Nederlandse soldaten
niet naar Suriname
MAZDA 1000/1300
kompleet en inkliisief
/•MM»
Feuilleton over Amsterdamse metro
ook de volgende week erg spannend
SURINAME WIL SNEL EIGEN KRIJGSMACHT
Duizendste mavo-schooldecaan
M4ZDA
Nieuw ziekenhuis
in Tilburg
Zeevarenden willen
nieuw
Mazda: kompleet de voordeligste
binnenland
buitenland
Oman wordt een
„vrije
vlagland"
Pekiiig haalt
uit
tegen Moskou
op Elseviers
Groot Drankenboek
Westerterp voor
autoverbod op
kleinere wegen
Ijskast
Urgent
HOE EEN GROOTS PLAN VERANDERDE IN EEN NACHTMERRIE
Onbewoonbaar
Proef-explosie
Riethof
Bemiddelend
ZATERDAG 1 MAART 1975
15
(ADVERTENTIE)
iVie Spanje kent,kent Osborne shen
TILBURG (ANP) Staats
secretaris Hendriks (Volksge
zondheid en Milieuhygiëne)
heeft het programma van ei
sen voor de bouw van een
nieuw ziekenhuis in Tilburg
goedgekeurd. Het nieuwe zie
kenhuis dat het oude St.-Elisa-
bethziekenhuis moet vervan
gen, zal 750 bedden tellen. De
bouwkosten worden geraamd
op f 150 miljoen. Het architec
tenbureau Wijting en De
Groot in Amsterdam heeft op
dracht zo snel mogelijk een
schetsplan voor het nieuwe
ziekenhuis te maken.
NEW YORK (AP) Met
Ingang van 1 april wordt
Oman, een olierijke staat in
het zuidoosten van het Arabi
sche schiereiland, een „vrije
vlagland", zoals bijvoorbeeld
Panama en Liberia.
Dat betekent dat men daar
zijn schepen kan registreren.
Het blad Business Week te
New York meldde dat de sul
tan van Oman tot deze maat
regel is overgegaan omdat hij
de laatste tijd veel te veel
geld heeft uitgegeven en nu
hoopt, dat de registratie van
buitenlandse schepen de kas
weer aardig zal gaan bijvul
len.
UTKECHT (ANP) De[
nieuwe lichting Nederlandse
militairen, die volgende week
donderdag de troepenmacht
in Suriname zou gaan aan
vullen, blijft thuis. De Suri
naamse regering heeft Ne
derland laten weten geen
prijs meer te stellen op t.ieu-1
we recruten uit Nederland,
omdat daarmee vertraging
zou optreden in de opbouw
van de Surinaamse krijgs
macht. Minister Vredeiing
gaat akkoord met de regeling.
Het betreft 59 dienstplichti
ge soldaten en 10 onderofficie
ren, die hun bijna acht weken
durende tropenopleiding in de
Isabellakazerne te Den Bosch
reeds hebben voltooid. De Al
gemene Vereniging van
Dienstplichtige Militairen
(AVNM) is van oordeel, dat
deze militairen liet slachtoffer
dreigen te worden van de Sur-
namisering, het streven van
een land naar onafhankelijk
heid.
„De militairen hebben een
bijzondere zware opleiding
achter de rug (35 procent van
de gegadigden is afgevallen)
en vormen nu zo'n hechte een
heid, dat ze voor andere dion-
NEW DELHI (AP) Zonder
de Sovjet-Unie met name te
noemen heeft China de be
schuldiging geuit dat een
„socialistische supermacht"
zich op een oorlog aan het
voorbereiden is.
Dit gebeurde tijdens de
jaarlijkse vergadering van de
economische en sociale com
missie ESCAP.
Daar sprak de leider van de
Chinese delegatie Moe-Ming,
die zaakgelastigde is aan de
Chinese ambassade te New
Dehli.
„De supermacht die beweert
socialistisch te zijn spreekt
over ontspanning, vrede, ont
wapening en veiligheid waar
dit maar te pas komt, en met
veel vuur. Maar in feite is
deze supermacht bijzonder
energiek bezig zijn bewape
ning te versterken en zich ten
oorlog voor te bereiden.
sten dan tropendiensten onge-
schikt zijn geworden", aldus
de AVNM, die vindt, dat de I
klap voor deze militairen hard'
is aangekomen, omdat velen
hun huis- en kamerhuren heb
ben opgezegd, auto's verkocht
en kleding aangeschaft. Defen
sie heeft als alternatieve op
lossing plaatsing bij de bewa
kingscompagnieën Heutz voor
gesteld. De AVNM zegt dat de
voorgestelde plaatsing van de
69 militairen bij van Heutz
bewakingstroepen onuitvoer
baar is. Volgens de vereniging
zijn er twee mogelijkheden:
van ieder van de betrokkenen
wordt een plaatsing nauwkeu
rig bekeken of (en dit laatste
vindt de AVNM het meest
voor de hand liggende) de he
le groep zwaait al na insche-
pingsverlof ais buitengewoon
dienstplichtige.
,De thans in Suriname gele
gerde militairen van de TRIS
zullen hun diensttijd normaal
uitdienen en keren in novem
ber naar Nederland terug.
De Vereniging voor Dienst
plichtige Militairen WDM
noemt het een goede zaak, dat
het nu eindelijk afgelopen is
met het sturen van Nederland
se militairen naar Suriname.
De WDM verlangt nu wel
van het ministerie van defen
sie, dat de gedupeerde solda
ten in overleg met hen ge
plaatst worden bij een van de
infanterieafdelingen in Neder
land.
(ADVERTENTIE)
Wat is precies gedistilleerd? Hoe
lang bestaat de kunst van het
distilleren al? Wat hebben politiek,
vorstenhuizen en kloosterorden
ermee te maken? Welke merken en
soorten zijn er? Op deze en vele
andere vragen over bereiding en
historie van het gedistilleerd geeft
Elseviers Groot Drankenboek het
antwoord. Op overzichtelijke cn
plezierig leesbare wijze. Veel aan
dacht natuurlijk voor onze nationale
trots de jenever, de kleurrijke
likeuren en de vele bittervariaties.
Elseviers Groot Dranken<>oek:
't eerste complete standaardwerk
voor kenner en liefhebber. Tevens
'n spiritueel geschenk met z'n
264 bladzijden en z'n prachtige
foto's in kleur. Nü nog voor 32,50
bij elke boekhandel (later 39,50).
Een uitgave van Elsevier
DEN HAAG (ANP) Minis
ter Westerterp is het eens met
het kamerlid dr. Drees van DS
'70 dat kleinere wegen bij
voorbeeld op de Veluwe afge
sloten zouden moeten worden
voor doorgaand autoverkeer.
In zijn schriftelijke beant
woording aan de Tweede Ka
mer na opmerkingen tijdens
het begrotingsdebat stelt de
bewindsman dat de mogelijk
heid tot beperking van auto
verkeer op kleinere wegen,
die daartoe minder geschikt
zijn, bestaat door het treffen
van een verkeersmaatregel
waarbij auto's geheel worden
verboden of autoverkeer
wordt beperkt tot aanwonen-
den met toepassing van een
onderbord „uitgezonderd
plaatselijk verkeer".
ROTTERDAM (ANP) De
zeevarenden op de grote han
delsvaart en de zeesleepvaart
willen per 1 mei 1976 een
nieuw beloningssysetme waar
bij «an de rang of fimctie
minder doorslaggevende bete
kenis wordt gegeven. De
nadruk moet worden verscho
ven naar de duur van het
dienstverband.
De leden van de Vereniging
van Kapiteins en Officieren
ter Koopvaardij (VKO) heb
ben er bij het bestuur op aan
gedrongen bij de cao-onder
handelingen in het komende
contractjaar te bekijken door
welk systeem het huidige kan
worden vervangen.
(Van onze
onderwijsredacteur)
ZWOLLE Er zijn nu in
ons land duizend gediplomeer
de Mavo-schooldecanen. Deze
week is in Zwolle door staats
secretaris dr. A. Veerman van
Onderwijs en Wetenschappen,
het duizendste certificaat uit
gereikt.
Er is bij die gelegenheid
heel wat gezegd over de groei
ende betekenis van het
sehoodecenaat. De heer L. van
Beek vertelde namens de
commissie Opleiding School
decanen-mavo over het ont
staan en de ontwikkeling van
het Instituut der Schooldeca
nen. Waarbij hij, o.a., de na
druk legde op het feit, dat
schooldecanen geen enkele
rechtspositie hebben. Vooral
bij het mavo liggen steeds
meer leraren daarom het
schooldecanaat neer. Ze voelen
zich in dit werk gefrusteerd
en vinden hun positie té onze
ker. Het ziet er ook niet naai'
uit, dat binnen afzienbare tijd
een wettelijke basis voor dat
werk zal worden gelegd.
Een goede rechtspositie van
de schooldecanen acht hij ei
genlijk in de eerste plaats van
onderwijskundig belang. Het
is een noodzakelijke voor
waarde om het werk goed te
doen, aldus de heer Van
Beek.
De opleiding van schoolde
canen - mavo kreeg het volle
pond in de korte toespraak
van de lieer A. Martens. Hij is
cursusleider en stafdocent van
de Tilburgse Academie Mens
en Arbeid, die sinds 1968 die
opleiding verzorgt. Bij die op
leiding wordt uitgegaan van
en voortgebouwd op de voort
durende vorming van de le
raar. Waarbij speciaal aan
dacht wordt besteed aan de
oriëntatie op de maatschappij
als arbeidsgemeenschap. Een
schooldecaan moet leerlingen
kunnen helpen in hun zoeken
naar een weg in die maat
schappij.
Daartoe moet hij bijzonder
goed op de hoogte zijn van de
schoolwereld en bovendien die
maatschappij goed kennen.
Daarom verdiept hij zich ook
in de ingewikkelde en veel
omvattende wereld van Stu
die- en beroepskeuze. Opdat
hij leerlingen tijdens hun
schoolperiode kan helpen te
kiezen voor verdere studie of
beroepsopleiding. Dat vraagt
een intensieve training, waar
voor meer tijd beschikbaar
zou moeten zijn. De heer
Martnens wees erop, dat daar
toe het opleidingsprogramma
uitgebreid zou moeten worden
met een aantal basisvakken,
technische trainingen en vaar
digheden. Hij acht het wense
lijk, dat er een nieuwe cursus
wordt opgezet die moet uit
gaan van de leerbehoeften van
de schooldecanen.
v.a
Een auto kost geld. En als u zo'n bedrag "op tafel
legt", mag u verlangen dat alles erin zit, wat erin
hóórt. Dat zo'n auto kompleet is.
En dat u niet te veel betaalt. Want u laat zich niets wijsmaken. U maakt
gewoon een proefrit in die komplete Japanse Mazda 1000 of 1ö00.
Uiteraard geheel vrijblijvend.
inkt. BTW af Importrice
Standaardvoorzieningen in de Mazda 1000/1300:
2-snelheden ruitewissers - elektrische ruitesproeier - achteruilrijlampen - alarmknipperlicht-
installatie - signaallicht - hoofdsteunen - gelaagd veiligheidsglas in voorruit (kan niet
"blindslaan") - beveiligde kooi-carrosserie met valbeugel in dak - gescheiden remsysteem -
stuurslot - zonnekleppen - afsluitbare benzinetank - handremwaarschuwingslicht - sigaretten
aansteker.
Nog extra in de Mazda 1300: verstelbare rugleuningen en elektrisch verwarmde achterruit
183 dealers in Nederland. Service in geheel W.-Europa
Japanse perfektie in auto's
AUTO PALACE - DE BINCKH0RST B.V. OEN HAAG POSTBUS 148 BINCKHORSTLAAN 312-322 TEL. 070-855100
AUTOBEDRIJF DONKERS
Off. Mazda-dealer
Dorpsstraat 41 - Chaam
Tel. 01619 - 228
Mazda-dealer voor Zecuwsch-Vlaanderen
AUTOBEDRIJF DE OUDE
Mr. F. J. Haarmanweg 56 - Terneuzen
Tel. 01150-5755
Vertegenwoordiger G. Lootens tel. 01157-536
Dealer voor Etten-Leur e.o.
GARAGE VAN DEN BOOMEN B.V.
Oude Bredaseweg 35 - Etten-Leur
Tel. 01608 - 2289
Dealer voor Oosterhout e.o.
AUTOBEDRIJF A. SNEIJERS
Bredaseweg 37-41, Nwe. Bouwlingstraat
Oosterhout, Tel. 01620 -23434
Off. Mazda-dealer voor Breda e.o.
AUTOBEDRIJF JOOP FOKKEMA
Deinzestraat 385 - Breda
Tel. 01600-75137 - 70516
Dealer voor Raanisdonk e.o.
AUTOMOBIELBEDRIJF JANSEN
RAAMSDONK B.V.
Luitenambachtstraat 41 - Raamsdonk
Tel. 01621 - 2991
Off. dealer voor Breda e.o.
GARAGE VAN RIEL
Gen. Maczekstraat 8-14 - Breda
Tel. 01600-33825
GARAGEBEDRIJF II. GLERUM
Flierstraat 104 - Lage Zwaluwe
Tel. 01684-430
Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen
GARAGE ED VOERMAN
Paardenmarkt 15 - Hulst
Tel. 01140-2104
AUTOMOBIELBEDRIJF A. V. d. WOU
Tramstraat 37 - Dongen
Tel. 01623 -2619
(Van een onzer
verslaggevers)
AMSTERDAM Op de
zondagen na is er in de af-
I gelopen twee weken geen
dag voorbijgegaan waarop
de Nederlandse dagbladpers
haar lezers niet verraste op
een of meer berichten over
de verwikkelingen rond de
metrobouw in Amsterdam.
Als een spannend feuilleton
met telkens onverwachte
wendingen paradeerden de
gebeurtenissen door de krart
tenkolommen en voorlopig
zal dat nog wel zo blijven
ook.
Onze hoofdstad bestaat 700
jaar, maar wij hebben een
sterk vermoeden, dat later in
6e annalen de metro-troebelen
met veel grotere letters geno
teerd zuilen staan dan de fes
tiviteiten van dit jubileum
jaar.
Raar terug naar de gebeur
tenissen van nu: het ziet er
duidelijk naar uit. dat volgen
de week weer een aantal bij
zonder interessante hoofdstuk
ken aan het metro-feuilleton
kan worden toegevoegd.
Maandag moeten elf panden
in de Nieuwmarktbuurt, n.u
nog volledig bewoond, ont
ruimd worden om later in de
week onder de slopershamer
te komen. De Nieuwmarkters
zullen echter allerlei middelen
in het werk stellen om deze
executie te verijdelen.
Eveneens maandag zal er
misschien een gesprek plaats
vinden tussen burgemeester
Samkaiden en de actievoer
ders uit de Nieuwmarktbuurt,
een gesprek, waarop PPR-wet-
houder en metro-tegenstander
Roel van Duyn donderdag ten
zeerste bij de burgemeester
heeft aangedrongen.
Woensdag vergadert de ge
meenteraad. Aan de orde ko
men dan onder meer de opvol
ging van de deze week afge
treden PSP-wethouder Huib
R iethof en een door de PPR-
fractie in te dienen motie,
waarin wordt gevraagd, het
bij de aanleg van 1 metrolijn
te laten en de andere gepro
jecteerde lijnen in de ijskast
te stoppen.
En tenslotte zal donderdag
de kantonrechter uitspraaik
doen in het kort geding, dat
de actie-voerende Nieuwmark
ters wegens snnaad hadden
aangespannen tegen b. en w.
Maar omdat velen door de
snel uit de drassige metro-
grond sehiettende bomen het
hos niet meer dreigen te zien,
lijkt het. ons nuttig, in vogel
vlucht nog eens de belangrijk
ste bomen aan te wijzen.
Roet van Duyn:
bemiddelaar
In de lente van 1968 nam de
Amsterdamse gemeenteraad
een voorstel aan van b> en w.
(toen nog bestaande uit de
partijen PvdA, CPN, WD,
KVP en ARP) om in de stad
een metronet aan te leggen. Er
zouden vier grote, in elkaar
grijpende lijnen moeten ko
men en daarvan bleek de oost-
lijn. van centraal station naar
de nieuwe gigantische stads
wijk in het zuiden, de Bijl
mermeer, het meest urgent en
geschikt om mee te beginnen.
Protesten uit de bevolking
kwamen er nauwelijks.
In 1970 stelde de raad een
krediet voor die oostlijn ter
beschikking: ruim f 410 mil
joen. Iets meer protesten uit
de bevolking maar gezien het
aantal nog steeds niet van eni
ge importantie.
ffotze'f-le ja- t werd het eer-
sta metrogat gegraven De1
oostlijn moest 18 kilometer
lang worden en om de 8 a 900
meter een station krijgen. Het
binnenstadsgedeelte zou on
dergronds worden aangelegd,
terwijl het overige deel van
de lijn bovengronds zou ko
men te liggen- Voor de aanleg
van het ondergrondse gedeelte,
slechts 3,5 kilometer, moesten
wel enkele oude panden in de
Nieuwmarktbuurt, een gezellig
voormalig joods wijkje in
de schaduw van het rosse licht
van de walletjes, worden ge
sloopt.
Maar daar tilde het ge
meentebestuur niet zo zwaar
aan, want voor die Nieuw
marktbuurt bestond een ver
beteringsplan waai-bij niet al
leen huizen gerenoveerd-, maar
ook enkele gesloopt zouden
moeten worden. Ze waren een
opknapheurt niet meer waard
en zouden vervangen worden
door nieuwbouw. Welnu, zo
dachten b. en w., dan is het
ook niet zo erg, ais we ten
behoeve van de metro-aanleg
nog wat huizen extra slopen
Er zaten weliswaar enkele
panden met historische waarde
bij, maar de rijksdienst voor
dé monumentenzorg zag hel
belang dat met de sloop was
gemoeid wel in en gaf zonder
veel bedenkingen een vergun
ning voor afbraak.
Aanvankelijk verliepen de
onteigenigingsprocedures bij
zonder vlot. Bewoners van de
Nieuwmarktbuurt wilden
maar al te graag verhuizen
naar de nieuwe woning, die
hen door de gemeente in hel
vooruitzicht was gesteld. De
59 huizen, die moesten wijken
voor de metro waren eind
1972 al bijna allemaal leeg. De
gemeente had ze direct na het
vrijkomen volkomen onbe
woonbaar gemaakt: vloeren
eruit, ramen dichtgespijkerd,
sanitair weggehaald en gas,
licht en water afgesloten.
Maar toen gebeurde het. De
protesten tegen de geldverslin
dende (het 'bedrag van f 410
miljoen bleek al lang niet
meer 'haalbaar) en huizen
wegvagende metro-aanleg na
men toe. Metro-tegenstanders
verenigden zich in actiegroe
pen en namen via kraakacties
weer bezit van de leegstaande
en schijnbaar onbewoonbare
huizen in de Nieuwmarkt
buurt. Met vereende krachten
werden de panden weer een
voor een opgeknapt en leef
baar gemaakt, en..-de gemeen
te liet het toe.
Via normale procedures zou
men proberen de woningen
apnieuiw te onteigenen- Maar
de krakers gingen nergens
meer op in en bleven zitten
waar ze zaten. Zelfs werden
er lege huizen, die niet ge
sloopt, maar gerenoveerd zou
den moeten worden, door kra
kers in bezit genomen. Ook zij
waren er met geen stok meer
uit te krijgen, want ze wilden
solidair zijn met de bezetters
van de siooppanden.
Herfst 1974: negenenveertig
woningen, die ten behoeve van
de metro-aanleg ai lang ge
sloopt hadden moeten zijn,
worden nog steeds bewoond.
De gemeente kan niets doen.
Pogingen van deurwaarders
lopen op niets uit. „Deurwaar
der, het hééft geen zin hier
aan te bellen. We gaan toch
niet weg", staat er op de deu
ren van de omstreden huizen
te lezen.
Op 12 december neemt de
gemeente de kans weer om
een zojuist door een alleen
staande vrouw verlaten huis
in de Nieuwmarktbuurt te slo
pen. Nog net op tijd arriveren
de actievoerders, die vervol
gens emotioneel met dakpan
nen en stenen naar politie
auto's beginnen te gooien. De
actie lukt. Het huis staat er
nog steeds.
Oudejaarsavond 1974. Zon
der dat iemand er erg in
heeft, laat een k'lei n groepje
mannen, leden en sympathi
santen van de ultrarechtse
groepering Nieuw-Rechts.
geesteskind van de notoire Max
Lewin, bij een vrijwel gereed
metrostation in de Noord-Bijl
mer een betonnen riolerings
buis exploderen. Een proef-ex-
plosie als -generale repetitie
voor een sinistere actie: het
opblazen van een deel van het
metro-station, een daad die de
indruk moet wekken, gepleegd
te zijn door de Nieuwmark
ters.
Op 13 februari van dit jaar
zou de definitieve bom-aanslag
moeten plaats vinden, maar de
afloop is bekend. Gealarmeerd
door een bewaker- van het sta
tion betrapt de politie de bom
menleggers op heterdaad- Drie
man worden gearresteerd en
tater nog drie. Vijf ervan zit
ten nu nog in arrest, in af
wachting van hun berech
ting.
Maar hoewel de explosie in
het Bijlmer-station niet door
ging', vond hij wel op twee
andere fronten plaats: in het
college van b. en w- en in de
Nieuwmarktbuurt. Figuurlijke
explosies weliswaar, maar toch
mot een zeer verhitte uitwer
king. B, en w. gaven inder
daad, op Roel van Duyn na, de
actiegroep uit de Nieuwmarkt
buurt de schuld.
Een week later wordt deze
beschuldiging weliswaar iets
afgevlakt en wat meer tegen
terreuracties in het algemeen
gericht, maar dat kan toch
niet verhinderen, dat de
Nieuwmarkters een kort ge
ding aanspannen wegens
smaad. Over en weer ontstaat
een uiterst geprikkelde sfeer,
die nog wordt versterkt door
het feit, dat zeer binnenkort,
op 3 ma-art, de termijn afloopt
waarbinnen de bewoners van
de siooppanden. hun woningen
kunnen ontruimen en vervan
gende woonruimte kunnen
aanvragen.
In de gemeenteraad is de
sfeer eveneens gespannen. De
13 PvdA-raadsleden zijn zeer
verdeeld over de vraag of hun
partijgenoten in het college
van 1). en w. juist gehandeld
hebben met het steunen van
de b. en w.-verklaring over de
metro-aanslag.
(ADVERTENTIE)
Paliets maken nu sneller
met luchtdruktackers van Poppers-Senco!
„De stijgende vraag naar onze pallets noodzaakte tot een snellere
en vooral ongestoorde produktie. Poppers-Senco had de ervaring on.
ons met de juiste luchtdruktackers van dienst te zijn. Feilloos werkenck
5 jaar onder-gratis-controle-staande spijkc
machines, die elk bevestigingsprobleem
automatisch oplossen." (Hr. M. Bakker van
Kistenfabriek M. Bakker Jzn. - Sassenheim)
Pallets, kisten, kratten maar ooi: voor asphalt
shingles, ruberoid, bitumen dakbedekking, wander,
vloeren, caravans en kinderwagens voor elk
bevestigingsprobleem dat snel en perfect opgelost
moet worden is er een speciale luchtdruktacker van
Poppers-Senco met nieten of spijkers van elk type,
in elke maat.
Goede ideeën voor
beter en sneller
bevestigen
POPPERS-
SENCO BV
Ladhouderskade 65-66, A'dam. Tel. 020 - 765 765', of onze regionale verkoopadviseur
Voor demonstratie ter plaatse: F. Giorius, 04103 - 2237
Dinsdag 24 februari stuurt
wethouder Huib Riethof
(PSP) belast met verkeer en
vervoer, personeelszaken en
kunst, een brief naar de
raadsfracties van PvdA. CPN,
PPR en D'66, waarin hij voor
stelt voorlopig de afbouw van
de oostlijn van de metro op te
schorten totd'at alternatieven
en andere oplossingen zijn
aangedragen die de instem
ming van de meerderheid van
alle betrokkenen hebben.
Grote beroering. Is Riethof,
eens fel tegenstander van de
metro en sinds vorig jaar zo
mer als wethouder voorstan
der, nu opeens weer tegen
stander geworden? Het college
pruimt de brief niet, zegt dat
er met Riethof niet meer te
werken valt, waarna Riethof
besluit op te stappen.
,,Dan gaat Reel van Duyn
ook", zo hoorde men direct
overa'l roepen. Maar de PPR-
wethouder van produiktiebe-
drijven wil van een vertrek
zijnerzijds vooralsnog niets
weten- Volgens een woord
voerder van het landelijk
hoofdbestuur van de PPR zal
Van Duyn pas aan aftreden
denken als het volgende
week in de Nieuwmarktbuurt
tot grote onlusten komt. En
verder schijnt hij, zo bleek
donderdag en gisteren, met al
le mogelijke moeite een be
middelende roil tussen b. en w-
en de Nieuwmarkters te wil
len spelen. Inmiddels lijkt dat
ai aardig gelukt te zijn. want
burgemeester Samkaiden heeft
zich in principe bereid ver
klaard tot een gesprek met de
actievoerders.
Een andere poging van
Van Duyn om de verhouding
tussen bestuurders en burgers
weer wat gezonder te maken,
lij'kt ook aardig te gelukken.
Volgende week woensdag zal
tijdens de raadsvergadering de
PPR-fractie (in de raad twee
man sterk) een motie indienen
waarin het college wordt ge
vraagd af te zien van een
verdere ontwikkeling van het
metronet. De oostlijn. die nu
al f 800 miljoen kost is een
onvermijdelijk feit. maar
daarna moet het metro-avon
tuur maar wosden afgesloten,
zo vindt de PPR.
Een woordvoerder van de
gemeente deelde ons naar aan
leiding van bovenstaand voor
stel overigens mee, dat voor
alle nog aan te leggen metro
lijnen geen enkel huis meer
behoeft te worden gesloopt,
omdat via een nieuw systeem
nu ondergronds een tunne' ge
graven kan worden. Het ma-
- -
ppi* wmmmm
Burgemeester Samkaiden.
ken van bovengrondse gaten,
waarin caissons worden neer
gelaten, is dan niet meer 110-
dig.
Dc metro-tegenstandei's in
de Nieuwmarktbuurt hebben
inmiddels laten weten, dat ze
volgende week beslist geen
ge we'd zullen gebruiken, maar
zich zullen bedienen van ge
weldlozen weerbaarheid. „We
wijken niet en we hebben alle
mogelijke foefjes om dat waar
te maken. Maar gewonden zui
len er niet vallen", aldus een
'actievoerder. En hij wijst in
de richting van een voor sioop
bestemd huis beschilderd met
fraaie, rode letters, die samen
een strofe vormen uit een ge
dicht van H.M. van Rand
wijk:
„Een volk dat voor tirannen
zwicht
zal meer dan lijf en goed
verliezen:
dan dooft het licht'
Dick van Rietschoten