Echt terecht in Utrecht "Kaalkop ja, dwarskop nee Peugeot ziet geen heil in luchtzak Basis voor verzoening Noordierse protestanten en katholieken OOK ZWEDEN ONDERZOEKT METHANOL binnenland buitenland Openbaar ver - voer Fietsen De Betuwe BELGISCHE KAALHOOFDIGEN NODIGEN NEDERLANDSE LOTGENOTEN UIT 99 Vernieuwing Gebedsgroepen IRA Verzoening ZATERDAG 10 MEI 1975 In navolging van Breda, dat sinds ettelijke jaren zijn „his torische kilometer" heeft (een stadswandeling, die 's zater dagsmorgens in het seizoen gemaakt kan worden onder leiding van een gids van de VVV), zijn ook andere steden begonnen met soortgelijke stadswandelingen. Bijvoorbe eld de W te Utrecht Gestimuleerd door het suc ces van vorig jaar zijn daar nu zelfs, in samenwerking met de gemeente-archivaris dr J Struick, twee tochten uitge stippeld „De grachten- en werven tocht" en „Van Romein tot Hoog Catharijn" Dr Struick zelf instrueerde de WV-gidsen, die iedere zon dagmorgen om half elf op de Vismarkt aldaar klaar staan om in een wandeling van an derhalf uur het vele schoons dat de Domstad kan bieden nader te bekijken. Nadat 300 jaar lang de bin nenstad van Utrecht in feite verwaarloosd werd, krijgen deze wandelingen langs ker ken (de Dom), nof jes en wer ven, plotseling weer grote ac tualiteit door ie bindingen die een der modernste winkelcen tra van Nederland (Hoog Ca tharijn) met een ver verleden heeft De „grachten en wer- ventocht" heeft als centrum de Utrechtse grachten, waarin vele verborgen hoekjes wor den bezichtigd. Wandeling no 2, „Van Romein tot Hoog Ca- therijn", zal de deelnemer doen kennismaken met het ontstaan van Utrecht tot en met de modernste bouwstijlen, die in de binnenstad zijn toe gepast Anderhalf uur duurt zo n wandeling - zoals gezegd iedere zondagmorgen in ait seizoen - en ze kost twee gul den per persoon. Om nog even in Utrecht te blijven het Spoorwegmuseum aldaar is uitgebreid en wel met een tweede perron. In het oor- malige Maliebaan-station staan nu niet alleen de oudge dienden van de NS, maar ook de oude trams (beschikbaar gesteld door de Gelderse Tramwegen, en de Rotter damse Elektrische Tram, de Limburgse Tramwegmaat schappij en de Haagse Tram wegmaatschappij) ter bezich tiging Het nieuwe perron wordt via een luchtbrug ver bonden met het oude station. De uitbreiding vergde een in vestering van ongeveer een miljoen. Hel lig! in de bedoeling het museum, waar oorspronkelijk uitsluitend spoor- en tramma- terieel werd geëxposeerd, uit te bouwen tot een expositie ruimte voor het openbaar ver voer in het algemeen, waarbij het accent niet alleen ligt op het verleden: ook de toekomst krijgt aandacht. Het Spoor wegmuseum, dat in 1973 120.000 bezoekers telde, werd vorig jaar bezocht door 149.000 mensen. Een verheu gende toenemende belangstel ling dus voor „het centrum van ons land". folder „Fietsen op de Veluwe en in Twente" bestellen, waaruit blijkt, dat het huurta- rief voor een fiets slechts f 4,50 - per dag of twintig gulden per JVloienS week bedraagt „Fiets-ze". trefpunt in het hartje van een bloeiende Betuwe. Voor ons, inwoners van Zuidwest-Nederland, ligt op de landkaart rechts van Utrecht (ten oosten dus) de provincie Gelderland Wel. de samenwerkende provinciale- en streek-VW's van Gelder land en Overijssel propageren „Fietsen op de Veluwe en in Twente". Twee jaar lang bestaat een „fietsplan Zuid- Veluwe Het is zodanig aangeslagen, dat de VV's in deze contreien, samen met fietsverhuurders en een grote rijwielfabriek, besloten hebben de actie over de hele Veluwe en Twente uit te brei den. Thans gaan 46 rijwielver- huurders meedoen (31 op de Veluwe en vijftien in Twente), waarmee een contingent van 2250 nieuwe huurfietsen - in clusief enkele honderden kin derfietsen en een vijftigtal tandems) beschikbaar komt. Bij de desbetreffende WV's (o.m. te Arnhem, Apeldoorn, Ede en Almelo) kan men de In de (nu bloeiende) Betuwe - ais we toch eenmaal in het Gelderse zitten - graag even aandacht voor de jaarmarkt in Buren, zaterdag 10 mei Dat is een grote antiekmarkt met demonstraties van tientallen unieke ambachten, waarvan ik u noem spinnen, weven, glas graveren, tingieten en kaar- sentrekken Folkloristische groepen uit Volendam, Soest, Wijdenes, Kampen, Twente, Hindelopen enz treden op en er is 's avonds feest in de di verse horeca-etablissementen met medewerking van negen orkesten, waaronder een zi geunerorkest Saté's, shasliks, knappend geroosterd boven houtskoolvuur, Burense bol len (wat dat dan ook wezen moge), poffertjes en diverse vissoorten zijn al dan niet te combineren met folkloristi sche gedistilleerd in een apart proeflokaal, waar men kan ge nieten van anijsbrandewijn, kloosterbitter en Terschellinger-brandewijn. Uiteraard let wel op ons 1 no- vemberwetje. Er zijn ter plaatse en in de naaste omge ving uitstekende hotels Za terdag lOmei dusinBuren.dat dan één grote feestmarkt wordt en een folkloristisch Belangrijk op de tweede za terdag in mei (en verder na tuurlijk ook buiten die zater dag) zijn de molens. En deze tweede zaterdag (10 mei) is traditiegetrouw de nationale Molendag! Lang niet alle Nederlanders weten van hetgeen zich in een malende wind- of waterrad molen afspeelt Waarom kan een poldermolen geen koren malen Wat is een paltrok en waar zit de lange spruit? Za terdag laten de molenaars hun molens draaien op de natio nale „Molendag" Vraag hel zo'n molenaar eens, wat dit voor hem betekent Kijk in uw eigen streek, in Zeeland en West-Brabant En heeft u geen zin om naar het „molen- klassieke" Kinderdijk te gaan. zet dan koers naar Peelland waar in Bakel, Gemert, Mil- heeze, Someren, Vherden en Zeilberg de molens draaien Ol zoek het nog een stukje verdei op, in Limburg In Noord- en Midden-Limburg denken we daarbij aan de molens in Af ferden (gem Bergen), Baexem, St.-OdUiënberg, Stramproy, Venray en Weert, voor Zuid- Limburg aan de dan draaiende wieken van Beek-Genhout, Eijsden, Gronsveld, Maas tricht, Urmond, Valkenburg, Wylre en Wittem. JAN KRIJN (Van onze correspondent) BRUSSEL - De tijd lijkt niet ver meer of een nieuwe wereld wijde oproep in de zin van „kletskoppen aller landen ver enigt o" zal alle min of meer kaalhoofdigen aansporen om lid te worden van een Confrérie In ternationale des Chauves, een internationale broederschap van kaalhoofdigen. Dergelijke nationale broederschappen be staan al in België, Frankrijk, West-Duitsland, Italië en Zwit serland. Ze hebben al eerder de wens geuit om te komen tot een wereldorganisatie van kaal hoofdigen. De broederschappen hebben tot doel de kaalhoofd igen af te helpen van hun tradi tionele minderwaardigheids complex. waaraan met name de aankomende kaalkoppen lijden. Een en ander vindt plaats in een sfeer van feestelijke verga deringen en diners, aie de Na tionale Broederschappen vrij wel ieder jaar en de wereldorga nisatie van kaalhoofdigen eens in de vier jaar houden Ook ne men de georganiseerde kaal hoofdigen deel aan culturele en folkloristische manifestaties, waarbij als teken van waardige heid steeds de toga met bef wordt gedragen en een halsket ting of snoer waaraan een reu sachtige kam bengelt. De natio nale broederschappen houden elk jaar een bedevaart naar het Franse dorpje Villechauve (Kaalkoppenstad), nabij Ven- dome en Chateaurenault, dat als het mekka van de kaalhoofdigen wordt beschouwd. De leuze van de Belgische kaalkoppen luidt „Kaalkop ja, dwarskop nee". De internationale leuze: „Door goed humeur naar meer begrip en betere verstandhouding" Op 8 juni aanstaande houdt de Nationale Broederschap der Kaalhoofdigen van België de jaarlijkse algemene bijeenkomst in Zoersel in de provincie Ant werpen, op een dertigtal kilome ter van de Nederlandse grens. De Belgische kaalkoppen hopen dat hun Nederlandse lotgeno ten, die nog als eenling door het leven gaan en hun lot dragen, op die dag massaal naar België ko men om hun licht op te steken en gesterkt naar huis terug te gaan. Wie weet stichten de Nederlan ders dan ook nog eens een Na tionale Broederschap, zo rede neren de Belgen. In Zoersel wordt een heel feestprogramma afgewerkt: Om negen uur samenkomst op de Markt Om 9 30 uur gelegenheid tot mishoren. Om 10.30 alge mene vergadering. Omll.30 uur receptie op het gemeentehuis en ontvangst door het gemeente bestuur, om 12.30 uur feestmaal in restaurant „Zoerselhof", ge volgd door de installatie van nieuwe leden en de verkiezing van de „mooiste kaalkop". De broederschap van de kaal hoofdigen kent drie categorieën namelijk beginnelingen, ge- vorde en volledig kalen. Elke ca tegorie krijgt een aparte mooiste-kaalkoppen-verkiezing Internationaal wordt de lijst van de mooiste kaalkoppen thans aangevoerd door de 26- jarige Zwitserse leerling architect Jean Tripet, die trots kan zijn op een glimmende op pervlakte van 930 vierkante centimeter. Als aandenken krijgt de mooiste kaalkop in deze hoogste categorie een zilve ren bekertje. In de categorie „gekroonde kaalhoofdigen" (dat zijn kaalhoofdigen met een baarkransje om de schedel) voert de Fransman Jean Pineau. uit La Baule, met 450 vierkante centimeter kale schedelopper vlakte het rennersveld aan. De schitterende schedels van het congres pijnigen hun her sens niet alleen over de proble men van de kaalhoofdigen, zij gaan ook na of de leden zich overeenkomstig de voorschrif ten van de broederschap hebben deels tijdens de vierjaarlijkse wereldcongressen, tijdens di ners bij kaarslicht „om de kaal hoofdigheid beter tot uiting te doen komen". Nieuwe leden, die met een kus op de kale schedel door de voor zitter worden geïnstalleerd gaan de morele verplichting aan geen haargroeimiddelen te ge- Bruiken. Ook haarstukjes en pruiken zijn uit den boze, tenzij een comité van wijze blinkende schedels, een verzoek daartoe inwilligt. Zondigt een lid van de broederschap toch tegen de voorschriften dan wordt hij doorgaans beboet Meestal is de boete even groot als het bedrag dat hij voor zijn jaarlijkse lid maatschap betaalt, in België 250 frank. Wie aan de dag van de klets koppen in Zoersel wil deelne men, kan zich opgeven bij de heer W van Steen, Marnixdreef 37 2500 Lier, België De deelne- mersprijs bedraagt 450 Belgi sche frank. Botsingproef tussen een auto en een voetganger in het laboratorium van Peugeot. Dit is slechts een onderdeel van een uitgebreid testprogramma dat beoogt de auto van de toekomst veiliger te maken ook voor niet gemotoriseerde verkeersdeelnemers. De Franse automobielfabriek Peugeot ziet geen heil in de toe passing van luchtzakken in per sonenwagens ter verhoging van de veiligheid der inzittenden. Een van de ingenieurs van de fa briek die bij het veiligheidspro gramma is betrokken, de heer J. Derampe, vertelde op een pers bijeenkomst dat onderzoeken hebben aangetoond dat de luchtzak geen goede uitwerking garandeert in geval van een bot sing. „Analyse van 2.000 ongeval len heeft ons geleerd dat er bij een ongeval gewoonlijk sprake is van meerdere botsingen, waarbij de eerste schok - wan neer de luchtzak in werking treedt - zelden de ernstigste is. Dat betekent dat de luchtzak leeg is op het moment dat de waarschijnlijk ernstigste schok optreedt en dat hij derhalve geen uitwerking meer heeft. Ook komt het voor, zo hebben proe ven uitgewezen, dat de zak zich zelf opblaast zonder dat een bot sing plaatsvindt hetgeen de be stuurder het uitzicht op de weg ontneemt Een ander groot na deel van de luchtzak is het la waai dat deze bij het automa tisch opblazen produceert" De heer Derampe vergeleek dat geluid met dat van een jachtgeweer dat op een afstand van 5 cm. van iemands oor wordt afgeschoten. „Het kan doofheid tot gevolg hebben", zei hij. Tens lotte heeft de luchtzak bij een zijdelingse aanrijding geen en kel effect doordat hij dan niet wordt opgeblazen en hij voor komt nooit dat de inzittenden bij een botsing uit de auto wor den geworpen. De Franse ingenieur zei ver der dat controle op de werking van de luchtzak onmogelijk is, zulks in tegenstelling tot de gor del waarvan men te allen tijde kan vaststellen of deze paraat is. De gordel blijft trouwens na een schok zijn werking behouden en is in staat meerdere schokken op te vangen. Peugeot heeft bij zijn analyse van de 2 000 ongevallen verder vastgesteld dat in geen enkel ge val nekletsel is opgetreden, ook niet bij aanrijdingen aan de ach terkant. Niettemin verwerpt de fabriek het systeem van los op de stoel te plaatsen hoofdsteunen. „Deze moeten een integrerend onderdeel van de zetel uitma ken". De fabriek heeft een vei- ligheidsstoel ontworpen meteen verzwaard frame waaraan de gordel direct wordt bevestigd, waarvan de rugleuning is ver sterkt en waarvan de hoofd steun een integrerend onderdeel uitmaakt. Onderzoeken hebben verder uitgewezen dat bij een frontale botsing verwondingen aan het hoofd altijd samengaan met verwondingen aan de borstkas en als gevolg daarvan streeft dt fabriek ernaar voorzieningen Ie ontwerpen die tot doel hebben de borstkas beter te bescher men. Ook voor Peugeot geldt bij alle onderzoeken en te treffen veiligheidsvoorzieningen dat de kostenfactor altijd in het geding is. „Het Amerikaanse veilig heidsprogramma vinden wij niet reëel", zegt de heer Deram pe, „omdat de kosten daarvan te hoog zijn zonder dat er een rede lijk rendement tegenover staat. Bovendien voorziet het Ameri kaanse programma in een dus danige verzwaring van de voor kant der carrosserie dat de auto een veel agressiever karakter krijgt vooral ten opzichte van voetgangers ,en fietsers". Telly Savalas (Kojak), een JAN SCHILS van 's werelds beroemdste gladschedels is natuurlijk ook van harte welkom in België. Behalve West-Duitsland on derzoekt ook Zweden het ge bruik van methanol als motor brandstof, hetzij gemengd met benzine en gasolie of als zuivere methanol Door de Zweedse overheid is samen met Volvo een ontwikkelingsplan voor drie jaar opgesteld, waarin uitge breide proefnemingen in labora toria en praktijkproeven op lange termijn met 300 voertui gen zijn opgenomen. Speciale aandacht zo i en besteed aan de aspectei, „ïeup schaarste-situaties en brand stofverbruik, waarbij de uit werking op het milieu als voor naamste factor wordt be schouwd. Men hoopt o.a. dat het gebruik van methanol zal leiden tot een lager gifgehalte met minder loodafzetting in de uit laatgassen. Het voordeel van methanol is dat het op grote schaal kan worden vervaardigd tegen aanvaardbare kosten uit aardgas, steenkool en organi sche afvalstoffen. Het is de moeite waard om bij alle ontmoedigende berichten uit Noord-lerland kennis te ne men van een steeds toenemende ontplooiing van krachten in be ide „kampen", om te komen tot een oplossing van de broeder twist. Want afgezien van een terreur, die niets meer te maken heeft met godsdiensttwist, maar voortkomt uit een geest van anarchie, het gaat in beginsel om een broedertiwst. Zo heeft ook de aartsbisschop van Canterbury, dr. F Donald Coggan, het gezien, toen hij on langs een bezoek bracht aan Ul ster. Zijn komst heeft grote in druk gemaakt, vooral omdat dr. Coggan niet geaarzeld heeft zich te begeven in de gevarenzone, de felst gebombardeerde buurten van Belfast. Toen hij uit zijn auto stapte, sloot een menigte katholieke vrouwen zich om de Angli- kaanse primaat en riep in koor „God zegene u" De vrouwen gaven spontaan gehoor aan dr Coggans uitnodiging om met hem m gebed te gaan in de St Lukaskerk in net beruchte Shankl ïn-district Het werd een bewogen dienst en toen de aartsbisschop de kerk uitging, barstten de vrouwen in tranen uit Daarna onderhield hij zich met winkeliers en sprak vrij met alle mensen op straat Hij ging niét weg, voordat hij ook een groot aantal getroffen gezinnen had bezocht. Later vertrok dr. Coggan naar Dublin, de hoofd stad van de Ierse republiek Tij dens een toespraak in de katho lieke St Patrickskerkzeihij.dat ér lichtstralen schijnen in een wereld van duisternis. Toen hij deze woorden had uitgesproken, overhandigde hij namens de protestanten uit het Shanklin- district een cheque voor het on derwijs aan arme kinderen in Dublin Wat dr. Coggan had gezegd, klonk dezer dagen in andere woorden door in een boodschap van een vernieuwings- en ver zoeningscentrum „Glenmore" in het stadje Rostrevor, gelegen in het meest zuidelijke puntje van Noord-lerland. „Als ant woord op de getrouwe gebeden van Gods kinderen over de hele wereld is de Heilige Geest in Ier land op een geheel nieuwe ma nier gaao werken. Er is een ware vernieuwing van het geestelijk denken gekomen en alle kerken worden door Gods vernieu wende kracht aangeraakt". Een bemoedigende verklaring van het „Christian Renewal Centre in Ireland", dat hier aan toevoegde „De grote les, die de vele groepen hier geleerd heb ben, is dat de oplossing van de problemen in Noord-lerland niét is te bereiken door kracht of geweld, maar door Gods Geest Er is een eenheid gegroeid tus sen christenen van alle geloof stradities, die enkele jaren gele den voor onmogelijk zou zijn gehouden. Rooms-katholieken en protestanten hebben het als Gods leiding ervaren, dat ze in de eerste plaats een gebedsge meenschapzouden vormen in de eenheid van Christus" In Glenmore vinden mensen een plaats van rust, een atmosfeer van gebed en een verfrissing naar ziel en lichaam Ze willen dit voorleven aan mensen, die moeten leven onder een enorme druk van geweld en verwarring En ze willen hun ervaring delen met allen, die in het kerkelijk leven een leidende functie heb ben Er worden gebedsscholen en conferenties gehouden en ook bijzondere dagen en weekends voor geestelijke vernieuwing en verzoening in het vaste gelool dat de Heilige Geest de barrières verbreekt, die christenen ge scheiden houden Men wil sa men luisteren naar wal God iri deze dagen aan de kerken te zeggen heeft De mensen, die hier in volledige dienst zijn hebben geen salaris Er wordt in voeding en kleding voorzien door de leden, die nog van elders inkomsten ontvangen en dooi giften van vrienden en kerken Het centrum ligt 75 km van Be lfast en 100 km van Dublin en biedt niet alleen ruimte voor de vaste staf, maar heeft een be hoorlijk aantal logeerkamers, een flinke eetkamer, een confe rentieruimte en een kleine ka pel. De ervaringen van katholie ken en protestanten in Noord- lerland, die tot de stichting van het centrum in Rostrevor heb ben geleid, staan niet op zich zelf. Er is zowel in Noord- lerland als in de Ierse Republiek bijeen gebracht In Belfast is het werk van Cecil Kerr opgevallen, die voor de (Anglikaanse) Kerk van Ierland geestelijk verzorger is van de Queens Universiteit aldaar Dr Kerr werd zich eerder be wust, dat het zijn roeping was om een nieuwe gemeenschap te stichten, waarin protestanten en katholieken zouden samen wo nen als een getuigenis, dat de scheiding door historie, cultuur en politiek overwonnen kon worden door de kracht van Gods Geest In 1973 bezocht Kerr drie communiteiten in Engeland, die aan een soortgelijk project toe al meer dan drie jaren een bewe ging gaande, waaruit tal van ge bedsgroepen zijn voortgekomen van katholieken en protestan ten De beweging wordt gevoed door de nieuwste uitingsvorm van een sedert jarenlang ook in Nederland bekende „uitloper' van de pinksterbeweging: de charismatische werkgemeen schap, waarin zowel in West Europa als in de beide Ameri ka's protestanten en katholie ken samenwerken. Deze beweging heeft ook inde oeide Ierlanden predikanten en priesters, ambtsdragers en leken kerken vertegenwoordigd wa ren en in augustus kon Kerr met vrouw en drie kinderen zijn in trek nemen in Glenmore. Giften begonnen nu van alle kanten binnen te stromen. Hollandse christenen brachten in korte tijd bijna 25 duizend gulden bijeen! waren Zij wilden de consequen ties trekken uit de boodschap van het boek 2 Kronieken 7 14 „Wanneer mijn volk, waarovei mijn naam is uitgeroepen, zich grootmoedigt en bidt en mijn aangezicht zoekt en zich bekeert van hun boze wegen, dan zal ik uit de hemel horen en hun zonde vergeven en hun land herstel len" Begin vorig jaar kon Keri beslag leggen op het landhuis Glenmore in het eerder ge noemde Rostrevor Er werd niet lang daarna een trust gevormd, waarin de anglikaanse, rooms- katholieke en presbyteriaanse Een belangrijke figuur, die aaan de totstandkoming van Glenmore heeft meegewerkt, is bisschop J. Butler van Connor. Deze bisschop heeft samen met twee andere protestantse ker kleiders, Eric Gallagher van de Methodistenkerk en Jack Weir van de Presbyteriaanse Kerk, uitvoerige gesprekken gehad met leden van Sinn Fein en de Provisional IRA, met de bedoe ling hen te bewegen tot een wa penstilstand. De anglikaanse canon FA.G Willis, redacteur van het blad Church of Ireland, schrijft deze gedurfde en voor geruime tijd met succes bekroonde onder handelingen toe aan een grote gebedscampagne voor de vrede m Ierland Al voordat deze cam pagne was afgelopen, begonnen de besprekingen m het Ierse dorpje Feakle. ze konden niet langer worden uitgesteld De drie kerkleiders hebben ook geen overleg gepleegd met hun kerken en aanvaardden daar mee het risico van kritiek. Het doel, aldus canon Willis, was om de Provisionals in te lichten over de ware gevoelens van de protestantse meerder heid in het noorden. Ze waren sterk onder de indruk, wellicht het meest doordat deze drie ker kleiders bereid bleken hun repu tatie op het spel te zetten. „De kerken en de gebeden van haar belijders bleken een invloed in Ierland te hebben", aldus Willis, „op een wijze, die ik niet voor mogelijk had gehouden. De Ierse christenen hebben er uit ge leerd, dat het gebed wonderen bewerkt" Ook de (katholieke) aartsbis schop van Armagh, dr. G. O. Simms, had kort voor deze be nadering van de IRA tijdens een preek in de kathedraal van Lei- cester gesproken over verzoe- njng Het was niet zo lang na hel verschrikkelijke bombardement in Birmingham Hij steunde de oproep van de bisschop en van de aartsbisschop van Birming ham om een halt toe te roepen aan de afschuwwekkende aan vallen van een kleine groep, die tegen het vurig verlangen van velen in Ierland hadden gehan deld. „De kerken zo zei dr. Simms, „zoeken wegen tot nauwe samenwerking voor he'> opheffen vr.n de problemen van hen, die ernstig zoeken naar ver zoening en het einde van doods lag en bombardementen, die nu al meer dan vijf jaar duren". Hi] zei de goede betrekkingen tus sen Ierland en Engeland tot hei voorwerp van aanhoudend ge bed te maken. „Er bestaat ir Noord-lerland een vrees, die moeilijk te verstaan is, tenzi men er zelf bij betrokken is He1 is een intimidatie van menser van verschillende godsdienstig' en maatschappelijke tradities Sommige vormen van vrees zijr- het gevolg van verbeelding, an dere zijn heel reëel. De ene groet weet niet, wat bij de andert leeft. Het merendeel is in greep van een gemeenschappe lijke angst en ze zijn in geen en kei opzicht te vereenzelvigd met degenen, die met geweer er bom vernietiging brengen. Als christenen moeten we Got vergiffenis vragen voor ons IJ len en zondigen. En er word' niet zonder reden en mei dank baarheid gezegd, dat de act" van onderscheidene en ver deelde kerken om gezamenlij' iets te ondernemen, eena"" wijzing is van onze bereidheit tot boetedoening, niet slech"'' woorden, maar ook uitgedrukt in daden". M. MEELDU*

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 20