Ik stafop wacht en denk aan jou Met Wereldmissiedag 2,5 miljoen gevraagd ONRUST IN RIJNMOND NA ZESDE EXPLOSIE IN ACHT MAANDEN TIJD Hartevelt schenkt u gratis en voor niks de sfeer van een bruin café. (Deel 12) glazen Actie voor Mozambique Frisdranken EEN VROLIJKE GAST IS NIMMER TOT LAST. Muzikale proeftijd I Gekozen bender Geloof Met Hartevelt hebt u wèl iets goeds onder de kurk. binnenland buitenland iwmm—m—mmmm GEMEENTEN GEN EN OOSTBUI» Sommige mensen hebben dit beeld van de politie: Anderen weer dit: Wie heeft er gelijk? Moord voor onbewogen publiek papier oor uw pen Goedkopere wagen I 'NDERDAG 17 OKTOBER 1974 is Een gezonde Hollandse jongen ging graag in militaire dienst als de tijd daar was. Er werd een man van Je gemaakt, heet te het. Jan soldaat stond rede- lijk goed aangeschreven, al za ten er natuurlijk ook slam pampers tussen. Jongens die „thuis'' erg misten. Jongens die het moeilijk hadden met de ruwe manieren va hun maats. Jongens die altijd ge pest werden, omdat ze rood haar hadden of puisten. Balen, baaaaalen, dat was het lied van Jan Soldaat Het hield de moed erin op de kilo meterslange marsen met volle bepakking. Het repertoire werd in de loop der jaren met een paar onvervalste schlagers uitgebreid. Zorg dat je er bij komt", van Dotrus, alias Tom Manders. „Ik sta op wacht'', rlk heb drie vrijwilligers nodls:!" En een typische dienstgrap deed het goed in alle mop- penblaadjes. Ach ja... de jaren vijftig Een serie in 15 delen op basis v^- het boek „Ach ja de jd*n vijftig" door Dick Sloot weg. Willem van Beusekom en Co de Kloet. Wetenschap pelljke Uitgeverij Amsterdam. Samenstelling: Wim Wenne- kes. (De vorige afleveringen in deze serie werden in de ze krant gepubliceerd op 21, 24, 26, 28 september en l, 3, 5, 8, 9. 11 en 15 oktober). van Joop de Knegt, dat overi gens bij de VARA niet door de beugel kon. Ik sta op wacht en cfcenk aan jou j,e scheef me ai, bleef mij niet trouw Ook een soldatenhart is niiet van steen waarom sdhreef jij die brief en liiet me zo alleen? In het weekend, op verlof, naim je de trein- Of, als je wat van je soldij wilde overhou den. werd er gelift. In 1954 kondigde minister Staf het lift ver bod voor militair en af. Hij stelde er meer vrije ver- voertjes tegenover, maar het beviel „onze jongens" aller minst. Een herinnering: Het was op passen geblazen. Gepakt wor den betekende dat je een vrij weekend op je buik kon schrijven, of dat je een paar dagen arrest kreeg. Dat hing van de commandant af, die de straf moest uitdelen. De gehate jongens met de wit te helmen waren overal. We begrepen dat nooit zo goed- Ook de militaire politie be stond immers uit dienstplichti ge militairen. Maar het ver haal ging. dat ze daar boeren jongens uiit Drente en Gronin gen voor namen. Ompraten kon je zie nooit, dat wisten we. Sommigen gingen in het kader van hun dienstplicht een tijdje naar La Court ine. Anderen op oéfening in Duitsland. Een herinnering aan zo'n oefening, gehouden in een tijd dat disci pline nog met hoofdletters ge schreven werd: „De kilometerslange colonne, die aan de grens met enige moeite redelijk was gefor meerd. bracht de bevelvoeren de kapitein bij het eerste Duitse dorp a! in moeilijkhe den. De duisternis, die inmiddels was gevaillen, maakte radio contact tussen de officieren noodzakelijk. Ik hoorde de be velhebber op zieker ogenblik in paniek aan alle posten doorgeven, dait hij een andere colonne was tegengekomen die niet op de planning stond en dus helemaal niet op „on- Schoenen en alles wat maar glimmen kon, diende te blinken. (ADVERTENTIE) ze" wegen mocht komen. Na enig onderzoek kwam uit, dat hel de staart van zijn ei gen stoet was, a gen stoet was, die hij had ontmoet, omdat hij een ver keerde weg was ingeslagen. Het duurde uren voor deze gigantische knoop van vracht wagens en kanonnen kon wor den ontward Ik meen zeker te weten dat de oefening, die ongeveer drie weken duurde, een grote mis lukking is geworden. Maar .op schepperige generaais riepen uit, dat we weer heel wat geleerd hadden. Daar heb ik bedacht dat mensen totaal kunnen veranderen als ze een blikken sterretje op hun kraag naaien. tot ïeel en wethouders van de gi en Oostburg; el 4, tweede en derde lid t Ontgrondingen; penbare kennis, dat een aani inning tot ontgronding in een Westerschelde, gelegen in dt singen en Oostburg, is ingediej aig- en Transportbedrijf W. 4 te Maassluis; fende aanvraag met. bijbehi naf 17 oktober 1974 tot en ai i ter gemeentesecretarie van iu Algemene Zaken) en ter rie van Oostburg (bureau Ri Schouwburgstraat 2) ter gedurende voormelde zwaren tegen de inwilliging kan indienen bij de hoofd; r van de Rijkswaterstaat u nd, Koorkerkhof 7 te Mie stburg, 14 oktober 1974. ster en wethouders van Vlii irgemeester, Th. J. Westerhod Cretans (plv.) i. A. Geluk. ster en wethouders van 0< rgemeester, A. Schipper cretaris, P. J. I. Verhage. (Van onze redactie binnen land). DEN HAAG De Pause lijke Missiewerken (PMW1) Nederland hopen met Wereldmissiedag, welke ko mend weekend in alle r.-k. kerken wordt gehouden, op een opbrengst van 2,5 mil joen. E Vooral vanwege het bar I slechte weer, dat vórig jaar vee! gelovigen thuis hield, werd het streefbedrag niet gehaald. Inbegrepen de giro- I actie, die ruim 5 ton op- bracht, werd rond Wereld- I missiedag toen 2,1 miljoen I ingezameld. De totaalop- 1 brengs van PMW Nederland I bedroeg vorig jaar bijna 6 I miljoen. Een belangrijk aan- I deel daarin hadden de giften i van de kinderen (1.2 mil- joen). de gezinsbijdragen en I de legaten. In 1973 zamelden de Pau selijke Missiewerken van de gehele wereld samen 97 mil joen gulden in. Hierin- werd ^42,5. miljoen besteed aan A- frika, eenzelfde bedrag aan Azië. 1,2 miljoen aan Ameri ka en 0.4 miljoen aan Europa en Oceanië. Ruim 40 procent van de opbrengst wordt be steed aan vaste jaarlijkse bijdragen aan de jonge kerken voor het levensonderhoud van haar personeel, priesters en leken. De post catechisten neemt ieder jaar toe. Vorig jaar omvatte deze bijna 12 pro cent van het totaal. Dit geld is bestemd voor de opleiding en de salariëring van leken pastor es. Deze subsidies zijn onmisbaarder dan ooit, aldus PMW-directeur Jos Schoen makers. nu de kosten van de jiomge kerken vanwege de enorme prijsstijgingen schrikbarend zijn tpe geno men. (ADVERTENTIE) Het systeem van de kerk bijdrage. dat ook in Afrika en Azië ontstaan is, brokkelt weer snel af, omdat de gelo vigen zelf nauwelijks vol doende hebben om in leven te blijven. Nederland staat na België als zevende op de lijst van de hoogste opbrengsten. PMW hebben 1,6 miljoen folders verspreid en 100.90 brieven aan particulieren en instellingen gestuurd met de vraag om financiële hulp. Om de bezinning over de missie te stimuleren wordt rond Wereld missiedag extra aandacht gevestigd op de brief „Een nieuw missionair tijdperk", welke de Neder landse bisschoppen in juni hebben gepubliceerd. Inbreken mag niet.Vrouwen aanranden en doorrijden na een aanrijding evenmin. Geen zinnig mens die bezwaar maakt als de politie daartegen optreedt. 'n Universiteit bezetten, parkeren op de stoep en vissen zonder acte, mag ook niet. Als de politie daar iets tegen doet, klinken er nogal eens protesten. Misschien wel begrijpelijk.Maar het is onredelijk als de politieman mikpunt van die protesten wordt. Hij heeft de wetten niet bedacht. Hij moet er wèl voor zorgen dat ze worden nageleefd. Dat is een deel van z'n taak. Soms leidt die taak tot het hekeuren voor het rijden met een open knalpot. Soms tot het geven van een extra duwtje als de brug wat steil is. Daarom zal de een de politieman zien als een boeman. En de ander als een soort weldoener. Ze hebben allebei ongelijk. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM De onrust bij de arbeiders in de petro chemische industrie in de Rijn mond is na de ontploffing bij Shell deze week aanzienlijk toegenomen. Volgens de Industriebond NVV niet verwonderlijk om dat „dit al de zesde ontplof fing in acht maanden tïjds is. De arbeiders gaan daardoor twijfelen aan de veiligheids systemen en controlerende in stanties^ De Industriebond NVV heeft de vinger aan de pols omdat er op dit ogenblik met de achterban gesproken wordt over een nieuwe C A.O. met Shell in het Europoortgebied. De onderhandelingen over de ze C AO. zijn nog steeds niet geopend omdat arbeiders be zwaren hebben tegen een be paald promotiebeleid dat de laatste jaren bij Shell wordt gevoerd en dat hen „het ver trouwen in de toezeggingen van de directie volledig heeft ontnomen". De meerderheid van de verga deringen, die door het NVV districtsbestuur zijn gehoord, wilde eerst het promotiebeleid gladstrijken en dan over de C.A.O praten. Dit heeft weer tot gevolg dat het NW ook nog geen vrijbrief heeft om met de directie van dit petro chemische bedrijf te praten over maatregelen die dienen te worden genomen om de ge zondheid van de werknemers en hun veiligheid in het be drijf te garanderen. Overigens heeft de directie al aangekondigd van deze punten bij C.A.O.-onder handelingen niets te willen weten. Distrietsbestuurder P. Scheele van de Industriehond stelt echter dat bedrijven als Shell beslist niet slecht beveiligd zijn. „Vooral de kans dat er wat gebeurt is groot, zodat er tn weerwil van goede beveili ging toch nog een bepaald ri sico bestaat. De mensen willen echter zelf weten hoe groot dat risico is en dat kan alleen maar als ze zitten in een ge kozen instantie die het bedrijf op zijn veiligheidsaspecten be kijkt". De Industriebond heeft daar om voor de C.A.O.'s in de petrochemische industrie ook voorwaarden ingebouwd om te komen tot zo'n veiligheidscom missie, die weet welke stoffen in een bedrijf aanwezig zijn, hoe ermee wordt omgespron gen en hoe effectief de bevei liging is. „Natuurlijk garan deert zo'n veiligheidscommis sie niet dat er niks gebeurt", aldus Scheele. -,maai het ga randeert de leden wél dat niet een paar topmensen uit het bedrijf het altijd maar voor het zeggen hebben op het ge bied van de veiligheid, terwijl de anderen hen maar op hun woord moeten geloven" bij een aantal de laatste tijd sterk aangevreten Branden en explosies in het industriege bied van Rijnmond geven hiertoe alle aanleiding. Op 25 .januari woedde een hardnek kige en grote brand in een reactor voor ontzwaveling op het Esso-terrein. Er waren geen persoonlijke ongelukken- Op 20 juni raakten vijf men sen licht gewond bij een ont ploffing van een naftakraker bij Shell Pernis. Oorzaak: een scheur in een leiding, waar door benzinedampen ontsnap ten. Schade: ettelijke miljoe nen guldens. Een maand later ontplofte een installatie waar in zuurstof met butheen ge mengd wordt hij Oxirane Che mie. Vele tonnen schade, geen persoonlijke ongelukken- Op 6 september legde een brand op de Esso-raffinaderij een installatie in de as waar benzine wordt veredeld. Scha de: ettelijke miljoenen, geen persoonlijke ongelukkken. Oorzaak was een pijpbreuk in een oven. Ruim twee weken daarna scheurde een leiding hij AKZO Zoutchemie. De brand verwoestte installaties voor, naar men schat, acht miljoen gulden. Maandag 14 oktober explodeerde m de rubberfabriek van Shell Per nis een gasmengsel nadat er een lek in een der reactoren was ontstaan. Twaalf mensen raakten gewond. Schade: en kele tientallen miljoenen gul dens Vooral deze laatste gebeurte nis heeft de leden van de Industriebond de ogen weer geopend voor het persoonlijke gevaar dat de werkers in de petrochemische industrie dag in, dag uit lopen. Scheele: „Natuurlijk is er op dit ogen blik een arbeidsinspectie, een hinderwet, het Stoomwezen en de brandweer, maar als je na gaat hoe die mensen aan hun gegevens komen, blijkt steeds weer één ding: degenen die het weten zitten in de top van het bedrijf en zij lichten de controlerende instanties voor". CHICAGO 'RTR> Op een spoorwegstation in Chicago is een 51-jarige man op weg naar zijn nachtelijke arbeid voor de ogen van minstens dertig op hun trein wachtende mensen, dood gestoken. De politie noemde de moord voor onbewogen pubffiek „het sprekendste voorbeeld van de ..hoer niets, rfe niets-houding" van het puWdiek sinds het roemruchte geval van Kitty Genovese m 1964. Zij werd op straat in New York verkracht etn dtoodlgestoken ter wij1] zestig omwonenden haar geschreeuw Wden maar öoh Kinderen willen plotse ling trambestuurder, ver pleegster of vader worden. Of pianist. Ook dit laatste ver neemt ti met enige arg waan, temeer omdat bij de voorbereidingen een piano niet gemist kan worden. Bender- K D-die in zijn ruim 12b -jarig be staan wei weet dat niet elk kind een Rubinstein wordt -weet hier raad op. U krijgt een piano thuis en de mu zikale proeftijd van uw kind begint. Blijft het na enige tijd bq Moeder-d'r-ligt-een-kip- in-t-water, dan geeft u de piano terug en betaalt u aileert de huurprijs. Zijn de resultaten welluïdender, dan betaalt u de koopsom 1 onder aftrek van de reeds betaalde huur. Het is maar een van die vele adviezen waarmee we altijd voor u klaarstaan... kettner SE duwaer desKWndig in klank Breda: v. Cootholein 12. tel. 01600 - 3 01 64 DEN HAAG .Maandag be ginnen de Novib en de Mond- lane Stichting een actie-week ten bate van Mozambique, dat met het bereiken van de poli tieke onafhankelijkheid nog voor tal van problemen staat Momarmlbique is voor 40 pro cent van zijn inkomen afhan kelijk van de buurlanden Zulild-Afrika en RhodesDe bevrijdingsbeweging van Mo zambique het Frehmo heeft jarenlang gevochten te gen de vreemde overheersers va®, het land, en moet-miu wei- licht samenwerken met vreemde overheersers van buurlanden, alidius Novib ©n Mondllame Stichting. De bevolking van Mozambi que moet het bestuur van het land gaan overnamen en in recordtijd een bestuursappa raat op poten zetten. Novib en Mondl'aüne Stichting willen helpen bij het ontwikkelen van de economie. „Kr zijn geen wegen, er is nauwelijks onderwijs, er bestaat hoege naamd geen medische 'verzor ging. Bovendien is de land bouw zeer onderontwikkeld. Het belangrijkste exportpro- duikt van Mozambique, de zgn. oashew-noot wordt ito het wild gevonden. Van enige georgani seerde verbouw ervan is geen sprake. DE gemeente Amsterdam krijgt nog deze week het be richt van minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat, dat het r'jk een bedrag van f 31 miljoen extra bijdraagt in de kosten van de metro- bonw. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publïkatte zullen deze vermeld worden. Slechte bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en edre» zijn dan bij de redactie bekend. Publfkatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het bi elle gevallen eens is met inhoud, c.q. «trekking. Mijn ervaringen ten aanzien van het kopen van een z.g. „goedkopere" wagen in Belgié zijn geheel anders dan uw verslaggever meldt. Een Simca 1000 GLS kostte daar -ingevoerd in Nederland op dezelfde wijze als in uw krant vermeld staat- meer dan hier en ten tweede bleek mij, dat een Toyota-dealer in Maaseik een wagen wel dui zend i.p.v. 2000 gulden goed koper kon leveren, maar daar stond tegenover een inruil- waarde van maar 4000 gulden tegen 7000 gulden hier in Ne derland. Ten derde heb ik een aantal grensposten gebeld. Uit die gesprekken werd mij dui delijk. dat ze aan de grens regelmatig geconfronteerd worden met huilende mensen, die slechte ervaringen hebben opgedaan met het kopen van een auto in Belgié. Verkeerde voorlichting van de kant van de dealers schijnt de voor naamste reden daarvoor te zijn. Veel mensen horen bij de grens vaak voor het eerst dat ze veel aan invoerrechten en accijnzen moeten betalen en dan zien ze hun hele voordeel ineens wegvallen. Alles bij el kaar genomen ben ik er be slist niet van overtuigd dat men in Belgié veel goedkoper uit is met het kopen van een auto. Ik zou dan ook wel eens precies uitgelegd willen zien, hoe dat nu zit met de invoer rechten en accijnzen. ARNHEM. J. van Veenedaal, NASCHRIFT: Bij sommige automerken o.a. bij Citroen, zijn tussen de Belgische en Neder landse importeurs dealer-af spraken gemaakt om te voor komen dat de Belgische auto's aan Nederlanders verkocht worden. Wat de inruil van Uw Toyota betreft: Als de dealer geen kans ziet om de auto in Ne derland te verkopen zal hij uiteraard geen Nederlandse inruilprijs kunnen bieden. Op de Nederlandse handel gespe cialiseerde dealers kunnen dit wel. Bovendien zal de inruil- waarde van een auto ook in Nederland van dealer tot dea ler verschillen. Wat de huilende mensen aan" de grens betreft: wij hebben praktisch alle grensposten tusr i sen Belgisch en Nederland^ Limburg bezocht. Over1 huilen de mensen was daar nergens iets bekend. Teleurstellingen komen wefli voor bij de invoer van twee-|. dehands auto's. Deze invoer werd echter welbewust buiteijl beschouwing gelaten. En ten- slotte invoerrechten" en accijn zen: Bij de Belgische catalo gusprijs (exclusief de Belgi sche BTW) moet 16 procent van de Nederlandse catalogus prijs (exclusief BTW) worden opgeteld. Dit is de bijzondere verbruikersbelasting. Over het totaal van dit bedrag moet dan nog eens 16 procent BTW be taald worden. (Redaktie)i* Dat geloof In de veiligheid is (Vervolg van pag. 1) Wij hebben de industrie toen gevraagd een vergoeding van zestig cent te geven, waarvan twee-derde was be stemd voor de detaillist en een derde voor de groothandel", aldus de heer Ven. „De indus trie wees dit af We hebben daarop voorgesteld dal er ge durende drie maanden, nadat de verhoging van het statie geld zou ingaan, er een ver goeding van dertig cent per krat zou worden gegeven. In die tijd moest een vaste af spraak worden gemaakt. Ook dit werd geweigerd". ,.Nu wil de industrie, tot onze verrassmig. de verhoging van hel statiegeld doorzetten zonder de vergoeding erbij te betrekken, en dat is iets", al dus de heer Veto. „waartegen detaillisten en groothandelaren in verzet komen". Naar zijn zeggen levert de verhoging van statiegeld de industrie een bedrag van vijf enzeventig miljoen gulden extra. Op zich maakt de han del geen bezwaar tegen deze verhoging- (ADVERTENTIE) «AldJ» 8OM Wat wil het geval? Bij elke fles Hartevelt Jonge Jenever en Vieux Fine zitten nu twee forse stickers met hartige teksten. Afkomstig uit het oprechte, het onvervalste bruine café. De Drommelse Wijsheden van de Vaste Jongens. Zoals: 'Piet Crediet woont hier niet.' En: 'Water doet de palen rotten, die het drinken dat zijn zotten'. Ach. u kent ze wel. En Hartevelt doet ze u met alle liefde cadeau. Twee tegelijk zelfs U kiest uit 16 verschillende. Als u even een fles jonge of Vieux Fine haalt. Bij uw slijter.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 15