Permanente oorlog aan het Britse arbeidsfront Frankrijk pakt inflatie aan Zomertijd: nor langer plezier (of ellende) Calvé hand met borrelnootjes binnenland Opgepoetst Onderhorigen BEPERKTE PRIJSSTOP Bromfietsimporteur koopt fabriek in W.-Duitsland Renault verkoopt nu ook lichte trucks Recreatie Beurskoersen ^anp-beurs overzicht Verdeelde markt DONDERDAG 5 JUNI 19751 LONDEN - Bij alle ple zierige en goede indrukken die Engeland op mij maakt -en dat zijn er genoeg om er te willen wonen, als ik ooit Nederland zou moeten ont vluchten ook al zou dit gastvrije, groene, dappere, domme en eigenwijze ei land niet in de EEG blijven,- is er een bepaalde indruk die al sinds jaren mijn kijk op dit land wat vertroebeld. Graafschap voor graafschap heb ik het afgereisd de afgelo pen tien jaar. Maar telkens komt die indruk terug: Brit- tannië is hopeloos ouderwets, t erouderd, niet van deze tijd. Ondanks Londen, Edinburgh, de Concorde en Queen Eliza beth II, en de nieuwe steden, lijkt stedelijk Engeland te veel op een uitgewoond, haveloos huis. En de trots van de Brit op zijn land, dat het beste ter we reld is, krijgt voor mij iets schrijnends, zoals de trots van de stille arme uit vooroorlogs Nederland. Engelands fabrieken en werktijden zijn verouderd. Natuurlijk, de tijd heeft er niet geheel stil gestaan. Het barre kolenland van Zuid-Wales, waar de legendarische vak bondsreus Bevan werd ge kneed tot wat hij werd. is met de nieuwe industrie de tweede helft van de twintigste eeuw binnengetreden De multina tionals, waarvan er niet weinig oorspronkelijk Brits zijn, ge ven Engeland ook een modern gezicht Maaralles bijelkaaris het niet veel meer dan de neus (die wel belangrijk is, zoals ie dereen weet die z'n eigen neus weieens geschonden heeft) Maar in de meer traditionele industrieën en de talloze midden- en kleinbedrijven, de familiebedrijven, hangt nog de De ruzies tussen voor- en tegenstanders van het Engelse lidmaatschap van de EEG laaien deze dagen hier en daar hoog op. atmosfeer van de 19e eeuw. Vuil, donker, inefficiënt inge richt, naar waarschijnlijk oude Britse maatstaven, net goed genoeg voor degenen die er aan moeten verdienen, maar naar moderne Europese maat staven bar en boos voor de mensen die erin moeten wer ken En datzijn erveel. Terwijl één derde van Brittanniës in dustriële uitrusting staat bij bedrijven met minder dan 200 werknemers. In de afgelopen dagen heb ik in het noordwesten van Enge land fabrieken en werkplaat sen gezien waarin geen enkele Westeuropese arbeider langer dan de duur van een sollicita tiegesprek zou willen blijven. En dat gesprek zou kort zijn, gel» >f me! Ik zag er toestanden zoals die welke ik me nog vaag herinner uit mijn jeugd in het dorp van mijn geboorte, dat beheerst werd door de tradi tionele schoen- en lederindus trie. Patriarchale verhoudin gen, hier thans opgepoetst door de van Amerika overge nomen gewoonte over en weer met voornamen te smijten, maar in werkelijkheid scherpe lijnen trekkend tussen „hen en wij". In een, ondanks vaal-groen en roze geschilderde muren, hoogst armoedig zaaltje, er gens in industrieel Noordwest-Engeland, woonde ik een vergadering bij van een pro-Europacomité, daartoe uitgenodigd door een conser vatief parlementslid. Hij zou, had hij me tevoren verteld, de siotspeech houden en van dik hout planben zagen. Dat deed hij. Industrieminister Wedg wood Benn en de „militante vakbondsleiders" hingen aan de galg en Rusland voerde hij op als de hongerige beer die Engeland voor zichzelf, dus buiten de EEG wilde hebben. Daarvoor had de „politiek niet gebonden", maar over duidelijk conservatieve voor zitter de ongeveer vijftig aan wezige kiezers collectief be groet, behalve de twee plaatse lijke textielbaronnen. Die verwejkomde hij afzonderlijk onder opsomming van al hun verdiensten. En hoewel de aanwezige onderhorigen man voor man en vrouw voor vrouw een stem vertegenwoordigden die donderdag even zwaar zal wegen ais die van de textiel ba ronnen, draaiden de onderho rigen glimlachend de hoofden om naar de geprezen bazen en enkelen gingen zelfs zover en meer dan instemmend „hear, hearte mompelen. Geen wonder dat Ray Bos- sons, voorzitter van de Zuidoost-Cheshire industriële vereniging en als commercieel succesvolle en daardoor indus trieel geworden artiest niet eens zo'n verschrikkelijk ou derwetse ondernemer, tijdens een typisch Brits ontspannend gesprek voldaan vaststelt „dat in-zijn gebied iedereen ieder een kent en vertrouwt en dat er daarom al jaren geen arbeids conflicten zijn geweest" In de nabije, ongezond stoffige aar dewerkindustrie van de ste- dengordel rond Stoke-on- Trent is er zelfs sinds de 1820's geen staking meer geweest, onthult hij Ongelooflijk! Aan de andere kant van het veld van de industriële ver houdingen opererende vak bonden die -zoals je hier nu ophoudelijk kunt horen, onder „militante, extreem-linkse" invloed staan en die - of dat van die invloed nu waar is of niet - vooral actief zijn in bij voorbeeld de autoindustrie en in de staatsondernemingen als de mijnbouw en de spoorwe gen. Voor hen bestaat de be zorgde vadertje broodheer niet. Het is de filosofie van „zij tegen ons, wij tegen hen", die hun daden bepaalt. Niet „wij allen samen", om het voortbes taan van industrieel Engeland te verzekeren. Zij staken om op 't oog krankzinnige loonei sen maar ook om allerlei an dere zaken zoals het behouden van door de ontwikkelingen achterhaalde banen, het tegenhouden van modernise ring en rationalisering van produktiemethoden of gewoon omdat ze te laat hun thee heb ben gekregen. Patriarchaal betuttelde en slecht betaalde werkers aan de ene kant, permanent met de bazen op voet van oorlog ver kerende bonden aan de andere kant, goed betaald met het mes op tafel steeds meer eisend, maar met hun loopgravenoor log ook hun eigen doeleinden trotserend, als modernisering van de industrie, uitbreiding van de werkgelegenheid en bovenal de verbetering van de werkomstandigheden. „Onze slechte industrie, onze hele verhoudingen maken ons steeds kwetsbaarder", zegt Labour-Lagerhuis-lid voor Stoke-on-Trent, professor en econoom Robert Can. „Wij zijn een ondoelmatig volk. Knoei ers. Wij kunnen niet produce ren voor de gewenste prijs, noch op de gewenste tijd of juist het noodzakelijke tempo Met ons industrieel systeem kunnen we doodeenvoudig niet maken wat onze afnemers in de wereld vragen! We zijn slecht uitgerust voor onze rol in Europa. Toch horen we er bij. Europa is onze enige kans". VVIM ROCK j PARUS (AP) - Het Franse mi nisterie van financiën heeft voor een aantal artikelen een prijs- stop afgekondigd welke tot 15 september zal gelden. Tegelij kertijd heeft het ministerie de prijzen van zware stookolie en andere huisbrand iets verlaagd, tussen de 0,9 en 2 procent. De prijsstop maakt deel uit van een pakket maatregelen waarmee Frankrijk de inflatie dit jaar tot 8 a 9 procent hoopt te beperken De maatregel heeft o m betrekking op vermicelli en aanverwante produkten, spijsolie behalve olijfolie, mar garine, koffie, chocolade, baby- voedsel, wegwerpluiers, zeep en schoonmaakmiddelen, gloei lampen, camera's en geluidsap paratuur Verder heeft de Franse rege ring besloten de werkloosheid aan te pakken dou iddel van maandelijkse prem aan werkgevers die jong isoneel aannemen of mensen die al meer dan zes maanden werkloos zijn. Premier Jacques Chirac deelde mee dat door de achteruitgang van de economische bedrijvig- HANNOVER (ANP) - Van Veen Group B.V. in Amsterdam, importeur van Kreidler- bromfietsen en eigenaar van een renstal, heeft de fabriek van Heidemann-Werke KG in Du- derstadt overgenomen. Van Veen wil daar motorfietsen pro duceren. Binnen afzienbare tijd zal het personeel van de fabriek (nu nog 35 man) voor dit doel worden uitgebreid, zo heeft een woordvoerder van Van Veen in Hannover meegedeeld. De omschakeling in Duder- stadt van de produktie van auto-onderdelen op motorfiet sen zal in de komende twee jaar een feit worden. Van Veen im porteert behalve bromfietsen ook buitenboordmotoren (John son) en beschikt over grote erva ring in de racerij. Tot nu toe werden de machines vaji Van Veen met de hand gebouwd, terwijl het de bedoeling is in Duderstadt in serie te produce ren. Bij de technische ontwikke ling ziet Van Veen samen te werken met Porsche. heid in Frankrijk vooral jonge mensen die de school verlaten moeilijk aan hun eerste baan kunnen komen De premier zei in de Nationale Vergadering dat de regering ge durende zes maanden per maand vijfhonderd frank zal be talen voor elke werknemer die wordt aangenomen tussen half juni en eind septembei en drie honderd frank voor elke arbeid splaats die beschikbaar komt in de periode oktober tol eind de cember Voorwaarde is dat de baan aan mensen onder de 25 jaar wordt gegeven, aan mannen die pas uit dienst komen of aan werkzoekenden die al meer dan zes maanden staan ingeschre ven. Het aantal werklozen in Frankrijk bedraagt op het ogen blik volgens officiële cijfers 800 000 en dreigt boven het mil joen op te lopen In september komen naar schatting 600 000 mensen van school De re is van plan jonge mensen ie geen werk hebben aan te moedigen tot het volgen van cursussen Voor ongeveer 20.000 scholieren die voor hun ein dexamen zijn gezakt zal een aanvullend lesprogramma wor den opgesteld om ze in de gele genheid te stellen nog een keer examen te doen Ondernemingen zullen wor den gestimuleerd tot het aan stellen en verder opleiden van jonge mensen die van school komen door premies tot honderd procent van het minimumloon gedurende zes maanden als de jonge werknemer een cursus van twee of drie maanden volgt en tot dertig procent van het mini mumloon als hij werkt. AMSTERDAM (ANP) - Re nault Nederland in Amsterdam heeft in hel kader van di versifie- ring en uitbreiding van haar ac tiviteiten met ingang van 1 juni j.l. de lichte typen bedrijfswa gens van saviem in het lever ingsprogramma opgenomen. De afzet zal geschieden via 200 dealers in ons land De lichte trucks zullen echter ook worden geleverd door de Bedrijfswagen Import Nederland (BIN) b.v in Vianen, die als importeur van zowel lichte als zware saviem bedrijfswagens voor Nederland optreedt. DEN HAAG - Misschien krij gen we volgend jaar weer een zomertijd De staatssecretaris heef) dat begin deze week voor- zirhtig beloofd. In de oorlog hadden we al dit foefje, dal ons een vol uur zon licht meer verschaft, maar de zomertijd werd recht subiet na de bevrijding afgeschaft omdat het ten eerste iets was van de gehate bezetter, en ten tweede omdat bepaalde bevolkings groepen, vooral agrariërs, er zwaar mee in de maag zaten. De Duitsers zijn weer vrien den, behalve met voetballen en met Pasen en Pinksteren, en de agrariërs zijn zo geautomati seerd dat veel van hun bezwaren zijn achterhaald. Als de zomertijd in 1976 van sta] wordt gehaald, zal dit vooral het werk zijn van dr. W. de Kwaadsteniet (AR), die de minister heeft bestookt met vra- gen, en de „werkgroep zomer tijd". De zomertijd invoeren lijkt heel simpel Op 30 april volgend jaar doen we allemaal opeens alsof het 01 00 uur is op 1 mei en we schuiven de wijzer van de klok één uur vooruit. Dan hou den we de hele zomer vol dat we de juiste tijd hebben - in de psy chologie noemen we zoiets sub-' limatie - en in oktober herstel len we onze fout. Het gevolg is dat we een vol uur smokkelen. We krijgen een uur langer de zon te genieten en voor de recreatie en vrije tijd en zo is dat heel plezierig. Het is niet voor niets dat de regering zo lang heeft geaarzeld met de herinvoering van deze oude truc. Slechts ais elk Wes teuropees land gelijktijdig de zomertijd invoert, ontsnappen we aan de problemen. En tot dusver is Europa wat dit betreft verre van één. Italië en Spanje hebben al zo mertijd; Frankrijk, altijd al een beetje eigenaardig in Europees verband, heeft plots aangekon digd er volgend jaar mee te be ginnen; Duitsland aarzelt; de Benelux weifelt; Scandinavië wil wel als de Benelux ook wil en hetzelfde geldt voor Oostenrijk en Zwitserland. En Engeland, langzamerhand last en ook least wacht tot de hele EEG de klok vooruit zet. De plotselinge ommekeer van Frankrijk, heeft nu tot gevolg gehad, dat ook Nederland er se rieus overdenkt. De Kwaadsteniet: „Zomertijd heeft legio voordelen. We heb ben 's avonds één uur langer zon. Dat is plezierig voor elke Neder lander die overdag lang op z'n werk zit. De hele recreatie gaat er op vooruit. De mensen hebben meer tijd om uit te gaan en de horeca en de recreatieparken varen daar ook wel bij. Dan zijn er voordelen op het gebied van de verkeersveiligheid, want je kunt langer bij daglicht rijden. Vervolgens hebben we 'n ge ringe energiebesparing, naar schatting variërend van 0,2 tot 3 procent. En de vakantiesprei ding loopt veel vlotter". Maar niet iedereen denkt zo zonnig over de zomertijd. Mr. J.S. Biesheuvel te Almelo heeft in het blad „Nederlandse Ge dachten" zijn gal gespuwd on der de kop „Zomertijd geeft veel ellende" Hij attaqueert daarin hevig de Geachte Afgevaardigde (G.A.) De Kwaadsteniet. Is het G.A. bekend dat de zo mertijd inde vooroorlogse jaren voor ondernemers en werkne-, mers in de land- en tuinbouw veel narigheid heeft bezorgd? Het platteland hield zich aan de „oude" tijd, de stad aan de „nieuwe" Een nevengevolg was dat de plattelanders voor sport of cultuur dan ook altijd te laat kwamen, afgezien van hopeloze verwarring bij het maken van afspraken (en Biesheuvel me moreert dat de zomertijdkwes tie vele kiezers voor de oorlog destijds deed kiezen voor de zo genaamde plattelandspartijen). Heeft de G.A. wel eens gereisd in de USA en daar de ellende meegemaakt van het versprin gen van de tijd tussen oost en west? En Biesheuvel hakt ver der: „Moeten^ de boeren soms één uur eerder melken, in het donker met de slaap in hun kop en gemelijke, uit hun routine gehaalde koeien En denk eens aan de vochtigheid der gewas sen op die dauwberijpte velden. Weet de G.A wel dat de zomer tijd de Nederlandse Spoorwe gen een schadepost van één en een kwart miljoen per jaar be zorgd? omdat er een extra spoorboekje moet worden uit gegeven? En denk dan ook eens aan de vliegmaatschappijen en de internationale transporten." Maar De Kwaadsteniet vindt bovenstaande toch geen reden o'm Nederland de zomertijd te onthouden. „Want de koeien worden tegenwoordig machinaal ge molken En het Landbouwschap studeert op de vraag of die dauwproblemen in verband met oogstwerkzaamheden opgevan gen kunnen worden Dat zomer- spoorboekje is geen probleem We hadden tot voor kort immers zowel een winter- als zomer dienstregeling zonder zomer tijd. En een SER-rapport zegt dat de problemen rond de KLM en de internationale transporten niet onoplosbaar zijn. De over grote meerderheid van het volk profiteert van de zomertijd." JAN KOESEN scheepsberichten Acteon 2 vn Bangkok nr Singa pore, Alkmaar 3 he St Thomas de Castilia, Anne Christina 4 150 no Lobos nr Montevideo, Amstelveld 4 t.a rede Bom- bay.Banggai 3 310 nno St. He- lena nr Djibouti Begonia 6 te St. Croix verw. Bilderdijk 3 410 nnw Flores nr Bremerhaven, Camitia 3 1020 zzw Los Angeles nr Yokohama, Capiluna 5 te Dubai. Ceres 2 te Ilo, Chevron Arnhem 3 160 nno Virgin Is lands nr Tnnidad, Chevron Pree port 3 300 o St Helena nr Perzische Golf. Chevron Ken tucky p3 KpGoede Hoop nr Ras Tanura, Chevron Nederland 4 te Freeport verw. Chiriqui 3 200 no Cabo Gracias nr Belize, Cinulia jj y?* no monding Amazone nr Curacao, Coral Obeiia 1 vn Madre de Deus nr Belem, Dallia ij nnw Dakar nr Bonny, daphne 4 240 o Masira Eil. nr Mina al Fahal, Doclift-2 3 95 w Sabang nr Tripoli, Dutch Sailor 4 v Rotterdam nr le Havre, dutch Spirit 4 v Rotterdam nr Grangemouth, Freetown 3 360 w Gibraltar nr Dakar, Gardenia ij vn Miami nr Kingston, Heel- sum 3 vn Rotterdam nr Antwer pen, Ilias 4 te Cadiz verw, kaly- don 3 640 zw Lobito nr Rotter dam, Katelysia 3 870 w Lobito nr Landsend, Leiderkerk 3 650 o St. Helena nr Hamburg, maas- bree 3 220 no Madeira nr Las Palmas, Macoma 3 530 no Belem nr Perzische Golf, Madison Lloyd 3 300 zw Azoren nr Rot terdam, Marne Lloyd 4 vn Doha nr Koeweit, Mersey Lloyd 3 500 nno Belem nr Zuid Afrika, Meta ij zw Luderitz nr Quessant, mitra 3 320 z Socotra nr Mena, neder Ebro 4 vn Koeweit nr Khorramshahr, Neder Waal 3 440 no St Helena nr Kaapstad, nedlloyd Dejima 3 480 zw Reu nion nr Singapore, Nedlloyd Delft 3 80 zzw Kp San Lucas nr Balboa, Nedlloyd Kembla 3 560 zzo St Helena nr Kaapstad, on- dina 3 vn Singapore nr Hong Kong, Pericles 3 t.a rede Pto Cabezas, Philippia 3 30 zw Kreta nr Le Havre, Rijnborg 3 vn Dosmjoe nr Kastet, Safocean Albany 3 700 zzo Mauritius nr Port Elizabeth, Schel pwijk 3 390 w Bombay nr Shuaiba, si- monskerk 3 80 nno Gran Cana- ria nr Rotterdam, Steenkerk 2 vn Aberdhabi nr Doka, Straat Bali 3 rede Monrovia, Straat Fiji q no Mauritius nr Durban, straat Fukuoka 3 vn Douala nr Lagos, Straat Hobart 3 1320 o Santos nr Santos, Straat Johor 3 3 te Port Kelang, Straat Korea 3 vn Mahe nr Mombasa, Straat Nassau 3 vn Buenos Aires nr Montevideo, Straat Tauranga 3 150 zw Accra ni Matadi, Straat van Diemen 3 420 o Seychellen ir Singapore, Thameshaven 3 ■ede Salvador nr Salvador, thu- •edrecht 3 410 zo St. Johns nr Polen, Trident Amsterdam 4 te Maracaibo (ADVERTENTIE) •-w PINDA'S MET EEN JASJE Weet u zelf een leuke borrel nootjes babbel? Stuur in naar Calvé, postbus 1000. Delft. CBS 105 IK 90 WOENSDAG 4 JUNI 1975 le kolom slotkoerseo vorige beurK 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs d s exdividend e gedaan bieden I gedaan laten laten b bieden c s exclaim Actieve aandelen Handel en industrie iKZOf uo ABN t IU0 AmKo r m VdamKub I 250 Dell Mij 15,. Oorülscbe i 30 Dordtache er, Heine*en j tt Heinehen U J H.A.L.HOLU fl. Hoogo» f 20 HV A-Mijencert KNSM eer» (.100 KLM 1U) Kon. Olie j 20 Nat.Ned Ql» OounerpD (Jen Philip» 1 to Robeeo 1 50 Rolinco I 50 Scheep» ƒ50 l'tüle»er fü) 41,60 328,00 77,30 158,00 93,50 113,20 111,70 158,50 144,90 57,50 55,00e 54,40 140,50 85,80 265,50 25,60e 174,50 126,80 124,90 105,00 8.00 ld 701 8.01) Id 76P 8.U0 10 rum 8.00 id m-i* 8.00 id 70-77 1 7.75 id ra-98 41,40 7.75 id Jb-I* 320,00 j.5p id «3-94 75, 158,00 j 92,00 113,10 I 112,00 154,90!j 141,90 59,50 I 54,80 53,50 1.50 ld 89-94 1.50 ld 71-96 3 50 ld '78-97 1.50 ld 71-81 3.20 ld 32-97 00 ld 81-91 3410 ld «18 3.00 ld 89-94 8.50 ld 681-lft fi.50id *811 102,40 101,00 10140 101,20 102.80 97,80 97,50 L 04.01' 96,40 95,80 102,50 100,90 101,20 101,20 102,70 98,00 97,80 104,10 96,50 95,90 95,80 Aandelen Banken verzekeringen 139,00 .,.51) id tWIII 60,20 I 85.40e 79,70 260,00e 25,301 174,70 126,50 122,80 105,00e Actieve obligaties staatsleningen 110,00 6.5(1 'd 881V 8.25 ld 88-111 1.25 ld 87-92 4.00 ld «7-H> 5.75 ld 851 96 5.75 ld 8511 5.25 ld 841-89 5.23 ld 8411 5.00 ld 64-94 4.50 ld 58-83 4.5» ld 59-89 4.50 ld 801-83 4.50 ld 60(1 43,00 94,10 93,80 92,90 90,20 49.90 49,60 49,60 92,00 88,80 87,70 91,00 90,60 88,4i 88,70 42,80 91,90 84,50 90,00 82.00 5.50 AmRo b-23Ball.Net) 7.01) BOZ 6.25 Kllllt .1 7.75 Elsevter 7.25 Fnrc» 73 1.75 Gelde» 5.75 t.Lvt-Br 8.50 (irtnteo 7.25 H'tneljei 7.50 Holec 203,00 97,00e 197,75 97,00 49,60 89.90 102,00 96,11' 103.00 112,00 94,00 100,20 101.00 109 jOO 10.50 \wi 14 0.75 ia 34 9.W) ui 75 8.75 ld 75 8.00 10 «a *.00 id 70-95 ••W W 11-98 108,21 103,90 103,01' 99,80 99.90 99,90 109,60 108,00 103,40 102,90 100,20 100,20 100,00 Convert, obligatie» 1.75 Akzo 8.00 A.B.N. 6,75 AmRoVd 70,00e 120,50 100,50 101,10 a .23 Hougov 93,45 7.50 IH< Hol) 90,80e 94,00 5.75 Indo!» 90,70 93,80 92,80 90,20 89,90 7.25 Kappa» 90,50 96,70 89,60 ö.50 Kluwer 111,00 111,50 89,60 5.75 KLM 74,50b 92,00 7.75 K.N.Fap 125,00 - I 38,70 7.25 KSH 73 93,00 93,00 87,80 7.00 Lyons N 78,40 78,00 91,00 7.25Mintosb 84,60e 86,60e 90,60 0.00 Meneba 00,20 100,20 86,90 7.00 NBM-B 81,00a 82,30e 88,70 7.25 Nedcrb 69,50 69,50 83,00 Ü.5U NMB 211,00 211,00 91,80 7.75 Nutrtci» 93,90 93,90 84,80 8.00 Nljverd 93,70b 93,70b 90,00 1.75 Philips 86,10 85,25e 82,00 i 10.00 Pont 105,50 105,50 7.5© Proost.H 95,10 6.50 Rolinco 70,50 71,00 ie» 6.30 ld tOOt 73,10b 8.00 Sanders 92,70 92,70 7.00 Skol Br 90,00e 89,00 71,00 7.00 SU* .Bk 103,60 103,80 8.25 VU»—Bul 95,70 95,50 100,50 7.00 W'aanen 95,00 95,30 AMEV Amfaa As* ütü 'dam li'.nnl* Mees&Hope Ned.Crediet NMB SlaveoD J4nh ld Gert Pr .Gr. Hyp. lllb.Hyp.bb West (Jtr. Hyp Scheepshyp. Handel en ACP Abog-BOB Abold AMA» Asd UT ooftd Asd Rijtuig Aniem Nat. Arnü.Sehbw Asselberg A L» Cl Aut.ScrewW Aut.lnd.Rt Balt ast-N BAM Ba tava Batenburg Beek, va») Beers Begemann Bergoss Berkel P Blydenst Boer Drub Borsumlj W Bos Kalis BOZ Braai Bouw 62,00 83,00 103,00 118,00 139.50 43,10e 144,50 2550,00 255,00 102,30 132,00 310,00 3470,00 61,00 82,00 102.00 118,00 139,50 42,30e 144,50 2510,00 251,00 100,50 136,00 309,00 3475,00 Bredere VG 1450,00 ld oert 1380.00 1390,00 Bredere VB 363.50 365,50 ld eert 358,00 360,00e Bohrm.reU. ld eert 71,50 68,20 Clalve-U eert 158/» 156,00 ld 6 pet eert 1225J00 Centr-Snik. ld eert 879,00 880,00 Oteco 176,50 177,00 ld eert 176,50 178,00 (Jbamotte 64,50e 63.60 Clndu-Kev 54,00 53.0G Crane Ned 570,00a 550,00a Dessesus 60,00 60,00 Dikkers 70,00e T7/» industrie 334,50 41,00 106,00 14,90 102,50 16,10 124,00 875,00 162,50 98 1500,00 47,60 86,60e 253,00 100,80 79,00 155,00 120,50 465.00 335,00 41,00 104,00e 14,90 102,00 '.60,00 16,50 120,00 885,00 165,90. 101,00 1500,00 47,80 86,40e 251,00 100,50 66,50 79,00 150,00 117.00 460,00 195,00e 192,00 91,00 90,90 81,50 81,00 100,80 104jOO 296/10 294,00 ICO 1HC Holland indJRaalscb IBB londor Interlaa InternatioiVl Inventum Kappa eert. Kempen Beg Key Houtb. Kiene S KI 00» Kluwer Dr.Ov.Hout Droge Duiker App Lconosto KI se vier ld eert EMBA fcnke* Kokker Kord Auto Furness Uamma H ld 5 pet PW Gel.Delft e Gelder cerl Gerofabr Hessen GlstBroe. ld eert Goudsmit Grasso Grinten Grofsmed. Hagemeijer Helma Hold Hero Cons. Heybroek Hoek'e Mach Holee HoU.Beton Holl.Be ton - I 261,50 - 1450,00 1450,ö°al 415,00 42,50 8,00 41,40 487,00 484,00 483<10 225,50 223-00 54,50 44,50 450.00b 91,00 31,50 15,10 238,00 84,80 227<°° 39,00 445,00 44e-00 73,50e 72-60 73,50e T2-00 95,50 92,00 31,00 15,30 Bijenkorf ld eert Id 6 cum Kon.Ned.Pap Kras nap.sky KSH Kwam» Landre&G! Leids.Wol LlndetJac Macintosh Meneba Metsverpa Molukschc Mljnb.W. N aarden Naeff Nat.Grondb NBM-Bouw Nedap Neder horst Ned.Bont.w Ned.Dagb) ld eert Nelle Netam Nleaf Nierstraat Norit Nutrlcla OB Nutrtola VB Nyms Nijverda) OtiEM HoM. 93,00 92,80 - 38,00 224,00 216,00 04,00 61,00ej 156 j» 156,00 52.70 52,60 - 580,00 155,50 155,50 81.00 210,00 210,00 154,00 154,00 83,50 83,10 - 81,40 82,50 81,20e 12,90e 58,50 57,50 160,50 159,00 66,80 66,00 24,10 24,50 130,00 130,00 261,00e 251.00e 292,00 293,00 79,60 78,90 98,00 95,00 2630,002600.00 93.50 94,00e 855,00 856/» G0,00e 60/» 117.50 119,50 55,00e 54/» 43,50 43,50 338,00e 338/»e 23,10e 22,50f 296,00 300/» - 164/» 355,00e 349,00 - 88/» 132,00 1310,00 1900,00 .900,00 112,50 110,00 90,00 52/»f 50,00 52,80f 87,50 87,50 61,50 62,00 30,00e 29,.» Orensteln Ovtng-D-S Pakhoed R ld eert Palembang Paltbe Philips Pont Hout Porcel.Kles Proost&Br Kademakers iteetslnk Reeuwt ik Reis» ut Co R1VA id eert Roüte&Jisk RommeoboU Rljn-Scbelde Sanders Scbev.Expl. Schokbetou Schut te ma Schappen Schutters?. Stevtn Gr Stoomsp Pw. Tab Ind.Phil l'elegraai ITTV Intern rUb.Waterl Pw.Kabeif Ubbink IJ ui kap llnil eert ld 7 pet ld 6 pet' 217,50 216,00 165,00 166,00 155,50 153,50 150,00 148,00 94/» 94,00 93,00 94.00e 235,00e 120.00 210,00 355/» 126,00- 52,50 104 Z» 276,00 270,50 69,00 660,00e 220,00 147/» 12,80 1040/» 235,00 120,50 203,00 360,00b 124,50 52,50 100,10 275,00 269,50 68,00 670,00e 212,10 145/» 12,30 1000,00 121,00 325,50 96,00 78,00 110,80 111,00 82,50 245,50 423,00 345.00 149,00e 134.00 116,50 326,00 98,00 77,80 105/» 115,00b 82,50 246,00 423,00 335,00 149 50 140,50 11,10 81,10 9.20 70,00 VRG Papier Vale. oord Wegener C ld oert Wes&anen Wyers Wijk e0 Het Zaalberg 69/» 68,50 54/50 53,10 96,20e 96,00 999,90 998,10 84,90 84,90 Mijnbouw P fftroleum Masw Petr 104,00 104,90 Moeara En. 192,50 194,80 ld 1-10 2650,00 2620,00 ld 1-4 2630,00 2630,00 Sarakreek 30,00 580,00 Diversen Geld Tram Ant. Brouw. Au t. Verf ElMij Aruba Sur.Bron w. Hunter D. 138,00 148,00 142,50 120,00 - 196,00 Participatiemiinen Alg.Fondsen b. 102,00 10Q.50 America Pnd 138,00 138,00 Asd Kelegg.D 142,00 142,50 Converto Goldmines '196,00 Holland P 140,00 139/» id 1 700,00 696/X) Interbonds 498,00 498,00 Blnn.Belf.VG 145,00a 145/»! Breevast 123,50 124,20 Ned. Vastgoed 610,00 605,00 I Hi tch Int 97,30 97,40 Beleggingamben v^l.vuet-w 116,00e 114,00 (KA Belegg 135,50 135,70 Venèta 55,00a 53,00 Nel© 69,00 68,00 Ver .G last 113,00 112,50 «Xiam 71,60 72,50 VéT.Hand.S 748,00 746,00 Kollnc© 72.00 73,001 VMI' 190,00e 188,50 Lol-Invest 70,00 68,00 Ver.Ultgmlj 98.00 95,0Da Wereldhaven 105,50e 104,80 Ver.Touw Leveraged 22,80 22/» ld eert 69/» 68,30 Koren to 113,50 114/» Veaelverw. 418,00 425,00 lofcyo PH(») ai ,25 21,30 VlhmmtjHutt 79/» 78,50 rok#® °B 30,96 3UÖ AMSTERDAM, 4 juni (ANP) - De Amsterdamse effectenbeurs heeft woensdag een enigszins verdeelde stemming te zien gegeven. De interna tionale aandelen kpnden zich redelijk handhaven maar de bankaandelen en de scheepvaartfondsen lie pen over het algemeen iets terug. De obligatie- mark' opende onveran derd tot fractioneel la ger. Van de internationale j bij de start van de handel bij do tsart van de handel de grootste vooruitgang en op f 86,30 werd een stij- ;ing geboekt van 50 cent. I Vendelen Akzo, Hoogo- /ens en Unilever openden net een winst van 30 cent, '.erwijl Philips onveran derd van start ging op f 25,60. In de scheepvaartsector boekte Van Ommeren de grootste achteruitgang en op f 262,50 ging er f3 van de oude notering af. KNSM volgde met een verlies van fl,50 op f 139 en aandelen NSU moesten f 1,40 terug tot f 123,50. De koers van de Holland A- merika-Lijn gaf een her stel te zien van f 2,50 tot f60. Dinsdagmiddag was de notering van deze aan delen, vooruitlopend op de publikatie van het jaar verslag, wat terug geval len. Aandelen KLM boekten nog enige winst en op f61,80 beliep de vooruit gang f 1.40. Aandelen Hei- neken waren bijna twee gulden lager op f156,80 en Deli Mij. werd 70 cent la ger verhandeld op f92,80. Van de bankaandelen moest de ABN f 4 van de winst van de afgelopen dagen afstaan op f 324 en zakte de Amro Bank ruim fl terug tot f76,20. Het verzekeringsfonds Natio» nale-Nederlanden moest 30 cent achteruit tot f 80,20.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 17