100 D pomp iesel. RT B.V. Doorbraak - expositie: Wonen in Nederland FIAT 131 MIRAFIORI: RUIME GEZINSWAGEN TOT 3 NOVEMBER IN ROTTERDAM ngineer I0D Ford gaat met Mexicanen praten Prijzen Sunbeam en Datsun omhoog TOERNOOI WIJKT VOOR EC binnenland buitenland EDERLAND)BV MMERLIEDEN IETS ELA ARS OEGERS en ZERVLECHTERS r tijd om :henken n ELTA-SUCCESl li Boek Oude legenden Bewustwording Resultaten BROMFIETSMOTOR MET VLOEISTOFKOELING KOMST ROTATIEMOTOR VAN GM UITGESTELD Versies. Veiligheid Robuust KLEINE SKYIIAMR VAN ISLIC K Opel Rekord en Commodore nu ook in Berlina-versie KOPPELKOERS Europese titelstrijd in Ahoy ZATERDAG 19 OKTOBER 1974 DE STEM ld Services te Ternes, bestaan uit het rubriceren in van reserve-onderdeiei! t.b.v. de productie, alsmed, irmatie. douw of E, rden. r bovenstaande funktie i onze afdeling personeels- ilefoon 01150 - 8920 toestel! lELGIë omgeving Gent» ilzate ZWANENBERG, teil 20-33289 - 23220 - 33181 thuisstraat 32-34, KLOET1NGE J1100-5797 irkdag van 8 30 tot 17 00 uur CERS, T-SHIRTS, VAANTJES IIGINGSARTIKELEN ille maar F11278, en 01155'1245 150-3553 3 ROTTERDAM - Zelfs staatssecretaris Schaefer toont zich „aangenaam ver rast" ten aanzien van het boek en de tentoonstelling „Wonen in Nederland", een expositie over de woon- en leefsituatie in ons land waarmee de organisators (CRM en Stichting Nieuwe Woonvormen), in '74 de boer op gaan in Nederland. In '75 wordt er Holland-promotion mee gepleegd in het buiten land. Waarom is Schaefer z<> enthousiast? Met name om dat er „niet gewezen wordr op orgeldraaiers en de in kle derdracht gestoken vissers' maar op de problemen, die ontstaan wanneer je met veel mensen op een (te) klein op pervlak moet leven en wo nen". Er wordt afgerekend met een Holland-promotie via molens, klompen en tul pen. Wel wordt er op gewezen dat we (dikwijls tegen de bierkaai op) zo hier en daar in dat landje, dat bedreigd wordt met onleef baarheid, schuchtere pogingen ondernemen om de zaak be woonbaar te houden. Tot 3 no vember is de tentoonstelling Wonen in Nederland te zien in museum Boymans-van Beunin- gen te Rotterdam, waarna de trektocht begint. De tentoonstelling zelf be staat uit een flink aantal schot ten, waarop niet al te beste grote foto's zitten, die het woonkli maat moeten illustreren Er is veel met contrastbeelden ge werkt: nostalgische foto's van hoe „mooi" het allemaal was; wat we er dikwijls van gemaakt hebben (rotzooi) en pogingen om oud en nieuw met elkaar te ver zoenen; pogingen om nieuwe leefbaarheidsvormen te ont werpen via toch grootschalige projecten. Ter illustratie van het laatste wordt een aantal beelden gegeven van bekende projecten (waar Nieuwe Woonvormen dikwijls een aandeel in leverde) zoals Kasbash Hengelo, het Jan Verhoeven-project ïp Hoevela ken, Emmen, Leusden e.a. Fo to's, die vooral het invoegen van de totale projecten m de ruimte tonen (een nieuwe esthetica), maar over de kwaliteit van het wonen zelf te weinig duidelijk maken. De teksten erbij zijn ook vrij summier, zodat je uiteinde lijk nog niet zoveel wijzer wordt hoe de mensen in Nederland wonen, dat wil zeggen: hoe ze zich voelen in een woonomge ving, die anders heet te zijn. '«Wv, V t Wil je er meer van weten, dan is er het boek, dat Ab van Dien (Nieuwe Woonvormen) samen stelde. Het dient tevens als cata logus bij de tentoonstelling. Het bevat praktisch alle foto's van de tentoonstelling, zodat je bij aanschaf van het boek (in de handel gebracht door Weten schappelijke Uitgeverij) een be zoek aan de tentoonstelling ge rust kunt overslaan Het boek Wonen m Nederland bevat te vens een Engelse en in het tweede deel ook een Franse en Duitse tekst Best aardig om buitenlandse relaties cadeau te doen, al is het beeld dat Ab van Dien schetst van het na-oorlogse Nederland, door de vlot vertelde algemeenheden, wel wat onge- i nuanceerd Maar voor degenen, die ons land nog steeds identifi ceren met boter, kaas en eieren of molens, klompen en tulpen, i kan dat geen kwaad Hoewel ons land via Kabouters, provo's, bis schoppen en voetballers de in- j ternationale pers haalde, sta je E er toch dikwijls nog verwonderd I over getuige bv een Duitse tv-uitzendmg onlangs - hoe I hardnekkig dat oude image is Zeeën van daken Van Dien tekent ons volk als „benauwend klein in het grote en fascinerend groot in het kleine; de Chinezen van Europa; kruideniers met vleugels....een volk van individualisten pur sang" De oude legenden wor den er afgebroken. „De hoek stenen, waarop Luther en Cal- vijn gezin, kerk, politiek, handel en industrie, sex, spel en andere vormen van cultuur christelijk, rechtlijnig en rechtzinnig en voor de eeuwigheid hadden ge fundeerd, brokkelen af als oude bomen" Holland is in beweging dankzij VPRO. Dolle Mina's, Provo's etc., zodat het gezegde van Heine, dat hier alles vijftig jaar later gebeurt omgezet is in een nieuwe image, dat hier alles vijftig jaar eerder gebeurt. Van 't Reve kust Klompé; tegen de zin van Rome helpt de r.-k. kerk hier de geboortenbeperking be vorderen; het volk loopt te hoop bij elke poging om de democra tie te ontkrachten, maar interes seert zich verder niet voor poli tiek, etc. etc. Dat zijn zo de ka rakteristieken, die „Holland on the way to the forum" (Engelsta lige titel van het boek) brengen in dit geschrift. Zaken, die men ook in het buitenland dikwijls met verwondering registreert. Maar dan komt de aap uit de mouw „In datzelfde land lijden steeds meer mensen aan de kwa lijke gevolgen van een uitermate gecompliceerde welvaartsbele ving" Schaefer hanteert daarbij de wat kunstmatige tegenstel ling tussen welvaart en welzijn en biecht op; „Te lang hebben we gemeend dat onze welvaart ook automatisch welzijn bete kende" En Van Dien: „In dat zelfde land lijden steeds meer mensen aan de kwalijke gevol gen van de uitermate gecompli ceerde welvaartsbeleving" Wat zien we gebeuren? Swinging Amsterdam staat te verkrotten en bouwt buitenproportionele, contactarme, stedelijke, zoge naamde moderne uitbreidingen De Randstad wordt één grote klont Het meest authentieke vervoermiddel, de fiets, wordt een instrument voor de trim- sport, etc En ondanks het feit dat het woonpeil behoort tot de hoogste in de wereld, groeien onvrede en ongehagen over de bestaande situatie. Nederland bouwt verder aan zijn vage toe komst: twee miljoen woningen na 1946, oerhollands, degelijk van samenstelling en construc tie, weinig boeiend van vormge ving. Een beetje te laat. maar uiteindelijk komen regering, parlement en volk erachter, dat fysieke en sociale condities van de mens bij de woonomgeving centraal dienen té staan. Na deze toegespitste schets, wordt dan verteld (en op de ex positie getoond) hoe o m vanuit de Stichting Nieuwe Woonvor men gewerkt wordt aan een nieuw bewustwordingsproces van producenten én consumen ten bij de woningbouw Het hoofdstuk „Inspraak bij bou wen en wonen" schetst de voor waarden waaraan deze moet voldoen, o.a. verkeersvrije ge- modellen worden gemonteerd. Hoekstenen van Luther en Calvijn brokkelen af VPRO, Dolle Mina's, Provo's zijn andere karakteristieken van Holland-promotion bieden, integratie van wonen, werken en recreëren; behoud van het natuurlijk milieu; gele galiseerde inspraak; verplicht inderzoek. Uiteraard komt iaarbij ook de laatste tijd op gang komende vernieuwbouw renovatie) in het stedelijk mi- ïeu aan de orde Een soort kate- ■hismus dus voor de woning bouw nieuwe-stijl, rustend op ine pijlers van Nieuwe Woon- ormen geboren uit onvrede egen de vorm van de woning louw legt de stichting het ac- ent op ae woonomgeving en het •ïgenlijke huis, waarbij identi ficatiemogelijkheden (geen on herkenbare eenvormigheid meer), psychische invloeden en inspraak intens meespelen. Maar procedure-kwesties, on begrip en angst en vooral het rechtlijnig denken van verant woorde lieden op bestuurlijke en ambtelijke niveaus laten tra ditie en middelmatigheid nog in stand, aldus Van Dien. We moe ten meer streven naar teamvor ming, waarin van de aanvang af alle vakgebieden zijn vertegen woordigd mét de a.s. bewoners; dat is een streven, dat o.a. via Nieuwe Woonvormen wat meer tot bouwend Nederland begint door te dringen. Er zijn al resultaten in ons land. De tentoonstelling en het boek laten er een aantal zien Het is echter praktisch een on mogelijkheid om woonklimaten via een foto-tentoonstelling over te brengen. Onbezielde fo to's leggen toch teveel de nadruk op de esthetische kant van de ontwerpen In de praktijk blijkt bv ook hoe weinig mensen plat tegronden kunnen lezen. Het geven van die plattegronden zal het publiek dan ook niets duide lijk maken. Dat is jammer, want de expositie zou een bijdrage kunnen zijn tot een bewustere en beter beargumenteerde op stelling van de „leken" bij de in spraak op de bouw Architecten e.d. hebben allang en uitvoeri ger kennis kunnen nemen van getoonde projecten in hun eigen vakliteratuur Wat er via de fo to's alleen overkomt is de strijd van veel architecten tegen de in timiderend rechtlijnige en grootschalige woonvormen, waarin de mens zichzelf niet meer terugvindt. Het streven naar nieuw bouwen in een ge programmeerde willekèur lijkt vaak echter meer op een vorm van neo-romantiek dan op een wezenlijk evolueren naar nieuwe woonvormen. Het an ders rangschikken van huisje, boompje, beestje en het terug dringen van de auto uit de woonkernen, om een paar opval lende zaken te noemen, is inder daad met veel meer dan een terugdringen, een regressie naar vervlogen tijden: naar een her ontdekken van zaken die verlo ren dreigen te gaan. Daar komt bij, dat vrijheid en ruimte zoda nig gesocialiseerd en afgeperkt worden binnen woonkernen, dat ook deze andere vormen van ontmenselijkende grootschalig heid gaan aannemen (het voet balstadion is daarvan bv een duidelijk voorbeeld; daar begint deontmenselijkende recreatie al duidelijk te worden). Laten we het erop houden, dat het feit, dat ik de verleiding niet kon weer staan om aan de hand van deze tentoonstelling te gaan discus sieren ook voor veel anderen een knuppel in het hoenderhok zal zijn AJ kun je dan tegen Wonen in Nederland als expositie de nodige bezwaren hebben, ze is dan aanleiding tot méér. HENK EGBERS •EVENALS vorig jaar kunnen weer korte Nederlandse films meedingen naar de Italiaanse en/of Franse filmprijzen. De commissie voor deze prijzen, op het adres van de Rijksvoorlich tingsdienst in Den Haag, ver strekt op aanvraag de voor waarden er voor (Van onze correspondente) MEXICO CITY - President "rd zal op 21 oktober een dag JPe' Mexico's president Luis teheverria doorbrengen aan de I grens van Arizona en Sonora r Ford zal enige uren in het Mexi- j caansi- grensplaatsje Nogales I Verblijven en Echeverria enige I u.re,n 'n Arizona. Er is geen offi ciële agenda, maar er is vee) te F bespreken. Mexico wil hel lot van onge- f v^'r 600 000 jaarlijks uit Ame- rika gedeporteerde Mexicaanse arbeiders geregeld zien. daar die nu zonder papieren m Amerika werkend er worden uitgebuit en slecht behandeld Maar de Ame rikaanse vakbonden verzetten zich tegen aanvaarding van een jaarlijks quota Mexicaanse ar- I beiders Wat het probleem complicfeert is gebleken corruptie van immigratie-beambten die ille gaal grensverkeer bevorderen aoor verkoop van valse papie ren Smokkelhandel van Amen kaanse goederen naar Mexico er van drugs via Mexico naar de V S speelt hienn tevens een rol Met een grens van 3 300 km. er 2000 immigratie-beambten is di omvang van dit probleem dutde lijk De ruwe grondstoffenkwes tie is tevens zeer urgent Eche verria die een Latijnsamen kaanse organisatie voor ruwi grondstoffen wil opgericht zier tot betere prijsverdediging daarvan, zal opkomen voor dt positie van Latijns-Amerika in zake wanverhouding tussen hoge prijzen die het gebied be taalt voor Amerikaanse fa brieksimport en lage prijzen dn het krijgt voor zun ruwe grond stoffen In dit verband komt ook Echeverria s voorstel aan dt orde om multinationale maai schappijen der derde wereld tt creëren Ook export van Mexi co's ruwe olie is een thema vai belang voor Ford nu Mexico n, recente ontdekkingen vai nieuwe olievelden het komend' laar ongeveei 900 000 va te- maandelijks kan exporteren Verder zal de samenkomst va Kissinger en Latijnsamer <aanse ministers van buiten landse zaken begin november u Quito. Ecuador ter sprake ko men waai gestemd wordt ovei opheffing der inter Amerikaanse sancties tegen Cu ba. Echeverria zal geen twijfel laten bestaan dat ook indien Washington niet akkoord gaat. het merendeel van Latijns- Ymerika de diplomatieke be- rekktngen tot Cuba zal hervat en Ford zal zijnerzijds Mexico's jositie willen leren kennen aan gaande de oprichting van een loor Fidel Castro voorgestelde ueuwe inter-Amerikaanse or ganisatie waarvan Amerika teen lid zal kunnen worden Mexico wil bovendien een eind temaakt zien aan de intense CIA ictiviteiten zoals die blijken uit ■en net bekend gemaakte lijst ran 27 namen van CIA-agenten Tier Voor Ford is de ontmoeting met Echeverria de eerste met een Latijnsamerikaanse presi dent MARION LAUDY De Duitse fabriek Solo Kleinmotoren heeft een nieuw type brom fietsmotor gelanceerd met vloeistofkoeling. Er zijn geen nevenag gregaten zoals radiator en pomp nodig. Om de cylinder is een watermantel gemonteerd waarbinnen de koelvloeistof door tempe ratuurverschillen in beweging blijft. Deze vloeistof wordt op haar beurt weer gekoeld door een buitenmantel met koelribben. Hel belangrijkste voordeel van de vloeistofkoeling is het lage geluidsni veau. Deze nieuwe bromfietsmotor zal binnenkort in enki kele Solo- General Motors heeft de introductie van de draaizuiger(rotatie) motor uitgesteld in afwachting van de ontwikkelingen betreffende uitlaatgaseisen in de V.S. Hoewel er aanzienlijk vooruitgang is geboekt in de ontwikkeling van de motor maken de strenge eisen die waarschijnlijk in 1977 van kracht zullen worden ten aanzien van de schone motoren het onmogelijk de motor thans reeds Jn produktie te nemen. Niettemin is GM van mening dat de rotatiemotor door zijn kleine afmetingen en laag gewicht belangrijke voordelen biedt vooral wanneer de markt voor kleinere wagens blijft groeien. Wel zelden in de geschiedenis van de auto zal een nieuwe per sonenwagen onder zulk een on gunstig gesternte ten doop zijn gehouden als de Fiat 131 Mira- fiori. Op de dag nl. dat de fa briek de nieuweling te Turijn aan de pers voorstelde werd er in de Mirafiori-fabriek gestaakt, braken er vechtpartijen tussen de arbeiders uit en stonden er 300.1)00 onverkochte wagens op het fabrieksterrein. Enkele da gen eerder had Fiats presi dent-directeur Agnelli een dras tische verkorting van de werk week aangekondigd. En dan te bedenken dat de toevoeging van de naam Mirafiori aan de 131 bedoeld was als een hommage aan de arbeiders van de gelijk namige fabriekHet noodlot kan soms voj ironie zitten. Dat nam a llemaal niet weg dat het introductie-programma van de 131 gewoon doorgang vond. zodat we ondanks alle proble men toch een middag met de 131 konden rijden Voorafgaand aan de proefrit hadden directieleden en ingenieurs van Fiat hun filo sofie over de 131 ontvouwd met als kernpunt: We hebben met de 131 een gezmswaeen willen ma ken met vele veiligheidsaspec ten, comfortabel en royaal van interieur, die eenvoudig onder houden kan worden en waarin minder de nadruk ligt op een hoge topsnelheid dan op be trouwbaarheid en zuinigheid "De eisen van de klant zijn anno 1974 veranderd heette het „Men vraagt meer dan vroegei een betrouwbare, zuinige, com fortabele en flexibele auto en minder een hoge topsnelheid terwijl ook de mode-aspecten minder in tel zijn geraakt De energie- en de algemene eko- nomische crisis in aanmerkmg genomen, is het duidelijk dat de voorkeur van het publiek meer en meer uitgaat naar kleinere wagens, waarmede men zowel wat de prijs als wat verbruik be treft beter af is Het grootste deel van de Europese automarkt bestaat uit wagens tussen de 1000 en 1600 cc. in welke klasst vorig jaar het percentage 58,3 bedroeg 11 procent daarvan viel toe aan Fiat Ook de nieuwe 131 ligt in deze klasse, want de wagen komt beschikbaar mei 1300 en 1600 cc motoren mei vermogens van 65 en 75 din pk Hel vermogen van de 1300 ci motor is gelijk aan dat van de gewone 124 al is de ei Onderin houd 1297 tegen 1197 De75dn pk die de 1600 motor ontwikkelt is weei gelijk aan hel vermoger van de 124 Special, maar ooi hiei is de cilinderinhoud grotei n l 1585 tegen 1438 cc Beid. motoren maken 5400 omw pei min hel zijn derhalve duidelijk geen loerenmotbren. wal gun stig kan zijn voor het verbruik en de levensduur Hoewel dezt motoren hun werk naar behoren verrichten vormen ze in hun klasse geen uitschieters wat ac celeratie betreft De 13) komt beschikbaar in 11 versies. 5 in de 1300 klasse, 6 ïr de 1600 met respectievelijk 2 en 3 Specials De topsnelheid hg' resp op 150 en 160 km per uu. en de acceleratietijden zijn(me twee personen pi us 20 kg baga ge De motor is redelijk stil ei maakteeen soepele indruk Ind. werkplaatsen zullen ze het toe juichen dal de motor mooi ro vaal in het compartiment ligt ei dat hij uitstekend bereikbaar is Ook de klam zal dat waarderen omdal een en ander tijds- en dus kostenbesparend werkt bij con troles en reperaties Een andei pluspunt is de aanwezigheid van een soort elektrische centrale onder het dashboard, een huis waarin ook alle zekeringen uit eraard aanwezig zijn, maar waarin ook alle verbindingen en contacten zijn opgenomen; bij een storing in het elektrische systeem zal ook deze centrale tijds- en kostenbesparend wer ken. De motor drijft de achterwie len aan en dat lijkt wat strijdig met de algemene trend die ook Fiat de laatste jaren volgt, maar dit is gedaan uit een oogpunt van betere gewichtsverdeling en om meer ruimte te creeren Veel aandacht is besteed aan de passieve en actieve veiligheid van de wagen De passagierscel werd behoorlijk versterkt met dwarsbalken in de deuren, ter wijl ook dak en front een verste viging kregen. Naar het voor beeld van de Zweden werd een flexibele bumper gemonteerd die een parkeertik tot snelheden van 5 km. per uur opvangt. De stuurkolom is in dneen gedeeld en het stuurwiel van de Specials is 6 cm. verstelbaar, terwijl het dak een bekleding kreeg met een schuimpolyester dat met de he mel aan het dak is geschroefd en niet gelijmd zoals te doen ge bruikelijk. Als we in een notedop onze rij-impressie samenvatten dan kunnen we over de voornaamste zaken het volgende zeggen een royaal bemeten interieur vooi vier volwassenen of twee vol wassenen en drie kinderen met een forse koffer van 400 dm3 Wel kwam het interieur wat so bertjes op ons over met een uit gesproken saai dashboard dai overigens in de Specialversie wat vriendelijker aandoet.De stoelen en de achterbank zitten goed. al zouden we zeker op dt Specials lange rugleuningen ol minstens hoofdsteunen willen zien. De remmen(voor schijven, achter -, trommels, gescheiden circuits en remkrachtverdeler) functioneren uitstekend en ver eisen geen abnormaal hoge pe- daaldruk De weghgging is goed zonder meer, de vering aan de stugge kant, de besturing tamelijk di rect maar wel wat zwaar, 'ver lichting, verwarmingen ventila tie geven geen aanleiding tot opmerkingen. Het dashboard heeft drie tuimelaars voor licht, aanjager en achterruitverwar- mtng en aan het stuur treft men drie hendels aan voor de bedie ning van ruitewissers en sproei er, licht en richtingaanwijzers Drie handgrepen, drie asbak- ken(voonn een kanjer met inge bouwde aansteker), kinderslo- ten op de achterportieren, geen verzonken deurgrepen en raamslingers, tapijt op de vloei tassen aan de voorportieren, een klein niet afsluitbaar hand schoenenkastje en verzonken in de bodem van de koffer ligt het reservewiel De 131 ts 4,23 m lang(20 cm meer dab de 124). I.63m breed en 1,4 m hoog (beide maten zijn gelijk aan die van de 124) Hei gewicht van de 2-deurs is 965 kg., van de 4-deurs 985 en van de combi 1020 de draaicirkel is De Buick Division van G.M beeft een totaal nieuwe kleine wagen uitgebracht de Sky hawk een 2 plus 2 sportcoupé. die 54 cm korter is dan enig andei Buick-model De wagen is uit gerust met de Buick V6 motor en is 272 kg lichter dan het tot nu toe kleinste model van Buick, de Apollo De nieuwe Buiek V6 mo tor heeft een inhoud van 3786 cc en levert 110 pk De Sunbeam personenwagens zijn gemiddeld 3,8& duurder geworden en ook Datsun heeft de prijzen van de meeste perso nenwagens verhoogd. De Sunbeams kosten nu. 130(1 super 8695 (ƒ8395), 1300 TC J 9395 (ƒ9095). 1600GLS 10 495 (ƒ9995). nieuw in het leverings programma is de 1600 GLS au tomaat die 11 539 kost Bij Datsun gelden nu de volgende prijzen 100 A Cherry f 7999 7600J. Cherry stationwagen I 9475 8935), 1200 Cherry Coupe 10 900 9995), 120 Y 9550 (f 8995). 140 J 10 995 (f 10.700), 160 SSS 13 990 (f13.270). 160 B 12.275 11 700). 180 B luxe t 13 550 12 800). 200 L automaat sedan 15.228 15 503), 260 C 18 950 (ƒ17 595), 260 Z 2 plus 2 ƒ29 900 28 500) Niet verhoogd zijn de prijzen van de 180 B luxe. 200 L Sedan en hardtop. 200 L automaat hardtop, 240 GT sedan en hard top en de 240 Z Opel heeft de Rekord in de uxe uilvoering en alle Commo- lores nu ook uitgebracht in een flerlina-versie mei een comfor- abel en luxueus interieur. De uitrusting van de Berlina s oestaat o.a uit een stoelbekle- dtng van velours, speciale tapij ten, hoedenplank en opbergcon- sole bekleed met hetzelfde ma teriaal en kaartentassen in de voorportieren Het stuurwiel is geheel bekleed en er werd een sportieve pook gemonteerd Uiterlijk zijn de Berlina's her kenbaar aan een naamplaatje en rubbei beschermingsstrips op de zijkanten Extra aandacht kreeg verder de geluidsisolatie 10,6 m„ de tank heeft een inhoud van 50 ltr. en oheverversen is slechts om de 10.000 km. nodig. Resumerend: de Fiat 131 is een robuuste gezinswagen met veel ruimte, waarbij veel aan dacht is besteed aan de veiligheids- aspecten, heeft een acceptabel com fort, een goede weghgging, tot in details goed doordacht.Over de prijs van de wagen, die in januari in Neder land leverbaar wordt, valt nog weinig met zekerheid te zeggen. Er wordt echter naar gestreefd de goedkoopste uitvoering on der de tien mille te houden, het geen wat meer is dan de huidige Fiat 124 kost, maar waarbij aangetekend moet worden dat de 131 geen herziene 124 is, maar een geheel nieuw ontwor pen auto, waarop eigenlijk weinig valt aan te merken. De Seat 124 en de Fiat 124 Sport blijven overigens in de produc tie ROTTERDAM (ANP) - Op vrijdag 25 oktober zal in het sportpaleis Ahoy in Rotterdam het Europese kampioenschap koppelkoers worden gehouden. Het is de eerste keer, dat dit wie- Ierevenement in Nederland plaatsvindt. Dit kampioenschap is bij de directies van de Euro pese winterbanen erg in trek, maar dit keer is het sportpaleis Ahoy er in geslaagd deze strijd naar de Maasstad te krijgen. De twee voortreffelijk door Peter Post georganiseerde zes daagsen van Rotterdam zullen ongetwijfeld voor een belang rijk deel hebben bijgedragen tot de organisatie van de strijd om de Europese titel koppelkoers. Veertien koppels zullen strijd leveren. De belangrijkste kop pels zijn; Roy Schuiten/Sigi Renz (Ned-WDld), Patrick Ser- cu/René Pijnen (Bel-Ned), Die ter Kemper/Graham Gilmore (WDId-Aus), Gerben Karstens Cees Stam (Ned) en Klaus Bug- dahl/Wolfgang Schultze (WDld) Voorts vormt Cees Bal een duo met de Belg Ferdinand Bracke en rijden Janus van Tol en Gerrie Fens eveneens samen. DEN HAAG (ANP) - De orga nisators van het vijfde Holland Bokstoernooi hebben in ver band met een mogelijke televi sieuitzending van de Europa Cup-wedstrijd Feyenoord - CF Barcelona besloten op dinsdag 22 oktober een rustdag te hou den. Aanvankelijk zou de rust dag op donderdag 24 oktober plaatsvinden. Het programma voor het vijfde Holland toernooi ziet er nu als volgt uit: vrijdag 18 okto ber Zaandam. Zaterdag 19 ok tober: Veendam Zondag 20 ok tober Dordrecht. Maandag 21 oktober: Amsterdam (Frans Otten-stadion). Dinsdag 22 ok tober: rustdag. Woensdag 23 ok tober: Wezel (W.-Dld.) halve fi nales. Donderdag 24 oktober: Den Haag halve finales. Vrijdag 25 oktober: Amsterdam finales. VI

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 13