Milieu contra college Terneuzen
Inzet werklozen maakt
financiering brug-
tunnel gemakkelijker
Vergoeding
op eontract
EEN VROUW MOET OOK 'N
SLIPPERTJE DURVEN MAKEN
id Axel
>ver
menade
DRS. M. VERBURG:
Landbouwschap
vraagt meer geld
C. PINXTEREN:
Op lts-en worden mensen
opgeleid tot werklozen
stad
streek
1
10MPETITIE
3EDR1JFS-
^OLLEYBAL
j^ORDT
ïeringedeeldI
Bonn trekt
1.73 miljard
uit om
economie te
stimuleren
Wisselvallig
Programma aanvullende werken bekendgemaakt
Vrijdag 13 december 1974
jn
oc
lat.
og
i
ïrslaggevers)
op 18 december te houd™ L
oord te gaan met de aaj7 I
Om in aanmarkinr t, t1
dit jaar met de voorbeSf
van de aanleg zuhtn mi'
>en worden door de wmkeli.ül
nade Noordstraat i.o.
mtal andere belastingen
ïder meer mede gelet op
entiijnen van het mimster,
an binnenlandse zaken.
De raad Axel zal voorts ver.
thiüenae deelbegrotmte(iI
meten vaststellen evenals ecu
esluit om per 1 januari 1971'
e onroerend goedbelasting
e gemeente in te voeren.
(Van onze correspondent)
HULST De eerste ronde l
1 de bedrijfsvolleybalcompe.l
itie te Hulst zit er bijna op. I
iowel bij de heren ais bij del
ames moeten nog enkele"
redstrijden worden gespeeld,
?aarna de teams terug zullen
'orden heringedeeld. Dit ra
eeds voor de aanvraag van hetl
eizoen toegezegd door het be-|
tuur dat met deze herindelini
e bedoeling had te komen tot
lassen van meer gelijkwaat-|
ige teams.
Bovendien komen er na
lieuwjaar nog twee teams bijl
namelijk CVC 3 bij de herei
n SC. Morres 3 bij de dame
5ij de nieuwe indeling komt
:r zowel bij de heren als d
lames drie klassen.
Wat de jongste wedstrijt.
>etrof deden zich in de her
ierste klasse geen spectaculi
e dingen voor. De bovenst
earns konden voorts genietei
>an een verdiende rust. Clite:
iport viel dit seizoen toch w<
rer terug en dit eens zo ge
■reesde team uit Clinge is mo
nenteel geen schaduw mee
'an vroeger. Hopelijk is J
zinking van de Clitex-i
ten slecht» van korte du.
iet andere Clingse team CVl
'doet het daarentegen bitst!
eend en neemt een moon
rierde plaats op de ranglij:
"öe uitslagen: Ambulo - CB,
ex Sport 30; KPJ 2 - Re
nortel Sport 13; CVC
rvc 12—1.
Tweede klasseSC Mo:
ireeg een punt in minden
waarvan het Graauwse (>V
profiteerde om de koppos.ti'
/au de Hulstenaren over t:
ïemen. Verder verliep ook
leze klasse alles
iltslagen: KPJ 3 - CVC 2
Naast de gewone competiti
wedstrijden werden reeds va
schillende wedstrijden V
roeeld voor de bekercomoel
de. De resultaten waren- dv
VVC 2 40: SC. Morres
2 30; Neckermann
juctor Banden 2 3 1-
Md
BONN (RTR-DPA)
maatregelen waar slecM^I
miljard mark mee is ï®"1
wil de regering in
economie van West-Du
weer op de been he"*
ongeveer 300.000 we'
werk bezorgen.
Bovendien zulten
nemers tot invesj^ mid
aangemoedigd door
van een premie vani
cent over de ^ode vt
waarvoor zij me'4
1 december 1874 UY,, p'aH
juni 1975 bestellingen VJ
sen, of die zij to
doen. «iid
3*|
VUSS1NGEN Het
Zeeuws coördinatieoragan voor
natuur-, landschaps- en mi
lieubescherming heeft niet al-
)eeu erntige bezwaren tegen
jet voorstel van B. en W- van
jemeuzen om het havenschap
(je te staan baggerspecie uit
je Braakmanhaven te storten
„p (ie zogeheten „mosselban-
kw". Het coördinatieorgaan
vindt vooral de gevolgde werk
wijze vcan B. en W. verwerpe-
lijk.
Door de gevolgde werkwijze
ffordt een afweging van be
langen, waarin de burger zijn
nbreng kan hebben, onmoge
lijk gemaakt. „De in de wet
vastgelegde democratische be
sluitvormingsprocedure wordt
op deze wijze tot een dode
letter gemaakt, gemeenteraad
en burgerij worden buiten
spel gezet", aldus het Zeeuws
coördinatieorgaan. „En dat,
terwijl genoegzaam bekend is,
dat vele burgers alreeds be
zwaar hebben gemaakt tegen
de voorgenomen werkzaamhe
den op de mosselbanken".
Het Zeeuws cpördinatieoi-
gaan heeft Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland in een brief
gevraagd hun afkeuring te
doen blijken over de gevolgde
werkwijze van B. en W. van
Terneuzen en hun besluit In
dezen niet goed te keuren. Al
leen op deze manier kan er
dan nog wat terecht komen
van de inspraak van burgers
en instanties, meent het coör
dinatieorgaan.
In 1967 nam de regering het
besluit tot inpoldering van de
mosselbanken. In juni van dit
jaar heeft het Zeeuws coördi
natieorgaan de minister van
volkshuisvesting en ruimtelij
ke ordening verzocht een her
overweging van dit besluit in
het kabinet op gang te bren
gen-
De plotselinge haast die nu
wordt gemaakt, vindt het
ooördinatieorgaan niet geheel
verklaarbaar. Te meer omdat
Dow Chemical herhaaldelijk
heeft laten weten niet tot elke
prijs de mosselbanken te wil
len inpolderen. De directie
van Dow Chemical zou ook
genoegen nemen met uitbrei
dingsmogelijkheden in een an
dere richting.
De plotselinge spoed sprint
volgens het coördinatieorgaan
kennelijk alleen voort uit de
wens om met de specie, af
komstig uit de nieuwe Braak
manhaven, de mosselbanken
onder te spuiten. Het gaat het
ooördinatieorgaan echter te
ver om op die manier een
natuurgebied om te vormen
tot een industrieterrein waar
aan kenne'ijk zelfs nog geen
behoefte bestaat.
Het Zeeuws coordinatieor-
gaan heeft overigens ook for
meel een bezwaarschrift inge
diend tegen het ontwerp-be
stemmingsplan Nieuw-Neuzen-
polder 2 (mosselbanken) en
het ontwerp-bestemmingsplan
Wevelswaaldijk van het recre
atieschap Braakman.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Met het inschakelen van werklozen
voor de bouw van de vaste oeververbinding kan de fi
nanciering van dit project wat gemakkelijker worden. De
bedragen, die aan die ingeschakelde werklozen worden
betaald, zouden anders ook uitgegeven moeten worden.
Dit is een van de argumenten, waarmee drs. M. Verburg,
ETI-directeur en zyn medestanders zullen trachten het
fiat van de regering te krijgen voor het sluiten van een
lening voor de benodigde 1.2 miljard gulden.
Drs. Verburg deelde gisteren
de leden van de Zeeuwse
Raad voor de Arbeidsmarkt
mee begin deze week een ge
sprek over de vaste oeverver
binding te hebben gehad met
de minister van financiën, die
zich volgens drs. Verburg zeer
geïnteresseerd toonde in de
gevolgen voor de arbeidsmarkt
van de aanleg van de vaste
oeververbinding.
De minister heeft ea- biij drs.
Verburg wel op gewezen dat
bet materiaal straks beter niet
in het Rijnmondgebied kam
worden besteld, maar in het
noorden, in Limburg, in Zee
land of zelfs in België. Dit om
óe industriële bedrijvigheid in
bet Rijnmondgebied niet ver
der te vergroten. De minister
zei het ook geen bezwaar te
vinden als in verband met het
project bedrijven zich op ge
schikte plaatsen in Zeeland
raden vestigen.
Behalve op het financiële
voordeel van het -inschakelen
van werklozen en het feit dat
veel ongeschoolden bij de aan
leg van de vaste oeververbin
ding kunnen werden gebruikt,
is de minister ook gewezen op
<e betrekkelijk lage kosten,
die met name de eerste j aren
de vaste oeververbinding kost.
Vooruitzichten voor zaterdag
vJSndag °Pgesteld door het
op donderdag om 18.00
Jur: Wisselvallig en minder
koud
Voor zaterdag: aantal uren
Fn; ,0 tot 3; min. temp: om-
Streeks 2 graden; max. temp:
omstreeks 5 graden; kans op
droge periode van mdn-
«ons 12 uur: 70 procent; kans
JP een geheel droog etmaal:
procent.
Bedrijven die to weH_
en met mei volgend ja® ontJ
lozen in dienst ne
vangen van het arbe
een subsidie
ten vam dat p--
zen die een slechter
een subsidie voor de -
ten vam dat personee -
zen die een slechter
baan aannemen of 1
dere plaats dan h
plaats naar werk 0
kunnen rekenen op
nxeusiuewiag
zeshonderd mark; zesh®h'
de regening in tota
derd miljoen -heid
Verder pompt de ovei
miljard mark whtec #1
economie door opdra", pfl
plaatsen voor investeo^
de mijnbouw, de sp
de wegenbouw
>ouw.
Konstanz 345 onv., Rheinfel-
a 271 min 10, Plittersdorf
P.us 1, Maxau 560 min 10,
jwhuigen 203 min 1, Mann-
,,im 453 mi n 24, Steinbach
2, Mainz 489 miin 3,
ifc S47 plus Kaub 451
IÏÏL4',Trier 516 plus 82, Ko
lt?.) 59r,,nin Keulen 496
l£tC',£uhrort 705 P1"3 8'
lifj.7 J22 plus 13, Panner-
1287 P1"3 13, Nij-
11140 1 P^s 13, I Jsselkop
10. Eefde IJssel 679
rc entel" 544 Pl^ 15'
E 49(S ,plus 38' Bprgha-
1347 !7m Plus 153, Belfeld
PS^M8pteG8raVe
tóf"' «terdag 14 dec.
116.22 °P Zoom 4'06
R'fU3-06 en 1530
iVlisaV^®112-28 en 14.50
ICgi 1.59 en 14.20
fringe 3.56 en 16.12.
Gewezen is in dit verband ook
op het verdwijnen van de
veerboten op de lijn Kruinin-
gen-Perkpolder en op het feit
dat geen nieuiwe dubbeldekker
behoeft te worden gekocht.
Drs. Verburg zei gisteren
van mening te zijn dat de
situatie op de arbeidsmarkt
een belangrijke rol speelt als
het over het uitvoeren van het
plan voor de vaste oeverver
binding gaat. De Zeeuwse
Raad voor de Arbeidsmarkt
wil nu samen met de Brabant
se Raad voor de Arbeidsmarkt
een nota gaan vervaardigen,
waarin dan nogmaals wordt
aangetoond dat in tal van op
zichten de vaste oeververbin
ding onontbeerlijk is. Hierin
komen dan de meest recente
cijfers te staan over het aantal
werklozen in Zeeland en
West-Brabant, evenals de
meest recente berekening van
bet geld, dat het land een
werkloze kost. Dit laatste is
een interessant gegeven in
verband met de financiering.
De vakbondsvertegenwoor
digers in de Zeeuwse Raad
voor de Arbeidsmarkt vonden
gisteren dat ook al gedacht
moet worden aan het pro
bleem van overtollige arbeids
krachten, naarmate de vaste
oeververbinding meer gestalte
gaat krijgen. „Het gaat mij te
ver om voordat de eerste paal
de grond in is nu al over
afvloeiing te gaan praten", was
de reactie van de heer J. van
der Gijp, hoofd van de ar
beidsvoorziening in Zeeland.
In dit verband merkte N.V.V.-
man W. Pel op dat een zodani
ge planning moet worden ge
maakt dat de grote werken in
Zeeland na elkaar kunnen
worden uitgevoerd. Hij vond
dat b.v. de vaste oeververbin
ding niet tegelijk moet wor
den aangelegd met de storm-
stuwcaissondam, als die door
gaat eveneens een arbeidsin
tensief project. „Laten we zor
gen dat de vaste oeververbin
ding er al ligt als aan de
stormstuwoaissondaim begon
nen wordt," zei de heer Pel.
(Van een onzer
verslaggevers)
GOES De gewestelijke
raad van Zeeland voor het
DEN HAAG (ANP) Aard
appelhandelaren die voor de
vergoeding in aanmerking wil
len komen moeten schriitelij-
ke contracten met landbou
wers overleggen, waaruit
blijkt dat de teelt voor risico
van de handelaar is doordat de
aardappelen ofwel "op stam'
(te velde) zijn gekocht, ofwel
geteeld zijn op zaaiklaar ge
huurd land- Ook moeten de
handelaren een accountants
verklaring overleggen, waaruit
blijkt dat meer dan 20 procent
van hun totaal gecontracteerde
areaal niet oogstbaar is geble
ken.
Is er op een afckerbouwbe-
drijf sprake van een gemeng
de situatie, In die zin dat de
akkerbouwer deels aardappe
len voor eigen risico heeft ge
teeld, deels aardappelen "op
stam" heeft verkocht of zaai
klaar land heeft verhuurd, dan
wordt uitgegaan van twee be-
drijfseenheden. Op elk van die
eenheden worden de 20 pro
cent-clausule en het maxi
mumbedrag van f 20.000 toe-
gepast.
De vergoedingsregeling zal
worden uitgevoerd door de
stichting Uitvoering Land-
bcuwmaatregelen. Zij zal ook
weiden aangemeld bij de Eu
ropese Commissie. Gezien de
noodsituatie waarin de getrof
fen agrariërs en hun gezinnen
verkeren zal de commissie
worden verzocht op zo kort
mogelijke termijn te reage
ren.
landbouwschap te Goes heeft
gisteren een telegram gestuurd
aan de minister van Land
bouw en Visserij, de voorzit
ters van de fracties van de
Tweede Kamer en aan de
voorzitter van de vaste com
missie landbouw.
De gewestelijke raad zegt
daarin dat:
1. Alle niet geoogste produK
ten onder de vergoedingsre
geling dienen te vallen.
2. Bijdragen moeten worden
vastgesteld op de door hel
landbouwschap voorgestelde
basis, zijnde de gemaakte
kosten tot aan de oogst.
3. Maximum uitkering van
20.000 gulden per bedriji
alsmede minimum hectare
basis dienen te vervallen.
4. Gedupeerde veehouderijbe
drijven eveneens onder deze
regeling moeten vallen in de
vorm van bijdragen in aan
koop vervangende ruwvoe-
aers.
5. Werking van de regeling
van toepassing dient te zijn
op gedupeerde loonbedrij
ven
Landbouw-minister Van der
Stee heeft gisteren ln Tilburg
in reactie op de protesten te
gen de hoogte van de schade
loosstellingen meegedeeld, dat
de regering er niet aan denkt
de getroffen boeren volledig
schadeloos te stellen. „Dat zou
onrechtvaardig zijn tegenover
andere groepen zelfstandigen,
die (in het recente verleden)
ook zwaar zijn getroffen. Elke
vrije ondernemer moet zelf een
risico dragen. Ook de boeren",
aldus de minister, die dit zei
tijdens de al-gemene vergade
ring van de NCB.
MIDDELBURG Tijdens
de vergadering, die de Zeeuw
se Raad voor de Arbeidsmarkt
gisteren te Middelburg hield,
heeft vakbondsbestuurder C.
Pinxteren (C.N.V.) betoogd
dat het onderwijs in Zeeland
onvoldoende rekening houdt
met de behoefte van het be
drijfsleven.
De heer Pinxteren zei let
terlijk dat het onderwijs on
voldoende ingeschoten is op de
arbeidsmarkt en hij zei het te
betreuren dat op lts'en leer
lingen worden opgeleid tot
werklozen omdat ze opleidin
gen volgen voor beroepen,
waaraan in de toekomst geen
behoefte meer ls.
„Ik vraag me af of onder
wijsinstituten niet meer bezig
zijn hun eigen school groot en
de klassen vol te maken dan
rekening te houden met de
behoefte van de streek," zei
de heer Pinxteren.
De voorzitter van de Zeeuw
se Raad voor de Arbeids
markt, dr. ir. J. Nijman merk
te op dat pogingen om het
onderwijs duidelijk te maken
■an welke opleidingen het be
drijfsleven behoefte heeft, zijn
sestrand. „De mening van het
onderwijs is dat het niet be
hoeft te worden afgestemd op
het behoeftenpatroon. OF he»
de taak is van deze raad om
hierin verandering te brengen,
weet ik niet", aldus de heer
Nijman. Naar aanleiding hier
van merkte drs. M. Verburg
op aan de provinciale onder
wijscommissie voor te stellen
om samen met de Zeeuwse
Raad voor de Arbeidsmarkt
aan dit probleem wat te gaau
doen. Dit voorstel werd aange
nomen. De heer J. van der
Gijp hoofd van de arbeids
voorziening in Zeeland, merk
te op dat aan beroepenvoor-
tichtmg ten behoeve van de
Zeeuwse schooljeugd veel
wordt gebaan en dat met na
me in Zeeuwsch-Vlaanderen
schooldecanen bedrijven be
zoeken om te zien wat zich in
de industrie afspeelt.
Vrouwen die deelnemen
aan een slipcursus vormen
meestal nog een uitzonde
ring. Toch eigenlijk een
gekke zaak, want in vele
gevallen is het toch de
vrouw die met het kost
baarste bezit van de fami
lie, de kinderen, in een
auto stapt, om ze naar
school, dokter, club of
feestje te brengen. Boven
dien is ze zelf bijna een on
vervangbaar meubelstuk
in huis. De praat-, huil- en
luisterpaal van de hele fa
milie.
Toch is lang niet iedereen
daarb lijkbaar van overtuigd
En ondanks het feit dat er
van een vrouw soms meer,
maar in ieder ge-val gelijke
prestaties worden verwacht
als van de man, mag ze
daarover niaa,r buiten niet te
veel laten blijken. Datzelfde
vind je nu ook teruig in het
nemen van slipcursussen. Er
wordt wel van de vrouw
verwacht dat ze zich als vol
waardig verkeersdeelnemer
gedraagt, al kunnen de man
nen het vaaik niet nalaten om
bij het zien van een heel
mooie vrouw in een bijna
even mooie auto te roepen
olala. Dat is allemaal heel
leuk en aardig natuurlijk,
maar als datzelfde vrouwtje
even later door een stomme
fout of een lakse reactie te
gen een anidere auto knalt,
dan zeggen diezelfde heren
niet meer olala, maar dan
ben je mooi een stomme
griet, die beter uit haar dop
pen had moeten kijken. Dat
is dan een lesje voor onze
vrouwelijke ijdelheid. Want
het vrouw zijn op zich is
natuurlijk best een zalige
zaak. Een vrouw, zegt men
ovér bet algemeen, heeft
veel voordelen op een man.
Dat is dan leuk geredeneerd,
maar die stelling gaat maar
op tot op zekere hoogte De
vrouw hoeft voor mij geen
baantje te nemen als ze daar
geen zin in heeft. Ze hoeft
haar wurm van twee niet
naar een crèche te sturen als
ze daar het nut niet van
inziet. Als ze maar van tijd
tot tijd beseft, dat ze ook
andere verantwoordelijkhe
den heeft, ten opzichte van
haar gezin, en tegenover an
deren. En vanuit die gedach
te bepleit ik nu een deelna
me aan een autoslipcursus
voor vrouwen. Ook al zeggen
de meeste vrouwen in hun
eerste reactie: Nou, mij niet
gezien. Zoiets doet of kan
een vrouw niet.
Zo'n cursus geeft je achter
af natuurlijk helemaal geen
vrijbrief voor een anti-slip
leven. Maar bet kan in geval
van nood het leven van je
kinderen en je zelf redden.
Al slip je maar één keer met
goed gevolg langs een obsta
kel langs de weg, zonder
brokken te maken, dan h'eb
je de prijs van die antislip
cursus dubbel en dwars ver
diend.
Een paar weken geleden
bijvoorbeeld zag ik in een
flits in mijn autospiegel een
auto achter mij aan het slip
pen slaan en in de sloot
schieten. De automobiliste
had een voorgesorteerd
staande auto niet zien staan.
Ze trapte vol op de rem en
haar auto vloog onbestuur
baar de sloot in. Toen ik er
aan kwam hollen probeerde
de vrouw net uit haar op
zijn kant liggende auto te
klimmen. Ze was verschrik
kelijk van streek. En nadat
we gezamenlijk geconsta
teerd hadden dat er niets
van haar gebroken was,
barstte ze in snikken uit, bij
het zien van haar vernielde
auto. Vreselijk, riep ze
steeds weer. Wat zal mijn
man hiervan zeggen!
Intussen waren er al diver
se mannelijke automobilisten
uitgestapt, die het slachtoffer
troostten met de opmerking:
Ach mens maak je niet druk,
wat kan jou die auto schelen.
Je hebt het er toch levend
afgebracht! Ja, ja, dacht ik.
Dat zeggen ze mou wel alle
maal bemoedigend, maar als
bun vrouw ongedeerd thuis
komt met het verhaal dat ze
dloor een stomme reactie de
auto verspeeld heeft, dan zal
hij misschien in een eerste
reactie ook zeggen: Geluikkig
dat je zelf niets hebt, maar
later krijg je toch mooi op
je kop, dat je zo stom hebt
gedaan. Terwijl je heel an
ders had moeten en kunnen
doen. Goed, die mevrouw zat
me nog vers in het geheugen
Dus ik meld me samen met
mijn man aan voor de slip
cursus in Deurne, die de
KNAC, de slipsohool van Ed
Eliasar in samenwerking met
De Stem organiseert. Je
wordt dan 's morgens om
tien uur ontvangen door een
instructeur in een gezellig
restaurant in Deurne. Wij
waren met een groep van
acht, zeven mannen en een
vrouw. Eerst probeert die
man met behulp van een
stuk carton als weg, en een
plastic raceautootje duidelijk
te maken, wanneer je bij
voorbaat al reddeloos verlo
ren bent. Maar al die plotse
ling opduikende gebeurtenis
sen en obstakels op de weg
kun je voor 99 procent zien
aankomen, vertelt ie dan. Als
je maar vooruit ziet in het
verkeer. Dus geen aigaretjes
of snoepjes pakken onder het
rijden, niet hangen aan het
stuur met een arm uit het
raam, en in ieder geval de
veiligheidsriemen om. Na die
eerste tips krijg je de nei
ging te zeggen: Zouden we
allemaal onze aiuto niet beter
van de hanid kunnen doen!
Maar juist als je dat gaat
denken begint de instructeur
je voor te houden wat je
allemaal wel kunt doen om
je leven te redden. Als er
■iets mis dreigt te gaan met
jou en je auto op de weg.
Wel, en dat is nog ontzettend
veel. Alleen laat die instruc
teur er geen twijfel over be
staan dat het woord rem tij
dens het slippen een vies
woord is. De rem mag je
nooit gebruiken als je aan
het slippen raakt. Je mag
alleen ontkoppelen en probe
ren door snel aan het stuur
te zwengelen het obstakel op
de weg te ontwijken. Dat
wisten we natuurlijk alle
maal al lang, diachten we.
Maar 's middags moesten we
onze opgedane kennis in de
praktijk, en dus op de slip-
baan waar maken. De zeven
mannen en ik stonden wat
witjes en rillerig aan de kant
van de baan, terwijl de tvfee
instructeurs als gekken over
de baan slipten.
Eerst lieten ze ons zien
wat je niet moet doen, en
ook wat je nooit mag nala
ten. De pakjes sigaretten
gingen bij mijn mannelijke
lotgenoten aan cén sink door
van hand tot hand De siga
retten werden niet eens ge
rookt, maar gewoon opgege
ten. Dan komt veel te vlug
het moment dat de instruc
teur zegt: Verdelen over
twee groepen en allemaal in
de slipauto stappen We be
ginnen met mevrouw hier.
Iedereen kan het leren, zegt
de instructeur nog bemoedi
gend. Dus daar ga je dan
met een gangetje van 50-60
kilometer de spiegelgladde
baan op. Er wordt aan de
handrem gerukt en meteen
raak je in een afschuwelijke
slip. Voor je in de gaten hebt
wat er gebeurt, tol je als een
gek rond, raakt met de voor
wielen het asfalt, de auto
krijgt een enorme opduvel,
en je denkt dan: nu slaat-ie
om, en het is met ons alle
maal gebeurd. De mannen
achterin worden als zandzak
ken door elkaar gesmeten.
Ze doen zich pijn aan de
uitsteeksels in de auto, en de
middelste stoot op een onfat
soenlijke manier zijn hoofd
aan het dak. Ik hoor onder
drukte verwensingen en enig
luid uitgesproken zelfbeklag.
Dat ls niets zegt de instruc
teur. Opnieuw. O nee, hoor
je achterin. Niet weer. Maar
na die derde keer lukt het
om de slip redelijk te corri
geren. Door al dat paniekeri
ge gedraai aan het stuur
dwing je jezelf in een twee
de slip, en krakens slaat de
wagen weer op het asfalt, en
vlak bij de muur tot stilstand,
stand.
Na de zevende of achtste
keer begint het aardig te
lukken. De mannen achterin,
die nog steeds als wilden aan
het sigaretten eten zijn,
kloppen zelfs op je rug, en
zeggen heel voorzichtig:
Goed zeg. Dan mag de eerste
mannelijke cursist achter het
stuuir. Die denkt we zul
len ze eens even wat laten
zien. Dat doe ik meteen
goed. En met een fikse dot
gas vliegt hij de baan op,
raakt in een slip, en voor hij
iets kan doen tolt hij als een
dolle stier over de baan
Achterin wordt de adem van
de drie slachtoffers afgesne
den. Een kille hand houdt
ons hart omstrengeld. Maar
we blijven overeind. En zo
leggen we stuk voor stuk
onze kruisweg af. Knielend
voor elke statie, tot we aen
het einde van de kruisweg
bek af uit onze auto mogen
kruipen. Of het nog niet ge
noeg is moeten we met onze
eigen auto eerst op de droge
B-weg noodstoppen maken,
en daarna moet je je eigen
wagen aan de slipbaan wa
gen. Daama krijg je een
slipcertifioaat overhandigd,
waarop staat dat je de slip
cursus met goed gevolg hebt
doorlopen. Maar het enige
wat je heel zeker weet als je
de slipcursus hebt gevolgd is,
dat je heel erg goed moet
opletten als je in een auto
rijdt. Dat je iedere dag het
schietgebed mag doen: Heer,
laat me in godsnaam niet in
een slip raken. Maar mocht
het je dan toch nog gebeu
ren, dian weet je diat je moet
proberen niet in paniek te
raken, je moet razendsnel re
ageren door een obstakel
voor je of opzij van de weg
te ontwijken, zonder te rem
men en zonder te veel aan
het stuur te zwengelen. Want
anders raak je toch weer in
een slip.
De slipcursus heeft ook
geleerd hoe nietig een
mens is in een autootje op
de weg, en hoe kwetsbaar.
Maar omdat je de hele dag
in een slippende auto hebt
gezeten, weet je ook wat
er gebeurt als je niet ra
zend snel reageert. En het
moet wel heel gek lopen
als je op het kritieke mo
ment niet aan de wijze les
sen van je instructeur
denkt, en daarnaar han
delt. En al lukt het je maar
één keer goed uit een slip
te raken, dan zullen je man
en je kinderen de slip-
scbool eeuwig dankbaar
zijn.
NETTY VAN ZALINGE
Eindredactie
'Rein van der Helm
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Gedepu
teerde Staten van Zeeland
hebben Provinciale Staten de
lijst ter kennis gebracht van
de projecten, die zijn voorge
dragen voor uitvoering in het
kader van het extra-werkgeie-
genheidsprogramma 1974. De
lijst is samengesteld door het
regionaal coördinatiecollege
voor openbare werken in Zee
land. De geraamde kosten van
alle projecten liggen op ruim
12,5 miljoen gulden.
De volgende projecten s-taan
op de lijst: Bouw twee rioolge
malen met persleiding Brui-
msse-Mastgat, afvalwaterlei
ding Koewacht-Zuididorpe; as-
faltverharding Kortgene-Co-
lijnsplaat, bouw kleedlokaal
sportvelden complex Oost-
Souburg, bouw vakantietehuis
Vijvervreugd te Middelburg,
onderhoud (baggeren) West-
vest te Goes, bouw kleedge-
Douw sportvelden te Vlissm-
gen, onderhoud en aanpassing
s-chool Herengracht te Middel
burg, verbouw gemeentehuls
Oud-Vossemeer tot gerreen-
scnapsnuis, aanpassing riole
ring Zaamstag en onderltoud
diverse gebouwen in de ge
meente Vhssmgen.
Op de lijst van projecten
van de rijksoverheid staat
voor Zeeland: bouw gerefor
meerde MAVO te Krabbendij-
ke, aanleg basisweg Vlissingen-
Oost, fase I, verbouw paro
chiehuis tot dorpshuis te
Hulst, bouw machinehal te
Zierikzee. bouw magazijn te
Terneuzen, vervanging wern-
hal te Oostburg Aan reserve-
oöjeeten staat er bij het rijk
slechts één genoteerd verf-
werk en dakherstel R.S.G. te
Oostburg.