-te tel Aandacht voor Vlaamse boeken lllannoo Wffi WIL AMBACHT? NAJAARSPLATEN ONVERSLIJTBAAR mt f w r 3 boekenweei Tmanteau 9H Groningen openbaar in Turnhout Grafiek van Henry Moore in I.C.C. Antwerpen en Vlaming, 'n ganzenbord en Polen: goed voor een roman VT >yWw W V:P. - h'M Uit 38e BOEKENBEURS IN ANTWERPEN ijdschrift 1 i/rn !l november 1974 - ft'it ge ver ii Enmaüs~f *fe=ü| oek xpositie oek ota bene laat ZATERDAG 2 NOVEMBER 1974 M - REQUIEM van Verdi op 2, [10 november m KVO, Ant herpen. BENELUXCON '74 scien- fiction conventie op 9 en 10 J in Evert Kupersoord, érsfoort- (»1- 03ü" j80235) i GRAFIEK van Johan de *-t£ tot 7 dec- in galerie jjn, Breda- s CAMARETTEN, op 7, 8 en o, t.H. Delft wordt nd door Ton Lute. Elf --oen schreven al in op dit teurcabaretfestival KOFFIE-ooncert-gratis- in reelinokhuns (HBO) De h op zondag 3 nov. 12.00 Muamatsu -kwintetvijf niksten uit de Koos Verheul ooi. THE Mighty Plea, bekend rikaans trombonist treedt nov op in Roaring Twenties rilub Ginnefoemmarkt, Breda met RTCB Paradise jazz- 0 JOOP Rooijers toont tot 26 nov schilderijen in galerie Icon, Nieuwlandstr. TB- GETEKENDE kunstenaars- -rtretten Ü59 stuks) te zien tot 2 febr. in Prentenk- t van Rijksmuseum Ar dam. LEDEN van de Raad voor de Kunst werden: G. Sluizer ■(film), Drs. R. Bloem (lette ren), H. Soudanit en E. van jicht (muziek). t GALERIE d'Eenidt toont in ;aistr. 270, Amsterdam Nieu we keramiek uit Delft (Jan "aans. Jan van Leeuwen, Jan 'éidell en Jannie van Rooy- en) en in Nw- ZijdB Voorburg- 1 306 tekeningen en aqua- ilen van Miro, Grosz, Ko- rohka, Slijters, Toulouse tree. Van Dongen e-a- w1 „Ik geloof niet, dat het een kwestie van cultuurverschil is, maar wel van techniek", zegt me voorzitter Wauters van de Vereniging ter bevordering van het Vlaamse Boekwezen (VBVB). „De Vlaamse uitge vers zijn veel jonger dan de Nederlandse- en beschikken daarom nog niet over het ap paraat om volledig op de Ne derlandse boekenmarkt mee te doen". Antwoord op de vraag: waarom wordt er in de Neder landse publiciteitsmedia door gaans nog zo weinig aandacht geschonken aan het boek van Vlaamse auteurs, ondanks het feit, dat zowel kwantitatief als kwalitatief in Nederlands-Bel- gië minstens evenveel, zo niet meer, verschijnt? Wie wèi geïnformeerd wil worden kan goed kijken op de 38e BOE KENBEURS VOOR VLAAN DEREN, tot 11 november in het Bouwcentrum, Jan van Rijswijoklaan, Antwerpen. Te recht heet deze beurs: „de grootste manifestatie met Ne derlandstalige boeken in het Nederlands taalgebied". In 70 stands (drie zalen) worden ongeveer 20.000 titels van 250 Vlaamse en Nederlandse uit geversfondsen getoond. Veer tig lezingen, voordrachten en manifestaties door gerenom meerde- en jonge auteurs vor men daarbij, iedere dag, een aantrekkelijke bijprogramma. Een beurs, die de laatste jaren ongeveer 80.000 bezoekers trekt Speciale aandacht krijgt op deze beurs het jeugdboek. De ere-inspecteur van het lager onderwijs, C. Verleyen zegt: „Uit enquêtes blijkt, dat 38% van de bevolking niet leest dit percentage verschilt niet zoveel van het Nederlandse bij de jeugd ligt dat echter anders. Een sombere toon over de jeugd is overbodig. Wel laat de kwaliteit te wensen over. Bovendien laten de goe de Vlaamse auteurs op dit ge bied verstek gaan. We hebben in samenwerking met de Ne derlandse boekverkopers twee keer een experiment onderno men in Nederland, waarbij Vlaamse en Nederlandse jeugdboeken door elkaar uit gestald werden. De Neder landse jeugd blijkt geen on derscheid te maken. De jeugd is vooral geïnteresseerd in boeken, die te maken hebben met de actualiteit van hun da gelijkse leven". Bij de opening van de beurs, werden vijf onderschei dingen uitgereikt aan de vol gende Vlaamse jeugd- en kin derboeken: J. Bovee: Femios in het spoor van Odysseus (Standaard); Chr. Guirlande: Vaarwel Tonka (Saeftinge); J. Marijn Rakhi en Sebastian (Lannoo); M. Vanhalewijn: Fioris en Floriaan (Lannoo); C. Verleyen: De boodschap van de onzichtbare (Van In). Hoofdredacteur J. Winneps drukt me aflevering tien van zijn tijdschrift Kleuteropvoe ding een uitgave van de Ned. Katholieke Onderwijs Ver. in handen dat boordevol in formatie staat met kinder- en jeugdboeken. Er is genoeg, maar niet alles is goed. Nog een grote greep ter informatie uit het program ma tijdens de beurs: vandaag zaterdag 2 nov. 14 u.: Onder het motto „menselijke relaties in de knel" reageren o.a. prof. Steven De Batselier en dr. J. Verhulst op de boe ken Verboden toegang; Ver laat je eigen land Zachte moordenaars en Dag. het beste!; 15.16 u.: Gaston Claes interviewt Rose Gronon (Is- thar) over opmerkelijke vrou wenfiguren in haar oeuvre; 16.30 u.: Bazuinmuziek, poëzie en panel t.g.v. boek Zoeklust op kastelen in Vlaanderen. Zondag 3 nov.: 10.30 u. Prof. M. Dewachter over boek A- bortug als athisch conflict; 14, u.: uurtje kleinkunst met o.a. Will Tura, Yvan Heylen; 15.15 u.: Hubert Lampo over zijn boek en film: De komst van Joachim Stiller 16.30 u.: pop pentheater over Rikske en Fikske; 16.30 u: Dr. Herman Le Compte introduceert zijn nieuwste boek: Het is niet no dig gek te zijn. maar het kan helpen". Maandag 4 nov.: 14.30 u: voorstellen nieuwe uitgaven met auteurs erbij: Lampo, Hannelore, Schoeters, Dalle, Depeuter e.a. 15.45 u: Karei Jonckheere over Verza melde werk van Buysse. Dins dag 5 nov. 14 u. en 16 u.: Twee toneelvoorstellingen door Kon. Jeugdtehater; 14.30 u.: voorstelling van „Stadion van Ohili", ingeleid door oud minister Calewaert in aanwe zigheid van aantal Chilenen. Woensdag 6 nov.: 14 u.: muzi kaal toneel over boeken door kinderen. Donderdag 7 nov. 14.30 u.: Lampo over Remy van de Kerkchove; 15 u.: voorstelling Ballet van Vlaan deren. 16.30 u.: Doctorandus P. over zijn boek Zeden en onze- den. Vrijdag 8 nov. 14.30 u. Herman de Vos en Gaston Durnez over hun Natihalie-ro- mans en Belgenboeken; 17 u. Panel van politici uit Vlaamse partijen Zaterdag 9 nov. 14 u. Zoekwedstrijd voor kinderen 1.30 u. Wereldpremière van eenacter van Walter van den Broeck. Zondag 10 nov. 11 u. Poppenspel nav. beroemde al bums (Suske, Wiske e.a.) van Willy Vandersteen; 14 u.: Jan Emil Daele over De achtervol gers 16.30 u.: Jonge Vlaamse poëzie. Maandag 11 nov. 10.30 u.: over mannen en vrouwen rollen (Vrouwen weten de weg wel); 14 u.: R. van Hae- gendoren over Gezond bou wen, gezond wonen; 15.15 u.: Leopold Vermeiren over zijn Rode Ridderboeken. 0 HOLLANDS MAAND- LAD-323: „Speel in göds- im niet de Messias'', sdhreef klinisch directeur van esnut Lodge aam J. Foudrai- i „Ik heb ham geantwoord", us Foudraine, „Ik doe mijn -rste best, maar de mensen 'Hen zo graag". Slot van een ai emotionele discussie die "elopen tijd in HM romid Wie is van houtgevoerd is- J- maakt zidh kwaad over de Franse denker Mïdhel Pou- oult, die heeft ontdekt dat uctaren wel, maar mensen 'et bestaan; nog kwader ijs 'j op de herkauwers en uit eers van die ideeën (o.a. R. -kker in „Het anonieme dem- m"). K. van het Reve vertelt collectief de vertaling van "sjkins beroemde verhaal Pystrel (Het Schot) ontstaan fc, waarna die vertaling volgt. W. Idema leverde inleiding op en vertaling van het zeven- mde eeuwse Chinese verhaal hartstochtelijke Zhou eng-xiam zet de Fan Lou op elten van Fenig Memg-Long- De rede van minister Van Ke- -0de bij het vijftig-jarig "taan van de Nijmeegse und- "iteiit wordt integraal afge- tfct, in de hoop, dat lezers Op deze tekst, die te weinig dacht kreeg, zullen ingaan- 'ensJotte nog een verhaal (De Tstok) van Josje d'Haes en chten van Hedwiig Dekker 1, Nobelstr- 27, Den Bag) JEUGD EN CULTUUR-9: 'n experimenteel, maar een ctioneel cultuurbeleid heb- n we nodig. Pas dan kunnen pc illusies vam een culturele evolutie opgeruimd worden, Jtoogt dr. Konrad Boehmer (inleiding tijdens Raad voor de Kunst in Arnhem vorige ^jjand). Ter toetsing een arti- jd van Daniel de Lange uit "9: ..Cuiltuur wordt alleen aar vernieuwd door afbraak" Josue Castro bekijkt de ter- ten milieu' en 'ontwikkeling' In bespreekt het wantrouwen der Derde wereld tegen de Club ran Rome. Boris de Mets gt dat de Sovjet Unie dan ,1 de tweede industriële na tje mag zijn, maar de levens- •tendaard staat op de zeven- F"®jUgste (Rijkdom en armoe P de Sovjetunie). Harm Larn- tekent een portret van - ^streden Zuid Afrikaan -atsha Buthelezii (J. en C. Oe- -ukovenstraat 37, Antwer pen). Snuifdoos uit Alaska. Openbaar Kunstbezit breidt zijn service uitvideo-produk_ ties, die door musea, scholen en particulieren gehuurd kun nen worden. Ook kan men zelf viia de apparatuur van Open baar Kunstbezit met of zonder professionele hulp vidieo-fiilms samenstellen. De eerste produktie: Bskimo- kumst, werd aan de pers ge toond als voorbereiding op de tentoonstelling PORTRET VAN EEN KOLLEKTIE of BUITEN-EUROPESE KUNST, die van 22 november tot 6 januari te zien is in De Wa rande te TURNHOUT. De tweede produktie over het Van Gogh-museum is ook klaar. De tentoonstelling sluit aan bij de derde serie infor matie die Openbaar Kunstbe zit dit jaar biedt over het volkenkundig museum Gerar- dus van der Leeuw te Gronin gen, waar genoemde expositie tot en met 27 oktober te zien is .Drs. Harmen Honnef, con servator van het museum: „Het museum in opbouw maakt 3000 voorwerpen, die zich in particuliere collecties bevonden openbaar. Via Open baar Kunstbezit willen we zo- veel mogelijk mensen daarmee confronteren. Turnhout is cen traal gelegen om veel mensen in het zuiden deze kans te geven, voordat de definitieve en vaste opstelling in het eni ge noordelijke volkenkundige museum volgt". In Turnhout zuililen ongeveer 400 stukken te zien zi'jn. Basis voor deze collectie vormen de 2200 voorwerpen, die de godsdiensthistoricus prof. dr. Th. van Baaren gedu rende 35 jaar bijeengebracht uit de culturen van het Noord- poolgebied, Noord- en Zuid- Amerika, Afrika, Z.-O- Azië en Zuiderzee. In '64 richtte hij bovendien het instituiur voor Godsdienstihdstonische Beelddo- cumentatie op. In '68 schonk hij zijn collectie aan de uni versiteit van Groningen. Na jaren geharrewar komt er nu een museum van de grond, die uniek in Nederland ver bonden is aan een universiteit. Voorwaarde van Van Baaren was echter: algemeen publiek toegankelijk mallen van de collectie. In '70 werd door de gemeente Leeuwarden de col lectie Van der Meuilen (600 meesterschap is, voor zover mij bekend, niet of nauwelijks in ons land te zien geweest. Het is ook voor de eerste keer, dat zijn grafisch oevre tentoongesteld wordt bij onze huren. In het Internationaal Cultureel Centrum, Meir. ANTWERPEN is tot en met 17 november, dagelijks van 10.00-18.00 u-, een indrukwek kend overzidht daarvan vrij te bezoeken- Na Duisburg, Ham burg en Darmstadt is Antwer pen de vierde en laatste plaats waar deze te zien is. Er is een viertalige catalogus met 58 re- praduikties voorhaniden- Moore heeft vanaf de derti ger jaren, nogal wisselvallig, houtsneden, litho's, etsen, aquatints, droge naalden, ko pergravure: en buriijragravures vervaardigd. Vanaf '31 tot '73 is zijn ontwikkelingsgang via deze materie goed te volgen. Je ziet duidelijk de wissel werking tussen zijn grafische HENRY MOORE (76) heeft dei'landse Erasmusprijs. Zijn werk en zijn befaamde scu'lp- als beeldhouwer een wereld- grafische werk is veel minder turen, maar daarnaast is er faam. In '68 kreeg hij de Ne- bekend. Deze kant van zijn sprake van zelfstandig gra fisch werk. Zijn talrijke schet sen vertellen iets over,bet ont staan van zijn beelden; zijn bladen getuigen van zijn gang via de prehistorie en de primi tieven, Egypte en de Suime- riers, Midden-Amerika en Af rika na,ar de natuur als zijn grote leermeester. Na Epstein was hij niet alleen degene, die in Engeland de herleving van de plastiek inluidde, maar te vens Europa van een al te klassistisdh ideaal afhielp. Er is een poging onderno men ordening aan te brengen in de geëxposeerde bladen. Zo wordt er onderscheid gemaakt Moore: Twee zittende figuren ('70'71). tussen: ideeën, schetsen en ontwerpen in verband met zijn plastische werken; figuur- voorstellingen in lijnen, inspe lend op de demontabele scuilp- btTvÜ. ,de Vlaming WARD PUÏSLINCK verscheen de «uwe roman HET GANZEN- Mon JUltg' Manteau - f ;'j e reeds eerder aan- tjmg wertj tot de oprichting k-t 8a I°t behoud van «et ganzenbordspel in de Ne erlanden. Het boek zit knap r en de constructie |rla" «w een vondst heten. st net weliswaar geen b f""e elementen toe aan vXnCk! toch al plastische dat l het nieuwe is wel, hij voor het eerst autobio- k elementen inlast. -„ui8 het boek "iet uitge- to«l. d 'naatschappij-kritisch, fcelt. ?Thn? kan «in, al EuU?etu2!eh in „het na- folo„ hybridische, perverse n met zijn operetteachtige Jnermeisjes, zijn dollarhoe f 21Jn kerstkaartlandschap- pen uit de Tantra, zijn kelder gaten die naar jodenvervolgin gen roken, zijn aangeschoffel de en opgeharkte concentratie kampen, zijn gestandbeelde en verzuilde vorsten, zijn Veneti- aanse décors van Canaletto, zijn namaak-ikonen op worm stekige kaasplanken, zijn seig- neuriale Saksische bombast en zijn heigende heimelijkheid" aldus de auteur. In opzet is het boek een journalistiek verslag dat enige aanlooptijd nodig heeft van een reis naar Polen. De Engelsman Fisher nodigt hem naar Warschau in verband met de verfilming van een van zijn boeken. Deze Fisher moet olotseling naar Italië en geeft Kuysiinck een 18e eeuws gan- -enbord om er zich tijdens zijn afwezigheid mee te ver- Ruyslinck maken op zijn hotelkamer Hoe deze transactie tot stand kwam weet ik niet precies, omdat bij dat fragment in mijn exemplaar acht pagina's ontbraken en ik waarschijnlijk te lui was om bij de uitgever een nieuw aan te vragen. Met wat Freudiaanse beelden in zijn achterhoofd (maar dat is meer Spielerei dan gefun deerd) begint Ruyslinck zet ten op dat bord te doen. Deze zetten corresponderen dan in zijn herinnering met gebeurte nissen uit zijn verleden. Tus sendoor wandelt hij door War schau en ontmoet daar allerlei mensen. Op deze wijze kan Ruyslinck' de meest uiteenlo pende dingen kwijt en houdt ze door zijn ganzenbord toch bijeen. Daardoor zit het boek vol vermakelijke, ontroerende, ironische verhalen met een grote diversiteit, opgehangen aan één rode draad. Zo passen zijn ontmoetingen met zijn Poolse vertaalster Le- onowioz, bezoek aan geboorte huis van Chopin, de hoer Ma- nana, zijn jeugdliefde Gertru de, gesprek met de beroemde poppenspeler Obrasov, de ver halen over het Eilandje in zijn jeugd en het dwaze Eureka- bureau, over de babka in Kampinos, de Antwerpse anti- quair Eyckmans met zijn poli tieke hoest etc. etc. allemaal in de hokjes van zijn ganzen bord. Ruyslinck voegt ook en kele verhalen in, die als losse novellen al een uitgave waard zijn, zoals over Achiel op zoek naar God en zijn naar zijn Werkloosheid en komend Monumentenjaar kunneci méér met elkaar te maken krijgen dan het feit, dat de overheid extra werkprojecten gaat fi nancieren als vorm van werk verschaffing. De andere kant van de medaille: wie kan nog restaureren? Ambachtslieden. En die zijn er nog nauwelijks. De vertechnisering van het produktieproces heeft van am bachtscholen technische scho len gemaakt etc. Het metse laarsvak is in vele gevallen nog nauwelijks ambachtelijk te noemen; hetzelfde geldt voor timmerlieden. Echte am bachtelijke bedrijven aLs leer- be werkers (schoenmakers), meubelmakers, smeden ver dwenen meer en meer. Zelfs in het kunstenaarsvak (op de kunstacademies) is een stuk handvaardige ambachtelijk heid verdwenen. Nu er, met of zonder nostalgie, steeds meer aandacht komt voor behoud van, wat heet het natuurlijke milieu; voor het behoud van oude gebouwen, het renoveren van woonhuizen in plaats van net volstorten van bekistingen in het landschap, ontbreken de mensen, die dat niet alleen nog kunnen, maar bovendien de liefde voor een ambachte lijk herstel bezitten. Steenhou wers, houtsnijders, schrijnwer kers, stucwerkers, glasbran ders en -zetters, smeden, ko perslagers en -drijvers, lei- en rietdekkers, goede straatma kers met fantasie, „ouderwet se" timmerlieden e.a. zijn no dig bij deze karweien. Maar waar zijn ze? Het zou daarom zinvol zijn als er méér moge lijkheden kwamen om bv de vele werklozen in het bouw vak op dit moment kansen te geven zich te bekwamen in een meer ambachtelijke rich_ ting Dat zou wel eens zinvol kuncien zijn. Maar dan zal de vraag van de werklozen zelf moeten komen. Of zijn er mis schien toch minder werklozen op dit terrein dan de statistie ken aangeven, omdat ze te druk zijn voor genoemde sug gestie in verband met de vele klussen, die ze ouderhanden hebben? stuks uit voormalig Nod.-Oost- Indië en Nieuw-Guinea) in duurteen afgestaan aan Gro ningen. De gemeente Deventer schonk bovendien de verzame ling van het opgeheven Tro pisch Landbouwmuseum en in '71 voegde daar de zakenman E. ten Houben daar in bruik leen nog eens 1200 voorwèr- pen uit WeSt-Afrika, Borneo, Luzon (PWlippijnen) en Tai- want aan toe. Zo ontstond deze belangwekkende verzameling, waarmee men door de begelei ding de mensen wil confronte ren met de Derde Wereld. De tentoonstelling in Turnhout belooft daarvan een indruk wekkend beeld te geven. (Informatie Openbaar Kunst bezit, Herengracht 23, Weesp, tel. 02940-15266). H.E. De najaarsaanbiedingen van de platenmaatschappijen dik wijls met belangrijke kortin, gen zijn weer goed op gang gekomen. Phonogram (Philips, Dec ca, Argo) is bezig met „De Klassieken", een opbouwdisco- theek met 44 lp's, uitgestreken over twee jaar, die voor f 24,90 per maaad het stand aard klassieke repertoire thuis brengt. De belangstelling voor de klassieken is groot; in vier jaar tijds verdubbelde Pho nogram zijn omzet op dit ter rein In het Philips-najaar zit ten van Mozart de complete strijkkwartetten en de 31 vroege symfonieën (St.-Martin in the Fields); op 9 lp's in één cassette de beroemdste orkest werken van Bach (I Misici) en de reeds besproken Handel sonates voor blaasin strumenten (Brüggen). Ook de tien Bruckner-Symphonieën (12 lp's) vallen onder de inte- konreeks (i.e. f 169,- tot 31 ja nuari; daarna f 312). In de najaarsaanbieding van Decca zit de complete vocale en in strumentale muziek voor ka merensemble van Schönberg SI op 6 (Argo ZRG 773-5) S lp's voor f 78), die we konden beluisteren, in een sublieme uitvoering door The Academy of St.-Martin in the Fields. Het lijkt er dikwijls op, dat dit befaamde orkest al zijn gedisciplineerde Engelse „droogheid" weet te vergetem en meegesleept wordt door Corelli's Italiaanse gloed. Maar het blijft uiteraard correct. Zoals bekend werd Corelli on sterfelijk op het gebied van de concertante muziek. Hij is de schepper van het klassieke concertino van twee violen en een vioolcello. Als violist bij uitstek dacht hij fijnbesnaard. Onder deze 12 eoncerti grossi, (5 lp's, resp. f 89 en f 130) en 3 lp's met Kodaly's complete orkestmuziek onder Dorati. Opvallend zijn ook een aasital nieuwe plaatcassettes van Decca en Argo, waaronder het volledige Zwanenmeer van Tsaikowski (Radio Phiiharmo- nisch) de volledige Cosi fan tutte van Mozart met o.a. Te resa Berganza en de 12 Lon- dense Symfonieën van Haydn (6 lp's onder Dorati). Tenslot te van CORELLI: DE TWAALF CONCERTI GROS- Corelli die postuum hij Roger in Amsterdam verschenen, is de achtste (Kerstconcert) wel het populairst, maar de nobele muzikale barok spreekt in al haar gaafheid uit het totale oeuvre, dat vol contrastrijke vondsten zit. Die worden in de goede zin van het woord door de uitvoerenden uitstekend uitgebuit. De persing van de platen is redelijk. tuiur; speelse Kjin-imipravisa- ties; bladen geïnspireerd door persoonlijke affecties; zwart wit bladen, opvallend door ge sloten vlakken en kleurbladen op onderzoek naar ruimtelijke verhoudingen. Maar ook los daarvan kun je er genieten vain die prachtige etsen uit het Elephant Skull Album, de Sto- nehenige Reeks om er een paar te noemen uit de laatste jaren, waarbij zijn zelfstandige gra fische ontplooiing opvalt. Het is geweldig om in de totaliteit van de expositie te zien hoe Moore telkens weer met tailo- ze varianten worstelt en speelt met de ruimtelijke ervaring in de natuur en met de natuurlij_ ke gegevens zelf; hoe hij daarmee invloed heeft gehad op veel sculpturale ontwikke ling. Dit zijn enkele aspecten van deze boeiende tentoonstel ling, die een inzicht geven in de totale Moore. Een van de belangrijkste figuren in deze eeuw bij de artistieke vormge ving van de wisselwerking tussen natuur en ratio, de menselijke geest- H.E- zeggen nooit uitgegeven verhaal uit zijn beginperiode „De barstenmaker". Eigenlijk dus een verhalenbundel van 275 pagina's, die je toch als een totaliteit beleeft. Dat Fis- her tenslotte een soort bedrie ger blijkt te zijn, is niet van zo'n groot belang. Van meei belang lijkt (en dan is er dus toch wel sprake van wat dan engagement heet) dat Ruys linck zich door het naoorlogs Polen bedrogen voelt. Een zeer menselijke roman, waar bij zijn dwingend taalvermo gen uitstijgt boven de knappe •onstructie. H.E. eindredactie henk egbers De heruitgave van de beroemde strip Little Nemo door Gar- zanti/Horay is nu ook in het Nederlands verkrijgbaar; althans het eerste deel, dat de jaren 1905-1906 bevat. In vier afzonder lijke delen volgen nog de jaren tot 1910. Het is een uitgave van de uitgeverij Andreas Landshof (bekend o.a. door het brengen van dure kunstboeken - Abrams b.v.), die deze maand is gaan draaien. Landshof sr. en jr. willen betaalbare kunstboeken op de markt brengen. Met deze grote paperback vol Nemo, voor 12,50, zullen ze veel stripliefhebbers een dienst bewijzen. Little Nemo in Slumberland wordt wel de beste strip, die ooit getekend is, genoemd. Winsor McCay, de tekenaar ervan, liet zijn eigen zoontje Robert model staan, voor deze wonderbaar lijke reis van een knulletje, op zoek naar zijn prinses. Via al lerlei fantastische wegen en gebeurtenissen droomt het jonge tje zich in episodes door Sluimerland heen naar het paleis van koning Morpheus. In het begin van deze eeuw was de strip een groot succes in Amerikaanse- en ook Europese kranten. Dat succes moet vooral gebaseetd zijn geweest on het feilloze teken talent van McCay, die zich daarin al, door zijn bijna filmische werkwijze, toewerkte naar zijn latere baanbrekende werk in de Amerikaanse animatiefilm Zijn minutieuze tekeningen, zijn fan tastische wereld, moet het voor een groot deel hebben van de kleur. Jammer is daarom, dat de helft van de tekeningen maar kleur is afgedrukt; bovendien een kleur, die afwijkt van het origineel. De tekst (Nederlands van Yoka Berretty) is niel zó belangrijk; de droomwereld zelf is tekst. De zeventig jaren oude strips blijken iets van een tijdloosheid te hebben; de tijd- en ruimte doorbrekende fantasieën bezitten de volwassenheid van een kind en de kinderlijkheid van een volwassene. Grappig is, dat hier en daar de totale krantenpagina, waarop ze oorspron kelijk afgedrukt werden, staan afgebeeld o.m. met reclame voor boksbeugels voor de jeugd. Een uitgave om in de gaten t» bouden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23