Ik stafop wacht
en denk aan jou
Met Wereldmissiedag
2,5 miljoen gevraagd
ONRUST IN RIJNMOND
NA ZESDE EXPLOSIE
IN ACHT MAANDEN TIJD
Hartevelt schenkt u
gratis en voor niks de sfeer
van een bruin café.
(Deel 12)
glazen
Actie voor
Mozambique
Frisdranken
EEN VROLIJKE GAST
IS NIMMER TOT LAST.
Muzikale
proeftijd
I
Gekozen
bender
Geloof
Met Hartevelt hebt u wèl
iets goeds onder de kurk.
binnenland
buitenland
iwmm—m—mmmm
GEMEENTEN
GEN EN OOSTBUI»
Sommige mensen hebben
dit beeld van de politie:
Anderen
weer dit:
Wie heeft
er gelijk?
Moord voor
onbewogen
publiek
papier
oor uw pen
Goedkopere wagen
I
'NDERDAG 17 OKTOBER 1974
is
Een gezonde Hollandse jongen
ging graag in militaire dienst
als de tijd daar was. Er werd
een man van Je gemaakt, heet
te het. Jan soldaat stond rede-
lijk goed aangeschreven, al za
ten er natuurlijk ook slam
pampers tussen. Jongens die
„thuis'' erg misten. Jongens
die het moeilijk hadden met
de ruwe manieren va hun
maats. Jongens die altijd ge
pest werden, omdat ze rood
haar hadden of puisten.
Balen, baaaaalen, dat was het
lied van Jan Soldaat Het
hield de moed erin op de kilo
meterslange marsen met volle
bepakking. Het repertoire
werd in de loop der jaren met
een paar onvervalste schlagers
uitgebreid. Zorg dat je er bij
komt", van Dotrus, alias Tom
Manders. „Ik sta op wacht'',
rlk heb drie vrijwilligers nodls:!"
En een typische dienstgrap deed het goed in alle mop-
penblaadjes.
Ach ja...
de jaren vijftig
Een serie in 15 delen op basis
v^- het boek „Ach ja de
jd*n vijftig" door Dick Sloot
weg. Willem van Beusekom
en Co de Kloet. Wetenschap
pelljke Uitgeverij Amsterdam.
Samenstelling: Wim Wenne-
kes.
(De vorige afleveringen
in deze serie werden in de
ze krant gepubliceerd op 21,
24, 26, 28 september en l, 3,
5, 8, 9. 11 en 15 oktober).
van Joop de Knegt, dat overi
gens bij de VARA niet door de
beugel kon.
Ik sta op wacht en cfcenk aan
jou
j,e scheef me ai, bleef mij
niet trouw
Ook een soldatenhart is niiet
van steen
waarom sdhreef jij die brief
en liiet me zo alleen?
In het weekend, op verlof,
naim je de trein- Of, als je wat
van je soldij wilde overhou
den. werd er gelift. In 1954
kondigde minister Staf het
lift ver bod voor militair en af.
Hij stelde er meer vrije ver-
voertjes tegenover, maar het
beviel „onze jongens" aller
minst.
Een herinnering: Het was op
passen geblazen. Gepakt wor
den betekende dat je een vrij
weekend op je buik kon
schrijven, of dat je een
paar dagen arrest kreeg. Dat
hing van de commandant
af, die de straf moest uitdelen.
De gehate jongens met de wit
te helmen waren overal. We
begrepen dat nooit zo goed-
Ook de militaire politie be
stond immers uit dienstplichti
ge militairen. Maar het ver
haal ging. dat ze daar boeren
jongens uiit Drente en Gronin
gen voor namen. Ompraten
kon je zie nooit, dat wisten we.
Sommigen gingen in het kader
van hun dienstplicht een tijdje
naar La Court ine. Anderen op
oéfening in Duitsland. Een
herinnering aan zo'n oefening,
gehouden in een tijd dat disci
pline nog met hoofdletters ge
schreven werd:
„De kilometerslange colonne,
die aan de grens met enige
moeite redelijk was gefor
meerd. bracht de bevelvoeren
de kapitein bij het eerste
Duitse dorp a! in moeilijkhe
den.
De duisternis, die inmiddels
was gevaillen, maakte radio
contact tussen de officieren
noodzakelijk. Ik hoorde de be
velhebber op zieker ogenblik
in paniek aan alle posten
doorgeven, dait hij een andere
colonne was tegengekomen
die niet op de planning stond
en dus helemaal niet op „on-
Schoenen en alles wat maar glimmen kon, diende te
blinken.
(ADVERTENTIE)
ze" wegen mocht komen.
Na enig onderzoek kwam uit,
dat hel de staart van zijn ei
gen stoet was, a
gen stoet was, die hij had
ontmoet, omdat hij een ver
keerde weg was ingeslagen.
Het duurde uren voor deze
gigantische knoop van vracht
wagens en kanonnen kon wor
den ontward
Ik meen zeker te weten dat de
oefening, die ongeveer drie
weken duurde, een grote mis
lukking is geworden. Maar .op
schepperige generaais riepen
uit, dat we weer heel wat
geleerd hadden. Daar heb ik
bedacht dat mensen totaal
kunnen veranderen als ze een
blikken sterretje op hun kraag
naaien.
tot
ïeel
en wethouders van de gi
en Oostburg;
el 4, tweede en derde lid
t Ontgrondingen;
penbare kennis, dat een aani
inning tot ontgronding in een
Westerschelde, gelegen in dt
singen en Oostburg, is ingediej
aig- en Transportbedrijf W. 4
te Maassluis;
fende aanvraag met. bijbehi
naf 17 oktober 1974 tot en ai
i ter gemeentesecretarie van
iu Algemene Zaken) en ter
rie van Oostburg (bureau Ri
Schouwburgstraat 2) ter
gedurende voormelde
zwaren tegen de inwilliging
kan indienen bij de hoofd;
r van de Rijkswaterstaat u
nd, Koorkerkhof 7 te Mie
stburg, 14 oktober 1974.
ster en wethouders van Vlii
irgemeester, Th. J. Westerhod
Cretans (plv.) i. A. Geluk.
ster en wethouders van 0<
rgemeester, A. Schipper
cretaris, P. J. I. Verhage.
(Van onze redactie binnen
land).
DEN HAAG De Pause
lijke Missiewerken (PMW1)
Nederland hopen met
Wereldmissiedag, welke ko
mend weekend in alle r.-k.
kerken wordt gehouden, op
een opbrengst van 2,5 mil
joen.
E Vooral vanwege het bar
I slechte weer, dat vórig jaar
vee! gelovigen thuis hield,
werd het streefbedrag niet
gehaald. Inbegrepen de giro-
I actie, die ruim 5 ton op-
bracht, werd rond Wereld-
I missiedag toen 2,1 miljoen
I ingezameld. De totaalop-
1 brengs van PMW Nederland
I bedroeg vorig jaar bijna 6
I miljoen. Een belangrijk aan-
I deel daarin hadden de giften
i van de kinderen (1.2 mil-
joen). de gezinsbijdragen en
I de legaten.
In 1973 zamelden de Pau
selijke Missiewerken van de
gehele wereld samen 97 mil
joen gulden in. Hierin- werd
^42,5. miljoen besteed aan A-
frika, eenzelfde bedrag aan
Azië. 1,2 miljoen aan Ameri
ka en 0.4 miljoen aan Europa
en Oceanië. Ruim 40 procent
van de opbrengst wordt be
steed aan vaste jaarlijkse
bijdragen aan de jonge kerken
voor het levensonderhoud
van haar personeel, priesters
en leken.
De post catechisten neemt
ieder jaar toe. Vorig jaar
omvatte deze bijna 12 pro
cent van het totaal. Dit geld
is bestemd voor de opleiding
en de salariëring van leken
pastor es. Deze subsidies zijn
onmisbaarder dan ooit, aldus
PMW-directeur Jos Schoen
makers. nu de kosten van de
jiomge kerken vanwege de
enorme prijsstijgingen
schrikbarend zijn tpe geno
men.
(ADVERTENTIE)
Het systeem van de kerk
bijdrage. dat ook in Afrika
en Azië ontstaan is, brokkelt
weer snel af, omdat de gelo
vigen zelf nauwelijks vol
doende hebben om in leven te
blijven.
Nederland staat na België
als zevende op de lijst van
de hoogste opbrengsten.
PMW hebben 1,6 miljoen
folders verspreid en 100.90
brieven aan particulieren en
instellingen gestuurd met de
vraag om financiële hulp.
Om de bezinning over de
missie te stimuleren wordt
rond Wereld missiedag extra
aandacht gevestigd op de
brief „Een nieuw missionair
tijdperk", welke de Neder
landse bisschoppen in juni
hebben gepubliceerd.
Inbreken mag niet.Vrouwen aanranden
en doorrijden na een aanrijding evenmin.
Geen zinnig mens die bezwaar maakt als
de politie daartegen optreedt.
'n Universiteit bezetten, parkeren op de
stoep en vissen zonder acte, mag ook niet.
Als de politie daar iets tegen doet, klinken
er nogal eens protesten.
Misschien wel begrijpelijk.Maar het
is onredelijk als de politieman mikpunt van
die protesten wordt. Hij heeft de wetten
niet bedacht. Hij moet er wèl voor zorgen
dat ze worden nageleefd. Dat is een deel
van z'n taak.
Soms leidt die taak tot het hekeuren voor
het rijden met een open knalpot.
Soms tot het geven van een extra duwtje
als de brug wat steil is.
Daarom zal de een de politieman
zien als een boeman. En de ander
als een soort weldoener.
Ze hebben allebei ongelijk.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM De onrust
bij de arbeiders in de petro
chemische industrie in de Rijn
mond is na de ontploffing bij
Shell deze week aanzienlijk
toegenomen.
Volgens de Industriebond
NVV niet verwonderlijk om
dat „dit al de zesde ontplof
fing in acht maanden tïjds is.
De arbeiders gaan daardoor
twijfelen aan de veiligheids
systemen en controlerende in
stanties^
De Industriebond NVV heeft
de vinger aan de pols omdat
er op dit ogenblik met de
achterban gesproken wordt
over een nieuwe C A.O. met
Shell in het Europoortgebied.
De onderhandelingen over de
ze C AO. zijn nog steeds niet
geopend omdat arbeiders be
zwaren hebben tegen een be
paald promotiebeleid dat de
laatste jaren bij Shell wordt
gevoerd en dat hen „het ver
trouwen in de toezeggingen
van de directie volledig heeft
ontnomen".
De meerderheid van de verga
deringen, die door het NVV
districtsbestuur zijn gehoord,
wilde eerst het promotiebeleid
gladstrijken en dan over de
C.A.O praten. Dit heeft weer
tot gevolg dat het NW ook
nog geen vrijbrief heeft om
met de directie van dit petro
chemische bedrijf te praten
over maatregelen die dienen
te worden genomen om de ge
zondheid van de werknemers
en hun veiligheid in het be
drijf te garanderen.
Overigens heeft de directie al
aangekondigd van deze punten
bij C.A.O.-onder handelingen
niets te willen weten.
Distrietsbestuurder P. Scheele
van de Industriehond stelt
echter dat bedrijven als Shell
beslist niet slecht beveiligd
zijn. „Vooral de kans dat er
wat gebeurt is groot, zodat er
tn weerwil van goede beveili
ging toch nog een bepaald ri
sico bestaat. De mensen willen
echter zelf weten hoe groot
dat risico is en dat kan alleen
maar als ze zitten in een ge
kozen instantie die het bedrijf
op zijn veiligheidsaspecten be
kijkt".
De Industriebond heeft daar
om voor de C.A.O.'s in de
petrochemische industrie ook
voorwaarden ingebouwd om te
komen tot zo'n veiligheidscom
missie, die weet welke stoffen
in een bedrijf aanwezig zijn,
hoe ermee wordt omgespron
gen en hoe effectief de bevei
liging is. „Natuurlijk garan
deert zo'n veiligheidscommis
sie niet dat er niks gebeurt",
aldus Scheele. -,maai het ga
randeert de leden wél dat niet
een paar topmensen uit het
bedrijf het altijd maar voor
het zeggen hebben op het ge
bied van de veiligheid, terwijl
de anderen hen maar op hun
woord moeten geloven"
bij een aantal de laatste tijd
sterk aangevreten Branden en
explosies in het industriege
bied van Rijnmond geven
hiertoe alle aanleiding. Op 25
.januari woedde een hardnek
kige en grote brand in een
reactor voor ontzwaveling op
het Esso-terrein. Er waren
geen persoonlijke ongelukken-
Op 20 juni raakten vijf men
sen licht gewond bij een ont
ploffing van een naftakraker
bij Shell Pernis. Oorzaak: een
scheur in een leiding, waar
door benzinedampen ontsnap
ten. Schade: ettelijke miljoe
nen guldens. Een maand later
ontplofte een installatie waar
in zuurstof met butheen ge
mengd wordt hij Oxirane Che
mie. Vele tonnen schade, geen
persoonlijke ongelukken-
Op 6 september legde een
brand op de Esso-raffinaderij
een installatie in de as waar
benzine wordt veredeld. Scha
de: ettelijke miljoenen, geen
persoonlijke ongelukkken.
Oorzaak was een pijpbreuk in
een oven. Ruim twee weken
daarna scheurde een leiding
hij AKZO Zoutchemie. De
brand verwoestte installaties
voor, naar men schat, acht
miljoen gulden. Maandag 14
oktober explodeerde m de
rubberfabriek van Shell Per
nis een gasmengsel nadat er
een lek in een der reactoren
was ontstaan. Twaalf mensen
raakten gewond. Schade: en
kele tientallen miljoenen gul
dens
Vooral deze laatste gebeurte
nis heeft de leden van de
Industriebond de ogen weer
geopend voor het persoonlijke
gevaar dat de werkers in de
petrochemische industrie dag
in, dag uit lopen. Scheele:
„Natuurlijk is er op dit ogen
blik een arbeidsinspectie, een
hinderwet, het Stoomwezen en
de brandweer, maar als je na
gaat hoe die mensen aan hun
gegevens komen, blijkt steeds
weer één ding: degenen die
het weten zitten in de top van
het bedrijf en zij lichten de
controlerende instanties voor".
CHICAGO 'RTR> Op een
spoorwegstation in Chicago is
een 51-jarige man op weg
naar zijn nachtelijke arbeid
voor de ogen van minstens
dertig op hun trein wachtende
mensen, dood gestoken.
De politie noemde de moord
voor onbewogen pubffiek „het
sprekendste voorbeeld van de
..hoer niets, rfe niets-houding"
van het puWdiek sinds het
roemruchte geval van Kitty
Genovese m 1964. Zij werd op
straat in New York verkracht
etn dtoodlgestoken ter wij1] zestig
omwonenden haar geschreeuw
Wden maar öoh
Kinderen willen plotse
ling trambestuurder, ver
pleegster of vader worden.
Of pianist.
Ook dit laatste ver
neemt ti met enige arg
waan, temeer omdat bij de
voorbereidingen een piano
niet gemist kan worden.
Bender- K D-die in
zijn ruim 12b -jarig be
staan wei weet dat niet elk
kind een Rubinstein wordt
-weet hier raad op. U krijgt
een piano thuis en de mu
zikale proeftijd van uw
kind begint.
Blijft het na enige tijd
bq Moeder-d'r-ligt-een-kip-
in-t-water, dan geeft u de
piano terug en betaalt u
aileert de huurprijs. Zijn de
resultaten welluïdender,
dan betaalt u de koopsom
1 onder aftrek van de reeds
betaalde huur. Het is maar
een van die vele adviezen
waarmee we altijd voor u
klaarstaan...
kettner SE duwaer
desKWndig in klank
Breda:
v. Cootholein 12.
tel. 01600 - 3 01 64
DEN HAAG .Maandag be
ginnen de Novib en de Mond-
lane Stichting een actie-week
ten bate van Mozambique, dat
met het bereiken van de poli
tieke onafhankelijkheid nog
voor tal van problemen
staat
Momarmlbique is voor 40 pro
cent van zijn inkomen afhan
kelijk van de buurlanden
Zulild-Afrika en RhodesDe
bevrijdingsbeweging van Mo
zambique het Frehmo
heeft jarenlang gevochten te
gen de vreemde overheersers
va®, het land, en moet-miu wei-
licht samenwerken met
vreemde overheersers van
buurlanden, alidius Novib ©n
Mondllame Stichting.
De bevolking van Mozambi
que moet het bestuur van het
land gaan overnamen en in
recordtijd een bestuursappa
raat op poten zetten. Novib en
Mondl'aüne Stichting willen
helpen bij het ontwikkelen
van de economie. „Kr zijn
geen wegen, er is nauwelijks
onderwijs, er bestaat hoege
naamd geen medische 'verzor
ging. Bovendien is de land
bouw zeer onderontwikkeld.
Het belangrijkste exportpro-
duikt van Mozambique, de zgn.
oashew-noot wordt ito het wild
gevonden. Van enige georgani
seerde verbouw ervan is geen
sprake.
DE gemeente Amsterdam
krijgt nog deze week het be
richt van minister Westerterp
van Verkeer en Waterstaat,
dat het r'jk een bedrag van f
31 miljoen extra bijdraagt in
de kosten van de metro-
bonw.
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publïkatte zullen deze
vermeld worden. Slechte bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en edre» zijn dan bij
de redactie bekend. Publfkatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het bi elle gevallen
eens is met inhoud, c.q. «trekking.
Mijn ervaringen ten aanzien
van het kopen van een z.g.
„goedkopere" wagen in Belgié
zijn geheel anders dan uw
verslaggever meldt.
Een Simca 1000 GLS kostte
daar -ingevoerd in Nederland
op dezelfde wijze als in uw
krant vermeld staat- meer dan
hier en ten tweede bleek mij,
dat een Toyota-dealer in
Maaseik een wagen wel dui
zend i.p.v. 2000 gulden goed
koper kon leveren, maar daar
stond tegenover een inruil-
waarde van maar 4000 gulden
tegen 7000 gulden hier in Ne
derland. Ten derde heb ik een
aantal grensposten gebeld. Uit
die gesprekken werd mij dui
delijk. dat ze aan de grens
regelmatig geconfronteerd
worden met huilende mensen,
die slechte ervaringen hebben
opgedaan met het kopen van
een auto in Belgié. Verkeerde
voorlichting van de kant van
de dealers schijnt de voor
naamste reden daarvoor te
zijn.
Veel mensen horen bij de
grens vaak voor het eerst dat
ze veel aan invoerrechten en
accijnzen moeten betalen en
dan zien ze hun hele voordeel
ineens wegvallen. Alles bij el
kaar genomen ben ik er be
slist niet van overtuigd dat
men in Belgié veel goedkoper
uit is met het kopen van een
auto. Ik zou dan ook wel eens
precies uitgelegd willen zien,
hoe dat nu zit met de invoer
rechten en accijnzen.
ARNHEM. J. van Veenedaal,
NASCHRIFT: Bij sommige
automerken o.a. bij Citroen, zijn
tussen de Belgische en Neder
landse importeurs dealer-af
spraken gemaakt om te voor
komen dat de Belgische auto's
aan Nederlanders verkocht
worden.
Wat de inruil van Uw Toyota
betreft: Als de dealer geen
kans ziet om de auto in Ne
derland te verkopen zal hij
uiteraard geen Nederlandse
inruilprijs kunnen bieden. Op
de Nederlandse handel gespe
cialiseerde dealers kunnen dit
wel. Bovendien zal de inruil-
waarde van een auto ook in
Nederland van dealer tot dea
ler verschillen.
Wat de huilende mensen aan"
de grens betreft: wij hebben
praktisch alle grensposten tusr i
sen Belgisch en Nederland^
Limburg bezocht. Over1 huilen
de mensen was daar nergens
iets bekend.
Teleurstellingen komen wefli
voor bij de invoer van twee-|.
dehands auto's. Deze invoer
werd echter welbewust buiteijl
beschouwing gelaten. En ten-
slotte invoerrechten" en accijn
zen: Bij de Belgische catalo
gusprijs (exclusief de Belgi
sche BTW) moet 16 procent
van de Nederlandse catalogus
prijs (exclusief BTW) worden
opgeteld. Dit is de bijzondere
verbruikersbelasting. Over het
totaal van dit bedrag moet dan
nog eens 16 procent BTW be
taald worden.
(Redaktie)i*
Dat geloof In de veiligheid is
(Vervolg van pag. 1)
Wij hebben de industrie
toen gevraagd een vergoeding
van zestig cent te geven,
waarvan twee-derde was be
stemd voor de detaillist en een
derde voor de groothandel",
aldus de heer Ven. „De indus
trie wees dit af We hebben
daarop voorgesteld dal er ge
durende drie maanden, nadat
de verhoging van het statie
geld zou ingaan, er een ver
goeding van dertig cent per
krat zou worden gegeven. In
die tijd moest een vaste af
spraak worden gemaakt. Ook
dit werd geweigerd".
,.Nu wil de industrie, tot
onze verrassmig. de verhoging
van hel statiegeld doorzetten
zonder de vergoeding erbij te
betrekken, en dat is iets", al
dus de heer Veto. „waartegen
detaillisten en groothandelaren
in verzet komen".
Naar zijn zeggen levert de
verhoging van statiegeld de
industrie een bedrag van vijf
enzeventig miljoen gulden
extra. Op zich maakt de han
del geen bezwaar tegen deze
verhoging-
(ADVERTENTIE)
«AldJ» 8OM
Wat wil het geval? Bij elke fles Hartevelt Jonge Jenever en
Vieux Fine zitten nu twee forse stickers met hartige teksten.
Afkomstig uit het oprechte, het onvervalste bruine café.
De Drommelse Wijsheden van de Vaste Jongens. Zoals:
'Piet Crediet woont hier niet.' En: 'Water doet de palen
rotten, die het drinken dat zijn zotten'. Ach. u kent ze wel.
En Hartevelt doet ze u met alle liefde cadeau.
Twee tegelijk zelfs U kiest uit 16 verschillende.
Als u even een fles jonge of Vieux Fine haalt. Bij uw slijter.