ZUID-AFRIKA HEEFT ER EEN NIEUW FRONT RIJ TENTOONSTELLING IN PARUS Het impressionisme honderd jaar oud binnenland buitenland l Beperkingen Doorbraak V erwijten Erkenning Nieuw front Zwarten Goudmijnen HELDEN GLUREN SUSKE EN WISK WOENSDAG 16 OKTOBER Edouard Manet„Chez le père Lathuille" enkel tafereel een novelle van Maupassant in een Paul Cézanne: Het huis van de gehangene Paul CézanneStilleven PARIJS Vier jaar na het grote Débacle, na het einde van het Tweede Kei zerrijk, na de stichting van de Derde Republiek, in een tijd van politieke en sociale omwentelingen, organiseer de een kleine groep Franse schilders in Parijs hun eer ste tentoonstelling. In loka len, die beschikbaar gesteld waren door de vermaarde fotograaf Nadar. Omdat de doeken van de kleine groep in elke officiële „salon" ge weigerd werden omdat hun werken volstrekt niet be antwoordden aan de „gel dende" schilderkunstige es thetiek van die tijd, toen de schilderkunst van de „Pom- pier"-stijl hoogtij vierde. Bij de geëxposeerde werken was een doek van Claude Mo net, een havengezicht van Le Havre, dat „impressie" heette. Een niet welwillende criticus noemde de groep schilders die bij Nadar exposeerde naar aanleiding daarvan „de im pressionisten". Het was in 1874 en deze spottend bedoel de benaming, waarmee de eer ste kunstrichting in de ge schiedenis, de eerste school gekarakteriseerd werd, is een welkome aanleiding geworden om het eeuwfeest van het im pressionisme met een tentoon stelling in het Grand Palais in Parijs te vieren. Het is een kleine tentoonstel ling geworden, een tentoon stelling met (blijkbaar onver mijdelijk) lacunes 42 schil derijen van dertien schilders, bijeengebracht door het Parij- se Louvre en het New Yorkse Metropolitan Museum. Beper kingen van wettelijke en tech nische aard zijn de aanleiding geworden tot de numerieke bescheidenheid van de exposi tie, terwijl ook de fenomenale waarden van de doeken tot eveneens fenomenale verzeke ringspremies geleid hebben, die uiteindelijk onoverkome lijke bezwaren gebleken zijn om méér werken naar Parijs te brengen. Dit neemt niet weg dat de tentoonstelling uniek en gran dioos is. Weliswaar zijn er minder doeken dan men zou mogen verwachten, maar de kwaliteit is dermate hoog, en de aanwezigheid van een aan tal van de meest vermaarde werken van de impressionis ten, maakt de expositie in het Grand Palais tot een grote ar tistieke gebeurtenis. Daarnaast kan de kunstmin naar die de vier of vijf wer ken van Cézanne onvoldoende vindt minder dan tien minuten verder in de Orangerie zijn hart ophalen: momenteel is daar een grote tentoonstelling van Cézanne-werken uit Frans bezit. En dan is er natuurlijk als „aanvulling" nog steeds het Musée du Jeu de Paume, aan de impressionisten gewijd. Ook nauwelijks tien minuten van het Grand Palais verwij derd. De Eeuwfeest-tentoonstelling is uitstekend georganiseerd, met name om aan te tonen hoe en waarom de nieuwe richting een doorbraak en een coheren te beweging vormde in de ze ventiger jaren van de vorige eeuw. Behalve een reproduk- tie-tentoonstelling op de twee de verdieping, die een over- Edouard Manet„Le balcon" zicht geeft van de destijds „officiële kunst", laat een pa rallelle tentoonstelling, even eens in het Grand Palais, deze kunst in werkelijkheid zien: „Le Musée du Luxembourg en 1874". Een hoogst academische en sentimentele kunst, die sommige critici om nogal duistere redenen in een een zijdige retrogolf weer actueel willen proberen te maken. Diegenen die beide exposities in het Grand Palais bezoeken, hebben weinig moeite om de andere retrogolf te kiezen.... Dit neemt niet weg dat de parallelle expositie van de honderd jaar geleden aanvaar de en gangbare kunst duide lijk, overduidelijk maakt, waarom het impressionisme een revolutie betekende, een soort contestatie, een provoca tie. De hele filosofie (men vergeve" het gebruik van de term in deze context) van de impressionisten is tegengesteld aan die van de officiële schil ders: zij verkiezen het ogen blik boven de eeuwigheid, de impressie, het simpele ervaren boven de idealisering, bet licht, de luminositeit boven de materie, de fluïditeit boven de substantie. Althans als groep bezien. sieke onderwerpen kozen, dat hun modellen, „slordig ge kleed" waren.. Weerspiegeling van zonlicht in het water, een stemming, een atmosfeer, spel van licht en schaduw. Vrouwen in een tuin, mensen op een balkon, het gewone dagelijkse geluk (dat uiteraard.in die tijd gro ter lijkt en misschien ook was voor de hedendaagse beschouwer); de indrukken, de impressies van het vluchti ge, het voorbijgaande, het on bestendige. In een tijd waarop de maat schappij op solide, traditione le, onwrikbare rotsvaste waar- -den en overtuigingen steunde of wilde steunen. Het was niet „serieus". En bovendien kon den verschillende impressio nisten niet eens tekenen of schilderen, getuige de „houte rige" naaktfiguren van een on verlaat als Paul Cézanne, die alle erkende waarden onder steboven smeet en aan kleur schakeringen meer waarde hechtte dan aan een solide constructie. En deze schake ringen dan ook nog slordig en ruw op het doek zette. Inder daad een revolutie. Individueel werd de impressi onisten de meest verbijsteren de verwijten gemaakt, die heel een mentaliteit, heel een samenleving, heel een burger lijke dominering aantonen. Men verweet hen dat zij geen „elegante" dingen schilderden, dat zij geen traditionele, klas- Alleen zijn er inmiddels hon derd ja3r voorbijgegaan. Ze ker, Sisley heeft tijdens zijn leven nimmer de minste er kenning gehad. Maar voor an deren begon het getij rond de eeuwwisseling niettemin te keren en thans drijft geen mens de spot meer met de impressionisten. Hoewel, voor zekeren ook dat „voorbij" ti| „verouderd" is. Dit neemt niet weg dat mt:| zich te midden van de van de 42 doeken in !té| Grand Palais ervan ben moet zijn dat zij voor overgrote deel ontstonden een atmosfeer van wanhopijf morele en materiële ellendil waarover L'Oeuvre van Zokl een zekere opheldering vol schaft. En dat terwijl de staf in 1874 meer dan 50.000 frail besteedde om werken uit si| „officiële" salon aan te fen: 3.500 voor een Blanchril 8.000 voor een Le Hon| 20.000 voor een Gérome... Eén jaar later worden Drouot tien Renoirs gevel voor te zamen minder dan 1'j frankMaar het is aan Clil lebotte, Bazille en dokter Gaf chet te danken dat het Jeu 4 Paume met zijn 340 doek! heden ten dage het groots! impressionistische museum t wereld is. Zij kochten wil en dank. ondanks alle s en tegenwerking, de doek van hun vrienden op. S| voor zichzelf. Toen de eindelijk opengingen, ken zij ze aan de staat. Ondanks de „slechts" 42 sd derijen die in het Grand I lais de honderd jaren imo* sionisme vertegenwoordig' is het onwaarschijnlijk da dergelijke collectie (met i wat de kwaliteit betreft) 1 nen afzienbare tijd nog erge te zien zal zijn. Afgezien New York, na de sluiting v de Parijse expositie, '"1 laatste duurt tot 24 novemte' I JAN DRUM)®] (Door Edmond Marco, correspondent van AFP) JOHANNESBURG Sedert Portugal heeft besloten het wiel van de geschiedenis in zijn Afrikaanse kolonieën te laten draaien verkeert Zuid- Afrika officieel in een oorlogs toestand. De Zuidafrikaanse minister van defensie, Pieter W. Botlia, verklaarde onlangs dat zijn land „op kleine voet van oor log" leeft. De feiten spreken echter an dere tal. Het opvallendste ge geven is dat van de militaire uitgaven die zijn beraamd op de onlangs bdj het parlement ingediende begroting: een mil jard dollar ofwel een zesde van de totale begroting voor 1974-1975. Dit is een record als men het vergelijkt met de cijfers van voorgaande jaren: 450 miljoen dollar in 1971- 1972, 500 miljoen in 1972-1973 en 626 miljoen in 1973-1974. De invloed van het alarm aan de grenzen van Zuid-Afri- ka door de dreigende instor ting van de Portugese bolwer ken in Angola en Mozambique •op die begroting van de Zuid afrikaanse regering manifes teert zich in de enorme som men die voor de territoriale verdediging zijn uitgetrokken. Bijna de helft van het totale bedrag der militaire uitgaven 440 miljoen dollar, is voor dit doel bestemd. Het is een noodzakelijk voorzorgsmaatregel, hoewel er geen onmiddellijk gevaar is te duchten, verklaarde minister van financiën N. Diederichs in zijn toelichting op de begro ting. Behalve zijn vierduizend ki lometer lange kustlijn, Nami bië inbegrepen, moet Zuid-Af- rika nu ook een front van drieduizend kilometer lengte tussen de Atlantische en de Indische Oceaan bewaken. Langs dit gehele „front" is Set momenteel rustig- Het eni ge „brandpunt" wordt er ver oorzaakt in de smalle Capiivi- strcok van vijfhonderd kilo meter rimboe ten noorden van Botswana. In de onmiddellijke idbijfieid van dit gebied, in Zambia en in het niemands land van zuidoostelijk Angola bevinden zich de sclro'lolaat- sen van de guerillas' ter- van de SWAPO (South West Yti'ican Peoples Organi -"in) de organisatie voor een onaf hankelijk Namibië. Het bewaken van deze enor me grenslijn is echter een bo venmenselijke taak ais men zich realiseert dat het blanke Zuidafrikaanse leger n nor male omstandigheden minder dan honderdduizend man sterk is. Van hen zijn er vijf tienduizend tot de reserve eenheden, die jaarlijks voor herhaling onder de wapenen warden geroepen. Dit is dan ook de reden dat de Zuidafrikaanse regering, die onlangs de Caprivistrook heeft versterkt door de grens wachten te vervangen door ge kegelde troepen, het voor het eerst nodig heeft geoordeeld lit zwarten bestaande militai re eenheden te vormen- Zij worden weliswaar aangevoerd door blanke officieren, maar deze nebben roet het oog op een hoffelijke behandeling vain hun zwarte ondergeschikten van de regering een „hand boek voor wellevendheid" ge kregen. De zwarte grenswachten, die gerekruteerd worden uit de Zoeloe XhoSd Tswana er So- tho-stammen hebben tot nog toe er geen bezwaar tegen ge maakt deze taken te vervul len. De vraag is echter of zij even loyaal zullen blijven als zij op een keer worden geoon- ft-oniteard met een echt leger: gevormd door eenheden van de M.P.L.A. (Angola): de Na- mibdsohe SWAPO, de Rhodesi- söhe ZAPU en ZANU of het Mozambikaamse Frelimo. Tot nu toe hebben de veer tien miljoen zwarte Zuidafri kanen nauwelijks of niet gere ageerd op de gebeurtenissen in Angola en Mozambique Het is moeilijk te zeggen of dit ligt aan een gebrekkige infor matie of aan onverschilligheid. Het politieke bewustzijn reiki nauwelijks verder dan voor steden als Alexandra en So- weto bij Johannesburg- In de „thuislanden"ont breekt bij die zwarte beval king dit bewustzijn volledig De solidariteit gaat niet verder dan de eigen stam of groep Voor deze mensen liggen Mo zambique en Angola net zover van Transkei als Zaïre of Ke- Er is evenwel een uitzonde ring: de goudmijnen van Transvaal of van Oranjestaat, waar honderdduizend Mozam- bikanen tweeduizend meter onder de grond werken. De zeventien doden die sinds april zijn gevallen in de mij nen van Welkom als gevolg van arbeidersrelletjes zijn misschien een bloedige echo van de voortdurende ongere geldheden na de gebeurtenis sen van dit jaar in Mozambi que. Een lichte geruststellir r voor de blanken in Zuid-Afri ka is de verklaring van Fre- mo-leider Joaquim Albert' "hissano, die waarschijnlijk rremier van dé overgangsre gering ir Mozambique wordt Ohissano zei vorige maand dat deze regering een terughou dend beleid van niet-inmen- ging wil voeren ten aanzien van de door blanke minder heidsregeringen overheerste buurlanden als Zuid-Afrika en Rhodesië. Op de vraag wat hij dacht van de Zuidafrikaanse troepenversterkingen langs de grens met Mozambique en of hij deze niet ails een provoca tie zag antwoordde de Freli- mo-laider met de vraagsteller te verwijzen naar de Zuidafri kaanse minister van defensie ..Hij weet wat de bedoeling is. wij niet. Wij houden ons aan een beleid van niet-inmen ting", zei hij- De blanken in Zuid-Afrika djn nog weinig begaan met de ommekeer die zich in de Por tugese gebiedsdelen aan het voltrekken is. Officieel wil Pretoria wel geloven in de vreedzame bedoelingen van 'en zwart Mozambique en in het economisch realisme van land, dat weinig eigen bron nen van bestaan heeft en dat Zuid-Afrika wel te vriend moet houden als afnemer "l de door de Cabora Bassai" geleverde stroom en als W| van inkomsten voor de haï®| van Lourenco Marques. Op het platteland I Transvaal draagt de boer I steeds zijn geweer bij -T Men xan nooit weten en ter het trouwens al sinds de ;,j -enoorlog zo gewend. Het r co dat hij door „het h'® gevaar" zou worden ov' ien ldiIet, althans in de h tijd, niet eng groot. De achtige steppen van de afrikainse hoogvlakte 1® zich niet zo gemakkelijk gueriPa actios van het ANC. I De blanke in de stedenA| een benijdenswaardige I standaard geniet, is geïnteresseerd in de er.'j industriële ontwikkeling I in de oardekgnlf jn Moe' que, vanwaar duizenden ken naar Zuid-Afrika zü11 vlucht. De Engelse, Franse en Duitse televisie nebben op een bijeen komst in Hamburg besloten ge zamenlijk een zes-delige documentaire-serie over het dierenrijk te maken. Van 18 tot 24 januari 1975 wordt in Cannes wederom de Midem gehouden, de enige internationale vak beurs voor lichte muziek. Johan Heesters speelt de hoofdrol in de operette „Ho- zeitsnacht", die het ZDF 24 ok tober aanstaande uitzendt. An dere hoofdrolspelers zijn Karin Dor, Mariene Charell en Theo Lingen. Op 12 november neemt de TROS in het Amsterdamse Con- Renate Tebaldi op. J.R.L. Anderson: De Ulysses- factor, „geen zee te hoog, geen berg te hoog", Uitg. West- Friesland, i 17,90. Wat hebben de grote ontdek kingsreizigers en beroemde avonturiers gemeen? De Enge lsman Anderson heeft geprobe erd er achter te komen. Volgens hem is het de Ulysses-factor. Hij gaat uit van het karakter van Ülysses (of Odysseus), zoals Homerus dat in zijn Ilias en Odyssee heeft beschreven. Odysseus nam vrijwillig risico's, maar was nooit doldriest. Ver der had hij nog een groot aantal ■edele kenmerken en die blijken volgens Andersons onderzoek mannen als Thor Heyerdal en Sir Francis Chichester ook te hebben. Anderson heeft eens in The Guardian dat de kosmonau ten niet gezegend zijn met de Ulyssesfactor. Ze zijn slechts- een middel in de handen van plannenmakers en verlengstuk ken van computers Een menmg waarover valt te twisten. Het is trouwens niet helemaal duide lijk waarom iemand een dikke pil schrijft om uit te zoeken wanneer iemand nu een held is. D.V. Izzy Abrahami: Kijkspel voor flatbewoners, Zwarte Beertjes f 5,-. Een heerlijk boek voor flat bewoners. Ga voor het raam staan, als je je verveelt en neem een verrekijker, aldus Izzy Abrahami. Hij ontwikkelt een spel van gluren, fantaseren en punten geven in een Blue Movie-achtige wijk. Voor alles wat ie bij anderen in huis ziet, worden punten gegeven. Het waarnemen van een neger levert bijvoorbeeld 15 punten op, een tv-toestel dat uit is, is goed voor 12 punten, geslachtsgemeen schap is 32 punten. Het spel is zonder meer gewonnen als je iemand waarneemt die een boek van James Joyce leest. Strafpun- ten leveren b.v. een krant le zende volwassene en een half naakte vrouw (bovenste helft) op. D.V. Ik bm lelijk Mweetik Mddr zi] doel er noQ onnoiel bij ook -KL In Londen is een centrum waar kinderen die gehandicapt zijn of een ontwikkelingsachter stand hebben, zeer intensief worden begeleid Daarover gaat de film „Kijken naar kinderen", met als eindredactrice Caroline Euwe, die de NOS vanavond van 21.30 tot 21.55 uur via Neder land 1 op de beeldbuis brengt.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 14