VERZORGD
LANDJE
VAKANTIE-
WONINGR UILl
Billingland, nieuw
toeristisch project
Vakantie op de boerderij
Voo
prof
Ara
wap
f:
Zó komt men er
EG YPTE
Met, uiteraard veel voldoening stellen de bazen van
het WV-wezen in Jutland vast dat het toerisme
vanuit Nederland van jaar tot jaar toeneemt. „Een duide
lijke zaak", zo meent Soren Hempel-Jorgensen, VW-
directeur te Aarhus, „Nederlanders voelen zich bij ons
thuis. Ze waarderen de rust die ze hier vinden en de ve
lerlei mogelijkheden om hun vakantie zo plezierig en
gevarieerd als ze wensen door te brengen".
Gezinsvakantie
Inlichtingen
Tevreden
Contact
door
HEN BOLLEN
Ebeltofl
Met de NS
naar Aarhus
Flat
Civiele orders
extra-toerisme
i
ZATERDAG 28 DECEMBEI
„Tk wist dat Denemarken niet net ais Nederland is, al
menen veel mensen van wel. Maar toch ben ik verrast
door het landschap. Ik had niet verwacht dat Jutland 20
heuvelachtig zou zijn, dat akkers, bossen en weilanden er
vaak tot vlak aan zee doorlopen. Wat me bijzonder is op
gevallen is de reinheid die je aantreft, in de dor
pen, op de wegen, ook bij boerderijen en bedrijven. Opge
ruimd staat netjes, zou een Deens spreekwoord kunnen
zijn. Het land maakt een uiterst verzorgde indruk en
landschappelijk is er erg veel afwiss"'in"\ D» dorr-n lij
ken weggelopen te zijn uit de sprookjes van Andersen,
''en heerlijk vakantieland als het weer wat wil meewer
ken".
Aldus een Nederlandse vrouw die voor het eerst Dene
marken (Jutland) bezocht.
Over de weg zijn er twee routes naar Jutland:
1. Oldenzaal, Nordhorn, Lingen, Haselünne, Cloppenburg,
Autobahn richting Bremen, Hamburg, rondweg om Ham
burg, Autobahn richting Lübeck tot afslag Neumiinster,
Rendsburg, Schleswig, Flensburg, Holding, Horsens, Aar-
hus. Totale afstand ongeveer 800 km.
2. Arnhem, Autobahn richting Oberhausen tot afslag We-
"e"-Faltem. rVht'n" HaP-rn n"'i t 1
Munster) daar Autobahn richting Bremen en Hamburg cn
verder als bij route 1 beschreven. Totale afstand ongeveer
160 km.
-.
--V"'
|^e> v y\ A r V
Een beeld van Samsö, een eiland bij de oostkust van Jutland
Jutland
Het lijkt er inderdaad op dat
Nederlandse vakantiegasten
van harte -5331116 de slogan
„Denemarken, een fijn land"
onderschrijven al zal de een
het fijne op andere wijze en
op een ander terrein gevonden
hebben dan nummer twee.
Maar als je de toeristische in
ventaris van Jutland opmaakt,
moet je zelfs bij een objectieve
oordeels velling constateren dat
hier met fijne elementen be
paald niet spaarzaam, in aan
tal noch in verscheidenheid, is
omgesprongen. In feite valt het
je moeilijk om minder fijne
zaken te vinden of het zou
moeten zijn op het terrein van
de prijzen die hier in doorenee
toch wei 10 a 20% hoven het
Nederlandse peil liggen (al is
de kwaliteit altijd voortreffe
lijk) en ten aanzien van het
weer waarop hoegenaamd geen
peil te trekken valt in welk
opzicht die vergelijking met
Nederlandse normen weer aar
dig opgeld doet.
Een eenvoudige opsomming
lieert dat Jutland uitermate ge
schikt is voor een gezinsva-
kamtóe:
aan drie kanten ingesloten
door die zee met veel mooie
stranden en baaien, en in
het noorden f jonden;
tussen Skanderbong en Sdl-
Deens Verkeersbureau, Kei
zersgracht 518 te Amsterdam,
tel. 020 - 22 61 11.
Tourist Office Aarhus, Radhu-
set, 8000 Aarhus C., Danmark,
tel. 6 -12 16 00.
Horsens Turistforening, Kon-
gensgade 25, 8100 -Horsens, tel.
5 - 62 3k 32 (voor boerderij va
kantie en vakantie zonder zor
gen).
keborg een fraai menenigie-
bied;
over het geheel genomen
een zachtglooiend land
schap, hier en daax heuveü-
aohtiig mat bossen, akkers
en weilanden;
verspreid over het land
grote percelen bos;
veel kleine, vriendelijk
ogende dorpjes van een
gmote properheid;
boeiende en veel vermaak
biedende steden zoals Aar
hus, Aalborg, Vilbong en
Esbjerg;
tal van faciliteiten voor het
beoefenen van vele sporten;
oude kenken, kastelen,
landhuizen, musea;
voor de kinderen Lagoland.
dierentuinen, hertenkampen
en een safaripark;
eten en drinken van super
klasse;
een bevolking die eirg ge
steld is op Nederlandse be
zoekers.
Over elk van deze elementen
zouden vele regels te schrijven
zijn. Maar om een globale in
druk te krijgen van het Jut-
landse land is het voldoende
die grote A-wegen op een wil
lekeurige plaats te verlaten en
een binnenweggetje in te slaan.
Meestal een kronkelend weg
getje dat voert door akkers en
weilanden, een perceeltje bos AgrTiije
en door een piepklein, kraak- M
helder dorp met in vrolijke
kleuren geschilderde of in vak
werk opgetrokken huisjes.
ook z'* in Jutland, altijd is het
water (de zee, meren of de
zwembaden) binnen handbe
reik. Wil je vissen, fietsen,
paardrijden, golf spelen, die
rentuinen bezoeken, autotoch
ten maken, wandelen en wat
al niet meer, het kan allemaal
in Jutland. Vraag maar gauw
foldermateriaal aan bij een
van de onder „Inlichtingen"
genoemde adressen en begin
met de voorpret van de vakan
tie 1915.
Tn Jutland kan men wat vakantie houden betreft alle
*- kanten uit. Dat slaat ook op het onderdak, waarbij
de keus h?"f. i«( e-.n groot aa I1 uits* --de bote's, ter
wijl daarnaast de kro's dat zijn landelijke herberg®
met excellente maaltijden zeer geliefd zijn. Verder kan
men er zomerhuisjes, appartementen en kamers hut,,
vakantie houden op een boerderij en vanzelfsprekend'
kamperen zowel aan zee, aan de meren in Midden-Jut.
land als elders in het binnenland.
In 1974 kwam daar een
nieuwe dimensie bij, toen
de VVV van Aarhus het in
itiatief ham voor een va-
kantiewoningruil tussen
Deense en Nederlandse ge
zinnen. Het idee was, dat
Deense en Nederlandse fa
milies hun eengezinswoning
ter beschikking van elkaar
zouden stellen en dat dit
met gesloten beurzen zou
geschieden. Met andere
woerden: over en weer be
taalt men geen huur, geen
kosten voor licht, water en
gas, terwijl de deelnemende
gezinnen, ook eikaars bed-
degoed en handdoeken
kunnen gebruiken. Dit zou
leiden tot een goedkope
vorm van vakantie houden,
omdat men enorme bedra
gen uitspaart die anders
voor hotels of de huur van
appartement of bungalow
moesten worden uitgegeven.
„Natuurlijk waren er voor
af vele vraagtekens", zegt
mevrouw Ulla Staet Ander
sen, d'ie op het VW-kan-
too-r van Aarhus met de af
handeling (en met het „sa
menvoegen" van gezinnen)
belast is. „Een van de be
langrijkste vragen was: hoe
zullen de gezinnen e'kaars
eigendommen behandelen,
wat gebeurt er in geval van
schade of breuk en derge
lijke zaken Maar ik moet
zeggen, dat onze stoutste
verwachtingen zijn over
troffen. We hebben nu de
reacties van alle deelne
mende gezinnen binnen en
daaruit blijkt dat de tijde
lijke bewoners over en
weer steeds met de grootste
zorgvuldigheid met eikaars
eigendommen zijn omge
gaan. In gevallen van
schade is steeds zorggedra
gen voor herstel of vervan
ging. Zonder één uitzonde
ring waren alle Deense en
Nederlandse gezinnen bij
zonder tevreden".
Ook voor 1975 wil de VVV I
van Aarhus bemiddelen b-;:, I
heit tot stand komen vat I
een vakantiewoningrui'. I
Gegadigden melden z;ci, I
daartoe bij de VW en or.;. I
vangen een in het Engej I
gesteld vragenformulie' I
dat vergezeld van enige I
to's van het ex- en intent:-
van het huis, teruggezond® l
moet worden. Mevrouw U).
Ia Staet Andersen zal dat I
haar uiterste best doen etc
geschikte ruil tot stand t,
brengen, waarhij zij rekt. I
mag houdt met gezinsgroot,
te en -samenstelling, wet.
sen ten aanzien van de va-1
kantieperiode e.d., terwijl I
zij vanzelfsprekend er ooi
naar streeft een ruil tot
stand te brengen tussen L.
zinnen van gelijke of over. I
eenstemmende maatschap. I
pelijke klassen.
In principe geldt de woning-1
ruilservice voor de periode I
van half mei tot begin sep-
tember en als de rail tot I
stand is gekomen, word®
de betrokken gezinnen uit.
genodigd zo spoedig mogt-
lijk contact met elkaar
te nemen waarbij men ook I
afspraken kan maken t-
kaar over en weer (met Pa.
sein, Pinksteren of tijden I
een weekeinde) te bezoeken I
teneinde kennis met elkaar
te maken. Dat laatste
vooral voor mensen die
ietwat huiverig staan ten
opzichte van het idee hun
huis door onbekenden te la-1
ten bewonen of omdat ma
het gewoon prettig vindt e
kaar te leren kennen.
Het is duidelijk dat aan de-1
ze wijze van vakantie hon
den grote financiële voorde
len zijn verbonden. De eni
ge extra-kosten die men I
heeft zijn het vervoer van I
Nederland naar Aarhus v.v, 1
en de over de gehele linie
wat hogere kosten van het
levensmiddelenpakket ii
Denemarken.
Openluchtmuseum in Aarhus
gang van bos, wei of veld in
water. Het is altemaail van een
onzegbare charme en het wekt
geen verbazing dat mensen die
eens in Denemarken waren,
voor dit land een zwak plekje
in hun hart hebben gekregen.
Het is gieen wonder dat Lego
een Deense vinding ie, denk je
onwi'lekeurig, want alles in
dit land maakt een georgani
seerde, schone indruk en is
van een mini-schaal die doet
den-ken aan sprookjesland. Niet
zeldens ben je dan opeens aan
zee, tref je een verlaten
strandje of blijkt dat de zee
zomaar begint waar het land
ophoudt zonder enige over-
Ik heb er helaas de ruimte niet
voor om diepgaand te vertel
len over alle aantrekkelijkhe
den van Jutland. Ik zou nog
eindeloos willen schrijven over
een stad als Aarhus, meer dan
duizend jaar oud en die tweede
stad vam het Land waar de zee
en de stranden doordringen tot
aan die voordeur, waar de
Gamble By de oude stad
een openluchtmuseum
meit 55 oude Deense boerderij
en en ambachtshuisjes midden
in een stadspark is gevestigd,
waar fraaie winkelstraten no
den tot kijken, bewonderen em
kopen' en de wat kunstzinnig
aanigel'Egdte of geïnteresseerde
bezoeker in extase brenigen,
waar zo'n tweehonderd restau
rants je kennis latem maken
met het goedie dar aarde maar
dan cup z'n Deems en dat wil
zeggen: met girote perfectie
toebereid.
Ooik zou ik willen verhalen
over een piepklein plaatsje als
Ebeltoft, een schitterend dorp
vol vakwerkhuizen waar de
dorpsomroeper zich een weg
baiant over die met rolstenen
geplaveide straiten die dioor
scheefgezakte hu/sjies om
zoomd zijin om zijn boodschap
te verkondigen, waar je boe
tiekjes bij de vleet vindt en
gezellige oafés ein restaurants
vaak in oude stijl, waar het
glas Tuborg of Karlsbeirg je na
een tippel door het stadje uit
muntend smaakt.
Ik zou Legoland moeten op
voeren, hét paradijs voor kón-
deren, zeker op een dag dat
het geen strandweer is en
waar ze met de vele attracties
een volle dag kunnen door
brengen.
En zo is er nog zoveel meer,
dat verteld zou moeten wor
den. Maar laat ik volstaan met
een slotopmerking: waar je
'J'en westen van Holding in Zuid-Jut
land verrijst een nieuw toeristisch
project waarbij het zwaartepunt op de
zeevaart wordt gelegd. Billingland ligt 22
km ten westen van Holding, tussen Lun-
derskov en Vejen en het project wordt in
verschillende etappes opgebouwd.
In eerste aanleg is een natuurpark tot stand
gekomen van 48.000 m2, opgebouwd uit zeven
honderd planten- en bloemencomposities en
doorsneden door miniatuurkanalen die een ge
zamenlijke lengte hebben van 600 meter. De
kanalen verbinden vier kleine meren en vijf
havens en bruggen verbinden de wandelpaden
met eilanden in de meren.
In de kanalen kunnen bezoekers spelen met
op afstand bestuurde modelschepen, die even
als de benodigde apparatuur tegen een reJt-l
lijke vergoeding kunnen worden gehuurd. E r
ders kunnen bezoekers op een speciaal aaiije-l
legd modelplatvorm de modelvliegtuigsport bt-1
oefenen en tijdens het seizoen worden v«|
het publiek wedstrijden georganiseerd met ra-|
diobestuurde modelschepen, -vliegtuigen ol
helikopters. Ook vindt men in Billingland ca I
vijfhonderd meter lange modelspoorweg m»j
het museum treft men panorama's aan van bel
roemde historische zeeslagen en scheepsm»!
dellen vanaf de Vikingtijd tot heden.
Zo is deze zomer het schip van Columbus, li I
Santa Maria, door ervaren scheepsbouwers st-l
bouwd en ook zijn er modellen van de fregat-1
ten Wasa, Norske L0ve en Jylland. Naast M|
museum bevinden zich een cafetaria en f
kiosk.
Een folder met bijzonderheden kan wor-iv j
aangevraagd bij Billingland, Knudevejen, 6fW|
Vejen, Danmark.
jyjevrouw Inge Raad-
um, VW-directrice
te Horsens in Jutland,
heelt een tienjarige erva
ring met het verschijnsel
vakantie op de boerderij.
Ze zegt: „In het begin kre
gen we voornamelijk Engelse
giasten. Doordat Denemarken
met Engeland deel uitmaak
te van de EFTA, de tegen
hanger van de EEG, kenden
en waardeerden veel Engel
sen onze agrarische produk-
ten. Dat bracht hen ertoe na
der kennis te maken met het
leven op het Deense platte
land en toen wij de mogelijk
heid openstelden voor een
vakantie op de boerderij wa
ren de Engelsen de eersten
die daarvan gebruik maak
ten. Tegenwoordig krijgen we
echter in toenemende mate
ook gasten uit Nederland en
direct na 1 januari wordt de
mogelijkheid tot boeken
opengesteld. Hier in Midden-
Jutland beschikken we over
160 boerderijen die gasten
willen ontvangen en vorig
jaar ro'eerden ze gezamen
lijk 64.000 overnachtingen.
Alle boerderijen worden jaar
lijks door ons geïnspecteerd,
veel gemeenten verlenen sub
sidie om de boerderijen als
pension-bedrijven geschikt te
maken. De meeste boerderij
en beschikken over twee tot
drie, sommige zelfs over vier
dubbele kamers en het is
voorwaarde dat er op elke
boerderij minstens één per
soon is die een vreemde taal
spreekt. Is dat niet het geval
dan worden de kamers uit
sluitend aan Scandinaviërs
verhuurd. Het is regel dat de
gasten half- of volpension
krijigen en dat ze bij het boe
rengezin aan tafel zitten. In
veel gevallen is men ook bui
ten de maaltijden en faimille,
dat wil zeggen dat de gasten
vooral 's avonds deel van
het gezin uitmaken en in de
woonkamer gezellig bijeen
zijn.
Een andere mogelijkheid
voor een vakantie op het Jut-
landse plattel-and is dat men
een flat of een deel van een
'ïu-'s huurt, meertal ei
gendom van de ouders van
een boer. Hier is men op ei-
gein verzorging aangewezen
en de huurprijzen Liggen veel
lager dan die van zomerhuis
jes, terwijl men er als regel
ook meer ruimte heeft dan in
eein bungalow. Voor deze
wijze van vakantie houden
beschikken we in
Midden-Jutland over 100 ap
partementen of huizen. Het
systeem heet „Carefree coun
try holiday" (vakantie zonder
•zorgen op het platteland) en
er zijn twee klassen; in beide
gevallen gaat het om com
pleet ingerichte woningen
met minstens vier beidden en
de gasten dienen alleen la
kens, slopen en handdoeken
mee te brengen. Zowel voor
een vakantie op de boerderij
als voor een vakantie zonder
zorgen geldt dat de periode
van midden juli tot midden
augustus erg in trek is".
Daarom raadt mevrouw
Raadum liefhebbers aan niet
te lang te wachten met het
aanvragen van inlichtingen
en daarna zo spoedig moge
lijk te boeken.
Voor 1974 golden de volgen
de prijzen: in het hoogsei
zoen volpension p.p. p.d.
f 27,kinderen van 4-12
jaar 20,en kinderen van
0-4 jaar 13,buiten het
hoogseizoen zijn de prijzen
resp. f 23,17,en
f 11,Voor halfpension gel
den in het hoogseizoen de
volgende prijzen: 23,p.p.
p.d., kinderen 4-12 jaar
f 17,en kinderen van 0-4
jaar 11,halfpension resp.
19,—, 14,— en 9,—.
Het hoogseizoen loopt van 15
juni tot en met 31 augustus
en geldt ook met Kerstmis.
Nieuwjaar, Pasen en Pinkste
ren.
De huur van een apparte
ment of flat in het kader van
„Vakantie zonder zorgen"
bedraagt in het hoogseizoen
voor klasse 1 275,en voor
klasse 2 225,per week,
buiten het hoogseizoen resp
f 210,— en f 160,—. Alle prij
zen gelden voor maximaal 4-
5 personen. Voor 1975 moet
gerekend worden op eer
prijsverhoging van ongeveer
10 procent.
Mmmm
1 Limjjord bij Aalborg in het noorden van Jutland
ginds enkele jaren
de NS treinreizen
Nederland naar Aarhus in k-'l
land. De belangstelling daari
voor neemt van jaar tot j»J'l
toe en voor 1975 heeft <k I
de capaciteit dan ook verdu-1
beid. Van 13 mei tot 23
tember kan men wekelijks 'Pi
dinsdag per trein/bus na- I
Jutland voor een geheel ver-1
zorgde vakantiereis van
week. Men reist per Scandia'
vië-Express vanuit Hoek V---I
Holland (opstapmogelijkhed1
o.a. te Utrecht, Amersfoort
Hengelo) naar Ham-burg, da' I
stapt men over en reist verdf-1
per trein naar Flensburg *"r I
bussen gereedstaan voor I
vervoer van de laatste etap.-< I
naar Aarhus. Daar komt m<
's avonds om 19.00 uur aan
wordt men ondergebracht I
een hotel met volledige vC L
zorging. In de prijs zijn I
vier dagtrips per touring'-
begrepen.
De prijzen variëren I
583.voor een standaar' I
hotelkamer tot 649,— I
een kamer met bad/douche c»
toilet. Ook de diensten van t
reisleider zijn inclusief.
(Van onze L
PARIJS - Saocdi-Arahië e
hischr naties kopen in het we
militaire macht van Egypte
wapcnlcvcranties minder afi
hebben Franse functionaris*
Koning Feisal en andere
kopen moderne wapens in Fr,
de Egyptische en Syrische s
bijdrage aan de oorlogsinsp:
conflict. Maar de Saoedisehe
Ahoe Dhahi en andere rijke
halt toeroepen aan de Russi
Oosten en een mogelijke comi
komen, zo menen de functioi
De sjah van Perziê heeft ziel
bij de Arabische regeerder
aangesloten in hun campagn
tegen het communisme en zie!
met bezorgdheid naar de Kus
sisehe militaire opbouw in hef
naburige Irak.
De Perzische leider heen
troepen en wapens gezonde!
aan de sultan van Oman. sjeil
Savtd Qaboes. voor de strijl
•egen marxistische guerrilla!
strijders in hel zuiden, aldul
waarnemers m Parijs.
Perzië en Saoedi-Arabil
willen de Golf. 's wereld bel
langnjkste scheepvaartroute
voor ol levervoet. vrij van inl
lernationale bondgenoot!
schappen en invloedssfereif
nouden.
Franknjks ministerl
president Jacques Chirac heefl
deze week ztjn bezoek van dril
dagen aan Perzië besloten mei
de ondertekening van belang!
AMSTERDAM (ANP) -]
Het jaar 1974 is voorde Am
sterdamse effectenbeurs het
somberste jaar sinds de
tweede wereldoorlog ge
weest. Er deden zich zeer
zware koersdalingen voor,
met als diepst liggende oor
zaak de gevolgen van de olie
crisis eind 19711. Daarbij hie
ven de omzetten ver achter
bij die van het voorgaande
jaar.
Het jaar begon goed met een
herstel van de inzknking in de
laatste maanden van 1973. en
eindigde ook nog in verhouding
redelijk Daartussen lag echter
een periode van een lusteloze,
soms apatisehe stemming op het
Damrak, onderbroken door zeer
korte perioden van opleving.
Het vertrouwen van de beleg
gers bleek zwaar geschokt en
zelfs gunstige uitkomsten bij
veel bedrijven konden dit niet
herstellen de beurs bleef in de
ban van onder meer de olie. een
dalende conjunctuur, afbrokke-
lende buitenlandse beurzen, een
scherp stijgende rentepeil op de
kapitaalmarkten en jjolitieke I
verwikkelingen in het oostelijk
bekken van de Middellandse
Keeen Amerika Nationalisaties 1
en de dreiging daarvan, zoals in I
VRIJI
le kolom slotkoersen vorige I
a taten b|
d exdividend e
1.00
8.00
8.00
8.00
7.75
7.75
7.75
7.50
7.50
7.50
7.50
7.20
7.00
7.00
7.00
6.50
6.50
6.50
6.50
6.25
6.25
6.00
5.75
5.75
5.25
MS
SM
SM
SM
SM
SM
Actieve aandelen
Handel en Industrie
AKZO 1 20 38,40 38,60!
ASN I 100 248.50 346,50
AmRo I 20 62,50 63,501
A-dam Rub I 750 249.00 2.46,00
Delt-MI) t 75 88.80 89.00
Dordtsche 20 83.10 83,00
Dordtsche Pr 83,00 82.90
Helneki# t 25 112,50 114.20
Heinekcn H 25 108,50 109.20
H.A.L. Holl. t 100 55.501 55.00
Hoogov. 1 20 56.50 56,50
HVA-Mljen 60,10 60.10
KNSM eert 100 115,00e 115,00
KLM 1 100
Kon. Olie I 20
N»t. Need. J 10
Ommeren Clert
Philips t 10
Robeco f 50
Rollnco f 50
Scheepv U f 50
Unilever f 20
41,20
83,90
53,90
291,00
20,90f
139,80
88,50
110,00
79,20e
41,00
64,10f
53.80
297.50
2l,i0t
141,30 j
90,30
110,90
80.40
Actieve obligaties
staatsleningen
10.50 Ned. 74
103,50
103,40
9.75 id 74
100,90
4.75
8.00 id 69
91,80
92,00
6.00
8.00 id 70-95
91.80
92.00
6.75
8.00 ut 71-96
91,10
91,30
5.50
1.00 ld 701
96,80
96,80
8.23