heid centraal op de RAI Nieuwe Passat Datsuri 200L „GOEDKOPE" BMW Lada 1300 Ingebouwde veiligheid personen auto rai Bi C-ffïïp: §H Jubileum Mini 1000 van B.L. Honda Civic 1500 Toelichting op de tabel 13-23 februari Veel aandacht Europa I Sinds de vijftiger jaren heb ben tal van automobielfa- brikanten een zeer groot aantal veranderingen aan de auto aangebracht zowel op het terrein van de actieve als van de passieve veiligheid. Een korte opsomming geeft een indruk van hetgeen tot stand is gebracht: CARROSSERIE: versterkte kooiconstuetie en vervorm bare voor- en achterzijde; deursloten die bij een aan rijding niet openspringen: bumpers die bij kleine aan rijdingen vervormen en de carrosserie onbeschadigd la ten. INTERIEUR: hekleed dash board met verzonken bedie ningsorganen; stuurwiel met verzonken, beklede naaf; telescopische of vervorm bare stuurkolom; autogor dels; stoelverankeringen; kuipstoelen; stoeien met hoofdsteunen; afbrekende binnenspiegel; interieur zonder scherpe delen; brandwerende kleding. REMMEN: schijfremmen; rcmbekrachtigers en remkracht-begrenzers; ge scheiden remsystemen. UITZICHT: vergroot glas oppervlak: luchtverversing; verwarmde achterruit; voor ruit van nict-verwondcnd glas; halogeenlampen; mist- achterlicht; ruitewissers met twee snelheden of inter val; ruitewissers en sproeiers op koplampen en op achterruit; alarmknipper- lichtinstallatie. DIVERSEN: motor die bij een frontale botsing onder de carrosserie schuift; veiliger plaats van brandstoftank; verbeterde geluidsisolatie. De belangrijkste van deze punten zijn momenteel standaard op de meeste au to's, andere zijn tegen meer prijs verkrijgbaar. De Personenauto RAI wordt van donder dag 13 tot en met zondag 23 februari ge houden in het RAI-gebouw aan het Eu ropaplein te Amsterdam. De openingsuren zijn: op zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur, op de overige dagen van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. De toegangsprijs is 5,-. De tentoonstelling wordt gehouden in alle RAI-hallen en beslaat een opper vlakte van 50.000 m2. Geëxposeerd worden personen- en am bulancewagens, kombinatie-auto's, on derdelen, toebehoren en handgereed schappen. Het aantal exposanten bedraagt 121 en er zijn 64 merken vertegenwoordigd uit 14 landen: België, West-Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Joegoslavië, Nederland, Polen, Spanje, Tsjecho- Slowakije, de Sowjet-Unie, de VS en Zweden, Engeland. Tijdens de tentoonstelling rijden bussen van en naar de parkeerterreinen in de omgeving van het RAI-gebouw; dit ver voer is voor de bezoekers gratis. Automobilisten uit de richting Utrecht wordt de volgende route aanbevolen; Nieuwe Utrechtseweg - Utrechtsebrug - Pres. Kennedylaan - Europaplein (de route is met RAI-borden bewegwijzerd). Vanaf het Centraal Station is de RAI te bereiken met tramlijn 4, vanaf het Am- stelstation met buslijnen 8 en 15 en vanaf het Muiderpoortstation met buslijn 8. Nooit eerder stond het thema veiligheid op een RAI- tentoonstelling zo centraal als dit jaar. Tal van automobiel fabrikanten tonen er naast hun vrijwel steeds volledige pro gramma aan personen- en combinatiewagens ook hun Ex perimental Safety Vehicles (ESV) en vestigen er daarnaast de aandacht van het publiek op dat de laatste jaren meer en meer veiligheid in de auto's wordt ingebouwd. Bij de verkeersonveiligheid zijn drie factoren in het spel; de mens, het voertuig en de weg en de strijd tegen de verkeersonge vallen heeft zich aanvankelijk in hoofdzaak op de mens ge richt. Hoewel de resultaten daarvan niet goed meetbaar Me hm my Volkswagen brengt op de RAI een nieuwe Passat limousine met een grote achterdeur als uitbreiding van het Passat-programma. De wagen wordt in 12 uitvoeringen leverbaar met drie motorversies en wel als drie- of vijfdeurs N met een motor van 60 pk, als Passat SL en Passat L beide eveneens met 60 pk, verder als S, LS en TS alle drie met een 75 pk motor terwijl de TS ook leverbaar is met een 85 pk motor. De achterdeur van de nieuwe Passat gaat tot het dak open en biedt ruime toegang tot een variabele bagageruimte die bij neergeklapte achterbank ook volumineuze goederen kan bevatten. 'Is de achterbank normaal in gebruik dan is er een laadruimte van 420 liter, wordt de bank neergeklapt dan ontstaat bij vrije achter ruit een ruimte van 800 liter en bij belading tot het dak van zelfs J. 300 liter. De prijs van de nieuwe Passat is nog niet bekend. |S|' Als opvolger van de Datsun 200L 4 cilinder introduceert Datsun- Nederland op de RAI de Datsun ZOOL met Ocilinder motor. De wagen kreeg een nieuwe grille voor de sedan-uitvoering en een nieuw dashboard zowel voor de sedan als de hardtop. De prijzen zijn;200L sedan f 15.990, ZOOL hardtop f16.990 en meerprijs voor automaat f 1275. zijn, heerst allerwegen toch de indruk dat ze gering zijn. Bij alle goedwillendheid die men bij vele weggebruikers mag verwachten blijft het gegeven dat de mens feilbaar is. Helaas is het zodat een menselijke fout op de weg vaak zeer ernstige gevol gen heeft. Wegverbetering past uiteraard eveneens in het kader van de strijd tegen de verkeersonvei ligheid. Maar ofschoon de be groting 1975 van Verkeer en Waterstaat veel passages bevat over de verkeersveiligheid ko men er steeds minder middelen voor wegenbouw en verkeers- voorziêningenbeschikbaar, terwijl eind januari zelfs be kend werd dat een achttal vJe- gen van het Rijkswegenpro gramma is geschrapt. Wanneer men spreekt over ver keersveiligheid dan moet men onderscheid maken tussen ac tieve en passieve veiligheid. De actieve voertuigveiligheid is ge richt op het voorkomen van on gevallen en sluit aan bij de beïn vloeding van de mens; ook weg verbetering past in dit kader. De Europese auto-industrie be steedt al jaren veel aandacht aan de actieve veiligheid ook wat de populaire gebruiksauto's betreft. Voor de geschiedenis van de veilige auto is de invoe ring van de Highway Traffic Sa fety Act in de VS in 1966 van grote betekenis geworden en als een van de eerste uitvloeisels daarvan kwam het veiligheidsauto-projekt tot stand onder leiding van het Amerikaanse ministerie van Verkeer. Er ontstond een eisen programma waaraan een ESV zou moeten voldoen, waarbij oorspronkelijk alleen werd ge dacht aan een typisch- Amerikaanse auto voor vijf per sonen, vierdeurs en met een ge wicht van 1800 kg. Twee onder nemingen buiten de auto industrie kregen opdracht een veiligheidsauto volgens de op gestelde normen te bouwen. La ter gingen ook GM en Ford zich op de bouw van een ESV toeleg gen en weer later werd het pro gramma uitgebreid tot lichtere Europese modellen. In november 1970 kwam een contract tot stand met het Ver band der Automobilindustrie (VDA) in Duitsland terzake uitwisseling van gegevens. In samenwerking met de Duitse auto-industrie stelde de VDA normen op, afgeleid van de Amerikaanse voor een ESV van ongeveer 900 kg. Volkswagen en Opel construeerden een derge lijke wagen en ook Engeland, Italië en Japan werden bij het ontwikkelingswerk betrokken. In deze landen richtte de re search zich hoofdzakelijk op het ontwikkelen van partiële vei ligheidsconstructies en in een later stadium namen ook Italië en Japan de constructie van een ESV ter hand. Wat Japan be treft ligt het voor de hand dat men daar bij de research naar de VS heeft gekeken, maar toch stelde men een pakket van eigen eisen op voor de constructie van ESV's. Men ging van twee typen uit, een vierpersoons auto van 2500 lbs en een tweepersoons van 2000 lbs. Op de stand van Datsun op de RAI kan men het resultaat van deze onderzoe kingen zien in de vorm van de Nissan ESV. De ES V van Toyota is eveneens op de RAI aanwezig. Daarnaast heeft de Japanse in dustrie ook enkele andere vei ligheidsauto's gebouwd en de daarbij opgedane ervaringen toegepast in seriewagens. In Europa hield Mercedes Benz zich bij de bouw van ESV's aan de Amerikaanse eisen, maar evenals Volvo was men al veel langer bezig met intensieve vei- ligheidsresearch. Weldra volg den andere Europese industrie- en. Opel, VW en Fiat constru eerden ESV's volgens de Ameri kaanse normen voor lichte voer tuigen van ong. 900 kg. en de daarbij opgedane ervaringen leidden geleidelijk aan tot de conclusie dat het bouwen van veiligheidsauto's volgens van te voren vastgestelde en strikt theoretische normen niet tot ac ceptabele oplossingen zou lei den. De ervaringen van Opel spreken terzake een duidelijke taal. Opel wilde een Europese veiligheids auto bouwen op basis van de Kadett. Toen echter bleek dat deze wagen langer, zwaarder en duurder zoü worden dan de OpekCommodore zag men in dat men er op deze manier niet zou komen. Een prijsverhoging van 40% en meer die daaruit zou re sulteren is nu eenmaal onmoge lijk. De allround veiligheids auto ziet Opel dan ook als een utopie en derhalve ging men zich instellen op een haalbaar type veiligheidsauto dat niet al te sterk verschilt van bestaande modellen. Resultaat daarvan is De Honda Civic 1500 prijkt als primeur voor Nederland op de RAI. De wagen is leverbaar in een uitvoering met 4 versnellin gen en als Honda-Matic met au tomatische versnellingsbak. Krachtbron is een dwarsge- plaatste watergekoelde 4 cilin der motor met bovenliggende nokkenas, die evenals de Civic 1200 is uitgerust met speciaal geharde klepzettingen voor het gebruik van loodvrije ben zine. De motor heeft een in houd van 1488 cc en levert een vermogen van 85 sae pk bij 5000 omw./min. De eerste Civic's 1500 zullen omstreeks mei/juni a.s. geleverd kunnen worden. De prijs is 10.990 voor de handgeschakelde versie en 11.790 voor de automaat. British Leyland Nederland brengt ter gelegenheid van haar eerste lustrum een speciaal voor ons land gebouwde versie van de populaire Mini 1000 uit, die op de RAI aanwezig is. De wagen bevat de volgende ex tra's: de carrosserie is in een zeer aparte donkerbruine kleur gespoten en is voorzien van twee goudkleurige zijstrippen; het dak is van licht beige vinyl met een chroomstrip op de daklijst; twee vérstralers in de grille; sta len sportwielen en tubeless ra- diaalbanden; verstelbare rug leuningen; zonwerend glas; twee buitenspiegels; kaarten bakken aan de portieren; ver warmde achterruit; instelbare ventilatieroosters op het dash board; sportstuur en versnel- lingsknop van speciaal hout. Er worden 1000 exemplaren van de Jubileum Mini gebouwd en de prijs wordt nader vastgesteld. 77 lil!!; De ESVWII van Volkswagen, op basis van de Golf, met veiligheidskooi en kreukelzones voor voor en achter, maar ook niet verzwaarde portieren die geheel zijn bekleed met een energie-absorberend materiaal om een zijwaartse aanrijding te doorstaan. de Opel Safety Vehicle die op de stand van GM aanwezig is. Overigens moet nog worden op gemerkt, dat in de in 1973 geïn troduceerde nieuwe Kadett al belangrijke vindingen uit het ESV-onderzoek zijn verwerkt. Opeis ervaringen werden illus tratief voor de nieuwe aanpak van de research door andere fa brieken. Vrijwel algemeen be schouwt men de volgens strin gente eisen gebouwde ESV's als onhaalbaar en is men doende met een synthese van veilig heidsauto en produktiemodel. Veelal wordt daarbij ook de werkelijkheid van ongevallen in de studies betrokken. Renault en Peugeot b.v. hebben een in tensief onderzoek gedaan naar de toedracht van ongevallen waarbij bleek dat bij het me rendeel van frontale botsingen de auto's niet over de volle breedte tegen elkaar komen, maar slechts gedeeltelijk. Bij de constructie van de veiligheids wagen die Renault op de RAI toont is men van deze gegevens uitgegaan. Volkswagen heeft voor zijn vei ligheidsauto (op basis van de Golf) gesteld dat deze auto een studie van een veiligheidswagen is op basis van een serie-auto in de laagste gewichtsklasse, waarvan de inzittenden de vol gende beproevingen moeten overleven: frontale botsing tegen een muur met 64 km/u.; idem tegen een paal met 50 km/u.; zijdelingse botsing met een andere auto waarbij deze met een snelheid van 50km/u. onder een hoek van 45° tegen de deur botst; botsing waarbij een andere auto met 50km/u. op de achterzijde botst; frontale bot sing tegen een auto van 1800 kg. met 100 km/u. en tenslotte het over de kop slaan. Het resultaat was een wagen met een gewicht dat niet meer dan 15 hoger ligt dan dat van het seriemodel van de Golf en een ongeveer 30% hogere prijs. Een aantal con structies van VW's veiligheids wagen is inmiddels in dit serie model ingebouwd. In Engeland wordt de research gecoördineerd door o.a. British Leyland, waarvan de Marina veiligheidswagen op de stand te zien is, als voornaamste uit voerder. Uitgangspunt van BL is de ontwikkeling van realisti sche oplossingen tegen realisti sche kosten. Ook Fiat en Re nault/Peugeot gaan van soort gelijke uitgangspunten uit en Fiat stelt voorop dat eerst zoveel mogelijk gegevens over verkeers ongevallen moeten zijn geana lyseerd voordat men met de con structie van de wagens een aan vang maakt. Volvo en Mercedes Benz stellen dat ze in hun laatste produktie- modellen reeds zoveel van hun ervaringen met veiligheidsau to's hebben ingebouwd dat ze voorlopig hun research zullen richten op deze seriemodellen en geen speciale veiligheidswa- 4ens meer zullen bouwen. In hei ügemeen kan gezegd wordei lat het vanuit de VS gestimule erde ESV-projekt niet meer i: geweest dan een katalysatoi „■oor de veiligheidsresearch var- de automobielindustrie, een re search die sinds de 50-er jaren steeds intensiever is geworden mede door schaalvergroting en onderlinge samenwerking. Een van de belangrijkste novi teiten op de RAI is de BMW 1502 die met een prijs van 12.876de goedkoopste wagen uit het BMW-programma is. Het is een tweedeurs wagen met een top van 155 km/uur en een gemid deld verbruik van iets meer dan IQ liter op 100 km. Uiterlijk is de 1502 vrijwel gelijk aan de 1602 en de nieuweling heeft dezelfde karakteristieken als de andere BMW's ten aanzien van handel baarheid, betrouwbaarheid en wegligging. De 1502 heeft de bekende 1,6 viercilinder motor, die in dit ge val 75 pk ontwikkelt (85 bij de 1602) en is geschikt voor nor male benzine. Hij accelereert in 14,3 seconden van 0 tot 100 km/uur. De wagen heeft een ge scheiden remsysteem met een grote rembekrachtiger, schijf remmen voor en trommels ach ter. De remleidingen zijn voor zien van een beschermlaag van kunststof. Nieuw op de RAI is ook de Rus sische Lada 1300, die uiterlijk als twee druppels water lijkt op de reeds langer in ons land aan wezige Lada 1200. De motor heeft een vermogen van 68 din pk en een inhoud van .1294 cc tegen 62 pk en 1198 cc bij de Lada 1200. Een bovenliggende nokkenas, vijfmaal gelagerde krukas, schijfremmen voor en trommels achter, evenals een gescheiden remsysteem en een remkrachtverdeler zijn techni sche details die men ook op de 1200 aantreft. Dat geldt ook voor de geluiddemper van roestvrij staal en voor de slaap stoelen, die echter op de 1300 van het semi-kuip principe zijn. De Lada 1300 is een vierdeurs wagen met een voorruit van ge laagd glas en hij heeft een top snelheid van 148 km/uur (140 bij de 1200). De prijs is vastge steld op 9495. De tweede RAI-pagina bevat een tabel met specificaties van de ruim 170 auto's in de prijsklasse tot 30 mille. Hoewel bij de samenstelling grote zorgvuldigheid is betracht is het niet onmogelijk dat hier en daar een foutje is ingeslopen, waar voor we het in de handel gangbare SE O (sauf erreurs et omissions- behoudens fouten en omissies) zouden willen han teren. Voorbehoud moet ook worden gemaakt voor de ver melde prijzen die sinds de samenstelling van de tabel moge lijk weer gewijzigd zijn. De OSV 40 is een veiligheidsauto van Opel op basis van de huidige Kadett. Het voertuig is ontworpen om een frontale botsing met een snelheid tot maximaal 65 km/uur te doorstaan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 18