ink. geld, !ur. URK zeventien nieuwe merken met honderd modellen Toerwagen van kost per jaar f f 2400 dbureau caravan-rai 12t/m18dec. extra )rd is. rantie: nog ziet u er maand jaar voor ingen. -PIANO'S £A-PIANO'S aopend van 9 6 uur >pavond van 7-9uljr ibureau Toerwagens Details Stacaravans afleveTin^e- k°PkeUken Vouwwagens VASTE EN VARIABELE KOSTEN Kwart van vakanties in caravan Caravanreis voor 65 plussers 00-37455. ent 1640) 41450. S bO-36150. 30.- nst zonder aanbetaling - per maand p.I. DO.- zorging. Vijf jaar garajj' door geheel Nederland> IINDS1898 >l 42. ROTTERDAM i. (010) 36 35 00 jorteur van Estonia, ach, Bechner, Rich. We 600-37455. Von links naar rechts: De nieuwe Wolf-toercaravan met o.a. terugrij-automaat, op- looprem, afsluitbare disselkast en dubbele ramen. Midden: een forse Bluebird-sta- caravan. Rechts: Rapido vouwwagen zonder doek, maar met omhoogscharnierende zijwanden. Caravan-Kai biedt vee! nieuws De Caravan-RAI die van 12 t/m 18 december in de RAI te Amsterdam wordt gehouden brengt 99 merken toer- en sta caravans, kampeerauto's, vouw- en bagagewagens. Niet minder dan 17 mer ken zijn nieuw voor ons land en het aantal nieu we modellen bedraagt ongeveer honderd op een totaal van plus minus 500 tentoongestelde ty pen. - De openingstijden zijn dagelijks van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur, op zondag van 10 tot 17 uur. - De toegangsprijs be draagt 5,p.p. De tentoonstelling be slaat alle hallen van de RAI. - Het aantal exposanten bedraagt 133, het aantal modellen caravans is 580. - Er zijn 12 deelnemende ianden: België, Dene marken, Finland, Frank rijk, Groot-Brittanië, Ier land, Italië, Joegoslavië, Nederland, Oost-Duits- land, West-Duitsland en Zweden. - Tijdens de tentoon stelling is dagelijks van 10-17 uur een kin dercrèche geopend; deze bevindt zich onder het eerste balcon in de Euro pahal. bezoekers die met de auto komen uit de rich ting Utrecht slaan direct na het passeren van de verkeersbrug over de Amstel linksaf om via de Kennedylaan het Euro paplein (met parkeer plaatsen) te bereiken. - treinreizigers die op bot Amstelstation uit stappen kunnen met bus lijnen 8 en 15 de RAI be teiken; van het Centraal Station met tramlijn 4 die op het Europaplein eindigt. In tien jaar tijds is het Nederlandse caravanpark gegroeid van 51.600 in 1965 naar 264.000 eind 1974. Vooral de jaren '71, '72 en '73 ga ven een stormachtige groei te zien met een jaarlijkse aanwas van zo'n 35.000 caravans. In 1974 trad door allerlei; inmiddels bekende, oorzaken zoals oliecrisis en duurdere benzine een inzinking op; dit jaar werden er naar schatting 30.000 caravans verkocht. De grote groei schijnt trouwens enigszins tot stilstand gekomen te zijn en plaats te maken voor een situatie waarin vervanging geleidelijk aan belangrijker gaat worden. Door de internationaal sterk gestegen benzineprijzen is dit jaar die vraag naar kleine zui nige auto's toegenomen, het geen voor tal van caravanfa brikanten aanleiding was nieu we en lichtere wagens te ver vaardigen, waarbij mein zich voor het probleem geplaatst zag dat de soliditeit niet moehit worden opgeofferd aan het lagere gewicht. Ook kwa men nieuwe, goedkope series op die markt met vereenvou digde constructies, waarhij zo wel op materiaal als op werk uren kon worden bespaard. Constructief gezien valt er weimdig nieuws te vermelden, wel een gestadige verbetering van verschillende niet altijd opvallende details. Dij de bui tenbeplating is een teruggang te constateren in "het gebruik van kunststof, mogelijk onder invloed vain die sterk gestegen prijzen van dit materiaal. Daarentegen worden gladde of geprofileerde buitenwanden van aluminium of plaatstaal met gemoffelde laklaag op steedis grotere schaal toege past. De verwerking vam deze materialen werkt kostenbespa rend. Een ander verschijnsel is diat steeds meer caravanmer ken het chassis verzinken of op andere wijzen tegen weers invloeden beschermen. Achter- uitrij-automaten vinden nu algemeen toepassing en wor den voortdurend verbeterd. Zo iis men druk doende de nog resterende remwerking van 10 tot 15% bij achteruitrijden tot nul terug te brengen. Steeds meer fabrikanten heb ben zich ingespannen de wand- en vloerisolatie te ver betieren door gebruik van poly- uretaan in plaats van polysty reen, verder door dikkere la gen isolatiemateriaal aan te brengen en door de caravans standaard uit te rusten met dubbele ramen. Een opvallen de technische ontwikkeling doet zich voor bij Engelse ca ravans; daar past men n.l. steeds meer een achterpaneel van kunststof toe compleet met achterlicht, nummerplaat verlichting, remplaat en rich tingaanwijzers, teTwijl tevens de bedrading voor een en an der is aangebracht. Bij de toercaravans ziet men zowel het reeds gesignaleerde streven naar kleine em lichte wagens als uitbreiding van die sortering grotere caravans, meestal op tandems. Door hun afmetingen en gewicht zijn de ze wagens in hoofdzaak sta tisch, zodat ze gewoonlijk als stacaravan zullen worden ge bruikt. Meestal betreft het luxueuze modellen met royale was- en toiletruimte, van alle gemakken voorziene keukens, een of twee slaapkamers en een woonruimte. Het grootste deel van het aam- bod aain toerwagens bestaat echter nog steeds uit caravans met een opbouwlengte van. 314 tot 5 meter, waarmee de grote afstanden betrekkelijk snel kunnen worden afgelegd, maar diie zich ook lenen voor ge bruik op een vaste standplaats. Bij deze wagens kan men ge woonlijk kiezen uit een dozijn interieurindelingen: dwarssla- pers, langsslapers, een- en tweetafelmodellen, wagens met en zonder toilet of met een aparte slaapruimte voor de kinderen. Opvallend is dat er dit jaar een vergroot aanbod is in tweepersoons langsslapers met kopkeuken en toiletruim te. Het feit dat het aantal lan ge mensen gestadig groeit die onvoldoende beenruimte vin den in dwars geplaatste bedden zal daaraan wel niet vreemd zijn. Langsslapers zijn verder ook zeer geschikt voor oudere echtparen die langdurige en grote reizen maken. Èen andere zaak is dat steeds meer aandacht wordt hesteed aan de toilet- en wasruimte in de toerwagens een en ander beïnvloed door de komst van chemische spoeltoiletten die meer ruimte opeisen dan de traditionele toiletemmers. De goedkoopste toercaravan is ge prijsd voor 3000,-, de duurste kost ongeveer 22.000. Hoewel het caravanpark in ons land een verhouding te zien geeft van 60% toer agens tegen 16% stacaravans en 24% vouwwagens is heit aantal stands met stacaravans op de RAI dfiit jaar voor het eerst groter dan dat met toiercaina- vans (39 tegen 31). Vooral het Zeventien voor Nederland nieuwe merken met zo'n honderd modellen dingen op de Ca- ravan-RAI samen met de gevestigde merken naar de gunst van de kopers in spé. "Splitst naar soort (toer-, sta-, vouwwagens en kampeerauto's) ziet de noviteitenlij st et als volgt uit: '"«wagens i, Kip Goldstream G. 300 Ufcw' ^vento roet de Avento fc'-Llï? ro Caravans met Zeeland 700 T en 802. Se Fahrfaraat met tyï>6 ïi.-.;.11 Schipper met Duitse ^toercaravans. h;fbr ?e Roeclc roet model Sra..d goedkoopste toer- koedlt™ Van RAI, alsmede Pest cÏÏ hitvoeringen van |stsn"d l,np ®el en Provence. henlBaga met de Wolf 30 Edelweisz met A- 41 De Witte met Ci ï?n MT ca Wilk Stern 400, 4500en 540. 350 en4n,0Uvier met Nordland Vri £Uv!er Weekend Car. ij'^rava met Ran«er Iti. ^Caravan Import met 8 Adria Import Neder land met nieuwe standaardse rie Adrias. Stand 95 Eriba met Eriba No va 540 Luxe. Stawagens Stand 2 Kip met Mobikip MK 760 Stand 4 Pemberton met nieu we serie Stand 15 Belmont met Royal stacaravans. Stand 16 Ooms met Belmont Phoenix Stand 24 Kok met Chalet 800 en Mira 650 Stanid 25 Wagmontan met type SO 92 Stand 26 Beko met Stag Holi day Homes en Beko Ster 950- 1100 Stand 29 Brabo met Albatross Sunray en tienpeTSOons model 32 Stand 30 Edelweisz met Cha lets Luxe en Zugspitze Stand 31 Stekelbos met AMS Stand 32 Duntep met bunga low 1802 en 1052 Stand 34 Knuppe met Peton Chalet 950 Stand 35 Tergouw met Chalet aantal grote modellen nieieimt toe met als opvallend ver schijnsel dat veel fabrikanten komen met zogenaamde twins, stacaravans bestaande uit twee met elkaar verbonden eenhe den, waarvan sommige in L- vorm. Wat uitvoering en inte- rieurindeling betreft bestaat er een grote verscheidenheid waarbij verschillende fabrikan ten komen met op een boerde rij of berghut gelijkende be huizing diie weinig meer van doen heeft met het conventio nele type stacaravan. Bij die duurdere stacaravans treft men dubbele namen, centrale verwarming en luxueus inge richte badkamers aan. De goedkoopste stacaravan op de RAI kost minder dan 8000 en een grens naar boven is nau welijks te trekken al moet die toch ongeveer op 50 mille wor den bepaald. Sinds het caravannen in Ne derland veld won zijn vouw en tentwagens hier altijd popu lair geweest vooral hij gezin nen die van een (bungalow) ten/t wilden overstappen op een wat steviger behuizing zonder evenwel het nadeel te hebben een, „hoge" wagen te moeten trekken. De groeiende vraag naar lichte en zuinige auto's die zich dit jaar heeft geopenbaard is er ongetwijfeld mede debet aan dat de belang stelling voor die vouwwagens verder is toegenomen. De fa brikanten hebben dit onder kend en brengen op de RAI 20% meer vouwwagens dan in 1973 met een keus uit 21 mer ken met 65 modellen. Vooral het aanbod van Franse vouw wagens is toegenomen waaron der er zich bevinden met dub bele, scharnierende wanden. In uitgeklapte toestand zijn deze wagens nauwelijks meer te onderscheiden van caravans met vaste opbouw. Ter verge makkelijking van het uitklap pen worden steeds meer con structies toegepast met hulp ve ren en tegengewichten. De kampeerauto wint in ons land, zulks in tegenstelling tot Amerika, Engeland, Frankrijk en Duitsland slechts moeizaam terrein. Hoofdoorzaak schuilt in het fiscale klimaat dat de kampeerwagen slecht is ge zind. Naast grote en kostbare campers, die voornamelijk in Amerika in gebruik zijn, ziet men op de RAI ook kleine be- stelwa,giens en microbusjes die als kampeerwagen zijn inge richt evenals losse inbouwsets. De gemiddelde prijs van een compleet ingerichte kampeer auto bedraagt ƒ24.183,-. Vouw wagens zijn er vanaf 2400,-. ..ll.iïiil. ..'-.Ïlli-11...;:.I rllnuu:; u; Grosse Fahrt heet deze Duitse caravan, die een nieuwe ontwikkeling te zien geeft door het hoven de trekwagen uitstekende slaap gedeelte, waardoor bij een ophouwlengte van 3,20 meter evenveel binnenruimte is ontstaan als hij traditionele wagens met een lengte van 4,50 meter. Menige adspirant-koper van een caravan ziet zich geconfronteerd met de vraag: wat kost een dergelijke wagen me? Het is duidelijk dat men niet alleen te maken heeft met de aanschaffingsprijs, maar ook met vaste en variabele kosten, evenals bij een auto. KOSTENBEGROTING Vaste kosten voor een 4-persoons caravan aanschafprijs extra voorzieningen kleine accessoires totaal restwaarde na 8 jaar Jaarlijkse kosten afschrijving (8 jaar) renteverlies voorzieningen auto extra benzine onderhoudsbeurten verzekering belasting winterstalling seizoenplaats kleine uitgaven 8500,— 1900,— 100,— 10.500,— 3.000,— 7.500,— f 950,— p.m. 200,— 120,— 75,— 100,— 20,— 150,— 750,— 35,— totaal 2.400,— Suisse 900 en mobiel boerde rijtje. Stamd 50 Van der Broeke met Lyntom Chalet 825 en Beach comber 955 Stand 53 De Leeren Doedel met Mobilhome Stand 63 Astral met stacara vans met 2 slaapkamers en douche. Vouwwagens Stand 11 Schipper met La Bo hème Prima en Europli. Stand 12 Van Leeuwen met Erka. Stand 42 Peters met Messager Siesta GL. Stand 49 Holtkamp met Rapi do met scharnierende vaste wanden en Campavan telesco- pische vouwwagen. Stand 92 Houtbouw Ubachs met Rodavo, ook als hobby- bouwpakket. Kampeerauto's Stand 53 De Leeren Doedel met Autostar. Stand 56 Veth met Peugeot J 7. Stand 94a Olesen met Midas en Open Road. De Kip G 300 P is met een gewicht van 398 kg. de lichtste toerwagen van de Caravan-RAI Gaat men uit van een midden- klasse-toercaravan voor 4 per sonen van ongeveer 8500, nieuwwaarde, dan moet bij deze aanschaffingsprijs aller eerst een bedrag van ongeveer 1500 tot 2000 gulden worden geteld voor verdere uitrusting met b.v. voortent, kachel, koel kast en kleine accessoires, waarbij iedereen uiteraard in dividueel kan uitmaken hoever hij met een en ander wil gaan. Aannemend dat alle genoemde voorzieningen worden getroffen dan komt men op een totaal be drag van 10.500 voor de aan koop. Negeert men de post renteverlies (wat veel mensen evenals bij de aankoop van een auto doen) en houdt men reke ning met een restwaarde van minstens 3000 na een gebruik van 8 jaar, dan komt men op een post afschrijving van 950 per jaar. Naast deze vaste lasten dient men rekening te houden met de variabele kosten, die afhan kelijk zijn van de mate waarin men de caravan gebruikt, zoals extra benzine voor de auto en een bedrag voor het verblijf op een camping, hetzij voor een seizoenplaats danwel voor de dagen dat men er tijdens de weekeinden of vakantie (s) heentrekt. Voor een seizoen plaats moet men minimaal re kenen op 350 en maximaal op 1500. Houden we een gemid delde aan van 750 per seizoen dan komen daarbij de jaarlijkse kosten voor afschrijving, extra benzine voor de auto, onder houdsbeurten, allrisk verzeke ring, motorrijtuigenbelasting, winterstalling, extra voorzie ningen aan de auto (trekhaak) en kleine extra's zoals batte rijen, gasflesen e.d. Volgens onderstaand tabelletje komt men dan op een totaal aan jaarlijkse variabele kosten van 2400,— Gaat men uit van een gemid deld aantal caravandagen van 54, dan bedragen de kosten per dag ƒ2.400,— 54 ƒ45,—. Huurt men geen vaste plaats op een camping dan moet men inplaats van met de post van 750,voor een seizoenplaats rekening houden met de cam pingtarieven per dag voor cara van en personen. Op het verlanglijstje van de Nederlander neemt de vakantie een zeer ho ge p'aats in en steeds meer mensen zetten al les op alles om enkele malen per jaar op uit te trekken. Ook in de ko mende jaren zal dat ver schijnsel zich blijven voordoen en zich ver moedelijk nog verder uitbreiden. Nemen we de economi sche recessie en de voor 1975 sterk gestegen prij zen van vlieg-, trein- en busvakanties in aan merking dan is het dui delijk dat een verzorgde vakantiereis een grotere hap dan ooit eerder uit het huishoudbudget zal opslokken. Het zou daar om geen verwondering wekken wanneer steeds meer mensen gaan mik ken op een betaalbare vakantie met tent of ca ravan met als bijkomend voordeel dat men dan ook buiten het seizoen voor (lange) weekeinden eruit kan trekken zonder dat de kosten de pan uit springen. In 1973 werd bijna een kwart van alle vakanties in Nederland doorge bracht in caravan of vouwwagen tegen 20 pet. in 1971 en 17% in 1970 en de cijfers over 1974 zouden straks wel eens kunnen uitwijzen dat het percentage dit jaar nog verder is gestegen. In 1975 organiseert de ANWB een caravantrektocht van on geveer 8 weken door Zuid-Eu ropa. De tocht is speciaal be doeld voor ANWB-leden die gepensioneerd zijn of voor mensen die een lange vakantie hebben. De tocht gaat via Duitsland naar Joegoslavië waar de deel nemers de Hollandse tulpen- week in Ohrid (Macedonië) kunnen bijwonen. Vervolgens gaat men verder door Grieken land met bezoeken aan Thes saloniki, Delphi, Athene, O- lympia en Patras. Daarna wordt overgevaren naar Italië om via Zwitserland en Duits land naar huis terug te keren. De reis wordt begeleid door een gastheer en een technicus van de ANWB.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 17