150 jaar geleden reed
in Engeland werelds
eerste passaqierstrein
honH ia
n hsinH"
^iidinii li
11 lid 11VI
Niemand had lucifers bij zich om vuurhaard aan te maken
-Weekhoofdprijzen-
Weekprijzen
Bouw mee
aan uniek
project!
vnj,,
uit-
7000 stokers
Geen lucifers
Analfabeet
Wandeling
Êbrabantia
Tussentijdse Extra-week-hoofdprijzen
-bij 5e puzzel
■Eindhoofdprijs: KLM-reis-
Agnes S. Gutierrez, hoofd afdeling Finan
ciën en Administratie van de SCC D& R
Foundation.
(Van onze correspondent)
LONDEN - Met de Britse Spoorwegen, die iedere dag 2
miljoen reizigers verwerken, gaat het momenteel bar slecht.
„We zijn zo goed als bankroet", zegt hun president, Richard
Marsh, een gewezen socialistische parlementariër. In minder
dan een jaar werden de spoorwegtarieven driemaal ver
hoogd: tweemaal met 12 Vi procent en vervolgens met 15
procent. Sinds de laatste prijsstijging eisen de 250.000 Britse
spoorwegmannen 30 procent meer loon. Krijgen ze hun zin
niet, dan komt er een nationale spoorwegstaking van. Of
schoon de spoorwegen onmogelijk 30 procent meer kunnen
betalen, zullen zij toch wel een grote concessie doen aan het
dreigende personeel. Daarna volgt dan weer een nieuwe ta
riefverhoging voor het reizende publiek.
$3--
==v.' - y--\ -
De genationaliseerde Britse
Spoorwegen zijn een echte jan
boel. Al sinds het prille begin
van de jaren zestig worden
vruchteloze pogingen gedaan
om ze weer gezond te maken. Ze
zijn hopeloos verouderd, niet al
leen technisch, maar ook orga
nisatorisch. Zoals vrijwel alle
Britse industrieën en bedrijven
gaan ook de spoorwegen gebukt
onder het probleem van „over
manning". Op 250.000 man per
soneel is er minstens 60.000 man
te veel.
De tijd van de stoomtreinen
behoort al lang tot het verleden.
Toch hebben de Britse Spoor
wegen nog steeds 7 0 0 0 stokers in
dienst. Ze worden betaald om
niets te doen. 15.000 van de
40.000 arbeiders, die de treinen
bemannen, zijn zogeheten
treinwachters. In het laatste rij
tuig van iedere Britse trein zit
zo'n wachter. Zijn taak: een oog
in 't zeil houden en noodmaatre
gelen nemen in geval zich een
ongeluk voordoet. Veel werk
heeft hij niet.
De produktiviteit van de Britse
Spoorwegen ligt tweemaal lager
dan die van zijn Franse collega.
De directie van de Britse
Spoorwegen wil graag geleide
lijk 5000 overtollige werkne
mers kwijt. De betrokken vak
bond heeft haar echter gewaar
schuwd, dat als ze het aandurft
dit plan ten uitvoer te brengen,
de spoorwegen direct stilgelegd
zullen worden.
Dit is de atmosfeer waarin
Groot-Bnttanië vah de zomer
„Rail 150" viert Op 27 septemer
1825, precies 150 jaar geleden,
reed de eerste reizigerstrein ter
wereld van Darlington naar
Stockton on Tees. In
Noordoost-Engeland. Aange
zien de vroegere glorie van hun
spoorwegen nauw verbonden
was met het tijdvak van de
stoomtrein, kunnen de Britten
die verjaardag niet zomaar
voorbij laten gaan.
De eerste stoomtrein deed zij n
intrede aan de afgelegen over
weg van Aycliffe, ten noorden
van Darlington, 375 km van
Londen. Op de historische dag
was het daar feest. Plaatselijke
dignitarissen woonden de aan
komst bij van „Locomotion", de
eerste locomotief, gebouwd door
George Stephenson. Het stoom
tuig werd op een open kar, ge
trokken door paarden, ter
plaatse gebracht en voorzichtig
op de rails gezet.
Iedereen wachtte gespannen
op het startsein, maar dat kwam
niet gauw, want niemand bleek
lucifers bij zich te hebben om de
vuurhaard van de locomotief in
brand te steken. Een man werd
te paard om lucifers gestuurd.
Ondertussen kwam echter een
van de toeschouwers aandraven
met een vergrootglas. De zon
deed de rest.
George Stephenson bestuurde
zelf die eerste reizigertrein, hij
was een mijnwerkerszoon, in
1781 geboren in het dorpje Wy-
lam, niet ver van het Noorden
gelse Newcastle. Stephenson
De orginele „locomotion",
gebouwd door de Engelse analfabeet George Stephenson. Op
27 september 1825 trok deze locomotief in Noord-Engeland
de eerste reizigerstrein van de wereld.
werkte zelf in de mijn en maakte tjes liepen, getrokken door
daar kennis met spoorwegen: paarden Hij was een schrandere
houten rails, waarover wagen- man. De mijneigenaars van Kil-
Het kleine spoorwegmuseum van Stockton bevat romantische herinneringen aan het
Victoriaanse tijdperk.
lingworth vroegen hem een lo
comotief te bouwen om steenko
len te transporteren
Ofschoon Stephenson een
analfabeet was, slaagde hij erin
de opdracht uit te voeren. Hij
werd een werktuigkundige met
wereldfaam, en bracht het tot
ingenieur van de Stockton en
Darlington Railway Company.
Met zijn zoon Robert, zelf een
groot burgeiijk ingenieur,
stichtte Stephenson de locomo-
tievenfabriek van Newcastle.
Samen bouwden ze de „Rocket",
een andere wereldbekende
Stephenson-locomotief, die
vandaag de dag een museum
stuk is.
De landstreek van de eerste
spoorlijn zit vol herinneringen
aan die pionierstijd. In de
spoorwegmusea van Stockton
en Darlington worden allerlei
voorwerpen uit de jeugd van de
„railways" tentoongesteld. De
originele „locomotion", die niet
langer bruikbaar is, staat voor
lopig nog in het Bank Top Sta
tion van Darlington. Tegen 1 juli
verhuist hij naar het North Road
Station van die stad. Daar wordt
dan een nieuw regionaal mu
seum geopend, gewijd aan vader
en zoon Stephenson en de spoor
lijnen van de omgeving. North
Road Station dat sinds zes jaar
in onbruik is als spoorwegsta
tion, werd volledig gerestau
reerd. Op zijn rails zullen be
roemde locomotieven en ouden
rijtuigen geplaats worden.
De entreekaartjes voor dit
nieuwe museum zijn facsimile's
van antieke reiskaartjes.
Ten noorden van Darlington,
voorbij de overweg van Aycliffe,
ligt Shildon, een klein mijnwer
kersdorp waar zich vroeger de
eerste locomotievenwerkplaats
bevond. In de ateliers van Shil-
dong wordt nog steeds een deel
van het rollend materieel van de
Britse spoorwegen gerepareerd.
Shildon organiseert tussen 24 ea
30 augustus een grote „Rail
150"-tentoonstelling, waarop
een enorme verzameling stoom
locomotieven uit de 19de en
20ste eeuw zal te zien zijn.
Op 31 augustus rijden er meer
dan 30 van die locomotieven in
stoet van Shildon naar Aycliffe.
Die processie duurt tweeuur.De
gemiddelde snelheid zal niet ho
ger liggen dan 7,5 km per uur,
Op de ereplaats rijdt een
nauwgezet nagemaakte „Loco-
motion", het werk van niet min
der dan 37 scholen en organisa
ties, geleid door Michael Satow,
de coördinatof van „Rail 150".
Shildon zgl deze zomer ook het
vertrekpunt zijn van zgn. „rail
trains" - georganiseerde wande
lingen naar historische punten,
die herinneringen oproepen aan
de eerste spoorweg en een tijd,
waarin Engeland zeer rijk en
machtig was.
„Ontwikkelingssamenwerking tus
sen arme en rijke landen is alleen
mogelijk, wanneer er sprake is van
wederzijdse solidariteit tussen
mensen", luidt het standpunt van
Cor Lagenvey. grondvester van het
unieke Social Communications
Center In de Filippijnen. HIJ zegt
ook: „Ala tie mensen In het rijke
westen zich verschuilen achter de
ontwikkelingshulp van hun rege
ringen en zelf niet actief zijn In het
overbruggen van de kloof tussen
rijk en arm. zullen de spanningen In
de wereld alleen maar groter wor
den."
Samenwerking, solidariteit. Dat is
de grondslag, waarop de „Hand in
Hand"-puzzelactie in de 5 dagbla
den van de Audet-groep is ge
bouwd. Er zullen heus geen miljoe
nen uit deze actie rollen, maar het
kan een behoorlijke eerste aanzet
worden voor het steunfonds, dat
nodig is om dit unieke SCC-project
op langere termijn in stand te hou
den. In Nederland is daarvoor de
Stichting Little Philippines opge
richt. waarin o.a. mr. A. V. M. Cals
(zoon van wijlen onderwijsminister
en premier Cals) zitting heeft geno
men. Deze stichting zal het fonds
vanuit Nederland beheren.
Het Is nu op de eerste plaats aan de
lezers van de Audet-bladen. te zor
gen voor een zo hoog mogeli|k
startkapitaal ten bate van het SCC
van Cor Lagerwey. Met een bestand
van bijna 400.000 abonnees moet
het mogelijk zijn. de ons gevraagde
solidariteit om te zetten in een be
hoorlijk financieel rendement.
Vandaag de derde puzzel In de
reeks van 10 week-afleverlngen.
Tevens vindt u in dit blad een over
zicht van de prijswinnaars, die bij de
eerste trekking op woensdag 7 mei
j.l. uit de bus zi|n gekomen. Voor
taan zat dit overzicht wekelijks ge
publiceerd kunnen worden, tot en
met zaterdag 12 Juli. Het wordt een
ware lawine van weekhoofdpri|zen.
weekprljzen, extra prijzen, elnd-
hoofdprljzen. geldprijzen etc., met
als onverwoestbare „topper" de
10-daagse vliegreis voor 2 perso
nen naar Manilla per KLMI
Het loont dus alleszins de moeite
om in deze puzzelactie eens 'n gokje
te wagen. U weet hoe het moet. Zet
de slagzin op een briefkaart en plak.
naast het normale porto van 35 cent.
HORIZONTAAL
1. pi|nll|ke snede 4. naalgereedschap. 7. oom 9. lidwoord. 11. hoogmoed. 13. Franse
munt (alk 14. derhalve (lat 16. broze, trèle. 18. en volgende (atk 19. ten bedrage van
(afk20. zie 7 horizontaal 21. eminentie (atk 29. slede 24. reeds 26. Iedere. 28.
toespraak 30. knock-out (alk.) 31. nimmer. 35. titel 37. longensnaam en voetbalclub. 39.
tegenovergestelde van hoger. 40. volk.
VERTICAAL
1. weer 2. nieuwe (ranc (afk3. gard (van onder naar boven Invullen). 4. getekend
(afk 5. rondhout 6. inwoners van Noorwegen 8. soort onderwijs. 10. daar 11. vorm van
goochelen. 12. bevel 13. frater (afk18. kalmte bedaardheid7. adellijk persoon. 22.
vlegel ook mannelijke hond 24. artikel (alk 25. rangtelwoord 27. lager onderwijs (afk.).
29 de dato (atk 32. grondsoort 33. of dergelijke (atk 34. electrisch geladen atoom, 36.
landbouwwerktuig 38. jaarlijkse motorraces in Assen
minimaal één gulden en hoogstens
5 gulden extra aan geldige postze
gels bij. Zo mogelijk kunt u beter
gebruik maken van de postgiro (mi
nimaal één gulden overschrijven,
slagzin onder Mededelingen). Uw
Inzendingen moeten uiterlijk 20 mei
1975 In ons bezit zijn. U moet uw
inzendingen adresseren aan:
De Stem, Postbus 704, Nijmegen
Giro 33.77.704.
Nogmaals willen wij erop wijzen, dat
extra overfrancerlng en -girering u
na de 5e en tOe puzzel geldprijzen
kan opleveren, omdat 25% van dit
méérbedrag In de vorm van geld
prijzen aan de prijzenpot zal wor
den toegevoegd. Wij hopen, dat u
blijft meedoen, óók nu het zomer
weer u wellicht tot andere verleidin
gen zou kunnen brengen. Veel ple
zier en voldoening met puzzel III.
De trekking wordt wekeli|ks verricht door
notaris mr C A Appelboom te Nijmegen
bij wie ook de oplossingen en het daarin
voorkomende aantal letters F zl|n gede
poneerd Over de uitslag kan niet worden
gecorrespondeerd of getelefoneerd.
a. open haard, Bellfires
b. Petri Camera Computor II In tas, B V Transcontlnenta
c. HI-FI Stereo Platenspeler, Philips
d. Tafelradio, Philips
e. Volaut. koffiezetapparaat, Inventum
1. Keukenmachine, Wegenbouw. Didam
2. Broodrooster, Wegenbouw. Didam
3. 3 LP'o naar keuze, Phonogram
4. Digliaelwekker, Mercator Drent
5. Transistor-batterij wandklok,
Mercator Drent
6. Shopper, Brabantla
7. Mlnl-boller
v.d. auto, Unison
heet water
jerj op uw
voorruit
MINI BOILER
8. Mlnl-boller v.d. auto. Unison
9. Snoertoo» echeorappareat,
Mercator Drent
10. Theelichtje, Brabantla
11. Medicijnkastje, Brabantia
12. Pedaalemmer, Brabantla
13. Haardroger, Wegenbouw. Didam
14. Kantelprullebak. Wegenbouw. Didam
15. Wandbusopener, Brabantla
De vergunning voor deze puzzelactie
ten bate van de Stichting Little Philip
pines (hulp aan een communicatie
centrum in de Filippijnen) is verleend
door de Staatssecretaris van Justitie
bij besluit van 7 april 1975, nr. L.O.
750/008/015.
Aangezien administratie en trekkingen van
deze actie in Nijmegen geconcentreerd zijn,
hebben alle deelnemende Audet-bladen
een tijdelijk postbus- en gironummer te Nij
megen verkregen De puzzeldeelnemers
gelieven daarmee rekening te houden in hun
adresseringen I
1. Philips, kleurentelevise
2. BV Transcontlnenta. Sankyo filmcamera CM-400
3. Daalderop, afzuigkap
4. Philips, cassette-recorder
5. BV Transcontlnenta, Sankyo digitaalklok
6. t/m Prijzen van 200,- (In contanten).
Het aantal prijzen van f 200 - In contanten Is afhankelijk van de extra postzegels, c' e u
boven 1(die u toch ai moet piakken om aan te puzzel mee te doen) op de briefkaart
plakt en van de extra girostortingen (eveneens bdVen de 1,-), waarvan 25% in een pot
gestort is.
Om mee te dingen naar deze tussentijdse extra-week-hoofdprijzen, moet u bij de 5e puzzel
het totaal aantal Ps (van Filippijnen) uit alle diagrammen van de puzzels 1 t/m5 inzenden.
Dus alle F's die voorkomen In de oplossingen (niet uit de omschrijving, de slagzinnen en
de grote F in het hart van de diagrammen) U telt slechts éénmaal (dus NIET én horizontaal
én verticaal).
Om kans te maken op de grote eindhoofdprljs en de extra-elnd-hoofdprijzen bij de 10e en
laatste puzzel vragen wij u het aantal F's uit alle diagrammen van de puzzels 1 t/m 10
Blijf dus wekelijks de F's tellen, schrijf ze op en zend bij de 5e en 10e puzzel het totaal aantal
in.
De grote eindhoofdprljs Is een tiendaagse, tweeper
soons vliegreis Amsterdam - Manilla v.v per KLM. In
de eerste helft van oktober 1975. Een tiendaags „uit
stapje" naar de Filippl|nen waar U gastvrl| onthaald
zult worden door het ..Social Cummunlcatlons Cen
ter", waarvoor deze actie wordt gevoerd.
In ds komende weken zullen geleidelijk meer extra prl|zen bekend worden ge
maakt. In elk gevel, blljt meedoen, want het geat straks om het aantal letters F (van
Filippijnen!).
9 Wanneer ik hier
financiële
overzichten en
rapporten zit te
maken of het
administratieve
werk doe van de
D R Foundation
Is het niet gemakkelijk om mij
een voorstelling te maken van
mijn bijdrage in de vooruitgang
van de gewone man door mid
del van de massamedia. Ik kan
mij niet voorstellen, dat mijn
werk enige invloed heeft op de
Filippijnse boer, die onze ont-
wikkelingcomis leest, terwijl hij
ligt uit te rusten onder een
mangoboom.
Wal weet hij van ons?
Wellicht heeft hij geen enkele bood
schap aan onze financieel-
economische problemen Hij heeft ge
noeg aan de problemen van hemzelf
en zijn gezin.
Wanneer hem deze lectuur bevalt zal
hij in stilte de schrijver dankbaar zijn
voor de woorden die hem aanspre
ken ot de illustrator die hem het begrij
pen van het stripverhaal zoveel makke
lijker maakt
Hij zal er niet bij stilstaan dat er bij het
SCC mensen werken die zijn boekje
inpakken en frankeren voor verzen
ding naar Sllang Cavite waar zijn
vrouw dit exemplaar gratis ontvangen
heeft Hij zal ook geen dankwoordie
prevelen aan hel adres van de poels
vrouw die de SCC-kantoren schoon
maakt nadat de schrijvers en teke
naars vertrokken zijn Mijn aandeel in
het SCC-werk wordt niet op landelijke
schaal met dankbaarheid beiegend Er
is ook niets van terug te vinden in de
D&R-projecten Toch overvalt de
mensen in mijn afdeling een gevoel
van trots wanneer zo'n project succes
blijkt te hebben en trekt iedereen een
lang gezicht in geval van mislukkingen
Blijkbaar zijn wij even sterk met de pro
jecten verbonden als het team, dat ze
daadwerkelijk uitvoert.
U puzzelt nu voor de voortzetting van
het SCC-werk. Ik bekijk dal prachtig
initiatief met de ogen van iemand die
op de achtergrond actief is in een
weinig spectaculaire rol. Bovendien is
mijn functie als hoofd van de financiële
en administratieve afdeling van O&R
ook al weinig ophefmakend zodat Ik U
slechts een betrekkelijk bescheiden
compliment kan overbrengen. Dal
doet aan de welgemeendheid ervan
niets at U zult overigens wel begrijpen
dat ik reuze benieuwd ben naar de uit
eindelijke opbrengst van deze Audet-
actie Niet voor niets zit ik op de stoel
waar de financiële problemen en wen
sen van onze Foundation hun neerslag
vinden In rapporten en statistieken.
Mijn bijdrage aan deze artikelenreeks
zal kort uitvallen omdat ik nu eenmaal
niet op grond van in hel oog sprin
gende schrijverskwaliteiten bij hel
SCC in dienst ben genomen maar
vanwege mijn redelijke behendigheid
in het rekenkundig verduidelijken van
exploitatietekorten Ik blijt niettemin
hopen op de dag dat tk de eerste wef-
kelijk sluitende Foundationbegroting
mag produceren.
Ik begrijp dat het mede van U afhangt
of en wanneer dat moment te verwach
ten is Ondanks het zwijgende karakter
van de rol die ik nu binnen hel SCC-
verband speel
zal Ik dan naar alle
waarschijnlijkheid
mi|n Filippijnse tem-
pramenl niet in be
dwang kunnen hou
den en van eerlijke
blijdschap uit mijn
rol vallen