ep wmM t Vrijheid mw'-w- •Ma mm O h HOE DE VIETCONG VASTE VOET KREEG ZUID-VIETNAM De overwinning van de afgelopen week in Zuid- Vietnam op de marionetten- regering in Saigon en daar mee de voltooiing van de be vrijdingsoorlog die was be gonnen toen in 1945 Ho Tsji Minh Hanoi binnentrok, is om meer dan een reden een vrijwel uniek historisch ge beuren te noemen. MORGEN VERKIEZINGEN IN SAARLAND EN NOORDRIJN-WESTFALEN 0 1 va van de ille- or de gealli- te brengen, ongelooflijke rstaande re- Esnzaacsj DOOR CORN. VERDORVEN Gering Omgekeerd Eén stem Strauss v komen zij hij elkaar. Op is er voor hen een gezellige ikomst in Wassenaar in de '8 van oud-minister De r. Ook Prins Bernhard - van het eerste uur af be- i met de crossers - zal od eilnie zijn. t de oorlogsjaren is ons de eensgezindheid en de eefaige kameraadschap b groep het meest bijgeble- verzekeren Ad de Keizer, Visser en Piet van den „En natuurlijk de kritieke fnten die we beleefden Piet van den Hoek praat tever niet over Hij heeft er veel jaren nog nachtmer en... arie van pas icht), waar een kerk isge- f rd tot markthal Anders hij heeft de puntdaken soepels van een kerk eraf ia, en de rest, een bogen- U.ct,ej '8ten staan. Die nten die van een kerk een Tlaifn 'en dus niets an- werden verwijderd, waar- ïn merkwaardig, maar Ericiënt bouwsel overbleef nder bezwaar acceptabel 'oor voor een profane! ge- rman ,.Onze gebouwen zijn als stoelen De ont- r ,vaJ een stoel zegt toch et, dat je er altijd zo op 8|fn zi'ten en niet an- alechts als de vorm te ek is (een kerk blijft uiter- n kerk) voor een nieuwe moet je zo'n gebouw re- n, zoals de Papegaai'' deze redenen vindt beek- ft een hachelijke zaak om jue coüte een monument en behouden, als een zin- uk antiek aan de muur monument moet weer in en van de mensen komen -n Het moet een emotio- nding geven, en een ver- ■en monument mag geen jn, geen pure status geen ding waar je wel naar 'Jken. maar aankomen *n monument moet „aan- r worden De vraag ch voor moeten de mo ten iets goed maken van aan ons werk als stede- ■indige ontbreekt" Een 'aarop het Monumenten- 5 antwoord kan geven. JAN KOESEN IINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PELINGEN PEUNGEN PEUNGEN pE LIgGJN PALINGEN PEILINGEN NGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN ^PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PfclLINü-t PEILINC PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN „PEILINGEN „PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN rem PEILINGE c* c k i ncnuicru nnnocrM ncinucru ncinncru nn i i kt /- r m nnioicrki nciiikincM DCIIIMncM PF NRFM PF L NGEN PEILINGfcN rtlLIPriJErvi rciLi„\»s„ r 0 Ivn fe (Van onze redactie buiten land) Het enige land waar na de tweede wereldoorlog ook een communistische opstand ge slaagd is, is Cuba. Wie Noord en Zuid-Vietnam apart wil zien, kan Noord-Vietnam als het tweede en Zuid-Vietnam dus als het derde land beschouwen waar een duidelijke communis tische revolutie succes had. Nog een kolonie heeft zich na een zware strijd vrijgevochten: Al gerije, maar dat was niet com munistisch. Er bestond dus nauwelijks of geen precedent voor de Vietnamese revolutie, er was geen draaiboek voorhan den. De Vietnamezen hebben zelf hun eigen guerrilla-oorlog ontwikkeld en uitgevoerd. Hun belangrijkste wapens: de duis ternis van de nacht en die van de aarde, in en onder de duizenden Zuidvietnamese dorpen. Daar ontstond in I960 het NLF, toen bleek dat er van de regering Diem en zijn Ameri kaanse „adviseurs" niets anders te verwachten was dan handha ving van de scheiding noord zuid als barrière tegen het com munisme. En in Zuid-Vietnam zelf bleek Diem niet in staat zijn volk nieuwe impulsen te geven, integendeel, economisch en maatschappelijk verziekte het land, dat door de kolonisaties door de Fransen en de eerste fase van de bevrijdingsoorlog (tot de val van Dien Bien Phoe) al deer- van Saigon en de steden al geïso leerd van het platteland. In de volgende vijf jaar kreeg het NLF steun van Noord- Vietnam toen de Amerikanen er op volle sterke en met de moder nste bewapening tegenaan gin gen, maar alles steunde toch op dat onzichtbare leger, dat mid den onder de bevolking en met de hulp van die bevolking bleef opereren. De afloop is deze week geble ken, maar hoe het zover kon ko men - en ook wel moest komen - is een heel ander verhaal. Dat verhaal heeft de Amerikaanse schrijfster Frances Fitz Gerald opgediept uit de geschiedenis en uit de ziel van de Vietnamezen. Haar boek „Vuur onder het meer") is-ondanks het zeer vele dat reeds over Vietnam is ge schreven - een indrukwekkende en in veel opzichten geslaagde poging om te achterhalen wat die Vietnamezen, waar de Ame- toriteiten: ouders, leraren, gees- Volksrepubliek China eerst de telijken, kunstenaars enz. Het Gedachten van Mao moeten be- Vietnamese kind is opgegroeid heersen, voordat ze een vliegtuig met de autoriteit van de vader en leren besturen. Ook de Vietna- geen andere. De confucianisti- mese communisten staan erop sche teksten zorgden voor een f i- dat politieke opvoeding de basis losofie, technologie, godsdienst moet zijn voor de toepassing van en wijze van landsbestuur. Zo- die technologie, doende bestond er altijd maar Westerlingen denken aan in één antwoord op een vraag. Stu- doctrinatie, aan hersenspoeling, deren betekende dus: het aanle- Ze vergeten dat in samenlevin- ren van de juiste handelwijze, gen als de Indonesische, de Chi Een vader leerde zijn zoon geen principes, het kind leerde zijn vader imiteren. Studenten Nu hebben de Fransen in een eeuw kolonialisme wel een en ander veranderd maar of het denken van de Vietnamezen veranderd is lijkt zeer de vraag. In 1957 gaf een jonge Ameri kaanse prof college in vergelij kende politieke wetenschappen nese en de Vietnamese het de gewoonste zaak van de wereld is in elke politieke beweging, niet alleen communistische. dat het er bij een vreemde over heersing rusig zou blijven, sta ken opeens overal de Viet-Minhvlaggen uit de ra men". Deze week in Saigon speelde zich nagenoeg hetzelfde af. Wes terse waarnemers, zoschrijftFiz Gerald, werden steeds verrast door de snelheid van de veran deringen in het politieke bestel van Zuid-Vietnam en door het schijnbaar ontbreken van moti vatie daartoe. Maar die motiva tie is altijd aanwezig. Ze blijft alleen verborgen door de bin ding die de Vietnamezen met hun samenleving hebben. Voor de meerderheid van de mensen blijft het zelfs verborgen in het onderbewuste tot, ouderwets gezegd, de Hemelse Wil zich manifesteert en het succes van de opstand verzekerd lijkt. Op dat ogenblik begint de wind uit een andere hoek te waaien en als alles goed loopt maakt het land een ommezwaai van de ene una nimiteit naar de andere. Voor een Vietnamees is revo lutie ook iets heel anders dan voor de westerling. In de confu- cianistische traditie is geschie denis geen rechtlijnig proces, maar een organische cirkel van groei, rijping en verrotting. Zo hebben de dynastieën elkaar af- fewisseld. Voor westerlingen etekent revolutie een geweld dadige inbreuk in de continuï teit van de geschiedenis, een ah rupte omwenteling van de maat schappelijke ordening. Maar per traditie is revolutie voor Viet namezen een noodzakelijke ge beurtenis binnen de historische ANNEER ik zeg, dat vrijheidveel meer omvat dan het verlof om te doen en te laten wat je zelf wil, zal dit, neem ik aan, niet als een zweverige uitspraak opgevat worden. Vrijheid omvat inderdaad veel meer, zoveel dat het niet in te vullen is, zonder dat de vrijheid toch iets anders en meer blijkt te zijn dan alles wat ingevuld is. En van de an dere kant is de invulling met doen watje wilt" veel te duide lijk om juist te zijn. Dertig jaar na de bevrijding kan praktisch niemand zich permitteren te doen wat hij wil, tenzij hij zich in het willen grote beperkingen oplegt. Toch beschouwen wij ons als vrije mensen. Dertig jaar vrijheid is blijkbaar iets anders dan dertig jaar doen wat wij wil len. Vrijheid is alleen maar te de finiëren langs negatieve weg, door haar oningevuld te laten en hooguit te zeggen wat zij niet is. Dat is een merkwaardig pro bleem. Wij herdenken de be vrijding, omdat vrijheid iets is, waarvoor vrijwel iedereen heeft willen strijden zonder dat ie mand in staat lijkt datgene waarvoor hij wilstrijden anders te definiëren dan door het onin gevuld te laten. Vrijheid is een open ruimte, niet bepaald, niet beperkt, niet gedefinieerd: de strijd is gericht tegen beperking en definitie, door een vreemde macht opgelegd. En „vreemd" noemen wij nu juist een macht die onze vrijheid wil definiëren. Uiteindelijk is het, geloof ik, niet zo vreemd in de zin van: zeldzaam, dat wij het meest ge hecht zijn aan zaken waarvan we de inhoud niet nauwkeurig kunnen omschrijven. Behalve Tijdens het Vietnamese kei- kringloop van gebeurtenissen, zerrijk bestond er maar één Het enige probleem is voor hen waarheid, één juiste weg. Alle het uitzoeken van het juiste tijd- moderne Vietnamese partijen stip en de juiste omstandighe. hebben zich voor de taak ge- den. Revolutie is voor de Viet- plaatst gezien om het karakter namees vernieuwing. Het Chi- van „de waarheid" te verande- nese karakter voor revolutie be- rikanen al maar niets van be- in Saigon. Na een college over lijk uit het lood was geslagen. Er „renen hebben eisenliik beziel- Machiavelli merkte hij dat een groeide een politiestaat, die ie- f Hoewel het'bolk al in 1972 is aantal studenten grote stukken tekende in zijn oorspronkelijke vorm ook de elk jaar van beha ring wisselende vacht van een dier. dere oppositie - en zeker die van de dorps- en familieverbanden ruw doorbrak. Houten ploeg In die dagen ontstond het Na tionale Bevrijdings Front (NLF), ofwel Vietcong - die later de VVR, de voorlopige revolu tionaire regering van Zuid- Vietnam opleverde. Dat NLF ontstond in een wereld waar de mensen nog achter houten ploe gen liepen en hun rijst nog dor sten met houten vlegels. De meeste rekruten waren ongelet terd, of hadden een bescheiden opleiding achter de rug. Mensen die een heel leven doorbrachten in een rijstveld van een hectare groot in de hoop ooit een buffel te kunnen kopen. Van het NLF leerden zij radio's bedienen, ex- plosieven vervaardigen en de ene Amerikaanse bommenwer per van de andere onderschei den. tekst uit de eerste les uit hun hoofd kenden. Hij zei hun dat werk af te maken en dan door te Dorp geschreven en onlangs in Neder landse vertaling vërschenen, brengt het de lezer toch een heel „i eind op weg naar een antwoord 8aa" met Montesquieu. De vol op de vraag, hoe het mogelijk is ëende dag waren de studenten geweest dat de Vietnamese revo- ^waad: iuleert ons de ene dag du lutie kon slagen tegen zo'n ont zettende verdrukking in als de Amerikanen hebben durven op brengen. De schrijfster noemt óëen z'n had- en de andere dag dat. Ze konden zich niet voorstellen dat het ver gelijken van verschillende theo- het terecht: het Vietnamees mi rakel. De kern van dat antwoord ligt in het socialisme van de Viet Minh van Ho Tsji Minh en de Vietcong, ofwel het NLF. Dat zag nl. kans datgene te herstel len wat door Fransen, Amerika Een regeringsvorm die niet gefunctioneerd had, hoefde je ook niet te bestuderen. Vrijblij vend - laat staan waarde-vrij - studeren en b.v. later pas je me ning vormen, is voor de Vietna mees iets onbegrijpelijks. Westerlingen vinden het ren. Het NLF en de regering in Saigon hielden gedurende de oorlog, met wisselend succes, „heropvoedingscursussen" voor overlopers en krijgsgevangenen. Je broer Binnen dat levensnoodzake Wat westerlingen geestelijke jijke verband van de samenle- marteling en vernietiging van de ving is de dorpsgemeenschap persoonlijkheid noemen, is voor van oudsher de belangrijkste de Vietnamees broodnodige be- schakel. Het dorp is nog belang- vestiging van rijn plaats in de rijker dan de familie. Eeuwen- samenleving. De Vietnamees lang is de dorpseenheid zelfs een wordt met, zoals wij, opgevoed semi-autonome eenheid ge- om bepaalde principes aan te weest. Het is duidelijk dat de hangen, maar om een autoriteit Franse, daarop de Japanse en te accepteren. De confucianisti- Weer later de Amerikaanse sche teksten geven ook geen al- overheersing keer op keer ver- gemene principes, maar relatie- nielingen hebben aangebracht patronen tussen mensen. - nen, Diem en Thieu stelselmatig nogal sinister,^zo schrijft Fran- was en werd verwoest: de typi sche Vietnamese samenleving. Verschillend ces Fitz Gerald, dat de kinderen in Noord-Vietnam en de be vrijde NLF-gebieden in het zuiden leren lezen en rekenen met politiek materiaal. Maarpo- litiek en bestuur in de ruimste zin des woords hadden altijd de basis gevormd van het traditio nele onderwijs. Het confucia nisme is altijd een sociale-orga- Westerlingen leven al heel lang met een groot aantal ver schillende instituten (staat, kerk, familie, bedrijf, school, Ze leerden hoe fabriekjes en vakbonden), elk van deze vragen nisatie-filosófie geweest. De ziekenhuizen moesten worden een ander soort loyaliteit. Viet- confucianistische teksten gebouwd. Tegelijkertijd werd "aniezen hebben altijd met drie vormden de enige stof voor bur- een aan- en afvoersysteem aan- instituten geleefd: de familie, gerlijke opvoeding. Nu zijn tek- geiegd, vanaf het uiterste het dorp en de staat. Het fami- |ten als „De Gedachten" van noorden tot het uiterste zuiden, "emodel werd toegepast op het MaoTseToeng, „De drie stiltes" zonder ooit gebruik te maken dorp en de staat, zodat er maar en de „Zes plichten van een par- van de wegen. Met deze mensen een patriarchale - organisa- tijlid" van het NLF nergens in haalden de kaderleden helikop- tlevorm was. De manderijnen strijd met de voorschriften van ters neer en werden gasmaskers waren ..vaders van het volk", Confucius. Samen vormen ze 1 maar zelf stonden die weer in niet een ideologie in de westerse een zoon-vader-relatie met de zin van het woord, maar zijn het keizer. De keizer was op zijn be- elemten van de Tao, de juiste le urt „de zoon des hemels". venshouding, de „stijl van wer- De vroegere Vietnamees trof ken en leven" zoals de Vietna- tegen de Amerikaanse chemi sche wapens ontwikkeld en zij ontwikkelden gevechtstactie ken voor kleine eenheden, waardoor een nieuw hoofdstuk delijke en verwarde Vietnam een leger en een regering op. Moraal in de geschiedenis van de kriiss- dus overal in zijn land, zowel in mezen dat nu noemen kunst werd geschreven. Met hen £etc d°rP,?is aa"het keizerlijk bouwde het NLF uit het wanor- ho£' dezelfde vertrouwde orga- Jnisatiestructuur en gezagspa- tronen aan. Maar niet alleen dat. In de sterk confucianistisch (dus Waar we in het westen juist in \r--( Chinees) geïnspireerde filosofie de laatste eeuw alle mogelijke V1JI jaar en maatschappijbeeld pasten moeite hebben gedaan om we- alle kennis en wetenschap, maar tenschap en filosofie te ontdoen Deze veranderingen waar een ook morele wetten en maat- van ethische en metafysische 0 ander land generaties lang mee schappelijke regels in één „pak- overwegingen, blijken de Viet- noi in enkele dagen een volle- bezig zou zijn geweest, werden ket", dat doorgegeven werd van namezen (maar zij niet alleen) «oor het NLF in een periode van vader op zoon. een enorm sterk verband te zien vijf jaar gerealiseerd Toen de Onze westerse intellectuele tussen zaken als moraal, poli- Amerikanen in 1965 direct bij de vrijheid betekent een enorme in- tiek en wetenschap. Misschien is strijd betrokken raakten, had tellectuele verscheidenheid. Het het nu, aldus Frances Fitz Ge let NLF al grote verliezen toe- westerse kind - ook het minst raid, makkelijker te begrijpen gehracht aan het reeeringsleeer bedeelde kent een keur van au- waarom de Diloten van de in het eigenaardige samenle- Zo bestaan er voor de westerse vingspatroon van de Vietname- ivennnliil/o imn»moomuirt/w-rlo»> i, zen. Er zijn heel wat olifanten door de Vietnamese porselein kast gegaan. En de regeringen van Diem en Thieu hebben het slechts erger gemaakt; denk alleen maar aan de deportaties uit de dorpen om de oerwouden effectief te kun nen „ontbladeren". Is het dan vreemd dat een zo op de oude structuur en dorpsverbanden geënt socialismé als dat van Viet Minh en NLF binnen de kortste keren vaste grond onder de voe ten kreeg en hield? Neem die landmijnen die de dorpelingen van het NLF leer den maken. Die mijn symboli seerde een nieuwe kracht, een nieuw innerlijk leven van het dorp. De Diem-regering en de Amerikanen hadden hun uit hun dorpen verjaagd. Het NLF wees hun de weg terug om het dorp weer op te bouwen. „Het socialisme", zo schrijft Frances Fitz Gerald, door de Viet Minh en het NLF Xa Hai genoemd, liet de Vietnamese boeren zien dat de revolutie geen traumatische breuk met het verleden hoefde te beteke nen en niet dwong tot verlating van grond en voorouders. In plaats van een sprong in het on bekende was het een vervulling van de plaatselijke dorpstradi ties, die de vreemdelingen had' den proberen te vernietigen' J.L. persoonlijke voornaamwoorden geen afzonderlijke woorden, zoals ik en jij. Als iemand zich zelf bedoelt spreekt hij over „je broer", „je neef", „je leraar", al naar gelang. Tegenwoordig ge bruikt de Vietnamese stedeling voor „ik" het woord „toi", dat vroeger „onderdaan van de ko ning" betekende. De Vietnamezen zien de mens niet zozeer als een zelfstandige eenheid, een individu, maar als een reeks verhoudingen. Zo zien zij in oprechtheid b.v. niet trouw aan je innerlijk, maar trouw aan je rol in de samenleving. Niet de overeenstemming tussen ie mands woorden en daden en zijn diepere gevoelens, maar over eenstemming tussen iemands gedrag en wat van hem ver wacht wordt. Ommezwaai Wat in westerse ogen erg on begrijpelijk is en aan politiek opportunisme grenst, is de ma nier waarop de communistische legers in 1945 in de stad Hanoi, en deze week in de stad Saigon zijn ontvangen, en de manier waarop de totale afwisseling van de wacht praktisch geweld loos, plaatsvond. Frances Fitz Gerald: „In au gustus 1945 maakte de stad Ha- dige ommezwaai. De hoge amb tenaren van de Bao Dai (keizer)-regering waren ge vlucht en het lagere personeel had zich aangesloten bij de Viet Minh. In een stad waarvan de Fransen altiid gedacht hadden Frances Fitz Gerald, Vuur om der het water - Het Vietnamees mirakel - Uitg. De Bezige Bij Amsterdam 34,50) vrijheid zijn ook leven en geluk niet te definiërenmaar juist voor zulke ondefinieerbare za ken blijken wij in geval van nood te willen strijden. Wat al inge vuld is lijkt altijd van minder belang dan de open ruimte waarop wij onze verwachtingen projecteren. Als we exact weten waarvoor wij strijden, zouden we misschien andere middelen vinden om het te krijgen of te behouden. De zaak is misschien nog ge compliceerder dan ze nu al lijkt. Want juist de dingen waarvoor we eventueel willen strijden, veroveren wij niet door strijd zelf, maar zetten we op het spel door ervoor te strijden. Leven, geluk en vrijheid worden in de strijd geriskeerd en krijgen zelf de eerste klappen. De strijd schort ze op. Een veroverd leven draagt nog lang de sporen van de dood, een veroverde vrijheid is getekend door het stigma van de slavernij. Een strijden voor ge luk of vrede lijkt helemaal on mogelijk. Zijn dat niet precies de dingen die in de strijd zelf verloren gaan Of liever: zijn zij niet te groot om veroverd te worden Want ook veroveren is invullen en hebben wij wel de macht om het eigen geluk in te vullen Wij zouden ook kunnen zeg gen, dat vrijheid, vrede en geluk in een menselijk bestaan ele mentair zijn. Elementaire zaken vallen bijna samen met ons be staan, Naar gelang iets meer elementair is, is het tegelijk van meer belang en moeilijker te de finiëren. „Elementair" kunnen wij ook datgene noemen waar tegenover onze eigen activiteit maar een beperkte bevoegheid heeft. Het wordt ons eerder ge schonken, zoals ons bestaan, dan dat we het zelf creëren of veroveren. Ook de vrijheid die wij op een zo vanzelfsprekende manier in verband brengen met onze acti viteit en met doen en laten wat we willen, reikt zo diep in ons bestaan en is zo elementair dat zij uiteindelijk niet door ons veroverd kan worden zonder dat wij een deel van de open ruimte prijs geven.. Wij kunnen welis waar niet anders dan voor de vrijheid strijden, maar dat is nauwelijks een vrije beslissing. Van een werkelijke ontplooiing van de vrijheid kan pas jaren na de bevrijding sprake zijn. Het is maar de vraag of we ooit zover komen. (Van onze correspondent) BONN - Duitslands politici lopen groot gevaar aanstaande zondagavond tot de ontstellende conclusie te komen dat zij maandenlang voor niets als leeuwen gevochten hebben en tientallen miljoenen uit de ver kiezingsvensters gesmeten heb ben. Voor deze dag worden de door de democratie zo sterk ge plaagde Duitsers in ons buur land Noordrijn-Westfalen en in Saarland weer eens naar de stembus ontboden en zij zijn zo vertwijfeld over bun keuze, dat zij de partijen waarschijnlijk voor een wanhopige remise zul len plaatsen. Onder de prognoses, die met uiterste behoedzaamheid ver strekt worden, is dit tenminste de zekerste. In de landen van DQsseldorf moeten er 200 zetels opnieuw verdeeld worden. Nu al is de stand met 102 afgevaardigden voor de SDP en de FDP als rege ringspartijen en met 98 voor de oppositionele CDU bijna pat maar de verwachte winst voor CDU en FDP en het waarschijn lijke verlies voor de SPD, maken het zeer goed mogelijk, dat de beide blokken met 100 tegen 100 tegenover elkaar komen te staan. De verdere ontwikkeling moet dan in koffiedik gezocht worden, want de liberale FDP, die ook hier met luttele procen ten de doorslaggevende stem be zit heeft al pertinent verklaard, dat zij niet de zijde van de CDU zal kiezen. Om de 50 zetels van de land dag in Saarbrücken is dezelfde verbeten strijd losgebroken. Ook hier staat het vast, dat er onder de kiezers slechts de ge ringste verschuivingen zullen plaatsvinden. De CDU kan hier zelfs nog een lichte winst maken en desondanks na een ononder broken bewind van 19 jaar uit de regeringsgebouwen worden verdreven. De 66-jarige minis terpresident Franz-Josef Rüder, eertijds leider van de Duitse school in Den Haag en daarom hét Nederlands machtig be schikt thans over 47,8% van de stemmen en zijn onaangetaste populariteit lijkt hem nog een kleine winst te garanderen. De vraag is echter of deze vol doende zal zijn want de enige zekere factor is, dat de FDP in de landdag zal terugkeren. Met 4,4% struikelden de liberalen vijf jaar geleden over de vijf- procentsclausule. Dit maal kunnen ze echter op een grotere gunst van de kiezers rekenen en aangezien zij ook in Saarland hun hart stevig aan de SPD ver pand hebben, maakt de coalitie, die ook in Bonn het bewind uit oefent, een geringe kans om in Saarbrücken het heft van Rüder over te nemen. De mogelijkheid van een remise tussen de twee partijblokken is hier overigens minder dramatisch dan in düs- seldorf, want de drie partijen zijn het er nu al over eens, dat zij dan gemeenschappelijk in de re geringsboot van wal zullen ste ken. Sinds de bondsdagverkiezin gen van 1972 die on indru kwekkende wijze door Willie Brandt gewonnen werden, heeft geen enkele verkiezing zo in de algemene belangstelling ge staan als die van Noordrijn- Westfalen. toen in 1966 te Düs- seldorf de sociaal-democraten en de liberalen aan de regering kwamen, werd het algemeen be schouwd als het einde van het langdurige CDU-bewind in Bonn. Korte tijd later werd hier de grote coalitie gevormd en deze moest drie jaar later weer het veld ruimen voor het bond genootschap van SPD en FDP, dat nu al 9 jaar regeert. Het omgekeerde effect is nu het doel van de CDU, die in Noordrijn-Westfalen aange voerd wordt door de 49-jarige Heinrich Köppler. Wanneeer hij erin slaagt de 63-jarige minister-president Heinz Kühn van de Düsseldorfse Rijnoever te verdrijven, dan is dat voor hem niet alleen een persoonlijke triomf, maar volgens de ver wachtingen van de CDU tevens de prelude, die de neergang van de regeringscoalitie in Bonn zal inluiden. Een overwinning van Köppler wordt weliswaar als een „politiek natuurwonder" beschouwd, maar ook in Duits land zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Niet alleen om deze reden steeg het belang van stemming in Noordrijn-Westfalen ver uit boven dat van een normale landdagverkiezing. Komt de CDU in Düsseldorf inderdaad aan de macht, dan wordt haar meerderheid in de bondsraad, die vergelijkbaar is met onze Eerste Kamer, met 26 tegen 15 zetels zo overweldigend, dat de regering in Bonn niet meer in staat zal zijn tegen de wil van de CDU ook nog naar één wet door de parlementaire procedure te slepen Niet zeer gering is daarom ook de betekenis van de verkiezin gen in Saarland In het niet on denkbare geval, dat de CDU hier door de SPD en FDP wordt ver dreven, zal de regering Schmidt van een lastig blok aan het been bevrijd worden. In de bondsraad ondervindt zij namelijk regel matig hinder van de omstandig heid, dat de christen democraten hier een meerder heid van één stem hebben, maar wanneer het Saarbrückense bolwerk valt, dan kan de Bonner coalitie in een confortabele meerderheid van 23 tegen 18 stemmen gaan zonnen. Hoewel alle prognoses na de overval op de Duitse ambassade in Stockholm nog meer op losse schroeven kwamen te staan, zijn de vooruitzichten voor de SPD niet slechter en voor de FDP be ter geworden. Het besluit van Schmidt om niet toe te geven aan de eisen van de terroristen heeft hem ongetwijfeld plus punten opgeleverd, temeer, daar de meeste gijzelaars gered kon den worden. Wat de economie betreft, werd de bevolking dooi deskundigen weer een opbloei voorspeld en mede doordat het aantal werklozen weer begint te dalen, werd het vertrouwen in de regeringscoalitie van Bonn weer versterkt. Deze factoren zullen zeker hun weerslag in Düsseldorf en Saarbrücken vinden. De vele belangen, die er op he: spel staan, hadden tot gevolg dat alle politici van enige bete kenis zich in de verkiezings veldslag stortten. Uit het verri Beieren kwam Franz-Jose Strauss, niet om zijn zusterpar tij onder de armen te grijpen maar ook om zijn kansen voor d> kanselierskandidatuur te verbe teren, en uit Bonn verschener Willie Brandt, Helmut Schmid en de meeste van zijn minister: ten tonele. Uiteraard ontbral ook CDU-voorzitter Helmutl Kohl niet. Met hun grootscheepse op komst luidden zij nu reeds dc campagne voor de bondsdag verkiezingen, die eind volgen: jaar worden gehouden, in. Hui grootste vrees is het echter, da veel kiezers verstek zullen latei gaan. In verband met de eerst' mei gaan miljoenen Duitsers e een lang weekeinde met gezel lige uitstapjes van maken. Velei van hen zullen daarom Neder land kiezen in plaats van de par tijen, die zich zo hartstochtelij aan hen hebben opgedrongen. Franz Joseph Strauss

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 25