VRACHT AUTO-
DIEFSTALLEN-
IN ITALIë
„De Maffia zit er achter,
maar sommige collega's
hebben vuile handen"
SKOL bier
OPEC-conferentie
in maart in Algiers
»Bij jenua bood men vier miljoen lires voor mijn lading vlees
Te veel
Bewijzen
Stomverbaasd
Hardnekkig
binnenland
buitenland
1 wKmB—ai^Ê—m
een miljoen gulden aan prijzen
PLAN VAN TWEE MINISTERS
Geldboeten tot 1000 gulden
voor te hard rijden in België
„Nationale" wil
bedrijf in V.S.
overnemen
Naar grotere
harmonie in
de metaal
I Een volbloed BMW voor de prijs van f 12.876,- incl. BTW
^anp-beurs
overzicht
VftlJDAG 21 FEBRUAR11975
In Italië zijn sinds januari 1973
zeventig Nederlandse vracht
wagens gestolen. De meeste
verawijnen in de buurt van Mi
laan. Bijna alle werden vrij
spoedig teruggevonden. Mees.
tal zonder lading. Drie trucks
zijn nog altijd spoorloos. De
dieven blijken alleen interesse
te hebben voor goed verkoop
bare waar, die snel gedistribu
eerd kan worden. Voorbeeld
hiervan is de diefstal van de
67ste vrachtauto, eigendom
van het internationaal trans
portbedrijf Volenberg in St-
Anthonis. De lading bestond
uit meubels en kogellagers.
Totale waarde f 213.000,-% Al
leen de meubels ter waarde
van zestig mille werden gesto
len. Een weck later lieten de
rovers een vrachtauto van Vo
lenberg tenslotte toch met
rust, ómdat de lading uit ma
chines van Stork Boxmeer be
stond. De schade beperkte zich
tot opengesneden zeilen.De to
tale schade van die zeventig
vrachtauto's wordt door de
Nationale Organisatie voor
het Beroepsgoederenvervoer
(NOB) geraamd op 22 miljoen.
Wellicht omdat tot op heden
de politie geen vinger achter
deze roof heeft kunnen krij
gen, worden deze diefstallen
toegeschreven aan de Maffia.
De belangstelling van de be
ndes beperkt zich echter niet
alleen tot Nederlandse vrach
tauto's. Ook Duitse, Deense,
Belgische, Franse, Joegoslavi
sche en zelfs Italiaanse trucks
zijn regelmatig de klos. Vorig
jaar werden er 269 Italiaanse
vrachtauto's gestolen. Aan de
oprechtheid van de op Italië
sturende of trappende (vak
jargon voor rijden)Nederlan-
ders werd tot voor kort niet ge
twijfeld. Geruchten over aan
de Maffia verkochte wagens
werden verontwaardigd beti
teld als lasterlijke kroegpraat.
Wel werd de Italiaanse douane
met een scheef oog aangeke
ken. Begin deze maand stak
NOB-woordvoerder R. Nie-
man zijn nek uit, toen hij na de
bekendmaking van de zeven
tigste diefstal (jubilaris-
tegen-wil-en-dank is Holland
Ex-Tra in Venlo) onthulde niet
langer in te durven staan voor
de onkreukbare rol van de Ne
derlandse chauffeurs. Onmid-
delijk werd deze verdachtma
king aangevallen door actie
groepen van chauffeurs. Tele-
grafisch verwezen ze het ver
haal van de heer Nieman naar
het rijk der fabels. Deze
NOB-woordvoerder, die zich
al geruime tijd vastbijt in deze
merkwaardige Italiaanse
vrachtwagenroof, baseert zijn
beschuldiging op een reeks ge
gevens. Een van de belangrijk
ste is een brief van een chauf
feur, wiens naam met opzet
niet vernoemd werd op de
persconferentie van begin
deze maand. Wij kwamen hem
toch op het spoor. Na stevig
aandringen en de afspraak zijn
naam anoniem te houden
kwam zijn verhaal op tafel.
Het was in de buurt van Genua, waar vier Italianen, waar
van er eentje zeer behoorlijk Duits sprak, vier miljoen lires
boden op mijn lading vlees ter waarde van ruim f 110.000,-%
'n Andere collega kreeg ook een dergelijk bod op een lading
tapijten. Hij hoefde zich alleen maar twintig minuten om te
draaien.
Kijk, als je zoiets zelf hebt
meegemaakt, haal je niet zo
gauw je schouders op voor ver
halen over verkochte ladingen.
Maar hou me ten goede. Het gros
van mijn collega's houdt de
handen schoon. Maar er zitten er
ongetwijfeld onder, die voor al
les te porren zijn, waar geid aan
te verdienen is.
Niet voor niets hebben wij de
spreuk: de chauffeur, die niet
steelt of erft zal trappen totdat
ie sterft. Trappen betekent rij
den, dan weet je dat ook weer.
Zelf heb ik deze spreuk ook in
praktijk gebracht, wanneer het
Italiaanse eten piet te vreten,
was. Dan sneed ik wel eens 'n
pondje karbonade af van de la
ding varkens-
waarschijnlijk naar hiiis om
hem op te halen. Want bij het
afstempelen van mijn vergun
ning in Wylre was mijn „besto
len collega" plotseling verdwe
nen in een witte Peugeot 504.
Achter het stuur zat een dame.
Maar het kan ook een jongen
met lang haar geweest zijn. Het
signalement doorgeven had
geen zin. Deze kerel zit volgens
mij allang niet meer in het vak.
dien is zijn pensioen niet waar
devast", verduidelijkt de heer
Nieman, die momenteel dan ook
niet meerde rol van de douane in
twijfel trekt. Dat doet hij in toe
nemende mate wel met Neder
landse chauffeurs. „Natuurlijk
wil ik ze niet allemaal in de ver-
dachtenbank vegen. Mijn ver
denking slaat ook op expedi
teurs en het kantoor- en maga-
zijnpersoneel. Waarom kan een
man van de expeditie niet in
contact staan met deze over
igens zeer goed georganiseerde
bendes? Hij weet toch ook wie
wat vervoert, en wanneer de
wagen op zijn bestemming moet
zijn".
lege container werd er op Italië
aangestuurd.
In Zuid-Italië werd in augus
tus vorig jaar 'n Nederlandse
chauffeur Dij toeval gesnapt op
de pont naar Malta, 'n Transpor
tondernemer uit Nederland
vond het maar vreemd dat er op
dit veereen combinatie van Har-
togh uit Rotterdam stond, want
Hartogh reed toch alleen op
Noord-Italië. De chauffeur
werd aan de tand gevoeld. Hij
bekende de lading te hebben
willen verkopen. Tevens kwam
aan het licht dat hij deze prak
tijken vaker, maar wel bij ver
schillende transporteurs, had
uitgehaald.
Er gaan sterke geruchten
over een wegrestaurant nabij de
Brenneipas, waar chauffeurs
hun ladingen verkopen.
En dan die onbekende collega.
Voor Kerstmis passeerde ik op
de terugeis uit Italië de Bren-
nerpas Daar vraagt 'n collega of
hij mee naar Holland mag rij
den, wantopConcorezzo-dat is
de grote Italiaanse douane
poort - was ziin combinatie ge
stolen. Toen ik ja had gezegd,
kwam hij terug met zijn spullen;
een aktetas, koffer, slaapzak,
broodtrommel, thermosfles en
wat cadeaus. Ik was stomver
baasd. Waarom? Kijk, als ik
mijn wagen verlaat om even te
gaan eten neem ik alleen mijn
portemonnee mee en wat papie
ren. Toch niet m'n slaapzak, kof
fer en noem maar op. Lang ge
noeg heb ik geprobeerd achter
zijn naam te komen en voor wie
hij trapte. Maar hij gaf geen kik.
Hij vertrouwde mij niet, want
als ik stopte om te eten, volgde
hij me overal Zelfs tot op de toi
letten. Bang natuurlijk dat ik
hem zou verlinken. Hii sliep
niet. En als hij reed kon ik, hem
wantrouwend, ook niet slapen.
Onderweg heeft hii nog gebeld.
En als je me dan vraagt: heb
ben Nederlandse chauffeurs
vuile handen voor wat betreft
die Italiaanse diefstallen, dan
durf ik te verklaren dat er rotte
appels tussen zitten. Niet veel,
maar wel te veel om ze met rust
te laten". De heer Nieman,
woordvoerder van de NOB,
durft voor de chauffeurs al lang
niet meer zijn hand in het vuur
te steken. Een jaar geleden deed
hij dat nog wel, want toen de
veertigste melding van een ge
stolen vrachtautohinnenkwam,
koerste hij naar Italië voor be
spreking met Matteotti, minis
ter van buitenlandse zaken en
nog enkele regeringsleiders.
Zijn beschuldiging dat" de Itali
aanse douane met de Maffia on
der een hoedje zou spelen, werd
van tafel geveegd met de opmer
king dat geen enkele douanier
zijn pensioen op het spel zou zet
ten. Deze pensioenregeling
stamt nog uit de tijd van Musso
lini. Ze houdt in dat elke
douane-beambte recht heeft op
anderhalf maal het bedrag, wat
hij in zijn leven verdiend neeft.
Iemand die veertig dienstjaren
heeft, krijgt dus zestig uitbe
taald. „Dat lijkt veel. Maar de
Italiaanse douanier verdient
niet zo denderend veeL Boven-
Tot nu toe krijgt de Neder
landse chauffeur van de heer
Nieman nog altijd het voordeel
van de twijfel. Maar niet lang
meer. Want de gegevens, die
straks het tegendeel van de op
rechtheid moeten bewijzen, sta
pelen zich op
Om erenkele te noemen: begin
vorig jaar bestelde een Duitse
ondernemer exclusief goed in
Japan. Terwijl zijn bestelling
richting Rotterdam werd ver
scheept, merkte hij dat zijn con
current dezelfde waar tegen een
lagere prijs aanbood. De Duitser
rook lont. Per slot van rekening
was de bestelling exclusief. Hij
liet zijn per vrachtauto ver
voerde lading van Rotterdam
door de politie escorteren. Di
rect daarna trok zijn concurrent
de offerte in.
In juni 1974 werden enkele Be
lgische caféhouders en een Ne
derlandse chauffeur gearres
teerd wegens een reeks diefstal
len in Rotterdam, Zeebrugge en
Antwerpen. Een van de diefstal
len had betrekking op een lading
tv-apparatuur uit Engeland
richting Antwerpen. Van de ha
ven naar het douanekantoor
werd de container leeg gehaald.
Alleen het achterste gedeelte
bleef staan. De douane legde het
loodje aan en met 'n practisch
De heer Nieman: „Zowel van
chauffeurs als van ondernemers
krijg ik verzoeken door te gaan
met het opsporen van deze mala
fide chauffeurs. Daarvoor heb ik
de volle medewerking van de
Nederlandse en Italiaanse justi
tie. Op korte termijn verwacht
ik klinkende successen. Daar
voor stinkt dit zaakje te hard
nekkig. Er komen nog meer
vrachtwagens aan de beurt.
Toch hoop ik de honderdste roof
niet bekend te hoeven maken".
Terug naar onze anonieme
chauffeur. Hij weet een oplos
sing. „Je kunt deze bendes al
leen oprollen als je het in team
verband aanpakt. Dus met uit
erst betrouwbare chauffeurs,
die al jaren op Italië trappen. Je
moet volledig gedekt zijn door
de jusitie. Ja, ook de Italiaanse.
Bovendien kost het veel geld.
Wellicht één of meerdere
vrachtwagens. En dan verzeker
ik dat er binnen twee maanden
en rollen. Ook in Neder-
Meer wil ik er niet van zeg-
B-... Slapende honden moet ie
niet voortijdig wakker maken
HANS TOONEN
itV Uct l I
kopper
land M
lan
gen
-
ADVERTENTIE
Voor een heel jaar Skol bier in huis: 62 dozen van 24
blikjes hoppig pils. Makkelijk om mee te nemen, te bewaren
en te koelen. Wees blij met Skol in blik. Uit en thuis! SKOL!
Aangeboden door Skol Brouwerijen N.V. als prijs in de
Nationale Puzzelaktie Geven voor Leven in deze krant t.b.v.
de kankerbestrijding In Nederland. Puzzel mee!
(Van onze correspondent)
BRUSSEL - De ministers van
verkeer en justitie in België zul
len binnen niet al te lange tijd
een wetsontwerp naar het par
lement sturen, waarin zij voor
stellen de minimum-geldboete
voor snelheidsovertreders op
1500 frank (ruim 100 gulden) te
stellen en de maximum
geldboete op 15.000 frank (ruim
1000 gulden). Bij een zware
overtreding willen de ministers
de rechter bovendien de be
voegdheid geven tot het opleg
gen van een gevangenisstraf van
acht dagen tot een maand.
Het is nog niet bekend hoe de
ministers denken over de lich
tere vergrijpen, maar aangeno
men wordt dat zij alle snemeid-
sovertreders over een kam wil
len scheren en ook voor de lich
tere gevallen minstens 1500
frank boete willen opleggen. In
België begint tegen deze gang
van zaken zo langzamerhand
kritiek los te komen omdat men
toch duidelijk onderscheid wil
maken tussen de snelheidsover
treder die bijvoorbeeld op een
verlaten autobaan 130 km per
uur rijdt, in plaats van 120, en
een verkeerszondaar die bij
voorbeeld 110 km rijdt op een
secundaire weg waar net op dat
moment erg druk is. Als we goed
zijn ingelicht willen de minis
ters van geen onderscheid weten
en uiterst strenge uniforme
maatstaven aanleggen.
In België geven nog in veel
plaatsen borden snelheden aan
van bijvoorbeeld 15, 20,40 of 60
km. Vaak betreft het borden die
daar vóór de uitvoering van
goed wisten waarom ter plaatse
een snelheidsbeperking gold.
Achteraf geldboeten ongedaan
maken bleek steeds onmogelijk.
De controle op de snelheidso
vertredingen is de laatste weken
in België aanzienlijk verscherpt,
vooral op de secundaire wegen
Er zijn boeten gegeven door
rechtbanken van 8000 frank en
meer voor slechts 10 tot 15 kilo
meter harder rijden dan de toe
gestane snelheid. In de toekomst
wordt dat dus nog meer als de
ministers hun wetsontwerp door
de Kamer krijgen. En het ziet er
helemaal niet naar uit dat ie
mand hen veel in de weg zal leg-
fen, zeker niet nu gebleken is
at de snelheidsbeperking veel
mensenlevens heeft gespaard.
openbare werken werden ge
plaatst maar die daarna verge
ten werden en maandenlang
blijven staan. Zo zijn er nog
tientallen borden, zo niet hon
derden langs de Belgische we-
?;en. die totaal geen zin hebben,
n het verleden hebben reeds
veel automobilisten op derge-
'ldboetf
.gelopen
verbaliserende politie eigenlijk
lijke trajecten grote geldt
opgelopen zonder dat zij of de
KOEWEIT - De topconferen
tie van de OPEC (Organisatie
van olie-exportlanden) wordt
op 4 en 5 maart a.s. in Algiers
gehouden. Dit heeft de Koe
weitse minister van buiten
landse zaken, Abdoel Aziz
Hoessein, dinsdag bekendge
maakt. De staatshoofden van de
dertien OPEC-landen zullen die
twee dagen niet alleen aandacht
schenken aan het olieprijsbe-
leid, maar tevens moet dan de
tactiek worden bepaald voor de
ophanden zijnde energieconfe
rentie van de olielanden, de ge-
industrialiseerde wereld en de
ontwikkelingslanden.
De Franse rechterlijke macht
heeft in januari 2.208 bedrijven
failliet verklaard, zo blijkt uit
cijfers van het bureau voor de
statistiek in Parijs. Ten opzichte
van januari 1974 betekent dit
een stijging van negen procent
scheepsbericht en
Abida 19 vn Shellhaven nr
Southend, Alcor 20 te Rio de Ja
neiro, Algorab 19 vn Santos nr
Buenos Aires, Ameland 17 ten
anker Teesbay, Area 19 te Ban
dar Mahshahr, Archimedes 19 te
Aruba, Baltichorg pass 19 Esb-
jerg nr Delfzijl, Busstim 19 vn
Bremen nr Newportnews, Capi-
luna 20 ter hoogte Kaapstad
verw, Castilla 19 200 zzo San
Diego nr Pto. Bolivar, Chevron
The Hague 19 vn Theems nr Rot
terdam, Choluteca 23 te Los An
geles verw, Daphne 3-3 te Sin-
fapore verw, Deltadrecht 19 vn
,eebrugge nr Pto. Alegre, Dio
genes 19840 o Bermuda nr Am
sterdam, Doelwijk 19 vn Ga-
leota Point nr Yorktown, Dui-
vendrecht 19 200 nw Casa
blanca nr Port Kelang, Eumaeus
19 vn Singapore nr Penang, Fe-
lania 28 te Curacao verw, Gaas-
terdijk 20 te La Pallice, Gany-
medes 21 te Valparaiso verw, It-
tersum 19 te Bremen, Kabylia 18
ten anker rede Vlissingen, Ken-
nemerland 19 vn Santos nr Pt.
Alegre, Loirelloyd 21 te Ade
laide verw, Lovellia 19 vn Port
land mainenr Curacao, Macoma
23 te Dubai verw, Mytilus 19 ten
anker Firth of Forth, Neder
Eems 19 60 zw Taiwan nr Man-
zanillo. Neder Weser 20 vn
Damman nr Dubai, Nedlloyd
Dejima 19 vn Panamakanaal nr
Rotterdam, Nedlloyd Kimberley
19700 no Wakeeil. nr San Fran
cisco, Nedlloyd Kyoto 20 te Co
lombo, Nedlloyd Nile 19 vn Da
kar nr Bordeaux, Niso 20 te Le
Havre verw, Ondina 2-3 te Sri-
racha verw, Onoba 20 te Bonny
verw, Queen of Sheeba 19 22 z
Tenerife nr Djibouti, Rijnborg
20 te Veitsiluolo, Statendam 20
te Port Everglades, Straat Algoa
20 te Singapore, Straat Fukuoka
Sass 19 Krakatau nr Kobe,
traat Johore 20 vn Melbourne
nr Fremantle, Straat Lemaire 20
te Melbourne verw, Straat Mo
zambique 20 te Monrovia,
Straat Napier 19 vn Mauritius
nr Durban, Thuredrecht 18 vn
Tampa nr Rotterdam, Tinto 20
te Cristobal, Trident Amster
dam 19 te Santa Marta, Trident
Rotterdam 19 vn Bremen nr Rot
terdam, Ulysses 20 te Rotterdam
verw, Viana 19 vn Tranmere nr
Rotterdam, Westerkerk 19 te
Hamburg, Wissekerk 19 37 nw
Kaapstad nr Singapore Amstel-
faillissementen
UITGESPROKEN:
J. H. Hof, aannemer, Cauwe-
laarseweg 26, Ulvehhout. Cura
tor mr. TT J. Houtman, Sophia-
straat 28, Breda.
H. J. van Leijsen, h/o Auto
bedrijf Van Leijsen, Pr. Staten-
Cui
ktneijer-
Hoofdstraat 97, Rijen.
Opgeheven: C.A. Roovers h-o
Fa. Logicom, loodgietersbedrijf,
Er. Malbodestraat 14, Etten-
eur, zk. Markt 37, Prinsen
beek. Wegens gebrek an actief.
29 jan. C. Th. Moerland, grond
werker, St. Jacobapolder gem.
St. -Philipsland aan de Lange-
weg 70. Cur. mr. G. Boonman,
Halsterseweg 231, Bergen op
Zoom. Tel. 01640-33170. Th. de
Boeye, exploitant van een gara
gebedrijf, Stationsstraat 29, Sas
van Gent.
Cur. mr. E.N.J.H. de Rechter,
Grote Markt 7. Hulst Tel.
01140-2090
Vernietigd: C.G.M. Emmen,
boekhouder, Zorgvlietstraat
355, Breda. Na gedaan verzet
stad 19 550 wzw Abidjan nr
Kaapstad, Atys 19 t.a. Dubai,
Begonia 19 v Miami nr St. Crop;'
Bengalen 19 350 no Socotra nr
Dubai, Capulonix 19 v Bombav
nr Mena al Ahmadi, Dione 19t«
Owase verw, Rotterdam 19 40#
zo Cape Guardafui nr Bombav
Schelpwijk 19 400 z Karachi nr
Bandar Mahshahr, Woensd-
recht 18 v Santos nr Buenos Ai.
res
laan 64, Rijen. Zaak Vennen 02,
Dongen. Curator mr. M. J. J.
Brenninktneijer-Burghouts,
DEN HAAG (A.N.P.)
Nationale-Nederlanden wil Wi.
sconsin National Life Insurance
Company in Wisconsin V.S.,
overnemen. Behoudens de
goedkeuring van de nationale
overheden zal een bod worden
uitgebracht van 24 dollar per
aandeel van 2,5 dollar nominaal.
Het uitstaande aandelenkapi
taal van Wisconsin is 2,5 nün.
dollar zodat met deze transactie
ongeveer 25 min. 60 min.) zal
zijn gemoeid, aldus Nationale-
Nederlanden.
Het bod is gedaan onder de
voorwaarde dat tenminste
zesenzestig-tweederde pet. vat
de aandelen wordt verworven
UTRECHT (A.N.P.) - De on-
derhandelingsdelegatie van dt
vijf vakbonden die in de „Raad
van overleg in de Metaalindus
trie" is vertegenwoordigd, heelt
in Utrecht een eerste oriënte
rende bespreking gevoerd met
een delegatie van de federatie
hoger personeel metaal- en elek
trotechnische industrie". Aaa
de respectievelijke beleidsin-
stanties zal op grond van dit ge
sprek worden gesuggereerd
goed te keuren dat er twee
werkgroepen worden gevormd,
die op korte termijn zullen na
gaan wat er te doen staat.
Dit heeft de gesprekleider van
het oriënterende gesprek, de
heer W.A. Wamsteeker, na af
loop verklaard.
Op 17 maart zullen de delega
ties weer bijeen komen om van
elkaar te vernemen hoe de ach
terban over de suggestie heeft
gedacht.
De bedoeling is dat dan wordt
gesproken over het samenstellen
van de twee werkgroepen. Een
daarvan zal moeten proberen
vorm en inhoud te bepalen van
een arbeidsvoorwaardenbeleid
voor het hogere personeel tij
dens de overgansfase tussen de
looptijd van de huidige cac en
een volgende, niet de volgende.
De tweede werkgroep zal moe
ten trachten een oplossing te
vinden voor een vertegenwoor
diging die adequaat kan worden
geacht voor het hogere perso
neel in de raad van overleg in de
metaalindustrie.
Beide delegaties hebben uit
gesproken dat het uiteindelijke
doel is een geïntegreerde situa
tie te bereiken vaoor het totale
personeel in de metaalindustrie.
Over de openbaarheid van in
komens bestaat tussen de dele-
§aties geen verschil van inzicht:
e inkomens moeten openbaar
zijn.
ADVERTENTIE
BMW 1502
DONDERDAG 20 FEBRUARI 1975
Xt kolom slotkoersen vorije beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beun
a laten b bieden c a exclaim
d s exdividend e s= gedaan-bieden f s gedaan-laten
188,30
..«,.«„,11 «M»
Actieve aandelen W(So 1M boz i25.oob 122,50b
92,70 92,00
Handel en
industrie
AKZO f 20
46,00
46,40
ABN f 100
302,00
303,50
AmRo f 30
74,00
74,60
Amro dlT. 75
71,50»
72,30
A dam Rob f 750
170,50
163,00
Deli-Mlj f 75
100,50
99,00
Dorische j
97,20
97,70
Dordtschc Pt
96,20
96,00
Hetnèken f 33
146,00
146,00
Helnekeo B f 35
137,50
137,50
H.A.L. Hoü. f 100
63,00f
64,50
Hoogox. f 20
05,00e
55,50
HYA-MiJen
53,00
KNSM rert f 100
135,50
136,00
KLM 100
57,20e
58,70
Kon. Olie 20
76,90
77,60/
Nat. N«d. 10
72,50e
71,70f
Ommeren Cert
366.001
264,50
Philip» f »0
26,001
26,40/
Robeco f 50
163,70e
165,50
Rolinco 1 50
106,00
106,30
Scheepv f 5(1
127,50
127,50
Unilexer f 20
102,80/ 103,30»
Actieve obligaties
staatsleningen
X00 ld 701
8.00 kt ;on
8.00 ld 70IU
8.00 ld 68*78
8.00 ld 70-77
7.75 ld 71-96
7.75 ld 73-96
7.75 ld 70-78
7 M ld 68-94
7.50 ld 71-96
7.50 ld 72-97
7.50 ld 71-81
7.20 ld 72-97
7.00 M 661-91
7.00 ld 6611
7.00 ld 69-84
6.50 ld 681-9:<
6.50 ld 6811
6.30 Id 68II1
6.30 ld 68IV
6.25 ld 66-91
6.25 ld 67-92
6.00 ld 67-92
5.75 ld 651-90
5.75 ld 6511
5.23 ld 641-89
5.25 ld 6411
5.00 ld 64-94
4.50 ld 58-83
4.50 ld 59-89
4.50 ld 601-85
4.30 Id 6011
99,00
97.40
97,20
99,80
99,80
92,50
92,10
10070
91,30
90,60
90,10
97,50
8780
89,40e
89,20
87,60
85,10
8480
8460
84,30
87,70
84,20
83,00
84,60
83,20
82,80
79,10
8T30
80,90
85.20
79,00
99,10
97,70
97,80
99,80
99,90
92,70
92,40
100,60
91,50
90,80
90,30
97,80
88,20
89,70
89,50
88,00
85,40
85,20
84,90
84.80
87,90
84,40
83,10
85,20
84,80
83,40
83,00
79,30
87,50
81,10
85,30
79,70
10.50 Ned. 74
106,90
106,00
Convert obllratle»
9.75 ld 74
103.00
103,30
0.00 ld 75
1000.0
1.00 td 69
9460
>4.80
(.75 Akzo
68,25 69,00
8,00 td 70-95
94.9
»4.9T
III A K N
104, K
S.00 lü Jl-96
94,3O
94,40
6.7a Aiii Ho 13
98,00 9ÏW-
5J0 AmRo
1.25 Ball.Ned.
7.00 BOZ
I2S Buhr T.
7.73 Elserler
7.25 Furn. 73
4.75 (leider
5.75 (Hst.Br.
6JiO Urtnteo
7.25 Hagemeljer
7.50 Hole*
5.23 Hoogor
7 J© 1HC Holl
5.75 IndoU
7.25 Kappa 71
6.30 Kluwer
5.75 KLM
7.76 K.N.Pap.
7.25 KSH 73
7.06 Lyons N
7.25 Macintosh
9.00 Meneba
7 M NBM-B
7.25 Nederh.
6 J6 NMB
7.75 Nutrtci»
8.09 Ntjrerd.
4.75 Philips
10.00 Pont
7.50 Proost.B
130 Rollnco
6.50 ld 1000
1.00 Sanders
7.09 Skol Br.
7.00 Slav Bk
25 V h Hut
«.00 rt tuuien
125,00
92,60
95,00
96,00
89,70
114,00
74,50
137,50
90,80
70,20
81,00
94,70
71,80
210,0r
91,50
91,10
91,25
104,80
101,80
72,00
78,00
95,10
86,90
96,00
99.00
89.00
123,00
97,00
92,60
95.50
125,00
95,00a
1512,00
123,00
88,00
89,70
115,00
74,50
137,00
91,00
70,00
82,00
95.30
71,80
210,00
93,00
93,501
91,80
106,30
101,00
95.20
93.90
95,60f
99.00b
90,00 i
Aandelen Banken
verzekeringen
AMKV
56,70
GO,00
Amfaa
82,50
82,50
Am.St. k'dam
10t,90
104,90
Ennia
117,50
117,00
Mees a Hop»
127,00
130,50
Ned. CredJetb.
41,40
41,40
N.M.B.
",80
147,10
Slavenb. Bnk
2640,00
2640,00
ld Cert
264,00
264,00
Fr .Gr- Hyp. bk.
105,00
106,50
nib Hfp. bk.
145,00e
148,50e
Scheepehypb.
330,00
330,00/
WeatUtr. Hyp.
ttl0,00e 4180,00
Handel en
industrie
AC*
300,00
297,00
AhogBOB
46.00
46,00a
Abold
74,00
75,80»
.YMAS
1840
18,30
Aad. Droogd.
136,10
137,50
Aad. Rijtuig
130.00
130,00
Anlem Nat
14,40
14,10
Arnb. Schbw.
128,00
128,00
Asselberg
72000
660.00
AUDET
175,00
173,00
Ant. Screw W
116,00
117,00
Ant. Int.Rt
1120,00
1140,00
Bal I ast-N.
34,00
33,00»
BAM
8160
81,00
Batara
Batenburg
235,50
335,50
Beek, ran
102,00
103,00
Beers
75,00
74,80
Begemann
80,00»
90,00e
BergOM
16700
109,00
Berkel F
127,00
127,00
Blydenst
540,00
535,00
Boer Druk
218,00
220.00e
Bols
86.00
90,00
Borsumij H
92,00
90,50e
Bos Kalis
92,00
92,50
BOZ
484.00
177,50
Braat ouw
300,00
301,00
Bredero VG
ld eert.
Bredere VB
ld eert
Biihrman T
ld eert
Calvé-D eert
ld 6 pet eert
Centr.Saiker
ld eert
Geteea
ld eert
Chamotte
Cindu Key
Cont en Br. T
Crane Ned
Desseam
Dikken
Dr. Or. South
Dröge
Duiker App
Econosto
Elsevier
ld eert
EMBA
Enkes
Fokker
Ford Auto
1720,00
1860,00 1630,00
412,00
400,00 408,00
72,10 72,10
141,00 142,50
1100,00 1110,00
187,50 187.00
188,00 187,00
62,00 61,50
64,00 53,80
11,60 11,00
665,00 600,00
63,00 66,50
83,00 83,50e
Gamma H
ld pet PW
Gel,Delft c
Gelder eert
Gerofabr.
Glesseu
Gist Broe.
ld cret
Goudsmit
Grinten
Grofsmed.
Hagemetjei
Helma
Hero Gons.
Heybroek
Hoek's Mach
Holec
Holl Bet.
Holl. Bet. G
210,00
1400,00
437,00
45,10
450,00e
449,00e
246,00
60,001
38,00
iOO.OÜ»
91,00
35.10
16,00
208.00*
92,00
47.50
475,00»
7330
7330
9030
149,00
19730
12730
113,80
4030
12330
85,00
219.00
59.00
5630
211,00
1400,00
437,00
45,50
456,00
464,00
244,50
59,00a
39,20
190,00a
9230e
35,10
16,00
21130
92,00
47,80
(65,008
73,90
73,90
90,50
147.00e
197.60
219.00
11430
4030
125.001
223,00b
85,00
219,00e
60.00
5430
ICU oert
IHC Holland
Ind. Maatsch.
IBB Konder
lnterlas
InteroatloM
Inventum
Kappa'
Kempen en B
Key Houth.
Kiene S
Kloos
Kluwra
Kon. Bijenkorf
ld eert
ld 6 cum
Kon. Ned. Pap.
Krasnapolsky
KSH
KVT
K watts
Landx Gl.
Leidsche Wol
Lindet. Jacob
Macfnotsh
Meneba
Mets Verb.
Molukse he
•ijnb. W
Naarden
Naeff
Nat. Grond bt-z
NMB-Bouw
Nebap
Nederborst
Ned. Nontw
Ned. Dgbl.
Nelle
id eert
Netam
Ntaf
Nterstrasa
Norit
Nntrtda Gb
N u tri cis VP
Nyroa
N ijverdal
OGEM-holdlni
87,00 8830
27,50 28,70
190,50 190.50
56,00 56,50
160,00e 165,00e
58,00 58,80
630,00 630,00
171,00 70,50
78.00b
19630 205,00b
'-'.50 131,00
90,50 91,50
85,10
12,60e
68,50
85,50
157,00
229,00e
294,50
71,50
66201
2420,00b
99,00
925,00
59,00
119.00
5600
405.001
24,90*
295,00
180,00
45000
319,50
1420,00
1700,00
103,50
48,50
4850
75,50*
68,50
26,70
85,00
12,60e
68.30
120,00a
66,00
85.50
20,50
157,00
235,00e
295.50
72,00
69,50
99,00
920,00
60,50
120,OOf
56,00
54.00a
UO.OO
25,00
300,00
180,00
.50,00
318,00e
9230
1425,00
'750.00
107,50
51,50
5130
77,00e
69,00
2730a
Orensteln
Oving-D-S
Pakhoed H
ld eert
Palembang
Path te
Philips f 10
Pont Hont
Porcel Fles
Proost Br
(tademakers
Rees ink
Reeuwljk
Reis Co
ftivs
ld eert
Rotbe Jisk
RommelhöUre
Rijn-Schelde
j Sanders
Schev. Exp
Schokbeton
Schul tema
Schuppen
Schuttersveld
Stevtn Gr
Stoomsp. Ta
rablnd Pb li
Telegraaf
THV Inetrn
TUb Water!
Ta Kabel/
Ubblnk
(Jnikap
l)n IJ een
ld 7 pet
ld 6 pet
V.d. VUet-W
Veneta
Ver. Gtasf
Ver .Hand.Sn
VMF
VNO
ld eert
Veris
Vezel verw
247,U0 246,
19000 194,00
144,50 146,00
144,30 145,80
86,50e 89,00
89,00 88.00
22700 230.00
126,50e 120,00e
250,00e 254,00
352,00 360,OOf
133.00 136,00
6350 63,00
225,00a 225,00a
213,00 213,00
70.00 71,00
685,00 677,00
27400 278,50
178,00 184,00
- 14,20
1110,00 1120,00b
116,50
298,00
106,00a
72,80
122,00
132,00
9630
282,00
143,00
397,00
150,00e
230,00a
115,00
302,00
106.00e
72,80
120,50
130,50
96,00
283,00
345,00b
366,00
145,10
210,00e
79.50 79,50
65.00 65,00
VKU r.pia 8ö5,00b 872,00e
VnlcaansoorO J650 66,30
Wejrener G
ld eert M 50 67,00
81,801 85,00
117.50 118,80
Wessanen
Wyers
Wijk en Her
Zaalberg
924.00 924.00
9010 92,00e
Beleggingsmijen
92,00b IRA Helegg 136,00e 136,00
92,50 52,40 Nefo 72.80e 73,20*
132,00* 133,00e Obam 65,60 5.70
642,0Ü 642,00 Kolinco 65,50 65,90»
17301 172,00 Unl-Invest 66,50 66,50
85,50 86,00 Wereldhav*. 94.80 93,20
Leveraged 22,36 22,50
65,50 65,80 Rorento 114,90 114,80
520.00) 118,00 lokyo Pac 19.25i 18,75
83,50 83,00 I Tokyo Pac H 26,25 26,00 I
Mqnbou w/Petrolcum
Maxwell Pet, 97,00 96,50
Moeare Kalm 167,00 .166,1»
1(1 ,-,e 2260,00 2260.90
u M 28852» 2370,00
Sartkreek 33 50, 33 x
Diversen
Uoatxee 670,00 670,00a
Geld.Tramwet 670,00e 680,00e
tal. UrouweriJ
Ant. Vertfabr. 125,00 136,00
BIMij Aruba 135.00b 135.00b
Sur. Brouwerij
Hunter Oourl. 14,00 25,00
Participatiemfjnen
Alg. Fondseub 89.00 90,00
America Fund 134.00 125,00
Aad. Belegg. O 127.50 128,00
Uoorerto 495,00 190,00
lioldmlue. 220J». 230,00
Holland r [32,50 133,00
'd 8 662,00 665.00
Intcrbond- ,3,7,00 48300
Blnn Belt V(. 139.00c 139,80
Breevaat 119,001 U9,00
Ned. Vastgoed 620,00 630,OOt
Dutch Int. 91.80 91,50
AMSTERDAM, 20 feb.
(ANP) - Ook donderdag]
bleef de handel op het
Damrak weer op een laag
pitje staan. In een kalme
markt deden zich opnieuw
weinig verschuivingen
van betekenis voor, waar
bij de trend echter wel
neerwaarts bleef ge
richt.
De internationals waren j
bij opening overwegend
iets beter. Een uitzonde
ring vormde Hoogovens,
die in mededelingen over
werktijdverkorting heeft
gezegd, dat de winst on
der invloed van de slech
tere staalconjunctuur de
serste zes maanden onder i
druk zat komen te staan.
Begonnen werd op f54,50.
2en halve gulden beneden i
het slotpeil van woensdag
Koninklijke Olie en Unile
ver gingen ieder f 0,60
vooruit naar f77,50 res
pectievelijk f 103,40. Phi-
tips was f 0,20 beter op
f26,20 terwijl Akzo f 0.10
noger fc?gon op f46,10
KLM was fl,10 hoger
maar zakte direct weet
srug.
Deli vti.uor tl,50 op
f 99, maar HAL klom f 11
naar f 64. De beide groot
banken waren vriendelijk
gestemd. De overige fond
sen bewogen zich zeef
dicht rond het slotpeil van
woensdag. De staatófond-
senmarkt was onveran
derd tot iets hoger, mede
onder invloed van het
succes van de lening van
Gasunie.
Ook de lokale markt bleef
rustig. De stemming was
verdeeld, zonder dat er ad
te grote verschuivingen
optraden. Wanneer dit al
het geval was, ontbrak
vaak een van de twee be
nodigde marktpartijen, zo
dat een bied- of laatkoer»
moest worden opgemaakt.
Zo werd Heybroek en Co
f 15 hoger tevergeefs ge
vraagd. Kiene was f8.50
hoger niet te koop Rela
tief vast gestemd waren
verder Rademakers. Mees
en Hope, Desseaux, Nutri-
cia. Bols, IHC, Wessanen,
Norit en opnieuw Bege-
man.
Hotel l'Europe was 200
lager onverkoopbaar en
Van der Giessen- de
Noord f 10 lager Assel-
Oergs verloor op f 660 in
een klap acht procent van
ie koers. Bij het bouw
fonds NBM trachtte men
■evergeefs f 2 lager van de
hukken af te komen Fiet-
tenfabrikant (Jnikap ver
loor f 20 op Hrhten over
werktijdverkorting.