M ar kerwa ard maakt meer kans dan Dinteloord :n. Inhoud nodig voor onderwijs sectie AGAM B.\:, filiaal Roosendaal Van Dongen- JonkersBV AGAM B.V, filiaal Roosendaal Van Dongen- Jonkers BV y B.O.P.: één dag ïrplicht voor - en 17-jarigen Werkende jongeren en hun vorming (4) Shell: kwart U bent van harte welkom binnenland buitenland 1—li CENTRAAL PLANBUREAU: Spectaculair Onderdeel Problemen Wijn bevat vaak te veel sulfiet Order voor RSV Mercedes-Benz personen- en bedrijfswagens nu samen onder één dak in de nieuwe, gezamenlijke behuizing van Mercedes-Benz en Hanomag-Henschel bedrijfswagens Mercedes-Benz en Datsun personenwagens Tel. 01650-3 79 90 VX Tel. 01650-4 9153 J. F. Vlekkestraat 262. Industrieterrein-Noord. Roosendaal Beurskoersen anp-beurs overzicht Inter nationals opnieuw scherp omhoog 12 DONDtrtDAb 30 JANUARI 1975 d een droeve mislukking kan niet laten een e,,. ische opmerking bij iterlijke kijk op het w >laatsen. Is het wel vraag of iemand zich •ave bespaart, uit te J. een zogenaamd objlt erium? Ik dacht dat kelijke levenspatroon betrokkene toch mitjjil hcht in de schaal had leggen. De inkomste,.\ ing toch. is de persoonjJ isting par excellence'. isting met andere wóorS irbij zoveel mogelijk tl g wordt gehouden met" toonlijke omstamdigheA de belastingplichtige, v] jens vraag ik me af 0f wereldvreemd is e, te gaan dat een mar groot inkomen en ve normaliter privé-r tkt van f 75.000. Ver» i dan niet dat iemand f inkomen van 500.000 vermogen van 3V2 mild ■lijks Mn inkomsten mogensbelasting een i g van ruim f 360.000 I moet leggen! commentator van het l fende arrest van de J in het Vakstudieniei achtenswaardig a)nt, van het departement mciën) toont zich dan beetje verlegen met umentatie van de recliJ ait voor de fiscus zo gn-, vonnis. Hij meent dat I r mensen als de onder/u,». directeur niet normaal ■lijks zulke reizen te n maar wél eenmaal aan e van zijn werkzame als leider van een or. ling. Ik moet ze nog afscheid nemende dtrecW die voor eigen reken n maken van 75,jj ze geen waardevast vaartsvast pensioen in ruitzicht hebben zoals c rheidsdienaren zullen wel uit htm hoofd laten, geval is wél leerzn, altijd blijken „kapitnü een streepje voor te h zoals wel beweerd woi Arie straks bij zijn van de Industrie!» een wereldreis k geboden, hoeft hij hie:, s aan de fiscus af te sti gun het hem graag, dl t maar omdat hij zo 1 en reizend over Ibodem zal ervaren dut t ondermaanse géén zijn, ook daar niet regering zo rood is als 1 otHad de zonnegod Pk niet gelijk toen hij i, Phaëton die de zon riem wild" besturen, oanrii lio tutissimus ibis - otte t steeds het midden veiligst! D'OUWll Artikel 34 I B. HR 20 nov. 1974 VSTN ■1975. rid V -1- EN HAAG (ANP) - Dt emene Bond van Onde :end Personeel (AB0F) andere onderwijsvakoijv ties vragen zich ook ie til en voor een andere nil! ding van de gedeeltelijki plicht voor werkende ju in, dan minister van Ki iade van Onderwijs en ff* chappen zich heeft voorw en. Deze wil in au gusto dit jaar de tweede i» de 16-jarigen invoer» ABOP stelt zich op M dpunt, dat het beter is A te dag te handhaven vort 16-jarigen en de partiek plicht uit te breiden d®1 ook voor een dag V> k in te voeren voor de 1!' ren. 13 19 DEN H.AAG - De even tuele aanleg van een tweede nationale luchthaven bij Dinteloord of in de Mar kerwaard zal. voor wat de verhouding kosten-baten betreft, nauwelijks enig verschil uitmaken. Beide vestigingsplaatsen zullen op langere termijn een voordelige kosten- batenverhouding aangeven van ca. 2,7 miljard. In vergelijking met de andere mogelijke vestigingsplaat sen (Maasvlakte, Goeree en Leerdam) is dat een zeer gunstig resultaat. Andere aspecten die bij de aanleg van een tweede nationale luchthaven betrokken zijn, zoals geluidshinder en lig ging, doen echter de voor keur meer uitgaan naar de Markerwaard dan naar Dinteloord. Dit zijn enkele conclusies uit een rapport van het Centraal Planbureau over de wense lijkheid en mogelijkheden van de aanleg van een nieuwe na tionale luchthaven. Begin deze week heeft het CPB dit rapport aan minister Westerterp (Ver keer en Waterstaat) gepresen teerd. Het CPB heeft berekend, dat, als er in 1985 een tweede luchthaven wordt geopend, dit project al een investering zal hebben gevergd van 1,7 tot 3,3 miljard gulden. Naar ge lang de plaats van vest ;ing zal dit bedrag in het jaar 20U0 zijn opgelopen tot 3,5 a 5,5 mil jard gulden. Volgens het rapport is een nieuwe luchthaven sociaal- economisch bezien een aan trekkelijk project. Deze aan trekkelijkheid is met name te danken aan het feit, dat de werkgelegenheid er bijzonder door gestimuleerd zal worden Men verwacht dat op en om de luchthaven in het jaar 2000 dertig- tot veertigduizend ar beidsplaatsen zullen kunnen worden bezet Daarbij komen dan nog ca 60.000 arbeid splaatsen in ander bedrijf stakken. verspreid over het gehele land. Anderzijds acht het CPB de aanleg van een tweede natio nale luchthaven in sociaal- economisch opzicht ook ris kant De onzekerheid over de ontwikkeling van de lucht vaart is zo'n risicofactor. Vooral sinds de energiecrisis heeft deze onzekerheid een be langrijk accent gekregen Een ander element van onzeker heid schuilt in de verdeling van het luchtvaartverkeer tus sen Schiphol en de nieuwe luchthaven Als door de inge bruikname van het tweede na tionale vliegveld het verkeer op Schiphol zeer sterk wordt beperkt, dan is de nieuwe luchthaven sociaal- economisch gezien niet ver antwoord Overigens is er toch al rekening gehouden met een beperking van het vliegver keer op Schiphol in het geval dat er een tweede luchthaven komt De verkeersverdeling tussen Schiphol en de tweede luchthaven zal m het jaar 2000 procentueel ongeveer 30-70 zijn Schiphol zal dan uitslui tend gaan functioneren als luchthaven voor Europese lijndiensten. Met het oog op voornoemde onzekere factoren is het CPB tot de conclusie gekomen, dat er weliswaar snel over de aan leg van een tweede luchthaven moet worden beslist (anders blijft er te lang een claim op de mogelijke vestigingsplaatsen rusten), maar dat de uitvoe ring van het project niet al te snel moet gebeuren Aan de hand van deontwikkelingen in de luchtvaart kan de luchtha ven dan aangepast worden Wat de mogelijke vesti gingsplaatsen betreft, conclu deert het CPB dat de locatie Dinteloord een gunstige in vloed zal kunnen uitoefenen op het aantal Nederlandse deelnemers aan het vliegver keer (er zullen meer passagiers uit de zuidelijke regio's wor den aangetrokken), maar dal er anderzijds moeilijkheden zullen ontstaan in de lucht- ruimtestructuur doordat Din teloord betrekkelijk dicht bij de luchthaven van Brussel ligt. De Markerwaard heeft het voordeel van lage aanlegkos- ten en minder geluidshinder voor de omgeving dan Dinte loord, maar daar staat weer tegenover, dat de grond in de Markerwaard nog voor tal van andere doeleinden gebruikt zou kunnen worden. Leerdam ligt weliswaar gunstig cen traal, maar het bevindt zich in een zeer kwetsbaar gebied. De aaniegkosten zijn hoog en de geluidshinder voor de omge ving betrekkelijk groot. De locaties Goeree en Maas vlakte tenslotte zijn volgens het CPB spectaculair omdat ze beiden een volkomen nieuw stuk land in zee betreffen. Het voordeel hiervan is, dat bij vestiging van een luchthaven geen grond wordt onttrokken aan andere bestemmingen Anderzijds zijn de aaniegkos ten echter hoog (vooral bij Goeree, waar een nieuwe zandplaats voor de kust zou moeten worden aangelegd), terwijl de locaties bovendien weinig centraal liggen. Tegelijk met het onderzoek van het CPB is ook het onder zoek door de Rijksluchtvaart dienst naar de eventuele uit breiding van Schiphol mei een vijfde baan voltooid De bouw van een dergelijke baan wordt geschat op f 190 miljoen. De RLD komt echter tot de con clusie dat een afzonderlijke beslissing over de aanleg van een vijfde baan niet mogelijk is wegens de nauwe samenhang met het vraagstuk van de even tuele tweede nationale luch thaven Volgens de RLD is dan ook de uitbreiding van Schip hol slechts dan gerechtvaar digd, wanneer niet tot de aan leg van een nieuwe luchthaven wordt besloten. (Van onze onderwijsredarteur) TILBURG - Er is geen vas tomlijnd voltooid plan voor de onderwijs- en vormings voorzieningen voor werkende jongeren. Zeker is wei dat men onderwijsvernieuwingen, dus ook het participatie-onderwijs, niet moet afdwingen. Gepro beerd zal moeten worden ze tot stand te brengen door samen werking van overheid en de be trokkenen zelf. Die overheid heeft daarbij wél een sturende en regelende taak. Voor wer kende jongeren zullen vormen van onderwijs moeten worden ontwikkeld die het hun mogelijk maken reeds op jonge leeftijd deel te nemen aan allerlei maat schappelijke verbanden. En die ze tegelijkertijd onderwijs en vorming geven. Het participatie-onderwijs, dus. Dat vertelde de minister van Onderwijs en Wetenschappen, dr J A van Kemenade. Bra bantse en Zeeuwse werkgevers Zij verdiepten zich onlangs in Tilburg in de educatieve voor zieningen voor werkende jonge ren Het gaat niet om een nieuwe onderwijs-vorm, aldus de be windsman. Wei om het ontwik kelen van een nieuwe onderwijs-methode die erop is gericht werkende meisjes en jongens in hun vorming te bege leiden Waardoor zij meer kan sen krijgen zich vollediger te ontplooien tijdens het deelne men aan de verschillende sa menlevingsverbanden. Zulk een methode moet aansluiten op de ervaringen van de jonge mensen in de bedrijven. Het participatie-onderwijs i onderde het onderwijssysteem. Het moet open verbindingen hebben naar de overige vormen van onder wijs Het moet tenminste de drie volgende functies vervullen: de schakel-functie naar het hoger onderwijs; de rangeer-functie, waardoor werkende jongeren zich nog eens kunnen bezinnen en tot een verantwoorde school- en be roepskeuze kunnen komen; de leer-functie, waartoe het algemeen vormend en het be roepsgerichte onderwijs samen eigen programma's ontwikkelen voor werkende jongeren. moet een deel worden van Minister Van Kemenade is van oordeel dat het leerlingwe zen het uitgangspunt moet zijn bij het ontwikkelen van metho den om in het participatie- onderwijs jongeren ook be roepsgerichte opleidingen te ge ven. Hij wil daartoe samenwer ken van het leerlingwezen en de vormingsinstituten bevorderen. Het participatie-onderwijs zal dan worden gegeven onder ver antwoordelijkheid van nieuwe instituten die minder bedrijfs gebonden moeten zijn dan nu met het leerlingwezen het geval is. „Zij (de instellingen die dat nieuwe onderwijs gaan geven) zullen aansluiting moeten bie den op het leerlingwezen, zoals dat dan uitsluitend voor 18-ja- rigen en ouderen zal bestaan. „Het leerlingwezen voor bene den 18-jarigen gaat dan ver dwijnen en gaat op in nieuwe vormen van volledig dagonder wijs. De minister ziet dit nieuwe onderwijs in het kader van een totaal aan onderwijsaanbod, waarin kennelijk ook de mid denschool een plaats heeft. Hij onderkent het feit dat dit nieuwe onderwijs voor jongeren van 16 jaar en ouder die sterk maatschappelijk gericht zijn, zijn plaats en inhoud nog moet .krijgen. Die worden opgebouwd uit experimenten en - meer ge leidelijk - door samenwerking van vormingswerk en leerling wezen. De derde poot waarop het participatie-onderwijs moet gaan stoelen is de uitbreiding van de gedeeltelijke leerplicht Die schoolplicht voor allen die jonger zijn dan 18 jaar heeft slechts tot doel het participatie-onderwijs te ont wikkelen. Het is een middel. Om dat doel - participatie- onderwijs als onderdeel van ons onderwijsstelsel - te bereiken moeten heel wat problemen worden opgelost. Dr. Van Ke menade somde er enkele op: de smamenwerking van het vormingswerk en het beroeps gerichte onderwijs stuit op het verschil in inzicht en uitgangs punten. Het een is sterk per soonsgericht, het ander veel meer beroepsgericht; bij de onderwijsgevenden be staat ongerustheid over hun toekomstige positie. Zij voelen zich bedreigd; de samensmelting van 2 werk vormen maakt grote onderwijs kundige veranderingen noodza kelijk Men is daarop veel te weinig ingesteld. De scholen en instituten die op de weg van de integratie vor deringen maken, zullen van de minister meer personeel en meer geld kunnen krijgen. „Blijven zij in gebreke een dergelijke inte gratie tot stand te brengen, dan ben ik van plan - door het be vriezen of verminderen van faci liteiten - te bevorderen dat zij alsnog hun bijdrage aan de inte gratie leveren", aldus dreigde ar. Van Kemenade. Die voorts "vertelde dat de huidige grote werkloosheid on der jeugdigen niet te wijten is aan de uitbreiding van de ge deeltelijke leerplicht Jeugd werkloosheid is, zo stelde hij, een triest gevolg en een onder deel van de algemene werkgele- fenheidsproblematiek Dr Van lemenade beloofde ernstig te zullen overwegen of niet beter dit jaar voor alle 15-jarigen vol ledige leerplicht kan worden in gevoerd in plaats van de ver plichte 2e vormingsdag per week voor alle 16-jarigen JACQUES LEVU P.S. Bij de tweede aflevering van de serie „Werkende jongeren en hun vorming" (in de krant van 28 januari) plaatsten wij bij ver gissing niet, zoals het onder schrift deed geloven, een foto van G Martij n, de voorzitter van het Provinciaal Centrum van het NKV, maar van H. Len- ting, districtsbestuurder van de Bouw- en Houtbond van het NKV. Onze excuses hiervoor. DEN HAAG (ANP) - Wijnd rinkers lopen gemakkelijk het risico te veel sulfiet, een niet on schadelijk conserveermiddel, naar binnen te krijgen. Aan vele merken en soorten wijn worden uitzonderlijk hoge doses van dit bederfwerende middel toege voegd. Het drinken van slechts twee glaasjes van sommige wij nen is al genoeg om de aan vaardbare dagelijkse dosis sul fiet te overschrijden. Dit meldt het februari nummer van koopkracht, maandblad van het Konsumen- ten Kontakt Samen met Koning Klant onderzocht deze consu- ROTTERDAM (ANP) - Het Rijn-Schelde-Verolme concern heeft van het Amerikaanse be drijf Brown and Root opdracht ontvangen voor de bouw van drie dekhuizen met machine kamerinstallaties, die bestemd zijn voor boorplatforms. Met de order is een bedrag van fl. 20 min gemoeid. mentenorganisatie 20 verschil lende merken wijn, verdeeld over 5 soorten. ROTTERDAM (ANP)-Van de 2.300 Shcllbenzinestations zijn thans 160 omgebouwd tot zelf- tankstations en deze 160 sta tions nemen 25 procent van de benzine-omzet van Shell voor hun rekening. Dit heeft Shell bekendge maakt nu aan de rijksweg Rotterdam-Den Haag bij de af slag naar het vliegveld Zestien hoven weer een dergelijk station is ingericht Tot dusver stond op die plaats een „ouderwets"' tankstation Naar verwachting zal Shell dit jaar nog 40 zelftankstations inrichten. scheepsbericht en xti.. Aalsum 28 t.a rede Casablan ca, Abida 28 vn Middlesbrough nr Saltend, Alkmaar 29 te Kingston verw. Amersfoort 29 vn Livorno nr Genua, Antilla Cape p 28 Kaapstad nr Gibral tar, Aristoteles 30 te St Thomas verw Atlantic Crown 29 vn New York nr Norfolk. Atys 28 vn Bandar Mahshahr nr Dubai, Banda 28 160 wzw WaJvisbaai nr Bilbao. Bastiaan Broere 28 vn Rotterdam ni Tees, Bilderdijk 28 230 nnw Flores nr Savannah, Carabeka-3 28 te Nantes, Cho- tuteca 28 vn Galveston nr New Orleans Coral Obelia 27 260 zzw Santos nr Santos, Dutch Faith 29 50w Hoek v Holland nr Rotterdam Dutch Mate pass 29 landsend nr Maydown. Freet own 28 vn Abidjan nr Monrovia, Gaasterdijk '27 vn Tampa nr Veracruz, Ganymedes 28 vn Balboa nr Buenaventura, Gar denia 28 60 ozo San Salvador nr St Croix Hercules 28 vn Ponce nr Holland, Kelletia 28 vn Port Pine nr Balik Papan, Kermia 28 400 zw Azoren nr Brunsbuettel, Leersum 29 vn Koeweit nr Du bai. Leiderkerk 28 125 ntw Kp Blane nr Antwerpen, Maasbree 28 50 no Durban nr Europa, Ne der linge 28 500 wnw Azoren nr Duinkerken, Nedlloyd Delft 29 vn Rotterdam nr Hamburg, Nedlloyd Kembla 28 170 z San Salvador nr Kaapstad, Rotter dam p 28 Rio Paraiba nr Salva dor, Rudolph Peterson 29 vn Hoek van Holland nr Ras Tanu- ra, IJnborg 28 vn Delfzijl nr Le- noja, Safocean Albany 28 330 o Amsterdam Eiland nr Fremant- le, Afocean Amsterdam 29 te Port Elizabeth, ScheLdeborg 28 te Kopmanholmen, Schelpwijk 28 v Shuaiba nr Chittagong, Scrates 28 vn Pordaz nr Rio Haina, Straat Fukuoka 29 te Walvisbaai verw, Straat Hol land 29 te Kaapstad, Straat Ma- gelhaen 28 vn Lagos nr Monro via, Straat Napier 27 vn Yoko hama nr Hong Kong, Straat Singapore 28 vn Colombo nr Bombay, Vlieland 30 te Welling ton verw Wieldrechl 28 110 no Las Palmas nr Porsgrunn, Woensdrecht 28 vn Bremen nr Hamburg, Zonnekerk 28 rede Dort Elizabeth. (ADVERTENTIE „Open huis" De sterk toegenomen verkoop van Mercedes-Benz vracht- en bestelwagens stelde hogere eisen aan de outillage en kapaciteit van onze werkplaats. Sinds kort is aan al deze eisen voldaan: de werkplaats is aanzienlijk uitgebreid, de outillage verder verbeterd, de werkplaatskapaciteit - ook in de vorm van vakkundig technisch personeel vergroot. Zodat wij nu voor 100% aan alle eisen van onze bestaande en nieuwe kliënten kunnen voldoen. De groei van onze Mercedes-Benz en Datsur kliëntenkring in Roosenaaal en omgeving, noodzaakte ons onze behuizing aan te passen aan de eisen van vandaag: ruime showroom, gastvrije receptie, efficiënte werkplaatsen en een ruim gesorteerd onder- delenmagazijn. Voortaan vindt u dit alles in onze nieuwe vestiging aan de J. F. Vlekke- straat op het Industrieterrein-Noord. Een nieuwe, ruime behuizing, die wij delen met AGAM B.V., filiaal Roosendaal. h Gezamenlijk houden wij voor onze kliënten en belangstellenden twee dagen lang een feestelijk getint „Open huis". Loop er gerust binnen en bekijk deze grote show. Een aantal demonstratiewagens staat voor u klaar, zodat u het niet bij kijken alleen hoeft te laten. op vrijdag 31 januari van 10.00 - 21.00 uur zaterdag N februari van 10.00 -18.00 uur. 1977: f 868,36 1977: f8.683,60 1979: f 730,18 1979: f7.301,80 1980: f 617,92 1980: f 6.179,20 jbedrag elke ijken van :huiven van de ale voordelen lioen gaan. die u alles over WOENSDAG 29 JANUARI 1975 le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurt Aandelen Banken verzekeringen laten d exdivtdend Actieve aandelen Handel en Industrie b bieden t exclaim e gedaan bieden I gedaan-laten AKZO 20 4ö, 20 45,90 ABN 100 290.00 289,00 AmRo r 20 68,50e 69,50 A'dam Kub t 750 214,00e 216,00 Dell-Mij 75 97,50 101,30 Dordtsche 20 93.00 94,00 Dordtsche Pr 92.20 93,80 Hemrken f 25 162.80 160,00 Heineken H f 25 153.80 151,50 H.A.L Hold. /10b 64,50 64,50 Hoorov. 20 58,60 60,00 1 HVA Mijen 60,50 60,60 KNSM cert t 100 134,50 138,50 KLM f 100 55.00 55,50 Kou Olie f 20 73,00 75,70 Nat. Ned. 10 70,70 Ommeren Cert 279,50 279,50 Philips f 10 24,80! 25,30 Robeco f 50 154,50 156,00 Rolinco f 50 102,00 103,00 Scheepv U f 50 125,10 124,60 Onliever 20 93,40 96,80 Actieve obligaties 8.00 ld 701 8.00 ld 7011 8.00 ld 70111 8.00 ld 80-76 8.00 ld 70-77 7.7* ld 71-86 7.75 ld 73-98 7.75 ld 70-78 7.50 ld 69-94 7.50 ld 71-96 IJ» ld 72-97 7.5 ld 71-81 1JW ld 72-97 7.00 ld 661-81 7.0" ld 6611 7.00 ld 69-94 6.50 ld 681-93 6.50 ld 6811 6.50 ld 68111 6.50 |d 68I\ 6.25 ld 66-91 6.25 ld 67-92 6.00 ld 67-92 5.75 ld 651-90 5.75 ld 6511 3.25 ld 641-89 5.25 ld 6411 5.00 ld 64-94 4.50 ld 58-83 4.50 ld 59-89 4.5" ld 601-85 4-50 ld 6011 staatsleningen 10.» Ned. 74 106,80 106,50 2.75 ld 74 103,70 103,60 8.00 ld 69 95,90 95,60 8.00 id 70-95 71,00 95,50 U» 14 71-96 95,20 94,90 98,80 96,90 96,50 100,81 100,90 93,20 92,80 100,8* 91,90 91,40 90,90 97,30 88,60 90,20 89,80 88,80 85,70 85,50 85,20 V.60 84,50 85,30 84,80 83,40 83,00 79,10 87,20 81,20 86,80 80,00 99,00 96,70 96,40 100,30 100,80 92,70 92.30 100,40 91,60 91,00 90,50 97,00 88,30 89,70 89,50 88,20 85,30 85.05 84,80 84,70 87,80 84,30 83,30 85,20 84,80 83,40 33,00 79,20 86,80 81,00 86,50 79,80 5.50 AmRo 172,25 173,50 8.25 BaU. Ned 91,10 91,10 7.00 BOZ 118,00 115,00 6JW Buhr X. 94,50 95,50 7.75 Elsevier 7.25 Furn. 73 94,50 95,00 4.75 Gelder 93,90e 94,30 5.75 Utst.Br. 94,50 95,40e 6.30 Grinten 105,30 106,30 7.25 Hagemeijt 96,50 97,00 7.50 Holec 150,00b 5.25 Hoogov 7.50 IHC Holl 5.75 Indola 87,30 37,20 AMEV Amfan Aas.St. ft'dim Ennia Mee» Hope Ned Credletb NMB Slavenb. Bok id Cert Fr.Gr. Hyp. bk nib. Hyp. bk. WestUtr. Hyp. Scheepahypb. 58,20 86,50e 86,80 104,00 103,90 126,00e 127,00e 132,00 134,00 41,00e 42,00 148,80 149,90! 1600,00 2600,00 260,00 260,00 Bredero V.G. id cert Bredero VB ld oert Bührman-T ld eer» j Calvé-D eert ld 6 pet eert i (Jen tr .Suiker ld cert (Jeteco id eert Chamottc Cindu Key 1590,00 1540,00 1540,00 382,00 390,00e 74,00 76,80 130,00b 137.30 1050,00 1055,00 750.00e 760,00b 760,00b 185,50e 186,00 185,50e 186,00 56,10e 60,00b 56,50 56,20 106,00! 104,00 j (jont e0 Br l'rusi 10,20 10,20 111 ixv un ril Convert, obligaties 4.75 Aks» 8-00 A.B.N. 6.75 AmKo IS 65,00 65,30 99,30e 101,20 05,00 96,00 7.25 Kappa 73 90,50 90,» 6.50 Kluwer 124,00b 122,00 5.75 KLM 68,00 7.76 K.N.Pap 140,20 140,00 7.25 K.SH 73 89.» 7.00 Lyons N 69,60 71,00e 7.25 Macintosh 80,10 80,10 9.W' Meneba 96,50 96,» 7.00 NBIf -B 7.25 Nederh. 70,00e 70,00e 6.50 NMB 216,00 217,» 7.75 Nutrtcla 90,90 90,90 8.00 Nljverd 87,00 89,» 4.75 Philips 87,50 86.» 10.00 Pont 104,00 104,00 7.50 Proost.B 10400e 6.50 Rolinco 71,00 72,» 6.50 ld 1000 73,00b 8.00 Sander* 90,50e 91,» 7.00 Skol Br. 84,90 84,55 7.00 Slav. Bk 89,50 89,» 8.23 Vlh-But 99,00b 98,» 7JÜ Wsaoca 92,00 93.50 141,00 149,00 314,00e 319,00 4000,00 1000,00a Handel en Industrie ACP Ah o K BOB Ataold AM AS Asd Droogd Asd Rijtuig Anlera Nat. Arab. Schb* j Asselberg AUDET Aut. Sere* Aul. Int.Rt Ballast-N j BAM Bstavs 1 Batenburg Beek, van Beer» Uegemann BergOM Herkei r Blydenst Boer Dinl* Borsumij H Bos Kali» HOZ i Braai Bouw 395,00 300,00e 42,00 45,00 76,00e 76,00 19,80 19,00! 140,00 140,00e 123,00 127,00b 13,90e 14,10 132,00 133,00 725,00 725,00! 192,00e 190,00 128,00 122,00 1150,00 1200,00 Crane Ned Desneaux Dikken Dr. Or. Houth. Dröge Duiker App Econosto Elsevier ld cert EMBA Ktikes fokker Ford Auti Furness Gamma H ld 5 pot PY\ 38,00. 38,00e l*I D'1" c 76,00. 77,00. '"Ia" CCTI Uerofabr. 520,00 540,00 225,00 232,00 108,50 106,00 71,50 72.00 79,00 80,00a 151,50e 152,00 131,50 131,00 545,00 570,00e i 315,00e 228,00e Helms (J lessen Gist Bror id cert Goudsmit «rasse Grinten Grofsmed 79,50 99,0(i 94,80 365.00 83,00e 02,00 95,00 175.00 325,00 325,00 Hero CJodn Heybroek Hoek's Mn* tiolec Holl Be.t UoU. Bet. C 465,00 464.50 240.00 59,00 39,50e ttiO.OO 92,80 36,20e 630,00e U30,00 60,00e 61,00e 80,50e 81,50 20,80 206,00 1320,00b - 485,00e 479,00 48,50 49,50 469,00e 468.50e 245.00 59.50 4,00e 10,00b 92,20 36,00e 16,5(1 203,00e 205,00e 92,80 92,00 46,50 18,00 I90,00fc >00,00e 73,20e 74,20e 73.20 74,20e - 93,00b 139,001 138,50 190.00 129,00 110,00 43.50e 130.50 221,00 88.20* 225.00. 60.50 60,00 185,00 126,00e 110,50 43,90 130,50 123,00 98,00e 38,00 62,00 64,00 ICTJ cert IHC Holland Ind- Maatsch. 1B Kondor interlas internatioM Inventurn Kappa Kempen en B Key Houth. Kiene 8 Kioos Kluwer Kon. Bijenkorf id cert id 6 cum Kon Ned. Pap. Krasnapoisky K8H KVT Kwatta Landr Ac Gl. Leidsche Wol Lindet .Jacob Maclntoab Meneba Meta Verb. Molukse Mijnb. W Naarden Naeff Nat Grondl NMB-Bouw Bedap Ncderhorst Ned Nontw Ned Uagbl Nelle ■d cert Nrtam Ma! Nierstras? j Norit Nutrtcla GB j \utricla VB \yma ijverdal OüEM'boidiu& 86.50e 86,50 - 31,00 181,00 185,00 57,00 57,00 150,00 140,50 59,70 59,70 620,50 620,50 170,00 171,00 77,00 77,50 187,00 188,00 149,50 148,00 91,00 92,50 - 87,00 84,50 86,50 72,50 71,50 Orenstein Ovlng-D-S Pakhoed H id cert Palembang Palthe Philips f 10 Pont Hout Porcel Fles Proost Ac Br Rademaker» Kees Ink Keeuwijk Reis Ac Co Riva ld cert Rothe Si Jlsk Rommenhöllei Rijn-Schelde Sanders Schev. Exp Schokbeton Schuitema Schuppen Schuttersveld rUh Waterl Pw Kabel! Ubbtnk Ontkap Onil cert ld 7 pet ld 6 pet V.d Vliet-W 234,00 225,00 181,00 187,00 145,50e 147,00 145,00e 146,50 85,00b 85,00b 79,50 79,00 67,50 67,00 69,50 70,00a 20,80 21,00 160,00 159,50 214,00e 217,50 301,00 300,00 80,50 - «tevbiGr 80,00 90,00 Stoomsp. Tw J300.00 1250,00 l«blnd Phil 93,00 93,00 i telegraaf 950,00 950,00 Intern 58,00 58,00 118,00 119,80 55,00e 56,50e 51,00 51,50 379,00 405,00b 26,00* 26,20e 290,00 290.00 195.00e 200,00e 480,00e 500,00e 314,00 325,00e 94,00* 99,00e VeneU .430,00 1430,00 j Ver Glas» 1750,00 1800,00b j Ver.Hand.Sch 106,00 106,50 VMF 57,00 verto 57,00 VNÜ 74,60* 74,30e «O oert 68,40 67,00b Vewlverw ZIJQ Vlbamij Butt 245,00 90,00a 275,00e 378,00! 135,00e 64,00 105,00 220,00 210,00 67,50 265,00 267,OUe 175,00 14,90 1130,00 244,00 86,00 260,00a 370,00 138,00 67,00 222,00 205,00 60,70 600,00b 272,00e 172,50 15,00* 1140,00 VRG Papier Vulcaansoord Wegener G ld cert Wessanen Wyers Wijk en Heer Zaalberg 834,00 835,00e 64,50 65,80 68,00e 70,50e 97,50 99,20 124,00e 120,50 890,00 885,00 85,50e 86,40 121,00 123,00 260,00 260,00 106,00 109,00e 66,00 67,00 124,00 125,00e 131,00 -126,00e 93.50e 93,50 I 298,00 298,00 j 331,00 336,00 344,00 343,00 156,00e 159,00e 265,OOt 265,50 76,00 78,00 I 6450 64,50 j Mijnbouw Petroleum Maxwell Petr 90,50 85,00 Moeara Enlm 151,00 160,00 I ld 1-10 2050,00b 2050,00e ld M 2150,00 2150,00e j Sarakreek 32,00 32,00 Diversen Oostxea 650,00b 660,00b Geld.Tram weg 675,00e 640,00 Ant Brouwerij Ant. Verffsbr. 129,00 129,50 EIMlj Arab? 135,00b 135,00b Sur. Brouwerij Hunter Dougl. 27,80 27,40 Participa tiem Alg Fondsen b America Fund Asd Belegg. D (Jonverto Goldmines Holland F ld 8 Interbonds Binn Bel! VG Breevast Ned Vastgoed Dutch In. 83,00 119,00 120,00 200,00 130,00 650.00 471,00 126,00e 121,00e 570,00 92,00 84,00 119,00 121,50 475,00 196,00 132,00 661,00 471,00 135,00e 122,00 580,00 95,25 87,00e 86,00 52,80 51,50 138,50 136,00 652,00 170,00e 170,00 - 87,50 63.00* 64.6' 526,00 539 91,00 88,00 Beleg gin gsmljen IKA Belegg Nefo Obam Koltnco (ini-lnvest Veretdhaven '•vrraged orentO nkyo Pac H lokje PM H 137,50e 68,00 62,50 64,50 63.00 99,80e 19,75 113,80 17,00 211,00 139,00 68,50 63,00 55,00 63,50 113,90 24,25 AMSTERDAM, 29 jan. (ANP) - Hoewel Amerika onder invloed van winst nemingen slechts weinig hoger is gesloten, hebben de internationals woens dag op het Damrak bij een levendige handel de scherpe stijging van de laatste dagen voortgezet Bij opening liet Unilever een f 4,10 hogere koers voor zich noteren op £97,50, Akzo een fl.Rl ho gere op f 47 en Kon Olie een f 2,30 hogere op f 75,30. Philips opende 50 cent beter op f 25,30 en Hoogovens voeg ie 40 cent aan de koers toe op f59. De rest van de actieve I markt gedroeg zich een stuk kalmer dan de afge lopen dagen. Behalve bij Van Ommeren, die 50 cent lager begon op f 279, en Heineken, die 1.30 lager opende op f 161,50, WAS ER SPRAKE VAN E EN OPENINGSPEIL DAT IETS BOVEN HET SLOT VAN DINSDAG '.AG. Van de cultures deed Deli het f2,50 beter op '100. Kon. Boot, die in 974 aanzienlijk betere re 'a- ten heeft geboekt, ng van f 134,50 naar f 138,80. Van de banken was Am- ro-Bank f 1,30 hoger op f 69,80 De staatsfondsen waren onveranderd tot iets lager. De vraag naar lokale fondsen bleef eveneens aanhouden, al was er van enige aarzeling duidelijk sprake. Vaak moest er ge noegen worden genomen met biedkoersen, zoals bij Bols het geval was op een f 3 hoger peil, en bij Cha- motte Unie die f 4 hoger niet was te krijgen. De detailhandelssector lag er goed bij, zodat Van Nelle en KBB een behoor lijk hogere koers voor óch konden laten noteren. Vast waren verder onder meer acf. hotel de i'Eu- -ope Oce van der Grin ten, Wegener, Nedap Ve zelverwerking. K uwer, Buehrmann en Nutrici- a.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 13