's Zomers veel meer mensen, 's winters het meeste werk n 1 1 1 1 1 VB nra 1 Renault Rodeo op basis R-4 en R-6 REFORMATORISCHE LEIDERS VRAGEN OM NIEUWE LEVENSSTIJL De zonzoekers PIM KOLSTEEG NA TIEN JAAR SPANJE-ERVARING Swinger-uitvoeringen Kadett, Ascona, Manta KERK M urnsi m w&'&i 'Li. fI Loodvanger halveert uitlaatgas AUDI BRENGT DE 80-L Kritische gemeenten en communes krijgen te weinig steun SAMENLEVEN GROEPSVORMINGdafreSyeMkde pacifisten m binnenland buitenland 5 en slot 1 a id L! i H t dl Bi JR 1 Spreekuur Toen Pim Holsteeg (30) bijna tien jaar geleden het reiswezen indook kwam hij als leider van een bus direct te staan voor het meest legendarische probleem in het vak. Kort voordat de bus op de terugweg de Nederlandse grens bereikte kreeg een van de passagiers een hartverlamming en overleed. Zoiets levert een ongehoorde hoeveel heid formaliteiten op, dus Holsteeg lichtte de passagiers in. De overledene kreeg een paspoort in de hand en werd door medereizigers rechtop gehouden. Maar de Duitse douane was lastig die dag. Een snel seintje naar de collega van een volgende bus deed die laatste met veel misbaar een val ensceneren die de controleurs bliksemsnel uit de bus lokte naar de plaats des onheils. „Hij had zich gelukkig écht bezeerd" zegt Pim Holsteeg, „dus we kwamen zonder verdere moeilijkheden in Nederland." Het was de eerste vak- ervaring van Pim Holsteeg met de dood, maar het is niet de laatste geworden. Toen hij Cnonio Iriirnm npoon inar ger Vctll luaguccv, otuuu aa^v overwinteren nog in de kin derschoenen. „Die eerste keer" zegt Pim Holsteeg, „landden we in Alicante met een vliegtuig vol We moesten naar Benidorm, maar noch ik noch de Spaanse chauffeur van de bus wisten hoe we er moesten komen". Het is allemaal lang geleden. Kolsteeg zette in Benidorm een organisatie op, en zit nu aan de Costa del Sol als leider van een team van mensen die zomers de enorme toeristen- stroom opvangen en zich 's winters omschakelen tot so cial e werkers en werksters - voor zover dat mogelijk is. Meer werk „Het heeft me heel wat moeite gekost om de bazen in Nederland duidelijk te maken dat we 's zomers wel veel meer mensen hebben, maar 's win ters het meeste werk. De oude ren die hier overwinteren wil len het gevoel hebben dat je ze kent en dat je aan ieder pro bleempje uitvoerig aandacht besteedt. Bij de wmtergasten heb je nog veel meer het gevoel van: ze zullen tevreden naar huis gaan, al moet ik ze per soonlijk een fles champagne aan de mond zetten. Dat is er waarschijnlijk de oorzaak van dat ze me hier de mensentem mer noemen". Het zijn mooie dagen voor lm Kolsteeg, want Hij is net klaar met de bouw van een jalouzie-verwekkend bunga- lowtie, een paar honderd me- jalouzie-verwekkend bunga- lowtie, een paar honderd me ter de heuvels op met een ij zingwekkend mooi uitzicht over de Middellandse Zee. Als de elektriciteit is aangesloten („het is een karwei van niks, maar hier in Spanje moet je met manana - mórgen! leren leven) trekt hij erin met zijn Australische vrouw Robyn, die hij jaren geleden tijdens een zakenreis naar Amsterdam tegen het zeer de aandacht trekkende lijf liep om vervol gens vast te stellen, dat zoiets niet vrij mag rondlopen". Pim: „Vóór je nou de indruk gaat wekken dat wij als reis- mensen hier de gebraden haan uithangen moet ik ie wel even zeggen dat we er allebei negen jaar lang keihard voor hebben gewerkt om dit te bereiken. Want hypotheken en leningen zijn er hier nauwelijks bij - je moet geld laten zien en dat moet je eerst verdienen. En dan moet je als buitenlander nóg een aantal problemen overwinnen. Maar als we hier zitten en uitkijken over zee, en ik denk aan Amsterdam met z'n gejacht en het weer in Ne derland, dan zeg ik: teruggaan is ondenkbaar. Ook al ben je hier 24 uur per dag bezig en m Nederland misschien i acht uur". maar Amateur -psychiater Zegt over zijn winterse werk: „Dat is een van de rede- Een gevel vol zonzoekers in „winters" Zuid-Spanje. nen dat we dit huis gewoon nodig hadden. We zitten nou in een appartement, en maak de Robyn en Pim Kolsteeg: eindelijk thuis. mensen maar eens diets dat je niet honderd procent van de tijd klaar kunt staan. Af en toe moét je je even kunnen terugtrekken, want behalve zakenman voel ik me in deze maanden steeds meer een soort amateur-psychiater. De mensen komen bij je met een klacht waar je moet leren doorhéén te kijken. Het gaat vaak om heel iets anders, en het is de kunst om daar achter te komen". Vertelt over een oud vrouwtje dat bij hem kwam om zich te Deklagen over het feit dat een Spaanse portier van vijf en twintig haar telkens als ze door de hal liep „wellustig na staarde". Het is maar één van de talloze verhalen over een onderwerp dat men in deze leeftijdsklasse nauwelijks zou zoeken, maar dat een geliefd thema blijkt. De geruchten over romances en zelfs over buiten de burgerlijke stand om gedeelde bedden circuleren regelmatig door de gebouwen vol bejaarden. We lopen binnen bij een van Pims klanten, de heer en me vrouw Eykelenkamp uit De venter, die net de uit Nijmegen stammende maar in Hoorn wonende gepensioneerde tweelingzussen Van Zeventer op bezoek hebben. Ze zijn vol lof, maar wijzen er wel op dat de stoelen in het appartement eigenlijk niet op de omvang van de heer Eykelenkamp be rekend zijn. Zijn vrouw zegt: „Ach, er is altijd wel iets, wij Nederlanders zijn tenslotte vreselijk verwend met onze huizen en zo, maar we zijn echt tevreden. En als er mensen zijn die klagen over behandeling door de Spanjaarden dan moet U zich daar niks van aantrek ken - dat zijn de Nederlanders die het vertikken om een pe seta fooi te geven maar wei de beste service verwachten..." Ze doen Pim uitbundig uit geleide, hem verzekerend dat ze tot het einde der dagen zijn klanten zullen blijvea Zo is het niet overal. Dat merk ik als ik een paar „spreekuren" meemaak die de hostesses van de diverse orga nisaties regelmatig houden. Er zijn heel wat klachten, waar van sommige gemakkelijk kunnen worden verholpen, en waarvan andere duidelijk voorwendsels zijn om een ge sprekje te kunnen voeren. Als ik de Klagers even later spreek hebben ze het vrijwel zonder uitzondering over „die ande ren" die nooit tevreden zijn. Aardige mensen, minder aardige mensen, lastige en ge makkelijke, ze bevolken die met steen volgepropte zonne- kust. Als ik in net vliegtuig zit, terug naar het februari- Nederland, staat me nog het helderst het gezicht voor ogen van een man van ver in de ze ventig, zijn bruinverbrande hoofd diep voorovergebogen door de jaren. Hij heeft een half uur gedul dig gewacht tot het zijn beurt is om de hostess te spreken. Zegt dan: „Ik vind het heerlijk hier, alleen, ik ben vrijgezel ziet u, en er zijn een hoop we duwen die het me lastig ma ken. Is daar niks aan te doen?" De hostess, een mooi don kerharig meisje van even in de twintig heeft geen pasklaar antwoord. Binnenkort zullen ook ia Ne derland de Rodeo's van Ren»uit op basis van de B 4 en de B 6 verkrijgbaar rijn. Het betreft open uitvoeringen van kunststof (gewapend en gekleurd polyes ter) waarvan de carrosserieën op de metalen platformchassis van de Renault 4 en de Renault 6 rijn gemonteerd. Motorisch en mechanisch rijn de Rodeo's gelijk aan de 4 en 6 uitgezonderd de Rodeo 4 die is voorzien van een zg. „slechte weg"-onderstel dat o.a. bestaat uit verzwaarde draagarmen. De belangrijkste technische gegevens rijn: Rodeo 4: gewicht 645 kg-, mo tor 845 cc; vermogen 34 dinpfc bij 5000 omw. .min.; lengte 3.66; breedte 1.56; hoogte 1.60; trommelremmen rondom, tops nelheid 100 km .uur. Rodeo 6: gewicht 745 kg mo tor 1108 cc; vermogen 47 dinpk In Groot-Brittannië is een zgn. loodvanger ontwikkeld, een apparaat dat de hoeveelheid lood in uitlaatgassen van auto's aanzienlijk vermindert. Dit wordt beschouwd als een goed kopere oplossing dan het verla gen van het loodgehalte van be nzine. Als de uitvinding op alle nieuwe auto's zou worden aan gebracht zal de uitstoot van lood m de lucht binnen vijf jaar tot de helft zijn teruggebracht en na verloop van 9 jaar, wanneer nog slechts enkele auto's uit 1975 op de weg zullen zijn, zou de lood- emissie te verwaarlozen zijn. De loodvanger komt in de plaats van de gebruikelijke ex pansiemiddelen en geluiddem pers in het uitlaatsysteem. Het is een roestvrij stalen bus, gevuld met roestvrij-staalwol dat be dekt is met aluminium-oride. Het aanbrengen van een lood vanger op een nieuwe auto zou tussen de 90 en 130 gulden kos ten. bij 5300 omw. .min.; lengte 3.77; breedte 1.54; hoogte 1.60; vóór schijfremmen, achter trommels. topsnelheid 130 km .uur. De prijzen rijn momenteel nog niet bekend. Opel brengt speciale uitvoer- 12.903. Ook bij de Automatics in ae wagen beschildering met kleur gespoten wielen; verder zijn deze modellen voorzien van extra-uitrustingsstukken. De Kadett-Swinger heeft ra- diaalbanden, rembekrachti- ging, schijfremmen op de voor wielen, sportpook, elektrisch verwarmde achterruit, wissel stroomdynamo, stabilisator stang achter en voorstoelen met verstelbare rugleuning. De prijs voor de uitvoering in witte Icleur is 9859 hetgeen een besparing op het pakket extra's oplevert van 825; zonder de extra car rosseriebeschildering is de prijs 9679 en voor de uitvoering in signaalgeel bedragen de prijzen resp. 9899 en 9766. De Ascona Swinger is uitge rust met de 1,6 liter S-motor van 80 dinpk, radiaalbanden, ach terruitverwarming, wissel stroomdynamo, sportstuur, mistlampen voor en achter en een „de luxe" interieurpakket. De verkoopprijs is 11.616, zonder extra beschildering 11.523. De Manta Swinger heeft ook de 1,6 liter S-motor en de extra's van de Ascona. De prijs De modellenserie van de Audi 80 is uitgebreid met de 80 L, zo wel in twee- als in vierdeursuit- "{toaP de Swingers brengt v<»men van een groot Opel ook speciale uitvoeringen e3rtra.s- grille neeft van de Kadett en Ascona met au tomatische transmissie, die evenals de Swingers slechts tij delijk en in beperkte aantallen beschikbaar zullen zijn. De Ka- dubbele koplampen zoals op de Audi 80 GL, de wielkasten neb- i zijn. 1 dett Automatic heeft een 60 pk 1200 S-motor. rembekrachti- ging en schijfremmen op de voorwielen stabilisatorstang achter, radiaalbanden en stoe len met verstelbare rugleuning. De verkoopprijs is 10.990. De Ascona Automatic heeft een aantal extra's en de prijs is vierdeurs kreeg luxueuze stoffenbekleding en wagenbreed tapijt, alsmede een autoradio. De Audi 80 L heeft een zwaardere wisselstroomdy namo en een accu met een groter vermogen. Vanaf begin maart is "Cl de 80 C leverbaar: de tweedeurs uitvoering kost 14.115 en de vierdeurs 14.706. De materiële versobering ligt de Doopsgezinden meer dan de Calvinisten, schreven we on langs. Welnu, de Gereformeerde Kerken in Nederland schijnen van plan deze bewering te lo genstraffen. Tenminste, als het aan prof. dr. K. A. Schippers ligt. Hij drukt in Centraal Weekblad zijn ongerustheid uit over de toenemende afbrokke ling van wat hij aanduidde als de gereformeerde levensstijl. Op net strakke en verkrampte leef patroon van vorige generaties is een reactie gevolgd die sterk de nadruk legt op de vrijheid van de christen. En daarmee ver dween de gestalte van het ty pisch gereformeerde leven. Prof. ■schippers ziet veel schaduwzij den m die vroegere stijl. Maar juj ervaart de huidigeontwikke- hng toch niet helemaal als winst Hij constateert een ver- r kt'n duidelijkheid en ka- Er is evenwel een kentering waar te nemen. Van allerlei kan ten wordt de behoefte aan een eigen, niet meer typisch gere- tormeerde levensstijl zichtbaar. •Tof Schippers verheugt zich in dit zoeken naar stijl, vooral als dat gebeurt vanuit de vrijheid ?m van het christenleven een ge tuigenis te maken. Kort nadat net gereformeerde kerkvolk van deze publikatie kennis had kun nen nemen, schreef een moder- amen van de Generale Synode een brief aan alle kerkeraden, waarin het opriep tot een „bijbe lse bezinning op onze levensstijl in deze tijd van overconsumptie enerzijds, uitputting van grond stoffen en honger anderzijds". Voorts vroeg net moderamen „om zondag 16 maart 1975 te be stemmen voor bezinning op onze christelijke levensstijl en deze te maken tot het thema van de kerkdiensten op de zondag". Hoewel de eerder genoemde sy node akkoord is gegaan met het door de Raad van Kerken geop perde idas van een wekelijkse vastendag, zal er nog heel wat overtuigende voorlichting over een nieuwe stijl, vooral ten aan zien van de versobering, moeten worden gegeven. Immers, dit akkoord vond slechts een krappe en dan nog maar een aarzelende meerderheid. GELADEN Een zelfde verdeelde reactie viel ten deel aan een voorstel in boekvorm van de nieuw be noemde anglikaanse bisschop van Winchester, dr. John V. Tay lor. Er verscheen dezer dagen bij SCM Press van hem een profe tisch geladen boek onder de titel is n- Bijzonder positief daarentegen zijn de reacties op een niet min der belangrijk onderdeel van Taylors boek en wel dat deel, dat over nieuwe vormen van ge meenschap gaat. En omdat er wat dat betreft in ons land expe rimenten op gang zijn gekomen, die minstens ten dele een ant woord kunnen geven op de vraag naar een mentaliteitsver andering, willen wij daar even op ingaan. Dr. Taylor protes teert in zijn boek tegen het ge loof in de consumptiemamat- schappij, die z.i. uit is op steeds meer materieel bezit. Hij daagt het christendom uit om maat schappelijk nonconformistisch te zijn en af te rekenen met de beginselen, waarop de huidige samenleving is gegrondvest. Het leven van een mens bestaat niet in de overvloed van de goederen, die hij bezit. Maar er is een be weging ontstaan, die het niet meer neemt, dat de samenleving langzamerhand ziek is van het moraliseren over het begrip ar moede. Ze vormt een vooralsnog kleine, maar overtuigde min derheid, die bereid is zo te leven „Enough is enough", genoeg De reacties in de gelse pers zijn helaas van dien aard, dat ook van de door dr. Taylor bepleitte versobering niet veel verwacht kan worden. verantwoordelijkheden: aan mannen en vrouwen, die zich zelf zijn door de vrijheid van Christus, vrij om lastige vragen te stellen, die bij niemand nog zijn opgekomen en vrij om met opzienbarende antwoorden te komen, die geen ander durft te geven. Taylors suggesties raken ook de in zijn kerk gebruikelijke and circumstance", de n pi i- li iracht en praal, waarmee kerke- ijke tradities in stand worden gehouden ten koste van Chris tus' dienaren op het platteland, die minder verdienen dan een dagloner. Hij zou - maar dat la zen we niet in zijn boek - het liefst afstand doen van zijn recht om aanspraak te maken op de titel Lord, die hem verleend zal worden krachtens het privilege van vijf diocesen, waartoe Win chester behoort, om lid te zijn van het Hogerhuis. Zijn introni- satie zal op zijn verlangens ook een sober karakter dragen. dat ze een uitdaging vormt voor het vaak gekoesterde geloof, dat het onze tijd wel zal duren We moeten - zegt dr. Taylor - terug naar de bijbel, maar haar niet hanteren als een blauwdruk van maatregelen. De kerk heeft be hoefte aan een wijze van hande len met open ogen voor de totale context van verhoudingen en Ötffl [o)C^ft7(Sgja[n)g] Van een radikale kerkleider als dr. Taylor valt veel waarde ring te verwachten voor de oude communiteiten, maar vooral voor die groepen van leken, die het aandurven om de gevestigde kerken uit te dagen door het ex periment van een nieuwe wijze van samenleven. De door dr. Taylor geschetste experimenten tonen veel over eenkomst met wat in Nederland gebeurt binnen de Fele gemeenten van experimen- inferkerke- liturgie, Ïiolitiek engagement. Daar wil- en we in dit verband iets over zeggen. We bedoelen dan niet de broeder- en zustergemeen- schappen in reformatorische kerken, maar denken meer aan karakter en vormt een alterna tieve ondergrondse gemeen schap of groep. De mate van „kritiek" verschilt nogal tussen de groepen onderling. De communes tenslotte dient men te beschouwen als een pro test tegen de cultus van de over daad. Ze zien de verwezen lijking van hun idealen in de richting van nieuwe door men sen gemaakte gezinnen en ge meenschappen. Men krijgt de indruk, dat er van deze commu nes meer zijn dan doorgaans verondersteld wordt. Kinderen en volwassenen delen er in de dynamiek van een toegewijde groep, bereid elkaar te helpen in nun afwijzing van het conven- ileving, die op realiteit en niet op wensdromen is gebaseerd en die de leden leert wat het betekent om je naaste meer lief te hebben dan jezelf" (Dietrich Bonhoeffer). Ook in Nederland heeft men de cel structuur ontdekt van de chris telijke gemeente als theologisch noodzakelijk onderdeel van het leven van Christus' lichaam. Ze wi 1 bijdragen tot de vorming van hen, die evangelische activitei ten ondernemen. De vorming van de deelnemers bestaat voor een niet onaanzienlijk deel uit het aanvaarden van elkaar in de door Bonhoeffer bedoelde zin. De zogenaamde basisgroepen in Nederland tonen een verschei denheid van sociaal-culturele achtergrond, doelstelling en omvang. Sommige zouden zeker niet aangeduid willen worden als „ondergrondse kerk". Even als in Engeland, treft men hier invloeden van de studentenbe weging en van de charismati sche beweging aan. Een be paalde nuance vormen de be- zinningsgroepen, die zoeken naar oecumenische, liturgische en sacramentele vernieuwing en engagement. tionele verwachtingspatroon. In Bijzondere aandacht verdient oorl<¥stijd' de R^®«en zijn de ook in onze omgeving be- kende kritische gemeente, aie in de traditionele geloofsgemeen schappen te weinig steun vindt. Ze is het resultaat van spontane groepsvorming in overzichtelij ke, broederlijke gemeenschap pen, modellen die de grote kerk niet biedt of niet bieden kan. De deelnemers wisselen met elkaar van gedachten, lezen, overwe gen, bidden en vieren net sacra ment. Het kan zowel een gebe dsgemeenschap zijn als een werkplaats of ook: een leerhuis. Deze gemeenschap draagt een informeel, marginaal, spontaan van de gemeenschap, zoeken ze een welvaartscultuur en zetten zich in voor het behoud van de aardse bronnen en de recht vaardige verdeling onder de volken van de opbrengsten. Wel blijven we met de vraag zitten, of al deze cellenbouwers de een heid bevorderen of veroorzaken ze wellicht niet juist nog meer splitsingen? En kunnen de pro blemen besproken worden zon der dat men vervalt tot negati visme ten opzichte van anderen, inclusief de kerk en haar diena ren? M. MEELDIJK

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 15