Axelse motorcrosser werd dit seizoen 'n vedette in België „Jfc kweek al 40 jaar het ras patrijs-leghorns Motorclub Zeeuwsch-Vlaanderen wil geen club van hardrijders zijn ARTHUR VAN LOENEN: Prijsvraa Johan Schelleman uit Axel Amsterdar Naam Uitwisseling donde: VRIJDAG 8 NOVEMBER 197 AXEL - De 21-jarige Axelse motorcrosser Johan Schelleman die reeds enkele jaren en ook nog tijdens de eerste helft van het net voor bije motorcrosseizoen in de schaduw van de „groten" bleef, brak tegen het einde van dat seizoen plotseling door. Tijdens de laatste acht wedstrijden - die voor het merendeel in België worden verreden - kwam hij vier keer met de bloemen naar huis, en werd hij verder in het Belgische Aalter en Kluisbergen fraai tweede. Een plotselinge doorbraak die voor velen een verrassing was, maar niet voor zijn vele suppor ters en symphatisanten die de resultaten van Johan Schelle man op de voet volgen. Want ook nu was weer eens duidelijk dat niet alleen klasse en talent in deze tak van sport de doorslag kannen geven. Goed materiaal is hier zonder meer een eerste vereiste, en Johan Schelleman kan er wat dat aangaat beslist over meepraten. Nadat hij in 1971 begon met officiële wedstrijden te rijden - en dat steeds op tweedehands crossmotoren - was er geen en kele ere-plaats voor hem wegge legd. Maar de Axelse motorcros ser - helemaal bezeten van het motorcrossen - hield vol, on danks de vele tegenslagen. Ook voor hem zou eens de dag komen dat hij op nieuw materiaal aan de wedstrijden kon deelnemen en met succes. De nog steeds met plastic om hulde bloementuilen die in de woonkamer bij zijn ouders een plaatsje tegen de muur hebben gekregen, zijn daar een duide lijk bewijs van. Johan Schelle man - gereden in de categorie nieuwelingen 250 cc., maar die aan het begin van het komende seizoen '75 dat in februari reeds van start gaat overstapt naar de junioren 250 cc. - is nu in België plotseling een grote vedette ge worden. Zijn nieuwe Montessa 250 cc.-crossmotor heeft daar ook beslist zijn steentje toe bij gedragen. Hij zegt daarover: „Met goed materiaal ben je op papier al half weg. De dag waarop ie vroeger met een om gebouwde wegmotor een wed strijd kon winnen is gewoon voorbij. Nu moet je zonder meer met goed materiaal op een wed strijd komen, anders ben je ner gens meer. Ze moeten het mij niet vertellen, ik heb het ver schillende keren zelf aan den lijve ondervonden. Tijdens de training gaat alles goed, en de wedstrijd is goed en wel begon nen en daar sta je dan. Tiental len kerenMomenten waar hii nu eens om kan lachen, nu alles voorbij is. Maar in die wed strijden stond het huilen hem nader dan het lachen, om steeds weer met ziin zware crossmotor het rennerskwartier te moeten opzoeken. Johan Schelleman is nu bij zonder gelukkig met zijn nieuwe Montessa 250 cc., al heeft hij daar verschillende duizenden voor moeten neertellen. Rech tuit zegt hij: „Motorcrossen kost veel geld. Weet je dat mijn Mon tessa nog een goedkope uitvoe ring is, maar dat hij zo'n f4.600,- kost! En dan ben je er nog niet, dan moet je nog beginnen. Ie mand die motorcrossen al gezien heeft, zal wel weten wat daar al lemaal nog bijkomt. Noem maar op, leren broek, leren laarzen, een goede valhelm, handschoe nen enz. enz. En voor de kosten van een leren broek en laarzen zit je elk jaar. Want die zijn dan gewoon tot op de draad versle ten. En dan verder het onder houd, olie en ketting, banden enzovoort. „Voor een leek in deze tak van sport lijkt het misschien alle maal een sprookje, maar als je dan ook nog bedragen hoort dat een band en een ketting zo tus sen de zeventig en tachtig gul den kosten, moet het iedereen toch wel duidelijk zijn hoe duur het is. Daar komt dan ook nog bij dat het een bijzonder zware sport is, die van de motorduivel zelf een perfecte conditie vraagt En Johan Schelleman - bij zijn clubgenoten van de motorcross club De MC Axel beter bekend als gewoon Hanne - zelf weet dat maar al te goed. Schelleman: „Je moet er zon der meer serieus voor leven. Uit gaan tot 's nachts en de dag daarop gaan rijden gaat gewoon niet. Inliet begin van het voor bije seizoen vlotte het nog niet zo best, en toen leefde ik er ook 1 geen honderd procent voor. Maar toen ik mijn nieuwe ma chine had, heb ik het serieus op genomen. En dat moet je ook wel, wil je tot goede resultaten komen. „Wat voor type jongens be ginnen met motorcrossen? Waaghalzen?? Johan Schelle man: „Neen, zeker niet. Motor crossen is geen gevaarlijke sport, in andere takken van sport gebeuren heel wat meer ongelukken. En het gevaar dat er is ziet een crosser zelf niet. Als je daaraan denkt gaat het niet of je valt. Neen, dat gevaar valt al lemaal wel mee. Natuurlijk moet je wel met je verstand rij den. Het moet gewoon zo zijn dat motor en renner op elkaar zijn ingespeeld. Soms moet je ook risico's nemen, vooral b.v. bij een start. Een goede plaats vooraan is al heel belangrijk. Kijk, op die momenten doe je wel eens wat, wat je anders mis schien nooit zou doen. Maar dat is dan ook beslist nodig, je moet zorgen als je de kans krijgt dat je erbij zit. Dat laatste beetje gas kan net voldoende zijn, maar je moet dan wel weten hoe ver je kunt gaan" Zijn moeder ver volgt: „Ik wacht er liever thuis op. Vroeger gingen we vaak met hem mee, maar in een wedstrijd heb ik hem eens zo veel zien val len dat hij 's nachts in een droom bleef vallen" Johan Schelleman begon reeds op 14-jarige leeftijd met het motorcrossen, al was dat toen nog op een omgebouwde wegmotor. Toen kwamen de echte crossmotoren, zoals een tweedehands Husqvama en een Maico 250 cc. In een dik plak boek bewaart hij zorgvuldig alle krantenknipsels, met daarin ook verschillende foto's van zijn eer ste motoren. „Helemaal wat anders dan de motoren van nu", vervolgt Schelleman. Aan die dingen heb ik soms nachten gewerkt, om hem zondags klaar te krijgen". Dat alles is nu voorbij, al is bij in het volle seizoen elke avond aan zijn motor bezig. Want ook hij weet dat die een optimaal on derhoud nodig heeft. Voorlopig neemt Schelleman twee maan den rust, om dan in januari er weer tegenaan te gaan. Hele maal rust ook weer niet, want om inconditie te blijven gaat hij zich in die periode op het judo pad begeven. Door die sport hoopt hij in februari in een voor treffelijke conditie te zijn. Zon der meer de eerste en goede stap voor het nieuwe seizoen. JACK KOOPS AXEL Op zaterdag 30 no vember en zondag 1 decemer houdt de Pluimvee- en Konij nenvereniging Ter Verbete ring in Axel een provinciale jubileumtentoonstelling. De vereniging bestaat dit jaar een halve eeuw en het wordt te vens de 50ste show die in Axel wordt georganiseerd door deze op haar gebied actieve vereni ging die momenteel zo'n a 80 leden telt. Het vinden van een geschikt gebouw voor een der gelijk evenement heeft het be stuur in het verleden nog al eens zorgen gebaard. Het mag dan mogelijk wat gek klinken, maar Axel is daarin niet dik bedeeld en vaak werd het zoe ken en zoeken naar een ge schikte accommodatie. Hoe staat het daarmee voor deze keer? Een vraag die we nauwelijks beter aan iemand anders kon den stellen dan aan de heer A. (Arthur) van Loenen, aan de Joost de Moorstraat 32 in Axel. Ook hij jubileert dit jaar, ei genlijk drievoudig. Hij is nu 40 jaar lid, 35 jaar bestuurslid waarvan 30 jaar secretaris en heeft vrijwel alle tentoonstel lingen helpen organiseren vanaf zijn lidmaatschap. Van Loenen„Deze keer hebben we onderdak gevonden in de Cito garage aan de Evertsenstraat, een werkelijk schitterdende accommodatie, met veel licht en ruimte, waar zeker 500 die ren en vogels geshowd kunnen worden en waar dan toch nog ruimte genoeg overblijft voor brede tussengangen tussen de rijen met kooien. Daar ook no dig is ook, want ik verwacht heel veel inzendingen uit heel de provincie. We hebben een uitstekend vraagprogram ma". Van Loenen houdt zijn ren nen achter zijn woning sier- duiven, kippen en uiteraard enkele hanen. Hoofdzakelijk voor de sport en tentoonstel lingen. „Maar", zegt hij, „ik wil natuurlij ook een eitje eten van mijn patrijs-leghorns". Of ze als raskippen toch aan die plicht voldoen? „Jawel, ze leg gen tegen de beste kippen op, ik heb dagen genoeg dat ik van mijn 6 kippen 5 eieren raap". Bovendien bevalt dit ras hem: „Ik ben 40c jaar geleden met patrijs-leghorns begon nen heb ze nu nog, dat zul je echt niet veel tegenkomen. Er zijn heel wat sportfokkers, die het ene jaar die soort en een paar jaar later weer een ander soort of ras uitproberen". De kippen blijven als regel 3 of 4 jaar in de „ren", de beste wor den gehouden voor de verdere kweek en wat daarvoor niet geschikt wordt bevonden dient voor consumptie. Verder heeft hij een aantal sierduiven, rassen: Duitse Schoonheids postduiven en Rijnlandse Ringslagers, die dus zuiver voor de sport worden gehou den in tegenstelling tot de hoenders. Die een deel van de onkosten vergoeden door de „leg", want eitjes van sierdui ven eet je niet op. Konijnen houdt Van Loenen er niet meer op na. In vroeger jaren wel, maar daar is hij en kele jaren geleden mee ge stopt. Toch is hijzelf erkend keurmeester voor konijnen van de Federatie voor Klein- dierteelt, het overkoepelend orgaan in deze tak van sport. Een al wat vergeeld diploma komt op tafel om aan te tonen dat hij daartoe op 1 maart 1956 werd aangesteld. Maar konij nen houden in een drukbe volkte wijk kan nogal eens problemen opleveren: „De meeste fokkers van konijnen wonen dan ook of buiten de bebouwde kom of aan de rand daarvan in verband met af- voerproblemen van de mest en vooral ook in het warme jaar getijde. Is het voor eventuele buren niet zo aantrekkelijk, al worden tegenwoordig moder ner hokken gebruikt dan vroe ger het geval was. Met kippen en hanen ligt dat anders, die kunnen hoogstens wat lawaai maken". Of het een dure sport is? „Och", zegt hij, „je kunt het zo duur maken als ie zelf wil. Als je naar veel tentoonstellin gen gaat met je dieren of vo gels, dan wel, want het inzen den kost geld en ook het „voer" is niet goedkoop. Te verdienen is er niet veel, het gaat vooral om de eer en de meeste prijzen die te winen zijn bestaan uit bekers en medailles". En die DONDERDAG 7 NOVEMBER 1974 CIJFERS VA Shel AMSTERDAM (ANP) Staatssecretaris Van Dam va Volkshuisvesting en Ruimteli he Ordening voelt voor hi idee een prijsvraag uit 1 schrijven, die moet leiden tt woningprojecten in houtskele bouw. Hij hoopt dat de gc meentebesturen aan dit initia Oef willen meewerken e grond beschikbaar willen stel len voor de uitvoering va dergelijke projecten. Arthur van Loenen toont een fraai voorbeeld van zijn sier-pluimvee bezorgen de fokker- of diens echtgenote- af en toe nog werk ook, want als we even later voor zijn vele gewonnen tro- feeii staan, die een mooi plaatsje in de woonkamer hebben, waaronder 2 medail les geschonken door de com missaris van de koningin, zegt hij: „Ze zouden weer eens op gepoetst moeten worden", en vervolgens, „kijk die grote be ker was de eerste die ik met mijn konijnen won, dat was in 1940, toen ik daarmee op een provinciale tentoonstelling kampioen werd. In die tijd kweekte ik kampioen na kam pioen". Voor de fokker zelf is e in al de ons achterliggende jaren niet veel veranderd. Zeker door diverse toegepaste krui singen zijn de rassen verbeterd en ook mooier en kleurrijker geworden. Anders ligt dit bij de publieke belangstelling. Van Loenen: „Vroeger toen we hier in Axel een tentoonstel ling hielden die meestal twee dagen duurde, kregen we zo'n 1000 betalende bezoekers, als dat er tegenwoordig nog 300 zijn, dan mag je als organisa tors dik tevreden zijn". Wie 40 jaar lang het wel en wee van een bepaalde tak van sport of vrijetijdsbesteding van nabij heeft gevolgd, en daartoe kan Van Loenen in deze sport toch zeker worden gerekend, heeft toch weieens een opmerkelijk voorval meegemaakt? Van Loenen, (nog lachend als hij het vertelt)„Op een van onze tentoonstellingen stuurde iemand eens twee Wyandot krielhoenders in. Dit ras heeft twee vuurrode oor tjes. Beiden hadden hierin ech ter een wit stipje en dus niet helemaal rasecht. Nu hadden 's mans beide dochters, om dit gebrek te camoufleren met rode lipstick de witte stipjes weggewerkt. De keurmeester trapte daar iet in, ontdekte het en schreef op het kooitje „Oren geverfd". De goede man, die van de daad van zijn dochters absoluut niet op de hoogte was, durfde zich op de ten toonstelling niet te verto nen". Een ander geval dat hem nog vers in het geheugen ligt ver haalt van een inzender van een lotharinger (in de volksmond vlinderkonijn genaamd). De zwarte band vanaf de kop van het dier via de rug naar de staart, die aanwezig moet zijn, was op een bepaalde plaats iets onderbroken, hetgeen met zwarte verf was bijgewerkt. Ook dit ontging de keurmees ter niet, met als resultaat dat hij op de kooi het opschrift plaatste: „Stomme hond, je hebt geverfd op zijn (Van onze verslaggever) TERNEUZEN - Er zal ergens anders niet gauw een club ge vonden worden, die de laatste twee maanden even sterk ge groeid is als de Motorclub Zeeuwsch-Vlaanderen. Op 27 september hield de kerverse club haar oprichtingsvergade ring en van de vijftig aanwezi gen lieten dertig zich als lid in schrijven. Nu een week of acht later heeft de Mortorclub niet minder dan zeventig leden en bovendien zo'n vijfendertig do nateurs. Co Riemens, bestuurslid van de vereniging, maakt uit die zeer snelle leden-aanwas op, dat er in Zeeuwsch-Vlaanderen duide lijk behoefte was aan een motor club. Hij zegt: „Hier in Zeeuwsch-Vlaanderen zitten ontzettend veel motorrijders. Vooral de laatste twee jaar is he- tontzettend toegenomen. Maar een club was er niet. In Biervliet is wel een organisatie geweest, maar sinds die geen circuit meer hebben, is het eigenlijk afgelo pen met ze. Wij zijn dus de eerste motorclub in deze streek". wat zijn de plannen van de Motorclub Zeeuwsch- Vlaanderen? Co Riemens, aan gevuld door zijn mede bestuursleden Nico Sprenkels en Peter van Es: „We willen in club-verband races en crosses gaan bezoeken. Ook deelnemen aan oriëntatieritten en dergelij ke. Misschien dat we later ook zelf eens zo'n rit kunnen uitzet ten. Verder houden we eens in de maand een vergadering voor de leden en donateurs. Dat gebeurt in café Driewegen. We bespre ken daar onder meer het pro gramma voor de komende maand. Daarnaast draaien we er ook films van de verschillende fabrieken, en ook veiligheids films. Want we willen de leden ook een stuk voorlichting ge- „Kijk, het is geen stelletje hardrijders, dat zich nu in een club verzameld heeft. De men sen hebben nogal eens een slechte indruk van motorclubs. Dan denken ze gelijk aan Heli's Angel en zo. Maar daar zijn wij niet op uit. Wanneer een van onze leden als maar met 120 ki lometer door de stad scheurt, dan zullen we daar echt wel wat van tegen hem zeggen. Want an ders heb je als club natuurlijk zo een slechte naam". Ook streeft het bestuur van de motorclub er naar om de leden bij bepaalde zaken korting op onderdelen te laten genieten. Dat lukt vrij aardig, want al bij een viertal bedrijven konden le den van de club tegen kroting hun artikelen krijgen. Ook van de andere plannen van de club is al het een en ander gerealiseerd. Op de maandelijkse bijeen komst in oktober werden vier films van Honda en Suzuki ge draaid. Het afgelopen weekend namen de motorrijders deel aan een rondrit. Ook stellen zij zich beschikbaar voor evenementen, waarbij mortorrijders nodig zijn Zo reden enkele bestuurs leden mee in diverse wielerkoer sen. De leden van de Motorclub Zeeuwsch-Vlaanderen komen uit het hele gebied. „Alleen hel westen is wat minder vertegen woordigd", zegt secretaris Nico Sprenkels, „bijvoorbeeld in Breskens zitten nog wel een stuk of twintig motorrijders. Dal weet ik zeker. Maar die komen niet zoveel deze kant uit, denk Die gaan voor hun onderdelen naar de overkant, omdat je daai een hele goede zaak hebt. Als we het daar toch over hebben: dal missen we in Terneuzen ook nog: een echte goede motor zaak". Over de herkomst van de le den vult Co Riemens aan: „Opde StJplCprc oprichtingsvergadering in «JiiLivcio Driewegen waren ook een elftal leden van een Belgische club aanwezig. Die hebben ons toen uitstekend geholpen, want wij wisten eigenlijk nog nergens van, en het verliep allemaal een beetje rommelig. Maar die man nen van de Wase motorclub hebben toen meegewerkt. Een paar weken geleden zijn vijf le den van ons met de Wase motor club mee naar Engeland ge weest. We hebben dus goede contacten met ze. Dat willen we trouwens toch wel; contact hou den met Belgische clubs. We hebben ook aan het Terneuzense gemeentebestuur een brief ge stuurd, waarin we meedeelden, dat we bestaan. Dat hebben we ook gedaan in verband met de banden die Terneuzen met Mol in België heeft. Er is daar ook een motorclub, en het lijkt ons leuk om op een goede dag tot een uitwisseling te komen. In ieder geval weten ze nu bij de ge meente dat we er zijn". De Zeeuwsch-Vlaamse motorclub heeft zich nog niet aangesloten bij een of andere Nederlandse bond. Het bestuur is voorlopig ook nog niet van plan om dat te doen. De contributie, die nu slechts vier gulden per maand bedraagt, zou ongetwijfeld een stuk omhoog moeten, omdat er dan ook aan de bond moet wor den afgedragen. Voorlopig wil het bestuur de contributie zo laag mogelijk houden. Alle motorbezitters zijn in principe welkom bij de club. „Op wat voor motor je rijd, doet er niet toe", verduidelijkt Nico Sprenkels; „we hebben nu ook al zeer verschillende motoren. Van oude Harley's tot en met de modernste Japanse motoren". Grote wens van de motorlief hebbers is een eigen werkplaats. In de toekomst hoopt het be stuur eens te beschikken over een werkplaats, waar de leden van de club aan hun motoren komen sleutelen. Daarvoor is nog geen geschikte ruimte ge vonden. Leden van de Motorclub Zeeuws-Vlaanderen voor het vertrek van de rondrit, waaraan jongstleden zaterdag werd deelgenomen. Wel heeft het bestuur voor de rest van deze maand een aardig programmaatje in petto. „Want", zegt Co Riemens, „we moeten de leden vanaf het begin wat te bieden hebben. Daarom hebben we het volgende nog te doen deze maand; aanstaande zondag gaan we deel nemen aan een rondrit in België. Dat wordt de Herfstrit in Moerzeke. Gaat over een afstand van 211 kilo meter. Op 29 november -telkens op de laatste vrijdag van de maand- vergaderen we weer in café Driewegen. We zullen weer een paar films draaien, onder meer van de Grand Prix 1972. Waarschijnlijk kunnen we dan ook onze eigen stickers aan de leden uitdelen. De zeer fraaie stickers zijn ontworpen door Abdon Willems van de Snugly Bar in de Walstraat in Terneu zen. Die laat ze ook voor ons vervaardigen. Op die vergade ring bepalen we tenslotte ook, want we de volgende maand gaan doen. Overigens is het na tuurlijk niet het seizoen voor de motorsport. In de zomermaan den is er veel meer te beleven, en kunnen we ook veel aktiever zijn". Motorliefhebbers, die m' smart hebben zitten wachten op een club, kunnen uiteraard 'li worden. Wie belangstell' S heeft kan zich wenden tot ee van de volgende bestuurslede Jan Lindenberg, Bellamtn!' straat30, Bram Pijpelink, D" wegenstraat 1, tel. 2233, Pff van Es, Kastanjelaan 162, N'c. Sprenkels, Hondiusstraat J1 tel. 7308 en Co Riemens, dame Curiestraat 5, allemaal Terneuzen. 's-Hertogenbosch, Amsterdam, Bi le kolom slotkoersen vori laten i exdivtdend ij AcMeve aandelen Handel en lndnstrle AKZO t ABT' I 100 Ai!)Ho f ja A dam tviib f 750 DeL-Mlj t 75 Dordflobe I 00 Dordtscbc Pr Heinckeo t 05 Heinekeo H f 26 H.A.L. Hold 100 Hoogov. I 00 HV A-Olijei» KIS SM cert t 100 KLM i 100 Kon oUe f 00 Mat.Ned f to Ommeren Cevt Philip* r 10 Lobecc f 50 Rolinco l SO Scheep* O N Unilever t 00 30,60 223,00 57.00 199,00 80.00 87,50 87,40 113,90 110,80 58,50 56,30 62,50 110,00 40,70 69,10 50,00 278,00 20,50 141,60 95,40 100,70 72,00 35,10 221,50 57,00 204,00 79,00 87,00 87,30 111,10 106,70 56,50 55,50 62,50 109,00 39,50 68,60 50,20 273,50 20,40 140,50 94,50 99,00 72,30 Actle?e obligatie* staatsleningen 10.50 Ned. H 8.00 ld 60 8.00 ld 70-96 8.00 ia 71-96 8.00 id 701 8.00 id 7011 8.00 id 70111 8.00 ld 09-76 8.00 id 70-77 8-75 id 71-96 '.75 ld 73-96 '-7a id 70-78 '-50 id 09-94 '•50 id 71-96 '-50 ld 73*97 '5t ld 71-81 '•20 ld 73-97 '-00 id 061-91 '•00 id 8011 '•00 td 09-94 8.50 id 081-98 8-50 id 08U 8.50 ui 081II 8.50 id 081V 8*2 id 00-91 •-2-s ld 67-98 ••1*1 ld 07-98 *•75 td 051-96 *•75 ld 6511 *•25 id 041-86 *•2) id 6411 *-00 id 04-94 'd 58-83 «d 59-99 8-50 id 601-86 id 6011 W N-96 *•8* ld 59-84 *-2„ ld 00-90 8.26 ld 61-91 8-25 ld 031 8-25 ld «au 4-8» 'd 61-86 8-00 ld 68-98 *•75 (d 53-93 *M id st. 47 ld 51-76 *-50 ld 53-81 *•50 ld 56-86 *•25 ld 46-96 *•25 ld 50-90 *•*5 ld 54-94 103.80 90.80 90.80 90,40 95,30 93,50 93,30 96,50 98.50 88,20 87,70 96,00 87,80 86,70 86,00 93.70 83,80 86.60 86,20 84.40 81,90 81,60 81,30 81.20 84.60 80,70 79.60 82.20 81,70 81.30 80.70 77,20 96,50 78.50 84.90 76.80 73.30 83,80 76,00 75.00 73,00 104,00 91,70 91,50 91,40 96,00 94,20 93,90 98,70 98,50 89.00 89,00 96,80 88,50 87,60 86,90 94,00 84,50 87,20 86,90 85,00 82,50 82,20 81,90 81,80 85,00 81,30 80,20 82,90 82,10 81,40 80,80 77,20 86,70 79,50 46.90 77,10 73,80 84,00 76,50 75,50 73,50 72,80 73,20 '9.80 79,80 72.90 71,60 66,00 96,00 86,20 81,30 63,00 71.00 70,50 73,20 71,80 67,00 96,00 85,40 81,30 63,50 71,90 71,00 68.60

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 10