Werklozen gratis „naar kantoor" NEDERLANDERS DOOR HALF EUROPA MET LUCHTORCUS SPELEN MET BEHANG Allon wc Directeur Au GG en GD d< onbekende g Publicitei psychiatr patiënt ki Prijsvoorbeeld: binnenland 1 buitenland Uit de tijd Amsterda.nn 7500 lampjes WIJZIGING SELE ZATERDAG 22 FEBRUARI 1975 12 DOETINCHEM (ANP) Een groep werkloze hoofdar beiders uit Doetinchem en om geving gaat dagelijks „naar kantoor" en houdt zich bezig met project-ontwikkeling. Plannen voor de restauratie van oude gebouwen werden besteksklaar gemaakt, men onderzoekt een bestemming voor die gebouwen en bekijkt de exploitatiemogelijkheden. Voor die arbeid wordt geen club-Doetinchem de stichting „Eeo Linter" op met het doel mensen die buiten hun schuld honorarium berekend. De werklozen willen door het werk alleen „in conditie blij ven". Vorig jaar richtte de Eions- werklow zijn geworden en niet opgewassen waren tegen het gedwongen nietsdoen, zin vol werk te laten doen. Na een half jaar experimenteren ie men tot de slotsom geko men, dat de stichting aan het doel beantwoordt. Een aantal werklozen, dat na ontslag onzeker en zonder zelfvertrouwen was geworden en psychische problemen bij sollicitaties ondervond, heeft inmiddels weer werk kunnen vinden. Dit voor ons land unieke experiment zal ln de komende tijd navolging vinden in ande re delen van het land. De stichting houdt zich op het ogenblik bezig met de ont wikkeling van de restauratie van de stadsgevangenis ln Doetinchem, met het renove ren van een oude herberg ez de stichting van een vakantie centrum voor lichamelijke ge handicapten. (Van onze correspondent) RU.ME „Over een paar weken gaat ons vliegend circus weer op reis. Halt Europa door, at liever geeegd, er over heen. Dan bezorgen we miljoenen mensen weer een halve stijve nek van het omhoog kijken". Ton v. d. Schuyt gluurt over zijn zonnebril naar de „Mimp" het luchtschip dat zilver-glanzend, llchtwiegend ia de wind op zijn Italiaanse thuisbasis staat. Op een grote wei met een reusachtige hangar en een futuristisch staUons-kantoer- gebouwtje. Ton v. d. Schuyt afkom stig uit Bussum en enorm trots op zijn enkele weken geleden in Rome geboren dochtertje Annemarieke is een van de drie Nederlanders die deel uit maken van de 23 man tellende, zeer internatio naal samengestelde staf die bij het Europese luchtschip van Goodyear hoort. Deze firma heeft in Europa een luchtschip en in Amerika drie zulke kolossen permanent in dienst en in de lucht tijdens een overvol jaarprogramma. De wintermaanden is de „Europa N2A" gestationeerd op de Italiaanse basis bij Ca pena, zo'n dertig kilometer noordelijk van Rome. De warme helft van het jaar zwerft de „Europa" door de Europese luchtruimen, ver schijnend en desgewenst as sisterend bij tal van niet- commerciële activiteiten bij grote sportevenementen, bij luchtvaartexposities. Tom v.d. Schuyt woont vlak bij de basis: „Ik moet op de fiets heen en weer kunnen, geen gelazer met de auto in dit krankzinnige verkeer". En voor hem is het alsot 'ie door een Hollandse polder fietst. De tweede Nederlander ln de technische onderhoudsploeg ls de jonge Eindhovenaar Ge. van Maarseveen. Hij heeft de Autoschool in Drie bergen doorlopen. kwam daarna bij Goodyear terecht en verblijft nu al ruim an derhalf jaar in Italië, samen met zijn uit Waalre afkom stige verloofde Henriëtte Stal len die nog enige tijd in Veldhoven voor de klas heeft gestaan. Administratief-organisato- risch is tenslotte Leen v.d. Boogerd uit Rotterdam als derde Nederlander in de staf actief. Hij heeft een aantal jaren als hofmeester bij de KLM gevlogen, maar was daar langzamerhand op uit gekeken. „Bovendien is het door de strakke werksche ma's lang niet meer dat ro mantische vak wat het tijden terug toch wel geweest moet zijn". Elk op hun eigen manier zijn deze drie zeker tussen de Italianen nuchtere Neder landers verkikkerd op „hun blimp".Ze spreken zelden of nooit van luchtschip of zep pelin. maar gebruiken het Amerikaanse woord daar- jor. Zeker in een tijd van Starfighters, Jumbo's en Concordes lijkt een lucht schip hopeloos uit de tijd. En tóch blijven ze vliegen al* trotse enkelingen. Goodyear heeft een traditie op het gebied van zeppelin- bouw. Sins 1917 heeft de luchtvaartafdeling van het bedrijf er ruim 300 gecon strueerd. In de beide wereld oorlogen hebben ze een ac tieve ro' gespeeld Het Ame rikaanse leger dankte de luchtschepen al in 1930 af, HTïfar de marine daarentesen heeft, de luchtschepen tot 1962 in dienst gehad. De „Europa" ls een betrek kelijk nieuw exemplaar. In 1972 afgeleverd via de En gelse vestiging van Good near. Het luchtschip is zestig metor lang, twintig meter hoog. De cabine plaatsbie dend aan zes personen plus de (enige) piloot is zeven meter lang. Twee zes-cilin der Continental-motoren van 210 pk elk kunnen het lucht schip een snelheid van maxi maal 80 kilometer per uur bezorgen. Dc kruissnelheid ligt tegen de 60 kilometer per uur. Er kan 800 kilome ter gevlogen worden zonder bijtanken op de gebruikelij ke hoogte van 1000 meter. Maar als het moet kan de ..Europa" tot 3000 meter klimmen. De „Europa" is op de eerste plaats een reclame-object: de firmanaam staat niet voor niets op de zilveren buiten- wand.„Maar we werken gra tia mee aan tal van niet- commerciële evenementen en onderzoekingen. Bijvoorbeeld op het gebied van luchtver ontreiniging", aldus public- relationsman Heath. Op de komende zomertoernee zal het luchtschip bij het Duitse Kassei ingeschakeld worden bij de peilingen voor de bes te lokatie voor een nieuw te bouwen televisiemasL Bij diverse sportevenemen ten wordt het iuohtachip in geschakeld bij tv-reportages. „We hebben een Philips- xleurencamerainstallatie, Vanuit een iuchtschip is het wel honderd keer stabieler en rustiger werken dan bij voorbeeld vanuit een heli kopter". In de zomer zal de „Europa" ook Nederland aan doen. „We gaan boven Am sterdam vliegen en we han gen ook boven de Grote Prijs van Zandvoort", vertelt Ger van Maarseveen. Spectaculair zijn de „avond voorstellingen" van het luchtschip. Aan weerszijden van de buitenwand zijn in totaal meer dan 7500 lampjes aangebracht, via 129 km ka bel verbonden met een com puter-bestuurde tape-instal latie. In wit, rood, groen, blauw en geel kunnen woor den, cijfers, bewegende fan tasiefiguren en simpele pop petjes, huisjes, boompjes en beestjes worden geprojec teerd. Op die manier worden suggestieve boodschappen uitgezonden, die op anderhal ve kilometer afstand goed zichtbaar zijn. Boodschappen die betrekking hebben op de bloedtransfusiedienst van het Kode Kruis, op het gevaar vsn rook- en alcoholversla ving, tips voor een veiliger verkeer, voor natuurbehoud. Het luchtschip is tijdens de 24 uurrace van Le Mans bij- voorbeeld's nachts een soort vliegend scorebord, via dit lichtspel kan voortdurend de stand worden geprojecteerd. Een week of wat geleden heeft de complete staf van de basis Capena urenlang ge boeid gekeken naar de ver richtingen van de 20-jange technische student Andres Gasser uit Zürich. Ze noem den hem bijna vertederd „die gekke Zwitser", maar er klonk geen greintje minach ting in door. Integendeel, de ze luchtschipspecialisten wa ren vol bewondering voor wat de jonge Andres in el kaar geknutseld had. In ruim 400 werkuren en met, de nodige Zwitserse franken heeft deze atu- dent een bijna 7 meter lange model-zeppelin gebouwd, met een inhoud van bijna 3000 liter en een totaalge wicht van 35 kilo. Het bij zonder fraaie model is radio grafisch, dus vanaf de grond, te besturen, net zoals vlieg tuigmodelletjes, miniatuurbo- ten en auto's. Volgens Andres zou het de enige zeppelin-op-schaa! zijn in Europa die zö bestuurd wordt. Het enorm wendbare luchtschip kan een snelheid van ruim 20 kilometer per uur bereiken. Elektromotor-- tjes en batterijen drijven kleine propellors aan waar mee deze „Graf Zeppelin" vooruit komt. Het blinkend omhulsel is van gemetalli seerd plasticfolie van 0.03 mm „dikte". Er komt verder geen frame-werk aan te pas. Het enige waar de Goodyear- specialisen met, duidelijk gefronste wenkbrauwen naai* keken, was de grote cilinder met Het brandbare hydro- geengas. waarmee Andres Gasser zijn model vult. Want dat is bijna lijnrecht in baar hellumgas waarmee de tegenstelling met de bijna 6000 kubieke meter ontarand- Europa" gevuld is, FRANS WIJNANDS I —li: |L..'.|Ü| De model-Zeppelin (links) en het luchtschip van Goodyear (rechts) Er zal de komende tijd toch wel weer heel afbehangen worden, als straks na twee echte dreiginkjes van toch nog een streng nawintertje einde lijk het echte voorjaar hele maal losbarst. Behang kiezen is een moeilijk karwei gewor den en niemand kan je er eigenlijk afdoende bij helpen, want het is een kwestie van strikt persoonlijke smaak. Dat het kiezen zo moeilijk is, komt door de onafzienbare hoeveelheid soorten, dessins en kleuren. Een goed gesor teerde behanwinkelier heeft behalve een winkel vol rollen ook nog eens een torenhoge stapel stalenboeken. Daar kun je wel een dag in bladeren. En dan weet je het helemaal niet meer.... Toch wel leuk werk dal uit zoeken. De modernste stalen boeken zijn trouwens toch wel zo opgezet, dat ze het kiezen een beetje richting geven. Kijk b.v. eens in een stalen- boek van een van die behang- specialisten die bij het behang ook bijpassende gordijnstof le veren. Bij een aantal dessins hebben ze gordijnen laten ont werpen die qua kleuren en patronen erg mooi aansluiten. Soms vindt men daarbij exact hetzelfde dessin van het be hang terug, soms ook een knappe variant daarop. In een aantal speciale wo ningdecoratie-winkels vindt men stalenboeken die naast het bijgeleverde gordijnenma teriaal ook suggesties geven voor bijpassende gordijnstof, wat structuur en kleur betreft, en daarbij dan ook nog een niet te groot aantal kleuren- aanduidingen voro verf. Ais u gaat behangen, en het inte rieur moet ook nog verder op geknapt worden, dan geeft dit stalenboek een totaal-advies, zoals een binnenhuisarchitect zou geven. We signaleren nog even twee aardige behang-grapjes van een der grote Nederlandse beliangfabrikanten. Die heeft een „speclbehang" gelanterd. Dat is slechts in één dessin en li niet meer dan vier kleuren verkrijgbaar. Maar daarmee kun je meer dan tien verschilie, effecten bereiken. Over behang loopt een schi streep. En die kan om te ginnen al in verschillet richtingen geplakt wor. Wie durf bezit, zet er schaar in, en knipt de baan blokken, om dan weer groter aantal variatiemogeli heden over te houden, een behangetje voor mei die met het plakwerk al ii geen moeite meer hebben, die willen laten zien wat kunnen. Van dezelfde fabriek k®, een speelhehang voor de km derkamer. Het heeft een troon van vrij grote waarin harlekijnfiguren i|j, afgebeeld. Bij elke rol krijg j, een losse harlekijn, waarvi de ledematen en andere q derdelen zijn voorgestanst. Ergens op een plaats, J, boven het ledlkantje, knip dan uit de baan zo'n ovi weg, en daarin bevestig je echte harlekijn. Een touwt eraan en je hebt „levend" b hang. Tenslotte een mlsseh) overbodige raad: als u behangen, neem dan de moei het oude behang eraf te ken of te stomen. En mui putjes, puistjes en scheuren de muur glad. Het kost moeite extra, maar het woit er wel een heel stuk mooit door.' (ADVERTENTIE) Er gaan affile verhalen over Mondileder Meubel Safari! a Wild enthousiaste en opgetogen verhalen over de unieke kollektie leren zitmeubelen van Nederlands grootste leerspecialist, Mondileder, Moet u gezien hebben! Wild enthousiast ook, omdat Mondileder, waar kwaliteit, stijl en komfort onbetwist aan de top staan, toch kans ziet om zoiets goeds vaak voor verrassend gunstige prijzen te leveren Deze zonnige zithoek met de natuurlijke warmte en waardigheid van zacht, soepel rund leder, komt kompleet als 2- en 3-zits formatie op niet meer dan 2£M Te bezitten: dagelijks 9-18 uur vrijdags 9-21 uur zondags gesloten in Oisterwiik N.Br. „Interieurcentrum Insaid" Heusdensebaan 50 M3 (Van onze correspondent) TEL AVTV De Israëli sche minister Allon van bui tenlandse zaken heeft in de Knesseth, het parlement, ern stig gewaarschuwd voor de politieke gevolgen van de uit breiding van de Arabische economische boycot van Israël tot joodse banken in West- Europa en de V.S. In een emotioneel door de rechtse Likoed-partij aange spannen debat over deze kwestie, waarin herinnerd werd aan de stelselmatige wij- Lubb AMSTERDAM Een on bekende „fanaticus" die vol gens het slachtoffer zelf goed thuis moet zijn in de medische wereld, treitert met het opge ven van valse bestellingen al sinds juni van het vorig jaar de directeur van de Amster damse GG en GD, dr. J. Allema Bij diens gezin in Buitenvel- dert worden vrijwel dagelijks gebruiksvoorwerpen, boeken en tijdschriften bezorgd, die hij zelf helemaal niet heeft be steld, maar waarvoor hem wel de rekening wordt gepresen teerd. Het blijkt dan dat zijn onbekende vijand deze order plaatst op bestelformulieren, die als drukwerk huis aan huis in de bus worden geworpen of in dagbladen staan afgedrukt. Ze zijn steeds met een typema chine ingevuld op naam van dr. Allema. „Het is het ergste voor mijn vrouw", aldus de GGD-direc- teur. „Zij krijgt al die bizarre bestellingen als ik niet thuis ben. Ik had gehoopt, dat deze fanaticus er op den duur wel genoeg van zou krijgen, doch hjj gaat er nu al maandenlang mee door. Het is voor de fir ma's die mij hun bestellingen op het dak sturen een strop, want ik betaal natuurlijk niets, aangezien ik niets besteld heb. Alle voorwerpen worden dus weer mee teruggegeven en voor de gemaakte kosten en de onschuldige firma's op". Dr. Allema krijgt niet alleen gebruiksvoorwerpen, doch ook abonnementen op zijn dak ge stuurd. „Zo ontvang ik nu al drie TROS-Kompassen en alle UTRECHT (ANP) De ve le publiciteit van de laatste jaren over de psychiatrie heeft geleid tot een kritischer, meer zelfbewuste houding bij pa tiënten en cliënten. De patiën ten tonen een toenemende angsi voor de psychiatrische inrichting en voor medicijnen, ze vragen meer naar gespreks therapie en ambulante hulp. De publiciteit heeft ook min der vertrouwen in én minder zelfvertrouwen bij de psychia ter tot gevolg. Dit blijkt uit de antwoorden op een „rondvraag" van de werkgroep publiciteit van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie onder de 900 leden van deze vereniging. Er kwa men 174 antwoorden binnen. Van de psychiaters oordeel de 65 procent overwegend of zeer positief over de publici teit, 25 procent even positief negatief en 12 procent overwegend of zeer negatief. De argumenten van de posi tief reagerende psychiateia waren onder meer, dat kritiek het werk ten goede komt, dat de psychiater uit zijn ivoren toren wordt gehaald en dat de Patiënt het hulp vragen gewo ner, minder „gek" gaat vin den. De psychiaters die niet zo gelukkig zijn met de publici teit, zijn vooral getroffen dooi de grotere twijfel aan hui kundigheid. Een enkeling voerde aan, dat zijn zelfver trouwen daardoor ook wordl ondermijnd. De meer zelfbewuste hou ding van het puibliek kost d( psychiaters meer tijd om hur behandeling toe te lichten el om bezwaren weg te nemei tegen „gewantrouwde" ben a n dehngsvormen. Een van de gevolgen van d< Publiciteit die de psychiater het meest noemen is het wan trouwen tegen het gebruik vai medicijnen. Dat uit zich ii Verzet tegen louter behandelingsvormen, in ee'

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 12