HM vrij Fartis: verzekering tegen hartaanvallen mm a aa pfi iin Uit" Pro Juventute Druppels door JAN EDINK door CONSTANT ORBAAN a a ITlXIlR El door H. W FILARSKI Aan zijn vrienden en relaties heeft hij geschreven: Mijn leven lang is fotograferen mijn grootste hartstocht geweest. Nu weet ik wat nog fijner is: niet meer fotograferen. Marius Meijboom (63), die jarenlang de koninklijke fami lie fotografeerde en die in de wereld van reclame en mode nu al een legende is geworden om zijn onvermoeibaar perfectio nisme, zegt na 40 jaar fotografie zijn vak vaarwel en gaat aan een tweede leven beginnen. Zo staat het in een droge con vocatie, die hij heeft rondges tuurd. Zolang ik werkte, aldus de tekst, heb ik iedere dag ervan genoten. Maar nu ben ik 63 en ik stap er uit. Ik ga een huis bou wen op de Veluwe. Zelf metse len, zagen timmeren. Ik ga wo nen in de stilte, waar het ruikt naar aarde en mos. „Je hebt in je leven niets te zeggen; alles hangt van toeval aan elkaar", zegt hij zelf. Kijk maar naar zijn loopbaan. Meijboom is een begrip in de va derlandse publiciteit, maar hoe werd deze fabuleuze man foto graaf? „Dat zul je niet geloven", lacht hij. „Ik studeerde farmacie in Amsterdam en ik werkte in tussen in een apotheek bij de Marnixstraat. Dat was een unieke tijd overigens: begin ja ren dertig, vlak bij het Leid splein. Iedereen kwam in die apotheek pilletjes en drankjes halen: beroemde acteurs, actri ces, balletmensen, noem maar op. Dat vond ik enig maar aan die studie had ik een hekel. Toen ik met vakantie weer eens thuis was in Meppel - ik ben een Drent, jazeker - liet mijn vader, die zelf een verdienstelijk ama teurfotograaf was, me een por tretje maken met een camera van hem. Aardig fotootje was het geworden en er moest een lijstje om. In Meppel was geen lijstenmaker en daarom nam ik de kiek mee naar Amsterdam. Enfin, na de vakantie terug in Amsterdam was ik die hele foto al weer vergeten totdat die apo theker een keer zei: Meijboom, ik moet even weg, want ik moet bij Godfried de Groot een foto lijstjegaan kopen. Ik zei meteen: Och, neemt u deze kiek van mij dan even mee, ik moet ook een lijstje hebben. Toen de groot mijn foto zag zei hij tegen de apotheker: „Die jongen moet doorgaan" en ik kreeg een hele zwik apparatuur van Hem te leen. Ik had de smaak te pakken van het portretten maken en via de apotheek kreeg ik de prach tigste modellen voor mijn lens: Nel Stants bijvoorbeeld en pro fessor De Hartog, de vader van Jan, een man met een prach"' baard en nog vele anderen' Meijboom besloot - dolblij met het gevonden alternatief - de farmacie vaarwel te zeggen en fotograag te worden. Hij volgde een opleiding aan de toe- ndertijd vermaarde Reimann- schule in Berlijn. Anderhalf jaar later zat Marinus Meijboom, 25 jaar oud, in een eigen studio in de Vossiusstraat, nota bene vlak naast zijn ontdekker Godfried de Groot. Kort na de oorlog, in 1946, vroeg Pro Juventute hem de vermaarde Prinsessenkalender te willen maken: bij toerbeurt kwamen daarvoor diverse foto grafen in aanmerking. Meijboom: „Toen ik haar voor het eerst ontmoette, zei prinses Juliana tegen me: u krijgt een uur de tijd. Ik schrok me sufstel je voor, twaalf platen in een uur. Enfin, ik kreeg toch meer tijd en ik ben, op verzoek van de konin gin zelf, twaalf jaar haar en haar gezin blijven fotograferen". Voor de officiële foto's van de kroning in 1948 kreeg hij precies 32 minuten de tijd en daaraan viel niet te tornen: het protocol liet niet langer toe. Meijboom: „Moet je je voor stellen: één foto met de kro ningsmantel, één met de regalia, één samen met de prins, één met het hele gezin, één met alle vor stelijke gasten en één met alle ambassadeurs. En dat in het pa leis op de Dam, waar we zelf voor het licht en voor de achter grond moesten zorgen. Zes we ken hebben we de zaak voorbe reid en geoefend. Met onze eigen mensen en met het paleisperso neel of matrozen maakten we proefopstellingen, waarbij ie dereen een prinses of een am bassadeur voorstelde. Je moest daarbij aan alles denken: het protocol schreef de opstelling voor en daarbij wordt geen re kening gehouden met iemands lengte of omvang. Het was daar bij ook nog de eerste foto, die ik ooit in kleur maakte! De beste Soestdijk- herinnering: het laatste portret van koningin Wilhelmina. „Dat is mijn liefste Soestdijk- portret". „Voor haar heb ik een macht van respect gehad", zegt Meij boom. „Er liep toch een hagedis Mei jbooms foto van de inhuldiging van Koningin Juliana (boven) en de daaraan voorafgaande „generale repetitie" waarvoor paleispersoneel en matrozen moesten opdraven. Marius Meijboom over je rug als die vrouw bin nenkwam; wat een persoonlijk heid was dat! Ze liet me eens komen, ik wist niet waarvoor. Het bleek over haar eigen foto's te gaan: „Ik ben in Noorwegen geweest, maar hoe komt het dat alle bergen zo klein op mijn fo- to'tjes staan, meneer Meij boom?". Toch was het fotograferen op Soestdijk maar een fractie van Meijboom's werk. Op de Kei zersgracht had hij zich geassoci eerd met Henk van der Heiiden, die, nu 18 jaar geleden, als 2e fotograaf bij Meijboom was ko men werken. Meijboom en Van der Heijden werd een begrip in de Amsterdamse reclamewe reld. In de jaren vijftig begon de fotografie door te dringen in de reclame, die zich tot dan toe voornamelijk van tekeningen had bediend. Aan de Keizers gracht werd dit nieuwe werk zonder al te veel cpncurentie van anderen op volle toeren uitge voerd: de twee en hun assisten ten werkten dag en nacht, af en toe even een snel slaapje pak- ik het had. Ik liet het zien aan de art-director en die vond het ook mooi. „Maar het is eigenlijk toch niet helemaal dauw", vond hij tenslotte. „O, moest het dauw zijn?", schrok ik. Dat had ik na melijk niet geweten en daar leek het inderdaad niet op. Kijk, dan moet je durven stoppen, een bor rel drinken, gaan slapen en dan rustig weer opnieuw een dag of wat gaan prutsen. Met licht en schaduw kreeg ik tenslotte, in plaats van de Heldere fonkeling die ik eerst had, een matte glans. Toen was het dauw geworden. Dat heeft een dag of vijf gekost". Een perfectionist achter de draadontspanner maar geen maniak, o nee. Ondanks zijn welhaast grenzelose toewijding behield hij een vreugde in zijn werk, die hem spaarde voor stress-aandoeningen ofwel voor conflicten met anderen, waartoe perfectionisme gemakkelijk kan leiden. „Het is altijd één bonk gein geweest", zegt hij met warmte en dat beamen zijn me dewerkers. Het bedenken van haast on uitvoerbare fotografische stunts (een man die aan een parachute boven de stad zweefde b.v. - ge heel in de studio gemaakt) ver eiste veel vindingrijkheid. Om dat de vriendelijke rustige Meij boom goed kon omgaan met kinderen was kindermodefoto- grafie ook al gauw een specia lisme van hem geworden. kend op een divan in de studio. In dit vak groeide Meijboom's grenzeloos perfectionisme. Als -w-v 1 j 1 11 neer, dat er geen klontje meer O C? was te vinden en de rijst er on weerstaanbaar droog en luchtig uitzag. zeepvei rpakking erdruppels fotogra- un je aaf Voor een moest ik water feren. Nu kun je dat niet met gewoon water doen, want dat vloeit meteen uit en wordt een plasje. Ik had een soort glucose gevonden, om waterdruppels mee te maken. Het leek precies op water maar de druppels moesten ook nog volkomen na tuurlijk op de glasplaat liggen. Dat is verschrikkelijk moeilijk, geloof dat maar Jonge assisten ten werden van zoiets wel eens wanhopig maar ik was daar da gen mee bezig. Toen dacht ik dat (Van onze correspondent) PARIJS - De bewoners van het gebied van Groot-Parijs kunnen thans een verzekering afsluiten tegen hartaanvallen. Voor een som van minder dan 450 gulden per jaar (en voor de genen die minder dan 14.000 gulden per jaar verdienen is de verzekering gratis) krijgen zij de garantie dat zij onmiddellijk op de komst van specialistenhulp en zonodig opname in zieken huis kunnen rekenen als zij „harthulp" alarmeren. Van alle verzekerden (in be ginsel lieden die al hartproble men hebben) bezit de organisa tie de uitvoerigste dossiers, evenals een duidelijke aan wijzing hoe diens woning het snelst en het gemakkelijkst te bereiken is. De hulpploegen van de orga nisatie bestaan uit een cardio loog, een assistent en een ver pleegster die over auto's met vol - ledige zuurstofinstallatie, alar minrichting en radio beschik ken. In geval van grote ver keersdrukte kunnen de cardio loog en zijn assistent van motor rijwielen gebruik maken. De organisatie zegt te kunnen waarborgen dat slachtoffers van hartaanvallen binnen een half uur na het alarm in een zieken huis opgenomen zullen zijn, in dien blijkt dat zij niet thuis ge holpen kunnen worden. De sta tistieken wijzen namelijk uit dat 50 procent van de sterfgevallen als gevolg van hartaanvallen zich binnen de eerste uren na de cardiovasculaire shock voor doen voordat klassieke medis che hulp ter plaatse is. De „harthulp"-organisatie biedt haar abonnees bovendien regelmatige check-ups aan om gegevens up-to-date te houden en eventueel preventief in te grijpen. De organisatie is ge huisvest in wat genoemd wordt het modernste ziekenhuis van Europa, het Hospital Ambroise-Pare in Boulogne- Billancourt - een Parijse voor stad. De medische hulpploegen beschikken over een viertal „ka zernes" waar de verzoeken om hulp binnenkomen, terwijl men van plan is permanent wagens met hulpploegen in bepaalde stadswijken en buitenwijken te laten patrouilleren, die per ra dio zo snel mogelijk naar de hulpbehoevenden gezonden kunnen worden. In het gebied van Groot-Parijs sterft tegenwoordig elke acht minuten een man of vrouw als gevolg van een hartaanval. In Frankrijk bestaat sedert enkele jaren al een zogenaamde organi satie SOS-arts waardoor men met een telefonisch verzoek zeer spoedig een arts kan krijgen als de huisarts niet beschikbaar is. JAN DRUMMEN Ook de tweede Fransman in deze groep, de na tionaal meester en oud-kampioen van Frankrijk, Jean Pierre Rabatel, bracht er in deze sterke groep weinig van terecht en verloor van Frank Drost in de navolgende stand. De zesde plaats die net nog in de prijzen viel bij de grootmeestergroep van het zesde Suiker- damtoernooi, werd gedeeld door Anatoli Gantwarg. Frank Drost en Frans Hermelink. Terwijl dit resultaat, met dit sterke deelnemers veld, voor Hermelink bepaald niet slecht te noemen is, viel het voor Drost doch vooral voor Gantwarg wat tegen. Ook de topdammers kunnen wel eens uit vorm zijn, en dan kan het gebeuren dat een Gantwarg, die in de Challenge Mondial 1974 gelijk eindigde met Wiersma en Koeperman. zelfs één punt onder het gemiddelde bleef. Toch hebben Gantwarg, Drost en Hermelink heel wat fraais laten zien. De internationale Franse grootmeester Michel Hisard stond tegenover Hermelink met zwart op de 28e zet voor een zeer moeilijke opgave. m iit~W mi 0 €i 38 Ei '0 M m a mn Do oB n_p Niet op de hoogte van de Coup Napoleon speelde hij hier met wit 3631? waarna volgde (2429!) 33x22 (23—29) 34x23 (16—21) 27x16 (25—30) 35x24 (20x47) en na een twintigtal zetten moest hij ca pituleren. Een prachtig eindspel speelde Gantwarg met zwart tegen Carl Smith. a m "3 n m 0 D* -i res t ED O B B 0mm mm a m n m n mag 2x19 Hij speelde hier (1117) waarna Hermelink ver volgde met 3429! (De aanval op schijf 24 opvan gen door (10—15) 29x20 (15x24) mag niet want dan volgt natuurlijk 2722! (17x39) 3833 39x28) 32x3. Uit). Noodgedwongen kwam toen, (17—22) 29x20 (22x31) 36x27 (10—15) 30—24! (19x30) 35x24 (5—10) 33—28 (10—14) 40—35 (7—11) 24—19 (14x23) 28x19 (15x24) 19x30 (11—17) 27—22! Zwart geeft het op. Zwart aan zet speelde hier (813!) Nu 33-29 niet weg,-ni (1—7!) 11x2 (22—28) (28x46) 19x28 (46x„J) Uit Wit offerde noodgedwon gen een schijf door 2419 (23x14) 4136 (1419) 32—28 (22—27) 33—29 (19—24) 29x20 (25x14) 34—29 (14—20) 11—6 (37—32!) Offert de schijf tijdelijk terug. 28x37 (13—19) 37—32 (19—23) 36—31 (23x34) 32—28 (34—39) 31—27 (39—44) 28—22 (18—23) 27—21 (4449) 21—17 (49—16) 17—12 (16—2!) 22—17 (20—25) 17—11 (2x16) 12—8 (23—29) 8—3 (29—33) 3—17 (3338!) Wit geeft het op. In de rubriek van de vorige week werd de partij gedemonstreerd, die de prijs kreeg voor de spectaculairste partij van het 37e Hoogoventoer nooi. Er was nog een tweede prijs en wel voor de mooiste partij. De Tsjechoslowaakse grootmeester Vlastimil Hort tweede in het eindklassement won deze „schoonheidsprijs" voor onderstaande partij tegen Browne. De Amerikaanse matador kan overigens nooit vat krijgen op het spel van Hort: de vijf partijen die zij in de loop der jaren samen hebben gespeeld heeft hij allen verloren! Wit: W. S. Browne. Zwart: V. Hort. Pirc verdediging. 1. e2—«4. d7d6; 2. d2—d4, Pg«—16: 3. Pbl—c3, Lf8g75. Lfl<2, 0 '6: 6, 0 0, c7—c6: 7. a2a4 a7a5: 8. Lele3. (In aanmerking kwam h3.), Pf6g4; 9. Le3—g5, h7—h6; 10. Lg5—h4, Pb8—a6; 11. Tflel, Pa6b4; 12. Le2c4, g6g5: 13. Lh4—g3, Pg4—f6: 14. PfS—d2, d6—d5; 15. Lc4—b3, Lc8g4; 16. f2—f3, Lg4—h5: 17. Lg3—e5. Dd8—b6: 18. Kgl—hl, Tf8d8; 19. Ddl—e2, Ta8—c8. (Hort veroordeelde achteraf deze zet. die een tempo kost Hij had direct Td7 kunnen spelen.) 20. Taldl, Lh5g6; 21 De2—fl. Td8—d7: 22. f3—f4 (Op deze actie heeft wit al geruime tijd gespeeld maar het is zeer de vraag of zijn strategie juist is geweest I g5xf4: 23 Dflxf4. Pb4xc2!'.. (Dat zwart het geoffer de stuk gauw weer terug krijgt Is gemakkelijk te zien Evenwel, de zwarte dame raakt van de ge baande weg af en zal moeten worden geofferd De taxatie van de daardoor ontstane situatie zie diagram is heel wat moeilijker.) 24. Lb3xc2. Dt8xb2; 25. Le5xf6, e7xf6: 26. Df4—«3. Db2xe2; 27. Tdl—cl. Dc2b2; 28. PcSxd5 (Alles nog volgens de beiderzijdse plannen. Voor de zwarte dame zijn nu alle vluchtwegen afgesloten). Tc8—e8; 29. Pd2—c4, Db2—a2; 30. Tel—e2, Da2xe2 31. De3xe2, c6xd5 I Uil *ai mmm (Beide tegenstanders hebben hun zin gekregen maar Hort heeft deze positie met de ongelijksoor tige materiaalverdeling toch het beste getaxeerd. Zwart krijgt nog een pion en zijn torens en lopers werken veel beter samen dan de witte stukken. De zwarte stand is bovendien uiterst solide. Hier en in het verdere verloop wordt ook duidelijk, waarom zwart op de 25e zet niet met de loper maar met de pion heeft teruggeslagen.) 32. Pc4b6. Td7d8: 33. De2b5, Lg6xe4: 34. Db5xa5. f6—f5; 35. Da5—d2. Te8e6; 36. a4a5, Te6g6; 37. Tel—gl. (Dat wit zijn toevlucht moet nemen tot zulke passieve zetten is veelbetekenend genoeg.), Lg7f8. (Om T8d6 te spelen met de bedoeling Tc6 en Tc2 en niet gestoord te worden door Pc8.) 38. Pb6a4. Td8c8; 39. Pa4—c3 (Of Pc5, Lxc5. dxc5. Txc5 met winst gezien o.a. de dreiging Tc2.), Lf8b4; 40. Dd2b2, Tc8xc3. (Eleganter dan Lxc3. Op Dxb4 komt nl. Lxg2 Txg2, Tcl+ en mat). Wit geeft het op. lent en een ongelooflijke hoop studie vereist dat deze slechts voor een handjevol begenadigden in de bridgewereld is weggelegd. En denkt u niet, dat deze heren er komen met uitsluitend computerwerk. Ook zij moeten in moeilijke situaties beoordelen of ze nou moeten doubleren of verder bieden, met schoppen of met ruiten moeten uitkomen en noemt u maar op. Ik stel dok, dat u en ik en nog een paar miljoen bridgespelers méér plezier kunnen beleven aan de gewone, natuurlijke biedmethodes. Dan blijft het bij het in elkaar passen van een interessant leg- puzzeltje op zichzelf al moeilijk genoeg. Ik zag dit onlangs in een klein toernooitje: West B 9 6 3 f A3 O A V 6 3 A 8 5 Oost H 10 8 7 5 O 8 7 5 2 O H 4 4* 7 4 m BIEDEN. Och ja, wij weten het wel de Italianen, dé su- per-campionissimo, dé onoetwiste grootmeesters van praktisch alle belangrijke internationale toer- nooivelden. Maar u zult toch van mij aan moeten nemen, dat hun wijze van bieden een dermate ta- West gever, allen kwetsbaar. Ettelijke malen ging het op de confectie manier: west één SA (15—17) oost twee schoppen einde. "West had geen aanleiding meer met zijn minimum verder te bieden oost vond dat hij met zijn zes punten niet méér kon doen dan hij deed. Er werd ook nog een keer of wat „Gestaymand": west één SA oost twee klaver (vraag naar hoge kleur) west twee schoppen waarop oost verheugd paste. Het spel bleek een onverliesbaar manchecontract te bevatten. Uitkomst klaverheer, genomen door het aas, drie rondenjes ruiten (oost klaver weg), hartenaas en harten na. Nu konden NZ wel troef naspelen, maar daar die niet al te slecht zaten, bleef het verlies in OW beperkt tot één slag in harten en twee troefslagen. Eén paar antiekelingen bereikten vier schoppen: west één ruiten oost één schoppen west drie schoppen oost vier schoppen Overboden? Wel nee west begon een redelijke sterke kleur te tonen, oosts één schoppen antwoord was normaal, waarna west zijn spel terecht als „zeer waardevol" voor een schoppencontract beoordeelde en aan partner ..vroeg' (door drie schoppen) of hij nog de vierde kon geven. Oost, met een goede vijfkaart in troef en de legpuzzel! de gouden ruiten heer. accepteerde de invite. Een fraai manchebod, met 21 punten samen. De rekenmeesters die 25 punten voor een manchebod voorschrijven zullen ervan rillen; Ik niet hopelijk u ook niet, want dit was goed bridge! t

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 33