AND
Baalhoekkanaal achterhaald
Waterprijs stijgt
Militaire
hulp loopt
gesmeerd
Stormstuwcaissondam: het
huiswerk van Rijkswaterstaat
KLEINVERBRUIKER GAAT RUIM
ELF PROCENT MEER BETALEN
DÜ1VENSHOW
IN BIERVLIET
CPC-Europe
investeert
25 miljoen in
Sas van Gent
1
Ook NCB
vraagt
financiële
steun
stad
streek
pleidooi voor pijpleiding of uitbreiding haven Zeebrugge
Ontwikkeling
Bereikbaarheid
Onafhankelijkheid
Griezelig
Regen
VERTONING
VAN
OORLOGSFILM
theeoloog
1* WATERDRUK
V
t JTM LVATlëH
4
■T--V
-
Kunstgrepen
Blokken
Schui
iven
Steviger
Te licht
•yOENSDAG 27 NOVEMBER 1974
3
(Van een on ter verslaggever»!
BRESKENS Een felle,
uitslaande brand heett gister
middag winkel en woonhui
van de heer F. van Roseveltj
aan de Langestraat in Brei
kens in de as gelegd. In hetl
pand was een hobbyhuis an-1
nex kleindierenhandel geve»
tigd.
De brand, die om 15.15 urn
uitbrak, nadiat een gasgevelka)
ohel was ontploft, werd
groot materieel bestreden. Hei
brandweerkorps van Breskenj
werd hierbij geassisteerd doe
de korpsen uit Oostburg
Terneuzen. 35 Brandweerlied
den, die de beschikking hac
den over 12 lagedrukstraler
zes hogedrukstralen en
waterkanon werden in
strijd geworpen. Het winkel]
pand ging geheel verlorelf
maar door deskundig nathoi
den liep een belendend
ceel alleen ernstige rook f]
waterschade op. De Hervorm
de kerk en het Veren.gingsge
bouw De Uitkomst die nabi
de plaats van de brand gelq
gen zijn, werden vr ortdurenf
nat gehouden om vlam vatte»
te voorkomen. Alleen de koj
zijnen van de kerk werde]
hierbij zwart geblakerd.
De brand werd omstn
17.00 uur bedwongen en
belangstellenden. waaron
burgemeester A. Schipper val
Oostburg met zijn echtgenot
zagen eendrachtig samenwei
kende brandweerkorpsen
vuur bestrijden.
Om 19.15 uur gisteravoi
werd de voorgevel van ha
uitgebrande pand omverge
trokken om gevaar van instot
ting te voorkomen.
Bij de brand gingen, beha!
ve de voorraad hout- verf 4
andere materialen, ook T
voorraad vissen en kleim
huisdieren verloren- Over hij
schadebedrag- dat ongetwijlelf
aanzienlijk moet zijn. kon no|
geen mededeling worden
daan.
(Van eien onzer verslagïevel
TILBURG - Het W#
stuur van de N
Christelijke vl
(N.C.B.) zal- in,naX?L.gig
enkele andere landbouw^
nisaties in zuid^
land, bij "de S
ties met grote Wern r
«en op een speciale
regeling" voor
door wateroverlast
van de oogst in de g jj
ten laten zitten. Het
stuur van ;.komen
vindt dat, los van m
vermogen, aan alle
Bedrijven onnuddeiuj y
iële steun moet wo dj
'.eend, mede ora voor
ijke psychische druk
iernemers en hun s
weg te nemen". ï0t
De overheid mag
gens de N.C.B. nie „„jncii
op een gebrek aan M»
middelen "gezien des «m
dragen, die besch» rhei3
den gesteld voor hetov f
plan ter afsluiting
Oosterschelde en (,eho^
ringsmaatregelen
van de economie
Omdat daarover vo«
hoofdbestuur Ya"»o-in wil
misverstanden besj* ,[en
nadrukkelijk vas „jten
de boeren normaal
talen voor de oogs vtijV'
zij van militairen
gers krijgen.
jjULST Volgens de Bel-
h(.' economiestudent Mare
H Vogel is het Baaihoekka-
I de afsnijding voor de
"hcepvaart van de noordelij
ke punt van oost-Zeeuwsch-
tdaanderen, een alweer jaren
achterhaalde zaak. Behalve dat
iet scheepstype waarvoor het
kanaal eigenlijk gegraven zou
Leten worden praktisch met
meer in de vaart is, is door de
veel te langdurige onderhande
lden ook de rentabiliteit tot
beneden het nulpunt gedaald.
Mare de Vogel schrijft dat in
len proefschrift waarvan zijn
pWnotor prof. dr M. Anselin
L- „Als je dat publiceert
moet'je .ie een kogelvrij vest
aanschaffen".
Het proefschrift heet: Stand
de Belgisch-Nederlandse
besprekingen betreffende de
ontwikkeling van de Linker-
Srlielde-oever, en als de pagi-
na's goed genummerd zijn is
het 242 bladzijden dik. Het
rapport valt uiteen in drie de
len.
In het eerste deel wordt de
ontwikkeling van de Linker-
Schelde-oever beschreven: de
evolutie van de op de primaire
bestaanspijlers aangewezen
bevolking naar de meer tech
nocratische broodwinning in
een sterk geïndustrialiseerd
zeehavengebied. Het tweede
gee] behandelt de infrastruc
turele werken die de evolutie
;n een vrij snel tempo moge-
li* moeten maken. Men heeft
daartoe, aldus De Vogel, de
keus uit een pijpleidingver
binding tussen Rotterdam en
Antwerpen enerzijds en de
aanleg van het Baalhoekkanaal
en de bochtafsnijding bij Bath
anderzijds Het derde hoofd
stuk handelt over die keus en
over de voor- en nadelen van
beide keuzemogelijkheden.
De ontwikkeling van landbouw
gebied naar zeehaven,terrein
zou volgens Mare de Vogel in
zijn proefschrift wel eens min
der positief uit kunnen vallen
dan men in de meer gangbare
rapporten pleegt aan te ne
mer Uiteraard zal de ontwik
keling van de Linker-Schelde
oever zonder meer een positie
ve bijdrage tot de welvaart
vormen;, maar de mogelijkheid
bestaat, dat de milieuveront
reiniging die dit met zich
meebrengt de winst in verlies
omzet. In de meeste economi
sche waarderingen is daar on
voldoende rekening mee geou-
den.
De bereikbaarheid van de
zeehaven Antwerpen vormt,
een probleem op zich. Bagger-
werken en normaiisatieprojec-
ten hebben in het verleden
afdoende uitkomst geboden.
Inmiddels hebben echter vrij
wel alle scheepstypen een
enorme uitbreiding ondergaan.
Het regime van de rivier Is
met deze schaalverruiming in
de scheepsbouw op geen enke
le wijze meegegroeid. Behalve
de technische problemen die
zich daarbij voordoen - aanleg
Baalhoekkanaal en bochtaf-
siniiding Bath zijn geen vrije
rij dsMtissen - zijn er voor Bel
gië nog de onderhandelingen
met Nederland, die ook be
paald niet moeiteloos verlopen.
De Vogel vindt om die reden,
4at de aanleg van een recht
streekse pijplijn Rotterdam-
Antwerpen ernstig in overwe
ging moet worden genomen.
Voor het (Belgische) bedrijfs
leven betekent dat zeker op
korte termijn een belangrijke
verbetering van de coneurren-
tionele positie. De pijpleiding
zou zich alleen daardoor al in
drie jaar terugbetaald heb
ben.
Nationaal en op de middel
lange termijn echter, verdient
een verdere en dan verant
woorde uitbouw van de haven
van Zeebrugge betere vooi-
waarden. België verwerft dan
in alle opzichten industriële
onafhankelijkheid en ziet dan
ook kans dat deel van de nati-
onaal-ekonomische voordelen
dat nu nog onnodig naar Ne
derland vloeit in de eigen poi-
temonnee te houden. „Deze
laatste oplossing moet echter
door tegenwerking van finan
ciële en politieke zijde en
door verkeerde planning (van
sluizen) niet worden weerhou
den", aldus De Vogel, daarmee
doelend op de politieke sabo
tage die in Zeebrugge ge
pleegd is. „Hierdoor legt Bel
gië de aanvoer van een belang
rijke grondstof eens te meer
in de handen van het buiten
land".
Uitbreiding van de haven
Zeebrugge heeft nog een an
der pré: er kan worden afge
zien van verdere onderhande
lingen met Nederland. Uit de
economische en milieu-voor-
waarden die de Nederlandse
regering de Belgen heeft ge
steld blijkt al, dat men er
boven de rivieren weinig heil
in ziet dat het Baalhoekkanaal
er ook werkelijk komt. Vooral
de ekonomische voorwaarden
maken duidelijk dat de zeeha
venpositie van Rotterdam ver
zwakken door die van Ant
werpen te helpen versterken
vel het laatste is wat men
wenst. Ook al zitten we dan
nog honderd keer in de Bene
lux
De Vogel concludeert, dat
al deze zaken er op dit mo
ment nauwelijks nog toe doen.
Het maximaal scheepstype
waarvoor het kanaal gegraven
zou moeten worden, de
125.000-tonners, zijn vandaag
de dag alweer kleintjes, en
door de jarenlange onderhan
delingen is ook de rentabiliteit
van he thele project (gestegen
kosten) op zijn minst twijfel
achtig geworden. Mocht de
Belgische regering er in de
toekomst loe overgaan de sug
gesties van Mare de Vogel te
volgen, dan houdt d'at voor
Nederland één griezelig aspect
iin Dat de Belgen zich nog
minder dan voorheen aan onze
milieuvoorwaarden ziullen sto
ren. Dat zou dan de prijs zijn
die Nederland betaalt voor zijn
aangeboren handelsgeest, die
in opperste activiteit werk
zaam zelfs zijn naaste buren
niet ontziet.
FRANS BOOGAARD
(Van een onzer verslaggevers)
BIERVLIET Op zondag
één december houdt de post-
duivenvereniging „De Hoop
uit Biervliet de 24ste interna
tionale kampioenendag. De
plaats van het gebeuren is ca
fé Willem Beukelszoon aan de
Weststraat te Biervliet. Tij
dens deze duivenshow zullen
de beste Zeeuwse dimivenhou-
ders de ereprijzen van het af
gelopen seizjoen in ontvangst
i mogen nemen.
Vooruitzichten voor donder
dag en vrijdag opgesteld door
het KNMI op dinsdag om
18.00 uur
Perioden met regen. MaxI-
I mum temperaturen ongeveer 8
Uraden.Weersvooruitzichten in
cijfers gemiddeld over Neder-
land.
Voor donderdag: aantal uren
*A": 0-3. Min. temp.: om-
—2eks 5 gr. Max. temp.: om
streeks 8 gr. Kans op een
droge periode van minstens 12
uur: 60 procent. Kans op een
Scheel droog etmaal: 30 pru-
I cent
Voor vriidag: aantal uren
r I0n: 0-3' Min temp.: om
streeks 5 gr. Max. temp.: om-
t weeks 9 gr. Kans op een
'ge periode van minstens 12
uur: W procent. Kans op een-
Seneel droog etmaal: 20 pro
cent
waterstanden
1 dfn 324 onv> Rheinfel-
I plus 11, Plittersdorf
I P us 30, Maxau 496 plus
ï«i«I. D®en 159 P1US 13>
16 T 316 -7, steinbach
I 204 9 ^Iainz 332 -5. Bingen
Kaub 257 -2. Trier 446
•11 pW 320 '8- Keulen 335
1165 ,hrort 528 -!■ Lobith
Ko-i i?Ss 28' Pannerdense
955 P'us 24, Nijmegen
I 24 Vm Usselkop 995 plus
J Lof* IJsse» 550 plus 41,
I 55311 1 418 P'us 40, Monsin
I BeifcjT; Borgharen 4182 -40,
I Wj-t, j6 p!us 14- Grave
"n de sluis 642 plus
ho?9Water
IBerepf" donderdag 28 nov.
14.43 °p Zoom 2.27 en
I ïeSf1'1 U5 en 14-°°
1W n 'Al en 13.22
Cf 038 en 12.53
meld'nge 2.17 en 14.33
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Met ingang van 1 januari 1975 zullen de kleinverbrui
kers van water in Zeeuwscli-VIaanderen een kubieke meter-prijs
van 80 cent gaan betalen. Voor liet overige verzorgingsgebied van
de N.V. VVatermaatscliappii Zuidwest-Nederland (WMZ) zal voor
de kleinverbruikers een kubieke meterprijs van 75 cent gelden.
Deze prijzen zd.1n een gevolg
van het nieuwe tarief dat de
WMZ per genoemde diatuim
gaat invoeren. Bij een gemid
delde prijsstijigin-g van 11,4
procent voor kleinverbruiker
en 12,2 procent voor grootver
bruiker wordt een meerop
brengst voor 1975 verwacht
van 2 490.000,
Overigens nog onvoldoende om
het exploitatietekort volledig te
dekken. 1,1 miljoen namelijk
zal gedekt worden uit de
voorziening „Exploitatietekor
ten", die is ontstaan door een
bijdrage van het ministerie
van Economische Zaken.
„Volgend jaar mag echter
geen beroep meer op deze
voorziening worden gedaan, en
moeten de tarieven kostendek
kend zijn. Het ziet er naar uit
dat per 1 januari 1976 een
flinke tariefsverhoging nood
zakelijk zal zijn", aldus WMZ-
direeteur ir- P. Stoter. De kans
is dus groot dat de eerder
uitgesproken verwachting van
een jaarlijkse tariefsstijging
van ongeveer tien procent per
jaar, zonder de kosten van in
flatie, bewaarheid zal worden.
Dit wordt voor een belangrijk
deel veroorzaakt door de
noodzaak tot uitbreiding van
de produktie. Het Biesbosch-
en Haringvlietproject kosten
samen ruim 200 miljoen gul
den, voor het grootste deel uit
te geven in de periode tot
1979. „De projecten zijn nood
zakelijk om de voortdurende
levering van goed en betrouw
baar water veilig te stellen"-
Bij de kleinverbruikers is
een verdere stap gezet in de
richting van gelijke tarieven
voor Zeeuwsch-Vlaianderen en
het overige verzorgingsgebied-
Het verschil bedroeg dit jaar
nog 12 cent per kubieke me
ter. Doordat Zeeuwsch-Vlaan
deren slechts zéven cent ver
hoging krijgt opgelegd, en de
rest veertien cent per kubieke
meter, bestaat nog een ver
schil van vijf centen. Als de
inflatie volgend jaar niet te
veel doorholt, ligt het in het
voornemen per 1 januari 1976
gelijke tarieven te hanteren in
het gehele verzorgingsgebied
van de WMZ.
Een tariefsverhoging is ook
toegepast bij de waterlevering
in de recreatieve sector (zo
merwoningen en twee hui
zen).
De toeslag die hiervoor is
verschuldigd, stijgt van
50,40 naar 55,20 per jaar.
Ook de grootgebruikers gaan
meer betalen. De verhoging
bestaat uit een stijging van
het vaste bedrag en een wijzi
ging in de kubieke meter-
prijs
Ondanks deze verhoging ls
de waterprijs in Zeeland niet
meer de koploper van Neder
land. „In feite is de prijs van
water, in verhouding tot ande
re voorzieningen, redelijk te
noemen", aldus de heer Sto
ter.
Voor het uitvoeren van in
vesteringen en de exploitatie
is voor 1975 een ffinancderki-gs-
oehoefte van 39 miljoen gul
den begroot. Opgenomen zijn
hierin plannen voor verbete
ring van de produktie, aan
voer- en transportleidingen,
installaties en dergelijke.
(Van onze correspondent)
BRESKENS De oorlogs
film. die in het streekmuseum
te IJzendijke is vertoond zal
vandaag (woensdag) in
Schoondijke worden vertoond
in he- gebouw Laus Deo. De
aanvang is om kwart over ze
ven. In Nieuwvliet zal in café
Parkzicht vrijdagavond deze
film wonden vertoond door de
heer W. de Huiilu. Het en
treegeld is bestemd voor de
Bond van de Nederlandse Mi
litaire Oorlogsslachtoffers, de
BNMO-
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT CPC-Europe,
producent van order meer zet
meel en maisderivaten, gaat
de capaciteit van haar fabriek
in Sas van Gent verdubbelen.
De inmiddels begonnen uit
breiding vergt een investering
van f 25 min. en moet eind
1976 gereed zijn, aldus CPC-
Nederland.
Het uitbreidingsprogramma
zal worden uitgevoerd in twee
fasen: vergroting en moderni
sering van de bestaande voor
zieningen om de produktie- en
opslagcapaciteit voor de ver
werking van „waxy" mais,
een variëteit die een speciaal
zetmeel produceert om ver
werkt te worden in voedings
artikelen.
De uitbreiding is bedoeld
om te kunnen voorzien in de
toenemende vraag van afne
mers uit de Beneluxlanden en
de exportmarkten, alsmede om
de Europese produktie van in
dustriële produkten verder te
rationaliseren.
(ADVERTENTIE)
Theekertnsrs bij uitstek: 3M.
Maken dietouwloze duikertjes.
Lekker en goedkoop.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De 7208
militaire oogsthelpers zijn
dinsdagmorgen zes uur eerder
dan verwacht het tand opge
trokken om de oogst te helpen
binnen halen. De stemming
onder de militairen is bijzon
der goed. In veel gevallen
fungeerden de vrijwilligers
van de afgelopen weke»i als
voorgangers voor de nieuwe
lichting. Dank zij hun ervaring
konden zij instructies geven
bij het aardappelrooien en
hel uienrapen. Alle militairen
ontvingen maandagavond al
hun laarzen, handschoenen en
instructies.
Het onderbrengen van mili
tairen in kazernes, dorpshui
zen, sportzalen en zelfs in een
leegstaand ziekenhuis verloopt
geffeel volgens plan. Voor elke
180 militairen is er een veld
keuken voorradig. In een leeg
staand ziekenhuis in Vlissin-
gen bijvoorbeeld zijn ongeveer
400 soldaten van het 41ste ver
bindingsbataljon uit Harder
wijk ondergebracht. In de tuin
van het ziekenhuis staan drie
veldkeukens opgesteld.
De brandweer van Vlissin-
gen heeft een spuitstraat inge
richt om de laarzen van de
militairen die van het land
komen af te spuiten. Bij de
plaatselijke wasserijen zijn
contracten afgesloten om de
modderkleren te laten was
sen.
In Zeeuwsch-Vlaanderen
kampen de militairen-vervoer
ders met een tekort aan benzi
ne omdat de aanvoer stagneert
in verband met de blokkades
van de doorlaatposten bij de
grenzen. De legerleiding over
weegt nu een extra pont in te
zetten die de tankauto's naar
Zeeuwsch-Vlaanderen kan
vervoeren. De welzijnsdienst
van het leger begint op ver
schillende plaatsen dinsdaga
vond al met het geven van
filmvoorstellingen. De leger
leiding wil het uitgaan van de
militairen binnen de perken
houden- Ze moeten om elf uur
binnen zijn. Er wordt voor een
avond een uitzondering ge
maakt tot 12 uur.
De boeren zelf zijn unaniem
zeer positief over de militai
renhulpactie. Het is dinsdag
de hele dag droog geweest en
er is ondanks de enorme mod
der op het land hard ge
werkt
CAiSS&M SSTöRH
D IC RTF CA 133ON BIJ JTöfc*
De gewone doorlaatcaisson is te licht om als stormvloedkering te gebruiken.
In de kamerdebatten van
deze week is enorm veel ge
discussieerd over het afslui
ten van de Oosterschelde
met behulp van een stroom-
stuwoaissandam. Wat houdt
zo'n stormstuwcaissondam
prcies in en waarom is het
een technisch zo vooruitstre
vende oplossing, dat de des
kundigen er anderhalf jaar op
gaan studeren om te zien of
het inderdaad kan? In dit
artikel gaan we nader in op
het feit dat het idee zelf vrij
simpel is, maar dat het uit
werken van de gedachte een
allerminst gemakkelijke zaak
is.
Om aan te geven wat een
stormstuwcaissondam is, is
het nuttig eerst in te gaan op
de technieken, die men tot
nu toe heeft gehanteerd bij
het afsluiten van zeegaten.
Bij dat afsluiten speelt de
stroomsterkte van het water
een belangrijke rol.
Steeds geldt: hoe groter
het bekken dat in open ver
binding staat met de zee, hoe
sterker de stroom in de mon
ding en hoe groter het tijver-
schil (het verschil tussen eb
en vloed) hoe sterker ook de
stroom. Het tijdverschil lamgs
de Nederlandse kust is niet
constant. Het is het grootst
in Zeeland, neemt af tot on
geveer bij Den Helder en
neemt bij de Waddenkust
weer toe.
Een probleem dat zich bij
afsluiting voordoet is dat
naarmate het bekken wordt
afgesloten de stroomsnelheid
toeneemt Het dichtknijpen
van de tuinslang is hiervan
een goed voorbeeld. De
stroomsneiheden zijn vaak zo
groot dat met het materiaal,
waarmee men dijken bouwt,
zoals zand en klein, nauwe
lijks gewerkt kan worden
omdat het water dit materi
aal meteen wegspoelt. Bij de
afsluiting van de Zuiderzee
heeft men nog net een zware
kleisoort,' de zogenaamde
keileem, kunnen gebruiiken
voor de afsluiting. Dat kwam
omdat het tij verschil hier
niet zo groot was en de
stroomsneiheden niet uizon-
derlijk hoog.
Op het moment dat zand
en klei niet meer voldoen
komen er kunstgrepen aan te
pas. Het gebruik van cais
sons is een van de eenvou
digste mogelijkheden. Die
werden ook al gebruikt bij
het dichten van de zeedijken
op Walcheren, nadat die in
de tweede wereldoorlog door
Engelse bommen waren ver
nield.
Doosvormige betonnen
bakken werden drijvend
naar de plaats van bestem
ming gebraoht en door het
open draaien van afsluiters
in de bodem tot zinken ge
bracht. Het gat werd dan in
één keer afgesloten, zij het
provisorisch, want de cais
sons moesten daarna nog
worden „ingepakt", zodat
daarover heen een dijk ont
stond. Ook bij het herstel
van de dijken na de storm
ramp van 1 februari 1953
werd met caissons ge
werkt.
Bij het dichten van grote
gaten kunnen deze dichte
caissons niet worden ge
bruikt- Men kan de caissons
niet onbeiperkt lang maken
en als er met meerdere cais
sons gewerkt moet worden,
dan krijgt men zulke hoge
stroomsneiheden dat de bo
dem tot in verre omgeving
kan worden aangetast.
deze manier is men tewerk
gegaan bij het Veerse Gat,
de Lauwerszee, het Volkerak
en liet Brouwershavense
Gat.
Om dat probleem te omzei
len is de doorlaatcaisson ont
wikkeld. Dit zijn caissons,
waarin openingen zijn aange
bracht om het water door
telaten stromen. Deze ope
ningen kunnen met schuiven
worden afgesloten... Ze wor
den één voor één in het
sluitgat tot zinken gebracht
en de schuiven in de openin
gen blijven daarbij open.
Het voordeel hiervan is dat
de stromingen n-iet sterk toe
nemen. Als alle caissons zijn
geplaatst worden alle schui
ven tegelijk gesloten en de
dam is daarmee dicht. Be
langrijk is overigens wel dat
de caissons op een goede
drempel staan, een soort ste
nen dam onder water. Nadat
de doorlaatsaissons zijn ge
plaatst wordt ook daarover
een dijk gebouwd. Eerst
worden dan de caissons on
der het zand gespoten. Op
Een andere methode is die
van de z.g.n. geleidelijke
sluiting- Net als bij de cais-
sondam gaat men eerst een
drempel bouwen. Daar wor
den dan geen ciassons op ge
plaatst, maar met behulp van
zware betonblokken wordt
de drempel in korte tijd tot
boven de waterspiegel opge
trokken.
Om die blokken te storten
wordt een kabelbaan gebruikt
met gondels, van waaruit de
blokken in het water worden
geworpen. Om de sterkte
stroming te weerstaan moe
ten de blokken heel zwaar
zijn- De blokkendam, die zo
wordt opgebouwd is poreus,
laat dus weer door. De stro
mingen zijn echter niet sterk
en de openingen kunnen vrij
gemakkelijk met zand wor
den dichtgespoten. Daarna
kan het dijklidhiaam verder
worden afgebouwd. Deze ka-
belbaanmethode werd ge
bruikt in .Ie Grevelingen, het
Haringvliet en het Brouwers
havense Gat. waarvan de ene
stroomgeul op deze manier
werd gedicht en de andere
met caissons. Aanvankelijk
was het ook de bedoeling de
Oosterschelde met het stor
ten gan blokken af te slui
ten.
renlang zware godfklappen,
grote waterdrukken en win
terstormen te doorstaan.
Doorlaatcaisson:» zijn be
stemd om in (lijken te wor
den ingebouwd.
En dan komen we aan de
stormstuwcaissondam. waar
van oio de eerste plaats de
constructie en de drempel
daaronder zodanig moeten
zijn dat ze wel zware golf-
klappen, grote waterdrukken
en winterstormen kunnen
weerstaan. Bovendien moe
ten de caissons van een
stormstuwcaissondam voor
zien worden van andere
schuiven, dan die van een
doorlaatcaisson. De schuif
van zo'n laatste caisson is
meer voor éénmalig gebruik.
De schuiven van een storm
stuwcaissondam moeten ook
echter dienst doen als storm
vloedkering. Bij dreigende
stormvloed gaan ze dicht en
als 'net gevaar is geweken,
gaan ze weer open- Een
schuif die veie malen open
en dicht moet kunnen en die
jaren betrouwbaar moet kun
nen functioneren, brengt een
gecompliceerde constructie
met zich mee. Bovendien
moeten er in zo'n caisson
twewe schuiven achter eikaar
worden aagebracht. Als de
één het niet doet, kan de
andere worden gebruikt.
Nu echter de regering alles
in het werk wil stellen om
de getijbeweging in de Oos
terschelde te behouden waar
door dan het unieke milieu
beleid niet wordt aangetast,
is liet zaal; van vanwege de
veiligheid toch een dam te
maken, die echter omwille
van het milieu zoveel water
doorlaat dat een aanvaardba
re getijbeweging blijft be
staan.
Doorlaatcaissons, waarvan
de schuiven open laat staan,
zijn hiervoor niet te gebrui
ken. Doorlaatcaissons zijn te
licht en niet bestemd om ja-
Problemcn bij de construc
tie van een stormstuwcais
sondam zijn dus: Men moet
zorgen voor veel steviger cais
sons dan men nu kent, ge
zocht moet worden naar een
goed systeem voor openen en
sluiten van de schuiven en
bovendien moet er een
enorm stevige drempel ko
men. die berekend is op een
grote belasting. Alles moet
zodanig wo,rden dat het ge
heel bestand is tegen een
„superstormvloed".
Rijkswaterstaat heeft nu an
derhalf jaar tijd voor dit las
tige huiswerk.
Eindredactie
'Rein van der Helm
Een caisson voor de stormstuw-caissondam ziet er anders uit dan een doorlaatcaisson. De constructie moet ste
viger en betrouwbaarder zijn.