9 100 jaar sprookjes Wie anders dan ANDERSEN LUISTEREN EN LEZEN HEARTFIELD recteur arch BSC Verhoeven en de restanten van zijn vaderschap L vrl3 uit xpositie fijne muziek en twee vlamingën T ijdschrift xpositie oek van de onderscheidin. naar in de praktijk is hel zo. dat iedereen die «j krijgt er dolgelukkig n» daarbij blijkt het niets uil iken of hel gaat om een 'daille in brons of om een kruis in de orde van de Ne. ïdse Leeuw, waarbij zon jerp hoort En let maarop; mand een lintje weigeit dat direct voorpagina 's Zo zeldzaam is dat Nee, vast van mening, dat geen regering het ooit zal aan- n. de lintjesregen af te en" CK VAN RIETSCHOTEN nnen ontspannend ge- terwi|l ontspannings- iducatiet kunnen zi)n. lyspuni m het werk van erwiizer willen worden. uiteindeli|k journalist idacteur werd van het leke weekblad van de seerde ik mij dat ik nu Bereikte dan ik ooit in elkaai zou kriigen en 3d bezig was met op- vikkeling van de men- areid moest haast ge- mel het proces van ikkeling Wi| moeten in Brengen wat in de wel- ie decennia en gene- leett In dit proces zijn unicatiemedia. mits op gebruikt, een ontwik- I uitstek >eren wi| deze media in arming, onderzoek en boodschap in de ver ia wordt geprogram- uctie en distnbutie van jkwerken en audio- ima s zijn in deskun- en centrum van Infor- *e manier om mensen met het hele land als hoopvolle uitdaging lijkheden van de lech- ven aan onze inspira- ons daarin biidrage in e waarin het ment voorop SLIB is een nieuw tweemaan delijks tijdschrift over het kunstgebeuren m zuidwest Ne derland Kost I 10 per jaar Re dactie gevestigd in Prov Biblio theek Zeeland, Abdij 9, Middel burg VISl'ELE Poëzie (Misson, In- singel, De Vree, Herman de Vries e.a), tentoonstelling, sa mengesteld door Paul de Vree; tot 30 mei in Kunstcentrum Badhuis, Havendijk, Gorin- chem BEELDENDE Kunstenaars van stadsgewest Tilburg expo seren tot 11 mei in Kultureel Centrum De Koningswei in Til burg. OUDE Kunst- en antiekbeurs in combinatie met tentoonstel ling werk Anton Pieck van 29 april-II mei in kasteel Mid- dachten te De Steeg Organisa tie Nederlandse Antiek Kring; 21 deelnemers LINO'S van Ton Gravelijn in galerie Kokon, Tilburg; tot 20 mei JONGEREN tot 22 jaar kun nen voor de zesde keer meedoen aan de literaire poëzie-proza prijsvraag, georganiseerd door de stichting Literaire Dagen. Voorwaarden kunnen aange vraagd worden bij de stichting, postbus 176. Eindhoven. HET BRABANTS Orkest zal op 7 juni in de basiliek van Ton geren in het kader van het Festi val van Vlaanderen de derde symfonie van Mahler uitvoeren. «JOE Tilson, kunstenaar beeldhouwer houdt momenteel op zes kunstacademies in ons land lezingen en discussies. Op 28 april op St.-Joost Breda. PROLOOG is momenteel in Wenen op een congres voor Duitstalige zogenaamde doel- iheatergroepen. Proloog speelt er - ten dele in het Duits - „Slappe tijden, sterke meiden". EINDEXAMINANDI Avon dacademie St -Joost, Breda, afd. grafische kunst en publiciteits- vorming exposeren vandaag van 10-16 uur en morgen van 14-16 uur in St -Joost DE PARELVISSERS van Bi- zet gaat vanavond in première bij KVO Antwerpen. Verder nog op 9,17 en 25 mei. HANS Truijen mei schilderij en, gouaches en tekeningen in museum Van Bommel-Van Dam te Venlo tot 9 juni KUNSTAMBACHTEN uit de provincie Antwerpen, tentoon stelling tot en met 9 mei in Heu velstraat 25, te Boechout. VAUDEVILLE show door Victoria Varekamp Friends - mime, jazz, clowns, blues, travestie-, vanacht om 24 uur, als try-out voor jazzfestival Breda (- tot 11 mei) in De Enge lenbak, Nes 71 Amsterdam. Dl >pnMikjes van Andersen; wie kent ze niet of heeft er op zijn minst over gehoord? HANS CHRISTIAN ANDERSEN stierf honderd jaar geleden (1875). Aanleiding om hem te gedenken. Dat gebeurt op dit moment met een Andersen-Voorbeeld- expositie in het Haagse museum Meermano-Westreenianum en met een rondreizende expositie. De eerste heb ik niet gezien, de tweede wel, omdat die tot 3 mei in de TH Eindhoven voor ieder een toegankelijk is. Deze rei zende tentoonstelling, die in het zuiden ook Middelburg nog aandoet (12 juli -31 augustus) is simpel van opzet, maar geeft op een 50-tal kleine schotten aar dig wat geïllustreerde documen tatie en inzicht in het levan van deze man, die met name door zijn sprookjes talloze jongeren en ouderen aan zich verplicht heeft. Andersen is een begrip; een bijna mytisch begrip Maar het zal waarschijnlijk velen vergaan als mij, de naakte feiten waaruit zijn leven bestond ken je nauwe lijks Bovendien brengt de expo sitie je op de hoogte over wat er door allerlei uitgevers, teke naars e.d met de Andersen- sprookjes de laatste honderd jaar gedaan is. Nu is er inmid dels natuurlijk allang een Andersen-onderzoek op hoog wetenschappelijk niveau aan de gang, zijn er tekstkritische uit gaven verschenen, maar dat zal de doogewone lezer, die nog steeds geniet van zijn meester lijke sprookjes een zorg zijn. Deze lezer krijgt interessante in formatie, die voldoende is. Het Europa van Andersen (Napoleon, zijn schoenenlap- pende vader werd vrijwilliger in diens leger); het Denemarken van Andersen (Odense. ik ont dekte, dat het Andersen-huis, dat ikeensvol piëteit opzocht, in deze Deense stad, nog maar een deel van zijn geboortehuis be vat), het Kopenhagen van An dersen (waarheen hij op 14- jange leeftijd vertrok en zijn in trek nam bij schouwburgdirec teur Collin); thema's, die op de tentoonstelling het kader van zijn leven aangeven Hij schreef toneelstukken - zonder succes - zes romans en in 1835 het eerste bundeltje met vier sprookjes, waarvan nog 25 bundeltjes ver schenen. die hem beroemd maakten al bij zijn leven Hij bracht de fantasie van kinderen en de symbolenwereld der vol wassenen daarin bijeen, hetgeen shockerend gewerkt heeft Toch werd hij de merkwaardige ge vierde gast in de bourgeoisie- kringen van zijn tijd. We zien de vier vrouwen in zijn leven en de vermelding van zijn 220 platonische liefdesbrie ven aan Hennette Wulff Ik moet denken aan de ruim 700 pagina's liefdesbrieven van Kafka aan Felice, waar ik zelf nog steeds met doorheen ben om er u iets meer van te vertellen. Tussen haakjes, de uitgebreide correspondentie van Andersen, die tot nu toe werd uitgegeven beslaat al 25 delen Hij was dan ook schrijver van beroep Je zou hem - zeker in die tijd - ook rei ziger van beroep kunnen noe men. Zijn tochten naar o.a Duitsland, Zwitserland, Turkije-Balkan (boek De Ba zaar eener Dichters - 1842), Ita- li',' Frankrijk Spanje en - op aparte panelen - Nederland komen aan de orde In 1847 kwam Andersen voor het eerst in ons land; in Deven ter, waar deze tentoonstelling dan ook begon; in '66 en '68 kwam hij terug; in Amsterdam, Haarlem, Leiden, Utrecht en Den Haag ontmoette hij figuren als Van Lennep, Kneppelhout Bosboom en Bosboom- Toussaint; Kleine Gartman e.a Door zijn eerste roman O.T., waarvan in 1838 de Nederlandse vertaling verscheen, had hij be kendheid in ons land gekregen. Potgieter deed enthousiast over hem in De Gids. Aparte aandacht voorde illus trators van zijn werk in Dene marken en Nederland (Frolich, Pedersen, Tegner, Theo van Hoytema, Rie Cramer, Van der Leek, Ch Toorop, Pam Rueter, Mauve e.atot de sprookjes van Anton Pieck op de Efteling en de tv-sprookjes met Willeke Alber- ti De Nederlandse vertalingen zijn op een rijtje gezet; vanaf de eerste ..volledige' uitgaven van zijn sprookjes in 1859 tot de ei gentijdse Er is een hele Andersen-bibliotheek bijeen te brengen. In juli verschijnt er weer een boek over Andersen van Helene van Woelderen; „Wie anders dan Andersen" (na 1947 weer een biografie over de schrijver met veel nieuwe gege vens) en in mei een door dezelfde schrijfster verzorgde facsimile-uitgave van een verge ten boekje van Andersen uit 1862, met 32 vertellingen van de Maan „Schetsboek zonder schetsen" De man van Het meisje met de zwavelstokjes en de vele andere sprookjes is honderd jaar na zijn dood nog springlevend. Zijn sprookjes blijken meer dan sprookjes te zijn. H.E. DE GIDS: 3: Martelen, geweld en Amnesty International vor men het thema van deze afleve ring „Het is niet, dat de mensen het niet weten, maar dat ze voor tdurend doende zijn het te ver geten Mensen hebben dag-werk aan niet-zien, niet-horen, niet- roelen, met-weten, met- herinneren, met-denken en met-begrijfien Termen als „in formatie" en „communicatie" helpen op zich zelf al in het ver geten dat mensen juist gedurig bezig zijn feitenkennis en onder ling begrip te vermijden", aldus A de Swaan in „Terreur als overheidsdienst". Nadat de be- leidssecretaris van Amnesty In ternational in „A I.: principieel praktisch" de beweegredenen van de beweging heeft uiteenge zet. meent Jak van der Meulen in ..Amnesty, als de door voor ge weld", dat Amnesty stoelt op een onduidelijke basis; geënt op een vooral niemand kwetsend vaag „burgelijk fatsoen" De di verse machten in de wereld niet voor het hoofd stoten, dat is ten van de zorgen van Amnesty. Jean Améry schrijft over „Het martelen", P Baehr over „Een campagne tegen het martelen" en G van Benthem van den Bergh zoekt in „Kaïns en Abels" naar de sociale bronnen van ge weld (De Gids Beulingstr 2 Am sterdam) waarschijnlijk al beter bekend geworden, hetgeen o.m te dan ken is aan de tentoonstelling die Van Abbe in '70 aan hem wijdde en het boek, dat Van Gennep over hem uitgaf Heartfield, keerde na de oorlog naar Duits land (DDR) terug; was er nog werkzaam - vooral op gebied van theateraffiches e d. - en stierf er in '68 De Akademie der Künste der DDR richtte in '69 een John Heartfield-archief in, waaruit deze tentoonstelling ge trokken werd Als je ooit wilt ervaren hoe in een museum kunst tot dode kunst kan worden, is een bezoek aan de toch wel merkwaardige expositie met FOTOMONTA GES van JOHN HEARTFIELD in het Van Abbemuseum in Eindhoven aanbevolen (tot en met 25 mei). Zijn bijtende affi ches e.d. waren een vorm van „straatkunst", spuwend op alles wat tussen de beide wereldoor logen te maken had met fascis me, kapitalisme, met Hitier, kunst voor liet volk (de bood schap). Opgehangen in een mu seum is het historische docu mentatie gworden, waarover je je vrijblijvend kunt bukken om de functie van Heartfield in het sociaal-politieke en culturele leven in Europa van de eerste eeuwhelft te bestuderen. Ook dat kan interessant zijn, maar het is allemaal wat wezens vreemd. Oe beide suppoosten halen er hun schouder op, ter wijl je beeld en tekst van Heart field met weinig moeite zou kunnen actualiseren. Wie was Heartfield? Hij heette eigenlijk Helmut Her- zfeld, maar verbleef tijdens de Tweede Wereldoorlog in Enge land. gevlucht voor Hitier c.s. Zijn vader was in 1891 al uit Duitsland vertrokken omdat hij, wegens godslastering tot gevan genisstraf veroordeeld werd Helmut heeft er in zijn leven ook wat „afgelasterd" Vooral re- clametechnisch opgeleid op kunstscholen in München en Be rlijn en geëngageerd met het po litieke gebeuren in Duitsland, heeft hij met het maken van fo tomontages niet alleen baan brekend werk verricht op het gebied van de typografie, maar ook invloed uitgeoefend op so ciale leven Een naam als die van George Grosz, die van grote in vloed was op zijn leven, is hier met zijn politieke karikaturen Zijn leven en werken doet je wat denken aan de figuur van Brecht Dezelfde bezetenheid voor de proletariërs en afkeer van fascisme Heartfield ge bruikte het door druktechniek gestolde beeld en tekst waar Brecht voor levende beelden, via het toneel, zorgde Anderzijds werkte Brecht met in romantiek verpakte fantasie - geënt op de realiteit evenwel - terwijl Heart field de actualiteit zelf (door middel van persbureaufoto's) als uitgangspunt nam. Is de Dada-beweging voor hem inspi rerend geweest voor het maken van fotocollages, tekenend is, dat hij deze beweging al snel los liet als te vrijblijvend. Zijn schreeuwende affiches en om slagen voor de Arbeiter Illus- tnerte Zeitung, die hij jarenlang verzorgde, zijn in hun aanklach ten allesbehalve vrijblijvend. De catalogus zit interessant in elkaar Parallel lopen de over zichten van het sociaal- politieke-, kunst-culturele le ven en de feiten uit Heartfields leven Je ziet de samenhang en dat is wat waard Hij reageerde mmiddellijk p de gebeurtenis sen van iedere dag Wat al te simpel, vind ik de opmerking van Hein Reedijk, diedeze goede cataloog in elkaar stak. dat het werk van Heartfield één van de antwoorden is op de vaak ge stelde vraag of er wel kunst voor het volk mogelijk is? Wat is „kunst"; wat is „volk"? Wat is er te zien op deze ten toonstelling? Zonder in extenso op te sommen wat en hoe, de za len en zaaltjes hangen vol met 170 nummers van zijn fotover grotingen, boekomslagen, frontpagina's uit de Arbeiter II- lustrierte Zeitung, affiches, ori ginele montages e.d. Een treu rige geschiedenis, gehekeld, in een notedop: het Duitse milita risme, Rood Front, KPD (hij was er lid van) Hitler, Bismarck, Staatskerk, Rijksdagbrand Von Papen, Spanje/Franco, Bas- Ik wil de kans hebben om in dat geweldige eenzame landschap gewoon te verrekken' Ik wil met to clean als de meeste mensen door anderen aan mijn eind ge holpen worden" Dat zei me een kunstenaar deze week Op het zelfde moment ben ik druk bezig om te overleggen wat het beste is voor een dierbaar familielid (om in stijl te blijven) verrekken in eenzaamheid op een flat of gebruik maken van een van de talloze voorzieningen die deze maatschappij aan bejaardente huizen, verzorgingstehuizen, verpleegtehuizen, diensteneen- tra etc etc aanbiedt' Redene ren, organiseren, rennen van hot naar haar In dezelfde week lees je - tussen alle bedrijvigheid door - het laatste boek van CORN. VERHOEVEN: DE RESTEN VAN HET VADER SCHAP - beschouwingen over de levensloop - (uitg Ambo f 17,50) Het conflict staat recht overeind! „Problemen zijn er met altijd om opgelost te wor den Soms lijkt het belangrijker ze voorlopig alleen maar te stel len". zegt hij onder andere Het leven als een vicieuze cirkel' Corn Verhoeven hoef ik in deze krant mei meer voor te stel len Enkele fragmenten in dit boek stammen in,na. i, wekelijkse bijdragen, die hij voor De Stem schreef De titel van dit nieuwe boek - samenges teld uit eerder verschenen arti kelen rond verschillende leven sfasen - komt dan waarschijn- het kader van dit boek aan kracht gewonnen hebben. Het is trouwens wel interessant te er varen hoe Verhoeven óók op de verschillende publieken weet te schrijven (en hij schrijft er wat i 's C-. v -v w> tY 'A- - lijk ook wel bekend voor Het vaderschap heeft Corn Verhoe ven de laatste jaren letterlijk en figuurlijk bevangen En ik moet zeggen, dat zijn beschouwingen daaromtrent voor mij binnen I*- tr '"V- af!) In het hoofdstuk „De Lyri sche meerwaarde haal je er zo uit wat voor De Stem en wat voor De Tijd geschreven werd Ik zeg dit ook ter waarschuwing, omdat zij, die Verhoeven weke lijks, met of zonder genoegen, in deze krant vlot weglezen in dit boek ook andere kost krijgen opgediend, die wat meer in spanning zal vragen Ik moet zeggen, dat deel 1 van het boek, waarin hij het sterven van zijn vader, zijn eigen vader schap en de daarmee samenhan gende thema's van de ouder- kind-relatie, het bejaard wor den en de wijze waarmee wij daarmee in deze tijd proberen om te gaan, mij het meest aan spreken Ik heb zelden zoiets' persoonlijks van hem gelezen. Hij durft zichzelf bloot te geven en komt met steeds in de verlei dingen om de problemen te ob jectiveren De drie andere delen van het boek, waarin thema's als idealisme, versobering, emanci patie, creativiteit, dood en tijd e.a aan de orde komen, hebben dat weer veel meer De indruk die ik dan overhoudt - na lezing van het hele boek - is Verhoe ven als een man, die nogal pes simistisch aankijkt legen detijd, waarin hij staat Hij heeft kri tiek die dikwijls ontaardt in een vorm van intellectueel schelden (ik denk b v aan zijn school ervaringen als docent), op alie mogelijke ontwikkelingen, die gaande zijn Hij lijkt - behalve ten aanzien van zijn dochtertje - over weinig zaken blij te zijn Persoonlijk kan ik erg ver met hem meegaan wanneer hij - en dat is een herhaaldelijk terugke rend thema - ons activisme he kelt, waarmee wij het leven te lijf gaan Wanneer hij over idea lisme spreekt begrijp ik niet al leen wat hij bedoelt, maar ben het zelf roerend met hem eens (hoewel dat nauwelijks van be lang is voor dit kranteverhaal over dit boek). Maar naar mijn gevoel blijven de bijdragen te veel alleen - wat de flap van het boek noemt - een ontmaskering En zolang de meeste mensen er nog niet aan willen of kunnen, dat zij allerpersoonlijkst moeten kiezen, beslissen en verder moe ten, zullen zij zich - met hun „uiteraard" activistische instel ling-in de kou voelen staan Het bij-jezelf-stil-kunnen-staan in beschouwing en verwondering (een uiterst belangrijk gegeven in dit boek) is daarbij een toch wel zeer rationeel gebeuren bij Verhoeven. Waarschijnlijk zal Grammofoonplalenmaatschap- pij Polydor heeft een nieuw la bel in haar fonds gekregen, waardoor, de overigens enkele jaren oude serie SCHWANN 19x10 ook hier onder de aan dacht kan komen. En terecht; tc oordelen naar de drie lp's, die we konden beluisteren. Het gaat hierbij om een serie van tien pla ten, die telkens een solo instrument centraal stellen via fijne, nauwelijks bekende oude composities. Piano, orgel en trompet voeren de boventoon bij de volgende platen uit deze reeks. kensland, om maar enkele the ma's te noemen. Onlangs zag ik op de t.v. een reportage over de invloed van het communisme in Portugal. Honderden kindertjes stonden met gebalde vuisten omhoog. In 1927 gaf de KPD Berlijn een brochure uit; „Dertien jaar moord" Heartfield monteerde daarvoor een foto van een vuist met een foto van de nationale bijeenkomst van de Bond van Rode Frontstrijders in '27. De montage - te zien - had tot ge volg dat de opgeheven vuist tot groet werd van de Duitse en la ter ook veel buitenlandse com munisten Zo zie je maar weer: Heartfield leeft nog! HENK EGBERS hij dit een modieuze reactie vin den? In het „titel-deel" rekent Ver hoeven hardhandig af met een aantal kerkse tradities, hij voelt zich verneukt Over het vader schap - in deze Nederlandse (dat mag er wel bij) samenleving af getuigd geeft hij een aantal wezenlijke gedachten mee, die doorstoten naar een mogelijke nieuwe kern Misschien heeft het te maken met mezelf, dat ik dit het interessantste deel van het boek vind, maar ik veron derstel dat ik daarin met uniek ben Ik ben verder in de verlei ding om een aantal citaten uit de andere bijdragen aan te halen, maar dat doe ik niet: je trekt dan de zaken uit hun verband ter- wille van het „lekkere" verhaal voor de krant Het enige wat ik er nog aan toe wil voegen zij.die de stukken van Verhoeven in deze krant graag lezen, moeten dit boek zeker aanschaffen, ook al heb ik misschien enkele nega tieve geluiden laten horen, stigma's als „conservatief" en „rechts" heb ik daarbij evenwel bewust vermeden, ook al kreeg ik soms daartoe de neiging. eindredactie henk egbers J Haydn DAS KLAVIER MEISTER HAFT GESPIELT - Hoffmeis- tcr: Concert in D op 24 voor piano en orkest; Haydn: Concert in F, Hoboken XVIII/3 voor piano en orkest. Wilhelm Neu- haus. resp. Heinz Schrötter met het Keuls Kamerorkest o.l.v. Helmut Müller-Brühl (Schwann VMS 817) Wie zijn verzameling pianop- latcn eens buiten de platgetre den paden wil aanvullen en toch in het klassieke genre wil blijven doet een uitstekende keuze met de Schwann-plaat VMS 817, waarop concerten van Haydn en Iloffmeister zijn vastgelegd. Van Haydn het vrijwel nooit ge speelde tweede concert in F, hoewel een jeugdwerk verras send oorspronkelijk en krachtig. De solist, Heinz Schröter, geeft er een parelende uitvoering van, met een opmerkelijk fijn tou cher. De andere kant is in zo verre nog interessanter omdat Haydns tijdgenoot Anton Hof- fmeister in vergetelheid is ge raakt. Ten onrechte naar dit pianoconcert in D te oordelen, dat heel duidelijk een brug slaat tussen Bach en Beethoven met vooral in het laatste deel een sterk Mozartiaans idioom. Wil helm Neuhaus laat het door een wat weemoedige toon geken merkte concert alle recht we dervaren. De begeleiding is in beide gevallen in handen van het Keuls kamerorkest onder lei ding van Helmut Müller-Brühl, dat veel minder „Duits" speelt dan de naam van de dirigent doet vermoeden. (J.B.) DIE ORGEL MEISTERHAFT GESPIELT - Johan Baptist Vanhal; Concerto F-dur voor orgel en strijkers: Antonio Sa- lieri: Concerto C-dur voor orgel en orkest en Carl Heinrich Graun: Concerto F-dur voor or gel en Strijkers. Franz Hasel- böck, orgel en de Capella Aca demica Wien o.l.v. Ernst Hin- rciner (Schwann VMS 816) Behalve de Grauns zullen de namen van Salieri en Vanhal nauwelijks iemand iets zeggen. Toch was b.v. een Salieri leer meester van befaamden als Be ethoven, Schubert, Liszt, Hum- mei, Mozart speelde bij het leven van Vanhal byv. zijn vioolcon cert. In de I8e eeuw zijn de drie genoemde componisten dus al lesbehalve onbeduidende mu sici geweest. Dat zijn hun com posities op deze plaat ook niet. De gespeelde werken hebben alle stijlkenmerken van deze pe riode en een Vanhal leunt wat tegen Mozart aan, toch hebben zij iets verfrissends. Daaraan is ook de uitvoering niet vreemd. De zeer geacheveerd spelend Haselböck beschikte daarbij over een kristallen huisorgcltje uit 1782 (Johan Henke) dat in bezit is van de Weense prof. Jo seph Martin. Dat klinkt ontzet tend fijn, te meer omdat zijn puntige speelwijze ook bij de strijkers te horen is. Voor lief hebbers van orgelmuziek zal deze plaat een originele aan winst betekenen. (H.E.) DIE TROMPETE uEISTKR- 1IAFT GESPIELT - Giuseppe Torelli, concerto in F-dur: Telemann. Concert voor trom pet, viool en strijkers in C-dur en sonata a 7 voor trompet en strijkers; Vejvanovsky - sonata a 7 in F-dur (Schwan VMS 814) De trompet komt er in de serie bijzonder goed vanaf: zowel de keuze van de uitgevoerde wer ken als die van de uitvoerenden getuigt van dourdachtheid. Men heeft niet gezocht naar een vir tuoos als solist, maar naar een musicus, die zijn technische ca paciteiten in dienst stelt van zijn artisticiteit. Wat het repertoire betreft is weliswaar gezocht naar minder bekende werken, maar men heeft niet de fout be gaan. zoals die wel eens wordt gemaakt, 0111 werken op te dui ken die met recht en reden on bekend zijn. Het zijn allemaal werken van zeventiende eeuwsc componisten: Giuseppe Torelli, Georg Philip Telemann (met o.m. een prachtig concert voor trompet, viool en strijkers) en Pavel Josef Vejvanovsky, een Tsjechisch militair trompettist, die veel voor zijn instrument heeft geschreven. Helmut Schneidewind als solist en het Keuls Kamerorkest onder Hel mut Müller-Brühl voeren^ deze werken vlekkeloos en geïnspi reerd uit. In het werk van Vej vanovsky spelen de Musici Pra- genscs. (LZ.) VOOR MARNIX GIJSEN heet een 64 pagina's tellend boekje, dat in het najaar'74 door de uit gevers Nijgh Van Ditmar en Meulenhoff werd uitgegeven hij zijn 75e verjaardag, maar dat eerst veel later op mijn tafel te recht kwam. Behalve 50 ge nummerde dure exemplaren is er een goedkopere handelsedi tie. De frontpagina wordt ge sierd met een reproduktie van een portret van Gijscn, getekend door Paul Citroen. Het is een ge legenheidsgeschrift, maar het bevat toch wel een aantal aar dige gedachten over leven en werk van Gijsen. Mare C.allc schrijft over „Marnix Gijsen tussen spel en pijn". Hij zegt o.a.: „Een belangrijke uitweg heeft Marnix Gijscn telkens weer gevonden in de „geeste lijke superioriteit". Garmt Stui veling heeft het over „De ironie van huis en wereld" en schrijft o.a. dat „de ironie van Gijsen samenhangt met zijn leven shouding van sceptisch stoïcis me" en dan - toch wel goed om je dat te beseffen - „ironie is nooit aangeboren, altijd een verwor ven eigenschap. Kinderen zijn soms grappig, soms zelfs geestig, nooit ironisch". „Marnix Gijsen en het schrijverschap" is het on derwerp van Pierre Dubois, die o.a. stelt, dat „het anekdotische te gemakkelijk exemplarisch is om niet in sommige gevallen in het anekdotische te blijven ste ken. In die gevallen blijft de ver troebelende dubbelzinnigheid achterwege". Tenslotte zet Willy Devos hoven zijn verhaal: „Marnix Gijsen weer thuis; 1964-1974", waarin hij de wis selvallige kritieken op Gijscns jongste werken noemt en Gij- sens uitspraak aanhaalt: „Ik ben een babbelzieke oude dwaas, die vijftig jaar van zijn leven wil te rugblikken en die over zichzelf handelt, omdat hij dit onder werp het beste kent". „18 uk, dat je je vergist hebt; de komeet Kohoutek was niet met het blote oog op aarde te zien", zo luidt een postscrip tum van een brief van de Ham- burgse Sterrenwacht en onder tekend door Lubos Kohoutek. Deze brief plaatst WERNER VERSTRAETEN aan het begin van zijn Rook- en traangassig- nalen: KOHOUTEK. Geïllus treerd met niet zoveel zeg gende - tekeningen van Grig- nurd en Naja, biedt uitgeverij Nijgh Van Ditmar dit hoekje voor 11 aan. Verstraeten zegt in een inleiding: ik heb Kohou tek wèl gezien. Het ligt eraan wat je onder „zien" verstaat. Of is dit science-fiction? Of het ge amuseerd kijken naar licht in de wachtkamer (Leefkamer)? vraagt hij zich af. Hoe het ook zij, voor de Antwerpenaar Ver straeten was het verschijnsel aanleiding tol een aantal asso ciatieve poëtische gedachten, waarvan je nog maar moet af wachten of de lezer dezelfde as sociaties krijgt. B.v. „Kohoutek komt met Nieuwjaar/ En is een steen/. Een steen van god/niet s/en alles./Een steen des aan stoots". Kohoutek wordt de ko meet, die in zijn staart een aan tal gevoelens van ongenoegen over het ondermaans bestaan van Verstraeten krijgt meege voerd, Het tweede deel van het, niet onaardig uitgegeven boek, bevat dan ook een aantal ge dichten uit zijn jaren '68-'72 on der de titel „Tocht door het On genoegen". Goede reis!

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 27