Nederlandse soldaten niet naar Suriname MAZDA 1000/1300 kompleet en inkliisief /•MM» Feuilleton over Amsterdamse metro ook de volgende week erg spannend SURINAME WIL SNEL EIGEN KRIJGSMACHT Duizendste mavo-schooldecaan M4ZDA Nieuw ziekenhuis in Tilburg Zeevarenden willen nieuw Mazda: kompleet de voordeligste binnenland buitenland Oman wordt een „vrije vlagland" Pekiiig haalt uit tegen Moskou op Elseviers Groot Drankenboek Westerterp voor autoverbod op kleinere wegen Ijskast Urgent HOE EEN GROOTS PLAN VERANDERDE IN EEN NACHTMERRIE Onbewoonbaar Proef-explosie Riethof Bemiddelend ZATERDAG 1 MAART 1975 15 (ADVERTENTIE) iVie Spanje kent,kent Osborne shen TILBURG (ANP) Staats secretaris Hendriks (Volksge zondheid en Milieuhygiëne) heeft het programma van ei sen voor de bouw van een nieuw ziekenhuis in Tilburg goedgekeurd. Het nieuwe zie kenhuis dat het oude St.-Elisa- bethziekenhuis moet vervan gen, zal 750 bedden tellen. De bouwkosten worden geraamd op f 150 miljoen. Het architec tenbureau Wijting en De Groot in Amsterdam heeft op dracht zo snel mogelijk een schetsplan voor het nieuwe ziekenhuis te maken. NEW YORK (AP) Met Ingang van 1 april wordt Oman, een olierijke staat in het zuidoosten van het Arabi sche schiereiland, een „vrije vlagland", zoals bijvoorbeeld Panama en Liberia. Dat betekent dat men daar zijn schepen kan registreren. Het blad Business Week te New York meldde dat de sul tan van Oman tot deze maat regel is overgegaan omdat hij de laatste tijd veel te veel geld heeft uitgegeven en nu hoopt, dat de registratie van buitenlandse schepen de kas weer aardig zal gaan bijvul len. UTKECHT (ANP) De[ nieuwe lichting Nederlandse militairen, die volgende week donderdag de troepenmacht in Suriname zou gaan aan vullen, blijft thuis. De Suri naamse regering heeft Ne derland laten weten geen prijs meer te stellen op t.ieu-1 we recruten uit Nederland, omdat daarmee vertraging zou optreden in de opbouw van de Surinaamse krijgs macht. Minister Vredeiing gaat akkoord met de regeling. Het betreft 59 dienstplichti ge soldaten en 10 onderofficie ren, die hun bijna acht weken durende tropenopleiding in de Isabellakazerne te Den Bosch reeds hebben voltooid. De Al gemene Vereniging van Dienstplichtige Militairen (AVNM) is van oordeel, dat deze militairen liet slachtoffer dreigen te worden van de Sur- namisering, het streven van een land naar onafhankelijk heid. „De militairen hebben een bijzondere zware opleiding achter de rug (35 procent van de gegadigden is afgevallen) en vormen nu zo'n hechte een heid, dat ze voor andere dion- NEW DELHI (AP) Zonder de Sovjet-Unie met name te noemen heeft China de be schuldiging geuit dat een „socialistische supermacht" zich op een oorlog aan het voorbereiden is. Dit gebeurde tijdens de jaarlijkse vergadering van de economische en sociale com missie ESCAP. Daar sprak de leider van de Chinese delegatie Moe-Ming, die zaakgelastigde is aan de Chinese ambassade te New Dehli. „De supermacht die beweert socialistisch te zijn spreekt over ontspanning, vrede, ont wapening en veiligheid waar dit maar te pas komt, en met veel vuur. Maar in feite is deze supermacht bijzonder energiek bezig zijn bewape ning te versterken en zich ten oorlog voor te bereiden. sten dan tropendiensten onge- schikt zijn geworden", aldus de AVNM, die vindt, dat de I klap voor deze militairen hard' is aangekomen, omdat velen hun huis- en kamerhuren heb ben opgezegd, auto's verkocht en kleding aangeschaft. Defen sie heeft als alternatieve op lossing plaatsing bij de bewa kingscompagnieën Heutz voor gesteld. De AVNM zegt dat de voorgestelde plaatsing van de 69 militairen bij van Heutz bewakingstroepen onuitvoer baar is. Volgens de vereniging zijn er twee mogelijkheden: van ieder van de betrokkenen wordt een plaatsing nauwkeu rig bekeken of (en dit laatste vindt de AVNM het meest voor de hand liggende) de he le groep zwaait al na insche- pingsverlof ais buitengewoon dienstplichtige. ,De thans in Suriname gele gerde militairen van de TRIS zullen hun diensttijd normaal uitdienen en keren in novem ber naar Nederland terug. De Vereniging voor Dienst plichtige Militairen WDM noemt het een goede zaak, dat het nu eindelijk afgelopen is met het sturen van Nederland se militairen naar Suriname. De WDM verlangt nu wel van het ministerie van defen sie, dat de gedupeerde solda ten in overleg met hen ge plaatst worden bij een van de infanterieafdelingen in Neder land. (ADVERTENTIE) Wat is precies gedistilleerd? Hoe lang bestaat de kunst van het distilleren al? Wat hebben politiek, vorstenhuizen en kloosterorden ermee te maken? Welke merken en soorten zijn er? Op deze en vele andere vragen over bereiding en historie van het gedistilleerd geeft Elseviers Groot Drankenboek het antwoord. Op overzichtelijke cn plezierig leesbare wijze. Veel aan dacht natuurlijk voor onze nationale trots de jenever, de kleurrijke likeuren en de vele bittervariaties. Elseviers Groot Dranken<>oek: 't eerste complete standaardwerk voor kenner en liefhebber. Tevens 'n spiritueel geschenk met z'n 264 bladzijden en z'n prachtige foto's in kleur. Nü nog voor 32,50 bij elke boekhandel (later 39,50). Een uitgave van Elsevier DEN HAAG (ANP) Minis ter Westerterp is het eens met het kamerlid dr. Drees van DS '70 dat kleinere wegen bij voorbeeld op de Veluwe afge sloten zouden moeten worden voor doorgaand autoverkeer. In zijn schriftelijke beant woording aan de Tweede Ka mer na opmerkingen tijdens het begrotingsdebat stelt de bewindsman dat de mogelijk heid tot beperking van auto verkeer op kleinere wegen, die daartoe minder geschikt zijn, bestaat door het treffen van een verkeersmaatregel waarbij auto's geheel worden verboden of autoverkeer wordt beperkt tot aanwonen- den met toepassing van een onderbord „uitgezonderd plaatselijk verkeer". ROTTERDAM (ANP) De zeevarenden op de grote han delsvaart en de zeesleepvaart willen per 1 mei 1976 een nieuw beloningssysetme waar bij «an de rang of fimctie minder doorslaggevende bete kenis wordt gegeven. De nadruk moet worden verscho ven naar de duur van het dienstverband. De leden van de Vereniging van Kapiteins en Officieren ter Koopvaardij (VKO) heb ben er bij het bestuur op aan gedrongen bij de cao-onder handelingen in het komende contractjaar te bekijken door welk systeem het huidige kan worden vervangen. (Van onze onderwijsredacteur) ZWOLLE Er zijn nu in ons land duizend gediplomeer de Mavo-schooldecanen. Deze week is in Zwolle door staats secretaris dr. A. Veerman van Onderwijs en Wetenschappen, het duizendste certificaat uit gereikt. Er is bij die gelegenheid heel wat gezegd over de groei ende betekenis van het sehoodecenaat. De heer L. van Beek vertelde namens de commissie Opleiding School decanen-mavo over het ont staan en de ontwikkeling van het Instituut der Schooldeca nen. Waarbij hij, o.a., de na druk legde op het feit, dat schooldecanen geen enkele rechtspositie hebben. Vooral bij het mavo liggen steeds meer leraren daarom het schooldecanaat neer. Ze voelen zich in dit werk gefrusteerd en vinden hun positie té onze ker. Het ziet er ook niet naai' uit, dat binnen afzienbare tijd een wettelijke basis voor dat werk zal worden gelegd. Een goede rechtspositie van de schooldecanen acht hij ei genlijk in de eerste plaats van onderwijskundig belang. Het is een noodzakelijke voor waarde om het werk goed te doen, aldus de heer Van Beek. De opleiding van schoolde canen - mavo kreeg het volle pond in de korte toespraak van de lieer A. Martens. Hij is cursusleider en stafdocent van de Tilburgse Academie Mens en Arbeid, die sinds 1968 die opleiding verzorgt. Bij die op leiding wordt uitgegaan van en voortgebouwd op de voort durende vorming van de le raar. Waarbij speciaal aan dacht wordt besteed aan de oriëntatie op de maatschappij als arbeidsgemeenschap. Een schooldecaan moet leerlingen kunnen helpen in hun zoeken naar een weg in die maat schappij. Daartoe moet hij bijzonder goed op de hoogte zijn van de schoolwereld en bovendien die maatschappij goed kennen. Daarom verdiept hij zich ook in de ingewikkelde en veel omvattende wereld van Stu die- en beroepskeuze. Opdat hij leerlingen tijdens hun schoolperiode kan helpen te kiezen voor verdere studie of beroepsopleiding. Dat vraagt een intensieve training, waar voor meer tijd beschikbaar zou moeten zijn. De heer Martnens wees erop, dat daar toe het opleidingsprogramma uitgebreid zou moeten worden met een aantal basisvakken, technische trainingen en vaar digheden. Hij acht het wense lijk, dat er een nieuwe cursus wordt opgezet die moet uit gaan van de leerbehoeften van de schooldecanen. v.a Een auto kost geld. En als u zo'n bedrag "op tafel legt", mag u verlangen dat alles erin zit, wat erin hóórt. Dat zo'n auto kompleet is. En dat u niet te veel betaalt. Want u laat zich niets wijsmaken. U maakt gewoon een proefrit in die komplete Japanse Mazda 1000 of 1ö00. Uiteraard geheel vrijblijvend. inkt. BTW af Importrice Standaardvoorzieningen in de Mazda 1000/1300: 2-snelheden ruitewissers - elektrische ruitesproeier - achteruilrijlampen - alarmknipperlicht- installatie - signaallicht - hoofdsteunen - gelaagd veiligheidsglas in voorruit (kan niet "blindslaan") - beveiligde kooi-carrosserie met valbeugel in dak - gescheiden remsysteem - stuurslot - zonnekleppen - afsluitbare benzinetank - handremwaarschuwingslicht - sigaretten aansteker. Nog extra in de Mazda 1300: verstelbare rugleuningen en elektrisch verwarmde achterruit 183 dealers in Nederland. Service in geheel W.-Europa Japanse perfektie in auto's AUTO PALACE - DE BINCKH0RST B.V. OEN HAAG POSTBUS 148 BINCKHORSTLAAN 312-322 TEL. 070-855100 AUTOBEDRIJF DONKERS Off. Mazda-dealer Dorpsstraat 41 - Chaam Tel. 01619 - 228 Mazda-dealer voor Zecuwsch-Vlaanderen AUTOBEDRIJF DE OUDE Mr. F. J. Haarmanweg 56 - Terneuzen Tel. 01150-5755 Vertegenwoordiger G. Lootens tel. 01157-536 Dealer voor Etten-Leur e.o. GARAGE VAN DEN BOOMEN B.V. Oude Bredaseweg 35 - Etten-Leur Tel. 01608 - 2289 Dealer voor Oosterhout e.o. AUTOBEDRIJF A. SNEIJERS Bredaseweg 37-41, Nwe. Bouwlingstraat Oosterhout, Tel. 01620 -23434 Off. Mazda-dealer voor Breda e.o. AUTOBEDRIJF JOOP FOKKEMA Deinzestraat 385 - Breda Tel. 01600-75137 - 70516 Dealer voor Raanisdonk e.o. AUTOMOBIELBEDRIJF JANSEN RAAMSDONK B.V. Luitenambachtstraat 41 - Raamsdonk Tel. 01621 - 2991 Off. dealer voor Breda e.o. GARAGE VAN RIEL Gen. Maczekstraat 8-14 - Breda Tel. 01600-33825 GARAGEBEDRIJF II. GLERUM Flierstraat 104 - Lage Zwaluwe Tel. 01684-430 Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen GARAGE ED VOERMAN Paardenmarkt 15 - Hulst Tel. 01140-2104 AUTOMOBIELBEDRIJF A. V. d. WOU Tramstraat 37 - Dongen Tel. 01623 -2619 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Op de zondagen na is er in de af- I gelopen twee weken geen dag voorbijgegaan waarop de Nederlandse dagbladpers haar lezers niet verraste op een of meer berichten over de verwikkelingen rond de metrobouw in Amsterdam. Als een spannend feuilleton met telkens onverwachte wendingen paradeerden de gebeurtenissen door de krart tenkolommen en voorlopig zal dat nog wel zo blijven ook. Onze hoofdstad bestaat 700 jaar, maar wij hebben een sterk vermoeden, dat later in 6e annalen de metro-troebelen met veel grotere letters geno teerd zuilen staan dan de fes tiviteiten van dit jubileum jaar. Raar terug naar de gebeur tenissen van nu: het ziet er duidelijk naar uit. dat volgen de week weer een aantal bij zonder interessante hoofdstuk ken aan het metro-feuilleton kan worden toegevoegd. Maandag moeten elf panden in de Nieuwmarktbuurt, n.u nog volledig bewoond, ont ruimd worden om later in de week onder de slopershamer te komen. De Nieuwmarkters zullen echter allerlei middelen in het werk stellen om deze executie te verijdelen. Eveneens maandag zal er misschien een gesprek plaats vinden tussen burgemeester Samkaiden en de actievoer ders uit de Nieuwmarktbuurt, een gesprek, waarop PPR-wet- houder en metro-tegenstander Roel van Duyn donderdag ten zeerste bij de burgemeester heeft aangedrongen. Woensdag vergadert de ge meenteraad. Aan de orde ko men dan onder meer de opvol ging van de deze week afge treden PSP-wethouder Huib R iethof en een door de PPR- fractie in te dienen motie, waarin wordt gevraagd, het bij de aanleg van 1 metrolijn te laten en de andere gepro jecteerde lijnen in de ijskast te stoppen. En tenslotte zal donderdag de kantonrechter uitspraaik doen in het kort geding, dat de actie-voerende Nieuwmark ters wegens snnaad hadden aangespannen tegen b. en w. Maar omdat velen door de snel uit de drassige metro- grond sehiettende bomen het hos niet meer dreigen te zien, lijkt het. ons nuttig, in vogel vlucht nog eens de belangrijk ste bomen aan te wijzen. Roet van Duyn: bemiddelaar In de lente van 1968 nam de Amsterdamse gemeenteraad een voorstel aan van b> en w. (toen nog bestaande uit de partijen PvdA, CPN, WD, KVP en ARP) om in de stad een metronet aan te leggen. Er zouden vier grote, in elkaar grijpende lijnen moeten ko men en daarvan bleek de oost- lijn. van centraal station naar de nieuwe gigantische stads wijk in het zuiden, de Bijl mermeer, het meest urgent en geschikt om mee te beginnen. Protesten uit de bevolking kwamen er nauwelijks. In 1970 stelde de raad een krediet voor die oostlijn ter beschikking: ruim f 410 mil joen. Iets meer protesten uit de bevolking maar gezien het aantal nog steeds niet van eni ge importantie. ffotze'f-le ja- t werd het eer- sta metrogat gegraven De1 oostlijn moest 18 kilometer lang worden en om de 8 a 900 meter een station krijgen. Het binnenstadsgedeelte zou on dergronds worden aangelegd, terwijl het overige deel van de lijn bovengronds zou ko men te liggen- Voor de aanleg van het ondergrondse gedeelte, slechts 3,5 kilometer, moesten wel enkele oude panden in de Nieuwmarktbuurt, een gezellig voormalig joods wijkje in de schaduw van het rosse licht van de walletjes, worden ge sloopt. Maar daar tilde het ge meentebestuur niet zo zwaar aan, want voor die Nieuw marktbuurt bestond een ver beteringsplan waai-bij niet al leen huizen gerenoveerd-, maar ook enkele gesloopt zouden moeten worden. Ze waren een opknapheurt niet meer waard en zouden vervangen worden door nieuwbouw. Welnu, zo dachten b. en w., dan is het ook niet zo erg, ais we ten behoeve van de metro-aanleg nog wat huizen extra slopen Er zaten weliswaar enkele panden met historische waarde bij, maar de rijksdienst voor dé monumentenzorg zag hel belang dat met de sloop was gemoeid wel in en gaf zonder veel bedenkingen een vergun ning voor afbraak. Aanvankelijk verliepen de onteigenigingsprocedures bij zonder vlot. Bewoners van de Nieuwmarktbuurt wilden maar al te graag verhuizen naar de nieuwe woning, die hen door de gemeente in hel vooruitzicht was gesteld. De 59 huizen, die moesten wijken voor de metro waren eind 1972 al bijna allemaal leeg. De gemeente had ze direct na het vrijkomen volkomen onbe woonbaar gemaakt: vloeren eruit, ramen dichtgespijkerd, sanitair weggehaald en gas, licht en water afgesloten. Maar toen gebeurde het. De protesten tegen de geldverslin dende (het 'bedrag van f 410 miljoen bleek al lang niet meer 'haalbaar) en huizen wegvagende metro-aanleg na men toe. Metro-tegenstanders verenigden zich in actiegroe pen en namen via kraakacties weer bezit van de leegstaande en schijnbaar onbewoonbare huizen in de Nieuwmarkt buurt. Met vereende krachten werden de panden weer een voor een opgeknapt en leef baar gemaakt, en..-de gemeen te liet het toe. Via normale procedures zou men proberen de woningen apnieuiw te onteigenen- Maar de krakers gingen nergens meer op in en bleven zitten waar ze zaten. Zelfs werden er lege huizen, die niet ge sloopt, maar gerenoveerd zou den moeten worden, door kra kers in bezit genomen. Ook zij waren er met geen stok meer uit te krijgen, want ze wilden solidair zijn met de bezetters van de siooppanden. Herfst 1974: negenenveertig woningen, die ten behoeve van de metro-aanleg ai lang ge sloopt hadden moeten zijn, worden nog steeds bewoond. De gemeente kan niets doen. Pogingen van deurwaarders lopen op niets uit. „Deurwaar der, het hééft geen zin hier aan te bellen. We gaan toch niet weg", staat er op de deu ren van de omstreden huizen te lezen. Op 12 december neemt de gemeente de kans weer om een zojuist door een alleen staande vrouw verlaten huis in de Nieuwmarktbuurt te slo pen. Nog net op tijd arriveren de actievoerders, die vervol gens emotioneel met dakpan nen en stenen naar politie auto's beginnen te gooien. De actie lukt. Het huis staat er nog steeds. Oudejaarsavond 1974. Zon der dat iemand er erg in heeft, laat een k'lei n groepje mannen, leden en sympathi santen van de ultrarechtse groepering Nieuw-Rechts. geesteskind van de notoire Max Lewin, bij een vrijwel gereed metrostation in de Noord-Bijl mer een betonnen riolerings buis exploderen. Een proef-ex- plosie als -generale repetitie voor een sinistere actie: het opblazen van een deel van het metro-station, een daad die de indruk moet wekken, gepleegd te zijn door de Nieuwmark ters. Op 13 februari van dit jaar zou de definitieve bom-aanslag moeten plaats vinden, maar de afloop is bekend. Gealarmeerd door een bewaker- van het sta tion betrapt de politie de bom menleggers op heterdaad- Drie man worden gearresteerd en tater nog drie. Vijf ervan zit ten nu nog in arrest, in af wachting van hun berech ting. Maar hoewel de explosie in het Bijlmer-station niet door ging', vond hij wel op twee andere fronten plaats: in het college van b. en w- en in de Nieuwmarktbuurt. Figuurlijke explosies weliswaar, maar toch mot een zeer verhitte uitwer king. B, en w. gaven inder daad, op Roel van Duyn na, de actiegroep uit de Nieuwmarkt buurt de schuld. Een week later wordt deze beschuldiging weliswaar iets afgevlakt en wat meer tegen terreuracties in het algemeen gericht, maar dat kan toch niet verhinderen, dat de Nieuwmarkters een kort ge ding aanspannen wegens smaad. Over en weer ontstaat een uiterst geprikkelde sfeer, die nog wordt versterkt door het feit, dat zeer binnenkort, op 3 ma-art, de termijn afloopt waarbinnen de bewoners van de siooppanden. hun woningen kunnen ontruimen en vervan gende woonruimte kunnen aanvragen. In de gemeenteraad is de sfeer eveneens gespannen. De 13 PvdA-raadsleden zijn zeer verdeeld over de vraag of hun partijgenoten in het college van 1). en w. juist gehandeld hebben met het steunen van de b. en w.-verklaring over de metro-aanslag. (ADVERTENTIE) Paliets maken nu sneller met luchtdruktackers van Poppers-Senco! „De stijgende vraag naar onze pallets noodzaakte tot een snellere en vooral ongestoorde produktie. Poppers-Senco had de ervaring on. ons met de juiste luchtdruktackers van dienst te zijn. Feilloos werkenck 5 jaar onder-gratis-controle-staande spijkc machines, die elk bevestigingsprobleem automatisch oplossen." (Hr. M. Bakker van Kistenfabriek M. Bakker Jzn. - Sassenheim) Pallets, kisten, kratten maar ooi: voor asphalt shingles, ruberoid, bitumen dakbedekking, wander, vloeren, caravans en kinderwagens voor elk bevestigingsprobleem dat snel en perfect opgelost moet worden is er een speciale luchtdruktacker van Poppers-Senco met nieten of spijkers van elk type, in elke maat. Goede ideeën voor beter en sneller bevestigen POPPERS- SENCO BV Ladhouderskade 65-66, A'dam. Tel. 020 - 765 765', of onze regionale verkoopadviseur Voor demonstratie ter plaatse: F. Giorius, 04103 - 2237 Dinsdag 24 februari stuurt wethouder Huib Riethof (PSP) belast met verkeer en vervoer, personeelszaken en kunst, een brief naar de raadsfracties van PvdA. CPN, PPR en D'66, waarin hij voor stelt voorlopig de afbouw van de oostlijn van de metro op te schorten totd'at alternatieven en andere oplossingen zijn aangedragen die de instem ming van de meerderheid van alle betrokkenen hebben. Grote beroering. Is Riethof, eens fel tegenstander van de metro en sinds vorig jaar zo mer als wethouder voorstan der, nu opeens weer tegen stander geworden? Het college pruimt de brief niet, zegt dat er met Riethof niet meer te werken valt, waarna Riethof besluit op te stappen. ,,Dan gaat Reel van Duyn ook", zo hoorde men direct overa'l roepen. Maar de PPR- wethouder van produiktiebe- drijven wil van een vertrek zijnerzijds vooralsnog niets weten- Volgens een woord voerder van het landelijk hoofdbestuur van de PPR zal Van Duyn pas aan aftreden denken als het volgende week in de Nieuwmarktbuurt tot grote onlusten komt. En verder schijnt hij, zo bleek donderdag en gisteren, met al le mogelijke moeite een be middelende roil tussen b. en w- en de Nieuwmarkters te wil len spelen. Inmiddels lijkt dat ai aardig gelukt te zijn. want burgemeester Samkaiden heeft zich in principe bereid ver klaard tot een gesprek met de actievoerders. Een andere poging van Van Duyn om de verhouding tussen bestuurders en burgers weer wat gezonder te maken, lij'kt ook aardig te gelukken. Volgende week woensdag zal tijdens de raadsvergadering de PPR-fractie (in de raad twee man sterk) een motie indienen waarin het college wordt ge vraagd af te zien van een verdere ontwikkeling van het metronet. De oostlijn. die nu al f 800 miljoen kost is een onvermijdelijk feit. maar daarna moet het metro-avon tuur maar wosden afgesloten, zo vindt de PPR. Een woordvoerder van de gemeente deelde ons naar aan leiding van bovenstaand voor stel overigens mee, dat voor alle nog aan te leggen metro lijnen geen enkel huis meer behoeft te worden gesloopt, omdat via een nieuw systeem nu ondergronds een tunne' ge graven kan worden. Het ma- - - ppi* wmmmm Burgemeester Samkaiden. ken van bovengrondse gaten, waarin caissons worden neer gelaten, is dan niet meer 110- dig. Dc metro-tegenstandei's in de Nieuwmarktbuurt hebben inmiddels laten weten, dat ze volgende week beslist geen ge we'd zullen gebruiken, maar zich zullen bedienen van ge weldlozen weerbaarheid. „We wijken niet en we hebben alle mogelijke foefjes om dat waar te maken. Maar gewonden zui len er niet vallen", aldus een 'actievoerder. En hij wijst in de richting van een voor sioop bestemd huis beschilderd met fraaie, rode letters, die samen een strofe vormen uit een ge dicht van H.M. van Rand wijk: „Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen: dan dooft het licht' Dick van Rietschoten

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 15