SPIONAGECOMPLOT IN W.-DUITSLAND De bijbel is als een vreemd land Prototype Lamborghini Bravo -mm ANAC: besparen op autokosten EXTRA 40.000 LEDEN PROFITEREN VAN UITGEBREID SERVICEPAKKET STATISTIEK-AMBTENAREN SINDS 9 DECEMBER IN STAKING Juiste aantal werklozen in Engeland niet bekend mm TUSSEN DE WIELEN binnenland buitenland Camouflage Bonn Gevaarlijk Geboren Rechtsbijstand CSABÊNA?" a ZATERDAG 18 JANUARI 1975 ■■Mi (Van onze correspondent) BONN - In West-Duitsland is een omvangrijk spionagekom- plot ontmaskerd, dat waarde volle gegevens over de elektro nische technologie aan een Oost-Europees land verraden beeft. In totaal werden negen personen gearresteerd, die allen computerdeskundigen zijn. Tegen drie andere experts wordt het onderzoek nog voortgezet. I i Uit de omstandigheid dat het zwaartepunt van de spionage- activiteiten in de steden Frank fort. Solingen, Krefeld en Stutt gart lagen, leiden deskundigen af dat de Amerikaanse firma voor bureaumachines IBM de gedupeerde is. In de woningen en kantoren van de negen gearresteerden werd een grote hoeveelheid ma- j teriaal in beslag genomen, dat voor hen, volgens de procureur-generaal in Stutt-1 gart, uiterst belastend is. Hier-1 toe behoort onder andere een ze.er. ™°derne Sovjetrussische minicamera van het modernste type. waarmee agenten geheime documenten plegen te fotogra feren. Deze vondst zou er op kunnen duiden dat de opdracht gevers in Moskou zouden moe ten worden gezocht. Hierover wilde de procureur-generaal echter niets meedelen. Uit geldvondsten in banksafes blijkt voorts, dat de opdracht gevers er enorme bedragen voor over hadden om op de hoogte te worden gesteld van de laatste stand van de technologische we tenschappen in het Westen Al leen al in één enkele safe werd een bedrag gevonden van 20(1 000 mark. dat van de opd rachtgevers afkomstig was, maar het is zeker, dat de werke lijk uitbetaalde vergoedingen voor de spionage veel hoger wa ren. «J e kunt op verschillende wij zen een vreemd land bezoeken. Sommige mensen gaan ge woon, zonder veel voorberei ding. Ze laten het allemaal maar op zich afkomen en gaan alleen af op de indrukken die ze ter plaatse opdoen. Anderen bereiden zich zorgvuldig op een buitenlandse reis voor. Ze lezen wat over de geschiedenis van het land, proberen een be etje zicht te krijgen op de aard rijkskundige en politieke si tuatie. Wie het allemaal heel serieus neemt, probeert zelfs met een spraakkunst en een woordenboek iets van een vreemde taal op te steken. Maar hoe je het ook bekijkt, een reisgids is wel het minste wat je nodig hebt. Een reisgids kan je helpen je weg te vinden langs boeiende bezienswaar digheden. Een zekere dosis in formatie is onontbeerlijk, wil je de eigen sfeer van land en volk proeven. De wereld van de bijbel is in veel opzichten een vreemd land, dat je ook op verschil lende wijzen kunt bezoeken. Sommige mensen zeggen een voudigweg: „In de bijbel hoop ik het woord van God te vin den en dat is mij voldoende." Wie zou daar wat tegenin kun nen brengen? Een open hart is het allerbelangrijkste voor ie dere ontmoeting. Wie met open oog en open hart het vreemde land binnengaat, ontdekt er steeds opnieuw le vende, boeiende dingen. Wie probeert het spoor van God te ontdekken in de bijbel weet bovendien, dat hij het land niet vrijblijvend als een toerist bezoeken kan. Hij zoekt geen weg langs allerlei wetens waardigheden, maar een weg die naar het leven leidt. Maar ook als je de bijbel op die ma nier bekijkt is een reisgids geen overbodige luxe. Wie nooit een reisgids raadpleegt, weet wel wat hij gezien heeft, maar weet niet wat hij mist. En dat je de bijbel verkeerd kunt lezen, dat een naïef vrome le zing van de bijbel veel kapot kan maken, daarvan biedt de geschiedenis voorbeelden ge noeg. Wie de bijbelse geschrif ten aandachtig en kritisch leest, voelt allerlei vragen in zich opkomen. Hoe kan het ook anders? Tenslotte spreekt God in heel menselijke woor den, woorden die de klank en de kleur dragen van een be paalde tijd en een bepaalde streek, woorden die om uitleg, om verduidelijking vragen. Reisgids Onder de geschriften van de bijbel nemen de evangelies een belangrijke plaats in. Het boek van Joop Smit Bij nader in zien. De evangeliën opnieuw bekeken is bedoeld als een soort reisgids bij de lezing van een aantal evangelieteksten. Wie de moeite neemt de vlot geschreven uiteenzettingen met de vinger op de evangelie tekst te volgen, ontdekt hoe een vertrouwd verhaal opeens vol leven kan schieten. Gaan deweg krijg je oog voor de ver schillende elementen die te zamen de betekenis en de draagwijdte van een tekst be palen, zoals de betekenis van de woorden, de vorm en op bouw van een stukje tekst, de bedoeling van deevangelist. In een inleidend hoofdstukje wordt duidelijk gemaakt, wat eigenlijk bedoeld wordt, wan neer het evangelie „verkon digde geschiedenis" genoemd wordt. Vervolgens worden dertien teksten „opnieuw be keken" Bij de keuze van de evangelieteksten hebben ver schillende overwegingen mee gespeeld. De schrijver heeft teksten genomen, aan de hand waarvan we een duidelijk idee kunnen krijgen van de eigen exegetische werkwijze. Bo vendien heeft de schrijver ern aar gestreefd teksten te kiezen, die iets van de eigen sfeer van ieder evangelie oproepen en tenslotte heeft ook het aan sprekend karakter van de tek sten bij de keuze een rol ge speeld. Dat de laatstgenoemde maatstaf nogal persoonlijk is, behoeft geen betoog. Wat het boek van Joop Smit vooral sympathiek maakt is het feit dat het inderdaad een gids wil zijn. De beschouwingen staan niet in dienst van theorieën of bespiegelingen, maar in dienst van de tekst. Ze gaan uit van de tekst van de evangelies en leiden ernaar terug. De gids zelf treedt terug en stelt tel kens opnieuw de tekst cen traal. Hij weet dat de lezer zelf het eigenlijke werk moet doen: luisteren en kijken. Ander karakter Een reisgids van een heel ander karakter vinden we in Dagelijks leven in Bijbeltijd. Nu de Nederlandse uitgave van Everyday Life in Bible Times is verschenen, is ons naar school toe. Mijn moeder gaf mij twee broodjes en ik ging Op school vroeg de on derwijzer: Waarom ben je te laat? Bang en met luid klop pend hart ging ik voor hem staan en maakte een eerbiet dige buiging". Heel menselijk gaat het eraan toe, zoals ook in deze tekst uit het Egypte van de tijd van Moses, waarin een vader zijn zoon aanraadt: „Als taalgebied met een bijzonder boeiende leidraad bij de bijbel verrijkt. Naam en faam van de Amerikaanse uitgeefster Na tional Geographic Society staan borg voor de kwaliteit van dit boek. De geschriften van de bijbel worden vanuit een speciale invalshoek be licht, namelijk vanuit de op gravingen van oudheidkundi gen. Hier staal niet zozeer de tekst als wel het milieu van de bijbel centraal. In 448 prachtig geïllustreerde bladzijden komt een hele wereld opnieuw tot leven. Een simpel brokje klei uit een Sumerisch tablet tenhuis, waar welgestelde jon gens leerden lezen en schrij ven, brengt de wereld van Ab raham op een heel menselijke manier dichtbij Een jongen maakt een opstel: Toen ik vanmorgen wakker werd, ging ik naar mijn moeder en vroeg: Geef mij brood mee; ik wil je met een groot man dineert, neem dan wat hij ook mag ge ven, wanneer het voor je neus wordt gezet...spreek alleen, als hij jou aanspreekt. Lach, na dat hij lacht, en het zal zijn hart deugd doen" Menselijke wereld Een heel menselijke wereld, en tegelijk heel onmenselijk, niet zo heel erg verschillend van de onze. De Assyrische kronieken wemelen van wrede tonelen. In de tijd van de grote profeten van Israël bericht een Assyrische koning niet zonder trots: „Ik vernietigde hen, ik haalde de muren neer en ver brandde de torens. Ik ving de overlevenden en stak hen aan spiesen voor de stadspoort." Een wereld van gewone men sen, bierbrouwers, pottenbak kers, ververs, ezeldrijvers, marktkramers, boeren, amb tenaren en kantoormensen Het leven van gewone mensen is verstold tot scherven van potten, kruiken, lampen en schalen De grote mannen hebben hun naam vereeuwigd in paleizen, versterkingen, tempels en pyramiden Goede ren en voorwerpen die voor tdurend de bijbelse beeld spraak bepalen krijgen opeens een duidelijke vorm de wan. de weegschaal, het meetlint, de olijfpers, de lier, de luit, de papyrusrol, de schrijfstift, de olielamp Je krijgt een idee van de Assyrische stormram, de Egyptische strijdwagen en de Filistijnse oorlogsschepen En opeens voel je bijna aan den lijve hoe huiveringwekkend nauw het lot van Israël ver bonden was met de politieke en militaire aspiraties van zijn grote buren Egypte. Assyrië Babyion, Perzié. Griekenland. Rome. De vakkundige en le vendig geschreven teksten, de prachtige foto's, deoverzichte- lijke kaarten en de boeiende historische reconstructies ma ken dit boek tot een echte be levenis. Schaars Eén ding valt op: zo over vloedig de overblijfselen zijn, dieons de wereld tonen waarin Israël leefde, zo schaars zijn de stenen getuigenissen van de heel eigen gelovige kijk van Is raël op deze wereld van ge wone mensen en koningen deze wereld van liefde en haat. vrede en oorlog, arbeid en feest Dat is misschien toch weer niet zo toevallig Israël heeft zijn diepste geloof niet in beelden, maar in woorden uit gedrukt Van deze woorden geldt, wat Joop Smit in zijn boek over de evangelieverha len opmerkt: Ze zijn niet opge schreven om ze te doen verstij ven tot in steen gebeitelde hiëroglyfen. Willen zij hun werk kunnen doen, dan zullen ze telkens opnieuw moeten worden vertolkt en beluisterd. J. HULSHOF. Joop Smit, Bij nader inzien. De evangelieën opnieuw beke ken, Lannoo, Tielt en Amster dam 1974. Prijs f 17,80, 214 blz. Dagelijks leven in Bijbeltijd. 1967, 1974 National Geograp hic Society, Washington D.C., 1974 Unieboek B.V., Bussum. Prijs f 48,-, 448 blz. Ingezonden boeken: M A. Be ek, Het Boek Ester en het Poe rimfeest Met een beschouwing over de oudtestamentische op vatting van de geschiedenis Van exegese tot verkondiging 17. Katholieke Bijbelstichting Boxtel 1974. Pri/s 8,90. 86 blz. Franz Zehrer, De Boodschap der gelijkenissen. 1. Over God Van exegese tot verkondiging 18. Katholieke Bijbelstichting Boxtel 1974, 104 blz. (Van onze correspondent) LONDEN - Ofschoon men zich in Engeland ernstige zorgen maakt over de toenemende werkloosheid, weet niemand er precies hoeveel Britten momen teel zonder werk zitten. Ambte naren, belast met het verzame len van werkloosheidscijfers en het opmaken van de maande lijkse statistieken, hebben sinds 9 december geweigerd het werk te doen. Pas maandag a.s. gaan zij weer normaal aan de slag. Maar dan is het al te laat om half fe bruari een volledig beeld te kunnen krijgen van de situatie in januari. Het zal dus tot in maart duren eer het Britse mi nisterie van Arbeid weer offi ciële werkloosheidscijfers kan publiceren, namelijk die van fe bruari. De laatste officiële cijfers da teren van afgelopen november, toen het aantal Britse werklozen in totaal 622.000 bedroeg. Al gemeen wordt aangenomen, dat het huidige cijfer schommelt tussen minstens 700 000 en ruim 750 000. De socialistische rege ring spreekt er zich niet over uit. Ze belooft precieze gegevens wereldkundig te maken, zodra i ze beschikbaar zijr. WILSON In afwachting verschuilen de socialistische ministers zich achter het onvoorziene conflict dat uitgelokt werd door deamb tenaren. Het camoufleert d< ware toestand, zonder de rege ring in verlegenheid te brengen De ambtenaren zijn in staking gegaan omdat ze te veel moesten presteren, met te weinig perso neel Dank zij hun actie kan La bour het ernstige probleem van de werkeloosheid voorlopig nog zo klein mogelijk houden. Het Britse ministerie van Ar beid houdt trouwens vol, dat al les welbeschouwd de situatie nog vrij gunstig is. Een zegsman van dit Departement vertelde ons triomfantelijk: „Afgelopen jaar voorspelden de ongeluk sprofeten, dat Engeland eind 1974 een miljoen werklozen zou hebben. Die profeten werden echter in het ongelijk gesteld". Nu voorspellen ze, dat Groot-Brittanniê bij het begin van de lente een miljoen werklo zen zal tellen. Het is best moge lijk, dat de ongeluksprofeten ditmaal gelijk zullen krijgen. Sinds begin 1975 schijnt in de Britse fabrieken geen einde meer te komen aan de ontslagen. Bovendien is in een groot aantal bedrijven een vier- of drie daagse arbeidsweek van kracht. Als de situatie blijft verslechte ren, zullen spoedig honderddui zenden Britse arbeiders nog maar twee dagen in de week aan het werk gezet worden i In de Britse bouwnijverheid is et werkloosheidscijfer al ge stegen tot ruim 120 000, 31 000 meer dan verleden jaar rond de zelfde tijd. De federatie van de bouw voorspelt, dal nog voor de zomer aanvangt minstens 400.000 bouwlieden zullen moe ten stempelen. De werkloosheid is het groot ste in Noord-Ierland. Daar wordt ze echter in de eerste plaats veroorzaakt door de per manente oorlogssituatie. An- dere zwakke plekken van het Verenigd Koninkrijk zijn het industriële West-Schotland bepaalde delen van Noord Engeland, Centraal Engeland met zijn automobielnijverheid en aanverwante bedrijven en dt geïndustrialiseerde gewesten van Wales, waar vooral destaai fabrieken zwaar gebukt gaan onder de gevolgen van de reces sie. In de meeste staalfabrieken van Wales is nu een verkorte ar beidsweek van kracht. Die maatregel heeft tot doel te drukken op de staalproduktie. In de uren dat de bedrijven stil liggen, moeten de arbeiders on derhoudswerk doen of gewoon de fabriek vegen. De Britse staalnijverheid ver keert in ernstige moeilijkheden omdat in 1974 onder meer 12 percent auto's minder geprodu ceerd werden dan het jaar tevo ren. De automobielfabrieken blijven zitten met duizenden wagens, want de verkoop is ge daald met 25 percent. Honder dduizenden arbeiders zijn nu blij wanneer ze nog drie of vier dagen in de week mogen werken en niet ontslagen worden. De situatie is onrustwekkend in talrijke andere sectoren van de Britse industrie Het begint er dan ook op te lijken dat haar ar beiders, die vroeger om de ha- HEALY verklap in staking gingen, delijk weer wat eerbied zi ein- zullen gaan koesteren voor hun baan. In dit opzicht is de toenemende werkloosheid een goed medi cijn, dat evenwel slechts in kleine dosis toegediend zou mo gen worden. De Britse regering kan niet veel doen om te beletten, dat het gevaarlijke cijfer van een mil- i joen werklozen bereikt wordt j Dennis Healy. een van haar mi- I nisters, heeft gezegd dat een ho- i ger aantal onaanvaardbaar zou I zijn. Dan zou in Groot- 1 Bnttanniè een situatie kunnen ontstaan, die niet alleen econo misch maar ook politiek uiterst hachelijk is. 1 - ROGER SIMONS w-jv - fff' Op de Autosalon te Brussel toont Lamborghini het proto type van een nieuwe wagen, „Bravo" genaamd. Het is niet de aërodynamische vormgeving die hel grootste opzien baart, maar de plaats van de motor: de V-8 motor met een inhoud van drie liter is namelijk midden achte rin dwars gemonteerd, een voor Lamborghini nieuwe techniek. De vormgeving is in belangrijk opzicht bepaald door de mini male plaatsruimte die de me chanische delen innemen. De grote zijvensters lopen ver door zowel naar voor als naar achter tot voorbij de ventilatie openingen van de motorruimte. De Bravo is verder uitgerust met naar binnen draaibare koplam pen en ook met de twee voorste parkeerlampen kunnen licht signalen worden gegeven zooder dat daarbij de schijnwerpers branden. (Van een onzer verslaggevers) Het bezit van een auto en het rijden ermee wordt haast met de dag duurder. Hogere aanschaffingsprijzen van nieuwe auto's, de kosten van kentekenbewijs deel 01, verhoogde werkplaatstarieven zijn recente voorbeelden van kostenverhogende factoren voor de auto mobilist. En het eind is nog niet in zicht Het is voor veel automobilisten een gebiedende eis geworden prijsbewust te zijn en te besparen waar zulks maar enigszins mogelijk is. Sinds 15 jaar bestaat in Nederland een club, de ANAC (Algemene Nederlandse Automobilisten Club) die zich van meet af aan ervoor heeft ingezet de automobilsten metterdaad te helpen de kosten verband houdend met autorijden zoveel mogelijk te drukken. Veertigduizend leden telt die club nu en een van de jongste activiteiten betreft de instelling van Wegenhulp voor de leden waarover we onlangs in deze ru briek hebben bericht. Deze nieuwe activiteit van de ANAC heeft links en rechts geleid tot de vraag:„Is dat nu wel nodig, er is toch een Wegenwacht van de ANWB, waarom dan ook nog een soortgelijk instituut van de ANAC?" Op het eerste gezicht maakt dat mogelijk een wat mer kwaardige indruk", zegt de heer D. v.d. Veen, penningmeester van de ANAC.,,Maar met deze Wegenhulp zetten wij eigenlijk onze algemene gedragslijn voort. Geen kwaad woord over de ANWB, we hebben er goede relaties mee en werken samen o.a. op verzekeringsgebied.maar wil een ANWB-lid voor hulp in het buitenland in aanmerking komen, dan moet hij lid zijn zo wel van de ANWB als van de Wegenwacht en hij moet een reiskredietbrief aanschaffen, wat betekent dat hij zo'n zestig gulden moet neerleggen.. Wij nebben er vanaf de oprichting naar gestreefd onze leden een zo ruim mogelijk pakket aan ser vice en andere activiteiten aan te bieden vooreen zo laag moge lijke prijs. Een ANAC-lid be- aalt een tientje per jaar voor ijn lidmaatschap, geniet op <rond daarvan tal van kosten- >esparende faciliteiten waar ik •o aanstonds op terugkom en <rijgt voor 12,50 wegenhulp in ■innen- en buitenland, wij lachten dat wij voor minder ;eld nagenoeg dezelfde service tonden bieden in de vorm van -tulp bij pech of ongeval", aldus Je heer Van der Veen. De ANAC kwam in 1960 van de grond. Aanleiding voor de oprichting was een forse gara genota die de latere secretaris van de ANAC aan collega's op het werk liet zien. „Een zure zaak,maar wat doe je er tegen? Niets immers?", zo heette het Niettemin werd de gedachte geopperd eens bij elkaar te ko men om te bezien of er mets te doen zou zijn aan die voortdu rend oplopende kosten Een kleine 200 man was op die in Eindhoven gehouden vergade- i ring aanwezig, waar werd beslo- j ten tot de oprichting van een club van automobilisten met als voornaamste taak de leden be paalde voordelen te bieden Daarmee was de ANAC geboren en de tweehonderd leden van hel eerste uur zijn nu uitgegroeid tot ruim 40.000, terwijl gr inmid- I dels verspreid over het hele land 58 bijkantoren van de ANAC zijn. „We stelden ons de vraag: in hoeverre kunnen wij tegemoet komen aan de velerlei behoeften van onze leden?", zegt de heer Van der Veen „Wat heeft een automobilist nodig? Benzine, accessoires, onderdelen, verze kering, juridische bijstand, enz.enz. We begonnen met be nzine, die we acht cent per liter goedkoper aanboden dan ande ren, terwijl we toch volledig achter de kwaliteit konden staan Vandaag de dag is de prijs van ANAC-benzine ongeveer 91 cent voor normaal en 93 cent voor super, waarbij erkend moet worden dat momenteel bijna ie dereen, ook de grote merken, korting verstrekken, met name voor het zelf tanken door het publiek". „Wat onderdelen en accessoi res betreft vonden we dat we in alle geval alleen die artikelen zouden voeren die we met be duidende kortingen zouden kunnen aanbieden Dat was o.a. het geval met accu's, uitlaten, banden, spiegels, onderhouds middelen, olie. enz Vaak bedra gen de kortingen 40% en meer van de winkelwaarde; het be treft altijd merkartikelen en be slist geen minderwaardige pro- dukten. Banden verkopen we niet zelf, maar onze leden kun nen die bij vertrouwde banden specialisten tegen aanzienlijke korting aanschaffen Een ander voorbeeld- onze leden kunnen bij ons olie kopen vanaf f 2 per liter, omdat wij geen grotere winstmarge nemen dan strikt nodig ts" „Veel bijkantoren beschikken over een shop, sommige ook over een doe-het-zelf werkplaats voor de sleutelaar, veelal heb ben we ook overeenkomsten met carrosseriebedrijven voor uit deuken en spuiten tegen geredu ceerde prijzen, soms ook met hobbyzaken waar onze leden korting krijgen op tal van arti kelen Onze laatste aanwinst is een overeenkomst met een grootwinkelbedrijf op grond waarvan onze leden aanzien lijke kortingen krijgen op tal van huishoudelijke goederen zoals vloerbedekking, meubi lair. keukeninrichtingen, koel kasten, wasautomaten, gasfor nuizen. ook op radio's en tv's, goud, sieraden en horloges enz. enz.". Het lidmaatschap van de ANAC houdt ook een rechtshijstand carnel in dat de houder recht geeft op gratis ju ridisch advies, bemiddeling en bijstand in rechte bij in Neder land ontstane geschillen tussen het lid en derden op het gebied van autoverzekering, aankoop, ruil. onderhoud en reparatie en andere zaken die vallen binnen de activiteiten van de ANAC. Ook doet de ANAC in verzeke ringen. De heer Van der Veen daar over: „Voor dat doel hebben we een afzonderlijke verzeke ringsmaatschappij opgericht. Onze premies zijn zeer scherp gesteld. We hebben drie verze keringen: a) de gouden ANAC-polis met goede voorwaarden en een aan tal toevoegingen, bij een catalo gusprijs van 8000 zijn de pre mies voor WA 362,- all risks met 2001 en met 300 gulden eigen risico 806; b) de netto ANAC-polis, weer voor een wagen met een catalo gusprijs van 8000 gulden; de premie voor WA isf 250 en voor all risks met een eigen nsico van 200 gulden f 680, tenslotte c) de ANWB-Unigarantpolis kent een merkentarief, b.v. WA-premie voor Volkswagen 1300 f 338 en all risks-premie f 961 Erg plezierig vindt de ANAC de veranderde mentaliteit van het bedrijfsleven „Aanvanke lijk zag men het allemaal niet zo zitten wat wij deden, maar tegenwoordig betrekken we b.v. onderdelen rechtstreeks van dealers, iets wal vroeger onmo gelijk was Een paar jaar gele den introduceerden we ook vliegvakantiereizen voor onze leden, met zeer goedkope aan biedingen in Spanje en op Rho- dos. maar deze activiteit Iwbben we weer afgestoten, omdat de praktijk leerde dal we ons met die reizen veel ellende op de hals haalden Momenteel is het zodat onze leden vakantiereizen bij de reisbureaus kunnen boeken en op vertoon van de ANAC- lidmaatschapskaart krijgen ze dan een kleine korting", aldus de heer Van dei Veen Er zijn o.a bijkantoren in Bre da. Clinge. Bergen op Zoom, Philippine. Tilburg, Temeuzen en Vlissingen. EERSTE PRIJS: I Een sta-caravan van Belmont, t| luchtkasteel op de grond. Een I van alle gemakken is voorzie! een aparte dinette, een comfc. comfoor met oven, een gashs! te omschrijven. Deze Sierra Nil zien en dat kan bij Belmont B caravan ter waarde van 12.31 gesteld. TWEEDE PRIJS: I Een volledig verzorgde 15-da personen naar Djakarta. U vli de Belgische Luchtvaart Mij-Sal DERDE PRIJS: Een tour-caravan van Belmor uitgevoerd in geperst alumin caravan sterk en licht in gewict heeft een rr.aximum aan bei bovendien uitgevoerd met eer I men er moeiteloos mee acht I schenk ter waarde van 64 Polsbroek, VIERDE PRIJS: Een reis naar keuze voor uit het uitgebreide reizen- pakket van Airtour Holland. Een geschenk ter waarde van 5.400,— van Eerste prijs: 100.000,- kontant, te besll eens even in. wat u daar nisfl Heeft u er wel eens van bezat? Die droom kan nu we| hoofdprijs van 100.000,- kul Kopen. Of... een echt renpal in de vele koersen, die regelrl Wolvega of waar ook wordenl Tweede prijs: 50.000,- kontant, eveneen aangeboden door Ennia U kunt op twee manieren uwl oplossing(en) inzenden: Per postgiro: (als voorbeeld) Op voordelige en eenvoudige! wijze kunt u meedoen via dm postgiro. U maakt minimaal ƒ1,- over op nevenstaande gi rorekening. De slagzin (slechts één per kaart) schrijft u op de voorzijde onder „Mededeling gen". U kunt géén girobetaalcheque! inzenden. Per briefkaart: (als voorbeeld) Naast de normale porto plak u tenminste 1 gulden (en ter hoogste 5 gulden) aan geldigi Nederlandse postzegels extra; ten bate van het K.W.F. Ver meld duidelijk naam en adre: en de slagzin die u in de puzze BELANGRIJK: Tel vooral het Na 26 puzzels geweldige eln

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 30