Samenwerking geestelijke
gezondheidszorg is nodig
zeeuws
^tkmêce/c
Gemeente herziet maatregel
JAARVERSLAG Z.C.A.D.:
VERKOELING
GS: ongerustheid
over uitstoot
Pechiney
niet gegrond
ARKT
OGELTJK
ROTER
Nieuwe man
bij Salco
stad
streek
Roosendaals
bedrijf krijgt
rechten grond -
leidingsysteem
Zelfde weer
Voorbadmode
natuurlijk eerst
.naar
JtfiUeM&ti,
Circus Renz
in Zeeland
Stommiteiten
Beroepsvaart
Evangelie
Vrouw
WOENSDAG 11 JUNI 1975
Clinge naar voren geko-
wens, gewerkt wordt
een rampenplan, dt de
isen op de hoogte stelt
ze moeten doen wanneer
•ampen door de industrie-
of kerncentrales op de
er-Scih'cldeoever worden
oorzaakt, riep bugemees-
Molthoff de aanwezigen
de stand van zaken rond
Baalhoek'kanaal eens
d te bekijken.
We moeten er rekening
houden, dat er een ver-
■itekelijk groot kanaal
r onze gemeente wordt
raven en dat het niet de
oeling van de regering is
daarlangs op Nederlands
ied industrieën te vesti-
voorlopig", zo zei hij.
at bleek het wantrouwen
:ns Antwerpen en Den
nauwelijks te tempe-
Onvrede over de ge-
nhouding van de tractaat-
erbandelingen bleek daar
rnamelijk de oorzaak van
ajn. Gewezen op de steun
de eergisteren opgerichte
-Baalhoek-actiegroep van
bevolking heeft gevraagd,
ik er ondanks alle zowaar
nog iemand aanwezig te
die daarachter een links
.plot bleek te ontwaren.
teindelijk bleken er ook
heel wat „kleine" wen-
in Nieuw-Namen te le-
een vaste consultatiedag
een dokter, een speelter-
zwemlessen voor kinde
wandelpaden voor de
ies, beter openbaar ver-
riolering, en bestrating
Voornaamste wens bleek
ials bij alle andere tot nu
gehoorde kernen: vol-
ide bouwgrond, variatie
woningbouw, behoud van
sfeer van het dorp. Don-
la» is de laatste hoorzit-
Dan is de beurt aan
onze correspondente)
De leden van de
Uc om missie zullen naar
waarschijnlijkheid B. en
idvLseren de markt op het
lowsky plein met twee-
10 meter uit te breiden,
rdag zal de marktmeester
iken of deze uitbreiding
praktijk mogelijk is. Dit
maandagavond tijdens
commissievergadering, in
raadzaal van het Axelse
mis besloten naar aanlei-
van 'n verzoek van lunch-
Schouwaert ook op za-
een terras te mogen
ïiteren.
ar door zou er een kraam
en verhiudzen naar het
lowskiiplein. Over dit
werd door de commissie-
langdurig van gedachten
sseld, omdat er allerlei
emen bleken te .ontstaan,
jesteld werd, dat lunoh-
Smhou/waert bij toe
ing van de vergunning
uepaalde voorwaarden zou
en voldoen zoals een toe-
rig, dat het terras van 1
1 tot en met 3-1 oktober in
jf zou moeten zijn. De
ïissie hoopt alles voor een
5tus rond te hebben^
tele marktcommissieleden
1 echter wel van mening,
eze verschuiving „het be
an het einde" zou zijn en
ir over 10 jaar misschien
markt meer zou bestaan
Noordstraat. Met uitzon-
van enkele marktkoop-
die een beetje „uit de
zijn komen te liggen, is
over liet algemeen toch
over de nieuwe
tregeling in de promena-
zitter D.J. Oggel deel-
dat veel van de pro-
die er aanvankelijk
zichzelf hebben opgc*
Problemen waren er
de betalingen van de
olieden, die niet van
narktfaciliteiten gebruik
maar zelf een instant-
'en. Zeven kooplied6"-
vrijwillige betaling
igdden toegezegd, weiger-
e betalen. Commissiele-
ullen met ben gaan pra-
et op de achtergrond het
'ment, dat de gemeente
'et-bet al en eventueel de
nning kan intrekken.
werd de wachtlijst be-
1 en werden een aantal
e plaatsen toegekend.
net
kern
i.
ebt
leze
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG - Zeeland zou verdeeld moeten worden in eer>
aantal regio's waarin o.m. het gespecialiseerd maatschappelijk
werd en de geestelijke gezondheidszorg gebundeld kunnen worden.
Die samenwerking wordt door velen met de mond beleden, doch
verder dan de fusering op het vlak van het algemeen maatschappe
lijk werk is er nog weinig gerealiseerd.
drug-gebruik in contact met het
bureau kwamen. In 1974 konden
hiervan 28 mensen worden af
gevoerd, waarvan 13 als her
steld werden beschouwd. Op
merkelijk was dat men vaak bij
druggebruikers ook een hoog al
coholgebruik constateerde Er is
een duidelijke verschuiving
naar het gebruik van hard drugs
waar te nemen, een ontwikke
ling die al in een voorgaand
jaarverslag was gesignaleerd.
Deze opmerking staat te lezen
in het jaarverslag van het
Zeeuws consultatiebureau voor
alcohol en drugs over 1974. In
het jaarverslag worden de in
stanties opgesomd die zich be
wegen op dit terrein. „Wij zijn
voorstanders van een vrijwillig
werkverband tussen deze werk
vormen met een adres en een na
der te bepalen bestuurlijke be
geleiding", zo staat te lezen.
Met instemming begroet het
bureau het zgn. plan proefpol-
der Goes waarin deze samen
werking gerealiseerd gaat wor
den. Men krijgt daar de kans als
veldwerkers te laten zien wat
door samenwerking op het prak
tische vlak kan worden bereikt.
„Wij zullen kritisch moeten kij
ken naar Goes en het volgen.
Hieruit kan geleerd worden.
Misschien dat Goes als voorbe
eld voor andere Zeeuwse regio's
kan dienen", zo merkten gister
middag voorzitter mr. P. van
Empel en directeur R. Visser op.
Over de gang van zaken rond
het consultatiebureau was men
in het algemeen tevreden. „Wij
mogen ons gelukkig prijzen dat
we in Zeeland kunnen beschik
ken over de zenuwartsen, dat is
elders in het land wel anders",
werd gezegd. Overigens
schroomt men niet specialisti
sche hulp in te roepen. Na Rot
terdam, Amsterdam en Breda is
het Zeeuwse bureau de vierde in
lijn voor wat betreft de uitgaven
voor specialisten.
In totaal waren in 1974 743
cliënten ingeschreven, tegen 698
begin dat jaar. Het aantal inge
schrevenen beneden 30 jaar
stijgt, maar minstens zo opval
lend is de stijging in de leeftijds
groep 30-50 jaar. „Wij krijgen
meer en meer te maken met de
bekende welvaartsproblemen",
aldus de heer Visser. Uit het
jaarverslag blijkt verder dat in
1974 in totaal 300 mensen een
proces-verbaal kregen wegens
rijden onder invloed. Hierbij
waren in totaal 248 Zeeuwen.
Van de 743 ingeschrevenen
waren 139 patiënten die wegens
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN - De heer C.H.
van Woerkom is benoemd als
nieuwe medewerker van Salco
Zeeland, de organisatie voor
wijk-buurt en clubhuiswerk. De
werkzaamheden van Salco Zee
land breiden zich de laatste tijd
zodanig uit dat een nieuwe func
tionaris noodzakelijk bleek.
Zowel het rijk als de provincie
gaven voor de extra mankracht
hun toestemming. De heer Van
Woerkom is momenteel nog
werkzaam als opbouwwerker
bij de stichting Opbouw West-
Zuid-Beveland.
ROOSENDAAL - Het Zwit
serse isolatiebedrijf Meyer
Schenk A.G heeft aan Strukton
H.C.T. te Roosendaal, (100 pet
dochteronderneming van N V
Struktongroep te Maarssen) de
exclusieve rechten gegeven vooi
het Pan-Isovit grondleidingen-
systeem in Nederland.
Aan het strand van Nieuwvliet probeerde een jongetje
verkoeling te paren aan bezigheid. Wie weet, heeft hij er
een garnaal aan overgehouden.
Vooruitzichten voor donder
dag en vrijdag, opgesteld door
het KNMI op dinsdag om 18.00
uur: Weinig verandering
Weersvooruitzichten in cijfers
gemiddeld over Nederland
Voor donderdag: aantal uren
zon: 5 tot 16 Min temp om
streeks 11 graden, max temp.
omstreeks 21 graden. Kans op
een droge periode van minstens
12 uur 95 procent Kans op een
geheel droog etmaal 80 procent
Voor vrijdag aantal uren zon: 3
tot 13 graden Min temp om
streeks 12 graden Max temp
omstreeks 21 graden Kans op
een droge periode van minstens
12 uur 95 procent Kans op een
geheel droog etmaal. 80 procent
waterstanden
De waterhoogten van dinsdag
morgen, meegedeeld door
Rijkswaterstaat Konstanz 412
min 3, Rheint'elden 281 plus 2,
Plittersdorf 453 min 2, Maxau
509 plus 5, Ploehingen 137 min
4, Mannheim 332 min 17, Stein-
bach 131 plus 8, Mainz 330 min
10, Bingen 190 min 10, Kaub 239
min 15, Trier 235 min 3, Koblenz
242 min 6, Keulen 217 min 18,
Ruhrort 377 min 20, Lobith 1008
min 15, Pannerdense Kop 976
min 15, Nijmegen 807 min 13,
IJsselkop882 min 12, EefdeIJsel
418 min 10, Deventer 295 min 5,
Katerveer-Spooldersluis 52
onv., Monsin 5450 min 11, Bor-
garhen 3826 min 39, Belféld
U18 plus 21, Grave beneden de
Sluis 500 plus 9.
(ADVERTENTIE)
Breda, Roosendaal, Qoee
^Tllburj^eraot^si^Zoom^J
hoogwater
Morgen, donderdag 12 juni -
Bergen op Zoom 5 28 en 17 51,
Hansweert 4 38 en 16 59, Ter-
neuzen 3 57 en 16 17, Vlissingen
3.23 en 15.48, Wemeldinge 5.19
en 17.42.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN - Sinds maan
dag 9 juni en tot woensdag 18
juni reist het Nederlandse circus
„Renz" door Zeeland. Opgetre
den wordt in een negental
Zeeuwse plaatsen.
Enkele van de attracties van
het circus zijn een optreden van
een zestienjarige leeuwendomp
teur, een Spaanse folklore show,
trapeze-werk, een cascadeurs-
en een clownsnummer Het cir
cus treedt op in de volgende
plaatsen: 9 juni. Yerseke, 10 juni
Axel, 11 juni IJzendijke, 12 juni
Oostburg, 13 juni Cadzand, 14
juni Breskens, 16 juni Hulst, 17
juni Terneuzen, 18 juni Hans-
weert
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG - In het ant-
I woord op vragen van statenlid
W. van der Heide (PPR) hebben
gedeputeerde staten van Zee
land een dezer dagen duidelijk
laten blijken dat voor ongerust
heid over het teveel fluor de
I lucht inblazen van Pechiney
weinig aanleiding bestaat. G.S.
ontkennen namelijk de stelling
van onder meer de Vereniging
Milieuhygiëne Zeeland (V.M.Z.)
dat Pechiney in de voorbije ja
ren teveel fluorhoudende stof
zou hebben uitgestoten.
De V.M.Z. stelde dat Pechiney
I 150 kg. stof per productie
eenheid uitstootte. Door da
kwassers zou 80 procent van die
stof worden tegengehouden.
Volgens de V.M.Z zou de emissie
dan 60 kilo per uur geweest zijn.
I En dat terwijl maar 15 kilo was
toegestaan. G.S. merken op dat
TILBURG - Tweeenveertig
fraaie wandkleden zijn tot en
met 13 juli te zien in het Til-
burgse Textielmuseum Het zijn
de werkstukken van hen, ai?
hebben meegemaakt aan de tra
ditionele wandkledenwedstrijd
van het weekblad Libelle.
de V.M.Z. hier een rekenfout
heeft gemaakt. In de aanvraag
van Pechiney om te mogen uit
breiden wordt eerst een totale
hoeveelheid deeltjes genoemd
van 75 kilo per uur, die de lucht
in gaat. Vervolgens wordt die
hoeveelheid uitgesplitst in stof
|en zgn. aerosolen (zeer fijne
deeltjes, die vroeger niet ,maar
tegenwoordig wel kunnen wor-
Iden gemeten) De V M.Z. heeft
I alle getallen bij elkaar geteld en
kwam zodoende tot een dubbele
I hoeveelheid van 150 kilo. Vol
gens G.S. is de uitstoot van Pe-
[chiney binnen de perken geble
ven.
Hierbij wordt nog aangete
kend dat de emissie wel 30 kilo
per uur zou hebben bedragen als
in de afgelopen jaren twee
productie-eenheden in bedrijf
[zouden zijn geweest in bedrijf
zonder dat nieuwe zuiverings-
systemen waren toegepast
Maar dat is niet het geval ge
weest, zodat die 30 kilo ook niet
[gehaald is.
Verwarrend werkt overigens
[ook het feit dat het meten van de
luchtvervuiling is verfijnd Met
de z.g.n. impingermethode wer
den de kleine deeltjes in de
lucht, de aerosolen, niet gesigna
ieerd. Pechiney is er volgens
G.S. zelf achter gekomen dat
deze meettechniek niet voldeed
en vandaar dat voor het meten
van de luchtverontreiniging nu
de filtermethode wordt toege
past. De veronderstelling dat bij
de opgegeven luchtverontreini
ging in kilo's stof per uur nog
heel wat moet worden bijgeteld
omdat de meetmethode geen re
kening houdt met de aerosolen,
is volgens G.S. onjuist.
Overigens merken G.S. nog op
dat de uitstoot van de fluordeel-
tjes niet is veranderd door het
verbeteren van de meetmethode
Wel is dat gebeurd door het af
dekken van de ovens, het afzui
gen van de gassen vanonder de
kappen en het behandelen van
de afgezogen gassen. Pechiney
heeft in de aanvraag om vergun
ning een schatting gegeven van
de diverse emissies, zoals voor
geschreven is in het vergun
ningsbesluit inrichtingen lucht
verontreiniging. Deze gegevens
zijn gebaseerd op de verbeterde
meettechniek Uit de metingen
tot nu toe blijkt volgen G.S. dat
de uitstoot minder in dan was
geraamd.
G.S. gaan ook nog in op de
merkingen over onrust rond de
aanvraag van Pechiney voor een
vergunning om uit te breiden.
G.S zeggen niet te kunnen na
gaan hoe groot die onrust was of
hoe die is ontstaan. Wel wijst dit
college erop dat Pechiney door
het uitgeven van een brochure
zelf voldoende voorlichting
heeft gegeven. Dat de burger
maar tien dagen tijd had om de
zaak te bestuderen voor het
eventueel indienen van een be
zwaarsehrift, ontkennen G.S
De stukken lagen 19 dagen ter
inzage, terwijl de wet slechts
tien dagen voorschrijft. Over
igens zijn G.S. van mening dat
verruiming van de termijn
waarin bezwaren kunnen wor
den ingediend, nodigis
VEILIG VAREN
IN ZEELAND
De mensen beseffen te weinig, dat een groot schip veel minder wendbaar is dan een klein pleziervaartuig.
Het komt beslist niet elke
dag voor, dat de rijkspolitie
te water een dronken kapi
tein of stuurman moet aan
houden, omdat hij zich met
zijn schip misdraagt en op
die manier, mede-
vaarwatergebruikers de
schrik op het lijf jaagt of in
gevaar brengt.
„Maar als het dan eens
gebeurt, dan is het ook goed
raak", zegt A.P. Mensert-
Spaanderman, districts
commandant van de rijks
politie te water
Zuidwest-Nederland.
„Dan worden er alcohol
promillages in het bloed
gevonden, waarvan je met
je ogen staat te knipperen."
De bevindingen van mr.
Spaanderman worden nog
eens extra onderstreept
door de conclusies, die een
aantal gerechtsartsen heb
ben getrokken uit een on
derzoek, dat zij de afgelo
pen jaren hebben ingesteld
met betrekking tot dron
kenschap op de Elbe.
Maar dronkenschap is niet
het enige gevaar, dat de
scheepvaart bedreigt. Wat te
denken van de toenemende
pleziervaart. In 1974 bedroeg
het aantal pleziervaartuigen
in Nederland 59.000 zeilvaar-
tuigen, 45.000 kajuitmotorbo-
ten, 12500 geregistreerde
snelle motorboten en 8500 niet
geregistreerde motorboten. In
totaal dus 125.000 plezier
vaartuigen, de hele kleintjes,
niet meegerekend.
Maar soms krijg je het idee,
dat mensen bij de aanschaf
van een pleziervaartuig niet
verder kijken dan hun neus
lang is. Als de eentjes aanwe
zig zijn, dan worden de meeste
luxueuze vaartuigen aange
schaft met een motorvermogen
waar je u tegen zegt. Maar als
je de vele „narrow escapes" of
het gehannes bij bruggen, slui
zen en aanlegsteigers ziet, dan
zou je bijna gaan denken, dat
erover het varen zelf, maar bar
weinig wordt nagedacht.
In Nederland schijn je de
mensen alleen maar ergens toe
te kunnen brengen, als het
verplicht gesteld wordt. Je ziet
het nu weer met het invoeren
van de bromfietshelm en het
dragen van autogordels en
kinderen achterin de auto.
Vóór de verplichting gold, wa
ren er ook veel mensen, die uit
zichzelf die veligheidsmaatre-
gelen namen. Zo is het met de
watersporters natuurlijk ook.
Er zijn er ook genoeg, die hun
hobby zo volledig.uitleven, dat
het als een noodzakelijk on
derdeel van de sport wordt ge
zien, om ook de regels van het
vaarwater op hun duimpje te
kennen.
Nu gebeuren de meeste on
gevallen op het water niet eens
bij „verkeersongelukken",
maar vaak door stommiteiten,
of omdat de uitrusting niet in
orde is. De ongelukken op het
vaarwater en het onder in
vloed besturen van een schip,
komen veel minder vaak voor,
dan soortgelijke situaties op
de weg. Daarom ziet Mr.
Mensert-Spaanderman het in
voeren van een vaarbewijs, een
soort rijbewijs voor het water,
niet zo heel erg zitten.
Hij zegt: „Meestal vindt de
watersport in speciaal daar
voor aangewezen gebieden
plaa ts, waar weinig of geen be
roepsvaart is De recreatie
vindt hoofdzakelijk plaats in
het vakantieseizoen en dan
nog gedurende de weekenden.
Daarnaast", zegt de heer
Spaanderman, „vaart slechts
1/3 van de pleziervaartuigen
tegelijk, 1/3 ligt in de jachtha
vens en 1/3 ligt gemeerd of el
ders voor anker."
De groepscommandant van
de rijkspolitie in Zuidwest-
Nederland beveelt daarente
gen wel een vaarbewijs aan
voor bezitters van snelle mo
torboten, want die ontregelen
met hun snelle schepen het
verkeer op het water.
In Zeeland hebben beroeps-
en pleziervaartuigen nogal
eens met elkaar te maken.
Vooral op de Westerschelde
gebeuren volgens de adjudant
J. Bout, groepscommandant
van de rijkspolitie in Wemel
dinge, wel eens dingen waar
van je denkt: „Moet dat nu
zo?"
Dat heeft dan betrekking op
pleziervaarders, die een spel
letje denken te kunnen spelen
met de beroepsvaart. Laatst
hebben de RP-mensen op de
Westerschelde een bestuurder
van een zeilboot aangehouden,
die lichtelijk aangeschoten
aan hoogmoedswaanzin leed
en dacht met zijn zeilbootje
een super tanker te kunnen
overvaren.
,,De mensen beseffen eigen
lijk te weinig", zegt de heer
Bout, „dat een groot schip veel
minder wendbaar is dan een
klein pleziervaartuig Wat kan
er allemaal niet gebeuren als
een groot schip moet uitwij
ken? Laten we toch bedenken
dat je als pleziervaarder voor
je plezier op pad bent en dat de
beroepsvaarder met zijn schip
geld moet verdienen"
Daarom heeft de Provinciale
Raad voor de Recreatie in Zee
land in samenwerking met de
R.P. te water een folder sa
mengesteld: „Veilig varen in
Zeeland", met richtlijnen voor
watersport en sportvissen] op
de Zeeuwse Wateren. Je kunt
het beschouwen als het „evan
gelie" voor de watersporter.
Die folder is bi] alle water-
sporteentra en de plaatselijke
V V V 's te krijgen Daarin
wordt de watersporter nog
eens ten overvloede geadvi
seerd de beroepsvaart voor
rang te verlenen ten behoeve
van eigen en andermans vei
ligheid In de folder staan ook
raadgevingen betreffende vei
ligheidsmaatregelen, reser
vematerialen en noodsignalen.
En nou vraag ik me af, of
hierin nu ook niet een beetje de
taak van de vrouw ligt Ieder
jaar hoor of lees je weer op
nieuw dat er mannen, sport
vissers, vaders van gezinnen
verdronken zijn tijdens de uit
oefening van hun hobby Om
dat de boot waarin ze voeren
niet goed uitgerust was. dat er
geen deugdelijke reddings
middelen aan boord waren en
ga zo maar door We hebben
allemaal de mond vol over
emancipatie en de rechten
voor de vrouw Maar waarom
vraag je je dan af, verdrinken
er dan ieder jaar weer sport
vissers? Waarom laat de vrouw
haar man met een niet aan de
eisen voldoend bootje het wa
ter op gaan? Heeft ze ooit haar
eisen gesteld vóór hij de deur
uitstapte? Heeft ze ooit op
haar strepen gestaan als man
lief, weliswaar goed van eten
en drinken voorzien, maar wel
zonder zwemvest en zonder
reddingsboei het water op
trok? Of doet de Nederlandse
vrouw dat niet?
Is het meestal ook niet zo.
dat de vrouw zich geen barst
interesseert voorde technische
hoedanigheden op of om een
bootje of een caravan?
Waarom eigenlijk niet? Thuis
ruikt ze toch ook als eerste de
gas- of benzineluchtjes en
slaat ze alarm als er iets niet
klopt met de bedrading
Waarom dan ineens die vol
komen apathie als het over de
hobby van manlief gaat?
Dat geldt ook voor het ge
dragvan mannen op het water
Sommigen moeten zonodig
hun mannelijkheid demon
streren, door met een motor
boot in watersportaebieden
veel te snel te varen, het liefst
op plaatsen waar dat niet is
toegestaan, en waar ze ande
ren met hun hoge golven in
moeilijkheden brengen. Moe
der zit in zo n geval een beetje
wittig in de kajuit te kijken
naar de boze reacties van de
andere watersporters.
Kan een vrouw op zo'n mo
ment dan ook eens niet haat
eisen stellen? Je zou diezelfde
man eens moeten horen als je
steeds weer met een bekeuring
thuis kwam voor te hard rijden
met de auto Mooi, dat hij je te
verstaan zou geven, in het ver
volg het fietsje of de bus maar
te nemen Kijk en dat noem ik
nu gelijke rechten en plichten
Bij de watersport gelden deze
wetten evenzeer als. thuis of
op de weg Dat bedoel ik nu
eigenlijk te zeggen Die ver
antwoording dragen voor el
kaar, strekt zich ook uit op het
gebied van de watersport Er
zijn uiteindelijk in Nederland
alleen al een miljoen sportvis
sers Een groot deel van die
mensen trekt er met een bootje
op uit. Haal eens zo'n foldertje
over „veilig varen in Zeeland"
en bekijk of er misschien in uw
situatie nog iets verbeterd kan
worden. De zomer duurt nog
lang en er kan nog heel wat
gebeuren.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN - De gemeente
Terneuzen maakte gisteren een
op het eerste gezicht wat
vreemde bokkesprong. Een ver
keersmaatregel. genomen ter ge
legenheid van de braderie, de af
sluiting van de Noordstraat bij
de Axelsedam, werd onver
wacht herroepen door het col
lege van B. en W.
De reeds geplaatste hekken
moesten worden weggehaald
De plotselinge maatregel van B.
en W., veroorzaakte een blikse
mactie van de Noordstraatwin-
kehers. Met een petitie en vij
fenzeventig handtekeningen to
gen ze naar het stadhuis Ze kre
gen geen gehoor en werden niel
door b. en w in vergadering bij
een, ontvangen De gemeente
zou de maatregel hebben geno
men op verzoek van enkele be
woners van de Vlooswijkstraat,
waarvan ook een stukje was af
gesloten Overigens was de hele
verkeersmaatregel al doorge
nomen met de politie en met de
dienst openbare werken. Alles
stond al op het papier Om dne
uur kwam echter het sein om de
voltooide werkzaamheden aan
de kop van de Noordstraat weer
teniet te doen Het commentaar
van de heer J.J Verlinde, voor
zitter van de winkeliersvereni
ging „Het besluit is zeer onge
grond De mensen van de
Vlooswijkstraat kunnen er nu
langs twee kanten in, normaal
maar langs een kant Hun be
langen zijn gewaarborgd" De
heer Verlinde die 's middags met
de petitie op het stadhuis was,
zei zich „afgescheept" te voelen
door B en W Ze wilden ons niet
eens ontvangen" Even zo vro
lijk zal de voorzitter van de win
keliersvereniging de burge
meester vandaag ontmoeten tij
dens de opening van de braderie.
Hem een hand geven doet hij ze
ker De heer Verlinde: „We wil
len ons positiever en netter op
stellen dan B en W Het college
was gisteravond niet voor com
mentaar bereikbaar.