Werklozen gratis „naar kantoor"
NEDERLANDERS
DOOR HALF
EUROPA MET
LUCHTORCUS
SPELEN
MET
BEHANG
Allon wc
Directeur Au
GG en GD d<
onbekende g
Publicitei
psychiatr
patiënt ki
Prijsvoorbeeld:
binnenland 1
buitenland
Uit de tijd
Amsterda.nn
7500 lampjes
WIJZIGING SELE
ZATERDAG 22 FEBRUARI 1975
12
DOETINCHEM (ANP)
Een groep werkloze hoofdar
beiders uit Doetinchem en om
geving gaat dagelijks „naar
kantoor" en houdt zich bezig
met project-ontwikkeling.
Plannen voor de restauratie
van oude gebouwen werden
besteksklaar gemaakt, men
onderzoekt een bestemming
voor die gebouwen en bekijkt
de exploitatiemogelijkheden.
Voor die arbeid wordt geen
club-Doetinchem de stichting
„Eeo Linter" op met het doel
mensen die buiten hun schuld
honorarium berekend. De
werklozen willen door het
werk alleen „in conditie blij
ven".
Vorig jaar richtte de Eions-
werklow zijn geworden en
niet opgewassen waren tegen
het gedwongen nietsdoen, zin
vol werk te laten doen. Na
een half jaar experimenteren
ie men tot de slotsom geko
men, dat de stichting aan het
doel beantwoordt.
Een aantal werklozen, dat
na ontslag onzeker en zonder
zelfvertrouwen was geworden
en psychische problemen bij
sollicitaties ondervond, heeft
inmiddels weer werk kunnen
vinden.
Dit voor ons land unieke
experiment zal ln de komende
tijd navolging vinden in ande
re delen van het land.
De stichting houdt zich op
het ogenblik bezig met de ont
wikkeling van de restauratie
van de stadsgevangenis ln
Doetinchem, met het renove
ren van een oude herberg ez
de stichting van een vakantie
centrum voor lichamelijke ge
handicapten.
(Van onze correspondent)
RU.ME „Over een paar weken gaat ons vliegend circus
weer op reis. Halt Europa door, at liever geeegd, er over
heen. Dan bezorgen we miljoenen mensen weer een halve
stijve nek van het omhoog kijken".
Ton v. d. Schuyt gluurt over zijn zonnebril naar de „Mimp"
het luchtschip dat zilver-glanzend, llchtwiegend ia de wind
op zijn Italiaanse thuisbasis staat. Op een grote wei met
een reusachtige hangar en een futuristisch staUons-kantoer-
gebouwtje.
Ton v. d. Schuyt afkom
stig uit Bussum en enorm
trots op zijn enkele weken
geleden in Rome geboren
dochtertje Annemarieke is
een van de drie Nederlanders
die deel uit maken van de 23
man tellende, zeer internatio
naal samengestelde staf die
bij het Europese luchtschip
van Goodyear hoort. Deze
firma heeft in Europa een
luchtschip en in Amerika drie
zulke kolossen permanent in
dienst en in de lucht tijdens
een overvol jaarprogramma.
De wintermaanden is de
„Europa N2A" gestationeerd
op de Italiaanse basis bij Ca
pena, zo'n dertig kilometer
noordelijk van Rome. De
warme helft van het jaar
zwerft de „Europa" door de
Europese luchtruimen, ver
schijnend en desgewenst as
sisterend bij tal van niet-
commerciële activiteiten bij
grote sportevenementen, bij
luchtvaartexposities.
Tom v.d. Schuyt woont vlak
bij de basis: „Ik moet op de
fiets heen en weer kunnen,
geen gelazer met de auto in
dit krankzinnige verkeer".
En voor hem is het alsot 'ie
door een Hollandse polder
fietst.
De tweede Nederlander ln de
technische onderhoudsploeg
ls de jonge Eindhovenaar
Ge. van Maarseveen. Hij
heeft de Autoschool in Drie
bergen doorlopen. kwam
daarna bij Goodyear terecht
en verblijft nu al ruim an
derhalf jaar in Italië, samen
met zijn uit Waalre afkom
stige verloofde Henriëtte Stal
len die nog enige tijd in
Veldhoven voor de klas heeft
gestaan.
Administratief-organisato-
risch is tenslotte Leen v.d.
Boogerd uit Rotterdam als
derde Nederlander in de staf
actief. Hij heeft een aantal
jaren als hofmeester bij de
KLM gevlogen, maar was
daar langzamerhand op uit
gekeken. „Bovendien is het
door de strakke werksche
ma's lang niet meer dat ro
mantische vak wat het tijden
terug toch wel geweest moet
zijn".
Elk op hun eigen manier zijn
deze drie zeker tussen de
Italianen nuchtere Neder
landers verkikkerd op „hun
blimp".Ze spreken zelden of
nooit van luchtschip of zep
pelin. maar gebruiken het
Amerikaanse woord daar-
jor. Zeker in een tijd van
Starfighters, Jumbo's en
Concordes lijkt een lucht
schip hopeloos uit de tijd. En
tóch blijven ze vliegen al*
trotse enkelingen.
Goodyear heeft een traditie
op het gebied van zeppelin-
bouw. Sins 1917 heeft de
luchtvaartafdeling van het
bedrijf er ruim 300 gecon
strueerd. In de beide wereld
oorlogen hebben ze een ac
tieve ro' gespeeld Het Ame
rikaanse leger dankte de
luchtschepen al in 1930 af,
HTïfar de marine daarentesen
heeft, de luchtschepen tot
1962 in dienst gehad.
De „Europa" ls een betrek
kelijk nieuw exemplaar. In
1972 afgeleverd via de En
gelse vestiging van Good near.
Het luchtschip is zestig
metor lang, twintig meter
hoog. De cabine plaatsbie
dend aan zes personen plus
de (enige) piloot is zeven
meter lang. Twee zes-cilin
der Continental-motoren van
210 pk elk kunnen het lucht
schip een snelheid van maxi
maal 80 kilometer per uur
bezorgen. Dc kruissnelheid
ligt tegen de 60 kilometer
per uur. Er kan 800 kilome
ter gevlogen worden zonder
bijtanken op de gebruikelij
ke hoogte van 1000 meter.
Maar als het moet kan de
..Europa" tot 3000 meter
klimmen.
De „Europa" is op de eerste
plaats een reclame-object: de
firmanaam staat niet voor
niets op de zilveren buiten-
wand.„Maar we werken gra
tia mee aan tal van niet-
commerciële evenementen en
onderzoekingen. Bijvoorbeeld
op het gebied van luchtver
ontreiniging", aldus public-
relationsman Heath. Op de
komende zomertoernee zal
het luchtschip bij het Duitse
Kassei ingeschakeld worden
bij de peilingen voor de bes
te lokatie voor een nieuw te
bouwen televisiemasL
Bij diverse sportevenemen
ten wordt het iuohtachip in
geschakeld bij tv-reportages.
„We hebben een Philips-
xleurencamerainstallatie,
Vanuit een iuchtschip is het
wel honderd keer stabieler
en rustiger werken dan bij
voorbeeld vanuit een heli
kopter". In de zomer zal de
„Europa" ook Nederland aan
doen. „We gaan boven Am
sterdam vliegen en we han
gen ook boven de Grote
Prijs van Zandvoort", vertelt
Ger van Maarseveen.
Spectaculair zijn de „avond
voorstellingen" van het
luchtschip. Aan weerszijden
van de buitenwand zijn in
totaal meer dan 7500 lampjes
aangebracht, via 129 km ka
bel verbonden met een com
puter-bestuurde tape-instal
latie. In wit, rood, groen,
blauw en geel kunnen woor
den, cijfers, bewegende fan
tasiefiguren en simpele pop
petjes, huisjes, boompjes en
beestjes worden geprojec
teerd. Op die manier worden
suggestieve boodschappen
uitgezonden, die op anderhal
ve kilometer afstand goed
zichtbaar zijn. Boodschappen
die betrekking hebben op de
bloedtransfusiedienst van het
Kode Kruis, op het gevaar
vsn rook- en alcoholversla
ving, tips voor een veiliger
verkeer, voor natuurbehoud.
Het luchtschip is tijdens de
24 uurrace van Le Mans bij-
voorbeeld's nachts een soort
vliegend scorebord, via dit
lichtspel kan voortdurend de
stand worden geprojecteerd.
Een week of wat geleden
heeft de complete staf van
de basis Capena urenlang ge
boeid gekeken naar de ver
richtingen van de 20-jange
technische student Andres
Gasser uit Zürich. Ze noem
den hem bijna vertederd
„die gekke Zwitser", maar er
klonk geen greintje minach
ting in door. Integendeel, de
ze luchtschipspecialisten wa
ren vol bewondering voor
wat de jonge Andres in el
kaar geknutseld had.
In ruim 400 werkuren en
met, de nodige Zwitserse
franken heeft deze atu-
dent een bijna 7 meter lange
model-zeppelin gebouwd,
met een inhoud van bijna
3000 liter en een totaalge
wicht van 35 kilo. Het bij
zonder fraaie model is radio
grafisch, dus vanaf de grond,
te besturen, net zoals vlieg
tuigmodelletjes, miniatuurbo-
ten en auto's.
Volgens Andres zou het de
enige zeppelin-op-schaa! zijn
in Europa die zö bestuurd
wordt. Het enorm wendbare
luchtschip kan een snelheid
van ruim 20 kilometer per
uur bereiken. Elektromotor--
tjes en batterijen drijven
kleine propellors aan waar
mee deze „Graf Zeppelin"
vooruit komt. Het blinkend
omhulsel is van gemetalli
seerd plasticfolie van 0.03
mm „dikte". Er komt verder
geen frame-werk aan te pas.
Het enige waar de Goodyear-
specialisen met, duidelijk
gefronste wenkbrauwen naai*
keken, was de grote cilinder
met Het brandbare hydro-
geengas. waarmee Andres
Gasser zijn model vult.
Want dat is bijna lijnrecht in
baar hellumgas waarmee de
tegenstelling met de bijna
6000 kubieke meter ontarand-
Europa" gevuld is,
FRANS WIJNANDS
I —li: |L..'.|Ü|
De model-Zeppelin (links) en het luchtschip van Goodyear (rechts)
Er zal de komende tijd toch
wel weer heel afbehangen
worden, als straks na twee
echte dreiginkjes van toch nog
een streng nawintertje einde
lijk het echte voorjaar hele
maal losbarst. Behang kiezen
is een moeilijk karwei gewor
den en niemand kan je er
eigenlijk afdoende bij helpen,
want het is een kwestie van
strikt persoonlijke smaak.
Dat het kiezen zo moeilijk
is, komt door de onafzienbare
hoeveelheid soorten, dessins
en kleuren. Een goed gesor
teerde behanwinkelier heeft
behalve een winkel vol rollen
ook nog eens een torenhoge
stapel stalenboeken. Daar kun
je wel een dag in bladeren. En
dan weet je het helemaal niet
meer....
Toch wel leuk werk dal uit
zoeken. De modernste stalen
boeken zijn trouwens toch wel
zo opgezet, dat ze het kiezen
een beetje richting geven.
Kijk b.v. eens in een stalen-
boek van een van die behang-
specialisten die bij het behang
ook bijpassende gordijnstof le
veren. Bij een aantal dessins
hebben ze gordijnen laten ont
werpen die qua kleuren en
patronen erg mooi aansluiten.
Soms vindt men daarbij exact
hetzelfde dessin van het be
hang terug, soms ook een
knappe variant daarop.
In een aantal speciale wo
ningdecoratie-winkels vindt
men stalenboeken die naast
het bijgeleverde gordijnenma
teriaal ook suggesties geven
voor bijpassende gordijnstof,
wat structuur en kleur betreft,
en daarbij dan ook nog een
niet te groot aantal kleuren-
aanduidingen voro verf. Ais
u gaat behangen, en het inte
rieur moet ook nog verder op
geknapt worden, dan geeft dit
stalenboek een totaal-advies,
zoals een binnenhuisarchitect
zou geven.
We signaleren nog even
twee aardige behang-grapjes
van een der grote Nederlandse
beliangfabrikanten. Die heeft
een „speclbehang" gelanterd.
Dat is slechts in één dessin en
li niet meer dan vier kleuren
verkrijgbaar.
Maar daarmee kun je
meer dan tien verschilie,
effecten bereiken. Over
behang loopt een schi
streep. En die kan om te
ginnen al in verschillet
richtingen geplakt wor.
Wie durf bezit, zet er
schaar in, en knipt de baan
blokken, om dan weer
groter aantal variatiemogeli
heden over te houden,
een behangetje voor mei
die met het plakwerk al ii
geen moeite meer hebben,
die willen laten zien wat
kunnen.
Van dezelfde fabriek k®,
een speelhehang voor de km
derkamer. Het heeft een
troon van vrij grote
waarin harlekijnfiguren i|j,
afgebeeld. Bij elke rol krijg j,
een losse harlekijn, waarvi
de ledematen en andere q
derdelen zijn voorgestanst.
Ergens op een plaats, J,
boven het ledlkantje, knip
dan uit de baan zo'n ovi
weg, en daarin bevestig je
echte harlekijn. Een touwt
eraan en je hebt „levend" b
hang.
Tenslotte een mlsseh)
overbodige raad: als u
behangen, neem dan de moei
het oude behang eraf te
ken of te stomen. En mui
putjes, puistjes en scheuren
de muur glad. Het kost
moeite extra, maar het woit
er wel een heel stuk mooit
door.'
(ADVERTENTIE)
Er gaan affile verhalen
over Mondileder Meubel Safari!
a
Wild enthousiaste en opgetogen verhalen over
de unieke kollektie leren zitmeubelen van
Nederlands grootste leerspecialist, Mondileder,
Moet u gezien hebben!
Wild enthousiast ook, omdat Mondileder, waar
kwaliteit, stijl en komfort onbetwist aan de top
staan, toch kans ziet om zoiets goeds vaak
voor verrassend gunstige prijzen te leveren
Deze zonnige zithoek met de natuurlijke
warmte en waardigheid van zacht, soepel rund
leder, komt kompleet als 2- en 3-zits formatie
op niet meer dan 2£M
Te bezitten:
dagelijks 9-18 uur
vrijdags 9-21 uur
zondags gesloten
in
Oisterwiik N.Br.
„Interieurcentrum Insaid"
Heusdensebaan 50
M3
(Van onze correspondent)
TEL AVTV De Israëli
sche minister Allon van bui
tenlandse zaken heeft in de
Knesseth, het parlement, ern
stig gewaarschuwd voor de
politieke gevolgen van de uit
breiding van de Arabische
economische boycot van Israël
tot joodse banken in West-
Europa en de V.S.
In een emotioneel door de
rechtse Likoed-partij aange
spannen debat over deze
kwestie, waarin herinnerd
werd aan de stelselmatige wij-
Lubb
AMSTERDAM Een on
bekende „fanaticus" die vol
gens het slachtoffer zelf goed
thuis moet zijn in de medische
wereld, treitert met het opge
ven van valse bestellingen al
sinds juni van het vorig jaar
de directeur van de Amster
damse GG en GD, dr. J. Allema
Bij diens gezin in Buitenvel-
dert worden vrijwel dagelijks
gebruiksvoorwerpen, boeken
en tijdschriften bezorgd, die hij
zelf helemaal niet heeft be
steld, maar waarvoor hem wel
de rekening wordt gepresen
teerd. Het blijkt dan dat zijn
onbekende vijand deze order
plaatst op bestelformulieren,
die als drukwerk huis aan huis
in de bus worden geworpen of
in dagbladen staan afgedrukt.
Ze zijn steeds met een typema
chine ingevuld op naam van
dr. Allema.
„Het is het ergste voor mijn
vrouw", aldus de GGD-direc-
teur. „Zij krijgt al die bizarre
bestellingen als ik niet thuis
ben. Ik had gehoopt, dat deze
fanaticus er op den duur wel
genoeg van zou krijgen, doch
hjj gaat er nu al maandenlang
mee door. Het is voor de fir
ma's die mij hun bestellingen
op het dak sturen een strop,
want ik betaal natuurlijk niets,
aangezien ik niets besteld heb.
Alle voorwerpen worden dus
weer mee teruggegeven en
voor de gemaakte kosten
en de onschuldige firma's op".
Dr. Allema krijgt niet alleen
gebruiksvoorwerpen, doch ook
abonnementen op zijn dak ge
stuurd. „Zo ontvang ik nu al
drie TROS-Kompassen en alle
UTRECHT (ANP) De ve
le publiciteit van de laatste
jaren over de psychiatrie heeft
geleid tot een kritischer, meer
zelfbewuste houding bij pa
tiënten en cliënten. De patiën
ten tonen een toenemende
angsi voor de psychiatrische
inrichting en voor medicijnen,
ze vragen meer naar gespreks
therapie en ambulante hulp.
De publiciteit heeft ook min
der vertrouwen in én minder
zelfvertrouwen bij de psychia
ter tot gevolg.
Dit blijkt uit de antwoorden
op een „rondvraag" van de
werkgroep publiciteit van de
Nederlandse Vereniging voor
Psychiatrie onder de 900 leden
van deze vereniging. Er kwa
men 174 antwoorden binnen.
Van de psychiaters oordeel
de 65 procent overwegend of
zeer positief over de publici
teit, 25 procent even positief
negatief en 12 procent
overwegend of zeer negatief.
De argumenten van de posi
tief reagerende psychiateia
waren onder meer, dat kritiek
het werk ten goede komt, dat
de psychiater uit zijn ivoren
toren wordt gehaald en dat de
Patiënt het hulp vragen gewo
ner, minder „gek" gaat vin
den.
De psychiaters die niet zo
gelukkig zijn met de publici
teit, zijn vooral getroffen dooi
de grotere twijfel aan hui
kundigheid. Een enkeling
voerde aan, dat zijn zelfver
trouwen daardoor ook wordl
ondermijnd.
De meer zelfbewuste hou
ding van het puibliek kost d(
psychiaters meer tijd om hur
behandeling toe te lichten el
om bezwaren weg te nemei
tegen „gewantrouwde" ben a n
dehngsvormen.
Een van de gevolgen van d<
Publiciteit die de psychiater
het meest noemen is het wan
trouwen tegen het gebruik vai
medicijnen. Dat uit zich ii
Verzet tegen louter
behandelingsvormen, in ee'