Axelse motorcrosser
werd dit seizoen
'n vedette in België
„Jfc kweek al 40
jaar het ras
patrijs-leghorns
Motorclub Zeeuwsch-Vlaanderen
wil geen club van hardrijders zijn
ARTHUR VAN LOENEN:
Prijsvraa
Johan Schelleman
uit Axel
Amsterdar
Naam
Uitwisseling
donde:
VRIJDAG 8 NOVEMBER 197
AXEL - De 21-jarige
Axelse motorcrosser Johan
Schelleman die reeds enkele
jaren en ook nog tijdens de
eerste helft van het net voor
bije motorcrosseizoen in de
schaduw van de „groten"
bleef, brak tegen het einde
van dat seizoen plotseling
door. Tijdens de laatste acht
wedstrijden - die voor het
merendeel in België worden
verreden - kwam hij vier
keer met de bloemen naar
huis, en werd hij verder in
het Belgische Aalter en
Kluisbergen fraai tweede.
Een plotselinge doorbraak die
voor velen een verrassing was,
maar niet voor zijn vele suppor
ters en symphatisanten die de
resultaten van Johan Schelle
man op de voet volgen. Want ook
nu was weer eens duidelijk dat
niet alleen klasse en talent in
deze tak van sport de doorslag
kannen geven. Goed materiaal
is hier zonder meer een eerste
vereiste, en Johan Schelleman
kan er wat dat aangaat beslist
over meepraten.
Nadat hij in 1971 begon met
officiële wedstrijden te rijden -
en dat steeds op tweedehands
crossmotoren - was er geen en
kele ere-plaats voor hem wegge
legd. Maar de Axelse motorcros
ser - helemaal bezeten van het
motorcrossen - hield vol, on
danks de vele tegenslagen. Ook
voor hem zou eens de dag komen
dat hij op nieuw materiaal aan
de wedstrijden kon deelnemen
en met succes.
De nog steeds met plastic om
hulde bloementuilen die in de
woonkamer bij zijn ouders een
plaatsje tegen de muur hebben
gekregen, zijn daar een duide
lijk bewijs van. Johan Schelle
man - gereden in de categorie
nieuwelingen 250 cc., maar die
aan het begin van het komende
seizoen '75 dat in februari reeds
van start gaat overstapt naar de
junioren 250 cc. - is nu in België
plotseling een grote vedette ge
worden. Zijn nieuwe Montessa
250 cc.-crossmotor heeft daar
ook beslist zijn steentje toe bij
gedragen. Hij zegt daarover:
„Met goed materiaal ben je op
papier al half weg. De dag
waarop ie vroeger met een om
gebouwde wegmotor een wed
strijd kon winnen is gewoon
voorbij. Nu moet je zonder meer
met goed materiaal op een wed
strijd komen, anders ben je ner
gens meer. Ze moeten het mij
niet vertellen, ik heb het ver
schillende keren zelf aan den
lijve ondervonden. Tijdens de
training gaat alles goed, en de
wedstrijd is goed en wel begon
nen en daar sta je dan. Tiental
len kerenMomenten waar
hii nu eens om kan lachen, nu
alles voorbij is. Maar in die wed
strijden stond het huilen hem
nader dan het lachen, om steeds
weer met ziin zware crossmotor
het rennerskwartier te moeten
opzoeken.
Johan Schelleman is nu bij
zonder gelukkig met zijn nieuwe
Montessa 250 cc., al heeft hij
daar verschillende duizenden
voor moeten neertellen. Rech
tuit zegt hij: „Motorcrossen kost
veel geld. Weet je dat mijn Mon
tessa nog een goedkope uitvoe
ring is, maar dat hij zo'n f4.600,-
kost! En dan ben je er nog niet,
dan moet je nog beginnen. Ie
mand die motorcrossen al gezien
heeft, zal wel weten wat daar al
lemaal nog bijkomt. Noem maar
op, leren broek, leren laarzen,
een goede valhelm, handschoe
nen enz. enz. En voor de kosten
van een leren broek en laarzen
zit je elk jaar. Want die zijn dan
gewoon tot op de draad versle
ten. En dan verder het onder
houd, olie en ketting, banden
enzovoort.
„Voor een leek in deze tak van
sport lijkt het misschien alle
maal een sprookje, maar als je
dan ook nog bedragen hoort dat
een band en een ketting zo tus
sen de zeventig en tachtig gul
den kosten, moet het iedereen
toch wel duidelijk zijn hoe duur
het is. Daar komt dan ook nog
bij dat het een bijzonder zware
sport is, die van de motorduivel
zelf een perfecte conditie vraagt
En Johan Schelleman - bij zijn
clubgenoten van de motorcross
club De MC Axel beter bekend
als gewoon Hanne - zelf weet
dat maar al te goed.
Schelleman: „Je moet er zon
der meer serieus voor leven. Uit
gaan tot 's nachts en de dag
daarop gaan rijden gaat gewoon
niet. Inliet begin van het voor
bije seizoen vlotte het nog niet
zo best, en toen leefde ik er ook 1
geen honderd procent voor.
Maar toen ik mijn nieuwe ma
chine had, heb ik het serieus op
genomen. En dat moet je ook
wel, wil je tot goede resultaten
komen.
„Wat voor type jongens be
ginnen met motorcrossen?
Waaghalzen?? Johan Schelle
man: „Neen, zeker niet. Motor
crossen is geen gevaarlijke
sport, in andere takken van
sport gebeuren heel wat meer
ongelukken. En het gevaar dat
er is ziet een crosser zelf niet. Als
je daaraan denkt gaat het niet of
je valt. Neen, dat gevaar valt al
lemaal wel mee. Natuurlijk
moet je wel met je verstand rij
den. Het moet gewoon zo zijn
dat motor en renner op elkaar
zijn ingespeeld. Soms moet je
ook risico's nemen, vooral b.v.
bij een start. Een goede plaats
vooraan is al heel belangrijk.
Kijk, op die momenten doe je
wel eens wat, wat je anders mis
schien nooit zou doen. Maar dat
is dan ook beslist nodig, je moet
zorgen als je de kans krijgt dat je
erbij zit. Dat laatste beetje gas
kan net voldoende zijn, maar je
moet dan wel weten hoe ver je
kunt gaan" Zijn moeder ver
volgt: „Ik wacht er liever thuis
op. Vroeger gingen we vaak met
hem mee, maar in een wedstrijd
heb ik hem eens zo veel zien val
len dat hij 's nachts in een droom
bleef vallen"
Johan Schelleman begon
reeds op 14-jarige leeftijd met
het motorcrossen, al was dat
toen nog op een omgebouwde
wegmotor. Toen kwamen de
echte crossmotoren, zoals een
tweedehands Husqvama en een
Maico 250 cc. In een dik plak
boek bewaart hij zorgvuldig alle
krantenknipsels, met daarin ook
verschillende foto's van zijn eer
ste motoren.
„Helemaal wat anders dan de
motoren van nu", vervolgt
Schelleman. Aan die dingen heb
ik soms nachten gewerkt, om
hem zondags klaar te krijgen".
Dat alles is nu voorbij, al is bij in
het volle seizoen elke avond aan
zijn motor bezig. Want ook hij
weet dat die een optimaal on
derhoud nodig heeft. Voorlopig
neemt Schelleman twee maan
den rust, om dan in januari er
weer tegenaan te gaan. Hele
maal rust ook weer niet, want
om inconditie te blijven gaat hij
zich in die periode op het judo
pad begeven. Door die sport
hoopt hij in februari in een voor
treffelijke conditie te zijn. Zon
der meer de eerste en goede stap
voor het nieuwe seizoen.
JACK KOOPS
AXEL Op zaterdag 30 no
vember en zondag 1 decemer
houdt de Pluimvee- en Konij
nenvereniging Ter Verbete
ring in Axel een provinciale
jubileumtentoonstelling. De
vereniging bestaat dit jaar een
halve eeuw en het wordt te
vens de 50ste show die in Axel
wordt georganiseerd door deze
op haar gebied actieve vereni
ging die momenteel zo'n a 80
leden telt. Het vinden van een
geschikt gebouw voor een der
gelijk evenement heeft het be
stuur in het verleden nog al
eens zorgen gebaard. Het mag
dan mogelijk wat gek klinken,
maar Axel is daarin niet dik
bedeeld en vaak werd het zoe
ken en zoeken naar een ge
schikte accommodatie. Hoe
staat het daarmee voor deze
keer?
Een vraag die we nauwelijks
beter aan iemand anders kon
den stellen dan aan de heer A.
(Arthur) van Loenen, aan de
Joost de Moorstraat 32 in Axel.
Ook hij jubileert dit jaar, ei
genlijk drievoudig. Hij is nu 40
jaar lid, 35 jaar bestuurslid
waarvan 30 jaar secretaris en
heeft vrijwel alle tentoonstel
lingen helpen organiseren
vanaf zijn lidmaatschap. Van
Loenen„Deze keer hebben we
onderdak gevonden in de Cito
garage aan de Evertsenstraat,
een werkelijk schitterdende
accommodatie, met veel licht
en ruimte, waar zeker 500 die
ren en vogels geshowd kunnen
worden en waar dan toch nog
ruimte genoeg overblijft voor
brede tussengangen tussen de
rijen met kooien. Daar ook no
dig is ook, want ik verwacht
heel veel inzendingen uit heel
de provincie. We hebben een
uitstekend vraagprogram
ma".
Van Loenen houdt zijn ren
nen achter zijn woning sier-
duiven, kippen en uiteraard
enkele hanen. Hoofdzakelijk
voor de sport en tentoonstel
lingen. „Maar", zegt hij, „ik
wil natuurlij ook een eitje eten
van mijn patrijs-leghorns". Of
ze als raskippen toch aan die
plicht voldoen? „Jawel, ze leg
gen tegen de beste kippen op,
ik heb dagen genoeg dat ik van
mijn 6 kippen 5 eieren
raap".
Bovendien bevalt dit ras
hem: „Ik ben 40c jaar geleden
met patrijs-leghorns begon
nen heb ze nu nog, dat zul je
echt niet veel tegenkomen. Er
zijn heel wat sportfokkers, die
het ene jaar die soort en een
paar jaar later weer een ander
soort of ras uitproberen". De
kippen blijven als regel 3 of 4
jaar in de „ren", de beste wor
den gehouden voor de verdere
kweek en wat daarvoor niet
geschikt wordt bevonden
dient voor consumptie. Verder
heeft hij een aantal sierduiven,
rassen: Duitse Schoonheids
postduiven en Rijnlandse
Ringslagers, die dus zuiver
voor de sport worden gehou
den in tegenstelling tot de
hoenders. Die een deel van de
onkosten vergoeden door de
„leg", want eitjes van sierdui
ven eet je niet op.
Konijnen houdt Van Loenen
er niet meer op na. In vroeger
jaren wel, maar daar is hij en
kele jaren geleden mee ge
stopt. Toch is hijzelf erkend
keurmeester voor konijnen
van de Federatie voor Klein-
dierteelt, het overkoepelend
orgaan in deze tak van sport.
Een al wat vergeeld diploma
komt op tafel om aan te tonen
dat hij daartoe op 1 maart 1956
werd aangesteld. Maar konij
nen houden in een drukbe
volkte wijk kan nogal eens
problemen opleveren: „De
meeste fokkers van konijnen
wonen dan ook of buiten de
bebouwde kom of aan de rand
daarvan in verband met af-
voerproblemen van de mest en
vooral ook in het warme jaar
getijde. Is het voor eventuele
buren niet zo aantrekkelijk, al
worden tegenwoordig moder
ner hokken gebruikt dan vroe
ger het geval was. Met kippen
en hanen ligt dat anders, die
kunnen hoogstens wat lawaai
maken". Of het een dure sport
is?
„Och", zegt hij, „je kunt het
zo duur maken als ie zelf wil.
Als je naar veel tentoonstellin
gen gaat met je dieren of vo
gels, dan wel, want het inzen
den kost geld en ook het „voer"
is niet goedkoop. Te verdienen
is er niet veel, het gaat vooral
om de eer en de meeste prijzen
die te winen zijn bestaan uit
bekers en medailles". En die
DONDERDAG 7 NOVEMBER 1974 CIJFERS VA
Shel
AMSTERDAM (ANP)
Staatssecretaris Van Dam va
Volkshuisvesting en Ruimteli
he Ordening voelt voor hi
idee een prijsvraag uit 1
schrijven, die moet leiden tt
woningprojecten in houtskele
bouw. Hij hoopt dat de gc
meentebesturen aan dit initia
Oef willen meewerken e
grond beschikbaar willen stel
len voor de uitvoering va
dergelijke projecten.
Arthur van Loenen toont een fraai voorbeeld van zijn
sier-pluimvee
bezorgen de fokker- of diens
echtgenote- af en toe nog werk
ook, want als we even later
voor zijn vele gewonnen tro-
feeii staan, die een mooi
plaatsje in de woonkamer
hebben, waaronder 2 medail
les geschonken door de com
missaris van de koningin, zegt
hij: „Ze zouden weer eens op
gepoetst moeten worden", en
vervolgens, „kijk die grote be
ker was de eerste die ik met
mijn konijnen won, dat was in
1940, toen ik daarmee op een
provinciale tentoonstelling
kampioen werd. In die tijd
kweekte ik kampioen na kam
pioen".
Voor de fokker zelf is e in al
de ons achterliggende jaren
niet veel veranderd. Zeker
door diverse toegepaste krui
singen zijn de rassen verbeterd
en ook mooier en kleurrijker
geworden. Anders ligt dit bij
de publieke belangstelling.
Van Loenen: „Vroeger toen we
hier in Axel een tentoonstel
ling hielden die meestal twee
dagen duurde, kregen we zo'n
1000 betalende bezoekers, als
dat er tegenwoordig nog 300
zijn, dan mag je als organisa
tors dik tevreden zijn". Wie 40
jaar lang het wel en wee van
een bepaalde tak van sport of
vrijetijdsbesteding van nabij
heeft gevolgd, en daartoe kan
Van Loenen in deze sport toch
zeker worden gerekend, heeft
toch weieens een opmerkelijk
voorval meegemaakt?
Van Loenen, (nog lachend
als hij het vertelt)„Op een van
onze tentoonstellingen
stuurde iemand eens twee
Wyandot krielhoenders in. Dit
ras heeft twee vuurrode oor
tjes. Beiden hadden hierin ech
ter een wit stipje en dus niet
helemaal rasecht. Nu hadden
's mans beide dochters, om dit
gebrek te camoufleren met
rode lipstick de witte stipjes
weggewerkt. De keurmeester
trapte daar iet in, ontdekte het
en schreef op het kooitje „Oren
geverfd". De goede man, die
van de daad van zijn dochters
absoluut niet op de hoogte
was, durfde zich op de ten
toonstelling niet te verto
nen".
Een ander geval dat hem nog
vers in het geheugen ligt ver
haalt van een inzender van een
lotharinger (in de volksmond
vlinderkonijn genaamd). De
zwarte band vanaf de kop van
het dier via de rug naar de
staart, die aanwezig moet zijn,
was op een bepaalde plaats
iets onderbroken, hetgeen met
zwarte verf was bijgewerkt.
Ook dit ontging de keurmees
ter niet, met als resultaat dat
hij op de kooi het opschrift
plaatste: „Stomme hond, je
hebt geverfd op zijn
(Van onze verslaggever)
TERNEUZEN - Er zal ergens
anders niet gauw een club ge
vonden worden, die de laatste
twee maanden even sterk ge
groeid is als de Motorclub
Zeeuwsch-Vlaanderen. Op 27
september hield de kerverse
club haar oprichtingsvergade
ring en van de vijftig aanwezi
gen lieten dertig zich als lid in
schrijven. Nu een week of acht
later heeft de Mortorclub niet
minder dan zeventig leden en
bovendien zo'n vijfendertig do
nateurs.
Co Riemens, bestuurslid van
de vereniging, maakt uit die zeer
snelle leden-aanwas op, dat er in
Zeeuwsch-Vlaanderen duide
lijk behoefte was aan een motor
club. Hij zegt: „Hier in
Zeeuwsch-Vlaanderen zitten
ontzettend veel motorrijders.
Vooral de laatste twee jaar is he-
tontzettend toegenomen. Maar
een club was er niet. In Biervliet
is wel een organisatie geweest,
maar sinds die geen circuit meer
hebben, is het eigenlijk afgelo
pen met ze. Wij zijn dus de eerste
motorclub in deze streek".
wat zijn de plannen van de
Motorclub Zeeuwsch-
Vlaanderen? Co Riemens, aan
gevuld door zijn mede
bestuursleden Nico Sprenkels
en Peter van Es: „We willen in
club-verband races en crosses
gaan bezoeken. Ook deelnemen
aan oriëntatieritten en dergelij
ke. Misschien dat we later ook
zelf eens zo'n rit kunnen uitzet
ten. Verder houden we eens in de
maand een vergadering voor de
leden en donateurs. Dat gebeurt
in café Driewegen. We bespre
ken daar onder meer het pro
gramma voor de komende
maand. Daarnaast draaien we er
ook films van de verschillende
fabrieken, en ook veiligheids
films. Want we willen de leden
ook een stuk voorlichting ge-
„Kijk, het is geen stelletje
hardrijders, dat zich nu in een
club verzameld heeft. De men
sen hebben nogal eens een
slechte indruk van motorclubs.
Dan denken ze gelijk aan Heli's
Angel en zo. Maar daar zijn wij
niet op uit. Wanneer een van
onze leden als maar met 120 ki
lometer door de stad scheurt,
dan zullen we daar echt wel wat
van tegen hem zeggen. Want an
ders heb je als club natuurlijk zo
een slechte naam".
Ook streeft het bestuur van de
motorclub er naar om de leden
bij bepaalde zaken korting op
onderdelen te laten genieten.
Dat lukt vrij aardig, want al bij
een viertal bedrijven konden le
den van de club tegen kroting
hun artikelen krijgen. Ook van
de andere plannen van de club is
al het een en ander gerealiseerd.
Op de maandelijkse bijeen
komst in oktober werden vier
films van Honda en Suzuki ge
draaid. Het afgelopen weekend
namen de motorrijders deel aan
een rondrit. Ook stellen zij zich
beschikbaar voor evenementen,
waarbij mortorrijders nodig
zijn Zo reden enkele bestuurs
leden mee in diverse wielerkoer
sen. De leden van de Motorclub
Zeeuwsch-Vlaanderen komen
uit het hele gebied. „Alleen hel
westen is wat minder vertegen
woordigd", zegt secretaris Nico
Sprenkels, „bijvoorbeeld in
Breskens zitten nog wel een stuk
of twintig motorrijders. Dal
weet ik zeker. Maar die komen
niet zoveel deze kant uit, denk
Die gaan voor hun onderdelen
naar de overkant, omdat je daai
een hele goede zaak hebt. Als we
het daar toch over hebben: dal
missen we in Terneuzen ook
nog: een echte goede motor
zaak".
Over de herkomst van de le
den vult Co Riemens aan: „Opde StJplCprc
oprichtingsvergadering in «JiiLivcio
Driewegen waren ook een elftal
leden van een Belgische club
aanwezig. Die hebben ons toen
uitstekend geholpen, want wij
wisten eigenlijk nog nergens
van, en het verliep allemaal een
beetje rommelig. Maar die man
nen van de Wase motorclub
hebben toen meegewerkt. Een
paar weken geleden zijn vijf le
den van ons met de Wase motor
club mee naar Engeland ge
weest. We hebben dus goede
contacten met ze. Dat willen we
trouwens toch wel; contact hou
den met Belgische clubs. We
hebben ook aan het Terneuzense
gemeentebestuur een brief ge
stuurd, waarin we meedeelden,
dat we bestaan. Dat hebben we
ook gedaan in verband met de
banden die Terneuzen met Mol
in België heeft. Er is daar ook
een motorclub, en het lijkt ons
leuk om op een goede dag tot een
uitwisseling te komen. In ieder
geval weten ze nu bij de ge
meente dat we er zijn". De
Zeeuwsch-Vlaamse motorclub
heeft zich nog niet aangesloten
bij een of andere Nederlandse
bond. Het bestuur is voorlopig
ook nog niet van plan om dat te
doen. De contributie, die nu
slechts vier gulden per maand
bedraagt, zou ongetwijfeld een
stuk omhoog moeten, omdat er
dan ook aan de bond moet wor
den afgedragen. Voorlopig wil
het bestuur de contributie zo
laag mogelijk houden.
Alle motorbezitters zijn in
principe welkom bij de club.
„Op wat voor motor je rijd, doet
er niet toe", verduidelijkt Nico
Sprenkels; „we hebben nu ook
al zeer verschillende motoren.
Van oude Harley's tot en met de
modernste Japanse motoren".
Grote wens van de motorlief
hebbers is een eigen werkplaats.
In de toekomst hoopt het be
stuur eens te beschikken over
een werkplaats, waar de leden
van de club aan hun motoren
komen sleutelen. Daarvoor is
nog geen geschikte ruimte ge
vonden.
Leden van de Motorclub Zeeuws-Vlaanderen voor het vertrek van de
rondrit, waaraan jongstleden zaterdag werd deelgenomen.
Wel heeft het bestuur voor de
rest van deze maand een aardig
programmaatje in petto.
„Want", zegt Co Riemens, „we
moeten de leden vanaf het begin
wat te bieden hebben. Daarom
hebben we het volgende nog te
doen deze maand; aanstaande
zondag gaan we deel nemen aan
een rondrit in België. Dat wordt
de Herfstrit in Moerzeke. Gaat
over een afstand van 211 kilo
meter. Op 29 november -telkens
op de laatste vrijdag van de
maand- vergaderen we weer in
café Driewegen. We zullen weer
een paar films draaien, onder
meer van de Grand Prix 1972.
Waarschijnlijk kunnen we dan
ook onze eigen stickers aan de
leden uitdelen. De zeer fraaie
stickers zijn ontworpen door
Abdon Willems van de Snugly
Bar in de Walstraat in Terneu
zen. Die laat ze ook voor ons
vervaardigen. Op die vergade
ring bepalen we tenslotte ook,
want we de volgende maand
gaan doen. Overigens is het na
tuurlijk niet het seizoen voor de
motorsport. In de zomermaan
den is er veel meer te beleven, en
kunnen we ook veel aktiever
zijn".
Motorliefhebbers, die m'
smart hebben zitten wachten op
een club, kunnen uiteraard 'li
worden. Wie belangstell' S
heeft kan zich wenden tot ee
van de volgende bestuurslede
Jan Lindenberg, Bellamtn!'
straat30, Bram Pijpelink, D"
wegenstraat 1, tel. 2233, Pff
van Es, Kastanjelaan 162, N'c.
Sprenkels, Hondiusstraat J1
tel. 7308 en Co Riemens,
dame Curiestraat 5, allemaal
Terneuzen.
's-Hertogenbosch, Amsterdam, Bi
le kolom slotkoersen vori
laten
i exdivtdend
ij
AcMeve aandelen
Handel en lndnstrle
AKZO t
ABT' I 100
Ai!)Ho f ja
A dam tviib f 750
DeL-Mlj t 75
Dordflobe I 00
Dordtscbc Pr
Heinckeo t 05
Heinekeo H f 26
H.A.L. Hold 100
Hoogov. I 00
HV A-Olijei»
KIS SM cert t 100
KLM i 100
Kon oUe f 00
Mat.Ned f to
Ommeren Cevt
Philip* r 10
Lobecc f 50
Rolinco l SO
Scheep* O N
Unilever t 00
30,60
223,00
57.00
199,00
80.00
87,50
87,40
113,90
110,80
58,50
56,30
62,50
110,00
40,70
69,10
50,00
278,00
20,50
141,60
95,40
100,70
72,00
35,10
221,50
57,00
204,00
79,00
87,00
87,30
111,10
106,70
56,50
55,50
62,50
109,00
39,50
68,60
50,20
273,50
20,40
140,50
94,50
99,00
72,30
Actle?e obligatie*
staatsleningen
10.50 Ned. H
8.00 ld 60
8.00 ld 70-96
8.00 ia 71-96
8.00 id 701
8.00 id 7011
8.00 id 70111
8.00 ld 09-76
8.00 id 70-77
8-75 id 71-96
'.75 ld 73-96
'-7a id 70-78
'-50 id 09-94
'•50 id 71-96
'-50 ld 73*97
'5t ld 71-81
'•20 ld 73-97
'-00 id 061-91
'•00 id 8011
'•00 td 09-94
8.50 id 081-98
8-50 id 08U
8.50 ui 081II
8.50 id 081V
8*2 id 00-91
•-2-s ld 67-98
••1*1 ld 07-98
*•75 td 051-96
*•75 ld 6511
*•25 id 041-86
*•2) id 6411
*-00 id 04-94
'd 58-83
«d 59-99
8-50 id 601-86
id 6011
W N-96
*•8* ld 59-84
*-2„ ld 00-90
8.26 ld 61-91
8-25 ld 031
8-25 ld «au
4-8» 'd 61-86
8-00 ld 68-98
*•75 (d 53-93
*M id st. 47
ld 51-76
*-50 ld 53-81
*•50 ld 56-86
*•25 ld 46-96
*•25 ld 50-90
*•*5 ld 54-94
103.80
90.80
90.80
90,40
95,30
93,50
93,30
96,50
98.50
88,20
87,70
96,00
87,80
86,70
86,00
93.70
83,80
86.60
86,20
84.40
81,90
81,60
81,30
81.20
84.60
80,70
79.60
82.20
81,70
81.30
80.70
77,20
96,50
78.50
84.90
76.80
73.30
83,80
76,00
75.00
73,00
104,00
91,70
91,50
91,40
96,00
94,20
93,90
98,70
98,50
89.00
89,00
96,80
88,50
87,60
86,90
94,00
84,50
87,20
86,90
85,00
82,50
82,20
81,90
81,80
85,00
81,30
80,20
82,90
82,10
81,40
80,80
77,20
86,70
79,50
46.90
77,10
73,80
84,00
76,50
75,50
73,50
72,80 73,20
'9.80 79,80
72.90
71,60
66,00
96,00
86,20
81,30
63,00
71.00
70,50
73,20
71,80
67,00
96,00
85,40
81,30
63,50
71,90
71,00
68.60