„Alle belastingen kunnen best worden afgeschaft" Wasmachine voor zuster uit Tiel Bezitsvorming werknemers gebaat bij investeringslnnn MR. COSTERUS:„ALLE GROND IN PACHT UITGEVEN" Veel veiligheid in nieuwe Renault 30 TS ^SJSSS^tTZ DR. w. REYNAERTS IN PROEFSCHRIFT: HET II> vrij *1 binnenland buitenland I■Mam RECHTEN KERMIS SLEUTELS ONTWIKKELINGSRIT NAAR MIDDEN-AFRIK Uit- ZATERDAG 1 MAART 1975 f .ill AMSTERDAM - Alle be lastingen in Nederland kunnen worden afgeschaft zonder dat de staatsfinan ciën in gevaar komen. Want al is het duidelijk dat de staat niet zonder geld kan functioneren, dat houdt nog niet in dat we daarvoor een lappendeken van fi scale maatregelen moeten aanhouden, een lappende ken waarvan de onderlinge samenhang vaak zoek is en waarbij vaak de ene wet in het teven wordt geroepen om de fouten van de andere te corrigeren. De staat zou daarentegen het geld al rechtstreeks bij de bron kunnen innen en wel door alle vaderlandse grond te onteigenen en vervolgens in pacht uit te geven. Dat zou jaarlijks zo'n 60 miljard op leveren, ruim genoeg om de huidige kosten te dekken. Het is de filosofie van de 70-jarige Amsterdamse ju rist in ruste mr. W. Coste- rus, zelf huurder van een fraai herenhuis in de buurt van het Amsterdamse Con certgebouw. Hij staat met zijn opvattingen niet al leen. Wel moet worden toe gegeven dat een en ander niet op korte termijn zijn beslag zal krijgen. „Als de mentaliteit maar verandert bij de mensen dan komt op de duur wel een verande ring in de wet tot stand", zo zegt hij ons in de zeer gast vrije ambiance van zijn werkkamer. Hij is ingeno men met de belangstelling van de media en dat niet uit persoonlijke ijdelheid maar met het oogmerk, het doel waarna hij en de zijnen streven steeds nader te brengen. „We denken over igens niet dat er een heil staat zal komen als de be lastingen zijn afgeschaft. Mensen zullen altijd pro blemen blijven houden. Maar wel zal het een stap in de goede richting zijn". Het is voor mr. Costerus makke lijker te vertellen wat hij niet wil dan wat hij wel wil. „We zijn bijvoorbeeld tegen de marxistische op vatting die zowel de grond als de produktiemiddelen in handen van de staat wil brengen", zo zegt hij, en „anderzijds zullen er heel wat heren zijn -ik denk hier bijvoorbeeld aan Caransa- en in het algemeen oudere grondbezitters die niets van onze ideeën zullen kunnen accepteren". De be- lastingidealen die mr. Cos terus nastreeft wil hij zorg vuldig gescheiden houden van gelijksoortige pogin gen in Frankrijk en in De nemarken. „Poujade was een rancuneus heer, Gli- strup is een charlatan". Zijn eigen ideeën zijn min der materialistisch getint. Het zijn ook geen louter gedach tenspinsels van een groepje weltfremde hobbyisten Al in de negentiende eeuw ontston den er bewegingen op het Friese en Groningse platte land die het een principiële fout achtten dat de blote grond niet in handen was van de ge meenschap maar aan enkelen toebehoorde Nog in deze eeuw heeft de schrijver Frederik van Eeden warm gelopen voor commune-achttge vormen van grondbezit Uit al deze stromingen is later de beweging „Recht en Vrijheid" voortgekomen „Een naam die nu nog wat conserva tief in de oren klinkt, zo in de geest van Max Lewin, maar die voor de laatste oorlog progres sieve mensen achter zich ver enigde" Voor de oorlog ging het er om rechten te verkrijgen, nu wil men oude rechten handha ven, aldus mr Costerus Het is echter duidelijk dat de filosofie van mr Costerus niet te vertalen is in politieke ter men zoals progressief of con servatief. dan wel links of rechts. Sinds 1971 hebben de aan- hangersvandemededoor Cos terus gepropageerde theorieën zich verenigd in een heuse stichting onder de naam „Grondvest" juist om te voor komen dat men in politiek vaarwater zou terechtkomen. Het doel van „Grondvest" laat zich eenvoudig aflezen in artikel 3 dat luidt „De stich ting beoogt de menselijke sa menleving juridisch en eco nomisch te grondvesten op het principieel gelijke recht van alle leden van de samenleving op de natuurgave grond En dan moet dat laatste met gele zen worden als grond die van nature gaaf is. maar als grond die een geschenk van de na tuur is. „Heel vroeger toen er weinig mensen en vee) grond was is de fout gemaakt", zo oordeelt mr Costerus „leder die een stukje grond ging ont ginnen. kreeg als vanzelfspre kend het recht op de vruchten van die grond voor zolang als hij leefde Maar", aldus mr Costerus, „de fout zat hierin dat men om het betrekkelijk kleine recht op de vruchten te beschermen het zeer grote recht van eigendom er bij heefl gegeven. Ze hebben met een kanon op een mus geschoten Grondbezitters konden zich na verloop van tijd daardoor ontwikkelen tot genieters van arbeidsloos inkomen En dat", aldus mr Costerus, „is fout Voorziet hij echter geen eco nomische chaos als de klok wordt teruggedraaid en alle grond onteigend wordt om -als het ware met een nieuw monopolïespel- het spel op nieuw te beginnen' Ja in zekere zin wel, maar zo is zijn verwachting, het marktmechanisme zal snel voor herstel van het oude evenwicht zorgen Alleen zal iemand die grond nodig heeft om er een fabriekshal op te zet - ten die grond voortaan niet meer kunnen kopen maar moe ten pachten Dat zal er toch toe lelden dat grond in het Botlek-gebied een hogere pachtprijs gaat doen dan bij voorbeeld grond bij Delfzijl Tenslotte zal iedereen toch weer op de goede plek terecht komen die voor hem of voor zijn werkzaamheden hpt beste is De vergelijking wordt ge trokken met een kermis op een dorpsplein. Een wat lichtzin nig maar niettemin verhelder end voorbeeld. „Kijk, aldus mr Costerus. „de gemeen schap heeft dat plein aange legd. rioleringen verzorgd, verlichting aangebracht, toe gangswegen aangelegd Nu komt er kermis Wat gebeurt er? De man met de grote bot sautotent heeft meer grond en meer publiek nodig dan de man met de kop-van-jut die aan enkele tientallen stoere jongens per avond de handen vol heeft De laatste pacht dus een kleiner stuk voor een la gere pn js dan de botsautoman Volgens mr Costerus is de lijn door te trekken Heel Ne derland is een kermisplein met de Botlek-raffinaderij als bot sautoman en het Delfzijlse scheepswerfje als de man van de kop-van-jut. Rest nog de vraag of de gi gantische inkomensverschil len die zonder de nivellerende belastingen van vandaag de dag zeker zouden herleven niet haat en nijd zullen opwekken in ons land Nee. aldus mr Costerus. de inkomens zullen in de praktijk met zo ver uit elkaar gaan lig gen Een arts die nu een paar ton wil verdienen doet dat immers omdat hij netto aan zienlijk minder overhoudt Dat weet het publiek en daar door wordt het geaccepteerd Valt de inkomstenbelasting weg dan zal het publiek het gewoon niet meer pikken als de tarieven onevenredig hoog zijn Maar, in ieder geval zal men zijn onbelaste inkomen met meer kunnen gaan beleg gen in grond Wie grond wil hebben zal daarvoor slechts twee valide redenen kunnen aanvoeren er op wonen of er mee werken Voor beide be taalt hij dan pacht aan de ge meenschap Daarbij moet wel bedacht worden dat de opstal - len. datgene wat in de wande ling zo vaak wordt vereenzel vtgd met onroerend goed. wel voor koop en verkoop be schikbaar zal blijven Hoopt mr Costerus nu wei kelijk dat zijn „schone lei"- theone het ooit zal halen' Zondei fanatikme luidt het antwoord bevestigend „Het heeft", zegt hij, „even geduurd voordat de slavernij werd af geschaft Daartoe moesten eerst de mensen worden opge voed om slavernij als onrecht te zien Zo kan het ook met onze ideeën gaan Maar natuurlijk het zal tijd vergen voor en aleer het ei van Columbus dat door de stich ting „Grondvest" gelegd is als zodanig herkend zal worden Misschien zal er wel verzet ontstaan van mensen die tijde lijk de dupe kunnen worden maar om in de zuivelsfeer te blijven „je kunt. aldus tens lotte mr Costerus. geen omelet bakken zonder eieren te bre ken JOHN ROOZEN Het nieuwe topmodel van de Franse staatsfabriek Renault, de Renault 30 TS, die in maart op da autosalon te Genève zal worden geïntroduceerd, wordt o.a. gekenmerkt door tal van vciligheidsaspec- ten. De 30 TS is een vijfdeurs sedan met omhoogschamierende kofferklep, voorwiefaandrijving, stuurbekrachtiging, een 0-cilinder motor en een groot aantal veiligheidsvoorzieningen die nog niet eerder in seriefabricage werden toegepast. De wagen zal vanaf eind april op de Franse markt te koop zijn en komt na juli beschikbaar op de exportmarkten. De actieve veihgheidseigen- schapperi van de R 30 TS be staan uil de volgende punten goede wegligging die wordt be reikt door een ingenieuze wie lophanging en door een uitgeba lanceerde gewichtsverdeling uniek remsysteem. dat door toe passing van twee remcilinders op de voorwielen, geheel dubbel is uitgevoerd lichte en precieze besturing door hydraulische stuurbekrachti ging optimaal zicht op de weg door bijzondere raamconstructies. De passieve veiligheidseigen schappen zijn gebaseerd op de veiligheidskooi rond de passa giersruimte. een vervormbare structuur buiten en een speciale structuur binnen die kooi. De buitenzijde van de carros serie is progressief vervormbaar en afgestemd op de veiligheids- kooi. hetgeen zowel voor de voorzijde als voor de zij- en ach terkant geldt. Door dit zgn. .kussen-effect" wordt veel bot singsenergie opgevangen en ver loopt de afremming bij een bot sing geleidelijk De veiligheids- kooi is goed beschermd, aan de voorkant is het schutbord ter hoogte van de pedalen zeer sterk uitgevoerd, waardoor bij bot singen schuin van voren het voorwiel niet het interieur kan binnendringen. Zware lang- sbalken aan de voorzijde verlo pen naar de zijkant van de wa gen waardoor bij frontale bot singen de bodem van de passa- gierskooi niet wordt vervormd. Binnen de veiligheidskooi zijn aanvullende veiligheidsvoor zieningen getroffen, zoals: de stuurkolom is met twee kruiskoppelingen gedeeld en kan het interieur niet binnend ringen, het dashboard is uit één stuk schokabsorberend materiaal vervaardigd en oefent een grote dempende werking uit; het loopt schuin naar beneden en naar vo ren af waardoor de benen er niet mee in aanraking kunnen ko men stoelen en banken zijn zwaar aan de bodem verankerd, de elektromagnetisch bediende portiersloten vergrendelen in dwars- en in lengterichting en kunnen tijdens een botsing niet openspnngen. de gordels zijn van het oprolsys- teem en er is bijzondere aan dacht besteed aan de plaatsing van de ankerpunten Ook uit technisch oogpunt is de nieuwe Renault een interes sante wagen met name dooi de motor, het bijzondere remsys teem, de speciale wielophanging en de stuurbekrachtiging De zescilinder motor heeft een inhoud van 2664 cc met een vermogen van 131 pk bij 5500 omw. min. Het motorblok is vervaardigd volgens het spuit- gietwerkprocedé en door toe passing van lichtmetaal bleef het gewicht uiterst laag. De mo tor heeft twee verschillende carburateurs; een enkelvoudige carburateur staat in verbinding met het gaspedaal, de tweede carburateur is dubbel uitge voerd en de gaskleppen worden bediend door onderdruk. Deze oplossing waarborgt een nauw keurige regeling van het benzine-lucht mengsel en de motor kan dan ook schoon wor den genoemd in alle toerenge- bieden en bij elke belasting. De 30 TS heeft voor en achter schijfremmen met op de voor wielen geventileerde schijven voor een betere koeling en grote remblokken die door twee cilin ders op elk wiel worden be diend. Deze twee remcilinders op de voorwielen maken het mo gelijk twee geheel gescheiden remsystemen toe te passen, n.l. een systeem dat is aangesloten op de achterwiel en en op een stel cilinders van de voorwielen, en een tweede systeem dat het tweede paar cilinders van de voorwielen bedient. Beide sys temen zijn aangesloten op een tandem-hoofdremcilinder Voor de vering voor en achter koos Renault voor schroefveren met een flexibiliteit die over eenkomt met die van torsiesta ven. De R 30 TS is rondom onaf hankelijk geveerd en torsiesta- bilisators voorkomen het over hellen van de carrosserie in bochten. De stuurinrichting is hydrau lisch bekrachtigd waardoor een directe overbrenging wordt toe gepast en er weinig aan het stuur gedraaid behoeft te worden, terwijl de benodigde kracht zeer laag is. In standaard-uitvoering is de nieuwe Renault van vele extra's voorzien, zoals gordels met een oprolautomaat, een gelaagde voorruit en elektrisch bedien- bare zijruiten op de voorportie ren. De fabriek stelt dat ae stoe len van het Renault-type zijn die een zeer comforta bele zit garan deren. De voorstoelen zijn met inbegrip van de hoofdsteunen foed verstelbaar en de achter ank kan in zeven standen wor den gezet. In de opstelling met de achterbank in normale posi tie heeft de bagageruimte een inhoud van 400 dm3, maar deze kan tot 490 of 980 dm3 worden vergroot en door het uitnemen van de achterbank zelfs tot 1400 dm3. De omhoogschamierende achterdeur maakt de bagage ruimte goed toegankelijk. Enkele andere bijzonderhe den van de R 30 TS zijn de elek tromagnetische vergrendeling van de portieren, bediend via een nieuw type slotcilinder waarop een sleutel past met ronde baard die op elke wille keurige manier in het slot kan worden gestoken en die past op voorportieren en achterklep. Het is praktisch onmogelijk ae sloten zonder de juiste sleutel te openen De vier halogeen kop lampen kunnen gelijktijdig van binnenuit hydraulisch worden versteld en het onderhoud wordt vereenvoudigd door een zespo tige stekkeraansluiting voor elektronische controle van de belangrijkste motorfuncties. Tegen meerprijs is een elektro nisch gestuurde automatische transmissie leverbaar die speci aal voor deze wagen is ontwor pen. De prijs van de nieuwe Re nault is momenteel nog niet be kend. tenschappelijk bureau van hel Nederlands Katholiek Vakver bond. In deze positie is hij lid van de Sociaal-Economische Raad en plaatsvervangend lid van het bestuur van de Stichting van de Arbeid. Op I maart 1971 werd hij benoemd tot buitenge woon lector in de sociologie van arbeid en bedrijfsleven en in de loop van 1974 gewoon lector in dal vak aan de Katholieke Ho geschool. (V'an onze parlementaire redactie) RIJSWIJK - Maandag a.s. wordt een negentons. II meter lange nieuwe Mercedes- vrachtwagen gestart vooreen rit van ongeveer 11.000 kilometer Het is geen gewone rit, maar een ontwikkelingsrit. Het reisdoel is het bisdom Nyundo in Rwanda (Midden-Afrika). De f 40.000 kostende vrachtauto plus de in houd is bestemd om de nood in een van de armste Afrikaanse landen te lenigen. Wie besturen deze wagen? Ervaren beroep schauffeurs of militaire vrijwil ligers? Twee journalisten en een marine-arts moeten deze kolos en lading veilig door woestijnen en over wegen met vele kuilen en gaten loodsen. Wekenlang en soms minitieuze voorbereidin gen bieden deze driemanskara vaan voldoende optimisme deze reis te overleven en hun lading op de bestemde plaats te bren gen. De reis duurt ongeveer 6 weken. „Ik vind het een directe ge richte ontwikkelingshulp' zegt Pieter Klaas Jellema (32) Maandag klimmen hij. Pietet Wilman (26)en marine-arts Be- hrend Werkman (28) in de vrachtwagencabine om aan de mammoetrit te beginnen Een stuk rijden ze niet In Marseille nemen ze de boot naar Algiers Daarna begint het grote avon tuur. zoals Jellema. een Fries journalist, nu voorlichter bij de katholieke vervoerdersorgam satie (KVO) in Rijswijk erkent Naast het transporteren van hulpgoederen is een van onze doelen om uit te proberen of zo'n tocht voor mensen machine kan worden herhaald Wanneer onze reis zonder veel problemen slaagt, kunnen wij of anderen in de toekomst over de weg hulp brengen naar bedreigde gebie den Dat zal veel goedkoper zijn dan per schip of vliegtuig Op ons budget staat f 7000,- voor dieselolie' aldus Jellema Deze unieke reis naar Afrika is niet uit de lucht komen vallen Voor de kostbare vrachtauto en inhoud hebben de katholieken ondei bezielende leiding van hun pastooi K van Groningen uit Gerwen (bij Eindhovenge spaard Alleen het vervoerervan naar de missiepost leek niet rea hseerbaar Door de lucht of ovei zee was veel te duur er zou dan nog f 100 000 op tafel moeten komen Overleg met een plaatse hik transportbedrijf leidde lol contact met de katholieke ver voerdersorganisatie in Rijswijk Deze nam onmiddellijk de orga nisatie en de expeditie op zich De drie mannen die enkele weken de woestijn als hun tweede tehuis mogen beschou wen, kunnen zoals Jellema be aamt tegen een stootje „Wij zijn opelkaar ingespeeld, want dat is hard nodig wanneer we vooi grote en onverwachte proble men worden geplaatst' De KVO-voorlichter vond zijn vriend Behrend Werkman, de marine-arts, en zijn collega Wieman. ook journalist bereidt dit avontuur te beginnen De expeditie, die door 7 Afri kaanse landen, misschien meer voert, heeft als doel een tandari suitrusting, medicijnen, hout bewerkingsmachines, vleeswa ren in blik en een wasmachine Deze is speciaal vooi zustei Arnst uit Tiel Zij isdeenige Ne derlandse missiezustei in Nvundo Ook de vrachtwagen blijft daar om het vervoer van zieken materiaal en voedsel van en naar opvangcentra, hospi taais en vliegveldjes te verzor gen (Van onze sociaal-economische medewerker) TILBURG - Meer dan 98 procent van alle werknemers in ons land. die de leeftijdsgrens van veertig jaar hebben gepasseerd, is onvermogend in de zin die de vermogensbelasting hierbij hanteert. De introductie van het investeringsfoon waardoor de werknemers een aandeel verwerven in de vermeerdering van de kapitaalgoeder envoorraad. is een passend instrument om tot een gelijkmatiger vermogensverdeling te komen. Deze aanpak van het bezitsvor mingsbeleid wordt bepleit door Dt W Reynacrts in zijn dissertatie, die hij donderdagmiddag verdedigde aan de economische faculteit van de Katholieke Hogeschool te Tilburg. Dit betekent dat in het proces van nationale vermogingsvorming de gehele actieve bevol king dient te worden betrokken. Het Centraal Planbureau schatte het in kapitaalgoederen (fabrieken, machines enz.) geïnvesteerde bedrijfsvermogen. exclusief woningen in 1972 op ongeveer 280 mil jard gulden of 60.000,- per economisch actief lid van de bevol king. Revnaerts wijst er m.n opdat tn de praktijk van het Neder landse sociaal-economische be leid de noodzaak tot bezitsvor ming steeds mede ts ge mot i veerd vanuit de overweging, da' de financiering van deeconomi sche groei betel zou zijn ge waarborgd. indien de werkne mers een grotere bijdrage aan d< nationale besparingen zoudei leveren Invoering van het inves teringsloon - dat deel uit maak' van het proces van loonsvor ming en als loonkosten kan worden opgevat - biedt hiertoe mogelijkheden. Het is juist deze financie- 'nngsproblematiek die momen teel grote $orgen baat De ver klaring daarvan moet worden gezocht in de forse verschuiving die zich in de functionele inko nensverdeling (verdeling ovei arbeid" en ..kapitaal") ten gunste van de arbeldsfactoi heeft voorgedaan Het deel var nel nationale inkomen dal aar Ie werknemers tn loondienst ei tan zelfstandigen toevalt is vat 1952 tot 1974 gestegen van ruin' 72 tot 81procent Dit beteken' dat het aandeel van de ontvan gers van niet-looninkomen (huur. pacht, rente, dividend en winst) een aanzienlijke daline heeft ondergaan Het is juist dit aandeel in het nationale inkomen geweest dat de spaarfunctie in onze econo mie vervulde: uit het niet- looninkomen worden besparin gen verricht die voor de finan ciering van investeringen zor gen. Neemt deze bron van be sparingen in betekenis af, dan dient naar een nieuwe te worden gezocht. Deze kan gevonden worden in het inkomen van werknemers. Ook de Sociaal- Economische Raad heeft er op aangedrongen de werknemers meer te betrekken bij het proces van kapitaalvorming. In het 17e halfjaarlijkse rapport van de Raad wordt opgemerkt, dat er in 1975 een financieringstekort voor bedrijfsinvesteringen in vaste activa en voorraden zou den zijn van ruim 690 miljoen gulden. Kortom het gaat er om de werknemers te betrekken bij de 'inanctertng van de investerin gen zodat een voldoende om vang van de investenngsacttvi- 'eit en derhalve een bevredigend peil van werkgelegenheid kun nen worden gewaarborgd Rey- naerts ziet wel in dat het hele maal niet zo zeker is dat de werknemers met deze mede betrokkenheid bij de kapitaal vorming zo gelukkig zullen zijn Immers de doorsnee-werknemer is tot nu vooral gericht op ver groting van consumptief te be steden inkomen, tn kapitaal vorming heeft hij veel minder belangstelling getoond Wil men echter tot wijziging komen in de vermogensverhoudingen, dan zullen instrumenten als tnveste- ringsloon moeten worden ge hanteerd, hierbij wordt gesp aard uit loonsverhogingen Een deel van de jaarlijkse loonsverhoging wordt geblok keerd en bestemd om investe ringen te financieren De werk nemer verkrijgt in ruil hiervoor een afspraak (aandeel in) op het nieuwe bedrijfsvermogen dat door deze investeringen ont staat Investeringsloon is dus iets anders dan winstdeling als bron van vermogensvorming waarbij een deel van uit te keren winst aan werknemers bestemd wordt vooi financiering van in vesteringen In deze richting - delen in de overwinst van een bedrijf gin gen de plannen van de drie vak centrales N V V.. N.K V en C.N V in 1964 in hun voorstel len tot vermogensaanwasdeling. Deze zijn echter - na enkele dis cussies van werkgeverszijde en in de S.E.R. - in de ijskast te recht gekomen. De belangstel ling van de vakcentrales richtte zich daarna meer op inkomens verdeling. Het duurde tot 1974 toen m.n. N.V.V.-voorzitter Wim Kok hierop terugkwam. Hij wees er op dat overdreven winsten moesten worden afge roomd en een collectieve be stemming moesten krijgen. Reynaerts is van mening dat het instrument van investerings loon geschikter is dan dat van vermogensaanwasdeling om tot werkelijke bezitsvorming bij de werknemers te komen. Het in vesteringsloon - als bestanddeel van de loonkosten en deel uit makend van de periodieke loon onderhandelingen - schept door zijn eenvoud en breed toepas singsgebied (alle werknemers kunnen erbij worden betrokken) meer mogelijkheden voor een gecoördineerde vakbewegings- Aan het slot van zijn studie merkt Reynaerts op dat de over heid een belangrijke rol heeft bij de verwezenlijking van het in vesteringsloon Het is daarbij van het grootste belang dat de overheid er voor zorg draagt dat werkgevers- en werknemersor- fanisaties tot overeenstemming omen over de richting en vor ming van de sociaal- economische toekomst van ons land In dit opzicht ts Reynaerts niet zo optimistisch „De im passe die sedert een aantal jaren op het veld van de collectieve arbeidsverhoudingen in ons land bestaat, doet niet vermoe den dat uit de botsing der tegen stellingen spontaan de mini maal noodzakelijke graad van consensus (overeenstemming) te voorschijn zal treden l»KS 4 A WENTINK te* te «ASPECTEN van de kunst uit Italië, dagelij! bezoeken in Internatior tureel Centrum, Meii I I ti Tot 23 maart. ANTON van den Hor: ren '24 in Teteringen, e: voor het eerst in Brabai rieschilderingen in Dt kamp te Oss. Studeei '47-'48 (promotie) psy en kreeg kunstzinnige van o.a. Niel Steenbe Geurt Brinkgreve. Va maart, dagelijks van 10 GODSlasterlijk zegt stuur van het cultureel te Maastricht en verboc stelling van Arrabals Ht kerkhof (modern pas door Stadstoneel Rotter PROEFUITVOERING stukken van Nede schrijvers, die bij gezelsc maar niet aan bod kome avond en morgenavond ters van Capteyn en Hyd 15 en 16 maart stuk van Bruyn. CRM staat erach kunt er gratis bijzijn in ui teitstheater Amsterdam. JAN Dijker, Ben Hen Molenkamp, Gerard Pril Ru van Rossum met olie gouaches, tekeningen, l< sen als maartexpositie b Spoorlaan Tilburg. Dins en met zaterdag van 10- en zondags van 14-17 ui REGER Trio (leden v Brabants Orkestgaat coi geven in Luxemburg, L Leicester en voor BBC. JEAN Louis Hardy vert veertien jaar HBO eind weer naar Frankrijk, studie kinderen). Nog et als solist te horen op 7 m POC Eindhoven in cellot van Saint-Saëns. Op 10 zendt BRT/West Vlaande radio concert uit door Hi bants Kamer Orkest o.l.i dy. Om 14 uur. RIETVELD-Schröderh Utrecht, waar je met d voorbijraast op autoweg Amersfoort, is halve eeu' Centraal museum in dez wijdt er tentoonstelling a; 6 maart tot 4 mei. MARIJKE Raaijm Weber - van de gale Made-Drimmelen, - exp tot 14 maart wandkleden •sen in de Biggelarij, W seind 12, Nuenen. Kunst is een probaat r mensen in zieken-, bejaa en verpleegtehuizen nieu' vensdrift te geven. Een i idealistische artsen en kt naars hebben zich daaror enigd in de werkgroep Zi huiskunstprogramma. Se ris van de groep is de sch ende arts D. Granaat uit B< Op 12 maart gaat de werk op het ministerie van Vol zondheid praten. De werk heeft een conferentie geho waaruit hieronder enkele ties. De wijsgeer Kant zei het bed een nest van ziek) En Vincent van Gogh st aan zijn broer: ik moet scl ren om gezond te blijven. Dokter Granaat vertell een collega, die een patiënt leverziekte een boek gaf m produkties van Rembrand moest er van hem iedere da kwartier in kijken. De arts van overtuigd, dat het med deze therapie te danken i: de vrouw volledig hers' „Natuurlijk een sterk verh zegt Granaat, een beetje verig voor dit soort uitspr. maar anderzijds ervan tuigd, dat soortgelijke erv gen wel reëel zijn. Kunst is meer dan alleen een versiering, meent de v Zoals de undergioi literatuur langzamerhand b officiële uitgevers boven grond gekomen is (er zat markt in), zo is GERARD R met zijn nieuwe boek IK I HEM LIEF voor 14.90 bi keurig nette Elsevier terech komen. Het mag bij zijn spe! ren (liefdesbrieven aan een bankierszoon met joods b kun je niet bij Polak Van nnep uitgeven), het tekent een situatie. Van het Reve h met zijn boeken ongetwij een bijdrage geleverd aan openbreken van het begrip mofilie (een woord, dat in r Koenen-Endepols uit de vi ger jaren nog niet te vindei bij zijn volk. Er is tolerantie i staan; Reve is tot instituut bombardeerd; van een visit en een plaats voor homofili onze samenleving is nog g sprake. Nu is Reve, met zijn thodoxe opvattingen ook nie aangewezen figuur om daa te helpen Bij Elsevier aar komen is hij volledig literat geworden en houdt zijn m; schappelijke taak op Reve rr je nu gelezen hebben, omdat bij je standing hoort Literair blijft hij romantisch-decHHen'v op\| tihgefi rrouw In dit np/n 'dl vdrt Ik had hem lief" niet

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 30