Cadzandse maakte van hobby haar beroep Drie klassieke concerten LUC LUTZ SLAAPT WEL OP DE BANK IN GESPREK MET..... MIEKE DE DIE GERDI PREGER HULST HET ADRES DONDERDAG 24 APRIL 1975 CADZAND - Toch een merkwaardig gevoel eigen lijk, als je een stuk papier vasthoudt en je weet dal het zo n 3 a 10» gulden waard is en dat al vele duimen op de zelfde plaats als waar de mijne zich nu bevinden hun afdruk hebben achtergela ten, omdat dat stuk papier al zo ontzettend oud is en er gens uit de 16e eeuw stamt. Dat besef geeft me altijd een gevoel van ontzag en van stiekum gluren in het verle den. Een heimelijke bevesti ging van de geschiedenis, zo van: ,,'t is dus toch allemaal waar, wat ze zeggen". Want in die tijd, toen die prachtige landkaarten werden ge maakt, konden ze ook nog niet weten, dat we er nu in speciale winkeltjes verlek kerd naar zouden komen kij ken. Voorzichtig worden de kaar ten (één van Groningen en één van Friesland; ze komen waar schijnlijk o.a. uit atlassen of boeken) weer in de la van een antieke kast weggeborgen. Wachtend op een koper, want Miekede Die-De Bruyne, die me al die oudheidkundige heerlijk heden laat zien, drijft samen met haar man de antiekzaak „De Boeie" m Cadzand. De meeste antiekliefhebbers zullen Mieke echter nog kennen uit Sluis, waar ze 6 jaar lang een antiek zaak heeft gehad In januari van dit jaar verhuisde Mieke weer naar haar geboorteplaats en zo zit ze dan nu in de Prinsenstraat, waar ze haar tijd zo goed moge- .lijk tracht te verdelen tussen het huishouden en dezaken, want ze doet niet alleen de antiekzaak, maar helpt ook nog een handje in de er pal naast gelegen ver- fzaak van de heer L. Tack huwelijk als au pair in gezinnen in België, Engeland en Amerika heeft gewerkt en verder in het hotelbedrijf in Cadzand als ser veerster heel wat kopjes koffie en glaasjes fris in de magen van dorstige vakantiegangers heeft zien verdwijnen „In Amerika heb ik het gewel dig gehad", vertelt ze, „als je van Nederland komt, lopen ze ge woon met je te pronken. Ruim een jaar heb ik vlak bij Boston (werkgever van haar man), die bovendien nog een soort ver- fmuseum heeft boven de antie kwinkel. Helemaal geen punt voor Mieke, want ze weet van aan- Eakken. Dat blijkt wel, als we oven in de huiskamer achter de koffie zitten. Veel antieke snuf jes natuurlijk, maar oök een schitterend uitzicht door het grote zijraam op de duinen, die tegen een klaar-blauwe hemel op de lente liggen te wachten. Mieke (33 jaar, donker, tikje ge sloten) vertelt, «datze voor haar gewerkt. In Engeland waren m'n ervaringen wat minder prettig. Daar ben ik ook niet zo lang ge weest. Maar hier in Cadzand heeft m'n uithoudingsvermogen een aardige training gehad, toen ik als serveerster werkte. Hoe ik zo in die antiek terecht kwam"?. Ze lacht even. „Dat komt door m'n .man. Of eigenlijk door de ouders van m'n man", verbetert ze zichzelf, „want die waren dol op antiek. Die interesse heeft m'n man onvergenomen. Ikzelf ■heb er altijd graag naargekeken en ik heb ook bij mensen ge werkt, die veel antiek hadden. Maar vroeger dacht ik nog, dat zoiets onbereikbaar voor me was en dat is echt niet helemaal waar. Mijn man heeft me echt opge voed in de kennis van de antiek, want deze branche is zo veelzij dig en zo moeilijk, dat je nooit uitgestudeerd raakt. Met me'n man samen ga ik mee om in te kopen We gaan naar veilingen (Middelburg en Den Haag b.v.) we kopen van particulieren, maar ook van mensen die als een soort tussenhandel fungeren. Hele investeringen, hoor", be kent Mieke, „want je moet je stukken allemaal eerst zelf ko pen. Verder doe ik zo'n beetje de verkoop en maak ik zo nodig de aangekochte stukken schoon en knap ze wat op. Aan echte res tauratie waag ik me niet hoor", weert ze af, „maar je moet het ook niet allemaal te mooi willen maken. Ijzer moet ijzer blijven en dat zal ik heus niet zwart gaan maken, zoals zo vaak ge beurt. We verhandelen o.a. koper werk, tin, ijzer, glas, tegels en meubels. Er zijn bepaalde din gen, waar we niet aan beginnen, zoals schilderijen en goud en zilver, omdat we vinden, dat we daar te weinig verstand van hebben Antiek is toch iets moei lijks, vind ik", zegt Mieke, „want wat de één antiek noemt, noemt de ander gewoon oud. Er zijn wel bepaalde maatstaven (het moet in ieder geval 100 a 120 jaar oud zijn en met de hand zijn gemaakt), maar het blijft uitkijken geblazen. Weet je, wat op het ogenblik zo erg „in" is? Antiek kinder speelgoed. Ja, in de grote steden hoor. Hier merk je die rages niet zo. Ik weet nog best, dat we eens een prachtige Lodewijk XVI- spiegel hadden gekocht, omdat die zo in de mode was. Maar we raakten hem hier helemaal niet kwijt". „Dus hij hangt er nóg", opper ik voorzichtig. Waarop Mieke in een daverende lach schiet en verklapt: ,-,Hij is op een keer midden in de nacht van de muur gevallen en lag in stukjes op de grond. Nou ja", zegt ze schouderophalend, „zoiets kan gebeuren. Zelf houd ik erg van tin, eiken en porselein. Ook ben ik bezig een verzamelingetje aan te leggen van klein-zilver: gla zen flaconnetjes met zilveren dopjes, lepeltjes, vorkjes en een klein tasje. Dit lijkt wel een kerstboombal hè", zegt ze, wij zend op een zilverkleurige bol, „boven de tafel hangt hij in het groot. Dat zijn zogenaamde hek- senballen om de kwade geesten af te weren. Glazen ballen met zilver erin, net als een spiegel. Vroeger hingen ze die wel onder de petroleumlamp als een soort spionnetje, want je kunt er de hele kamer mee overzien en hoef je dus niet om te keren. Als we naar de winkel bene den lopen, zegt Mieke: „Deze zaak is uit een hobby gegroeid en houdt je zo bezig, dat je geen tijd meer voor andere hobby's overhoudt. We proberen ook zo goed mogelijk op de hoogte te blijven, door er veel over te le zen". Pronkstukken uit de win kel vindt Mieke zelf o.a. de Driekoningenkandelaar, die vroeger in processies werd mee gedragen en de koperen vorm, waar zandtaartjes in werden gebakken. Om Je laten zien, dat het allemaal „echt" is, wijst ze me op een paar prachtige tinnen lepels, die er exact hetzelfde uit zien als op een foto ineen Engels antiek-boek. Chinese potjes uit de Ming-tijd heeft ze ook en ze zijn ook nog le'betalén: 75,-en 120,-. Maar dat is een bedrag dat zelfs nog te hoog is voor de antieke kassa, want die gaat maar tot ƒ9,99 en een halve cent Het Nederlands Blazers Ensemble Niet goedkoop, ongetwijfeld de moeite waard, is het con cert dat vrijdagavond in café Porgy en Bess in de Noord straat in Terneuzen wordt gegeven. In het jazz-café van I' rank Koulen presenteert JESS de big-band van Boy Edgar. De pianist en zijn mannen zullen een speciaal aan Duke Ellington gewijd programma brengen. Door een samenloop van ma; omstandigheden is er de ko mende dagen nogal wat klas sieke muziek te zien en te ho ren in Zeeuwsch- Vlaanderen. In het Zuidland theater is vrijdagavond het Zeeuws Orkest te zien, waarbij Herman Krebbers solieert. Op zaterdag 26 april in Oostburgen donderdag 1 mei in Hulst brengt UIT het blijspel „Ik slaap wel op de bank". Het is oorspronkelijk een Engelse komedie, die on der de naam „Why not stay for breakfast" geschreven werd door Ray Cooney en Gene Stone. Het stuk trok in Londen en theaters in vele andere Engelse steden re gelmatig volle zalen. Reden voor Gregor Frenkel Frank. In een flat krijgt een alleen wonend man van middelbare leeftijd, die al jaren zeer plichts getrouw zijn werk verricht bij sociale zaken, onverwachts be zoek van een jong meisje. Zij blijkt één van de hippies te zijn, die in de bovenliggende flat in een commune samenleven, en die hem dringend om geld komt vragen voor een taxi. De reden hiervoor wordt snel duidelijk, want kort daarna hoeft de taxi al niet meer, en bevalt zij in de flat van een baby. Wat zich voor en na deze „blijde gebeurtenis" afspeelt is moeilijk in het kort te beschrij ven. Voor de heer des huizes blijkt het lastig om aan anderen de ware toedracht geloofwaar dig uiteen te zetten, vooral aan zijn preutse en ongetrouwde zuster. De komische situatie wordt nog extra geaccentueerd door het openhartige taalge bruik van het meisje en zijn reactie hierop. De hoofdrollen worden ver tolkt door de alom befaamde Luc Lutz en de in ons land niet zo bekende Belgische actrice Doris van Caneghem. Zij genoot haar opleiding op de toneel school in Mechelen en was een tijdlang verbonden aan het Ne derlands Kamertoneel in Ant- 1. John Stanley (1713-1786) So nate in e kleine terts voor fluit. Allegro - Adagio - Minuet Alle gro. 2. Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) Sonate in G grote terts voor fluit en klavecimbel. Sicilienne - Gayement - Gra- cieusement - Gavement. Capella Alla breve - Largo - Al legro ma non presto. Het trio Hutyra bestaat uit: Fe- renc Hutyra - traverso; Marinus Hillebrand - vüloncello; Ellen- gard Jense - klavecimbel. Vol gende week zaterdag brengt UIT nog een stukje klassiek als spe cial. Om halfnegen staat het Ne derlands Blazers Ensemble op de planken van het Zuidlana- theater. even er (ADVERTENTIE) Aanstaande zondag is het trio Hutyra in hetzelfde theater te zien Eigenlijk wilde UIT deze Hongaarse muzikant in het be gin van het seizoen laten optre den Maar Hutyra was toen in zijn vaderland en had enige pro blemen met de autoriteiten over toestemming om weer naar Ne derland te vertrekken Nu is al les wel in orde en brengt het trio Hutyra het volgende program- 3 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Sonate in e kleine terts voor fluit en bano conti nuo. Adagio ma non tanto - Al legro - Andante - Allegro. Pauze 4 Johann Christian Bach (1735-1782). Sonate in D grote terts Opus 13 nr. 6 voor fluit en bano continuo. Vivace - Fuga da voor een goede BRIL Leverancier voor alle ziekenfondsen 2.» april, 24,25, 26 draait 't Kiekkot La Paloma respectievelijk op woensdag in de Speye, op donderdag in het Zuidlandpodium- theater, op vrijdag in Buitenlust Oostburg en op zaterdag in den Dullaert Hulst. Aanvang telkens acht uur. Vrijdag25 april 20 uur Zuidlanttheater Terneuzen het Zeeuws Orkest met Herman Krebbers in het vioolconcert Brahms. Vrijdag 25 april 22 uur (dus na afloop van het concert van het Zeeuws Orkest) in Jazzcafé Porgy en Bess in Terneuzen een Ellington-concert door de Big Band van Boy Edgar. Zaterdag 26 April 20 uur Ledeltheater Oostburg blijspel' Ik slaap wel op de bank, met Luc Lutz. Zondag 27 april 12 uur Zuidlandthcater Terneuzen: koffiecon cert met het trio Hutyra. Donderdag 1 mei 2(j uur Den Dullaert Hulst: blijspel: Ik slaap wel op de bank: met Luc Lutz. V rijclag 2 mei 20 uur Zuidlandtheater Terneuzen j'Uit organi seert i.s.m. het Oranjecomité een popconcert met Earth Fire (ter gelegenheid van de feesten rond 5 mei en 30 april). itit ®gi Tl 2v'"ll u,ur Zuidlandtheater Terneuzen een UIT-special met het Nederlands Blazers Ensemble. weipen. Gastrollen vervulde zij in Nederland bij onder meer het Groot Limburgs Toneel en Glo be. De rol van hippie wordt ge speeld door Frits Hassoldt. Oor spronkelijk balletdanser, die ook de toneelschool in Arnhem afliep. Kathy Irvéiti eri Hans fié- ijer vervullen de kleinere rollen. De regie is in Engelse handen. Alan Barlow tekent er voor, en hij zorgde ook voor de decors. In Engeland verwierf hij met ver schillende regies een prijs. Het stuk ging op 1 oktober verleden jaar in Amsterdam in première. Luc Lutz Volgende week vrijdag speelt de Nederlandse topformatie Earth and Fire in het Zuidlandtheater in Terneuzen. Vanaf acht uur kunnen ongeveer 700 liefhebbers in het theater terecht. In het voorprogramma staat de groep Link. Entreeprijs f 5,-. Een en ander is een co-produktie van J'UIT Terneuzen en het Oranjecomité.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 9