Shell verdubbelde winst Prijsvraag houtskeletbouw CIJFERS VAN OKTOBER '73 TOT SEPTEMBER '74 Amsterdamse effectenbeurs Evan Lanschot Verontrusting KOPER RECESSIE VOLKSWAGEN Ier MOTORFIETS JOEGOSLAVIË LEIDSE WOL f^anp-beurs overzicht OBLIGATIES WEER SCHERP HOGER. KON. OLIE IETS LAGER VRIJDAG 8 NOVEMBER 1974 ^MLl economie i 11 AMSTERDAM (ANP) Staatssecretaris Van Dam van Volkshuisvesting en Ruimtelij ke ordening voelt voor net idee een prijsvraag uit te schrijven, die moet leiden tot woningprojecten in houtskelet bouw. Hij hoopt dat de ge meentebesturen aan dit initia tief willen meewerken en rrond beschikbaar willen stel len voor de uitvoering van dergelijke projecten. Dit bleek uit de toespraak van de staatssecretaris giste ren in het Rai-congrescentrum te Amsterdam bij de uitrei king van de zilveren houtzaag molen aan de heer A.J.C. Horstman, bouwcoördinator te Amsterdam. De heer Van Dam sprak on der meer over de bevindingen van studiedelegatie, onder lei ding van de burgemeester van Alkmaar, drs. R.J. de Wit, over de houtskeltbouw in Ca nada. Een conclusie was. dat deze bouw aantrekkelijke mo gelijkheden biedt om te vol doen aan de steeds dringender wordende eis tot verbetering van de woonkwaliteit in ons land. (ADVERTENTIE) Een aantrekkelijke spaarvorm bij Van Lanschot is onder andere de Spaar-Trouw Rekening of het Spaar-Trouw Boekje. De rentevergoeding daarover is 8% per iaar. Van het tegoed kunt u altijd elk gewenst bedrag opnemen. Dat kost u.dan 1 van het opgenomen bedrag. Daardoor wordt de jaarrente natuurlijk lager, maar u krijgt bij ons in elk geval een basisrente van 41fc bankiers 's-Hertogenbosch, Amsferdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Nijmegen, Roosendaal, Rofferdam,Tilburg,Vught. DEN HAAG (ANP) De Shell boekte over het derde kwartaal van 1974 een nettoresultaat van 1922 miljoen gul den en over de eerste negen maanden van 5511 miljoen. Het nettoresultaat over de overeenkomstige periode van 1973 was respectievelijk 1055 miljoen gulden en 2680 mil joen. De Brits-Nederlandse Shell tekent hierbij aan, dat onvol doende wordt ingezien dat de algemeen aanvaarde admini stratieve beginselen die aan de berekening van deze resulta ten ten gTondslag liggen, steeds minder betekenis krij gen. Zij geven alleen in tijden van relatief stabiele prijzen een redelijk beeld van de werkelijke financiële positie van een onderneming. De toe passing van deze beginselen onder de huidige omstandighe den, waarin met name in de olie-industrie de kosten steeds verder stijgen, geeft een sterk vertekend beeld van de wer kelijkheid, aldus Shell. Voor de continuïteit van een onderneming moeten wisten die nodig zijn om voorraden te vervangen tegen hogere kosten niet als winsten worden be schouwd. Voor belasting- en andere doeleinden doet men echter alsof er toch sprake is van gerealiseerde winst. De omvang van het probleem blijkt duidelijk uit de olie- voori-odon, die voor Shell- mar rijen buiten Noord- Am :an het eind van het derde Kwartaal 1874 ongeveer gelijk waren aan die van een jaar geleden. De kosten waren echter 1.200 miljoen pond ster ling hoger driemaal zo hoog ais toen. De op het vierde kwartaal betrekking hebbende kosten verhogende maatregelen van- de OFEC-landen zullen de kosten van de voorraden met nog eens 100 miljoen pond sterling doen toenemen. Hier bij kan nog worden opgemerkt dat de gebruikelijke admini stratieve methoden in tijden van inflatie niet alleen leiden tot een overdreven voorstel ling van die winst omdat on voldoende wordt afgeschreven, maar ook tot een onjuist beeld van het rendement door te la ge weergave van de huidige waarde van het geïnvesteerde kapitaal, aldus de Shell. De aanhoudend gunstige re sultaten van Shell Oil Compa ny in de Verenigde Staten en van Shell Canada droegen in belangrijke mate bij tot het resultaat over het derde kwar taal. Samen met de gestegen inkomsten uit de groeiende sectoren gas en chemie van groepsmaatschappijen buiten Noord-Amerika, vormden zij ongeveer de helft van de winst over het afgelopen kwartaal. De internationale oliesector buiten Noord-Ame rika geeft echter aanleiding tot ernstige verontrusting. In het derde kwartaal be droeg de totale winstmarge in de oliesector buiten Noord- Amerika circa 1 dollar per barrel, ongeveer 15 dollarcent minder dan in de eerste helft van het jaar. Op basis van de in het derde kwartaal gelden de vervangingskosten was de ze winstmarge echter slechts 50 dollarcents per barrel, daar de resterende 50 dollarcents uit niet gerealiseerde voor- raadwinsten voortkomen. De door de produktielanden per 1 oktober j.l. ingevoerde kostenverhogingen van ruwe olie en de algemene inflatie zullen de winstmarge op olie geheel ongedaan maken, tenzij deze stijgende kosten in de marktprijzen tot uitdrukking mogen worden gebracht. Voor 1974 zijn de geraamde kapitaaluitgaven ongeveer pond sterling 1.000 miljoen, vergeleken met pond sterling 665 miljoen over 1-973. De ka pitaaluitgaven in de eerste negen maanden bedroegen pond sterling 837 miljoen, het geen in overeenstemming is met de raming voor het gehele j-aar. Het toekomstig niveau van de kapitaaluitgaven zal uiteraard afhangen van de vraag of de winstmarges vol doende zijn. faillissementen UITGESPROKEN: Jan Haaglh B.V., vervaardigen van en het drijven van handel in en de im- en export van als mede agenturen en commissie handel van bouwmaterialen, gevestigd aan de Veilingkade 9a te Breda, cur. mr. H. A. Maaijer, Baronielaan 133, Bre da, tel .01600-47952. A. J. Schrander, h.-o. Al- bert, exploitant van een he- renkappersbedrijf, Oudenhove 64. Oosterhout. cur. mr. J. L. G. Gerrits, Hoofdstraat 97, Rijen, tel. 01612-3451. OPGEHEVEN: A. van Beve- ren, v.-h. exploitant van een horecabedrijf, J. C. van Beve- ren-Vam Daname, beidie wonen de aan de Raderstraat 27 te Roosendaal; wegens gebrek aan actief. SURSéANCE VAN BETA LING: d.d. 1-11-1974 is aan de lederfabriek gebr. Teeu-wes B.V.. gevestigd en kantoorhou- dende aan de Mariastraat 10 te Rijen voorlopig surséance van betaling verleend. Het verhoor is bepaald op 15-2- 1975 te 10 uur. Bewindvoerder ,s mr. A. Th. A. Jense, Stati onstraat 43, Tilburg. scheepsberichten Abida 6 v. Bayton nr. Cura sao, Acmaea 7 te Teeport. Alkmaar 6 v. Valencia- nr. Ali cante, Amersfoort 6 v. Oran jestad nr. Livorno, Amstellaan 6 v. Shanghai nr. Moji, Aristo- teles 6 te Hamburg. Atlantic Star 7 te Liverpool, Balong 6 750 ono. Bermuda nr. Antwer pen, Beachway 6 420 zw. A- bidja-n nr. Salda-nha Bay, Bo venkerk 6 170 w. Freetown nr. Damman, Capulonix 6 180 nw. Curasao nr St.-James, Ceres 7 te Rotterdam Chevron Amster dam 6 v. Bandar Mash-ar naar Durban, Chevron Eindhoven 6 te Honolulu, Coppename 6 te Port Antonia, Diogenes 6 250 no. Flores nr. Antwerpen, Docklift 2 6 v. Ardrossan nr. St. Naaaire, Dosina 6 v. Yho- vic nr. Trinidad, Esso Bonaire 6 40 zo. Mosselbaai nr. Bah rein, Esso Saba 6 300 z. Soco- tra n-r. Aruba, Gaasterland 7 te Santos. Ganymedes 6 v. An- tofagasta nr. Paita, Gardenia 6 v. St. Thomas nr. Miami, Gro- tendijk 6 te New Orleans, Hercules 5 v. Acajutla nr. Rot terdam, Ittersum 6 v. Ghristo- bal nr. Sta. Cruz, Kabylia 6 v. Fredericia nr. Kopenhagen, Ka- ra 8 te Sto Domingo, Katwijk 6 v. Aalborg nr. Esbjerg, Ken- nemerland 6 te Hamburg, Lei- derkerk 6 te Ham-burg, Mercu- rius 6 te Point Fortin, Missis sippi Lloyd 6 te Houston, Musi Lloyd 6 te Cristobal, Neder Ebro 7 t.a. Abu Dhabi. Neptu- nus 6 v. Rotterdam nr. Pointe a. Pitre, Nij-kerk 7 v. Londen nr. Djibouti, Palamedes 6 te Curasao, Rotterdam 7 te Ber muda verw., Rijnborg 6 v. Amsterdam nr. Delfzijl, Safo- cean Amsterdam 6 700 wzw. Adelaide nr. Brisbane, Safoce- an Auckland 7 te Durban, Se pia 6 986 w. San Francisco nr. San Francisco, Serooskerke 7 v. Rotterdam nr. Port Eliza beth, Sirara 6 50 z. Abidjan nr. Teraa, Straat Agulhas 6 v. Durban nr. Santos, Straat Fu- shimi 6 te Yokohama, Sstraa Johore 6 600 zo. Ceylon nr. Brisbane, Straat Madura 6 v. Hongkong nr. Singapore. Straat Magelhaen 6 145 z. Durban nr. Singapore. Straat Towa 6 v. Hongkong nr. Sin gapore, Thuredrecht 6 180 no. Kingston nr. Lamguaira, Tri dent Amsterdam 6 v. Santa Marta nr. Rotterdam. Vasum 6 v. Rotterdam nr. Shellhaven, Walcheren 6 v. Rotterdam nr. Golf van Mexico, Zaankerk 6 v. Gothenburg nr. Kopenha gen. DE bekende wereldkoperre- serve bedraagt 393 miljoen ton en Is voldoende voor ten minste zestig jaar. Dat heb ben Sheldon Wimpfen en Al- vin W. Knoerr van het Ame rikaanse bureau voor de mijnbouw in een rapport meegedeeld aan het achtste werelddelfstoffencongres dat in Lima, de hoofdstad van Peru, wordt gehouden. De zogenaamde kopercrisis be staat slechts uit het probleem van prijsschommelingen. DE Amerikaanse minister van financiën, William Si mon, heeft voor het eerst toegegeven dat de economie van de Verenigde Staten in recessie is. De recessie is echter van dien aard dat de klassieke remedie (stimule- rin van de economie door middel van overheidsuitga ven) geen oplossing biedt. Tot dusver hadden minister Simon en andere woordvoer der^ van de regering i-n Wash ington geweigerd de huidi ge economische situatie te betitelen als „recessief". VOLKSWAGEN, het grootste industriële concern in de Bondsrepubliek en een van Europa's grootste autofabrie- ken, krijgt een nieuwe presi dent-commissaris, nu dr. Jo sef Rust op een vergadering van de raad van commissa rissen van VW officieel zijn ontslag heeft ingediend. Dat hadden ingewijden reeds en kele weken verwacht. De nieuwe topman van VW wordt dr. Hans Birnbaum die op het ogenblik nog aan het hoofd staat van de staatson derneming Salzgitter (staal en machines). Z IN de eerste negen maanden van dit jaar zijn in Neder land bijna zes procent meer nieuwe motorfietsen gekocht dan in dezelfde periode van vorig jaar. Volgens de kente kenregistratie van de RAI in Amsterdam werden 8.771 te gen 8.282 motorfietsen ver kocht. Iin augustus lag de verkoop 30 procent hoger (1.250 tegen 967) en een maand later zelfs 150 procent (1.316 tegen 526). JOEGOSLAVIë heefft zijn deviezenbepaling voor 't rei zigersverkeer verzacht. Vol gens het officiële persbureau Tanjug mag bij binnenkomst in het land sinds gisteren 1500 dinar worden ingevoerd. Bij het verlaten van Joego slavië mag maximaal duizend dinar worden meegenomen. Tot dusver gold voor de in- en uitvoer van Joegoslavi sche valuta een limiet van 500 dinar. OP 8 NOVEMBER zal de nieuwe fabriek van J.J. Krantz en Zn. N.V. in Leiden (fabrikant vam lakens en wol len stoffen) in Lenziemdll, Cumbernauld, in de buurt van Glasgow, officieel worden geopend De nieuwe dochteronderne ming. Cumbernauld Woollen and Worsted Mills Ltd. gehe ten, zal zich gaan specialise ren op de productie van wol len en kamgaren stoffen. DONDERDAG 7 NOVEMBER 1974 1® kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beun ss laten b =s bieden c exclaim d s exdivtdend e s gedaan-bieden f gedaan-laten AKZO t ao 36,60 ABC r too 223,00 AmRo f 30 57.00 A datu tvnb f 750 199,00 DeL Mij t 75 80,00 Dorducbr 1 80 87,50 Donitscttt Pt 87,40 BeiDflteo I 86 113,90 Heinekeo H f. 86 110,80 H A L. Hold t 100 58,50 Boogov 1 81 56,30 HVA-UlljeD 62,50 KNsM cert f !M 110,00 KLM i ton 40.70 Kon Olie f 81 69,10 Nat.Ned t 10 50,00 Ommeren CCai 278,00 Philip» t 10 20,50 Robeco l SO 141,60 Rolioco 59 95,40 Scberpv U f M 100,70 Unilever 81 72,00 Actieve aandelen Handel en Industrie 35,10 231,50 57,00 204,00 79,00 87,00 87,30 111,10 106,70 56,50 55,50 62,50 109,00 39,50 68,60 50,20 273,50 20,40 140,50 94,50 99,00 72,30 Actieve obtigaitee staatsleningen 10,30 Ned. S.OO ld M) l-ÜO ld Itt-N I.U4J io 71-96 l,0li id 701 1.00 id 7011 l.l» id 70111 1.00 ld 69-76 «.00 id 70-77 7.75 ,d 71-96 7-73 ld 73-98 7.7!) ld 70-78 7.30 IÜ 69-94 7.30 id 71-96 7.50 ld 73-97 7.St id 71-lfl 7-20 id 73-97 7.00 ld 661-91 7-00 id 6611 7.00 id 69-94 •■50 id 681-91 ••50 id 68U ••50 id 68in «.50 id 68IV «-Z ld 66-91 ld 67-92 •.00 ld 67-92 ••75 id 651-99 ••75 ld 6511 •■25 id 641-89 id 6411 S-ÖO ld 64-94 4.50 id 38-88 «•5° id 39-89 «•50 id 601-U «■50 id 6011 «JOMN-N «•2* ld 59* «•2- ld 60-90 «•26 id 61-91 «•25 ld 631 «•25 id K3E| «•W ld 61.16 «•00 id 62-92 73 ld 5J.W *•50 ld st. 47 ld 31-76 *•50 ld 53-82 *•50 ld 36-16 ld 48-99 *•25 ld 50-90 *•25 ld S4.K 345 ld 55-86 81,50 81,50 3.00 ld Grb, 36.00 3.00 ld n-n 89.00 -88.80 3.00 ld Iirb49 86.10 86,30 3.00 ld 47-40 92,00 91,90 9.50 BNG 74- 103,10 103,90 11.00 BNG 74 102,50 103,00 'J.5i BNG 74-88 99.80 99,90 10.5006 BNG 14 99,60 99,80 H.75 BNG 10 94,60 95,00 8.75 td 70-85 93,80 94,30 8.50 M 70-85 94,30 95,00 AM M 10-85 92.50 93,00 8 J6 ld 73-98 92,20 93,20 8.5c A dam 41 96,00 103,80 104,00 90,80 91,70 90,80 91,50 90,40 91,40 95,30 96,00 93.50 94,20 93.30 93,90 98,50 96,70 98,50 98,50 88,20 89,00 87,70 89,00 96,80 96,80 87.80 88,50 86,70 87,60 86,00 86,90 93,70 94,00 83.80 84,50 86,60 87,20 86,20 86,90 84,40 85,00 81,90 82,50 81,60 82,20 81.30 81,90 81.20 81,80 84 60 85,00 80,70 81,30 79,60 80,20 82.20 82,90 81,70 82,10 81.20 81,40 80,70 80,80 77,20 77,20 86,50 86,70 78,50 79,50 84,90 48,90 76.80 77,10 73.30 73,80 83,80 84,00 76,00 76,50 75,00 75,50 73,00 73,50 72,80 73,20 79,80 79,80 72,90 73,20 71.60 71,80 66,00 67,00 96,00 96,00 96,20 85,40 81,30 81,30 63,00 63,50 71,00 71,90 70,50 71,00 68,00 60.0O 8.50 ld 48 5.75 R'dam fli 4.25 ld 52 8-25 Bng 70-99 8.25 ld 70-99 8.90 M 90-71 8.00 td 90-94 8.00 ld 71-99 8.00 ld 72-97 8.00 ld 73-79 7,75 ld 70-79 7.75 ld 72-81 7.60 ld 73-98 7.50 ld 72-97 7.25 td 71-79 7.25 ld 73*98 7.00 ld 661-91 7.00 ld 6611 7.00 ld 661V 7.00 ld 72-97 7.00 ld 73-83 8.75 ld 67-92 6.75 ld 68-93 6.75 ld 72-82 6.50 ld 67-92 6.25 ld 67-92 -0C ld 57-82 6.00 ld 651-90 .00 ld 6511 5.75 ld 651-90 5.75 ld 6511 5.50 td 85-90 5.25 ld 58-83 5.25 ld 64-89 5.25 ld 65-90 5.00 ld 56-88 5. J ld 64-89 4.75 ld 58-88 4.50 ld 58-89 4.50 ld 59-84 4.50 ld 60-85 4.50 td 62-92 4.50 ld 62-93 4.25 ld 52-77 92,50 90.70 97.70 89,10 88,10 88,10 92,40 94,20 93.90 84,60 84,20 73.60 82,00 87,50 85,30 84,80 80,40 89,90 83,20 81,40 89,00 81,50 79,70 89,30 81,70 81,30 0,90 80,50 80,40 87,00 78,40 79,50 80,00 79,50 79,10 78,70 83,60 82,20 72,10 74,40 94,80 93,00 79,90 97,80 89,70 89,30 89.10 93,40 94,90 94,70 85,80 85,00 94,00 83 00 88,20 85,70 85,50 81,50 90,30 84,00 82,30 89,80 82,30 80,50 89,50 82,50 82,00 81,70 81,20 81,20 87,00 78,90 79,70 80,50 80,00 80,10 79,40 84,10 82,00 75,00 75,20 95,30 Obligaties hunnen 10.50 ABN 74 103,40 103,40 8.25 ld 70-76 99.30 99,00 8.00 ld 70-76 96.00 96,20 8.00 td 71-16 89.50 89,70 8.00 id 73-88 88.50 88,50 10.50 Amro 74 102.90 103,50 8.75 ld 7* 8.50 ld 71 93.004 93,00e 8.2., ld 68 99.40 99,40 8.00 ld 69-76 97,36 97,25 8.00 ld 70-78 95.4<J 95,40 7.75 ld 71-76 97,30 97,30 7.75 ld 71-86 90,00 90,40 7.50 ld 73-88 85.30 85,75 7.00 ld 73-80 90,90 90,75 7.40 Mees P 72 80,50 86,50 9.50 CrBoerl.bk. 96,30 95,50 11.00 Exp. Pin. 74 103,U0 103,30 8.00 Leaae pi 93,00 93,00 5.75 N.bk.MJdd 85 90.00 90,50 11.00 Nat. In*. 74 102.50e 103,00b 9.7* N.Inv. 74 99 00 99,00 .7»* 71 19 »s 8*4» 9.00 6T.Gr.HB 7.00 ld 72 7410 ld Q 6-00 ld DW 4.75 Id X-XA 4.51' ld 11.00 Kalft 74 8.00 Kalft 11 MO ld 72 livpotber 9.75 NMB14 8.00 ld 70 6.75 ld kap 72 7.75 NB 78 7.00 ld 86 6.00 td 64 8.00 Wat .ach. 8.50 RijnUi* 8.00 SlavB 71 8.00 Westl DZ 6.00 Id X 9.00 td pbr 8.50 W-Ltr. 74 8.50 W titr. 74 8.50 ld 70 8.20 ld 70 8.00 ld 71 7.75 ld 72 7.50 ld 71 I 7.50 ld 7111 7.00 ld 72 8.00 ld pbr 10.00 Sch. BN 74 9.00 80b. Nrd 5.00 Sch. Ned. Handel. 4.0" AboM 4.50 Akzo 4.50 Akzo.Pb. 8.50 BOZ 8.25 ld 8.25 Bred.VG 8.00 ld VG 78 7.50 ld 8.25 ld VB 8.00 Br. Pet*. 7.25 ld 16 7.25 ld 72 6.00 td 65 8.50 Ceehon» 7.25 CMC 72 6.75 ld 67 8.00 Elsevier 9.00 Gelder 71 7.00 Hein. Bier 8.00 Hoogov 71 8.00 ld 72 6.50 ld 66 5.50 lodola 6.00 Kon. Zont 4.15 Koudija 5.50 KSH65-S0 4.50 KSH63-78 9.50 Maas V.O.T. 9.50 Maaac. QT 5.00 Nederfc 8.50 GHU 15 Jr 99,901 99.90e 96,00 96,00 81.20 81,40 80,00e 81,00 82,00b 84,50 78,10 78,70 86.80 87,20 85,000 83,00 86,50 86,10 93.M) 93,50 79.ÜUÖ 79,00 14,50 75,00 IQ. JU 70,50b 19.00 mm 103,00 mm 88,50 mm 86,50 mm 92,10 14.08 74,00 97,40 102.00 103,00 96,00 96,00 93.50 93,50 90.00 90,50 87,50 89,00e 75,00 76,00b 85.00b 88,00 79.00b 97,90 95,00b 91,50 8,00 Iodiutnr en div 86,00 88,00 79,00 97,50 96,00b 91,50 86,00 ,90 93,00b 8.50 Gas U 7 Jr 8.50 ld 15j 8.25 ld 70 8.00 ld 71 8.00 ld 72 7.75 ld 72 7.50 ld 68 7.25 ld 88 7.25 ld 78 4.50 ld 84 6.50 id 08 5.75 ld 68 €.50 Staalam 7.00 Ovlng DB 8.75 Pakh. 18 ld 78 MM i 7.75 li E»» k 87,50 87,50 86,00b 86,00b 79,00 76,00 83,50 87,00 90,00 91,40 83,50 89,50 8T,10 84,50 88,00b 89,00 88,50 88,50 8T.70 92,50 80,00 91,60 87,90 91.50b 94,00 16,50 ti» 97,20 98,70 93,30 92,80 87,10 80.00 88.00 84.50 86.00 87 50 8' 8 91,40 80,00b 71,40 9V£0e 81,00e 1.00 m u 7«35 ld BlbM 6.50 M 01 5.28 ld 07 4.15 la M 7.75 Peehiney 8.00 Peek U 8.08 PhUlpa 19 4.00 ld 51 5.75 Pont A om Perm *7 5.5C ld 50 5.00 ld 56 6.00 PGEM 57 6.00 M 64 4.50 ld 50 7.75 Bott Ant. 6.50 B-K Pijp 546 td 58 4.75 ld «2 7.00 KljnSch 6.00 Schiphol 8.25 Sbell 11 7.75 ld 72 840 SHV 12 840 SHV 73 8.75 ld 70 6.00 SmitNtt 7.75 THV 72 7-25 Total 12 8.00 BnlievTO 5.00 ld 66 7.00 VMJ- «f 6.50 ld 68 5.00 ld 58 5.00 In 62 645 Wljers 84 7.00 Dorp 01 Luchtvaart Spoorwegen 19,00b 81,00e 91,00 91,50 79,50b 81,00b 86,00a 85.50a 88.50 88,00 81,50b 82.00 80,00 80,50 87,00 87,30 89,30 88,50 87,00 87.50 83,30 83,50 81.50 82,00e 77,00 78,00e 85.00 83,00 7?,00f 77,50 82,00 82,00 93,50b 94,00b 80,70 81,00 94,20 94,20 85,50b 86,50b 72,50 730,04e 73,50 74,75 91,50 91,50 83,50 8350e 97.00 98.00 97.00 98,00 96,50 96,50 79.00b 81,00b 82,75b 82,80 98,00 96,80 81,00 81,00 72,00« 72,00 77,00b 91,50 91,5q 82,00e 82,20 83,00 81,00 73,00a 73,00b 86,00 87,50 84,00 87,00 80,00 77,00 83,50 87,50 90,00 92,00 83,50 80,35 88,50 84,50 80,00b 89,20 00,30 88,90 86,20 92,50 89,00 92,00 86,00 91,70b 84,50 85,50 91,50 90,10 90,50 94,50 92,90 88,00 90,00 89,00 7.90 KLM 98 5.00 ld «0 4.75 ld 59 8.50 N.S. 10 7.25 ld 72 4.75 ld 51 MO M 55 80,90 81,00 96,30 96,50 90,50 90,50 94,30a 94,30 81,50 82,00 89,50b 96,30 86,10 Prcnio ehhgatice 240 Allan. M 2.50 A'dam 51 2.50 ld 541 2.50 M 5611 2.59 ld 56III 2.50 ld 59 5 pet. B.L.G. 2.50 Breda 54 240 Dordr. 56 249 Elhv 54 2.50 Enscb. 54 240 Haag 521 2.50 ld 5211 E. Kruis 2.50 R'dam lil 2.10 ld 5211 240 ld 51 2.50 Utr. 52 2.50 Z.HoU. 91 2.50 ld 59 56,80 56,50 56,40 71,00a 64,00 50,50 91,00f 54,05 54,30 95.50 54,30 55,00 56,00 57,50 69,50 63,00 59,50 91,00 54.06 55,15 68,00 55,00 06,00b 68,90 70,00e 70,00b 80,80 70,00 70,00 04,10 07.00b 89,00 68,40 0T.O0 70,90 67,30 67,00 89,00 60,40 67,60 Buitenlandse eMÉgaties 80,50b 85,50b 18,50 82,60 70,00b 76,00b 7.76 EurlnvTt 5.75 ld 64 5.75 ld 05 8.00 Int.Am. W 7.90 ld 68 8.25 IntBkW 4.50 td 61 4.30 ld 12 j 340 ld 56 1 3.75 KSG 04 85.00b 5.75 ld 66 86,30 78,00 87,60 81,30 91,50 80,00 74,20 9,50e 84,00b 4.75 ld «2 7.59 Petro ft 7.90 AII.Brw 3.50 Eng. W.L. 11.25 Reeds I 74 6-35 Rot hm. 500 Co Praae 5.08 Plpe-L. 4.25 Noordw. 56 89.50 80,00 89,50 84,00 76,50b 99,00 88,00 88,50 84,25 182,80 83,00 33,35 99,90 89,50 81,00 89,50 84,50 77,50 83,00 32,60 84,26 132,50 83,50 38,00 94,10 88,00 88.00 90,50 90,30 mmm iflmur Nee. iml i^as. uwet mm* Cwwi •totigaties 4.75 Akao <9,00 60,00 ÖM A MM. 88.00 88,00 5.15 AmKolS 82,00a 82,00a 5.50 AmRo 131,00 129,50e 8JS5 Bali.Ned. 82.8US 83,50 7.(10 BOZ 96,00 96,00 5jBnbr t. 85,40 85,80 7.75 Elaerter 128,00 130,50 7JS6 Porn IS 91,50 91,00 4.75 Gelder 93,20 93,30 5.75 Gist-Br 87,50 89.90 ü.50 Grinten 91.50 92,50 Hagemeijer 87,00 87,00 M-J Holer 5.25 Hoog or 7.50 IHL HOH 96.00 93,50 5.75 isdola 84.30 85,00b 7.25 Kappa li 90,00 91,50e 6.51' KI uwer 105,00 -06,00 5.75 KLM 59,00b 60,00b 1.16 K.N.Pap. 136,20 134,00 7JS5 K&H 13 83.50 84,00 7.00 Lyona N 63,40 63,50 Macintosh 70,80 70,50 9.00 Meneba 92,80 93,30 7.00 NBM-B 82,00a 7J25 Nederb. 60,70 00,00 8.50 NMB 157,00 153,50 7.75 Nntrlcla 90,80 89,00 8.09 Nijrerd. 84,00 84,00 6.50 Phllipa 99,35 99,35 4.75 Phllipa 73,75 73,25 10.00 Pont 9T.50 98,00 7210 Proost.B. 84,00e 85,00b 6.50 Rolineo 62,00a 63,00 6.50 ld 1000 66,00 68,00 8.00 Sanders 89,00 89,50 7.00 Skol Br. 80,00 81,00 7 00 Slav. Bk 85,75a 85,75 5.50 T ILB. Wat 99,50 6.00 VthamlJ 88,00e 8.25 Vlh-Bat. 88,50 88,50b 7.00 W'sanen 81,80 81,70 Aandelen banken venefcertngen AMKY 10,00a 48,10 Amfaa 62,21) 64,00 AssJtt. B'dam 82,00 82,00 Ennla 96,00 96,00 Mees A Hops 104,50 105,50 Ned. Credletb, 34,90 33,70 NMB 122,50 120,20 Slarenb. Bak 2030.00 2040,00e id Cert 203,00 204,00 Pr .Gr. Hyp. bk. 78,00 75,50 TUb. Hyp. bk. 87,00 85,00 West Utr. Hyp. 278,00 279,00 Scheepshypb. 1750,00 2700,00a Ifttt tmèm* Irto ACw *7,00 244,00 AhofBOB 34,76 34,70 Ahold €7,70 47,00 AMAS 24,10 24,00a Asd. Droop*. 120,00 117,00 Asd. Rijtuig 128,00 128,00 Aniecn Nat 13,20 13,80 Arnh. Sebbw. 106,00 105,00 Aasetberf 000,00 50,00 AUDET 149,00 152,00 Ant. Screw W 100,00 103,00 Ant. Int.Rt 970,00 97,00 Ballast-N. 22,00 22,50 BAM 98,00 58,00 Batava Batenbarf 214,00 219,00 Beek, van 101,00a 99,00 Beers 64,90 64,00 Begemsnn 79,00b 81,00 Bergoa* 123,00 120,00 Berk ei P 113,00 113,00 Biydenst 500,00 480,00f Boer DnÉ 201,00a 210,00e Bols M.90 08,30 Boranmlj W 77,00 77,10 Bos KaMs 67,00 87,50 BOZ 330,00 330,00 30M9 MMB Bredere INI Wetens mm 8t,oo ld aart 3260,00 1360,00 Ntaf 1480,00 Bcedere Nleratmns 1600,00a 1450,00a ld eert 338,00 320,00 NavSt «,90 *3,00 Bühnmm-C N strata OW €0,16 45,20 td eert 69,20 87,20 Nutrtcta VW €6,10 45,20 Lalvè-D om* 100,00 102,00 Nyma €8,00 41,10 ld t pet eert 980,00 990,00b Nljverdal 60,30 80,30 Centr.salka* 665,00a 670,00e OGEM-bokUnf 33,1» 21,80 td eert 065,00a 670.00a Urensteta 233,00 323,00 Ceteoo 155,50 155,00 Gvtnt-D-S 168,00a 185.00 ld eert 155,50 155,00 Pakhoen H 117,00a 117,00 Chamotte 40 J» 40,00a ld car* 117,00a 118.» UndoKev 44,20 €4,50 Palembanc 75,00 75,00 (Jont en Br. Tra 0 8,00 7,30 Pal tbc 71,00 Lratw Ned 600.00a 650,00a Philip# i M Desseaos 53,00 54,50 Pont Hout 206,00 310,00 Dikkers 18,00e 55,00e Porcel Flea 91,00 93,00 ProoatWBr 172,00 176,00 180,00a Kademakoas 20.00 305,OOt Dr. Ov. Houth. 182,00 Reestnk 118,50 118,50 Droge 1340,U0 1340,00 Reeuwljk RetsdbCe 59,00b 54,00b Duiker App 430, UO 430,50 80,00a Econosto 39,70 39,50 Riva 175,00 175,00 Elsevier 387,50 365,00 ld oart 170,00 170,00 ld eert 385,00a 362,50 RotbeAJMt 47.00 47,00 EMBA 212,50 215,00c RommenbftUar 931,00 526,00 Enk es 52,20 55,30 Rijn-Schelde 13,00 215,50 Fokker 26,10 36,70 Sanders 185 00 184,00 Ford Auto 320,00 330,00 Schev. Exp Bekokkeéeu 10,96 10,40 Furneaa 77,50 75,00 618,00 910,00 Gamma H 40,10 40,00 ld 5 pet PW 15,50 16,00 Gel .Delft e 144,00 143,00 Sskutéanm 77,00 TT,00 Gelder eert 92,50 89,00 Schappen 333.00 233,00e Oerotabr. 45,00 44,00 Schatters veM 100,00 101,00 G lessen 385,00 380,00 3 terts Gr M.OO 51,50 Gist Broe. «,20 02,00 Stoomap. Tw 100.00 100,00a ld eert 62.20 62,00 Ta bind. FM. 113,00 moo Goodsmft •7.00 86,oor Telegraaf 70.00 72,90 Grasso 115.00b 115,50 THV Intern *6.00 251,00b Grinten 130,60 150,00 TUb. Watert. 330,00 320.00 Grofsmed. 125,00 136,00 Tw- Kabetf. 362,00 300,00a Hagemeljer 89.00 86,50 Ubbfok 120.» 119,00 Helms 38,50 37,30 Untkap 381,90 238,50 Hero Cona. 127,00b 138,00b LnU eert Heybroek ld 7 pet 71,81 73,20 Hoek's Mack 6f.70a id pat mm os,» Holec 188,00 187,00a Holl. Bat. 43,30a 42,50a YA. Wat-W Hell. Bat. C €0,30 43,00 w.09 n.oo Veneta *7,00 17,00 Ver.fHarf UMJO 104,00 Var.Ninl Bik 700,00a ICU eer! 84,30 14,90 VMP MO.OOe MM» IHC Holland 1/7,10 17,00 VNXT 86,00b 68,60a Ind.Maaiaoh. 168,00 1668,50 Verte IBB Kouder 36,30 >9,00 ld eert *,90 13,09 Inter las 110,00 108,00 Veaalrsrw. 466,00b 435,00b Intern aüeM €8.20 50,00a Vihanrtj BnM nm nm Invention 816,00 615,00 VWG Paptar mm 796,00 it.pp» 171,00 170,00 Valraaninaad m,m 47,00 Kempen en 1 Wc grass Key Houtfc. 3000,00b ld oart 91.00a 14, CD Kiene S 166,00 167,00 Weaaansn rr.» 97,06 Klooi 161,00 108,00 Wyera 112,90 112.» Khvw 7120 71,9» Wijk an Bm ■6,06 mam laalhiig 77,00a TT,9$ Kon. Bijenkorf ld eert 8Atm 61,00a M 8 cum Kon. Ned. Pap. •8,80 •6,00 ManwaW Mr 96,06 66,80 Krasnepatokp 0.00 90,00a M bs ara Bra* 146,5» 146,50 KSH 14,00a 4»,» m i-16 16401» 1850,00a KVT €0,00 €0,00 ld 1-d 3600.0013000.00T K watts 16,10 11.70 Saaakrafc 31.68a 30,00» Landr Jb CH. 136,00 137,90 Letdsche Wol 101,50 150,00 Ltodet-Jaeob 266,00 202,00 Macintosh 44,60e 44,00 Meoeba 07,00 07,00 Ons tas i •38.06 010,00 Mets Verb. 1980,00a 1660.00a Geld.rvaaraaf €00,66 Molukse he 77,00 8,90 Ant.Brouwerij Ml job W. 960,00 Ant Varftabr- 137,60 138,» N aardes 50.00 40,50 EIMtj Arabs 190,08e 130,00 Narff 107 00 107,00 Snr- Bronwartj Nat. Grond bei 46.J0 46,00 Unster Biarf *8,66 38.06 NMB-Bouw 51,00 51,99 Nedap 320,00a 310,00b Nederhomt 16.36 15,80 Ned. Neotw. 306,00 310,00 A%. PandmnB. »,60 86,06 Ned. DfcfM. 166,00 143,00 America Pand 119,00 126,00 Nel Ie 355,00 Avi Bciafg. B 117,00 117,00 1*— mm mm 466*1 mm Oeldnünaa 290,00 390,08 Heiland P 113,00 111,00 M 1 501,00 555,» tntnbanda €66,00 490.» Bk». Be*. VW 100,00 101.» Breevaat 95,50 99,» Ned. Vastfaai €30,00 435.» Dntck Int. 77,00 76.» KABalaw 111,00a 108,00 Nefo 59,00e 59,50e Obwn 54,50 54,60 RoUnea 61,70 Dat-lnvaat 03,00 61,00 WarakUtavan 73 JO 73,50 Leveraged 17,25 Tokyo Poe 15,50 Tokyo Pae ■HUM 33,00 31,75 Caneontm ■MUM mm 173.» Eurapafonds Lnlfonda *04,00 3»,» Euranlon 937,00 948,» Finance-Ua 166,00 2»,» Chemical F 8.» 0,15 Col Growth *,00 3» DryfuaP 8,90 8,» Ftdelty F 10,30 10,» Investors II 6,10 6,10 Japan Fnad 5,25 4,900 Irttman Csrp 9.00 9,10 Madison F 6.90 6» Manhattan 1.» 1,10 Maaaarhna 6,80 6,30 Oppenbeimar 4.» 4,40 Steadman 1.» 1» Technology F 4,30 4,10 Valne Una 1,79 1,75 Vmm mmémm 4» Oavnart Pba6a Pctrsftna Tt,60 18» 160,06 162.00 Ui. MMtsa 760,00b 8,0b Haaahot 114,» 116» Haaac* 46,» 49» Mauneaaaeuu 164,» 165» tt. Biawartaa »0,06 2»» Br. Patral 174,» 173,® leap. Gakmu 104,75 104» Pya HoM 13.» 04» Dal-lekt Baak 945.» 345,00 Nippen Bee*. 370.» 370» Planaar B. 23.25 S.» Sankyo Beats. 18.» 17,» Wanp Oaap %m 9.10 23.» 33,® Bol TeleM *0,00 40» Boris Corp 1.» 1,15 Caa. Brtwm 11,30 12» Can.PselBa 2.» 2» Gak 0« 38.» 34,35 Husky OB 18.» 15,36 Imperial OB 38,28 36.» InaM Nat.O 7.» 7,70 Int. Nickel 38.00 31,75 •M Canada 13,16 12» V.S VM iwtri In Admiral Csrp Akaona 13.» 13» Amaxloeavp 35.» 33,70 Am. Lyannam 38.50 22,76 Am. Motors 5.00C 4,80a Am. Smalt e. M,10 16,10 Am- Rtandaad 8.» 8,26 Am.TeUbTol 46.» 45» Ampsi Carp 3.» 2» Aaarted.lnd. 38.» 35» Aasrnnda 17.» 17» Apses Corp 1.10 1» Ark. Iwuta mm 20,75 .IBLWMÉ6. Bethl. steal 36» 26» Boeing Corp 17,70 17,50 Burlington Burrongbe 86,50 04» Celaneee 28,25 27,50 C2iad bourn 0,50f 0,50a Chesepeake 51,50 Chrysler 10.20 10,90 Cities Serv 44,26 44,25 Colgate 26» 25,50 Columbia Gas 20,80 19,80 Cone. Edlaob 7» 7,65 Coot. Qui. Control D. 17,00 17» Curtis* W. 7,75 7,00 Dow. Chess. 63.90 63,30 Du Pont 105,50 102,50 Eaatm. Kod. 73,75b 73» Esxon Corp 87» 67,25 First N.C. 81» 31,50 Ford Motor 31» 32,50 Gen Cable 8» 7,75 Gen. Cigar 10» 10,60 Gen. Eleetrte 39» 38,00a Gaa. Food 18,90 18,40 Gen. Motors 33» 33,75 Gen. Tbeleph 19,00 19,25 Gllette 36» 26,25 Goodrich 19» 19» Goodyear 13.76 13,10 Greyhound 10.10 10» Gulf Oil 17,75 Honeywel 36,71 24» IBM 199» 185» Int.Flavora 29» 36,75 Int. Tel AT 16» 16,30 Kennecott 31,71 31» Kroger 16,10 16» Leaaeo D 7» 7,10d Llng-Temoo 4.0 4,00e Litton Ind. 4» 4,15 Llttlng Ind. 6.7» 9» Maroor 16» 16,70 Martin Mar 15,00 15,00 MeDonnall 9,75 9» Minnesota 62,40 National Can 8,350 8,00e Nat.Casb Reg 17,50 16,75 Nat.Dfet.AG. 13,90 13,50 NjA. Pbilipc 15» 15,25 Occidental 10» 10,95 Penn Can*. 1,00b 1,60b Pepai Co 46,50 43,20 Philips p 45,50a 46» Polaroid 7,25b 25» Procter AG 17.00 84» RCA Corp 11» 11,25 Rep-Steel 94» 35» Reynolds Ind 8ears 51,75 52,50 Shell OB 46,80 46,35 South Pao 36» 27,75 Sparry Rand 39» 29» Standard Br 49» 49,75 Sterling Dr 23,75 23» Stodebaker 23,50 2,37 Sun ÜU Corap 44,25 44 »b Tandy Corp 14,70 14,10 Texaee 24» 23» Texas Inetr. 75» 72» Tranoam.Corp 6.90 6,05 Un. Gar bide 42,85 42» Union Pec 69.50 71,50 U.8. Steel 39.10 39,00 Weetlnghoueo 10.75 10,5 Woolwortb 11,95 11» (OMMallra) 11» Akvo 103,50e 104,00e 11» ABN 104,50 10,50 11» 1Mb Hyp. 102» ctata*. atertpfl, v. 4aUU Ktmu Puroeae 3,82 3.79 1 y, AMSTERDAM, 7 NOV. - Opnieuw was de zeer vas te stemming voor obliga ties het gesprek van de dag in de beurszaal. Na een prijshoudende dag stek de vraag de kop weer op en het gevolg was een nieuwe run op obligaties. Winsten ven om en nabij driekwart punt waren schering en inslag. Erva ren beuirslieden schudden niet begrijpend het hoofd over de naar hun mening overdreven ontwikkeling. Het staart inmiddels vol gens de beure wel vast dat de nieuwe 9,75 procent staatslening waarop vol gende week de inschrij ving openstaat een ecla tant succes zal wonden. Men houdt rekening met tore majoreren. De aandelenmarkt lag er venlaten bij. Zelfs de fraaie cijfers van Kon. O- lie vonmden geen inspira tie. Het oliefonds opende onveranderd, zakte daar na een halve gulden tot 68,70. Akzo was weer flauw miert middenbeur» 1,40 verlies op 35,20, een nieuw dieptepunt in de huidige baisse. Unile ver was twee kwartjes be ter op 72,50, maar ver der vertoonden de meeste tape-fondsen een afbrok keling. De economische si tuatie in ons land die vol gens een herziene raming van het Planbureau slech ter is dan eerst wend ver wacht, was debet aan de troosteloze stemming. Be richten over werktijdver korting zijn aan de orde van de dag en het publiek houdt onder deze omstan digheden liever zijn kruit droog. Hoogovens zakte 1,20 tot 55,10 en Phi lips veranderde nauwelijk op 20,40. KLM verspeel de nog ƒ1,00 op ƒ39,70. De scheepvaartmarkt was licht verdeeld met ia het algemeen kleine veran deringen en hetzelfde kan worden gezegd van de cultures waar HVA 1.50 in reactie was op 61.00. Amsterdam Rubber echter won 5,00 op 204.00. Heineteen bier moest bijna s 111 na i

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 11