Shell verdubbelde winst
Prijsvraag houtskeletbouw
CIJFERS VAN OKTOBER '73 TOT SEPTEMBER '74
Amsterdamse effectenbeurs
Evan Lanschot
Verontrusting
KOPER
RECESSIE
VOLKSWAGEN
Ier
MOTORFIETS
JOEGOSLAVIË
LEIDSE WOL
f^anp-beurs
overzicht
OBLIGATIES
WEER SCHERP
HOGER.
KON. OLIE
IETS LAGER
VRIJDAG 8 NOVEMBER 1974
^MLl economie
i
11
AMSTERDAM (ANP)
Staatssecretaris Van Dam van
Volkshuisvesting en Ruimtelij
ke ordening voelt voor net
idee een prijsvraag uit te
schrijven, die moet leiden tot
woningprojecten in houtskelet
bouw. Hij hoopt dat de ge
meentebesturen aan dit initia
tief willen meewerken en
rrond beschikbaar willen stel
len voor de uitvoering van
dergelijke projecten.
Dit bleek uit de toespraak
van de staatssecretaris giste
ren in het Rai-congrescentrum
te Amsterdam bij de uitrei
king van de zilveren houtzaag
molen aan de heer A.J.C.
Horstman, bouwcoördinator te
Amsterdam.
De heer Van Dam sprak on
der meer over de bevindingen
van studiedelegatie, onder lei
ding van de burgemeester van
Alkmaar, drs. R.J. de Wit,
over de houtskeltbouw in Ca
nada. Een conclusie was. dat
deze bouw aantrekkelijke mo
gelijkheden biedt om te vol
doen aan de steeds dringender
wordende eis tot verbetering
van de woonkwaliteit in ons
land.
(ADVERTENTIE)
Een aantrekkelijke spaarvorm bij Van Lanschot
is onder andere de Spaar-Trouw Rekening of het
Spaar-Trouw Boekje.
De rentevergoeding daarover is 8% per iaar.
Van het tegoed kunt u altijd elk gewenst bedrag
opnemen. Dat kost u.dan 1 van het opgenomen
bedrag.
Daardoor wordt de jaarrente natuurlijk lager,
maar u krijgt bij ons in elk geval een
basisrente van 41fc
bankiers
's-Hertogenbosch, Amsferdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Nijmegen, Roosendaal, Rofferdam,Tilburg,Vught.
DEN HAAG (ANP) De Shell boekte over het derde
kwartaal van 1974 een nettoresultaat van 1922 miljoen gul
den en over de eerste negen maanden van 5511 miljoen.
Het nettoresultaat over de overeenkomstige periode van
1973 was respectievelijk 1055 miljoen gulden en 2680 mil
joen.
De Brits-Nederlandse Shell
tekent hierbij aan, dat onvol
doende wordt ingezien dat de
algemeen aanvaarde admini
stratieve beginselen die aan de
berekening van deze resulta
ten ten gTondslag liggen,
steeds minder betekenis krij
gen. Zij geven alleen in tijden
van relatief stabiele prijzen
een redelijk beeld van de
werkelijke financiële positie
van een onderneming. De toe
passing van deze beginselen
onder de huidige omstandighe
den, waarin met name in de
olie-industrie de kosten steeds
verder stijgen, geeft een sterk
vertekend beeld van de wer
kelijkheid, aldus Shell.
Voor de continuïteit van een
onderneming moeten wisten
die nodig zijn om voorraden te
vervangen tegen hogere kosten
niet als winsten worden be
schouwd. Voor belasting- en
andere doeleinden doet men
echter alsof er toch sprake is
van gerealiseerde winst. De
omvang van het probleem
blijkt duidelijk uit de olie-
voori-odon, die voor Shell-
mar rijen buiten Noord-
Am :an het eind van het
derde Kwartaal 1874 ongeveer
gelijk waren aan die van een
jaar geleden. De kosten waren
echter 1.200 miljoen pond ster
ling hoger driemaal zo hoog
ais toen.
De op het vierde kwartaal
betrekking hebbende kosten
verhogende maatregelen van-
de OFEC-landen zullen de
kosten van de voorraden met
nog eens 100 miljoen pond
sterling doen toenemen. Hier
bij kan nog worden opgemerkt
dat de gebruikelijke admini
stratieve methoden in tijden
van inflatie niet alleen leiden
tot een overdreven voorstel
ling van die winst omdat on
voldoende wordt afgeschreven,
maar ook tot een onjuist beeld
van het rendement door te la
ge weergave van de huidige
waarde van het geïnvesteerde
kapitaal, aldus de Shell.
De aanhoudend gunstige re
sultaten van Shell Oil Compa
ny in de Verenigde Staten en
van Shell Canada droegen in
belangrijke mate bij tot het
resultaat over het derde kwar
taal. Samen met de gestegen
inkomsten uit de groeiende
sectoren gas en chemie van
groepsmaatschappijen buiten
Noord-Amerika, vormden zij
ongeveer de helft van de
winst over het afgelopen
kwartaal. De internationale
oliesector buiten Noord-Ame
rika geeft echter aanleiding
tot ernstige verontrusting.
In het derde kwartaal be
droeg de totale winstmarge in
de oliesector buiten Noord-
Amerika circa 1 dollar per
barrel, ongeveer 15 dollarcent
minder dan in de eerste helft
van het jaar. Op basis van de
in het derde kwartaal gelden
de vervangingskosten was de
ze winstmarge echter slechts
50 dollarcents per barrel, daar
de resterende 50 dollarcents
uit niet gerealiseerde voor-
raadwinsten voortkomen.
De door de produktielanden
per 1 oktober j.l. ingevoerde
kostenverhogingen van ruwe
olie en de algemene inflatie
zullen de winstmarge op olie
geheel ongedaan maken, tenzij
deze stijgende kosten in de
marktprijzen tot uitdrukking
mogen worden gebracht.
Voor 1974 zijn de geraamde
kapitaaluitgaven ongeveer
pond sterling 1.000 miljoen,
vergeleken met pond sterling
665 miljoen over 1-973. De ka
pitaaluitgaven in de eerste
negen maanden bedroegen
pond sterling 837 miljoen, het
geen in overeenstemming is
met de raming voor het gehele
j-aar. Het toekomstig niveau
van de kapitaaluitgaven zal
uiteraard afhangen van de
vraag of de winstmarges vol
doende zijn.
faillissementen
UITGESPROKEN: Jan
Haaglh B.V., vervaardigen van
en het drijven van handel in
en de im- en export van als
mede agenturen en commissie
handel van bouwmaterialen,
gevestigd aan de Veilingkade
9a te Breda, cur. mr. H. A.
Maaijer, Baronielaan 133, Bre
da, tel .01600-47952.
A. J. Schrander, h.-o. Al-
bert, exploitant van een he-
renkappersbedrijf, Oudenhove
64. Oosterhout. cur. mr. J. L.
G. Gerrits, Hoofdstraat 97,
Rijen, tel. 01612-3451.
OPGEHEVEN: A. van Beve-
ren, v.-h. exploitant van een
horecabedrijf, J. C. van Beve-
ren-Vam Daname, beidie wonen
de aan de Raderstraat 27 te
Roosendaal; wegens gebrek
aan actief.
SURSéANCE VAN BETA
LING: d.d. 1-11-1974 is aan de
lederfabriek gebr. Teeu-wes
B.V.. gevestigd en kantoorhou-
dende aan de Mariastraat 10 te
Rijen voorlopig surséance
van betaling verleend. Het
verhoor is bepaald op 15-2-
1975 te 10 uur. Bewindvoerder
,s mr. A. Th. A. Jense, Stati
onstraat 43, Tilburg.
scheepsberichten
Abida 6 v. Bayton nr. Cura
sao, Acmaea 7 te Teeport.
Alkmaar 6 v. Valencia- nr. Ali
cante, Amersfoort 6 v. Oran
jestad nr. Livorno, Amstellaan
6 v. Shanghai nr. Moji, Aristo-
teles 6 te Hamburg. Atlantic
Star 7 te Liverpool, Balong 6
750 ono. Bermuda nr. Antwer
pen, Beachway 6 420 zw. A-
bidja-n nr. Salda-nha Bay, Bo
venkerk 6 170 w. Freetown nr.
Damman, Capulonix 6 180 nw.
Curasao nr St.-James, Ceres 7
te Rotterdam Chevron Amster
dam 6 v. Bandar Mash-ar naar
Durban, Chevron Eindhoven 6
te Honolulu, Coppename 6 te
Port Antonia, Diogenes 6 250
no. Flores nr. Antwerpen,
Docklift 2 6 v. Ardrossan nr.
St. Naaaire, Dosina 6 v. Yho-
vic nr. Trinidad, Esso Bonaire
6 40 zo. Mosselbaai nr. Bah
rein, Esso Saba 6 300 z. Soco-
tra n-r. Aruba, Gaasterland 7
te Santos. Ganymedes 6 v. An-
tofagasta nr. Paita, Gardenia 6
v. St. Thomas nr. Miami, Gro-
tendijk 6 te New Orleans,
Hercules 5 v. Acajutla nr. Rot
terdam, Ittersum 6 v. Ghristo-
bal nr. Sta. Cruz, Kabylia 6 v.
Fredericia nr. Kopenhagen, Ka-
ra 8 te Sto Domingo, Katwijk
6 v. Aalborg nr. Esbjerg, Ken-
nemerland 6 te Hamburg, Lei-
derkerk 6 te Ham-burg, Mercu-
rius 6 te Point Fortin, Missis
sippi Lloyd 6 te Houston, Musi
Lloyd 6 te Cristobal, Neder
Ebro 7 t.a. Abu Dhabi. Neptu-
nus 6 v. Rotterdam nr. Pointe
a. Pitre, Nij-kerk 7 v. Londen
nr. Djibouti, Palamedes 6 te
Curasao, Rotterdam 7 te Ber
muda verw., Rijnborg 6 v.
Amsterdam nr. Delfzijl, Safo-
cean Amsterdam 6 700 wzw.
Adelaide nr. Brisbane, Safoce-
an Auckland 7 te Durban, Se
pia 6 986 w. San Francisco nr.
San Francisco, Serooskerke 7
v. Rotterdam nr. Port Eliza
beth, Sirara 6 50 z. Abidjan
nr. Teraa, Straat Agulhas 6 v.
Durban nr. Santos, Straat Fu-
shimi 6 te Yokohama, Sstraa
Johore 6 600 zo. Ceylon nr.
Brisbane, Straat Madura 6 v.
Hongkong nr. Singapore.
Straat Magelhaen 6 145 z.
Durban nr. Singapore. Straat
Towa 6 v. Hongkong nr. Sin
gapore, Thuredrecht 6 180 no.
Kingston nr. Lamguaira, Tri
dent Amsterdam 6 v. Santa
Marta nr. Rotterdam. Vasum 6
v. Rotterdam nr. Shellhaven,
Walcheren 6 v. Rotterdam nr.
Golf van Mexico, Zaankerk 6
v. Gothenburg nr. Kopenha
gen.
DE bekende wereldkoperre-
serve bedraagt 393 miljoen
ton en Is voldoende voor ten
minste zestig jaar. Dat heb
ben Sheldon Wimpfen en Al-
vin W. Knoerr van het Ame
rikaanse bureau voor de
mijnbouw in een rapport
meegedeeld aan het achtste
werelddelfstoffencongres dat
in Lima, de hoofdstad van
Peru, wordt gehouden. De
zogenaamde kopercrisis be
staat slechts uit het probleem
van prijsschommelingen.
DE Amerikaanse minister
van financiën, William Si
mon, heeft voor het eerst
toegegeven dat de economie
van de Verenigde Staten in
recessie is. De recessie is
echter van dien aard dat de
klassieke remedie (stimule-
rin van de economie door
middel van overheidsuitga
ven) geen oplossing biedt.
Tot dusver hadden minister
Simon en andere woordvoer
der^ van de regering i-n Wash
ington geweigerd de huidi
ge economische situatie te
betitelen als „recessief".
VOLKSWAGEN, het grootste
industriële concern in de
Bondsrepubliek en een van
Europa's grootste autofabrie-
ken, krijgt een nieuwe presi
dent-commissaris, nu dr. Jo
sef Rust op een vergadering
van de raad van commissa
rissen van VW officieel zijn
ontslag heeft ingediend. Dat
hadden ingewijden reeds en
kele weken verwacht. De
nieuwe topman van VW
wordt dr. Hans Birnbaum die
op het ogenblik nog aan het
hoofd staat van de staatson
derneming Salzgitter (staal
en machines).
Z
IN de eerste negen maanden
van dit jaar zijn in Neder
land bijna zes procent meer
nieuwe motorfietsen gekocht
dan in dezelfde periode van
vorig jaar. Volgens de kente
kenregistratie van de RAI in
Amsterdam werden 8.771 te
gen 8.282 motorfietsen ver
kocht. Iin augustus lag de
verkoop 30 procent hoger
(1.250 tegen 967) en een
maand later zelfs 150 procent
(1.316 tegen 526).
JOEGOSLAVIë heefft zijn
deviezenbepaling voor 't rei
zigersverkeer verzacht. Vol
gens het officiële persbureau
Tanjug mag bij binnenkomst
in het land sinds gisteren
1500 dinar worden ingevoerd.
Bij het verlaten van Joego
slavië mag maximaal duizend
dinar worden meegenomen.
Tot dusver gold voor de in-
en uitvoer van Joegoslavi
sche valuta een limiet van
500 dinar.
OP 8 NOVEMBER zal de
nieuwe fabriek van J.J.
Krantz en Zn. N.V. in Leiden
(fabrikant vam lakens en wol
len stoffen) in Lenziemdll,
Cumbernauld, in de buurt van
Glasgow, officieel worden
geopend
De nieuwe dochteronderne
ming. Cumbernauld Woollen
and Worsted Mills Ltd. gehe
ten, zal zich gaan specialise
ren op de productie van wol
len en kamgaren stoffen.
DONDERDAG 7 NOVEMBER 1974
1® kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beun
ss laten b =s bieden c exclaim
d s exdivtdend e s gedaan-bieden f gedaan-laten
AKZO t ao
36,60
ABC r too
223,00
AmRo f 30
57.00
A datu tvnb f 750
199,00
DeL Mij t 75
80,00
Dorducbr 1 80
87,50
Donitscttt Pt
87,40
BeiDflteo I 86
113,90
Heinekeo H f. 86
110,80
H A L. Hold t 100
58,50
Boogov 1 81
56,30
HVA-UlljeD
62,50
KNsM cert f !M
110,00
KLM i ton
40.70
Kon Olie f 81
69,10
Nat.Ned t 10
50,00
Ommeren CCai
278,00
Philip» t 10
20,50
Robeco l SO
141,60
Rolioco 59
95,40
Scberpv U f M
100,70
Unilever 81
72,00
Actieve aandelen
Handel en Industrie
35,10
231,50
57,00
204,00
79,00
87,00
87,30
111,10
106,70
56,50
55,50
62,50
109,00
39,50
68,60
50,20
273,50
20,40
140,50
94,50
99,00
72,30
Actieve obtigaitee
staatsleningen
10,30 Ned.
S.OO ld M)
l-ÜO ld Itt-N
I.U4J io 71-96
l,0li id 701
1.00 id 7011
l.l» id 70111
1.00 ld 69-76
«.00 id 70-77
7.75 ,d 71-96
7-73 ld 73-98
7.7!) ld 70-78
7.30 IÜ 69-94
7.30 id 71-96
7.50 ld 73-97
7.St id 71-lfl
7-20 id 73-97
7.00 ld 661-91
7-00 id 6611
7.00 id 69-94
•■50 id 681-91
••50 id 68U
••50 id 68in
«.50 id 68IV
«-Z ld 66-91
ld 67-92
•.00 ld 67-92
••75 id 651-99
••75 ld 6511
•■25 id 641-89
id 6411
S-ÖO ld 64-94
4.50 id 38-88
«•5° id 39-89
«•50 id 601-U
«■50 id 6011
«JOMN-N
«•2* ld 59*
«•2- ld 60-90
«•26 id 61-91
«•25 ld 631
«•25 id K3E|
«•W ld 61.16
«•00 id 62-92
73 ld 5J.W
*•50 ld st. 47
ld 31-76
*•50 ld 53-82
*•50 ld 36-16
ld 48-99
*•25 ld 50-90
*•25 ld S4.K
345 ld 55-86
81,50
81,50
3.00 ld Grb,
36.00
3.00 ld n-n
89.00
-88.80
3.00 ld Iirb49
86.10
86,30
3.00 ld 47-40
92,00
91,90
9.50 BNG 74-
103,10
103,90
11.00 BNG 74
102,50
103,00
'J.5i BNG 74-88
99.80
99,90
10.5006 BNG 14
99,60
99,80
H.75 BNG 10
94,60
95,00
8.75 td 70-85
93,80
94,30
8.50 M 70-85
94,30
95,00
AM M 10-85
92.50
93,00
8 J6 ld 73-98
92,20
93,20
8.5c A dam 41
96,00
103,80
104,00
90,80
91,70
90,80
91,50
90,40
91,40
95,30
96,00
93.50
94,20
93.30
93,90
98,50
96,70
98,50
98,50
88,20
89,00
87,70
89,00
96,80
96,80
87.80
88,50
86,70
87,60
86,00
86,90
93,70
94,00
83.80
84,50
86,60
87,20
86,20
86,90
84,40
85,00
81,90
82,50
81,60
82,20
81.30
81,90
81.20
81,80
84 60
85,00
80,70
81,30
79,60
80,20
82.20
82,90
81,70
82,10
81.20
81,40
80,70
80,80
77,20
77,20
86,50
86,70
78,50
79,50
84,90
48,90
76.80
77,10
73.30
73,80
83,80
84,00
76,00
76,50
75,00
75,50
73,00
73,50
72,80
73,20
79,80
79,80
72,90
73,20
71.60
71,80
66,00
67,00
96,00
96,00
96,20
85,40
81,30
81,30
63,00
63,50
71,00
71,90
70,50
71,00
68,00
60.0O
8.50 ld 48
5.75 R'dam fli
4.25 ld 52
8-25 Bng 70-99
8.25 ld 70-99
8.90 M 90-71
8.00 td 90-94
8.00 ld 71-99
8.00 ld 72-97
8.00 ld 73-79
7,75 ld 70-79
7.75 ld 72-81
7.60 ld 73-98
7.50 ld 72-97
7.25 td 71-79
7.25 ld 73*98
7.00 ld 661-91
7.00 ld 6611
7.00 ld 661V
7.00 ld 72-97
7.00 ld 73-83
8.75 ld 67-92
6.75 ld 68-93
6.75 ld 72-82
6.50 ld 67-92
6.25 ld 67-92
-0C ld 57-82
6.00 ld 651-90
.00 ld 6511
5.75 ld 651-90
5.75 ld 6511
5.50 td 85-90
5.25 ld 58-83
5.25 ld 64-89
5.25 ld 65-90
5.00 ld 56-88
5. J ld 64-89
4.75 ld 58-88
4.50 ld 58-89
4.50 ld 59-84
4.50 ld 60-85
4.50 td 62-92
4.50 ld 62-93
4.25 ld 52-77
92,50
90.70
97.70
89,10
88,10
88,10
92,40
94,20
93.90
84,60
84,20
73.60
82,00
87,50
85,30
84,80
80,40
89,90
83,20
81,40
89,00
81,50
79,70
89,30
81,70
81,30
0,90
80,50
80,40
87,00
78,40
79,50
80,00
79,50
79,10
78,70
83,60
82,20
72,10
74,40
94,80
93,00
79,90
97,80
89,70
89,30
89.10
93,40
94,90
94,70
85,80
85,00
94,00
83 00
88,20
85,70
85,50
81,50
90,30
84,00
82,30
89,80
82,30
80,50
89,50
82,50
82,00
81,70
81,20
81,20
87,00
78,90
79,70
80,50
80,00
80,10
79,40
84,10
82,00
75,00
75,20
95,30
Obligaties hunnen
10.50 ABN 74 103,40 103,40
8.25 ld 70-76 99.30 99,00
8.00 ld 70-76 96.00 96,20
8.00 td 71-16 89.50 89,70
8.00 id 73-88 88.50 88,50
10.50 Amro 74 102.90 103,50
8.75 ld 7*
8.50 ld 71 93.004 93,00e
8.2., ld 68 99.40 99,40
8.00 ld 69-76 97,36 97,25
8.00 ld 70-78 95.4<J 95,40
7.75 ld 71-76 97,30 97,30
7.75 ld 71-86 90,00 90,40
7.50 ld 73-88 85.30 85,75
7.00 ld 73-80 90,90 90,75
7.40 Mees P 72 80,50 86,50
9.50 CrBoerl.bk. 96,30 95,50
11.00 Exp. Pin. 74 103,U0 103,30
8.00 Leaae pi 93,00 93,00
5.75 N.bk.MJdd 85 90.00 90,50
11.00 Nat. In*. 74 102.50e 103,00b
9.7* N.Inv. 74 99 00 99,00
.7»* 71 19 »s 8*4»
9.00 6T.Gr.HB
7.00 ld 72
7410 ld Q
6-00 ld DW
4.75 Id X-XA
4.51' ld
11.00 Kalft 74
8.00 Kalft 11
MO ld 72
livpotber
9.75 NMB14
8.00 ld 70
6.75 ld kap 72
7.75 NB 78
7.00 ld 86
6.00 td 64
8.00 Wat .ach.
8.50 RijnUi*
8.00 SlavB 71
8.00 Westl DZ
6.00 Id X
9.00 td pbr
8.50 W-Ltr. 74
8.50 W titr. 74
8.50 ld 70
8.20 ld 70
8.00 ld 71
7.75 ld 72
7.50 ld 71 I
7.50 ld 7111
7.00 ld 72
8.00 ld pbr
10.00 Sch. BN 74
9.00 80b. Nrd
5.00 Sch. Ned.
Handel.
4.0" AboM
4.50 Akzo
4.50 Akzo.Pb.
8.50 BOZ
8.25 ld
8.25 Bred.VG
8.00 ld VG 78
7.50 ld
8.25 ld VB
8.00 Br. Pet*.
7.25 ld 16
7.25 ld 72
6.00 td 65
8.50 Ceehon»
7.25 CMC 72
6.75 ld 67
8.00 Elsevier
9.00 Gelder 71
7.00 Hein. Bier
8.00 Hoogov 71
8.00 ld 72
6.50 ld 66
5.50 lodola
6.00 Kon. Zont
4.15 Koudija
5.50 KSH65-S0
4.50 KSH63-78
9.50 Maas V.O.T.
9.50 Maaac. QT
5.00 Nederfc
8.50 GHU 15 Jr
99,901
99.90e
96,00
96,00
81.20
81,40
80,00e
81,00
82,00b
84,50
78,10
78,70
86.80
87,20
85,000
83,00
86,50
86,10
93.M)
93,50
79.ÜUÖ
79,00
14,50
75,00
IQ. JU
70,50b
19.00
mm
103,00
mm
88,50
mm
86,50
mm
92,10
14.08
74,00
97,40
102.00
103,00
96,00
96,00
93.50
93,50
90.00
90,50
87,50
89,00e
75,00
76,00b
85.00b
88,00
79.00b
97,90
95,00b
91,50
8,00
Iodiutnr en div
86,00
88,00
79,00
97,50
96,00b
91,50
86,00
,90 93,00b 8.50 Gas U 7 Jr
8.50 ld 15j
8.25 ld 70
8.00 ld 71
8.00 ld 72
7.75 ld 72
7.50 ld 68
7.25 ld 88
7.25 ld 78
4.50 ld 84
6.50 id 08
5.75 ld 68
€.50 Staalam
7.00 Ovlng DB
8.75 Pakh. 18
ld 78
MM
i 7.75 li
E»» k
87,50
87,50
86,00b
86,00b
79,00
76,00
83,50
87,00
90,00
91,40
83,50
89,50
8T,10
84,50
88,00b
89,00
88,50
88,50
8T.70
92,50
80,00
91,60
87,90
91.50b
94,00
16,50
ti»
97,20
98,70
93,30
92,80
87,10
80.00
88.00
84.50
86.00
87 50
8'
8
91,40
80,00b
71,40
9V£0e
81,00e
1.00 m u
7«35 ld BlbM
6.50 M 01
5.28 ld 07
4.15 la M
7.75 Peehiney
8.00 Peek U
8.08 PhUlpa 19
4.00 ld 51
5.75 Pont A
om Perm *7
5.5C ld 50
5.00 ld 56
6.00 PGEM 57
6.00 M 64
4.50 ld 50
7.75 Bott Ant.
6.50 B-K Pijp
546 td 58
4.75 ld «2
7.00 KljnSch
6.00 Schiphol
8.25 Sbell 11
7.75 ld 72
840 SHV 12
840 SHV 73
8.75 ld 70
6.00 SmitNtt
7.75 THV 72
7-25 Total 12
8.00 BnlievTO
5.00 ld 66
7.00 VMJ- «f
6.50 ld 68
5.00 ld 58
5.00 In 62
645 Wljers 84
7.00 Dorp 01
Luchtvaart Spoorwegen
19,00b
81,00e
91,00
91,50
79,50b
81,00b
86,00a
85.50a
88.50
88,00
81,50b
82.00
80,00
80,50
87,00
87,30
89,30
88,50
87,00
87.50
83,30
83,50
81.50
82,00e
77,00
78,00e
85.00
83,00
7?,00f
77,50
82,00
82,00
93,50b
94,00b
80,70
81,00
94,20
94,20
85,50b
86,50b
72,50
730,04e
73,50
74,75
91,50
91,50
83,50
8350e
97.00
98.00
97.00
98,00
96,50
96,50
79.00b
81,00b
82,75b
82,80
98,00
96,80
81,00
81,00
72,00«
72,00
77,00b
91,50
91,5q
82,00e
82,20
83,00
81,00
73,00a
73,00b
86,00
87,50
84,00
87,00
80,00
77,00
83,50
87,50
90,00
92,00
83,50
80,35
88,50
84,50
80,00b
89,20
00,30
88,90
86,20
92,50
89,00
92,00
86,00
91,70b
84,50
85,50
91,50
90,10
90,50
94,50
92,90
88,00
90,00
89,00
7.90 KLM 98
5.00 ld «0
4.75 ld 59
8.50 N.S. 10
7.25 ld 72
4.75 ld 51
MO M 55
80,90 81,00
96,30 96,50
90,50 90,50
94,30a 94,30
81,50 82,00
89,50b
96,30 86,10
Prcnio ehhgatice
240 Allan. M
2.50 A'dam 51
2.50 ld 541
2.50 M 5611
2.59 ld 56III
2.50 ld 59
5 pet. B.L.G.
2.50 Breda 54
240 Dordr. 56
249 Elhv 54
2.50 Enscb. 54
240 Haag 521
2.50 ld 5211
E. Kruis
2.50 R'dam lil
2.10 ld 5211
240 ld 51
2.50 Utr. 52
2.50 Z.HoU. 91
2.50 ld 59
56,80
56,50
56,40
71,00a
64,00
50,50
91,00f
54,05
54,30
95.50
54,30
55,00
56,00
57,50
69,50
63,00
59,50
91,00
54.06
55,15
68,00
55,00
06,00b 68,90
70,00e 70,00b
80,80 70,00
70,00
04,10
07.00b
89,00
68,40
0T.O0
70,90
67,30
67,00
89,00
60,40
67,60
Buitenlandse eMÉgaties
80,50b 85,50b
18,50 82,60
70,00b 76,00b
7.76 EurlnvTt
5.75 ld 64
5.75 ld 05
8.00 Int.Am. W
7.90 ld 68
8.25 IntBkW
4.50 td 61
4.30 ld 12
j 340 ld 56
1 3.75 KSG 04
85.00b 5.75 ld 66
86,30
78,00
87,60
81,30
91,50
80,00
74,20
9,50e
84,00b
4.75 ld «2
7.59 Petro ft
7.90 AII.Brw
3.50 Eng. W.L.
11.25 Reeds I 74
6-35 Rot hm.
500 Co Praae
5.08 Plpe-L.
4.25 Noordw. 56
89.50
80,00
89,50
84,00
76,50b
99,00
88,00
88,50
84,25
182,80
83,00
33,35
99,90
89,50
81,00
89,50
84,50
77,50
83,00
32,60
84,26
132,50
83,50
38,00
94,10
88,00 88.00
90,50 90,30
mmm iflmur Nee. iml i^as. uwet mm*
Cwwi
•totigaties
4.75 Akao
<9,00
60,00
ÖM A MM.
88.00
88,00
5.15 AmKolS
82,00a
82,00a
5.50 AmRo
131,00
129,50e
8JS5 Bali.Ned.
82.8US
83,50
7.(10 BOZ
96,00
96,00
5jBnbr t.
85,40
85,80
7.75 Elaerter
128,00
130,50
7JS6 Porn IS
91,50
91,00
4.75 Gelder
93,20
93,30
5.75 Gist-Br
87,50
89.90
ü.50 Grinten
91.50
92,50
Hagemeijer
87,00
87,00
M-J Holer
5.25 Hoog or
7.50 IHL HOH
96.00
93,50
5.75 isdola
84.30
85,00b
7.25 Kappa li
90,00
91,50e
6.51' KI uwer
105,00
-06,00
5.75 KLM
59,00b
60,00b
1.16 K.N.Pap.
136,20
134,00
7JS5 K&H 13
83.50
84,00
7.00 Lyona N
63,40
63,50
Macintosh
70,80
70,50
9.00 Meneba
92,80
93,30
7.00 NBM-B
82,00a
7J25 Nederb.
60,70
00,00
8.50 NMB
157,00
153,50
7.75 Nntrlcla
90,80
89,00
8.09 Nijrerd.
84,00
84,00
6.50 Phllipa
99,35
99,35
4.75 Phllipa
73,75
73,25
10.00 Pont
9T.50
98,00
7210 Proost.B.
84,00e
85,00b
6.50 Rolineo
62,00a
63,00
6.50 ld 1000
66,00
68,00
8.00 Sanders
89,00
89,50
7.00 Skol Br.
80,00
81,00
7 00 Slav. Bk
85,75a
85,75
5.50 T ILB. Wat
99,50
6.00 VthamlJ
88,00e
8.25 Vlh-Bat.
88,50
88,50b
7.00 W'sanen
81,80
81,70
Aandelen banken
venefcertngen
AMKY
10,00a
48,10
Amfaa
62,21)
64,00
AssJtt. B'dam
82,00
82,00
Ennla
96,00
96,00
Mees A Hops
104,50
105,50
Ned. Credletb,
34,90
33,70
NMB
122,50
120,20
Slarenb. Bak
2030.00 2040,00e
id Cert
203,00
204,00
Pr .Gr. Hyp. bk.
78,00
75,50
TUb. Hyp. bk.
87,00
85,00
West Utr. Hyp.
278,00
279,00
Scheepshypb.
1750,00 2700,00a
Ifttt tmèm*
Irto
ACw
*7,00
244,00
AhofBOB
34,76
34,70
Ahold
€7,70
47,00
AMAS
24,10
24,00a
Asd. Droop*.
120,00
117,00
Asd. Rijtuig
128,00
128,00
Aniecn Nat
13,20
13,80
Arnh. Sebbw.
106,00
105,00
Aasetberf
000,00
50,00
AUDET
149,00
152,00
Ant. Screw W
100,00
103,00
Ant. Int.Rt
970,00
97,00
Ballast-N.
22,00
22,50
BAM
98,00
58,00
Batava
Batenbarf
214,00
219,00
Beek, van
101,00a
99,00
Beers
64,90
64,00
Begemsnn
79,00b
81,00
Bergoa*
123,00
120,00
Berk ei P
113,00
113,00
Biydenst
500,00
480,00f
Boer DnÉ
201,00a
210,00e
Bols
M.90
08,30
Boranmlj W
77,00
77,10
Bos KaMs
67,00
87,50
BOZ
330,00
330,00
30M9
MMB
Bredere INI
Wetens
mm 8t,oo
ld aart
3260,00
1360,00
Ntaf
1480,00
Bcedere
Nleratmns
1600,00a 1450,00a
ld eert
338,00
320,00
NavSt
«,90 *3,00
Bühnmm-C
N strata OW
€0,16 45,20
td eert
69,20
87,20
Nutrtcta VW
€6,10 45,20
Lalvè-D om*
100,00
102,00
Nyma
€8,00 41,10
ld t pet eert
980,00
990,00b
Nljverdal
60,30 80,30
Centr.salka*
665,00a 670,00e
OGEM-bokUnf
33,1» 21,80
td eert
065,00a 670.00a
Urensteta
233,00 323,00
Ceteoo
155,50
155,00
Gvtnt-D-S
168,00a 185.00
ld eert
155,50
155,00
Pakhoen H
117,00a 117,00
Chamotte
40 J»
40,00a
ld car*
117,00a 118.»
UndoKev
44,20
€4,50
Palembanc
75,00 75,00
(Jont en Br. Tra
0 8,00
7,30
Pal tbc
71,00
Lratw Ned
600.00a 650,00a
Philip# i M
Desseaos
53,00
54,50
Pont Hout
206,00 310,00
Dikkers
18,00e
55,00e
Porcel Flea
91,00 93,00
ProoatWBr
172,00 176,00
180,00a
Kademakoas
20.00 305,OOt
Dr. Ov. Houth.
182,00
Reestnk
118,50 118,50
Droge
1340,U0
1340,00
Reeuwljk
RetsdbCe
59,00b 54,00b
Duiker App
430, UO
430,50
80,00a
Econosto
39,70
39,50
Riva
175,00 175,00
Elsevier
387,50
365,00
ld oart
170,00 170,00
ld eert
385,00a 362,50
RotbeAJMt
47.00 47,00
EMBA
212,50
215,00c
RommenbftUar
931,00 526,00
Enk es
52,20
55,30
Rijn-Schelde
13,00 215,50
Fokker
26,10
36,70
Sanders
185 00 184,00
Ford Auto
320,00
330,00
Schev. Exp
Bekokkeéeu
10,96 10,40
Furneaa
77,50
75,00
618,00 910,00
Gamma H
40,10
40,00
ld 5 pet PW
15,50
16,00
Gel .Delft e
144,00
143,00
Sskutéanm
77,00 TT,00
Gelder eert
92,50
89,00
Schappen
333.00 233,00e
Oerotabr.
45,00
44,00
Schatters veM
100,00 101,00
G lessen
385,00
380,00
3 terts Gr
M.OO 51,50
Gist Broe.
«,20
02,00
Stoomap. Tw
100.00 100,00a
ld eert
62.20
62,00
Ta bind. FM.
113,00 moo
Goodsmft
•7.00
86,oor
Telegraaf
70.00 72,90
Grasso
115.00b
115,50
THV Intern
*6.00 251,00b
Grinten
130,60
150,00
TUb. Watert.
330,00 320.00
Grofsmed.
125,00
136,00
Tw- Kabetf.
362,00 300,00a
Hagemeljer
89.00
86,50
Ubbfok
120.» 119,00
Helms
38,50
37,30
Untkap
381,90 238,50
Hero Cona.
127,00b
138,00b
LnU eert
Heybroek
ld 7 pet
71,81 73,20
Hoek's Mack
6f.70a
id pat
mm os,»
Holec
188,00
187,00a
Holl. Bat.
43,30a
42,50a
YA. Wat-W
Hell. Bat. C
€0,30
43,00
w.09 n.oo
Veneta
*7,00 17,00
Ver.fHarf
UMJO 104,00
Var.Ninl Bik
700,00a
ICU eer!
84,30
14,90
VMP
MO.OOe MM»
IHC Holland
1/7,10
17,00
VNXT
86,00b 68,60a
Ind.Maaiaoh.
168,00
1668,50
Verte
IBB Kouder
36,30
>9,00
ld eert
*,90 13,09
Inter las
110,00
108,00
Veaalrsrw.
466,00b 435,00b
Intern aüeM
€8.20
50,00a
Vihanrtj BnM
nm nm
Invention
816,00
615,00
VWG Paptar
mm 796,00
it.pp»
171,00
170,00
Valraaninaad
m,m 47,00
Kempen en 1
Wc grass
Key Houtfc.
3000,00b
ld oart
91.00a 14, CD
Kiene S
166,00
167,00
Weaaansn
rr.» 97,06
Klooi
161,00
108,00
Wyera
112,90 112.»
Khvw
7120
71,9»
Wijk an Bm
■6,06 mam
laalhiig
77,00a TT,9$
Kon. Bijenkorf
ld eert
8Atm
61,00a
M 8 cum
Kon. Ned. Pap.
•8,80
•6,00
ManwaW Mr
96,06 66,80
Krasnepatokp
0.00
90,00a
M bs ara Bra*
146,5» 146,50
KSH
14,00a
4»,»
m i-16
16401» 1850,00a
KVT
€0,00
€0,00
ld 1-d
3600.0013000.00T
K watts
16,10
11.70
Saaakrafc
31.68a 30,00»
Landr Jb CH.
136,00
137,90
Letdsche Wol
101,50
150,00
Ltodet-Jaeob
266,00
202,00
Macintosh
44,60e
44,00
Meoeba
07,00
07,00
Ons tas i
•38.06 010,00
Mets Verb.
1980,00a 1660.00a
Geld.rvaaraaf
€00,66
Molukse he
77,00
8,90
Ant.Brouwerij
Ml job W.
960,00
Ant Varftabr-
137,60 138,»
N aardes
50.00
40,50
EIMtj Arabs
190,08e 130,00
Narff
107 00
107,00
Snr- Bronwartj
Nat. Grond bei
46.J0
46,00
Unster Biarf
*8,66 38.06
NMB-Bouw
51,00
51,99
Nedap
320,00a 310,00b
Nederhomt
16.36
15,80
Ned. Neotw.
306,00
310,00
A%. PandmnB.
»,60 86,06
Ned. DfcfM.
166,00
143,00
America Pand
119,00 126,00
Nel Ie
355,00
Avi Bciafg. B
117,00 117,00
1*—
mm
mm
466*1 mm
Oeldnünaa
290,00
390,08
Heiland P
113,00
111,00
M 1
501,00
555,»
tntnbanda
€66,00
490.»
Bk». Be*. VW
100,00
101.»
Breevaat
95,50
99,»
Ned. Vastfaai
€30,00
435.»
Dntck Int.
77,00
76.»
KABalaw
111,00a 108,00
Nefo
59,00e
59,50e
Obwn
54,50
54,60
RoUnea
61,70
Dat-lnvaat
03,00
61,00
WarakUtavan
73 JO
73,50
Leveraged
17,25
Tokyo Poe
15,50
Tokyo Pae
■HUM
33,00
31,75
Caneontm
■MUM
mm
173.»
Eurapafonds
Lnlfonda
*04,00
3»,»
Euranlon
937,00
948,»
Finance-Ua
166,00
2»,»
Chemical F
8.»
0,15
Col Growth
*,00
3»
DryfuaP
8,90
8,»
Ftdelty F
10,30
10,»
Investors II
6,10
6,10
Japan Fnad
5,25
4,900
Irttman Csrp
9.00
9,10
Madison F
6.90
6»
Manhattan
1.»
1,10
Maaaarhna
6,80
6,30
Oppenbeimar
4.»
4,40
Steadman
1.»
1»
Technology F
4,30
4,10
Valne Una
1,79
1,75
Vmm mmémm
4»
Oavnart Pba6a
Pctrsftna
Tt,60
18»
160,06
162.00
Ui. MMtsa
760,00b
8,0b
Haaahot
114,»
116»
Haaac*
46,»
49»
Mauneaaaeuu
164,»
165»
tt. Biawartaa
»0,06
2»»
Br. Patral
174,»
173,®
leap. Gakmu
104,75
104»
Pya HoM
13.»
04»
Dal-lekt Baak
945.»
345,00
Nippen Bee*.
370.»
370»
Planaar B.
23.25
S.»
Sankyo Beats.
18.»
17,»
Wanp Oaap
%m
9.10
23.»
33,®
Bol TeleM
*0,00
40»
Boris Corp
1.»
1,15
Caa. Brtwm
11,30
12»
Can.PselBa
2.»
2»
Gak 0«
38.»
34,35
Husky OB
18.»
15,36
Imperial OB
38,28
36.»
InaM Nat.O
7.»
7,70
Int. Nickel
38.00
31,75
•M Canada
13,16
12»
V.S VM
iwtri
In
Admiral Csrp
Akaona
13.»
13»
Amaxloeavp
35.»
33,70
Am. Lyannam
38.50
22,76
Am. Motors
5.00C
4,80a
Am. Smalt e.
M,10
16,10
Am- Rtandaad
8.»
8,26
Am.TeUbTol
46.»
45»
Ampsi Carp
3.»
2»
Aaarted.lnd.
38.»
35»
Aasrnnda
17.»
17»
Apses Corp
1.10
1»
Ark. Iwuta
mm
20,75
.IBLWMÉ6.
Bethl. steal
36»
26»
Boeing Corp
17,70
17,50
Burlington
Burrongbe
86,50
04»
Celaneee
28,25
27,50
C2iad bourn
0,50f
0,50a
Chesepeake
51,50
Chrysler
10.20
10,90
Cities Serv
44,26
44,25
Colgate
26»
25,50
Columbia Gas
20,80
19,80
Cone. Edlaob
7»
7,65
Coot. Qui.
Control D.
17,00
17»
Curtis* W.
7,75
7,00
Dow. Chess.
63.90
63,30
Du Pont
105,50
102,50
Eaatm. Kod.
73,75b
73»
Esxon Corp
87»
67,25
First N.C.
81»
31,50
Ford Motor
31»
32,50
Gen Cable
8»
7,75
Gen. Cigar
10»
10,60
Gen. Eleetrte
39»
38,00a
Gaa. Food
18,90
18,40
Gen. Motors
33»
33,75
Gen. Tbeleph
19,00
19,25
Gllette
36»
26,25
Goodrich
19»
19»
Goodyear
13.76
13,10
Greyhound
10.10
10»
Gulf Oil
17,75
Honeywel
36,71
24»
IBM
199»
185»
Int.Flavora
29»
36,75
Int. Tel AT
16»
16,30
Kennecott
31,71
31»
Kroger
16,10
16»
Leaaeo D
7»
7,10d
Llng-Temoo
4.0
4,00e
Litton Ind.
4»
4,15
Llttlng Ind.
6.7»
9»
Maroor
16»
16,70
Martin Mar
15,00
15,00
MeDonnall
9,75
9»
Minnesota
62,40
National Can
8,350
8,00e
Nat.Casb Reg
17,50
16,75
Nat.Dfet.AG.
13,90
13,50
NjA. Pbilipc
15»
15,25
Occidental
10»
10,95
Penn Can*.
1,00b
1,60b
Pepai Co
46,50
43,20
Philips p
45,50a
46»
Polaroid
7,25b
25»
Procter AG
17.00
84»
RCA Corp
11»
11,25
Rep-Steel
94»
35»
Reynolds Ind
8ears
51,75
52,50
Shell OB
46,80
46,35
South Pao
36»
27,75
Sparry Rand
39»
29»
Standard Br
49»
49,75
Sterling Dr
23,75
23»
Stodebaker
23,50
2,37
Sun ÜU Corap
44,25
44 »b
Tandy Corp
14,70
14,10
Texaee
24»
23»
Texas Inetr.
75»
72»
Tranoam.Corp
6.90
6,05
Un. Gar bide
42,85
42»
Union Pec
69.50
71,50
U.8. Steel
39.10
39,00
Weetlnghoueo
10.75
10,5
Woolwortb
11,95
11»
(OMMallra)
11» Akvo
103,50e 104,00e
11» ABN
104,50
10,50
11» 1Mb Hyp.
102»
ctata*.
atertpfl,
v. 4aUU
Ktmu
Puroeae
3,82
3.79
1
y,
AMSTERDAM, 7 NOV. -
Opnieuw was de zeer vas
te stemming voor obliga
ties het gesprek van de
dag in de beurszaal. Na
een prijshoudende dag
stek de vraag de kop weer
op en het gevolg was een
nieuwe run op obligaties.
Winsten ven om en nabij
driekwart punt waren
schering en inslag. Erva
ren beuirslieden schudden
niet begrijpend het hoofd
over de naar hun mening
overdreven ontwikkeling.
Het staart inmiddels vol
gens de beure wel vast dat
de nieuwe 9,75 procent
staatslening waarop vol
gende week de inschrij
ving openstaat een ecla
tant succes zal wonden.
Men houdt rekening met
tore majoreren.
De aandelenmarkt lag
er venlaten bij. Zelfs de
fraaie cijfers van Kon. O-
lie vonmden geen inspira
tie. Het oliefonds opende
onveranderd, zakte daar
na een halve gulden tot
68,70. Akzo was weer
flauw miert middenbeur»
1,40 verlies op 35,20,
een nieuw dieptepunt in
de huidige baisse. Unile
ver was twee kwartjes be
ter op 72,50, maar ver
der vertoonden de meeste
tape-fondsen een afbrok
keling. De economische si
tuatie in ons land die vol
gens een herziene raming
van het Planbureau slech
ter is dan eerst wend ver
wacht, was debet aan de
troosteloze stemming. Be
richten over werktijdver
korting zijn aan de orde
van de dag en het publiek
houdt onder deze omstan
digheden liever zijn kruit
droog. Hoogovens zakte
1,20 tot 55,10 en Phi
lips veranderde nauwelijk
op 20,40. KLM verspeel
de nog ƒ1,00 op ƒ39,70.
De scheepvaartmarkt
was licht verdeeld met ia
het algemeen kleine veran
deringen en hetzelfde kan
worden gezegd van de
cultures waar HVA 1.50
in reactie was op 61.00.
Amsterdam Rubber echter
won 5,00 op 204.00.
Heineteen bier moest bijna
s 111 na
i