Terneuzense huisvrouw adviseert meisjes bij aanschaf uitzet Kleinkunst in België nog steeds aan de top Even er uit bij onze zuiderburen IN GESPREK MET. JOKE KONINGS Correspondente pT'iW| door gp GERDI PREGER Deftig Niet leuren n D DONDERDAG 24 OKTOBER TERNEUZEN - Joke C. Konings-van der Slik uit Terneuzen (van oorsprong Rotterdamse) is een energiek vrouwtje. Echt zo'n type, dat even als een witte tornado" door haar huis waart, zodat alles binnen de kortste keren weer op z'n plaats staat. Ze draaft vief door haar huis in de Van Kinsberghenlaan, kan razendsnel koffiezetten en weet in een mum van tijd het bellenblaasdoosje van haar 3-jarige dreumes te vinden, dat ergens boven ligt. Ze is 29 jaar, getrouwd, moe der van twee zoons en een dochter en wekt met haar blonde, opgestoken haar, haar sproetjes en haar open gezicht echt de indruk: nou, hier ben ik dan, probeer maar niet om me over het hoofd te zien. Geen wonder dat ze niet ge noeg heeft aan het huishouden alleen. Menige avond verlaat ze huis en haard om zich verdien stelijk te maken als Walra- adviseuze. Dat is iemand (in dienst bij de Walra-weverijen uit Waalre) die vooral jonge meisjes helpt hun uitzet bij el kaar te zoeken Of haar man het niet vervelend vindt, dat ze vaak weg is? „Welnee", lacht ze ge ruststellend, „hij zegt dan is net des te leuker om je weer te zien als je 's avonds thuiskomt". Maar daarvoor heeft ze ook niet stilgezeten. Zes jaar geleden verhuisde het gezin Konings van het overvolle Amsterdam naar het rustige Sas van Gent. Joke werd correspondente voor het dagblad De Stem, iets wat ze drie jaar met erg veel plezier heeft gedaan. Maar toen men van woonplaats veranderde en naar Temeuzen ging, moest ze spijtig genoeg met dat werk stoppen Toen de eerste verruk king over het nieuwe huis een beetje voorbij was, begonnen de werkkriebeltjes weer te komen De kogel kwam door de kerk door een cadeautje van haar man een lichtgroene Daf „Die wilde ik toch produktief gaan maken", vertelt Joke, „wat heb je aan zo'n autootje als-ie alleen maar voor de deur staat? Jaren geleden had ik bij een schoon zusje al eens een Walra- adviseuze ontmoet. Toen nam ik het besluit om - als ik er ooit lies, die hun linnenkasten vol stouwden met het fijnste lin nengoed en de mooiste doeken. De firma Walra houdt ook van traditie, blijkens de antieke ser vetten en tafellakens die ucn in bezit heeft, geweven bij de in huldiging van Philips II van Spanje in de Nederlanden De ene broer Van Dijk verzorgt in 80 procent van de Nederlandse ziekenhuizen het linnengoed, terwijl de andere broer zich door middel van een in Europa uniek systeem rechtstreeks met zijn uitzetten richt tot de klant De textielprodukten van Walra worden niet in de winkels ver krijgt alle tijd om de materialen te keuren en te bekijken. Er is absoluut geen koopverplichting. Zonodig kom ik nog eens terug met een uitgebreidere collectie. Standaarduitzetten hebben we niet. hoewel veel op elkaar is af gestemd en kan worden gecom bineerd. Ook al wil een meisje 60 washandjes bestellen of een la ken van drie meter lang, dan maakt dal nog niets uit want wat de klant bestelt, wordt in de fabriek gemaakt". Als de klant een bepaalde keuze heeft gemaakt en een or der heeft geplaatst (bevestigd door wederzijds vertrouwen, want er kan altijd worden gean nuleerd, men hoeft ook niets te tekenen) kan ze lid worden van de club en bepaalt ze aan het totaal bedrag wat ze wil gaan sparen, d w z wat ze per maand wil gaan betalen In feite wordt haar hele uitzet voor haar gere serveerd (de prijzen blijven een aar vaststaan, terwijl tafella- :ens, ontbijtgoed en lakens nog LS ki drie jaar lang kunnen worden geruild) en krijgt ze de stukken druppelsgewijs binnen „Je voor in de gelegenheid zou zijn - te gaan werken bij de Felicita- tiedienst of Walra Maar ik wist met eens precies waar de firma Walra zat! Ik ben een telefoon cel ingedoken en heb net zo lang gezocht tot ik het adres had. Op een zondag in oktober van het vorige jaar schreef ik een brief en in november ging ik al aan het werk". Joke vertelt dat de Walra- weverijen hun hoofdvestiging hebben in Waalre. Het is een heel oud familiebedrijf, dat al meer dan 100 jaar bestaat en ge rund wordt door twee broers, Van Dijk Heel vroeger begon nen als huisindustrie, leverde en vooral aan deftige, rijke fami- kocht, maar de ongeveer 300 ad viseurs in heel Nederland bren gen de waren bij de mensen thuis. Via de PTT worden er fol ders verspreid, speciaal gericht aan ongehuwde meisjes van 17 tot 25 jaar Als ze geïnteresseerd zijn kunnen ze een kaartje instu ren, dat dan (als dat in Jokes ge bied valt) bij Joke terechtkomt. Met een kleine greep uit de col lectie gaat Joke dan op zo'n ad res af om de gewenste informa tie te geven. „Het voordeel is dat ik niet zelf langs de huizen hoef te leu ren, maar dat Walra zorgt voor het materiaal waar ik mee moet werken", zegt Joke. „Het is echt winkelen aan buis. want men moet met dit werk niet gauw in de put zitten", zegt Joke, „want de verkoop is hollen of stilstaan. Soms lukt het helemaal niet en dan weer komt alles tegelijk. Je moet het echt als een soort hobby zien, waar je ook wat mee verdient" Dit jaar nog is de Ver eniging van Direkte Verkoop (Vedive) opgericht, waarvan Walra, "hippe rware, Vorwerk en Avon lid zijn, zodat de adviseurs zich ook kunnen legitimeren. „Walra is niet goedkoop", zegt Joke, „maar ik sta er he lemaal achter, want de kwa liteit is geweldig". Dat blijkt allemaal ook wel, want ze heeft zo enthousiast zitten vertellen, dat haar koffie er nog onaangeroerd staat, als ik weer vertrek. SPRAAK We hebben in deze rubriek al een aantal malen geschreven over de verschillen tussen Ne derland en België, en dan na tuurlijk speciaal op het gebied van pop-muziek. In die artike len hebben we meerdere malen moeten konstateren dat pop muziek bij onze zuiderburen veel minder in de belangstelling staan dan in ons eigen land. Ook popgroepen van eigen bodem zijn in België dun ge zaaid, erg veel van onze eigen groepen profiteren daarvan door regelmatig een aantal op- j tredens in België op het pro gramma te zetten. De vraag is natuurlijk, hoe komt dat. waarom zijn er niet meer Belgi sche popgroepen. Om op die waag een antwoord te kunnen geven zijn we ons wat meer in de Belgische muziekwereld gaan verdiepen. Op 13 oktober, heb ben we in Antwerpen een unieke gebeurtenis meegemaakt, uniek zeker als je het vanuit het Neder landse muziekleven bekijkt. In het Antwerpse sportpaleis, gevuld met 16.000, voor het me rendeel jongere, bezoekers, nebben we die zondagmiddag, de jaarlijks terugkerende klein kunst manifestatie „Nekka '74", meegemaakt. Twaalf groepen en solisten waren in dit programma ondergebracht, waaronder ook arte van onze landgenoten. Rob de Nijs, Astrid Nygh en Gerard Peze middag, georgani- door het Algemeen Neder lands Zangverbond, gaf een goed beeld van de Belgische kleinkunst zoals die op dit mo ment nog volop bloeit in België we kunnen ons niet voorstellen dat in Nederland een dergelijk evenement mogelijk zou zijn Natuurlijk treden onze eigen kleinkunstenaars ook regelma tig in den lande op, maar dan toch meestal voor kleinere zalen of sociëteiten. Voor een zanger of zangeres is het in ons land bijna onmogelijk om allen met Nederlandse nummers een re pertoire op te bouwen, enkele uitzonderingen daargelaten. In België liggen die zaken heel anders, en dit heeft natuurlijk een aantal redenen, waarvan de taalstrtjd zeker de belangrijkste is. Die taalstrijd is een gegeven dat in alles, elke dag meespeelt, ie merkt het als je een postzegel :oopt en ook als je een auto gaat kopen. De meerderheid van de Belgen spreekt Vlaams, en het grootste gedeelte van hen doet dit uit overtuiging, het Vlaams is voor hen de taal die in België gesproken dient te worden En dat hele probleem ts een van de voornaamste redenen van de bloeiende Vlaamse kleinkunst In Nederland hebben we met zaken als taalstrijd nooit te ma ken gehad, maar het is toch wel jammer dat mede daardoor de Nederlandse kleinkunst niet wat meer waardering krijgt Willem Vermandere En dan nog een hoogtepunt uit dit programma, Willem Ver mandere. een van de grote Vlaamse dialektzangers, voor ons Nederlanders vaak een beet je moeilijk te verstaan, maar in zijn eigen land trekt hij overal waar hij komt volle zalen Op het podium ziet hij eruit als een „vriendelijke tuinkabouter", wat echter mets afdoet aan het vakmanschap waarmee hij zijn liedjes brengt Vermandere is een echte volkszanger, en dat er ook voor deze vorm van klein kunst, nog veel belangstelling bestaat in België, blijkt wel uit de grote belangstelling waarmee het publiek zijn optreden in het sportpaleis volgde, en ook voor hem was er een dankbaar ap plaus, met zestien duizend men sen kun je beter van een ovatie spreken Wim de Craene Terug naar „Nekka '74", over een aantal van de artiesten wil len we toch nog wel wat meei kwijt, Wim de Craene bijvoor beeld. een man die al geruime tijd in de kleinkunstwereld van onze zuiderburen meedraait. De Craene is een man die zowel tn zijn eigen nummers, als m zijn presentatie doet denken aan onze eigen Herman van Veen, hij geeft zelf ook toe dat Herman zeker een van zijn grote voor beelden is Een nummer als „tante Emma' zeker met eens van zijn sterkste nummers, is een sprekend voorbeeld van die „van Veen stijl" Wim de Craene is iemand die de kunst verstaat een zaal te boeien, en met zestien duizend man ts dat geen „hijiseen man met een sterke theaterper soonlijkheid, en die mensen zie je tegenwoordig met zoveel meer Wim de Crane, een naam die we zeker zullen onthouden. Gerard Cox De enige artiest die met met zo'n ovatie naar huis kon gaan was onze Gerard Cox Door de oganisators was hij als een van de hoogtepunten van het pro gramma bestempeld, maar dat pakte heel anders uit Cox had van zijn succesnummer, „Het is weer voorbij die mooie zomer", een cabaretachtige versie ge maakt, die door het publiek al lerminst op prijs werd gesteld, getuige de oorverdovende fluit- konserten die ten beste werden gegeven Jammer voor Gerard Cox, maar door zijn optreden was er wel een soort anti- Nederlandse stemming in de zaal merkbaar En toen Astrid Nygh het podium opkwam was dit nog goed te merken, maar Astrid, kwam, zong en overwon, binnen enkele minuten was het publiek alle vooroordelen kwijt en genoot van haar optreden Midden op het grote pocuum met haar gitaar als enige begeleiding zong zij o.a. „Voor jij me morgen achterlaat", wat ook voor haar een dankbaar applaus als belo ning opbracht. Magenta is een Belgische groep die, wel met Vlaamse tek sten. een beetje de kant van de popmuziek opgaat Een aardig streven, dat echter tijdens dit optreden niet helemaal uit de verf kwam Misschien iets waar je aan moet wennen, als Focus plotseling alleen Nederlands gaat zingen zal dat ook wel vreemd klinken. Om over alle artiesten iets te schrijven is niet mogelijk maar een, ook bij ons is niet helemaal een onbekende, en zijn optreden paste ook helemaal in de sfeer van dit gebeuren Aan alle mooie dingen komt een eind. en dat was ook in Ant werpen zo. een Nederlands einde dan wel, want Rob de Nijs was de laatste die het podium opklom Rob de Nijs is zijn tijd van tienerzanger zeker nog niet vergeten Het was dan ook niet verwonderlijk dat het publiek alleen al bij zijn opkomst en thousiast reageerde. Zijn optre den was zeker voor het publiek en ook voor ons. een van de hoogtepunten van deze „Nekka '74" En met de woorden van Rob de Nijs. die bij het publiek daverend applaus oogstten, wil len we dit artikel besluiten. „Bij ons in Nederland is het niet mo gelijk een evenement als dit met zoveel publiek te organiseren HENK VAN PELT Voor inlichtingen en plaats bespreken kunt u bellen, elke dag (behalve maandag) van 11 tot 15 uur bellen naar de kassa van de KVO onder nummer 336685 in Antwerpen. Vele Nederlanders hebben de weg naar België al gevonden, een ander deel moet die weg nog vinden, voor die laatste groep wat tips uit Antwerpen. En dan wel speciaal informatie over de Koninklijke Vlaamse Opera, kortweg KVO. Het bijzondere van de KVO is wel dat u ook op zondagmiddag naar de voorstel ling in dit prachtige oude opera huis kunt gaan kijken. Dus ook u. die bent aangewezen op het openbaar vervoer, kunt de voor stelling van de KVO bijwonen. Op 26 oktober gaat in Ant werpen de première van „De Toverfluit" (Die Zauberflöte) van Mozart. U kunt deze uitvoe ring ook op vrijdag 1 november en op zondagmiddag 3 novem ber bijwonen. Verder t.m. 15 de cember, elke zondagavond Porgy en Bess van Gershwin. Op zondagmiddag 27 oktober gaat voorlopig de laatste uitvoering van Madame Butterfly van Puc cini. En dan nog een première, op zaterdag 2 november het Re quiem van Verdi, dit concert is ook op vrijdag 8 en zondag 10 november te beluisteren, op zondag 10 november ook weer s middags. Zowel in het Requiem van Verdi als in Porgy en Bess, kunt u de Nederlandse mezzo sopraan Mimi Aarden beluiste ren en zien. En dan nog een tip voor de bal letliefhebbers, op 9, 15, 17 en 30 november, 17 november weer op een zondagmiddag, brengt het Ballet van Vlaanderen ook in de Opera de volgende balletten; Concerto voor Acht van Mozart, Halewijn van W Kersters„ Ein-Dor van Zvi Avni en Offen bach Follies van Offenbach. Mimi Aarden en Bert Olsson in Porgy en Bess

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 9