Manneke en de moderne muziek OOST llio vr Sit vr« uit" Is dat de wereld, die je gemaakt hebt, o Heer Oost en West botsen in de liefde van Ali en Nino NAJAARSPIATEN DALI VOOR IEDEREEN .99 Sigaar3?™ d3t te cr- - PREMIÈRES VOOR NOS EN IN MIDDELBURG fe» fe fe ijdschrift ZATERDAG 9 NOVEMBER 19;4 SATE-Pen noemden de Rot terdammers het zes meter ho ge aluminium beeld van Jits Bakker op Rotterdams Korte Lijnbaan B. en W. van Rotter dam accepteerde dit beeld niet van Schaap, Citroen, Van Gel ders juweliers - diamantairs Maandag a.s- biedt deze firma het nu aan de burgemeester van Eindhoven aan t.g.v. ope ning vestiging van deze dia mantairs aldaar. MUZIKAAL Palet, exposi tie van 50 kunstenaars rondom het thema muziek, tot 18 nov. in Raadhuis en Kinderkus, Hilvarenbeek. ALAIN Teisters „Zeven buik met bed en bezoekers", is nu, tot 7 december, te zien in Zeeuws museum te Middel burg. FRISO ten Holt, oliever ven en aquarellen, tot en met 14 november bij Etcetera, Ber gen op Zoom. UNESCO centrum Nederland viert op 25 nov. 25-jarig bestaan in Kon. Inst. voor de Trrpen Amsterdam. Minister van Ke- menale spreekt. SPEL van Licht en Lucht; Stan Hagemeier expo seert toepassingsmogelijkhe den van een oud ambacht in BKS-gebouw, Spoorlaan Til burg. Vanmiddag 15 u ope ning- Tot 2 december. PIERRE Alechinsky expo seert acryl, tekeningen en gra fiek uit de periode '65-'74 in museum Boymans-Van Beu- ningen te Rotterdam. Van 15 nov. tot 5 januari, THE Musical Life of Char lie Parker; totaalprogramma gewijd aan belangrijke jazzfi- guur, vannacht om 24.15 u in de Doelen te Rotterdam m.m.v. o.a. Jay McShan, Billy Eckstein, Dizzy Gillespie. Ed die Lockjaw Davis, Budd Johnson, Curtis Puller. MEL Cooper met schilder- rijen en tekeningen in Mey- huis, Helmond, tot 2 decem ber. HERMAN de Man-avond in De Lantaren te Rotterdam op 14 nov. (De Man overleed 14 nov. '46)- Er wordt geijverd voor een standbeeld in Oude- water. Er komen vier her drukken van zijn romans. BORZO, Den Bosch, expo seert impressionisten uit Haagse, Larense en Barbizonse school. Tot en met 30 nov. HONDERD boeken van en over Churchill. Expositie t.g.v. 100e geboortedag van Chur chill in Brits consulaat, Kei zersgracht 343, Amsterdam. EQUUSE van Peter Shaf fer (vertaling Hawinkels) wordt door Globe (regie; Adr. Brine) op 28 november in Til- burgse schouwburg in premiè re gebracht. DUMMIES, nieuw theater- gebeuren door studio Scara- bee- Première 14 nov. Den Haag. Onderwerp: manipule ren. Medewerking o.a. Ned. Opera Stichting. Ned. Blazers ensemble. Woody van Amen, Livinus, Heppe de Moor, Jan van Munster. Muziek: Otto Ketting; tekst: Bert Schier- beek. KÜLTUURLEVEN-8: „Het merkwaardige van een vroe ger Europa was, dat het niet uit één boek leefde, maar uit meerdere. Dat is uniek. Wie Arabië zegt, zegt: Islam en daarmee is alles gezegd. Maar voor ons ligt dat gecompliceer der. Wij zijn een ingewikkel de cultuur", aldus H. Brug- mans over de Huidige Cul- tuursitatie inauguratie rede te Leuven). Turkije zit met Ataturk-syndroom zet H. Bun- tinx boven zijn artikel waarin hij oa. betoogt: „Landen, die met één been in de ontwikke ling staan, kunnen begrijpelij kerwijze niet dulden dat men zijn tijd verdoet met intellec- tualististh opiumschuiven". André Truyman schrijft over Christen-democraten in de Ne derlandse politiek of in de ideologie van het midden, waarin hij de „derde weg"- keuze tussen links en rechts in het CDA aan de orde stelt. Hij vraagt zich o.a. af wat de adhesie-betuiging van het CDA aan de Chileense christen-democraten, die zich akkoord verklaarden met de militaire staatsgreep en de be tuiging van leedwezen met het einde van Allende, te maken hgeft met een Evangelisch Ap pèl? Verder o.a. bijdragen over de Belgische gewestvor- ming en informatie over en kritiek van de Duitstalige ro man in 1973. (KL Ravenstraat 112, Leuven). Daan Manneke (links), pianist Geoffrey Madge, hoornist Peter Hoekmeijer en trom bonist Henry Dieterman tijdens de radio-opname van Diaphony for Geoffrey. Wat moet je met moderne muziek? Wie op deze vraag een klinkend antwoord wil hebben moet eens praten met de componist Daan Manneke en vooral luisteren naar het geen hij doet. Op 18 november gaat bij, als leerling van Ton de Leeuw de Prix de composi tion doen („leuke afronding"), waaraan een regeringsopdracht vast zit. We zitten in de grote VARA-studio voor de opname van zijn „Diaphony for Geof frey", waarvan de NOS de ra dio-première brengt. „Een ge weldig ruimtelijk stuk", zegt Geoffrey Madge, aan wie het stuk is opgedragen en die met grote virtuositeit de pianopar tij speelt. Op 16 november is de première in Middelburg, waarbij nog een drietal com posities van deze Zeeuwse componist worden uitgevoerd. Er liggen bovendien enkele uitgevoerde opdrachten op een uitvoering te wachten- En dan te weten, dat het aantal eigen tijdse composities het vorig jaar bij onze symfonieorkes ten daalde. „In Duitsland blijkt zelfs, dat orkestleden erdoor overspannen raakten" lacht Daan Manneke. „Er zijn ook maar weinig musici, die het (nog) aankunnen". P Hoekmeijer (cor of hoe Henry Dieterman (posaun o. trombone) en Ad Rops (trom pet), drie zeer vakbekwame musici, dip meewerken aan de Diaphony for Geoffrey, geven toe, dat ze er aanvankelijk moeite mee hadden, maar nu is het: „Getyeldig om te doen". Iedereen is enthousiast over de ruimtelijke klanken als de banden met opnamen worden afgedraaid. „Ik kan me niet voorstellen, dat mensen hier moeite mee hebben" zegt Daan Manneke. Oren, die gewend zijn aan een strak metrum, aan een drie kwart, vierkwarts- en andere maatindelingen raken de tel kwijt. Er is sprake van een andere orde. Wanneer Daan (of Daniël, zoals zo mooi staat op de omslag van de partituur, door Donemus uitgegeven) je vertelt, dat hij het best kan componeren met zachte radio- muziek op de achtergrond, lijkt het of zijn composities rationeel maakwerk zijn. Maar als je zijn Diaphony hoort, is er tevens sprake van een emo tioneel accent, van een roman tiek als je dat goed wilt ver staan. De drie blazers wande len door de ruimte en dialoge ren met de piano Er is sprake van een ruimtelijke orde en zo is dit stuk helemaal van deze tijd, waarin we in andere di mensies leren denken en erva ren. In dit stuk ontmoeten Daan Manneke en Geoffrey Madge elkaar weer, nadat ze in Zee land vrienden geworden wa ren. De Australiër Geoffrey Madge, die verbonden was aan de muziekschool Terneuzen ging naar het conservatorium in Den Haag. w-aar hij een „superklas" pianisten doceert. Daan Manneke verhuisde naar Breda, van waaruit hij docent is aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht- Geof frey vroeg aan Daan een vir tuoze compositie voor zijn leerlingen. De Buma maakte er een opdracht van en zo ontstond de Diaphony voor pi ano en drie koperinstrumen ten. De drie genoemde blazers bewijzen er hun virtuositeit in (anecdote: Ad Rops: „Ik heb een c-trompet; die hoge d zit er niet eens op, maar toch maak ik hem"). En wat Geof frey Madge op de piano ermee doet grenst aan het ongeloof lijke. Dat is niet zo verwon derlijk als je hem hoort ver tellen, dat juist de befaamde moderne componist Iannis Xe- nakis hem naar Parijs geno digd heeft om zijn tweede pia noconcert te komen spelen. Geoffrey: „Dat is zo'n concert, dat iedere pianist inkijkt en dan zegt dat is onspeelbaar. Het is dan leuk als je het zelf net wel kunt". Dat dit geen bluf is heeft een andere com ponist, Berio, tijdens het laat ste Holland Festival ondervon den. Op de vooravond van de uitvoering van een van zijn composities was hij, na veel studies, niet tevreden over de pianist. Madge werd opge trommeld en de volgende dag zat hij dus bijna 1 vue achter de piano bij de uitvoe ring. Ook in Middelburg, zal hij op 16 november de piano bespelen, waarbij de blazers komen uit het Rotterdams Ko per Quintet- Tevens wordt dan uitgevoerd Plein Jeu (was op dracht van Rotterdamse Kunst Stichting) en een voormalige opdracht van Jeugd en Muziek Zeeland: Jeu voor fluitsolo. In Middelburg blijven opvallende dingen gebeuren als het om moderne muziek gaat. Daan Manneke schreef on langs ook een serie moderne liederen. Aanleiding: de zan ger Max van Egmond klaagde, dat er geen goede moderne liederen zijn. Tijdens de voca listen-cursus in Vught zong Lex Barten deze bijna tonale liederen op Engelse tekst met claveoimbel begeleiding en ook Van Egmond zal ze gaan doen. Voor het Toonkunstkoor Gorinclaem. dat volgend jaar 40 jaar bestaat en waarvan Daan Manneke dirigent is (binnenkort uitvoering van Brahms Deutsches Requiem kwam een opdracht klaar. Three times; een ruimtelijk stuk voor dubbel-koor, koper, hout, strijkers en slagwerk. Ook voor het Nederlands Saxofoon Kwartet is hij bezig „iets te doen". Bovendien werkt Daan aan een werkboek voor toetseninstrumenten. „Zo als Van Beurden dat deed voor groepen. Ik merk b.v. bij de Vereniging voor Huis muziek dat er behoefte aan is. Het gevaar voor zo'n boek is evenwel, dat de improvisa tie weer in een methode ge perst wordt, zodat het zijn doel voorbijschiet". Over de rijksopdracht, die aan de Prix vastzit, heeft hij al ideeën: een stuk voor twee piano's, door één man te bespelen. Maar méér wil Daan er nog niet over kwijt. Dat hij daar bij weer aan Geoffrey Madge denikt, ligt bijna voor de hand. De drie blazers blazen de laatste „maten" in de vleugel. Geoffrey houdt het pedaal vast. En zo verklinken de laat ste toenen via de pianosnaren in de ruimte- Ruim twee uur is er hard gewerkt aan het stuk van twintig minuten. Ie der heeft zijn solistische- en groepskwaliteiten kunnen be wijzen. De vier musici zijn zelf verwonderd over de prachtige resultaten. De man aan de opnameknoppen is te vreden. Een aantal leerlingen van het Amsterdams conserva torium heeft enthousiast de verrichtingen gevolgd. Het lijkt erop, dat er in de toe komst méér musici zullen ko men, die dit werk aankunnen. De moderne muziek gaat door. Daan Manneke levert zijn aan deel. Moeilijkheid is evenwel: welke criteria moet je ervoor aanleggen?. Hoewel Daan Manneke, zelf bestuurslid van Gaudeamus is helemaal niet tevreden over wat in dit ver band gebeurt. Hij noemt zelfs het bekroonde werk van de afgelopen Gaudeamus-week een aanfluiting. Voorlopig zul len je eigen oren óók een be langrijk criterium zijn en dan zeg ik na Diaphony: boeiend en aangenaam om naar te luis teren: om vaak naar te luiste ren en zo vertrouwd te raken met een nieuwe muzikale or de, die ongetwijfeld te maken heeft met de nieuwe ordening die we aan het zoeken zijn in het leven van alle dag. HENK EGBERS Eén van de foto's uit het boek; beeld van het beruchte Chili-stadion. „Het fascisme is nog volop tussen ons aanwezig! Ik hoop daarom, dat tienduizenden dit boek zullen lezen, opdat ze zullen beseffen wat fascisme is". Dat zei oud-minister prof. Willy Calewaert in de stad, waar enkele weken geleden de mensen nog te hoop liepen bij de anti-fascistische toneelvoor stelling Verschave. Eerlijk ge zegd had ik me, vóór deze uitspraak verkeken op het Vlaams- In mijn programma boekje van de Vlaamse Boeken beurs stond: twee voorstellin gen door het Koninklijk Jeugdtheater en Voorstelling van het STADION VAN CHI LI. Ik spoedde mij erheen om u te vertellen over - wat ik daobt - een nieuwe actuele toneelvoorstelling. Het voor stelen was „simpel weg" het presenteren van een nieuw boek van SERGIO VILLE- GAS; HET STADION. Maar ik miste de toneelspelers niet: het voorstellen en nog meer het uitlezen van de 175 pagi na's ooggetuigen over de ter reur van de Junta in Chili was een drama, waar ik een mach teloze nachtmerrie van over- hield. Sergio Villegas is de schuil naam van een Chileens jour nalist, die verslag doet van ooggetuigen, die aan den lijve beestachtig hebben ondervon den wat terreur is. Hij heeft Chili verlaten en bevindt zich nu in de DDR. Daar kwam het boekje (Das Stadion) uit en werd in zeer korte tijd al in 80.000 exemplaren verkocht. Nu is daarvan de eerste (niet al te beste) Nederlandse ver taling verschenen bij Roya lit teraire afdeling van uitgeverij Die Keure (voor Nederland Desclée De Brouwer), die voor ongeveer f 10,- verkrijgbaar is. Bij de presentatie was aan wezig prof. Marcos Portnoy, jurist, die in Allendes dagen deel uitmaakte van de Natio nale universiteitsraad. Als een gebroken man zat hij te ver tellen over de dingen, die je uitvoerig in dit boek kunt le zen. Is hij één van de 20-000 titels, vroeg ik me af, die momenteel in het Antwerpse Bouwcentrum op de beurs lig gen uitgestald7 .Meneer, het geroddel van de Vlaamse on derpastoors als zou Guido Ge- zelle een homoseksueel zijn is achterhaald door dit boek van Reiniers hij was vrijmetse laar", verkondigt een boekver koper luidkeels naast een stand vol lectuur over inter menselijke relaties. Binnen vertelt de Chileense prof. hoe kwetsbaar die zijn hoe de mens voor de mens een wolf kan zijn. Prof. Galewaert: „Dit boek laat nog weer eens zien tot welke daden geldzucht, bet kapitalisme, de mens kan brengen. Na alle concentratie kampen van de laatste oorlog, dachten we. dat het welletjes was geweest. „Maar grote ge tallen brachten schemertoe standen en abstracties teweeg. toen men zich een beeld van het fascisme, als uitloper van het kapitalisme, begon te vor men. De terreur gaat voort. Dit boek komt precies op tijd als een nieuwe getuigenis, die ons de ogen kan openen." En Calewaert vertelt van zijn ont moeting met Allende in de Verenigde Naties. „Wellicht is de rede die hij toen - 4 de cember '72 - gehouden heeft de belangrijkste geweest die I eleid ooit in de VN aoor een staats man gehouden werd. Hij ont maskerde daarin voor de moord zijn toekomstige moor denaars (o.a. ITT, Kennecott). Allende heeft teveel geloof ge hecht aan mensen". En Cale waert voegt er o.m. nog aan toe dat het gewenst is dat de militaire diplomatieke verte genwoordiger van Chili in België tot persona npn grata verklaard wordt ook al heeft België voor het eerst in de historie een coupe veroordeeld. Een vertegenwoordiger van Oproep voor Chili" stopt me een concreet proteststuk tegen het Chili bewind in handen ondertekend door o.a. talloze volksvertegenwoordigers en se natoren. ,,De Belgische pers heeft het doodgezwegen", zegt hij. „Waarschijnlijk, omdat er voor de socialistische pers te veel vertegenwoordiger? uit christelijke partijen opstaan de christelijke pers. omdat er socialisten op staan" (dus een Chilibacil). „Iemand is gestorven, ie mand werd geslagen, zoals ik Wil je echt eens eesi fijn geschreven boek lezen, dat bo vendien niet uit louter vrij blijvende thema's bestaat, dan kan zeer aanbevolen worden KURBAN SAID: ALI EN NI- NO (uit het En-gels vertaald door Else Hoog-uitg. De Har monie - 14.90). In een mee slepende verteltrant plaatst van Ali en Nino in het cultu rele klimaat van het begin van deze eeuw op het snijpunt van de oosterse en westerse cul tuur. De botsing van deze bei de culturen, de infiltratie van de westerse- in de oosterse cultuur op dat moment is het hoofdthema. Het wordt even wel niet opgediend in zware betogen, maar in een gemak kelijk te lezen liefdesgeschie- Kurban Said/Essad Bey. denis, die de consequenties van deze infiltratie tastbaar maakt. Het oorspronkelijke boek werd al in '37 geschre ven en verscheen in '38 in een Nederlandse vertaling. In de hoqg van „herontdekte" en op nieuw uitgegeven boeken uit vervlogen tijden, is dit een wel terechte heruitgave. Wie was Kurban Said? Hij heette eigenlijk Essad Bey. af komstig uit een joodse familie uit Bakoe aan de Kaspische zee. Werd geboren in 1905. Ging over tot de Islam. Tij dens de revolutie vluchtte hij naar Duitsland en bezocht in Berlijn de universiteit. Daar be gon hij te schrijven: vooral bio grafieën o.a. over Mohammed en Stalin. In de Nazitijd vluchtte hij naar Italië, waar hij in '42 overleed. Hij ligt begraven in Positano met een Koran onder zijn hoofd. Jenia Graman, die kunst doceerde in Berlijn, her ontdekte het boek na de twee de wereldoorlog, het werd in net Engels (uit het Duits) ver taald en uitgegeven door Hut chinson. Ali is een mohamedaan. be lemaal gebakken aan de oos terse cultuur in en rond Ba koe Nina een Georgische prinses van christelijke huize (Grieks-orthodox) en boven dien gecharmeerd door een Europese levenswijze Tegen de achtergrond van de ooster se man-vrouw verhouding in die(?) tiid ontwikkeld zich een liefde, die uitstijgt boven al'e tradities: een snort tegen draadse Love Story uit het begin van deze eeuw. Dit brengt vooral Ali in botsing met zichzelf en zijn omgeving. Said doorspekt zijn verhaal met legendes, historische ge- oek öeurtenissen uit de culturele traditie van het oosten, die de in onze ogen barre en boze toestanden in de man-vrouw erhouding aldaar overeind hielden. Maar er wordt aan geknabbeld: in dit geval met name door Nino Dat gaat ge paard met gebeurtenissen waar bij moord en doodslag niet eindredactie henk egbers Ook de najaars- of herfstaan- bieding van Polydor bevat een aantal aanbiedingen, die goed koop zijn: hetgeen iets anders is dan goedkope aanbiedingen. Er zit nogal wat vokale mu ziek onder. Het zijn totaal nieuwe en samengevoegde- of herkoppelde opnamen. Ook bier bijt J.S. Bach de spits af (afgezien van de Archiv-pro- duktie van de Bachwerken in elf delen, waarop we terug hopen te komen) met de H- moll of Hobe Messe onder Karajan met o.a. Christa Lud- wig (f 55,-) Alle Lieder oh- ne Worte van Mendelsohn (Barenboim) en de Morike Lieder- (Fischer-Dieskau-Ba- renboim) staan telkens op 3 Ip's (resp. f 55,- en f 50,-). Op 6 lp's vind je de 12 Tost- kwartetten van Haydn (op 54- 55-64 .VAN DE 84 die hij maakte) door het Amadeus- kwartet (f 100,-). Mozart is wei zeer goed vertegenwoor digd met alle symfoniën, als jubileumuitgave tgv Karl Böhms 80e verjaardag. Hij di rigeerde de Berliner Philhar- moniker bij de vroege Symfo nieën (8 lp's 110,-) en De grote Symfonieën (7 lp's 110,) en de drie grote opera's Le Nozze, Govanni en Zauberflöte (11 lp's 150,geheel nieuw is zijn uitvoering DIE ENTFRUNG AUS DEM SE RAIL en DER SCHAUSPIEL- DÏRECTOR (DG G 2740 - 3 In's f 55.-1. die we konden beluisteren. gespeeld door de Staatsu. van Dresden, die ook ort partij in Die Entführun. ,J zijn rekening neemt. Een plezierige bezit, deze casseti^l Nog twee andere opvalt vocale werken zijn te noe» het vroegste indrukweyj; muziekdrama in de gesel»! nis van Monteverdi: Orfen Jürgen Jiirgens (3 lp's J 5*1 en een eerste opname van» Mozart bewerking Handels Messiah JL Mackeras (3 lp's f 50,-), #-'l op we uitvoerig terug'jf" te komen. Tenslotte is een f vallende cassette, waarij grote symfonische gedichiZF van RICHARD STRijv TONDICHTUNGEN ,2 2740 111 5 lp's f 90,-) J gebracht zijn. Het zijn J ringeci door de Berliner Pk harmoniker, uit de jaren 'j nooit geloofd zou hebben dat men een menselijk wezen kan slaan. Bloed vergieten is voor hen een onderscheiding; moord hun roem. Is dat de wereld, die je gemaakt hebt, o Heer? Waarvoor je zeven da gen van wonder en werk?"- Dat is een vers van het niet afgemaakte lied door de be kende Chileense artiest en volkszanger Victor Jara in Es- tadio Chile. Het staat ln dit boek, vergezeld van talrijke ooggetuigen-verslagen rond zijn tragische dood. Er staan getuigenissen in, die vertellen over het vernietigen van de totale Chileense filmproduktie (inclusief de mensen), van de toestanden op de universitei ten en in het verbond der geneesheren, dat aan de zijde der ondernemers en militairen stond. Namen en persoonlijke houdingen, martelingen wor den onopgesmukt meegedeeld. Reacties uit het stadion; reac ties van Pablo Ncruda, kardi naal Henriquez, van overlo pers, verklikkers en helden Het is een gruwelijk boek De vraag blijft: wat moeten we ermee? Antwoord: het bewust zijn bij de mensen over deze gruwelijkheden in de wereld aanpunten. Vraag: Wat doen we aan met dit bewustzijn? Antwoord: pressie uitoefenen op de huidige machthebbers in Chili. Vraag: Is dat het enige' Kunnen we méér? Heeft dit verschijnsel ook iets te bete kenen voor de maatschappij waarin wij leven waarin - in het klein - de ene mens voor de ander ook dikwijls een wolf is (in Chili zijn deze krachten alleen geculineerd: in één punt bij elkaar gekomen) Etc. Lees het. H-E. Die Entführung aus dem Serail is evenals Der Schau- spielerdirektor een wat men noemt komische opera. Het is ook een geliefde opera: nog niet zo lang geleden is er een televisie-uitvoering van gege ven. Niet ten onrechte: de opera biedt niet alleen volop gelegenheid te genieten van superieure muziek, maar ook van talrijke spelmogelijkhe- den. Het gaat op een grammo foonplaat natuurlijk uitslui tend om de muziek. Karl Bohm zal misschien naar de smaak van puristen een uit voering leiden, die niet „droog" genoeg is, maar veel anderen laten zicli zonder be zwaar meeslepen door de in dringende wijze van musice ren van Böhm en de artiesten, die hij leidt. Arleen Augèr, Reri Grist, Peter Schreier, Ha- raid Neukirch, Kurt Moll en Otto Mellies zijn niet allemaal even bekend in de bel-canto- wereld, maar dat wil helemaal niet zeggen, dat de uitvoering daarom van minder niveau is. Integendeel: het is een even wichtige aangename uitvoering geworden. Muzikaal gesproken is Der Schauspielerdirector van heel wat minder gehalte: een „Sm'eierei". Zo is ze ook opge vat: geen zware accenten, speels en licht gezongen en tot '74, olv Herbert von KirJ jan: Don Juan, Till Entasi gels Lustige Streiche, ïJ der sieben Schleier. AL.L sprach Zarathustra. Don ty:.| chote, Em Heldenleben, i<,<| und Verklarung en zijn uit stammende Metamorphosat weet niet of Straus wel i „populaire" componist is, tuil wordt hij na Mozart, Verdi J Wagner wel het meest J speeld in het ijzeren repettj re. Dat kan niet te dankul zi j.n aan de reminiscenties, |f zi jn naam oproept aan de r Wals-Strauszen, (\vam»| hij geen familie was). Msl schien omdat zijn naam onvisf brekelijk verbonden is Rosenkavalier? Zijn zit vooral in het feit, dat i op een breekpunt in de i ziekgeschiedenis gestaan heel Hij kon als voltooier en i de laat-romantiek, uitgemiti worden voor revolutionair e reactionair tegelijk. In voetspoor van Wagner. Lis| en Berlioz, kun je bij benf tegelijk bv. (in Also sprwl| het gebruik van de twaai nenreeks aantreffen. Opperst eenvoud en poëtische verv»| ring naast het uitspelen i e*n totaal orkestapparaal ii| traditionele en nieuw getal den schrijfwijzen vertew| woordicen in Strauss. te 1890-1945 een belangrijk muziekgeschiedenis. De Brrll-| ner Philharmoniker is goede renresentant van deal traditie, terwiil Von Kanüjf met 7»tn o-*.«W«ieinïinf,ï(le mantiek in deze cassette groots historisch document b eenbracht. Wat boeit de mensen het meest: de artiest of het fen° Dali? Vast staat, dat ontelbaren op een of andere wij# d panoptikum van zijn kunstzinnige uitingen aangesproken den. De grote Dali-tentoonstelling in Rotterdam, enkele! geleden, heeft dat nog eens aangetoond. De Dali's zijn vreemd zijn. Daarbij speelt mee de geschiedenis van de republiek Azarbajdjan. twist appel van Turken en Russen tap pel van Turken en Rusxen aan de vooravond der revolu tie Op deze wijze heeft Kur- oan Said een stuk geschiede nis en zedenhistorie en -ont wikkeling op een erg boeiende wiize doorgegeven: hetgeen mdanks de romantische ver pakking verhelderend verkt Een fijri boek om te lezen en geïnformeerd te wor den. onbetaalbaar geworden. En zelfs het grote gouden Dali-boek reprodukties was daarbij erg prijzig. Maar de rationele Dali is den volke gunstig gestemd geweest en heeft zelf bet omgewerkt tot een betaalbare paperback. Dali. Dali.- ftl De Franse Draeger uitgave daarvan wordt nu, door Re®"^ J pert op dichterlijke wijze vernederlandst, hier door Produktions voor f 19.50 (na 31 dec. f 22.50) op de r;'" bracht. Het is een fïin boek gebleven met 98 zwart wit c kort! Gal* klass^l reprodukties van behoorlijke kwaliteit. Behalve een grafie geeft het verschillende aspecten (landschap: leven: erotiek; mysticisme, ruimte-tijd: oneiros; van zijn werk; neerslag van een, onder Gala's hand, to besH' tijd-1 gehouden paranoide geest Het is boeiend om in Rod de vele wegen te zien, die hij bewandelt heeft tusen df de Italiaanse renaissance zich deed gelden en zijn ter«d''f" een klassicisme, die door Rafael geïnspireerd lijkt. "a"1 dan het kromgetrokken horloge of de beelden met solt111'"' Dali is een verschijnsel dat de „werkelijkheid" wil oV5,ji waarin waarschijnlijk ook een groot deel van zijn .a0 trekkingskracht ligt. Dit boek met zijn talrijke mooie r ties en Campert's afgewogen teksten, rustig bekeken, ook een ervaringsboek geworden, dat niet alleen be» Dali aandraagt maar mogelijk iets laat ondergaan realiteit met ruime dimensies. OOSTERHOUT liolpen moet worder Deze rechtlijnige terhout. Samen met zien, waarin om gas| week later hadden Rita: .,We haden over hadden gelezen] de t.v. opnieuw mei Zoals al eens eerder inl krant te lezen is geweest! gastadressen voor jongera nood bedoeld om op iedel wenst moment een tijJ thuis te kunnen zijn voor| ge mensen, meestal tusse en 21 jaar. die door hun ders ouiten qe deur zijn of die met ruzie thuis o, een tehuis zijn weggell Meestal kloppen ze danl bij een JAC, of een s| dienst ot een andere huil lenende instantie Die zietl in zo'n situatie voor de op gesteld snel voor zo'n jc of meisje een tijdelijk, vangend onderdak te vij Hetgeen kan betekenen, een van de gastadressl avonds Laat de telefoon I en dat er gevraagd wordl er een bed en een plaatsf tafel vrij is. Voor wie? Ja zal wel blijken. In ieder voor iemand die er drir behoefte aan heeft. Voor Rita en Piet van telen is deze vorm van- er,enen aan een ander vanzelfsprekende zaak. ol vraag waarom ze hét komt dan ook als antwi geen uitgebreide verhandq maar enkel de nuchtere] merlomg: „Omdat dit bil Dit gebeurt prakti cn nieuw, groot g, Tn- 'aSgen, sherry. 8Jn schaar, en als effe "prt(lijk of omgeving De architect legt gl f',lale als simpele g« an ajn schepping. Hi sJZli multiple f a ke harmonie me aardoor zij,, gebouw v°lk, moet verrij een ma^nif,a!|nnemen dat voor de vól J gebouw is, bjk een f -®fin6 wel d en dat er S,kl?g bet^ mensen ,n allemaal 1 ?f Hk'h ten en de 2 feit dat hil dat is I 2»"egank- it m?uwe geb f'o'e groep- H - Is voor In cijfer. V '"valide. ers uitgedrukt, want

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 24