Weinig verandering Weersvooruitzichten in cijfers gemiddeld over Nederland Voor donderdag: aantal uren zon: 5 tot 16 Min temp om streeks 11 graden, max temp. omstreeks 21 graden. Kans op een droge periode van minstens 12 uur 95 procent Kans op een geheel droog etmaal 80 procent Voor vrijdag aantal uren zon: 3 tot 13 graden Min temp om streeks 12 graden Max temp omstreeks 21 graden Kans op een droge periode van minstens 12 uur 95 procent Kans op een geheel droog etmaal. 80 procent waterstanden De waterhoogten van dinsdag morgen, meegedeeld door Rijkswaterstaat Konstanz 412 min 3, Rheint'elden 281 plus 2, Plittersdorf 453 min 2, Maxau 509 plus 5, Ploehingen 137 min 4, Mannheim 332 min 17, Stein- bach 131 plus 8, Mainz 330 min 10, Bingen 190 min 10, Kaub 239 min 15, Trier 235 min 3, Koblenz 242 min 6, Keulen 217 min 18, Ruhrort 377 min 20, Lobith 1008 min 15, Pannerdense Kop 976 min 15, Nijmegen 807 min 13, IJsselkop882 min 12, EefdeIJsel 418 min 10, Deventer 295 min 5, Katerveer-Spooldersluis 52 onv., Monsin 5450 min 11, Bor- garhen 3826 min 39, Belféld U18 plus 21, Grave beneden de Sluis 500 plus 9. (ADVERTENTIE) Breda, Roosendaal, Qoee ^Tllburj^eraot^si^Zoom^J hoogwater Morgen, donderdag 12 juni - Bergen op Zoom 5 28 en 17 51, Hansweert 4 38 en 16 59, Ter- neuzen 3 57 en 16 17, Vlissingen 3.23 en 15.48, Wemeldinge 5.19 en 17.42. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN - Sinds maan dag 9 juni en tot woensdag 18 juni reist het Nederlandse circus „Renz" door Zeeland. Opgetre den wordt in een negental Zeeuwse plaatsen. Enkele van de attracties van het circus zijn een optreden van een zestienjarige leeuwendomp teur, een Spaanse folklore show, trapeze-werk, een cascadeurs- en een clownsnummer Het cir cus treedt op in de volgende plaatsen: 9 juni. Yerseke, 10 juni Axel, 11 juni IJzendijke, 12 juni Oostburg, 13 juni Cadzand, 14 juni Breskens, 16 juni Hulst, 17 juni Terneuzen, 18 juni Hans- weert (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG - In het ant- I woord op vragen van statenlid W. van der Heide (PPR) hebben gedeputeerde staten van Zee land een dezer dagen duidelijk laten blijken dat voor ongerust heid over het teveel fluor de I lucht inblazen van Pechiney weinig aanleiding bestaat. G.S. ontkennen namelijk de stelling van onder meer de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland (V.M.Z.) dat Pechiney in de voorbije ja ren teveel fluorhoudende stof zou hebben uitgestoten. De V.M.Z. stelde dat Pechiney I 150 kg. stof per productie eenheid uitstootte. Door da kwassers zou 80 procent van die stof worden tegengehouden. Volgens de V.M.Z zou de emissie dan 60 kilo per uur geweest zijn. I En dat terwijl maar 15 kilo was toegestaan. G.S. merken op dat TILBURG - Tweeenveertig fraaie wandkleden zijn tot en met 13 juli te zien in het Til- burgse Textielmuseum Het zijn de werkstukken van hen, ai? hebben meegemaakt aan de tra ditionele wandkledenwedstrijd van het weekblad Libelle. de V.M.Z. hier een rekenfout heeft gemaakt. In de aanvraag van Pechiney om te mogen uit breiden wordt eerst een totale hoeveelheid deeltjes genoemd van 75 kilo per uur, die de lucht in gaat. Vervolgens wordt die hoeveelheid uitgesplitst in stof |en zgn. aerosolen (zeer fijne deeltjes, die vroeger niet ,maar tegenwoordig wel kunnen wor- Iden gemeten) De V M.Z. heeft I alle getallen bij elkaar geteld en kwam zodoende tot een dubbele I hoeveelheid van 150 kilo. Vol gens G.S. is de uitstoot van Pe- [chiney binnen de perken geble ven. Hierbij wordt nog aangete kend dat de emissie wel 30 kilo per uur zou hebben bedragen als in de afgelopen jaren twee productie-eenheden in bedrijf [zouden zijn geweest in bedrijf zonder dat nieuwe zuiverings- systemen waren toegepast Maar dat is niet het geval ge weest, zodat die 30 kilo ook niet [gehaald is. Verwarrend werkt overigens [ook het feit dat het meten van de luchtvervuiling is verfijnd Met de z.g.n. impingermethode wer den de kleine deeltjes in de lucht, de aerosolen, niet gesigna ieerd. Pechiney is er volgens G.S. zelf achter gekomen dat deze meettechniek niet voldeed en vandaar dat voor het meten van de luchtverontreiniging nu de filtermethode wordt toege past. De veronderstelling dat bij de opgegeven luchtverontreini ging in kilo's stof per uur nog heel wat moet worden bijgeteld omdat de meetmethode geen re kening houdt met de aerosolen, is volgens G.S. onjuist. Overigens merken G.S. nog op dat de uitstoot van de fluordeel- tjes niet is veranderd door het verbeteren van de meetmethode Wel is dat gebeurd door het af dekken van de ovens, het afzui gen van de gassen vanonder de kappen en het behandelen van de afgezogen gassen. Pechiney heeft in de aanvraag om vergun ning een schatting gegeven van de diverse emissies, zoals voor geschreven is in het vergun ningsbesluit inrichtingen lucht verontreiniging. Deze gegevens zijn gebaseerd op de verbeterde meettechniek Uit de metingen tot nu toe blijkt volgen G.S. dat de uitstoot minder in dan was geraamd. G.S. gaan ook nog in op de merkingen over onrust rond de aanvraag van Pechiney voor een vergunning om uit te breiden. G.S zeggen niet te kunnen na gaan hoe groot die onrust was of hoe die is ontstaan. Wel wijst dit college erop dat Pechiney door het uitgeven van een brochure zelf voldoende voorlichting heeft gegeven. Dat de burger maar tien dagen tijd had om de zaak te bestuderen voor het eventueel indienen van een be zwaarsehrift, ontkennen G.S De stukken lagen 19 dagen ter inzage, terwijl de wet slechts tien dagen voorschrijft. Over igens zijn G.S. van mening dat verruiming van de termijn waarin bezwaren kunnen wor den ingediend, nodigis VEILIG VAREN IN ZEELAND De mensen beseffen te weinig, dat een groot schip veel minder wendbaar is dan een klein pleziervaartuig. Het komt beslist niet elke dag voor, dat de rijkspolitie te water een dronken kapi tein of stuurman moet aan houden, omdat hij zich met zijn schip misdraagt en op die manier, mede- vaarwatergebruikers de schrik op het lijf jaagt of in gevaar brengt. „Maar als het dan eens gebeurt, dan is het ook goed raak", zegt A.P. Mensert- Spaanderman, districts commandant van de rijks politie te water Zuidwest-Nederland. „Dan worden er alcohol promillages in het bloed gevonden, waarvan je met je ogen staat te knipperen." De bevindingen van mr. Spaanderman worden nog eens extra onderstreept door de conclusies, die een aantal gerechtsartsen heb ben getrokken uit een on derzoek, dat zij de afgelo pen jaren hebben ingesteld met betrekking tot dron kenschap op de Elbe. Maar dronkenschap is niet het enige gevaar, dat de scheepvaart bedreigt. Wat te denken van de toenemende pleziervaart. In 1974 bedroeg het aantal pleziervaartuigen in Nederland 59.000 zeilvaar- tuigen, 45.000 kajuitmotorbo- ten, 12500 geregistreerde snelle motorboten en 8500 niet geregistreerde motorboten. In totaal dus 125.000 plezier vaartuigen, de hele kleintjes, niet meegerekend. Maar soms krijg je het idee, dat mensen bij de aanschaf van een pleziervaartuig niet verder kijken dan hun neus lang is. Als de eentjes aanwe zig zijn, dan worden de meeste luxueuze vaartuigen aange schaft met een motorvermogen waar je u tegen zegt. Maar als je de vele „narrow escapes" of het gehannes bij bruggen, slui zen en aanlegsteigers ziet, dan zou je bijna gaan denken, dat erover het varen zelf, maar bar weinig wordt nagedacht. In Nederland schijn je de mensen alleen maar ergens toe te kunnen brengen, als het verplicht gesteld wordt. Je ziet het nu weer met het invoeren van de bromfietshelm en het dragen van autogordels en kinderen achterin de auto. Vóór de verplichting gold, wa ren er ook veel mensen, die uit zichzelf die veligheidsmaatre- gelen namen. Zo is het met de watersporters natuurlijk ook. Er zijn er ook genoeg, die hun hobby zo volledig.uitleven, dat het als een noodzakelijk on derdeel van de sport wordt ge zien, om ook de regels van het vaarwater op hun duimpje te kennen. Nu gebeuren de meeste on gevallen op het water niet eens bij „verkeersongelukken", maar vaak door stommiteiten, of omdat de uitrusting niet in orde is. De ongelukken op het vaarwater en het onder in vloed besturen van een schip, komen veel minder vaak voor, dan soortgelijke situaties op de weg. Daarom ziet Mr. Mensert-Spaanderman het in voeren van een vaarbewijs, een soort rijbewijs voor het water, niet zo heel erg zitten. Hij zegt: „Meestal vindt de watersport in speciaal daar voor aangewezen gebieden plaa ts, waar weinig of geen be roepsvaart is De recreatie vindt hoofdzakelijk plaats in het vakantieseizoen en dan nog gedurende de weekenden. Daarnaast", zegt de heer Spaanderman, „vaart slechts 1/3 van de pleziervaartuigen tegelijk, 1/3 ligt in de jachtha vens en 1/3 ligt gemeerd of el ders voor anker." De groepscommandant van de rijkspolitie in Zuidwest- Nederland beveelt daarente gen wel een vaarbewijs aan voor bezitters van snelle mo torboten, want die ontregelen met hun snelle schepen het verkeer op het water. In Zeeland hebben beroeps- en pleziervaartuigen nogal eens met elkaar te maken. Vooral op de Westerschelde gebeuren volgens de adjudant J. Bout, groepscommandant van de rijkspolitie in Wemel dinge, wel eens dingen waar van je denkt: „Moet dat nu zo?" Dat heeft dan betrekking op pleziervaarders, die een spel letje denken te kunnen spelen met de beroepsvaart. Laatst hebben de RP-mensen op de Westerschelde een bestuurder van een zeilboot aangehouden, die lichtelijk aangeschoten aan hoogmoedswaanzin leed en dacht met zijn zeilbootje een super tanker te kunnen overvaren. ,,De mensen beseffen eigen lijk te weinig", zegt de heer Bout, „dat een groot schip veel minder wendbaar is dan een klein pleziervaartuig Wat kan er allemaal niet gebeuren als een groot schip moet uitwij ken? Laten we toch bedenken dat je als pleziervaarder voor je plezier op pad bent en dat de beroepsvaarder met zijn schip geld moet verdienen" Daarom heeft de Provinciale Raad voor de Recreatie in Zee land in samenwerking met de R.P. te water een folder sa mengesteld: „Veilig varen in Zeeland", met richtlijnen voor watersport en sportvissen] op de Zeeuwse Wateren. Je kunt het beschouwen als het „evan gelie" voor de watersporter. Die folder is bi] alle water- sporteentra en de plaatselijke V V V 's te krijgen Daarin wordt de watersporter nog eens ten overvloede geadvi seerd de beroepsvaart voor rang te verlenen ten behoeve van eigen en andermans vei ligheid In de folder staan ook raadgevingen betreffende vei ligheidsmaatregelen, reser vematerialen en noodsignalen. En nou vraag ik me af, of hierin nu ook niet een beetje de taak van de vrouw ligt Ieder jaar hoor of lees je weer op nieuw dat er mannen, sport vissers, vaders van gezinnen verdronken zijn tijdens de uit oefening van hun hobby Om dat de boot waarin ze voeren niet goed uitgerust was. dat er geen deugdelijke reddings middelen aan boord waren en ga zo maar door We hebben allemaal de mond vol over emancipatie en de rechten voor de vrouw Maar waarom vraag je je dan af, verdrinken er dan ieder jaar weer sport vissers? Waarom laat de vrouw haar man met een niet aan de eisen voldoend bootje het wa ter op gaan? Heeft ze ooit haar eisen gesteld vóór hij de deur uitstapte? Heeft ze ooit op haar strepen gestaan als man lief, weliswaar goed van eten en drinken voorzien, maar wel zonder zwemvest en zonder reddingsboei het water op trok? Of doet de Nederlandse vrouw dat niet? Is het meestal ook niet zo. dat de vrouw zich geen barst interesseert voorde technische hoedanigheden op of om een bootje of een caravan? Waarom eigenlijk niet? Thuis ruikt ze toch ook als eerste de gas- of benzineluchtjes en slaat ze alarm als er iets niet klopt met de bedrading Waarom dan ineens die vol komen apathie als het over de hobby van manlief gaat? Dat geldt ook voor het ge dragvan mannen op het water Sommigen moeten zonodig hun mannelijkheid demon streren, door met een motor boot in watersportaebieden veel te snel te varen, het liefst op plaatsen waar dat niet is toegestaan, en waar ze ande ren met hun hoge golven in moeilijkheden brengen. Moe der zit in zo n geval een beetje wittig in de kajuit te kijken naar de boze reacties van de andere watersporters. Kan een vrouw op zo'n mo ment dan ook eens niet haat eisen stellen? Je zou diezelfde man eens moeten horen als je steeds weer met een bekeuring thuis kwam voor te hard rijden met de auto Mooi, dat hij je te verstaan zou geven, in het ver volg het fietsje of de bus maar te nemen Kijk en dat noem ik nu gelijke rechten en plichten Bij de watersport gelden deze wetten evenzeer als. thuis of op de weg Dat bedoel ik nu eigenlijk te zeggen Die ver antwoording dragen voor el kaar, strekt zich ook uit op het gebied van de watersport Er zijn uiteindelijk in Nederland alleen al een miljoen sportvis sers Een groot deel van die mensen trekt er met een bootje op uit. Haal eens zo'n foldertje over „veilig varen in Zeeland" en bekijk of er misschien in uw situatie nog iets verbeterd kan worden. De zomer duurt nog lang en er kan nog heel wat gebeuren. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen maakte gisteren een op het eerste gezicht wat vreemde bokkesprong. Een ver keersmaatregel. genomen ter ge legenheid van de braderie, de af sluiting van de Noordstraat bij de Axelsedam, werd onver wacht herroepen door het col lege van B. en W. De reeds geplaatste hekken moesten worden weggehaald De plotselinge maatregel van B. en W., veroorzaakte een blikse mactie van de Noordstraatwin- kehers. Met een petitie en vij fenzeventig handtekeningen to gen ze naar het stadhuis Ze kre gen geen gehoor en werden niel door b. en w in vergadering bij een, ontvangen De gemeente zou de maatregel hebben geno men op verzoek van enkele be woners van de Vlooswijkstraat, waarvan ook een stukje was af gesloten Overigens was de hele verkeersmaatregel al doorge nomen met de politie en met de dienst openbare werken. Alles stond al op het papier Om dne uur kwam echter het sein om de voltooide werkzaamheden aan de kop van de Noordstraat weer teniet te doen Het commentaar van de heer J.J Verlinde, voor zitter van de winkeliersvereni ging „Het besluit is zeer onge grond De mensen van de Vlooswijkstraat kunnen er nu langs twee kanten in, normaal maar langs een kant Hun be langen zijn gewaarborgd" De heer Verlinde die 's middags met de petitie op het stadhuis was, zei zich „afgescheept" te voelen door B en W Ze wilden ons niet eens ontvangen" Even zo vro lijk zal de voorzitter van de win keliersvereniging de burge meester vandaag ontmoeten tij dens de opening van de braderie. Hem een hand geven doet hij ze ker De heer Verlinde: „We wil len ons positiever en netter op stellen dan B en W Het college was gisteravond niet voor com mentaar bereikbaar.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 3