PRONG Grutto's vroeg op zomervakantie „Beunhaas doet niet alleen kleine klusjes „Beunhazerij in Zeeland kost 55 arbeidsplaatsen" VLISSINGSE WORDT LIMBURGS EERSTE PAROCHIE-ASSISTENTE EEN ONTMOETING MET OCTAVE LANDUYT wouwen den ksters Doodsbeet VERBORGEN SCHAT IN OVERSEAG? WD-Zeeland praat in Hulst over oeververbinding en werkloosheid stad Zon blijft v» ALGEMEEN VERBOND BOUWNIJVERHEID NFO- ZEELAND VERHOOGDE CONTRIBUTIE Culturele raad over provinciale begroting en museumnota DONDERDAG 27 FEBRUARI 1975 de Dl te skermann opnieuw eeJ Twinning, de eindstand rd 3—1. )e uitslagen: Neckermann C 3 4—0, CVC 2 - KPJ 3 0, CVC 2 - CVC 3 1—z- C 2 - Luctor Banden 2 4-" Neckermann - KPJ 3 3— oor de „Bevobo-bek^r 'd eveneens een aantal istrijden gespeeld. >e uitslagen waren: >rt - Remortel Sport 2 bulo - CVC 1 2—1, KPJ 1 jctor Banden 1 12. dames werden aangemoedigd I hier toch vooral aan deel t«l lemen. In maart wordt er spe.1 haal voor de plattelandsvrou.l wen en hun eventuele kennis. I sen een mode-show gegeven! doop de firma Dieleman-Dev I uit Axel. f Na de pauze was alle aan.L dacht voor „de krant". WiaJ Hendriks uit Hulst, de beken, f 'e medewerker van Dagblajl >e Stem, was met film-appj.1 ■a-tuur, film en geluid naail Axel gekomen om de damt) F iets te laten zien van het ont.| itaan van een krant. De ineci-1 :e aanwezigen hadden er geej| —dee van, dat het totstandko.1 men van een krant nog zoveel] werk en voorbereiding vergt Er kwamen dan ook nog heei| wat vragen los. Stem-mede.1 werkster Gerdi Preger-Hot.| ven-berg hield daarna eetif ara-atje onder de titel „j-ourna.L istiek: een menselijk beroep"| waarin ze iets vertelde over| ïaar werk hij de verschillende I cranten en de merkwaardige! lingen die je in dat vak soms] mee kunt maken. (Van onze correspondente) AXEL Berry Eij bergen, I !n KRO-medewerker die gia-f ermiddag op weg was vaal lilversum naar Axel om in De I lalle de zaal eens mooi met oorden te versieren, heeft well en zeer merkwaardig ongeval jreegemaakt. In de buurt van| loes zag hij hoe de voor here ijdende automobilist een her- ershond aanreed en zelf door eed. Berry kwam de auto uit 1 n wilde de hond naar de kant an de weg slepen, toen hij I lotseling door de hond in zijn and werd gebeten. Hals over op moest hij naar het zieken- uis om zijn hand te laten ver- inden en de nodige injectie ie alen. Pas laat op de avond wam hij in De Halle aan. e hond was direkt na de beet ood. AXEL Na bestude ring van het uitbreidings plan Overdag heeft het VVD-raadslid F. Impens meegedeeld een „verbor gen schat" te hebben ontdekt. Tijdens de rondvraag in de Axelse raad deelde hij mee dat uit het uitbreidingsplan blijkt, dat er bij Over slag bouwgrond ligt, waarop tientallen vrij- aande huizen kunnen worden gebouwd. In de bewuste grond groeien nu rogge, stop- reien en wat aardappels daar kan wel wat anders uit voortkomen, zo ver telde hij. De heer Im pens veronderstelde: „Daar zou iedereen vast willen wonen, als men er maar van wist". Vol gens hem was er op het Axelse stadhuis niemand van de bouwmogelijkhe den bij Overslag op de hoogte. Burgemeester A. de Kam dacht er anders over. „Ik wist er in ie der geval wel van en de mensen die er zouden willen bouwen ook wel. Er zijn echter nog geen gegadigden voor huizen bouw in het betreffende gebied, anders waren ze wel op het stadhuis ver schenen", zo zei hij. De heer Impens hield vol dat de bouwmogelijkhe den niet voldoende be kend zijn. „Er zouden eerst voorzieningen moe ten worden aangelegd", zo zei hij. Burgemeester A. de Kam: „Het aanleggen van die voorzieningen moet wel rendabel zijn. We zullen eerst mensen moeten hebben, die er belangstelling voor to nen" DEN HAAG (ANP) In de Flevopolders zij de afgelo pen dagen zeer grote aantallen grutto's neergestreken. Het gaat om enkele duizenden exemplaren. Ook in Zeeland verblijven momenteel veel van deze dieren. Deze bekende Hollandse I weidevogels zijn bijzonder vroeg uit Noord-Afrika en het Middenlandse Zeegebied waar ze overwinteren, teruggekeerd. Normaal is dat pa-s in ma-art het geval- Een honderdtal is echter de hele winter in het Deltagebied gezien. De ornitholoog J.C. Wedts de Swart uit Middelburg die al ruim dertig jaar een studtie maakt van de vogeltrek, ver moedt dat d-oor de zuideljke luchtstroming, die vrij zachte lucht uit Zuid-Frankrijk aan voerde, de vogels voortijdig en massaal naar ons land zijn doorgestoten. Pas wanneer het zachter wordt, verwacht hij dat de aantallen drastisch zul len verminderen en zij zich in paren zullen verspreiden over ons land. De grutto's broeden norm-aal vanaf half april, doch dait kan volgens de heer Wedts de Swart dit jaar wel enkele we ken vroeger beginnen, althans wanneer het kwiik niet meer te ver de cijfersahaal af loopt. Vooruitzichten voor vrijdag en zaterdag opgesteld door het KNMI op woensdag om 18 uur. Aanhouden van het huidi- ge weertype. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land: Voor vrijdag: aantal uren zon 3 tot 10. Min. temp.: om streeks 0 graden, max. temp.: omstreeks 11 graden. Kans op een droge periode van min stens 12 uur 95 procent. Kans op een geheel droog etmaal 90 procent. Voor zaterdag: aantal uren zon 2 tot 9. Min. temp.: om streeks 1 graad, max. temp.: omstreeks 10 graden. Kans op een droge periode van min stens 12 uur 95 procent. Kans op een geheel droog etmaal 9ü procent. De waterhoogten van woens dagmorgen, meegedeeld door Rijkswaterstaat Konstanz 299 (min 1), Rheinfelden 203 (min 2), Pittersdorf 347 (plus 3), Maxau 402 (min 4), Plochin- gen 155 (min 1), Ma-nnheim 235 (min 6), Steinbach 157 (min 24), Mainz 272 (min 6), Bingen 146 (min 7), Kaub 190 (min 7), Trier 293 (min 1), Koblenz 214 (min 2), Keulen 183 (min 14), Lobith 990 (min 13), Pannerdense kop 957 (min 12), Nijmegen 790 (min 15), IJsselkop 867 (min 10), Eefde IJsse! 294 (min 10), De venter 294 (min 7), Kater- veer-Spooldersluis 44 (min 7), Monsin 5456 (plus 6), Borgha ren 3952 (plus 37), Belfeld 1147 (min 16), Grave beneden ie sluis 515 (plus 3). hoogwater Morgen, vrijdag 28 februari. Bergen op Zoom 5.19 en 17 46 Hansweert 4.29 en 16.56 Terneuzen 3.46 en 16.12 Vlissingen 3.18 en 15.41 Wemeldinge 5.10 en 17.37 (Van een onzer verslaggevers) KAPELLE In de Caisson tn Kapelle hield de kring Zee land-West-Noord-Brabant van 4e -Nederlandse Fruittelers Or ganisatie (N.F.O.) haar jaar vergadering. Het bestuursvoor stel tot verhoging van zowel de landelijke a-ls de provincia le contributie werd aangeno men. Als afgevaardigde naar de jaarvergadering van de lan delijke organisatie in Utrecht werd gekozen de heer P. Flik- weert. Na het huishoudelijk gedeelte hield de heer J. de Coster, voorlichter voor de fruitteelt in België, een inlei ding over de toekomst van de fruitteelt in de Benelux. (Van een onzer verslaggevers) GOES/OOSTBURG De beunhazerij in de Zeeuwse bouwwereld beperkt zich niet tot kleine klusjes. „De beunhazen bouwen complete nieuwe woningen en voeren verbouwin gen uit aan winkels en boerderijen waarbij karweien van 40 mille geen uitzondering zijn" aldus de secretaris van het Algemeen Verbond Ondernemers Bouwnijverheid, J. M. Goe- demondt. In „Delta Zeeland" wordt van deze activiteiten een over zicht gegeven. Men kwam aan de gegevens doordat aangeslo ten leden-aannemers van het verbond, die wisten dat be paalde karweien door beunha zen werden uitgevoerd, deze projecten gingen bekijken. Ze berekenden dan wat het werk zou moeten kosten als een er kende aannemer het ging uit voeren. Ze kwamen zo op het bedrag dat de Zeeuwse aanne- (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG De beunhazerij in Zeeland kost de Zeeuwse aannemers 3,4 miljoen omzet. De kosten in de bouwwereld worden globaal geschat op 50 procent loon- en 50 procent ma teriaalkosten. „Van die kosten zijn dus 1,7 miljoen bestemd voor loonkos ten, als de beunhaaskarweien worden uitgevoerd door erken de aannemers", aldus de heer J. Barendregt, voorzitter van de Zeeuwse overkoepelende organisatie van bouwondernemers. „Een bouwvakker kost het bedrijf gemiddeld 30.000 gulden. Dat betekent dat door de beunhazerij 55 arbeidsplaatsen in de Zeeuwse bouwvakken verloren gaan. En dat is toch een be denkelijke zaak". (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het ad vies over de culturele posten op de provinciale begroting voor 1976 is een van de onder werpen, waarover de Zeeuwse Culturele Raad zich zal buigen tijdens haar vergadering van vandaag (donderdag 27 febru ari) om 14.30 uur in het ge bouw van de Stichting Zee land te Middelburg. In het ontwerp-advies wordt onder meer voorgesteld, de post voor bijzondere evene menten en experimenten te verhogen tot f 40.000,-. In de toelichting wordt daarbij na der ingegaan op de vraag, wat nu eigenlijk onder bijzondere evenementen moet worden verstaan. Als norm wordt on der meer voorgesteld, dat een evenement niet langer dan twee achtereenvolgende jaren als „bijzonder" wordt gesubsi dieerd. Ook behoort een expe riment niet van jaar tot jaar te worden gesubsidieerd, zo wordt opgemerkt. (Van een onzer verslaggevers) HULST Tijdens een ver gadering van de WD-Zeeland, die wordt gehouden op maan dag 3 maart in hotel Van Oos terom te Hulst zullen de heren J. Hoekstra en ir. J. Korbee inleidingen houden over de vaste oeververbinding en de „structurele werkloosheid". De heer Hoekstra is voorzit ter van de WD-statenfractie, de heer J. Korbee technisch deskundige. Deze lezingen worden gehouden na de pauze eu zijn in tegenstelling tot het huisnoude-lijk gedeelte voor de pauze voor iedereen toeganke lijk. Voo-r de pauze is onder meer een bestuursverkiezing aan de orde. Mevrouw H. van Riessen stelt zich niet herkiesbaar. Ze vertegenwoordigde de staten- centrale Goes. Het bestuur stelt voor, de heer J. van Snippenburrg als penningmees ter te benoemen. Het bestuur stelt voor om de provinciale propagandist T. Henemans ook tot bestuurslid van de kamer centrale te benoemen. De bij eenkomst begint om halfaoht 's avonds. mers qua omzet door de neus werd geboord. De cijfers zijn naar de me ning van de heer Goedemondt aan de voorzichtige kant. Reeds geruime tijd sta-at de beunhazerij in het Nederland se aannemerswereldje in het brandpunt van de belangstel ling. Nu de bouwmarkt is in gezakt tonen veel aannemers weer interesse voor karweien waarvoor zij vroeger geen tiid hadden. „Eigenlijk moeten de aanne mers de hand in eigen boezem steken", aldus de heer J. Ba rendregt, sinds kort voorzitter van een alle Zeeuwse aanne mers overkoepelend orgaan. „In de drukke tijd hebben wij het erbij laten zitten en een aanta-l jaren terug was het bo vendien moeilijk voor beunha zen om aan materiaal te bo men. Nu zijn er aannemers genoeg die gevraagd materiaal leveren en den-ken: de winst op dat materiaal heb ik in ieder geval". De heer Barendregt erkende dat de beunhazerij een moei lijk probleem is. „Men is aan het studeren, maar de oplos sing zou natuurlijk zijn het aantrekken va-n de bouwacti viteiten". De beunhazerij loopt thans echter, zo zei de heer Goede mondt, de hand uit. De werk loosheid in de bouw zag hij als voornaamste oorzaak. „De bouwvakkers waren een goed loon gewend. Nu hun w.w.- uitkering lager is willen ze kost wat het kost iets bijver- dienen". De beunhaas kan met aan trekkelijke prijzen voor de opdrachtgevers komen omdat geen rekening behoeft te wor den gehouden met BTW. soci ale lasten en loonbelasting. „Het schrijfloon in de bouw bedraagt thatns zo'n 23,- per uur Logisch dat mensen liever met beunhazen van doen heb ben die misschien 10,- vra gen", aldus de heer Baren dregt. Om het probleem van de beunhazerij enigszins te on dervangen willen de georgani seerde aannemers graag voor elkaar krijgen dat overheden alleen nog bouwvergunningen afgeven op voorwaarde dat het werk wordt -uitgevoerd door een erkende aannemer. „De overheden willen da-ar nog niet aan", zegt de heer Goede mondt. De heer Barendregt, tevens wethouder van Oostburg, zei dat in zijn gemeente bij het uitreiken van bouwvergunnin gen verzocht wordt gebruik te maken van de diensten van een erkende aannemer. „Maar dwingen kunnen we de men sen helaas niet", zo voegt hij eraan toe. (Van een onzer verslagge vers) KERKRADE Mejuffrouw De Beynes uit Vlissingen wordt de eerste Limburgse pa- rochje-assistent. Het kerkbe stuur van de Kerkraadse paro chie van St.-Catherina van de Holz heeft juffrouw Beynes dezer dagen officieel in die functie benoemd, nadat toe stemming darvoor van de bis schop was verkregen. De meuwe vrouwelijke mede werker van pastoor J. Mekel gaan zich in Kerkrede voorna melijk toeleggen op het gods dienstonderwijs op de drie «gere scholen en de begelei- umg van de leerkrachten, het ziekenbezoek en het huisbe zoek en het voorbereiden en organiseren van gezinsmissen. Daarnaast moet mej. Beynes (de vrouwelijke) hand leggen °P de verzorging van de sa cristie en de kerk. Do Beynes is de eerste vrou welijke parochie-assistent in Limburg. Volgens een woord voerder van het bisdom Roer mond zijn er weliswaar in Stein en in Venlo vrouwen weikzaam in de zielzorg, doch d e hebben geen theologische scholing achter de rug, in te genstelling tot mejuffrouw Beynes, die een volledige priesterstudie volgde bij de paters augustijnen in Nijme gen Ruim 9 jaar geleden was zij bovendien de eerste pasto raal werkster in Nederland. Sindsdien zijn er in het gehele land volgens het secretariaat van het aartsbisdom in Utrecht zo'n 15 a 20 vrouwen werkzaam in de zielzorg. Mgr. Gijsen, de bisschop van Roermond wenste mejuffrouw Beynes overigens niet als zo danig in Kerkrade te benoe men. Hij liet die taak over san het plaatselijk kerkbe stuur. Volgens pastoor Mekel zou een benoeming van de zij de van het bisdom veel op een priesterbenoeming ga-an lijken. „En mgr. Gijsen wenst het lekenwerk in de zielzorg ken nelijk strikt gescheiden te houden van het priesterschap", aldus de pastoor, die overigens meedeelde, dat de bisschop wel erg ingenomen was met deze oplossing. Het kerkbe stuur zelf is overigens blij met het feit, dat juffrouw Beynes met onder het bisdom valt, omdat men dan het risico loopt, dat ze onverwacht wordt overgeplaatst. Juffrouw Beynes. die de ge- tofte van armoede en van het celibaat heeft afgelegd, maar geen wijdingen ontving, komt naar Kerkrade naar aanleiding van een advertentie, die pas toor Mekel vorig jaar augustus tn twee landelijke, katholieke dagbladen plaatste. „Ik heb toen gevraagd naar een vrou welijke kracht, die als een soort „gastvrouw" van de pas torie wilde functioneren; aldus de pastoor, die aanvankelijk helemaal niet aan een helpster In de zielzorg had gedacht. „Daarop kreeg ik ruim 30 sol licitatie-brieven, waaronder die van juffrouw Beynes. AI snel viel de keus op haar, vooral omdat rij zo enorm veel ervaring in dit werk heeft en bovendien omdat de benoeming van een kapelaan zeker nog we] enige tijd op zich had laten wachten. Juf frouw Beynes bleek zelf ook zeer geïnteresseerd te zijn in de Kerkraadse parochie. „Vooral vanwege de prettige sfeer", aldus de pastoor. Za terdag wordt ze officieel inge haald in de parochie, zij neemt haar intrek in de bo venste etage van de pastorie. In de zomer van 1973 was er te Gent in de voormalige Sint Pietersabdij aan het Sint-Pietersplein een enorme overzichtstentoonstelling te zien van het werk van de Vlaamse schilder, keramikus, sieradenontwerper en desig ner Octave Landuyt. Het Centrum voor Kunst en Kui tuur te Gent had deze expo sitie ingericht als een hulde aan een van Belgiës interna tionaal vermaarde beeldende kunstenaars. Niet minder dan twaalf grote zalen en de nodige brede corridors gaven daar in een voortreffelijke opstelling, onder een goede belichting te zien wat Lan duyt, die thans op de mid delbare leeftijd is, op het gebied van de plastische ex pressie heeft gepresteerd. „Het is niet alleen de veel zijdigheid van uitdrukking- wijze, de beheersing van zo verschillende ambachtelijke technieken -zo schreven wij destijds in deze kolommen- die in de eerste plaats ken merkend zijn voor de kun- stenaarspersoonlijkheid Lan duyt; wat na een rondgang langs al deze scheppingen van zijn brein en hand voor al bijblijft is de gedreven heid, de bezetenheid en de van zijn kunstwil en levens visie. Die levensviesie kan men het best onder woorden brengen als existentiële angst, als huiver, soms ook walging voor de ons omrin gende natuur en voor het afgronddiepe van onze mede mens. Landuyt confronteert ons met het gruwelijke, angstwekkende, geheimzinni ge ondoorgrondelijke van het leven en ons mens-zijn en hij doet dat -als schilder- in fascinerende kleuren en kleurengamma's en met een door jaren van bijna alche mistische experimenten ge- perfectionneerde techniek, die, nog geheel afgezien van de voorstelling, op zichzelf reeds bewondering en res pect afdwingt. Landuyt maakt het afgron delijke van natuur en mens tot een mythe, hij voert het op als eendrama, in verf en in klei, en er zijn hier stuk ken aanwezig, die ons, wan neer wij ze eenmaal gezien en in ons opgenomen hebben, voorgoed bij zullen blijven. Dat geldt dan vooral voor de schilderijen, tekeningen en litho's, waarin Landuyt wel zijn zuiverste expressiemid del gevonden heeft". Nu. twee jaar later, zit ik met Octave Landuyt te pra ten in de woonkamer van zijn riante en moderne, door hem zelf ontworpen huis aan de buitenkant van het dorpje Heusden bij Gent. Of liever gezegd: vooreerst zie ik hem zitten praten met een dame, die al op bezoek was voor ik binnenkwam. Landuyt is vol bloed Vlaming, maar met zijn in een kransje van zwart haar gevatte kale schedel, zijn donkere snor retje en diepbruine ogen ziet hij er uit als een Fransman, levendig pratend en met ve le, maar bedwongen gebaren. Van tijd tot tijd word ik in het gesprek betrokken, maar heb intussen alle gelegenheid de kamer in mij op te nemen met grote schilderijen van Landuyt aan de wand, op sokkels keramische plastie ken van hem, veel bloemen en fraaie objekten, antieke voorwerpen, ook die de ver zamelaar van schone en mer kwaardige dingen verra den. Door het venster kijk ik uit over een glooiend gras veld, waarin, naar het lijkt, molenstenen tot voor de helft ingegraven zijn; het maakt de indruk van een veld waar eenmaal een vreemde goden- kultus bedreven werd; achte raf blijken de molenstenen in moten gezaagde boom stammen, maar dat verandert niets aan het effekt, het ef- fekt dat Landuyt bewust ba- oogde toen hij met deze ruimte speelde. Zo staat voor zijn huis aan de ingang een immense plastiek die iets weg heeft van een tot in het ontzaglijke vergrote mon- trans, een mythisch teken uit een verre voortijd, op een eigenaardige wijze verwant met de menhirs van Karnar in Bretagne. Landuyt laat mij een si gaar opsteken, een zeer lek kere, schenkt een kop verse koffie in omdat zijn vrouw in een ander deel van het huis nog mensen te woord moet staan. „Zo gaat het hier altijd", zegt hij verontschul digend, „altijd zijn of komen en gaan er mensen. Ik ben op het ogenblik in een rusti ge kreatieve periode, maar als ik midden in een vlaag zit wordt het me wel eens te veel en dan ben ik dagen lang voor niemand te spre ken". Het duurt lang meer of mevrouv ïduyt komt binnen, inert zioh om de dame en neemt, haar mee naar het atelier waar ze sieraden wil bekij ken. Nu alleen in de kamer, komen Landuyt en ik spoe dig tot een werkelijk ge sprek. Ik begin over de grote overzichtstentoonstelling '73 in Gent waarvan de hoofd moot later ook te zien was in het Kultureel Centrum te Venlo. „Als ik aan die tentoon stelling terug denk, zou ik u willen vragen; wat is volgens u zelf de filosofie achter uw werk"? Landuyt kijkt mij scherp aan, lacht even en zegt dan: „Ja, ik herinner me van die expositie in Gent een ouwe man, die ik er enige dagen achtereen zag rondlopen. Ik knoopte een gesprek met hem aan want hij intrigeerde me. Het bleek een gepensioneerde sluis- meester te zijn. Awel me neer, zei hij, ik ben hier al zes keer geweest, ik kon er niet van wegblijven. Wat boeit je dan zo hierin? vroeg ik. Tja, zei de man, ik kom kijken hoe ik er ga uitzien na mijn dood....Die man zei daar iets heel waars over mijn werk. -Dus de filosofie van de vergankelijkheid van alle leven? -JSA, MAAR OOK HET DOORBREKEN VAN EEN TABOE. Want la ten we het er over eens zijn dat voor ons allemaal de dood het grootste taboe is. Dat wil ik doorbreken, ook voor mezelf, we moeten met de dood leren leven, want denk eens aan; negen maan den voor de geboorte leven we en eenmaal geboren be ginnen we met afsterven. Zo tracht ik zelf ook met de dood te leven, ik heb in de laatste tijd driemaal achter een een hartinfarkt gehad van te hard werken waar schijnlijk- en daarom tracht ik zo buitengewoon mijn best te doen. Ik probeer zo attentief mogelijk te zijn en (met een straling in zijn ogen)- ik geloof dat ik wak ker ben. Ik probeer een schilderij zo te maken alsof ik voor de laatste keer de liefde bedrijf. -Ik geloof dat nogal veel mensen moeite hebben met de monsters en het monste rachtige in uw werk. -Dat zal wel. Omdat de meeste mensen uitgaan van hun kleinmenselij'ke kijk op de dingen. De zee is altijd mooi op een rustige dag aan het strand, in de duinen of in een badstoel, maar als je de zee ziet zoals die werke lijk is en alle dingen in de natuur zoals ze werkelijk zijn, dan schijt je in je broek! En ik probeer de din gen wezenlijk te zien. Ik denk, zonder het luidop te zeggen, daarbij aan magi strale schilderijen van Lan duyt als dat met de aap, een aap tot in alle trekken gein- tensifieerd en daarom een aangrijpend beeld van de tragiek van mens en dier of aan dat andere sctiilderij met de geweldige, oeroude, bijna gemummificeerde papegaai, dat tot titel heeft: „Hij kon het woord liefde zeggen". -Aan de andere kant, met name in uw keramische plas tieken is er toch ook vee) barok theater. -Inderdaad, ik heb zin voor de panache, ik heb zin voor het theater. In het aangezicht van de dood moet je je spel spelen, dat zit er zeker ook in. Zullen we eens beneden gaan kijken? Octave Landuyt gaat mij voor door de gang, een trap af en we staan in een kel derruimte, die onder het hele huis doorloopt. Op rekken en schappen en op de grond staan daar vele klare plastie ken van hem opgesteld, één wand wordt in beslag geno men door een' verzameling edele stenen. Toch is het geen keramisch atelier waar wij ons bevinden want Lan duyt maakt zijn plastische scheppingen in een werk plaats die hij heeft op de keramische fabriek Ignis. In zijn plastieken verwerkt hij ook de halfedelstenen. -Als je dat doet, zegt hij, zie je ook wat je eigen plastiek waard is: die moet het teren de natuur bunnen uithouden, anders heeft het geen zin. Bij' zoveel en verschillende aktiviteit in de vrije kreatie ve sektor verbaast het mij dat Landuyt nog altijd lessen in tekenen geeft aan de Nor maalschool, de opleiding voor onderwijzers en onderwijze ressen, in Gent. -Waarom ei genlijk? vraag ik, -Nou, zegt hij zeker niet om het salaris, want in mijn begintijd na tuurlijk wel een rol speelde, maar eenvoudig omdat ik er plezier in heb mijn lessen op de normaalschool en de leer lingen daar vormen als het ware mijn laboratorium, we houden ons daar met allerlei problemen van vorm en kleur bezig en die worden uitgewerkt, soms tot dikke manuscripten die machtig in teressant zijn. Dat teamwork vind ik prettig en ook de overdracht van wat ik weet oo anderen geeft me bevre diging. Het is voor mij een deel van mijn engagement. Mijn engagemant is mijn meeleven en voelen met het stuk ellende dat de mens kan zijn en verder in positie ve zin te werken. Dat is volgens mij een heel wat reëlere inzet d an met een bordje te lonen met een leu ze of een protest. Zo zie ik ook mijn werk als designer. Als ik een ontwerp maak voor een nieuwe diepvriezer, een badkuip of een kraan krijgen veel arbeiders daar door meer werk en dat is reëel; ik hou meer van da den dan van woorden Op de grote overzichtsten toonstelling in Gent waren destijds een groot aantal da gelijkse gebruiksvoorwerpen te zien die door Landuyt zijn ontworpen. Ze stonden er fa- brieksnieuw en clean bij en vormden een merkwaardige tegenstelling tot zijn werk als schilder en beeldhouwer dat van een geheel andere instelling getuigt. -Ik neem aan dat het de- signewerk en ook het ver vaardigen van juwelen toch meer een neven-aktiviteit is? vraag ik, als we ons na ons bezoek aan de kelder terug getrokken hebben in een klein kabinetje waar in een glazen vitrine de mummie van een Egyptische courtisa ne een vreemde stilte uit straalt. -Jazeker zegt Lan duyt, het is een nevenactivi teit, zoals ook dit en hij wijst op het door hem op ingenieuze wijze bewerkte en van figuren voorziene blad van de ronde tafel waar naast wij zitten, maar ik kan niet altijd schilderen en dan doe ik dit en met niet min der inzet. De waarheid van die woor den ziet men met eigen ogen aan het tafelblad, aan de grote door hem zelf gemaakt rookvang van keramiek bo ven het open haardvuur in de woonkamer, aan de siera den die hij ontwerpt en ver vaardigt. -Hebt u dat maken van sieraden bij uw opleiding ge leerd? Nee, lacht Landuyt, dat leerde ik in de oorlogsjaren op avonden dat we niet naar buiten mochten. Dan sloop ik naar een vriend die een groot vakman was op dat gebied en ik mocht dan naast of achter hem komen zitten en kij ken hoe hij het deed. Wij staan tenstlotte in het ruime schildersatelier, waar in boven op een soort balkon Landuyts schrijfboek inge richt is. Aan de muur een klaar schilderij, op de ezel een werk in wording. Op de grond en op tafels kleine plastieken, bronzen, die ge monteerd moeten worden op verweerd hout, op half-edel- stenen bollen. Uitvloeisels van een altijd stromende cre ativiteit en inventie. Wie Octave Landuyt zo in zijn woning, zijn atelier en in het gesprek meegemaakt heeft, weet wie hij is; een van de weinige universele kunste naars van deze tijd. Eindredactie Rein van der Helm

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 3