„Alle belastingen kunnen
best worden afgeschaft"
Wasmachine voor
zuster uit Tiel
Bezitsvorming werknemers
gebaat bij investeringslnnn
MR. COSTERUS:„ALLE GROND IN PACHT UITGEVEN"
Veel veiligheid in
nieuwe Renault 30 TS
^SJSSS^tTZ DR. w. REYNAERTS IN PROEFSCHRIFT:
HET II>
vrij
*1
binnenland
buitenland
I■Mam
RECHTEN
KERMIS
SLEUTELS
ONTWIKKELINGSRIT NAAR MIDDEN-AFRIK
Uit-
ZATERDAG 1 MAART 1975
f
.ill
AMSTERDAM - Alle be
lastingen in Nederland
kunnen worden afgeschaft
zonder dat de staatsfinan
ciën in gevaar komen. Want
al is het duidelijk dat de
staat niet zonder geld kan
functioneren, dat houdt
nog niet in dat we daarvoor
een lappendeken van fi
scale maatregelen moeten
aanhouden, een lappende
ken waarvan de onderlinge
samenhang vaak zoek is en
waarbij vaak de ene wet in
het teven wordt geroepen
om de fouten van de andere
te corrigeren. De staat zou
daarentegen het geld al
rechtstreeks bij de bron
kunnen innen en wel door
alle vaderlandse grond te
onteigenen en vervolgens in
pacht uit te geven. Dat zou
jaarlijks zo'n 60 miljard op
leveren, ruim genoeg om de
huidige kosten te dekken.
Het is de filosofie van de
70-jarige Amsterdamse ju
rist in ruste mr. W. Coste-
rus, zelf huurder van een
fraai herenhuis in de buurt
van het Amsterdamse Con
certgebouw. Hij staat met
zijn opvattingen niet al
leen. Wel moet worden toe
gegeven dat een en ander
niet op korte termijn zijn
beslag zal krijgen. „Als de
mentaliteit maar verandert
bij de mensen dan komt op
de duur wel een verande
ring in de wet tot stand", zo
zegt hij ons in de zeer gast
vrije ambiance van zijn
werkkamer. Hij is ingeno
men met de belangstelling
van de media en dat niet uit
persoonlijke ijdelheid maar
met het oogmerk, het doel
waarna hij en de zijnen
streven steeds nader te
brengen. „We denken over
igens niet dat er een heil
staat zal komen als de be
lastingen zijn afgeschaft.
Mensen zullen altijd pro
blemen blijven houden.
Maar wel zal het een stap in
de goede richting zijn". Het
is voor mr. Costerus makke
lijker te vertellen wat hij
niet wil dan wat hij wel wil.
„We zijn bijvoorbeeld
tegen de marxistische op
vatting die zowel de grond
als de produktiemiddelen
in handen van de staat wil
brengen", zo zegt hij, en
„anderzijds zullen er heel
wat heren zijn -ik denk hier
bijvoorbeeld aan Caransa-
en in het algemeen oudere
grondbezitters die niets
van onze ideeën zullen
kunnen accepteren". De be-
lastingidealen die mr. Cos
terus nastreeft wil hij zorg
vuldig gescheiden houden
van gelijksoortige pogin
gen in Frankrijk en in De
nemarken. „Poujade was
een rancuneus heer, Gli-
strup is een charlatan".
Zijn eigen ideeën zijn min
der materialistisch getint. Het
zijn ook geen louter gedach
tenspinsels van een groepje
weltfremde hobbyisten Al in
de negentiende eeuw ontston
den er bewegingen op het
Friese en Groningse platte
land die het een principiële
fout achtten dat de blote grond
niet in handen was van de ge
meenschap maar aan enkelen
toebehoorde Nog in deze eeuw
heeft de schrijver Frederik van
Eeden warm gelopen voor
commune-achttge vormen van
grondbezit
Uit al deze stromingen is later
de beweging „Recht en
Vrijheid" voortgekomen „Een
naam die nu nog wat conserva
tief in de oren klinkt, zo in de
geest van Max Lewin, maar die
voor de laatste oorlog progres
sieve mensen achter zich ver
enigde"
Voor de oorlog ging het er
om rechten te verkrijgen, nu
wil men oude rechten handha
ven, aldus mr Costerus
Het is echter duidelijk dat de
filosofie van mr Costerus niet
te vertalen is in politieke ter
men zoals progressief of con
servatief. dan wel links of
rechts.
Sinds 1971 hebben de aan-
hangersvandemededoor Cos
terus gepropageerde theorieën
zich verenigd in een heuse
stichting onder de naam
„Grondvest" juist om te voor
komen dat men in politiek
vaarwater zou terechtkomen.
Het doel van „Grondvest"
laat zich eenvoudig aflezen in
artikel 3 dat luidt „De stich
ting beoogt de menselijke sa
menleving juridisch en eco
nomisch te grondvesten op het
principieel gelijke recht van
alle leden van de samenleving
op de natuurgave grond En
dan moet dat laatste met gele
zen worden als grond die van
nature gaaf is. maar als grond
die een geschenk van de na
tuur is. „Heel vroeger toen er
weinig mensen en vee) grond
was is de fout gemaakt", zo
oordeelt mr Costerus „leder
die een stukje grond ging ont
ginnen. kreeg als vanzelfspre
kend het recht op de vruchten
van die grond voor zolang als
hij leefde Maar", aldus mr
Costerus, „de fout zat hierin
dat men om het betrekkelijk
kleine recht op de vruchten te
beschermen het zeer grote
recht van eigendom er bij heefl
gegeven. Ze hebben met een
kanon op een mus geschoten
Grondbezitters konden zich
na verloop van tijd daardoor
ontwikkelen tot genieters van
arbeidsloos inkomen En dat",
aldus mr Costerus, „is fout
Voorziet hij echter geen eco
nomische chaos als de klok
wordt teruggedraaid en alle
grond onteigend wordt om -als
het ware met een nieuw
monopolïespel- het spel op
nieuw te beginnen'
Ja in zekere zin wel, maar zo
is zijn verwachting, het
marktmechanisme zal snel
voor herstel van het oude
evenwicht zorgen Alleen zal
iemand die grond nodig heeft
om er een fabriekshal op te zet -
ten die grond voortaan niet
meer kunnen kopen maar moe
ten pachten Dat zal er toch toe
lelden dat grond in het
Botlek-gebied een hogere
pachtprijs gaat doen dan bij
voorbeeld grond bij Delfzijl
Tenslotte zal iedereen toch
weer op de goede plek terecht
komen die voor hem of voor
zijn werkzaamheden hpt beste
is
De vergelijking wordt ge
trokken met een kermis op een
dorpsplein. Een wat lichtzin
nig maar niettemin verhelder
end voorbeeld. „Kijk, aldus
mr Costerus. „de gemeen
schap heeft dat plein aange
legd. rioleringen verzorgd,
verlichting aangebracht, toe
gangswegen aangelegd Nu
komt er kermis Wat gebeurt
er? De man met de grote bot
sautotent heeft meer grond en
meer publiek nodig dan de
man met de kop-van-jut die
aan enkele tientallen stoere
jongens per avond de handen
vol heeft De laatste pacht dus
een kleiner stuk voor een la
gere pn js dan de botsautoman
Volgens mr Costerus is de
lijn door te trekken Heel Ne
derland is een kermisplein met
de Botlek-raffinaderij als bot
sautoman en het Delfzijlse
scheepswerfje als de man van
de kop-van-jut.
Rest nog de vraag of de gi
gantische inkomensverschil
len die zonder de nivellerende
belastingen van vandaag de
dag zeker zouden herleven niet
haat en nijd zullen opwekken
in ons land
Nee. aldus mr Costerus. de
inkomens zullen in de praktijk
met zo ver uit elkaar gaan lig
gen Een arts die nu een paar
ton wil verdienen doet dat
immers omdat hij netto aan
zienlijk minder overhoudt
Dat weet het publiek en daar
door wordt het geaccepteerd
Valt de inkomstenbelasting
weg dan zal het publiek het
gewoon niet meer pikken als
de tarieven onevenredig hoog
zijn Maar, in ieder geval zal
men zijn onbelaste inkomen
met meer kunnen gaan beleg
gen in grond Wie grond wil
hebben zal daarvoor slechts
twee valide redenen kunnen
aanvoeren er op wonen of er
mee werken Voor beide be
taalt hij dan pacht aan de ge
meenschap Daarbij moet wel
bedacht worden dat de opstal -
len. datgene wat in de wande
ling zo vaak wordt vereenzel
vtgd met onroerend goed. wel
voor koop en verkoop be
schikbaar zal blijven
Hoopt mr Costerus nu wei
kelijk dat zijn „schone lei"-
theone het ooit zal halen'
Zondei fanatikme luidt het
antwoord bevestigend „Het
heeft", zegt hij, „even geduurd
voordat de slavernij werd af
geschaft Daartoe moesten
eerst de mensen worden opge
voed om slavernij als onrecht
te zien Zo kan het ook met
onze ideeën gaan
Maar natuurlijk het zal tijd
vergen voor en aleer het ei van
Columbus dat door de stich
ting „Grondvest" gelegd is als
zodanig herkend zal worden
Misschien zal er wel verzet
ontstaan van mensen die tijde
lijk de dupe kunnen worden
maar om in de zuivelsfeer te
blijven „je kunt. aldus tens
lotte mr Costerus. geen omelet
bakken zonder eieren te bre
ken
JOHN ROOZEN
Het nieuwe topmodel van de Franse staatsfabriek Renault, de Renault 30 TS, die in maart op da
autosalon te Genève zal worden geïntroduceerd, wordt o.a. gekenmerkt door tal van vciligheidsaspec-
ten. De 30 TS is een vijfdeurs sedan met omhoogschamierende kofferklep, voorwiefaandrijving,
stuurbekrachtiging, een 0-cilinder motor en een groot aantal veiligheidsvoorzieningen die nog niet
eerder in seriefabricage werden toegepast. De wagen zal vanaf eind april op de Franse markt te koop
zijn en komt na juli beschikbaar op de exportmarkten.
De actieve veihgheidseigen-
schapperi van de R 30 TS be
staan uil de volgende punten
goede wegligging die wordt be
reikt door een ingenieuze wie
lophanging en door een uitgeba
lanceerde gewichtsverdeling
uniek remsysteem. dat door toe
passing van twee remcilinders
op de voorwielen, geheel dubbel
is uitgevoerd
lichte en precieze besturing door
hydraulische stuurbekrachti
ging
optimaal zicht op de weg door
bijzondere raamconstructies.
De passieve veiligheidseigen
schappen zijn gebaseerd op de
veiligheidskooi rond de passa
giersruimte. een vervormbare
structuur buiten en een speciale
structuur binnen die kooi.
De buitenzijde van de carros
serie is progressief vervormbaar
en afgestemd op de veiligheids-
kooi. hetgeen zowel voor de
voorzijde als voor de zij- en ach
terkant geldt. Door dit zgn.
.kussen-effect" wordt veel bot
singsenergie opgevangen en ver
loopt de afremming bij een bot
sing geleidelijk De veiligheids-
kooi is goed beschermd, aan de
voorkant is het schutbord ter
hoogte van de pedalen zeer sterk
uitgevoerd, waardoor bij bot
singen schuin van voren het
voorwiel niet het interieur kan
binnendringen. Zware lang-
sbalken aan de voorzijde verlo
pen naar de zijkant van de wa
gen waardoor bij frontale bot
singen de bodem van de passa-
gierskooi niet wordt vervormd.
Binnen de veiligheidskooi zijn
aanvullende veiligheidsvoor
zieningen getroffen, zoals:
de stuurkolom is met twee
kruiskoppelingen gedeeld en
kan het interieur niet binnend
ringen,
het dashboard is uit één stuk
schokabsorberend materiaal
vervaardigd en oefent een grote
dempende werking uit; het loopt
schuin naar beneden en naar vo
ren af waardoor de benen er niet
mee in aanraking kunnen ko
men
stoelen en banken zijn zwaar
aan de bodem verankerd,
de elektromagnetisch bediende
portiersloten vergrendelen in
dwars- en in lengterichting en
kunnen tijdens een botsing niet
openspnngen.
de gordels zijn van het oprolsys-
teem en er is bijzondere aan
dacht besteed aan de plaatsing
van de ankerpunten
Ook uit technisch oogpunt is
de nieuwe Renault een interes
sante wagen met name dooi de
motor, het bijzondere remsys
teem, de speciale wielophanging
en de stuurbekrachtiging
De zescilinder motor heeft een
inhoud van 2664 cc met een
vermogen van 131 pk bij 5500
omw. min. Het motorblok is
vervaardigd volgens het spuit-
gietwerkprocedé en door toe
passing van lichtmetaal bleef
het gewicht uiterst laag. De mo
tor heeft twee verschillende
carburateurs; een enkelvoudige
carburateur staat in verbinding
met het gaspedaal, de tweede
carburateur is dubbel uitge
voerd en de gaskleppen worden
bediend door onderdruk. Deze
oplossing waarborgt een nauw
keurige regeling van het
benzine-lucht mengsel en de
motor kan dan ook schoon wor
den genoemd in alle toerenge-
bieden en bij elke belasting.
De 30 TS heeft voor en achter
schijfremmen met op de voor
wielen geventileerde schijven
voor een betere koeling en grote
remblokken die door twee cilin
ders op elk wiel worden be
diend. Deze twee remcilinders
op de voorwielen maken het mo
gelijk twee geheel gescheiden
remsystemen toe te passen, n.l.
een systeem dat is aangesloten
op de achterwiel en en op een stel
cilinders van de voorwielen, en
een tweede systeem dat het
tweede paar cilinders van de
voorwielen bedient. Beide sys
temen zijn aangesloten op een
tandem-hoofdremcilinder
Voor de vering voor en achter
koos Renault voor schroefveren
met een flexibiliteit die over
eenkomt met die van torsiesta
ven. De R 30 TS is rondom onaf
hankelijk geveerd en torsiesta-
bilisators voorkomen het over
hellen van de carrosserie in
bochten.
De stuurinrichting is hydrau
lisch bekrachtigd waardoor een
directe overbrenging wordt toe
gepast en er weinig aan het stuur
gedraaid behoeft te worden,
terwijl de benodigde kracht zeer
laag is.
In standaard-uitvoering is de
nieuwe Renault van vele extra's
voorzien, zoals gordels met een
oprolautomaat, een gelaagde
voorruit en elektrisch bedien-
bare zijruiten op de voorportie
ren. De fabriek stelt dat ae stoe
len van het Renault-type zijn die
een zeer comforta bele zit garan
deren. De voorstoelen zijn met
inbegrip van de hoofdsteunen
foed verstelbaar en de achter
ank kan in zeven standen wor
den gezet. In de opstelling met
de achterbank in normale posi
tie heeft de bagageruimte een
inhoud van 400 dm3, maar deze
kan tot 490 of 980 dm3 worden
vergroot en door het uitnemen
van de achterbank zelfs tot 1400
dm3. De omhoogschamierende
achterdeur maakt de bagage
ruimte goed toegankelijk.
Enkele andere bijzonderhe
den van de R 30 TS zijn de elek
tromagnetische vergrendeling
van de portieren, bediend via
een nieuw type slotcilinder
waarop een sleutel past met
ronde baard die op elke wille
keurige manier in het slot kan
worden gestoken en die past op
voorportieren en achterklep.
Het is praktisch onmogelijk ae
sloten zonder de juiste sleutel te
openen De vier halogeen kop
lampen kunnen gelijktijdig van
binnenuit hydraulisch worden
versteld en het onderhoud wordt
vereenvoudigd door een zespo
tige stekkeraansluiting voor
elektronische controle van de
belangrijkste motorfuncties.
Tegen meerprijs is een elektro
nisch gestuurde automatische
transmissie leverbaar die speci
aal voor deze wagen is ontwor
pen.
De prijs van de nieuwe Re
nault is momenteel nog niet be
kend.
tenschappelijk bureau van hel
Nederlands Katholiek Vakver
bond. In deze positie is hij lid
van de Sociaal-Economische
Raad en plaatsvervangend lid
van het bestuur van de Stichting
van de Arbeid. Op I maart 1971
werd hij benoemd tot buitenge
woon lector in de sociologie van
arbeid en bedrijfsleven en in de
loop van 1974 gewoon lector in
dal vak aan de Katholieke Ho
geschool.
(V'an onze parlementaire
redactie)
RIJSWIJK - Maandag a.s.
wordt een negentons. II meter
lange nieuwe Mercedes-
vrachtwagen gestart vooreen rit
van ongeveer 11.000 kilometer
Het is geen gewone rit, maar een
ontwikkelingsrit. Het reisdoel is
het bisdom Nyundo in Rwanda
(Midden-Afrika). De f 40.000
kostende vrachtauto plus de in
houd is bestemd om de nood in
een van de armste Afrikaanse
landen te lenigen. Wie besturen
deze wagen? Ervaren beroep
schauffeurs of militaire vrijwil
ligers? Twee journalisten en een
marine-arts moeten deze kolos
en lading veilig door woestijnen
en over wegen met vele kuilen en
gaten loodsen. Wekenlang en
soms minitieuze voorbereidin
gen bieden deze driemanskara
vaan voldoende optimisme deze
reis te overleven en hun lading
op de bestemde plaats te bren
gen. De reis duurt ongeveer 6
weken.
„Ik vind het een directe ge
richte ontwikkelingshulp' zegt
Pieter Klaas Jellema (32)
Maandag klimmen hij. Pietet
Wilman (26)en marine-arts Be-
hrend Werkman (28) in de
vrachtwagencabine om aan de
mammoetrit te beginnen Een
stuk rijden ze niet In Marseille
nemen ze de boot naar Algiers
Daarna begint het grote avon
tuur. zoals Jellema. een Fries
journalist, nu voorlichter bij de
katholieke vervoerdersorgam
satie (KVO) in Rijswijk erkent
Naast het transporteren van
hulpgoederen is een van onze
doelen om uit te proberen of zo'n
tocht voor mensen machine kan
worden herhaald Wanneer onze
reis zonder veel problemen
slaagt, kunnen wij of anderen in
de toekomst over de weg hulp
brengen naar bedreigde gebie
den Dat zal veel goedkoper zijn
dan per schip of vliegtuig Op
ons budget staat f 7000,- voor
dieselolie' aldus Jellema
Deze unieke reis naar Afrika
is niet uit de lucht komen vallen
Voor de kostbare vrachtauto en
inhoud hebben de katholieken
ondei bezielende leiding van
hun pastooi K van Groningen
uit Gerwen (bij Eindhovenge
spaard Alleen het vervoerervan
naar de missiepost leek niet rea
hseerbaar Door de lucht of ovei
zee was veel te duur er zou dan
nog f 100 000 op tafel moeten
komen Overleg met een plaatse
hik transportbedrijf leidde lol
contact met de katholieke ver
voerdersorganisatie in Rijswijk
Deze nam onmiddellijk de orga
nisatie en de expeditie op zich
De drie mannen die enkele
weken de woestijn als hun
tweede tehuis mogen beschou
wen, kunnen zoals Jellema be
aamt tegen een stootje „Wij zijn
opelkaar ingespeeld, want dat is
hard nodig wanneer we vooi
grote en onverwachte proble
men worden geplaatst' De
KVO-voorlichter vond zijn
vriend Behrend Werkman, de
marine-arts, en zijn collega
Wieman. ook journalist bereidt
dit avontuur te beginnen
De expeditie, die door 7 Afri
kaanse landen, misschien meer
voert, heeft als doel een tandari
suitrusting, medicijnen, hout
bewerkingsmachines, vleeswa
ren in blik en een wasmachine
Deze is speciaal vooi zustei
Arnst uit Tiel Zij isdeenige Ne
derlandse missiezustei in
Nvundo Ook de vrachtwagen
blijft daar om het vervoer van
zieken materiaal en voedsel van
en naar opvangcentra, hospi
taais en vliegveldjes te verzor
gen
(Van onze sociaal-economische medewerker)
TILBURG - Meer dan 98 procent van alle werknemers in ons
land. die de leeftijdsgrens van veertig jaar hebben gepasseerd, is
onvermogend in de zin die de vermogensbelasting hierbij hanteert.
De introductie van het investeringsfoon waardoor de werknemers
een aandeel verwerven in de vermeerdering van de kapitaalgoeder
envoorraad. is een passend instrument om tot een gelijkmatiger
vermogensverdeling te komen. Deze aanpak van het bezitsvor
mingsbeleid wordt bepleit door Dt W Reynacrts in zijn dissertatie,
die hij donderdagmiddag verdedigde aan de economische faculteit
van de Katholieke Hogeschool te Tilburg. Dit betekent dat in het
proces van nationale vermogingsvorming de gehele actieve bevol
king dient te worden betrokken. Het Centraal Planbureau schatte
het in kapitaalgoederen (fabrieken, machines enz.) geïnvesteerde
bedrijfsvermogen. exclusief woningen in 1972 op ongeveer 280 mil
jard gulden of 60.000,- per economisch actief lid van de bevol
king.
Revnaerts wijst er m.n opdat
tn de praktijk van het Neder
landse sociaal-economische be
leid de noodzaak tot bezitsvor
ming steeds mede ts ge mot i
veerd vanuit de overweging, da'
de financiering van deeconomi
sche groei betel zou zijn ge
waarborgd. indien de werkne
mers een grotere bijdrage aan d<
nationale besparingen zoudei
leveren Invoering van het inves
teringsloon - dat deel uit maak'
van het proces van loonsvor
ming en als loonkosten kan
worden opgevat - biedt hiertoe
mogelijkheden.
Het is juist deze financie-
'nngsproblematiek die momen
teel grote $orgen baat De ver
klaring daarvan moet worden
gezocht in de forse verschuiving
die zich in de functionele inko
nensverdeling (verdeling ovei
arbeid" en ..kapitaal") ten
gunste van de arbeldsfactoi
heeft voorgedaan Het deel var
nel nationale inkomen dal aar
Ie werknemers tn loondienst ei
tan zelfstandigen toevalt is vat
1952 tot 1974 gestegen van ruin'
72 tot 81procent Dit beteken'
dat het aandeel van de ontvan
gers van niet-looninkomen
(huur. pacht, rente, dividend en
winst) een aanzienlijke daline
heeft ondergaan
Het is juist dit aandeel in het
nationale inkomen geweest dat
de spaarfunctie in onze econo
mie vervulde: uit het niet-
looninkomen worden besparin
gen verricht die voor de finan
ciering van investeringen zor
gen. Neemt deze bron van be
sparingen in betekenis af, dan
dient naar een nieuwe te worden
gezocht. Deze kan gevonden
worden in het inkomen van
werknemers. Ook de Sociaal-
Economische Raad heeft er op
aangedrongen de werknemers
meer te betrekken bij het proces
van kapitaalvorming. In het 17e
halfjaarlijkse rapport van de
Raad wordt opgemerkt, dat er in
1975 een financieringstekort
voor bedrijfsinvesteringen in
vaste activa en voorraden zou
den zijn van ruim 690 miljoen
gulden.
Kortom het gaat er om de
werknemers te betrekken bij de
'inanctertng van de investerin
gen zodat een voldoende om
vang van de investenngsacttvi-
'eit en derhalve een bevredigend
peil van werkgelegenheid kun
nen worden gewaarborgd Rey-
naerts ziet wel in dat het hele
maal niet zo zeker is dat de
werknemers met deze mede
betrokkenheid bij de kapitaal
vorming zo gelukkig zullen zijn
Immers de doorsnee-werknemer
is tot nu vooral gericht op ver
groting van consumptief te be
steden inkomen, tn kapitaal
vorming heeft hij veel minder
belangstelling getoond Wil men
echter tot wijziging komen in de
vermogensverhoudingen, dan
zullen instrumenten als tnveste-
ringsloon moeten worden ge
hanteerd, hierbij wordt gesp
aard uit loonsverhogingen
Een deel van de jaarlijkse
loonsverhoging wordt geblok
keerd en bestemd om investe
ringen te financieren De werk
nemer verkrijgt in ruil hiervoor
een afspraak (aandeel in) op het
nieuwe bedrijfsvermogen dat
door deze investeringen ont
staat Investeringsloon is dus
iets anders dan winstdeling als
bron van vermogensvorming
waarbij een deel van uit te keren
winst aan werknemers bestemd
wordt vooi financiering van in
vesteringen
In deze richting - delen in de
overwinst van een bedrijf gin
gen de plannen van de drie vak
centrales N V V.. N.K V en
C.N V in 1964 in hun voorstel
len tot vermogensaanwasdeling.
Deze zijn echter - na enkele dis
cussies van werkgeverszijde en
in de S.E.R. - in de ijskast te
recht gekomen. De belangstel
ling van de vakcentrales richtte
zich daarna meer op inkomens
verdeling. Het duurde tot 1974
toen m.n. N.V.V.-voorzitter
Wim Kok hierop terugkwam.
Hij wees er op dat overdreven
winsten moesten worden afge
roomd en een collectieve be
stemming moesten krijgen.
Reynaerts is van mening dat
het instrument van investerings
loon geschikter is dan dat van
vermogensaanwasdeling om tot
werkelijke bezitsvorming bij de
werknemers te komen. Het in
vesteringsloon - als bestanddeel
van de loonkosten en deel uit
makend van de periodieke loon
onderhandelingen - schept door
zijn eenvoud en breed toepas
singsgebied (alle werknemers
kunnen erbij worden betrokken)
meer mogelijkheden voor een
gecoördineerde vakbewegings-
Aan het slot van zijn studie
merkt Reynaerts op dat de over
heid een belangrijke rol heeft bij
de verwezenlijking van het in
vesteringsloon Het is daarbij
van het grootste belang dat de
overheid er voor zorg draagt dat
werkgevers- en werknemersor-
fanisaties tot overeenstemming
omen over de richting en vor
ming van de sociaal-
economische toekomst van ons
land In dit opzicht ts Reynaerts
niet zo optimistisch „De im
passe die sedert een aantal jaren
op het veld van de collectieve
arbeidsverhoudingen in ons
land bestaat, doet niet vermoe
den dat uit de botsing der tegen
stellingen spontaan de mini
maal noodzakelijke graad van
consensus (overeenstemming) te
voorschijn zal treden
l»KS 4 A WENTINK
te* te
«ASPECTEN van de
kunst uit Italië, dagelij!
bezoeken in Internatior
tureel Centrum, Meii I
I ti Tot 23 maart.
ANTON van den Hor:
ren '24 in Teteringen, e:
voor het eerst in Brabai
rieschilderingen in Dt
kamp te Oss. Studeei
'47-'48 (promotie) psy
en kreeg kunstzinnige
van o.a. Niel Steenbe
Geurt Brinkgreve. Va
maart, dagelijks van 10
GODSlasterlijk zegt
stuur van het cultureel
te Maastricht en verboc
stelling van Arrabals Ht
kerkhof (modern pas
door Stadstoneel Rotter
PROEFUITVOERING
stukken van Nede
schrijvers, die bij gezelsc
maar niet aan bod kome
avond en morgenavond
ters van Capteyn en Hyd
15 en 16 maart stuk van
Bruyn. CRM staat erach
kunt er gratis bijzijn in ui
teitstheater Amsterdam.
JAN Dijker, Ben Hen
Molenkamp, Gerard Pril
Ru van Rossum met olie
gouaches, tekeningen, l<
sen als maartexpositie b
Spoorlaan Tilburg. Dins
en met zaterdag van 10-
en zondags van 14-17 ui
REGER Trio (leden v
Brabants Orkestgaat coi
geven in Luxemburg, L
Leicester en voor BBC.
JEAN Louis Hardy vert
veertien jaar HBO eind
weer naar Frankrijk,
studie kinderen). Nog et
als solist te horen op 7 m
POC Eindhoven in cellot
van Saint-Saëns. Op 10
zendt BRT/West Vlaande
radio concert uit door Hi
bants Kamer Orkest o.l.i
dy. Om 14 uur.
RIETVELD-Schröderh
Utrecht, waar je met d
voorbijraast op autoweg
Amersfoort, is halve eeu'
Centraal museum in dez
wijdt er tentoonstelling a;
6 maart tot 4 mei.
MARIJKE Raaijm
Weber - van de gale
Made-Drimmelen, - exp
tot 14 maart wandkleden
•sen in de Biggelarij, W
seind 12, Nuenen.
Kunst is een probaat r
mensen in zieken-, bejaa
en verpleegtehuizen nieu'
vensdrift te geven. Een i
idealistische artsen en kt
naars hebben zich daaror
enigd in de werkgroep Zi
huiskunstprogramma. Se
ris van de groep is de sch
ende arts D. Granaat uit B<
Op 12 maart gaat de werk
op het ministerie van Vol
zondheid praten. De werk
heeft een conferentie geho
waaruit hieronder enkele
ties. De wijsgeer Kant zei
het bed een nest van ziek)
En Vincent van Gogh st
aan zijn broer: ik moet scl
ren om gezond te blijven.
Dokter Granaat vertell
een collega, die een patiënt
leverziekte een boek gaf m
produkties van Rembrand
moest er van hem iedere da
kwartier in kijken. De arts
van overtuigd, dat het med
deze therapie te danken i:
de vrouw volledig hers'
„Natuurlijk een sterk verh
zegt Granaat, een beetje
verig voor dit soort uitspr.
maar anderzijds ervan
tuigd, dat soortgelijke erv
gen wel reëel zijn.
Kunst is meer dan alleen
een versiering, meent de v
Zoals de undergioi
literatuur langzamerhand b
officiële uitgevers boven
grond gekomen is (er zat
markt in), zo is GERARD R
met zijn nieuwe boek IK I
HEM LIEF voor 14.90 bi
keurig nette Elsevier terech
komen. Het mag bij zijn spe!
ren (liefdesbrieven aan een
bankierszoon met joods b
kun je niet bij Polak Van
nnep uitgeven), het tekent
een situatie. Van het Reve h
met zijn boeken ongetwij
een bijdrage geleverd aan
openbreken van het begrip
mofilie (een woord, dat in r
Koenen-Endepols uit de vi
ger jaren nog niet te vindei
bij zijn volk. Er is tolerantie i
staan; Reve is tot instituut
bombardeerd; van een visit
en een plaats voor homofili
onze samenleving is nog g
sprake. Nu is Reve, met zijn
thodoxe opvattingen ook nie
aangewezen figuur om daa
te helpen Bij Elsevier aar
komen is hij volledig literat
geworden en houdt zijn m;
schappelijke taak op Reve rr
je nu gelezen hebben, omdat
bij je standing hoort
Literair blijft hij
romantisch-decHHen'v op\|
tihgefi rrouw In dit np/n 'dl
vdrt Ik had hem lief" niet