M ar kerwa ard
maakt meer
kans dan
Dinteloord
:n.
Inhoud nodig voor onderwijs sectie
AGAM B.\:,
filiaal Roosendaal
Van Dongen-
JonkersBV
AGAM B.V,
filiaal Roosendaal
Van Dongen-
Jonkers BV
y
B.O.P.: één dag
ïrplicht voor
- en 17-jarigen
Werkende
jongeren
en hun
vorming (4)
Shell: kwart
U bent
van harte
welkom
binnenland
buitenland
1—li
CENTRAAL PLANBUREAU:
Spectaculair
Onderdeel
Problemen
Wijn bevat vaak te veel sulfiet
Order voor RSV
Mercedes-Benz personen- en bedrijfswagens nu samen onder één dak
in de nieuwe, gezamenlijke behuizing van
Mercedes-Benz en
Hanomag-Henschel bedrijfswagens
Mercedes-Benz
en Datsun personenwagens
Tel. 01650-3 79 90 VX Tel. 01650-4 9153
J. F. Vlekkestraat 262. Industrieterrein-Noord. Roosendaal
Beurskoersen
anp-beurs
overzicht
Inter
nationals
opnieuw
scherp
omhoog
12
DONDtrtDAb 30 JANUARI 1975
d
een droeve mislukking
kan niet laten een e,,.
ische opmerking bij
iterlijke kijk op het w
>laatsen. Is het wel
vraag of iemand zich
•ave bespaart, uit te J.
een zogenaamd objlt
erium? Ik dacht dat
kelijke levenspatroon
betrokkene toch mitjjil
hcht in de schaal had
leggen. De inkomste,.\
ing toch. is de persoonjJ
isting par excellence'.
isting met andere wóorS
irbij zoveel mogelijk tl
g wordt gehouden met"
toonlijke omstamdigheA
de belastingplichtige, v]
jens vraag ik me af 0f
wereldvreemd is e,
te gaan dat een mar
groot inkomen en ve
normaliter privé-r
tkt van f 75.000. Ver»
i dan niet dat iemand f
inkomen van 500.000
vermogen van 3V2 mild
■lijks Mn inkomsten
mogensbelasting een i
g van ruim f 360.000
I moet leggen!
commentator van het l
fende arrest van de J
in het Vakstudieniei
achtenswaardig a)nt,
van het departement
mciën) toont zich dan
beetje verlegen met
umentatie van de recliJ
ait voor de fiscus zo gn-,
vonnis. Hij meent dat I
r mensen als de onder/u,».
directeur niet normaal
■lijks zulke reizen te n
maar wél eenmaal aan
e van zijn werkzame
als leider van een or.
ling. Ik moet ze nog
afscheid nemende dtrecW
die voor eigen reken
n maken van 75,jj
ze geen waardevast
vaartsvast pensioen in
ruitzicht hebben zoals c
rheidsdienaren zullen
wel uit htm hoofd laten,
geval is wél leerzn,
altijd blijken „kapitnü
een streepje voor te h
zoals wel beweerd woi
Arie straks bij zijn
van de Industrie!»
een wereldreis k
geboden, hoeft hij hie:,
s aan de fiscus af te sti
gun het hem graag, dl t
maar omdat hij zo
1 en reizend over
Ibodem zal ervaren dut t
ondermaanse géén
zijn, ook daar niet
regering zo rood is als 1
otHad de zonnegod Pk
niet gelijk toen hij i,
Phaëton die de zon riem
wild" besturen, oanrii
lio tutissimus ibis - otte t
steeds het midden
veiligst!
D'OUWll
Artikel 34 I B.
HR 20 nov. 1974 VSTN
■1975.
rid
V
-1-
EN HAAG (ANP) - Dt
emene Bond van Onde
:end Personeel (AB0F)
andere onderwijsvakoijv
ties vragen zich ook ie til
en voor een andere nil!
ding van de gedeeltelijki
plicht voor werkende ju
in, dan minister van Ki
iade van Onderwijs en ff*
chappen zich heeft voorw
en. Deze wil in au gusto
dit jaar de tweede i»
de 16-jarigen invoer»
ABOP stelt zich op M
dpunt, dat het beter is A
te dag te handhaven vort
16-jarigen en de partiek
plicht uit te breiden d®1
ook voor een dag V>
k in te voeren voor de 1!'
ren.
13 19
DEN H.AAG - De even
tuele aanleg van een tweede
nationale luchthaven bij
Dinteloord of in de Mar
kerwaard zal. voor wat de
verhouding kosten-baten
betreft, nauwelijks enig
verschil uitmaken. Beide
vestigingsplaatsen zullen
op langere termijn een
voordelige kosten-
batenverhouding aangeven
van ca. 2,7 miljard. In
vergelijking met de andere
mogelijke vestigingsplaat
sen (Maasvlakte, Goeree en
Leerdam) is dat een zeer
gunstig resultaat. Andere
aspecten die bij de aanleg
van een tweede nationale
luchthaven betrokken zijn,
zoals geluidshinder en lig
ging, doen echter de voor
keur meer uitgaan naar de
Markerwaard dan naar
Dinteloord.
Dit zijn enkele conclusies uit
een rapport van het Centraal
Planbureau over de wense
lijkheid en mogelijkheden van
de aanleg van een nieuwe na
tionale luchthaven. Begin deze
week heeft het CPB dit rapport
aan minister Westerterp (Ver
keer en Waterstaat) gepresen
teerd.
Het CPB heeft berekend,
dat, als er in 1985 een tweede
luchthaven wordt geopend, dit
project al een investering zal
hebben gevergd van 1,7 tot
3,3 miljard gulden. Naar ge
lang de plaats van vest ;ing
zal dit bedrag in het jaar 20U0
zijn opgelopen tot 3,5 a 5,5 mil
jard gulden.
Volgens het rapport is een
nieuwe luchthaven sociaal-
economisch bezien een aan
trekkelijk project. Deze aan
trekkelijkheid is met name te
danken aan het feit, dat de
werkgelegenheid er bijzonder
door gestimuleerd zal worden
Men verwacht dat op en om de
luchthaven in het jaar 2000
dertig- tot veertigduizend ar
beidsplaatsen zullen kunnen
worden bezet Daarbij komen
dan nog ca 60.000 arbeid
splaatsen in ander bedrijf
stakken. verspreid over het
gehele land.
Anderzijds acht het CPB de
aanleg van een tweede natio
nale luchthaven in sociaal-
economisch opzicht ook ris
kant De onzekerheid over de
ontwikkeling van de lucht
vaart is zo'n risicofactor.
Vooral sinds de energiecrisis
heeft deze onzekerheid een be
langrijk accent gekregen Een
ander element van onzeker
heid schuilt in de verdeling
van het luchtvaartverkeer tus
sen Schiphol en de nieuwe
luchthaven Als door de inge
bruikname van het tweede na
tionale vliegveld het verkeer
op Schiphol zeer sterk wordt
beperkt, dan is de nieuwe
luchthaven sociaal-
economisch gezien niet ver
antwoord Overigens is er toch
al rekening gehouden met een
beperking van het vliegver
keer op Schiphol in het geval
dat er een tweede luchthaven
komt De verkeersverdeling
tussen Schiphol en de tweede
luchthaven zal m het jaar 2000
procentueel ongeveer 30-70
zijn Schiphol zal dan uitslui
tend gaan functioneren als
luchthaven voor Europese
lijndiensten.
Met het oog op voornoemde
onzekere factoren is het CPB
tot de conclusie gekomen, dat
er weliswaar snel over de aan
leg van een tweede luchthaven
moet worden beslist (anders
blijft er te lang een claim op de
mogelijke vestigingsplaatsen
rusten), maar dat de uitvoe
ring van het project niet al te
snel moet gebeuren Aan de
hand van deontwikkelingen in
de luchtvaart kan de luchtha
ven dan aangepast worden
Wat de mogelijke vesti
gingsplaatsen betreft, conclu
deert het CPB dat de locatie
Dinteloord een gunstige in
vloed zal kunnen uitoefenen
op het aantal Nederlandse
deelnemers aan het vliegver
keer (er zullen meer passagiers
uit de zuidelijke regio's wor
den aangetrokken), maar dal
er anderzijds moeilijkheden
zullen ontstaan in de lucht-
ruimtestructuur doordat Din
teloord betrekkelijk dicht bij
de luchthaven van Brussel ligt.
De Markerwaard heeft het
voordeel van lage aanlegkos-
ten en minder geluidshinder
voor de omgeving dan Dinte
loord, maar daar staat weer
tegenover, dat de grond in de
Markerwaard nog voor tal van
andere doeleinden gebruikt
zou kunnen worden. Leerdam
ligt weliswaar gunstig cen
traal, maar het bevindt zich in
een zeer kwetsbaar gebied. De
aaniegkosten zijn hoog en de
geluidshinder voor de omge
ving betrekkelijk groot.
De locaties Goeree en Maas
vlakte tenslotte zijn volgens
het CPB spectaculair omdat ze
beiden een volkomen nieuw
stuk land in zee betreffen. Het
voordeel hiervan is, dat bij
vestiging van een luchthaven
geen grond wordt onttrokken
aan andere bestemmingen
Anderzijds zijn de aaniegkos
ten echter hoog (vooral bij
Goeree, waar een nieuwe
zandplaats voor de kust zou
moeten worden aangelegd),
terwijl de locaties bovendien
weinig centraal liggen.
Tegelijk met het onderzoek
van het CPB is ook het onder
zoek door de Rijksluchtvaart
dienst naar de eventuele uit
breiding van Schiphol mei een
vijfde baan voltooid De bouw
van een dergelijke baan wordt
geschat op f 190 miljoen. De
RLD komt echter tot de con
clusie dat een afzonderlijke
beslissing over de aanleg van
een vijfde baan niet mogelijk is
wegens de nauwe samenhang
met het vraagstuk van de even
tuele tweede nationale luch
thaven Volgens de RLD is dan
ook de uitbreiding van Schip
hol slechts dan gerechtvaar
digd, wanneer niet tot de aan
leg van een nieuwe luchthaven
wordt besloten.
(Van onze onderwijsredarteur)
TILBURG - Er is geen vas
tomlijnd voltooid plan voor de
onderwijs- en vormings
voorzieningen voor werkende
jongeren. Zeker is wei dat men
onderwijsvernieuwingen, dus
ook het participatie-onderwijs,
niet moet afdwingen. Gepro
beerd zal moeten worden ze tot
stand te brengen door samen
werking van overheid en de be
trokkenen zelf. Die overheid
heeft daarbij wél een sturende
en regelende taak. Voor wer
kende jongeren zullen vormen
van onderwijs moeten worden
ontwikkeld die het hun mogelijk
maken reeds op jonge leeftijd
deel te nemen aan allerlei maat
schappelijke verbanden. En die
ze tegelijkertijd onderwijs en
vorming geven. Het
participatie-onderwijs, dus.
Dat vertelde de minister van
Onderwijs en Wetenschappen,
dr J A van Kemenade. Bra
bantse en Zeeuwse werkgevers
Zij verdiepten zich onlangs in
Tilburg in de educatieve voor
zieningen voor werkende jonge
ren
Het gaat niet om een nieuwe
onderwijs-vorm, aldus de be
windsman. Wei om het ontwik
kelen van een nieuwe
onderwijs-methode die erop is
gericht werkende meisjes en
jongens in hun vorming te bege
leiden Waardoor zij meer kan
sen krijgen zich vollediger te
ontplooien tijdens het deelne
men aan de verschillende sa
menlevingsverbanden. Zulk een
methode moet aansluiten op de
ervaringen van de jonge mensen
in de bedrijven.
Het participatie-onderwijs
i onderde
het onderwijssysteem. Het moet
open verbindingen hebben naar
de overige vormen van onder
wijs Het moet tenminste de drie
volgende functies vervullen:
de schakel-functie naar het
hoger onderwijs;
de rangeer-functie, waardoor
werkende jongeren zich nog
eens kunnen bezinnen en tot een
verantwoorde school- en be
roepskeuze kunnen komen;
de leer-functie, waartoe het
algemeen vormend en het be
roepsgerichte onderwijs samen
eigen programma's ontwikkelen
voor werkende jongeren.
moet een
deel worden van
Minister Van Kemenade is
van oordeel dat het leerlingwe
zen het uitgangspunt moet zijn
bij het ontwikkelen van metho
den om in het participatie-
onderwijs jongeren ook be
roepsgerichte opleidingen te ge
ven. Hij wil daartoe samenwer
ken van het leerlingwezen en de
vormingsinstituten bevorderen.
Het participatie-onderwijs zal
dan worden gegeven onder ver
antwoordelijkheid van nieuwe
instituten die minder bedrijfs
gebonden moeten zijn dan nu
met het leerlingwezen het geval
is.
„Zij (de instellingen die dat
nieuwe onderwijs gaan geven)
zullen aansluiting moeten bie
den op het leerlingwezen, zoals
dat dan uitsluitend voor 18-ja-
rigen en ouderen zal bestaan.
„Het leerlingwezen voor bene
den 18-jarigen gaat dan ver
dwijnen en gaat op in nieuwe
vormen van volledig dagonder
wijs.
De minister ziet dit nieuwe
onderwijs in het kader van een
totaal aan onderwijsaanbod,
waarin kennelijk ook de mid
denschool een plaats heeft. Hij
onderkent het feit dat dit
nieuwe onderwijs voor jongeren
van 16 jaar en ouder die sterk
maatschappelijk gericht zijn,
zijn plaats en inhoud nog moet
.krijgen. Die worden opgebouwd
uit experimenten en - meer ge
leidelijk - door samenwerking
van vormingswerk en leerling
wezen. De derde poot waarop
het participatie-onderwijs moet
gaan stoelen is de uitbreiding
van de gedeeltelijke leerplicht
Die schoolplicht voor allen die
jonger zijn dan 18 jaar heeft
slechts tot doel het
participatie-onderwijs te ont
wikkelen. Het is een middel.
Om dat doel - participatie-
onderwijs als onderdeel van ons
onderwijsstelsel - te bereiken
moeten heel wat problemen
worden opgelost. Dr. Van Ke
menade somde er enkele op:
de smamenwerking van het
vormingswerk en het beroeps
gerichte onderwijs stuit op het
verschil in inzicht en uitgangs
punten. Het een is sterk per
soonsgericht, het ander veel
meer beroepsgericht;
bij de onderwijsgevenden be
staat ongerustheid over hun
toekomstige positie. Zij voelen
zich bedreigd;
de samensmelting van 2 werk
vormen maakt grote onderwijs
kundige veranderingen noodza
kelijk Men is daarop veel te
weinig ingesteld.
De scholen en instituten die
op de weg van de integratie vor
deringen maken, zullen van de
minister meer personeel en meer
geld kunnen krijgen. „Blijven zij
in gebreke een dergelijke inte
gratie tot stand te brengen, dan
ben ik van plan - door het be
vriezen of verminderen van faci
liteiten - te bevorderen dat zij
alsnog hun bijdrage aan de inte
gratie leveren", aldus dreigde
ar. Van Kemenade.
Die voorts "vertelde dat de
huidige grote werkloosheid on
der jeugdigen niet te wijten is
aan de uitbreiding van de ge
deeltelijke leerplicht Jeugd
werkloosheid is, zo stelde hij,
een triest gevolg en een onder
deel van de algemene werkgele-
fenheidsproblematiek Dr Van
lemenade beloofde ernstig te
zullen overwegen of niet beter
dit jaar voor alle 15-jarigen vol
ledige leerplicht kan worden in
gevoerd in plaats van de ver
plichte 2e vormingsdag per
week voor alle 16-jarigen
JACQUES LEVU
P.S.
Bij de tweede aflevering van de
serie „Werkende jongeren en
hun vorming" (in de krant van
28 januari) plaatsten wij bij ver
gissing niet, zoals het onder
schrift deed geloven, een foto
van G Martij n, de voorzitter
van het Provinciaal Centrum
van het NKV, maar van H. Len-
ting, districtsbestuurder van de
Bouw- en Houtbond van het
NKV. Onze excuses hiervoor.
DEN HAAG (ANP) - Wijnd
rinkers lopen gemakkelijk het
risico te veel sulfiet, een niet on
schadelijk conserveermiddel,
naar binnen te krijgen. Aan vele
merken en soorten wijn worden
uitzonderlijk hoge doses van dit
bederfwerende middel toege
voegd. Het drinken van slechts
twee glaasjes van sommige wij
nen is al genoeg om de aan
vaardbare dagelijkse dosis sul
fiet te overschrijden.
Dit meldt het februari
nummer van koopkracht,
maandblad van het Konsumen-
ten Kontakt Samen met Koning
Klant onderzocht deze consu-
ROTTERDAM (ANP) - Het
Rijn-Schelde-Verolme concern
heeft van het Amerikaanse be
drijf Brown and Root opdracht
ontvangen voor de bouw van
drie dekhuizen met machine
kamerinstallaties, die bestemd
zijn voor boorplatforms. Met de
order is een bedrag van fl. 20
min gemoeid.
mentenorganisatie 20 verschil
lende merken wijn, verdeeld
over 5 soorten.
ROTTERDAM (ANP)-Van de
2.300 Shcllbenzinestations zijn
thans 160 omgebouwd tot zelf-
tankstations en deze 160 sta
tions nemen 25 procent van de
benzine-omzet van Shell voor
hun rekening.
Dit heeft Shell bekendge
maakt nu aan de rijksweg
Rotterdam-Den Haag bij de af
slag naar het vliegveld Zestien
hoven weer een dergelijk station
is ingericht Tot dusver stond op
die plaats een „ouderwets"'
tankstation
Naar verwachting zal Shell
dit jaar nog 40 zelftankstations
inrichten.
scheepsbericht en
xti..
Aalsum 28 t.a rede Casablan
ca, Abida 28 vn Middlesbrough
nr Saltend, Alkmaar 29 te
Kingston verw. Amersfoort 29
vn Livorno nr Genua, Antilla
Cape p 28 Kaapstad nr Gibral
tar, Aristoteles 30 te St Thomas
verw Atlantic Crown 29 vn New
York nr Norfolk. Atys 28 vn
Bandar Mahshahr nr Dubai,
Banda 28 160 wzw WaJvisbaai
nr Bilbao. Bastiaan Broere 28 vn
Rotterdam ni Tees, Bilderdijk
28 230 nnw Flores nr Savannah,
Carabeka-3 28 te Nantes, Cho-
tuteca 28 vn Galveston nr New
Orleans Coral Obelia 27 260
zzw Santos nr Santos, Dutch
Faith 29 50w Hoek v Holland nr
Rotterdam Dutch Mate pass 29
landsend nr Maydown. Freet
own 28 vn Abidjan nr Monrovia,
Gaasterdijk '27 vn Tampa nr
Veracruz, Ganymedes 28 vn
Balboa nr Buenaventura, Gar
denia 28 60 ozo San Salvador nr
St Croix Hercules 28 vn Ponce
nr Holland, Kelletia 28 vn Port
Pine nr Balik Papan, Kermia 28
400 zw Azoren nr Brunsbuettel,
Leersum 29 vn Koeweit nr Du
bai. Leiderkerk 28 125 ntw Kp
Blane nr Antwerpen, Maasbree
28 50 no Durban nr Europa, Ne
der linge 28 500 wnw Azoren nr
Duinkerken, Nedlloyd Delft 29
vn Rotterdam nr Hamburg,
Nedlloyd Kembla 28 170 z San
Salvador nr Kaapstad, Rotter
dam p 28 Rio Paraiba nr Salva
dor, Rudolph Peterson 29 vn
Hoek van Holland nr Ras Tanu-
ra, IJnborg 28 vn Delfzijl nr Le-
noja, Safocean Albany 28 330 o
Amsterdam Eiland nr Fremant-
le, Afocean Amsterdam 29 te
Port Elizabeth, ScheLdeborg 28
te Kopmanholmen, Schelpwijk
28 v Shuaiba nr Chittagong,
Scrates 28 vn Pordaz nr Rio
Haina, Straat Fukuoka 29 te
Walvisbaai verw, Straat Hol
land 29 te Kaapstad, Straat Ma-
gelhaen 28 vn Lagos nr Monro
via, Straat Napier 27 vn Yoko
hama nr Hong Kong, Straat
Singapore 28 vn Colombo nr
Bombay, Vlieland 30 te Welling
ton verw Wieldrechl 28 110 no
Las Palmas nr Porsgrunn,
Woensdrecht 28 vn Bremen nr
Hamburg, Zonnekerk 28 rede
Dort Elizabeth.
(ADVERTENTIE
„Open huis"
De sterk toegenomen verkoop van
Mercedes-Benz vracht- en bestelwagens
stelde hogere eisen aan de outillage en
kapaciteit van onze werkplaats. Sinds kort is
aan al deze eisen voldaan: de werkplaats is
aanzienlijk uitgebreid, de outillage verder
verbeterd, de werkplaatskapaciteit - ook in
de vorm van vakkundig technisch personeel
vergroot. Zodat wij nu voor 100% aan alle
eisen van onze bestaande en nieuwe kliënten
kunnen voldoen.
De groei van onze Mercedes-Benz en Datsur
kliëntenkring in Roosenaaal en omgeving,
noodzaakte ons onze behuizing aan te
passen aan de eisen van vandaag: ruime
showroom, gastvrije receptie, efficiënte
werkplaatsen en een ruim gesorteerd onder-
delenmagazijn. Voortaan vindt u dit alles in
onze nieuwe vestiging aan de J. F. Vlekke-
straat op het Industrieterrein-Noord. Een
nieuwe, ruime behuizing, die wij delen met
AGAM B.V., filiaal Roosendaal. h
Gezamenlijk houden wij voor onze kliënten
en belangstellenden twee dagen lang een
feestelijk getint „Open huis". Loop er gerust
binnen en bekijk deze grote show.
Een aantal demonstratiewagens staat voor u
klaar, zodat u het niet bij kijken alleen hoeft
te laten.
op vrijdag 31 januari
van 10.00 - 21.00 uur
zaterdag N februari
van 10.00 -18.00 uur.
1977: f 868,36
1977: f8.683,60
1979: f 730,18
1979: f7.301,80
1980: f 617,92
1980: f 6.179,20
jbedrag elke
ijken van
:huiven van de
ale voordelen
lioen gaan.
die u alles over
WOENSDAG 29 JANUARI 1975
le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurt
Aandelen Banken
verzekeringen
laten
d exdivtdend
Actieve aandelen
Handel en Industrie
b bieden t exclaim
e gedaan bieden I gedaan-laten
AKZO 20
4ö, 20
45,90
ABN 100
290.00
289,00
AmRo r 20
68,50e
69,50
A'dam Kub t 750
214,00e
216,00
Dell-Mij 75
97,50
101,30
Dordtsche 20
93.00
94,00
Dordtsche Pr
92.20
93,80
Hemrken f 25
162.80
160,00
Heineken H f 25
153.80
151,50
H.A.L Hold. /10b
64,50
64,50
Hoorov. 20
58,60
60,00 1
HVA Mijen
60,50
60,60
KNSM cert t 100
134,50
138,50
KLM f 100
55.00
55,50
Kou Olie f 20
73,00
75,70
Nat. Ned. 10
70,70
Ommeren Cert
279,50
279,50
Philips f 10
24,80!
25,30
Robeco f 50
154,50
156,00
Rolinco f 50
102,00
103,00
Scheepv U f 50
125,10
124,60
Onliever 20
93,40
96,80
Actieve obligaties
8.00 ld 701
8.00 ld 7011
8.00 ld 70111
8.00 ld 80-76
8.00 ld 70-77
7.7* ld 71-86
7.75 ld 73-98
7.75 ld 70-78
7.50 ld 69-94
7.50 ld 71-96
IJ» ld 72-97
7.5 ld 71-81
1JW ld 72-97
7.00 ld 661-81
7.0" ld 6611
7.00 ld 69-94
6.50 ld 681-93
6.50 ld 6811
6.50 ld 68111
6.50 |d 68I\
6.25 ld 66-91
6.25 ld 67-92
6.00 ld 67-92
5.75 ld 651-90
5.75 ld 6511
3.25 ld 641-89
5.25 ld 6411
5.00 ld 64-94
4.50 ld 58-83
4.50 ld 59-89
4.5" ld 601-85
4-50 ld 6011
staatsleningen
10.» Ned. 74
106,80
106,50
2.75 ld 74
103,70
103,60
8.00 ld 69
95,90
95,60
8.00 id 70-95
71,00
95,50
U» 14 71-96
95,20
94,90
98,80
96,90
96,50
100,81
100,90
93,20
92,80
100,8*
91,90
91,40
90,90
97,30
88,60
90,20
89,80
88,80
85,70
85,50
85,20
V.60
84,50
85,30
84,80
83,40
83,00
79,10
87,20
81,20
86,80
80,00
99,00
96,70
96,40
100,30
100,80
92,70
92.30
100,40
91,60
91,00
90,50
97,00
88,30
89,70
89,50
88,20
85,30
85.05
84,80
84,70
87,80
84,30
83,30
85,20
84,80
83,40
33,00
79,20
86,80
81,00
86,50
79,80
5.50 AmRo
172,25
173,50
8.25 BaU. Ned
91,10
91,10
7.00 BOZ
118,00
115,00
6JW Buhr X.
94,50
95,50
7.75 Elsevier
7.25 Furn. 73
94,50
95,00
4.75 Gelder
93,90e
94,30
5.75 Utst.Br.
94,50
95,40e
6.30 Grinten
105,30
106,30
7.25 Hagemeijt
96,50
97,00
7.50 Holec
150,00b
5.25 Hoogov
7.50 IHC Holl
5.75 Indola
87,30
37,20
AMEV
Amfan
Aas.St. ft'dim
Ennia
Mee» Hope
Ned Credletb
NMB
Slavenb. Bok
id Cert
Fr.Gr. Hyp. bk
nib. Hyp. bk.
WestUtr. Hyp.
Scheepahypb.
58,20
86,50e 86,80
104,00 103,90
126,00e 127,00e
132,00 134,00
41,00e 42,00
148,80 149,90!
1600,00 2600,00
260,00 260,00
Bredero V.G.
id cert
Bredero VB
ld oert
Bührman-T
ld eer»
j Calvé-D eert
ld 6 pet eert
i (Jen tr .Suiker
ld cert
(Jeteco
id eert
Chamottc
Cindu Key
1590,00
1540,00 1540,00
382,00 390,00e
74,00 76,80
130,00b 137.30
1050,00 1055,00
750.00e 760,00b
760,00b
185,50e 186,00
185,50e 186,00
56,10e 60,00b
56,50 56,20
106,00! 104,00 j (jont e0 Br l'rusi 10,20 10,20
111 ixv un ril
Convert, obligaties
4.75 Aks»
8-00 A.B.N.
6.75 AmKo IS
65,00 65,30
99,30e 101,20
05,00 96,00
7.25 Kappa 73
90,50
90,»
6.50 Kluwer
124,00b 122,00
5.75 KLM
68,00
7.76 K.N.Pap
140,20
140,00
7.25 K.SH 73
89.»
7.00 Lyons N
69,60
71,00e
7.25 Macintosh
80,10
80,10
9.W' Meneba
96,50
96,»
7.00 NBIf -B
7.25 Nederh.
70,00e
70,00e
6.50 NMB
216,00
217,»
7.75 Nutrtcla
90,90
90,90
8.00 Nljverd
87,00
89,»
4.75 Philips
87,50
86.»
10.00 Pont
104,00
104,00
7.50 Proost.B
10400e
6.50 Rolinco
71,00
72,»
6.50 ld 1000
73,00b
8.00 Sander*
90,50e
91,»
7.00 Skol Br.
84,90
84,55
7.00 Slav. Bk
89,50
89,»
8.23 Vlh-But
99,00b
98,»
7JÜ Wsaoca
92,00
93.50
141,00 149,00
314,00e 319,00
4000,00 1000,00a
Handel en Industrie
ACP
Ah o K BOB
Ataold
AM AS
Asd Droogd
Asd Rijtuig
Anlera Nat.
Arab. Schb*
j Asselberg
AUDET
Aut. Sere*
Aul. Int.Rt
Ballast-N
j BAM
Bstavs
1 Batenburg
Beek, van
Beer»
Uegemann
BergOM
Herkei r
Blydenst
Boer Dinl*
Borsumij H
Bos Kali»
HOZ
i Braai Bouw
395,00 300,00e
42,00 45,00
76,00e 76,00
19,80 19,00!
140,00 140,00e
123,00 127,00b
13,90e 14,10
132,00 133,00
725,00 725,00!
192,00e 190,00
128,00 122,00
1150,00 1200,00
Crane Ned
Desneaux
Dikken
Dr. Or. Houth.
Dröge
Duiker App
Econosto
Elsevier
ld cert
EMBA
Ktikes
fokker
Ford Auti
Furness
Gamma H
ld 5 pot PY\
38,00. 38,00e l*I D'1" c
76,00. 77,00. '"Ia" CCTI
Uerofabr.
520,00 540,00
225,00 232,00
108,50 106,00
71,50 72.00
79,00 80,00a
151,50e 152,00
131,50 131,00
545,00 570,00e i
315,00e 228,00e
Helms
(J lessen
Gist Bror
id cert
Goudsmit
«rasse
Grinten
Grofsmed
79,50
99,0(i
94,80
365.00
83,00e
02,00
95,00
175.00
325,00 325,00
Hero CJodn
Heybroek
Hoek's Mn*
tiolec
Holl Be.t
UoU. Bet. C
465,00
464.50
240.00
59,00
39,50e
ttiO.OO
92,80
36,20e
630,00e U30,00
60,00e 61,00e
80,50e 81,50
20,80 206,00
1320,00b -
485,00e 479,00
48,50 49,50
469,00e
468.50e
245.00
59.50
4,00e
10,00b
92,20
36,00e
16,5(1
203,00e 205,00e
92,80 92,00
46,50 18,00
I90,00fc >00,00e
73,20e 74,20e
73.20 74,20e
- 93,00b
139,001 138,50
190.00
129,00
110,00
43.50e
130.50
221,00
88.20*
225.00.
60.50
60,00
185,00
126,00e
110,50
43,90
130,50
123,00
98,00e
38,00
62,00
64,00
ICTJ cert
IHC Holland
Ind- Maatsch.
1B Kondor
interlas
internatioM
Inventurn
Kappa
Kempen en B
Key Houth.
Kiene 8
Kioos
Kluwer
Kon. Bijenkorf
id cert
id 6 cum
Kon Ned. Pap.
Krasnapoisky
K8H
KVT
Kwatta
Landr Ac Gl.
Leidsche Wol
Lindet .Jacob
Maclntoab
Meneba
Meta Verb.
Molukse
Mijnb. W
Naarden
Naeff
Nat Grondl
NMB-Bouw
Bedap
Ncderhorst
Ned Nontw
Ned Uagbl
Nelle
■d cert
Nrtam
Ma!
Nierstras?
j Norit
Nutrtcla GB
j \utricla VB
\yma
ijverdal
OüEM'boidiu&
86.50e 86,50
- 31,00
181,00 185,00
57,00 57,00
150,00 140,50
59,70 59,70
620,50 620,50
170,00 171,00
77,00 77,50
187,00 188,00
149,50 148,00
91,00 92,50
- 87,00
84,50 86,50
72,50 71,50
Orenstein
Ovlng-D-S
Pakhoed H
id cert
Palembang
Palthe
Philips f 10
Pont Hout
Porcel Fles
Proost Ac Br
Rademaker»
Kees Ink
Keeuwijk
Reis Ac Co
Riva
ld cert
Rothe Si Jlsk
Rommenhöllei
Rijn-Schelde
Sanders
Schev. Exp
Schokbeton
Schuitema
Schuppen
Schuttersveld
rUh Waterl
Pw Kabel!
Ubbtnk
Ontkap
Onil cert
ld 7 pet
ld 6 pet
V.d Vliet-W
234,00 225,00
181,00 187,00
145,50e 147,00
145,00e 146,50
85,00b 85,00b
79,50 79,00
67,50 67,00
69,50 70,00a
20,80 21,00
160,00 159,50
214,00e 217,50
301,00 300,00
80,50 - «tevbiGr
80,00 90,00 Stoomsp. Tw
J300.00 1250,00 l«blnd Phil
93,00 93,00 i telegraaf
950,00 950,00 Intern
58,00 58,00
118,00 119,80
55,00e 56,50e
51,00 51,50
379,00 405,00b
26,00* 26,20e
290,00 290.00
195.00e 200,00e
480,00e 500,00e
314,00 325,00e
94,00* 99,00e VeneU
.430,00 1430,00 j Ver Glas»
1750,00 1800,00b j Ver.Hand.Sch
106,00 106,50 VMF
57,00 verto
57,00 VNÜ
74,60* 74,30e «O oert
68,40 67,00b Vewlverw
ZIJQ Vlbamij Butt
245,00
90,00a
275,00e
378,00!
135,00e
64,00
105,00
220,00
210,00
67,50
265,00
267,OUe
175,00
14,90
1130,00
244,00
86,00
260,00a
370,00
138,00
67,00
222,00
205,00
60,70
600,00b
272,00e
172,50
15,00*
1140,00
VRG Papier
Vulcaansoord
Wegener G
ld cert
Wessanen
Wyers
Wijk en Heer
Zaalberg
834,00 835,00e
64,50 65,80
68,00e 70,50e
97,50 99,20
124,00e 120,50
890,00 885,00
85,50e 86,40
121,00 123,00
260,00 260,00
106,00 109,00e
66,00 67,00
124,00 125,00e
131,00 -126,00e
93.50e 93,50 I
298,00 298,00 j
331,00 336,00
344,00 343,00
156,00e 159,00e
265,OOt 265,50
76,00 78,00 I
6450 64,50 j
Mijnbouw Petroleum
Maxwell Petr 90,50 85,00
Moeara Enlm 151,00 160,00 I
ld 1-10 2050,00b 2050,00e
ld M 2150,00 2150,00e j
Sarakreek 32,00 32,00
Diversen
Oostxea 650,00b 660,00b
Geld.Tram weg 675,00e 640,00
Ant Brouwerij
Ant. Verffsbr. 129,00 129,50
EIMlj Arab? 135,00b 135,00b
Sur. Brouwerij
Hunter Dougl. 27,80 27,40
Participa tiem
Alg Fondsen b
America Fund
Asd Belegg. D
(Jonverto
Goldmines
Holland F
ld 8
Interbonds
Binn Bel! VG
Breevast
Ned Vastgoed
Dutch In.
83,00
119,00
120,00
200,00
130,00
650.00
471,00
126,00e
121,00e
570,00
92,00
84,00
119,00
121,50
475,00
196,00
132,00
661,00
471,00
135,00e
122,00
580,00
95,25
87,00e 86,00
52,80 51,50
138,50 136,00
652,00
170,00e 170,00
- 87,50
63.00* 64.6'
526,00 539
91,00 88,00
Beleg gin gsmljen
IKA Belegg
Nefo
Obam
Koltnco
(ini-lnvest
Veretdhaven
'•vrraged
orentO
nkyo Pac H
lokje PM H
137,50e
68,00
62,50
64,50
63.00
99,80e
19,75
113,80
17,00
211,00
139,00
68,50
63,00
55,00
63,50
113,90
24,25
AMSTERDAM, 29 jan.
(ANP) - Hoewel Amerika
onder invloed van winst
nemingen slechts weinig
hoger is gesloten, hebben
de internationals woens
dag op het Damrak bij een
levendige handel de
scherpe stijging van de
laatste dagen voortgezet
Bij opening liet Unilever
een f 4,10 hogere koers
voor zich noteren op
£97,50, Akzo een fl.Rl ho
gere op f 47 en Kon Olie
een f 2,30 hogere op
f 75,30. Philips opende 50
cent beter op f 25,30 en
Hoogovens voeg ie 40 cent
aan de koers toe op
f59.
De rest van de actieve I
markt gedroeg zich een
stuk kalmer dan de afge
lopen dagen. Behalve bij
Van Ommeren, die 50 cent
lager begon op f 279, en
Heineken, die 1.30 lager
opende op f 161,50, WAS
ER SPRAKE VAN E EN
OPENINGSPEIL DAT
IETS BOVEN HET SLOT
VAN DINSDAG '.AG.
Van de cultures deed Deli
het f2,50 beter op '100.
Kon. Boot, die in 974
aanzienlijk betere re 'a-
ten heeft geboekt, ng
van f 134,50 naar f 138,80.
Van de banken was Am-
ro-Bank f 1,30 hoger op
f 69,80 De staatsfondsen
waren onveranderd tot
iets lager.
De vraag naar lokale
fondsen bleef eveneens
aanhouden, al was er van
enige aarzeling duidelijk
sprake. Vaak moest er ge
noegen worden genomen
met biedkoersen, zoals bij
Bols het geval was op een
f 3 hoger peil, en bij Cha-
motte Unie die f 4 hoger
niet was te krijgen.
De detailhandelssector
lag er goed bij, zodat Van
Nelle en KBB een behoor
lijk hogere koers voor
óch konden laten noteren.
Vast waren verder onder
meer acf. hotel de i'Eu-
-ope Oce van der Grin
ten, Wegener, Nedap Ve
zelverwerking. K uwer,
Buehrmann en Nutrici-
a.