ROTTERDAM WIL
EROSCENTRUM
„Zelfdenkende"
gordel van Ford
Strenge tucht in pretflat Düsseldorf
TIERRE DREYFRES VAN RENAULT:"
PRIJZEN GAAN WEER OMHOOG
NIEUWE BEDRIJFSWAGENS VAN BEDFORD
Bouwpakket
voor
Matula
Lachertje
Motie
Lampjes
Vrouw
terdag 12 oktober 1
is het zo, dat de r«,
>elt, dat de kranten,,»
ust van moeten jij,!
vormen eti als
rden moeten belijd(,
latie selecteer je na
ld. Je kunt er daarbij
ontkomen, dat je
je niet weergeeft
lieven van je keur,]
|ierg je de waarden. I
laar hoe zit het danl
bnaamde objecliev, I
(tgevmg? Objectiei,
itïeving wi! niet
|ekleurde informatie i
zeggen: waardevrij' 1
lelijk motiverend til
roekend.
deze zin verstaan
raakte cinsnede aJ
|>nrede dus bedoeld i
als een appèl
Inten om zichzelf te
zodat iedereen op
|nden zijn keus Iran
daarmee raak je tip
kern van de vorm
ication permanente
maar zinvol word
|rbij gehandeld wordtl
een bewuste maatsru
ize. Dit veronderstelt)
een politiek geënga
llingname in het hek"]
|appelijke gebeuren. 1
bevorderd worden
|ater, film, lectuur,
pige vorming, onii
De krant was, naat|
;en, in dit verband i
dit rijtje opgenomeij
istpunt van deze
sen de regering
(fdredacteuren is, dat d
1 het geval is. En ii|
kan er ook geen I
i tegen het koppels!
krant aan het begrip!
ion permanente. Waf
lan wel een grotere»
ing tussen de redai
commerciële (no
•tenties e.d.) delen
int, zod^t de redactie J
|id vrij is tot bewuste)
het vormend infer
|t lilkt af een tot deJ
iliedea te paan beherj
een bedrijfsfonds
k van de grond komt
pst wordt graag gnj
|e unieke museum
sthuisstraat 19 te l
op de even datums d
s naam van Tomi I'm
id geworden met de1
e", vorig jaar. Nu is
adorf, een boekje mei
cartoonist verschenen1
ter. Het heet in de
ezel" een fabel »tS
pr. The donkey ride
de zogenaamde Vos**
I jaar. Maar je beleeft 1
toals gewoonlijk tek*J
eli.jke volwassenen 1J
tegen zijn zoonje
'r zijn mensen die W,
na een avonderliik
tcties van allerlei mej
e tekst (die samen
..diepzinnige mora™*]
rekje van Janosch. d"1!
midt, Eine Moritiitl "1
imartlap in prenten -
tot 77 jaar! GewefdifJ
rhiedenis. Nou ja. Tf.
ir, geloof ik. in een o'jj
rerzuint letterlijk en *1
familie van KoddeWJ
blijft uitzien als een
arschuwing zo je
tijl) of om zo maar ffJL
teksten. Beide boeW]
In Rotterdam, zo wil de
raad. moet een eroscentrum
komen: een keurig georga
niseerd superbordeel, waar
alles zakelijk wordt en
waarbij de misdaad geen
kans krijgt, en de buurt
geen last.
Voor 1 januari moet het
college van B. W. een ge
schikte plaats aanwijzen.
De raad wil niet wachten
tot alle juridische details
uitgedokterd zijn.
Waarmee een netelige
zaak in de schoot van het
college is geworpen.
Want dwars tegenover de
uitspraak van de raad staat ar
tikel 250 bis van het Wetboek
van Strafrecht, dat prostitutie
verbiedt. En als B. W. ingaan
op de opdracht van de volks
vertegenwoordigers, maken
zij zich schuldig aan wetsover
treding.
Het idee van een eroscen
trum is niet nieuw, al heeft het
beestje andere namen gehad,
Duitsland, waar alles zo
gründlich geschiedt, heeft er al
twee: in Hamburg en in Düs
seldorf.
In Hamburg zijn de ervarin
gen treurig De prostitutie en
de misdaad dansen daar nog
samen als Zwei Herzen in
Dreivierteltakt de Wals van de
Ontucht, maar in Düsseldorf is
het stadsbestuur en de politie
uitermate tevreden. Zozeer te
vreden, dat een afvaardiging
van de Rotterdamse raad zich
daar ter plekke is gaan oriën
teren.
Op welke gronden steunt het
verzoek van de Rotterdamse
raad om een eroscentrum?
PvdA-fractievoorzitter Ger-
rit Schilder licht de achter
grond toe. De wijk Katen
drecht gaat met de dag achter
uit. De prostitutie, waar voor
tien jaar memand last van had.
is als een kankergezwel gaan
woekeren De buurtbewoners
worden gemolesteerd en weg
gepest, de wijk wordt onleef
baar, de kinderen krijgen het
stigma van eenhoerenbuurt en
de misdaad loopt in de versnel
ling van de ontucht mee.
Ford heeft een nieuw type autogordel ontwikkeld, die automa
tisch vastgespt wanneer Het portier wordt gesloten en die zich
ontsluit wanneer de bestuurder of passagier het portier opent.
Het is een „zelfdenkende" gordel volgens het driepuntssysteem
die volledig in de stoel is geïntegreerd om volledig onafhankelijk te
zijn van de carrosserie. Twee van de drie verankeringen zitten aan
de stoel, het riemslot is in de versterkte deurstijl gemonteerd. Een
kleine, krachtige elektromotor brengt de sluiting van de gordel in
het geleidingsmechanisme in de deurstijl Na het instappen spant
de gordel zich automatisch, maar de drager behoudt zijn volledige
bewegingsvrijheid zoals bij een gordel van het oproltype en bij het
verlaten van de auto ontspant de riem zich automatisch.
Onder de motorkap is een elektronische aftaster gemonteerd die
elke plotselinge snelheidsvermindering van de wagen registreert en
daarna de gordel „instrueert". Bij een botsing wordt de bestuurder
eerst in de stoel gedrukt en bij het naar voren gaan van het lichaam
zacht opgevangen door een geleidelijk opspoelen van de gordel,
terwijl tegelijkertijd de nieuwe door Ford ontworpen hoofdsteun
reageert; deze hoofdsteun volgt automatisch het hoofd en wanneer
de terugslag komt wordt het hoofd opgevangen. Bij eventueel over
de kop slaan van de auto blijft de bestuurder volledig in de riemen.
Mocht het systeem uitvallen dan kan de gordel met de hand
worden bediend zoals bij normale systemen; door hefbomen kun
nen de inzittenden bij een ongeval direct worden bevrijd.
Pierre Dreyfus, president
directeur van Renault, heeft
zich bij de opening van de Auto
salon te Parijs somber uitgela
ten over de vooruitzichten op
korte termijn voor de Europese
auto-industrie. „Ik verwacht
dat vooral 1975 een erg moeilijk
jaar zal worden. De huidige con
juncturele recessie in Europa zal
Zeker 12-16 maanden duren."
De belangrijkste gevolgen van
de energiecrisis zijn volgens de
heer Dreyfus geweest de ge
daalde autoverkopen en de ver
schuivingen in het kooppatroon
(meer kleine automobielen). Hij
vertelde verder dat de produk-
tiekosten van de Franse auto-
industrie dit jaar met twee pro
cent per maand zijn gestegen.
De verkoop is in Frankrijk met
20% gedaald, de tweedehands-
markt heeft een gevoelige klap
gehad en verschillende dealers
hebben zich genoodzaakt gezien
hun bedrijven te sluiten.
De daling van de verkoop
heeft ertoe geleid dat de produk-
tie in de komende maanden we
derom verminderd zal worden,
dat er arbeidsloze dagen in de
fabrieken worden ingevoerd en
dat de prijzen weer - men spreek
van 8% - omhoog zullen gaan.
Daar de automobielindustrie
de eerste en belangrijkste be
drijfstak in Frankrijk is zal de
weerslag van de crisis in tal van
andere takken van nijverheid
voelbaar worden. De Franse be
groting voor 1975 voorziet in
subsidie en hulp van de overheid
voor de noodlijdende automo
bielindustrie Zo zal Renault in
1975 een subsidie van 170 mil
joen franc krijgen na in de afge
lopen vier jaar al 855 miljoen
van de staat te hebben geïncas
seerd.
Een saaie flat, vlak achter de spoorbaan, in een doodlopende straat, en afgesloten met een zig-zag-
muurtje voor de inkijk, dat is het eroscentrum van Düsseldorf dat met een klap de wilde prostitutie in
deze stad heeft opgevangen.
Schilder: „Een grote stad als
Rotterdam kan zich het experi
ment van een eroscentrum ver
oorloven. De wet wordt toch da
gelijks geschonden zonder dat
iemand er iets tegen doet. 250
bis is een lachertje Het artikel is
al oud, maar geen hond kijkt er
meer naar om Het strafbaar
stellen van bordeelhouders past
niet meer in onze huidige
rechtsverhoudingen, zegt men.
Maar er is prostitutie en pros
titutie. Wat in Katendrecht
gebeurt, is door de vloer van
aanvaardbaarheid gezakt. Dit
mogen wij de 2300 bewoners
van die wijk niet aandoen De
mensen daar zeggen dat in Ka
tendrecht andere wetten gel
den dan in de rest van Rotter
dam De politie sust geweld
pleging zonder overbrenging
naai het bureau. Souteneurs
zonder rijbewijs en kenteken
bewijs worden ongemoeid ge
laten na een aanrijding, als de
schade maar geregeld wordt
Wij moeten dus constateren
Idat de politie in Katendrecht
een andere opvatting heeft van
de toepassing van wetten en
verordeningen dan in de rest van
de stad. De politie vindt het
maar wat fijn dat de zaak nu op
die landtong, die Katendrecht
is, geconcentreerd is. Want nu
kunnen ze in een mum van tijd
alles blokkeren en concentreren.
Dat is wel zo, maar voor de be
woners wordt het een onduld
bare zaak De justitie is een pa
pieren tijger tegen de prostitu
tie. En nu kom ik op mijn ero
scentrum, dat velen al vanwege
het woord ver van zich werpen
Ik ben voor een inrichting, waar
onder bepaalde regels prostitu
tie wordt bedreven, annex vor
men van sex die wat overlast
voor de omwonenden vergelijk
baar is met een Doelen, waar
soms afgrijselijke muziek wordt
gemaakt waar niemand last van
heeft, met Ahoy waar bokswed
strijden worden gehouden waar
sommigen met van houden."
Aldus Dick Schilder, die het
eroscentrum in een interpella
tie aan de orde stelde. Enkele
jaren geleden viel het woord
al, toen Schilders voorganger
drs. A.J Lems er mee voor den
dag kwam bij de begroting van
1970. Het werd toen voor ken
nisgeving aangenomen Ver
volgens werd de bal overge
nomen door mr. J Mentink,
thans wethouder voor de PvdA
van Rotterdam.
Schilder: „Mentink zei dat
250 bis niet voor gewone bor
deelhouders opgaat, en dat het
artikel in de la blijft liggen.
Want met dat artikel kun je
alle bordelen sluiten. Toen
werd een motie aangenomen
waarin B W werd gevraagd
om met een pre-advies over de
mogelijke oprichting van een
eroscentrum te komen. De ge
meente kon natuurlijk niet zelf
de zaak exploiteren, want dan
zouden de hoeren ambtenaren
worden Maar wel werd ge
vraagd om een gebouw aan te
wijzen, en faciliteiten als par
keerplaatsen e.d mogelijk te
maken Ze hebben toen aan
prof Hulsman van de Erasmus
Universiteit om advies ge
vraagd, maar na vele maanden
gaf de universiteit de opdracht
terug Ze kwamen er niet uit;
ze bleven steken op het punt
dat de gemeente dan wetsover
treder zou worden En dat het
een illegale daad zou zijn.
Maar dit - aldus Schilder -
is geknoei met het rechtsbe
wustzijn van de burger Want
dezelfde argumentatie gaat op
voor de Stimezo-kliniek die er
wel is gekomen hoewel abor
tus van de wet nog met mag
En laten we effe stellen dat die
artsen ook vijfhonderd gulden
vragen voor een ingreep van
vijf minuten, dus zo fraai is dat
ook niet We moeten uit de im
passe Akkoord, zegt onze
burgemeester, maar daarvoor
moeten jullie bij het parlement
wezen want alleen die kan de
wet veranderen. Ik vind niet
dat we daar op moeten wach
ten, net zo min als we op de
abortuswet hebben gewacht.
Laat Rotterdam maar voor
gaan als grote stad, want ons
durven ze toch niet zo gauw te
pakken als een kleine gemeen
te."
Er hebben zich enkele kan
didaten gemeld voor de exploi
tatie van een eroscentrum.
Mensen, aldus Schilder, met
een groot kapitaal In dit ver
band wijst hij op de ware ex
ploitanten van de sexbiosco-
pen, namelijk enkele grote
bierbrouwerijen.
„De exploitanten willen
wel, maar ze bedingen dat de
gemeente hun investeringen
terugbetaalt als Rotterdam
gedwongen wordt het centrum
te sluiten Mijn stelling is la
ten we het proberen met een
kleintje. Dan verhezen we
hooguit een half miljoen Maar
de exploitanten willen een ge
bouw van muistens 10 miljoen
en dat durf ik niet te riskeren.
We hebben genoeg van stu-
deerkamertheorieen van al
die sociologen en agogen en
andere -ogen. Daar wordl de
bevolking niet mee geholpen
Het probleem van Rotter
dam waar laat ik mijn prosti-
tuées?, wordt in andere grotere
en middelgrote steden voel
baar Arnhem bijvoorbeeld
heeft de morele liquidatie van
zijn Spijkerkwartier beleefd
waar nu de rode lampjes het
gezag in de eens zo fraaie wijk
hebben overgenomen
In Düsseldorf wrijft men te
vreden in de handen Herr
Horter, van de voorlichting
van de politie bejubelt de
voordelen van het eroscen
trum, dat even eufemistisch
als Germaans Dirnewohnheim
wordt genoemd. Dit is een vier
verdiepingen hoge flat, in een
doodlopende straat achter het
hoofdstation, en onttrokken
door een muurtje aan de in
kijk In deze flat wonen en
werken 250 prostituées die
zich moeten scharen onder een
streng huishoudelijk regle
ment.
In deze Sexualkaserne
heerst een Ordnung die mee
dogenloos wordt gehand
haafd Wie rotzooit, gaat eruit.
De hele flat is er voor slechts
een bezigheid
Herr Horter „Het gebouw is
eigendom van een vrouw die
uitstekende relaties onder
houdt met het stadsbestuur en
de politie Het Dirnewohn-*
heim heeft met een klap een
einde gemaakt aan de wilde
prostitutie die vooral vlak na
de oorlog in Düsseldorf zijn
kop opstak In 65-66 kwam het
eroscentrum tot stand En van
meet af aan golden strenge re
gels Er kwam een vaste prij
safspraak voor bewezen dien
sten. en de arbeidsvoorwaar
den werden goed geregeld We
hebben nu geen hinder meer
van de prostitutie die voordien
zeer agressief was Als er nu
iets strafbaars gebeurt, wor
den wij zelf ingelicht En voor
de politie heeft het ook voorde
len. want we weten nu precies
waar ze allemaal zitten
Met het juridische probleem
heeft Düsseldorf in tegenstel
ling tot Rotterdam geen centje
pijn „Het gebouw wordt door
particulieren geexploiteerd
En het probleem van de prosti
tutie is toch niet van de tafel te
vegen Dan kun je beter de
zaak in goede banen leiden
Aldus Düsseldorf In Hamburg
is het eroscentrum een grote
flop gebleken Verwonderlijk
is dat met. gezien de giganti
sche ontspanrungsfabriek aan
de Reeperbahn en omgeving
die zich toch niet laat wegper-
sen in een gebouw
JAN KOESEN
De Bedford-divisie van Gene
ral Motors heeft met de intro
ductie van een nieuwe serie,
aangeduid als TM, haar intrede
gedaan in de zware bedrijfswa
genklasse. De serie zal zich uit
strekken tot het verwachte Eu
ropese maximale treingewicht
van 42 ton en de diverse model
len zullen in fases worden geïn
troduceerd.
De eerste fase, die inmiddels
in produktie is gegaan, omvat 8
modellen, waaronder een 32,5
tons trekker chassis en 2- en
3-assige vrachtwagens in de
klasse van 16,5 tot 26 ton. Zij
zijn uitgerust met de Detroit 6 V
71 tweetaktdieselmotor met een
inhoud van 6981 cc., een netto
vermogen van 219 pk bij 2100
omw./min.
Veel aandacht is besteed aan
het rijcomfort en beveiliging
tegen diefstal wordt verzekerd
door een automatische brand
stofafsluiter die verbonden is
met de stuurslotschakelaar.
De Haarlemse firma Sports-
car Special (fabrikant van de
Buggy) begint in januari met het
in de handel brengen van een
bouwpakket voor een in Ame
rika ontwikkelde personenauto
de Matula GT Evenals de Buggy
kan ook de Matula GT gebouwd
worden met een polyester car
rosserie op het onderstel van een
VW-kever zij het dal dit met
36,5 cm. moet worden ingekort
Het bouwpakket kost 350(1
en indien de Matula kant en
klaar wordt afgeleverd bedraagl
de prijs bijna 10 000
De auto draagt de naam van
Ed Matula. een industrieel ont
werper bij een Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij. die
o a. medewerking kreeg van de
windtunnel van NASA