m van Beg Antwerpse metro in gebruik Sjah koopt Italiaanse koopvaardijschepen binnenland buitenland ONDERGRONDSE OOK IN BELGIE OMSTREDEN PROJECT Geschenk Kritiek fckZGui«e*v Records bij Philip Morris Beurskoersen 1 aap-beurs overzicht ZWAKKE BEURS ONDER INVLOED VAN SPANNING IN MIDDEN OOSTEN DINSDAG 25 MAART 1975 13 (Van onze correspondent) BRUSSEL Vandaag is het eindelijk zo ver. De Belgische minister van verkeer J. Cha- bert zal dan in Antwerpen de eerste 1,3 km van de metro, waarvan de totale aanleg op 60 miljard (rank is begroot, in ge bruik nemen. Vijf jaar geleden begonnen gastarbeiders de eerste kuilen voor de Antwerpse metro te graven. Elk jaar vorderden de metro-bouwers slechts 260 meter. Pessimisten hebben dan ook uitgerekend dat bet nog tot begin 2000 kan door gaan vooraleer Antwerpen de laatste metro-meters heeft af- gelegd.De Antwerpse bodem blijkt bovendien de ingenieurs hier en daar ook parten te heb ben gespeeld. Het leven in de binnenstad werd intussen ont redderd. Betonmolens en schuttingen tot vier meter hoog in belangrijke winkel straten moedigen de kooplust van bet publiek nu eenmaal niet aan. Gevolg was dan ook dat waar ook in de stad, of het nu de Keijserlei of bet Groen- plein is, tientallen zakenlui failliet gingen, letterlijk ten prooi aan de alles verzwel gende modder die kopers en toeristen nu eenmaal overal afschrikt. Nu, vijf jaar nadat een on derbetaalde gastarbeider de eerste schop in de Antwerpse modder stak, kan men zich af vragen of dat allemaal wel no dig was. Moeten hele stads wijken verdwijnen om de me tro vrijbaan te geven terwijl naar de nieuwste inzichten de auto daarna toch weer bezit van de straten in Antwerpen zal nemen, ten eerste omdat ze er nog talrijker zal terugkeren en ten tweede omdat de zaken lui in de binnenstad hem nu eenmaal niet kunnen missen gezien de klandizie die hij pleegt mee te brengen Afgezien van een bepaalde groep machtige voorstanders zijn de man in de straten van Antwerpen en een hele serie actiegroepen allesbehalve ge lukkig met de komst van de metro Wie zijn oor te luisteren legt in Antwerpen hoort daai dat deze stad eigenlijk nooit een metro heeft gewild. Het is eigenlijk een „geschenk" dat Antwerpen vanuit Brussel is opgedrongen, voortkomend uit het stelsel van de commu nautaire verdeelsleutels die in dit land worden gehanteerd. Want als Antwerpen geen ja tegen de metro zou hebben ge zegd zou Luik nimmer een me tro kunnen krijgen. Dezelfde procedure dreigt nu ook Gent gedeeltelijk te gaan verwoes ten, want ook Charleroi heeft graag een metro De Walen en Vlamingen moeten nu eenmaal gelijkelijk worden behan- De metro-plannen voor Antwerpen voorzien in een ondergronds net voor Antwerpen-centrum, dat aan sluitingen zal krijgen op een aantal zeer grote parkeerter reinen aan ae E-3-ring rond Antwerpen In het Antwerpse stadhuis fronst men echter de wenkbrauwen over de plannen en de realiteit Met name vraagt men zich af of de metro wel een goede oplossing biedt voor de verkeersproblemen waarmee de stad op langere termijn af te rekenen zal krij gen. Ook het feit dat bij de metro-bouw allerlei bedrijven zijn ingeschakeld en de daar mee gepaard gaande gebrek kige organisatie beginnen on derwerp van stevige kritiek te worden in de Belgische haven stad. Overal in de stad zijn eigen lijk aannemers maar wat aan het rotzooien en het ongemak begint de bewoners danig de keel uit te hangen. De kritiek heeft tenminste reeds als re sultaat gehad dat bijvoorbeeld de aanbesteding voor de Car- notstraat, vol cafés en winkels, is gestopt. Maar dat kan slechts uitstel van executie be tekenen want ook daar zal tegen 1980 een reusachtige loopgraaf moeten worden ge graven als de Gemeentestraat en de Frankrijklei met de Kerkstraat worden verbon den. De Nationalestraat, de Lange Koepoortstraat, de Prinsstraat en het Vleminckx- veld zullen er binnenkort ook aan moeten geloven. Om nog maar te zwijgen over de metro-arm onder de Schelde naar de linkeroever. Maar zo ver is bet nog niet. Bovendien wordt Brussel, gezien de slechte financieel- economische toestand van het land, steeds voorzichtiger met geld uitgeven, reden waarom de minister van verkeer zelfs met plannen zou rondlopen om voor de werken die na 1980 moeten worden uitgevoerd een geheel nieuwe kostenbegro- ting te laten opmaken. We be twijfelen of het dan nog bij een totale uitgave van 60 miljard frank zal blijven. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is in Antwerpen hebben nu ook de Belgische spoorwegen plannen opgevat om terwille van een tijdsbes paring van een kwartier ten behoeve van het internatio nale treinverkeer een drrecte verbinding veertig meter on der de grond tot stand te bren gen tussen het Centraal Sta tion en Antwerpen-Luchtbal. De kosten van dit project be dragen maar liefst 10 miljard frank terwijl er enkele hon derden woningen voor moeten verdwijnen. Het plan heeft dan ook reeds een enorme kri tiek geoogst, zelfs in Wallonië maar dan niet om „menslie vende" redenen maar omdat Op de schuttingen staat aan gegeven hoe fraai de metro er in de toekomst uit zal zien. Voorlopig is in Antwerpen de weerzin tegen het ongerief dat de metro-werkzaamheden veroorzaken groter dan het ge loof in die mooie toekomst. Vlaanderen dan 10 miljard ex tra infra-structuur zou krijgen die buiten de metro-begroting zou vallen. Terwijl de autoriteiten van daag de eerste 1,3 km feestelijk in gebruik zullen nemen, zul len Antwerpse actiegroepen voor een alternatieve opening zorgen. De actiegroep „Agos" (Actiegroep Oude Stad) en de actie-groep „Tram voor alle man" nebben reeds een zwart boek gepubliceerd waarin wordt gepleit voor het behoud van tramverkeer in een auto- arme stad in plaats van onve rantwoord dure metro-lijnen. De actiegroepen zullen niet betogen, wel zingen en een bal lonwedstrijd houden. De auto riteiten doen het met bloemen en champagne. JAN SCHILS GRONINGEN-UTRECHT (ANP) - De hartchirurgie zit in de lift. Essentiële beletselen om de capaciteit uit te breiden zijn weggenomen en in alle vijf aca demische hartchirurgische cen tra in het land wordt gewerkt aan een forse uitbreiding. Per soneel wordt in groten getale aangetrokken en opgeleid en nieuwe ruimten worden ver bouwd en ingericht om in de loop van dit en volgend jaar te komen tot de aanbevolen aantal len van tussen de 250 en 300 open hartoperaties per jaar per centrum. Dit tegen de achtergrond van de ernstige epidemie die de hart en vaatziekten vormen. Hoewel voor lang met alle mensen die het aan hun hart hebben, een operatie uitkomst kan brengen, is dit toch voor veel meer men sen het geval dan nu kunnen worden geholpen. De Groninger cardioloog prof. dr J Nieveen heeft als voorzit ter van commissies van de ge zond eidsraad een groot aan deel g had in het opstellen van rappoi ten over de stnjd tegen de hart- en vaatziekten en de uit breiding van het aantal hartope raties In september 1972 beval de commissie-Nieveen aan de capaciteit tenminste te verdub belen, er werden toen rond 1100 open hartoperaties per jaar uit- fevoerd, minimaal was nodig 300 per jaar. Op oasis van statistische ge gevens en Amerikaanse erva ringscijfers zou te zijner tijd een maximum van 4300 (sommigen zeggen nog meer) per Jaar in Nederland nodig zijn De com missie drong erop aan hartchi rurgische afdelingen in acade mische centra te concentreren om op die mamer in die centra ervaren teams tot stand te bren gen die vier tot zes van deze ope raties per week zouden kunnen verrichten, een dergelijke, be hoorlijk grote capaciteit is ook nodig om zo economisch moge lijk te kunnen werken. Verspreiding van kleinere centra over het land als een olie vlek diende tot elke prijs te wor den voorkomen, vond de com missie Nieveen., om verspilling van geld, mankracht en ervaring tegen te gaan Dit hield concreet in dat trinet zuiden van het land voorlopig geen hartclururgiscb centrum zou komen. Het rapport kwam op een moment dat er volop herrie was over de hartchirurgie De slui ting van de kliniek in het aca demisch ziekenhuis in Utrecht was nog nauwelijks uit het ge heugen verdwenen of, opnieuw als gevolg van een medische rel, ging het centrum m Eindhoven dient Een voorzichtig begin in Tilburg werd in de kiem ge smoord door meningsverschil len, de emoties hierover, aange zwengeld door de hartpatiën- tenveremging onder leiding van de Bredanaar H. Fievet, laaiden hoog op Prof Nieveen blijkt nu rede lijk tevreden over de voortgang die inmiddels is gemaakt Maar een jaar geleden schoot hij. op een bijeenkomst van de Hart stichting in Den Haag, heftig uit zijn slof over de traagheid waarmee alles gebeurde, of lie ver gezegd, met gebeurde „We waren destijds kennelijk ge woon te snel met ons rapport, kun- men heeft ons tempo niet nen bijhouden", zegt hij thans. De Groninger hartspecialist constateert dat het ministerie van Onderwijs en Wetenschap pen geld beschikbaar heeft ge steld voor de centra om te gaan verbouwen en toestemmmg heeft gegeven voor personeel suitbreiding Daarnaast zijn midden vorig jaar de ziekenfondsen na moei zame onderhandelingen ermee akkoord gegaan open hartope raties in academische zieken huizen apart te vergoeden (FL. 25 000 per ingreep) Hiermee was een van de belangrijkste be letselen voor uitbreiding, naast de noodzaak apart een eenmalig bedrag te krijgen voor verbou wingen, weggenomen Immers, een hartoperatie ts zo duur dat deze niet kon worden betaald uit de gewone verpleegvergoeding Uit wat heet de onderwijspot konden wel een aantal van deze operaties worden verricht, maar uitbreiding ervan was een volksgezondheidsbelang en niet een onderwijsbelang. dus kwam er geen uitbreiding in de acade mische ziekenhuizen, omdat er geen geld was. In het licht van de oplossing van dit probleem, hebben de centra vorig jaar toch ai flink kunnen uitbreiden. Het met- academische Sint- Antoniusziekenhuis in Utrecht staat wat het aantal hartopera ties betreft al jaren aan de top. Vorig jaar heelt men er 612 har toperaties verricht, waarvan het overgrote deel open hartopera ties Voor dit jaar wordt ge streefd naar 700 van deze ingre pen, eveneens voor het overgrote deel open hartoperaties. In het Amsterdamse acade misch ziekenhuis van de ge meentelijke universiteit, het Wilhelmina Gasthuis, hoopt men dit jaar 150 tot 200 van deze ingrepen te doen. In 1974 heeft men met een uiterste krachtin spanning er 150 gehaald. In het Nijmeegse Radboudziekenhuis van de katholieke universiteit heeft men in 1974 121 open en 76 gesloten hartoperaties verricht, in Rotterdam waren het er 238 open en 35 gesloten, in Gronin gen waren het 110 open hartope raties en in Leiden zelfs 270. Dit brengt het totaal in 1974 op om en nabij de 1400 tot 1500 open hartoperaties, als men ook het Amsterdamse Onze Lieve Vrouwe Gasthuis meetelt, waar in 1974 een kleine honderd van deze ingrepen zijn verricht. Hoewel dit cijfer er aanzien lijk gunstiger uitziet dan de ge gevens van een paar jaar gele den, is men nog 900 van het door de commissie-Nieveen ge noemde minimumaantal van 2300 verwijderd. Prof Nieveen: „Ondanks onze rapporten gebeurde er alsmaar mets en werden beslissingen alsmaar uitgesteld Merkwaar dig was het dat een radio- uitzending, waarin hartpatiën ten die ai jaren op de wachtlijst stonden, hun trieste verhaal ver telden. voor een doorbraak zorgde Kennelijk waren toen de feesten rijp De programmama- er heeft de staatssecretarissen Klein (onderwijs en weten schappen) en Hendriks (volks gezondheid) de opnamen laten noren. Ik geloof dat dat diepe (Van onze correspondent) ROME - Het lijkt vrijwel ze ker dat de sjah van Perzie twee enorme vlaggeschepen van de Italiaanse koopvaardijvloot, de Michelangelo en de Rafaello zal kopen. In Italiaanse scheepvaart- kringen verwacht men deze week de officiële aankondiging van deze transactie Eerder nog wordt de ministeriële bekend making verwacht dat de twee schepen in augustus a.s. uit de vaart zullen worden genomen. Aanvankelijk werd er rekening mee gehouden dat beide oceaan reuzen lange tijd in de Golf van Genua voor anker zouden moe ten blijven liggen, omdat er in kredietwaardige kopers voor de schepen te vinden zouden zijn. Inmiddels schijnen in Genua besprekingen tussen de betrok ken rederij, de vakbonden en onderhandelaars van de sjah af gerond te zijn. De sjah zou de Italiaanse schepen voor 40 miljoen gulden per stuk kopen, en ze willen gaan gebruiken als drijvende hotels in de Golf van Perzië, ten behoeve van de vele technici en buitenlanders die in dat gebied werkzaam zijn. Het wordt zelfs niet uitgeslo ten geacht dat een van de twee schepen, of wellicht allebei, op- <AD VERTE NT1E) Voorbadmode natuurlijk eerst .naar Breda, Roowndul, Goes Tilburg, Btrgwi op Zoom indruk op hen heeft gemaakt" Volgens prof Nieveen heeft ook meegeholpen dat een zekere belangentegenstelling tussen de departementen van beide be windslieden vorig jaar uit de wereld is geholpen Een niet te ontkennen probleem was vol gens prof Nieveen dat vanuit een probleemstelling op het ter rein der volksgezondheid werd aanbevolen de oplossing van dat probleem om medisch- techmsche -organisatorische en kwaliteitseisen te leggen in handen van de academische zie kenhuizen. die met onder het ministerie van Volksgezondheid vallen „Toch was dat nochg Een open hartoperatie is geen sinecure Het vereist een per fecte medische zorg*, aldus prof Nieveen. nieuw in de vaart zullen komen, maar dan onder Perzische viae. Voor de Michelangelo en de Rafaello werden inde jaren vijf. tig de kielen gelegd, in 1963 liep het tweetal van stapel Indertijd werd al ernstig getwijfeld aan de noodzaak van weer twee grote oceaanreuzen. De rederij heeft het besluit om de schepen uit de vaart te nemen moeten nemen op grond van puur economische redenen. Elk van de beide schepen weegt 46 ton, is bijna 300 meter lang en 30 meter breed, haalt 27 knopen, heeft moderne accom modatievoor 1500 passagiers en 700 bemanningsleden. Het uit de vaart nemen van de twee schepen betekent over- igens niet dat de 1500 beman ningsleden ontslagen zullen worden. Zij zullen in het kader van een algemene reorganisatie- en moderniseringsplan zoals dat door het Italiaanse ministene wordt uitgewerkt op andere schepen tewerk kunnen worden gesteld. •cheepsbericht en Acteon 23 vn. Bahrein nr Bandar Mahshuhr, Alcor 23 te Rotterdam, Algorab 22 40 z. Ab- rolhos nr. Las Palmas, Aikes 22 35 zzw. Ilha nr. Rotterdam, Alkmaar 23 te Aruba verw., Amersfoort 24 te Barranquilia verw., AmsteUand 23 vn. Santos nr. Montevideo, Amstelveld 22 540 ono. Ascension nr. Durban, Antilla Bay 20 240 zo. Saigon nr Sakai, Ares 22 205 ono. Azoren nr. Paramaribo, Banda 22 60 n. Dover nr. Djakarta, Bastiaan Broere 24 100 n. Bilbao nr. Bil bao, Bengalen 22 430 zw Bom bay nr. Yokohama. Bilderdijk22 200 z. Nantucket nr. Bremerha ven, Bussum 22 15 z. Landsend nr. Montreal, Calamares p 22 New York nr Charleston Alba ny, Camitia 22 440 zzw Luder- itzbaai nr. Durban, Ceres 24 te Christobal verw., Chevron Freeport 23 145 no. Socotra nr. Freeport, Chevron Nederland 24 te Pascagoula nr Freeport, Cho- luteca 22 vn. Bremerhaven nr. Hamburg, Coppename 22 vn New Orleans nr Belize, Coral Maeandra 22 vn. Rotterdam nr Antwerpen, Coral Obelia 24 280 zzw Santos nr. San Lorenzo, Crania 22 1110 no. Saba nr Cu racao. Dania pass. 24 Kp Finis- terre nr. Ashdod, Diloma 22 70 zzw Ouessant nr. Stavanger, Diogenes 23 700 zw Azoren nr Christobal, Dordrecht 22 620 zzw Tolcyo nr Fukuyama, Dutch Faith 23 te Rotterdam Dutch Mate pass. 24 Southruck nr. Belfast, Eemhaven 22 vn. Hoek van Holland nr. Hamburg, Elisabeth Broere 23 vn Amster dam nr. Immingham, Esso Ne derland 22 70 nno Masira nr. Lavera, Fulgur 23 vn. La Liber- tad nr. Curasao, Graveland 22 195 no. Sao Vicent nr. Amster dam, Gulf Hollander 22 vn Ban- try nr Huelva, Hercules 22 vn. Santo Tomas de Castilla nr. Puerto Cortes, Inca 24 360 no Bermuda nr Bathurst, Kabylia 24 t.a. Mina al Fahal. Kennemer- land 22 300 zw Lissabon nr Amsterdam, Kopionella p 24 Cooktown nr Singapore, Koro- vina 26 te Dubai verw Kosicia 22 140 zw Okinawa nr. Mhrt (Van onze redactie binnenland) BREDA - in 1974 boekte Phi lip Morris records wat betreft omzet, winst en winst per aan deel. De omzet lag 15,7% hoger dan in '73 (7 V« miljard gulden). De nettowinst steeg tot 4.388 miljoen gulden, een toename van 18,1 procent De directie van Philip Moms Europe (zetelend in Lausanne in Zwitserland) is zeer tevreden over deze resultaten gezien in het licht van de huidige econo mische situatie. De afzet van Philip Morrismerken in West- Europa nam vijf maal zo snel toe als de gemiddelde groei in deze bedrijfstak. MAANDAG 24 MAART 1975 le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a laten b bieden c s exclaim d ss exdlvldend e gedaan bieden f ss gedaan-laten Actieve aandelen Handel en Industrie AKZO t 20 44,00e 42,® ABN f 100 318,® 310,® ABN div. '75 307,® 297,® AmRo f 20 75,40 72,10 AmRo div.'75 A'dam Rub f 7® 168,® 1®,® Deli-Mij f 75 97,® 95,® DordUche f 20 1®,» 1®,® Dordtscbe Pr. 107,® 103,® Helneken f 25 152,2Ue 152,® Heineken H.f 25 140» 140,® HJLL.HoId f 1 ®,50 57,® Hoogov. f 20 56,® 56,20 HYA-MiJen eert 57,® 56,® KNSM eert f .1® 134,® 132,® KLM f 1® .57,00 55,20e Kon. Olie 20 82,® 76,90e Nat.Ned. f lt 72,® 71,10 Ommeren Cert 264,® 263,10 Philips f 10 26,20e 25,50e Philips div. '75 Robeco f W 170,401 166,® Rolinco f 50 113,® 112,® Scheepv.Uff 50 1»,® 128.» Unilever ff 20 106,401 104,40 Actieve obligaties staatsleningen 8.00 ld 701 8.00 id 7011 8.00 Id 70III 8.00 id 69-76 8.00 id 70-77 7.75 id 71-96 7.75 id 73-98 7.75 id 70-78 7.50 id 69-94 7.50 id 71-96 7.50 Id 72-97 7.50 Id 71-81 7.20 id 72-97 7.00 id 66I-9J 7.00 id 6 11 7.00 Id 69-94 6.50 id 681-93 6.50 id 6811 6.50 id 68II1 6.50 id 68IV 5.75 Id 651-90 5.75 Id 6511 5.25 id 641-89 5.25 id 6411 5.00 id 64-94 4.50 id 58-83 1.50 Id 59-89 4.50 id 601-85 4.50 id 6011 10.50 Ned. 74 •.75 Id 74 9.00 id 75 S.00 id 69 S.00 id 70-95 M0 Id 71-96 106,70 106,70 104,36 104,30 101,00 100,80 95.40 95,10 95,30 95,20 94,80 94.70 96,80 99,70 99,80 98,80 98,20 98,40 100,80 101,00 101.30 101,40 92,70 92,60 92,30 93.10 91,50 91,00 90.30 98,00 88,40 89,90 89,60 88,20 85,60 85,20 85,00 84,90 86,90 84,30 83,10 85,30 84,80 33,60 33,30 79,40 87,40 80,90 85,20 79,50 91,50 91,00 90,30 96,00 88,40 90,00 89,70 88,40 85,80 85,40 85,10 85,00 5.® AmRo 196,® 188,10 8.25 Ball.Npd 91,00e 92,00e 7.00 BOZ 124,® 127,® 6.25 Buhr. T 90,50 7.75 Elsevier 133,® 129® 7.25 Furn. 73 96,® 95,® 4.75 Gelder 92.® 92 80 5.75 Gist-Br l®,00e 104.® 6.» Grinten 116,® 113,® 7.25 H'meijer 96,® 96,10 7.® Holec 5.25 Hogov. •1,® 7.® IHC Holl 5.75 Indole 88,® 16,80 Aandelen Banken Convert, obligaties 4.75 Akxo 6.00 A.B.N. 6.75 AmRo?3 79,50 73,50 109,50 105,00 80,40 7.25 Kupp*72 6.50 Kluwer 5.75 KLM 7.75 K.N .Pap. 7.25 KSH 73 7.00 Lyons N 7.25 M'intoeh 9.00 Meneba ^t50 7.00 NBM-B j 7.25 Nederh. 6.50 NMB 7.75 Nutricia 8.00 Nijverd. 4.75 Philips 10.00 Pont 7.50 Proost.B 6.50 Rollnco 6.50 Id 1000 8.00 Sanders 7.00 Skol Br. 7.00 Slav.Bk 8.25 Vlh-But. 7.00 W'aama 84,30 83,30 85,30 84.90 87,50 80,80 85,20 79,50 90,00 90,00 123,00 T0,75 131,30 131,00 93,30 93,30 75,50 76,80 81,70 81,70 96 20 87,00a 70,30 89,80 315,50 214,00 94,00 93,50 92,00 91,50 89,00 89,35 107,50 107,80 101,00e 73,00 70,50 79,00e 78,00 100,00a 98 00 93,00 9)00 97.» 98,45f 97,» 97,® verzekeringen AMEV 65,® 64,® Amfas 83.» AsasSt.R'dam 107,® 104,® Ennia 128,® 121,® Mees&Hope 145,® 142,70 Ned.Credlet 41,® 41,» NMB 1M.10 148,70 Slavenb.Bnk 2790,® 2730,® id Cert 279,® 273,® Fr.Gr.Hyp. 111,40 1®,® TÜb.Hyp.bk 149,® 146,00e WestUtr.Hyp 312,® 3®,® Scheeaphyp. 3810,® 30®,00a Handel en Industrie ACF 304,® 302,® Ahog-BOB 43,® 42,® Ahold 89,® 85,00e AMAS 19,40 19,10 And Droogd. 132,® 127,® Asd Rijtuig 134 134,® Anlem Nat. 14,10 14,® Arnh.Schbw 123,® 120,® Asselberg 7® TO 7» 00a AUDET 181,00b 170 ®b AutJScrewW 110,® Aut.Ind.Rt 1300,00e 12® BaUaat-N 34,20 32,10 BAM ®,10 76,» 1 Batava Batenburg 262,® 2®,® Beek, van 98,00e 97,® Beer» 73,10 73,® J Begemann 86,00e 86,® Bergosa 171,00e 170,00e Berkel P 136,® 135,® Blydenst 520® 515® Beer Druk 219,® 215,00a Bols 88 86» Boraumij W 96,® 96.® Bos Kalis 97,00 I BOZ 430,® 472» i lnat Bouw 302,00 3®» Bredero VG Id cert Bredero VB Id cert Buhrm.Tett. Id cert Calve-D cert id 6 pet cert Centr.Suik. 1525,® 1470,® 1475,00e 1420,® 431,® 122,® 426,® 416,® 74,® 73,r 142,® 142,® 1180,® 1170,® 910,® 885,® id cert 910,® 875,® Ceteco 189,® 187» J id cert 189,® 187» Chamotte 65.» 61,® C Ind u-Key 56.® 53,® Cont.Br.Tr Crane Ned 6®,® 675,® Desseaux 63,00ee 61,® Dikkers 81,00e 81,® Dr.Ov.Hout 207,20 208,00a Droge 1440,® 14»,® Duiker App 435,® 4»,®f Econosto 46,® 45,10 Elsevier 470,® 4®.® id cert 465,® 455,® EMBA 242,00e 241,® Enk es 59,® 56,® Fokker 44,® 44,® Ford Auto 476,® 476,® Furness 85.» Gamma H 33,® 33,10 ld 5 pet PW 16» 16» Gel .Delft c 265,® 2®,® j Gelder cert 85.® 81.® Gerofabr 43,® 46,® Giessen 447,® 440,® Gist Broc. 81,30 77,® ld cert 81® 77,® Goudsmit 91,® 91,® Grasso 144,® 141,® Grinten 196,00e 1W,® Grofsmed. 147,® l»,00e Hagemeljer 112,® no,® Helma Hold. 40.» 40,40 Hero Cons. 125,® 121,® 1 Heybroek 236,® 243,00b Hoek's Mach 84,® 83,® Holec 222,® 218,® j Holl.Beton 59,® 59,® HoU Jfaton a 50» r.to ICU IHC Holland Ind. Maatsch. IBB Kondor In ter las InternatioM Inven turn Kappa cert. Kempen Beg Key Houth. Kiene S Kloos Kluwer Bijenkorf id cert id 6 cum Kon.Ned.Pap Krasnap.aky KSH KVT Kwatta Landre&Gl Leids.Wol Lindet.Jac Macintosh Meeneba Metaverpa Moluksche •Mljnb.W. Naaiden Naeft Nat.Grondb. NBM-Bouw Nedap Nederhorst Ned.Bontw. Ned.Dagbl id eert Nelle Netam Nieaf Nierstrasr Norit Nutricia GB Nutricia VB. Nyma Nijverdal OGEM Hold. 91,00b 90,10 35,® 34,00a 184,® 184,® 56,® 55,®a 166,® 102,® 56,® 54,20 635,® 631,® 1®,W 150,® 78,20 236,® 239,® 142,® 137,® 91,70 91,® 61,® 157,® 68,® 88,50 25,50e 140,® 235,® 297,® 77,® 76,® 28®,® 96,® 905,® 67,® 122,® 57,® 46,® 350,® 23,10 329,® 185,® 462,® 314,® 93.» 89,50B 89*00a 13,40 61,® 155,® 67,® 88,® 25,® 140,®b 234,® 296,® 75'® 75,® 2850,00a 96,® 900,00 65,220 126,® 57,® 45,® 375,® 22,® 325,® 184,® 4®,® 310,® 91,® 17®,® 17®,® 116,® 111,® 54,10 50,® 54,10 50,® 71,50e 72,00e 69 00 69,00e 30,50a 29.® Orenstein Oving-D-S Pakhoed H Id cert Palembang Pal the Philips Pont Hout Porcei.Fles Proost&Br Rademakers Reeslnk Reeuwijk Reiss en Co RIVA id eert j Rohte&Jisk i Rommenholl. j Rijn-Schelde j Sanders j Schev.Ekpl. j Schokbeton ■Scbuitema Schuppem I Schuttersv. j Stevin Gr Stoomsp Tw. I Tab Ind .Phil, j Telegraaf THV Intern Tilb.Waterl. Tw.Kabelf. Ubbink Unikap Unil cert id 7 pet id 6 pet Yd. Vliet-W Veneta Ver.Glasf Ver.Himd.S. VMF Ver.Uttgmlj Ver .Touw Id cert Vexelverw. VlnamijButt 344,® 244,® 178® 179,00a 94,® 93,® 91,00e 90,® 333,® 125,® 262,® 353,00e 142,® 64,00a 100,50e 155,® 1®,50 75,® 701,® 365,® 190,00 13,70 1010,® 123,00e 3®,® 74,® 120.® 143,® 93,® 272,® 339,® 362,® 145,00e 177,00e 228,® 125,® 260,00a 355,® 140,00e 62,® 102,00e 224,® 75,® 185,® 13,® 995,® 11S,® 313,® 99,® 72,00a 119,50e 145,® 92,® 270,® 339,® 358,® 142,® 181,® VRG Papier m,oo 9», OOf Vulc. oord 64,30 Wegener C 67,® id cert 67,® 67» Wessaneat 90,50 ®,50 Wyero 110,® 106,® Wijk en Her 900,® 900® Zaalberg 113,® 106,50 MHnbouw/Petroleum Maxw. Petr 103,® 1TO» Moeara En. 183,10 178,® Id 1-10 2320,® 23®,® id 1-4 2480,® 2475,® Sarakreek 30,® 31,00e Diversen Oost*© «0,00b Geld.Tram 6»,® Ant. Brouw. Ant.Verf 136,® 130,00e ELM ij Aruba 135,00b 135,00b Sur.Brouw. Hunter D. 24,00b 24,00b Participatlemijnen Alg.Fondsenb. 96,® 95.® 124,® 123,® 132,® 132,® 4®.» 485,® 3®.® 207,® 136.® 134,® 79.® 79,® 67.» 67,90b America Fnd Asd Belegg.D I Convert*» Goldmines i Holland F I ld 1 Interbonds Binn.Belf.VG Brecvast Ned.Vastgoed Dutch Int 682,® 671,® 483,® 483,® 132,00a 132,® j 124.» 124,20 j 612,® 605, OOf 96,® 94,50 j Bele«a»ngsniijet> 104,® 1®,® IKA Belegg 142,® 135» TO,® 69,20 Nefo 69.00e 69,® 153,® 151,® Obarn 67,40 66,70 620,® 6»,® Rolinco 70.® 179,® 175,® Unl-lnvest 86.» 66» 92» 91» Wereldhat 94» 92,® leveraged 31.» 31,® 72,® 70,30 Rorento 115» 116» 4®,® 455,® Tokyo PH(S> 36,86 »,J5 84,70 S3,® Tokyo PH 30» - AMSTERDAM - De opge laaide spanning in het Midden-Oosten heeft de beurs maandag flink on der druk gezet. Onder aanvoering van Konink lijke Olie gingen de actie ve waarden over een breed front naar beneden, waarbij Akzo tevens on der invloed stond van een tweetal vrijdag bekend geworden slechte medede lingen. Het chemiefonds verloor bijna f 1,00 op f 43,10 Kon. Olie begon f 2,60 lager op f 80,00, op welk niveau enige tijd weerstand werd geboden,j maar midden beurs daalde de notering verder tot I f 79,60. Unilever gaf f 1,70 prifjs op f 104,70, Hoogo- j vens daalde veertig cent tot f56,20 en Philips ver loor vijftig cent op f 25,70, terwijl KLM f 1,00 lager was op f 56,00. De omzet- j ten bleven bij deze ont-j wikkeling bescheiden. De mineurstemming plantte zich in vrijwel al le sectoren van de actieve markt voort, waarbij Hei- neken een uitzondering vormde met een winst van ruim een gulden op f 153,00. Van Ommeren was f 1,00 hoger op f 265,00. De overige rede rijen waren alle lager. HAL moest zelfs f 3,00 te- rugt tot 57,50. KNSM werd f 2,00 goedkoper op f 132,50 evenals Scheep vaartunie op f 128,50. in de cultuurhoek was Deli zwak met f 2,00 verlies op f 95,50. Amsterdam Rub ber was f 3,30 op retour op f 165,20 en HVA verloor f 1,00 op f 56,00. Verder waren de grote banken flauw. De ABN was mid den beurs f 8,00 gedaald op f310,00 terwijl Amro Bank ruim f 3,00 zakte tot f 72,20. De staatsfondsen openden licht verdeeld. Op de lokale markt was sprake van een zwarte maandag. Bescheiden aan bod viel vrijwel in een le ge markt, zodat veelal scherpe dalingen ontston den. Een aantal bouwaan- delen werd ver omlaag geduwd. Zo ging Bos en Kalis f6,60 naar benedei\ Bredero f 10, BAM f3,60, Ballast-Nedam f 1,50.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 10