uit De man die Liberty Valance NIET doodschoot wordt ond maar blijft fris James Stewart superstar op Londens toneel en ruimte: breek er eens even uit....! vrij.. Toekomstdromen9 telepathie en Einstein Geliefd Fortuin Wit konijn (Van onze correspondent Roger Simons) delen, in Harvey begint te gelo- De Britse artiesten hebben het ven. Jimmy Stewart speelt zijn daar al moeilijk genoeg zonder LONDEN - Telkens wanneer hij op de Bühne verschijnt, roj zo overtuigend, dat zelfs de buitenlandse concurrentie geraakt de zaal in vervoering. Voor iedereen verzinkt de rest toeschouwers in de zaal het on- Slechts drie van de twaalf ac- 1 L. 1 r) J wam. nnH A./kA«*/« 9.1H WA1 liritf A lx/\W tin /\1 rAI* t*ln a ma A va A A.att A A A <4t A 17 nvtatAav^ van de wereld in het niet, waar hij doodgemoedereerd zijn rol staat te spelen. Dat is nou Jimmy Stewart, zonder cowboyhoed. Een ge weldig acteur. En groot - niet alleen figuurlijk, wat de ac- teerkunst betreft, maar ook letterlijk. 1.89 m om precies te zijn. Met zo'n gestalte kom je onvermijdelijk Engelse grap penmakers tegen, die je onschuldig de vraag stellen of het daarboven fris is in de wolken. Jimmy Stewart.. Hij is een tussendoor heb ik toch nog tijd stuk van mijn jeugd. Wat zeg ik? zat." zichtbare witte konijn over de Bühne zien lopen. De illusie wordt versterkt door deuren, die wijd open en dicht gaan zonder dat iemand in de buurt is. Na de voorstelling nodigt Jimmy Ste wart zijn vriend Harvey trou wens uit om samen met Mona Washbourne een warm applaus in ontvangst te komen nemen. Het drietal „reikt elkaar de hand" en maakt een diepe bui ging. Een stuk van onze jeugd - van ieders jeugd Want als je even rondkijkt m het „Prince of Wa les Theatre" van Londen, waar de heer James Stewart momen teel de hoofdrol speelt van zijn lijfstuk „Harvey", zie je niet al leen mensen die al wat jaren achter de rug hebben. Alle le vende generaties zijn vertegen woordigd, van degenen die hem waardeerden op kleine, ouder wetse bioscoopschermpjes en degenen die Jimmy reuzengroot meemaakten in cinemascope, tot jonge broekjes pan vandaag de dag, die hem alleen kunnen kennen van de televisie. Allemaal even enthousiast, gefascineerd en bewonderend. Als ze 't gedurfd hadden, zouden ze hem bij het begin van de voor stelling „Hi, Jimmy?" toegeroe pen hebben, een verwelkoming, passend bij het weerzien van een oude vriend. Maar wanneer het „Ik zou best willen filmen, maar dat gaat zomaar niet. Voor acteurs van mijn leeftijd worden weinig goede scenario's ge schreven. Ik neem er gemiddeld twee per maand door, maar meestal lijken ze nergens op. De films van tegenwoordig zijn niet mijn genre. Ik hou niet van dat vieze, halfpornografische gedoe dat de mensen maar neerslach tig maakt." Jimmy Stewart is een man, die §een progressieve dingen moet oen om succes te kunnen oog sten. Hij vindt het fijn nu ook in Londen zijn klassieke vertol king van Elwood P. Dowd ten beste te mogen geven in een to neelstuk dat al 30 jaar oud is. Maar zelfs al zit er sleet op „Harvey", Jimmy Stewart zorgt er wel voor, dat de toeschouwers geen spijt hebben van hun moeite of hun entreegeld. Het Prince of Wales Theatre Of staan er dan toch maar twee personen op de planken? Jimmy Stewart grinnikt blij wanneer we bekennen, dat zijn massasuggestie voortreffelijk werkt. „Hoelang blijft u met Harvey in Londen town?" vragen we. „Ze hebben me een werkver gunning toegestaan voor zes maanden," antwoordt hij. „Wat er daarna gebeurt, weet ik nog» niet. Misschien mag ik wel wat langer blijven - als „Equity" het goed vindt." Equity is de vakbond van Britse showbusiness-mensen. Van die vereniging kreeg Ste warts Amerikaanse tegenspeel ster Helen Hayes verbod om van Broadway mee naar Londen te komen. Equity duldt maar een geïmporteerde ster per toneel stuk in Engeland. teurs en actrices, die „Harvey" opvoeren in Londen, zijn Ame rikanen. In dit typisch Amerikaanse stuk veroorzaakt die situatie een zeker gebrek aan evenwicht wai het accent van de spelers betreft Maar dat werkt alleen storend voor wie het verschil in tongval aanvoelt. Het wordt tijd om op te kras sen. „Geen nieuwe film in 't vooruitzicht, James Stewart?" „Nee," antwoordt hij. „Niet zo direct." „Wanneer gaat u op rtist?" Jimmy lacht en schudt het hoofd. „Dat is niets voor mij," zegt hij. „Nee, daar denk ik nog niet aan". De bekende Amerikaanse filmregisseur John Ford zei eens van James Stewart: „De mensen schijnen hem gewoon graag te mogen." Daar is niets verbazingwek kends aan. Want wanneer je Ja mes Stewart persoonlijk ont moet, blijkt hij niet anders te zijn dan zoals iedereen hem kent van de film, de tv, of het toneel oprecht en aarzelend, gevoelig en humoristisch. Een man waarop de jaren weinig invloed hebben. Een van Hollywoods onsterfelijken. ROGER SIMONS James Stewart ttcfeuraVnaartrice^bui^nd tJrekt.nu bezoekers aan uit heel afscheid komen nemen van hun dankbaar publiek, zijn het de oudere dames op de eerste rijen, die spontaan rechtspringen om „hun" grote Jimmy Stewart met open armen toe te juichen. Het werkt aanstekelijk. Iedereen veert applaudisserend recht. Het is net of Jimmy er een beetje beduusd en bedremmeld bij staat te kijken, maar voor hem is een dergelijk vertoon gewoon routine Het overkomt hem in Londen en het valt hem te beurt op Broadway En als je dan Ja mes Stewart heet en je jezelf een ontwapende, eigen stijl aange kweekt hebt, die zowat je han delsmerk is, trek je altijd zo'n beduveld gezicht Die speciale gelaatsuitdruk king heeft hem erg geliefd ge maakt. Geen mens, die Jimmy Stewart niet graag mag. Hij is nu 66 en doet er op 20 mei weer oen jaartje bij Zijn haar is grijs en zijn gelaat een beetje gevlekt van de ouderdom. Geboren in Indiana, Pennsylvania, de zoon van een ijzerhandelaar. James Stewart studeerde werktuig kunde en architektuur aan de universiteit van Princeton, maar werd toneelspeler omdat hij geen ander werk vond... de wereld. De meesten komen voor James Stewart, niet voor Harvey. Jimmy stelt niemand teleur. Stewart gelooft in Harvey. Dit toneelstuk is een brok van zijn leven geworden. 27 jaar geleden nam Stewart in New York de rol van Elwood P Dowd over van een andere acteur, Frank Fay, die dertien weken vakantie wilde nemen. „De volgende zo mer deed ik het opnieuw", ver telt Stewart ons in zijn Lon- dense kleedkamer. „Toen Hol lywood besloot er een film van te maken, had ik de rol door en door onder de knie." Als film was Harvey geen meevaller Misschien is het stuk te langdradig om er een goede prent van te maken. Op de plan ken valt het beter mee, vooral wanneer de hoofdrol toever trouwd is aan een James Ste wart van vlees en bloed. Die maakt zelfs van het gewoonste zinnetje een boeiend, zij het schoorvoetend, verhaal. Zelf vindt Stewart de onver gankelijke Harvey een onbe taalbare komedie. „Ze is niet laag bij de grond en heeft iets subtiels." meent hij. „En reken maar, dat wanneer hier in Lon dens Har vey's voorstellingen, die reacties van het publiek precies op de zelfde plaats komen als de reac ties van vijf of twintig jaar gele den. Daarom is Harvey zo'n bij zonder toneelstuk." R'n ,1932 stond Stewart op den gelachen wordt tii< ia»r °P de planken Drie Vey's voorstellingen, di jaar later sloot hij zijn eerste ilmcontract af. Sindsdien nam ™1 '4 films op zijn actief, waar- rü k 1.7,Westerns z')n eerste cowboyfilm, „Winchester 73" ?le gemaakt werd in 1950, hl?» Stewart een for- in op. En toch bleef hij wer- nfü n 1 keerde hij terug ar Broadway om de hoofdrol 8Pf''n t" „Harvey", een ko misch blijspel waarmee de Ame- Ch»8n!f toneelschrijfster Mary Het gaat over een rijke Ame rikaanse vrijgezel, Elwood P. Dowd Overigens een heel aar dige man, maar hij kijkt nogal diep in het glaasje en ziet dan ook dingen, die voor ieder ander a mens onzichtbaar blijven. Zijn ■unhJ* Pulitzer-prijs gewon- beste vriend is Harvey, een reu- JimmvStI™daJa??f da8 hoeft sachtig wit konijn van 1.80 m hoog dat hem overal volgt Har vey wordt door Dowd aan ieder een voorgesteld, maar niemand neemt het witte konijn au se- rieux Tot Dowds zuster, Veta {Louise Simmons, die bij hen in woont - in Londen wordt ze op voortreffelijke wijze gespeeld door de Engelse actrice Mona Washbourne - haar gekke broer in een inrichting wil stoppen. Uiteindelijk is het niet El wood maar Veta, die terecht komt in het gekkenhuis Tot niet alleen zijn zuster, maar ook psy chiater, dr. William Chumley 'e behan Chase de ifm heeo v anQaag ae dag hoen Stewart de handen met rürr k" ,de mouwen te steken, ™arhii kan het niet laten Nu Peelt hij Harvey's hoofdrol weer iedere weekdag in Londen ,Jk krijg niet veel anders meer doen, vertelt hij ons op zijn Se^Pige, soms siepende midwestern- toon, met een on- uenip, die fascinerende krulbe- egingen maakt „Mijn laatste draaid n er 'aar geleden ge" a, "Dynamite Man from ..„."y •'al' Sindsdien heb ik »lW(etLtwe Amerikaanse tv- ®8 echter de rug Ik speel wat -« v In de nacht van de 28ste juni 1914 had de Oostenrijkse bisschop Josef van Lanyi een markante droom. Hij had juist zijn ochtendpost in ontvangst genomen en boven op het sta peltje lag een verzegelde brief met een zwarte rand. Als spraakleraar van de Oostenrijkse troonopvolger herkende de bisschop onmiddellijk het handschrift en het zegel. Hij opende de brief en zag in het zegel het beeld van een auto, waarin het kroonprinselijk echtpaar zat. Plotseling sprongen uit de menigte toeschouwers twee mannen naar voren en begonnen te schieten. Toen las de' bisschop de aanhef van de brief, die als volgt luidde: "Hierbij deel ik u mee dat ik vandaag in Serajewo met mijn vrouw ten offer zal vallen aan een politieke sluipmoord." De bisschop schrok wakker en noteerde de details van zijn droom. Twaalf uur later vond de aanslag plaats die aanleiding zou worden tot de tweede wereldoorlog. Prof. dr. Albert Einstein wordt 75 jaar. Voorspellende dromen...Ze blijken niet zeldzaam te zijn. Maar hoe kan men ze verklaren? Ook degenen die in de wereld van de telepathie grasduinen hebben er moeite mee. Gedach ten van een ander raden is nog tot daaraantoe, maar hoe kan er een telepathische band zijn met gebeurtenissen die nog niet hebben plaatsgevonden? Of zijn verleden, heden en toekomst constructies van ons denken, onmachtig als we zijn om de werkelijkheid van tijd en ruimte te vatten? Nog slechts vijftig jaar geleden zou deze vraag hoongelach hebben veroorzaakt bij de mensen van de weten schap, ook al was er een geniale gek die er anders over dacht dan zij. Die gek heette Albert Ein stein en hij ontwikkelde een merkwaardige theorie. De tijd, zei hij, is geen abso lute grootheid, evenmin als de ruimte. Voor iemand die bijna even snel als het licht door de ruimte zou reizen, zou de tijd veel korter duren dan voor zijn familieleden die op aarde achterbleven. Na een reis die voor hemzelf twee jaar duurde, zou hij bij terugkomst op onze planeet niemand van zijn dier- ba baren meer aantreffen. Hoogstens zou hij zijn achter kleinkinderen kunnen begroe ten. Mooie fantasterijen? We) in die zin dat reizen met de snel heid van het licht voorlopig wel een fictie zal blijven; niet in die zin dat men de feiten zou kun nen loochenen. De theorie van de tijdverkorting is immers een integraal onderdeel van de rela tiviteitstheorie. En dat de grondformule daarvan als een bus klopte werd luidruchtig be- oostelijke richting liepen ze ach ter en wel 50 nanoseconden (een nanoseconde is een miljoenste seconde.) In westelijke richting liepen ze 140 nanoseconden voor. Uiteraard speelde de rota tie van de aarde hierbij een rol. Tijd en ruimte en hun betrek kelijkheid. Wie dat mysterie te doorgronden en met zijn ver beeldingskracht tracht te van gen wordt krankzinnig, want ons denken en doen is gebonden aan een vertrouwde wereld van Zijn er verbanden die ons wel licht nog ontgaan, omdat dit nieuwe terrein van de weten schap voor ons even vreemd is als de computer voor de India nen in het Amazonegebied? In elk geval is het verstandiger in die richting te denken, dan alles wat vaag en raadsel achtig is met een schampere opmerking af te doen. De hoogleraar die in de twintiger jaren nog verklaarde dat ruimtevaart onmogelijk was, omdat een raket in de ruimte zich niet tegen lucht kon afzetten, is met al zijn nuchter- bus klopte werd iuidrucntig De- aizeuen, is mei aj zijn nucnter- wezen door de explosie van de held nog steeds het lachertje van eerste atoombom. breedte. En daar valt niet mee te marchanderen. Trouwens: de betrekkelijk heid van wat wij tijd noemen is ook op andere wijze aange toond. Kort geleden namelijk vlogen de Amerikaanse natuur kundigen J. Hafele en R. Kea ting tweemaal rond de aarde, eenmaal in oostelijke en een maal in westelijke richting Echter: zijn het fantasten die het vermoeden opperen dat de inmiddels bewezen theorieën van Einstein wel eens te maken zouden kunnen hebben met het raadsel van de telepathie, met de toekomstdromen en met de ont hutsende ontdekking van hei echtpaar Kiriian, dat alle le- Toegerust met vier uiterst vende materie een energie uit- nauwkeurige atoomklokken straalt, waarvan de aard nog waren ze van plan de tijd te lijf raadselachtig is, maar die zich te gaan. Zoals men voorspeld op foto's, volgens een bepaalde had liepen de klokken boven in- techniek gemaakt, duidelijk derdaad anders dan beneden. In 'manifesteert? briljantere geesten. Er verschijnt de laatste tijd opvallend veel lectuur over wat men in brede zin paranormaal mag noemen. Een deel van die lectuur mag men meteen als on wetenschappelijk naar de prul lenmand verwijzen. Sommige boeken echter geeft men graag een plaatsje in de kast, zoals 'Reizen in de eeuwigheid" van Johannes von Buttlar, dat tot bovenstaande beschouwing in spireerde. De acteur, die van een enorme belezenheid getuigt, gaat uit voerig in op verschijnselen die tot nu toe onverklaard zijn ge bleven, maar waarvan ook de wetenschap inmiddels erkent dat ze een verder onderzoek waard zijn. Merkwaardig ge noeg (of niet?) zijn het momen teel de Russen die op het gebied van de telepathie uitgebreide experimenten verrichten, in de stellige verwachting dat zij de resultaten ervan dienstbaar kunnen maken aan de ruimte vaart. Telepathische bood schappen namelijk blijken zich aan de tijd niets gelegen te laten liggen. Een boodschap die door een menselijke "zender" op Mars (of veel verder in het heelal) zou worden uitgezonden, wordt op datzelfde moment door een tele pathisch brein op aarde geregi streerd. Ook het verschijnsel van de vliegende schotels krijgt uit voerig aandacht in dit boek. We zijn ervan overtuigd dat ook degenen die zich liefst verre houden van wat zich buiten de vertrouwde "natuurlijke wet matigheden" beweegt, deze lec tuur niet onmiddellijk opzïi zul len schuiven. (Johannes von Buttlar: Reizen in de eeuwigheid. Uitgeverij De: Fontein, 22,—)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 21