VERZORGD LANDJE VAKANTIE- WONINGR UILl Billingland, nieuw toeristisch project Vakantie op de boerderij Voo prof Ara wap f: Zó komt men er EG YPTE Met, uiteraard veel voldoening stellen de bazen van het WV-wezen in Jutland vast dat het toerisme vanuit Nederland van jaar tot jaar toeneemt. „Een duide lijke zaak", zo meent Soren Hempel-Jorgensen, VW- directeur te Aarhus, „Nederlanders voelen zich bij ons thuis. Ze waarderen de rust die ze hier vinden en de ve lerlei mogelijkheden om hun vakantie zo plezierig en gevarieerd als ze wensen door te brengen". Gezinsvakantie Inlichtingen Tevreden Contact door HEN BOLLEN Ebeltofl Met de NS naar Aarhus Flat Civiele orders extra-toerisme i ZATERDAG 28 DECEMBEI „Tk wist dat Denemarken niet net ais Nederland is, al menen veel mensen van wel. Maar toch ben ik verrast door het landschap. Ik had niet verwacht dat Jutland 20 heuvelachtig zou zijn, dat akkers, bossen en weilanden er vaak tot vlak aan zee doorlopen. Wat me bijzonder is op gevallen is de reinheid die je aantreft, in de dor pen, op de wegen, ook bij boerderijen en bedrijven. Opge ruimd staat netjes, zou een Deens spreekwoord kunnen zijn. Het land maakt een uiterst verzorgde indruk en landschappelijk is er erg veel afwiss"'in"\ D» dorr-n lij ken weggelopen te zijn uit de sprookjes van Andersen, ''en heerlijk vakantieland als het weer wat wil meewer ken". Aldus een Nederlandse vrouw die voor het eerst Dene marken (Jutland) bezocht. Over de weg zijn er twee routes naar Jutland: 1. Oldenzaal, Nordhorn, Lingen, Haselünne, Cloppenburg, Autobahn richting Bremen, Hamburg, rondweg om Ham burg, Autobahn richting Lübeck tot afslag Neumiinster, Rendsburg, Schleswig, Flensburg, Holding, Horsens, Aar- hus. Totale afstand ongeveer 800 km. 2. Arnhem, Autobahn richting Oberhausen tot afslag We- "e"-Faltem. rVht'n" HaP-rn n"'i t 1 Munster) daar Autobahn richting Bremen en Hamburg cn verder als bij route 1 beschreven. Totale afstand ongeveer 160 km. -. --V"' |^e> v y\ A r V Een beeld van Samsö, een eiland bij de oostkust van Jutland Jutland Het lijkt er inderdaad op dat Nederlandse vakantiegasten van harte -5331116 de slogan „Denemarken, een fijn land" onderschrijven al zal de een het fijne op andere wijze en op een ander terrein gevonden hebben dan nummer twee. Maar als je de toeristische in ventaris van Jutland opmaakt, moet je zelfs bij een objectieve oordeels velling constateren dat hier met fijne elementen be paald niet spaarzaam, in aan tal noch in verscheidenheid, is omgesprongen. In feite valt het je moeilijk om minder fijne zaken te vinden of het zou moeten zijn op het terrein van de prijzen die hier in doorenee toch wei 10 a 20% hoven het Nederlandse peil liggen (al is de kwaliteit altijd voortreffe lijk) en ten aanzien van het weer waarop hoegenaamd geen peil te trekken valt in welk opzicht die vergelijking met Nederlandse normen weer aar dig opgeld doet. Een eenvoudige opsomming lieert dat Jutland uitermate ge schikt is voor een gezinsva- kamtóe: aan drie kanten ingesloten door die zee met veel mooie stranden en baaien, en in het noorden f jonden; tussen Skanderbong en Sdl- Deens Verkeersbureau, Kei zersgracht 518 te Amsterdam, tel. 020 - 22 61 11. Tourist Office Aarhus, Radhu- set, 8000 Aarhus C., Danmark, tel. 6 -12 16 00. Horsens Turistforening, Kon- gensgade 25, 8100 -Horsens, tel. 5 - 62 3k 32 (voor boerderij va kantie en vakantie zonder zor gen). keborg een fraai menenigie- bied; over het geheel genomen een zachtglooiend land schap, hier en daax heuveü- aohtiig mat bossen, akkers en weilanden; verspreid over het land grote percelen bos; veel kleine, vriendelijk ogende dorpjes van een gmote properheid; boeiende en veel vermaak biedende steden zoals Aar hus, Aalborg, Vilbong en Esbjerg; tal van faciliteiten voor het beoefenen van vele sporten; oude kenken, kastelen, landhuizen, musea; voor de kinderen Lagoland. dierentuinen, hertenkampen en een safaripark; eten en drinken van super klasse; een bevolking die eirg ge steld is op Nederlandse be zoekers. Over elk van deze elementen zouden vele regels te schrijven zijn. Maar om een globale in druk te krijgen van het Jut- landse land is het voldoende die grote A-wegen op een wil lekeurige plaats te verlaten en een binnenweggetje in te slaan. Meestal een kronkelend weg getje dat voert door akkers en weilanden, een perceeltje bos AgrTiije en door een piepklein, kraak- M helder dorp met in vrolijke kleuren geschilderde of in vak werk opgetrokken huisjes. ook z'* in Jutland, altijd is het water (de zee, meren of de zwembaden) binnen handbe reik. Wil je vissen, fietsen, paardrijden, golf spelen, die rentuinen bezoeken, autotoch ten maken, wandelen en wat al niet meer, het kan allemaal in Jutland. Vraag maar gauw foldermateriaal aan bij een van de onder „Inlichtingen" genoemde adressen en begin met de voorpret van de vakan tie 1915. Tn Jutland kan men wat vakantie houden betreft alle *- kanten uit. Dat slaat ook op het onderdak, waarbij de keus h?"f. i«( e-.n groot aa I1 uits* --de bote's, ter wijl daarnaast de kro's dat zijn landelijke herberg® met excellente maaltijden zeer geliefd zijn. Verder kan men er zomerhuisjes, appartementen en kamers hut,, vakantie houden op een boerderij en vanzelfsprekend' kamperen zowel aan zee, aan de meren in Midden-Jut. land als elders in het binnenland. In 1974 kwam daar een nieuwe dimensie bij, toen de VVV van Aarhus het in itiatief ham voor een va- kantiewoningruil tussen Deense en Nederlandse ge zinnen. Het idee was, dat Deense en Nederlandse fa milies hun eengezinswoning ter beschikking van elkaar zouden stellen en dat dit met gesloten beurzen zou geschieden. Met andere woerden: over en weer be taalt men geen huur, geen kosten voor licht, water en gas, terwijl de deelnemende gezinnen, ook eikaars bed- degoed en handdoeken kunnen gebruiken. Dit zou leiden tot een goedkope vorm van vakantie houden, omdat men enorme bedra gen uitspaart die anders voor hotels of de huur van appartement of bungalow moesten worden uitgegeven. „Natuurlijk waren er voor af vele vraagtekens", zegt mevrouw Ulla Staet Ander sen, d'ie op het VW-kan- too-r van Aarhus met de af handeling (en met het „sa menvoegen" van gezinnen) belast is. „Een van de be langrijkste vragen was: hoe zullen de gezinnen e'kaars eigendommen behandelen, wat gebeurt er in geval van schade of breuk en derge lijke zaken Maar ik moet zeggen, dat onze stoutste verwachtingen zijn over troffen. We hebben nu de reacties van alle deelne mende gezinnen binnen en daaruit blijkt dat de tijde lijke bewoners over en weer steeds met de grootste zorgvuldigheid met eikaars eigendommen zijn omge gaan. In gevallen van schade is steeds zorggedra gen voor herstel of vervan ging. Zonder één uitzonde ring waren alle Deense en Nederlandse gezinnen bij zonder tevreden". Ook voor 1975 wil de VVV I van Aarhus bemiddelen b-;:, I heit tot stand komen vat I een vakantiewoningrui'. I Gegadigden melden z;ci, I daartoe bij de VW en or.;. I vangen een in het Engej I gesteld vragenformulie' I dat vergezeld van enige I to's van het ex- en intent:- van het huis, teruggezond® l moet worden. Mevrouw U). Ia Staet Andersen zal dat I haar uiterste best doen etc geschikte ruil tot stand t, brengen, waarhij zij rekt. I mag houdt met gezinsgroot, te en -samenstelling, wet. sen ten aanzien van de va-1 kantieperiode e.d., terwijl I zij vanzelfsprekend er ooi naar streeft een ruil tot stand te brengen tussen L. zinnen van gelijke of over. I eenstemmende maatschap. I pelijke klassen. In principe geldt de woning-1 ruilservice voor de periode I van half mei tot begin sep- tember en als de rail tot I stand is gekomen, word® de betrokken gezinnen uit. genodigd zo spoedig mogt- lijk contact met elkaar te nemen waarbij men ook I afspraken kan maken t- kaar over en weer (met Pa. sein, Pinksteren of tijden I een weekeinde) te bezoeken I teneinde kennis met elkaar te maken. Dat laatste vooral voor mensen die ietwat huiverig staan ten opzichte van het idee hun huis door onbekenden te la-1 ten bewonen of omdat ma het gewoon prettig vindt e kaar te leren kennen. Het is duidelijk dat aan de-1 ze wijze van vakantie hon den grote financiële voorde len zijn verbonden. De eni ge extra-kosten die men I heeft zijn het vervoer van I Nederland naar Aarhus v.v, 1 en de over de gehele linie wat hogere kosten van het levensmiddelenpakket ii Denemarken. Openluchtmuseum in Aarhus gang van bos, wei of veld in water. Het is altemaail van een onzegbare charme en het wekt geen verbazing dat mensen die eens in Denemarken waren, voor dit land een zwak plekje in hun hart hebben gekregen. Het is gieen wonder dat Lego een Deense vinding ie, denk je onwi'lekeurig, want alles in dit land maakt een georgani seerde, schone indruk en is van een mini-schaal die doet den-ken aan sprookjesland. Niet zeldens ben je dan opeens aan zee, tref je een verlaten strandje of blijkt dat de zee zomaar begint waar het land ophoudt zonder enige over- Ik heb er helaas de ruimte niet voor om diepgaand te vertel len over alle aantrekkelijkhe den van Jutland. Ik zou nog eindeloos willen schrijven over een stad als Aarhus, meer dan duizend jaar oud en die tweede stad vam het Land waar de zee en de stranden doordringen tot aan die voordeur, waar de Gamble By de oude stad een openluchtmuseum meit 55 oude Deense boerderij en en ambachtshuisjes midden in een stadspark is gevestigd, waar fraaie winkelstraten no den tot kijken, bewonderen em kopen' en de wat kunstzinnig aanigel'Egdte of geïnteresseerde bezoeker in extase brenigen, waar zo'n tweehonderd restau rants je kennis latem maken met het goedie dar aarde maar dan cup z'n Deems en dat wil zeggen: met girote perfectie toebereid. Ooik zou ik willen verhalen over een piepklein plaatsje als Ebeltoft, een schitterend dorp vol vakwerkhuizen waar de dorpsomroeper zich een weg baiant over die met rolstenen geplaveide straiten die dioor scheefgezakte hu/sjies om zoomd zijin om zijn boodschap te verkondigen, waar je boe tiekjes bij de vleet vindt en gezellige oafés ein restaurants vaak in oude stijl, waar het glas Tuborg of Karlsbeirg je na een tippel door het stadje uit muntend smaakt. Ik zou Legoland moeten op voeren, hét paradijs voor kón- deren, zeker op een dag dat het geen strandweer is en waar ze met de vele attracties een volle dag kunnen door brengen. En zo is er nog zoveel meer, dat verteld zou moeten wor den. Maar laat ik volstaan met een slotopmerking: waar je 'J'en westen van Holding in Zuid-Jut land verrijst een nieuw toeristisch project waarbij het zwaartepunt op de zeevaart wordt gelegd. Billingland ligt 22 km ten westen van Holding, tussen Lun- derskov en Vejen en het project wordt in verschillende etappes opgebouwd. In eerste aanleg is een natuurpark tot stand gekomen van 48.000 m2, opgebouwd uit zeven honderd planten- en bloemencomposities en doorsneden door miniatuurkanalen die een ge zamenlijke lengte hebben van 600 meter. De kanalen verbinden vier kleine meren en vijf havens en bruggen verbinden de wandelpaden met eilanden in de meren. In de kanalen kunnen bezoekers spelen met op afstand bestuurde modelschepen, die even als de benodigde apparatuur tegen een reJt-l lijke vergoeding kunnen worden gehuurd. E r ders kunnen bezoekers op een speciaal aaiije-l legd modelplatvorm de modelvliegtuigsport bt-1 oefenen en tijdens het seizoen worden v«| het publiek wedstrijden georganiseerd met ra-| diobestuurde modelschepen, -vliegtuigen ol helikopters. Ook vindt men in Billingland ca I vijfhonderd meter lange modelspoorweg m»j het museum treft men panorama's aan van bel roemde historische zeeslagen en scheepsm»! dellen vanaf de Vikingtijd tot heden. Zo is deze zomer het schip van Columbus, li I Santa Maria, door ervaren scheepsbouwers st-l bouwd en ook zijn er modellen van de fregat-1 ten Wasa, Norske L0ve en Jylland. Naast M| museum bevinden zich een cafetaria en f kiosk. Een folder met bijzonderheden kan wor-iv j aangevraagd bij Billingland, Knudevejen, 6fW| Vejen, Danmark. jyjevrouw Inge Raad- um, VW-directrice te Horsens in Jutland, heelt een tienjarige erva ring met het verschijnsel vakantie op de boerderij. Ze zegt: „In het begin kre gen we voornamelijk Engelse giasten. Doordat Denemarken met Engeland deel uitmaak te van de EFTA, de tegen hanger van de EEG, kenden en waardeerden veel Engel sen onze agrarische produk- ten. Dat bracht hen ertoe na der kennis te maken met het leven op het Deense platte land en toen wij de mogelijk heid openstelden voor een vakantie op de boerderij wa ren de Engelsen de eersten die daarvan gebruik maak ten. Tegenwoordig krijgen we echter in toenemende mate ook gasten uit Nederland en direct na 1 januari wordt de mogelijkheid tot boeken opengesteld. Hier in Midden- Jutland beschikken we over 160 boerderijen die gasten willen ontvangen en vorig jaar ro'eerden ze gezamen lijk 64.000 overnachtingen. Alle boerderijen worden jaar lijks door ons geïnspecteerd, veel gemeenten verlenen sub sidie om de boerderijen als pension-bedrijven geschikt te maken. De meeste boerderij en beschikken over twee tot drie, sommige zelfs over vier dubbele kamers en het is voorwaarde dat er op elke boerderij minstens één per soon is die een vreemde taal spreekt. Is dat niet het geval dan worden de kamers uit sluitend aan Scandinaviërs verhuurd. Het is regel dat de gasten half- of volpension krijigen en dat ze bij het boe rengezin aan tafel zitten. In veel gevallen is men ook bui ten de maaltijden en faimille, dat wil zeggen dat de gasten vooral 's avonds deel van het gezin uitmaken en in de woonkamer gezellig bijeen zijn. Een andere mogelijkheid voor een vakantie op het Jut- landse plattel-and is dat men een flat of een deel van een 'ïu-'s huurt, meertal ei gendom van de ouders van een boer. Hier is men op ei- gein verzorging aangewezen en de huurprijzen Liggen veel lager dan die van zomerhuis jes, terwijl men er als regel ook meer ruimte heeft dan in eein bungalow. Voor deze wijze van vakantie houden beschikken we in Midden-Jutland over 100 ap partementen of huizen. Het systeem heet „Carefree coun try holiday" (vakantie zonder •zorgen op het platteland) en er zijn twee klassen; in beide gevallen gaat het om com pleet ingerichte woningen met minstens vier beidden en de gasten dienen alleen la kens, slopen en handdoeken mee te brengen. Zowel voor een vakantie op de boerderij als voor een vakantie zonder zorgen geldt dat de periode van midden juli tot midden augustus erg in trek is". Daarom raadt mevrouw Raadum liefhebbers aan niet te lang te wachten met het aanvragen van inlichtingen en daarna zo spoedig moge lijk te boeken. Voor 1974 golden de volgen de prijzen: in het hoogsei zoen volpension p.p. p.d. f 27,kinderen van 4-12 jaar 20,en kinderen van 0-4 jaar 13,buiten het hoogseizoen zijn de prijzen resp. f 23,17,en f 11,Voor halfpension gel den in het hoogseizoen de volgende prijzen: 23,p.p. p.d., kinderen 4-12 jaar f 17,en kinderen van 0-4 jaar 11,halfpension resp. 19,—, 14,— en 9,—. Het hoogseizoen loopt van 15 juni tot en met 31 augustus en geldt ook met Kerstmis. Nieuwjaar, Pasen en Pinkste ren. De huur van een apparte ment of flat in het kader van „Vakantie zonder zorgen" bedraagt in het hoogseizoen voor klasse 1 275,en voor klasse 2 225,per week, buiten het hoogseizoen resp f 210,— en f 160,—. Alle prij zen gelden voor maximaal 4- 5 personen. Voor 1975 moet gerekend worden op eer prijsverhoging van ongeveer 10 procent. Mmmm 1 Limjjord bij Aalborg in het noorden van Jutland ginds enkele jaren de NS treinreizen Nederland naar Aarhus in k-'l land. De belangstelling daari voor neemt van jaar tot j»J'l toe en voor 1975 heeft <k I de capaciteit dan ook verdu-1 beid. Van 13 mei tot 23 tember kan men wekelijks 'Pi dinsdag per trein/bus na- I Jutland voor een geheel ver-1 zorgde vakantiereis van week. Men reist per Scandia' vië-Express vanuit Hoek V---I Holland (opstapmogelijkhed1 o.a. te Utrecht, Amersfoort Hengelo) naar Ham-burg, da' I stapt men over en reist verdf-1 per trein naar Flensburg *"r I bussen gereedstaan voor I vervoer van de laatste etap.-< I naar Aarhus. Daar komt m< 's avonds om 19.00 uur aan wordt men ondergebracht I een hotel met volledige vC L zorging. In de prijs zijn I vier dagtrips per touring'- begrepen. De prijzen variëren I 583.voor een standaar' I hotelkamer tot 649,— I een kamer met bad/douche c» toilet. Ook de diensten van t reisleider zijn inclusief. (Van onze L PARIJS - Saocdi-Arahië e hischr naties kopen in het we militaire macht van Egypte wapcnlcvcranties minder afi hebben Franse functionaris* Koning Feisal en andere kopen moderne wapens in Fr, de Egyptische en Syrische s bijdrage aan de oorlogsinsp: conflict. Maar de Saoedisehe Ahoe Dhahi en andere rijke halt toeroepen aan de Russi Oosten en een mogelijke comi komen, zo menen de functioi De sjah van Perziê heeft ziel bij de Arabische regeerder aangesloten in hun campagn tegen het communisme en zie! met bezorgdheid naar de Kus sisehe militaire opbouw in hef naburige Irak. De Perzische leider heen troepen en wapens gezonde! aan de sultan van Oman. sjeil Savtd Qaboes. voor de strijl •egen marxistische guerrilla! strijders in hel zuiden, aldul waarnemers m Parijs. Perzië en Saoedi-Arabil willen de Golf. 's wereld bel langnjkste scheepvaartroute voor ol levervoet. vrij van inl lernationale bondgenoot! schappen en invloedssfereif nouden. Franknjks ministerl president Jacques Chirac heefl deze week ztjn bezoek van dril dagen aan Perzië besloten mei de ondertekening van belang! AMSTERDAM (ANP) -] Het jaar 1974 is voorde Am sterdamse effectenbeurs het somberste jaar sinds de tweede wereldoorlog ge weest. Er deden zich zeer zware koersdalingen voor, met als diepst liggende oor zaak de gevolgen van de olie crisis eind 19711. Daarbij hie ven de omzetten ver achter bij die van het voorgaande jaar. Het jaar begon goed met een herstel van de inzknking in de laatste maanden van 1973. en eindigde ook nog in verhouding redelijk Daartussen lag echter een periode van een lusteloze, soms apatisehe stemming op het Damrak, onderbroken door zeer korte perioden van opleving. Het vertrouwen van de beleg gers bleek zwaar geschokt en zelfs gunstige uitkomsten bij veel bedrijven konden dit niet herstellen de beurs bleef in de ban van onder meer de olie. een dalende conjunctuur, afbrokke- lende buitenlandse beurzen, een scherp stijgende rentepeil op de kapitaalmarkten en jjolitieke I verwikkelingen in het oostelijk bekken van de Middellandse Keeen Amerika Nationalisaties 1 en de dreiging daarvan, zoals in I VRIJI le kolom slotkoersen vorige I a taten b| d exdividend e 1.00 8.00 8.00 8.00 7.75 7.75 7.75 7.50 7.50 7.50 7.50 7.20 7.00 7.00 7.00 6.50 6.50 6.50 6.50 6.25 6.25 6.00 5.75 5.75 5.25 MS SM SM SM SM SM Actieve aandelen Handel en Industrie AKZO 1 20 38,40 38,60! ASN I 100 248.50 346,50 AmRo I 20 62,50 63,501 A-dam Rub I 750 249.00 2.46,00 Delt-MI) t 75 88.80 89.00 Dordtsche 20 83.10 83,00 Dordtsche Pr 83,00 82.90 Helneki# t 25 112,50 114.20 Heinekcn H 25 108,50 109.20 H.A.L. Holl. t 100 55.501 55.00 Hoogov. 1 20 56.50 56,50 HVA-Mljen 60,10 60.10 KNSM eert 100 115,00e 115,00 KLM 1 100 Kon. Olie I 20 N»t. Need. J 10 Ommeren Clert Philips t 10 Robeco f 50 Rollnco f 50 Scheepv U f 50 Unilever f 20 41,20 83,90 53,90 291,00 20,90f 139,80 88,50 110,00 79,20e 41,00 64,10f 53.80 297.50 2l,i0t 141,30 j 90,30 110,90 80.40 Actieve obligaties staatsleningen 10.50 Ned. 74 103,50 103,40 9.75 id 74 100,90 4.75 8.00 id 69 91,80 92,00 6.00 8.00 id 70-95 91.80 92.00 6.75 8.00 ut 71-96 91,10 91,30 5.50 1.00 ld 701 96,80 96,80 8.23

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 10