m van
Beg
Antwerpse
metro
in gebruik
Sjah koopt Italiaanse
koopvaardijschepen
binnenland
buitenland
ONDERGRONDSE OOK IN
BELGIE OMSTREDEN PROJECT
Geschenk
Kritiek
fckZGui«e*v
Records bij Philip Morris
Beurskoersen
1
aap-beurs
overzicht
ZWAKKE BEURS
ONDER INVLOED
VAN SPANNING IN
MIDDEN OOSTEN
DINSDAG 25 MAART 1975
13
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Vandaag is het
eindelijk zo ver. De Belgische
minister van verkeer J. Cha-
bert zal dan in Antwerpen de
eerste 1,3 km van de metro,
waarvan de totale aanleg op 60
miljard (rank is begroot, in ge
bruik nemen.
Vijf jaar geleden begonnen
gastarbeiders de eerste kuilen
voor de Antwerpse metro te
graven. Elk jaar vorderden de
metro-bouwers slechts 260
meter. Pessimisten hebben
dan ook uitgerekend dat bet
nog tot begin 2000 kan door
gaan vooraleer Antwerpen de
laatste metro-meters heeft af-
gelegd.De Antwerpse bodem
blijkt bovendien de ingenieurs
hier en daar ook parten te heb
ben gespeeld. Het leven in de
binnenstad werd intussen ont
redderd. Betonmolens en
schuttingen tot vier meter
hoog in belangrijke winkel
straten moedigen de kooplust
van bet publiek nu eenmaal
niet aan. Gevolg was dan ook
dat waar ook in de stad, of het
nu de Keijserlei of bet Groen-
plein is, tientallen zakenlui
failliet gingen, letterlijk ten
prooi aan de alles verzwel
gende modder die kopers en
toeristen nu eenmaal overal
afschrikt.
Nu, vijf jaar nadat een on
derbetaalde gastarbeider de
eerste schop in de Antwerpse
modder stak, kan men zich af
vragen of dat allemaal wel no
dig was. Moeten hele stads
wijken verdwijnen om de me
tro vrijbaan te geven terwijl
naar de nieuwste inzichten de
auto daarna toch weer bezit
van de straten in Antwerpen
zal nemen, ten eerste omdat ze
er nog talrijker zal terugkeren
en ten tweede omdat de zaken
lui in de binnenstad hem nu
eenmaal niet kunnen missen
gezien de klandizie die hij
pleegt mee te brengen
Afgezien van een bepaalde
groep machtige voorstanders
zijn de man in de straten van
Antwerpen en een hele serie
actiegroepen allesbehalve ge
lukkig met de komst van de
metro Wie zijn oor te luisteren
legt in Antwerpen hoort daai
dat deze stad eigenlijk nooit
een metro heeft gewild. Het is
eigenlijk een „geschenk" dat
Antwerpen vanuit Brussel is
opgedrongen, voortkomend
uit het stelsel van de commu
nautaire verdeelsleutels die in
dit land worden gehanteerd.
Want als Antwerpen geen ja
tegen de metro zou hebben ge
zegd zou Luik nimmer een me
tro kunnen krijgen. Dezelfde
procedure dreigt nu ook Gent
gedeeltelijk te gaan verwoes
ten, want ook Charleroi heeft
graag een metro De Walen en
Vlamingen moeten nu eenmaal
gelijkelijk worden behan-
De metro-plannen voor
Antwerpen voorzien in een
ondergronds net voor
Antwerpen-centrum, dat aan
sluitingen zal krijgen op een
aantal zeer grote parkeerter
reinen aan ae E-3-ring rond
Antwerpen In het Antwerpse
stadhuis fronst men echter de
wenkbrauwen over de plannen
en de realiteit Met name
vraagt men zich af of de metro
wel een goede oplossing biedt
voor de verkeersproblemen
waarmee de stad op langere
termijn af te rekenen zal krij
gen. Ook het feit dat bij de
metro-bouw allerlei bedrijven
zijn ingeschakeld en de daar
mee gepaard gaande gebrek
kige organisatie beginnen on
derwerp van stevige kritiek te
worden in de Belgische haven
stad.
Overal in de stad zijn eigen
lijk aannemers maar wat aan
het rotzooien en het ongemak
begint de bewoners danig de
keel uit te hangen. De kritiek
heeft tenminste reeds als re
sultaat gehad dat bijvoorbeeld
de aanbesteding voor de Car-
notstraat, vol cafés en winkels,
is gestopt. Maar dat kan
slechts uitstel van executie be
tekenen want ook daar zal
tegen 1980 een reusachtige
loopgraaf moeten worden ge
graven als de Gemeentestraat
en de Frankrijklei met de
Kerkstraat worden verbon
den. De Nationalestraat, de
Lange Koepoortstraat, de
Prinsstraat en het Vleminckx-
veld zullen er binnenkort ook
aan moeten geloven. Om nog
maar te zwijgen over de
metro-arm onder de Schelde
naar de linkeroever. Maar zo
ver is bet nog niet.
Bovendien wordt Brussel,
gezien de slechte financieel-
economische toestand van het
land, steeds voorzichtiger met
geld uitgeven, reden waarom
de minister van verkeer zelfs
met plannen zou rondlopen om
voor de werken die na 1980
moeten worden uitgevoerd een
geheel nieuwe kostenbegro-
ting te laten opmaken. We be
twijfelen of het dan nog bij een
totale uitgave van 60 miljard
frank zal blijven.
En alsof dat allemaal nog
niet genoeg is in Antwerpen
hebben nu ook de Belgische
spoorwegen plannen opgevat
om terwille van een tijdsbes
paring van een kwartier ten
behoeve van het internatio
nale treinverkeer een drrecte
verbinding veertig meter on
der de grond tot stand te bren
gen tussen het Centraal Sta
tion en Antwerpen-Luchtbal.
De kosten van dit project be
dragen maar liefst 10 miljard
frank terwijl er enkele hon
derden woningen voor moeten
verdwijnen. Het plan heeft
dan ook reeds een enorme kri
tiek geoogst, zelfs in Wallonië
maar dan niet om „menslie
vende" redenen maar omdat
Op de schuttingen staat aan
gegeven hoe fraai de metro er
in de toekomst uit zal zien.
Voorlopig is in Antwerpen de
weerzin tegen het ongerief dat
de metro-werkzaamheden
veroorzaken groter dan het ge
loof in die mooie toekomst.
Vlaanderen dan 10 miljard ex
tra infra-structuur zou krijgen
die buiten de metro-begroting
zou vallen.
Terwijl de autoriteiten van
daag de eerste 1,3 km feestelijk
in gebruik zullen nemen, zul
len Antwerpse actiegroepen
voor een alternatieve opening
zorgen. De actiegroep „Agos"
(Actiegroep Oude Stad) en de
actie-groep „Tram voor alle
man" nebben reeds een zwart
boek gepubliceerd waarin
wordt gepleit voor het behoud
van tramverkeer in een auto-
arme stad in plaats van onve
rantwoord dure metro-lijnen.
De actiegroepen zullen niet
betogen, wel zingen en een bal
lonwedstrijd houden. De auto
riteiten doen het met bloemen
en champagne.
JAN SCHILS
GRONINGEN-UTRECHT
(ANP) - De hartchirurgie zit in
de lift. Essentiële beletselen om
de capaciteit uit te breiden zijn
weggenomen en in alle vijf aca
demische hartchirurgische cen
tra in het land wordt gewerkt
aan een forse uitbreiding. Per
soneel wordt in groten getale
aangetrokken en opgeleid en
nieuwe ruimten worden ver
bouwd en ingericht om in de
loop van dit en volgend jaar te
komen tot de aanbevolen aantal
len van tussen de 250 en 300
open hartoperaties per jaar per
centrum.
Dit tegen de achtergrond van
de ernstige epidemie die de hart
en vaatziekten vormen. Hoewel
voor lang met alle mensen die
het aan hun hart hebben, een
operatie uitkomst kan brengen,
is dit toch voor veel meer men
sen het geval dan nu kunnen
worden geholpen.
De Groninger cardioloog prof.
dr J Nieveen heeft als voorzit
ter van commissies van de ge
zond eidsraad een groot aan
deel g had in het opstellen van
rappoi ten over de stnjd tegen de
hart- en vaatziekten en de uit
breiding van het aantal hartope
raties In september 1972 beval
de commissie-Nieveen aan de
capaciteit tenminste te verdub
belen, er werden toen rond 1100
open hartoperaties per jaar uit-
fevoerd, minimaal was nodig
300 per jaar.
Op oasis van statistische ge
gevens en Amerikaanse erva
ringscijfers zou te zijner tijd een
maximum van 4300 (sommigen
zeggen nog meer) per Jaar in
Nederland nodig zijn De com
missie drong erop aan hartchi
rurgische afdelingen in acade
mische centra te concentreren
om op die mamer in die centra
ervaren teams tot stand te bren
gen die vier tot zes van deze ope
raties per week zouden kunnen
verrichten, een dergelijke, be
hoorlijk grote capaciteit is ook
nodig om zo economisch moge
lijk te kunnen werken.
Verspreiding van kleinere
centra over het land als een olie
vlek diende tot elke prijs te wor
den voorkomen, vond de com
missie Nieveen., om verspilling
van geld, mankracht en ervaring
tegen te gaan Dit hield concreet
in dat trinet zuiden van het land
voorlopig geen hartclururgiscb
centrum zou komen.
Het rapport kwam op een
moment dat er volop herrie was
over de hartchirurgie De slui
ting van de kliniek in het aca
demisch ziekenhuis in Utrecht
was nog nauwelijks uit het ge
heugen verdwenen of, opnieuw
als gevolg van een medische rel,
ging het centrum m Eindhoven
dient Een voorzichtig begin in
Tilburg werd in de kiem ge
smoord door meningsverschil
len, de emoties hierover, aange
zwengeld door de hartpatiën-
tenveremging onder leiding van
de Bredanaar H. Fievet, laaiden
hoog op
Prof Nieveen blijkt nu rede
lijk tevreden over de voortgang
die inmiddels is gemaakt Maar
een jaar geleden schoot hij. op
een bijeenkomst van de Hart
stichting in Den Haag, heftig uit
zijn slof over de traagheid
waarmee alles gebeurde, of lie
ver gezegd, met gebeurde „We
waren destijds kennelijk ge
woon te snel met ons rapport,
kun-
men heeft ons tempo niet
nen bijhouden", zegt hij thans.
De Groninger hartspecialist
constateert dat het ministerie
van Onderwijs en Wetenschap
pen geld beschikbaar heeft ge
steld voor de centra om te gaan
verbouwen en toestemmmg
heeft gegeven voor personeel
suitbreiding
Daarnaast zijn midden vorig
jaar de ziekenfondsen na moei
zame onderhandelingen ermee
akkoord gegaan open hartope
raties in academische zieken
huizen apart te vergoeden (FL.
25 000 per ingreep) Hiermee
was een van de belangrijkste be
letselen voor uitbreiding, naast
de noodzaak apart een eenmalig
bedrag te krijgen voor verbou
wingen, weggenomen Immers,
een hartoperatie ts zo duur dat
deze niet kon worden betaald uit
de gewone verpleegvergoeding
Uit wat heet de onderwijspot
konden wel een aantal van deze
operaties worden verricht, maar
uitbreiding ervan was een
volksgezondheidsbelang en niet
een onderwijsbelang. dus kwam
er geen uitbreiding in de acade
mische ziekenhuizen, omdat er
geen geld was.
In het licht van de oplossing
van dit probleem, hebben de
centra vorig jaar toch ai flink
kunnen uitbreiden. Het met-
academische Sint-
Antoniusziekenhuis in Utrecht
staat wat het aantal hartopera
ties betreft al jaren aan de top.
Vorig jaar heelt men er 612 har
toperaties verricht, waarvan het
overgrote deel open hartopera
ties Voor dit jaar wordt ge
streefd naar 700 van deze ingre
pen, eveneens voor het overgrote
deel open hartoperaties.
In het Amsterdamse acade
misch ziekenhuis van de ge
meentelijke universiteit, het
Wilhelmina Gasthuis, hoopt
men dit jaar 150 tot 200 van deze
ingrepen te doen. In 1974 heeft
men met een uiterste krachtin
spanning er 150 gehaald. In het
Nijmeegse Radboudziekenhuis
van de katholieke universiteit
heeft men in 1974 121 open en 76
gesloten hartoperaties verricht,
in Rotterdam waren het er 238
open en 35 gesloten, in Gronin
gen waren het 110 open hartope
raties en in Leiden zelfs 270. Dit
brengt het totaal in 1974 op om
en nabij de 1400 tot 1500 open
hartoperaties, als men ook het
Amsterdamse Onze Lieve
Vrouwe Gasthuis meetelt, waar
in 1974 een kleine honderd van
deze ingrepen zijn verricht.
Hoewel dit cijfer er aanzien
lijk gunstiger uitziet dan de ge
gevens van een paar jaar gele
den, is men nog 900 van het door
de commissie-Nieveen ge
noemde minimumaantal van
2300 verwijderd.
Prof Nieveen: „Ondanks onze
rapporten gebeurde er alsmaar
mets en werden beslissingen
alsmaar uitgesteld Merkwaar
dig was het dat een radio-
uitzending, waarin hartpatiën
ten die ai jaren op de wachtlijst
stonden, hun trieste verhaal ver
telden. voor een doorbraak
zorgde Kennelijk waren toen de
feesten rijp De programmama-
er heeft de staatssecretarissen
Klein (onderwijs en weten
schappen) en Hendriks (volks
gezondheid) de opnamen laten
noren. Ik geloof dat dat diepe
(Van onze correspondent)
ROME - Het lijkt vrijwel ze
ker dat de sjah van Perzie twee
enorme vlaggeschepen van de
Italiaanse koopvaardijvloot, de
Michelangelo en de Rafaello zal
kopen.
In Italiaanse scheepvaart-
kringen verwacht men deze
week de officiële aankondiging
van deze transactie Eerder nog
wordt de ministeriële bekend
making verwacht dat de twee
schepen in augustus a.s. uit de
vaart zullen worden genomen.
Aanvankelijk werd er rekening
mee gehouden dat beide oceaan
reuzen lange tijd in de Golf van
Genua voor anker zouden moe
ten blijven liggen, omdat er in
kredietwaardige kopers voor de
schepen te vinden zouden zijn.
Inmiddels schijnen in Genua
besprekingen tussen de betrok
ken rederij, de vakbonden en
onderhandelaars van de sjah af
gerond te zijn.
De sjah zou de Italiaanse
schepen voor 40 miljoen gulden
per stuk kopen, en ze willen
gaan gebruiken als drijvende
hotels in de Golf van Perzië, ten
behoeve van de vele technici en
buitenlanders die in dat gebied
werkzaam zijn.
Het wordt zelfs niet uitgeslo
ten geacht dat een van de twee
schepen, of wellicht allebei, op-
<AD VERTE NT1E)
Voorbadmode
natuurlijk eerst
.naar
Breda, Roowndul, Goes
Tilburg, Btrgwi op Zoom
indruk op hen heeft gemaakt"
Volgens prof Nieveen heeft
ook meegeholpen dat een zekere
belangentegenstelling tussen de
departementen van beide be
windslieden vorig jaar uit de
wereld is geholpen Een niet te
ontkennen probleem was vol
gens prof Nieveen dat vanuit
een probleemstelling op het ter
rein der volksgezondheid werd
aanbevolen de oplossing van dat
probleem om medisch-
techmsche -organisatorische en
kwaliteitseisen te leggen in
handen van de academische zie
kenhuizen. die met onder het
ministerie van Volksgezondheid
vallen „Toch was dat nochg
Een open hartoperatie is geen
sinecure Het vereist een per
fecte medische zorg*, aldus
prof Nieveen.
nieuw in de vaart zullen komen,
maar dan onder Perzische viae.
Voor de Michelangelo en de
Rafaello werden inde jaren vijf.
tig de kielen gelegd, in 1963 liep
het tweetal van stapel Indertijd
werd al ernstig getwijfeld aan de
noodzaak van weer twee grote
oceaanreuzen. De rederij heeft
het besluit om de schepen uit de
vaart te nemen moeten nemen
op grond van puur economische
redenen.
Elk van de beide schepen
weegt 46 ton, is bijna 300 meter
lang en 30 meter breed, haalt 27
knopen, heeft moderne accom
modatievoor 1500 passagiers en
700 bemanningsleden.
Het uit de vaart nemen van de
twee schepen betekent over-
igens niet dat de 1500 beman
ningsleden ontslagen zullen
worden. Zij zullen in het kader
van een algemene reorganisatie-
en moderniseringsplan zoals dat
door het Italiaanse ministene
wordt uitgewerkt op andere
schepen tewerk kunnen worden
gesteld.
•cheepsbericht en
Acteon 23 vn. Bahrein nr
Bandar Mahshuhr, Alcor 23 te
Rotterdam, Algorab 22 40 z. Ab-
rolhos nr. Las Palmas, Aikes 22
35 zzw. Ilha nr. Rotterdam,
Alkmaar 23 te Aruba verw.,
Amersfoort 24 te Barranquilia
verw., AmsteUand 23 vn. Santos
nr. Montevideo, Amstelveld 22
540 ono. Ascension nr. Durban,
Antilla Bay 20 240 zo. Saigon nr
Sakai, Ares 22 205 ono. Azoren
nr. Paramaribo, Banda 22 60 n.
Dover nr. Djakarta, Bastiaan
Broere 24 100 n. Bilbao nr. Bil
bao, Bengalen 22 430 zw Bom
bay nr. Yokohama. Bilderdijk22
200 z. Nantucket nr. Bremerha
ven, Bussum 22 15 z. Landsend
nr. Montreal, Calamares p 22
New York nr Charleston Alba
ny, Camitia 22 440 zzw Luder-
itzbaai nr. Durban, Ceres 24 te
Christobal verw., Chevron
Freeport 23 145 no. Socotra nr.
Freeport, Chevron Nederland 24
te Pascagoula nr Freeport, Cho-
luteca 22 vn. Bremerhaven nr.
Hamburg, Coppename 22 vn
New Orleans nr Belize, Coral
Maeandra 22 vn. Rotterdam nr
Antwerpen, Coral Obelia 24 280
zzw Santos nr. San Lorenzo,
Crania 22 1110 no. Saba nr Cu
racao. Dania pass. 24 Kp Finis-
terre nr. Ashdod, Diloma 22 70
zzw Ouessant nr. Stavanger,
Diogenes 23 700 zw Azoren nr
Christobal, Dordrecht 22 620
zzw Tolcyo nr Fukuyama,
Dutch Faith 23 te Rotterdam
Dutch Mate pass. 24 Southruck
nr. Belfast, Eemhaven 22 vn.
Hoek van Holland nr. Hamburg,
Elisabeth Broere 23 vn Amster
dam nr. Immingham, Esso Ne
derland 22 70 nno Masira nr.
Lavera, Fulgur 23 vn. La Liber-
tad nr. Curasao, Graveland 22
195 no. Sao Vicent nr. Amster
dam, Gulf Hollander 22 vn Ban-
try nr Huelva, Hercules 22 vn.
Santo Tomas de Castilla nr.
Puerto Cortes, Inca 24 360 no
Bermuda nr Bathurst, Kabylia
24 t.a. Mina al Fahal. Kennemer-
land 22 300 zw Lissabon nr
Amsterdam, Kopionella p 24
Cooktown nr Singapore, Koro-
vina 26 te Dubai verw Kosicia
22 140 zw Okinawa nr. Mhrt
(Van onze redactie binnenland)
BREDA - in 1974 boekte Phi
lip Morris records wat betreft
omzet, winst en winst per aan
deel. De omzet lag 15,7% hoger
dan in '73 (7 V« miljard gulden).
De nettowinst steeg tot 4.388
miljoen gulden, een toename
van 18,1 procent
De directie van Philip Moms
Europe (zetelend in Lausanne in
Zwitserland) is zeer tevreden
over deze resultaten gezien in
het licht van de huidige econo
mische situatie. De afzet van
Philip Morrismerken in West-
Europa nam vijf maal zo snel toe
als de gemiddelde groei in deze
bedrijfstak.
MAANDAG 24 MAART 1975
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten b bieden c s exclaim
d ss exdlvldend e gedaan bieden f ss gedaan-laten
Actieve aandelen
Handel en Industrie
AKZO t 20
44,00e
42,®
ABN f 100
318,®
310,®
ABN div. '75
307,®
297,®
AmRo f 20
75,40
72,10
AmRo div.'75
A'dam Rub f 7®
168,®
1®,®
Deli-Mij f 75
97,®
95,®
DordUche f 20
1®,»
1®,®
Dordtscbe Pr.
107,®
103,®
Helneken f 25
152,2Ue
152,®
Heineken H.f 25
140»
140,®
HJLL.HoId f 1
®,50
57,®
Hoogov. f 20
56,®
56,20
HYA-MiJen eert
57,®
56,®
KNSM eert f .1®
134,®
132,®
KLM f 1®
.57,00
55,20e
Kon. Olie 20
82,®
76,90e
Nat.Ned. f lt
72,®
71,10
Ommeren Cert
264,®
263,10
Philips f 10
26,20e
25,50e
Philips div. '75
Robeco f W
170,401
166,®
Rolinco f 50
113,®
112,®
Scheepv.Uff 50
1»,®
128.»
Unilever ff 20
106,401
104,40
Actieve obligaties
staatsleningen
8.00 ld 701
8.00 id 7011
8.00 Id 70III
8.00 id 69-76
8.00 id 70-77
7.75 id 71-96
7.75 id 73-98
7.75 id 70-78
7.50 id 69-94
7.50 id 71-96
7.50 Id 72-97
7.50 Id 71-81
7.20 id 72-97
7.00 id 66I-9J
7.00 id 6 11
7.00 Id 69-94
6.50 id 681-93
6.50 id 6811
6.50 id 68II1
6.50 id 68IV
5.75 Id 651-90
5.75 Id 6511
5.25 id 641-89
5.25 id 6411
5.00 id 64-94
4.50 id 58-83
1.50 Id 59-89
4.50 id 601-85
4.50 id 6011
10.50 Ned. 74
•.75 Id 74
9.00 id 75
S.00 id 69
S.00 id 70-95
M0 Id 71-96
106,70 106,70
104,36 104,30
101,00 100,80
95.40 95,10
95,30 95,20
94,80 94.70
96,80 99,70
99,80 98,80
98,20 98,40
100,80 101,00
101.30 101,40
92,70 92,60
92,30 93.10
91,50
91,00
90.30
98,00
88,40
89,90
89,60
88,20
85,60
85,20
85,00
84,90
86,90
84,30
83,10
85,30
84,80
33,60
33,30
79,40
87,40
80,90
85,20
79,50
91,50
91,00
90,30
96,00
88,40
90,00
89,70
88,40
85,80
85,40
85,10
85,00
5.® AmRo
196,®
188,10
8.25 Ball.Npd
91,00e
92,00e
7.00 BOZ
124,®
127,®
6.25 Buhr. T
90,50
7.75 Elsevier
133,®
129®
7.25 Furn. 73
96,®
95,®
4.75 Gelder
92.®
92 80
5.75 Gist-Br
l®,00e 104.®
6.» Grinten
116,®
113,®
7.25 H'meijer
96,®
96,10
7.® Holec
5.25 Hogov.
•1,®
7.® IHC Holl
5.75 Indole
88,®
16,80
Aandelen Banken
Convert, obligaties
4.75 Akxo
6.00 A.B.N.
6.75 AmRo?3
79,50 73,50
109,50 105,00
80,40
7.25 Kupp*72
6.50 Kluwer
5.75 KLM
7.75 K.N .Pap.
7.25 KSH 73
7.00 Lyons N
7.25 M'intoeh
9.00 Meneba
^t50 7.00 NBM-B
j 7.25 Nederh.
6.50 NMB
7.75 Nutricia
8.00 Nijverd.
4.75 Philips
10.00 Pont
7.50 Proost.B
6.50 Rollnco
6.50 Id 1000
8.00 Sanders
7.00 Skol Br.
7.00 Slav.Bk
8.25 Vlh-But.
7.00 W'aama
84,30
83,30
85,30
84.90
87,50
80,80
85,20
79,50
90,00 90,00
123,00
T0,75
131,30 131,00
93,30 93,30
75,50 76,80
81,70 81,70
96 20
87,00a
70,30 89,80
315,50 214,00
94,00 93,50
92,00 91,50
89,00 89,35
107,50 107,80
101,00e
73,00 70,50
79,00e 78,00
100,00a 98 00
93,00 9)00
97.» 98,45f
97,» 97,®
verzekeringen
AMEV
65,®
64,®
Amfas
83.»
AsasSt.R'dam
107,®
104,®
Ennia
128,®
121,®
Mees&Hope
145,®
142,70
Ned.Credlet
41,®
41,»
NMB
1M.10
148,70
Slavenb.Bnk
2790,®
2730,®
id Cert
279,®
273,®
Fr.Gr.Hyp.
111,40
1®,®
TÜb.Hyp.bk
149,®
146,00e
WestUtr.Hyp
312,®
3®,®
Scheeaphyp.
3810,® 30®,00a
Handel en
Industrie
ACF
304,®
302,®
Ahog-BOB
43,®
42,®
Ahold
89,®
85,00e
AMAS
19,40
19,10
And Droogd.
132,®
127,®
Asd Rijtuig
134
134,®
Anlem Nat.
14,10
14,®
Arnh.Schbw
123,®
120,®
Asselberg
7® TO
7» 00a
AUDET
181,00b 170 ®b
AutJScrewW
110,®
Aut.Ind.Rt
1300,00e 12®
BaUaat-N
34,20
32,10
BAM
®,10
76,»
1 Batava
Batenburg
262,®
2®,®
Beek, van
98,00e
97,®
Beer»
73,10
73,®
J Begemann
86,00e
86,®
Bergosa
171,00e
170,00e
Berkel P
136,®
135,®
Blydenst
520®
515®
Beer Druk
219,®
215,00a
Bols
88
86»
Boraumij W
96,®
96.®
Bos Kalis
97,00
I BOZ
430,®
472»
i lnat Bouw
302,00
3®»
Bredero VG
Id cert
Bredero VB
Id cert
Buhrm.Tett.
Id cert
Calve-D cert
id 6 pet cert
Centr.Suik.
1525,® 1470,®
1475,00e 1420,®
431,® 122,®
426,® 416,®
74,® 73,r
142,® 142,®
1180,® 1170,®
910,® 885,®
id cert
910,®
875,®
Ceteco
189,®
187» J
id cert
189,®
187»
Chamotte
65.»
61,®
C Ind u-Key
56.®
53,®
Cont.Br.Tr
Crane Ned
6®,®
675,®
Desseaux
63,00ee
61,®
Dikkers
81,00e
81,®
Dr.Ov.Hout
207,20
208,00a
Droge
1440,®
14»,®
Duiker App
435,®
4»,®f
Econosto
46,®
45,10
Elsevier
470,®
4®.®
id cert
465,®
455,®
EMBA
242,00e
241,®
Enk es
59,®
56,®
Fokker
44,®
44,®
Ford Auto
476,®
476,®
Furness
85.»
Gamma H
33,®
33,10
ld 5 pet PW
16»
16»
Gel .Delft c
265,®
2®,® j
Gelder cert
85.®
81.®
Gerofabr
43,®
46,®
Giessen
447,®
440,®
Gist Broc.
81,30
77,®
ld cert
81®
77,®
Goudsmit
91,®
91,®
Grasso
144,®
141,®
Grinten
196,00e
1W,®
Grofsmed.
147,®
l»,00e
Hagemeljer
112,®
no,®
Helma Hold.
40.»
40,40
Hero Cons.
125,®
121,®
1 Heybroek
236,®
243,00b
Hoek's Mach
84,®
83,®
Holec
222,®
218,®
j Holl.Beton
59,®
59,®
HoU Jfaton a
50»
r.to
ICU
IHC Holland
Ind. Maatsch.
IBB Kondor
In ter las
InternatioM
Inven turn
Kappa cert.
Kempen Beg
Key Houth.
Kiene S
Kloos
Kluwer
Bijenkorf
id cert
id 6 cum
Kon.Ned.Pap
Krasnap.aky
KSH
KVT
Kwatta
Landre&Gl
Leids.Wol
Lindet.Jac
Macintosh
Meeneba
Metaverpa
Moluksche
•Mljnb.W.
Naaiden
Naeft
Nat.Grondb.
NBM-Bouw
Nedap
Nederhorst
Ned.Bontw.
Ned.Dagbl
id eert
Nelle
Netam
Nieaf
Nierstrasr
Norit
Nutricia GB
Nutricia VB.
Nyma
Nijverdal
OGEM Hold.
91,00b 90,10
35,® 34,00a
184,® 184,®
56,® 55,®a
166,® 102,®
56,® 54,20
635,® 631,®
1®,W 150,®
78,20
236,® 239,®
142,® 137,®
91,70
91,®
61,®
157,®
68,®
88,50
25,50e
140,®
235,®
297,®
77,®
76,®
28®,®
96,®
905,®
67,®
122,®
57,®
46,®
350,®
23,10
329,®
185,®
462,®
314,®
93.»
89,50B
89*00a
13,40
61,®
155,®
67,®
88,®
25,®
140,®b
234,®
296,®
75'®
75,®
2850,00a
96,®
900,00
65,220
126,®
57,®
45,®
375,®
22,®
325,®
184,®
4®,®
310,®
91,®
17®,® 17®,®
116,® 111,®
54,10 50,®
54,10 50,®
71,50e 72,00e
69 00 69,00e
30,50a 29.®
Orenstein
Oving-D-S
Pakhoed H
Id cert
Palembang
Pal the
Philips
Pont Hout
Porcei.Fles
Proost&Br
Rademakers
Reeslnk
Reeuwijk
Reiss en Co
RIVA
id eert
j Rohte&Jisk
i Rommenholl.
j Rijn-Schelde
j Sanders
j Schev.Ekpl.
j Schokbeton
■Scbuitema
Schuppem
I Schuttersv.
j Stevin Gr
Stoomsp Tw.
I Tab Ind .Phil,
j Telegraaf
THV Intern
Tilb.Waterl.
Tw.Kabelf.
Ubbink
Unikap
Unil cert
id 7 pet
id 6 pet
Yd. Vliet-W
Veneta
Ver.Glasf
Ver.Himd.S.
VMF
Ver.Uttgmlj
Ver .Touw
Id cert
Vexelverw.
VlnamijButt
344,® 244,®
178® 179,00a
94,® 93,®
91,00e 90,®
333,®
125,®
262,®
353,00e
142,®
64,00a
100,50e
155,®
1®,50
75,®
701,®
365,®
190,00
13,70
1010,®
123,00e
3®,®
74,®
120.®
143,®
93,®
272,®
339,®
362,®
145,00e
177,00e
228,®
125,®
260,00a
355,®
140,00e
62,®
102,00e
224,®
75,®
185,®
13,®
995,®
11S,®
313,®
99,®
72,00a
119,50e
145,®
92,®
270,®
339,®
358,®
142,®
181,®
VRG Papier
m,oo
9», OOf
Vulc. oord
64,30
Wegener C
67,®
id cert
67,®
67»
Wessaneat
90,50
®,50
Wyero
110,®
106,®
Wijk en Her
900,®
900®
Zaalberg
113,®
106,50
MHnbouw/Petroleum
Maxw. Petr
103,®
1TO»
Moeara En.
183,10
178,®
Id 1-10
2320,®
23®,®
id 1-4
2480,®
2475,®
Sarakreek
30,®
31,00e
Diversen
Oost*©
«0,00b
Geld.Tram
6»,®
Ant. Brouw.
Ant.Verf
136,®
130,00e
ELM ij Aruba
135,00b
135,00b
Sur.Brouw.
Hunter D.
24,00b
24,00b
Participatlemijnen
Alg.Fondsenb. 96,® 95.®
124,® 123,®
132,® 132,®
4®.» 485,®
3®.® 207,®
136.® 134,®
79.® 79,®
67.» 67,90b
America Fnd
Asd Belegg.D
I Convert*»
Goldmines
i Holland F
I ld 1
Interbonds
Binn.Belf.VG
Brecvast
Ned.Vastgoed
Dutch Int
682,® 671,®
483,® 483,®
132,00a 132,® j
124.» 124,20 j
612,® 605, OOf
96,® 94,50 j
Bele«a»ngsniijet>
104,®
1®,®
IKA Belegg
142,®
135»
TO,®
69,20
Nefo
69.00e
69,®
153,®
151,®
Obarn
67,40
66,70
620,®
6»,®
Rolinco
70.®
179,®
175,®
Unl-lnvest
86.»
66»
92»
91»
Wereldhat
94»
92,®
leveraged
31.»
31,®
72,®
70,30
Rorento
115»
116»
4®,®
455,®
Tokyo PH(S>
36,86
»,J5
84,70
S3,®
Tokyo PH
30»
-
AMSTERDAM - De opge
laaide spanning in het
Midden-Oosten heeft de
beurs maandag flink on
der druk gezet. Onder
aanvoering van Konink
lijke Olie gingen de actie
ve waarden over een
breed front naar beneden,
waarbij Akzo tevens on
der invloed stond van een
tweetal vrijdag bekend
geworden slechte medede
lingen. Het chemiefonds
verloor bijna f 1,00 op
f 43,10 Kon. Olie begon
f 2,60 lager op f 80,00, op
welk niveau enige tijd
weerstand werd geboden,j
maar midden beurs daalde
de notering verder tot I
f 79,60. Unilever gaf f 1,70
prifjs op f 104,70, Hoogo- j
vens daalde veertig cent
tot f56,20 en Philips ver
loor vijftig cent op f 25,70,
terwijl KLM f 1,00 lager
was op f 56,00. De omzet- j
ten bleven bij deze ont-j
wikkeling bescheiden.
De mineurstemming
plantte zich in vrijwel al
le sectoren van de actieve
markt voort, waarbij Hei-
neken een uitzondering
vormde met een winst van
ruim een gulden op
f 153,00. Van Ommeren
was f 1,00 hoger op
f 265,00. De overige rede
rijen waren alle lager.
HAL moest zelfs f 3,00 te-
rugt tot 57,50. KNSM
werd f 2,00 goedkoper op
f 132,50 evenals Scheep
vaartunie op f 128,50. in
de cultuurhoek was Deli
zwak met f 2,00 verlies op
f 95,50. Amsterdam Rub
ber was f 3,30 op retour op
f 165,20 en HVA verloor
f 1,00 op f 56,00. Verder
waren de grote banken
flauw. De ABN was mid
den beurs f 8,00 gedaald
op f310,00 terwijl Amro
Bank ruim f 3,00 zakte tot
f 72,20. De staatsfondsen
openden licht verdeeld.
Op de lokale markt was
sprake van een zwarte
maandag. Bescheiden aan
bod viel vrijwel in een le
ge markt, zodat veelal
scherpe dalingen ontston
den. Een aantal bouwaan-
delen werd ver omlaag
geduwd. Zo ging Bos en
Kalis f6,60 naar benedei\
Bredero f 10, BAM f3,60,
Ballast-Nedam f 1,50.