„SIMPL VAN KI EN WIM bejaarde „Nieuw bestrijding Katholiek Lijden Sterven bij het leven Liefde, vrijheid, waarheid m mrQtmrspillrr kiiomplpr vprdern ben jp hm tp pdk Tekst: Ton de Vries Foto's: Jeugd Dijken SUSKE EN WISKE: WOENSDAG 30 OKTOBER 19' (Van een onzer ver AMSTERDAM - Kees van gen verzoek, verder heer Koo; confrater Wim de Bie (die in leven wenst te gaan als heer I landse pers maandagmidda lijke hotel Krasnapolsky k< „spectaculair nieuw omroep Brian Moore, Katholiek, Uitg. [Contact, Amsterdam f 12.50. In deze knap geschreven „ka tholieke science fiction-roman" gaat het om het laatste conser vatieve bolwerk een abdij op een kaal Iers eilandje, waar de Latijnse mis duizenden pel grims en vele journalisten trekt Rome stuurt een gevolmach tigde (we zitten al na het 4e Va ticaans concilie') om de abt tot imodemer praktijken te dwin gen Een erg fijn boekje De geschiedenis van Paal, ge legen op de grens van het Hul ster Ambacht en de „heerlijk heid Saeftinge", is oud. Maar van Paal is weinig bekend. In een naslagwerk wordt van Paal slechts gezegd: „Naam houdt misschien verband met grens paal". Hoe het ook zij, Paal bestaat, door het zich steeds uitbrei dende toerisme is het pittoreske haventje steeds gevuld met alle mogelijke soorten jachten. In een aan het schorren- natuurgebied Saeftinge gren zende Scheldeslurf, meters die] als het laag water is, liggen vaa nog wat vissersschepen. Ze vormen het restant van de Paalse vloot, die tot vijfentwin tig jaar geleden nog van zich deed spreken. Op de wal is het stil. Het gekrijs van de meeuwen is meestal het enige rustversto- rende geluid. De bewoners halen de schouders op als er over het Baalhoekkanaal gepraat wordt: ..Je kunt er toch niets aan ver anderen, het zijn de heren in Brussel en Den Haag". Groot is de onzekerheid en dat vindt men zo leert een kleine enquête het ergst van alles. Niemand weet wat er gaat gebeuren, maar de verdenking wordt geuit, dat de gemeente Hulst de kern heeft afgeschreven. we altijd paraat en gaan we sis het stormt nooit gerust naar bed. We zetten de spullen klaar", al dus een inwoonster. Al vaak werd er aan de bel getrokken, met name in de gemeenteraad. Van het op deltahoogte brengen van de dijken, in feite de enige oplossing, heeft het rijk nog niets willen weten. Men is er duidelijk nog niet gerust op, wat al eerder gebeurde, kan onver wacht nog eens plaatsvinden, zo wordt geredeneerd. Paal kent iroblemen, dat is duidelijk. Veinige gelegenheidsbezoekers zullen bevroeden wat er werke lijk dreigt: ondergang. De jeugd is allang weggetrok ken. In 1906 of daaromtrent telde Paal nog ongeveer acht honderd zielen. Nu zijn het er welgeteld honderd twintig, de meesten zijn bejaard. Er wonen nog slechts tien jonge gezinnen. Een oude inwoner vertelt dat Paal. toen hij jong was, twaalf kroegen telde. Nu is er nog een en die is overdag dicht omdat de eigenaar elders zijn brood ver dient. Er werden in de loop der jaren heel wat huizen gesloopt, zelden een bijgebouwd. In de structuurstudie Hulst, naar wordt gefluisterd de toekomst- „biibel" van de gemeente, staat onder meer over Paal: „Het weghalen van de slechte wonin gen hier betekent dat deze kern voor de bewoners in feite op houdt te bestaan". Nuchterder kan bet niet. Behalve de onzekerheid over het Baalhoekkanaal is er nog iets waar de mensen zich duide lijk constant zorgen over ma ken. de dijken. Angst heerst er ronduit voor de woeste winter stormen, die vooral vanuit het noordwesten, bij springtij het water tot ongelooflijke hoogte kunnen stuwen. Vorig jaar de cember nog stonden ae dijkbe woners klaar om te vertrekken Het water stond centimeters on der de kruin. „In de winter zijn Dorothee Solle. Lijden. Uitg. Bosch en Keuning n.v., Baarn, f 8.9Ü. De bekende Westduitse theo loge gaat in dit boek op indruk wekkende wijze in op wat lijden is en wat een christen ermee, resp ertegen kan doen Scherp stelt zij de rol van de christelijke kerken t o v de lijdende mens aan de kaak Het lijden in een huwelijk, het lijden van oor logsslachtoffers in Vietnam b v., het lijden van fabrieksarbei ders, brengt dr Sölle vaak intri gerend en bemoedigend in ver band met Jezus' lijden. Nettie van de Brake/Daatje Tielens/Leny de Bruijn/Ab Thiadens; Sterven bij het leven (serie Oekumene), Uitg. Bosch en Keuning, f 8.90. Doodgaan is iets heel anders dan sterven. Sterven is je leven beëindigen, is klaar zijn Maar Iterven is ook afscheid nemen. Georg B. Burch. „Liefde, vrijheid, waarheid" Uitg. De faoorts, Haarlem, f 16,-. «Christendom. Boeddhisme en vedanta (hindoeïsme) vormen volgens de Amerikaanse filosoof Burch drie alternatieven, die als "danig vreedzaam moeten 'xisteren het glaz spri het ach ren alw waa onti men blijl knt „D stik dec en fees Di na zt moe gebe onde Een die v dat gend verli zegel plist Hl BOh In d< land geor dooi de b mem meet Koot „Mee het doen eigei selve het tuig reld tiese W begi simj schit artil orde de i laat bloo tern uitki pel) meet dat leert lijk and< spnt koek dagn beek prak dach hpb]f wtpr 10 ZF

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 14