ROTTERDAM WIL EROSCENTRUM „Zelfdenkende" gordel van Ford Strenge tucht in pretflat Düsseldorf TIERRE DREYFRES VAN RENAULT:" PRIJZEN GAAN WEER OMHOOG NIEUWE BEDRIJFSWAGENS VAN BEDFORD Bouwpakket voor Matula Lachertje Motie Lampjes Vrouw terdag 12 oktober 1 is het zo, dat de r«, >elt, dat de kranten,,» ust van moeten jij,! vormen eti als rden moeten belijd(, latie selecteer je na ld. Je kunt er daarbij ontkomen, dat je je niet weergeeft lieven van je keur,] |ierg je de waarden. I laar hoe zit het danl bnaamde objecliev, I (tgevmg? Objectiei, itïeving wi! niet |ekleurde informatie i zeggen: waardevrij' 1 lelijk motiverend til roekend. deze zin verstaan raakte cinsnede aJ |>nrede dus bedoeld i als een appèl Inten om zichzelf te zodat iedereen op |nden zijn keus Iran daarmee raak je tip kern van de vorm ication permanente maar zinvol word |rbij gehandeld wordtl een bewuste maatsru ize. Dit veronderstelt) een politiek geënga llingname in het hek"] |appelijke gebeuren. 1 bevorderd worden |ater, film, lectuur, pige vorming, onii De krant was, naat| ;en, in dit verband i dit rijtje opgenomeij istpunt van deze sen de regering (fdredacteuren is, dat d 1 het geval is. En ii| kan er ook geen I i tegen het koppels! krant aan het begrip! ion permanente. Waf lan wel een grotere» ing tussen de redai commerciële (no •tenties e.d.) delen int, zod^t de redactie J |id vrij is tot bewuste) het vormend infer |t lilkt af een tot deJ iliedea te paan beherj een bedrijfsfonds k van de grond komt pst wordt graag gnj |e unieke museum sthuisstraat 19 te l op de even datums d s naam van Tomi I'm id geworden met de1 e", vorig jaar. Nu is adorf, een boekje mei cartoonist verschenen1 ter. Het heet in de ezel" een fabel »tS pr. The donkey ride de zogenaamde Vos** I jaar. Maar je beleeft 1 toals gewoonlijk tek*J eli.jke volwassenen 1J tegen zijn zoonje 'r zijn mensen die W, na een avonderliik tcties van allerlei mej e tekst (die samen ..diepzinnige mora™*] rekje van Janosch. d"1! midt, Eine Moritiitl "1 imartlap in prenten - tot 77 jaar! GewefdifJ rhiedenis. Nou ja. Tf. ir, geloof ik. in een o'jj rerzuint letterlijk en *1 familie van KoddeWJ blijft uitzien als een arschuwing zo je tijl) of om zo maar ffJL teksten. Beide boeW] In Rotterdam, zo wil de raad. moet een eroscentrum komen: een keurig georga niseerd superbordeel, waar alles zakelijk wordt en waarbij de misdaad geen kans krijgt, en de buurt geen last. Voor 1 januari moet het college van B. W. een ge schikte plaats aanwijzen. De raad wil niet wachten tot alle juridische details uitgedokterd zijn. Waarmee een netelige zaak in de schoot van het college is geworpen. Want dwars tegenover de uitspraak van de raad staat ar tikel 250 bis van het Wetboek van Strafrecht, dat prostitutie verbiedt. En als B. W. ingaan op de opdracht van de volks vertegenwoordigers, maken zij zich schuldig aan wetsover treding. Het idee van een eroscen trum is niet nieuw, al heeft het beestje andere namen gehad, Duitsland, waar alles zo gründlich geschiedt, heeft er al twee: in Hamburg en in Düs seldorf. In Hamburg zijn de ervarin gen treurig De prostitutie en de misdaad dansen daar nog samen als Zwei Herzen in Dreivierteltakt de Wals van de Ontucht, maar in Düsseldorf is het stadsbestuur en de politie uitermate tevreden. Zozeer te vreden, dat een afvaardiging van de Rotterdamse raad zich daar ter plekke is gaan oriën teren. Op welke gronden steunt het verzoek van de Rotterdamse raad om een eroscentrum? PvdA-fractievoorzitter Ger- rit Schilder licht de achter grond toe. De wijk Katen drecht gaat met de dag achter uit. De prostitutie, waar voor tien jaar memand last van had. is als een kankergezwel gaan woekeren De buurtbewoners worden gemolesteerd en weg gepest, de wijk wordt onleef baar, de kinderen krijgen het stigma van eenhoerenbuurt en de misdaad loopt in de versnel ling van de ontucht mee. Ford heeft een nieuw type autogordel ontwikkeld, die automa tisch vastgespt wanneer Het portier wordt gesloten en die zich ontsluit wanneer de bestuurder of passagier het portier opent. Het is een „zelfdenkende" gordel volgens het driepuntssysteem die volledig in de stoel is geïntegreerd om volledig onafhankelijk te zijn van de carrosserie. Twee van de drie verankeringen zitten aan de stoel, het riemslot is in de versterkte deurstijl gemonteerd. Een kleine, krachtige elektromotor brengt de sluiting van de gordel in het geleidingsmechanisme in de deurstijl Na het instappen spant de gordel zich automatisch, maar de drager behoudt zijn volledige bewegingsvrijheid zoals bij een gordel van het oproltype en bij het verlaten van de auto ontspant de riem zich automatisch. Onder de motorkap is een elektronische aftaster gemonteerd die elke plotselinge snelheidsvermindering van de wagen registreert en daarna de gordel „instrueert". Bij een botsing wordt de bestuurder eerst in de stoel gedrukt en bij het naar voren gaan van het lichaam zacht opgevangen door een geleidelijk opspoelen van de gordel, terwijl tegelijkertijd de nieuwe door Ford ontworpen hoofdsteun reageert; deze hoofdsteun volgt automatisch het hoofd en wanneer de terugslag komt wordt het hoofd opgevangen. Bij eventueel over de kop slaan van de auto blijft de bestuurder volledig in de riemen. Mocht het systeem uitvallen dan kan de gordel met de hand worden bediend zoals bij normale systemen; door hefbomen kun nen de inzittenden bij een ongeval direct worden bevrijd. Pierre Dreyfus, president directeur van Renault, heeft zich bij de opening van de Auto salon te Parijs somber uitgela ten over de vooruitzichten op korte termijn voor de Europese auto-industrie. „Ik verwacht dat vooral 1975 een erg moeilijk jaar zal worden. De huidige con juncturele recessie in Europa zal Zeker 12-16 maanden duren." De belangrijkste gevolgen van de energiecrisis zijn volgens de heer Dreyfus geweest de ge daalde autoverkopen en de ver schuivingen in het kooppatroon (meer kleine automobielen). Hij vertelde verder dat de produk- tiekosten van de Franse auto- industrie dit jaar met twee pro cent per maand zijn gestegen. De verkoop is in Frankrijk met 20% gedaald, de tweedehands- markt heeft een gevoelige klap gehad en verschillende dealers hebben zich genoodzaakt gezien hun bedrijven te sluiten. De daling van de verkoop heeft ertoe geleid dat de produk- tie in de komende maanden we derom verminderd zal worden, dat er arbeidsloze dagen in de fabrieken worden ingevoerd en dat de prijzen weer - men spreek van 8% - omhoog zullen gaan. Daar de automobielindustrie de eerste en belangrijkste be drijfstak in Frankrijk is zal de weerslag van de crisis in tal van andere takken van nijverheid voelbaar worden. De Franse be groting voor 1975 voorziet in subsidie en hulp van de overheid voor de noodlijdende automo bielindustrie Zo zal Renault in 1975 een subsidie van 170 mil joen franc krijgen na in de afge lopen vier jaar al 855 miljoen van de staat te hebben geïncas seerd. Een saaie flat, vlak achter de spoorbaan, in een doodlopende straat, en afgesloten met een zig-zag- muurtje voor de inkijk, dat is het eroscentrum van Düsseldorf dat met een klap de wilde prostitutie in deze stad heeft opgevangen. Schilder: „Een grote stad als Rotterdam kan zich het experi ment van een eroscentrum ver oorloven. De wet wordt toch da gelijks geschonden zonder dat iemand er iets tegen doet. 250 bis is een lachertje Het artikel is al oud, maar geen hond kijkt er meer naar om Het strafbaar stellen van bordeelhouders past niet meer in onze huidige rechtsverhoudingen, zegt men. Maar er is prostitutie en pros titutie. Wat in Katendrecht gebeurt, is door de vloer van aanvaardbaarheid gezakt. Dit mogen wij de 2300 bewoners van die wijk niet aandoen De mensen daar zeggen dat in Ka tendrecht andere wetten gel den dan in de rest van Rotter dam De politie sust geweld pleging zonder overbrenging naai het bureau. Souteneurs zonder rijbewijs en kenteken bewijs worden ongemoeid ge laten na een aanrijding, als de schade maar geregeld wordt Wij moeten dus constateren Idat de politie in Katendrecht een andere opvatting heeft van de toepassing van wetten en verordeningen dan in de rest van de stad. De politie vindt het maar wat fijn dat de zaak nu op die landtong, die Katendrecht is, geconcentreerd is. Want nu kunnen ze in een mum van tijd alles blokkeren en concentreren. Dat is wel zo, maar voor de be woners wordt het een onduld bare zaak De justitie is een pa pieren tijger tegen de prostitu tie. En nu kom ik op mijn ero scentrum, dat velen al vanwege het woord ver van zich werpen Ik ben voor een inrichting, waar onder bepaalde regels prostitu tie wordt bedreven, annex vor men van sex die wat overlast voor de omwonenden vergelijk baar is met een Doelen, waar soms afgrijselijke muziek wordt gemaakt waar niemand last van heeft, met Ahoy waar bokswed strijden worden gehouden waar sommigen met van houden." Aldus Dick Schilder, die het eroscentrum in een interpella tie aan de orde stelde. Enkele jaren geleden viel het woord al, toen Schilders voorganger drs. A.J Lems er mee voor den dag kwam bij de begroting van 1970. Het werd toen voor ken nisgeving aangenomen Ver volgens werd de bal overge nomen door mr. J Mentink, thans wethouder voor de PvdA van Rotterdam. Schilder: „Mentink zei dat 250 bis niet voor gewone bor deelhouders opgaat, en dat het artikel in de la blijft liggen. Want met dat artikel kun je alle bordelen sluiten. Toen werd een motie aangenomen waarin B W werd gevraagd om met een pre-advies over de mogelijke oprichting van een eroscentrum te komen. De ge meente kon natuurlijk niet zelf de zaak exploiteren, want dan zouden de hoeren ambtenaren worden Maar wel werd ge vraagd om een gebouw aan te wijzen, en faciliteiten als par keerplaatsen e.d mogelijk te maken Ze hebben toen aan prof Hulsman van de Erasmus Universiteit om advies ge vraagd, maar na vele maanden gaf de universiteit de opdracht terug Ze kwamen er niet uit; ze bleven steken op het punt dat de gemeente dan wetsover treder zou worden En dat het een illegale daad zou zijn. Maar dit - aldus Schilder - is geknoei met het rechtsbe wustzijn van de burger Want dezelfde argumentatie gaat op voor de Stimezo-kliniek die er wel is gekomen hoewel abor tus van de wet nog met mag En laten we effe stellen dat die artsen ook vijfhonderd gulden vragen voor een ingreep van vijf minuten, dus zo fraai is dat ook niet We moeten uit de im passe Akkoord, zegt onze burgemeester, maar daarvoor moeten jullie bij het parlement wezen want alleen die kan de wet veranderen. Ik vind niet dat we daar op moeten wach ten, net zo min als we op de abortuswet hebben gewacht. Laat Rotterdam maar voor gaan als grote stad, want ons durven ze toch niet zo gauw te pakken als een kleine gemeen te." Er hebben zich enkele kan didaten gemeld voor de exploi tatie van een eroscentrum. Mensen, aldus Schilder, met een groot kapitaal In dit ver band wijst hij op de ware ex ploitanten van de sexbiosco- pen, namelijk enkele grote bierbrouwerijen. „De exploitanten willen wel, maar ze bedingen dat de gemeente hun investeringen terugbetaalt als Rotterdam gedwongen wordt het centrum te sluiten Mijn stelling is la ten we het proberen met een kleintje. Dan verhezen we hooguit een half miljoen Maar de exploitanten willen een ge bouw van muistens 10 miljoen en dat durf ik niet te riskeren. We hebben genoeg van stu- deerkamertheorieen van al die sociologen en agogen en andere -ogen. Daar wordl de bevolking niet mee geholpen Het probleem van Rotter dam waar laat ik mijn prosti- tuées?, wordt in andere grotere en middelgrote steden voel baar Arnhem bijvoorbeeld heeft de morele liquidatie van zijn Spijkerkwartier beleefd waar nu de rode lampjes het gezag in de eens zo fraaie wijk hebben overgenomen In Düsseldorf wrijft men te vreden in de handen Herr Horter, van de voorlichting van de politie bejubelt de voordelen van het eroscen trum, dat even eufemistisch als Germaans Dirnewohnheim wordt genoemd. Dit is een vier verdiepingen hoge flat, in een doodlopende straat achter het hoofdstation, en onttrokken door een muurtje aan de in kijk In deze flat wonen en werken 250 prostituées die zich moeten scharen onder een streng huishoudelijk regle ment. In deze Sexualkaserne heerst een Ordnung die mee dogenloos wordt gehand haafd Wie rotzooit, gaat eruit. De hele flat is er voor slechts een bezigheid Herr Horter „Het gebouw is eigendom van een vrouw die uitstekende relaties onder houdt met het stadsbestuur en de politie Het Dirnewohn-* heim heeft met een klap een einde gemaakt aan de wilde prostitutie die vooral vlak na de oorlog in Düsseldorf zijn kop opstak In 65-66 kwam het eroscentrum tot stand En van meet af aan golden strenge re gels Er kwam een vaste prij safspraak voor bewezen dien sten. en de arbeidsvoorwaar den werden goed geregeld We hebben nu geen hinder meer van de prostitutie die voordien zeer agressief was Als er nu iets strafbaars gebeurt, wor den wij zelf ingelicht En voor de politie heeft het ook voorde len. want we weten nu precies waar ze allemaal zitten Met het juridische probleem heeft Düsseldorf in tegenstel ling tot Rotterdam geen centje pijn „Het gebouw wordt door particulieren geexploiteerd En het probleem van de prosti tutie is toch niet van de tafel te vegen Dan kun je beter de zaak in goede banen leiden Aldus Düsseldorf In Hamburg is het eroscentrum een grote flop gebleken Verwonderlijk is dat met. gezien de giganti sche ontspanrungsfabriek aan de Reeperbahn en omgeving die zich toch niet laat wegper- sen in een gebouw JAN KOESEN De Bedford-divisie van Gene ral Motors heeft met de intro ductie van een nieuwe serie, aangeduid als TM, haar intrede gedaan in de zware bedrijfswa genklasse. De serie zal zich uit strekken tot het verwachte Eu ropese maximale treingewicht van 42 ton en de diverse model len zullen in fases worden geïn troduceerd. De eerste fase, die inmiddels in produktie is gegaan, omvat 8 modellen, waaronder een 32,5 tons trekker chassis en 2- en 3-assige vrachtwagens in de klasse van 16,5 tot 26 ton. Zij zijn uitgerust met de Detroit 6 V 71 tweetaktdieselmotor met een inhoud van 6981 cc., een netto vermogen van 219 pk bij 2100 omw./min. Veel aandacht is besteed aan het rijcomfort en beveiliging tegen diefstal wordt verzekerd door een automatische brand stofafsluiter die verbonden is met de stuurslotschakelaar. De Haarlemse firma Sports- car Special (fabrikant van de Buggy) begint in januari met het in de handel brengen van een bouwpakket voor een in Ame rika ontwikkelde personenauto de Matula GT Evenals de Buggy kan ook de Matula GT gebouwd worden met een polyester car rosserie op het onderstel van een VW-kever zij het dal dit met 36,5 cm. moet worden ingekort Het bouwpakket kost 350(1 en indien de Matula kant en klaar wordt afgeleverd bedraagl de prijs bijna 10 000 De auto draagt de naam van Ed Matula. een industrieel ont werper bij een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. die o a. medewerking kreeg van de windtunnel van NASA

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23