„Bij het werk op de weg geen tijd voor emotie r>r> WACHTMEESTER LUCIA (19): Mentaliteit Abortus Mannen vrij uit De 43-jarige mevrouw Over- weel - „zeg maar Vie" - moeder van 2 volwassen dochters, gaat er voor zitten. Bladert in een map vol pap perassen. Citeert uit cursusmateriaal en talloze krante- en tijdschriftartikelen. „Nee, ik heb voor dit werk geen opleiding gehad. Ben er voor gevraagd Waarschijnlijk, omdat ik al vele jaren erg actief ben in de vrouwenbeweging van het NKV. Ik ben voorzitster van een Roosendaalse afdeling van dat vakverbond. Ik houd echt geen zwaarwichtige inleidin gen. Begin meestal zo maar wat te praten over zaken waarvan ik weet dat mensen ermee bezig sijn". „Andere Ieideters volgen mis schien wel een andere methode. Het is opvallend, hoe gemakke lijk die vrouwen, tuasen de 30 en 41 per avond, loskomen. Ook is het fijn dat er jonge en oudere vrouwen komen. Vrou wen uit uiteenlopende milieus, uit dorpen en grotere plaatsen. Dat maakt de zaak erg leven- vic heeft geconstateerd dat er wel degelijk een verschil in op vatting is over vele zaken tussen de wat oudere vrouwen en de jongere. „De jongere vrouwen aanvaarden allerlei dingen van deze tijd veel gemakkelijker. Halen hun schouders op over kwesties waarmee de oudere vrouwen kennelijk nogal eens in de maag zitten. Ja, dan is er toch wel een verschil in inzicht tus sen de generaties. Maar echt geen kloof. Nee, dat beslist met". De meeste vrouwen nemen al dat gepraat over emancipatie nauwelijks ernstig. „Dat geldt trouwens niet alleen voor die plattelandsvrouwen. Ik heb dat ook keer op keer in onze NKV- vrouwenbeweging ervaren. Ze vmden, en dat is ook mijn me ning, dat er over die emancipatie •en enorm» poespas wordt ge maakt Radio, trievisie, kranten. weekbladen. Ga maar door. Ie dereen grijpt de kans om erdoor op de voorgrond te komen, om zijn of haar mening te geven". „En bij dat alles wordt ge woon maar over het hoofd ge zien dat de gewone vrouwen - veruit de meerderheid dus - nauwelijks aan het woord ko men. Over elitair gespro ken Het is in die bijeenkomsten heel duidelijk dat plattelands vrouwen over het algemeen niet anders denken over dat alles dan andere vrouwen. „Ze vinden al dat gedoe met spandoeken en kreten als „baas in eigen buik" rommelig en getuigend van weinig begrip voor wat er wer kelijk nodig is. Man, bet is bij die vrouwen helemaal geen punt dat vrouwen en mannen die het zelfde werk doen gelijk moeten worden beloond. Dat spreekt voor die vrouwen vanzelf. Maar ze weten ook drommels goed dat die vrouwenemancipatie - ze gebruiken dat woord zelden - een kwestie is van een verande ring in mentaliteit". „Dat het dus niet in een vloek en een zucht gaat. Dat jongeren allerlei veranderingen en nieu wigheden wat gemakkelijker nemen dan ouderen. En dat dat juist duidt op het groeien van een nieuw inzicht" Het is ook duidelijk dat de jongere generatie vrouwen over het algemeen beter geschoold is „Ik merk heel sterk in die ge sprekken dat oudere vrouwen graag willen inhalen wat ze 20 of meer jaar geleden gemist heb ben aan ontwikkeling, aan kan sen. Dat ze echt wel mee willen gaan in de veranderende samen leving. Dat zij willen bijblij- •A*. SÈ*i „Vrouwen van boeren en tuinders - platte - landsvrouwen - zijn doodnuchtere mensen. Niet zo 'n wonder! Er wordt vaak al te gemakke - lijk uit het oog verloren dat juist déze vrouwen bijna allemaal werken. In de bedrijven van hun mannen. Ze maken over die emancipatie van de vrouw niet zo veel woorden vuil. Vinden het allemaal een sterk opgejutte zaak. En, laten we 'ns heel eerlijk zijn, is het dat ook eigenlijk niet? Opgejut door allerlei publiciteitsmedia, door mensen vrouwen én mannen - die er ,,wel wat in zienof die er economisch echt niet slechter van worden Die plattelandsvrouwen den ken over bepaalde zaken toch wel wat anders dan vrouwen uit de stad „Ze benaderen ber paalde vraagstukken gewoon anders. We hebben gepraat over abortus. Toen merkte ik ineens, ik ben een stadsmens, dat die i Mevrouw Vic Overweel. vrouwen uit agrarische bedrij ven veel dichter bij de natuur staan; ze over zo'n onderwerp gemakkelijk praten. We hadden er een priester bij. De eerste reactie was vrijwel eenstemmig „abortus is moord". Maar dar komt er ineens iemand en dit vraagt: „Alles goed en wel maai is abortus nou erger dan - later weten dat je in een gezin onge wenst bent?" Dan zit je meteer midden in de discussie over ge boortenregeling, ongewenste zwangerschap, voorbehoeds Wachtmeester Lucia Dirksen met mentor en Porsche (Van een onzer verslagge vers) DRIEBERGEN - Weg gedoken in de ruime witte bontkraag, een vervaar lijke stofbril op de helm, zit Lucia Dirksen (19) in het kuipje van haar oranje-witte Porsche. Geen geintje zo van „ik zou ook wel eens achter het stuur van zo'n ding willen zitten", maar ge woon beroepshalve. Sinds een maand draait de wachtmeester Dirksen mee in de Autosnelweg surveillance van de Alge mene Verkeersdienst in Driebergen. y Klein, tenger, jong en ook nog vrouw, geen com binatie voor het harde vak waarin meeste! forse wachtmeesters plegen te opereren. Snelheidsma niakken aanhouden, on deugdelijke wagens van de weg halen, dronken rijders ertoe brengen de sleutels af te staan en - als het zo uitkomt - gangsters in gestolen wagens klem rijden. Akkoord, het is het jaar van de vrouw, maar hoe komt Lucia er zelf toe? „Gewoon, ik houd van au torijden", zegt ze met een licht Fries accent en een piterst laconiek grijnsje. Zelf bestuurt zij een eenvoudige Fiat 850 en dat is elke dag een over stapje. „Ik moet telkens uitkijken dat ik mijn Fiat niet een te hoog toerental laat maken". Lucia is samen met acht andere meisjes begin dit jaar bij de Rijkspolitie aangesteld. Het jaar van de vrouw heeft daar over igens weinig mee te ma ken. „We kwamen ruim een jaar geleden al op de opleiding. U zou het eer der andersom kunnen stellen. Het officiële uit roepen van het jaar van de vrouw is pas mogelijk ge worden nu meer en meer in de praktijk blijkt dat vrouwen net zo goed als mannen geschikt zijn voor bepaalde, „typisch man nelijke" beroepen." Is ze niet bang voor confronta tie met grote bloedige on gelukken op de grote we gen? „En verpleegsters dan?"zo vraagt ze. En dan: „Nou ja, we zien wel. Ik denk dat het niet is dat je het niet merkt wanneer je eenmaal aan het werk bent". Haar mentor, wachtmees ter Foppen, met wie ze voorlopig samen de dien sten draait, vult aan: „Je hebt geen tijd om emoties te laten werken. Je bent er als politieman bij, en dan verwacht het publiek dat je op de juiste manier op treedt. Op den duur raak je trouwens gehard, al blijven ongelukken met kinderen je altijd schok ken". Hoe vindt hij het om met een vrouwelijke col lega aan de weg te zitten? „Kijk, ze doet gewoon het werk dat een man ook zou doen, dus in de praktijk is er geen verschil". Maar alles moet geleerd worden. Iemand die pas een paar maanden op een Porsche rijdt, wordt wel een beetje ontzien. Maar dat geldt ook voor jonge mannelijke wachtmees ters. Overigens blijkt Lu cia een uitstekend auto- mobiliste.Haar Porsche- aantekening op het poii- tierijbewijs haalde ze met groot gemak. „Beter dan sommige van de jongens hier", zoals haar chef te vreden opmerkt. Heeft Lucia nu de spits afgebeten, dat wil nog niet zeggen dat we voor taan op de autowegen veel vrouwelijke agenten zul len ontmoeten. Van de ne gen meisjes die bij de Rijkspolitie in dienst zijn gekomen (de gemeentepo litie werkt al jaren met vrouwen) zijn er acht op de Rijkspolitieposten her en der in de dorpen te rechtgekomen. „Maar als een meisje het wil en ze kan het ook, dan is ze wel kom", aldus de Rijkspoli tie. Gebleken is intussen, dat het publiek goed op Lucia reageert. „Het valt niet eens op, dat een vrouw de auto bestuurt", aldus wachtmeester Fop pen, „en dat is toch ook eigenlijk normaal, niet?" middelen. Ook over die zaken hebben jongere vrouwen een wat minder afwijzende opvat ting dan de oudere". Ze lacht. Vertelt, met zicht baar genoegen, over de opmer king van een vrouw op zo'n bij eenkomst. Die stelde ineens dai m de hele discussie over de abor tus gemakshalve meestal eet fase maar wordt vergeten. Dai mensen met verantwoordelijk heidsgevoel het in deze tijd niei meer tot zwangerschap hoeven te laten komen. Dat juist dat feit veel meer in de aandacht zou moeten komen. „Daarmee hadden we het me teen over het gebruik van voor behoedsmiddelen, van de pil" „Het werd mij duidelijk dal jonge vrouwtjes daarovei weinig- problemen hebben Die zitten veel meer bij oudere vrouwen, moeders, die het vrese lijk vinden om hun dochters van 14 of 15 jaar te moeten zeggen dat ze de pil maar moeten ge bruiken. Niet om dat oudere dochters aan te raden. Maai wanneer moet je zo'n jong meiske voor de pil naar de dok ter sturen? Dat is een vraag waarmee die moeders zitte" Ook trouwens met het probleem hoe je als moeder moet reageren op een abortus die een dochtei heeft ondergaan of wil laten toepassen En men vergisse zich niet! Dat zijn echt niet allemaal vrouwen die nog naar de kerk gaan". Het begrip emancipatie word! in de gesprekken van alle kanten dekeken „En dan zegt in df abortus-discussie ineens een wat oudere vrouw „Ik zie als emancipatie ook dat men een meisje of getrouwde vrouw dit abortus heeft laten plegen niet met de vinger nawijst" Nou daar word je dan toch wel even stil van. Dan blijkt dat zulke ge sprekken iets losmaken". Er is gepraat over de vraag, of mannen meer rechten hebben dan vrouwen Of een getrouwde vrouw haar meisjesnaam kan en moet blijven gebruiken, of ze bijvoorbeeld - een wasmachine kan kopen zonder toestemming van haar man. „Die vrouwen gaan over dai alles wikken en wegen Ze leren van elkaar, luisteren naar ande ren, krijgen sociale contacten Juist die ontbreken vaak vooi vrouwen die de hele dag in haai gezin en in bedrijven bezig zijn" V;c denkt even na Zegt dan Weet u, die plattelandsvrou wen zijn als regel veel meer ge émancipeerd dan de vrouwen van werknemers Ze delen de zorgen over de bedrijfsresulta ten. Hebben hun mannen per manent om zich heen. Dat is zo op het platteland En ze geven grif toe dat fijn te vinden Ge woon, omdat ze daardoor steed: op de man kunnen terugvallen Omdat beslissingen steeds sa men genomen worden Ze zier neel goed dat volledige gelijk held van mannen en vrouwer niet kan bestaan We) menen z< dat mannen en vrouwen gelij kwaardig aan elkaai dienen te zijn". Vic heeft ook geconstateerd dat deze plattelandsvrouwen scherp beseffen dat ze nog steeds in een mannen maatschappij moeten leven Dat ervaren ze elke dag opnieuw Ook in de kerk. „Ze zeggen on omwonden dat het een man vrouw maatschappij moet wor den en dat die gelijkstelling overal dient te worden doorge trokken. Maar nogmaals Dat moet, zo vinden ze, geleidelijk gebeuren". Heel moeilijk hebben de meeste vrouwen het, zo blijkt keer op keer, met de grotere openheid die in de gezinnen is gekomen Met de grote vrijheid die kinderen, vooral jongere kinderen, eisen Ook met de sek suele voorlichting die op scholen wordt gegeven Heel wat vrou wen vinden dat die kant noch wal raakt en voorbijgaat aan het wezen van de seksuele beleving voor de menselijke ontplooiing en geestelijke groei „Dat spre ken ze uit ook. Jongere en ou- iere vrouwen denken daarover ''rij gelijk". Meestal worden geen diep gaande zaken op ingewikkelde manier ter sprake gebracht Men doet dat in huis-tuin-en- keuken-woorden Gemoedelijk .Dat heeft bij mij de opvatting versterkt dat vaak heel eenvou dige menselijke zaken veei te zwaar, veel te omslachtig en veel te geleerd aan mensen worden voorgeschoteld Vrije sex, mo dern huwelijksleven, kunstma tige bevruchting als in een hu welijk de man onvruchtbaar is. We hebben er over gepraat Man, tk had me op allerlei filoso fieën voorbereid. Niks ervan. .WV» MVJViU. I'IAÖ CUdll, Daar wordt doodnuchter over gepraat. Een mooi voorbeeld. Over die K I Zegt ineens een jong vrouwtje: „Nou. ik zou dat liever doen dan te weten dat m'n man met een andere vrouw in bed kruipt" Het hele diepzin nige probleem plotseling op een gewoon menselijk niveau ge bracht. Krijgt dan meteen een veel simpeler dimensie" Het gebeurt maar zelden dat men op de bijeenkomsten met pasklare antwoorden komt Op de meeste problemen hebben de vrouwen die niet. „Maar hebben andere ze wel? Laten we nou even eerlijk blijven En dat is ook het nut van zo'n gespreks groep Gewoon durven consta teren dat er heel veel is waarop men het antwoord schuldig moet blijven Wat een genot zou het zijn als al die knappe men sen, al die mensen die alles zo goed weten, dat ook eens zouden durven erkennen Dat zou ze heel wat menselijker na ken JACQUES LEVU

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 17