SPIONAGECOMPLOT IN
W.-DUITSLAND
De bijbel is
als
een
vreemd land
Prototype Lamborghini Bravo
-mm
ANAC: besparen op autokosten
EXTRA
40.000 LEDEN PROFITEREN
VAN UITGEBREID
SERVICEPAKKET
STATISTIEK-AMBTENAREN SINDS 9 DECEMBER IN STAKING
Juiste aantal werklozen in Engeland niet bekend
mm
TUSSEN
DE
WIELEN
binnenland
buitenland
Camouflage
Bonn
Gevaarlijk
Geboren
Rechtsbijstand
CSABÊNA?" a
ZATERDAG 18 JANUARI 1975
■■Mi
(Van onze correspondent)
BONN - In West-Duitsland is
een omvangrijk spionagekom-
plot ontmaskerd, dat waarde
volle gegevens over de elektro
nische technologie aan een
Oost-Europees land verraden
beeft. In totaal werden negen
personen gearresteerd, die allen
computerdeskundigen zijn.
Tegen drie andere experts wordt
het onderzoek nog voortgezet. I
i
Uit de omstandigheid dat het
zwaartepunt van de spionage-
activiteiten in de steden Frank
fort. Solingen, Krefeld en Stutt
gart lagen, leiden deskundigen
af dat de Amerikaanse firma
voor bureaumachines IBM de
gedupeerde is.
In de woningen en kantoren
van de negen gearresteerden
werd een grote hoeveelheid ma- j
teriaal in beslag genomen, dat
voor hen, volgens de
procureur-generaal in Stutt-1
gart, uiterst belastend is. Hier-1
toe behoort onder andere een
ze.er. ™°derne Sovjetrussische
minicamera van het modernste
type. waarmee agenten geheime
documenten plegen te fotogra
feren. Deze vondst zou er op
kunnen duiden dat de opdracht
gevers in Moskou zouden moe
ten worden gezocht. Hierover
wilde de procureur-generaal
echter niets meedelen.
Uit geldvondsten in banksafes
blijkt voorts, dat de opdracht
gevers er enorme bedragen voor
over hadden om op de hoogte te
worden gesteld van de laatste
stand van de technologische we
tenschappen in het Westen Al
leen al in één enkele safe werd
een bedrag gevonden van
20(1 000 mark. dat van de opd
rachtgevers afkomstig was,
maar het is zeker, dat de werke
lijk uitbetaalde vergoedingen
voor de spionage veel hoger wa
ren.
«J e kunt op verschillende wij
zen een vreemd land bezoeken.
Sommige mensen gaan ge
woon, zonder veel voorberei
ding. Ze laten het allemaal
maar op zich afkomen en gaan
alleen af op de indrukken die
ze ter plaatse opdoen. Anderen
bereiden zich zorgvuldig op
een buitenlandse reis voor. Ze
lezen wat over de geschiedenis
van het land, proberen een be
etje zicht te krijgen op de aard
rijkskundige en politieke si
tuatie. Wie het allemaal heel
serieus neemt, probeert zelfs
met een spraakkunst en een
woordenboek iets van een
vreemde taal op te steken.
Maar hoe je het ook bekijkt,
een reisgids is wel het minste
wat je nodig hebt. Een reisgids
kan je helpen je weg te vinden
langs boeiende bezienswaar
digheden. Een zekere dosis in
formatie is onontbeerlijk, wil
je de eigen sfeer van land en
volk proeven.
De wereld van de bijbel is in
veel opzichten een vreemd
land, dat je ook op verschil
lende wijzen kunt bezoeken.
Sommige mensen zeggen een
voudigweg: „In de bijbel hoop
ik het woord van God te vin
den en dat is mij voldoende."
Wie zou daar wat tegenin kun
nen brengen? Een open hart is
het allerbelangrijkste voor ie
dere ontmoeting. Wie met
open oog en open hart het
vreemde land binnengaat,
ontdekt er steeds opnieuw le
vende, boeiende dingen. Wie
probeert het spoor van God te
ontdekken in de bijbel weet
bovendien, dat hij het land
niet vrijblijvend als een toerist
bezoeken kan. Hij zoekt geen
weg langs allerlei wetens
waardigheden, maar een weg
die naar het leven leidt. Maar
ook als je de bijbel op die ma
nier bekijkt is een reisgids
geen overbodige luxe. Wie
nooit een reisgids raadpleegt,
weet wel wat hij gezien heeft,
maar weet niet wat hij mist. En
dat je de bijbel verkeerd kunt
lezen, dat een naïef vrome le
zing van de bijbel veel kapot
kan maken, daarvan biedt de
geschiedenis voorbeelden ge
noeg. Wie de bijbelse geschrif
ten aandachtig en kritisch
leest, voelt allerlei vragen in
zich opkomen. Hoe kan het
ook anders? Tenslotte spreekt
God in heel menselijke woor
den, woorden die de klank en
de kleur dragen van een be
paalde tijd en een bepaalde
streek, woorden die om uitleg,
om verduidelijking vragen.
Reisgids
Onder de geschriften van de
bijbel nemen de evangelies een
belangrijke plaats in. Het boek
van Joop Smit Bij nader in
zien. De evangeliën opnieuw
bekeken is bedoeld als een
soort reisgids bij de lezing van
een aantal evangelieteksten.
Wie de moeite neemt de vlot
geschreven uiteenzettingen
met de vinger op de evangelie
tekst te volgen, ontdekt hoe
een vertrouwd verhaal opeens
vol leven kan schieten. Gaan
deweg krijg je oog voor de ver
schillende elementen die te
zamen de betekenis en de
draagwijdte van een tekst be
palen, zoals de betekenis van
de woorden, de vorm en op
bouw van een stukje tekst, de
bedoeling van deevangelist. In
een inleidend hoofdstukje
wordt duidelijk gemaakt, wat
eigenlijk bedoeld wordt, wan
neer het evangelie „verkon
digde geschiedenis" genoemd
wordt. Vervolgens worden
dertien teksten „opnieuw be
keken" Bij de keuze van de
evangelieteksten hebben ver
schillende overwegingen mee
gespeeld. De schrijver heeft
teksten genomen, aan de hand
waarvan we een duidelijk idee
kunnen krijgen van de eigen
exegetische werkwijze. Bo
vendien heeft de schrijver ern
aar gestreefd teksten te kiezen,
die iets van de eigen sfeer van
ieder evangelie oproepen en
tenslotte heeft ook het aan
sprekend karakter van de tek
sten bij de keuze een rol ge
speeld. Dat de laatstgenoemde
maatstaf nogal persoonlijk is,
behoeft geen betoog. Wat het
boek van Joop Smit vooral
sympathiek maakt is het feit
dat het inderdaad een gids wil
zijn. De beschouwingen staan
niet in dienst van theorieën of
bespiegelingen, maar in dienst
van de tekst. Ze gaan uit van
de tekst van de evangelies en
leiden ernaar terug. De gids
zelf treedt terug en stelt tel
kens opnieuw de tekst cen
traal. Hij weet dat de lezer zelf
het eigenlijke werk moet doen:
luisteren en kijken.
Ander karakter
Een reisgids van een heel
ander karakter vinden we in
Dagelijks leven in Bijbeltijd.
Nu de Nederlandse uitgave
van Everyday Life in Bible
Times is verschenen, is ons
naar school toe. Mijn moeder
gaf mij twee broodjes en ik
ging Op school vroeg de on
derwijzer: Waarom ben je te
laat? Bang en met luid klop
pend hart ging ik voor hem
staan en maakte een eerbiet
dige buiging". Heel menselijk
gaat het eraan toe, zoals ook in
deze tekst uit het Egypte van
de tijd van Moses, waarin een
vader zijn zoon aanraadt: „Als
taalgebied met een bijzonder
boeiende leidraad bij de bijbel
verrijkt. Naam en faam van de
Amerikaanse uitgeefster Na
tional Geographic Society
staan borg voor de kwaliteit
van dit boek. De geschriften
van de bijbel worden vanuit
een speciale invalshoek be
licht, namelijk vanuit de op
gravingen van oudheidkundi
gen. Hier staal niet zozeer de
tekst als wel het milieu van de
bijbel centraal. In 448 prachtig
geïllustreerde bladzijden
komt een hele wereld opnieuw
tot leven. Een simpel brokje
klei uit een Sumerisch tablet
tenhuis, waar welgestelde jon
gens leerden lezen en schrij
ven, brengt de wereld van Ab
raham op een heel menselijke
manier dichtbij Een jongen
maakt een opstel: Toen ik
vanmorgen wakker werd, ging
ik naar mijn moeder en vroeg:
Geef mij brood mee; ik wil
je met een groot man dineert,
neem dan wat hij ook mag ge
ven, wanneer het voor je neus
wordt gezet...spreek alleen, als
hij jou aanspreekt. Lach, na
dat hij lacht, en het zal zijn
hart deugd doen"
Menselijke wereld
Een heel menselijke wereld,
en tegelijk heel onmenselijk,
niet zo heel erg verschillend
van de onze. De Assyrische
kronieken wemelen van wrede
tonelen. In de tijd van de grote
profeten van Israël bericht een
Assyrische koning niet zonder
trots: „Ik vernietigde hen, ik
haalde de muren neer en ver
brandde de torens. Ik ving de
overlevenden en stak hen aan
spiesen voor de stadspoort."
Een wereld van gewone men
sen, bierbrouwers, pottenbak
kers, ververs, ezeldrijvers,
marktkramers, boeren, amb
tenaren en kantoormensen
Het leven van gewone mensen
is verstold tot scherven van
potten, kruiken, lampen en
schalen De grote mannen
hebben hun naam vereeuwigd
in paleizen, versterkingen,
tempels en pyramiden Goede
ren en voorwerpen die voor
tdurend de bijbelse beeld
spraak bepalen krijgen opeens
een duidelijke vorm de wan.
de weegschaal, het meetlint,
de olijfpers, de lier, de luit, de
papyrusrol, de schrijfstift, de
olielamp Je krijgt een idee
van de Assyrische stormram,
de Egyptische strijdwagen en
de Filistijnse oorlogsschepen
En opeens voel je bijna aan den
lijve hoe huiveringwekkend
nauw het lot van Israël ver
bonden was met de politieke
en militaire aspiraties van zijn
grote buren Egypte. Assyrië
Babyion, Perzié. Griekenland.
Rome. De vakkundige en le
vendig geschreven teksten, de
prachtige foto's, deoverzichte-
lijke kaarten en de boeiende
historische reconstructies ma
ken dit boek tot een echte be
levenis.
Schaars
Eén ding valt op: zo over
vloedig de overblijfselen zijn,
dieons de wereld tonen waarin
Israël leefde, zo schaars zijn de
stenen getuigenissen van de
heel eigen gelovige kijk van Is
raël op deze wereld van ge
wone mensen en koningen
deze wereld van liefde en haat.
vrede en oorlog, arbeid en
feest Dat is misschien toch
weer niet zo toevallig Israël
heeft zijn diepste geloof niet in
beelden, maar in woorden uit
gedrukt Van deze woorden
geldt, wat Joop Smit in zijn
boek over de evangelieverha
len opmerkt: Ze zijn niet opge
schreven om ze te doen verstij
ven tot in steen gebeitelde
hiëroglyfen. Willen zij hun
werk kunnen doen, dan zullen
ze telkens opnieuw moeten
worden vertolkt en beluisterd.
J. HULSHOF.
Joop Smit, Bij nader inzien.
De evangelieën opnieuw beke
ken, Lannoo, Tielt en Amster
dam 1974. Prijs f 17,80, 214
blz.
Dagelijks leven in Bijbeltijd.
1967, 1974 National Geograp
hic Society, Washington D.C.,
1974 Unieboek B.V., Bussum.
Prijs f 48,-, 448 blz.
Ingezonden boeken: M A. Be
ek, Het Boek Ester en het Poe
rimfeest Met een beschouwing
over de oudtestamentische op
vatting van de geschiedenis
Van exegese tot verkondiging
17. Katholieke Bijbelstichting
Boxtel 1974. Pri/s 8,90. 86
blz.
Franz Zehrer, De Boodschap
der gelijkenissen. 1. Over God
Van exegese tot verkondiging
18. Katholieke Bijbelstichting
Boxtel 1974, 104 blz.
(Van onze correspondent)
LONDEN - Ofschoon men
zich in Engeland ernstige zorgen
maakt over de toenemende
werkloosheid, weet niemand er
precies hoeveel Britten momen
teel zonder werk zitten. Ambte
naren, belast met het verzame
len van werkloosheidscijfers en
het opmaken van de maande
lijkse statistieken, hebben sinds
9 december geweigerd het werk
te doen.
Pas maandag a.s. gaan zij
weer normaal aan de slag. Maar
dan is het al te laat om half fe
bruari een volledig beeld te
kunnen krijgen van de situatie
in januari. Het zal dus tot in
maart duren eer het Britse mi
nisterie van Arbeid weer offi
ciële werkloosheidscijfers kan
publiceren, namelijk die van fe
bruari.
De laatste officiële cijfers da
teren van afgelopen november,
toen het aantal Britse werklozen
in totaal 622.000 bedroeg. Al
gemeen wordt aangenomen, dat
het huidige cijfer schommelt
tussen minstens 700 000 en ruim
750 000. De socialistische rege
ring spreekt er zich niet over uit.
Ze belooft precieze gegevens
wereldkundig te maken, zodra i
ze beschikbaar zijr.
WILSON
In afwachting verschuilen de
socialistische ministers zich
achter het onvoorziene conflict
dat uitgelokt werd door deamb
tenaren. Het camoufleert d<
ware toestand, zonder de rege
ring in verlegenheid te brengen
De ambtenaren zijn in staking
gegaan omdat ze te veel moesten
presteren, met te weinig perso
neel Dank zij hun actie kan La
bour het ernstige probleem van
de werkeloosheid voorlopig nog
zo klein mogelijk houden.
Het Britse ministerie van Ar
beid houdt trouwens vol, dat al
les welbeschouwd de situatie
nog vrij gunstig is. Een zegsman
van dit Departement vertelde
ons triomfantelijk: „Afgelopen
jaar voorspelden de ongeluk
sprofeten, dat Engeland eind
1974 een miljoen werklozen zou
hebben. Die profeten werden
echter in het ongelijk gesteld".
Nu voorspellen ze, dat
Groot-Brittanniê bij het begin
van de lente een miljoen werklo
zen zal tellen. Het is best moge
lijk, dat de ongeluksprofeten
ditmaal gelijk zullen krijgen.
Sinds begin 1975 schijnt in de
Britse fabrieken geen einde
meer te komen aan de ontslagen.
Bovendien is in een groot aantal
bedrijven een vier- of drie
daagse arbeidsweek van kracht.
Als de situatie blijft verslechte
ren, zullen spoedig honderddui
zenden Britse arbeiders nog
maar twee dagen in de week aan
het werk gezet worden
i
In de Britse bouwnijverheid is
et werkloosheidscijfer al ge
stegen tot ruim 120 000, 31 000
meer dan verleden jaar rond de
zelfde tijd. De federatie van de
bouw voorspelt, dal nog voor de
zomer aanvangt minstens
400.000 bouwlieden zullen moe
ten stempelen.
De werkloosheid is het groot
ste in Noord-Ierland. Daar
wordt ze echter in de eerste
plaats veroorzaakt door de per
manente oorlogssituatie. An-
dere zwakke plekken van het
Verenigd Koninkrijk zijn het
industriële West-Schotland
bepaalde delen van Noord
Engeland, Centraal Engeland
met zijn automobielnijverheid
en aanverwante bedrijven en dt
geïndustrialiseerde gewesten
van Wales, waar vooral destaai
fabrieken zwaar gebukt gaan
onder de gevolgen van de reces
sie.
In de meeste staalfabrieken
van Wales is nu een verkorte ar
beidsweek van kracht. Die
maatregel heeft tot doel te
drukken op de staalproduktie.
In de uren dat de bedrijven stil
liggen, moeten de arbeiders on
derhoudswerk doen of gewoon
de fabriek vegen.
De Britse staalnijverheid ver
keert in ernstige moeilijkheden
omdat in 1974 onder meer 12
percent auto's minder geprodu
ceerd werden dan het jaar tevo
ren. De automobielfabrieken
blijven zitten met duizenden
wagens, want de verkoop is ge
daald met 25 percent. Honder
dduizenden arbeiders zijn nu
blij wanneer ze nog drie of vier
dagen in de week mogen werken
en niet ontslagen worden.
De situatie is onrustwekkend
in talrijke andere sectoren van
de Britse industrie Het begint er
dan ook op te lijken dat haar ar
beiders, die vroeger om de ha-
HEALY
verklap in staking gingen,
delijk weer wat eerbied zi
ein-
zullen
gaan koesteren voor hun baan.
In dit opzicht is de toenemende
werkloosheid een goed medi
cijn, dat evenwel slechts in
kleine dosis toegediend zou mo
gen worden.
De Britse regering kan niet
veel doen om te beletten, dat het
gevaarlijke cijfer van een mil-
i joen werklozen bereikt wordt
j Dennis Healy. een van haar mi-
I nisters, heeft gezegd dat een ho-
i ger aantal onaanvaardbaar zou
I zijn. Dan zou in Groot-
1 Bnttanniè een situatie kunnen
ontstaan, die niet alleen econo
misch maar ook politiek uiterst
hachelijk is.
1 - ROGER SIMONS
w-jv -
fff'
Op de Autosalon te Brussel
toont Lamborghini het proto
type van een nieuwe wagen,
„Bravo" genaamd. Het is niet de
aërodynamische vormgeving die
hel grootste opzien baart, maar
de plaats van de motor: de V-8
motor met een inhoud van drie
liter is namelijk midden achte
rin dwars gemonteerd, een voor
Lamborghini nieuwe techniek.
De vormgeving is in belangrijk
opzicht bepaald door de mini
male plaatsruimte die de me
chanische delen innemen. De
grote zijvensters lopen ver door
zowel naar voor als naar achter
tot voorbij de ventilatie
openingen van de motorruimte.
De Bravo is verder uitgerust met
naar binnen draaibare koplam
pen en ook met de twee voorste
parkeerlampen kunnen licht
signalen worden gegeven zooder
dat daarbij de schijnwerpers
branden.
(Van een onzer verslaggevers)
Het bezit van een auto en het rijden ermee wordt haast met de dag duurder. Hogere
aanschaffingsprijzen van nieuwe auto's, de kosten van kentekenbewijs deel 01, verhoogde
werkplaatstarieven zijn recente voorbeelden van kostenverhogende factoren voor de auto
mobilist. En het eind is nog niet in zicht Het is voor veel automobilisten een gebiedende eis
geworden prijsbewust te zijn en te besparen waar zulks maar enigszins mogelijk is. Sinds 15
jaar bestaat in Nederland een club, de ANAC (Algemene Nederlandse Automobilisten Club)
die zich van meet af aan ervoor heeft ingezet de automobilsten metterdaad te helpen de
kosten verband houdend met autorijden zoveel mogelijk te drukken.
Veertigduizend leden telt die
club nu en een van de jongste
activiteiten betreft de instelling
van Wegenhulp voor de leden
waarover we onlangs in deze ru
briek hebben bericht. Deze
nieuwe activiteit van de ANAC
heeft links en rechts geleid tot de
vraag:„Is dat nu wel nodig, er is
toch een Wegenwacht van de
ANWB, waarom dan ook nog
een soortgelijk instituut van de
ANAC?"
Op het eerste gezicht maakt
dat mogelijk een wat mer
kwaardige indruk", zegt de heer
D. v.d. Veen, penningmeester
van de ANAC.,,Maar met deze
Wegenhulp zetten wij eigenlijk
onze algemene gedragslijn
voort. Geen kwaad woord over
de ANWB, we hebben er goede
relaties mee en werken samen
o.a. op verzekeringsgebied.maar
wil een ANWB-lid voor hulp in
het buitenland in aanmerking
komen, dan moet hij lid zijn zo
wel van de ANWB als van de
Wegenwacht en hij moet een
reiskredietbrief aanschaffen,
wat betekent dat hij zo'n zestig
gulden moet neerleggen.. Wij
nebben er vanaf de oprichting
naar gestreefd onze leden een zo
ruim mogelijk pakket aan ser
vice en andere activiteiten aan
te bieden vooreen zo laag moge
lijke prijs. Een ANAC-lid be-
aalt een tientje per jaar voor
ijn lidmaatschap, geniet op
<rond daarvan tal van kosten-
>esparende faciliteiten waar ik
•o aanstonds op terugkom en
<rijgt voor 12,50 wegenhulp in
■innen- en buitenland, wij
lachten dat wij voor minder
;eld nagenoeg dezelfde service
tonden bieden in de vorm van
-tulp bij pech of ongeval", aldus
Je heer Van der Veen.
De ANAC kwam in 1960 van
de grond. Aanleiding voor de
oprichting was een forse gara
genota die de latere secretaris
van de ANAC aan collega's op
het werk liet zien. „Een zure
zaak,maar wat doe je er tegen?
Niets immers?", zo heette
het Niettemin werd de gedachte
geopperd eens bij elkaar te ko
men om te bezien of er mets te
doen zou zijn aan die voortdu
rend oplopende kosten Een
kleine 200 man was op die in
Eindhoven gehouden vergade- i
ring aanwezig, waar werd beslo- j
ten tot de oprichting van een
club van automobilisten met als
voornaamste taak de leden be
paalde voordelen te bieden
Daarmee was de ANAC geboren
en de tweehonderd leden van hel
eerste uur zijn nu uitgegroeid tot
ruim 40.000, terwijl gr inmid- I
dels verspreid over het hele land
58 bijkantoren van de ANAC
zijn.
„We stelden ons de vraag: in
hoeverre kunnen wij tegemoet
komen aan de velerlei behoeften
van onze leden?", zegt de heer
Van der Veen „Wat heeft een
automobilist nodig? Benzine,
accessoires, onderdelen, verze
kering, juridische bijstand,
enz.enz. We begonnen met be
nzine, die we acht cent per liter
goedkoper aanboden dan ande
ren, terwijl we toch volledig
achter de kwaliteit konden
staan Vandaag de dag is de prijs
van ANAC-benzine ongeveer 91
cent voor normaal en 93 cent
voor super, waarbij erkend moet
worden dat momenteel bijna ie
dereen, ook de grote merken,
korting verstrekken, met name
voor het zelf tanken door het
publiek".
„Wat onderdelen en accessoi
res betreft vonden we dat we in
alle geval alleen die artikelen
zouden voeren die we met be
duidende kortingen zouden
kunnen aanbieden Dat was o.a.
het geval met accu's, uitlaten,
banden, spiegels, onderhouds
middelen, olie. enz Vaak bedra
gen de kortingen 40% en meer
van de winkelwaarde; het be
treft altijd merkartikelen en be
slist geen minderwaardige pro-
dukten. Banden verkopen we
niet zelf, maar onze leden kun
nen die bij vertrouwde banden
specialisten tegen aanzienlijke
korting aanschaffen Een ander
voorbeeld- onze leden kunnen
bij ons olie kopen vanaf f 2 per
liter, omdat wij geen grotere
winstmarge nemen dan strikt
nodig ts"
„Veel bijkantoren beschikken
over een shop, sommige ook over
een doe-het-zelf werkplaats
voor de sleutelaar, veelal heb
ben we ook overeenkomsten met
carrosseriebedrijven voor uit
deuken en spuiten tegen geredu
ceerde prijzen, soms ook met
hobbyzaken waar onze leden
korting krijgen op tal van arti
kelen Onze laatste aanwinst is
een overeenkomst met een
grootwinkelbedrijf op grond
waarvan onze leden aanzien
lijke kortingen krijgen op tal
van huishoudelijke goederen
zoals vloerbedekking, meubi
lair. keukeninrichtingen, koel
kasten, wasautomaten, gasfor
nuizen. ook op radio's en tv's,
goud, sieraden en horloges enz.
enz.".
Het lidmaatschap van de
ANAC houdt ook een
rechtshijstand carnel in dat de
houder recht geeft op gratis ju
ridisch advies, bemiddeling en
bijstand in rechte bij in Neder
land ontstane geschillen tussen
het lid en derden op het gebied
van autoverzekering, aankoop,
ruil. onderhoud en reparatie en
andere zaken die vallen binnen
de activiteiten van de ANAC.
Ook doet de ANAC in verzeke
ringen.
De heer Van der Veen daar
over: „Voor dat doel hebben we
een afzonderlijke verzeke
ringsmaatschappij opgericht.
Onze premies zijn zeer scherp
gesteld. We hebben drie verze
keringen:
a) de gouden ANAC-polis met
goede voorwaarden en een aan
tal toevoegingen, bij een catalo
gusprijs van 8000 zijn de pre
mies voor WA 362,- all risks
met 2001
en met 300 gulden eigen risico
806;
b) de netto ANAC-polis, weer
voor een wagen met een catalo
gusprijs van 8000 gulden; de
premie voor WA isf 250 en voor
all risks met een eigen nsico van
200 gulden f 680, tenslotte
c) de ANWB-Unigarantpolis
kent een merkentarief, b.v.
WA-premie
voor Volkswagen 1300 f 338 en
all risks-premie f 961
Erg plezierig vindt de ANAC
de veranderde mentaliteit van
het bedrijfsleven „Aanvanke
lijk zag men het allemaal niet zo
zitten wat wij deden, maar
tegenwoordig betrekken we b.v.
onderdelen rechtstreeks van
dealers, iets wal vroeger onmo
gelijk was Een paar jaar gele
den introduceerden we ook
vliegvakantiereizen voor onze
leden, met zeer goedkope aan
biedingen in Spanje en op Rho-
dos. maar deze activiteit Iwbben
we weer afgestoten, omdat de
praktijk leerde dal we ons met
die reizen veel ellende op de hals
haalden Momenteel is het zodat
onze leden vakantiereizen bij de
reisbureaus kunnen boeken en
op vertoon van de ANAC-
lidmaatschapskaart krijgen ze
dan een kleine korting", aldus
de heer Van dei Veen
Er zijn o.a bijkantoren in Bre
da. Clinge. Bergen op Zoom,
Philippine. Tilburg, Temeuzen
en Vlissingen.
EERSTE PRIJS: I
Een sta-caravan van Belmont, t|
luchtkasteel op de grond. Een I
van alle gemakken is voorzie!
een aparte dinette, een comfc.
comfoor met oven, een gashs!
te omschrijven. Deze Sierra Nil
zien en dat kan bij Belmont B
caravan ter waarde van 12.31
gesteld.
TWEEDE PRIJS: I
Een volledig verzorgde 15-da
personen naar Djakarta. U vli
de Belgische Luchtvaart Mij-Sal
DERDE PRIJS:
Een tour-caravan van Belmor
uitgevoerd in geperst alumin
caravan sterk en licht in gewict
heeft een rr.aximum aan bei
bovendien uitgevoerd met eer I
men er moeiteloos mee acht I
schenk ter waarde van 64
Polsbroek,
VIERDE PRIJS:
Een reis naar keuze voor
uit het uitgebreide reizen-
pakket van Airtour Holland.
Een geschenk ter waarde
van 5.400,— van
Eerste prijs:
100.000,- kontant, te besll
eens even in. wat u daar nisfl
Heeft u er wel eens van
bezat? Die droom kan nu we|
hoofdprijs van 100.000,- kul
Kopen. Of... een echt renpal
in de vele koersen, die regelrl
Wolvega of waar ook wordenl
Tweede prijs:
50.000,- kontant, eveneen
aangeboden door Ennia
U kunt op twee manieren uwl
oplossing(en) inzenden:
Per postgiro: (als voorbeeld)
Op voordelige en eenvoudige!
wijze kunt u meedoen via dm
postgiro. U maakt minimaal
ƒ1,- over op nevenstaande gi
rorekening. De slagzin (slechts
één per kaart) schrijft u op de
voorzijde onder „Mededeling
gen".
U kunt géén girobetaalcheque!
inzenden.
Per briefkaart: (als voorbeeld)
Naast de normale porto plak
u tenminste 1 gulden (en ter
hoogste 5 gulden) aan geldigi
Nederlandse postzegels extra;
ten bate van het K.W.F. Ver
meld duidelijk naam en adre:
en de slagzin die u in de puzze
BELANGRIJK: Tel vooral het
Na 26 puzzels
geweldige eln