Cadzandse maakte van
hobby haar beroep
Drie klassieke
concerten
LUC LUTZ SLAAPT
WEL OP DE BANK
IN GESPREK MET.....
MIEKE DE DIE
GERDI
PREGER
HULST
HET ADRES
DONDERDAG 24 APRIL 1975
CADZAND - Toch een
merkwaardig gevoel eigen
lijk, als je een stuk papier
vasthoudt en je weet dal het
zo n 3 a 10» gulden waard is
en dat al vele duimen op de
zelfde plaats als waar de
mijne zich nu bevinden hun
afdruk hebben achtergela
ten, omdat dat stuk papier al
zo ontzettend oud is en er
gens uit de 16e eeuw stamt.
Dat besef geeft me altijd een
gevoel van ontzag en van
stiekum gluren in het verle
den. Een heimelijke bevesti
ging van de geschiedenis, zo
van: ,,'t is dus toch allemaal
waar, wat ze zeggen". Want
in die tijd, toen die prachtige
landkaarten werden ge
maakt, konden ze ook nog
niet weten, dat we er nu in
speciale winkeltjes verlek
kerd naar zouden komen kij
ken.
Voorzichtig worden de kaar
ten (één van Groningen en één
van Friesland; ze komen waar
schijnlijk o.a. uit atlassen of
boeken) weer in de la van een
antieke kast weggeborgen.
Wachtend op een koper, want
Miekede Die-De Bruyne, die me
al die oudheidkundige heerlijk
heden laat zien, drijft samen met
haar man de antiekzaak „De
Boeie" m Cadzand. De meeste
antiekliefhebbers zullen Mieke
echter nog kennen uit Sluis,
waar ze 6 jaar lang een antiek
zaak heeft gehad In januari van
dit jaar verhuisde Mieke weer
naar haar geboorteplaats en zo
zit ze dan nu in de Prinsenstraat,
waar ze haar tijd zo goed moge-
.lijk tracht te verdelen tussen het
huishouden en dezaken, want ze
doet niet alleen de antiekzaak,
maar helpt ook nog een handje
in de er pal naast gelegen ver-
fzaak van de heer L. Tack
huwelijk als au pair in gezinnen
in België, Engeland en Amerika
heeft gewerkt en verder in het
hotelbedrijf in Cadzand als ser
veerster heel wat kopjes koffie
en glaasjes fris in de magen van
dorstige vakantiegangers heeft
zien verdwijnen
„In Amerika heb ik het gewel
dig gehad", vertelt ze, „als je van
Nederland komt, lopen ze ge
woon met je te pronken. Ruim
een jaar heb ik vlak bij Boston
(werkgever van haar man), die
bovendien nog een soort ver-
fmuseum heeft boven de antie
kwinkel.
Helemaal geen punt voor
Mieke, want ze weet van aan-
Eakken. Dat blijkt wel, als we
oven in de huiskamer achter de
koffie zitten. Veel antieke snuf
jes natuurlijk, maar oök een
schitterend uitzicht door het
grote zijraam op de duinen, die
tegen een klaar-blauwe hemel
op de lente liggen te wachten.
Mieke (33 jaar, donker, tikje ge
sloten) vertelt, «datze voor haar
gewerkt. In Engeland waren m'n
ervaringen wat minder prettig.
Daar ben ik ook niet zo lang ge
weest. Maar hier in Cadzand
heeft m'n uithoudingsvermogen
een aardige training gehad, toen
ik als serveerster werkte. Hoe ik
zo in die antiek terecht kwam"?.
Ze lacht even. „Dat komt door
m'n .man. Of eigenlijk door de
ouders van m'n man", verbetert
ze zichzelf, „want die waren dol
op antiek. Die interesse heeft
m'n man onvergenomen. Ikzelf
■heb er altijd graag naargekeken
en ik heb ook bij mensen ge
werkt, die veel antiek hadden.
Maar vroeger dacht ik nog, dat
zoiets onbereikbaar voor me
was en dat is echt niet helemaal
waar.
Mijn man heeft me echt opge
voed in de kennis van de antiek,
want deze branche is zo veelzij
dig en zo moeilijk, dat je nooit
uitgestudeerd raakt. Met me'n
man samen ga ik mee om in te
kopen We gaan naar veilingen
(Middelburg en Den Haag b.v.)
we kopen van particulieren,
maar ook van mensen die als een
soort tussenhandel fungeren.
Hele investeringen, hoor", be
kent Mieke, „want je moet je
stukken allemaal eerst zelf ko
pen. Verder doe ik zo'n beetje de
verkoop en maak ik zo nodig de
aangekochte stukken schoon en
knap ze wat op. Aan echte res
tauratie waag ik me niet hoor",
weert ze af, „maar je moet het
ook niet allemaal te mooi willen
maken. Ijzer moet ijzer blijven
en dat zal ik heus niet zwart
gaan maken, zoals zo vaak ge
beurt.
We verhandelen o.a. koper
werk, tin, ijzer, glas, tegels en
meubels. Er zijn bepaalde din
gen, waar we niet aan beginnen,
zoals schilderijen en goud en
zilver, omdat we vinden, dat we
daar te weinig verstand van
hebben Antiek is toch iets moei
lijks, vind ik", zegt Mieke,
„want wat de één antiek noemt,
noemt de ander gewoon oud. Er
zijn wel bepaalde maatstaven
(het moet in ieder geval 100 a
120 jaar oud zijn en met de hand
zijn gemaakt), maar het blijft
uitkijken geblazen.
Weet je, wat op het ogenblik
zo erg „in" is? Antiek kinder
speelgoed. Ja, in de grote steden
hoor. Hier merk je die rages niet
zo. Ik weet nog best, dat we eens
een prachtige Lodewijk XVI-
spiegel hadden gekocht, omdat
die zo in de mode was. Maar we
raakten hem hier helemaal niet
kwijt". „Dus hij hangt er nóg",
opper ik voorzichtig. Waarop
Mieke in een daverende lach
schiet en verklapt: ,-,Hij is op een
keer midden in de nacht van de
muur gevallen en lag in stukjes
op de grond. Nou ja", zegt ze
schouderophalend, „zoiets kan
gebeuren. Zelf houd ik erg van
tin, eiken en porselein. Ook ben
ik bezig een verzamelingetje aan
te leggen van klein-zilver: gla
zen flaconnetjes met zilveren
dopjes, lepeltjes, vorkjes en een
klein tasje. Dit lijkt wel een
kerstboombal hè", zegt ze, wij
zend op een zilverkleurige bol,
„boven de tafel hangt hij in het
groot. Dat zijn zogenaamde hek-
senballen om de kwade geesten
af te weren. Glazen ballen met
zilver erin, net als een spiegel.
Vroeger hingen ze die wel onder
de petroleumlamp als een soort
spionnetje, want je kunt er de
hele kamer mee overzien en hoef
je dus niet om te keren.
Als we naar de winkel bene
den lopen, zegt Mieke: „Deze
zaak is uit een hobby gegroeid
en houdt je zo bezig, dat je geen
tijd meer voor andere hobby's
overhoudt. We proberen ook zo
goed mogelijk op de hoogte te
blijven, door er veel over te le
zen". Pronkstukken uit de win
kel vindt Mieke zelf o.a. de
Driekoningenkandelaar, die
vroeger in processies werd mee
gedragen en de koperen vorm,
waar zandtaartjes in werden
gebakken. Om Je laten zien, dat
het allemaal „echt" is, wijst ze
me op een paar prachtige tinnen
lepels, die er exact hetzelfde uit
zien als op een foto ineen Engels
antiek-boek. Chinese potjes uit
de Ming-tijd heeft ze ook en ze
zijn ook nog le'betalén: 75,-en
120,-. Maar dat is een bedrag
dat zelfs nog te hoog is voor de
antieke kassa, want die gaat
maar tot ƒ9,99 en een halve
cent
Het Nederlands Blazers Ensemble
Niet goedkoop, ongetwijfeld de moeite waard, is het con
cert dat vrijdagavond in café Porgy en Bess in de Noord
straat in Terneuzen wordt gegeven. In het jazz-café van
I' rank Koulen presenteert JESS de big-band van Boy Edgar.
De pianist en zijn mannen zullen een speciaal aan Duke
Ellington gewijd programma brengen.
Door een samenloop van ma;
omstandigheden is er de ko
mende dagen nogal wat klas
sieke muziek te zien en te ho
ren in Zeeuwsch-
Vlaanderen. In het Zuidland
theater is vrijdagavond het
Zeeuws Orkest te zien,
waarbij Herman Krebbers
solieert.
Op zaterdag 26 april in
Oostburgen donderdag 1 mei
in Hulst brengt UIT het
blijspel „Ik slaap wel op de
bank". Het is oorspronkelijk
een Engelse komedie, die on
der de naam „Why not stay
for breakfast" geschreven
werd door Ray Cooney en
Gene Stone. Het stuk trok in
Londen en theaters in vele
andere Engelse steden re
gelmatig volle zalen. Reden
voor Gregor Frenkel Frank.
In een flat krijgt een alleen
wonend man van middelbare
leeftijd, die al jaren zeer plichts
getrouw zijn werk verricht bij
sociale zaken, onverwachts be
zoek van een jong meisje. Zij
blijkt één van de hippies te zijn,
die in de bovenliggende flat in
een commune samenleven, en
die hem dringend om geld komt
vragen voor een taxi. De reden
hiervoor wordt snel duidelijk,
want kort daarna hoeft de taxi
al niet meer, en bevalt zij in de
flat van een baby.
Wat zich voor en na deze
„blijde gebeurtenis" afspeelt is
moeilijk in het kort te beschrij
ven. Voor de heer des huizes
blijkt het lastig om aan anderen
de ware toedracht geloofwaar
dig uiteen te zetten, vooral aan
zijn preutse en ongetrouwde
zuster. De komische situatie
wordt nog extra geaccentueerd
door het openhartige taalge
bruik van het meisje en zijn
reactie hierop.
De hoofdrollen worden ver
tolkt door de alom befaamde
Luc Lutz en de in ons land niet
zo bekende Belgische actrice
Doris van Caneghem. Zij genoot
haar opleiding op de toneel
school in Mechelen en was een
tijdlang verbonden aan het Ne
derlands Kamertoneel in Ant-
1. John Stanley (1713-1786) So
nate in e kleine terts voor fluit.
Allegro - Adagio - Minuet Alle
gro.
2. Joseph Bodin de Boismortier
(1689-1755) Sonate in G grote
terts voor fluit en klavecimbel.
Sicilienne - Gayement - Gra-
cieusement - Gavement.
Capella Alla breve - Largo - Al
legro ma non presto.
Het trio Hutyra bestaat uit: Fe-
renc Hutyra - traverso; Marinus
Hillebrand - vüloncello; Ellen-
gard Jense - klavecimbel. Vol
gende week zaterdag brengt UIT
nog een stukje klassiek als spe
cial. Om halfnegen staat het Ne
derlands Blazers Ensemble op
de planken van het Zuidlana-
theater.
even
er
(ADVERTENTIE)
Aanstaande zondag is het trio
Hutyra in hetzelfde theater te
zien Eigenlijk wilde UIT deze
Hongaarse muzikant in het be
gin van het seizoen laten optre
den Maar Hutyra was toen in
zijn vaderland en had enige pro
blemen met de autoriteiten over
toestemming om weer naar Ne
derland te vertrekken Nu is al
les wel in orde en brengt het trio
Hutyra het volgende program-
3 Johann Sebastian Bach
(1685-1750) Sonate in e kleine
terts voor fluit en bano conti
nuo. Adagio ma non tanto - Al
legro - Andante - Allegro.
Pauze
4 Johann Christian Bach
(1735-1782). Sonate in D grote
terts Opus 13 nr. 6 voor fluit en
bano continuo. Vivace - Fuga da
voor een goede BRIL
Leverancier voor alle
ziekenfondsen
2.» april, 24,25, 26 draait 't Kiekkot La Paloma respectievelijk
op woensdag in de Speye, op donderdag in het Zuidlandpodium-
theater, op vrijdag in Buitenlust Oostburg en op zaterdag in den
Dullaert Hulst. Aanvang telkens acht uur.
Vrijdag25 april 20 uur Zuidlanttheater Terneuzen het Zeeuws
Orkest met Herman Krebbers in het vioolconcert Brahms.
Vrijdag 25 april 22 uur (dus na afloop van het concert van het
Zeeuws Orkest) in Jazzcafé Porgy en Bess in Terneuzen een
Ellington-concert door de Big Band van Boy Edgar.
Zaterdag 26 April 20 uur Ledeltheater Oostburg blijspel' Ik
slaap wel op de bank, met Luc Lutz.
Zondag 27 april 12 uur Zuidlandthcater Terneuzen: koffiecon
cert met het trio Hutyra.
Donderdag 1 mei 2(j uur Den Dullaert Hulst: blijspel: Ik slaap
wel op de bank: met Luc Lutz.
V rijclag 2 mei 20 uur Zuidlandtheater Terneuzen j'Uit organi
seert i.s.m. het Oranjecomité een popconcert met Earth Fire
(ter gelegenheid van de feesten rond 5 mei en 30 april).
itit ®gi Tl 2v'"ll u,ur Zuidlandtheater Terneuzen een
UIT-special met het Nederlands Blazers Ensemble.
weipen. Gastrollen vervulde zij
in Nederland bij onder meer het
Groot Limburgs Toneel en Glo
be. De rol van hippie wordt ge
speeld door Frits Hassoldt. Oor
spronkelijk balletdanser, die
ook de toneelschool in Arnhem
afliep. Kathy Irvéiti eri Hans fié-
ijer vervullen de kleinere rollen.
De regie is in Engelse handen.
Alan Barlow tekent er voor, en
hij zorgde ook voor de decors. In
Engeland verwierf hij met ver
schillende regies een prijs. Het
stuk ging op 1 oktober verleden
jaar in Amsterdam in première.
Luc Lutz
Volgende week vrijdag speelt de Nederlandse topformatie Earth and Fire in het
Zuidlandtheater in Terneuzen. Vanaf acht uur kunnen ongeveer 700 liefhebbers in
het theater terecht. In het voorprogramma staat de groep Link. Entreeprijs f 5,-.
Een en ander is een co-produktie van J'UIT Terneuzen en het Oranjecomité.