Ik weet niet meer wat het is om s vrij te zijn9' Hoa Binh Alle Turken heten Ali bij 't Kiekkot Messiah in Oostbnrg KERST MET MARIE CECILE Inleiding Popspraak Lemming Groep Zeeland IN GESPREK MET. SPRAAK Marie-José Neelemans GERDI PREGER TOP 4 DONDERDAG 19 DECEMBER 19 HULST - Een zakengezin draait toch heel anders dan een doorsnee-gezin. Waar de vader op geregelde tijden thuiskomt, waar de moeder met een pot thee of een grote fles frisdrank zit te wachten tot het kroost uit school komt en waar het hele gezin iedere keer weer uitkijkt naar het weekend, wanneer de vrije tijd naar ieders inzicht zo plezierig mogelijk "besteed kan worden. Allemaal zaken, die de meeste mensen heel vanzelfsprekend vinden. Stel je voor dat pa z'n weekend-voetbal zou moeten missen of dat het borreluurtje op zondagmiddag bij oma er bij in zou moeten schieten. En dan heb ik het nog niet eens over al die kinder-evenementen waar de moeders mee naar toe worden gesleept. In een zakengezin kun je al deze dingen wel op je buik schrijven. Zeker als het een ge zin in één van onze grensplaat sen is, zoals Hulst, waar de win kels zondags ook geopend zijn. Maar mijn diepe gevoel van deernis blijkt volledig onge grond te zijn, als ik in gesprek ben met Marie-José Neelemans-de Bruijn uit Hulst. Deze 26-jarige Hulsierse scho ne, modieus gekleed, moderne bril en moeder van een zoon van anderhalf, is opgegroeid in de zakenwereld en drijft sinds haar huwelijk (zo'n 6 jaar geleden) samen met haar man Gilbert een winkel in stoffen en bruidskle ding aan de Vismarkt in Hulst. Vroeger hielp ze ook al thuis in de drogisterij van haar vader en trouwens ook pas smds een jaar. Voor die tijd hadden we nooit vrij". Ze ziet er anders florissant genoeg uit, deze Marie-José. Ze kriebelt haar zoon over zijn haar, die uitgelaten over de grond kruipt. Het woongedeelte ligt boven de zaak, maar wordt overdag natuurlijk niet zo vaak gebruikt. Uit de badkamer klinkt het ronkende lawaai van toen ze verkering met Gilbert had, kwam ze op zondag ook nog eens een keertje in zijn zaak hel pen, als ze thuis vrij was. „Ach, we zijn het gewend", weert ze bescheiden af, „het is al heel lang zo, We weten niet be ter. Een vrije zondag lijkt me wel leuk, maar ik weet niet meer wat het is. We hebben nu de woensdagmiddag vrij. Dat is voor ons een soort zondag. Dat is een centrifugerende wasmachi ne. „We moeten er wel een meisje bij hebben, anders lukt het niet", vertelt Marie-José, „ze helpt voor een deel mee in de huishouding en let wat op het kind en verder staat ze ook in de winkel". Marie-José geeft vol mondig toe, dat zakenkinderen aandacht te kort komen. „Maar dat kan toch ook niet anders", verontschuldigt ze zich, „maar dergelijke kinderen worden meestal wel zelfstandiger groot". Marie-José vertelt, dat de zaak vroeger van haar schoonouders was. De opzet was toen ook nog iets anders. Er werden bijvoorbeeld nog hoe den verkocht, iets wat je tegen woordig haast niet meer ziet. Weet u nog wel die keurige hoed jes in gedekte tinten, waar je rustig mee ter kerke kon gaan? Marie-José's schoonmoeder wist daar alles van, want ze was zelf modiste en maakte de hoed jes zelf. Ergens toch jammer dat zoiets verdwenen is. Nu zijn er alleen nog maar wat sportieve mutsen te krijgen en natuurlijk de speciale bruidshoeden. „Ach, de hoeden gingen niet meer", zegt Marie-José, „we moesten naar wat anders gaan omzien. Toen hebben we maar gekozen voor de bruidskleding, omdat er in dat genre hier in de directe omgeving niet zoveel is. Boven dien verkochten ze hier vroeger ook al speciale gelegenheids- stoffen. Stoffen voor trouw en rouw", glimlacht ze, „dus die bruidskleding lag ergens wel in de lijn. De aanstaande bruidjes kunnen bij ons uit zo'n 70 a 80 modellen van bruidsjaponnen in de prijs van 150 tot 700 kie zen. Past het niet, dan wordt de jurk op maat gemaakt. Kleine veranderingen doe ik zelf". Marie-José grinnikt even. „Nu naai ik ook al m'n kleren zelf, maar voor m'n trouwen kon ik nog geen steek naaien. Ik heb het allemaal zelf moeten leren. Ik weet nog best dat we met die bruidskleding begonnen zijn in de vroegere huiskamer van m'n schoonmoeder. Als dan een zoom 5 cm korter moest, stond ik doodsangsten uit, omdat ik dan bang was, dat-ie te kort zou worden. Het is anders altijd wel een gebeurtenis hoor, dat kopen van zo'n bruidsjapon. Meestal komt de moeder met de bruid mee, soms de schoonmoeder en maar heel zelden de a.s. echtge noot zelf. Ook de bruidskleding is namelijk aan de mode onder hevig. Twee jaar geleden koos men nog veel voor de hippe, ge kleurde jurken, terwijl nu de klassieke bruid met sleep en sluier er weer helemaal in komt. Vooral in 't voorjaar is het een drukke tijd. Dan wordt er veel getrouwd. In maart komt er weer een bruidsshow in de Ko ningvan Engeland Dan hebben we waarschijnlijk het halve- eeuw-feest van de zaak al achter de rug, want in februari bestaat de zaak 50 jaar. Ja, m'n man is er ook maar wat druk mee. Die verkoopt, koopt in, doet de eta lages. En hij heeft erg veel smaak hoor", zegt ze overtui gend. Of ze het niet erg vindt haar man de hele dag om zich heen te hebben? Ze schudt haar hoofd. „Oh nee", zegt Marie- José, „ik zou het verschrikkelijk vinden om met een man ge trouwd te zijn, die altijd weg is. Een vertegenwoordiger of zo. Als ik bovendien in het huis houden niet klaar kom, springt hij altijd bij". Wat droeg Marie-José nu zelf toen ze trouwde? „Nou, eh„ ik ben zelf klassiek ge trouwd. Een lange sleep met een sluier. En als ik het weer over moest doen, zou ik het zelfde kiezen. Dan ben je pas echt bruid hè"? Rainer Werner Fassbinder is een van de jonge vooraan staande Duitse kunstenaars die zich bezighoudt met theater, tv, radio en film. Berucht om zijn levenswijze en beroemd om zijn fantastische produktie, waar onder in een periode van amper vier jaar maar liefst 15 hoofd films. Alle Turken heten Ali, in het Duits eigenlijk „Angst essen Seeleauf" is gemaakt in 1973 en ondertussen gedraaid in heel Europa. Eigenlijk is het het vervolg op een verhaal dat een kamermeisj e vertelt in Fassbinders film „De Amerikaanse soldaat". Ze ver telt dan een fragment van een geschiedenis die ze heeft mee gemaakt in Hamburg 1970: „Het geluk is niet altijd vrolijk. In Hamburg woonde een schoon maakster die Emmi heette en die zestig of vijfenzestig jaar was. Toen ze eens naar huis liep be gon het ontzettend te regenen en ze gaat een kroeg binnen, zo'n kroeg waar allemaal gastarbei ders komen en ze drinkt een co la. En plotseling vraagt zo'n man of ze met hem wil dansen. Hij is ontzettend groot met waanzinnig brede schouders en ze vindt hem mooi en danst heel dicht tegen hem aan. En hij komt bij haar zitten en ze praten met elkaar en als hij vertelt dat hij nergens kan slapen biedt Emmi hem aan met haar mee te komen. Ja, en thuis zijn ze met elkaar naar bed gegaan en een paar dagen later heeft hij gezegd dat ze moest trouwen. En ze zijn getrouwd en plotseling werd Emmi heel jong. Van achteren gezien zou je zeggen dat ze der- !'61 of zo was. En een half jaar "ebben die twee als waanzinni- gen geleefd en ze waren waan zinnig gelukkig, steeds feestjes en- In Alle Turken heten Ali gaat dan het verhaal verder. Het fragment is uitgebouwd "^e buren beginnen te kletsen j "J™'s kinderen schamen ..UI Naar Emmi houdt vol en van ®1 llaar Se'uk en als ze een reis met Ali terug komt, zijn de buren en de kinderen niet meer afgunstig op haar geluk. Maar op een dag vraagt Ali of Emmi een couscous voor hem wil klaarmaken en dat kan ze niet en dan gaat hij naar iemand die dat wel kan en komt de hele nacht niet meer terug. En dan zit hij in de kroeg en verspeelt zijn geld. Dan komt Emmi en drinkt een cola en plotseling vraagt Ali haar te dansen. En als hij haar in de armen houdt en met haar ronddraait, klapt hij in elkaar. Een maagzweer, zegt de arts in het ziekenhuis, dat overkomt gastarbeiders nou eenmaal, daar kan je niets aan doen. En Emmi houdt de hand van Ali vast", 't Kiekkot maakt er een Turkse avond van door als voor film te draaien „Democratie op z'n Turks" een korte Neder landse film van Heieen de Wit uit 1973. De titel zegt het al: het gaat over alle gevangenissen en de werkelozen, de stakingen en staat van beleg in het moderne Turkije. Deze film is illegaal gemaakt met vele anoniem ge- ïtervieuwden, en historisch filmmateriaal. In het kader van het Be lgisch Nederlands Cultureel Verdrag presenteert UIT in Zeeuwsch-Vlaanderen in sa menwerking met de werk groep Grensverkeer van de Zeeuwse Volksuniversiteit een concert van het Collegium In strumentale Brugense en het West Vlaams Vokaal Ensem ble in de rooms katholieke kerk te Oostburg Deze ensembles zullen spe ciaal in de kersttijd een uitvoe ring verzorgen van het be roemde oratorium „The Mes siah" van George Friedrich Handel. Een concert van hoog gehalte. Moerdijk verzorgt een kerst-koffieconcert op tweede kerstdag in de Speye Sas van Gent. Wellicht dat de Zeeuwsch-VIaamse zaalhouders het gevoel hebben dat ze voor het eind van het jaar nog even iets goed moeten maken bij hun publiek. Het hele jaar door is er niet zo bijzonder veel te doen geweest in op popgebied in deze streken. En nu, tussen Kerstmis en nieuwjaar, kunnen we opeens drie optredens aankondigen. Een Belgische, een Nederlanse en jazelfs een Zeeuwse formatie treden de komende weken voor het voet licht. Op tweede kerstdag moet popminnend Zeeuwsch- Vlaanderen zich begeven naar Westdorpe. In de welbekende disco Poly Pam spelen die dag niet minder dan twee formaties. Des middags kunt u kennis maken met de Belgische groep „Hoa Binh", terwijl des avonds het vrolijke gezelschapje „Lemming" onrust komt stoken. Tweede kerstdag in Poly Pam. De zondag na Kerstmis (29 december dus) trekt iedereen vervolgens naar Ter- neuzen. In de Image-club in de Nieuwstraat staat de groep „Zee land" dan op de planken. Na een geslaagde try-out in Oostburg, nu in Terneuzen te zien. Hieronder treft u wat uitgebreidere informatie over de verschillende groepen. Detop-4 vindt u ook hieronder. Met onze verontschuldigingen voor de berg zetfouten in de verleden weck afgedrukte Super Top-4. 1. 70, Long Tall glasses-Leo Sayer, 2. 45, Lonely this Christmas-Mud, 3. 25, You ain't seen nothing yet- Bachman turner Overdrive, 4. 15, Traffic Jam-Sailor. Tip: Lucy in the sky with Diamonds-El tor John. Het persbericht spreekt van „een spectaculaire huivering wekkende aan het vampierwe zen ontleende act met akelige lichteffecten, rook, doodskis ten, kruizen, bezems, kettin gen en aanverwante tot de ma gie behorende gereedschap pen". Kenners berichten ver der dat tussen de rookslierten af en toe ook een bloot li chaamsdeel van danseres Lu- cifera te zien is. En tenslotte schijnt er nog muziek gemaakt te worden ook. WaÜy Slot, Harry Bruintjes, Tony Gloudie en Tinny Durrel zijn kortgele den in de hitlijsten geweest met het nummer „Father John". Uit dat soort liederen bestaat ook de rest van het re pertoire. De liefhebbers zullen er zeker op afkomen. Enkele weken geleden heeft Zeeuwsch-Vlaanderen kennis kunnen maken met de groep Zeeland. In de Co-Co bar in Oostburg gaven deze Zeeuwse muzikanten een zogeheten try-out. Een geslaagde, zo wordt ons gemeld. Zeeland wordt gevormd door een vijf tal muzikanten, die allemaal reeds in andere formaties speelden. Bassist Bram Mille- naar speelde bij Desolation én Little less than more. Zo ook solo-gitarist Huub Dewachter. Van Spiders Funivall zijn drummer Fonny Sponselee en zanger Tonny Bakker afkom stig. Carol 1 Bultler, die zich bezighoudt met gitaar en ka- zoo. maakte deel uit van de formaties High Whag en Aston Manilla. Een maand of vijf geleden begon Zeeland als een vrien- denbandje. Na enig leden- gewissel - dat schijnt er bij te horen - kwam men tot de hui dige formatie, en meteen wer den de zaken wat professione ler aangepakt. Iedere week oe fenden de leden vele uren, en het heeft even geduurd voor men zich sterk genoeg voor een optreden achtte. Het succes in Oostburg heeft Zeeland echter duidelijk gemaakt, dat het op de goede weg is. Het repertoire van de groep is lichtelijk commercieel. Maar dat betekent niet, dat zij een moeilijk werkje uit de weg gaan. Trouwens, wie zijn re pertoire opbouwt uit werk van de Doobie Brothers, Uriah Heep en Yes heeft nu niet be paald voor het gemakkelijkste werk gekozen. identiteit. Zeeland heeft daar bij geen behoefte aan een uit gebreide show op de bühne. Het gaat om een stukje aardige muziek, en of daar nou een plaatje van gemaakt moet worden is ook helemaal niet van belang. Wie de identiteit van Zeeland een beetje aan voelt. moet de zondag na Kerstmis maar eens naar de Image club komen. Om met onbevooroordeelde oortjes naar Zeeland te luisteren. Eigen nummers brengt Zee land nog niet. Er wordt aan gewerkt, maar de tijd om iets af te krijgen is er nog niet ge weest. Ondertussen bouwt de groep verder aan haar eigen Hoa Binh bestaat reeds een drietal jaren, waarin een veel vuldige ledenverandering nogal opvallend was, zodanig dat nu nog enkel John en Ron, de oprichters van de groep en tevens de tekstschrijver en de komponist, overblijven van de originele bezetting. In de be ginperiode verscheen Hoa Binh nogal wat op festivals zoals Kick te Oostende, Oede- lem naast o.a. Livin' Blues, Aartrijke naast o.a. Earth end Fire, en in Eede naast o.a. CCC Inc. De rest der optredens bleef beperkt tot meestal de zelfde clubs in het grensge bied. De muziek die de groep toen bracht was totaal anders dan de huidige Ze was wel hard maar over het algemeen tot stilzitten nopend, zodat steeds eenzelfde soort' publiek werd aangetrokken Waarschijnlijk wegens de veelvuldige leden verandering, wat steeds een opnieuw inwerken van de nieuwkomers betekende, kende de muziek weinig evolu tie, zodanig dat een perspre mière begin 74 in Maldegem (B) door de pers werd onthaald als verouderd en uitzichtloos Dit was doorslaggevend vooi een onderling meningsverschil indegroep, want na afwerking der contrakten stopte Hoa Binh met optreden en begon aan een totaal nieuw reper toire en stijl te werken De drummer werd vervangen en een gitarist door een organist zodat de huidige samenstel ling onststond: Chris Blon- deel. orgel John de Pauw: zang Ronde Pauw: gitaar en zang Franky Fevery: drum. Walter Stes: basgitaar. De muziek die Hoa Binh nu brengt is vooral gekenmerkt door een stevige ritmebasis, een duidelijke zanglijn en ker nachtige gitaar- en orgelsolo's Met een repertoire dat opge bouwd is uit korte swingende nummers, spms afgewisseld door een relakst nummer, kan dan ook een vrij ruim publiek bereikt worden zonder daarom te vervallen in hel hv- percommercièlegedoe Bijeen optreden wordt direkt op het publiek ingewerkt en gehol pen door een 5000 watt lichts how blijkt dit meestal te sla gen Heeft Hoa Binh dan ein delijk een goede formule te pakken

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 11