„SIMPL
VAN KI
EN WIM
bejaarde
„Nieuw
bestrijding
Katholiek
Lijden
Sterven bij het
leven
Liefde, vrijheid,
waarheid
m
mrQtmrspillrr
kiiomplpr vprdern
ben jp hm tp pdk
Tekst:
Ton de Vries
Foto's:
Jeugd
Dijken
SUSKE EN WISKE:
WOENSDAG 30 OKTOBER 19'
(Van een onzer ver
AMSTERDAM - Kees van
gen verzoek, verder heer Koo;
confrater Wim de Bie (die in
leven wenst te gaan als heer I
landse pers maandagmidda
lijke hotel Krasnapolsky k<
„spectaculair nieuw omroep
Brian Moore, Katholiek, Uitg.
[Contact, Amsterdam f 12.50.
In deze knap geschreven „ka
tholieke science fiction-roman"
gaat het om het laatste conser
vatieve bolwerk een abdij op
een kaal Iers eilandje, waar de
Latijnse mis duizenden pel
grims en vele journalisten trekt
Rome stuurt een gevolmach
tigde (we zitten al na het 4e Va
ticaans concilie') om de abt tot
imodemer praktijken te dwin
gen Een erg fijn boekje
De geschiedenis van Paal, ge
legen op de grens van het Hul
ster Ambacht en de „heerlijk
heid Saeftinge", is oud. Maar
van Paal is weinig bekend. In
een naslagwerk wordt van Paal
slechts gezegd: „Naam houdt
misschien verband met grens
paal".
Hoe het ook zij, Paal bestaat,
door het zich steeds uitbrei
dende toerisme is het pittoreske
haventje steeds gevuld met alle
mogelijke soorten jachten. In
een aan het schorren-
natuurgebied Saeftinge gren
zende Scheldeslurf, meters die]
als het laag water is, liggen vaa
nog wat vissersschepen. Ze
vormen het restant van de
Paalse vloot, die tot vijfentwin
tig jaar geleden nog van zich
deed spreken. Op de wal is het
stil. Het gekrijs van de meeuwen
is meestal het enige rustversto-
rende geluid. De bewoners halen
de schouders op als er over het
Baalhoekkanaal gepraat wordt:
..Je kunt er toch niets aan ver
anderen, het zijn de heren in
Brussel en Den Haag". Groot is
de onzekerheid en dat vindt men
zo leert een kleine enquête het
ergst van alles. Niemand weet
wat er gaat gebeuren, maar de
verdenking wordt geuit, dat de
gemeente Hulst de kern heeft
afgeschreven.
we altijd paraat en gaan we sis
het stormt nooit gerust naar bed.
We zetten de spullen klaar", al
dus een inwoonster. Al vaak
werd er aan de bel getrokken,
met name in de gemeenteraad.
Van het op deltahoogte brengen
van de dijken, in feite de enige
oplossing, heeft het rijk nog
niets willen weten. Men is er
duidelijk nog niet gerust op, wat
al eerder gebeurde, kan onver
wacht nog eens plaatsvinden, zo
wordt geredeneerd. Paal kent
iroblemen, dat is duidelijk.
Veinige gelegenheidsbezoekers
zullen bevroeden wat er werke
lijk dreigt: ondergang.
De jeugd is allang weggetrok
ken. In 1906 of daaromtrent
telde Paal nog ongeveer acht
honderd zielen. Nu zijn het er
welgeteld honderd twintig, de
meesten zijn bejaard. Er wonen
nog slechts tien jonge gezinnen.
Een oude inwoner vertelt dat
Paal. toen hij jong was, twaalf
kroegen telde. Nu is er nog een
en die is overdag dicht omdat de
eigenaar elders zijn brood ver
dient. Er werden in de loop der
jaren heel wat huizen gesloopt,
zelden een bijgebouwd. In de
structuurstudie Hulst, naar
wordt gefluisterd de toekomst-
„biibel" van de gemeente, staat
onder meer over Paal: „Het
weghalen van de slechte wonin
gen hier betekent dat deze kern
voor de bewoners in feite op
houdt te bestaan". Nuchterder
kan bet niet.
Behalve de onzekerheid over
het Baalhoekkanaal is er nog
iets waar de mensen zich duide
lijk constant zorgen over ma
ken. de dijken. Angst heerst er
ronduit voor de woeste winter
stormen, die vooral vanuit het
noordwesten, bij springtij het
water tot ongelooflijke hoogte
kunnen stuwen. Vorig jaar de
cember nog stonden ae dijkbe
woners klaar om te vertrekken
Het water stond centimeters on
der de kruin. „In de winter zijn
Dorothee Solle. Lijden. Uitg.
Bosch en Keuning n.v., Baarn, f
8.9Ü.
De bekende Westduitse theo
loge gaat in dit boek op indruk
wekkende wijze in op wat lijden
is en wat een christen ermee,
resp ertegen kan doen Scherp
stelt zij de rol van de christelijke
kerken t o v de lijdende mens
aan de kaak Het lijden in een
huwelijk, het lijden van oor
logsslachtoffers in Vietnam b v.,
het lijden van fabrieksarbei
ders, brengt dr Sölle vaak intri
gerend en bemoedigend in ver
band met Jezus' lijden.
Nettie van de Brake/Daatje
Tielens/Leny de Bruijn/Ab
Thiadens; Sterven bij het leven
(serie Oekumene), Uitg. Bosch
en Keuning, f 8.90.
Doodgaan is iets heel anders
dan sterven. Sterven is je leven
beëindigen, is klaar zijn Maar
Iterven is ook afscheid nemen.
Georg B. Burch. „Liefde,
vrijheid, waarheid" Uitg. De
faoorts, Haarlem, f 16,-.
«Christendom. Boeddhisme en
vedanta (hindoeïsme) vormen
volgens de Amerikaanse filosoof
Burch drie alternatieven, die als
"danig vreedzaam moeten
'xisteren
het
glaz
spri
het
ach
ren
alw
waa
onti
men
blijl
knt
„D
stik
dec
en
fees
Di
na zt
moe
gebe
onde
Een
die v
dat
gend
verli
zegel
plist
Hl
BOh
In d<
land
geor
dooi
de b
mem
meet
Koot
„Mee
het
doen
eigei
selve
het
tuig
reld
tiese
W
begi
simj
schit
artil
orde
de i
laat
bloo
tern
uitki
pel)
meet
dat
leert
lijk
and<
spnt
koek
dagn
beek
prak
dach
hpb]f wtpr 10
ZF