VRACHT AUTO- DIEFSTALLEN- IN ITALIë „De Maffia zit er achter, maar sommige collega's hebben vuile handen" SKOL bier OPEC-conferentie in maart in Algiers »Bij jenua bood men vier miljoen lires voor mijn lading vlees Te veel Bewijzen Stomverbaasd Hardnekkig binnenland buitenland 1 wKmB—ai^Ê—m een miljoen gulden aan prijzen PLAN VAN TWEE MINISTERS Geldboeten tot 1000 gulden voor te hard rijden in België „Nationale" wil bedrijf in V.S. overnemen Naar grotere harmonie in de metaal I Een volbloed BMW voor de prijs van f 12.876,- incl. BTW ^anp-beurs overzicht VftlJDAG 21 FEBRUAR11975 In Italië zijn sinds januari 1973 zeventig Nederlandse vracht wagens gestolen. De meeste verawijnen in de buurt van Mi laan. Bijna alle werden vrij spoedig teruggevonden. Mees. tal zonder lading. Drie trucks zijn nog altijd spoorloos. De dieven blijken alleen interesse te hebben voor goed verkoop bare waar, die snel gedistribu eerd kan worden. Voorbeeld hiervan is de diefstal van de 67ste vrachtauto, eigendom van het internationaal trans portbedrijf Volenberg in St- Anthonis. De lading bestond uit meubels en kogellagers. Totale waarde f 213.000,-% Al leen de meubels ter waarde van zestig mille werden gesto len. Een weck later lieten de rovers een vrachtauto van Vo lenberg tenslotte toch met rust, ómdat de lading uit ma chines van Stork Boxmeer be stond. De schade beperkte zich tot opengesneden zeilen.De to tale schade van die zeventig vrachtauto's wordt door de Nationale Organisatie voor het Beroepsgoederenvervoer (NOB) geraamd op 22 miljoen. Wellicht omdat tot op heden de politie geen vinger achter deze roof heeft kunnen krij gen, worden deze diefstallen toegeschreven aan de Maffia. De belangstelling van de be ndes beperkt zich echter niet alleen tot Nederlandse vrach tauto's. Ook Duitse, Deense, Belgische, Franse, Joegoslavi sche en zelfs Italiaanse trucks zijn regelmatig de klos. Vorig jaar werden er 269 Italiaanse vrachtauto's gestolen. Aan de oprechtheid van de op Italië sturende of trappende (vak jargon voor rijden)Nederlan- ders werd tot voor kort niet ge twijfeld. Geruchten over aan de Maffia verkochte wagens werden verontwaardigd beti teld als lasterlijke kroegpraat. Wel werd de Italiaanse douane met een scheef oog aangeke ken. Begin deze maand stak NOB-woordvoerder R. Nie- man zijn nek uit, toen hij na de bekendmaking van de zeven tigste diefstal (jubilaris- tegen-wil-en-dank is Holland Ex-Tra in Venlo) onthulde niet langer in te durven staan voor de onkreukbare rol van de Ne derlandse chauffeurs. Onmid- delijk werd deze verdachtma king aangevallen door actie groepen van chauffeurs. Tele- grafisch verwezen ze het ver haal van de heer Nieman naar het rijk der fabels. Deze NOB-woordvoerder, die zich al geruime tijd vastbijt in deze merkwaardige Italiaanse vrachtwagenroof, baseert zijn beschuldiging op een reeks ge gevens. Een van de belangrijk ste is een brief van een chauf feur, wiens naam met opzet niet vernoemd werd op de persconferentie van begin deze maand. Wij kwamen hem toch op het spoor. Na stevig aandringen en de afspraak zijn naam anoniem te houden kwam zijn verhaal op tafel. Het was in de buurt van Genua, waar vier Italianen, waar van er eentje zeer behoorlijk Duits sprak, vier miljoen lires boden op mijn lading vlees ter waarde van ruim f 110.000,-% 'n Andere collega kreeg ook een dergelijk bod op een lading tapijten. Hij hoefde zich alleen maar twintig minuten om te draaien. Kijk, als je zoiets zelf hebt meegemaakt, haal je niet zo gauw je schouders op voor ver halen over verkochte ladingen. Maar hou me ten goede. Het gros van mijn collega's houdt de handen schoon. Maar er zitten er ongetwijfeld onder, die voor al les te porren zijn, waar geid aan te verdienen is. Niet voor niets hebben wij de spreuk: de chauffeur, die niet steelt of erft zal trappen totdat ie sterft. Trappen betekent rij den, dan weet je dat ook weer. Zelf heb ik deze spreuk ook in praktijk gebracht, wanneer het Italiaanse eten piet te vreten, was. Dan sneed ik wel eens 'n pondje karbonade af van de la ding varkens- waarschijnlijk naar hiiis om hem op te halen. Want bij het afstempelen van mijn vergun ning in Wylre was mijn „besto len collega" plotseling verdwe nen in een witte Peugeot 504. Achter het stuur zat een dame. Maar het kan ook een jongen met lang haar geweest zijn. Het signalement doorgeven had geen zin. Deze kerel zit volgens mij allang niet meer in het vak. dien is zijn pensioen niet waar devast", verduidelijkt de heer Nieman, die momenteel dan ook niet meerde rol van de douane in twijfel trekt. Dat doet hij in toe nemende mate wel met Neder landse chauffeurs. „Natuurlijk wil ik ze niet allemaal in de ver- dachtenbank vegen. Mijn ver denking slaat ook op expedi teurs en het kantoor- en maga- zijnpersoneel. Waarom kan een man van de expeditie niet in contact staan met deze over igens zeer goed georganiseerde bendes? Hij weet toch ook wie wat vervoert, en wanneer de wagen op zijn bestemming moet zijn". lege container werd er op Italië aangestuurd. In Zuid-Italië werd in augus tus vorig jaar 'n Nederlandse chauffeur Dij toeval gesnapt op de pont naar Malta, 'n Transpor tondernemer uit Nederland vond het maar vreemd dat er op dit veereen combinatie van Har- togh uit Rotterdam stond, want Hartogh reed toch alleen op Noord-Italië. De chauffeur werd aan de tand gevoeld. Hij bekende de lading te hebben willen verkopen. Tevens kwam aan het licht dat hij deze prak tijken vaker, maar wel bij ver schillende transporteurs, had uitgehaald. Er gaan sterke geruchten over een wegrestaurant nabij de Brenneipas, waar chauffeurs hun ladingen verkopen. En dan die onbekende collega. Voor Kerstmis passeerde ik op de terugeis uit Italië de Bren- nerpas Daar vraagt 'n collega of hij mee naar Holland mag rij den, wantopConcorezzo-dat is de grote Italiaanse douane poort - was ziin combinatie ge stolen. Toen ik ja had gezegd, kwam hij terug met zijn spullen; een aktetas, koffer, slaapzak, broodtrommel, thermosfles en wat cadeaus. Ik was stomver baasd. Waarom? Kijk, als ik mijn wagen verlaat om even te gaan eten neem ik alleen mijn portemonnee mee en wat papie ren. Toch niet m'n slaapzak, kof fer en noem maar op. Lang ge noeg heb ik geprobeerd achter zijn naam te komen en voor wie hij trapte. Maar hij gaf geen kik. Hij vertrouwde mij niet, want als ik stopte om te eten, volgde hij me overal Zelfs tot op de toi letten. Bang natuurlijk dat ik hem zou verlinken. Hii sliep niet. En als hij reed kon ik, hem wantrouwend, ook niet slapen. Onderweg heeft hii nog gebeld. En als je me dan vraagt: heb ben Nederlandse chauffeurs vuile handen voor wat betreft die Italiaanse diefstallen, dan durf ik te verklaren dat er rotte appels tussen zitten. Niet veel, maar wel te veel om ze met rust te laten". De heer Nieman, woordvoerder van de NOB, durft voor de chauffeurs al lang niet meer zijn hand in het vuur te steken. Een jaar geleden deed hij dat nog wel, want toen de veertigste melding van een ge stolen vrachtautohinnenkwam, koerste hij naar Italië voor be spreking met Matteotti, minis ter van buitenlandse zaken en nog enkele regeringsleiders. Zijn beschuldiging dat" de Itali aanse douane met de Maffia on der een hoedje zou spelen, werd van tafel geveegd met de opmer king dat geen enkele douanier zijn pensioen op het spel zou zet ten. Deze pensioenregeling stamt nog uit de tijd van Musso lini. Ze houdt in dat elke douane-beambte recht heeft op anderhalf maal het bedrag, wat hij in zijn leven verdiend neeft. Iemand die veertig dienstjaren heeft, krijgt dus zestig uitbe taald. „Dat lijkt veel. Maar de Italiaanse douanier verdient niet zo denderend veeL Boven- Tot nu toe krijgt de Neder landse chauffeur van de heer Nieman nog altijd het voordeel van de twijfel. Maar niet lang meer. Want de gegevens, die straks het tegendeel van de op rechtheid moeten bewijzen, sta pelen zich op Om erenkele te noemen: begin vorig jaar bestelde een Duitse ondernemer exclusief goed in Japan. Terwijl zijn bestelling richting Rotterdam werd ver scheept, merkte hij dat zijn con current dezelfde waar tegen een lagere prijs aanbood. De Duitser rook lont. Per slot van rekening was de bestelling exclusief. Hij liet zijn per vrachtauto ver voerde lading van Rotterdam door de politie escorteren. Di rect daarna trok zijn concurrent de offerte in. In juni 1974 werden enkele Be lgische caféhouders en een Ne derlandse chauffeur gearres teerd wegens een reeks diefstal len in Rotterdam, Zeebrugge en Antwerpen. Een van de diefstal len had betrekking op een lading tv-apparatuur uit Engeland richting Antwerpen. Van de ha ven naar het douanekantoor werd de container leeg gehaald. Alleen het achterste gedeelte bleef staan. De douane legde het loodje aan en met 'n practisch De heer Nieman: „Zowel van chauffeurs als van ondernemers krijg ik verzoeken door te gaan met het opsporen van deze mala fide chauffeurs. Daarvoor heb ik de volle medewerking van de Nederlandse en Italiaanse justi tie. Op korte termijn verwacht ik klinkende successen. Daar voor stinkt dit zaakje te hard nekkig. Er komen nog meer vrachtwagens aan de beurt. Toch hoop ik de honderdste roof niet bekend te hoeven maken". Terug naar onze anonieme chauffeur. Hij weet een oplos sing. „Je kunt deze bendes al leen oprollen als je het in team verband aanpakt. Dus met uit erst betrouwbare chauffeurs, die al jaren op Italië trappen. Je moet volledig gedekt zijn door de jusitie. Ja, ook de Italiaanse. Bovendien kost het veel geld. Wellicht één of meerdere vrachtwagens. En dan verzeker ik dat er binnen twee maanden en rollen. Ook in Neder- Meer wil ik er niet van zeg- B-... Slapende honden moet ie niet voortijdig wakker maken HANS TOONEN itV Uct l I kopper land M lan gen - ADVERTENTIE Voor een heel jaar Skol bier in huis: 62 dozen van 24 blikjes hoppig pils. Makkelijk om mee te nemen, te bewaren en te koelen. Wees blij met Skol in blik. Uit en thuis! SKOL! Aangeboden door Skol Brouwerijen N.V. als prijs in de Nationale Puzzelaktie Geven voor Leven in deze krant t.b.v. de kankerbestrijding In Nederland. Puzzel mee! (Van onze correspondent) BRUSSEL - De ministers van verkeer en justitie in België zul len binnen niet al te lange tijd een wetsontwerp naar het par lement sturen, waarin zij voor stellen de minimum-geldboete voor snelheidsovertreders op 1500 frank (ruim 100 gulden) te stellen en de maximum geldboete op 15.000 frank (ruim 1000 gulden). Bij een zware overtreding willen de ministers de rechter bovendien de be voegdheid geven tot het opleg gen van een gevangenisstraf van acht dagen tot een maand. Het is nog niet bekend hoe de ministers denken over de lich tere vergrijpen, maar aangeno men wordt dat zij alle snemeid- sovertreders over een kam wil len scheren en ook voor de lich tere gevallen minstens 1500 frank boete willen opleggen. In België begint tegen deze gang van zaken zo langzamerhand kritiek los te komen omdat men toch duidelijk onderscheid wil maken tussen de snelheidsover treder die bijvoorbeeld op een verlaten autobaan 130 km per uur rijdt, in plaats van 120, en een verkeerszondaar die bij voorbeeld 110 km rijdt op een secundaire weg waar net op dat moment erg druk is. Als we goed zijn ingelicht willen de minis ters van geen onderscheid weten en uiterst strenge uniforme maatstaven aanleggen. In België geven nog in veel plaatsen borden snelheden aan van bijvoorbeeld 15, 20,40 of 60 km. Vaak betreft het borden die daar vóór de uitvoering van goed wisten waarom ter plaatse een snelheidsbeperking gold. Achteraf geldboeten ongedaan maken bleek steeds onmogelijk. De controle op de snelheidso vertredingen is de laatste weken in België aanzienlijk verscherpt, vooral op de secundaire wegen Er zijn boeten gegeven door rechtbanken van 8000 frank en meer voor slechts 10 tot 15 kilo meter harder rijden dan de toe gestane snelheid. In de toekomst wordt dat dus nog meer als de ministers hun wetsontwerp door de Kamer krijgen. En het ziet er helemaal niet naar uit dat ie mand hen veel in de weg zal leg- fen, zeker niet nu gebleken is at de snelheidsbeperking veel mensenlevens heeft gespaard. openbare werken werden ge plaatst maar die daarna verge ten werden en maandenlang blijven staan. Zo zijn er nog tientallen borden, zo niet hon derden langs de Belgische we- ?;en. die totaal geen zin hebben, n het verleden hebben reeds veel automobilisten op derge- 'ldboetf .gelopen verbaliserende politie eigenlijk lijke trajecten grote geldt opgelopen zonder dat zij of de KOEWEIT - De topconferen tie van de OPEC (Organisatie van olie-exportlanden) wordt op 4 en 5 maart a.s. in Algiers gehouden. Dit heeft de Koe weitse minister van buiten landse zaken, Abdoel Aziz Hoessein, dinsdag bekendge maakt. De staatshoofden van de dertien OPEC-landen zullen die twee dagen niet alleen aandacht schenken aan het olieprijsbe- leid, maar tevens moet dan de tactiek worden bepaald voor de ophanden zijnde energieconfe rentie van de olielanden, de ge- industrialiseerde wereld en de ontwikkelingslanden. De Franse rechterlijke macht heeft in januari 2.208 bedrijven failliet verklaard, zo blijkt uit cijfers van het bureau voor de statistiek in Parijs. Ten opzichte van januari 1974 betekent dit een stijging van negen procent scheepsbericht en Abida 19 vn Shellhaven nr Southend, Alcor 20 te Rio de Ja neiro, Algorab 19 vn Santos nr Buenos Aires, Ameland 17 ten anker Teesbay, Area 19 te Ban dar Mahshahr, Archimedes 19 te Aruba, Baltichorg pass 19 Esb- jerg nr Delfzijl, Busstim 19 vn Bremen nr Newportnews, Capi- luna 20 ter hoogte Kaapstad verw, Castilla 19 200 zzo San Diego nr Pto. Bolivar, Chevron The Hague 19 vn Theems nr Rot terdam, Choluteca 23 te Los An geles verw, Daphne 3-3 te Sin- fapore verw, Deltadrecht 19 vn ,eebrugge nr Pto. Alegre, Dio genes 19840 o Bermuda nr Am sterdam, Doelwijk 19 vn Ga- leota Point nr Yorktown, Dui- vendrecht 19 200 nw Casa blanca nr Port Kelang, Eumaeus 19 vn Singapore nr Penang, Fe- lania 28 te Curacao verw, Gaas- terdijk 20 te La Pallice, Gany- medes 21 te Valparaiso verw, It- tersum 19 te Bremen, Kabylia 18 ten anker rede Vlissingen, Ken- nemerland 19 vn Santos nr Pt. Alegre, Loirelloyd 21 te Ade laide verw, Lovellia 19 vn Port land mainenr Curacao, Macoma 23 te Dubai verw, Mytilus 19 ten anker Firth of Forth, Neder Eems 19 60 zw Taiwan nr Man- zanillo. Neder Weser 20 vn Damman nr Dubai, Nedlloyd Dejima 19 vn Panamakanaal nr Rotterdam, Nedlloyd Kimberley 19700 no Wakeeil. nr San Fran cisco, Nedlloyd Kyoto 20 te Co lombo, Nedlloyd Nile 19 vn Da kar nr Bordeaux, Niso 20 te Le Havre verw, Ondina 2-3 te Sri- racha verw, Onoba 20 te Bonny verw, Queen of Sheeba 19 22 z Tenerife nr Djibouti, Rijnborg 20 te Veitsiluolo, Statendam 20 te Port Everglades, Straat Algoa 20 te Singapore, Straat Fukuoka Sass 19 Krakatau nr Kobe, traat Johore 20 vn Melbourne nr Fremantle, Straat Lemaire 20 te Melbourne verw, Straat Mo zambique 20 te Monrovia, Straat Napier 19 vn Mauritius nr Durban, Thuredrecht 18 vn Tampa nr Rotterdam, Tinto 20 te Cristobal, Trident Amster dam 19 te Santa Marta, Trident Rotterdam 19 vn Bremen nr Rot terdam, Ulysses 20 te Rotterdam verw, Viana 19 vn Tranmere nr Rotterdam, Westerkerk 19 te Hamburg, Wissekerk 19 37 nw Kaapstad nr Singapore Amstel- faillissementen UITGESPROKEN: J. H. Hof, aannemer, Cauwe- laarseweg 26, Ulvehhout. Cura tor mr. TT J. Houtman, Sophia- straat 28, Breda. H. J. van Leijsen, h/o Auto bedrijf Van Leijsen, Pr. Staten- Cui ktneijer- Hoofdstraat 97, Rijen. Opgeheven: C.A. Roovers h-o Fa. Logicom, loodgietersbedrijf, Er. Malbodestraat 14, Etten- eur, zk. Markt 37, Prinsen beek. Wegens gebrek an actief. 29 jan. C. Th. Moerland, grond werker, St. Jacobapolder gem. St. -Philipsland aan de Lange- weg 70. Cur. mr. G. Boonman, Halsterseweg 231, Bergen op Zoom. Tel. 01640-33170. Th. de Boeye, exploitant van een gara gebedrijf, Stationsstraat 29, Sas van Gent. Cur. mr. E.N.J.H. de Rechter, Grote Markt 7. Hulst Tel. 01140-2090 Vernietigd: C.G.M. Emmen, boekhouder, Zorgvlietstraat 355, Breda. Na gedaan verzet stad 19 550 wzw Abidjan nr Kaapstad, Atys 19 t.a. Dubai, Begonia 19 v Miami nr St. Crop;' Bengalen 19 350 no Socotra nr Dubai, Capulonix 19 v Bombav nr Mena al Ahmadi, Dione 19t« Owase verw, Rotterdam 19 40# zo Cape Guardafui nr Bombav Schelpwijk 19 400 z Karachi nr Bandar Mahshahr, Woensd- recht 18 v Santos nr Buenos Ai. res laan 64, Rijen. Zaak Vennen 02, Dongen. Curator mr. M. J. J. Brenninktneijer-Burghouts, DEN HAAG (A.N.P.) Nationale-Nederlanden wil Wi. sconsin National Life Insurance Company in Wisconsin V.S., overnemen. Behoudens de goedkeuring van de nationale overheden zal een bod worden uitgebracht van 24 dollar per aandeel van 2,5 dollar nominaal. Het uitstaande aandelenkapi taal van Wisconsin is 2,5 nün. dollar zodat met deze transactie ongeveer 25 min. 60 min.) zal zijn gemoeid, aldus Nationale- Nederlanden. Het bod is gedaan onder de voorwaarde dat tenminste zesenzestig-tweederde pet. vat de aandelen wordt verworven UTRECHT (A.N.P.) - De on- derhandelingsdelegatie van dt vijf vakbonden die in de „Raad van overleg in de Metaalindus trie" is vertegenwoordigd, heelt in Utrecht een eerste oriënte rende bespreking gevoerd met een delegatie van de federatie hoger personeel metaal- en elek trotechnische industrie". Aaa de respectievelijke beleidsin- stanties zal op grond van dit ge sprek worden gesuggereerd goed te keuren dat er twee werkgroepen worden gevormd, die op korte termijn zullen na gaan wat er te doen staat. Dit heeft de gesprekleider van het oriënterende gesprek, de heer W.A. Wamsteeker, na af loop verklaard. Op 17 maart zullen de delega ties weer bijeen komen om van elkaar te vernemen hoe de ach terban over de suggestie heeft gedacht. De bedoeling is dat dan wordt gesproken over het samenstellen van de twee werkgroepen. Een daarvan zal moeten proberen vorm en inhoud te bepalen van een arbeidsvoorwaardenbeleid voor het hogere personeel tij dens de overgansfase tussen de looptijd van de huidige cac en een volgende, niet de volgende. De tweede werkgroep zal moe ten trachten een oplossing te vinden voor een vertegenwoor diging die adequaat kan worden geacht voor het hogere perso neel in de raad van overleg in de metaalindustrie. Beide delegaties hebben uit gesproken dat het uiteindelijke doel is een geïntegreerde situa tie te bereiken vaoor het totale personeel in de metaalindustrie. Over de openbaarheid van in komens bestaat tussen de dele- §aties geen verschil van inzicht: e inkomens moeten openbaar zijn. ADVERTENTIE BMW 1502 DONDERDAG 20 FEBRUARI 1975 Xt kolom slotkoersen vorije beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beun a laten b bieden c a exclaim d s exdividend e s= gedaan-bieden f s gedaan-laten 188,30 ..«,.«„,11 «M» Actieve aandelen W(So 1M boz i25.oob 122,50b 92,70 92,00 Handel en industrie AKZO f 20 46,00 46,40 ABN f 100 302,00 303,50 AmRo f 30 74,00 74,60 Amro dlT. 75 71,50» 72,30 A dam Rob f 750 170,50 163,00 Deli-Mlj f 75 100,50 99,00 Dorische j 97,20 97,70 Dordtschc Pt 96,20 96,00 Hetnèken f 33 146,00 146,00 Helnekeo B f 35 137,50 137,50 H.A.L. Hoü. f 100 63,00f 64,50 Hoogox. f 20 05,00e 55,50 HYA-MiJen 53,00 KNSM rert f 100 135,50 136,00 KLM 100 57,20e 58,70 Kon. Olie 20 76,90 77,60/ Nat. N«d. 10 72,50e 71,70f Ommeren Cert 366.001 264,50 Philip» f »0 26,001 26,40/ Robeco f 50 163,70e 165,50 Rolinco 1 50 106,00 106,30 Scheepv f 5(1 127,50 127,50 Unilexer f 20 102,80/ 103,30» Actieve obligaties staatsleningen X00 ld 701 8.00 kt ;on 8.00 ld 70IU 8.00 ld 68*78 8.00 ld 70-77 7.75 ld 71-96 7.75 ld 73-96 7.75 ld 70-78 7 M ld 68-94 7.50 ld 71-96 7.50 ld 72-97 7.50 ld 71-81 7.20 ld 72-97 7.00 M 661-91 7.00 ld 6611 7.00 ld 69-84 6.50 ld 681-9:< 6.50 ld 6811 6.30 Id 68II1 6.30 ld 68IV 6.25 ld 66-91 6.25 ld 67-92 6.00 ld 67-92 5.75 ld 651-90 5.75 ld 6511 5.23 ld 641-89 5.25 ld 6411 5.00 ld 64-94 4.50 ld 58-83 4.50 ld 59-89 4.50 ld 601-85 4.30 Id 6011 99,00 97.40 97,20 99,80 99,80 92,50 92,10 10070 91,30 90,60 90,10 97,50 8780 89,40e 89,20 87,60 85,10 8480 8460 84,30 87,70 84,20 83,00 84,60 83,20 82,80 79,10 8T30 80,90 85.20 79,00 99,10 97,70 97,80 99,80 99,90 92,70 92,40 100,60 91,50 90,80 90,30 97,80 88,20 89,70 89,50 88,00 85,40 85,20 84,90 84.80 87,90 84,40 83,10 85,20 84,80 83,40 83,00 79,30 87,50 81,10 85,30 79,70 10.50 Ned. 74 106,90 106,00 Convert obllratle» 9.75 ld 74 103.00 103,30 0.00 ld 75 1000.0 1.00 td 69 9460 >4.80 (.75 Akzo 68,25 69,00 8,00 td 70-95 94.9 »4.9T III A K N 104, K S.00 lü Jl-96 94,3O 94,40 6.7a Aiii Ho 13 98,00 9ÏW- 5J0 AmRo 1.25 Ball.Ned. 7.00 BOZ I2S Buhr T. 7.73 Elserler 7.25 Furn. 73 4.75 (leider 5.75 (Hst.Br. 6JiO Urtnteo 7.25 Hagemeljer 7.50 Hole* 5.23 Hoogor 7 J© 1HC Holl 5.75 IndoU 7.25 Kappa 71 6.30 Kluwer 5.75 KLM 7.76 K.N.Pap. 7.25 KSH 73 7.06 Lyons N 7.25 Macintosh 9.00 Meneba 7 M NBM-B 7.25 Nederh. 6 J6 NMB 7.75 Nutrtci» 8.09 Ntjrerd. 4.75 Philips 10.00 Pont 7.50 Proost.B 130 Rollnco 6.50 ld 1000 1.00 Sanders 7.09 Skol Br. 7.00 Slav Bk 25 V h Hut «.00 rt tuuien 125,00 92,60 95,00 96,00 89,70 114,00 74,50 137,50 90,80 70,20 81,00 94,70 71,80 210,0r 91,50 91,10 91,25 104,80 101,80 72,00 78,00 95,10 86,90 96,00 99.00 89.00 123,00 97,00 92,60 95.50 125,00 95,00a 1512,00 123,00 88,00 89,70 115,00 74,50 137,00 91,00 70,00 82,00 95.30 71,80 210,00 93,00 93,501 91,80 106,30 101,00 95.20 93.90 95,60f 99.00b 90,00 i Aandelen Banken verzekeringen AMKV 56,70 GO,00 Amfaa 82,50 82,50 Am.St. k'dam 10t,90 104,90 Ennia 117,50 117,00 Mees a Hop» 127,00 130,50 Ned. CredJetb. 41,40 41,40 N.M.B. ",80 147,10 Slavenb. Bnk 2640,00 2640,00 ld Cert 264,00 264,00 Fr .Gr- Hyp. bk. 105,00 106,50 nib Hfp. bk. 145,00e 148,50e Scheepehypb. 330,00 330,00/ WeatUtr. Hyp. ttl0,00e 4180,00 Handel en industrie AC* 300,00 297,00 AhogBOB 46.00 46,00a Abold 74,00 75,80» .YMAS 1840 18,30 Aad. Droogd. 136,10 137,50 Aad. Rijtuig 130.00 130,00 Anlem Nat 14,40 14,10 Arnb. Schbw. 128,00 128,00 Asselberg 72000 660.00 AUDET 175,00 173,00 Ant. Screw W 116,00 117,00 Ant. Int.Rt 1120,00 1140,00 Bal I ast-N. 34,00 33,00» BAM 8160 81,00 Batara Batenburg 235,50 335,50 Beek, ran 102,00 103,00 Beers 75,00 74,80 Begemann 80,00» 90,00e BergOM 16700 109,00 Berkel F 127,00 127,00 Blydenst 540,00 535,00 Boer Druk 218,00 220.00e Bols 86.00 90,00 Borsumij H 92,00 90,50e Bos Kalis 92,00 92,50 BOZ 484.00 177,50 Braat ouw 300,00 301,00 Bredero VG ld eert. Bredere VB ld eert Biihrman T ld eert Calvé-D eert ld 6 pet eert Centr.Saiker ld eert Geteea ld eert Chamotte Cindu Key Cont en Br. T Crane Ned Desseam Dikken Dr. Or. South Dröge Duiker App Econosto Elsevier ld eert EMBA Enkes Fokker Ford Auto 1720,00 1860,00 1630,00 412,00 400,00 408,00 72,10 72,10 141,00 142,50 1100,00 1110,00 187,50 187.00 188,00 187,00 62,00 61,50 64,00 53,80 11,60 11,00 665,00 600,00 63,00 66,50 83,00 83,50e Gamma H ld pet PW Gel,Delft c Gelder eert Gerofabr. Glesseu Gist Broe. ld cret Goudsmit Grinten Grofsmed. Hagemetjei Helma Hero Gons. Heybroek Hoek's Mach Holec Holl Bet. Holl. Bet. G 210,00 1400,00 437,00 45,10 450,00e 449,00e 246,00 60,001 38,00 iOO.OÜ» 91,00 35.10 16,00 208.00* 92,00 47.50 475,00» 7330 7330 9030 149,00 19730 12730 113,80 4030 12330 85,00 219.00 59.00 5630 211,00 1400,00 437,00 45,50 456,00 464,00 244,50 59,00a 39,20 190,00a 9230e 35,10 16,00 21130 92,00 47,80 (65,008 73,90 73,90 90,50 147.00e 197.60 219.00 11430 4030 125.001 223,00b 85,00 219,00e 60.00 5430 ICU oert IHC Holland Ind. Maatsch. IBB Konder lnterlas InteroatloM Inventum Kappa' Kempen en B Key Houth. Kiene S Kloos Kluwra Kon. Bijenkorf ld eert ld 6 cum Kon. Ned. Pap. Krasnapolsky KSH KVT K watts Landx Gl. Leidsche Wol Lindet. Jacob Macfnotsh Meneba Mets Verb. Molukse he •ijnb. W Naarden Naeff Nat. Grond bt-z NMB-Bouw Nebap Nederborst Ned. Nontw Ned. Dgbl. Nelle id eert Netam Ntaf Nterstrasa Norit Nntrtda Gb N u tri cis VP Nyroa N ijverdal OGEM-holdlni 87,00 8830 27,50 28,70 190,50 190.50 56,00 56,50 160,00e 165,00e 58,00 58,80 630,00 630,00 171,00 70,50 78.00b 19630 205,00b '-'.50 131,00 90,50 91,50 85,10 12,60e 68,50 85,50 157,00 229,00e 294,50 71,50 66201 2420,00b 99,00 925,00 59,00 119.00 5600 405.001 24,90* 295,00 180,00 45000 319,50 1420,00 1700,00 103,50 48,50 4850 75,50* 68,50 26,70 85,00 12,60e 68.30 120,00a 66,00 85.50 20,50 157,00 235,00e 295.50 72,00 69,50 99,00 920,00 60,50 120,OOf 56,00 54.00a UO.OO 25,00 300,00 180,00 .50,00 318,00e 9230 1425,00 '750.00 107,50 51,50 5130 77,00e 69,00 2730a Orensteln Oving-D-S Pakhoed H ld eert Palembang Path te Philips f 10 Pont Hont Porcel Fles Proost Br (tademakers Rees ink Reeuwljk Reis Co ftivs ld eert Rotbe Jisk RommelhöUre Rijn-Schelde j Sanders Schev. Exp Schokbeton Schul tema Schuppen Schuttersveld Stevtn Gr Stoomsp. Ta rablnd Pb li Telegraaf THV Inetrn TUb Water! Ta Kabel/ Ubblnk (Jnikap l)n IJ een ld 7 pet ld 6 pet V.d. VUet-W Veneta Ver. Gtasf Ver .Hand.Sn VMF VNO ld eert Veris Vezel verw 247,U0 246, 19000 194,00 144,50 146,00 144,30 145,80 86,50e 89,00 89,00 88.00 22700 230.00 126,50e 120,00e 250,00e 254,00 352,00 360,OOf 133.00 136,00 6350 63,00 225,00a 225,00a 213,00 213,00 70.00 71,00 685,00 677,00 27400 278,50 178,00 184,00 - 14,20 1110,00 1120,00b 116,50 298,00 106,00a 72,80 122,00 132,00 9630 282,00 143,00 397,00 150,00e 230,00a 115,00 302,00 106.00e 72,80 120,50 130,50 96,00 283,00 345,00b 366,00 145,10 210,00e 79.50 79,50 65.00 65,00 VKU r.pia 8ö5,00b 872,00e VnlcaansoorO J650 66,30 Wejrener G ld eert M 50 67,00 81,801 85,00 117.50 118,80 Wessanen Wyers Wijk en Her Zaalberg 924.00 924.00 9010 92,00e Beleggingsmijen 92,00b IRA Helegg 136,00e 136,00 92,50 52,40 Nefo 72.80e 73,20* 132,00* 133,00e Obam 65,60 5.70 642,0Ü 642,00 Kolinco 65,50 65,90» 17301 172,00 Unl-Invest 66,50 66,50 85,50 86,00 Wereldhav*. 94.80 93,20 Leveraged 22,36 22,50 65,50 65,80 Rorento 114,90 114,80 520.00) 118,00 lokyo Pac 19.25i 18,75 83,50 83,00 I Tokyo Pac H 26,25 26,00 I Mqnbou w/Petrolcum Maxwell Pet, 97,00 96,50 Moeare Kalm 167,00 .166,1» 1(1 ,-,e 2260,00 2260.90 u M 28852» 2370,00 Sartkreek 33 50, 33 x Diversen Uoatxee 670,00 670,00a Geld.Tramwet 670,00e 680,00e tal. UrouweriJ Ant. Vertfabr. 125,00 136,00 BIMij Aruba 135.00b 135.00b Sur. Brouwerij Hunter Oourl. 14,00 25,00 Participatiemfjnen Alg. Fondseub 89.00 90,00 America Fund 134.00 125,00 Aad. Belegg. O 127.50 128,00 Uoorerto 495,00 190,00 lioldmlue. 220J». 230,00 Holland r [32,50 133,00 'd 8 662,00 665.00 Intcrbond- ,3,7,00 48300 Blnn Belt V(. 139.00c 139,80 Breevaat 119,001 U9,00 Ned. Vastgoed 620,00 630,OOt Dutch Int. 91.80 91,50 AMSTERDAM, 20 feb. (ANP) - Ook donderdag] bleef de handel op het Damrak weer op een laag pitje staan. In een kalme markt deden zich opnieuw weinig verschuivingen van betekenis voor, waar bij de trend echter wel neerwaarts bleef ge richt. De internationals waren j bij opening overwegend iets beter. Een uitzonde ring vormde Hoogovens, die in mededelingen over werktijdverkorting heeft gezegd, dat de winst on der invloed van de slech tere staalconjunctuur de serste zes maanden onder i druk zat komen te staan. Begonnen werd op f54,50. 2en halve gulden beneden i het slotpeil van woensdag Koninklijke Olie en Unile ver gingen ieder f 0,60 vooruit naar f77,50 res pectievelijk f 103,40. Phi- tips was f 0,20 beter op f26,20 terwijl Akzo f 0.10 noger fc?gon op f46,10 KLM was fl,10 hoger maar zakte direct weet srug. Deli vti.uor tl,50 op f 99, maar HAL klom f 11 naar f 64. De beide groot banken waren vriendelijk gestemd. De overige fond sen bewogen zich zeef dicht rond het slotpeil van woensdag. De staatófond- senmarkt was onveran derd tot iets hoger, mede onder invloed van het succes van de lening van Gasunie. Ook de lokale markt bleef rustig. De stemming was verdeeld, zonder dat er ad te grote verschuivingen optraden. Wanneer dit al het geval was, ontbrak vaak een van de twee be nodigde marktpartijen, zo dat een bied- of laatkoer» moest worden opgemaakt. Zo werd Heybroek en Co f 15 hoger tevergeefs ge vraagd. Kiene was f8.50 hoger niet te koop Rela tief vast gestemd waren verder Rademakers. Mees en Hope, Desseaux, Nutri- cia. Bols, IHC, Wessanen, Norit en opnieuw Bege- man. Hotel l'Europe was 200 lager onverkoopbaar en Van der Giessen- de Noord f 10 lager Assel- Oergs verloor op f 660 in een klap acht procent van ie koers. Bij het bouw fonds NBM trachtte men ■evergeefs f 2 lager van de hukken af te komen Fiet- tenfabrikant (Jnikap ver loor f 20 op Hrhten over werktijdverkorting.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 14