150 jaar geleden reed in Engeland werelds eerste passaqierstrein honH ia n hsinH" ^iidinii li 11 lid 11VI Niemand had lucifers bij zich om vuurhaard aan te maken -Weekhoofdprijzen- Weekprijzen Bouw mee aan uniek project! vnj,, uit- 7000 stokers Geen lucifers Analfabeet Wandeling Êbrabantia Tussentijdse Extra-week-hoofdprijzen -bij 5e puzzel ■Eindhoofdprijs: KLM-reis- Agnes S. Gutierrez, hoofd afdeling Finan ciën en Administratie van de SCC D& R Foundation. (Van onze correspondent) LONDEN - Met de Britse Spoorwegen, die iedere dag 2 miljoen reizigers verwerken, gaat het momenteel bar slecht. „We zijn zo goed als bankroet", zegt hun president, Richard Marsh, een gewezen socialistische parlementariër. In minder dan een jaar werden de spoorwegtarieven driemaal ver hoogd: tweemaal met 12 Vi procent en vervolgens met 15 procent. Sinds de laatste prijsstijging eisen de 250.000 Britse spoorwegmannen 30 procent meer loon. Krijgen ze hun zin niet, dan komt er een nationale spoorwegstaking van. Of schoon de spoorwegen onmogelijk 30 procent meer kunnen betalen, zullen zij toch wel een grote concessie doen aan het dreigende personeel. Daarna volgt dan weer een nieuwe ta riefverhoging voor het reizende publiek. $3-- ==v.' - y--\ - De genationaliseerde Britse Spoorwegen zijn een echte jan boel. Al sinds het prille begin van de jaren zestig worden vruchteloze pogingen gedaan om ze weer gezond te maken. Ze zijn hopeloos verouderd, niet al leen technisch, maar ook orga nisatorisch. Zoals vrijwel alle Britse industrieën en bedrijven gaan ook de spoorwegen gebukt onder het probleem van „over manning". Op 250.000 man per soneel is er minstens 60.000 man te veel. De tijd van de stoomtreinen behoort al lang tot het verleden. Toch hebben de Britse Spoor wegen nog steeds 7 0 0 0 stokers in dienst. Ze worden betaald om niets te doen. 15.000 van de 40.000 arbeiders, die de treinen bemannen, zijn zogeheten treinwachters. In het laatste rij tuig van iedere Britse trein zit zo'n wachter. Zijn taak: een oog in 't zeil houden en noodmaatre gelen nemen in geval zich een ongeluk voordoet. Veel werk heeft hij niet. De produktiviteit van de Britse Spoorwegen ligt tweemaal lager dan die van zijn Franse collega. De directie van de Britse Spoorwegen wil graag geleide lijk 5000 overtollige werkne mers kwijt. De betrokken vak bond heeft haar echter gewaar schuwd, dat als ze het aandurft dit plan ten uitvoer te brengen, de spoorwegen direct stilgelegd zullen worden. Dit is de atmosfeer waarin Groot-Bnttanië vah de zomer „Rail 150" viert Op 27 septemer 1825, precies 150 jaar geleden, reed de eerste reizigerstrein ter wereld van Darlington naar Stockton on Tees. In Noordoost-Engeland. Aange zien de vroegere glorie van hun spoorwegen nauw verbonden was met het tijdvak van de stoomtrein, kunnen de Britten die verjaardag niet zomaar voorbij laten gaan. De eerste stoomtrein deed zij n intrede aan de afgelegen over weg van Aycliffe, ten noorden van Darlington, 375 km van Londen. Op de historische dag was het daar feest. Plaatselijke dignitarissen woonden de aan komst bij van „Locomotion", de eerste locomotief, gebouwd door George Stephenson. Het stoom tuig werd op een open kar, ge trokken door paarden, ter plaatse gebracht en voorzichtig op de rails gezet. Iedereen wachtte gespannen op het startsein, maar dat kwam niet gauw, want niemand bleek lucifers bij zich te hebben om de vuurhaard van de locomotief in brand te steken. Een man werd te paard om lucifers gestuurd. Ondertussen kwam echter een van de toeschouwers aandraven met een vergrootglas. De zon deed de rest. George Stephenson bestuurde zelf die eerste reizigertrein, hij was een mijnwerkerszoon, in 1781 geboren in het dorpje Wy- lam, niet ver van het Noorden gelse Newcastle. Stephenson De orginele „locomotion", gebouwd door de Engelse analfabeet George Stephenson. Op 27 september 1825 trok deze locomotief in Noord-Engeland de eerste reizigerstrein van de wereld. werkte zelf in de mijn en maakte tjes liepen, getrokken door daar kennis met spoorwegen: paarden Hij was een schrandere houten rails, waarover wagen- man. De mijneigenaars van Kil- Het kleine spoorwegmuseum van Stockton bevat romantische herinneringen aan het Victoriaanse tijdperk. lingworth vroegen hem een lo comotief te bouwen om steenko len te transporteren Ofschoon Stephenson een analfabeet was, slaagde hij erin de opdracht uit te voeren. Hij werd een werktuigkundige met wereldfaam, en bracht het tot ingenieur van de Stockton en Darlington Railway Company. Met zijn zoon Robert, zelf een groot burgeiijk ingenieur, stichtte Stephenson de locomo- tievenfabriek van Newcastle. Samen bouwden ze de „Rocket", een andere wereldbekende Stephenson-locomotief, die vandaag de dag een museum stuk is. De landstreek van de eerste spoorlijn zit vol herinneringen aan die pionierstijd. In de spoorwegmusea van Stockton en Darlington worden allerlei voorwerpen uit de jeugd van de „railways" tentoongesteld. De originele „locomotion", die niet langer bruikbaar is, staat voor lopig nog in het Bank Top Sta tion van Darlington. Tegen 1 juli verhuist hij naar het North Road Station van die stad. Daar wordt dan een nieuw regionaal mu seum geopend, gewijd aan vader en zoon Stephenson en de spoor lijnen van de omgeving. North Road Station dat sinds zes jaar in onbruik is als spoorwegsta tion, werd volledig gerestau reerd. Op zijn rails zullen be roemde locomotieven en ouden rijtuigen geplaats worden. De entreekaartjes voor dit nieuwe museum zijn facsimile's van antieke reiskaartjes. Ten noorden van Darlington, voorbij de overweg van Aycliffe, ligt Shildon, een klein mijnwer kersdorp waar zich vroeger de eerste locomotievenwerkplaats bevond. In de ateliers van Shil- dong wordt nog steeds een deel van het rollend materieel van de Britse spoorwegen gerepareerd. Shildon organiseert tussen 24 ea 30 augustus een grote „Rail 150"-tentoonstelling, waarop een enorme verzameling stoom locomotieven uit de 19de en 20ste eeuw zal te zien zijn. Op 31 augustus rijden er meer dan 30 van die locomotieven in stoet van Shildon naar Aycliffe. Die processie duurt tweeuur.De gemiddelde snelheid zal niet ho ger liggen dan 7,5 km per uur, Op de ereplaats rijdt een nauwgezet nagemaakte „Loco- motion", het werk van niet min der dan 37 scholen en organisa ties, geleid door Michael Satow, de coördinatof van „Rail 150". Shildon zgl deze zomer ook het vertrekpunt zijn van zgn. „rail trains" - georganiseerde wande lingen naar historische punten, die herinneringen oproepen aan de eerste spoorweg en een tijd, waarin Engeland zeer rijk en machtig was. „Ontwikkelingssamenwerking tus sen arme en rijke landen is alleen mogelijk, wanneer er sprake is van wederzijdse solidariteit tussen mensen", luidt het standpunt van Cor Lagenvey. grondvester van het unieke Social Communications Center In de Filippijnen. HIJ zegt ook: „Ala tie mensen In het rijke westen zich verschuilen achter de ontwikkelingshulp van hun rege ringen en zelf niet actief zijn In het overbruggen van de kloof tussen rijk en arm. zullen de spanningen In de wereld alleen maar groter wor den." Samenwerking, solidariteit. Dat is de grondslag, waarop de „Hand in Hand"-puzzelactie in de 5 dagbla den van de Audet-groep is ge bouwd. Er zullen heus geen miljoe nen uit deze actie rollen, maar het kan een behoorlijke eerste aanzet worden voor het steunfonds, dat nodig is om dit unieke SCC-project op langere termijn in stand te hou den. In Nederland is daarvoor de Stichting Little Philippines opge richt. waarin o.a. mr. A. V. M. Cals (zoon van wijlen onderwijsminister en premier Cals) zitting heeft geno men. Deze stichting zal het fonds vanuit Nederland beheren. Het Is nu op de eerste plaats aan de lezers van de Audet-bladen. te zor gen voor een zo hoog mogeli|k startkapitaal ten bate van het SCC van Cor Lagerwey. Met een bestand van bijna 400.000 abonnees moet het mogelijk zijn. de ons gevraagde solidariteit om te zetten in een be hoorlijk financieel rendement. Vandaag de derde puzzel In de reeks van 10 week-afleverlngen. Tevens vindt u in dit blad een over zicht van de prijswinnaars, die bij de eerste trekking op woensdag 7 mei j.l. uit de bus zi|n gekomen. Voor taan zat dit overzicht wekelijks ge publiceerd kunnen worden, tot en met zaterdag 12 Juli. Het wordt een ware lawine van weekhoofdpri|zen. weekprljzen, extra prijzen, elnd- hoofdprljzen. geldprijzen etc., met als onverwoestbare „topper" de 10-daagse vliegreis voor 2 perso nen naar Manilla per KLMI Het loont dus alleszins de moeite om in deze puzzelactie eens 'n gokje te wagen. U weet hoe het moet. Zet de slagzin op een briefkaart en plak. naast het normale porto van 35 cent. HORIZONTAAL 1. pi|nll|ke snede 4. naalgereedschap. 7. oom 9. lidwoord. 11. hoogmoed. 13. Franse munt (alk 14. derhalve (lat 16. broze, trèle. 18. en volgende (atk 19. ten bedrage van (afk20. zie 7 horizontaal 21. eminentie (atk 29. slede 24. reeds 26. Iedere. 28. toespraak 30. knock-out (alk.) 31. nimmer. 35. titel 37. longensnaam en voetbalclub. 39. tegenovergestelde van hoger. 40. volk. VERTICAAL 1. weer 2. nieuwe (ranc (afk3. gard (van onder naar boven Invullen). 4. getekend (afk 5. rondhout 6. inwoners van Noorwegen 8. soort onderwijs. 10. daar 11. vorm van goochelen. 12. bevel 13. frater (afk18. kalmte bedaardheid7. adellijk persoon. 22. vlegel ook mannelijke hond 24. artikel (alk 25. rangtelwoord 27. lager onderwijs (afk.). 29 de dato (atk 32. grondsoort 33. of dergelijke (atk 34. electrisch geladen atoom, 36. landbouwwerktuig 38. jaarlijkse motorraces in Assen minimaal één gulden en hoogstens 5 gulden extra aan geldige postze gels bij. Zo mogelijk kunt u beter gebruik maken van de postgiro (mi nimaal één gulden overschrijven, slagzin onder Mededelingen). Uw Inzendingen moeten uiterlijk 20 mei 1975 In ons bezit zijn. U moet uw inzendingen adresseren aan: De Stem, Postbus 704, Nijmegen Giro 33.77.704. Nogmaals willen wij erop wijzen, dat extra overfrancerlng en -girering u na de 5e en tOe puzzel geldprijzen kan opleveren, omdat 25% van dit méérbedrag In de vorm van geld prijzen aan de prijzenpot zal wor den toegevoegd. Wij hopen, dat u blijft meedoen, óók nu het zomer weer u wellicht tot andere verleidin gen zou kunnen brengen. Veel ple zier en voldoening met puzzel III. De trekking wordt wekeli|ks verricht door notaris mr C A Appelboom te Nijmegen bij wie ook de oplossingen en het daarin voorkomende aantal letters F zl|n gede poneerd Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd of getelefoneerd. a. open haard, Bellfires b. Petri Camera Computor II In tas, B V Transcontlnenta c. HI-FI Stereo Platenspeler, Philips d. Tafelradio, Philips e. Volaut. koffiezetapparaat, Inventum 1. Keukenmachine, Wegenbouw. Didam 2. Broodrooster, Wegenbouw. Didam 3. 3 LP'o naar keuze, Phonogram 4. Digliaelwekker, Mercator Drent 5. Transistor-batterij wandklok, Mercator Drent 6. Shopper, Brabantla 7. Mlnl-boller v.d. auto, Unison heet water jerj op uw voorruit MINI BOILER 8. Mlnl-boller v.d. auto. Unison 9. Snoertoo» echeorappareat, Mercator Drent 10. Theelichtje, Brabantla 11. Medicijnkastje, Brabantia 12. Pedaalemmer, Brabantla 13. Haardroger, Wegenbouw. Didam 14. Kantelprullebak. Wegenbouw. Didam 15. Wandbusopener, Brabantla De vergunning voor deze puzzelactie ten bate van de Stichting Little Philip pines (hulp aan een communicatie centrum in de Filippijnen) is verleend door de Staatssecretaris van Justitie bij besluit van 7 april 1975, nr. L.O. 750/008/015. Aangezien administratie en trekkingen van deze actie in Nijmegen geconcentreerd zijn, hebben alle deelnemende Audet-bladen een tijdelijk postbus- en gironummer te Nij megen verkregen De puzzeldeelnemers gelieven daarmee rekening te houden in hun adresseringen I 1. Philips, kleurentelevise 2. BV Transcontlnenta. Sankyo filmcamera CM-400 3. Daalderop, afzuigkap 4. Philips, cassette-recorder 5. BV Transcontlnenta, Sankyo digitaalklok 6. t/m Prijzen van 200,- (In contanten). Het aantal prijzen van f 200 - In contanten Is afhankelijk van de extra postzegels, c' e u boven 1(die u toch ai moet piakken om aan te puzzel mee te doen) op de briefkaart plakt en van de extra girostortingen (eveneens bdVen de 1,-), waarvan 25% in een pot gestort is. Om mee te dingen naar deze tussentijdse extra-week-hoofdprijzen, moet u bij de 5e puzzel het totaal aantal Ps (van Filippijnen) uit alle diagrammen van de puzzels 1 t/m5 inzenden. Dus alle F's die voorkomen In de oplossingen (niet uit de omschrijving, de slagzinnen en de grote F in het hart van de diagrammen) U telt slechts éénmaal (dus NIET én horizontaal én verticaal). Om kans te maken op de grote eindhoofdprljs en de extra-elnd-hoofdprijzen bij de 10e en laatste puzzel vragen wij u het aantal F's uit alle diagrammen van de puzzels 1 t/m 10 Blijf dus wekelijks de F's tellen, schrijf ze op en zend bij de 5e en 10e puzzel het totaal aantal in. De grote eindhoofdprljs Is een tiendaagse, tweeper soons vliegreis Amsterdam - Manilla v.v per KLM. In de eerste helft van oktober 1975. Een tiendaags „uit stapje" naar de Filippl|nen waar U gastvrl| onthaald zult worden door het ..Social Cummunlcatlons Cen ter", waarvoor deze actie wordt gevoerd. In ds komende weken zullen geleidelijk meer extra prl|zen bekend worden ge maakt. In elk gevel, blljt meedoen, want het geat straks om het aantal letters F (van Filippijnen!). 9 Wanneer ik hier financiële overzichten en rapporten zit te maken of het administratieve werk doe van de D R Foundation Is het niet gemakkelijk om mij een voorstelling te maken van mijn bijdrage in de vooruitgang van de gewone man door mid del van de massamedia. Ik kan mij niet voorstellen, dat mijn werk enige invloed heeft op de Filippijnse boer, die onze ont- wikkelingcomis leest, terwijl hij ligt uit te rusten onder een mangoboom. Wal weet hij van ons? Wellicht heeft hij geen enkele bood schap aan onze financieel- economische problemen Hij heeft ge noeg aan de problemen van hemzelf en zijn gezin. Wanneer hem deze lectuur bevalt zal hij in stilte de schrijver dankbaar zijn voor de woorden die hem aanspre ken ot de illustrator die hem het begrij pen van het stripverhaal zoveel makke lijker maakt Hij zal er niet bij stilstaan dat er bij het SCC mensen werken die zijn boekje inpakken en frankeren voor verzen ding naar Sllang Cavite waar zijn vrouw dit exemplaar gratis ontvangen heeft Hij zal ook geen dankwoordie prevelen aan hel adres van de poels vrouw die de SCC-kantoren schoon maakt nadat de schrijvers en teke naars vertrokken zijn Mijn aandeel in het SCC-werk wordt niet op landelijke schaal met dankbaarheid beiegend Er is ook niets van terug te vinden in de D&R-projecten Toch overvalt de mensen in mijn afdeling een gevoel van trots wanneer zo'n project succes blijkt te hebben en trekt iedereen een lang gezicht in geval van mislukkingen Blijkbaar zijn wij even sterk met de pro jecten verbonden als het team, dat ze daadwerkelijk uitvoert. U puzzelt nu voor de voortzetting van het SCC-werk. Ik bekijk dal prachtig initiatief met de ogen van iemand die op de achtergrond actief is in een weinig spectaculaire rol. Bovendien is mijn functie als hoofd van de financiële en administratieve afdeling van O&R ook al weinig ophefmakend zodat Ik U slechts een betrekkelijk bescheiden compliment kan overbrengen. Dal doet aan de welgemeendheid ervan niets at U zult overigens wel begrijpen dat ik reuze benieuwd ben naar de uit eindelijke opbrengst van deze Audet- actie Niet voor niets zit ik op de stoel waar de financiële problemen en wen sen van onze Foundation hun neerslag vinden In rapporten en statistieken. Mijn bijdrage aan deze artikelenreeks zal kort uitvallen omdat ik nu eenmaal niet op grond van in hel oog sprin gende schrijverskwaliteiten bij hel SCC in dienst ben genomen maar vanwege mijn redelijke behendigheid in het rekenkundig verduidelijken van exploitatietekorten Ik blijt niettemin hopen op de dag dat tk de eerste wef- kelijk sluitende Foundationbegroting mag produceren. Ik begrijp dat het mede van U afhangt of en wanneer dat moment te verwach ten is Ondanks het zwijgende karakter van de rol die ik nu binnen hel SCC- verband speel zal Ik dan naar alle waarschijnlijkheid mi|n Filippijnse tem- pramenl niet in be dwang kunnen hou den en van eerlijke blijdschap uit mijn rol vallen

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 24