ven Vooruitzichten voor metaal- en elektrotechnische industrie slecht is méér dan een meer. AUDMijn VOORZITTER PRINS VAN FME Dat lees je in de nieuwe Sekstant. Met gratis bijlage. Amsterdamse effectenbeurs financiën economie iedenk dat deze bijna ft!-maakt het werken. Daarbij maken van de iaratuur. Feilloos -ganisatie, verant- eendeAUDINSU- s de tarieven voor inlaag niveau vast te ieronder leest u wie Me" eruit en zoek hem shterte komen <UJDINSU samen- Noodklok Pompbedienden Bezuinigen aki Investeren Investeringen Structuren //anp-beurs overzicht Obligaties hoger op stille Beurs - vRlJLX- i v/4 1Wil d bij een service-beurt elfs minimale afwij- isignaleerd worden ïal kan u veel geld en AUDI 50 - een nieuwe auto in 2 uitvoeringen. Binnenkort .leverbaar. AUD1100- 4 uitvoeringen. Comfort en luxe, plus een supe rieure techniek. ^IET minder dan 51 Lim burgse bedrijven uit het her structureringsgebied in Zuid- Limburg hebben bij het Een- nomisch Technologisch Insti tuut in Limburg de noodklok «eluid De bedrijven zijn in moeilijkheden geraakt waar re zelf niet meer uitkomen. De werkgelegenheid van en kele duizenden is hiermede gemoeid. Volgens de Lim burgse gedeputeerde drs. Vervoort heeft de E.E.G. een kater, Nederland een econo mische griep en is de patiënt die Zuid-Limburg heet ern stig ziek en heeft veertig graden koorts. Prijsindex DE stijging van het prijsin dexcijfer van de gezinscon sumptie was tussen medio augustus en medio septem ber van dit jaar forser dan de gemiddelde stijging in de ze periode in de twee voor gaande jaren, nl. 1,5 pro cent De sterkere stijging heeft zich voornamelijk voorge daan in de groep produkten uit hoofdzakelijk agrarische grondstof/en en de groep overige industriële produk ten. In deze groepen was de stijging in procenten respec- tivelijk 1,7 en 2,3 (tegen 0,7 en 1,5 een jaar geleden). De kans dat de prijsstij ging dit jaar binnen de offi ciële raming in de macro economische verkenning 1975 van 9,5 procent zal blijven, is groter dan wel wordt ge dacht Zo meent minister Lubbers van Economische Zaken. POMPBEDIENDEN vinden vroegere sluiting de belang rijkste maatregel, die hen kan beveligen tegen over vallen en diefstallen. Dit blijkt uit een enquête onder 400 pompbedienden bij ben zinestations met een jaarom zet van meer dan een half miljoen liter brandstof. In volgorde van belangrijkheid noemden de ondervraagden verder als beveiligingsmaat regelen: een dubbele bezet ting, bewapening van de pompbediende, stil alarm, akoestisch en optisch alarm en een waakhond. Iets meer dan de helft van de onder vraagden vindt dat deze maatregelen alleen voor de avond en de nacht dienen te worden getroffen. Het onder zoek is ingesteld op initiatief van de werkgroep beveili ging benzinestations. FORD Motor Company heeft een programma opgesteld om over de gehele wereld de ter Z kosten te drukken. Doel is verbetering te brengen in de slechte winstpositie. Generaal Motors Corporation heeft eveneens een kostenbeper- kend programma in studie. DE olie exporterende landen hebben in de eerste negen maanden van dit jaar naar schatting acht miljard dollar geïnvesteerd in de Verenigde Staten. Volgens het Ameri kaanse ministerie van finan ciën bedroeg 't gezamenlijke betalingsbalansoverschot van de olielanden in diezelfde periode ongeveer 35 miljard dollar, Vijf a zes miljard dol lar hebben de olielanden op de vrije markt belegd in staatsfondsen en soortgelijke waarden. DEN HAAG (ANP) Als gevolg van de ingrijpende verandering in de grondstoffen- en energievoroziening te kenen zich fundamentele veranderingen in de wereldeco nomie af. Het is onmiskenbaar dat de vooruitzichten daar door bijzonder onzeker zijn. Mede als gevolg van deze situatie zijn de conjuncturele vooruitzichten voor onze be drijfstak niet rooskleurig. Dit heeft de voorzitter van de Vereniging voor de Metaal- en Elektrotechnische Industrie F.M.E. de heer A. Prins gistermiddag gezegd op de open bare eerste ledenvergadering van zijn vereniging in het Jaarbeurs Congrescentrum in Utrecht. „Tot nu toe wordt de bedrij vigheid nog ondersteund door exportopdraohten, maar de eerste tekenen zijn er die dui den op afbuigen van de op gaande lijn. De orderontvang sten uit het buitenland lopen terug. In een bedrijfstak waar gemiddeld meer dan de helft van de produktie over de grenzen wordt afgezet, komt dat gevoelig aan. Wij zullen in ieder geval voor volgend jaar moeten rekenen op een afne mende groei van de export. Naast export is voor de af zet van onze industrie, als be drijfstak die in overwegende mate investeringsgoederen maakt, de ontwikkeling van de investeringen ook in het binnenland van groot belang", aldus de heer Prins. „Naar onze indruk", zo zei hij voorts, „wordt het effect overschat van algemene over heidsmaatregelen om de inves teringen in het binnenland te bevorderen. De faciliteiten die de regering hiervoor aan het begin van 1974 weer heeft toegestaan, lijken ontoerei kend. Hij vroeg zich af, of de investeringsramingen van het Centraal Planbureau niet te hoog zijn uitgevallen en of ze niet zouden moeten worden bijgesteld. Gezien de vermindering van de groei van de export en van de investeringen moet voor 1975 een produktiegroei in de metalektro-industrie worden verwacht die waarschijnlijk beneden de drie procent blijft. Dat is ongeveer de helft van de structurele groei die de be drijfstak de laatste jaren te zien heeft gegeven en die zo broodnodig is." „In deze omstandigheden, vooral nu ook de werkloosheid hand over hand toeneemt, be grijpen wij niet waarom de overheid de economie uitslui tend probeert te stimuleren door de particuliere consump tie te bevorderen. Waarom zoekt zij het niet ook in het werkelijk stimuleren van de investeringen?", zo zei de heer Prins. „Zolang niet het tegendeel is aangetoond, gaan wij ervan uit dat investeringen de werk gelegenheid zoal niet vergro ten, dan toch in ieder geval op peil houden. Dat geldt niet alleen voor breedte-, maar ook voor diepte-investeringen", al dus de heer Prins. Juist ter wille van het behoud van de werkgelegenheid op langere termijn moeten wij in de diepte investeren. Zoals het er nu uitziet, is voor onze bedrijfstak een moeilijke tijd aangebroken", zo merkte hij verder onder meer op. Herziening van het prijsbeleid achtte hij dringend nodig Het uitgangspunt van het prijsbeleid: geen aantas ting van het rendement door loonkostenstijgingen moet worden hersteld". Dc heer Prins heeft in zijn rede verder gezegd dat de verhoudingen binnen de on derneming opnieuw in het middelpunt der discussie staan. Ledenberaad in de FME heeft geleid tot een aantal ge dachten over de inhoud van een herziene wetgeving over het instituut ondernemings raad. Er zullen voldoende mo gelijkheden moeten worden gelaten om per onderneming een keuze te maken uit alter natieven. Er zal een raad van commis sarissen mogelijk moeten zijn, zoals die nu in de zgn. struc tuurwetgeving is aangegeven en een ondernemingraad met mstenuminigsrecht op een aan tal onderwerpen. Zou men echter de voorkeur geven aan een expliciete vertegenwoordi ging van kapitaal en van ar beid in het hoogste beleidsor gaan, dan, zal ook mogelijk moeten zijn een paritair sa mengestelde raad van eommi- sarissen en een personeelsraad zonder instemmingsbevoegd heid. Voorts zijn combinaties of varianten denkbaar. De herziene wetgeving zou kun nen uitgaan van de volgende gedachten: het management van de onderneming dat een professioneel management zal zijn, moet voldoende beslis singsruimte hebben om zijn functie naar behoren te kun nen vervullen. Het zal aan de in de onderneming werkzame factoren kapitaal en arbeid in zicht geven in het te voeren beleid en verantwoording af leggen over het gevoerde be leid. Er is boven het manage ment een hoogste beleidsvas tellend orgaan, zoals de raad van commissarissen Evenzeer als de factor kapitaal zal de factor arbeid invloed kunnen oefenen op door het manage ment te nemen belangrijke be slissingen, de mogelijkheid hebben bij de raad van com missarissen in beroep te gaan tegen het gevoerde beleid en bij de ondernemingskamer te gen kennelijk onredelijke be slissingen van de raad van commissarissen. Vrijwel una niem was men in het ledenbe raad van mening dat de maat schappij voldoende mogelijk heden heeft om invloed te oe fenen op ondernemingsbeslis- singen. De „maatschappij-com ponent" zou daarom niet in het hoogste beleidsvaststellen- de orgaan vertegenwoordigd moeten zijn. V 4 scheepsbericht en Achilles 30 te Antwerpen, Ameland 30 vn Akrotiri nr Cagliaa-i, Amstelpark 31 te Port Elizabeth verw, Atlantic Star 30 te Le Havre verw, Banggai 30 150 nw Mauritius nr Barcelona Beach way 30 130 nw Dakar nr Saldanhabay, Be gonia 30 vn Kingston nr Rio Haina, Bengalen 30 vn Calcut ta nr Madras, Britsum 30 290 w Bermudia nr Tairragona, Bussum 30 ta rede Folkestone nr Boulogne, Cartago 31 vn Galveston nr Cristobal, Ceres 30 vn Hamburg nr Bremen, Chevron Madrid 30 310 ono Beira nr Kharg, Cinulia 30 vn Mersey nr Curacao. Diogenes 30 150 no St. Maarten nr Le Havre, Dione 31 te Mina al Fahal, Esso Den Haag 30 vn Augusta nr Saloniki, G&nyme- des 31 te Valparaiso, Grote- dijk 31 vn Vera Cruz nr Coat- zacoalcos River, Hercules 31 te Corinto verw, Hermess 31 te Paramaribo verw, Kalydon 30 400 wzw Manilla nr Anchora ge, Kara 30 360 nw Bermuda nr Curacao, Kennemerland 31 te LImudden, Kosicia 31 te Mount Maunganui (NZ) verw, Kryptos 30 te Rotterdam, Lei- derkerk 30 te Antwerpen. Leu- velloyd 30 670 wzw Lobiito nr Hamburg, Maaslloyd 31 te Hamburg, Macoma 29 vn Sin gapore nr Perz. Golf, Mercuri- us 30 vn Fort de France nr Curacao, Musilloyd pass 30 Aizoren nr Cristobal, Neder Ebro 31 te Dammam verw, Neder Linge 29 600 nw Paas eiland nr Auckland, Neder Waal 30 vn Suva nr Noumea, Nedlloyd Kingston 30 vn Port Elizabeth nr Durban, Neptu- nus 31 te Rotterdam, Nieuw Holland 30 te Surabaja, Pala- medes 31 te Laguaira verw, Aeinelloyd 30 vn Singapore nir Port Kel-ang, Serooskerk 31 te Hamburg, Sinoutskerk 30 250 nw Conakry nr Walvisbaai, Socrates 30 te Georgetown. (ADVERTENTIE) >;T - I- j Lees maar. Want in Sekstant van november zit een hartvol extra informatie. Ook over voorbehoedmiddelen. Maar lang niet alleen.'t Is ongelooflijk hoe vaak je de NVSH gebruiken kunt. Lezen en bewaren die brochure.„Mensen helpen mensen vooruit" is de naam. Aangenaam. Je weet immers nooit? Sekstant pluk je voor F 1,95 uit de kiosk en de boekwinkel. Verrassend goed blad trouwens, steek je nog es wat van op. Alweer uitverkocht? Even een telefoontje naar 070-832900 of een briefkaartje naar Postbus 64 Den Haag. En een helpende hand valt door uw brievenbus. GRAVENDEEL - Garagebedrijf L. de Geus GRAVENHAGE - Automobiel latschappij „Wittebrug" B.V. serv. pnt.) irage Jansen B.V. GRAVENZANDE - Auto Mondt V. fRDINXVELD/GIESSENDAM - Gebr. Ames LLEVOETSLUIS - Automobiel- drijf „Voorne-Putten" B.V. 5NSELERSDIJK - Auto MondtB.V. DOGVLIET - Automobielbedrijven ogenboom B.V. 1TWIJK AAN ZEE - Kamsteeg s tomobielbedrijf B.V. 1IMPENA/D IJSSEL- tomobielbedrijf M.de Koning B.V. VINTSHEUL-Autobedrijf Heul ERDAM - Fa. Gebr. Ames IDERDORP - Kamsteeg's tomobielbedrijf B.V. LIER - Westland Motors B.V. \ALDWIJK - Auto Mondt B.V. 30RDWIJKERHOUT- msteeg's Automobielbedrijf B.V. .GSTGEEST - Kamsteeg's tomobielbedrijf B.V. JD-BEIJERLAND - Garagebedrijf de Geus PENDRECHT-Ames' echtstedengarage B.V. DDERKERK - Ames' tobedrijf B.V. JTTERDAM - Automobielbedrijf ogenboom B.V. service punten) JSWIJK-Automobiel latschappij „Wittebrug" B.V. iSSENHEIM - Kamsteeg's itomobielbedrijf B.V. ■IEDRECHT -Ames' itobedrijf B.V. JMMELSDIJK - Automobiel- drijf „Haringvliet" .AARDINGEN - Volkswagen- rvice-Station Hoogenboom B.V. IORBURG - Volkswagen-Service- ation Automobiel Maatschappij Mtebrug" B.V. IORSCHOTEN - Kamsteeg's tomobielbedrijf B.V. kDDINXVEEN - Van Beynum luda B.V. \SSENAAR - Garage Jansen B.V. 5ERDEN - Van Beynum lerden B.V. ETERMEER - Automobielbedrijf lové" B.V. /IJNDRECHT - Ames' echtstedengarage B.V. DONDERDAG 31 OKTOBER 1974 le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak bears a laten b bieden c exclaim d exdividend e gedaan-bieden f gedaan-laten Actieve aandelen Handel en industrie AKZO t CO 38,50 38,50 ABN UK) 216,00 220,00 Amtto CO 57 50 56,90 A dam Kub 750 .91,00e 190,00 Dell-Mij 75 81,00 Dordtscbe t 80 84,00 84,30 Dordlscbe Pr 83,70 84,20 HeineKei) 1 85 116,60 116,50 Helnebeo B l. CS 112,80 113,70 BAL. Bold r 100 66,00 64,50 Hoogov I 80 55,00 54,50 HY A-Mljeu 57,50 57,50 KNSM oen l 100 111,00 114,50 KLM 100 40,00 40,50 Kon. Ullt 1 20 86,40 67,00 Nat.Ned 1 10 48,30 49,70 Ommeren Gert 273,00 280.00 Philips i 10 20,50 70,90 Robeco i 50 139,00 140,50 Rollneo l 50 93,00 94,60 Scheep» U l 50 102,00 101,00 Unllevei 20 72,90 72,40 Actieve obligaties staatsleningen 10.30 Ned. 74 8.00 ld 68 8.00 ld 70-95 8.00 ld 71-06 8.00 ld 701 8.UC Id 70U 8.0U id 2UU1 8.00 ld 60-76 8.UÜ i 70-77 7.75 ld 71-96 7.75 ld 78-98 7.75 ld 70-78 7.51» ld 89-94 7-50 ld 71-96 7.50 ld 72-97 7.50 ld 71-81 7-v ld 72-97 7.00 ld «61-91 7.00 ld «HU 7.00 ld 69-94 8.50 ld 681-98 6 30 ld 6811 8.50 ld 68111 «jO ld 68l\ 6.25 ld 66-91 6.25 ld 67-92 6.00 ld 67-92 5.75 ld 651-90 5.75 ld 6511 5.25 ld 641-89 5.25 ld 6411 5.00 ld 64-94 4-50 ld 58-83 4-50 ld 59-89 4-50 ld 601-85 4-50 ld 6011 4-50 ld 63-93 4-25 ld 59-84 4-25 ld 60-90 4'25 ld «1-91 4 •25 ld 631 4-25 ld 6311 4-00 ld 61-86 4-00 (d 62-92 5-75 ld ü3-93 3.50 ld st. 4" 3 50 ld 51-76 •*■58 ld 53-83 3-50 ld 56-86 3-25 ld 48-98 3-25 ld 50-90 3-25 lu 54-94 3-25 ld 55-95 103,00 102,85 88,10 88,70 88,20 88.60 87,80 88,30 93,60 94,00 91,00 91,30 b 91,00 91.00 98,90 98,80 98,90 98,70 85,50 86.00 84,60 85,20 96,80 96.70 85,10 85,50 84,00 84,60 83,00 83,80 92,80 53,00 84,80 81,70 80,90 85,30 84,10 84.70 81,80 82,40 79,60 80.40 79.20 80,00 79,10 79.60 78.60 79.40 83,00 83,50 78,70 79 10 77.50 78,10 80,80 81,30 80,40 81,00 79,30 80,00 78,70 80,00 75,00 75.60 86,10 86.50 78.00 78,00 83,20 84,00 75,00 75,80 72,00 72,80 83,50 83,90 75,00 75.50 73,70 74,20 71,80 72,30 71.50 72,20 79,50 79,80 71,50 72,50 71,00b 71.0l)e 65,20 65.40 95 95,HO 84,60 84,70 80,40 80,40 60,30 61,00e 69.00 69,20 67,70 69,30 67.00 68.20 J-25 Id 5S-8& 3-00 ld Grb. 3.00 td 37-ffi 3.00 ld (irD M UI 47-41 9.50 BNG 74 HOM BNG 74 J .50 BNU 74-82 10.50% BNG 74 6.75 BNU 70 8.75 M 7045 8-50 td 70-85 8-50 ld 70-95 8-50 ld 33-98 8.50 Adam 47 8.50 ld 48 5.75 K-dam 05 TJ5 ld 52 8J25 Bog 70-84 8.25 ld 70-96 8.00 ld 69-76 8.00 ld 69-94 8.00 ld 71-96 3-00 72-97 8.00 ld 73-79 7.75 ld 70-79 7.75 td 72-81 7.60 id 73-98 7.50 ld 72-97 7.25 ld 71-79 7.25 ld 73-98 81,40 33,50b 87,70 88,50 91,80 103,00 102,10 99,60 99.00 93,50 92,80 92,70 91,10 90,00 81,40 34,01* 87,70 87,90 102,90 102,00 99.20 99,20 93,90 92,60 92,30 90,90 89,70 91,50b - 91,50 76.50 80,60 91,10 89,00 97,60 87,90 86,80 86.60 91,40' 93,50 93,00 83,30 4.50 ld 62-92 4.50 ld 62-93 4.25 ld 52-77 80.60 91.30 89,00 97,80 88,10 87,10 86.80 91,50 93,10 93,10 83,30 82,80 91,20 80,50 86,10 84,00 83 60 78,90 88.70 81,80 80.20 87,80 80.20 78,80 89,00 81,20 80,40 80.30 79,60 79,80 86,90 78,00 79.60 78.70 78,20 78,30 78,iO 82.70 81,70 72,50 72.70 94,30 91,20 80.50 85,90 83,70 83,40 79.00 88.70 82,00 80,40 87,80 80,50 78,80 88,90 81,20 80,70 80,40 79,70 79,80 86,60 77.90 79,80 78,90 78,50 78,30 78,10 82.90 81,70 72,90 73,10 94,40 JAK Fr Air .UB 100.00 100,00 u n 95,10 94® ij* tam 80.lt* 80® tt.MI U> ÜW 78,00b 79® 1.75 Ml K-XA 80®* 81® im ir ui) 77,00© U.U0 Kalft. M 85,00 85® «UK) Kalft 31 83® 84,00b 1 50 ld 70 84® 83® Hypotheek» ai. P *15 NMB14 91® 91,50b SUN) IO 70 77,00 77® 5.70 ld kap a 97,10 98,00b 1.35 NUB 33 72,00 73® 1.U0 id w 69.00b - «.Ml M 04 75,5 76,00© H.uo WatJtch. 100,00 1®,00 S-50 Kljnlil* 86,50b S.U0 SlavB 11 85,UOb 8.00 West] DZ 91® 6AM) Id X 72,00 73® 9-00 M pte 97® 97® 5® W.utr. 34 100,00 100,60 «J0 W.utr 74 97® 97,001 MM» 93,00 93,00b 8® M 88® 3.1k Id 71 86® 86,50 7.7' Id 72 73® 74,00b i® id 71 J 83,10 83,30 7® Id 71X1 86,00b 87® 7.01) Id 72 76,00b 00 Id pbr 97® 97,00 10.00 Scb UN 74 93 ®D 94,50b 9 00 Scb Ned 90® 91,00 5.00 Scb. Ned. 87® IJ* M U 77,00 76,00 MO Id BUM 90,00 90.20e tt® IA Ci 78.50b 79,006 iJtü M ei 86.00b 86,00 4.76 td 61 36.00 86,50b 7.75 Kon. Sol. 30.50 80,75 8UH reet (3 76,00b 8® Philip* 9 86,00 86,00b U> ld U 86,00 87,00b 5.74 Poot 8 84,10 84.50 4.00 PegesB 47 81.50d 82.00b 4 M Ut »S 19,00 80,00e 5.00 IQ M 76,00b 77,00 6.00 PufelM Pi 86,00a 87.00 S® KI 04 75,50 75® 1® 10 ftS 80,50 80,50 l.n bon Ant 91,00 91.00 8.50 B-K PUP 80,00 80,00 5.28 ld ft» 94,00 94.25 4.74 10 62 83.00b 83,50e 3.00 tüjnsch 68,00 88,00 6.00 Schiphol 72,55 73,00 8J0 SbeU 11 89,40 89.60 1.7! ld n 81,00 81.50b SHV 72 94,80 95.00 8.91I SHV 73 94,80 95,00 8-7! ld 70 95,50 96,00 6.00 SmJtNOO 81,50 82,00 7.75 IUV 72 75,00 75.00 MO Total 72 81,50b 81,80 8.0<i Umjer70 98,70 98,60 6.00 ld 66 79,00 79,40 7.00 VMF 69 68.00 69,50 ld 68 75,00b - 5.00 id 58 90,80 90,80 5.IF ld .62 80,50 80,00e 6.23 Wtjer» 66 79,00 79,50 3.00 dorp 67 69,00 Luchtvaart - Spoorwegen ilanüel. industrie en div 4.00 Abnld Obligaties banken 10.50 ABN 74 8.25 ld 70-76 8.00 id 70-76 100.00b 101.50 98.90 99.20 ld 71-86 8.00 ld 73-88 10.50 Amro 74 8 75 ld 73 8.50 ld 73 8.25 ld 69 8.00 ld 69-76 8.IK ld 70-78 7.75 ld 71-76 7.75 ld 71-86 7.50 ld 73-88 7.00 ld 73-80 7.50 Mees P 72 9.50 CrBoerl bk 989,0 88,50 87,00 101.80 90.50 91,00 99.30 7,10 94.30 97.30 91 00 83.50 90.20 84 20 93,50 .40 89,00 86,20 101,90 90.80 91.00 99,40 97,20 94,40 97,00 90,80 84,00 89.80 84.50 94,00 11,00 Exp. Fin. 74 HJl.ft'Jb 102.40 8.00 Leane PI 91/0 92,00 5 75 N Bk M 65 90.00b 90.00 11.00 Nat. Inv. 74 102,00 102,00 9.75 N.lny. 74 95,70e 96,60 7.00 ld 72 88,50e 4.50 Akzo 4.50 AkzoJ*b. 8.50 BOZ 8-25 ld 8.25 Bred.VO 8.00 ld VU 73 7.50 ld 8.25 ld VB 8.00 Br. Petr. 7Jih ld 60 7.25 ld 72 6.00 ld 65 8.50 Ceeboro 7.25 CMC 72 6.75 ld 67 8.00 Elsevier 9.00 Geldei 71 7.00 Hein. Bier 8.00 Huogov 71 8.00 ld 72 6.50 ld 66 5.50 Indola 6.00 Kon Zout 4.75 Koudljs 5.50 KSH65-80 4.50 KSH63-78 9.50 Maas V.U.T. 9.5t Maasc. OT 5.00 NederL 8.50 UIIG 15 jr 8.50 Gas I) 7 Jr 8.50 td 15j 8 25 ld 70 8.00 lu 71 8.00 ld 72 7.75 ld 72 '.5" ld 69 7.25 ld 66 7.25 ld 73 6.5' td 66 6.50 ld 68 5.7u ld 65 6.50 Staatran 7.00 Uvlog I» 8.75 Pakb. 76 7.75 ld 73 7.00 ld 68 86.20 85,50 84,00 30,00 78,5Ub 75,00b 80,20 87,00b 88,25 91,00 83.00 88,75 87.10 70,00b 81,00b 83,00 '84,00b 89,40 88,20 88,10 87,70 93,00 89,50 90,50 86,80e 90,30b 93,00 82,00b 90,00 96,00 98,70 93,00 91,80 85,60 87,20 87,30 82.00 84,00 87,00 85,50 78,70 91.20 78,75 74.50 96.60 80.50b 79,00 7.00 KLM U 5.00 ld 60 4.75 ld 59 8.50 NJS. 70 7.2.. ld 72 4.75 ld 57 3.50 ld 55 Premie-obligatiee 86,20 87,00e 8300 79,00 2.50 Alkm. 56 75,50b 2>5U A dam 51 2.50 td 561 2.50 ld 5611 iJ td 56 UI 2.50 ld 59 5 pet. BX.G. 2.50 Breda 54 2.50 üordr. 56 2.50 Elhv 54 2.50 Ensch. tM Haag 521 2.50 ld S2U R Krul* 2.50 R'dam 521 2.50 fd I2L1 2.50 ld 57 2.50 Utr. 52 2-50 Z.HoU. 17 2.50 ld 59 79,00 96,00 90.50 91,50 80,00 85,80 95,50 79,20e 96,20e 90,50e 93,00 80,00b 86,20e 95.50e 85,50 89,00 90,70 83,00 89,30 86,50 83,50e 86,00b 89,30 88,00 87,90 87,70 89,40 90,50 87,50e 90,50 92,50 87,50 89,00 96,30 93,30 98,60 92,00 85,60 87.20 87,80 82.40 84,50 87,00 85,50 79.00 91,20 78.75b 74,50 96,60e 80,50b 81,00 54,10 53,10e 56,10 66,50e 65,00 58,00 84,00e 55,00 54,05 65,00 55,00 67,00 64,50 70,00 65,30 64,60 64,00 88,00e 05.10 67,50 53,00e 53,20 56,10 65,50 64,50 58,00 84,10 55,00 54.05 64,90 54,00 67,90 64,60 69,70 68,30 67,50 63.06 67,30 67,80 CoovMt •fclltatt*» Lift Attaa «1® «0® tUN> AJLN. 06® 87,00 tt.1t AmKcTS 83® 83® 5® Amtto 131® .29,IA *JA ttau-N©*. •2®* 83® UP HUB 91 ®b 93.00b 45 Bobt S. 04® 83,70 1.30 Umtt 133,00 135,00 i® rot*. 90,80 91,00 4.36 Ueteter 93,00© 93,00* 5.15 Utot-Bt 89.00 87,50 tt® UrUitco 93® 92,00 1® H Meg* 86,00 86,00 1® Hole? 131,00 IJÜ UOOfOT 74® 1® IHC Hot) 97,00 5.» indola 83® 83® i® Kappa 1ft 86® 89,00 tt® KteifM* 110,00b 115,00b 5.3. KLM 56,00b 56.50 1.10 KJttJM». 140,00 MO KMI 111 82,00b 82® l® Lyoo» N 61,00 61® 1® artntoab 67.80 69.50 9 .UT Meoetia 87 ®b 89,00b 7® NHM-B 82,00b 7® Nederh. 60.00 60® 6® NMB 159,00 158® 7.75 Notrtcta 87,50 89,50 Ntjrord. 84® 84® 6® Philip* 99,00 99,05 4.35 ttUllp* 75,00 74® 10® Pont 95® 96® j0 Proo«l.B. 82,50 82,70© 6.*t) Rollnco 58,10 58,50 ld !MX> 63® 64,00b 8.00 Sander* 85,00 88® 7® Skol Br. 78,40 78,70 7 00 Slav. Bb 84,70 84,75 5.5" 1 1LB Waf 90,20 99® 6 00 Vlhamlj 85® 85,00© 8.25 Vlb-But. 87,50b 88,00 7® W'saoen 78® 79,80 Aandelen banken ▼enekeringen Buitenlandse 7.75 Eurlnr72 5.75 ld 64 5.75 td 65 8.00 int.Am U 7.00 ld 68 8.25 lntBk?l 4.50 ld 61 4.50 ld 62 3-5»' td 55 3.75 KSO 64 5.75 ld «5 4.75 ld 62 7.50 Petro 57 7.00 All Brw 3.50 Eng W.L 11.25 Reed» I 74 5.25 Kot hm 500 Go Franc 5.00 Ptpe-L 4.25 Noord55 4.00 Nor. Hyd. obligaties 84,50b 85,00 81,00b 81,00b 74,00b 74,50b 88,00 88,50 78.20 87,25 83,50 75,50 99,00 81,00b 81,00b 83.50b 132,70 81,50b 22,80 97,00 94,00 86.75 95,20 50,00 78,» 87.50 84,00 76,00 99,00 81,10 81,50 84,50 132,55 81,60 22.50 97.50 94.00 87,00f 95,50 51,00 AMEV 46,00 45®* Amfaa 65,00 63,00 Ass.St. R'dam 78,50 78.50 Knnla 95® 95,00 Mees AcHope 103,00 103® Na. Credletb 29,90 29,90 NMB 124® 123® Siavenb. Buk 2010® 2000,00 ld Gert 201,00 200,00 Fr-Ur. Hyyp. bk. 77,00* 76,00 111b. Hyp. bk. 92,00© 90,00 West li tr. Hyp. 262,00 252,00e Scbeepshypb. 2900,00©2930.00 Handel en indnstrte ACF AhogBOB Ahold AMAS Asd. Droogd Asd. Rijtuig Aniem Nat Arab. Scbbw. Asset berg ALUET Aut. Screw W Aut. lot.Rt Ballast-N. BAM Bats ra Ba ten b art F .*k. ran Beers Begemanr Bergosa Berkej P Klydenst Boer Druk Bol* Borsumij va Hos Kalis BOZ Braat Bouw 248,00 - 35,001 47.00 46.50 23,20 23.60 - 119,50 122,00 23,50 23,00 - 102,00 640.00a 153,00 154,00 105,00 106,00 - 964,00 22,10 2,30 57,00 60,00 - 370,00a 317.00 216,00 - 101,00 - 66,00 79,00 L 19,00 >20,00 79,00 130,00e 119,00 520,00e 172,00 71,00 70.20 - 78,00 70,00 70,00 - 357.00 344.00 340,00 aradaro *G 1270® mm td aart 13»,00 1338,00 uw*» V-B mm mm urn 990.00 325.0b* tubrmaa X mm ui «rt 96® 69,00 tapt -m 102,60 td pet watt §88® td emt mm z v*teo* 155® 154.90 >d oarj 155® 154® vJhamotte 42® loduKey 42,00 43,50 Gooi to Gr Ftm li® 12® Graae Nei 6®, 00b Desaeao* 54® 54® Dikker* 39.50 41,50 Ur. O*. Bomm. 148,00 180,00 Urof* 1360,00 Duiker App 448,00 ECBBtatd 37,00 38,00 ElarrMft 375® 384,00 ld oert 374® 382,00 KMBA 212,00 213,00 Enkea 52,20 Fokker 28® 28,20 Ford Auto 322,00 Paroaaa 78® 76,00 Gamma B 37® 38® ld 5 pet rw 18® 16,70 G Uellt 149,001 Gelder oert 91® 92,00 Gerofabr. 48,50 G leasen 388.00 Gist Broe. 63® 64,00 ld oert 64® GoudsmSt 87,50 Graaao 115,00b 115,00b Grinten 154,80 157® Gro famed. 128,00 Hagemeijer 88,50 87,00 HeiUogaara 37,00 Hero Gona, 125® Hey broek Hoek'* Macb 64,50© 65,00e Hoiec 186® 184,00 Heli. Bet. 42,50* 43,50e HoU. Bet. G 36,00 ICT eert 54® 55,00 IHC Holland 18,50 18® lnd.Maatacb. 164,50 164,50 LBB Koudot 38,10 38® Interlas 105,00b 106,00 InternatloM 49,00 48® lnventaia 625.00 625.00 Kappa 175,00 175,00e Kempen eo B 75.00b Key Houlh. 2650,00b Kiene 8 190® 186,00 Kloo* 106,00 110,00 KJ uwer 73,00 75® Kon. Bljeok*«f mm ld eert 88,50 66,30 ld 6 cum Kon. Ned. Pap. 70,70 69® Krasnapolafcy 83,00 82® KJsH 49® 49® KVT 41,00a 40® Kwalta 18,30 18® Landt Gl. 120,00 115.50© Letdscbe Wol 147® 147® Ltndet Jacob 251,00 252® Ytacintoab 42® 43,00 >1 ene ba 56,30 57® Met* Vert 2080.00a MoiuKMhi 77® 77® Mljnb W 900,00 980® N aarde» 50® 50® Naeff 108,00 108 00 Nat Grond l>< 46,50 45® NMB- Houw 51® 51® Nedap 315,00 315,00 Nederborst 17,40 17® Ned Nontw 300.00b 300,00© Ned. Dagbl 148.00 148.00 Nelle Ml eert 281® 260,00a 00,00 80,00 1340,00 1330,00 1600,00 1600.00 82,00 82,80 UUKM-boldtnf Rtva td eert KotbeAJisk Kommenhöliei Rijn-Schelde 49,OW 46,00e 60.00e 21,00 228,00 165.00b 115,50 115,40 75,00 75,00 46,00 45,00e 59,80 20,20e 229,00 170,00 217,50 117,20 75,00 75,00 198,00 200,00 91,® 92,00 183,00 181,00 330,00a 320.00a 118.00e 121.50 53,00 - 172,00 172.50 166,00 166,00 48,50 48,50 532.00 528,00 213.00 210,00 170,00 181,00 10,70 10.80 910,00 920.00 Sctaultdma Scbuppen Schuttersveld Ster In Ur S too mep Tw lablnd Ptm. telegraaf IUV Intern 111b Waterl. IV» Kabelf. libbtnk (Jnlkap UaL eert ld 7 pet ld pet Vd VUet-w Veneta Ver. Uiarf Ver.Hand.Seb VMF VerJN. UitginU Vir. Touwfabc td eert VeselTerw. VUuunlj Butt VRU Papier Vukaansoord Wegener G ld eert Wyer» Wijk en Her Zaalberg 75,50 244,00 103,00 53,70 104,00e 113, 75,5 256,00 340,00 28,00 130,00 228,00 76,00 245,00 103,00 53,70 105,00 107,00 79,50 255,00 336,00 280,00 121,00 235,00 71,20 70,80 61,50 60,80 72,00 75,00 46,00b 46,50 110,00 107,00 645,00 659,00 135,00 13,00 66,10e 66,70e 53,00 53,20 428,00 440,00 77,00 77,00 770,00e 778,00 52,50 53,00 56,50 64,50 55,50 6,45 117,00 115,00 803,00 805,00 72,00 71,00 Mijnbouw/Petruieum Maxwell Petr Moeara Enten te 1-19 M 1-4 Sarakveefc 86.50 87,00 142,50 143,10 1845,00 1B30.00 2000® 1930,00 30,50 30,50 Diversen Geld. Itam weg Aut- Brouwerij Ant Verftabr El Mij Aruba Sur Brouwerij Hunter Dougl. «20,00b 660,00 - 500.00e - 164,00e 123.00 124.00 130,00b 138.00b - 105.00 26,00 27,00 Uulland 9 té i Partit ip -mUrn Blnn Betf VU 220,00 220,00 112,00 113,00 560,00 564.00 491,00 493,00 103.00e 102.00 100.50 100,30 422,00 432,00 79,00 78,00 Beleggtagsmtfen OU Belegg Nefc Itolinoo Dol-Invest Wereldhaven Leveraged Tokyo Pac B l'oyko Pac B 113,50 111,00e 58.5üe 60,oue 54,50 54,50 58,50b 59,00 62,50 69,80 17,50 16,00 21,70 62,50 69,50 17,50 15.75 22,00 Buitenland Coneen tra Europaf onds Ubifond* Eurunlon Finance-Un Chemical i Col. Growth Dryfus F Fidel ty F In vectors M Japan Fund lobman Corp Madisoo F Manhattan Massacbus Oppenlielmer Steadman Technology F Value Line Vance Sander* Uevaert Photo Petroflna Solvay Un. Mlnlèr* Hoecbst Hoescb Mannesmann All. Brewerlea Br Petrol Imp. Cehm. Pye Bold Dal-lchl Book Nippon Electr. Pioneer El. Sankyo Electr. Sony Corp 170,00a 160,00a 364,00 946,00 196,00 6,40 3,10 9,50 6.10 5,00 8,70 ,740 1,80 7,10 4,20 1,70 4,30 1,60 S.70d 266,00 948,00 198,00 6,30 3,00 8,00b 10,90 6,10 5,10 8,/5 7,25 1,80 7.10 4,20 1,70 4,10 1,60 4,00 71,00 71,00 160,00 160,00 780,00 780,00 117,50 117.50 50,50 57,00 164,00 168.00 241,00 240,00 168.00 168,00 108,00 105,00 91,00 91,00 240,00 245,00 275,00 278,00 22,50 18,00 9,75 23.75 18.00 9,95 Canada Bel Teleph Bovls Corp Can Brewer Can .Pacific Gulf UU l.uaky OU Imeprlal OU Inald Nat.U Int. Nickel Shell Canada 25.00 40,25 1,15 13,00 2,40 24.80 14,50 26,65 6,10 23,00 12® 24,50 40,50 1,15 13,10 2,55 25,50 14,75 26,50 7,90 23,10 12,50e V.S. van Amerika Alg Fondaenb America Fond O 84,00 84,00 129.00 131,00 115,50 117.00 435,00* 460,00* Admiral Corp Ykaooa 13,90 13,90 Amaxlncorp 35® 35.75 Am Gyannam 22.90 23,OÜf Am Motor* 4,85 4,80 Am Smelt c. 16,25* 15.00 Am Standard 8,00 7,80 Amleidflel 44,10 44,50 Ampei üorp 2,75 2,95 Amated.lnu 37,00 35,00a Anaconda 17,15 16.55 A peet) Corp 1.70 1.70 Ark Louul* 18,75 18® AU. Kicbf. 92,00© BethL Steal Boeing tjorp Burlington Burrougba Gdanese Chadbourn Chesepeake Chrysler Cities Sery Colgate Columbia Ga* Coos. Edison Coot Can. Go trol D. Curtis» w. Dow Chem. !>u Pont Exxoo Corp First N.G. Ford Motor Gen. Cable Gen. Cigar Gen. Electric Uen. Food Geo. Motor* Ueu. Tbeltpk UUette Goodrich Goodyear Greybound Gull OU HooeyweU IB» lut.Flavor* Int. Tel&l Kennecott Kroger Leasen D Ling-Temeo Litton Ind. Lit ting Ind. Marcor Martin Mar McUonnaU Minnesota National Can Nal.Casb Reg Nat.Dlst.A'C. N.A. Philips Occidental I'enn Centr Pepsi Co Philips P Polaroid Procter AcG KU4 Corp Rep-Steel Reynolds Ind sear- SbeU OU South Pac 27.00 28.00 16,75 16.70 85® 27,90 0,50e 51,00 10.90 41,75 24,90 18,U0 7,90 85,00 27,60 0,55 10.75 44,00 24,00 18,75 7,50 17,00 18,50 7,50 7,60 62.90 64,30 105,00a 72,40 75,00e 66,50 31,50 30,50 8,20 10,90 67,75 31,50 31,40 8,00 10,90 5.25 37,00 18,00 17,55 32,50 17,00 32,30 17,50 25,50 26,50 19,50 20,00 12,70 11,00 13,75 10,25 27,50 26,60a 195,00 200,00 31,50e 32,00 16,50 16,25e 31,30 17,10 7,35 4,50 4,25 9,85 15,50 14,75 9,25 58,50 8,20 20,00 14,00 15,00 10,95f 1.85 43,00 43.65 25.50 86 25 10,60 24.90 45.30 47.50 40.60b 26,30 31,10 17,20 7,50 4,30 4,00 9,90 15,00 14,75e 9,25 61,00 7,90 19,00f 14,00 15,50 11,20 1.70e 44,00 4,00 26,75 89,00 11,25 24,901 46,25 50.60 42.85 27,00 perry Rand 29,45 29,35 Standard Br 47,00 47,75 S.erlini, Dr 21.75 22 60 Stude baker 23,75 23,50 Sub OU Co mi 42® 42.50 Tandy Corp 14,75 14,25 Texaco 24,00 24,00 1 Ktw tnstr. 66,00 69.25 ITansamm .Corp 6,00 6.10 Un Carbide 42,00e 43.00e Union Pac 65® 68,30 U s. steel 40.20 41,70 We»tlnehnii*e 9,75 9.90 Wool worth 11,00 11,50 (Obligaties) 11,25 Akzo 102.80 102,70 11.23 AUS 103.00 103,10 11® 111b Hyp. 101.00b Claims, Scrips, Stockdiv. (e.d.) KNNIA turnen* - 3.00 3.80 3,72 9 AMSTERDAM, 31 olet. (ANP) - Op een zeer rus tige effectenbeurs zijn donderdag de noteringen van de obligaties overwe gend nog wat naar boven gegaan. Na de sterk opge lopen prijzen van de afge lopen dagen trokken de meeste noteringen nog wat aan. In de aandelensector viel weinig te beleven en de eerste koersen verschil den niet zo veel van die van woensdagmiddag. De verdere stijging van de noteringen op de Ame rikaanse markt had nau welijks invloed op de no teringen voor de internati onale fondsen. Van de in ternationals boekte Ko ninklijke Olie de grootste vooruitgang en op f67.40 beliep de winst precies Van de scheepvaarta-am- delen steeg de notering van Van Ommeren met f7 tot f280 terwijl de andere scheepvaartaandelen enigszins verdeeld in de markt lagen. Van de bankaandelen trad de ABN op de voor grond met een stijging van Hein-eken en KLM noteer den praktisch onveran derd. Later liepen de interna tionals in het algemeen wat terug en tegen het silot van de beurs werden aandelen Ko-n. Olie ver handeld op f66,90 waar mee de win6t beperkt bleef tot 50 cent. Unilever moest daarentegen 50 cent terug tot f 72.40 en Hoogo vens noteerde onveran derd op f 55. De koers van Akzo steeg per saldo met 30 cent tot f38.80 en Phi lips werd verhandeld te gen 20,70 hetgeen een herstel inhield van 20 cent. In de scheepvaartsector is de koers van Van Om meren wat teruggevallen en op f 278 resteerde er een winst van f5. KNSM ging f 4,50 naar boven tot 115,50 en HAL moest 1 terug tot f 65. In de lokale sector van de beurs was het vrij stil en de stemming was enigszins verdeeld. Tot de fondsen die winst boekten behoorde Sanders Behang.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 9