heid centraal op de RAI
Nieuwe Passat
Datsuri 200L
„GOEDKOPE" BMW
Lada
1300
Ingebouwde veiligheid
personen
auto rai
Bi
C-ffïïp:
§H
Jubileum Mini 1000 van B.L.
Honda
Civic 1500
Toelichting op de tabel
13-23 februari
Veel aandacht
Europa
I
Sinds de vijftiger jaren heb
ben tal van automobielfa-
brikanten een zeer groot
aantal veranderingen aan de
auto aangebracht zowel op
het terrein van de actieve als
van de passieve veiligheid.
Een korte opsomming geeft
een indruk van hetgeen tot
stand is gebracht:
CARROSSERIE: versterkte
kooiconstuetie en vervorm
bare voor- en achterzijde;
deursloten die bij een aan
rijding niet openspringen:
bumpers die bij kleine aan
rijdingen vervormen en de
carrosserie onbeschadigd la
ten.
INTERIEUR: hekleed dash
board met verzonken bedie
ningsorganen; stuurwiel met
verzonken, beklede naaf;
telescopische of vervorm
bare stuurkolom; autogor
dels; stoelverankeringen;
kuipstoelen; stoeien met
hoofdsteunen; afbrekende
binnenspiegel; interieur
zonder scherpe delen;
brandwerende kleding.
REMMEN: schijfremmen;
rcmbekrachtigers en
remkracht-begrenzers; ge
scheiden remsystemen.
UITZICHT: vergroot glas
oppervlak: luchtverversing;
verwarmde achterruit; voor
ruit van nict-verwondcnd
glas; halogeenlampen; mist-
achterlicht; ruitewissers
met twee snelheden of inter
val; ruitewissers en
sproeiers op koplampen en
op achterruit; alarmknipper-
lichtinstallatie.
DIVERSEN: motor die bij
een frontale botsing onder de
carrosserie schuift; veiliger
plaats van brandstoftank;
verbeterde geluidsisolatie.
De belangrijkste van deze
punten zijn momenteel
standaard op de meeste au
to's, andere zijn tegen meer
prijs verkrijgbaar.
De Personenauto RAI wordt van donder
dag 13 tot en met zondag 23 februari ge
houden in het RAI-gebouw aan het Eu
ropaplein te Amsterdam.
De openingsuren zijn: op zaterdag en
zondag van 10 tot 17 uur, op de overige
dagen van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22
uur.
De toegangsprijs is 5,-.
De tentoonstelling wordt gehouden in
alle RAI-hallen en beslaat een opper
vlakte van 50.000 m2.
Geëxposeerd worden personen- en am
bulancewagens, kombinatie-auto's, on
derdelen, toebehoren en handgereed
schappen.
Het aantal exposanten bedraagt 121 en
er zijn 64 merken vertegenwoordigd uit
14 landen: België, West-Duitsland,
Frankrijk, Italië, Japan, Joegoslavië,
Nederland, Polen, Spanje, Tsjecho-
Slowakije, de Sowjet-Unie, de VS en
Zweden, Engeland.
Tijdens de tentoonstelling rijden bussen
van en naar de parkeerterreinen in de
omgeving van het RAI-gebouw; dit ver
voer is voor de bezoekers gratis.
Automobilisten uit de richting Utrecht
wordt de volgende route aanbevolen;
Nieuwe Utrechtseweg - Utrechtsebrug -
Pres. Kennedylaan - Europaplein (de
route is met RAI-borden bewegwijzerd).
Vanaf het Centraal Station is de RAI te
bereiken met tramlijn 4, vanaf het Am-
stelstation met buslijnen 8 en 15 en vanaf
het Muiderpoortstation met buslijn 8.
Nooit eerder stond het thema veiligheid op een RAI-
tentoonstelling zo centraal als dit jaar. Tal van automobiel
fabrikanten tonen er naast hun vrijwel steeds volledige pro
gramma aan personen- en combinatiewagens ook hun Ex
perimental Safety Vehicles (ESV) en vestigen er daarnaast
de aandacht van het publiek op dat de laatste jaren meer en
meer veiligheid in de auto's wordt ingebouwd.
Bij de verkeersonveiligheid zijn
drie factoren in het spel; de
mens, het voertuig en de weg en
de strijd tegen de verkeersonge
vallen heeft zich aanvankelijk
in hoofdzaak op de mens ge
richt. Hoewel de resultaten
daarvan niet goed meetbaar
Me
hm my
Volkswagen brengt op de RAI een nieuwe Passat limousine met een
grote achterdeur als uitbreiding van het Passat-programma. De
wagen wordt in 12 uitvoeringen leverbaar met drie motorversies en
wel als drie- of vijfdeurs N met een motor van 60 pk, als Passat SL
en Passat L beide eveneens met 60 pk, verder als S, LS en TS alle
drie met een 75 pk motor terwijl de TS ook leverbaar is met een 85
pk motor. De achterdeur van de nieuwe Passat gaat tot het dak
open en biedt ruime toegang tot een variabele bagageruimte die bij
neergeklapte achterbank ook volumineuze goederen kan bevatten.
'Is de achterbank normaal in gebruik dan is er een laadruimte van
420 liter, wordt de bank neergeklapt dan ontstaat bij vrije achter
ruit een ruimte van 800 liter en bij belading tot het dak van zelfs
J. 300 liter. De prijs van de nieuwe Passat is nog niet bekend.
|S|'
Als opvolger van de Datsun 200L 4 cilinder introduceert Datsun-
Nederland op de RAI de Datsun ZOOL met Ocilinder motor. De
wagen kreeg een nieuwe grille voor de sedan-uitvoering en een
nieuw dashboard zowel voor de sedan als de hardtop.
De prijzen zijn;200L sedan f 15.990, ZOOL hardtop f16.990 en
meerprijs voor automaat f 1275.
zijn, heerst allerwegen toch de
indruk dat ze gering zijn. Bij
alle goedwillendheid die men
bij vele weggebruikers mag
verwachten blijft het gegeven
dat de mens feilbaar is. Helaas is
het zodat een menselijke fout op
de weg vaak zeer ernstige gevol
gen heeft.
Wegverbetering past uiteraard
eveneens in het kader van de
strijd tegen de verkeersonvei
ligheid. Maar ofschoon de be
groting 1975 van Verkeer en
Waterstaat veel passages bevat
over de verkeersveiligheid ko
men er steeds minder middelen
voor wegenbouw en verkeers-
voorziêningenbeschikbaar,
terwijl eind januari zelfs be
kend werd dat een achttal vJe-
gen van het Rijkswegenpro
gramma is geschrapt.
Wanneer men spreekt over ver
keersveiligheid dan moet men
onderscheid maken tussen ac
tieve en passieve veiligheid. De
actieve voertuigveiligheid is ge
richt op het voorkomen van on
gevallen en sluit aan bij de beïn
vloeding van de mens; ook weg
verbetering past in dit kader.
De Europese auto-industrie be
steedt al jaren veel aandacht
aan de actieve veiligheid ook
wat de populaire gebruiksauto's
betreft. Voor de geschiedenis
van de veilige auto is de invoe
ring van de Highway Traffic Sa
fety Act in de VS in 1966 van
grote betekenis geworden en als
een van de eerste uitvloeisels
daarvan kwam het
veiligheidsauto-projekt tot
stand onder leiding van het
Amerikaanse ministerie van
Verkeer. Er ontstond een eisen
programma waaraan een ESV
zou moeten voldoen, waarbij
oorspronkelijk alleen werd ge
dacht aan een typisch-
Amerikaanse auto voor vijf per
sonen, vierdeurs en met een ge
wicht van 1800 kg. Twee onder
nemingen buiten de auto
industrie kregen opdracht een
veiligheidsauto volgens de op
gestelde normen te bouwen. La
ter gingen ook GM en Ford zich
op de bouw van een ESV toeleg
gen en weer later werd het pro
gramma uitgebreid tot lichtere
Europese modellen.
In november 1970 kwam een
contract tot stand met het Ver
band der Automobilindustrie
(VDA) in Duitsland terzake
uitwisseling van gegevens. In
samenwerking met de Duitse
auto-industrie stelde de VDA
normen op, afgeleid van de
Amerikaanse voor een ESV van
ongeveer 900 kg. Volkswagen en
Opel construeerden een derge
lijke wagen en ook Engeland,
Italië en Japan werden bij het
ontwikkelingswerk betrokken.
In deze landen richtte de re
search zich hoofdzakelijk op het
ontwikkelen van partiële vei
ligheidsconstructies en in een
later stadium namen ook Italië
en Japan de constructie van een
ESV ter hand. Wat Japan be
treft ligt het voor de hand dat
men daar bij de research naar de
VS heeft gekeken, maar toch
stelde men een pakket van eigen
eisen op voor de constructie van
ESV's. Men ging van twee typen
uit, een vierpersoons auto van
2500 lbs en een tweepersoons
van 2000 lbs. Op de stand van
Datsun op de RAI kan men het
resultaat van deze onderzoe
kingen zien in de vorm van de
Nissan ESV. De ES V van Toyota
is eveneens op de RAI aanwezig.
Daarnaast heeft de Japanse in
dustrie ook enkele andere vei
ligheidsauto's gebouwd en de
daarbij opgedane ervaringen
toegepast in seriewagens.
In Europa hield Mercedes Benz
zich bij de bouw van ESV's aan
de Amerikaanse eisen, maar
evenals Volvo was men al veel
langer bezig met intensieve vei-
ligheidsresearch. Weldra volg
den andere Europese industrie-
en. Opel, VW en Fiat constru
eerden ESV's volgens de Ameri
kaanse normen voor lichte voer
tuigen van ong. 900 kg. en de
daarbij opgedane ervaringen
leidden geleidelijk aan tot de
conclusie dat het bouwen van
veiligheidsauto's volgens van te
voren vastgestelde en strikt
theoretische normen niet tot ac
ceptabele oplossingen zou lei
den.
De ervaringen van Opel spreken
terzake een duidelijke taal. Opel
wilde een Europese veiligheids
auto bouwen op basis van de
Kadett. Toen echter bleek dat
deze wagen langer, zwaarder en
duurder zoü worden dan de
OpekCommodore zag men in dat
men er op deze manier niet zou
komen. Een prijsverhoging van
40% en meer die daaruit zou re
sulteren is nu eenmaal onmoge
lijk. De allround veiligheids
auto ziet Opel dan ook als een
utopie en derhalve ging men
zich instellen op een haalbaar
type veiligheidsauto dat niet al
te sterk verschilt van bestaande
modellen. Resultaat daarvan is
De Honda Civic 1500 prijkt als
primeur voor Nederland op de
RAI. De wagen is leverbaar in
een uitvoering met 4 versnellin
gen en als Honda-Matic met au
tomatische versnellingsbak.
Krachtbron is een dwarsge-
plaatste watergekoelde 4 cilin
der motor met bovenliggende
nokkenas, die evenals de Civic
1200 is uitgerust met speciaal
geharde klepzettingen voor
het gebruik van loodvrije ben
zine. De motor heeft een in
houd van 1488 cc en levert een
vermogen van 85 sae pk bij 5000
omw./min. De eerste Civic's
1500 zullen omstreeks mei/juni
a.s. geleverd kunnen worden.
De prijs is 10.990 voor de
handgeschakelde versie en
11.790 voor de automaat.
British Leyland Nederland
brengt ter gelegenheid van haar
eerste lustrum een speciaal voor
ons land gebouwde versie van
de populaire Mini 1000 uit, die
op de RAI aanwezig is.
De wagen bevat de volgende ex
tra's: de carrosserie is in een
zeer aparte donkerbruine kleur
gespoten en is voorzien van twee
goudkleurige zijstrippen; het
dak is van licht beige vinyl met
een chroomstrip op de daklijst;
twee vérstralers in de grille; sta
len sportwielen en tubeless ra-
diaalbanden; verstelbare rug
leuningen; zonwerend glas;
twee buitenspiegels; kaarten
bakken aan de portieren; ver
warmde achterruit; instelbare
ventilatieroosters op het dash
board; sportstuur en versnel-
lingsknop van speciaal hout. Er
worden 1000 exemplaren van de
Jubileum Mini gebouwd en de
prijs wordt nader vastgesteld.
77 lil!!;
De ESVWII van Volkswagen, op basis van de Golf, met veiligheidskooi en kreukelzones voor voor en
achter, maar ook niet verzwaarde portieren die geheel zijn bekleed met een energie-absorberend
materiaal om een zijwaartse aanrijding te doorstaan.
de Opel Safety Vehicle die op de
stand van GM aanwezig is.
Overigens moet nog worden op
gemerkt, dat in de in 1973 geïn
troduceerde nieuwe Kadett al
belangrijke vindingen uit het
ESV-onderzoek zijn verwerkt.
Opeis ervaringen werden illus
tratief voor de nieuwe aanpak
van de research door andere fa
brieken. Vrijwel algemeen be
schouwt men de volgens strin
gente eisen gebouwde ESV's als
onhaalbaar en is men doende
met een synthese van veilig
heidsauto en produktiemodel.
Veelal wordt daarbij ook de
werkelijkheid van ongevallen in
de studies betrokken. Renault
en Peugeot b.v. hebben een in
tensief onderzoek gedaan naar
de toedracht van ongevallen
waarbij bleek dat bij het me
rendeel van frontale botsingen
de auto's niet over de volle
breedte tegen elkaar komen,
maar slechts gedeeltelijk. Bij de
constructie van de veiligheids
wagen die Renault op de RAI
toont is men van deze gegevens
uitgegaan.
Volkswagen heeft voor zijn vei
ligheidsauto (op basis van de
Golf) gesteld dat deze auto een
studie van een veiligheidswagen
is op basis van een serie-auto in
de laagste gewichtsklasse,
waarvan de inzittenden de vol
gende beproevingen moeten
overleven: frontale botsing
tegen een muur met 64 km/u.;
idem tegen een paal met 50
km/u.; zijdelingse botsing met
een andere auto waarbij deze
met een snelheid van 50km/u.
onder een hoek van 45° tegen de
deur botst; botsing waarbij een
andere auto met 50km/u. op de
achterzijde botst; frontale bot
sing tegen een auto van 1800 kg.
met 100 km/u. en tenslotte het
over de kop slaan. Het resultaat
was een wagen met een gewicht
dat niet meer dan 15 hoger ligt
dan dat van het seriemodel van
de Golf en een ongeveer 30%
hogere prijs. Een aantal con
structies van VW's veiligheids
wagen is inmiddels in dit serie
model ingebouwd.
In Engeland wordt de research
gecoördineerd door o.a. British
Leyland, waarvan de Marina
veiligheidswagen op de stand te
zien is, als voornaamste uit
voerder. Uitgangspunt van BL
is de ontwikkeling van realisti
sche oplossingen tegen realisti
sche kosten. Ook Fiat en Re
nault/Peugeot gaan van soort
gelijke uitgangspunten uit en
Fiat stelt voorop dat eerst zoveel
mogelijk gegevens over verkeers
ongevallen moeten zijn geana
lyseerd voordat men met de con
structie van de wagens een aan
vang maakt.
Volvo en Mercedes Benz stellen
dat ze in hun laatste produktie-
modellen reeds zoveel van hun
ervaringen met veiligheidsau
to's hebben ingebouwd dat ze
voorlopig hun research zullen
richten op deze seriemodellen
en geen speciale veiligheidswa-
4ens meer zullen bouwen. In hei
ügemeen kan gezegd wordei
lat het vanuit de VS gestimule
erde ESV-projekt niet meer i:
geweest dan een katalysatoi
„■oor de veiligheidsresearch var-
de automobielindustrie, een re
search die sinds de 50-er jaren
steeds intensiever is geworden
mede door schaalvergroting en
onderlinge samenwerking.
Een van de belangrijkste novi
teiten op de RAI is de BMW 1502
die met een prijs van 12.876de
goedkoopste wagen uit het
BMW-programma is. Het is een
tweedeurs wagen met een top
van 155 km/uur en een gemid
deld verbruik van iets meer dan
IQ liter op 100 km. Uiterlijk is de
1502 vrijwel gelijk aan de 1602
en de nieuweling heeft dezelfde
karakteristieken als de andere
BMW's ten aanzien van handel
baarheid, betrouwbaarheid en
wegligging.
De 1502 heeft de bekende 1,6
viercilinder motor, die in dit ge
val 75 pk ontwikkelt (85 bij de
1602) en is geschikt voor nor
male benzine. Hij accelereert in
14,3 seconden van 0 tot 100
km/uur. De wagen heeft een ge
scheiden remsysteem met een
grote rembekrachtiger, schijf
remmen voor en trommels ach
ter. De remleidingen zijn voor
zien van een beschermlaag van
kunststof.
Nieuw op de RAI is ook de Rus
sische Lada 1300, die uiterlijk
als twee druppels water lijkt op
de reeds langer in ons land aan
wezige Lada 1200. De motor
heeft een vermogen van 68 din
pk en een inhoud van .1294 cc
tegen 62 pk en 1198 cc bij de
Lada 1200. Een bovenliggende
nokkenas, vijfmaal gelagerde
krukas, schijfremmen voor en
trommels achter, evenals een
gescheiden remsysteem en een
remkrachtverdeler zijn techni
sche details die men ook op de
1200 aantreft. Dat geldt ook
voor de geluiddemper van
roestvrij staal en voor de slaap
stoelen, die echter op de 1300
van het semi-kuip principe zijn.
De Lada 1300 is een vierdeurs
wagen met een voorruit van ge
laagd glas en hij heeft een top
snelheid van 148 km/uur (140
bij de 1200). De prijs is vastge
steld op 9495.
De tweede RAI-pagina bevat een tabel met specificaties van
de ruim 170 auto's in de prijsklasse tot 30 mille. Hoewel bij de
samenstelling grote zorgvuldigheid is betracht is het niet
onmogelijk dat hier en daar een foutje is ingeslopen, waar
voor we het in de handel gangbare SE O (sauf erreurs et
omissions- behoudens fouten en omissies) zouden willen han
teren. Voorbehoud moet ook worden gemaakt voor de ver
melde prijzen die sinds de samenstelling van de tabel moge
lijk weer gewijzigd zijn.
De OSV 40 is een veiligheidsauto van Opel op basis van de huidige Kadett. Het voertuig is ontworpen
om een frontale botsing met een snelheid tot maximaal 65 km/uur te doorstaan.