ven
Vooruitzichten voor metaal- en
elektrotechnische industrie slecht
is méér
dan een
meer.
AUDMijn
VOORZITTER PRINS VAN FME
Dat lees je in de nieuwe Sekstant.
Met gratis bijlage.
Amsterdamse effectenbeurs
financiën
economie
iedenk dat deze bijna
ft!-maakt het
werken. Daarbij
maken van de
iaratuur. Feilloos
-ganisatie, verant-
eendeAUDINSU-
s de tarieven voor
inlaag niveau vast te
ieronder leest u wie
Me" eruit en zoek hem
shterte komen
<UJDINSU samen-
Noodklok
Pompbedienden
Bezuinigen
aki
Investeren
Investeringen
Structuren
//anp-beurs
overzicht
Obligaties hoger
op stille Beurs
- vRlJLX-
i v/4
1Wil
d bij een service-beurt
elfs minimale afwij-
isignaleerd worden
ïal kan u veel geld en
AUDI 50 - een nieuwe
auto in 2 uitvoeringen.
Binnenkort .leverbaar.
AUD1100-
4 uitvoeringen.
Comfort en luxe,
plus een supe
rieure techniek.
^IET minder dan 51 Lim
burgse bedrijven uit het her
structureringsgebied in Zuid-
Limburg hebben bij het Een-
nomisch Technologisch Insti
tuut in Limburg de noodklok
«eluid De bedrijven zijn in
moeilijkheden geraakt waar
re zelf niet meer uitkomen.
De werkgelegenheid van en
kele duizenden is hiermede
gemoeid. Volgens de Lim
burgse gedeputeerde drs.
Vervoort heeft de E.E.G. een
kater, Nederland een econo
mische griep en is de patiënt
die Zuid-Limburg heet ern
stig ziek en heeft veertig
graden koorts.
Prijsindex
DE stijging van het prijsin
dexcijfer van de gezinscon
sumptie was tussen medio
augustus en medio septem
ber van dit jaar forser dan
de gemiddelde stijging in de
ze periode in de twee voor
gaande jaren, nl. 1,5 pro
cent
De sterkere stijging heeft
zich voornamelijk voorge
daan in de groep produkten
uit hoofdzakelijk agrarische
grondstof/en en de groep
overige industriële produk
ten. In deze groepen was de
stijging in procenten respec-
tivelijk 1,7 en 2,3 (tegen 0,7
en 1,5 een jaar geleden).
De kans dat de prijsstij
ging dit jaar binnen de offi
ciële raming in de macro
economische verkenning 1975
van 9,5 procent zal blijven,
is groter dan wel wordt ge
dacht Zo meent minister
Lubbers van Economische
Zaken.
POMPBEDIENDEN vinden
vroegere sluiting de belang
rijkste maatregel, die hen
kan beveligen tegen over
vallen en diefstallen. Dit
blijkt uit een enquête onder
400 pompbedienden bij ben
zinestations met een jaarom
zet van meer dan een half
miljoen liter brandstof. In
volgorde van belangrijkheid
noemden de ondervraagden
verder als beveiligingsmaat
regelen: een dubbele bezet
ting, bewapening van de
pompbediende, stil alarm,
akoestisch en optisch alarm
en een waakhond. Iets meer
dan de helft van de onder
vraagden vindt dat deze
maatregelen alleen voor de
avond en de nacht dienen te
worden getroffen. Het onder
zoek is ingesteld op initiatief
van de werkgroep beveili
ging benzinestations.
FORD Motor Company heeft
een programma opgesteld om
over de gehele wereld de
ter
Z
kosten te drukken. Doel is
verbetering te brengen in de
slechte winstpositie. Generaal
Motors Corporation heeft
eveneens een kostenbeper-
kend programma in studie.
DE olie exporterende landen
hebben in de eerste negen
maanden van dit jaar naar
schatting acht miljard dollar
geïnvesteerd in de Verenigde
Staten. Volgens het Ameri
kaanse ministerie van finan
ciën bedroeg 't gezamenlijke
betalingsbalansoverschot van
de olielanden in diezelfde
periode ongeveer 35 miljard
dollar, Vijf a zes miljard dol
lar hebben de olielanden op
de vrije markt belegd in
staatsfondsen en soortgelijke
waarden.
DEN HAAG (ANP) Als gevolg van de ingrijpende
verandering in de grondstoffen- en energievoroziening te
kenen zich fundamentele veranderingen in de wereldeco
nomie af. Het is onmiskenbaar dat de vooruitzichten daar
door bijzonder onzeker zijn. Mede als gevolg van deze
situatie zijn de conjuncturele vooruitzichten voor onze be
drijfstak niet rooskleurig. Dit heeft de voorzitter van de
Vereniging voor de Metaal- en Elektrotechnische Industrie
F.M.E. de heer A. Prins gistermiddag gezegd op de open
bare eerste ledenvergadering van zijn vereniging in het
Jaarbeurs Congrescentrum in Utrecht.
„Tot nu toe wordt de bedrij
vigheid nog ondersteund door
exportopdraohten, maar de
eerste tekenen zijn er die dui
den op afbuigen van de op
gaande lijn. De orderontvang
sten uit het buitenland lopen
terug. In een bedrijfstak waar
gemiddeld meer dan de helft
van de produktie over de
grenzen wordt afgezet, komt
dat gevoelig aan. Wij zullen in
ieder geval voor volgend jaar
moeten rekenen op een afne
mende groei van de export.
Naast export is voor de af
zet van onze industrie, als be
drijfstak die in overwegende
mate investeringsgoederen
maakt, de ontwikkeling van
de investeringen ook in het
binnenland van groot belang",
aldus de heer Prins.
„Naar onze indruk", zo zei
hij voorts, „wordt het effect
overschat van algemene over
heidsmaatregelen om de inves
teringen in het binnenland te
bevorderen. De faciliteiten die
de regering hiervoor aan het
begin van 1974 weer heeft
toegestaan, lijken ontoerei
kend. Hij vroeg zich af, of de
investeringsramingen van het
Centraal Planbureau niet te
hoog zijn uitgevallen en of ze
niet zouden moeten worden
bijgesteld.
Gezien de vermindering van
de groei van de export en van
de investeringen moet voor
1975 een produktiegroei in de
metalektro-industrie worden
verwacht die waarschijnlijk
beneden de drie procent blijft.
Dat is ongeveer de helft van
de structurele groei die de be
drijfstak de laatste jaren te
zien heeft gegeven en die zo
broodnodig is."
„In deze omstandigheden,
vooral nu ook de werkloosheid
hand over hand toeneemt, be
grijpen wij niet waarom de
overheid de economie uitslui
tend probeert te stimuleren
door de particuliere consump
tie te bevorderen. Waarom
zoekt zij het niet ook in het
werkelijk stimuleren van de
investeringen?", zo zei de heer
Prins.
„Zolang niet het tegendeel
is aangetoond, gaan wij ervan
uit dat investeringen de werk
gelegenheid zoal niet vergro
ten, dan toch in ieder geval op
peil houden. Dat geldt niet
alleen voor breedte-, maar ook
voor diepte-investeringen", al
dus de heer Prins. Juist ter
wille van het behoud van de
werkgelegenheid op langere
termijn moeten wij in de
diepte investeren.
Zoals het er nu uitziet, is
voor onze bedrijfstak een
moeilijke tijd aangebroken",
zo merkte hij verder onder
meer op. Herziening van het
prijsbeleid achtte hij dringend
nodig Het uitgangspunt van
het prijsbeleid: geen aantas
ting van het rendement door
loonkostenstijgingen moet
worden hersteld".
Dc heer Prins heeft in zijn
rede verder gezegd dat de
verhoudingen binnen de on
derneming opnieuw in het
middelpunt der discussie
staan. Ledenberaad in de FME
heeft geleid tot een aantal ge
dachten over de inhoud van
een herziene wetgeving over
het instituut ondernemings
raad. Er zullen voldoende mo
gelijkheden moeten worden
gelaten om per onderneming
een keuze te maken uit alter
natieven.
Er zal een raad van commis
sarissen mogelijk moeten zijn,
zoals die nu in de zgn. struc
tuurwetgeving is aangegeven
en een ondernemingraad met
mstenuminigsrecht op een aan
tal onderwerpen. Zou men
echter de voorkeur geven aan
een expliciete vertegenwoordi
ging van kapitaal en van ar
beid in het hoogste beleidsor
gaan, dan, zal ook mogelijk
moeten zijn een paritair sa
mengestelde raad van eommi-
sarissen en een personeelsraad
zonder instemmingsbevoegd
heid. Voorts zijn combinaties
of varianten denkbaar. De
herziene wetgeving zou kun
nen uitgaan van de volgende
gedachten: het management
van de onderneming dat een
professioneel management zal
zijn, moet voldoende beslis
singsruimte hebben om zijn
functie naar behoren te kun
nen vervullen. Het zal aan de
in de onderneming werkzame
factoren kapitaal en arbeid in
zicht geven in het te voeren
beleid en verantwoording af
leggen over het gevoerde be
leid. Er is boven het manage
ment een hoogste beleidsvas
tellend orgaan, zoals de raad
van commissarissen Evenzeer
als de factor kapitaal zal de
factor arbeid invloed kunnen
oefenen op door het manage
ment te nemen belangrijke be
slissingen, de mogelijkheid
hebben bij de raad van com
missarissen in beroep te gaan
tegen het gevoerde beleid en
bij de ondernemingskamer te
gen kennelijk onredelijke be
slissingen van de raad van
commissarissen. Vrijwel una
niem was men in het ledenbe
raad van mening dat de maat
schappij voldoende mogelijk
heden heeft om invloed te oe
fenen op ondernemingsbeslis-
singen. De „maatschappij-com
ponent" zou daarom niet in
het hoogste beleidsvaststellen-
de orgaan vertegenwoordigd
moeten zijn.
V 4
scheepsbericht en
Achilles 30 te Antwerpen,
Ameland 30 vn Akrotiri nr
Cagliaa-i, Amstelpark 31 te
Port Elizabeth verw, Atlantic
Star 30 te Le Havre verw,
Banggai 30 150 nw Mauritius
nr Barcelona Beach way 30 130
nw Dakar nr Saldanhabay, Be
gonia 30 vn Kingston nr Rio
Haina, Bengalen 30 vn Calcut
ta nr Madras, Britsum 30 290
w Bermudia nr Tairragona,
Bussum 30 ta rede Folkestone
nr Boulogne, Cartago 31 vn
Galveston nr Cristobal, Ceres
30 vn Hamburg nr Bremen,
Chevron Madrid 30 310 ono
Beira nr Kharg, Cinulia 30 vn
Mersey nr Curacao. Diogenes
30 150 no St. Maarten nr Le
Havre, Dione 31 te Mina al
Fahal, Esso Den Haag 30 vn
Augusta nr Saloniki, G&nyme-
des 31 te Valparaiso, Grote-
dijk 31 vn Vera Cruz nr Coat-
zacoalcos River, Hercules 31 te
Corinto verw, Hermess 31 te
Paramaribo verw, Kalydon 30
400 wzw Manilla nr Anchora
ge, Kara 30 360 nw Bermuda
nr Curacao, Kennemerland 31
te LImudden, Kosicia 31 te
Mount Maunganui (NZ) verw,
Kryptos 30 te Rotterdam, Lei-
derkerk 30 te Antwerpen. Leu-
velloyd 30 670 wzw Lobiito nr
Hamburg, Maaslloyd 31 te
Hamburg, Macoma 29 vn Sin
gapore nr Perz. Golf, Mercuri-
us 30 vn Fort de France nr
Curacao, Musilloyd pass 30
Aizoren nr Cristobal, Neder
Ebro 31 te Dammam verw,
Neder Linge 29 600 nw Paas
eiland nr Auckland, Neder
Waal 30 vn Suva nr Noumea,
Nedlloyd Kingston 30 vn Port
Elizabeth nr Durban, Neptu-
nus 31 te Rotterdam, Nieuw
Holland 30 te Surabaja, Pala-
medes 31 te Laguaira verw,
Aeinelloyd 30 vn Singapore nir
Port Kel-ang, Serooskerk 31 te
Hamburg, Sinoutskerk 30 250
nw Conakry nr Walvisbaai,
Socrates 30 te Georgetown.
(ADVERTENTIE)
>;T -
I- j
Lees maar. Want in Sekstant van
november zit een hartvol extra
informatie. Ook over
voorbehoedmiddelen. Maar
lang niet alleen.'t Is ongelooflijk
hoe vaak je de NVSH gebruiken
kunt. Lezen en bewaren die
brochure.„Mensen helpen mensen
vooruit" is de naam. Aangenaam.
Je weet immers nooit?
Sekstant pluk je voor F 1,95
uit de kiosk en de boekwinkel.
Verrassend goed blad trouwens,
steek je nog es wat van op.
Alweer uitverkocht? Even een
telefoontje naar 070-832900
of een briefkaartje naar
Postbus 64 Den Haag. En een
helpende hand valt door uw
brievenbus.
GRAVENDEEL - Garagebedrijf
L. de Geus
GRAVENHAGE - Automobiel
latschappij „Wittebrug" B.V.
serv. pnt.)
irage Jansen B.V.
GRAVENZANDE - Auto Mondt
V.
fRDINXVELD/GIESSENDAM -
Gebr. Ames
LLEVOETSLUIS - Automobiel-
drijf „Voorne-Putten" B.V.
5NSELERSDIJK - Auto MondtB.V.
DOGVLIET - Automobielbedrijven
ogenboom B.V.
1TWIJK AAN ZEE - Kamsteeg s
tomobielbedrijf B.V.
1IMPENA/D IJSSEL-
tomobielbedrijf M.de Koning B.V.
VINTSHEUL-Autobedrijf
Heul
ERDAM - Fa. Gebr. Ames
IDERDORP - Kamsteeg's
tomobielbedrijf B.V.
LIER - Westland Motors B.V.
\ALDWIJK - Auto Mondt B.V.
30RDWIJKERHOUT-
msteeg's Automobielbedrijf B.V.
.GSTGEEST - Kamsteeg's
tomobielbedrijf B.V.
JD-BEIJERLAND - Garagebedrijf
de Geus
PENDRECHT-Ames'
echtstedengarage B.V.
DDERKERK - Ames'
tobedrijf B.V.
JTTERDAM - Automobielbedrijf
ogenboom B.V.
service punten)
JSWIJK-Automobiel
latschappij „Wittebrug" B.V.
iSSENHEIM - Kamsteeg's
itomobielbedrijf B.V.
■IEDRECHT -Ames'
itobedrijf B.V.
JMMELSDIJK - Automobiel-
drijf „Haringvliet"
.AARDINGEN - Volkswagen-
rvice-Station Hoogenboom B.V.
IORBURG - Volkswagen-Service-
ation Automobiel Maatschappij
Mtebrug" B.V.
IORSCHOTEN - Kamsteeg's
tomobielbedrijf B.V.
kDDINXVEEN - Van Beynum
luda B.V.
\SSENAAR - Garage Jansen B.V.
5ERDEN - Van Beynum
lerden B.V.
ETERMEER - Automobielbedrijf
lové" B.V.
/IJNDRECHT - Ames'
echtstedengarage B.V.
DONDERDAG 31 OKTOBER 1974
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak bears
a laten b bieden c exclaim
d exdividend e gedaan-bieden f gedaan-laten
Actieve aandelen
Handel en industrie
AKZO t CO
38,50
38,50
ABN UK)
216,00
220,00
Amtto CO
57 50
56,90
A dam Kub 750
.91,00e
190,00
Dell-Mij 75
81,00
Dordtscbe t 80
84,00
84,30
Dordlscbe Pr
83,70
84,20
HeineKei) 1 85
116,60
116,50
Helnebeo B l. CS
112,80
113,70
BAL. Bold r 100
66,00
64,50
Hoogov I 80
55,00
54,50
HY A-Mljeu
57,50
57,50
KNSM oen l 100
111,00
114,50
KLM 100
40,00
40,50
Kon. Ullt 1 20
86,40
67,00
Nat.Ned 1 10
48,30
49,70
Ommeren Gert
273,00
280.00
Philips i 10
20,50
70,90
Robeco i 50
139,00
140,50
Rollneo l 50
93,00
94,60
Scheep» U l 50
102,00
101,00
Unllevei 20
72,90
72,40
Actieve obligaties
staatsleningen
10.30 Ned. 74
8.00 ld 68
8.00 ld 70-95
8.00 ld 71-06
8.00 ld 701
8.UC Id 70U
8.0U id 2UU1
8.00 ld 60-76
8.UÜ i 70-77
7.75 ld 71-96
7.75 ld 78-98
7.75 ld 70-78
7.51» ld 89-94
7-50 ld 71-96
7.50 ld 72-97
7.50 ld 71-81
7-v ld 72-97
7.00 ld «61-91
7.00 ld «HU
7.00 ld 69-94
8.50 ld 681-98
6 30 ld 6811
8.50 ld 68111
«jO ld 68l\
6.25 ld 66-91
6.25 ld 67-92
6.00 ld 67-92
5.75 ld 651-90
5.75 ld 6511
5.25 ld 641-89
5.25 ld 6411
5.00 ld 64-94
4-50 ld 58-83
4-50 ld 59-89
4-50 ld 601-85
4-50 ld 6011
4-50 ld 63-93
4-25 ld 59-84
4-25 ld 60-90
4'25 ld «1-91
4 •25 ld 631
4-25 ld 6311
4-00 ld 61-86
4-00 (d 62-92
5-75 ld ü3-93
3.50 ld st. 4"
3 50 ld 51-76
•*■58 ld 53-83
3-50 ld 56-86
3-25 ld 48-98
3-25 ld 50-90
3-25 lu 54-94
3-25 ld 55-95
103,00
102,85
88,10
88,70
88,20
88.60
87,80
88,30
93,60
94,00
91,00
91,30 b
91,00
91.00
98,90
98,80
98,90
98,70
85,50
86.00
84,60
85,20
96,80
96.70
85,10
85,50
84,00
84,60
83,00
83,80
92,80
53,00
84,80
81,70
80,90
85,30
84,10
84.70
81,80
82,40
79,60
80.40
79.20
80,00
79,10
79.60
78.60
79.40
83,00
83,50
78,70
79 10
77.50
78,10
80,80
81,30
80,40
81,00
79,30
80,00
78,70
80,00
75,00
75.60
86,10
86.50
78.00
78,00
83,20
84,00
75,00
75,80
72,00
72,80
83,50
83,90
75,00
75.50
73,70
74,20
71,80
72,30
71.50
72,20
79,50
79,80
71,50
72,50
71,00b
71.0l)e
65,20
65.40
95
95,HO
84,60
84,70
80,40
80,40
60,30
61,00e
69.00
69,20
67,70
69,30
67.00
68.20
J-25 Id 5S-8&
3-00 ld Grb.
3.00 td 37-ffi
3.00 ld (irD M
UI 47-41
9.50 BNG 74
HOM BNG 74
J .50 BNU 74-82
10.50% BNG 74
6.75 BNU 70
8.75 M 7045
8-50 td 70-85
8-50 ld 70-95
8-50 ld 33-98
8.50 Adam 47
8.50 ld 48
5.75 K-dam 05
TJ5 ld 52
8J25 Bog 70-84
8.25 ld 70-96
8.00 ld 69-76
8.00 ld 69-94
8.00 ld 71-96
3-00 72-97
8.00 ld 73-79
7.75 ld 70-79
7.75 td 72-81
7.60 id 73-98
7.50 ld 72-97
7.25 ld 71-79
7.25 ld 73-98
81,40
33,50b
87,70
88,50
91,80
103,00
102,10
99,60
99.00
93,50
92,80
92,70
91,10
90,00
81,40
34,01*
87,70
87,90
102,90
102,00
99.20
99,20
93,90
92,60
92,30
90,90
89,70
91,50b -
91,50
76.50
80,60
91,10
89,00
97,60
87,90
86,80
86.60
91,40'
93,50
93,00
83,30
4.50 ld 62-92
4.50 ld 62-93
4.25 ld 52-77
80.60
91.30
89,00
97,80
88,10
87,10
86.80
91,50
93,10
93,10
83,30
82,80
91,20
80,50
86,10
84,00
83 60
78,90
88.70
81,80
80.20
87,80
80.20
78,80
89,00
81,20
80,40
80.30
79,60
79,80
86,90
78,00
79.60
78.70
78,20
78,30
78,iO
82.70
81,70
72,50
72.70
94,30
91,20
80.50
85,90
83,70
83,40
79.00
88.70
82,00
80,40
87,80
80,50
78,80
88,90
81,20
80,70
80,40
79,70
79,80
86,60
77.90
79,80
78,90
78,50
78,30
78,10
82.90
81,70
72,90
73,10
94,40
JAK Fr Air .UB
100.00
100,00
u n
95,10
94®
ij* tam
80.lt*
80®
tt.MI U> ÜW
78,00b
79®
1.75 Ml K-XA
80®*
81®
im ir ui)
77,00©
U.U0 Kalft. M
85,00
85®
«UK) Kalft 31
83®
84,00b
1 50 ld 70
84®
83®
Hypotheek» ai.
P
*15 NMB14
91®
91,50b
SUN) IO 70
77,00
77®
5.70 ld kap a
97,10
98,00b
1.35 NUB 33
72,00
73®
1.U0 id w
69.00b
-
«.Ml M 04
75,5
76,00©
H.uo WatJtch.
100,00
1®,00
S-50 Kljnlil*
86,50b
S.U0 SlavB 11
85,UOb
8.00 West] DZ
91®
6AM) Id X
72,00
73®
9-00 M pte
97®
97®
5® W.utr. 34
100,00
100,60
«J0 W.utr 74
97®
97,001
MM»
93,00
93,00b
8® M
88®
3.1k Id 71
86®
86,50
7.7' Id 72
73®
74,00b
i® id 71 J
83,10
83,30
7® Id 71X1
86,00b
87®
7.01) Id 72
76,00b
00 Id pbr
97®
97,00
10.00 Scb UN 74
93 ®D
94,50b
9 00 Scb Ned
90®
91,00
5.00 Scb. Ned.
87®
IJ* M U 77,00 76,00
MO Id BUM 90,00 90.20e
tt® IA Ci 78.50b 79,006
iJtü M ei 86.00b 86,00
4.76 td 61 36.00 86,50b
7.75 Kon. Sol. 30.50 80,75
8UH reet (3 76,00b
8® Philip* 9 86,00 86,00b
U> ld U 86,00 87,00b
5.74 Poot 8 84,10 84.50
4.00 PegesB 47 81.50d 82.00b
4 M Ut »S 19,00 80,00e
5.00 IQ M 76,00b 77,00
6.00 PufelM Pi 86,00a 87.00
S® KI 04 75,50 75®
1® 10 ftS 80,50 80,50
l.n bon Ant 91,00 91.00
8.50 B-K PUP 80,00 80,00
5.28 ld ft» 94,00 94.25
4.74 10 62 83.00b 83,50e
3.00 tüjnsch 68,00 88,00
6.00 Schiphol 72,55 73,00
8J0 SbeU 11 89,40 89.60
1.7! ld n 81,00 81.50b
SHV 72 94,80 95.00
8.91I SHV 73 94,80 95,00
8-7! ld 70 95,50 96,00
6.00 SmJtNOO 81,50 82,00
7.75 IUV 72 75,00 75.00
MO Total 72 81,50b 81,80
8.0<i Umjer70 98,70 98,60
6.00 ld 66 79,00 79,40
7.00 VMF 69 68.00 69,50
ld 68 75,00b -
5.00 id 58 90,80 90,80
5.IF ld .62 80,50 80,00e
6.23 Wtjer» 66 79,00 79,50
3.00 dorp 67 69,00
Luchtvaart - Spoorwegen
ilanüel. industrie en div
4.00 Abnld
Obligaties banken
10.50 ABN 74
8.25 ld 70-76
8.00 id 70-76
100.00b 101.50
98.90 99.20
ld 71-86
8.00 ld 73-88
10.50 Amro 74
8 75 ld 73
8.50 ld 73
8.25 ld 69
8.00 ld 69-76
8.IK ld 70-78
7.75 ld 71-76
7.75 ld 71-86
7.50 ld 73-88
7.00 ld 73-80
7.50 Mees P 72
9.50 CrBoerl bk
989,0
88,50
87,00
101.80
90.50
91,00
99.30
7,10
94.30
97.30
91 00
83.50
90.20
84 20
93,50
.40
89,00
86,20
101,90
90.80
91.00
99,40
97,20
94,40
97,00
90,80
84,00
89.80
84.50
94,00
11,00 Exp. Fin. 74 HJl.ft'Jb 102.40
8.00 Leane PI 91/0 92,00
5 75 N Bk M 65 90.00b 90.00
11.00 Nat. Inv. 74 102,00 102,00
9.75 N.lny. 74 95,70e 96,60
7.00 ld 72 88,50e
4.50 Akzo
4.50 AkzoJ*b.
8.50 BOZ
8-25 ld
8.25 Bred.VO
8.00 ld VU 73
7.50 ld
8.25 ld VB
8.00 Br. Petr.
7Jih ld 60
7.25 ld 72
6.00 ld 65
8.50 Ceeboro
7.25 CMC 72
6.75 ld 67
8.00 Elsevier
9.00 Geldei 71
7.00 Hein. Bier
8.00 Huogov 71
8.00 ld 72
6.50 ld 66
5.50 Indola
6.00 Kon Zout
4.75 Koudljs
5.50 KSH65-80
4.50 KSH63-78
9.50 Maas V.U.T.
9.5t Maasc. OT
5.00 NederL
8.50 UIIG 15 jr
8.50 Gas I) 7 Jr
8.50 td 15j
8 25 ld 70
8.00 lu 71
8.00 ld 72
7.75 ld 72
'.5" ld 69
7.25 ld 66
7.25 ld 73
6.5' td 66
6.50 ld 68
5.7u ld 65
6.50 Staatran
7.00 Uvlog I»
8.75 Pakb. 76
7.75 ld 73
7.00 ld 68
86.20
85,50
84,00
30,00
78,5Ub
75,00b
80,20
87,00b
88,25
91,00
83.00
88,75
87.10
70,00b
81,00b
83,00
'84,00b
89,40
88,20
88,10
87,70
93,00
89,50
90,50
86,80e
90,30b
93,00
82,00b
90,00
96,00
98,70
93,00
91,80
85,60
87,20
87,30
82.00
84,00
87,00
85,50
78,70
91.20
78,75
74.50
96.60
80.50b
79,00
7.00 KLM U
5.00 ld 60
4.75 ld 59
8.50 NJS. 70
7.2.. ld 72
4.75 ld 57
3.50 ld 55
Premie-obligatiee
86,20
87,00e
8300
79,00
2.50 Alkm. 56
75,50b 2>5U A dam 51
2.50 td 561
2.50 ld 5611
iJ td 56 UI
2.50 ld 59
5 pet. BX.G.
2.50 Breda 54
2.50 üordr. 56
2.50 Elhv 54
2.50 Ensch.
tM Haag 521
2.50 ld S2U
R Krul*
2.50 R'dam 521
2.50 fd I2L1
2.50 ld 57
2.50 Utr. 52
2-50 Z.HoU. 17
2.50 ld 59
79,00
96,00
90.50
91,50
80,00
85,80
95,50
79,20e
96,20e
90,50e
93,00
80,00b
86,20e
95.50e
85,50
89,00
90,70
83,00
89,30
86,50
83,50e
86,00b
89,30
88,00
87,90
87,70
89,40
90,50
87,50e
90,50
92,50
87,50
89,00
96,30
93,30
98,60
92,00
85,60
87.20
87,80
82.40
84,50
87,00
85,50
79.00
91,20
78.75b
74,50
96,60e
80,50b
81,00
54,10
53,10e
56,10
66,50e
65,00
58,00
84,00e
55,00
54,05
65,00
55,00
67,00
64,50
70,00
65,30
64,60
64,00
88,00e
05.10
67,50
53,00e
53,20
56,10
65,50
64,50
58,00
84,10
55,00
54.05
64,90
54,00
67,90
64,60
69,70
68,30
67,50
63.06
67,30
67,80
CoovMt •fclltatt*»
Lift Attaa
«1®
«0®
tUN> AJLN.
06®
87,00
tt.1t AmKcTS
83®
83®
5® Amtto
131®
.29,IA
*JA ttau-N©*.
•2®*
83®
UP HUB
91 ®b
93.00b
45 Bobt S.
04®
83,70
1.30 Umtt
133,00
135,00
i® rot*.
90,80
91,00
4.36 Ueteter
93,00©
93,00*
5.15 Utot-Bt
89.00
87,50
tt® UrUitco
93®
92,00
1® H Meg*
86,00
86,00
1® Hole?
131,00
IJÜ UOOfOT
74®
1® IHC Hot)
97,00
5.» indola
83®
83®
i® Kappa 1ft
86®
89,00
tt® KteifM*
110,00b 115,00b
5.3. KLM
56,00b
56.50
1.10 KJttJM».
140,00
MO KMI 111
82,00b
82®
l® Lyoo» N
61,00
61®
1® artntoab
67.80
69.50
9 .UT Meoetia
87 ®b
89,00b
7® NHM-B
82,00b
7® Nederh.
60.00
60®
6® NMB
159,00
158®
7.75 Notrtcta
87,50
89,50
Ntjrord.
84®
84®
6® Philip*
99,00
99,05
4.35 ttUllp*
75,00
74®
10® Pont
95®
96®
j0 Proo«l.B.
82,50
82,70©
6.*t) Rollnco
58,10
58,50
ld !MX>
63®
64,00b
8.00 Sander*
85,00
88®
7® Skol Br.
78,40
78,70
7 00 Slav. Bb
84,70
84,75
5.5" 1 1LB Waf
90,20
99®
6 00 Vlhamlj
85®
85,00©
8.25 Vlb-But.
87,50b
88,00
7® W'saoen
78®
79,80
Aandelen banken
▼enekeringen
Buitenlandse
7.75 Eurlnr72
5.75 ld 64
5.75 td 65
8.00 int.Am U
7.00 ld 68
8.25 lntBk?l
4.50 ld 61
4.50 ld 62
3-5»' td 55
3.75 KSO 64
5.75 ld «5
4.75 ld 62
7.50 Petro 57
7.00 All Brw
3.50 Eng W.L
11.25 Reed» I 74
5.25 Kot hm
500 Go Franc
5.00 Ptpe-L
4.25 Noord55
4.00 Nor. Hyd.
obligaties
84,50b 85,00
81,00b 81,00b
74,00b 74,50b
88,00 88,50
78.20
87,25
83,50
75,50
99,00
81,00b
81,00b
83.50b
132,70
81,50b
22,80
97,00
94,00
86.75
95,20
50,00
78,»
87.50
84,00
76,00
99,00
81,10
81,50
84,50
132,55
81,60
22.50
97.50
94.00
87,00f
95,50
51,00
AMEV
46,00
45®*
Amfaa
65,00
63,00
Ass.St. R'dam
78,50
78.50
Knnla
95®
95,00
Mees AcHope
103,00
103®
Na. Credletb
29,90
29,90
NMB
124®
123®
Siavenb. Buk
2010® 2000,00
ld Gert
201,00
200,00
Fr-Ur. Hyyp. bk.
77,00*
76,00
111b. Hyp. bk.
92,00©
90,00
West li tr. Hyp.
262,00
252,00e
Scbeepshypb.
2900,00©2930.00
Handel en indnstrte
ACF
AhogBOB
Ahold
AMAS
Asd. Droogd
Asd. Rijtuig
Aniem Nat
Arab. Scbbw.
Asset berg
ALUET
Aut. Screw W
Aut. lot.Rt
Ballast-N.
BAM
Bats ra
Ba ten b art
F .*k. ran
Beers
Begemanr
Bergosa
Berkej P
Klydenst
Boer Druk
Bol*
Borsumij va
Hos Kalis
BOZ
Braat Bouw
248,00
- 35,001
47.00 46.50
23,20 23.60
- 119,50
122,00
23,50 23,00
- 102,00
640.00a
153,00 154,00
105,00 106,00
- 964,00
22,10 2,30
57,00 60,00
- 370,00a
317.00 216,00
- 101,00
- 66,00
79,00
L 19,00
>20,00
79,00
130,00e
119,00
520,00e
172,00
71,00 70.20
- 78,00
70,00 70,00
- 357.00
344.00 340,00
aradaro *G
1270®
mm
td aart
13»,00 1338,00
uw*» V-B
mm
mm
urn
990.00
325.0b*
tubrmaa X
mm
ui «rt
96®
69,00
tapt
-m
102,60
td pet watt
§88®
td emt
mm
z
v*teo*
155®
154.90
>d oarj
155®
154®
vJhamotte
42®
loduKey
42,00
43,50
Gooi to Gr Ftm
li®
12®
Graae Nei
6®, 00b
Desaeao*
54®
54®
Dikker*
39.50
41,50
Ur. O*. Bomm.
148,00
180,00
Urof*
1360,00
Duiker App
448,00
ECBBtatd
37,00
38,00
ElarrMft
375®
384,00
ld oert
374®
382,00
KMBA
212,00
213,00
Enkea
52,20
Fokker
28®
28,20
Ford Auto
322,00
Paroaaa
78®
76,00
Gamma B
37®
38®
ld 5 pet rw
18®
16,70
G Uellt
149,001
Gelder oert
91®
92,00
Gerofabr.
48,50
G leasen
388.00
Gist Broe.
63®
64,00
ld oert
64®
GoudsmSt
87,50
Graaao
115,00b 115,00b
Grinten
154,80
157®
Gro famed.
128,00
Hagemeijer
88,50
87,00
HeiUogaara
37,00
Hero Gona,
125®
Hey broek
Hoek'* Macb
64,50©
65,00e
Hoiec
186®
184,00
Heli. Bet.
42,50*
43,50e
HoU. Bet. G
36,00
ICT eert
54®
55,00
IHC Holland
18,50
18®
lnd.Maatacb.
164,50
164,50
LBB Koudot
38,10
38®
Interlas
105,00b
106,00
InternatloM
49,00
48®
lnventaia
625.00
625.00
Kappa
175,00
175,00e
Kempen eo B
75.00b
Key Houlh.
2650,00b
Kiene 8
190®
186,00
Kloo*
106,00
110,00
KJ uwer
73,00
75®
Kon. Bljeok*«f
mm
ld eert
88,50
66,30
ld 6 cum
Kon. Ned. Pap.
70,70
69®
Krasnapolafcy
83,00
82®
KJsH
49®
49®
KVT
41,00a
40®
Kwalta
18,30
18®
Landt Gl.
120,00
115.50©
Letdscbe Wol
147®
147®
Ltndet Jacob
251,00
252®
Ytacintoab
42®
43,00
>1 ene ba
56,30
57®
Met* Vert
2080.00a
MoiuKMhi
77®
77®
Mljnb W
900,00
980®
N aarde»
50®
50®
Naeff
108,00
108 00
Nat Grond l><
46,50
45®
NMB- Houw
51®
51®
Nedap
315,00
315,00
Nederborst
17,40
17®
Ned Nontw
300.00b 300,00©
Ned. Dagbl
148.00
148.00
Nelle
Ml eert
281®
260,00a
00,00 80,00
1340,00 1330,00
1600,00 1600.00
82,00 82,80
UUKM-boldtnf
Rtva
td eert
KotbeAJisk
Kommenhöliei
Rijn-Schelde
49,OW
46,00e
60.00e
21,00
228,00
165.00b
115,50
115,40
75,00
75,00
46,00
45,00e
59,80
20,20e
229,00
170,00
217,50
117,20
75,00
75,00
198,00 200,00
91,® 92,00
183,00 181,00
330,00a 320.00a
118.00e 121.50
53,00 -
172,00 172.50
166,00 166,00
48,50 48,50
532.00 528,00
213.00 210,00
170,00 181,00
10,70 10.80
910,00 920.00
Sctaultdma
Scbuppen
Schuttersveld
Ster In Ur
S too mep Tw
lablnd Ptm.
telegraaf
IUV Intern
111b Waterl.
IV» Kabelf.
libbtnk
(Jnlkap
UaL eert
ld 7 pet
ld pet
Vd VUet-w
Veneta
Ver. Uiarf
Ver.Hand.Seb
VMF
VerJN. UitginU
Vir. Touwfabc
td eert
VeselTerw.
VUuunlj Butt
VRU Papier
Vukaansoord
Wegener G
ld eert
Wyer»
Wijk en Her
Zaalberg
75,50
244,00
103,00
53,70
104,00e
113,
75,5
256,00
340,00
28,00
130,00
228,00
76,00
245,00
103,00
53,70
105,00
107,00
79,50
255,00
336,00
280,00
121,00
235,00
71,20 70,80
61,50 60,80
72,00 75,00
46,00b 46,50
110,00 107,00
645,00 659,00
135,00 13,00
66,10e 66,70e
53,00 53,20
428,00 440,00
77,00 77,00
770,00e 778,00
52,50 53,00
56,50
64,50
55,50
6,45
117,00 115,00
803,00 805,00
72,00 71,00
Mijnbouw/Petruieum
Maxwell Petr
Moeara Enten
te 1-19
M 1-4
Sarakveefc
86.50 87,00
142,50 143,10
1845,00 1B30.00
2000® 1930,00
30,50 30,50
Diversen
Geld. Itam weg
Aut- Brouwerij
Ant Verftabr
El Mij Aruba
Sur Brouwerij
Hunter Dougl.
«20,00b 660,00
- 500.00e
- 164,00e
123.00 124.00
130,00b 138.00b
- 105.00
26,00 27,00
Uulland 9
té i
Partit ip -mUrn
Blnn Betf VU
220,00 220,00
112,00 113,00
560,00 564.00
491,00 493,00
103.00e 102.00
100.50 100,30
422,00 432,00
79,00 78,00
Beleggtagsmtfen
OU Belegg
Nefc
Itolinoo
Dol-Invest
Wereldhaven
Leveraged
Tokyo Pac B
l'oyko Pac B
113,50 111,00e
58.5üe 60,oue
54,50 54,50
58,50b 59,00
62,50
69,80
17,50
16,00
21,70
62,50
69,50
17,50
15.75
22,00
Buitenland
Coneen tra
Europaf onds
Ubifond*
Eurunlon
Finance-Un
Chemical i
Col. Growth
Dryfus F
Fidel ty F
In vectors M
Japan Fund
lobman Corp
Madisoo F
Manhattan
Massacbus
Oppenlielmer
Steadman
Technology F
Value Line
Vance Sander*
Uevaert Photo
Petroflna
Solvay
Un. Mlnlèr*
Hoecbst
Hoescb
Mannesmann
All. Brewerlea
Br Petrol
Imp. Cehm.
Pye Bold
Dal-lchl Book
Nippon Electr.
Pioneer El.
Sankyo Electr.
Sony Corp
170,00a 160,00a
364,00
946,00
196,00
6,40
3,10
9,50
6.10
5,00
8,70
,740
1,80
7,10
4,20
1,70
4,30
1,60
S.70d
266,00
948,00
198,00
6,30
3,00
8,00b
10,90
6,10
5,10
8,/5
7,25
1,80
7.10
4,20
1,70
4,10
1,60
4,00
71,00 71,00
160,00 160,00
780,00 780,00
117,50 117.50
50,50 57,00
164,00 168.00
241,00 240,00
168.00 168,00
108,00 105,00
91,00 91,00
240,00 245,00
275,00 278,00
22,50
18,00
9,75
23.75
18.00
9,95
Canada
Bel Teleph
Bovls Corp
Can Brewer
Can .Pacific
Gulf UU
l.uaky OU
Imeprlal OU
Inald Nat.U
Int. Nickel
Shell Canada
25.00
40,25
1,15
13,00
2,40
24.80
14,50
26,65
6,10
23,00
12®
24,50
40,50
1,15
13,10
2,55
25,50
14,75
26,50
7,90
23,10
12,50e
V.S. van Amerika
Alg Fondaenb
America Fond
O
84,00 84,00
129.00 131,00
115,50 117.00
435,00* 460,00*
Admiral Corp
Ykaooa
13,90
13,90
Amaxlncorp
35®
35.75
Am Gyannam
22.90
23,OÜf
Am Motor*
4,85
4,80
Am Smelt c.
16,25*
15.00
Am Standard
8,00
7,80
Amleidflel
44,10
44,50
Ampei üorp
2,75
2,95
Amated.lnu
37,00
35,00a
Anaconda
17,15
16.55
A peet) Corp
1.70
1.70
Ark Louul*
18,75
18®
AU. Kicbf.
92,00©
BethL Steal
Boeing tjorp
Burlington
Burrougba
Gdanese
Chadbourn
Chesepeake
Chrysler
Cities Sery
Colgate
Columbia Ga*
Coos. Edison
Coot Can.
Go trol D.
Curtis» w.
Dow Chem.
!>u Pont
Exxoo Corp
First N.G.
Ford Motor
Gen. Cable
Gen. Cigar
Gen. Electric
Uen. Food
Geo. Motor*
Ueu. Tbeltpk
UUette
Goodrich
Goodyear
Greybound
Gull OU
HooeyweU
IB»
lut.Flavor*
Int. Tel&l
Kennecott
Kroger
Leasen D
Ling-Temeo
Litton Ind.
Lit ting Ind.
Marcor
Martin Mar
McUonnaU
Minnesota
National Can
Nal.Casb Reg
Nat.Dlst.A'C.
N.A. Philips
Occidental
I'enn Centr
Pepsi Co
Philips P
Polaroid
Procter AcG
KU4 Corp
Rep-Steel
Reynolds Ind
sear-
SbeU OU
South Pac
27.00 28.00
16,75 16.70
85®
27,90
0,50e
51,00
10.90
41,75
24,90
18,U0
7,90
85,00
27,60
0,55
10.75
44,00
24,00
18,75
7,50
17,00 18,50
7,50 7,60
62.90 64,30
105,00a
72,40 75,00e
66,50
31,50
30,50
8,20
10,90
67,75
31,50
31,40
8,00
10,90
5.25 37,00
18,00 17,55
32,50
17,00
32,30
17,50
25,50 26,50
19,50 20,00
12,70
11,00
13,75
10,25
27,50 26,60a
195,00 200,00
31,50e 32,00
16,50 16,25e
31,30
17,10
7,35
4,50
4,25
9,85
15,50
14,75
9,25
58,50
8,20
20,00
14,00
15,00
10,95f
1.85
43,00
43.65
25.50
86 25
10,60
24.90
45.30
47.50
40.60b
26,30
31,10
17,20
7,50
4,30
4,00
9,90
15,00
14,75e
9,25
61,00
7,90
19,00f
14,00
15,50
11,20
1.70e
44,00
4,00
26,75
89,00
11,25
24,901
46,25
50.60
42.85
27,00
perry Rand
29,45
29,35
Standard Br
47,00
47,75
S.erlini, Dr
21.75
22 60
Stude baker
23,75
23,50
Sub OU Co mi
42®
42.50
Tandy Corp
14,75
14,25
Texaco
24,00
24,00
1 Ktw tnstr.
66,00
69.25
ITansamm .Corp
6,00
6.10
Un Carbide
42,00e
43.00e
Union Pac
65®
68,30
U s. steel
40.20
41,70
We»tlnehnii*e
9,75
9.90
Wool worth
11,00
11,50
(Obligaties)
11,25 Akzo 102.80 102,70
11.23 AUS 103.00 103,10
11® 111b Hyp. 101.00b
Claims, Scrips,
Stockdiv. (e.d.)
KNNIA
turnen*
- 3.00
3.80 3,72
9
AMSTERDAM, 31 olet.
(ANP) - Op een zeer rus
tige effectenbeurs zijn
donderdag de noteringen
van de obligaties overwe
gend nog wat naar boven
gegaan. Na de sterk opge
lopen prijzen van de afge
lopen dagen trokken de
meeste noteringen nog wat
aan. In de aandelensector
viel weinig te beleven en
de eerste koersen verschil
den niet zo veel van die
van woensdagmiddag.
De verdere stijging van
de noteringen op de Ame
rikaanse markt had nau
welijks invloed op de no
teringen voor de internati
onale fondsen. Van de in
ternationals boekte Ko
ninklijke Olie de grootste
vooruitgang en op f67.40
beliep de winst precies
Van de scheepvaarta-am-
delen steeg de notering
van Van Ommeren met f7
tot f280 terwijl de andere
scheepvaartaandelen
enigszins verdeeld in de
markt lagen.
Van de bankaandelen
trad de ABN op de voor
grond met een stijging van
Hein-eken en KLM noteer
den praktisch onveran
derd.
Later liepen de interna
tionals in het algemeen
wat terug en tegen het
silot van de beurs werden
aandelen Ko-n. Olie ver
handeld op f66,90 waar
mee de win6t beperkt
bleef tot 50 cent. Unilever
moest daarentegen 50 cent
terug tot f 72.40 en Hoogo
vens noteerde onveran
derd op f 55. De koers van
Akzo steeg per saldo met
30 cent tot f38.80 en Phi
lips werd verhandeld te
gen 20,70 hetgeen een
herstel inhield van 20
cent.
In de scheepvaartsector
is de koers van Van Om
meren wat teruggevallen
en op f 278 resteerde er
een winst van f5. KNSM
ging f 4,50 naar boven tot
115,50 en HAL moest 1
terug tot f 65.
In de lokale sector van
de beurs was het vrij stil
en de stemming was
enigszins verdeeld. Tot de
fondsen die winst boekten
behoorde Sanders Behang.