LNENBERG ÏTSELAARS msveel tend pak. Reve werkt milieuverontreinigend MAZDA 1000/1300 kompleet en inklusief MAZDA RECHT *A>C# Autogordel morgen verplicht ENGELAJND HOTTING itants Gevoel en verstand lederland MIT Ozonlaag iets dunner Binnenkort teveel plaatsen in /wak- zinnijjeninricl Mazda: kompleet de voordeligste Het gerucht gaat dat de juffrouw van de juiste tijd op een Philips kwartsklok kijkt. Jelijk centrum voor ek die u lekker zit! OROEP NEDERLANDERS GEGRIEFD binnenland buitenland 1 Nederlandse wielrijdeisbond in oprichting Juwelenroof na drie jaar opgelost Zelfbouwers PHILIPS Welke gordel Sprookie Voorbeelden Halsletsel Voor en tegen Controle Premier Pamfletten l/\ icKUAG OI nvwwipem n betrouwbare mania persoonlijke buweUjk*b*SJjj>l« GRATIS BOEKJE JM EUROPA ■wijk. telefoon 0351# 287w tRONIElAAN 275, BRSBA '01600-5 62 42 pWELIJK en levenspartner zoeken, <SCONTACTEN lit, tel. 050-700830. Deze mate» vier levensheschouwelllR. T, li ÊB thans ruim 2900 inge£h>^Wj<J lichtingen, waardoor u t. '-' ifieke werkwijze. 'Erkend d^0*' NEDERLANDS BEMIDDELINGS CENTRUM (sinds 1953) ii, b serieus contact wat Vraag koet. inlicht «J""»'» bi- 6037, Amsterdenw, burg: Nwe BocschraaL^L 013-421928. i-1 [aar. pen nel WELKE a lleenwtaayidf "ïTT gesch.) tot 60 jr middiiflr 1 contact met elleeïït^f 54 jr. om tot ser, kemtól"" komen? Brieven onde^ "812147; ■Nm BM*« 5 3 de Kermisechietlng ztlerdas mei en zondag 1 juni bij R. heijens Lamswearde. Begin 14 M Sociëteit ,,De Vreda". Schieting op 2 wippen bij CAFé DE ZANDBERG te Zandberg. Begin helfan, ft. 50.-. gratis. Schietbig zaterdag 31 m»7~7,l zondag 1 juni bij A. MENHEERE Noordstraat. Aanvang uvl uur. 1 GAAIBOLLING zaterdag 31 mei en zondi, I J"!» "ljB. de Kort te Hengst, dijk. Aanvang telkens ij*| uur. omgeving Antwerpen akkoord werk >-33289-23220-38181 1231 ÏISTERACCOUNTANTS ische K.O. of H.E.A.O) Jiten voor bedrijven van uit- eiding met kritische analyst ag, studiekostenvergoeding, 131 Middelburg 71 58 16.00 uur 20.30 uur 16.00 uur ■r postzegel opsturen nssr \tburg. Tel. en persoonlijke afspreek, ngen. emeenten R UTRECHT (ANP) „On jergetekendcn zijn mensen, jie ongeacht of zij door de recente uitlatingen van de schrijver Gerard Reve gedis- frimineerd worden of zullen worden, en ongeacht wat hij Wg in petto heeft, zijn beroep sp latente gevoelens van dis eliminatie verwerpen". Aldus de aanhef van een „pen brief van een groep Ne derlanders die zich gegriefd voelen door de uitlatingen van geve. onlangs gedaan in de nacht van de poëzie in het flelgiitche Kortrijk- De brief is ondertekend door Mary en pick Zeldenrust (Mary is oud- voorzitster van de NVSH), Benno Premsela (oud-voorzit ter van het COC), Hedy d'A- cotta (sociologie en publiciste). WASHINGTON (UPI) De ozonlaag in de hogere at mosfeer, die de ultraviolette straling van de zon afschermt, is de afgelopen vier jaren bo ven de meeste gebieden van de wereld iets dunner gewor den. Twee Amerikaanse rege- ringsdeskundlgen schrijven dit echter eerder toe aan de zon dan aan de drijfgassen van spuitbussen. De ozonlaag bevindt zictr op 24 tot 48 km hoogte en slorpt het grootste deel van de ge vaarlijke uv-straling van de ion op. De laatste tijd begin nen veel mensen zich ongerust te maken dat de freon-gas soorten ia de spuitbussen ten slotte de ozonlaag zullen aan tasten en vernietigen- Boven het grootste deel van het noordelijk halfrond is de ozonlaag tijdens de jaren 1960 dikker geworden. Dr. James Angel] en Julius Korshover van het Amerikaanse nat'onale bureau voor de oceaan en de atmosfeer hebben echter ge meld dat die groei in 1970 tot stilstand is gekomen. Tussen 1970 en 1972 is de laag over bijna de hele wereld weer 1 tot 2 procent dunner geworden. De vermindering verloopt de laatste jaren echter alweer langzamer. Mies Bouhuys (man-vrouw maatschappij). Hans en Hele- ne Baay (NVSH) en Freek Holzhuuer. De ondertekenaars schrijven Reve liet recht op vrije me ningsuiting te gunnen en te vens te weten dat Reve's re clame niet valt onder de re gels, die voor advertenties I worden gesteld. Doch „wie ei gen mening aldus verkondigt, wetend of onwetend maar! zo dom is hij niet welke reactie hij kan oproepen, mag rekenen op tegenactie", aldus liet schrijven. De ondertekenaars nemen op hun beurt het recht opj vrije meningsuiting te baat om' „kranten, radio en tv aan te, sporen indien deze meuken] aan deze milieuverontreinigen- de uitingen aandacht te moe-| ten schenken daarop duide-l lijk commentaar te geven. Zij doen dit in een soort ketting brief (die sympathiserende mensen naar zoveel mogelijk soorten media kunnen verstu ren) omdat „een advertentie immers voor wie geen groot schrijver is. noch koninklijk onderscheiden, te duur is. AMSTERDAM (ANP) - Onder het motto: „Autorijden? Ga nou gauw" heeft een tien tal plaatselijke en landelijke groeperingen het initiatief ge nomen tot de oprichting van de ENWB, de eerste, enige, eohte Nederlandse wielrijders bond.. De ENWB zal worden uitgeroepen op zaterdag 7 juni a.s. door middel van een de monstratieve fietstocht, die in een groot aantal plaatsen van ons land wordt georgani seerd. De feitelijke oprichtingsver gadering volgt op een nog na der te bepalen datum in sep tember of oktober. Sympathi santen voor deze eerste lande lijke bijeenkomst kunnen zich als lid aanmelden via postbus 2000 in Amersfoort. De ENWB richt zich niet alleen op de eenzame fietser, maar ook op de automobilist die het weer eens op de fiets wil probe ren. UTRECHT (ANP) Al in de loop van dit jaar zullen er in Nederland evenveel inrich- tingsplaatsen voor geestelijk gehandicapten zijn, als er voor 1930 nodig worden geacht. Als tenminste wordt uitgegaan van de norm 18 plaatsen per 10.000 inwoners en van 14.350.000 in woners in 1980. Deze „verrassende conclu sie" staat volgens het natio naal orgaan zwakzinnigenzorg in een inventarisatienota zwakzinnigenzorg van het col lege voor zieke tuisvoorzie- ningen een college, dat de staatssecretaris van volksge zondheid adviseert over aan vragen voor de bouw van zwakzinnigeninrichtingen. Het NOZ publiceert enkele gege vens uit deze nota in zijn blad „Klik". SOEST (ANP Deze week is het politie-onderzoek afge sloten rond de juwelenroof bij het echtpaar Sassoon in de Rembrandtlaan in Soest. Drie verdachten hebben de roof op 18 januari 1972 gepleegd. Het zijn de Hongaar Michel S-, 37 jaar, de Oostenrijker Toni B. (63) en de Oostduitser Detlev P. (33). De overvallers waren des tijds het huis binnengedron gen en maakten, na het echt paar Sassoon te hebben gekne veld, ruim een half miljoen buit aan juwelen en bankbil jetten. De politie in Muencfren heeft in een safe van Tony B. sieraden ter waarde van enke le duizenden guldens terugge vonden. Dat was alles, wat er van de buit nog over was. DE Franse regering heeft gis teren verklaard dat in de toe komst reizigers in Frankrijk zich niet meer hoeven te mel den in hotel registers en meld- riefjes- (ADVERTENTIE) Een auto kost geld. En als u zo'n bedrag "op tafel legt", mag u verlangen dat alles erin zit, wat erin hóórt. Dat zo'n auto kompleet is. v.a. En dat u niet te veel betaalt. Want u laat zich niets wijsmaken. U maakt gewoon een proefrit in die komplete Japanse Mazda 1000 of 1300. Uiteraard geheel vrijblijvend. .inkt8rw,( imp.hr,c. Standaardvoorzieningen in de Mazda 1000/1300: 2-snelheden ruitewissers - elektrische ruitesproeier - achteruitrijlampen - alarmknipperlicht- installatie - signaatllcht - hoofdsteunen - gelaagd veiligheidsglas in voorruit (kan niet "blindslaan") - beveiligde kooi-carrosserie met valbeugel in dak - gescheiden remsysteem - stuurslot - zonnekleppen - afsluitbare benzinetank - handremwaarschuwingslicht - sigaretten- aansteker. Nog extra in de Mazda 1300: verstelbare rugleuningenenelektrisch verwarmde achterruit 183 dealers in Nederland. Service fn geheel W.-Europa Japanse parlektie in auto's AUTO PALACE - DE BiNCKHORST B.V., DEN HAAG POSTBUS 148, BINCKHORSTLAAN 312-322, TEL. 070-855100 autobedrijf donkers Off. Mazda-dealer Dorpsstraat 41 Chaam Tel. 01619 228 Mazda-dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen autobedrijf de oude J- Haarmanweg 56 Terneuzen T#»i m i Vertegenwoordiger G. Lootens, tel. 01157-536 r*®ea,er v°or Etten-Leur e.o. garage van den boomen b.v. Oude Bredaseweg 35 - Etten-Leur Tel. 01608-2289. Dealer voor Oosterhout e.o. GARAGE SNEIJERS redaseweg 37-41, Nwe. Bouwlingstraat Oosterhout, tel. 01620-23434 a^a"dealer voor Breda e.o. AUTOBEDRIJF JOOP FOKKEMA Deinzestraat 385 - Breda Tel. 01600 - 75137 - 70516 Dealer voor Raamsdonk e.o. AUTOMOBIELBEDRIJF JANSEN RAAMSDONK B.V. Luitenambachtstraat 41 - Raamsdonk Tel. 01621-2991 Off. Dealer voor Breda e.o. GARAGE VAN RIEL Gen. Maczekstraat 8-14 Breda Tel. 01600 - 33825 GARAGEBEDRIJF H. GLERUM Flierstraat 104 Lage Zwaluwe Tel. 01684 - 430 Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen GARAGE ED. VOERMAN Paardenmarkt 15 - Hulst Tel. 01140 - 2104 automobielbedrijf v. d wou Tramstraat 37 - Dongen Tel. 01623-2619 Zoals iedere vogel bij het aan breken van het voorjaar zelf zijn nest bouwtzo deden het ook de vier gebroeders als een van hen ging trouwen. Ze sloegen de handen ineen scharrelden van links en rechts materialen bij elkaar en besteedden al hun vrije tiid op de steigers. Dat er 'n fatsoenlijk huis uit- kwamwas behalve aan hun ijver te danken aan het feil dat ze verstand van bouwen hadden. Ze waren namelijk van beroep aannemer die in een vennootschap-onder-firma hun bedrijf uitoefenden. Het was dan ook geen wonder dat deze zelfbouw" een aanzien lijke besparing opleverde. Voor een van de broers scheelde het liefst ruim 28.000 op zijn woning. Of om het anders te zeggen: had hi) net huis door een willekeurig aannemer laten ha urnen dan •-ou hij een dergelijk bedrag méér op tafel hebben moeten leggen. Toen kwam de belastingin specteur roet in het eten gooi en. Hij vorderde een groot rleel van bovengenoemd voor deel als inkomstenbelasting. ..Ge hebt van de kennis gepro fiteerd die ge in uw aanne mingsbedrijf hebt opgedaan" „Daarmee -zo vervolgde hij- staat vast dat het de onderne ming is geweest die u in staat gesteld heeft het voordeel van 28.000 in de wacht te sle pen." Hij gebruikte daarmee de omschrijving die de Hoge Raad sinds jaar en dag van het. fiscale winstbegrip geeft om zodoende zijn standpunt te funderen. Gelukkig voor de zelfbouwers dachten de raadsheren uit Den Bosch er anders en milder over. Het Hof was namelijk van oordeel dat er géén spra ke was van een-voordeel-uit- bedrijf nu de bouw volledig in de vrije tijd had plaatsgevon den en niet in het kader van het bedrijf. Dr enkele omstan digheid dat de broers hun kennis inzake de bouw hadden opgeaan in de bedrijfsuitoe fening, was volgens het Hof onvoldoende om het met die kennis verkregen vermogens- voordeel tot een bedrijfsbate te bestempelen. Alleen het voordeel schuilende in de goedkopere inkoop van mate rialen (f 3000) werd door het Hof belastbaar geacht. Maar dat hadden de broers zelf reeds aangeboden. Zo bleef Den Bosch bij een vroegere uitspraak die schril afsteekt bij een van hat Haagse Hof uit 1971. 1) Er zullen weinig mensen zijn die het Hof in Den Bosch in deze afvallen. Ook al iis men niet anti-fiscaal (hetgeen de meeste belastingbetalers wél zijn), ook al wéét men dat het fiscale winstbegrip door dt wet en jurispredentie héél ruim getrokken is, dan nog vindt, men het „gevoelsmatig" te vér gaan de vruchten van vrije-tijüs besteding via de in komstenbelasting af te romen. Het gevoelsmatige element in de rechtspraak heeft in onze tijd ongetwijfeld gewonnen op het verstandelijke element dat in de „Begriffsjurisprudenz"! van de vorige eeuw zo sterk iom'neerde. Wil men iets meer van de tegenstelling ge- voel-verstand in de recht spraak weten, dan leze men „De motieven van den rechter en de motivering van het von nis" uit de nagelaten papieren van de voormalifw president van de Hoge Raad mr. De Jong, gepubliceerd in het Ne derlands Juristenblad van SS april jl. En die kon het weten. Een leven lang heeft hij „recht" gesproken. D'OUWE 1Hof 's-Hertogenbosch d.d. 28 juni 1974 BNB 7.4.75 no. 84 contra Hof 's-Gravenhage 11.10.71 BNB '72%211. (ADVERTENTIE) 't Zat er dik in,wantPhilips heeft nu een klok gemaakt die net zo precies is als de telefonische Resultaat van een unieke elektro nische uurwerk-techniek op basis van een kwartskristal. Z'n voedingsbron: 2 batterijtjes van 1% volt U ziet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit (Dit gerucht voorlopig ook niet). Vcrkrijgbaaflf In verschillende uitvoeringen vanaf f 109.-* bij de elektrotechnische vakhandel bruto adviesprijs. IN verband met de staking van het personeel op de Itali aanse luchthavens, die donder dag was uitgeroepen, heeft de KLM gisteren haar retour vluchten op Milaan moeten la ten vervallen. DEN HAAG Een kleine enquête onder vrienden en collega's naar het dragen van autogordels leert dat van de tien ondervraagden vier nooit de gordel dragen, drie alleen op de buitenwegen en drie altijd ook voor het boodschapje om de hoek. Ook zonder dit kleine onder zoek staat wel vast dat een groot aantal automobilisten nog steeds de autogordel niet draagt. Velen vinden het een lastig ding waardoor je in je bewegingsvrijheid wordt be perkt, anderen betwijfelen het nut van het dragen, weer anderen zien grote bezwaren b.v. bij het te water of in brand raken van de auto. Er zijn trouwens al meer dan 160 aanvragen om onthef fing verstuurd. Deze kwamen voornamelijk van gehandicap ten. Hoe ltet zij: voor- en tegen standers zullen na 31 mei de autogordels (mits deze aan wezig 2ijn) moeten dragen, niet alleen op de buitenwe gen, maar ook in de stad en zelfs voor het posten van een brief in de bus twee straten verder. 17' Want morgen gaat in Ne derland, trouwens ook in België en Luxemburg, de wettelijke verplichting tot het dragen van autogordels in. En hoewel er ook na die datum stellig vele tegenstan der# van de gordel zullen blijven, veelal op gevoels gronden, bewijzen de harde cijfers dat het dragen van de autogordel vele levens in bet verkeer spaart Ir. E. Asmussen, directeur van de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid (SWOV) stelt zelfs: „Als iedere voor- inziittende van een auto, die is uitgerust met gordels deze altijd zou dragen, dan zou dat een jaarlijkse winst ople veren van 540 mensenlevens, namelijk 420 buiten de be bouwde kom en 120 binnen de bebouwde kom- Onomsto telijk is uit ons onderzoek, waarbij 22.000 bestuurders en 15.000 mede-inzittenden betrokken waren, gebleken, dat de gordel een geweldige levensredder is De kans dat een voorinzittende overlijdt tengevolge van een ongeval vermindert met minstens 60% als bij een gordel ge bruikt", aldus ir. Asmussen. Veel mensen vragen aich af wat voor soort gordel nu ei genlijk de beste is. We ken nen immers de driepuntsgor del, al dan niet met auto maat, de Ireupgorde' en de diagonaal gordel. De laatste wordt echter vrijwel niet meer toegepast in nieuwe auto's en geadviseerd wordt om in gevallen waarin diago- naalgordels aanwezig zijn deze te laten ombouwen tot heupgordel wat veelal moge lijk is. Toch moet men de diagonaal gordel niet als on volwaardig beschouwen; bij een j-uist gebruik biedt deze gordel toch altijd meer be scherming en is deze gordel altijd beter dan geen enkele bescherming. De heupgordel is jarenlang mikpunt geweest van felle kritiek. Maar ir. Asmussen zegt: Het is een sprookje dat heupgordels inferieur zijn aan driepuntsgordels. Het ontstaan van dat sprook je is mede te wijten aan uitspraken die in het buiten land zijn gedaan op grond van onvolledige research Heupgordel en driepuntsgor del hebben echter een vrij wel gelijkwaardig effect aU ze béide gedragen worden zoal: het moet" Ir. -Asmussen noemt enkele voorbeelden van gevallen waarin het dragen van de heupgordel te verkiezen i» boven dat wan de driepunts. Hij noemt o-a. personen van meer dan gemiddelde grote. Zij kunnen moeilijkheden krijgen met de driepuntsgor- det wanneer zij in sommige kleine vierdeursauto's zitten. Gezien hun lengte zullen zij de voorsfcoel in de achterste stand zetten waardoor zij achter de deurstijl komen te zitten waarin het sehouder- borstgedeelte van de gor del is gemonteerd. De gordel loopt dan ruim voor de borst langs en dat maakt het bijna onmogelijk de gordel strak te dragen waardoor een groot deel van het nuttig effect verloren gaat. Deze mensen kunnen volgens ir. Asmussen beter een heup- gordel dragen. Het dragen van een driepuntsgordel door kleine volwassenen en kin deren kan het gevaar opleve ren dat het diagonaalgedeelte van de gordel bij een botsing ernstig in de hals snijdt, een gevaar dat bij het dragen van de heupgordel niet ont staat; ook kleine volwasse nen en kinderen kunnen daarom beter een heupgordel dragen. Weliswaar geldt voor mensen die korter zijn dan 1,50 meter (dat zijn derhalve kleine volwassenen en kin deren) niet de wettelijke verplichting een gordel te dragen, maar niettemin ra den zowel Veilig Verkeer Nederland als Ir. Asmussen hen aan tóch da heupgordel te dragen. Elk type gordel heeft zijn voor- en nadelen. Een drie puntsgordel kan onder be paalde omstandigheden bij bepaalde mensen letsel aan de hals veroorzaken maar voorkomt anderzijds dat de drager bij e en botsing met zijn hoofd tegen de voorruit belandt. De heupgordel be zorgt minder gevaar voor verwondingen van de hals, maar voorkomt daarentegen bij een botsing niet dat het hoofd tegen de voorruit be landt. De oprolgordel met automaat is praktisch ideaal en ondervangt ook het be zwaar dat men tijdens de rit ingesnoerd zit en geen bewe gingsvrijheid heeft; men kan overal bij en bij een botsing of een krachtige remrnanoeu- vre gespt de gordel automa- tisoh vast en strak. Maar welk type gordel men ook draagt, altijd moet hij zo strak mogelijk omgegespt worden om het grootste ef fect te sorteren. En laat men zichzelf niets wijs maken door te veronderstellen dat er na 1 juni door de politie onvoldoende controle op het dragen van de autogordels uitgeoefend kan worden en dat men dus de hand met het voorschrift kan lichten ter wijl men bij aanhouding de gordel altijd nog snel kan vastmaken. De wettelijke verplichting tot het dragen van de gordel is in ons eigen belang en ontduiking ervan heeft niets te maken met „lekker de politie bij de neus nemen", maar wel alles met de eigen (on)veiligheid op de weg. HEN BOLLEN Aan dt borreltafels en wi dt huiskamers, in de kantines en op de kantoren zal de afgelo pen dagen wel weer heel wat zijn afgelachen over Kamerle den die gesnapt werden ter wijl ze auto's bekrasten of, erger nog, een agent onderste boven probeerden te rijden. Zoals er ook veel is gemees muild om ministers die met meer alcohol in hun body aan het verkeer deelnamen dan goed was voor hun onderda nen op de weg. En 't lijdt geen twijfel dat daarbij tevens een zeker verband zal zijn ge legd tussen de politieke over tuigingen van de betrokkenen en hun gedrag. Juist van men sen, die, door veel idealisme gedreven, zich inspannen voor een betere samenleving, ver wondert dat. Wij geloven dat mensen hun politieke keuze niet uitslui tend doen op een afweging van een reeks zakelijke gege vens over economische en so ciale systemen. In elke politie ke keuze steekt ook een stuk temperament, een brok onbe- redeneerbaar gevoel. Mensen die spoedig verontwaardigd raken over het vele, funda mentele onrecht dat err in de wereld gebeurt en waarbij de kleine ongerechtigdheden van alle dag niet de minste zijn zullen zich. eerder aan getrokken voelen tot een jon ge, wat ncm-conformistisch» groepering dan tot een partij die in een lange reeks van jaren een brok onomstotelijke zekerheden veroverd meent te hebben. Dat is ook een scheidslijn tussen links en rechts: de warmbloedigen te gen de vis-achtigen. De meest temperamentvoUen zullen er wel moeite mee heb ben zich in het keurslijf te persen dat het uniform is van de politieke gekozenen. Ze zullen, buiten Kabinet of Ka mer, wel eens moeilijk besef fen dat ze dat kostuum voor de buitenwereld altijd aan hebben. Elke opvliegendheid, elke opwellende toorn, hoe ge rechtvaardigd ook, zal be dwongen moeten worden. Poli tiek is een zaak van gevoel. Maar ook van verstand. JOOP BARTMAN (Van onze correspondent! LONDEN De strijd tus sen de pro's en de anti's over de voor- en nadelen van het behoud van Groot-Brittannie's lidmaatschap van de EEG, is - wat de Britten noemen - „hot ting up". Premier Wilson en z'n ministers beginnen het erg warm te krijgen. Vanaf maan dag - 3 dagen voor het Europe se referendum - mogen de mi nisters hun standpunt met om het even welke middelen toe lichten. Voor- en tegenstan ders kunnen samen optreden in hetzelfde tv-programma en elkaar de huid vol schelden terwijl heel Groot-Brittannië toekijkt. De ministeriële bokswedstrij. den beginnen maandagavond op de BBC Krijgen dan de kans om elkaar blauwe ogen te slaan: de zwaargewichten Tony Beirn (minister van In dustrie, anti) en Roy Jenkins (minister van Binnelandse Za ken, pro). Het is een publiek geheim, dat die twee elkaar de laatste tijd niet kunnen luchten. Jenkins zei van de week op een persconferentie, dat hij Benn niet langer au «erieux kon nemen inzake economische kwestie#. Benn had toen al een paar keer z'n bewering herhaald, dat Groot-Brittannië's lidmaat schap van de EEG tot nu toe al een half miljoen Britse werklozen opgeleverd heeft. Z'n verklaring werd telkens als een leugen verworpen door premier Wilson, de minister van Financiën Denis Healey, en de gewezen conservatieve leider Edward Heath. Benn's reactie; „Ik begin er genoeg van te krijgen, dat de referen- dum-eampagne steeds meer ontaard in personaliteiten". Ook de premier zal volgen de week deelnemen aan tv- debatten, die de gapende Eu ropese kloof tussen de pro's en de anti's van z'n kabinet nog breder zullen maken. Wegens ean lockout bij da commercië le televisie, waarvan de uit zendingen al enkele dagen compleet stilliggen, blijft het ministeriële tv-optreden voor het referendum beperkt tot de twee kanalen van de BBC. De Britse straten beginnen nu ook enkele aanplakbiljetten te vertonen. Het enige wat we tot nu toe te zien kregen, wa ren kleine groene biljetten met in zwarte drukletters de woorden „Europe yes". Nog geen spocg- van anti-propagan- da. Het hoofdkwartier van de tegenstanders bevindt zich in de kelder van een huis in Upper Berkeley Street. Als „Europees" journalist word je begroet met de verontschuldi gende verklaring: „Wij hebben veel vrienden in Europa, maar wij willen onafhankelijk blij ven. En denkt u maar niet, dat wij allemaal linkse extremis ten zijn. In ons kamp strijden Britten van iedere politieke strekking". De grote klacht van de antt- Europese fractie is. dat ze over te weinig fondsen be- ecblkt voor haar campagne. „De pro's krijgen geld van de regering - wij niet", fluisterde men ons in het oor. Sommige tegenstanders beweren zelfs, dat de strijd voor het behoud van het Britse lidmaatschap gedeeltelijk gefinancieerd wordt door de Amerikaanse CIA. Hoe dan ook, de pro's schijnen inderdaad in relatieve weelde te baden, ze zijn klein, maar tamelijk riant gehuisd in het Europe House, naast de liberale club, vlakbij White Hall. Te >-jjj in de sjofele kel der van de anti's een neers lachtige en pessimistisrhe stemming schijnt te overheer sen, straalt in het Europe Hou se iedereen van al dan niet gewettigd optimisme. Frisse jonge meisjes lopen er rond in witte T-shirts, met op de boist in grote rode letters „yes". In het andere hoofdkwartier wordt de tegen propaganda met viltstiften op de muren gete kend. In alle brievenbussen wer den van de week door de postboden 3 referendumpam fletten gestopt: een afkomstig van de regering, dia de bevol king de naad geeft op 5 juni voor het behoud van Groot- Brittannië lidmaatschap te stemmer., een van de oro's en een van de anti's. Deze 3 vlugschriften werden gedrukt op staatskosten. Zij vormen een belangrijk onderdeel van de uitgaven, ten belopen van 9 miljoen pond sterling, die Groot-Brittannië zich getroost voor z'n volksstemming. De anti-Europese fractie is poos. omdat zelfs de pamfletten hen met 2 tegen 1 in een inferieu ••e positie plaatst. De nationale uitslag van het Britse referendum zal vermoe delijk vrijdagavond 6 juni al bekend zijn. De meeste waar nemers verwachten een posi tief resultaat Daarom richt hun belangstelling zich nu veeleer op wat zal kunnen ge beuren na het referendum. Al# de meerderheid van de Britten ja gestemd heeft, wat gaat premier Wilson dan aanvangen met z'n linkse Europa-hater Tony Benn? In het onwaar schijnlijk geval van een nega tieve uitslag, zou Wilson's per soonlijke positie onhoudbaar kunnen worden. Het leidt geen twijfel, dat tenminste 2 van z'n ministers (Roy Jen kins en Shirley Williams) ont slag willen nemen als Groot- Brittannië neen stemt. Dit alles betekent niet, dat de ondergang van de Britse socialistische partij op til is. Groot Brittannië's socialisten houden van bokswedstrijden. Zij schelden graag - en dan nog oij voorkeur op elkaar. Labour is zo'n beetje als de bruid, die met een paar blau we ogen in het huwelijksbed stapt. Er zijn waarnemers die voorspellen; als het Europese referendum eenmaal achter de rug is, keert de rust weer en zijn Wilson's ministers op- nit .iv beste maatjes. ROGER SIMONS

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 9