Echt terecht in Utrecht
"Kaalkop ja, dwarskop nee
Peugeot ziet geen
heil in luchtzak
Basis voor verzoening Noordierse protestanten en katholieken
OOK ZWEDEN
ONDERZOEKT
METHANOL
binnenland
buitenland
Openbaar ver -
voer
Fietsen
De Betuwe
BELGISCHE KAALHOOFDIGEN NODIGEN NEDERLANDSE LOTGENOTEN UIT
99
Vernieuwing
Gebedsgroepen
IRA
Verzoening
ZATERDAG 10 MEI 1975
In navolging van Breda, dat
sinds ettelijke jaren zijn „his
torische kilometer" heeft (een
stadswandeling, die 's zater
dagsmorgens in het seizoen
gemaakt kan worden onder
leiding van een gids van de
VVV), zijn ook andere steden
begonnen met soortgelijke
stadswandelingen. Bijvoorbe
eld de W te Utrecht
Gestimuleerd door het suc
ces van vorig jaar zijn daar nu
zelfs, in samenwerking met de
gemeente-archivaris dr J
Struick, twee tochten uitge
stippeld „De grachten- en
werven tocht" en „Van Romein
tot Hoog Catharijn" Dr
Struick zelf instrueerde de
WV-gidsen, die iedere zon
dagmorgen om half elf op de
Vismarkt aldaar klaar staan
om in een wandeling van an
derhalf uur het vele schoons
dat de Domstad kan bieden
nader te bekijken.
Nadat 300 jaar lang de bin
nenstad van Utrecht in feite
verwaarloosd werd, krijgen
deze wandelingen langs ker
ken (de Dom), nof jes en wer
ven, plotseling weer grote ac
tualiteit door ie bindingen die
een der modernste winkelcen
tra van Nederland (Hoog Ca
tharijn) met een ver verleden
heeft De „grachten en wer-
ventocht" heeft als centrum de
Utrechtse grachten, waarin
vele verborgen hoekjes wor
den bezichtigd. Wandeling no
2, „Van Romein tot Hoog Ca-
therijn", zal de deelnemer
doen kennismaken met het
ontstaan van Utrecht tot en
met de modernste bouwstijlen,
die in de binnenstad zijn toe
gepast Anderhalf uur duurt
zo n wandeling - zoals gezegd
iedere zondagmorgen in ait
seizoen - en ze kost twee gul
den per persoon.
Om nog even in Utrecht te
blijven het Spoorwegmuseum
aldaar is uitgebreid en wel met
een tweede perron. In het oor-
malige Maliebaan-station
staan nu niet alleen de oudge
dienden van de NS, maar ook
de oude trams (beschikbaar
gesteld door de Gelderse
Tramwegen, en de Rotter
damse Elektrische Tram, de
Limburgse Tramwegmaat
schappij en de Haagse Tram
wegmaatschappij) ter bezich
tiging Het nieuwe perron
wordt via een luchtbrug ver
bonden met het oude station.
De uitbreiding vergde een in
vestering van ongeveer een
miljoen.
Hel lig! in de bedoeling het
museum, waar oorspronkelijk
uitsluitend spoor- en tramma-
terieel werd geëxposeerd, uit
te bouwen tot een expositie
ruimte voor het openbaar ver
voer in het algemeen, waarbij
het accent niet alleen ligt op
het verleden: ook de toekomst
krijgt aandacht. Het Spoor
wegmuseum, dat in 1973
120.000 bezoekers telde, werd
vorig jaar bezocht door
149.000 mensen. Een verheu
gende toenemende belangstel
ling dus voor „het centrum van
ons land".
folder „Fietsen op de Veluwe
en in Twente" bestellen,
waaruit blijkt, dat het huurta-
rief voor een fiets slechts f 4,50 -
per dag of twintig gulden per JVloienS
week bedraagt „Fiets-ze".
trefpunt in het hartje van een
bloeiende Betuwe.
Voor ons, inwoners van
Zuidwest-Nederland, ligt op
de landkaart rechts van
Utrecht (ten oosten dus) de
provincie Gelderland Wel. de
samenwerkende provinciale-
en streek-VW's van Gelder
land en Overijssel propageren
„Fietsen op de Veluwe en in
Twente".
Twee jaar lang bestaat een
„fietsplan Zuid- Veluwe Het is
zodanig aangeslagen, dat de
VV's in deze contreien, samen
met fietsverhuurders en een
grote rijwielfabriek, besloten
hebben de actie over de hele
Veluwe en Twente uit te brei
den. Thans gaan 46 rijwielver-
huurders meedoen (31 op de
Veluwe en vijftien in Twente),
waarmee een contingent van
2250 nieuwe huurfietsen - in
clusief enkele honderden kin
derfietsen en een vijftigtal
tandems) beschikbaar komt.
Bij de desbetreffende WV's
(o.m. te Arnhem, Apeldoorn,
Ede en Almelo) kan men de
In de (nu bloeiende) Betuwe
- ais we toch eenmaal in het
Gelderse zitten - graag even
aandacht voor de jaarmarkt in
Buren, zaterdag 10 mei Dat is
een grote antiekmarkt met
demonstraties van tientallen
unieke ambachten, waarvan ik
u noem spinnen, weven, glas
graveren, tingieten en kaar-
sentrekken Folkloristische
groepen uit Volendam, Soest,
Wijdenes, Kampen, Twente,
Hindelopen enz treden op en
er is 's avonds feest in de di
verse horeca-etablissementen
met medewerking van negen
orkesten, waaronder een zi
geunerorkest Saté's, shasliks,
knappend geroosterd boven
houtskoolvuur, Burense bol
len (wat dat dan ook wezen
moge), poffertjes en diverse
vissoorten zijn al dan niet te
combineren met folkloristi
sche gedistilleerd in een apart
proeflokaal, waar men kan ge
nieten van anijsbrandewijn,
kloosterbitter en
Terschellinger-brandewijn.
Uiteraard let wel op ons 1 no-
vemberwetje. Er zijn ter
plaatse en in de naaste omge
ving uitstekende hotels Za
terdag lOmei dusinBuren.dat
dan één grote feestmarkt
wordt en een folkloristisch
Belangrijk op de tweede za
terdag in mei (en verder na
tuurlijk ook buiten die zater
dag) zijn de molens. En deze
tweede zaterdag (10 mei) is
traditiegetrouw de nationale
Molendag!
Lang niet alle Nederlanders
weten van hetgeen zich in een
malende wind- of waterrad
molen afspeelt Waarom kan
een poldermolen geen koren
malen Wat is een paltrok en
waar zit de lange spruit? Za
terdag laten de molenaars hun
molens draaien op de natio
nale „Molendag" Vraag hel
zo'n molenaar eens, wat dit
voor hem betekent Kijk in uw
eigen streek, in Zeeland en
West-Brabant En heeft u geen
zin om naar het „molen-
klassieke" Kinderdijk te gaan.
zet dan koers naar Peelland
waar in Bakel, Gemert, Mil-
heeze, Someren, Vherden en
Zeilberg de molens draaien Ol
zoek het nog een stukje verdei
op, in Limburg In Noord- en
Midden-Limburg denken we
daarbij aan de molens in Af
ferden (gem Bergen), Baexem,
St.-OdUiënberg, Stramproy,
Venray en Weert, voor Zuid-
Limburg aan de dan draaiende
wieken van Beek-Genhout,
Eijsden, Gronsveld, Maas
tricht, Urmond, Valkenburg,
Wylre en Wittem.
JAN KRIJN
(Van onze correspondent)
BRUSSEL - De tijd lijkt niet
ver meer of een nieuwe wereld
wijde oproep in de zin van
„kletskoppen aller landen ver
enigt o" zal alle min of meer
kaalhoofdigen aansporen om lid
te worden van een Confrérie In
ternationale des Chauves, een
internationale broederschap
van kaalhoofdigen. Dergelijke
nationale broederschappen be
staan al in België, Frankrijk,
West-Duitsland, Italië en Zwit
serland. Ze hebben al eerder de
wens geuit om te komen tot een
wereldorganisatie van kaal
hoofdigen. De broederschappen
hebben tot doel de kaalhoofd
igen af te helpen van hun tradi
tionele minderwaardigheids
complex. waaraan met name de
aankomende kaalkoppen lijden.
Een en ander vindt plaats in
een sfeer van feestelijke verga
deringen en diners, aie de Na
tionale Broederschappen vrij
wel ieder jaar en de wereldorga
nisatie van kaalhoofdigen eens
in de vier jaar houden Ook ne
men de georganiseerde kaal
hoofdigen deel aan culturele en
folkloristische manifestaties,
waarbij als teken van waardige
heid steeds de toga met bef
wordt gedragen en een halsket
ting of snoer waaraan een reu
sachtige kam bengelt. De natio
nale broederschappen houden
elk jaar een bedevaart naar het
Franse dorpje Villechauve
(Kaalkoppenstad), nabij Ven-
dome en Chateaurenault, dat als
het mekka van de kaalhoofdigen
wordt beschouwd. De leuze van
de Belgische kaalkoppen luidt
„Kaalkop ja, dwarskop nee". De
internationale leuze: „Door
goed humeur naar meer begrip
en betere verstandhouding"
Op 8 juni aanstaande houdt de
Nationale Broederschap der
Kaalhoofdigen van België de
jaarlijkse algemene bijeenkomst
in Zoersel in de provincie Ant
werpen, op een dertigtal kilome
ter van de Nederlandse grens.
De Belgische kaalkoppen hopen
dat hun Nederlandse lotgeno
ten, die nog als eenling door het
leven gaan en hun lot dragen, op
die dag massaal naar België ko
men om hun licht op te steken en
gesterkt naar huis terug te gaan.
Wie weet stichten de Nederlan
ders dan ook nog eens een Na
tionale Broederschap, zo rede
neren de Belgen.
In Zoersel wordt een heel
feestprogramma afgewerkt: Om
negen uur samenkomst op de
Markt Om 9 30 uur gelegenheid
tot mishoren. Om 10.30 alge
mene vergadering. Omll.30 uur
receptie op het gemeentehuis en
ontvangst door het gemeente
bestuur, om 12.30 uur feestmaal
in restaurant „Zoerselhof", ge
volgd door de installatie van
nieuwe leden en de verkiezing
van de „mooiste kaalkop".
De broederschap van de kaal
hoofdigen kent drie categorieën
namelijk beginnelingen, ge-
vorde en volledig kalen. Elke ca
tegorie krijgt een aparte
mooiste-kaalkoppen-verkiezing
Internationaal wordt de lijst
van de mooiste kaalkoppen
thans aangevoerd door de 26-
jarige Zwitserse leerling
architect Jean Tripet, die trots
kan zijn op een glimmende op
pervlakte van 930 vierkante
centimeter. Als aandenken
krijgt de mooiste kaalkop in
deze hoogste categorie een zilve
ren bekertje. In de categorie
„gekroonde kaalhoofdigen"
(dat zijn kaalhoofdigen met een
baarkransje om de schedel)
voert de Fransman Jean Pineau.
uit La Baule, met 450 vierkante
centimeter kale schedelopper
vlakte het rennersveld aan.
De schitterende schedels van
het congres pijnigen hun her
sens niet alleen over de proble
men van de kaalhoofdigen, zij
gaan ook na of de leden zich
overeenkomstig de voorschrif
ten van de broederschap hebben
deels tijdens de vierjaarlijkse
wereldcongressen, tijdens di
ners bij kaarslicht „om de kaal
hoofdigheid beter tot uiting te
doen komen".
Nieuwe leden, die met een kus
op de kale schedel door de voor
zitter worden geïnstalleerd
gaan de morele verplichting aan
geen haargroeimiddelen te ge-
Bruiken. Ook haarstukjes en
pruiken zijn uit den boze, tenzij
een comité van wijze blinkende
schedels, een verzoek daartoe
inwilligt. Zondigt een lid van de
broederschap toch tegen de
voorschriften dan wordt hij
doorgaans beboet Meestal is de
boete even groot als het bedrag
dat hij voor zijn jaarlijkse lid
maatschap betaalt, in België 250
frank.
Wie aan de dag van de klets
koppen in Zoersel wil deelne
men, kan zich opgeven bij de
heer W van Steen, Marnixdreef
37 2500 Lier, België De deelne-
mersprijs bedraagt 450 Belgi
sche frank.
Botsingproef tussen een auto en een voetganger in het laboratorium van Peugeot. Dit is
slechts een onderdeel van een uitgebreid testprogramma dat beoogt de auto van de toekomst
veiliger te maken ook voor niet gemotoriseerde verkeersdeelnemers.
De Franse automobielfabriek
Peugeot ziet geen heil in de toe
passing van luchtzakken in per
sonenwagens ter verhoging van
de veiligheid der inzittenden.
Een van de ingenieurs van de fa
briek die bij het veiligheidspro
gramma is betrokken, de heer J.
Derampe, vertelde op een pers
bijeenkomst dat onderzoeken
hebben aangetoond dat de
luchtzak geen goede uitwerking
garandeert in geval van een bot
sing.
„Analyse van 2.000 ongeval
len heeft ons geleerd dat er bij
een ongeval gewoonlijk sprake
is van meerdere botsingen,
waarbij de eerste schok - wan
neer de luchtzak in werking
treedt - zelden de ernstigste is.
Dat betekent dat de luchtzak
leeg is op het moment dat de
waarschijnlijk ernstigste schok
optreedt en dat hij derhalve
geen uitwerking meer heeft. Ook
komt het voor, zo hebben proe
ven uitgewezen, dat de zak zich
zelf opblaast zonder dat een bot
sing plaatsvindt hetgeen de be
stuurder het uitzicht op de weg
ontneemt Een ander groot na
deel van de luchtzak is het la
waai dat deze bij het automa
tisch opblazen produceert"
De heer Derampe vergeleek
dat geluid met dat van een
jachtgeweer dat op een afstand
van 5 cm. van iemands oor wordt
afgeschoten. „Het kan doofheid
tot gevolg hebben", zei hij. Tens
lotte heeft de luchtzak bij een
zijdelingse aanrijding geen en
kel effect doordat hij dan niet
wordt opgeblazen en hij voor
komt nooit dat de inzittenden
bij een botsing uit de auto wor
den geworpen.
De Franse ingenieur zei ver
der dat controle op de werking
van de luchtzak onmogelijk is,
zulks in tegenstelling tot de gor
del waarvan men te allen tijde
kan vaststellen of deze paraat is.
De gordel blijft trouwens na een
schok zijn werking behouden en
is in staat meerdere schokken op
te vangen.
Peugeot heeft bij zijn analyse
van de 2 000 ongevallen verder
vastgesteld dat in geen enkel ge
val nekletsel is opgetreden, ook
niet bij aanrijdingen aan de ach
terkant. Niettemin verwerpt de
fabriek het systeem van los op de
stoel te plaatsen hoofdsteunen.
„Deze moeten een integrerend
onderdeel van de zetel uitma
ken". De fabriek heeft een vei-
ligheidsstoel ontworpen meteen
verzwaard frame waaraan de
gordel direct wordt bevestigd,
waarvan de rugleuning is ver
sterkt en waarvan de hoofd
steun een integrerend onderdeel
uitmaakt.
Onderzoeken hebben verder
uitgewezen dat bij een frontale
botsing verwondingen aan het
hoofd altijd samengaan met
verwondingen aan de borstkas
en als gevolg daarvan streeft dt
fabriek ernaar voorzieningen Ie
ontwerpen die tot doel hebben
de borstkas beter te bescher
men.
Ook voor Peugeot geldt bij
alle onderzoeken en te treffen
veiligheidsvoorzieningen dat de
kostenfactor altijd in het geding
is. „Het Amerikaanse veilig
heidsprogramma vinden wij
niet reëel", zegt de heer Deram
pe, „omdat de kosten daarvan te
hoog zijn zonder dat er een rede
lijk rendement tegenover staat.
Bovendien voorziet het Ameri
kaanse programma in een dus
danige verzwaring van de voor
kant der carrosserie dat de auto
een veel agressiever karakter
krijgt vooral ten opzichte van
voetgangers ,en fietsers".
Telly Savalas (Kojak), een
JAN SCHILS van 's werelds beroemdste
gladschedels is natuurlijk ook
van harte welkom in België.
Behalve West-Duitsland on
derzoekt ook Zweden het ge
bruik van methanol als motor
brandstof, hetzij gemengd met
benzine en gasolie of als zuivere
methanol Door de Zweedse
overheid is samen met Volvo een
ontwikkelingsplan voor drie
jaar opgesteld, waarin uitge
breide proefnemingen in labora
toria en praktijkproeven op
lange termijn met 300 voertui
gen zijn opgenomen.
Speciale aandacht zo i en
besteed aan de aspectei, „ïeup
schaarste-situaties en brand
stofverbruik, waarbij de uit
werking op het milieu als voor
naamste factor wordt be
schouwd. Men hoopt o.a. dat het
gebruik van methanol zal leiden
tot een lager gifgehalte met
minder loodafzetting in de uit
laatgassen. Het voordeel van
methanol is dat het op grote
schaal kan worden vervaardigd
tegen aanvaardbare kosten uit
aardgas, steenkool en organi
sche afvalstoffen.
Het is de moeite waard om bij
alle ontmoedigende berichten
uit Noord-lerland kennis te ne
men van een steeds toenemende
ontplooiing van krachten in be
ide „kampen", om te komen tot
een oplossing van de broeder
twist. Want afgezien van een
terreur, die niets meer te maken
heeft met godsdiensttwist, maar
voortkomt uit een geest van
anarchie, het gaat in beginsel
om een broedertiwst.
Zo heeft ook de aartsbisschop
van Canterbury, dr. F Donald
Coggan, het gezien, toen hij on
langs een bezoek bracht aan Ul
ster. Zijn komst heeft grote in
druk gemaakt, vooral omdat dr.
Coggan niet geaarzeld heeft zich
te begeven in de gevarenzone, de
felst gebombardeerde buurten
van Belfast.
Toen hij uit zijn auto stapte,
sloot een menigte katholieke
vrouwen zich om de Angli-
kaanse primaat en riep in koor
„God zegene u" De vrouwen
gaven spontaan gehoor aan dr
Coggans uitnodiging om met
hem m gebed te gaan in de St
Lukaskerk in net beruchte
Shankl ïn-district Het werd een
bewogen dienst en toen de
aartsbisschop de kerk uitging,
barstten de vrouwen in tranen
uit Daarna onderhield hij zich
met winkeliers en sprak vrij met
alle mensen op straat Hij ging
niét weg, voordat hij ook een
groot aantal getroffen gezinnen
had bezocht. Later vertrok dr.
Coggan naar Dublin, de hoofd
stad van de Ierse republiek Tij
dens een toespraak in de katho
lieke St Patrickskerkzeihij.dat
ér lichtstralen schijnen in een
wereld van duisternis. Toen hij
deze woorden had uitgesproken,
overhandigde hij namens de
protestanten uit het Shanklin-
district een cheque voor het on
derwijs aan arme kinderen in
Dublin
Wat dr. Coggan had gezegd,
klonk dezer dagen in andere
woorden door in een boodschap
van een vernieuwings- en ver
zoeningscentrum „Glenmore"
in het stadje Rostrevor, gelegen
in het meest zuidelijke puntje
van Noord-lerland. „Als ant
woord op de getrouwe gebeden
van Gods kinderen over de hele
wereld is de Heilige Geest in Ier
land op een geheel nieuwe ma
nier gaao werken. Er is een ware
vernieuwing van het geestelijk
denken gekomen en alle kerken
worden door Gods vernieu
wende kracht aangeraakt".
Een bemoedigende verklaring
van het „Christian Renewal
Centre in Ireland", dat hier aan
toevoegde „De grote les, die de
vele groepen hier geleerd heb
ben, is dat de oplossing van de
problemen in Noord-lerland
niét is te bereiken door kracht of
geweld, maar door Gods Geest
Er is een eenheid gegroeid tus
sen christenen van alle geloof
stradities, die enkele jaren gele
den voor onmogelijk zou zijn
gehouden. Rooms-katholieken
en protestanten hebben het als
Gods leiding ervaren, dat ze in
de eerste plaats een gebedsge
meenschapzouden vormen in de
eenheid van Christus"
In Glenmore vinden mensen een
plaats van rust, een atmosfeer
van gebed en een verfrissing
naar ziel en lichaam Ze willen
dit voorleven aan mensen, die
moeten leven onder een enorme
druk van geweld en verwarring
En ze willen hun ervaring delen
met allen, die in het kerkelijk
leven een leidende functie heb
ben Er worden gebedsscholen
en conferenties gehouden en ook
bijzondere dagen en weekends
voor geestelijke vernieuwing en
verzoening in het vaste gelool
dat de Heilige Geest de barrières
verbreekt, die christenen ge
scheiden houden Men wil sa
men luisteren naar wal God iri
deze dagen aan de kerken te
zeggen heeft De mensen, die
hier in volledige dienst zijn
hebben geen salaris Er wordt in
voeding en kleding voorzien
door de leden, die nog van elders
inkomsten ontvangen en dooi
giften van vrienden en kerken
Het centrum ligt 75 km van Be
lfast en 100 km van Dublin en
biedt niet alleen ruimte voor de
vaste staf, maar heeft een be
hoorlijk aantal logeerkamers,
een flinke eetkamer, een confe
rentieruimte en een kleine ka
pel.
De ervaringen van katholie
ken en protestanten in Noord-
lerland, die tot de stichting van
het centrum in Rostrevor heb
ben geleid, staan niet op zich
zelf. Er is zowel in Noord-
lerland als in de Ierse Republiek
bijeen gebracht In Belfast is het
werk van Cecil Kerr opgevallen,
die voor de (Anglikaanse) Kerk
van Ierland geestelijk verzorger
is van de Queens Universiteit
aldaar
Dr Kerr werd zich eerder be
wust, dat het zijn roeping was
om een nieuwe gemeenschap te
stichten, waarin protestanten en
katholieken zouden samen wo
nen als een getuigenis, dat de
scheiding door historie, cultuur
en politiek overwonnen kon
worden door de kracht van Gods
Geest In 1973 bezocht Kerr drie
communiteiten in Engeland, die
aan een soortgelijk project toe
al meer dan drie jaren een bewe
ging gaande, waaruit tal van ge
bedsgroepen zijn voortgekomen
van katholieken en protestan
ten De beweging wordt gevoed
door de nieuwste uitingsvorm
van een sedert jarenlang ook in
Nederland bekende „uitloper'
van de pinksterbeweging: de
charismatische werkgemeen
schap, waarin zowel in West
Europa als in de beide Ameri
ka's protestanten en katholie
ken samenwerken.
Deze beweging heeft ook inde
oeide Ierlanden predikanten en
priesters, ambtsdragers en leken
kerken vertegenwoordigd wa
ren en in augustus kon Kerr met
vrouw en drie kinderen zijn in
trek nemen in Glenmore. Giften
begonnen nu van alle kanten
binnen te stromen. Hollandse
christenen brachten in korte tijd
bijna 25 duizend gulden bijeen!
waren Zij wilden de consequen
ties trekken uit de boodschap
van het boek 2 Kronieken 7 14
„Wanneer mijn volk, waarovei
mijn naam is uitgeroepen, zich
grootmoedigt en bidt en mijn
aangezicht zoekt en zich bekeert
van hun boze wegen, dan zal ik
uit de hemel horen en hun zonde
vergeven en hun land herstel
len" Begin vorig jaar kon Keri
beslag leggen op het landhuis
Glenmore in het eerder ge
noemde Rostrevor Er werd niet
lang daarna een trust gevormd,
waarin de anglikaanse, rooms-
katholieke en presbyteriaanse
Een belangrijke figuur, die
aaan de totstandkoming van
Glenmore heeft meegewerkt, is
bisschop J. Butler van Connor.
Deze bisschop heeft samen met
twee andere protestantse ker
kleiders, Eric Gallagher van de
Methodistenkerk en Jack Weir
van de Presbyteriaanse Kerk,
uitvoerige gesprekken gehad
met leden van Sinn Fein en de
Provisional IRA, met de bedoe
ling hen te bewegen tot een wa
penstilstand.
De anglikaanse canon FA.G
Willis, redacteur van het blad
Church of Ireland, schrijft deze
gedurfde en voor geruime tijd
met succes bekroonde onder
handelingen toe aan een grote
gebedscampagne voor de vrede
m Ierland Al voordat deze cam
pagne was afgelopen, begonnen
de besprekingen m het Ierse
dorpje Feakle. ze konden niet
langer worden uitgesteld De
drie kerkleiders hebben ook
geen overleg gepleegd met hun
kerken en aanvaardden daar
mee het risico van kritiek.
Het doel, aldus canon Willis,
was om de Provisionals in te
lichten over de ware gevoelens
van de protestantse meerder
heid in het noorden. Ze waren
sterk onder de indruk, wellicht
het meest doordat deze drie ker
kleiders bereid bleken hun repu
tatie op het spel te zetten. „De
kerken en de gebeden van haar
belijders bleken een invloed in
Ierland te hebben", aldus Willis,
„op een wijze, die ik niet voor
mogelijk had gehouden. De Ierse
christenen hebben er uit ge
leerd, dat het gebed wonderen
bewerkt"
Ook de (katholieke) aartsbis
schop van Armagh, dr. G. O.
Simms, had kort voor deze be
nadering van de IRA tijdens een
preek in de kathedraal van Lei-
cester gesproken over verzoe-
njng Het was niet zo lang na hel
verschrikkelijke bombardement
in Birmingham Hij steunde de
oproep van de bisschop en van
de aartsbisschop van Birming
ham om een halt toe te roepen
aan de afschuwwekkende aan
vallen van een kleine groep, die
tegen het vurig verlangen van
velen in Ierland hadden gehan
deld.
„De kerken zo zei dr.
Simms, „zoeken wegen tot
nauwe samenwerking voor he'>
opheffen vr.n de problemen van
hen, die ernstig zoeken naar ver
zoening en het einde van doods
lag en bombardementen, die nu
al meer dan vijf jaar duren". Hi]
zei de goede betrekkingen tus
sen Ierland en Engeland tot hei
voorwerp van aanhoudend ge
bed te maken. „Er bestaat ir
Noord-lerland een vrees, die
moeilijk te verstaan is, tenzi
men er zelf bij betrokken is He1
is een intimidatie van menser
van verschillende godsdienstig'
en maatschappelijke tradities
Sommige vormen van vrees zijr-
het gevolg van verbeelding, an
dere zijn heel reëel. De ene groet
weet niet, wat bij de andert
leeft. Het merendeel is in
greep van een gemeenschappe
lijke angst en ze zijn in geen en
kei opzicht te vereenzelvigd
met degenen, die met geweer er
bom vernietiging brengen.
Als christenen moeten we Got
vergiffenis vragen voor ons IJ
len en zondigen. En er word'
niet zonder reden en mei dank
baarheid gezegd, dat de act"
van onderscheidene en ver
deelde kerken om gezamenlij'
iets te ondernemen, eena""
wijzing is van onze bereidheit
tot boetedoening, niet slech"''
woorden, maar ook uitgedrukt
in daden".
M. MEELDU*