Winst BP veel minder Vreij Resultaten „SOMS ZIE IK GEEN TOEKOMST MEER" Beunhazerij neemt niet af VFW Fokker: verkoop mogelijkheden vliegtuigen bevredigend Calvé Israel vandaag (4 en slot) WAT IS UW GULDEN WAARD VERLIES VAN F 54 MILJOEN i OPNIEUW LAGER borrelnootje binnenland buitenland 1hmhhbm Kritiek Inkomen Droomreis ;:u- Hoge prijs voor grote wijn anp-beurs overzicht VRIJDAG 30 MEI 1975 16 J! VRIJDAG 30 ME11975 Israël is in de loop der jaren voor vele honder dduizenden Joden een nieuw vaderland gewor den. De verschillende oorlogen, de dreiging van een nieuw treffen en de talloze guerrilla-acties uit omliggende vijandige landen vergen van de Israëli's echter niet alleen zeer zware financiële offers maar zorgen ook voor een constante sfeer van uiterste waakzaamheid, grote druk. Menige immigrant heeft het dan ook niet altijd even makkelijk in zijn Beloofde Land. Hans Veldhuis zocht één van hen op in Israëls tweede stad, Tel Aviv: de uit Venlo afkomstige Inge Meents-Levis, die 15 jaar geleden Limburg verliet om in Israël een nieuw bestaan op te bou wen. In een openhartig gesprek zegt zij: „Soms -zie ik geen toekomst meer". iets is zo erg als een kind in haat op te voeden „Soms denk ik wel eens waar ik het eigenlijk voor doe". Van links naar rechts Chanog, Ruben, Inge en Gady. TEL AVIV - „Er zijn wel eens tijden dat ik het helemaal niet meer zie. Dat ik al mijn vertrouwen in de toekomst heb verloren. Ik ben wel gelukkig met m'n man en twee kinde ren, maar als ik hun ontwikke ling dan zie en plannen wil maken voor hun verdere stu die, dan zie ik soms alleen maar duisternis. Dan denk ik wel eens: waar doen we het ei genlijk voor. Straks gaan ze in dienst en er vallen elk jaar slachtoffers. Wat heeft het dan allemaal voor zin?" Inge Meents-Levis (37) woont met haar man Ruben (42) en haar twee zoons Gady (13) en Chanog (9) in een rus tige buitenwijk van Tel Aviv. Hun gezin behoort naar Israë lische maatstaven gemeten tot de middengroepen. Ruben is als ingenieur werkzaam op het gebied van de waterwerken en bouwde onder meer een unieke observatietoren voor diepzee duikers in de Rode Zee bij Ei- lath. Het experiment, dat be doeld is om toeristen te trek ken, slaagde volledig. Maar de geldkraan is nu bijna dicht gedraaid en nieuwe opdrach ten blijven uit: het leger eist zijn tol. Inge zelf werkt nog bij als analiste in een ziekenhuis. „De spanning is na de Jom Kippoeroorlog de oorlog van '73) veel groter geworden. Je raakt weliswaar gewend aan het straatbeeld met z'n lif tende of patrouillerende sol daten, maar soms realiseer je je opeens hoe vreselijk nodig ze eigenlijk zijn. Dat er zo een nieuwe oorlog kan uitbreken. Maar ie staat er niet elke dag bij stil, want dan heb je geen leven". Inge kwam als 23-jarig meisje naar Israël, nadat ze haar jeugd in Venlo had door gebracht bij haar grootmoe der, met wie zij in 1945 als enige overlevende van haar familie uit de oorlog terug kwam. „Wanneer je hier als Jood komt neem je deel aan de risi cofactor van het Jodendom. Je neemt op de koop toe dat er steeds gevaar is, dat je in je bestaan wordt bedreigd. Vooral als je al je familie hebt verloren, je hebt geen keus". Inge en Ruben hebben daarom veel contact met an dere ex-Nederlanders. Ze hebben dan ook beiden de Ne derlandse nationaliteit willen behouden. Waarom weten ze eigenlijk zelf niet zo goed. Mis schien kan ik het 't beste om schrijven met een veilig ge voel, zekerheid Wel hebben ze een zogenaamde permanente verblijfsvergunning en hebben daardoor toch alle zware ver plichtingen van een Israëlisch staatsburger. Een uitgebreide briefwis seling met Limburg staat ei borg voor dat ze de band met Nederland behouden. „We hebben daar dikwijls een enorme morele steun aan om het leven hier weer aan te kun nen". Maar er klinkt steeds meer kritiek in de brieven door. Zoals het verwijt dat het toch een schande is dat zij hun kinderen met haat moeten le ren leven en opvoeden. „Maai wij vinden dat ook vreselijk. Wij willen net zo goed dat al die Palestijnse kinderen in vrijheid kunnen leven en ge lukkig zijn. Dat gevoel van haat is een geweldig onbe grip". Ze kijkt in gedachten ver zonken naar haar driftig in het Ivrit, de moderne Israëlische voertaal, pratende jongens. Gady spreekt nog redelijk Ne derlands - „Ruben en ik pra ten nog altijd Nederlands sa men" - maar Chanog niet meer. Dan grijpt ze in. In een voor mij volkomen onbegrijpe lijk klinkende zin. Het Ivrit is een moeilijke taal, die ze pas na een lange studie op een spe ciale immigrantenschool on der de knie kreeg. De Meents hebben het niet slecht. Weliswaar staat het in komen van een Israëlisch in genieur op een 1 ager peil dan in Nederland maar door het bij werken van Inge kunnen ze er goed van komen. „We waren best bereid om wat minder luxueus te leven maar dat ex tra inkomen was aanvankelijk echt nodig". Ze $taan nu wat hun inkomen betreft wat bo ven de middelmaat wat is af te leiden uit de belasting van on geveer 40 pet. Ze bezitten een mooie eengezinswoning met een flinke tuin met tropisch- welig bloeiende planten en de inboedel verraadt een goede smaak. „Die meubels hebben we allemaal nog in Holland gekocht", zegt ze dan, alsof ze mijn gedachten kan lezen, „maar ze zijn nog erg goed en hier zijn meubels erg duur". En dat geldt voor veel din gen die voor ons normale ge bruiksvoorwerpen zijn ge worden. De prijzen van voed sel liggen over het algemeen op eenzelfde niveau als in Neder land, maar de aankoop van dingen als een radio, tv., diep- vrieskist of auto betekenen een zware last op het gezinsbud get. De belasting op deze arti kelen is erg hoog Ruben bezit een Japanse middenklasse au to, diebij ons f 11.000,- kost, in Israël echter eens zo veel. Hij kon die alleen kopen door een lening. En voor meubels be staat er zelfs een compleet im portverbod. Om zoveel moge lijk deviezen te sparen. Inge en Ruben hebben het ondanks alles naar hun zin in Israël. Ze zouden niet terug willen. Althans niet voorgoed. Maar het verlangen naar Ne derland blijft. Inge was in '68 voor het laatst in ons land en zal deze zomer misschien op nieuw naar Nederland komen. Ze kijkt er naar uit als naar een droomreis. „Ik verlang er erg naar. Misschien is het de hang naar vroeger, naar iets ver trouwds. Maar ergens ben ik ook wel bang dat het zal tegenvallen. Want alles veran dert. Ook de sympathie die Nederland altijd had voor onze zaak. Men luistert nu meer naar de andere kant, om dat die nu ook internationaal wordt erkend. Onze tragedie is dan ook dat we wel moéten vechten. Want ons bestaan staat constant op het spel". Als ik wegga is tussen Cha nog en Gady de vrede weer ge tekend. Zij zijn zich nog niet bewust van de immense pro blemen van hun kleine vader land, dat omringd wordt door vijanden. Twee zonen van een jong land, dat hen nog hard nodig zal hebben. HANS VELDHUIS DEN HAAG (ANP) - In het jaarverslag van de Nederlandse Vereniging van Assurantiebe zorgers (NVA) wordt erover ge klaagd dat de beunhazerij in de assurantiebemiddeling maar niet wil afnemen. De beunhaas, de gelegenheidsagent, de tipge ver enz. worden onverminderd in staat gesteld hun activiteit te ontplooien, aldus de NVA. Hierdoor wordt mede verhin derd, dat de professionele, de onafhankelijke tussenpersoon de gewenste en noodzakelijke erkenning en herkenning be reikt. De NVA stelt, dat een groot deel van de kritiek op het verzekeringsbedrijf, een gevolg is van ondeskundige voorlich ting door hen die nu eenmaal qua opleiding niet in staat zijn de consument op objectieve en juiste wijze voor te lichten en te begeleiden. De NVA zal bij de overheid en bij de verzekeraars onverminderd tegen deze mis stap blijven strijden. Er is volgens het jaarverslag van de NVA een alarmerende si tuatie ontstaan voor de assuran tiebemiddelaars als gevolg van het krapper worden van de markt en de sterke stijging van de loonkosten in het afgelc jaar. fgelopen LONDEN (ANP) - British Pe troleum Company Ltd. heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst behaald van 42,2 miljoen pond sterling In de eer ste drie maanden van vorig jaar was dat nog 289,7 miljoen pond. De winst voor belastingen kwam uit op 488,1 miljoen pond (in het eerste kwartaal van 1974 725,5 miljoen) Daar ging 437,4 miljoen pond (410,1 miljoen) aan buitenlandse belastingen af en 7 (5,8) miljoen pond aan be lastingen in Engeland zelf (na aftrek van de in het buitenland betaalde belastingen) De omzet vertegenwoordigde in het eerste kwartaal een waarde van 1.842 tegen vorig jaar 1.775 miljoen pond; aan do uanerechten en omzetbelasting werd 375 (331) miljoen pond be taald. De omzet bestond uit 22,9 miljoen ton ruwe olie (27,2 mil joen ton), 11 (12,3) miljoen ku bieke meter aardgas per dag en 21,8 (24,9) miljoen ton andere produkten, waaronder chemica liën. NEW YORK (UPI) - De New Yorkse restauranthouder Frank Giambelli heeft vooreen QesLa- fite Rothschild 1878 - het laatste grote wijnjaar voordat een wijn- luis huishield op Europese wijn gaarden - 3500 dollar betaald. Op de veilingVan zeldzame wij nen waaraan Giambelli deel nam werden in totaal 12.000 flessen wijn verkocht. Zij brach ten 269.468 dollar op. Hiervan werden 216.408 dollar betaald voor Franse soorten. scheepsbericht en Alkes 29 te Ilheus, Alkmaar 28 te Port au Prince, Aludra 29 te Abadan, Amstelland 28 vn Re cife nr Santos, Aristoteles 29 te Amsterdam, Atys 28 te Shuaibal Calamares 28 vn Golfito nr Ar- muelles, Ceres 28 te Antofagas- ta. Chiriqui 28 500 zo Bermuda nr Kingston, Coppename 28 vn Golfito nr Benghazi, Dordrecht 28 vn Port Moody nr Japan, Esso Europoort 29 vn Las Palmas nr Perz Golf, Flevoland 29 te Rio de Janeiro, Gardenia 29 te Rio Haina, Grotedijk 28 470 zo Cape Race nr Le Havre, Gulf Hollan der 27 vn Escravos nrGuayaqui- la, Gulf Italian 29 te Philadelp hia, Heelsum 29 te Hamburg, Hermes 28 te San Juan, Hol- landsburcht 29 te Port Lincoln, Ilias 28 te Rotterdam, Kenne- merland 30 te Belem, Kermia 28 vn Brunsbuettel nr Shellhaven, Korovina 28 vn Visajapatnam nr Mena al Ahmadi, Kosicia 28 vn Singapore nr Suva, Kylix 29 vn Lagoutte nr Ambarli, Leuvel- loyd 6 juni te Townsville verw., Maasbree 28 te Rotterdam, Ma- coma 28 vn Curacao nr Perz. Golf, Madisonlloyd 29 te Barba- Amerikaanse dollar 2,35-2,45, Engelse pond 5,45-5,75, Belgische fr. (100) 6,54-6,84, Duitse mark (100) 101,00-104,00, Ital lire (10.000) 37,25-40,25, Portugese esc. (100) 9,00-10,50, Canadese dol lar 2,30-2,40, Franse fr. (100) 59,00-62,00, Zwitserse fr. (100) 95,50-98,50, Zweedse kroon (100) 60,00—63,00, Noorse kroon (100) 47,25-50,25, Deense kroon (100) 43,00—46,00, Oostenr. sch. (100) 14,48-14,78, Spaanse pes. (100) 4,20-4,50, Griekse drachme (100) 7,65-8,90, Finse mark (100) 66,75-69,75, Joegosl. dinar (100) 14,00-16,00. DAF had zeer slecht jaar (Van onze fin. redacteur) EINDHOVEN - Ook voor de DAF in Einhoven - zoals ge meld, sinds vorig jaar deel uit makend van de Zweedse Volvo groep - was 1974 het slechtste automobieljaar sedert de tweede wereldoorlog. President-commissaris P. G. Gyllenhammar, die dit in een voortreffelijk verzorgd jaarver slag memoreert, verwacht van 1975 echter veel. In het verslag van de directie wordt '74 afgeschilderd als'het jaar, waarin van alle takken van de industrie de automobielin dustrie het zwaarst getroffen werd. Letterlijk staat in dat ver slag te lezen: „Na een periode van ruim twintig jaar van vrij wel ononderbroken groei, waarbij de verkopen op de Eu ropese automarkt van vier mil joen auto's in 1962 konden uit groeien tot bijna tien miljoen in 1973, heeft 1974 een ernstige in breuk in deze groeitrend zicht baar gemaakt. De Europese markt viel terug naar een niveau van acht miljoen nieuwe auto's en bleef daarmee ruim vijftien procent achter bij 1973. Terwijl bij de DAF in 1973 nog 98.000 auto's de fabriek in Eindhoven-Geldrop-Born ver lieten, zag de directie zich ge dwongen in het afgelopen jaar de produktie geleidelijk terug te brengen tot ongeveer 70.000 au to's. Vertrouwende op een her stel van de werkgelegenheid dit jaar en het volgende jaar heeft men toen gekozen voor een stel sel van werktijdverkorting. In '74 resteert een nadelig be drijfsresultaat voor belastingen van ruim f 66 miljoen tegenover een bedrijfswinst van ruim I 12 miljoen in 1973. Voorgesteld wordt het netto-verlies ad f 54 miljoen over te brengen naar de nieuwe rekening. dos, Mercurirus 29 vn Amstef. dam nr West Indië, Neder Lek28 270 ono Durban nr Ouessant, Neder Linge 29 te Antwerpen Onoba 29 te Curacao,Pericles28 240 no Cartagena nr Pto Limon, Queen of Sheeba 29 te Londen Rijnborg 28 vn Amsterdam np Delfzijl. Safocean Albany 28 520 wzw Perth nr Pto Elisabeth, Scheldelloyd 28 vn Livorno m Hamburg, Spaarnekerk 28 te Rotterdam, Straat Algulhas 23 te Nagoya AMSTERDAM (ANP) VFW-Fokker acht de verkoop, mogelijkheden voor vliegtuigen in de toekomst zeer bevredi. gend. Hierbij moet dan wel een oplossing worden gevonden voor de renteproblemen en de stijgende loonkosten. Tevens hoopt VFW-Fokker dat de hui. dige extreme dollarkoers zich zal wijzigen. 1 Dit zei de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur, mr. G. C. Klapwijk, bij de presentatie van het jaarverslag. Een nadeel voor de Europese vliegtuig», dustrie is het ontbreken van een thuismarkt. Volgens mr. Klapwijk moeter een einde komen aan de situatie •dat regeringen, zoals die van Nederland, West-Duitsland, Be lgië en Spanje geld steken in een Europees project als de „lucht- bus", terwijl de nationale lucht- vaartmaatschappijen onbeperkt Amerikaanse toestellen blijven kopen die vrij kunnen worden ingevoerd. In Amerika echter moet 5 pet. invoerbelasting worden betaald op een Europees toestel, zo merkte hij op. Tot nu toe zijn er 25 „luchtbussen" ver kocht. Dit is nog te weinig, maar er zit schot in de verkoop. Er moet een doorbraak voor dit toestel op de Amerikaanse markt komen. Fokker denkt aan een produktie van twee per maand en verwacht op vier te komen, maar later dan werd voorzien aldus mr. Klapwijk. De Nederlands-Westduitse onderneming is bepaald niet te vreden over de huidige rentabi liteit, die 0,5 pet. van de omzet bedraagt Fokker verwacht geen snelle verbetering. Wel wordt een verbetering verwacht door een verdere opvoering van de ef ficiency (reorganisatie en een andere werkverdeling) en uit breiding van de militaire sector. Twee procent van de omzet als rentabiliteit is voor Fokker normaal, aldus mr. Klapwijk. Als Fokker wordt ingescha keld bij de bouw van het Ameri kaanse jachtvliegtuig YF-16, zal dit werk opleveren voor 1.250 man en in geld ruim f 800 min. per jaar. Maar dit bedrag is ge baseerd op de verkoop van 2.500 YF-16's, aldus mr. Klapwijk. Mede door de voorgenomen verhoogde produktie van Fel lowships en het werk aan de YF-16 zal het personeelsbestand van Fokker in Nederland stijgen van thans 6.800 lot 7.000 8.000 man in de loop van de komende twee drie jaar. DONDERDAG 29 MEI 1975 le kolom slotkoersea vorige beurs. Ze kolom koerseD 2e tijdvak beau a exdivtdend e s gedaan-bieden f gedaan laten a s laten b s bieden e s exclaim Actieve aandelen Handel en Industrie AKZorso ABN f 100 AlllKO r 00 A'damKub I 990 Dell MIJ 75.- Dordtoche I 20 Dordtscbe Pr. Heinekre f 29 HeineKeo ÜJ 25 H-A.L.HOLD fl, Kloogov r 20 HVA-Mljencert KNSM eert f.100 KLM r 100 Kon Olie 20 Nat.Ned flO Ommeren Gert Philip* t 10 Robeoo I 30 Roltnco f 90 Scbeepv ƒ50 Unilever ƒ20 40,00f 315,001 74,90 163,50 92,50 109,20 146,50 131 ,£0 61,50 57,50e 59,80 138,50 54,00 83.00 79,90 270.00 25.001 172,00 124,50 124,50 104,20e 306,50 73,70e - 156.00 I 92,50 109,30 106,80 i 145,70 j 132.001 58,50 j 55,50 59,00e 138,50 53,10 82,60e 79,00e 263,00 25,001 170,40 123.00 121,50 103,701 Actieve obligaties staatsleningen 10.50 Ned 74 0.79 ld 74 9.00 id 75 8,75 ld 75 «.OU (d 69 8-00 ld 70*95 8.00 ld 11*96 109,70 107,70 108 80 103,60 109.90 107,70 102.20 99,40 99.30 99,00 102,10 99,30 99,30 8.00 ld 701 8.00 ld 7617 8.00 Id 70111 8.00 ld 69-78 8.00 ld 70.77 7.75 ld 73-98 7.75 ld 76-78 7.30 ld 69-94 7.50 ld 89*94 7.50 ld 71-96 7.50 ld 12-87 7.50 ld 71-81 7.20 ld 72-97 7.00 ld 61-91 7.00 ld 611 7.00 ld 69-94 6.50 ld 681-93 ö.50td ''811 6J>0 Id 68II1 0.51) ld 68IV 6.25 ld 66-91 8.25 ld €7-82 6.00 ld 67-91' 5.75 td 651-9(i 5.75 ld 6511 5.25 ld 641-88 SJE5 ld 6411 5.00 ld 64-94 4.50 td 58-83 4.50 ld 59 89 4.50 td 601-85 4.50 Id 6011 102,00 100.60 100,70 101 102,40 96,60 96,20 102,60 95,20 94,70 94,50 100,1' 92,30 93.20 93,10 91,90 89,10 88,90 88,60 88,60 90,40 87,50 86,70 90,00 89.50 87,80 87,90 81,5» 91,40 83,80 89,10 81,30 102,20 100,60 100.70 101/10 102,10 96.40 96,20 103,50 95,00 94/50 94,20 100,10 92.30 93,10 93/» 91,75 89,00 88,80 88.50 88,50 90,40 87,40 86,50 90,00 8950 87,80 87,90 81,40 91,30 83,70 89,20f 81,20 Convert obligaties 1.75 Akxo li.00 A.B.N. 8.75 AmRo73 116,00 112,00 99,90 100,30 3.50 AmRo 196,50 193,25 8.25 Bail .Ned 97,40 96,70 7.00 BUZ 6.25 Huhr.T 89,50 98,00 7.75 Else vlei Kun». 7? 100,00 100,50 4.75 Gelde* 96,70 96,00 5.75 Glst-Br 96,00 95.00 6.50 Grinten 105,00 108,00e 7.25 H'meljer 93,50 92,40 150 Hotec 130,00 130,00 5.25 Hoogov 7.50 IHC Hol! 5.7S Indola 9050e 90,T0 7.25 Kappa7S 91,30 914» 650 Klusvet 1114» 110,50 5.75 KLM 74,00 7.75 K.N.Pap 121,50 1204» 7.25 KSH 73 924» 91.50 7.00 Lyons N 78,90 77,90 7JJ5M'intosb 83,10 83,60 D.00 Meneba 100.00 1004» 7.00 NBM-B 7.25 Nederb 68,40 66,00a 650 NMB 207.56 2034» 7.75 NatrJclii 93,00 93,20 X.Q0 Nijvere) 93,20 93,10e 1.75 Philips 85,00a 8450 10.00 Pont 105,80 105,60 750 Proost 96,00 6.50 Roltnco 70,50 6.50 ld WÓt 72,50 8.00 Sander* 92.60 90,60 7.00 Sbol Br 89,00 88,60 7.00 Slav.Bk 100,60 103,60 8.25 Vlh-But 95,70 96.70 7.00 W'saoen 94.20 02,UO Aandelen Banken verzekeringen AMEV Ami as Ass. SIJ 'dai Knnl» Mees&Hope Ned.Grediet NMB SlavenbJink id Cert Pr .Gr .Hyp. rUb.Hypbh West Utr .Hyp Scheepshyp, 61,00 85,00 101,00 115,10 138,00 41,60e 141.50 2540,00 254/X) 101.00 136.001 300,00 35404» 01,00 86.00 95,50 113,00a 136,00 42.001 138,30e 2440,00e 244,00 96,00 130,50 294,00e 3480 OOf Handel en Industrie 340,00 333,00 11,50 41.00 100,00a 9550 15,00 1350 100,10 10050 163,00 160,00 1650 13,90 131,00 W» 810,00 810.00b 169,00 165,001 100,00 95.00 1500,00 1500,00 43,00 42,30 66,50 8450 SCP Abof-BOB Ahold AMAS Asd Urooyd Asd Rijtuig Anlem Nat. Arnh.Schbv? Asselberg AUUET Aut.ScrewW Aut.lnd.Rt Ballast-N BAM Batava Batenburg Beek, van Beers BegemanD Bergoss Berkel P Blydenst Boer Druk Bols Borsumlj W Bos Kalis BÜZ Braat Houw 278.00 275,00 100,50 101,00 72,óOa 694»a 79.0r 79,00 153,09 150,50 121,00 1204)0a 465,00 445,00e - 187,50d 88,50 87,00 83,50 81,00 104,00f 103,80 297,00 295,50 Bredere VG 1420.0 td eert 1350,00 1350,00 (CO Öredero VB 353.00 IHC Holland ld oerf 348.00 348,00 lod.Maatacb. Buhrm.Tett. IBB tondor td eert 67.50 68,00 Interims Calve-D eert 1514» 150,50 laternatloM id pet eert 1200.00 1200,00b inventurn Gentr-Snlk. Kappa eert ld eert 886,00e 880,00 Kempen Bet Oteco 175.00 171,00 Key Houtb ld eert 175,00 171,00 Kiene 8 Chamotte 61 .OOd 58,80 KJoos Clndu-Key 54.50 54,50 KI uwer Crane Ned 570,OOf 570,OOf Desseaux 60.00e 57,50e Dikker» 70,00a 68,00a Bijenkorf j ld eert id 6 cum Dr.Ov.Ront 255,00 2564» Koo.Ned.1' Droge 1460,00 410,00e 1460,00 Krasnap.sk Duiker App 4154» KSH Econosto 39,80 38,50 Kwatta Elsevier 431,00 4814» Landre&G! ld oert 478,50 477,50 Lelds.Wol KM BA 226,00 222,50 Lindet-Jac Enkes 55,00 55,50 Macintosh Fokker 44,00 44,60 Meneba Ford Auto 4404»a Metaverps lur ness 92.70 884» Molukse he Gamma R 30,00 29,90 Mljnb.W. ld 5 pet PW 15,50 154» N aarden Gel. Delft c 244,00 221 JOOe Naeff Gelder oen 81,50 82j00 Nat.Grondt Gerofabr 43,20 43,00 NBM Bouw Giessen 435,00 4254» Nedap GtstBroo. 67,50e 68,00e Neder borst ld eert 67,50e 68,00e Ned.Bontw Goudsmit 94,00 92,50 Ned.Dsfbl Grasso 146,00 1434» ld oert Grinten 159,50 158,30 Nell* Grofsmed. 145,00 1404» Ne tam Hageroeijei 79,00 77,00 NteaS Helma Hold 36,00 Nierstra» Hero («na. 136,00 135,00 Norit Heybroek 250,00a Nutricla Gb Hoek's Macb 90,50e 88,50 Nutrtcta VB Holec 195,00 191,20 Nvms Holl. Betas 06,00 64,50 Nljverdal Hull.Beton 03,00 61,50 OCIE.M Hold. 89,50 93,90 36,00 364» :02,(X 210,00b 57,00 54,00e 155,001 151,00 52,50d 51,90 590,00 5904» 155,00a 1474» 84,00 224,00 2104» 157,00 1954»a 85,00e 854»e 81,10 81,00 12,70e 57,00 160,50 644» 24,00e 1354» 251,0C 192,00 76,50 91,70 12,70 56,00 150,00 62,00 24,00 133,00a 247.00 290,00 76,10 87,00 j jO.OO 2500,00a, 92.00 853.00 850,00 60,00 57,50 120,00 H74»a 57,50 52.20 43,50 140,00 340,00 31,00 19,OOf 300,00a 300,00 170.00 165,00a 356,00 3504» 90,00 88,00 350.00 13504» 380.00 18304» 114,00a 1104» 51,60 504» 52,00 50,70 87,20 97,20 83,OOf 60,00! 28,70 28,50 Pakhoed H •d eert ('ai era bang Paltbe Philips Pont Hout Po reel .Fles Proost&Br Rademaken- Reetsink fteeuwtjk Relss sa Co RIVA ld eert Rohte&Jisk Rommenholl RUn-Scbeldf Sanders Sehev.Expl. SchokbetOD Schal tema Schuppen Schutterav Stevtn Gr Stoomsp l^t rab lod.Phi Telegraaf THV mten Wh Water 1 Tw.Kabelf Ifbbinb UnSkap Unli eert id 7 pet id 6 pet V.d.Vlfet-w Veneta Vet.Glaaf Ver .Hand VMP Ver.Uttfmij Ver. Touw (d eert Veiflverw. i/lliamijHtitl 225,00 220,OOf 172.00 1724» 145,80 146,00 140.80 140,50 93,00 93,20 81,00 61,00e 313,OOd 2184» 122,00 116.10 205.00 204,50 380.001 360,OOf 122.00 121,50 53.00 52,20 100,00 100,00 275,00 269,50 2454» 69,90 69,00 690,00a 680,00a 211,00 200,10 146,50 142,50 13,30 13,20 990,00 10004» 121.00 <30,00 90,00 83,00a 112,00 111,00 83,00 240.50 376.00 336.001 136,00 190.00 114,00d 329.00 90,00 70,OOd 110,50 110,00a 90,00e 240,00 390,00 330,00 138 4»e 81.10 81,10 9040 69,10 113.00e 113,00e I 50,50e 50,50 110,OOf 100,50 800,00 785,00 182,00 178,00 95,00 93,00 VRO Papt» 826,00 Vulc.oord 55,00 08,80 Wegener O id oert 96,00 Weasanen Wyew 94,00 Wijk re aar 901,00 Zaalberg - 83',00f Mijnbouw/Patrol mi ro i Huw Petr 100,00 101,00 Moeara Ea. 1934»a ld 1-10 2510.00 2506,00 ld 1-4 2580,00 2590,00 Sarakreek 28,00 29,00 Diversen Geld .Tram 0004» 580,00a j Ant.Brouw. Ant.Verf 1574)00 155,00a ElMlj Vrnba 1204» 120,00 Sur. Brouw. Hunter O. 21.50b 21,OOf Partidr mijnen Alg .Fondsenb 102,50 100,50 America Pnd 135,00 1344» Asd Melegg.D 141,00 139,50 Converto 535,00 535,00 Goldmine* 210,OOf 296,00 Holland F 136,50 134,50 vil 682,00 673,00 Interbonds 497,00 497,00 8lnn.Belf.VG 148,00e 146,40 Breevast 123.50 133,00 Ned. Vastgoed 610,00 610,001 Dutch tnt 94,50e 94,50 Beleggingamijen (KA Belegt 134,10e 1334» 68.00e 67,80 71,00 70,50 Nefo tibam Kolince U M-Invent Wereldhaven - t 90,50 62,00 1 420,00 120,00 Toioo 73 30 K o rente lokyo PH(8) Tokyo "H 71,50 89,50 99,01 Ö.<X 113 41 21 50: 31,00 71,90 68430 100,00c 23.75 113,30 21,26 30.76 I AMSTERDAM - Op de Amsterdamse effecten beurs zijn de koersen don derdag overwegend verder gedaald. De internationale aandelen verloren begin- beurs verder terrein en ook in de andere sectoren van de markt waren de noteringen lager. Zeer zwak in de markt lagen de scheepvaartfondsen. De reactie werd onder meer toegeschreven aan de ver dere achteruitgang van de noteringen op de Ameri kaanse markt en het te leurstellende nieuws uit het bedrijfsleven. Van de hoofdfondsen moest Unilever begin beurs f 0,70 prijsgeven op f 103,50 en Kon. Olie was f 0,50 in reactie op f 82,50. Een zelfde daling vertoonde Akzo op ƒ39,50 en de koers van Hoogo vens ging met f 1,40 om laag tot f 56,10. Philip- moest f 0,20 achteruit tol f 24,80. I In de scheepvaartsector heerste een zeer flauwe stemming, waarbij Van Ommeren f 9 moest prijs geven op ƒ261 en aande len HAL 3,50 achteruit gingen tot 58. De koers van de aandelen Neder landse Scheepvaart Unie ging met f 4 omlaag tot f 120.50 en KNSM hield nog het meest stand door 1 terug te vallen tot f 137,50. Van de bankaandelen opende de Amro Bank f 0,90 onder het oude ni veau op f 74 en ging de koers van de ABN met f 5 omlaag tot f 310. Het ver zekeringsfonds Nationale Nederlanden opende met een achteruitgang van f 0,80 op f 79,10. Aandelen Heineken ver loren f 0,50 op f 146 en aandelen KLM waren f 0,90 in reactie op f 53. Deli Mij. noteerde onver anderd op ƒ92,50. Op de lokale markt kwam opnieuw een groot aantal koersverliezen voor. Van de bouwaande- len verloor Nederhorst als gevolg vam de tussentijdse mededeling f 1 op f 16 en aandelen BAM-Holding .varen f 2,00 in reactie op 84,50. Aandelen Ballast- Nedam moesten f 2 terug tot f 41 en Rijn Schelde- tot f 200 10. Van der Gies- Ver 1 me zakte f HW® tot 200 0. 1 (Van onze sportredactie) ROTTERDAM/BREDA Slechts de medische keur. die vandaag in hel Roti damse Clara-ziekenhuis plaatsvinden, staal de os gang van NAC's rechtersi Martin Vreijsen naai Fe noord in de weg. Giste heeft Vreijsen. die zich daai AR TE (Van onz NIBBIXWOUD - Hs Olympia's Tour normaal t Caballero-renner verdedij overtuigende wijze in de el woud over de Afsluitdijk, i Maas, die daarmee zijn tu etappezeges van Soka-Sne vendien raakte de 22-jarV ren op uitbundige wijze w streekgenoten zijn naaste Aangenomen mag tenmins' rop raakte door een val, ni uit de trui te rijden. Die tuimeling van Hassi was volgens de Amstelrijder schuld van Caballerocoun Rinie Verboom. „Op het laat stukje van de Afsluitdijk k< De uitslag van de achl etappe is: 1. Maas (SSF) 147 lometer in 3 uur, 11 minuter 17 seconden (met bonifici 3,11.02), 2. Van der Helst z.t. (met bon 3 11 07), 3. Scl (Ket) z.t. (met bon. 3.11 12 Langerijs (Cab), z.t., 5 Ge' (Erp) z.t 6 VanderVeken( op 53 seconden, 7. Van (Mie) z.t., 8 Aibersen (Ket) 9 Bertin (Fra) z.t., 10 Pril (Mil) z.t 11 Van Gerwen z.t., 12. Lamoen (Bat) z t., Huveneers (Mil) z.t., 14 G (Mic)z.t., 15 Huijzen (Bat) 16. Van Katwijk (SSF) Z.t. Kraskov (Sov) z.t., 18 Osrr (Fra) z.t., 19 Van der Kr (Erp) z t„ 20 Scheffer (Ket) 30 R. Verboom (Cab) 3 15 32 F Pirard (Ams) 3 13 26 M Venix (SSF) z.t47 P Fi ken (Bat) z t55 A Tak 3 21.57, 65 Van Tilburg 3.30 08. De strijd gestaakt hebben j cobs (Cab). De Ruijter (VZL i Van Groezen (VZL). De stand in het klassement na de achtste ets is: 1. Langerijs, 27 uur, 49 min en 13 seconden; 2 Si 27.50.34; 3 Gevers 27 50 5 Hassink27.51 38,5. Lubber 27.52.38; 6 Huijzen 27.53 3 Scheffer 27.53.40; 8. Pi 27 54.33; 9 Van der V 27.54.47; 10 Kuijs 27.55 00 Van Katwijk 27 55 10, 12 der Kruqs 27.55 29; 13 Spi 27 55 39; 14 Van Lanr 27.55.41, 15 Dohmen 27 5f 16 Koot 27 56 36. 17 Ter Ha sel 27 56 51; 18 Van Hel 27 57 43; 19. Van Ger 27 58.04; 20 Hoogendi 27.58 19. 35 M Vemx^8 1 36 P Maas 28 19 04; 48 A. 28 30 42; 28.34 31; 28 38 12; 28 38 18; 28.59.28. 50. 54. 55. 61. A. Pri R. Verb P Frai Van Til (ADVERTENTIE) h PINDA S MET EEN JASJE Weet u zelt een leuke borrel nootjes babbel? Stuur in naa Calvé. postbus 1000. Delft CBS '04 i«

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 16