Permanente oorlog aan
het Britse arbeidsfront
Frankrijk pakt
inflatie aan
Zomertijd: nor langer plezier (of ellende)
Calvé
hand met
borrelnootjes
binnenland
Opgepoetst
Onderhorigen
BEPERKTE PRIJSSTOP
Bromfietsimporteur
koopt fabriek
in W.-Duitsland
Renault verkoopt
nu ook
lichte trucks
Recreatie
Beurskoersen
^anp-beurs
overzicht
Verdeelde
markt
DONDERDAG 5 JUNI 19751
LONDEN - Bij alle ple
zierige en goede indrukken
die Engeland op mij maakt
-en dat zijn er genoeg om er
te willen wonen, als ik ooit
Nederland zou moeten ont
vluchten ook al zou dit
gastvrije, groene, dappere,
domme en eigenwijze ei
land niet in de EEG
blijven,- is er een bepaalde
indruk die al sinds jaren
mijn kijk op dit land wat
vertroebeld.
Graafschap voor graafschap
heb ik het afgereisd de afgelo
pen tien jaar. Maar telkens
komt die indruk terug: Brit-
tannië is hopeloos ouderwets,
t erouderd, niet van deze tijd.
Ondanks Londen, Edinburgh,
de Concorde en Queen Eliza
beth II, en de nieuwe steden,
lijkt stedelijk Engeland te veel
op een uitgewoond, haveloos
huis. En de trots van de Brit op
zijn land, dat het beste ter we
reld is, krijgt voor mij iets
schrijnends, zoals de trots van
de stille arme uit vooroorlogs
Nederland.
Engelands fabrieken en
werktijden zijn verouderd.
Natuurlijk, de tijd heeft er niet
geheel stil gestaan. Het barre
kolenland van Zuid-Wales,
waar de legendarische vak
bondsreus Bevan werd ge
kneed tot wat hij werd. is met
de nieuwe industrie de tweede
helft van de twintigste eeuw
binnengetreden De multina
tionals, waarvan er niet weinig
oorspronkelijk Brits zijn, ge
ven Engeland ook een modern
gezicht Maaralles bijelkaaris
het niet veel meer dan de neus
(die wel belangrijk is, zoals ie
dereen weet die z'n eigen neus
weieens geschonden heeft)
Maar in de meer traditionele
industrieën en de talloze
midden- en kleinbedrijven, de
familiebedrijven, hangt nog de
De ruzies tussen voor- en
tegenstanders van het Engelse
lidmaatschap van de EEG
laaien deze dagen hier en daar
hoog op.
atmosfeer van de 19e eeuw.
Vuil, donker, inefficiënt inge
richt, naar waarschijnlijk
oude Britse maatstaven, net
goed genoeg voor degenen die
er aan moeten verdienen, maar
naar moderne Europese maat
staven bar en boos voor de
mensen die erin moeten wer
ken En datzijn erveel. Terwijl
één derde van Brittanniës in
dustriële uitrusting staat bij
bedrijven met minder dan 200
werknemers.
In de afgelopen dagen heb ik
in het noordwesten van Enge
land fabrieken en werkplaat
sen gezien waarin geen enkele
Westeuropese arbeider langer
dan de duur van een sollicita
tiegesprek zou willen blijven.
En dat gesprek zou kort zijn,
gel» >f me! Ik zag er toestanden
zoals die welke ik me nog vaag
herinner uit mijn jeugd in het
dorp van mijn geboorte, dat
beheerst werd door de tradi
tionele schoen- en lederindus
trie. Patriarchale verhoudin
gen, hier thans opgepoetst
door de van Amerika overge
nomen gewoonte over en weer
met voornamen te smijten,
maar in werkelijkheid scherpe
lijnen trekkend tussen „hen en
wij".
In een, ondanks vaal-groen
en roze geschilderde muren,
hoogst armoedig zaaltje, er
gens in industrieel
Noordwest-Engeland, woonde
ik een vergadering bij van een
pro-Europacomité, daartoe
uitgenodigd door een conser
vatief parlementslid. Hij zou,
had hij me tevoren verteld, de
siotspeech houden en van dik
hout planben zagen. Dat deed
hij. Industrieminister Wedg
wood Benn en de „militante
vakbondsleiders" hingen aan
de galg en Rusland voerde hij
op als de hongerige beer die
Engeland voor zichzelf, dus
buiten de EEG wilde hebben.
Daarvoor had de „politiek
niet gebonden", maar over
duidelijk conservatieve voor
zitter de ongeveer vijftig aan
wezige kiezers collectief be
groet, behalve de twee plaatse
lijke textielbaronnen. Die
verwejkomde hij afzonderlijk
onder opsomming van al hun
verdiensten. En hoewel de
aanwezige onderhorigen man
voor man en vrouw voor vrouw
een stem vertegenwoordigden
die donderdag even zwaar zal
wegen ais die van de textiel ba
ronnen, draaiden de onderho
rigen glimlachend de hoofden
om naar de geprezen bazen en
enkelen gingen zelfs zover en
meer dan instemmend „hear,
hearte mompelen.
Geen wonder dat Ray Bos-
sons, voorzitter van de
Zuidoost-Cheshire industriële
vereniging en als commercieel
succesvolle en daardoor indus
trieel geworden artiest niet
eens zo'n verschrikkelijk ou
derwetse ondernemer, tijdens
een typisch Brits ontspannend
gesprek voldaan vaststelt „dat
in-zijn gebied iedereen ieder
een kent en vertrouwt en dat er
daarom al jaren geen arbeids
conflicten zijn geweest" In de
nabije, ongezond stoffige aar
dewerkindustrie van de ste-
dengordel rond Stoke-on-
Trent is er zelfs sinds de 1820's
geen staking meer geweest,
onthult hij Ongelooflijk!
Aan de andere kant van het
veld van de industriële ver
houdingen opererende vak
bonden die -zoals je hier nu
ophoudelijk kunt horen, onder
„militante, extreem-linkse"
invloed staan en die - of dat
van die invloed nu waar is of
niet - vooral actief zijn in bij
voorbeeld de autoindustrie en
in de staatsondernemingen als
de mijnbouw en de spoorwe
gen. Voor hen bestaat de be
zorgde vadertje broodheer
niet. Het is de filosofie van „zij
tegen ons, wij tegen hen", die
hun daden bepaalt. Niet „wij
allen samen", om het voortbes
taan van industrieel Engeland
te verzekeren. Zij staken om
op 't oog krankzinnige loonei
sen maar ook om allerlei an
dere zaken zoals het behouden
van door de ontwikkelingen
achterhaalde banen, het
tegenhouden van modernise
ring en rationalisering van
produktiemethoden of gewoon
omdat ze te laat hun thee heb
ben gekregen.
Patriarchaal betuttelde en
slecht betaalde werkers aan de
ene kant, permanent met de
bazen op voet van oorlog ver
kerende bonden aan de andere
kant, goed betaald met het mes
op tafel steeds meer eisend,
maar met hun loopgravenoor
log ook hun eigen doeleinden
trotserend, als modernisering
van de industrie, uitbreiding
van de werkgelegenheid en
bovenal de verbetering van de
werkomstandigheden. „Onze
slechte industrie, onze hele
verhoudingen maken ons
steeds kwetsbaarder", zegt
Labour-Lagerhuis-lid voor
Stoke-on-Trent, professor en
econoom Robert Can. „Wij zijn
een ondoelmatig volk. Knoei
ers. Wij kunnen niet produce
ren voor de gewenste prijs,
noch op de gewenste tijd of
juist het noodzakelijke tempo
Met ons industrieel systeem
kunnen we doodeenvoudig
niet maken wat onze afnemers
in de wereld vragen! We zijn
slecht uitgerust voor onze rol
in Europa. Toch horen we er
bij. Europa is onze enige
kans".
VVIM ROCK
j
PARUS (AP) - Het Franse mi
nisterie van financiën heeft voor
een aantal artikelen een prijs-
stop afgekondigd welke tot 15
september zal gelden. Tegelij
kertijd heeft het ministerie de
prijzen van zware stookolie en
andere huisbrand iets verlaagd,
tussen de 0,9 en 2 procent.
De prijsstop maakt deel uit
van een pakket maatregelen
waarmee Frankrijk de inflatie
dit jaar tot 8 a 9 procent hoopt te
beperken De maatregel heeft
o m betrekking op vermicelli
en aanverwante produkten,
spijsolie behalve olijfolie, mar
garine, koffie, chocolade, baby-
voedsel, wegwerpluiers, zeep en
schoonmaakmiddelen, gloei
lampen, camera's en geluidsap
paratuur
Verder heeft de Franse rege
ring besloten de werkloosheid
aan te pakken dou iddel van
maandelijkse prem aan
werkgevers die jong isoneel
aannemen of mensen die al meer
dan zes maanden werkloos zijn.
Premier Jacques Chirac deelde
mee dat door de achteruitgang
van de economische bedrijvig-
HANNOVER (ANP) - Van
Veen Group B.V. in Amsterdam,
importeur van Kreidler-
bromfietsen en eigenaar van een
renstal, heeft de fabriek van
Heidemann-Werke KG in Du-
derstadt overgenomen. Van
Veen wil daar motorfietsen pro
duceren. Binnen afzienbare tijd
zal het personeel van de fabriek
(nu nog 35 man) voor dit doel
worden uitgebreid, zo heeft een
woordvoerder van Van Veen in
Hannover meegedeeld.
De omschakeling in Duder-
stadt van de produktie van
auto-onderdelen op motorfiet
sen zal in de komende twee jaar
een feit worden. Van Veen im
porteert behalve bromfietsen
ook buitenboordmotoren (John
son) en beschikt over grote erva
ring in de racerij. Tot nu toe
werden de machines vaji Van
Veen met de hand gebouwd,
terwijl het de bedoeling is in
Duderstadt in serie te produce
ren. Bij de technische ontwikke
ling ziet Van Veen samen te
werken met Porsche.
heid in Frankrijk vooral jonge
mensen die de school verlaten
moeilijk aan hun eerste baan
kunnen komen
De premier zei in de Nationale
Vergadering dat de regering ge
durende zes maanden per
maand vijfhonderd frank zal be
talen voor elke werknemer die
wordt aangenomen tussen half
juni en eind septembei en drie
honderd frank voor elke arbeid
splaats die beschikbaar komt in
de periode oktober tol eind de
cember Voorwaarde is dat de
baan aan mensen onder de 25
jaar wordt gegeven, aan mannen
die pas uit dienst komen of aan
werkzoekenden die al meer dan
zes maanden staan ingeschre
ven.
Het aantal werklozen in
Frankrijk bedraagt op het ogen
blik volgens officiële cijfers
800 000 en dreigt boven het mil
joen op te lopen In september
komen naar schatting 600 000
mensen van school De re
is van plan jonge mensen
ie geen werk hebben aan te
moedigen tot het volgen van
cursussen Voor ongeveer 20.000
scholieren die voor hun ein
dexamen zijn gezakt zal een
aanvullend lesprogramma wor
den opgesteld om ze in de gele
genheid te stellen nog een keer
examen te doen
Ondernemingen zullen wor
den gestimuleerd tot het aan
stellen en verder opleiden van
jonge mensen die van school
komen door premies tot honderd
procent van het minimumloon
gedurende zes maanden als de
jonge werknemer een cursus van
twee of drie maanden volgt en
tot dertig procent van het mini
mumloon als hij werkt.
AMSTERDAM (ANP) - Re
nault Nederland in Amsterdam
heeft in hel kader van di versifie-
ring en uitbreiding van haar ac
tiviteiten met ingang van 1 juni
j.l. de lichte typen bedrijfswa
gens van saviem in het lever
ingsprogramma opgenomen.
De afzet zal geschieden via
200 dealers in ons land De lichte
trucks zullen echter ook worden
geleverd door de Bedrijfswagen
Import Nederland (BIN) b.v in
Vianen, die als importeur van
zowel lichte als zware saviem
bedrijfswagens voor Nederland
optreedt.
DEN HAAG - Misschien krij
gen we volgend jaar weer een
zomertijd De staatssecretaris
heef) dat begin deze week voor-
zirhtig beloofd.
In de oorlog hadden we al dit
foefje, dal ons een vol uur zon
licht meer verschaft, maar de
zomertijd werd recht subiet na
de bevrijding afgeschaft omdat
het ten eerste iets was van de
gehate bezetter, en ten tweede
omdat bepaalde bevolkings
groepen, vooral agrariërs, er
zwaar mee in de maag zaten.
De Duitsers zijn weer vrien
den, behalve met voetballen en
met Pasen en Pinksteren, en de
agrariërs zijn zo geautomati
seerd dat veel van hun bezwaren
zijn achterhaald.
Als de zomertijd in 1976 van
sta] wordt gehaald, zal dit
vooral het werk zijn van dr. W.
de Kwaadsteniet (AR), die de
minister heeft bestookt met vra-
gen, en de „werkgroep zomer
tijd".
De zomertijd invoeren lijkt
heel simpel Op 30 april volgend
jaar doen we allemaal opeens
alsof het 01 00 uur is op 1 mei en
we schuiven de wijzer van de
klok één uur vooruit. Dan hou
den we de hele zomer vol dat we
de juiste tijd hebben - in de psy
chologie noemen we zoiets sub-'
limatie - en in oktober herstel
len we onze fout.
Het gevolg is dat we een vol
uur smokkelen. We krijgen een
uur langer de zon te genieten en
voor de recreatie en vrije tijd en
zo is dat heel plezierig.
Het is niet voor niets dat de
regering zo lang heeft geaarzeld
met de herinvoering van deze
oude truc. Slechts ais elk Wes
teuropees land gelijktijdig de
zomertijd invoert, ontsnappen
we aan de problemen. En tot
dusver is Europa wat dit betreft
verre van één.
Italië en Spanje hebben al zo
mertijd; Frankrijk, altijd al een
beetje eigenaardig in Europees
verband, heeft plots aangekon
digd er volgend jaar mee te be
ginnen; Duitsland aarzelt; de
Benelux weifelt; Scandinavië
wil wel als de Benelux ook wil en
hetzelfde geldt voor Oostenrijk
en Zwitserland. En Engeland,
langzamerhand last en ook least
wacht tot de hele EEG de klok
vooruit zet.
De plotselinge ommekeer van
Frankrijk, heeft nu tot gevolg
gehad, dat ook Nederland er se
rieus overdenkt.
De Kwaadsteniet: „Zomertijd
heeft legio voordelen. We heb
ben 's avonds één uur langer zon.
Dat is plezierig voor elke Neder
lander die overdag lang op z'n
werk zit. De hele recreatie gaat
er op vooruit. De mensen hebben
meer tijd om uit te gaan en de
horeca en de recreatieparken
varen daar ook wel bij. Dan zijn
er voordelen op het gebied van
de verkeersveiligheid, want je
kunt langer bij daglicht rijden.
Vervolgens hebben we 'n ge
ringe energiebesparing, naar
schatting variërend van 0,2 tot 3
procent. En de vakantiesprei
ding loopt veel vlotter".
Maar niet iedereen denkt zo
zonnig over de zomertijd. Mr.
J.S. Biesheuvel te Almelo heeft
in het blad „Nederlandse Ge
dachten" zijn gal gespuwd on
der de kop „Zomertijd geeft veel
ellende" Hij attaqueert daarin
hevig de Geachte Afgevaardigde
(G.A.) De Kwaadsteniet.
Is het G.A. bekend dat de zo
mertijd inde vooroorlogse jaren
voor ondernemers en werkne-,
mers in de land- en tuinbouw
veel narigheid heeft bezorgd?
Het platteland hield zich aan de
„oude" tijd, de stad aan de
„nieuwe" Een nevengevolg was
dat de plattelanders voor sport
of cultuur dan ook altijd te laat
kwamen, afgezien van hopeloze
verwarring bij het maken van
afspraken (en Biesheuvel me
moreert dat de zomertijdkwes
tie vele kiezers voor de oorlog
destijds deed kiezen voor de zo
genaamde plattelandspartijen).
Heeft de G.A. wel eens gereisd
in de USA en daar de ellende
meegemaakt van het versprin
gen van de tijd tussen oost en
west? En Biesheuvel hakt ver
der: „Moeten^ de boeren soms
één uur eerder melken, in het
donker met de slaap in hun kop
en gemelijke, uit hun routine
gehaalde koeien En denk eens
aan de vochtigheid der gewas
sen op die dauwberijpte velden.
Weet de G.A wel dat de zomer
tijd de Nederlandse Spoorwe
gen een schadepost van één en
een kwart miljoen per jaar be
zorgd? omdat er een extra
spoorboekje moet worden uit
gegeven? En denk dan ook eens
aan de vliegmaatschappijen en
de internationale transporten."
Maar De Kwaadsteniet vindt
bovenstaande toch geen reden
o'm Nederland de zomertijd te
onthouden.
„Want de koeien worden
tegenwoordig machinaal ge
molken En het Landbouwschap
studeert op de vraag of die
dauwproblemen in verband met
oogstwerkzaamheden opgevan
gen kunnen worden Dat zomer-
spoorboekje is geen probleem
We hadden tot voor kort immers
zowel een winter- als zomer
dienstregeling zonder zomer
tijd. En een SER-rapport zegt
dat de problemen rond de KLM
en de internationale transporten
niet onoplosbaar zijn. De over
grote meerderheid van het volk
profiteert van de zomertijd."
JAN KOESEN
scheepsberichten
Acteon 2 vn Bangkok nr Singa
pore, Alkmaar 3 he St Thomas
de Castilia, Anne Christina 4
150 no Lobos nr Montevideo,
Amstelveld 4 t.a rede Bom-
bay.Banggai 3 310 nno St. He-
lena nr Djibouti Begonia 6 te St.
Croix verw. Bilderdijk 3 410
nnw Flores nr Bremerhaven,
Camitia 3 1020 zzw Los Angeles
nr Yokohama, Capiluna 5 te
Dubai. Ceres 2 te Ilo, Chevron
Arnhem 3 160 nno Virgin Is
lands nr Tnnidad, Chevron
Pree port 3 300 o St Helena nr
Perzische Golf. Chevron Ken
tucky p3 KpGoede Hoop nr Ras
Tanura, Chevron Nederland 4 te
Freeport verw. Chiriqui 3 200 no
Cabo Gracias nr Belize, Cinulia
jj y?* no monding Amazone nr
Curacao, Coral Obeiia 1 vn
Madre de Deus nr Belem, Dallia
ij nnw Dakar nr Bonny,
daphne 4 240 o Masira Eil. nr
Mina al Fahal, Doclift-2 3 95 w
Sabang nr Tripoli, Dutch Sailor
4 v Rotterdam nr le Havre,
dutch Spirit 4 v Rotterdam nr
Grangemouth, Freetown 3 360
w Gibraltar nr Dakar, Gardenia
ij vn Miami nr Kingston, Heel-
sum 3 vn Rotterdam nr Antwer
pen, Ilias 4 te Cadiz verw, kaly-
don 3 640 zw Lobito nr Rotter
dam, Katelysia 3 870 w Lobito
nr Landsend, Leiderkerk 3 650 o
St. Helena nr Hamburg, maas-
bree 3 220 no Madeira nr Las
Palmas, Macoma 3 530 no Belem
nr Perzische Golf, Madison
Lloyd 3 300 zw Azoren nr Rot
terdam, Marne Lloyd 4 vn Doha
nr Koeweit, Mersey Lloyd 3 500
nno Belem nr Zuid Afrika, Meta
ij zw Luderitz nr Quessant,
mitra 3 320 z Socotra nr Mena,
neder Ebro 4 vn Koeweit nr
Khorramshahr, Neder Waal 3
440 no St Helena nr Kaapstad,
nedlloyd Dejima 3 480 zw Reu
nion nr Singapore, Nedlloyd
Delft 3 80 zzw Kp San Lucas nr
Balboa, Nedlloyd Kembla 3 560
zzo St Helena nr Kaapstad, on-
dina 3 vn Singapore nr Hong
Kong, Pericles 3 t.a rede Pto
Cabezas, Philippia 3 30 zw
Kreta nr Le Havre, Rijnborg 3
vn Dosmjoe nr Kastet, Safocean
Albany 3 700 zzo Mauritius nr
Port Elizabeth, Schel pwijk 3
390 w Bombay nr Shuaiba, si-
monskerk 3 80 nno Gran Cana-
ria nr Rotterdam, Steenkerk 2
vn Aberdhabi nr Doka, Straat
Bali 3 rede Monrovia, Straat Fiji
q no Mauritius nr Durban,
straat Fukuoka 3 vn Douala nr
Lagos, Straat Hobart 3 1320 o
Santos nr Santos, Straat Johor 3
3 te Port Kelang, Straat Korea 3
vn Mahe nr Mombasa, Straat
Nassau 3 vn Buenos Aires nr
Montevideo, Straat Tauranga 3
150 zw Accra ni Matadi, Straat
van Diemen 3 420 o Seychellen
ir Singapore, Thameshaven 3
■ede Salvador nr Salvador, thu-
•edrecht 3 410 zo St. Johns nr
Polen, Trident Amsterdam 4 te
Maracaibo
(ADVERTENTIE)
•-w
PINDA'S MET EEN JASJE
Weet u zelf een leuke borrel
nootjes babbel? Stuur in naar
Calvé, postbus 1000. Delft.
CBS 105 IK 90
WOENSDAG 4 JUNI 1975
le kolom slotkoerseo vorige beurK 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
d s exdividend e gedaan bieden I gedaan laten
laten b bieden c s exclaim
Actieve aandelen
Handel en industrie
iKZOf uo
ABN t IU0
AmKo r m
VdamKub I 250
Dell Mij 15,.
Oorülscbe i 30
Dordtache er,
Heine*en j tt
Heinehen U J
H.A.L.HOLU fl.
Hoogo» f 20
HV A-Mijencert
KNSM eer» (.100
KLM 1U)
Kon. Olie j 20
Nat.Ned Ql»
OounerpD (Jen
Philip» 1 to
Robeeo 1 50
Rolinco I 50
Scheep» ƒ50
l'tüle»er fü)
41,60
328,00
77,30
158,00
93,50
113,20
111,70
158,50
144,90
57,50
55,00e
54,40
140,50
85,80
265,50
25,60e
174,50
126,80
124,90
105,00
8.00 ld 701
8.01) Id 76P
8.U0 10 rum
8.00 id m-i*
8.00 id 70-77
1 7.75 id ra-98
41,40 7.75 id Jb-I*
320,00 j.5p id «3-94
75,
158,00 j
92,00
113,10 I
112,00
154,90!j
141,90
59,50 I
54,80
53,50
1.50 ld 89-94
1.50 ld 71-96
3 50 ld '78-97
1.50 ld 71-81
3.20 ld 32-97
00 ld 81-91
3410 ld «18
3.00 ld 89-94
8.50 ld 681-lft
fi.50id *811
102,40
101,00
10140
101,20
102.80
97,80
97,50
L 04.01'
96,40
95,80
102,50
100,90
101,20
101,20
102,70
98,00
97,80
104,10
96,50
95,90
95,80
Aandelen Banken
verzekeringen
139,00 .,.51) id tWIII
60,20 I
85.40e
79,70
260,00e
25,301
174,70
126,50
122,80
105,00e
Actieve obligaties
staatsleningen
110,00
6.5(1 'd 881V
8.25 ld 88-111
1.25 ld 87-92
4.00 ld «7-H>
5.75 ld 851 96
5.75 ld 8511
5.25 ld 841-89
5.23 ld 8411
5.00 ld 64-94
4.50 ld 58-83
4.5» ld 59-89
4.50 ld 801-83
4.50 ld 60(1
43,00
94,10
93,80
92,90
90,20
49.90
49,60
49,60
92,00
88,80
87,70
91,00
90,60
88,4i
88,70
42,80
91,90
84,50
90,00
82.00
5.50 AmRo
b-23Ball.Net)
7.01) BOZ
6.25 Kllllt .1
7.75 Elsevter
7.25 Fnrc» 73
1.75 Gelde»
5.75 t.Lvt-Br
8.50 (irtnteo
7.25 H'tneljei
7.50 Holec
203,00
97,00e
197,75
97,00
49,60 89.90
102,00
96,11'
103.00
112,00
94,00
100,20
101.00
109 jOO
10.50 \wi 14
0.75 ia 34
9.W) ui 75
8.75 ld 75
8.00 10 «a
*.00 id 70-95
••W W 11-98
108,21
103,90
103,01'
99,80
99.90
99,90
109,60
108,00
103,40
102,90
100,20
100,20
100,00
Convert, obligatie»
1.75 Akzo
8.00 A.B.N.
6,75 AmRoVd
70,00e
120,50
100,50
101,10
a .23 Hougov
93,45
7.50 IH< Hol)
90,80e
94,00
5.75 Indo!»
90,70
93,80
92,80
90,20
89,90
7.25 Kappa»
90,50
96,70
89,60
ö.50 Kluwer
111,00
111,50
89,60
5.75 KLM
74,50b
92,00
7.75 K.N.Fap
125,00
- I
38,70
7.25 KSH 73
93,00
93,00
87,80
7.00 Lyons N
78,40
78,00
91,00
7.25Mintosb
84,60e
86,60e
90,60
0.00 Meneba
00,20
100,20
86,90
7.00 NBM-B
81,00a
82,30e
88,70
7.25 Nedcrb
69,50
69,50
83,00
Ü.5U NMB
211,00
211,00
91,80
7.75 Nutrtci»
93,90
93,90
84,80
8.00 Nljverd
93,70b
93,70b
90,00
1.75 Philips
86,10
85,25e
82,00
i 10.00 Pont
105,50
105,50
7.5© Proost.H
95,10
6.50 Rolinco
70,50
71,00
ie»
6.30 ld tOOt
73,10b
8.00 Sanders
92,70
92,70
7.00 Skol Br
90,00e
89,00
71,00
7.00 SU* .Bk
103,60
103,80
8.25 VU»—Bul
95,70
95,50
100,50
7.00 W'aanen
95,00
95,30
AMEV
Amfaa
As* ütü 'dam
li'.nnl*
Mees&Hope
Ned.Crediet
NMB
SlaveoD J4nh
ld Gert
Pr .Gr. Hyp.
lllb.Hyp.bb
West (Jtr. Hyp
Scheepshyp.
Handel en
ACP
Abog-BOB
Abold
AMA»
Asd UT ooftd
Asd Rijtuig
Aniem Nat.
Arnü.Sehbw
Asselberg
A L» Cl
Aut.ScrewW
Aut.lnd.Rt
Balt ast-N
BAM
Ba tava
Batenburg
Beek, va»)
Beers
Begemann
Bergoss
Berkel P
Blydenst
Boer Drub
Borsumlj W
Bos Kalis
BOZ
Braai Bouw
62,00
83,00
103,00
118,00
139.50
43,10e
144,50
2550,00
255,00
102,30
132,00
310,00
3470,00
61,00
82,00
102.00
118,00
139,50
42,30e
144,50
2510,00
251,00
100,50
136,00
309,00
3475,00
Bredere VG
1450,00
ld oert
1380.00 1390,00
Bredere VB
363.50
365,50
ld eert
358,00 360,00e
Bohrm.reU.
ld eert
71,50
68,20
Clalve-U eert
158/»
156,00
ld 6 pet eert
1225J00
Centr-Snik.
ld eert
879,00
880,00
Oteco
176,50
177,00
ld eert
176,50
178,00
(Jbamotte
64,50e
63.60
Clndu-Kev
54,00
53.0G
Crane Ned
570,00a
550,00a
Dessesus
60,00
60,00
Dikkers
70,00e
T7/»
industrie
334,50
41,00
106,00
14,90
102,50
16,10
124,00
875,00
162,50
98
1500,00
47,60
86,60e
253,00
100,80
79,00
155,00
120,50
465.00
335,00
41,00
104,00e
14,90
102,00
'.60,00
16,50
120,00
885,00
165,90.
101,00
1500,00
47,80
86,40e
251,00
100,50
66,50
79,00
150,00
117.00
460,00
195,00e 192,00
91,00 90,90
81,50 81,00
100,80 104jOO
296/10 294,00
ICO
1HC Holland
indJRaalscb
IBB londor
Interlaa
InternatioiVl
Inventum
Kappa eert.
Kempen Beg
Key Houtb.
Kiene S
KI 00»
Kluwer
Dr.Ov.Hout
Droge
Duiker App
Lconosto
KI se vier
ld eert
EMBA
fcnke*
Kokker
Kord Auto
Furness
Uamma H
ld 5 pet PW
Gel.Delft e
Gelder cerl
Gerofabr
Hessen
GlstBroe.
ld eert
Goudsmit
Grasso
Grinten
Grofsmed.
Hagemeijer
Helma Hold
Hero Cons.
Heybroek
Hoek'e Mach
Holee
HoU.Beton
Holl.Be ton -
I
261,50 -
1450,00 1450,ö°al
415,00
42,50
8,00
41,40
487,00
484,00 483<10
225,50 223-00
54,50
44,50
450.00b
91,00
31,50
15,10
238,00
84,80 227<°°
39,00
445,00 44e-00
73,50e 72-60
73,50e T2-00
95,50
92,00
31,00
15,30
Bijenkorf
ld eert
Id 6 cum
Kon.Ned.Pap
Kras nap.sky
KSH
Kwam»
Landre&G!
Leids.Wol
LlndetJac
Macintosh
Meneba
Metsverpa
Molukschc
Mljnb.W.
N aarden
Naeff
Nat.Grondb
NBM-Bouw
Nedap
Neder horst
Ned.Bont.w
Ned.Dagb)
ld eert
Nelle
Netam
Nleaf
Nierstraat
Norit
Nutrlcla OB
Nutrtola VB
Nyms
Nijverda)
OtiEM HoM.
93,00 92,80
- 38,00
224,00 216,00
04,00 61,00ej
156 j» 156,00
52.70 52,60
- 580,00
155,50 155,50
81.00
210,00 210,00
154,00 154,00
83,50 83,10
- 81,40
82,50 81,20e
12,90e
58,50 57,50
160,50 159,00
66,80 66,00
24,10 24,50
130,00 130,00
261,00e 251.00e
292,00 293,00
79,60 78,90
98,00 95,00
2630,002600.00
93.50 94,00e
855,00 856/»
G0,00e 60/»
117.50 119,50
55,00e 54/»
43,50 43,50
338,00e 338/»e
23,10e 22,50f
296,00 300/»
- 164/»
355,00e 349,00
- 88/»
132,00 1310,00
1900,00 .900,00
112,50 110,00
90,00 52/»f
50,00 52,80f
87,50 87,50
61,50 62,00
30,00e 29,.»
Orensteln
Ovtng-D-S
Pakhoed R
ld eert
Palembang
Paltbe
Philips
Pont Hout
Porcel.Kles
Proost&Br
Kademakers
iteetslnk
Reeuwt ik
Reis» ut Co
R1VA
id eert
Roüte&Jisk
RommeoboU
Rljn-Scbelde
Sanders
Scbev.Expl.
Schokbetou
Schut te ma
Schappen
Schutters?.
Stevtn Gr
Stoomsp Pw.
Tab Ind.Phil
l'elegraai
ITTV Intern
rUb.Waterl
Pw.Kabeif
Ubbink
IJ ui kap
llnil eert
ld 7 pet
ld 6 pet'
217,50 216,00
165,00 166,00
155,50 153,50
150,00 148,00
94/» 94,00
93,00 94.00e
235,00e
120.00
210,00
355/»
126,00-
52,50
104 Z»
276,00
270,50
69,00
660,00e
220,00
147/»
12,80
1040/»
235,00
120,50
203,00
360,00b
124,50
52,50
100,10
275,00
269,50
68,00
670,00e
212,10
145/»
12,30
1000,00
121,00
325,50
96,00
78,00
110,80
111,00
82,50
245,50
423,00
345.00
149,00e
134.00
116,50
326,00
98,00
77,80
105/»
115,00b
82,50
246,00
423,00
335,00
149 50
140,50
11,10 81,10
9.20 70,00
VRG Papier
Vale. oord
Wegener C
ld oert
Wes&anen
Wyers
Wijk e0 Het
Zaalberg
69/» 68,50
54/50 53,10
96,20e 96,00
999,90 998,10
84,90 84,90
Mijnbouw P fftroleum
Masw Petr 104,00 104,90
Moeara En. 192,50 194,80
ld 1-10 2650,00 2620,00
ld 1-4 2630,00 2630,00
Sarakreek 30,00 580,00
Diversen
Geld Tram
Ant. Brouw.
Au t. Verf
ElMij Aruba
Sur.Bron w.
Hunter D.
138,00
148,00 142,50
120,00
- 196,00
Participatiemiinen
Alg.Fondsen b.
102,00
10Q.50
America Pnd
138,00
138,00
Asd Kelegg.D
142,00
142,50
Converto
Goldmines
'196,00
Holland P
140,00
139/»
id 1
700,00
696/X)
Interbonds
498,00
498,00
Blnn.Belf.VG
145,00a
145/»!
Breevast
123,50
124,20
Ned. Vastgoed
610,00
605,00
I Hi tch Int
97,30
97,40
Beleggingamben
v^l.vuet-w
116,00e
114,00
(KA Belegg
135,50
135,70
Venèta
55,00a
53,00
Nel©
69,00
68,00
Ver .G last
113,00
112,50
«Xiam
71,60
72,50
VéT.Hand.S
748,00
746,00
Kollnc©
72.00
73,001
VMI'
190,00e
188,50
Lol-Invest
70,00
68,00
Ver.Ultgmlj
98.00
95,0Da
Wereldhaven
105,50e 104,80
Ver.Touw
Leveraged
22,80
22/»
ld eert
69/»
68,30
Koren to
113,50
114/»
Veaelverw.
418,00
425,00
lofcyo PH(»)
ai ,25
21,30
VlhmmtjHutt
79/»
78,50
rok#® °B
30,96
3UÖ
AMSTERDAM, 4 juni
(ANP) - De Amsterdamse
effectenbeurs heeft
woensdag een enigszins
verdeelde stemming te
zien gegeven. De interna
tionale aandelen kpnden
zich redelijk handhaven
maar de bankaandelen en
de scheepvaartfondsen lie
pen over het algemeen
iets terug. De obligatie-
mark' opende onveran
derd tot fractioneel la
ger.
Van de internationale j
bij de start van de handel
bij do tsart van de handel
de grootste vooruitgang en
op f 86,30 werd een stij-
;ing geboekt van 50 cent. I
Vendelen Akzo, Hoogo-
/ens en Unilever openden
net een winst van 30 cent,
'.erwijl Philips onveran
derd van start ging op
f 25,60.
In de scheepvaartsector
boekte Van Ommeren de
grootste achteruitgang en
op f 262,50 ging er f3 van
de oude notering af.
KNSM volgde met een
verlies van fl,50 op f 139
en aandelen NSU moesten
f 1,40 terug tot f 123,50. De
koers van de Holland A-
merika-Lijn gaf een her
stel te zien van f 2,50 tot
f60. Dinsdagmiddag was
de notering van deze aan
delen, vooruitlopend op de
publikatie van het jaar
verslag, wat terug geval
len.
Aandelen KLM boekten
nog enige winst en op
f61,80 beliep de vooruit
gang f 1.40. Aandelen Hei-
neken waren bijna twee
gulden lager op f156,80 en
Deli Mij. werd 70 cent la
ger verhandeld op
f92,80.
Van de bankaandelen
moest de ABN f 4 van de
winst van de afgelopen
dagen afstaan op f 324 en
zakte de Amro Bank ruim
fl terug tot f76,20. Het
verzekeringsfonds Natio»
nale-Nederlanden moest
30 cent achteruit tot
f 80,20.