MINISTER RUZIE VRIJE BOEKHANDEL BEVORDERT „LINKS LEZEN" KLEURRIJK HEIMWEE DE MENS ALS DIER, DAT PRATEND VEEL VERBERGT Vul uit" provinciale orkesten op de helling gezet xpositie ota bene orm ijdschrift ik- leesboek van engelse grootmoeder oek INTI IUimani, Chileense fol kloristische zanggroep komt onder auspiciën van Sjaloom naar ons land; o.a. 27 maart in Eindhoven en 29 maart in Den Haag. Sjaloom brengt eind maart ook twee lp's uit met Chi leense muziek. VERLEDEN en heden van Wenen (o.a. Jugendstil-stukken, films) van 15 maart tot 14 april in Van Gogh-museum Amster dam AN die Musik heet de tweede produktie (na Dracula), die de Children of the Night op 22 maart in première brengen te Rotterdam (20.15 uur. Piccolo theater, toegang gratis). Stuk over moord op joden in tweede wereldoorlog. MIA van Gijzel uit Putte expo seert van 15 maart tot en met 1 april bij Hamdorff te Laren. In leider op de vernissage is oud staatssecretaris van Onderwijs Kunsten en Wetenschappen, voorzitter van de culturele raad I van de provincie Noord- Brabant en burgemeester van Bergen op Zoom drs.L.J.M. van de Laar. MULTATULI-museum is nu te bezoeken in het geboortehuis van Eduard Douwes Dekker, Korsjespoortsteeg 20, Amster dam. Boeken, meubels, persoon lijke eigendommen en hand schriften van de schrijver. KEES Verwey heeft vanaf vandaag tot 31 maart een expo sitie in ae Van Reekum galerij te Apeldoorn. JAAP Kraanen, Rotterdam graficus, in '73 overleden, wordt onder uw aandacht gebracht met tentoonstelling in museum Boymans-van Beuningen; tot 31 maart. TOPCONCOURS van de KNF vandaag in Arnhem. Onder de deelnemers o.a. harmonieën uit Deurne, Beek en Donk, Goeder eede, Klaaswaal. INA Boudier-Bakkers 100e geboortedag wordt op 15 april herdacht in Vianen, waar haar man directeur van het postka noor was. Er komt een plaquette in het postkantoor, Stuiveling spreekt en er is een expositie. NEDERLANDS Studenten orkest houdt tournee in april. De zuidelijke provincies staan niet op het programma. SCHILDERINGEN uit het oude China uit de collectie van Earl Morse in New York, zijn van 8 maart tot 12 mei te zien in Haags Gemeentemuseum. SPOKEN van Ibsen, première door Globe op 10 maart in Oss. Regie Ton Lutz. Spelers: Ann Hasekamp, Johan Ooms, Ton Lutz, Dick Scheffer en Edda Ba- rends. „Ik zit in een structuur gevan gen, zo dat je via prijzen in de aandacht komt. Als kunstenaar heb je niet zoveel kansen om aan de weg te timmeren. Principieel zou ik niet zo graag aan concur rerende prijsvragen meedoen. Maar nu vind ik het toch wel fijn, dat ik voor het eerst ook als tekenaar gewaardeerd ben. Tot nu toe werd ik alleen als beeld houwer gekend". Dick Fluits- ma, de uit Nijmegen afkomstige beeldend kunstenaar in Breda, heeft de Billiton-Van der Rijn- prijs" gekregen; prijs voor jonge kunstenaars. De jury bestond uit P. Clement, J. Leering, L. Mees, J. van Toorn en J. Visser. Er waren 400 inzen dingen. „Het oordeel van zo'n jury is natuurlijk betrekkelijk", zegt Dick Fluitsma. „Ze hebben zo hun eigen smaak. Het prettige is evenwel, dat deze toch wel competente juryleden, onaf hankelijk van elkaar, unaniem in hun oordeel waren". Zijn be kroonde tekening „Metal mee ting" is met een deel van de an dere inzendingen tot 21 maart te zien op een expositie in het Haagse Congresgebouw. De jury spreekt In haar rap port de waardering uit voor „de gevoeligheid van het hand schrift in de bekroonde teke ning, alsook voor de wijze waarop het vlak van de tekening tot leven gebracht werd". Het thema van de prijsvraag was Theatrum Metallicum, of met andere woorden: de functie van metaal in onze samenleving; van het ijzer in do spinazie tot de vork, waarmee je het eet of de hijskraan, die om het eten een huis zet. Nu is Dick Fluitsma, als beeldhouwer, dagelijks geobse deerd door dit materiaal; en dan met name voor metalen voor werpen, die jeergens vindt, vaak op puin- en afvalhopen. De meeste mensen noemen dat schroot; in de kunstwereld spreekt men van objet trouvé, junk-art e.d. Zijn tuin ligt vol grote kromme ijzeren balken; in zijn kamer staat een verwrongen speelgoed-autootje of een ver roeste ring (voor sport) op een voetstukje. Dingen, die voor „normale" mensen waardeloos afval zijn geworden. Voor Dick Fluitsma zij n ze een nieuw eigen leven gaan leiden; door hun vormveranderingen, door de nieuwe huid, die ze kre gen door het gebruik (stuk men selijke geschiedenis) en onder weersinvloeden. Zonder ze we zenlijk te veranderen combi neert en last hij deze aaneen. Hij ervaart er andere, nieuwe ele menten in, die voorbij het nut tigheidseffect (wat kun je ermee DOEN?) liggen, maar een gevoe ligheid veronderstellen, die in een rationele consumptiemaat schappij nauwelijks meer aan de orde is. Dick: „Meestal zien de men sen het niet. Ik verbeeld me, dat ik met deze objecten de mensen ook gevoeliger kan maken; dat het overkomt, doorwerkt. Langdurig proces. Hoop, dat het doorwerkt in hun dagelijks le ven, al was het bv. maar, dat een deur niet meer zo hard wordt dichtgegooid. Het beeld is zo geen doel meer op zichzelf, maar een randverschijnsel. Een kun stenaar functioneert meestal aan de rand van de maatschap pij. Het heeft zijn voordelen; je kunt vrij onderzoeken, zonder dat verantwoording nodig is. Ik vind het griezelig om populair te zijn; in de grauwe middelmaat van de Tros-zondagavondkwis terecht te komen. Doordat we, Marijke en ik, al lebei halve dagen werken zij 's morgens als logopediste in een ziekenhuis, terwijl ik voor Catootje, huis en eten zorg - redden we het. Ik zou evenwel best voor minimumloon bij de gemeente willen werken om datgene wat ik in het klein doe grootschalig te verwerken. Ver schuiving van de afbraak- rotzooi, zodat het weer interes sant wordt. In de tuin staat bv. De Venus van de Leuvenaar straat, afbraakbalken uit die Bredase straat, die er op deze wijze teruggebracht, de mensen misschien tot een andere, gevoe liger waarneming van hun eigen woonomgeving kunnen stimule ren. Ik heb nog veel meer ideeën, maar voorlopig zijn mijn be sprekingen daarover bij de afde ling Beplanting nog afgeketst op denk ik - de sfeer. Tekenen heb ik heel mijn le ven al gedaan, daarom ben ik op St.-Joost in Breda naar de afde ling beeldhouwen gegaan. Te kenen en beeldhouwen zijn voor mij een grote samenhangende wereld, al zijn beelden beperk ter tengevolge van het materi aal", zegt Dick. Voor de be kroonde tekening kiepte hij een bak om, waarin hij allerlei meta len voorwerpen bewaarde en bracht die op een vlak, tekenend bijeen (tekening is moeilijk te reproduceren in een krant). Zijn talrijke tekeningen zijn „volge schreven" persoonlijke indruk ken van mensen en dingen; deze als het ware ontwapenend van codes en schijn; bestaansvor men, genoteerd met een pen die doorprikt. Meditatie- mo(nu)mentjes bij het leven en ook fijne dingen. Het is als bij de serie stoelen, die hij als beeld houwer maakte. „Daarmee is iets aan de hand, wat niets met het zitten te maken heeft". Stoe len aangetast door een verwor dingsproces; stoelen met nostal gische middeleeuwse monumen taliteit; zetels waaruit iets groeit (oergevoel); een gemet selde stoel die zijn ene poot over de ander slaat of een Bommel- feauteuil, die aan Maarten Toonder aangeboden is. „Din gen laten zien, zoals de mensen ze meestal niet zien", zegt Dick Fluitsma. „Het leven gaat door, mensen verdwijnen, dingen blijven. Het leven raap je op, door weggegooide dingen op te rapen. Er gaat een relativerende werking van uit. Door mijn te kenen ervan en mijn beeldhou wen ermee hoop ik de mensen gevoeliger te maken voor het le ven. Of het lukt?" In ieder geval is de jury van Billiton Van der Rijnprijs wel gevoelig geweest voor datgene waarmee Dick Fluitsma bezig is. HENK EGBERS Er is verzet tegen fusies. Er is verzet tegen centralistisch den ken. Het denken in zogenaamde grotere eenheden drukt de mens dood, is moordend voor zijn per soonlijke waarde en leven svreugde; bevoogt hem tot een kind, dat zijn mond moet hou den. In het bedrijfsleven, waar op de eerste plaats de winst en niet de mens aan de orde is, gaat deze ontwikkeling met een grof fatalisme verder. Bestaat er hoogstens inspraak bij toch al vastliggende afspraken van en kelen. Er worden op die manier heel wat mensen naar de knop pen geholpen. Dat deze trend zich nu óók doorzet in het cultu rele/kunst leven was de afgelo pen jaren al speurbaar toen het profijtbeginsel om de hoek kwam kijken, veel sterker komt deze funeste denk- en handel wijze tot uiting in de discussie nota van CRM over het toekom stig functioneren van de Neder landse orkesten. Terecht heeft de Anouk (Alg. Ned. Organisatie van Uitvoerende Kunstenaars) daartegen de nodige bezwaren aangetekend. Om het heel duidelijk te zeg gen: als deze nota realiteit wordt, kan bv. Het Brabants Orkest in mei nog net zijn 25- jarig bestaan vieren en daarna wel de biezen pakken. Nu zal daar misschien niet iedereen van wakker liggen, maar we hebben in het verleden vaker dingen om zeep geholpen, waar later méér mensen van wakker bleken te liggen dan vermoed werd. De doorwerking zal nl. groter zijn dan op het eerste ge zicht lijkt. Niemand minder dan HBO zelf is ervan overtuigd dat er veranderingen nodig zijn - en heeft daar de laatste jaren ook intens aan gewerkt -, maar niet op de manier van genoemde no ta. „Op dit moment ziet het er naar uit dat de minister van CRM het op een conflict met de kunstenaars aanstuurt", zegt de Anouk. Eén van de knelpunten uit de nota: de minister - ook al gecon fronteerd met het looninten- sieve bedrijf dat een orkest is - neemt als uitgangspunt: de fi nanciering. Het moet betaald kunnen worden. Dat lijkt een reële zaak, als tenminste de normen voor dat betalen over de hele rijksbegroting gelijk zou den liggen. De minister subsidi eert volgens het plan geen orkes ten meer, maar regio's. Hij geeft bv. aan Limburg en Brabant een som geld en zegt: vechten jullie het samen maar uit boe dat be steed moet worden. En de ver antwoordelijkheden en uitvoer ingen daarvan in het verleden bij provinciale- en nog lagere overheden kennende, houd je je hart dan wel vast. De jongste ontwikkkelingen rond opera gezelschap Forum, waarbij een kleine subsidiënt als Groningen de zaak kan liquideren, zegt bv. al genoeg. Wegenaanleg a raison van 1 miljoen per km. zijn ha merstukken en over enkele ton nen voor één jaar toneel/muziek wordt maandenlang geëmmerd. Toneelgezelschap Globe kan in september al 15 man ontslaan... Niet omdat er geen geld voor is, maar omdat daarvoor geen geld is, wordt uitgetrokken. De minister wil basispakket ten voor de regio's. De provin cies zijn een soort ontwikke lingsgebieden, een Derde We reld (alleen met dit verschil, dat ze geen ontwikkelingshulp- financieel krijgen). Er zijn ide eën over muziekonderwijs in de nota. Tot uw order. Dat het on derwijs te beginnen bij de peda gogische academies in het verle den nogal tekort geschoten is, kun je toch niet verhalen over de ruggen van de musici van onze orkesten heen! Het zal nog wel een robbertje „vechten" worden rond deze nota, waarover nog veel meer te zeggen is. De orkes ten hebben in ieder geval in spraak in een stuk, dat van te voren zonder hun inspraak werd samengesteld. Zo gaat dat. Het L.O.L.B., wat het Lande lijk Overleg Linkse Boekhan dels betekent, telt zo'n twintig leden-boekhandels, die zich ge specialiseerd hebben in de ver koop van boeken bestemd voor een linksgericht kritisch pu bliek. Een van de initiatieven van het L.O.L.B. is de uitgave van een boekenweekblad, ge naamd Links Lezen. In Brabant zijn drie boekhandels lid van deze vereniging, te weten De Oude Mol uit Eindhoven, de Vrije Boekhandel in Tilburg en de Vrije Boekhandel uit Breda. In Zeeland bestaat een dergelijk gekleurde boekhandel nog niet. In Breda draait de Vrije Boek handel, die gevestigd is aan de Veemarktstraat 63 bis, nu meer dan één jaar. In een pand dat door zijn ligging elke stadsgan- ger wel eens zal zijn opgevallen. Een zwarte gevel met daarop in grote letters Vrije Boekhandel Daaronder een etalageruit be plakt met affiches, die o.a. aan geven waar en waarvoor er ge demonstreerd wordt. Sta je voor de etalageruit dan zie je tussen de affiches door, rechts van je rekken vol met bulletins, tijd schriften en kranten. Niet die vertrouwde rekken met week en vrouwenbladen als in de kiosk op het station. Bovenop die rekken een rijtje boeken. Op zo'n hoogte datje, klein van stuk als je bent, er niet bij of aan kunt betreft, een beetje in de kou staan. „Wij hebben hier drie planken kunst en cultuur. Een unieke verzameling, die méér belangstelling verdient", aldus Jan Breugelmans. Dat was voor hem een reden om, in navolging van het spreekwoord over de berg en Mozes, als Vrije Boek handel het publiek te gaan op zoeken. Zo is er o.a. een vér koopstand op de sociale acade mie Markendaal en een ver koopstand tijdens diverse mani festaties in Breda. Terug naar de boeken, die be halve Nederlands- ook Engels-, Frans- en Duitstalige uitgaven omvatten. De planken zijn in verschillende categorieën on derverdeeld. Zo is er een plank „welzijnswerk". Een plank die komen. Ervoor tafels boeken en daarachter iemand telefone rend, lezend of pratend. Nooit dezelfde persoon. De stichting Vrije Boekhan del, aanvankelijk opgezet door Willem en Ellis Driessen, gead viseerd en bijgestaan door een stichtingsbestuur, wil in zijn li teratuuraanbod zoveel mogelijk aandacht besteden aan het linkse boek, bestemd voor een zo groot mogelijke linkse stroming. Nu werken er Ellis Driessen, Jan Breugelmans, Maria Wein- stock en Hans van de Ven, die een zogenaamd collectief vor men, dat gezamenlijk de boek handel runt. Vier mensen die naast hun studie, ieder 1 Vi dag per week via dit werk, die in formatie willen verschaffen, die in andere boekhandels moeilijk te krijgen is. Sommige groepen waarvan ze een grote aanloop verwachtten, o.a. van leerlingen van de academie St.-Joost, ver derop in de straat, lieten de boekhandel, wat belangstelling het goed doet, in tegenstelling tot de plank „gezondheidszorg", die nog grote onbekendheid ge niet onder de gezondheidszor- gers, aldus Jan Breugelmans. De plank „Vrouwenbeweging", omvat talrijke werken. Ook de Vrije Boekhandel haakt met haar gerichte aanbod in op de actualiteit. Voorts zijn er plan ken met boeken over Zuidafri- kaanse en Amerikaanse landen, maar ook over China en Rus land. Andere planken omvatten onderwerpen als sociologie, le ger en milieu. Maar wat staat er toch op die plank boven de tijd schriften en bulletins?. „Dat zijn de zogenaamde kkassieken", al dus Jan. Wie dan Homerus of. Plato verwacht, heeft het mis. De Vrije Boekhandel heeft zo zijn eigen klassieken: Marx, En gels, Lenin, Stalin en Mao Tse Toeng, staan er broederlijk naast elkaar. Een plank die als een trein loopt. -■ Plannen voor de toekomst zijn: Een maandelijks bulletin, waarin de nieuwste uitgaven vermeld staan. Ook uitgaven, die niet direct door de boekhan del uit voorraad leverbaar zijn, maar die besteld kunnen wor den (evenals studieboeken). De boekhandel probeert een service-instituut te zijn in haar boekenaanbod, maar ook in haar informatieverschaffing. Elke groepering, die zich ver want voelt met de ideeën van de stichting, kan er zijn informatie kwijt. De winst (elk boek kost net zo veel als elders) wordt ge ïnvesteerd in de winkel Er is een mentaliteitsverschil met andere boekhandels, of zoals Hans v.d. Ven het formuleerde: „We ver dienen er geen stuiver aan" MIEKE NUYEN HOLLANDS MAANDBLAD-328: Gary Schwartz, die vorig jaar zijn Amerikaanse burgermaatschap inruilde voor het Nederlandse, doet dit niet zonder reden. Dat hij Amerika corrupt vindt, maakt hij duidelijk in een arti kel in deze aflevering van HM (eerder geweigerd door Vrij Ne derland en Haagse Post) waarin hij Nixon's betrokkenheid bij de moord op Kennedy tracht aan te tonen: Het land van Nixon of You can't cheat an honest land. Verder zet H. Crombag notities bij mr. Van Dumné's inaugurale rede te Rotterdam: De escapa des van een vrije padvinder („in zijn ijver zijn tegenstanders te verpletteren schuift Van Dumné hun niet alleen een slecht karak ter in de schoenen, maar ook ex treme domheid"). Gerrit Komrij leverde poëtische Stenen van Venetië; J. Baarsma schreef het verhaal Een verloren zoon en zijn oudere broer in de 20e eeuw. (HM, Nobelstr. 27, Den Haag). JEUGD EN CULTUUR-3: Il licit blijft uiterst vaag over een mogelijke strategie voor de overgang naar een conviviale maatschappij, zegt dr. Luk Bouckaert, die toch zijn boek Tools for conviviality (Ned. Naar een nieuwe levensstijl) na bespreking aanbeveelt. Drs. C. van der Vossen schenkt aan dacht aan het boek van Paulo Freire: Culturele actie voor de vrijheid en Erik Andriessen aan Schumachers economische stu die waarbij de mens weer mee telt: Hou het klein. Drs. Frank Schuitemaker bekijkt de West- duitse literatuur op weg naar het Realisme, Boris de Mets Andrej Amalrik en de toekomst van de Sovjet Unie en Mineke de Leeuw enkele Afrikaanse ro mans (J. en C. Oedepkovenstr. 37, Borgerhout-Antwerpen) Het is ongelooflijk wat je er allemaal bij kunt slepen, wan neer je een boek schrijft over taal: politieke partijen, kerk, seksualiteit, boeddhisme, evolutie-theorieen, filosofie, mi lieu, rechterlijk macht etc. etc. „De taal maakt ons tot wat we zijn", zegt FLIP DROSTE o.a. in zijn boek HET TAALDIER MENS (uitg. Ambo- f 15). Hij noemt het boek een pamflet. Een boek over taal, bijna niets is minder uitnodigend. Misschien voor enkele vak-idioten. Door er een pamflet van te maken heeft Droste' ongetwijfeld zijn le zerskring vergroot, want het is allesbehalve een saai boek, wel een prikkelend boek, inclusief de nadelen van een pamflet, een beetje kreterig, snelle conclusies e.d. Het verschijnsel taal, waarop je communiceren in deze maatschappij (te veel) ge baseerd is, wordt - buiten de school om - zelden tot onder werp van (zelfbeschouwing gemaakt. Het is niet zo gek om dat toch eens te doen en dan is dit boek aangenaam gezelschap. Opzet van Droste was aan vankelijk om een boek te schrij ven voor niet-vakgenoten. In zijn inleiding zegt hij voor welk dilemma hij daarbij stond. Taal wordt dikwijls gezien als spie gelbeeld van de werkelijkheid of de uitdrukking van een denk proces. Dat zijn amateuristische definities! De jongens, die het weten, zeggen, dat de werke lijkheid door de taal gevormd wordt, terwijl het menselijk denken er wezenlijk van afhan kelijk is. De hoogleraar in de Al gemene Taalwetenschap te Leu ven (afkomstig uit Arnhem) Droste, moest tussen deze uit gangspunten door laveren om beide groepen denkers en defi- nieerders met zijn boek te gerie ven. Dat is hem wel gelukt, al is het nu ook weer niet zo'n een voudig boekje geworden. Maar het is wel interessanter dan ge noemde uitgangspunten doen veronderstellen. Droste zet in de titel: „taai- dier". Dat is het kernbegrip van zijn boek. Nu heeft Droste het met name over de taal van het woord (zal wel een primitieve uitdrukking zijn, maar ik weet zo gauw geen andere) en prak tisch niet over - om met Fast in zijn overigens niet zo briljante boekje te spreken - de taal van het lichaam. Beiden zijn echter niet van elkaar los te maken. Ik heb dan ook moeite met uitspra ken van Droste als: „probeer niet woorden te vergelijken met hun daden, daden ziet men te zelden om de mens naar te be oordelen. Vergelijk hun woor den met hun woorden". Het wordt tijd, dat we woorden niet alleen leren horen, maar ook zien! U merkt het panflet roept reacties op. Dat doet het zeker wanneer Droste met zevenmijls laarzen door evolutie-theorieën wandelt om de mens als dier ge definieerd te krijgen. Overigens best boeiend om te lezen. „In het dierenrijk onderscheidt de soort mens zich althans uiterlijk door het gebruik van een communica tiemiddel waarover geen enkele andere diersoort erfelijk be schikt, te weten de taal". Droste gaat verder in het voetspoor van Chomsky (Descartes), die ver trekt vanuit het aangeboren taalvermogen bij de mens. Wel wijst hij er dan terecht op dat de taal nogal achter het handelen verborgen is geraakt. De taal maakt de mens in zijn gedragspatronen. De taal is toe gangspoort en barrière tegelijk In de hoofdstukken, die volgen boort Droste op een erg interes santé manier, een aantal mense lijke gedragspatronen aan, di( de paradox-taal illustreren (vat liefdesverklaringen tot massa moord). „De taal transponeer» de werkelijkheid binnen een model, dat in geen enkel opzicht „lijkt" op die werkelijkheid", is één van zijn constateringen. Mijn conclusie: „taal" is niet meer te bestuderen/behandele n/gebruiken zonder de taal van het lichaam daarbij te betrek ken. Ik denk, dat het „ik", per definitie een isolerend begrip bij Droste (zuiver taalkundig), dan ook mindere isolerend zal zijn, omdat het leert communiceren met zichzelf Ik denk, dat je dan ook niet uitkomt bij een pleidooi voor een taalkristische toleran tie, waarmee Droste zijn boek besluit. Niet alleen zij, die zich vak matig met taal bezig houden, maar iedereen die maar een be etje interesse heeft voor het be grip communicatie, bekoopt zich niet aan dit boek. Het is bo vendien wat smeuïger geschre ven, dan ik hierboven heb be oogd Mm. De laatste jaargangen lezend publiek lijken maar niet genoeg te krijgen van grootmoeders tijd. Erg is dat niet, maar zo zelden leidt dit soort nostalgie tot creativiteit. Dat gebeurt wel door de Engelse grootmoeder HELEN BRADLEY, van wie bij Lemniscaat voor 19,50 een prachtig kijkleesboek is verschenen: „LEENTJE BLEY GAAT GRAAG NAAK ZEE". Leentje is de Helen van bijna zeventig jaar geleden, toen er in het Engelse industriestadje, Le6s niets spectacu lairder gebeurde dan dat een keer vrouwen, die betoogden voor vrouwenstemrecht, door mannen van de straat geslagen werden. In dit boek schildert Helen Bradley in een reeks fascinerende platen de indrukken die ze in het jaar 1908 als Leentje, een nieuwsgierig kind van 7 of 9 jaar, heeft opgedaan. Het verhaal is simpelweg de manier waarop zo'n kind de grote-mensen-wereld in zo'n stadje beleefde, met optochten, een begrafenis, de wasdag, de vrijages van een mijnheer met beurtelings de ene en de andere ongetrouwde tante, en met een hele lange vakantie in de badplaats Blackpool. De taferelen die mevr. Bradley ervan schildert zijn tegelijk kinderlijk en - qua kleurkeuze, sfeertekeningen en compositie - geraffineerd en uitgerijpt. Ik heb de indruk dat kinderen niet half zo weg zullen zijn van de platen in dit boek dan de volwassenen, die tenminste een herinne ring aan zo'n „echte" ouderwetse grootmoeder hebben. Misschien komt het ook alleen maar omdat kinderen (nog) geen heimwee hebben. JAN LANDMAN

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 22