Daniël in de „kuil met het publiek DE ENGELSE ZIEKTE VOLGENS BARTJES vrij j, uit 55 Marietje tè lief, Jantje tè stoer in kinderboek Van Deel: „Ik heb Van Geel geïnterpreteerd" 1/ ijdschrift WAYENBERG EN HBO (25) IN: WIE VAN DE DRIE orm oek ota bene Opgave Opgave 4 Opgave 7 ZATERDAG 19 OKTOBft fe' fe fe CHRIS Brand, befaamde letterontwerper, exposeert iin De Beyerd, Breda. Tevens, B. Huitema-Kaiser met prenten; tot 18 raov. HONDERDSTE geboorte dag dr. Albert Schweitzer wordt op 9 nov. om 14-30 her dacht in Koninklijk Instituut voor de Tropen, Amsterdam met o.a. voordracht van Sioco Manshalt. VIJFDE Cinemanifestatie; op dit moment ln Eindhoven en Utrecht, 25 nieuwe films. O.a. uit Israël, Spanje. Frarak- rijlk. Bezoekers o.a. Widerberg, Pasolind, Va-rda, Channier. ZESDE graifiekmanifesta- tie; Grafiek '74 in Krabbe- dans, Eindhoven, Cultureel Centrum Venlo, De Vaart Hil versum- Tien grafici (o.a. Gui- do Lippens, Piet Fioole, Sam Middleton, Henny v. d. Nieu- wenhof) vervaardigden 5 prenten. Voor tien prenten naar eigen keus te betalen f 450,- (subsidie van f 90,-). Vo rig jaar werden 2500 prenten verkocht. Te zien in genoemde eentra vanaf 8 nov. MADAME Butterfly gaat vanavond om 20 uur in pre mière biij KVO, Antwerpen. Andere voorstellingen op vrij dag 25 akt. 20 u. en zondag 27 okt. om 14.30 u. ITALIAANSE opera kampt met geldgebrek. Sinds juni heeft personeel opera Venetië al geen salaris meer ontvangen. Romeinse opera moest wegens geldgebrek voorstelling in Keulen afzeg gen. Milaan twijfelt heit sei zoen te kunnen afmaken. SCHÖNBERG werd 100 jaar geleden geboren. Exposi tie „Een leven in documenten" tot 19 nov. in Rijksmuseum Vincent van Gogh. Amster dam. Phonogram presenteert daarbij o.a. integrale opera Closes und Ar on" van Scihönbetig op de plaat. MARNIX Gijsen wordt op 20 okt. 75 jaar. DUFAY overleed 500 jaar geleden. Herdenkingstentoon stelling van deze componist in Haags Gemeentemuseum tot en met 1 dec. m RAOUL de Keyser en Amédée Cortier exposeren momenteel in het Van Abbe- museum te Eindhoven. CREATIVITEIT, wat koop je ervoor? Thema van congres van VCO, waarbij 70 creativi teitscentra zijn aangesloten, in Driebergen. Vandaag en o.l.v. mr. Paul Kuypers. Wat is de plaats van de creativiteitscen tra in de huidige ontwikkelin gen is het belangrijke uitgangs punt der discussie. SAMENSPEL 7-8; „Als we het samen eens kunnen wor den over het profiel van de wereld vain morgen, dan biedt de parlementaire democratie ons nog steeds de beste garan ties, die wereld samen voor te bereiden". Aldus H. van Praag in „Leren leven met verande ring" in deze aflevering, die als thema Verandering heeft. Jan Velzeboer sichetst het ver band tussen angst en verande ring; „veel conversatie en communicatie is een ongecon centreerd gesprek tussen twee mensen die doende zijn voor elkaar te denken". In kistkalve ren en het VNO zegt Ben Bos o.a. ..Achtergrondsverschillen (r.-k., protestant, ongelovig, humanistisch enz.) garanderen de vrijheid van schooltypes. Wie in dat esthetische moeras stapt en zegt: zie daar vindt u uw vrijheid, is bezig met ver lakkerij". Jörg Richard schrijft over Spelpedagogiek; „een spelpedagogiek die een bewuste vorm van aanleren wil bevorderen, zou nu juist bij de controversiële erva- ringsverbanden van de kinde ren en bij de tegenstrijdigheid van de werking van hun fan tasie moeten aanknopen". Op welke manier agogen en peda gogen gevaarlijke „waarde vrije" specialisten worden, ontvouwt Wim Odé. Marius van Beek tenslotte brengt en kele gedachten over kunst en verandering. (Samenspel, Zandpad 28, Maarssen) JEUGD EN CULTUUR - 8: Een thema-nummer: De ac tualiteit van de Duitse litera tuur, geschreven door drs. Frank Schuitemaker. Na '45 is er in het hele Duitse taalge bied geen schrijver van enig niveau te vinden die niet zijn Inspiratie putte uit die ene centrale ervaring: de intense bedreiging van het individu door een zó perfect georgani seerde maatschappij, dat zelfs de meest intieme gevoelens nog gevaar lopen te worden gean nexeerd en ingelijfd en bruik baar gemaakt binnen het Sys teem. Met deze „sleutel" op zak behandelt Schuitenmaker au teurs als Schnurre, Nossack, Böll, Eich, Frisch, Enzensber- ger, Grass, Walser, Weiss, Bach- mann, Heissenbüttel, Wellers- faof en Handke. Vanuit de for mule individu contra maat schappij geeft Schuitemaker goed inzicht in oorsprong, the matiek en functie om vervol gens de verschillende „stro mingen" tussen '45 en '74 na der toe te lichten. (J en C, Oedenkovenstraat 37, Boriger- hout-Antwerpen Daniël Wayenberg tijdens repetitie met HBO. „Gelukkig, de heer Wayen berg heeft óók problemen", verzucht Hein Jordans, en tikt af. Planoconcert no. 3 van Bartok; een kluif, waarop bloedig geoefend wordt in het Sweelinckhnis, waar Het Bra bants Orkest zich telkens voorbereid op de concerten. Met een ogenschijnlijk gemak heeft Wayenberg het derde pi anoconcert van Raohamaninoff en het pianoconcert in F. gr.t. van Gerswhin met het orkest doorgenomen. Bartok maakt de trits vol, waaruit het pu bliek kan kiezen tijdens de tweede serie der keuzeconcer ten, die deze week begonnen is. „Op verzoek van de heer Wayenberg nummer 75" (van de partituur, vraagt Hein Jor dans de orkestleden, die al drie unr ingespannen bezig zijn geweest. Bartok die waar schijnlijk het minst „in het gehoor ligt" bij de concertbe zoekers, „Toch geloof ik, dat Bartok wel een kans maakt minstens één keer gekozen te worden", zegt Daniël Wayen berg, die zich enthousiast toont over deze manier van programmeren, waarbij hij en L* het orkest zich geen gemakke lijke opgave stellen. Het is natuurlijk eenvoudiger om één werk goed in te studeren in plaats van drie, waarvan je nog maar moet afwachten of ze gespeeld worden. De klant is koning! Daniël Wayenberg (45), in een smetteloos wit overhemd onder zijn grijzende haren, hangt ontspannen over de vleugel. Partituur op de kast om af en toe het te repeteren nummer op te zoeken, maar verder vloeien de drie grote pi- anowerken zonder notenschrift "zo" uit zijn handen. Uiterlijk merk je niets van een voor keur voor b.v. Rachmaninoff boven Bartok of omgekeerd. „Ik weiger om te zeggen, dat ik een voorkeur zou hebben", zegt hij. Ik wil geen voorkeur hebben om de puibliekskeuze met te Deïnvloeden. Ik denk, theoretisch, dat de keuze van (iet publiek zal liggen tussen Rachamaninoff en Gershwin, waarbij als er veel jong puibliek is Gershwin wat méér stemmen zal krijgen. Maar de stemverhouding tus sen beiden zal niet zover ui teen liggen, zodat je dan de kans loopt, dat Bartok als der de met de meeste stemmen toch één keer minstens op de zeven concerten een kans maakt". Jordans, Wayenberg en HBO-leden turen op de Bartok- partituur Op de publieke tribune, die zitten een aantal jonge men- tijdens de repetities voor ie- sen. Jordans, juist gebruind dereen gratis toegankelijk is, van drie maanden gastdirectie in Nieuw-Zeeland terug, tikt Gershwin af als het lekkere thema terugkomt em roept naar boven: „Jammer hè.' De lekkere delen bewaren we voor de concerten. Moet je daar maar komen!" Daniël Wayenberg vraagt of de gong niet weit lamiger de nagalm kan houden op een bepaald punt. „We hebben niet méér", zegt Jordans spijtig en vraagt aan het publiek op de tribune wie er nog f 20.000 heeft liggen voor een nieuwe? Maar je maakt dan ook mee, hoe er irritaties ontstaan al® bij Ra ohamaninoff het orkest de pia nist zit op te jagen ein de zaak ongelijk wordt of er omge keerd te langzaam gestreken wordit. „Heren, Wayenberg zit alweer in Parijs, als wij aan de slotmaten toezijn", meent Hein Jordans dan. Of: „Wat heb ik gezegd? De twee klari netten fotte, forte! Er zit niet beledigend® in voor ons, dat de componist te weinig aan de klarinetten gedacht heeft". Daniël Wayenberg: „Ik speel altijd met zeer veel ple zier bij Het Brabants Orkest. Ik ben er nooit teleurgesteld". En dat wil wel wat zeggen, deze uitspraak wam een man, die vanuit Parijs de hele we reld bereist om zijn pianocon certen te geven; die in '53 zijn dehuut in Amerika maakte in de Canmegiehiail en daarna ieder jaar toernees maakte in de Verenigde Staiten en Canada; die een geziene pianist is in Rusland, Polen, Zuid-Afrika etc. telkens geprogrammeerd wordt op festivals als de Ber liner Festwochen, Holland Festival, Athene, Bordeaux etc.talrijke onderscheidingen heeft. Hij wordt bij HBO zo langzamerhand als de huispia nist beschouwd. „Ik zou het niet meer weten hoeveel jaren ik al bij HBO speel", zegt hij, „maar al héél lang. Zoek het maar op in het archief'. Daar in vinden we,' dat Wayenberg in '56 voor het eerst met het HBO speelde in een pianocon cert van Stallaert, de van ori gine Helmondse componist, die als Wayenberg in Frankrijk geaard is. „Ik zit veel in Ne derland", zegt Daniël Wayen berg, „ik stel me ook veel voor van de concerten met HBO in januari, waarop ik met Janine Daeosta en Michel Block mijn eigen compositie, een 15 minuten durend Trip pelconcert, speel. Ja, dan ben ik als pianist en componist aanwezig". „Het was een vermoeidende, maar fijne repetitie", zegt een vain de strijkers na afloop. „Een geïnteresseerd publiek op de tribune dat zie je en met zo'n bezielende figuur ais Wayenberg achter de piano" Dinsdag a.s. speelt Wayenberg met HBO in Bergen op Zoom en donderdag in Roosendaal. Jantje is stoer, houdt van avonturen, huilt niet en is de baas. Marietje is lief, speelt met poppen, huilt en mag haar grote broer helpen. Zo gaat het in werkelijkheid en zo gaat het ook in de kinderboe ken. Er zijn vrouwen, en ook wel mannen, die zich afvragen of dit rollenpatroon wel zo na tuurlijk en logisch is. Om aan te tonen, dat dit niet het geval is, voeren ze acties die de vrouw uit haar ondergeschikte rol moeten halen. Dankzij de ze acties worden veel vrouwen zich bewust van de situatie waarin ze verkeren, regerin gen en directies van bedrijven zien zich genoodzaakt iets voor de emancipatie van de vrouw te doen, 1975 werd uil geroepen tot het jaar van de vrouwmaar Jantje blijft intussen in de kinderboeken de stoere jongen uithangen en Marietje speelt nog steeds de rol van lief poppemoedertje. De feministen zagen in, dat er moeilijk sprake kan zijn vam een verandering van het rollenpatroon als de kinderen boeken moeten blijven lezen, die de meisjes naeir het huis houden en de jongens naar een baian buitenbuia blijven leiden- Verschillende groeperingen, waaronder Man Vrourw Maat- sahiappij, Dolle Mina en Rooie Vrouwen besloten iets aan de kinderlectuur te gaan doen- De Rooée Vrouwen van de Partij van de Arbeid riepen de werkgroep Kinderboeken in het leven. Marijke Wuthrich, secretaris van de Rooie Vrou wen, is hiervan de woordvoer ster. „Als je erop gaat letten", zegt ze „kom je tot de ontdek king, dat het rollenpatroon ln vrijwel alle boeken iis doorge drongen. Het zijn altijd de jongens en jomgetjesdierein, die de spannende avonturen belie ven. De moeders kijken be zorgd toe en maken de bedden op, vader is naar zijn werk en zusjelief mag kijken wat voor een held haar broer is. Het is opvallend, dat de maatschap pijkritiek tegenwoordig wel doordringt in de kinderboeken en er ook wordt gewezen op de positie van bijvoorbeeld negers en joden, maar dat aan het rollenpatroon niet wordt getarnd. Het is natuurlijk wel begrijpelijk, dat de schrijvers en schrijfsters dit rollenpa troon doorvoeren in hun ver halen. Ook zij zijn in dezelfde sfeer opgegroeid en staan er meestal niet bij stil, dat het misschien weieens anders zou kunnen". Vraag is, of de feministen het kinderboek niet teveel zien als middel om hun ideaal te kunnen bereiken. Marijke Wuthrich: „De boeken die nu verschijnen worden als werke lijkheidsgetrouw en ongevaar lijk beschouwd, maar de boe ken, die ons voor otgein staan als politiek, proigresief en ge vaarlijk. Velen zien niet, dat het boek dat die situatie van nu weergeeft ook duidelijk politiek is en de kinderen in doctrineert. Ik noem het con servatief. Wij willen echt geen politiek is en de kinderen in- ruggen van de kinderen. Het eniige wat we willlen is een bewustwording. Nu wordt de in de kinderboeken beschre ven situatie ate iets vanzelf sprekends beschouwd.. Wij ge loven, dat het echt geen kwaad kan als de mensen zich eens gaan afvragen of de hele situatie waarin ze verkeren wel zo vanzelfsprekend is". De werkgroep Kinderboeken wil op de eerste plaats de vrouwen bereiken. Zij zijn het immers, die meestal de boeken voor de kinderen kopen en die voorlezen. Behalve met de ei gen leden willen ze ook van gedachten wisselen met ande re vrouwen en mannen- Omdat niet alleen ouders te maken hebben met kiniderzoeken wil len de Rooie Vrouwen bijvoor beeld schrijvers, uitgevers en boekverkopers benaderen- Ma rijke Wuthrich verdedigde ook tegenover hen al die standpun ten van de werkgroep. Verder hebben de Rooae Vrouwen goede contacten met bijvoor beeld Man Vrouw Maatschap pij en Dcéle Mina, die zich ook met het rdllenpatroon in de kinderboeken bezig hou den. Miaar ondanks de pogingen, die tot nu toe zijn gedaan om verandering in de wereld van het kinderboek te krijgen is het nog steeds erg moeilijk orn een verhaal te vinden, wat niet doordrongen is van het oude rollenpatroon. Marijke Wuthrich raadt de oudiers daarom aan zelf goed op te letten in de boekhandel en actie te voeren voor kinder boeken met een veranderd rol lenpatroon. RIEJA VAN AART Er zijn eigenlijk verschillen de manieren van lezen. Een roman bijvoorbeeld lees je meestal één keer, afgezien van de je toegestuurde meester werken die je na dertig pagi na's al hebt bekeken. Een ge dichtenbundel pak je wel eens meer uit de kast, maar er zijn van die uitgaven die je ge woon op je bureau hebt lig gen, en waarin je bij wijze van spreken dagelijks even zit te bladeren. Met dit laatste doel ik op de zojuist versche nen bundel van T. VAN DEEL EN CHR. J. VAN GEEL: GE DICHTEN BIJ TEKENINGEN (uitg. C- J. Aarts 8,50; geb. 17,50). Een klein leuk bun deltje, om zomaar te hebben, om in te neuzen en om over na te denken. De uitgave bestaat uit tien tekeningen van Van Geel met daarbij tien drieregelige vers jes van Van Deel. Van deze laatste verschenen bij Querido twee gedichtenbundels, „Straf werk" en „Recht onder de me rels"; serieuze poëzie met toch wel een anekdotische inslag. De gedichten die hij nu ge schreven heeft verschillen nogal van zijn vroegere werk. Het is nu poëzie die erg veel lijkt op de gedichten zoals Van Geel die heeft laten ver schijnen in Het Zinrijk en Enkele Gedichten. Het is evenwel onjuist Van Deel te verwijten dat zijn drieregelige versjes louter imitaties zouden zijn van Van Geel's poëzie. Van Deel zegt. me; „Het is natuurlijk de bedoeling dat mijn gedichten iets te maken hebben met de tekeningen van Van Geel. Je komt dam van zelf tot aan hem verwante for muleringen, maar ze komen geheel voor mijn rekening, dat spreekt. Je moet weten dat deze uiitigiaive op een bijzondere manier tot stand is gekomen. Al geruime tijd voor Van Geel's dood hadden we het plan gemaakt een bundeltje te laten versohij nen (als blijk van onze vriendschappelijke samenwerking)waarvoor hij de tekeningen zou leveren, en ik de onderschriften. In maart overleed hij, maar de meeste tekeningen hadidien we ai uit gezocht. De gedichtjes die ik er daarna bij geschreven heb, dragen ook een soort „in me- moriam"-karakter. Ik heb, zonder mijzelf daarin te ver loochenen, duidelijk naar Van Geel toe geïnterpreteerd". Van Deel is wat voorzichtiger ge worden in zijn formuleringen omdat hij zich nogal genomen voelt door de Haagse Post- Van Deel: „Ik ben, al werken de, steeds meer bewondering voor Van1 Geel's tekeningetjes gaan opbrengen, voot de haast argeloze subtiliteit ervan. Ze zijn veelbetekenende uitdruk kingen van Van Geel zelf" De bundel opent met een subtïe-le tekening van Van Geel en het volgende ge dicht: In sierlijk omzien ligt haar kracht, plumeau die zich met eigen veren weet te vermaken, niets ver wacht. De tekening laat zien, de woorden geven de betekenis. Je kunt verder gaan, als lezer, om de tekening los te zien van de natuur, zodat de tekst meer betekenissen krijgt. Je zou er, bladerend door dit boekje, diinigen van jezelf in kunnen herkennen. Van Geel heeft honderden tekeningen gemaakt die op een drietal onderwerpen zijn terug te voeren: over dieren, meestal vogeltjes; over schoe- nen en over interieurtjes. Het aardige van de tien uitgekozen tekeningen is dat deze drie thema's verweven zijn tot één. In een schoen zitter een aan tal vogeltjes, of een grote rei ger zit in een interieurtje ge klemd. Over de tekst bij deze laatste tekening kan ik me indenken dat Van Deel zeer tevreden is, 'het is naar mijn idee de enige tekst die erbij hoort: Nooit houdt het denken op aan hoe wij vlogen, aan vleugels die ons tilden uit de sloot en over daken voerden. Je zou deze uitgave kunnen vergelijken met de in de zes tiende eeuw in zwang zijnde emblemata: een gedichtje werd opgesierd miet een prent. In feite is deze bundel uniek, immers, de volgorde is omge draaid. Nu is de tekst gemaakt bij de tekening en vormen zij samen één geheel. Van Deel: „Kijk, op het eer ste gezicht lijken de tekenin gen van Van Geel een beetje onnozel, maar dat zijn ze ze ker niet. Een vogeltje dat een graantje pikt is meer dan dat alleen- Je zou haast durven zeggen: dat vogeltje, dat is Van Geel". Zo fijnzinnig als de bijdrage van Van Geel is, zo perfect passen de teksten van Van Deel erbij. Nu Van Geel de publicatie niet meer heeft mo gen meemaken, heeft Van Deel de bundel opgedragen aan zijn nagedachtenis. Pas sender kan het niet. JOHAN DIEPSTRATEN AMSTERDAM heeft de EN GELSE ZIEKTE. Dat is het thema, waaraan de hele afle vering 19 van het tijdschrift Woneu-TA-BK (Postbus 507, Hilversum) gewijd is. Aan de orde is daarin de projectont wikkeling met Engels kapitaal in de hoofdstad, waar op dit moment 230 projecten in han den zijn van ongeveer 90 En gelse ontwikkelaars-beleggers. Daarbij is ongeveer 300 mil joen gulden geïnvesteerd. liet is niet enkel een Amsterdamse zaak, maar heel ons land dreigt economisch gekoloniali seerd te worden door die „ar me Engelsen". Het totaal aan Engels bezit in Nederland be droeg volgens Investors Chro nicle begin van dit jaar min stens één miljard gulden. Er is door het team medewerkers van dit tijdschrift veel rese arch verricht om tot een zeer gedocumenteerd overzicht van de stand van zaken te komen. Daarbij worden de kwalijke gevolgen geschetst en een ac tie-programma voor waak zaamheid e.d. gegeven. Nog niet zo lang geleden werd b.v. de steenfabriek Udenhout door Ipstock opgekocht. Dat is maar een voorbeeld om aan te taai: „Het gaat om j. kers - de stad en de gen staan op het speK. „Hoe onroerend goeiUÏ' hanen over de aardbol, gen, de steden kaalvretf zoek naar rendement» „Overheid en premiebet^f een spectaculaire dubk En: „Bewoners moet,A zelf doen". Met naam #1 naam wordt gewezen 0J die de stad willen mak#! geven, dat het verschijnsel zich niet beperkt tot de hoofdstad, zodat deze afleve ring van Wonen-TA-BK ook ter lezing aan niet-Amster- dammers ten zeerste kan wor den aanbevolen. „Amsterdam mers in de berm" is het laat ste hoofdstuk getiteld. Het blijkt, zo wordt gezegd, dat door de stadsplanning, aam de leiband van de grote projec tontwikkelaars. het wonen en recreëren op Amsterdams grondgebied in de berm van de infrastructuur een plaats heeft gekregen. De koppen boven de diverse bijdragen spreken duidelijke een reeks gebouwea hoog mogelijke iDu| waardoor de stad als te leven en te wou afgedaan. Niet alleen hoedenbrigade, maar nw] me „de drievuldigheid" q sa - Van der Meijden.pi. Pensioenfondsen, word^l noemd als de verziet,, onze economie, van om] en woonklimaat, o» „trefpunt van handl_ voor Britse speculant#, wikkelaars is het advèj en procureurskantoor 5 mit en Brambergen, kweekplaats voor b'tf, o.a. de met Anneke gehuwde mr. Willem zetelt. Er wordt een aantal 1 gels geproclameerd oir L activiteiten in de tanj houden. Erachter komaf waar welke plannen („ambtenaren die !e!l doorspelen hebben tem iets begrepen van de de» tie"). En: hoe houdenijl plannen van de ontwin belegger of van de ov# tegen als die in strijd djl de belangen van de «rJ gende minst be taairf groepen? De grootste 4 merlng bij het opkon»! „eigen" rechten is veehil ongeloof in resultaat, mJ gezegd. In ieder geval kil ze aflevering van dit f schrift misschien wen 1 stukje geloof brengen i«j| botsen van tegenstrijdig! 1 an gein: „De onroerend I boeren streven naar mn| de bewoners naar onderdi zeggenschap over de omgeving". eindredactio henk egfbe» Hoewel er zo hier en daar een kleine doorbraak valt te teren in het geijkte kinderboek, komen er vooral rondi'l derboekenweek nog stapels kinderboeken uit, die lastig t| borduren op het traditionele recept. De KinderboekenweriiL allereerste aanzet dan ook een commerciële aangelegenlnil de loop der jaren is echter in de activiteiten, waarmee kiiC opgejut worden te lezen (te kopen), een bewustwordendM geslopen. De vraag: wat is eigenlijk een kinderboek wordli steeds actueler. Het antwoord daarop is niet zó eenvoudilj hangt samen met vragen als: wat willen we met onze sa ving en wat is de plaats van het kind daarin? De historiën kinderboek kan daarbij verhelderend werken. In het kaitil de kinderboekenweek is bv in Museum van Gijn te DordT een tentoonstelling van oude kinderboeken, getiteld M voor wurmen" te zien (tot 15 dec.). En in het gebouw' provinciale bibliotheekcentrale Zeeland, Roosenburglaan delburg is tot 2 nov. de tentoonstelling „Het kinderbodn Gillis Zoetekoek" te volgen. Daarbij schreef drs A. va»L een eenvoudige, maar wel verhelderende toelichting, dit Pi duidelijk maakt van de geschiedenis van het kindterbodf dit verband is het misschien wel aardig om nog eens tt op het boekje van prof dr. J.H. van den Berg: 's Morgens!» 's middags vissen (uitg. Callenbach), die daarin ook vfj rende dingen zegt. Voor 1697 bevatten alle boeken voor >J gebruik volwassen vertellingen. Echte kinderverhalen beslj niet. De Zeeuwse tentoonstelling brengt dat in beeld. Helv 70-jarige Charles Perrault, die met zijn Sprookjes van Mow Gans het eerste kinderboek maakte. Ze dienden o.a. om "1 zien hoeveel voordeliger het is om eerlijk te zijn, geduBJj eigenwijs, werkzaam, gehoorzaam en het kwaad dat 0" aan diegenen die dit niet zijn. „Werd in de 16e eeuw al mélange van moraal en verhaal vergeleken met wormW»! suiker", zo tekent Van Kraaij bij deze en ander getoonde" sche uitgaven aan, „aan hei eind van de 18e eeuw werd«| 'De vermaarde historie van Gillis Zoetekoek', (zie toto) «"1 ne jongen, die van 't leren leefde, zoete koeken gebakkcyl de vader van Gillis, banketbakker van beroep, met hoi P I Jongen te leren spellen en lezen. Begonnen met een A»'1 van zoetekoek bestijgt hi) de 'Trap der jeugd' en trachtJ hoger te komen met 'Hoe gelukkig te worden en naar d' te gaan" Met dat startpunt wandelt de expositie langs ee»^ historische kinderboeken, waarbij de moralistische o' ('kinderpligten') zeer sterk is. Invloeden van de Diiitse P J. H. Campe (ideeën van Rousseau en Locke) waren ook i invloed, waarbij de Maatschappij tot Nut van 't Alge® I 1784 door Jan Nieuweuhuijzen opgericht) voor de vctsP., zorgde. Hieronymus van Alphen, als de vader van hc' boek. met talrijke slappere navolgers, krijgt aandacht. K ais „De brave Hendrik" van Anslijn en de rekenmet' 1 Willem Bartjes ("volgens Bartjes") leven nog voort spraakgebruik. In de piaktijk is het sterke rolverst jongens en meisjes, in die tiid aangepunt, nog zce_r j „Vrijwel elk soort kinderboek van onze tijd is in de hes r van het Nederlandse kinderboek terug te vinden L Kraaij. Aandacht is er ook voor de in de tweede hel i eeuw op gang gekomen discussies rond het kinder" anekdotische verschijnselen als kindertiidschriften Penning Magazijn voor dc Jeugd 1835-1852: de K"1 vanaf 1850 e.d.) voor de zogenaamde centsprenten of oooj ten voor de minder draagkrachtigen etc. Kortom cc" santé expositie. Hüfl Deze huppelende hoe a. Reeën b. Impala; c. Zebras door H. W FILAF GEVAARLIJKE SPELER De gevaarlijke speler aan man die precies puntjes v geboeken gelezen heeft, i weet te creëren'. Daarbij van de starre regel af te geldt dat dit slechts gere sultaat goed blijkt te zijn! Dit zag ik onlangs 10 O H A H B4 O A H B 9 7 3 754 9 A O 64 A Vest gever, allen kwetsb; lansatout - geen bod da aar wel een erg leuke NTL°üSt verh°°gde tot T d startte met harten „vrouw te maken. Suil Wc r'en na' waarna O 'Tnkl natuurlijk slim liiut te verzwïigen: ec ceipk gevaarlijk speler. Z hart dan west: na het ,atL ;n slag 2 de klai rilt rt"a'f Z6gt u' ie he ft dat noord klaverheer Ho „met weten. Goed: Waverheer wél en (b.v.) „ebeurt er dan? West nee ™ltenhmet 06 heei' nü0' ™™.nh,eer aan slag kome f«i^spel heeft' klav'er g speelde klavervrouw o dan dat zuid tenminste

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 22