Winst BP
veel minder
Vreij
Resultaten
„SOMS ZIE IK GEEN TOEKOMST MEER"
Beunhazerij neemt niet af
VFW Fokker:
verkoop
mogelijkheden
vliegtuigen
bevredigend
Calvé
Israel
vandaag
(4 en slot)
WAT IS UW
GULDEN WAARD
VERLIES VAN F 54
MILJOEN
i
OPNIEUW
LAGER
borrelnootje
binnenland
buitenland
1hmhhbm
Kritiek
Inkomen
Droomreis ;:u-
Hoge prijs voor
grote wijn
anp-beurs
overzicht
VRIJDAG 30 MEI 1975
16 J!
VRIJDAG 30 ME11975
Israël is in de loop der jaren voor vele honder
dduizenden Joden een nieuw vaderland gewor
den. De verschillende oorlogen, de dreiging van
een nieuw treffen en de talloze guerrilla-acties
uit omliggende vijandige landen vergen van de
Israëli's echter niet alleen zeer zware financiële
offers maar zorgen ook voor een constante sfeer
van uiterste waakzaamheid, grote druk. Menige
immigrant heeft het dan ook niet altijd even
makkelijk in zijn Beloofde Land.
Hans Veldhuis zocht één van hen op in Israëls
tweede stad, Tel Aviv: de uit Venlo afkomstige
Inge Meents-Levis, die 15 jaar geleden Limburg
verliet om in Israël een nieuw bestaan op te bou
wen. In een openhartig gesprek zegt zij: „Soms
-zie ik geen toekomst meer".
iets is zo erg
als een kind
in haat
op te voeden
„Soms denk ik wel eens waar ik het eigenlijk voor doe". Van links naar rechts Chanog, Ruben,
Inge en Gady.
TEL AVIV - „Er zijn wel
eens tijden dat ik het helemaal
niet meer zie. Dat ik al mijn
vertrouwen in de toekomst heb
verloren. Ik ben wel gelukkig
met m'n man en twee kinde
ren, maar als ik hun ontwikke
ling dan zie en plannen wil
maken voor hun verdere stu
die, dan zie ik soms alleen
maar duisternis. Dan denk ik
wel eens: waar doen we het ei
genlijk voor. Straks gaan ze in
dienst en er vallen elk jaar
slachtoffers. Wat heeft het dan
allemaal voor zin?"
Inge Meents-Levis (37)
woont met haar man Ruben
(42) en haar twee zoons Gady
(13) en Chanog (9) in een rus
tige buitenwijk van Tel Aviv.
Hun gezin behoort naar Israë
lische maatstaven gemeten tot
de middengroepen. Ruben is
als ingenieur werkzaam op het
gebied van de waterwerken en
bouwde onder meer een unieke
observatietoren voor diepzee
duikers in de Rode Zee bij Ei-
lath. Het experiment, dat be
doeld is om toeristen te trek
ken, slaagde volledig. Maar de
geldkraan is nu bijna dicht
gedraaid en nieuwe opdrach
ten blijven uit: het leger eist
zijn tol. Inge zelf werkt nog bij
als analiste in een ziekenhuis.
„De spanning is na de Jom
Kippoeroorlog de oorlog van
'73) veel groter geworden. Je
raakt weliswaar gewend aan
het straatbeeld met z'n lif
tende of patrouillerende sol
daten, maar soms realiseer je
je opeens hoe vreselijk nodig
ze eigenlijk zijn. Dat er zo een
nieuwe oorlog kan uitbreken.
Maar ie staat er niet elke dag
bij stil, want dan heb je geen
leven".
Inge kwam als 23-jarig
meisje naar Israël, nadat ze
haar jeugd in Venlo had door
gebracht bij haar grootmoe
der, met wie zij in 1945 als
enige overlevende van haar
familie uit de oorlog terug
kwam.
„Wanneer je hier als Jood
komt neem je deel aan de risi
cofactor van het Jodendom. Je
neemt op de koop toe dat er
steeds gevaar is, dat je in je
bestaan wordt bedreigd.
Vooral als je al je familie hebt
verloren, je hebt geen keus".
Inge en Ruben hebben
daarom veel contact met an
dere ex-Nederlanders. Ze
hebben dan ook beiden de Ne
derlandse nationaliteit willen
behouden. Waarom weten ze
eigenlijk zelf niet zo goed. Mis
schien kan ik het 't beste om
schrijven met een veilig ge
voel, zekerheid Wel hebben ze
een zogenaamde permanente
verblijfsvergunning en hebben
daardoor toch alle zware ver
plichtingen van een Israëlisch
staatsburger.
Een uitgebreide briefwis
seling met Limburg staat ei
borg voor dat ze de band met
Nederland behouden. „We
hebben daar dikwijls een
enorme morele steun aan om
het leven hier weer aan te kun
nen". Maar er klinkt steeds
meer kritiek in de brieven
door. Zoals het verwijt dat het
toch een schande is dat zij hun
kinderen met haat moeten le
ren leven en opvoeden. „Maai
wij vinden dat ook vreselijk.
Wij willen net zo goed dat al
die Palestijnse kinderen in
vrijheid kunnen leven en ge
lukkig zijn. Dat gevoel van
haat is een geweldig onbe
grip".
Ze kijkt in gedachten ver
zonken naar haar driftig in het
Ivrit, de moderne Israëlische
voertaal, pratende jongens.
Gady spreekt nog redelijk Ne
derlands - „Ruben en ik pra
ten nog altijd Nederlands sa
men" - maar Chanog niet
meer. Dan grijpt ze in. In een
voor mij volkomen onbegrijpe
lijk klinkende zin. Het Ivrit is
een moeilijke taal, die ze pas
na een lange studie op een spe
ciale immigrantenschool on
der de knie kreeg.
De Meents hebben het niet
slecht. Weliswaar staat het in
komen van een Israëlisch in
genieur op een 1 ager peil dan in
Nederland maar door het bij
werken van Inge kunnen ze er
goed van komen. „We waren
best bereid om wat minder
luxueus te leven maar dat ex
tra inkomen was aanvankelijk
echt nodig". Ze $taan nu wat
hun inkomen betreft wat bo
ven de middelmaat wat is af te
leiden uit de belasting van on
geveer 40 pet. Ze bezitten een
mooie eengezinswoning met
een flinke tuin met tropisch-
welig bloeiende planten en de
inboedel verraadt een goede
smaak. „Die meubels hebben
we allemaal nog in Holland
gekocht", zegt ze dan, alsof ze
mijn gedachten kan lezen,
„maar ze zijn nog erg goed en
hier zijn meubels erg duur".
En dat geldt voor veel din
gen die voor ons normale ge
bruiksvoorwerpen zijn ge
worden. De prijzen van voed
sel liggen over het algemeen op
eenzelfde niveau als in Neder
land, maar de aankoop van
dingen als een radio, tv., diep-
vrieskist of auto betekenen een
zware last op het gezinsbud
get. De belasting op deze arti
kelen is erg hoog Ruben bezit
een Japanse middenklasse au
to, diebij ons f 11.000,- kost, in
Israël echter eens zo veel. Hij
kon die alleen kopen door een
lening. En voor meubels be
staat er zelfs een compleet im
portverbod. Om zoveel moge
lijk deviezen te sparen.
Inge en Ruben hebben het
ondanks alles naar hun zin in
Israël. Ze zouden niet terug
willen. Althans niet voorgoed.
Maar het verlangen naar Ne
derland blijft. Inge was in '68
voor het laatst in ons land en
zal deze zomer misschien op
nieuw naar Nederland komen.
Ze kijkt er naar uit als naar een
droomreis. „Ik verlang er erg
naar. Misschien is het de hang
naar vroeger, naar iets ver
trouwds. Maar ergens ben ik
ook wel bang dat het zal
tegenvallen. Want alles veran
dert. Ook de sympathie die
Nederland altijd had voor
onze zaak. Men luistert nu
meer naar de andere kant, om
dat die nu ook internationaal
wordt erkend. Onze tragedie is
dan ook dat we wel moéten
vechten. Want ons bestaan
staat constant op het spel".
Als ik wegga is tussen Cha
nog en Gady de vrede weer ge
tekend. Zij zijn zich nog niet
bewust van de immense pro
blemen van hun kleine vader
land, dat omringd wordt door
vijanden. Twee zonen van een
jong land, dat hen nog hard
nodig zal hebben.
HANS VELDHUIS
DEN HAAG (ANP) - In het
jaarverslag van de Nederlandse
Vereniging van Assurantiebe
zorgers (NVA) wordt erover ge
klaagd dat de beunhazerij in de
assurantiebemiddeling maar
niet wil afnemen. De beunhaas,
de gelegenheidsagent, de tipge
ver enz. worden onverminderd
in staat gesteld hun activiteit te
ontplooien, aldus de NVA.
Hierdoor wordt mede verhin
derd, dat de professionele, de
onafhankelijke tussenpersoon
de gewenste en noodzakelijke
erkenning en herkenning be
reikt. De NVA stelt, dat een
groot deel van de kritiek op het
verzekeringsbedrijf, een gevolg
is van ondeskundige voorlich
ting door hen die nu eenmaal
qua opleiding niet in staat zijn
de consument op objectieve en
juiste wijze voor te lichten en te
begeleiden. De NVA zal bij de
overheid en bij de verzekeraars
onverminderd tegen deze mis
stap blijven strijden.
Er is volgens het jaarverslag
van de NVA een alarmerende si
tuatie ontstaan voor de assuran
tiebemiddelaars als gevolg van
het krapper worden van de
markt en de sterke stijging van
de loonkosten in het afgelc
jaar.
fgelopen
LONDEN (ANP) - British Pe
troleum Company Ltd. heeft in
het eerste kwartaal van dit jaar
een nettowinst behaald van 42,2
miljoen pond sterling In de eer
ste drie maanden van vorig jaar
was dat nog 289,7 miljoen pond.
De winst voor belastingen
kwam uit op 488,1 miljoen pond
(in het eerste kwartaal van 1974
725,5 miljoen) Daar ging 437,4
miljoen pond (410,1 miljoen)
aan buitenlandse belastingen af
en 7 (5,8) miljoen pond aan be
lastingen in Engeland zelf (na
aftrek van de in het buitenland
betaalde belastingen)
De omzet vertegenwoordigde
in het eerste kwartaal een
waarde van 1.842 tegen vorig
jaar 1.775 miljoen pond; aan do
uanerechten en omzetbelasting
werd 375 (331) miljoen pond be
taald. De omzet bestond uit 22,9
miljoen ton ruwe olie (27,2 mil
joen ton), 11 (12,3) miljoen ku
bieke meter aardgas per dag en
21,8 (24,9) miljoen ton andere
produkten, waaronder chemica
liën.
NEW YORK (UPI) - De New
Yorkse restauranthouder Frank
Giambelli heeft vooreen QesLa-
fite Rothschild 1878 - het laatste
grote wijnjaar voordat een wijn-
luis huishield op Europese wijn
gaarden - 3500 dollar betaald.
Op de veilingVan zeldzame wij
nen waaraan Giambelli deel
nam werden in totaal 12.000
flessen wijn verkocht. Zij brach
ten 269.468 dollar op. Hiervan
werden 216.408 dollar betaald
voor Franse soorten.
scheepsbericht en
Alkes 29 te Ilheus, Alkmaar 28
te Port au Prince, Aludra 29 te
Abadan, Amstelland 28 vn Re
cife nr Santos, Aristoteles 29 te
Amsterdam, Atys 28 te Shuaibal
Calamares 28 vn Golfito nr Ar-
muelles, Ceres 28 te Antofagas-
ta. Chiriqui 28 500 zo Bermuda
nr Kingston, Coppename 28 vn
Golfito nr Benghazi, Dordrecht
28 vn Port Moody nr Japan, Esso
Europoort 29 vn Las Palmas nr
Perz Golf, Flevoland 29 te Rio
de Janeiro, Gardenia 29 te Rio
Haina, Grotedijk 28 470 zo Cape
Race nr Le Havre, Gulf Hollan
der 27 vn Escravos nrGuayaqui-
la, Gulf Italian 29 te Philadelp
hia, Heelsum 29 te Hamburg,
Hermes 28 te San Juan, Hol-
landsburcht 29 te Port Lincoln,
Ilias 28 te Rotterdam, Kenne-
merland 30 te Belem, Kermia 28
vn Brunsbuettel nr Shellhaven,
Korovina 28 vn Visajapatnam nr
Mena al Ahmadi, Kosicia 28 vn
Singapore nr Suva, Kylix 29 vn
Lagoutte nr Ambarli, Leuvel-
loyd 6 juni te Townsville verw.,
Maasbree 28 te Rotterdam, Ma-
coma 28 vn Curacao nr Perz.
Golf, Madisonlloyd 29 te Barba-
Amerikaanse dollar
2,35-2,45, Engelse pond
5,45-5,75, Belgische fr. (100)
6,54-6,84, Duitse mark (100)
101,00-104,00, Ital lire (10.000)
37,25-40,25, Portugese esc.
(100) 9,00-10,50, Canadese dol
lar 2,30-2,40, Franse fr. (100)
59,00-62,00, Zwitserse fr. (100)
95,50-98,50, Zweedse kroon
(100) 60,00—63,00, Noorse kroon
(100) 47,25-50,25, Deense kroon
(100) 43,00—46,00, Oostenr. sch.
(100) 14,48-14,78, Spaanse pes.
(100) 4,20-4,50, Griekse
drachme (100) 7,65-8,90, Finse
mark (100) 66,75-69,75, Joegosl.
dinar (100) 14,00-16,00.
DAF had zeer
slecht jaar
(Van onze fin. redacteur)
EINDHOVEN - Ook voor de
DAF in Einhoven - zoals ge
meld, sinds vorig jaar deel uit
makend van de Zweedse Volvo
groep - was 1974 het slechtste
automobieljaar sedert de
tweede wereldoorlog.
President-commissaris P. G.
Gyllenhammar, die dit in een
voortreffelijk verzorgd jaarver
slag memoreert, verwacht van
1975 echter veel.
In het verslag van de directie
wordt '74 afgeschilderd als'het
jaar, waarin van alle takken van
de industrie de automobielin
dustrie het zwaarst getroffen
werd. Letterlijk staat in dat ver
slag te lezen: „Na een periode
van ruim twintig jaar van vrij
wel ononderbroken groei,
waarbij de verkopen op de Eu
ropese automarkt van vier mil
joen auto's in 1962 konden uit
groeien tot bijna tien miljoen in
1973, heeft 1974 een ernstige in
breuk in deze groeitrend zicht
baar gemaakt. De Europese
markt viel terug naar een niveau
van acht miljoen nieuwe auto's
en bleef daarmee ruim vijftien
procent achter bij 1973.
Terwijl bij de DAF in 1973 nog
98.000 auto's de fabriek in
Eindhoven-Geldrop-Born ver
lieten, zag de directie zich ge
dwongen in het afgelopen jaar
de produktie geleidelijk terug te
brengen tot ongeveer 70.000 au
to's. Vertrouwende op een her
stel van de werkgelegenheid dit
jaar en het volgende jaar heeft
men toen gekozen voor een stel
sel van werktijdverkorting.
In '74 resteert een nadelig be
drijfsresultaat voor belastingen
van ruim f 66 miljoen tegenover
een bedrijfswinst van ruim I 12
miljoen in 1973. Voorgesteld
wordt het netto-verlies ad f 54
miljoen over te brengen naar de
nieuwe rekening.
dos, Mercurirus 29 vn Amstef.
dam nr West Indië, Neder Lek28
270 ono Durban nr Ouessant,
Neder Linge 29 te Antwerpen
Onoba 29 te Curacao,Pericles28
240 no Cartagena nr Pto Limon,
Queen of Sheeba 29 te Londen
Rijnborg 28 vn Amsterdam np
Delfzijl. Safocean Albany 28
520 wzw Perth nr Pto Elisabeth,
Scheldelloyd 28 vn Livorno m
Hamburg, Spaarnekerk 28 te
Rotterdam, Straat Algulhas 23
te Nagoya
AMSTERDAM (ANP)
VFW-Fokker acht de verkoop,
mogelijkheden voor vliegtuigen
in de toekomst zeer bevredi.
gend. Hierbij moet dan wel een
oplossing worden gevonden
voor de renteproblemen en de
stijgende loonkosten. Tevens
hoopt VFW-Fokker dat de hui.
dige extreme dollarkoers zich
zal wijzigen.
1
Dit zei de nieuwe voorzitter
van de raad van bestuur, mr. G.
C. Klapwijk, bij de presentatie
van het jaarverslag. Een nadeel
voor de Europese vliegtuig»,
dustrie is het ontbreken van een
thuismarkt.
Volgens mr. Klapwijk moeter
een einde komen aan de situatie
•dat regeringen, zoals die van
Nederland, West-Duitsland, Be
lgië en Spanje geld steken in een
Europees project als de „lucht-
bus", terwijl de nationale lucht-
vaartmaatschappijen onbeperkt
Amerikaanse toestellen blijven
kopen die vrij kunnen worden
ingevoerd. In Amerika echter
moet 5 pet. invoerbelasting
worden betaald op een Europees
toestel, zo merkte hij op. Tot nu
toe zijn er 25 „luchtbussen" ver
kocht. Dit is nog te weinig, maar
er zit schot in de verkoop. Er
moet een doorbraak voor dit
toestel op de Amerikaanse
markt komen. Fokker denkt aan
een produktie van twee per
maand en verwacht op vier te
komen, maar later dan werd
voorzien aldus mr. Klapwijk.
De Nederlands-Westduitse
onderneming is bepaald niet te
vreden over de huidige rentabi
liteit, die 0,5 pet. van de omzet
bedraagt Fokker verwacht geen
snelle verbetering. Wel wordt
een verbetering verwacht door
een verdere opvoering van de ef
ficiency (reorganisatie en een
andere werkverdeling) en uit
breiding van de militaire sector.
Twee procent van de omzet als
rentabiliteit is voor Fokker
normaal, aldus mr. Klapwijk.
Als Fokker wordt ingescha
keld bij de bouw van het Ameri
kaanse jachtvliegtuig YF-16, zal
dit werk opleveren voor 1.250
man en in geld ruim f 800 min.
per jaar. Maar dit bedrag is ge
baseerd op de verkoop van 2.500
YF-16's, aldus mr. Klapwijk.
Mede door de voorgenomen
verhoogde produktie van Fel
lowships en het werk aan de
YF-16 zal het personeelsbestand
van Fokker in Nederland stijgen
van thans 6.800 lot 7.000 8.000
man in de loop van de komende
twee drie jaar.
DONDERDAG 29 MEI 1975
le kolom slotkoersea vorige beurs. Ze kolom koerseD 2e tijdvak beau
a exdivtdend e s gedaan-bieden f gedaan laten
a s laten b s bieden e s exclaim
Actieve aandelen
Handel en Industrie
AKZorso
ABN f 100
AlllKO r 00
A'damKub I 990
Dell MIJ 75.-
Dordtoche I 20
Dordtscbe Pr.
Heinekre f 29
HeineKeo ÜJ 25
H-A.L.HOLD fl,
Kloogov r 20
HVA-Mljencert
KNSM eert f.100
KLM r 100
Kon Olie 20
Nat.Ned flO
Ommeren Gert
Philip* t 10
Robeoo I 30
Roltnco f 90
Scbeepv ƒ50
Unilever ƒ20
40,00f
315,001
74,90
163,50
92,50
109,20
146,50
131 ,£0
61,50
57,50e
59,80
138,50
54,00
83.00
79,90
270.00
25.001
172,00
124,50
124,50
104,20e
306,50
73,70e -
156.00 I
92,50
109,30
106,80 i
145,70 j
132.001
58,50 j
55,50
59,00e
138,50
53,10
82,60e
79,00e
263,00
25,001
170,40
123.00
121,50
103,701
Actieve obligaties
staatsleningen
10.50 Ned 74
0.79 ld 74
9.00 id 75
8,75 ld 75
«.OU (d 69
8-00 ld 70*95
8.00 ld 11*96
109,70
107,70
108 80 103,60
109.90
107,70
102.20
99,40
99.30
99,00
102,10
99,30
99,30
8.00 ld 701
8.00 ld 7617
8.00 Id 70111
8.00 ld 69-78
8.00 ld 70.77
7.75 ld 73-98
7.75 ld 76-78
7.30 ld 69-94
7.50 ld 89*94
7.50 ld 71-96
7.50 ld 12-87
7.50 ld 71-81
7.20 ld 72-97
7.00 ld 61-91
7.00 ld 611
7.00 ld 69-94
6.50 ld 681-93
ö.50td ''811
6J>0 Id 68II1
0.51) ld 68IV
6.25 ld 66-91
8.25 ld €7-82
6.00 ld 67-91'
5.75 td 651-9(i
5.75 ld 6511
5.25 ld 641-88
SJE5 ld 6411
5.00 ld 64-94
4.50 td 58-83
4.50 ld 59 89
4.50 td 601-85
4.50 Id 6011
102,00
100.60
100,70
101
102,40
96,60
96,20
102,60
95,20
94,70
94,50
100,1'
92,30
93.20
93,10
91,90
89,10
88,90
88,60
88,60
90,40
87,50
86,70
90,00
89.50
87,80
87,90
81,5»
91,40
83,80
89,10
81,30
102,20
100,60
100.70
101/10
102,10
96.40
96,20
103,50
95,00
94/50
94,20
100,10
92.30
93,10
93/»
91,75
89,00
88,80
88.50
88,50
90,40
87,40
86,50
90,00
8950
87,80
87,90
81,40
91,30
83,70
89,20f
81,20
Convert obligaties
1.75 Akxo
li.00 A.B.N.
8.75 AmRo73
116,00 112,00
99,90 100,30
3.50 AmRo
196,50
193,25
8.25 Bail .Ned
97,40
96,70
7.00 BUZ
6.25 Huhr.T
89,50
98,00
7.75 Else vlei
Kun». 7?
100,00
100,50
4.75 Gelde*
96,70
96,00
5.75 Glst-Br
96,00
95.00
6.50 Grinten
105,00
108,00e
7.25 H'meljer
93,50
92,40
150 Hotec
130,00
130,00
5.25 Hoogov
7.50 IHC Hol!
5.7S Indola
9050e
90,T0
7.25 Kappa7S
91,30
914»
650 Klusvet
1114»
110,50
5.75 KLM
74,00
7.75 K.N.Pap
121,50
1204»
7.25 KSH 73
924»
91.50
7.00 Lyons N
78,90
77,90
7JJ5M'intosb
83,10
83,60
D.00 Meneba
100.00
1004»
7.00 NBM-B
7.25 Nederb
68,40
66,00a
650 NMB
207.56
2034»
7.75 NatrJclii
93,00
93,20
X.Q0 Nijvere)
93,20
93,10e
1.75 Philips
85,00a
8450
10.00 Pont
105,80
105,60
750 Proost
96,00
6.50 Roltnco
70,50
6.50 ld WÓt
72,50
8.00 Sander*
92.60
90,60
7.00 Sbol Br
89,00
88,60
7.00 Slav.Bk
100,60
103,60
8.25 Vlh-But
95,70
96.70
7.00 W'saoen
94.20
02,UO
Aandelen Banken
verzekeringen
AMEV
Ami as
Ass. SIJ 'dai
Knnl»
Mees&Hope
Ned.Grediet
NMB
SlavenbJink
id Cert
Pr .Gr .Hyp.
rUb.Hypbh
West Utr .Hyp
Scheepshyp,
61,00
85,00
101,00
115,10
138,00
41,60e
141.50
2540,00
254/X)
101.00
136.001
300,00
35404»
01,00
86.00
95,50
113,00a
136,00
42.001
138,30e
2440,00e
244,00
96,00
130,50
294,00e
3480 OOf
Handel en Industrie
340,00 333,00
11,50 41.00
100,00a 9550
15,00 1350
100,10 10050
163,00 160,00
1650 13,90
131,00 W»
810,00 810.00b
169,00 165,001
100,00 95.00
1500,00 1500,00
43,00 42,30
66,50 8450
SCP
Abof-BOB
Ahold
AMAS
Asd Urooyd
Asd Rijtuig
Anlem Nat.
Arnh.Schbv?
Asselberg
AUUET
Aut.ScrewW
Aut.lnd.Rt
Ballast-N
BAM
Batava
Batenburg
Beek, van
Beers
BegemanD
Bergoss
Berkel P
Blydenst
Boer Druk
Bols
Borsumlj W
Bos Kalis
BÜZ
Braat Houw
278.00 275,00
100,50 101,00
72,óOa 694»a
79.0r 79,00
153,09 150,50
121,00 1204)0a
465,00 445,00e
- 187,50d
88,50 87,00
83,50 81,00
104,00f 103,80
297,00 295,50
Bredere VG
1420.0
td eert
1350,00
1350,00
(CO
Öredero VB
353.00
IHC Holland
ld oerf
348.00
348,00
lod.Maatacb.
Buhrm.Tett.
IBB tondor
td eert
67.50
68,00
Interims
Calve-D eert
1514»
150,50
laternatloM
id pet eert
1200.00 1200,00b
inventurn
Gentr-Snlk.
Kappa eert
ld eert
886,00e
880,00
Kempen Bet
Oteco
175.00
171,00
Key Houtb
ld eert
175,00
171,00
Kiene 8
Chamotte
61 .OOd
58,80
KJoos
Clndu-Key
54.50
54,50
KI uwer
Crane Ned
570,OOf
570,OOf
Desseaux
60.00e
57,50e
Dikker»
70,00a
68,00a
Bijenkorf
j ld eert
id 6 cum
Dr.Ov.Ront
255,00
2564»
Koo.Ned.1'
Droge
1460,00
410,00e
1460,00
Krasnap.sk
Duiker App
4154»
KSH
Econosto
39,80
38,50
Kwatta
Elsevier
431,00
4814»
Landre&G!
ld oert
478,50
477,50
Lelds.Wol
KM BA
226,00
222,50
Lindet-Jac
Enkes
55,00
55,50
Macintosh
Fokker
44,00
44,60
Meneba
Ford Auto
4404»a
Metaverps
lur ness
92.70
884»
Molukse he
Gamma R
30,00
29,90
Mljnb.W.
ld 5 pet PW
15,50
154»
N aarden
Gel. Delft c
244,00
221 JOOe
Naeff
Gelder oen
81,50
82j00
Nat.Grondt
Gerofabr
43,20
43,00
NBM Bouw
Giessen
435,00
4254»
Nedap
GtstBroo.
67,50e
68,00e
Neder borst
ld eert
67,50e
68,00e
Ned.Bontw
Goudsmit
94,00
92,50
Ned.Dsfbl
Grasso
146,00
1434»
ld oert
Grinten
159,50
158,30
Nell*
Grofsmed.
145,00
1404»
Ne tam
Hageroeijei
79,00
77,00
NteaS
Helma Hold
36,00
Nierstra»
Hero («na.
136,00
135,00
Norit
Heybroek
250,00a
Nutricla Gb
Hoek's Macb
90,50e
88,50
Nutrtcta VB
Holec
195,00
191,20
Nvms
Holl. Betas
06,00
64,50
Nljverdal
Hull.Beton
03,00
61,50
OCIE.M Hold.
89,50
93,90
36,00 364»
:02,(X 210,00b
57,00 54,00e
155,001 151,00
52,50d 51,90
590,00 5904»
155,00a 1474»
84,00
224,00 2104»
157,00 1954»a
85,00e 854»e
81,10
81,00
12,70e
57,00
160,50
644»
24,00e
1354»
251,0C
192,00
76,50
91,70
12,70
56,00
150,00
62,00
24,00
133,00a
247.00
290,00
76,10
87,00 j
jO.OO 2500,00a,
92.00
853.00 850,00
60,00 57,50
120,00 H74»a
57,50 52.20
43,50
140,00 340,00
31,00 19,OOf
300,00a 300,00
170.00 165,00a
356,00 3504»
90,00 88,00
350.00 13504»
380.00 18304»
114,00a 1104»
51,60 504»
52,00 50,70
87,20 97,20
83,OOf 60,00!
28,70 28,50
Pakhoed H
•d eert
('ai era bang
Paltbe
Philips
Pont Hout
Po reel .Fles
Proost&Br
Rademaken-
Reetsink
fteeuwtjk
Relss sa Co
RIVA
ld eert
Rohte&Jisk
Rommenholl
RUn-Scbeldf
Sanders
Sehev.Expl.
SchokbetOD
Schal tema
Schuppen
Schutterav
Stevtn Gr
Stoomsp l^t
rab lod.Phi
Telegraaf
THV mten
Wh Water 1
Tw.Kabelf
Ifbbinb
UnSkap
Unli eert
id 7 pet
id 6 pet
V.d.Vlfet-w
Veneta
Vet.Glaaf
Ver .Hand
VMP
Ver.Uttfmij
Ver. Touw
(d eert
Veiflverw.
i/lliamijHtitl
225,00 220,OOf
172.00 1724»
145,80 146,00
140.80 140,50
93,00 93,20
81,00 61,00e
313,OOd 2184»
122,00 116.10
205.00 204,50
380.001 360,OOf
122.00 121,50
53.00 52,20
100,00 100,00
275,00
269,50 2454»
69,90 69,00
690,00a 680,00a
211,00 200,10
146,50 142,50
13,30 13,20
990,00 10004»
121.00
<30,00
90,00
83,00a
112,00
111,00
83,00
240.50
376.00
336.001
136,00
190.00
114,00d
329.00
90,00
70,OOd
110,50
110,00a
90,00e
240,00
390,00
330,00
138 4»e
81.10 81,10
9040 69,10
113.00e 113,00e I
50,50e 50,50
110,OOf 100,50
800,00 785,00
182,00 178,00
95,00 93,00
VRO Papt»
826,00
Vulc.oord
55,00
08,80
Wegener O
id oert
96,00
Weasanen
Wyew
94,00
Wijk re aar
901,00
Zaalberg
-
83',00f
Mijnbouw/Patrol mi ro i
Huw Petr
100,00
101,00
Moeara Ea.
1934»a
ld 1-10
2510.00
2506,00
ld 1-4
2580,00
2590,00
Sarakreek
28,00
29,00
Diversen
Geld .Tram
0004»
580,00a j
Ant.Brouw.
Ant.Verf
1574)00
155,00a
ElMlj Vrnba
1204»
120,00
Sur. Brouw.
Hunter O.
21.50b
21,OOf
Partidr
mijnen
Alg .Fondsenb
102,50
100,50
America Pnd
135,00
1344»
Asd Melegg.D
141,00
139,50
Converto
535,00
535,00
Goldmine*
210,OOf 296,00
Holland F
136,50
134,50
vil
682,00
673,00
Interbonds
497,00
497,00
8lnn.Belf.VG
148,00e 146,40
Breevast
123.50
133,00
Ned. Vastgoed
610,00
610,001
Dutch tnt
94,50e
94,50
Beleggingamijen
(KA Belegt 134,10e 1334»
68.00e 67,80
71,00 70,50
Nefo
tibam
Kolince
U M-Invent
Wereldhaven
- t
90,50 62,00 1
420,00 120,00
Toioo 73 30
K o rente
lokyo PH(8)
Tokyo "H
71,50
89,50
99,01
Ö.<X
113 41
21 50:
31,00
71,90
68430
100,00c
23.75
113,30
21,26
30.76 I
AMSTERDAM - Op de
Amsterdamse effecten
beurs zijn de koersen don
derdag overwegend verder
gedaald. De internationale
aandelen verloren begin-
beurs verder terrein en
ook in de andere sectoren
van de markt waren de
noteringen lager. Zeer
zwak in de markt lagen
de scheepvaartfondsen. De
reactie werd onder meer
toegeschreven aan de ver
dere achteruitgang van de
noteringen op de Ameri
kaanse markt en het te
leurstellende nieuws uit
het bedrijfsleven.
Van de hoofdfondsen
moest Unilever begin
beurs f 0,70 prijsgeven op
f 103,50 en Kon. Olie was
f 0,50 in reactie op
f 82,50. Een zelfde daling
vertoonde Akzo op ƒ39,50
en de koers van Hoogo
vens ging met f 1,40 om
laag tot f 56,10. Philip-
moest f 0,20 achteruit tol
f 24,80. I
In de scheepvaartsector
heerste een zeer flauwe
stemming, waarbij Van
Ommeren f 9 moest prijs
geven op ƒ261 en aande
len HAL 3,50 achteruit
gingen tot 58. De koers
van de aandelen Neder
landse Scheepvaart Unie
ging met f 4 omlaag tot
f 120.50 en KNSM hield
nog het meest stand door
1 terug te vallen tot
f 137,50.
Van de bankaandelen
opende de Amro Bank
f 0,90 onder het oude ni
veau op f 74 en ging de
koers van de ABN met f 5
omlaag tot f 310. Het ver
zekeringsfonds Nationale
Nederlanden opende met
een achteruitgang van
f 0,80 op f 79,10.
Aandelen Heineken ver
loren f 0,50 op f 146 en
aandelen KLM waren
f 0,90 in reactie op f 53.
Deli Mij. noteerde onver
anderd op ƒ92,50.
Op de lokale markt
kwam opnieuw een groot
aantal koersverliezen
voor. Van de bouwaande-
len verloor Nederhorst als
gevolg vam de tussentijdse
mededeling f 1 op f 16 en
aandelen BAM-Holding
.varen f 2,00 in reactie op
84,50. Aandelen Ballast-
Nedam moesten f 2 terug
tot f 41 en Rijn Schelde-
tot f 200 10. Van der Gies-
Ver 1 me zakte f HW®
tot 200 0. 1
(Van onze sportredactie)
ROTTERDAM/BREDA
Slechts de medische keur.
die vandaag in hel Roti
damse Clara-ziekenhuis
plaatsvinden, staal de os
gang van NAC's rechtersi
Martin Vreijsen naai Fe
noord in de weg. Giste
heeft Vreijsen. die zich daai
AR
TE
(Van onz
NIBBIXWOUD - Hs
Olympia's Tour normaal t
Caballero-renner verdedij
overtuigende wijze in de el
woud over de Afsluitdijk, i
Maas, die daarmee zijn tu
etappezeges van Soka-Sne
vendien raakte de 22-jarV
ren op uitbundige wijze w
streekgenoten zijn naaste
Aangenomen mag tenmins'
rop raakte door een val, ni
uit de trui te rijden.
Die tuimeling van Hassi
was volgens de Amstelrijder
schuld van Caballerocoun
Rinie Verboom. „Op het laat
stukje van de Afsluitdijk k<
De uitslag van de achl
etappe is: 1. Maas (SSF) 147
lometer in 3 uur, 11 minuter
17 seconden (met bonifici
3,11.02), 2. Van der Helst
z.t. (met bon 3 11 07), 3. Scl
(Ket) z.t. (met bon. 3.11 12
Langerijs (Cab), z.t., 5 Ge'
(Erp) z.t 6 VanderVeken(
op 53 seconden, 7. Van
(Mie) z.t., 8 Aibersen (Ket)
9 Bertin (Fra) z.t., 10 Pril
(Mil) z.t 11 Van Gerwen
z.t., 12. Lamoen (Bat) z t.,
Huveneers (Mil) z.t., 14 G
(Mic)z.t., 15 Huijzen (Bat)
16. Van Katwijk (SSF) Z.t.
Kraskov (Sov) z.t., 18 Osrr
(Fra) z.t., 19 Van der Kr
(Erp) z t„ 20 Scheffer (Ket)
30 R. Verboom (Cab) 3 15
32 F Pirard (Ams) 3 13 26
M Venix (SSF) z.t47 P Fi
ken (Bat) z t55 A Tak
3 21.57, 65 Van Tilburg
3.30 08.
De strijd gestaakt hebben
j cobs (Cab). De Ruijter (VZL
i Van Groezen (VZL).
De stand in het
klassement na de achtste ets
is:
1. Langerijs, 27 uur, 49 min
en 13 seconden; 2 Si
27.50.34; 3 Gevers 27 50 5
Hassink27.51 38,5. Lubber
27.52.38; 6 Huijzen 27.53 3
Scheffer 27.53.40; 8. Pi
27 54.33; 9 Van der V
27.54.47; 10 Kuijs 27.55 00
Van Katwijk 27 55 10, 12
der Kruqs 27.55 29; 13 Spi
27 55 39; 14 Van Lanr
27.55.41, 15 Dohmen 27 5f
16 Koot 27 56 36. 17 Ter Ha
sel 27 56 51; 18 Van Hel
27 57 43; 19. Van Ger
27 58.04; 20 Hoogendi
27.58 19. 35 M Vemx^8 1
36 P Maas 28 19 04; 48 A.
28 30 42;
28.34 31;
28 38 12;
28 38 18;
28.59.28.
50.
54.
55.
61.
A. Pri
R. Verb
P Frai
Van Til
(ADVERTENTIE)
h PINDA S MET EEN JASJE
Weet u zelt een leuke borrel
nootjes babbel? Stuur in naa
Calvé. postbus 1000. Delft
CBS '04 i«