es dienden Hagenaar levert super-sigaren aan koningen en ambassadeurs Meubelmakers zetten zelf failliete fabriek voort soverheid leling he dienst I j^él graag, mijnhéér. nti-reclame •OE Sn Uit ZATERDAG 23 NOVEMBER 1974 IJS-SLAG konsumenten- in kontakt. Juist daarom is Heb je belangstelling voor en een leuke baan voor |e Markt en Hermusweg bijv,, alle steun van ons bij de j filialen te VLISSINGEN, sde vooruitzichten duidelijk dit vrijblijvend op dinsdag aanwezig zijn in ons KT 41. Bn zijn wij bereikbaar ag t/m vrijdag tussen ie van Volkshuisvesting en nlng van de Volkshuisvesting en 1a n de provincie Zeeland n. belast met zaken op het cierlng en subsidiëring van ds dsvermeuwlng. bouwnltverheid op de volkshuisvesting. /en aan de afdeling, die o m. tot oordeling van de woningbouw- rolewerkzaamheden m.b.t. de ssubsidleerde woningbouw; dvlseren inzake structuur- en nnen. sanerlnga- en rehabilitatie- «ploltaties en onteigeningen; de werkzaamheden van werk- mlssies: onderhouden ven artegenwoordlgera van provin- ite!i|ke overheid, wonlngcorpo- ernemingen en architecten. Bouwkundig ot Civiel Ingenieur. Brvaring op het gebied van ds Jdelburg. lijk van leeltlid en ervaring, ma*, nd De mogali|kheld bestaat op worden benoemd tot plaatsver- van dienst met een ma*, salaris maand IJn exclusie! 7 j vekentlt- i toeslag ven max. 145,- par maand. ticltatlea onder vermelding van ir 4-5203/1761 (in linkerbovenhoek valoppa) zenden een de llsche Dienst, Prins Maurltslasn 1, FtOOTHANOELS l \]N WONEN 0-4037 (nabil Morree Meubel) CENTRÜ» afdeling bouwstoffen Bl|voorbeeld: balkhout 63* '60 f SAO ml SO *1001 2 22 k 50 0.65 mt grenen schroten 16 mm dik 16.90 m2 mahonie deuren I 57 per Stuk vouwdeuren i 39 75 per stuk wandplaten. I 7 30 m2 PLAFONOTEGELS Treete* I 6.9) ^2 ALLUMINIUM RAMENIE DEUREN incl glas** I 70. m2 SANITAIR Luxe wa9talei I 47 -• tonteint|e I 23.15. j. pol met reservoir 70cflt duoblok I <80 - dik plaatstaal I 'JB _ll0Clx en vloertegels grote co"*1 en zeer 9Öedk9°^TW Alle pn|zen excl Afname op aanvraag zal zéér vereerd zijn et uw bezoek. Weel I er is zóóó veel in dit I ,ak da1 f,e mensen niet I weten. Begrijpt u? liahaaa...." Het lach- i ;e komt vóór uit de [[eel. Doet wat denken Lu Henk Elsinks crea- tie Har nipje met de Iharp"- I |je [jeer G. de Graaff, adelaar in tabak, siga- en rokersbenodigtl- beden te Den Haag, heeft I één vak, één hobby, één Ipassie, en dat is: tabak. Ieder, en zeker een jour at, die over dit onder werp wil komen praten, I vindt bij hem een open [deur. Dat blijkt al uit zijn [jubelende reactie op ons [telefonisch verzoek, maar [wordt eerst goed duide- [lijk in een persoonlijke [ontmoeting Natuurlijk wil de lieer De aö ooit praten over zijn ntèlekriirtg (Ahahaaa.. de vooraanstaamiden Je behoren zoals de vain Thailamd., de sd- iwxende rertegeniwwxndli- 55 bij de Verenigde Naties, J corps-diplomatique in vele rfreldsteden, generaals in en ■riten dienst, prins Berrihard, ■pra Claus, vroeger OhurdhiM Adenauer, en tegeniwoardSig de langharige leerlinigen I de naburige tekenaoaide- I Vooreerst echter wil hij zijn kdschap brengen die moet lieden tot een algehele heroint- feleking van „De Sigaar" als buur en auiver genotsmiddel, fe is zijn vurige wens dat de cultus van het roken, de stijl b de sfeer daaromheen zoals i die kende in het 's-Gra- van Loulis Couperus, eerkeert De heer De Graiaif, bien „j met butterfly en maat- tuum, is een slanke zesti- die de gulden etiquette het vooroorlogse Den j hoog houdt Hij is zidh pan bewust een klassezaak hebben opgebouwd, niet dat zijn cliënten voorname- uit de gegoede kringen i te komen, maar vooral vanwege de kwaliteit die ij te bieden heeft. 1 Om die kwaliteit van de sd- welke wordt bepaald de melange van udtge- chte thbakken, gaat het de r De Graaff. Zijn measter- t uit het melanige- het componeren van de waardoor de man met i en gevoel voor de cul- het summum aan puur t beleeft [Wie op dit moment in het sprek blijk geeft van de op- Wtng dat het verscihil tussen la* en de andere eigaair, halve de prijs, niet meer is t de een dikker en kor- r is en de ander dunner en HR trapt de heer De 'f op z'n ziel, en kan het ofioud verder ads geëdn- Rtj beschouwen. ;emand bdj me in de •rol komt en een bepaalde 103 sigaren wil kopen, omdat te'u leuk model hebben, ik hem of haar maiar P? te gaan. Daar kan ik torih aan beginnen, mijnheer, pdat is anti-reclame. Be- Tlpt u? AhahaaaEen ■""iblikje....". 'i verlaat de kamer achter Stekel om een klant te Ff De klant, een jonige- Ee smds kort pijp rookt, ten nieuwe en duurdere T» omdat de huidige niet C. ontpopt zich een over de soorten tabak -.mijnheer" heeft gepro- FW en welk merk sigaret- f- voordien rookte, waar- aeer De Graaff conclu- u ™kt dit merk tabak want de smaak ervan °P die van uw sdjga- t Want gaat zon- PUP maar met de Pissende tabak de deur 'telor*5 513 ^er °m I ten» 8311 k r<1iken waar li U, 01,1 vragen, maar hchten en te p-i."onsVerklaart de heer L/'~.'?a,T het melamgeren b'V te* ntó 09 Graaff ontdaan: ttï», mi3nhéér Het me- fi«nvs,V?" tal>3k staat daar #»ÜÜn- Wacht, ik zal 51; "n ervaro;,'- f erSLVCh naar de win ti*? -et LÜ una enige te handvol sigaren We** ï0^011- Opgeto- grilde L0", °n2e be" "dl it. zwaar aro- l ja H-, platvloers V i./'J8 voor deze si- woord"), een -de .?gend. en een jteb ng en prettig van Ht ,Va" 4e siigaaT ®in ,^_e lahi|k^oor,rten ^erkt zijn. De heer De Graaff kiest uit de veelheid van tabaikkien uit on dermeer Honduras, Cuba, Su matra, Jaiva, enkele soorten, welke samen, in de juiste on derlinge verhouding eein afge rond en harmonieus arotma hebben. Dat is zijn vak, zijn hobby en zijn passie. Hoe komt iemand daartoe? In dit verband een stukje fa- milielhistarie: „Ik was vijftien jaar toen ik in de tabakszaak van rniiijn vader mioest. Dat was in 1928. Mijn vader was in 1907 vanuit Rotterdam naar Den Haag gekomen. Hij was toen niet zelfstandig, maar di recteur bij Van den Duingen. In 1918 werd hij voor een zéér hoog salaris ingekocht om de Cadena-winkels ap te rich ten". „Tien jaar later, in de crisis tijd nam hij antsllag, omdat hij er geen genoegen mee nam dat zijn salaris zou worden ingekort. Hij 'begon toen voör zichzelf. Ik moest van de HBS af om hem te helpen. In de avonduren heb ik mijn diplo ma's gehaaid. Achteraf ben ik mijn vader er héél dankbaar voor, want wil je een vak leren, aan moet je er heel jionig mee beginnen". „Ik leerde ai jong sdlgaren proeven, want m'n vader stuurde mij naar de fabrieken om de melanges uit te zoeken. In die tijd was het veel meer usance om sigaren met een eigen metorage te laten maken. Nu is het voor het merendeel machinaal werk wat de men sen aan sigaren roken. En wat roken ze dan? Tabak in pak papier, net als sigaretten. Hierin zit alleen rraaar rommel. Dat kun je ook wel nagaan, want je betaalt zeventig pro eent belasting op sigaret ten^. Jeugd praat ilk niet"), en „vette, vette" andere instanties, vooraan staande kringen, grote bedrij ven, autoriteiten en andere hooggeplaatsten. Enkele anecdotes over zijn dliënten wil de heer De Graaff wel vertellen: De bekende to neelspeler Cor Ruys („Een van de fijnste klanten die ilk heb giebad") zocht stof voor zuijn creatie „Tafeltje bij De Witte". Daarvoor had hij twee typen uiit fijne Haagse kringen nodig. De acteur riep de hulp in van De Graaff die in zdjtn winkel in de kortste keren een oud-gouverneur en een admiraal binnenkreeg en hield, waarop een conversatie vbllgde, wettke Ruys stof gaf voor wel tien stukken. Ander verhaal dat de heer De Graaff met bescheiden trots vertelt: „De Finse am bassadeur Toi'votta die inder tijd in Brussel zat, werd vla een relatie geattendeerd op mijn sigaren en was er direct aan verknocht. Hij betrok ze bdj duizenden. Ook toen hij werd overgeplaatst naar Israël en weer later naar Pekinig. Toen werd hij gepensioneerd, en ging in zijn vaderland wo nen. Maar dót betekende dat hij vanuit Nederland geen si garen kon krijigen. Ik kreeg smeekbrieven en zelfs dreig brieven van hem. Hij moest en zou mijn sigaren krij gen" „Toen heb ik tegen mijn vrouw gezegd: We gaan op vakantie maai Finland. Dan neem ik gelijk wat sigaren voor hem mee. Ik had hem er niets van gezegd, en kwam totaal onverwacht bij hem binnenwallen. Nou mijnheer, dat vond hij zo geweldig. En raadt u eens? Nu zit hij weer in Praag als ambassadeur. En hij koopt niet alleen voor zichzelf, maar voor het hele corps-diplamiatique da-ar mijn sigaren". De vriendelijke, enthousias te en galante heer De Graaff kan echter ook uit z'n slof schieten: „De vrouw van de Deense gezant kwam eens de winkel binnen met een aanste ker, een dure, die zij een pa-ar weken eerder bij me had ge kocht. Het ding deed het niet goed- Ik bekeek het apparaat je en zag dat eraan geiknoeid was". „Ik zei haar beleefd dat als er iets aan mankeerde ze hier heen moest komen, maar er niet zelf iets aan laten doen. Ze zei toen (imitatie van De Graaff): „Maet deze aansteker is nie iets gebéurd". „Oh nee?, mevrouw, zei ik. l'k liep naar buiten waar hae-i chauffeur bdj de waigen stond en vroeg: „Hoe heb je zo stom kunnen zijn om hieraan te knoeien". Dk man stotterde: „Ik moest hem van mevrouw re pareren". „Ik teruig naar de winkel, hield de deur open en ver- zootu mevrouw het pand te verlaten". „Weet u wel wie u voor u hebt?", zei ze. Ik zei: „Dat weet ik mevrouw, maar wilt u zo goed zijn de winkel te ver laten. En ik hoop u hier niet meer terug te zien- En ze ging. En neemt u van mij aan dat dit voorval in ae Haagsi kringen is rondgegaan. Ahahaaa. Zo iets kan ik toch niet over me heen laten gaan. Want ik kan niet tegen be driegen. Begrijpt u?" HANS VAN LEDSDEN Tabaks- en sigarenexpert De Graaff. F""" De heer De Graaff heeft zijn hoop gevestigd op de jeugd. Hirj ziet ondier hen steedis meeir neigingen om te- ruig te grijpen naar vooroor logse tijden. Van hein ver wacht hij gevoel voor de cul tus vain het roikian, voicxr het proeven van pure tabakken, voor het bewust ervaren van geschakeerde aroma's. Daarom verkoopt hij wél sihag. Om ze in de wiinkel te krijigen. Een andere methode om zijn boodschap uit te dragen ais het houden van lezingen op met name studentensociëteiten. „Ik heb eens in Groningen een lezing gehouden. Daar hadidien zo'n driehonderd jongeren be- langstellldnig voor. Geweldig. Dan iaat ik ze ook zeflif sigaren proeven. Als je dian zdet hoe opgetogen men is wanneer men de stijl, de romantiek van het sdigaren roken ontdekt. Dan stemt me diat hoopvol. Ik krijg ook wel uitnodigingen om voor werkelijke elite-clubs te komen spreken. Maar dat weiger ik, omdat ik niet ge loof diat men in dlie kringen werkelijk gevoel heeft voor de Hoe bomt nu een Haaigse sigarenwinkelier aan de klan dizie van bijvoorbeeld presi dent Tito van Joegoslavië? Het antwoord is even eenvou dig als 'voor de hand liggend. „Ik heb altijd veel werk ge maakt van de ambassadeurs. Tenslotte is het het visite kaartje vain Nederland, wan neer op ambassades tijdens re cepties en ontvangsten de ou derwetse, goede Hollandse sd- gaair wordt gepresenteerd". „De Amerikaanse ambassa deur Albriuk was een vaste afnemer van mijn sigaren. Hij gi-nig na zijn overplaatsing naar Joegoslavië nogal eens vissen met Tito. Hij wist een goede sigaar te waarderen, en sindsdien Lever ik regelmatig vi-a zijn ambassade hief im Den Haag aan hem". Op soortgelijke wijze werd ook de koning van Thailand vaste klant van De Graaff. De Nederlandse ambassadeur im Korea de heer Verkade. pre senteerde indertijd een si gaartje aan des konin-gs broer die da-ar even-eens als ambas sadeur optrad. Deze nam een kistje mee naar het vaderland voor zijn broer, die er zo ver rukt over was d-at hij direct duizend stuks bestelde in Den Haag. Vaste klanten zijn onder meer ook vele delegaties bij de Verenigde Naties (Oe Th-ant was in deze kringen indertij-d de grootste afnemer), alle ministeries in Den Haag, ambassadeur Qu artes van Uf- ford i-n Brazilië (..Het siga-ren- land, nota bene") die op zijn beurt een hele „klantenkring" om zich heen heeft, paleis Soestdijk („maar daarover (Van onze kunstredactie) BERGEYK In het voorjaar ging de bekende meubel fabriek 't Spectrum broertje of zusje van de befaamde werkgemeenschappen Bergeyk (weverij De Ploeg) dicht. „Moet dat nou?", vroegen een aantal werknemers van het bedrijf zich af. Acht man, toch aangestoken door de sociale gedachten van een werkgemeenschap, waarmee De Ploeg geschiedenis heeft gemaakt, staken hun koppen bjj elkaar en begonnen opnieuw. Hun leider, de heer A. Verhoeven uit Herpt: „De sociale gedachten, die het oude Spectrum droegen, spraken me erg aan, maar ze kwamen niet uit de verf Daardoor ging het fout. Dit sociaal getinte bedrijf maakte bijvoorbeeld meubels, die de eigen werkne mers niet eens konden kopen. Wij hopen nu in het door ons opgerichte bedrijf Arspect bv in het voormalige pand van 't Spectrum op den duur het sociale meubel te brengen". het assortiment uitgebreid en in het begin van de vijftiger jaren een meubelontwerper (Visser) aangetrokken. De meubels kregen een eigen ge zicht pn vermaardheid. Waar om besloot de directie van de Ploeg dan om de produktie van Spectrum meubelen stop te zetten? Principes Dertien mensen (voorheen ongeveer 50) zijn nu weer aan de slag. „Pure vakmensen",- zegt Verhoeven. Gezamenlijk hebben ze het oude wat verlo pen pand van 't Spectrum weer opgeknapt; het machine park en een deel van de ont werpen - van Martin Visser -, die een internationale faam hebben, overgenomen. „D zit op een stoeltje van Martin Visser uit 1952; qua vorm en materi aalverwerking onverslijtbaar; gisteren nog is er een contai ner vol naar Engeland ge gaan", krijg ik te horen. Maar aan Aspect is geen vaste ont werper meer verbonden. „We werken met losse ontwerpers en de rest doen we in gezamen lijk overleg, Ik kom juist van beneden", aldus Verhoeven, „waar we onderling nieuw te maken kussens voor een zit bank bekeken hebben. Die moeten niet te duur worden Wat goedkoper stof er ombeer en zo gemaakt, dat na een paar jaar de koper ervan thuif zelf met de naaimachine er een andere stof omheen kar maken". Zo wordt er sociaal gedacht De mensen in de werkplaatsen zingen en fluiten weer; wedij veren met een bankstel van hun voormalige ontwerper Visser dat gemaakt werd voor de wereldtentoonstelling in Osaka. Denken na over en goed en zuinig materiaalge bruik. „Waarom moet een ta felpoot vierkant zijn". Als je er een driehoekige poot van maakt, gaan er twee uit het zelfde stuk hout; de scherpe kanten zijn er op de hoeken af en er ontstaat een geheel nieu we vorm. Simpel gezegd be dachten zt zo samen een eet- hoek, die gezien mag worden. Als ie een schroef of bout uithaalt zou zo'n stoel bij wij ze van spreken uit elkaar moeten vallen. Dat betekent dat die ene bout onmisbaar is en dat er niet één teveel gebruikt is. Een andere gedachte, ont wikkeld in een tijd. dat er doorgaans met materiaal ge smeten wordt en veel ge bruiksvoorwerpen overbodige 'aken bevatten- Maar om het verhaal van Spectrum-Arspect en van Ver- boeven vooraan te beginnen Er was een kans, dat mensen ronder werk kwamen te ziften en in Duitsland te werk ge steld zouden worden Om deze mensen aan de slag te honden werd met hiezengoed en ander inheems materiaal, dat nog voorhanden was, een maatschappij voor kunstnijver heid ongericht: 't Spectrum. Tegen de oorspronkelijke be doelingen in bleef het bedrijf na de oorlog overeind, werd Verhoeven verklaart: „In '70 ben ik al bij 't Spectrum weg gegaan, omdat ik als commer cieel leider van het bedrijf, principiële verschillen had met de directie. De boodschap van de werkgemeenschap werd wel in de meubels gelegd, maar speelde alleen in op het smaakgevoel van de hogere inkomens. Ik vond dat onzin; mooi is mooi!. Je moet niet zo gecompliceerd doen. Boven dien was er praktisch geen export en dat is dodelijk. Hoe wel 't Spectrum gezien de ex clusiviteit, geen concurrentie had, is er toch énkele jaren met verlies gewerkt. Daarom werd het bedrijf afgestoten. In een werkgemeenschap delen nl. alle werknemers in de winst en nn moesten met De Ploeg de gaten van 't Spec trum gestopt worden, zodat de werknemers vah het andere bedrijf ook geen winstuitke ring meer kregen". De sluiting van de fabriek bracht niet alleen teleurstel ling teweeg bij de werkne mers, maar ook bij de handel, bij voorstanders van persoon lijke industriële vormgeving bij toeleveringsbedrijven e.d. Onder leiding van de heer J. Jacobs, zeventien jaar be drijfsleider bij 't Spectrum kwam een groepje werkne mers bijeen om een nieuwe stichting voor te bereiden on dersteunt» dooi de Ploeg. Ja cobs kreeg twee maal een hart infarct en viel uit. Verhoeven werd aangezocht Die zag hef na een grondig marktonder zoek wel zitten- Verhoeven. „Maar toen bieek dat er ten aanzien var de Ploeg een an dere positie - een onderhande- Bank „Osaka" van Martin Visser. lingspositle - ontstond. Er moest verkocht en gekocht worden. Ik moest geld mee brengen. Mei een beetje van mezelf en een anüere mede werker aangevuld door ban ken, die ons realistische plan wel zagen zitten, konden we in augustus weer met de pro duktie beginnen. De nieuwe groep onderne mers-werkers verenigden zich op drie punten: Arspect zou een zover mogelijk doorge voerde werkgemeenschap wor den; Arspect zou ononderbro ken streven naar het vervaar digen van produkten met een zekere estetische waarde en met industriële vormgeving als uitgangspunt en Arspect zou met de vroegere leiding van Spectrum, i.e., weverij De Ploeg uitsluitend zakelijke be trekkingen onderhouden. Waarin onderscheidt Ar spect zich nu, in de dagelijkse praktijk, van een traditionele meubelfabriek? In deze ge me en sc hap moeten zowel de makers als de verkopers (de winkeliers) achter het idee staan. Dan delen zowel de ont werpers, personeel als winke liers in de winst van het be drijf; meer dan de helft gaat naar de medewerkers. Er is een personeelsraad, die samen de beslissingen neemt; o.a. over wat er gemaakt wordt. Ook de winkeliers worden - binnenkort via een eigen mar ketinggroep betrokken in het overleg; wat denken zij bv over een nieuw ontwerp; over een kussen, dat gemaakt wordt etc. Er is gekozen voor een flexibele opstelling ten aanzien van het materiaalge bruik. Als ei bv een tuinbank van heten eemaakt zou moeten worden dac gebeurt dat Dat betekent dat er niet veel geïnvesteerd wordt in machi nes. maar vooral ecwerkt zal worden met geprefabriceerde onderdelen - naar eigen ont werp - uit toeleveringsbedrij ven (arbeidsmarkt open hou den). Arspect zal vooral as sembleren, de dingen in elkaar zetten- Een opvallend punt is ook, dat dit jonge bedrijf de (duurdere) oudere werkne mers van 't Spectrum overge nomen heeft. Verhoeven: „Een dure chef van 't Spectrum bv beeft hiel- niets te cheffen, maar ik ben ervan overtuigd dat zijn ervaring en hoge sala ris op den duur gecompen seerd zal worden door de re sultaten" In een centrale ruimte van het oedrijt staan de eerste produkten, die tonen, dat de groep hard werkt en toont ori gineel te denken. Essenhou- ten modellen van flexibel te gebruiken lattenbanken naar een ontwerp van Walter Anto- nis, die ook de reeds eerder genoemde eetkamerstoelen met tafel gebaseerd op de driehoek (materiaal besparen de poten etc.) uitdokterde: een bank van de Belgische Claire Babaille; om er een paar te noemen. Verder worden geïn troduceerd allerlei meubclele- menten, ontwerpen door de Nederlander Derk Jan de Vries, die directeur industriële vormgeving bij het Italia -Il se bedrijl Olivetti is. Ver maarde oud-Spectrummeube len van Ma»tin Visser (eetka mer; slaapbank) werden weer opnieuw geproduceerd etc. De ze meubelen zijn aller nog niet zo goedkoop, maai Ver hoeven betoogt, dat er ook gedacht wordt in de stijl van de (studerende) jeugd, die zon der veei geld op kamers woont e.d Toon ki ni et- Re toonkamer, waarin rieze meubels staan is een voorlopige zaak'. Verhoeven: „We hehhen geen toonkamer nodig; de winkeliers zijn onze toonka mer" Wat dar te doen met deze 100 vierkante meter? De ze is bestemd vooi cpn ander proieet van Arspec» aandacht schenken aan de industriële vormgeving. Sedert de sluiting van het centrum voor indu striële (onder de beurs) te Amsterdam in 1970, is het ons land bijna niet meei mo gelijk kennis te nemen van hetgeen er op dit gebied ge beurt. ,Het Nederlandse pu bliek let bij de aanschaf van meubels nauwelijks op vorm en kleur" aldus Verhoeven. „Dat komt omdat het er oiets van weet; hetgeen te wijten is aan gebrekkige voorlichting. Maar ook op onze academies krijgt de industriële vormge ving nauwelijks aandacht". Voorlopig is al een deel van genoemde ruimte ingericht met een eerste expositie van vooral grafische toepassing op het gebied van industriële vormgeving Deze tentoonstel ling bevat werk van studenten van de Akademie voor Beel dende Kunsten te Arnhem. Het is. de bedoeling de ruimte doorlopend te gaan gebruiken voor dergelijke exposities, in overleg met de Stichting In dustriële Vormgeving Nu nog gesloten op zaterdag, is het de opzet ook zaterdags deze ruim te tot een pubiieksruimte te maken. We zitten weer ln de werk kamer van Verhoeven op Vis ser-stoelen. Verhoeven: „Dat zijn stoelen van boven de ri vieren" Daarmee doelt hij op de mentaliteit waarmee deze ontwerpen gemaakt zijn Ar spect wil nu ook menheh ma ken van beneden de rivieren; met eer »uincli»ke mentaliteit, maar ook met een eigen ge zicht tiet is tevens de menta liteit die niet kon berusten in het afstoten van een werkge legenheid die veel werkne mers Herh'-a» was geworden- Hel is niet de eerste keer in hel zuiden dat een bedrijf overeind blee' door het initia tief van werknemers. Verhoe ven: ,Wp ziir er nog niet, maar ivr anner dal we succes hehhen". En weg spopdt hij zi<-h -vant 1c vrkoon-organi satie moet nog beter worden genrn-anKeerd HENK EGBERS

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 21