LNENBERG
ÏTSELAARS
msveel
tend pak.
Reve werkt milieuverontreinigend
MAZDA 1000/1300
kompleet en inklusief
MAZDA
RECHT
*A>C#
Autogordel
morgen
verplicht
ENGELAJND
HOTTING
itants
Gevoel
en
verstand
lederland
MIT
Ozonlaag
iets dunner
Binnenkort teveel
plaatsen in /wak-
zinnijjeninricl
Mazda: kompleet de voordeligste
Het gerucht gaat
dat de juffrouw van de
juiste tijd op een Philips
kwartsklok kijkt.
Jelijk centrum voor
ek die u lekker zit!
OROEP NEDERLANDERS GEGRIEFD
binnenland
buitenland
1
Nederlandse
wielrijdeisbond
in oprichting
Juwelenroof na
drie jaar opgelost
Zelfbouwers
PHILIPS
Welke gordel
Sprookie
Voorbeelden
Halsletsel
Voor en tegen
Controle
Premier
Pamfletten
l/\ icKUAG OI
nvwwipem
n betrouwbare mania
persoonlijke buweUjk*b*SJjj>l«
GRATIS BOEKJE
JM EUROPA
■wijk. telefoon 0351# 287w
tRONIElAAN 275, BRSBA
'01600-5 62 42
pWELIJK
en levenspartner zoeken,
<SCONTACTEN
lit, tel. 050-700830. Deze mate»
vier levensheschouwelllR. T, li
ÊB thans ruim 2900 inge£h>^Wj<J
lichtingen, waardoor u t. '-'
ifieke werkwijze. 'Erkend d^0*'
NEDERLANDS
BEMIDDELINGS
CENTRUM
(sinds 1953) ii, b
serieus contact wat
Vraag koet. inlicht «J""»'»
bi- 6037, Amsterdenw,
burg: Nwe BocschraaL^L
013-421928. i-1
[aar.
pen
nel
WELKE a lleenwtaayidf "ïTT
gesch.) tot 60 jr middiiflr 1
contact met elleeïït^f
54 jr. om tot ser, kemtól""
komen? Brieven onde^
"812147; ■Nm BM*« 5 3
de
Kermisechietlng ztlerdas
mei en zondag 1 juni bij
R. heijens
Lamswearde. Begin 14 M
Sociëteit ,,De Vreda".
Schieting op
2 wippen bij
CAFé DE ZANDBERG
te Zandberg. Begin helfan,
ft. 50.-. gratis.
Schietbig zaterdag 31 m»7~7,l
zondag 1 juni bij
A. MENHEERE
Noordstraat. Aanvang uvl
uur. 1
GAAIBOLLING
zaterdag 31 mei en zondi, I
J"!» "ljB. de Kort te Hengst,
dijk. Aanvang telkens ij*|
uur.
omgeving Antwerpen
akkoord werk
>-33289-23220-38181
1231
ÏISTERACCOUNTANTS
ische
K.O. of H.E.A.O)
Jiten voor bedrijven van uit-
eiding met kritische analyst
ag, studiekostenvergoeding,
131
Middelburg
71 58
16.00 uur
20.30 uur
16.00 uur
■r postzegel opsturen nssr
\tburg.
Tel.
en persoonlijke afspreek,
ngen.
emeenten
R
UTRECHT (ANP) „On
jergetekendcn zijn mensen,
jie ongeacht of zij door de
recente uitlatingen van de
schrijver Gerard Reve gedis-
frimineerd worden of zullen
worden, en ongeacht wat hij
Wg in petto heeft, zijn beroep
sp latente gevoelens van dis
eliminatie verwerpen".
Aldus de aanhef van een
„pen brief van een groep Ne
derlanders die zich gegriefd
voelen door de uitlatingen van
geve. onlangs gedaan in de
nacht van de poëzie in het
flelgiitche Kortrijk- De brief is
ondertekend door Mary en
pick Zeldenrust (Mary is oud-
voorzitster van de NVSH),
Benno Premsela (oud-voorzit
ter van het COC), Hedy d'A-
cotta (sociologie en publiciste).
WASHINGTON (UPI)
De ozonlaag in de hogere at
mosfeer, die de ultraviolette
straling van de zon afschermt,
is de afgelopen vier jaren bo
ven de meeste gebieden van
de wereld iets dunner gewor
den. Twee Amerikaanse rege-
ringsdeskundlgen schrijven dit
echter eerder toe aan de zon
dan aan de drijfgassen van
spuitbussen.
De ozonlaag bevindt zictr op
24 tot 48 km hoogte en slorpt
het grootste deel van de ge
vaarlijke uv-straling van de
ion op. De laatste tijd begin
nen veel mensen zich ongerust
te maken dat de freon-gas
soorten ia de spuitbussen ten
slotte de ozonlaag zullen aan
tasten en vernietigen-
Boven het grootste deel van
het noordelijk halfrond is de
ozonlaag tijdens de jaren 1960
dikker geworden. Dr. James
Angel] en Julius Korshover
van het Amerikaanse nat'onale
bureau voor de oceaan en de
atmosfeer hebben echter ge
meld dat die groei in 1970 tot
stilstand is gekomen. Tussen
1970 en 1972 is de laag over
bijna de hele wereld weer 1 tot
2 procent dunner geworden.
De vermindering verloopt de
laatste jaren echter alweer
langzamer.
Mies Bouhuys (man-vrouw
maatschappij). Hans en Hele-
ne Baay (NVSH) en Freek
Holzhuuer.
De ondertekenaars schrijven
Reve liet recht op vrije me
ningsuiting te gunnen en te
vens te weten dat Reve's re
clame niet valt onder de re
gels, die voor advertenties I
worden gesteld. Doch „wie ei
gen mening aldus verkondigt,
wetend of onwetend maar!
zo dom is hij niet welke
reactie hij kan oproepen, mag
rekenen op tegenactie", aldus
liet schrijven.
De ondertekenaars nemen
op hun beurt het recht opj
vrije meningsuiting te baat om'
„kranten, radio en tv aan te,
sporen indien deze meuken]
aan deze milieuverontreinigen-
de uitingen aandacht te moe-|
ten schenken daarop duide-l
lijk commentaar te geven. Zij
doen dit in een soort ketting
brief (die sympathiserende
mensen naar zoveel mogelijk
soorten media kunnen verstu
ren) omdat „een advertentie
immers voor wie geen groot
schrijver is. noch koninklijk
onderscheiden, te duur is.
AMSTERDAM (ANP) -
Onder het motto: „Autorijden?
Ga nou gauw" heeft een tien
tal plaatselijke en landelijke
groeperingen het initiatief ge
nomen tot de oprichting van
de ENWB, de eerste, enige,
eohte Nederlandse wielrijders
bond.. De ENWB zal worden
uitgeroepen op zaterdag 7 juni
a.s. door middel van een de
monstratieve fietstocht, die in
een groot aantal plaatsen van
ons land wordt georgani
seerd.
De feitelijke oprichtingsver
gadering volgt op een nog na
der te bepalen datum in sep
tember of oktober. Sympathi
santen voor deze eerste lande
lijke bijeenkomst kunnen zich
als lid aanmelden via postbus
2000 in Amersfoort. De ENWB
richt zich niet alleen op de
eenzame fietser, maar ook op
de automobilist die het weer
eens op de fiets wil probe
ren.
UTRECHT (ANP) Al in
de loop van dit jaar zullen er
in Nederland evenveel inrich-
tingsplaatsen voor geestelijk
gehandicapten zijn, als er voor
1930 nodig worden geacht. Als
tenminste wordt uitgegaan van
de norm 18 plaatsen per 10.000
inwoners en van 14.350.000 in
woners in 1980.
Deze „verrassende conclu
sie" staat volgens het natio
naal orgaan zwakzinnigenzorg
in een inventarisatienota
zwakzinnigenzorg van het col
lege voor zieke tuisvoorzie-
ningen een college, dat de
staatssecretaris van volksge
zondheid adviseert over aan
vragen voor de bouw van
zwakzinnigeninrichtingen. Het
NOZ publiceert enkele gege
vens uit deze nota in zijn blad
„Klik".
SOEST (ANP Deze week
is het politie-onderzoek afge
sloten rond de juwelenroof bij
het echtpaar Sassoon in de
Rembrandtlaan in Soest. Drie
verdachten hebben de roof op
18 januari 1972 gepleegd. Het
zijn de Hongaar Michel S-, 37
jaar, de Oostenrijker Toni B.
(63) en de Oostduitser Detlev
P. (33).
De overvallers waren des
tijds het huis binnengedron
gen en maakten, na het echt
paar Sassoon te hebben gekne
veld, ruim een half miljoen
buit aan juwelen en bankbil
jetten. De politie in Muencfren
heeft in een safe van Tony B.
sieraden ter waarde van enke
le duizenden guldens terugge
vonden. Dat was alles, wat er
van de buit nog over was.
DE Franse regering heeft gis
teren verklaard dat in de toe
komst reizigers in Frankrijk
zich niet meer hoeven te mel
den in hotel registers en meld-
riefjes-
(ADVERTENTIE)
Een auto kost geld. En als u zo'n bedrag "op tafel
legt", mag u verlangen dat alles erin zit, wat erin
hóórt. Dat zo'n auto kompleet is. v.a.
En dat u niet te veel betaalt. Want u laat zich niets wijsmaken. U maakt
gewoon een proefrit in die komplete Japanse Mazda 1000 of 1300.
Uiteraard geheel vrijblijvend. .inkt8rw,( imp.hr,c.
Standaardvoorzieningen in de Mazda 1000/1300:
2-snelheden ruitewissers - elektrische ruitesproeier - achteruitrijlampen - alarmknipperlicht-
installatie - signaatllcht - hoofdsteunen - gelaagd veiligheidsglas in voorruit (kan niet
"blindslaan") - beveiligde kooi-carrosserie met valbeugel in dak - gescheiden remsysteem -
stuurslot - zonnekleppen - afsluitbare benzinetank - handremwaarschuwingslicht - sigaretten-
aansteker.
Nog extra in de Mazda 1300: verstelbare rugleuningenenelektrisch verwarmde achterruit
183 dealers in Nederland. Service fn geheel W.-Europa
Japanse parlektie in auto's
AUTO PALACE - DE BiNCKHORST B.V., DEN HAAG
POSTBUS 148, BINCKHORSTLAAN 312-322, TEL. 070-855100
autobedrijf donkers
Off. Mazda-dealer
Dorpsstraat 41 Chaam
Tel. 01619 228
Mazda-dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen
autobedrijf de oude
J- Haarmanweg 56 Terneuzen
T#»i m i
Vertegenwoordiger G. Lootens, tel. 01157-536
r*®ea,er v°or Etten-Leur e.o.
garage van den boomen b.v.
Oude Bredaseweg 35 - Etten-Leur
Tel. 01608-2289.
Dealer voor Oosterhout e.o.
GARAGE SNEIJERS
redaseweg 37-41, Nwe. Bouwlingstraat
Oosterhout, tel. 01620-23434
a^a"dealer voor Breda e.o.
AUTOBEDRIJF JOOP FOKKEMA
Deinzestraat 385 - Breda
Tel. 01600 - 75137 - 70516
Dealer voor Raamsdonk e.o.
AUTOMOBIELBEDRIJF JANSEN
RAAMSDONK B.V.
Luitenambachtstraat 41 - Raamsdonk
Tel. 01621-2991
Off. Dealer voor Breda e.o.
GARAGE VAN RIEL
Gen. Maczekstraat 8-14 Breda
Tel. 01600 - 33825
GARAGEBEDRIJF H. GLERUM
Flierstraat 104 Lage Zwaluwe
Tel. 01684 - 430
Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen
GARAGE ED. VOERMAN
Paardenmarkt 15 - Hulst
Tel. 01140 - 2104
automobielbedrijf v. d wou
Tramstraat 37 - Dongen
Tel. 01623-2619
Zoals iedere vogel bij het aan
breken van het voorjaar zelf
zijn nest bouwtzo deden het
ook de vier gebroeders als een
van hen ging trouwen. Ze
sloegen de handen ineen
scharrelden van links en
rechts materialen bij elkaar en
besteedden al hun vrije tiid
op de steigers.
Dat er 'n fatsoenlijk huis uit-
kwamwas behalve aan hun
ijver te danken aan het feil
dat ze verstand van bouwen
hadden. Ze waren namelijk
van beroep aannemer die in
een vennootschap-onder-firma
hun bedrijf uitoefenden. Het
was dan ook geen wonder dat
deze zelfbouw" een aanzien
lijke besparing opleverde.
Voor een van de broers
scheelde het liefst ruim
28.000 op zijn woning. Of om
het anders te zeggen: had hi)
net huis door een willekeurig
aannemer laten ha urnen dan
•-ou hij een dergelijk bedrag
méér op tafel hebben moeten
leggen.
Toen kwam de belastingin
specteur roet in het eten gooi
en. Hij vorderde een groot
rleel van bovengenoemd voor
deel als inkomstenbelasting.
..Ge hebt van de kennis gepro
fiteerd die ge in uw aanne
mingsbedrijf hebt opgedaan"
„Daarmee -zo vervolgde hij-
staat vast dat het de onderne
ming is geweest die u in staat
gesteld heeft het voordeel van
28.000 in de wacht te sle
pen." Hij gebruikte daarmee
de omschrijving die de Hoge
Raad sinds jaar en dag van
het. fiscale winstbegrip geeft
om zodoende zijn standpunt te
funderen.
Gelukkig voor de zelfbouwers
dachten de raadsheren uit Den
Bosch er anders en milder
over. Het Hof was namelijk
van oordeel dat er géén spra
ke was van een-voordeel-uit-
bedrijf nu de bouw volledig in
de vrije tijd had plaatsgevon
den en niet in het kader van
het bedrijf. Dr enkele omstan
digheid dat de broers hun
kennis inzake de bouw hadden
opgeaan in de bedrijfsuitoe
fening, was volgens het Hof
onvoldoende om het met die
kennis verkregen vermogens-
voordeel tot een bedrijfsbate
te bestempelen. Alleen het
voordeel schuilende in de
goedkopere inkoop van mate
rialen (f 3000) werd door het
Hof belastbaar geacht. Maar
dat hadden de broers zelf
reeds aangeboden. Zo bleef
Den Bosch bij een vroegere
uitspraak die schril afsteekt
bij een van hat Haagse Hof
uit 1971. 1)
Er zullen weinig mensen zijn
die het Hof in Den Bosch in
deze afvallen. Ook al iis men
niet anti-fiscaal (hetgeen de
meeste belastingbetalers wél
zijn), ook al wéét men dat het
fiscale winstbegrip door dt
wet en jurispredentie héél
ruim getrokken is, dan nog
vindt, men het „gevoelsmatig"
te vér gaan de vruchten van
vrije-tijüs besteding via de in
komstenbelasting af te romen.
Het gevoelsmatige element in
de rechtspraak heeft in onze
tijd ongetwijfeld gewonnen op
het verstandelijke element dat
in de „Begriffsjurisprudenz"!
van de vorige eeuw zo sterk
iom'neerde. Wil men iets
meer van de tegenstelling ge-
voel-verstand in de recht
spraak weten, dan leze men
„De motieven van den rechter
en de motivering van het von
nis" uit de nagelaten papieren
van de voormalifw president
van de Hoge Raad mr. De
Jong, gepubliceerd in het Ne
derlands Juristenblad van SS
april jl. En die kon het weten.
Een leven lang heeft hij
„recht" gesproken.
D'OUWE
1Hof 's-Hertogenbosch d.d. 28
juni 1974 BNB 7.4.75 no. 84
contra Hof 's-Gravenhage
11.10.71 BNB '72%211.
(ADVERTENTIE)
't Zat er dik in,wantPhilips heeft
nu een klok gemaakt die net zo
precies is als de telefonische
Resultaat van een unieke elektro
nische uurwerk-techniek op
basis van een kwartskristal.
Z'n voedingsbron: 2 batterijtjes
van 1% volt U ziet, de wonderen
zijn de wereld nog niet uit
(Dit gerucht voorlopig ook niet).
Vcrkrijgbaaflf In verschillende uitvoeringen vanaf f 109.-*
bij de elektrotechnische vakhandel bruto adviesprijs.
IN verband met de staking
van het personeel op de Itali
aanse luchthavens, die donder
dag was uitgeroepen, heeft de
KLM gisteren haar retour
vluchten op Milaan moeten la
ten vervallen.
DEN HAAG Een kleine
enquête onder vrienden en
collega's naar het dragen van
autogordels leert dat van de
tien ondervraagden vier
nooit de gordel dragen, drie
alleen op de buitenwegen en
drie altijd ook voor het
boodschapje om de hoek.
Ook zonder dit kleine onder
zoek staat wel vast dat een
groot aantal automobilisten
nog steeds de autogordel niet
draagt. Velen vinden het een
lastig ding waardoor je in je
bewegingsvrijheid wordt be
perkt, anderen betwijfelen
het nut van het dragen, weer
anderen zien grote bezwaren
b.v. bij het te water of in
brand raken van de auto.
Er zijn trouwens al meer
dan 160 aanvragen om onthef
fing verstuurd. Deze kwamen
voornamelijk van gehandicap
ten.
Hoe ltet zij: voor- en tegen
standers zullen na 31 mei de
autogordels (mits deze aan
wezig 2ijn) moeten dragen,
niet alleen op de buitenwe
gen, maar ook in de stad en
zelfs voor het posten van een
brief in de bus twee straten
verder.
17'
Want morgen gaat in Ne
derland, trouwens ook in
België en Luxemburg, de
wettelijke verplichting tot
het dragen van autogordels
in. En hoewel er ook na die
datum stellig vele tegenstan
der# van de gordel zullen
blijven, veelal op gevoels
gronden, bewijzen de harde
cijfers dat het dragen van de
autogordel vele levens in bet
verkeer spaart
Ir. E. Asmussen, directeur
van de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid (SWOV)
stelt zelfs: „Als iedere voor-
inziittende van een auto, die
is uitgerust met gordels deze
altijd zou dragen, dan zou
dat een jaarlijkse winst ople
veren van 540 mensenlevens,
namelijk 420 buiten de be
bouwde kom en 120 binnen
de bebouwde kom- Onomsto
telijk is uit ons onderzoek,
waarbij 22.000 bestuurders
en 15.000 mede-inzittenden
betrokken waren, gebleken,
dat de gordel een geweldige
levensredder is De kans dat
een voorinzittende overlijdt
tengevolge van een ongeval
vermindert met minstens
60% als bij een gordel ge
bruikt", aldus ir. Asmussen.
Veel mensen vragen aich af
wat voor soort gordel nu ei
genlijk de beste is. We ken
nen immers de driepuntsgor
del, al dan niet met auto
maat, de Ireupgorde' en de
diagonaal gordel. De laatste
wordt echter vrijwel niet
meer toegepast in nieuwe
auto's en geadviseerd wordt
om in gevallen waarin diago-
naalgordels aanwezig zijn
deze te laten ombouwen tot
heupgordel wat veelal moge
lijk is. Toch moet men de
diagonaal gordel niet als on
volwaardig beschouwen; bij
een j-uist gebruik biedt deze
gordel toch altijd meer be
scherming en is deze gordel
altijd beter dan geen enkele
bescherming.
De heupgordel is jarenlang
mikpunt geweest van felle
kritiek. Maar ir. Asmussen
zegt: Het is een sprookje
dat heupgordels inferieur
zijn aan driepuntsgordels.
Het ontstaan van dat sprook
je is mede te wijten aan
uitspraken die in het buiten
land zijn gedaan op grond
van onvolledige research
Heupgordel en driepuntsgor
del hebben echter een vrij
wel gelijkwaardig effect aU
ze béide gedragen worden
zoal: het moet"
Ir. -Asmussen noemt enkele
voorbeelden van gevallen
waarin het dragen van de
heupgordel te verkiezen i»
boven dat wan de driepunts.
Hij noemt o-a. personen van
meer dan gemiddelde grote.
Zij kunnen moeilijkheden
krijgen met de driepuntsgor-
det wanneer zij in sommige
kleine vierdeursauto's zitten.
Gezien hun lengte zullen zij
de voorsfcoel in de achterste
stand zetten waardoor zij
achter de deurstijl komen te
zitten waarin het sehouder-
borstgedeelte van de gor
del is gemonteerd. De gordel
loopt dan ruim voor de borst
langs en dat maakt het bijna
onmogelijk de gordel strak
te dragen waardoor een groot
deel van het nuttig effect
verloren gaat.
Deze mensen kunnen volgens
ir. Asmussen beter een heup-
gordel dragen. Het dragen
van een driepuntsgordel door
kleine volwassenen en kin
deren kan het gevaar opleve
ren dat het diagonaalgedeelte
van de gordel bij een botsing
ernstig in de hals snijdt, een
gevaar dat bij het dragen
van de heupgordel niet ont
staat; ook kleine volwasse
nen en kinderen kunnen
daarom beter een heupgordel
dragen. Weliswaar geldt voor
mensen die korter zijn dan
1,50 meter (dat zijn derhalve
kleine volwassenen en kin
deren) niet de wettelijke
verplichting een gordel te
dragen, maar niettemin ra
den zowel Veilig Verkeer
Nederland als Ir. Asmussen
hen aan tóch da heupgordel
te dragen.
Elk type gordel heeft zijn
voor- en nadelen. Een drie
puntsgordel kan onder be
paalde omstandigheden bij
bepaalde mensen letsel aan
de hals veroorzaken maar
voorkomt anderzijds dat de
drager bij e en botsing met
zijn hoofd tegen de voorruit
belandt. De heupgordel be
zorgt minder gevaar voor
verwondingen van de hals,
maar voorkomt daarentegen
bij een botsing niet dat het
hoofd tegen de voorruit be
landt. De oprolgordel met
automaat is praktisch ideaal
en ondervangt ook het be
zwaar dat men tijdens de rit
ingesnoerd zit en geen bewe
gingsvrijheid heeft; men kan
overal bij en bij een botsing
of een krachtige remrnanoeu-
vre gespt de gordel automa-
tisoh vast en strak.
Maar welk type gordel men
ook draagt, altijd moet hij zo
strak mogelijk omgegespt
worden om het grootste ef
fect te sorteren. En laat men
zichzelf niets wijs maken
door te veronderstellen dat
er na 1 juni door de politie
onvoldoende controle op het
dragen van de autogordels
uitgeoefend kan worden en
dat men dus de hand met het
voorschrift kan lichten ter
wijl men bij aanhouding de
gordel altijd nog snel kan
vastmaken. De wettelijke
verplichting tot het dragen
van de gordel is in ons eigen
belang en ontduiking ervan
heeft niets te maken met
„lekker de politie bij de
neus nemen", maar wel alles
met de eigen (on)veiligheid
op de weg.
HEN BOLLEN
Aan dt borreltafels en wi dt
huiskamers, in de kantines en
op de kantoren zal de afgelo
pen dagen wel weer heel wat
zijn afgelachen over Kamerle
den die gesnapt werden ter
wijl ze auto's bekrasten of,
erger nog, een agent onderste
boven probeerden te rijden.
Zoals er ook veel is gemees
muild om ministers die met
meer alcohol in hun body aan
het verkeer deelnamen dan
goed was voor hun onderda
nen op de weg. En 't lijdt
geen twijfel dat daarbij tevens
een zeker verband zal zijn ge
legd tussen de politieke over
tuigingen van de betrokkenen
en hun gedrag. Juist van men
sen, die, door veel idealisme
gedreven, zich inspannen voor
een betere samenleving, ver
wondert dat.
Wij geloven dat mensen hun
politieke keuze niet uitslui
tend doen op een afweging
van een reeks zakelijke gege
vens over economische en so
ciale systemen. In elke politie
ke keuze steekt ook een stuk
temperament, een brok onbe-
redeneerbaar gevoel. Mensen
die spoedig verontwaardigd
raken over het vele, funda
mentele onrecht dat err in de
wereld gebeurt en waarbij
de kleine ongerechtigdheden
van alle dag niet de minste
zijn zullen zich. eerder aan
getrokken voelen tot een jon
ge, wat ncm-conformistisch»
groepering dan tot een partij
die in een lange reeks van
jaren een brok onomstotelijke
zekerheden veroverd meent te
hebben. Dat is ook een
scheidslijn tussen links en
rechts: de warmbloedigen te
gen de vis-achtigen.
De meest temperamentvoUen
zullen er wel moeite mee heb
ben zich in het keurslijf te
persen dat het uniform is van
de politieke gekozenen. Ze
zullen, buiten Kabinet of Ka
mer, wel eens moeilijk besef
fen dat ze dat kostuum voor
de buitenwereld altijd aan
hebben. Elke opvliegendheid,
elke opwellende toorn, hoe ge
rechtvaardigd ook, zal be
dwongen moeten worden. Poli
tiek is een zaak van gevoel.
Maar ook van verstand.
JOOP BARTMAN
(Van onze correspondent!
LONDEN De strijd tus
sen de pro's en de anti's over
de voor- en nadelen van het
behoud van Groot-Brittannie's
lidmaatschap van de EEG, is -
wat de Britten noemen - „hot
ting up". Premier Wilson en
z'n ministers beginnen het erg
warm te krijgen. Vanaf maan
dag - 3 dagen voor het Europe
se referendum - mogen de mi
nisters hun standpunt met om
het even welke middelen toe
lichten. Voor- en tegenstan
ders kunnen samen optreden
in hetzelfde tv-programma en
elkaar de huid vol schelden
terwijl heel Groot-Brittannië
toekijkt.
De ministeriële bokswedstrij.
den beginnen maandagavond
op de BBC Krijgen dan de
kans om elkaar blauwe ogen
te slaan: de zwaargewichten
Tony Beirn (minister van In
dustrie, anti) en Roy Jenkins
(minister van Binnelandse Za
ken, pro). Het is een publiek
geheim, dat die twee elkaar
de laatste tijd niet kunnen
luchten. Jenkins zei van de
week op een persconferentie,
dat hij Benn niet langer au
«erieux kon nemen inzake
economische kwestie#.
Benn had toen al een paar
keer z'n bewering herhaald, dat
Groot-Brittannië's lidmaat
schap van de EEG tot nu toe
al een half miljoen Britse
werklozen opgeleverd heeft.
Z'n verklaring werd telkens
als een leugen verworpen door
premier Wilson, de minister
van Financiën Denis Healey,
en de gewezen conservatieve
leider Edward Heath. Benn's
reactie; „Ik begin er genoeg
van te krijgen, dat de referen-
dum-eampagne steeds meer
ontaard in personaliteiten".
Ook de premier zal volgen
de week deelnemen aan tv-
debatten, die de gapende Eu
ropese kloof tussen de pro's en
de anti's van z'n kabinet nog
breder zullen maken. Wegens
ean lockout bij da commercië
le televisie, waarvan de uit
zendingen al enkele dagen
compleet stilliggen, blijft het
ministeriële tv-optreden voor
het referendum beperkt tot de
twee kanalen van de BBC.
De Britse straten beginnen
nu ook enkele aanplakbiljetten
te vertonen. Het enige wat we
tot nu toe te zien kregen, wa
ren kleine groene biljetten
met in zwarte drukletters de
woorden „Europe yes". Nog
geen spocg- van anti-propagan-
da. Het hoofdkwartier van de
tegenstanders bevindt zich in
de kelder van een huis in
Upper Berkeley Street. Als
„Europees" journalist word je
begroet met de verontschuldi
gende verklaring: „Wij hebben
veel vrienden in Europa, maar
wij willen onafhankelijk blij
ven. En denkt u maar niet, dat
wij allemaal linkse extremis
ten zijn. In ons kamp strijden
Britten van iedere politieke
strekking".
De grote klacht van de antt-
Europese fractie is. dat ze
over te weinig fondsen be-
ecblkt voor haar campagne.
„De pro's krijgen geld van de
regering - wij niet", fluisterde
men ons in het oor. Sommige
tegenstanders beweren zelfs,
dat de strijd voor het behoud
van het Britse lidmaatschap
gedeeltelijk gefinancieerd
wordt door de Amerikaanse
CIA. Hoe dan ook, de pro's
schijnen inderdaad in relatieve
weelde te baden, ze zijn klein,
maar tamelijk riant gehuisd in
het Europe House, naast de
liberale club, vlakbij White
Hall. Te >-jjj in de sjofele kel
der van de anti's een neers
lachtige en pessimistisrhe
stemming schijnt te overheer
sen, straalt in het Europe Hou
se iedereen van al dan niet
gewettigd optimisme. Frisse
jonge meisjes lopen er rond in
witte T-shirts, met op de boist
in grote rode letters „yes". In
het andere hoofdkwartier
wordt de tegen propaganda met
viltstiften op de muren gete
kend.
In alle brievenbussen wer
den van de week door de
postboden 3 referendumpam
fletten gestopt: een afkomstig
van de regering, dia de bevol
king de naad geeft op 5 juni
voor het behoud van Groot-
Brittannië lidmaatschap te
stemmer., een van de oro's en
een van de anti's. Deze 3
vlugschriften werden gedrukt
op staatskosten. Zij vormen
een belangrijk onderdeel van
de uitgaven, ten belopen van 9
miljoen pond sterling, die
Groot-Brittannië zich getroost
voor z'n volksstemming. De
anti-Europese fractie is poos.
omdat zelfs de pamfletten hen
met 2 tegen 1 in een inferieu
••e positie plaatst.
De nationale uitslag van het
Britse referendum zal vermoe
delijk vrijdagavond 6 juni al
bekend zijn. De meeste waar
nemers verwachten een posi
tief resultaat Daarom richt
hun belangstelling zich nu
veeleer op wat zal kunnen ge
beuren na het referendum. Al#
de meerderheid van de Britten
ja gestemd heeft, wat gaat
premier Wilson dan aanvangen
met z'n linkse Europa-hater
Tony Benn? In het onwaar
schijnlijk geval van een nega
tieve uitslag, zou Wilson's per
soonlijke positie onhoudbaar
kunnen worden. Het leidt
geen twijfel, dat tenminste 2
van z'n ministers (Roy Jen
kins en Shirley Williams) ont
slag willen nemen als Groot-
Brittannië neen stemt.
Dit alles betekent niet, dat
de ondergang van de Britse
socialistische partij op til is.
Groot Brittannië's socialisten
houden van bokswedstrijden.
Zij schelden graag - en dan
nog oij voorkeur op elkaar.
Labour is zo'n beetje als de
bruid, die met een paar blau
we ogen in het huwelijksbed
stapt. Er zijn waarnemers die
voorspellen; als het Europese
referendum eenmaal achter de
rug is, keert de rust weer en
zijn Wilson's ministers op-
nit .iv beste maatjes.
ROGER SIMONS